<< Tillbaka till Startsidan

19-03-13 Finland - den stora rallynationen
Det är någonting speciellt med finnar och rally. Iblandkänns det som om alla människor i Finland älskar rally. Därför blir det en extra stor händelse att få uppleva ett rally där. Exempelvis lockar Neste Rally hundratusentals åskådare år efter år. Många planerar sina semestrar efter just det rallyt och sedan beger man sig till de finska skogarna för att njuta av tävlande bilar.
Jag har försökt fundera över om invånarna i Finland gillar rally för att det kommer så många bra förare därifrån, eller om det är så att det kommer så många bra rallyförare därifrån för att det är så många som gillar rally. Det har sannerligen blivit en nationalsport där.



Många mästare

Med 5,5 miljoner invånare så har Finland verkligen fått fram oproportionerligt många mästare inom motorsport. Det handlar inte bara om rallymästare utan om Formel 1 också. Med sitt capita jämfört med antal mästare så är de världsledande på området.
Faktum är att många av Finlands mest kända idrottsmän kommer just från motorsporten. På det sättet har motorsport placerat Finland på världskartan.
En av anledningarna till finnarnas dominans inom rally kan bero på landets infrastruktur och natur. Vägnätet är ungefär 450.000 kilometer långt och av dessa så ligger hela 350.000 kilometer i skogen och är inte mycket trafikerade, men även på privat mark av varierande karaktär.
Alla dessa kilometer man kan köra utan att råka på någon annan bil är en av förutsättningarna för att de nya, unga förarna ska kunna börja träna. I många fall finner de träningsplatsen direkt utanför dörren och det blir enkelt att bara ge sig iväg ut på en test- eller träningsrunda. Just tillgängligheten till vägar att köra rally är väldigt viktig när det kommer till att få upp intresset i första början.
Det finns en kultur med unga killar som mäter krafterna mot varandra. De bestämmer en plats och tid, ofta mitt i natten, och sedan stänger de av en väg av säkerhetsskäl. Sedan tävlar de mot varandra om vem som är snabbast. Och många som verkligen fastnar för de tävlingsaktiviteterna fortsätter sedan på ett mer professionellt sätt och skaffar licens. Tävlingarna där i skogarna har då ofta varit en bra lärplats i både tävlingsmomentent och att hantera bilen på en bra sätt under fart.
Frågan är bara, varför är inte rallysporten lika stor i Sverige som i Finland? Här finns ju liknande förutsättningar.

Arctic Lapland Rally

En av de stora och mycket speciella rallyhändelserna i Finland är Arctic Lapland Rally som hålls i januari varje år. Det har blivit ett extremt populärt event och många förare ser tävlingen som ett test inför den kommande säsongen.
Arctic Lapland Rally, även känd som Tunturiralli, körs på is- och snötäckta vägar i Jultomtens hemstad Rovaniemi, Finland. Tävlingen har körts sedan 1966.
Rallyt har sett fem världsmästare som segrare: Marcus Grönholm, Tommi Mäkinen, Timo Salonen, Hannu Mikkola och Ari Vatanen.

Sport och spel
Om man besöker ett bilsportevent så kommer man inse att där det finns sport, där finns det även ett intresse av spel och betting, rally är inget undantag. Och ja, nog måste jag hålla med att det pirrar lite extra under en tävling om man har satsat en slant på någon av bilarna. Men jag brukar mest hålla mig till att köra rally med mobilen, alltså spela ett rallysimulatorspel. Så det gjorde jag i pauserna under tävlingen. Jag var inte ensam om att spela under den dötid som blir emellanåt. Under ett av mina spel kom det upp reklam för ett onlinecasino, jag hade aldrig provat det innan men eftersom de hade ett bra erbjudande för nya spelare så tänkte jag "varför inte prova".
Måste erkänna att det var riktigt roligt och när jag fick in min första vinst så jublade jag, än fast det inte var många kronor. Min rally-vän från Malmö (vi åker alltid på rallyn tillsammans) blev så nyfiken att han också provade. Plötsligt hade vi välkomnat Ninja Casino till Arctic Lapland i Finland. Vi var till slut ett helt gäng som spelade, nybörjare allihopa, och tipsade varandra om olika spel.
Och rallytävlingen då, den får vi inte glömma. I år såg vi dessutom en svensk förare vinna. När sista förarne gick i mål så stod det klart att Emil Lindholm vunnit. Med 49 sekunder tillgodo till tvåan Teemu Asunmaa som i sin tur hade tio sekunder ned till trean Juha Salo.
Jag noterade att vinnaren av den avslutande sträckan hade en snitthastighet på nästan 150 km/h! Tänk då att sträckan kördes i snörök, dimma och mörker, på vinterföre. Det är riktigt imponerande.
Den totala upplevelsen av rallyt blev suverän, nya vänner, ny hobby (spela), roliga kvällar med andra rallyentusiaster och inte minst otroliga sportupplevelser. Vi åker igen nästa år!