Rapport från Rallye de France Alsace 4-7/102012


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = Super 2000

Svart rubrik = GrN
Orange rubrik = WRC Academy

Tider och info

SWRC VM följer jag på www.pgandersson.se















12-10-08 Några ljuspunkter för Tidemand i ett annars nattsvart Rally France
Motgångarna fortsätter för den 21-åriga landslagsföraren Pontus Tidemand. I den femte deltävlingen så var oturen framme ännu en gång.

Redan på femte specialsträckan under fredagen så stoppade bilen och Pontus tillsammans med kartläsaren Stig-Rune Skjaermoen tappa flera minuter på sträckan.
- Teamet trodde det var nått med motorelektroniken så de bytte nästan allt på fredagskvällens service, berättar Pontus

På lördagen gick det bara ett par sträckor innan problemen återkom. Bilen stoppade i varje skarp vänstersväng och Pontus tappade ännu en gång flera minuter per sträcka, dock fast besluten att ta sig runt i tävlingen.

Men innan problemen var som värst på lördagen fanns det ändå några ljuspunkter att ta med sig till nästa tävling. Pontus vann både sträcka 12 och 13 efter en imponerade “fighting-spirit”, då han var flera minuter från toppstriden i sammandraget.
- Det är mina första sträcksegrar på asfalt i Junior-VM så visst känns det skönt att veta att man kan vara där uppe och strida om topplaceringarna. Nu är det bara att försöka ladda om och försöka avsluta säsongen på bästa möjliga vis i finalen i Spanien´s VM-rally i början av November, avslutar Pontus

Pontus slutade till sist på en sjätte plats i Rally France och ligger nu på en fjärde plats i sammandraget av WRC Academy 2012 med en deltävling kvar.
12-10-07 Motortrassel och pyspunka för WRC Academy-svenskarna Tidemand och Åhlin i Frankrike
I helgen kördes den femte omgången av FIA WRC Academy. Rallyt avgjordes på slingrande asfaltvägar i Alsace-regionen i Frankrike. De två landslagsförarna Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin såg fram emot att ta sig an de utmanande franska asfaltsträckorna. Men en pyspunka saktade ner farten för Fredrik mot slutet, och en krånglande motor stökade till det för Pontus. De slutade femma respektive sexa i rallyt.

Mellan 1973 och 2008 kördes det franska VM-rallyt på smala och krokiga vägar på Korsika, men nu var det tredje året i rad som rallyt skulle avgöras på VM-ledande Sebastien Loebs hemmaplan, i Alsace-regionen, med Strasbourg som huvudort.

Fredrik Åhlin och hans kartläsare Morten Abrahamsen har haft en tung säsong fram till det franska VM-rallyt. I den senaste deltävlingen i Tyskland tvingades teamet att bryta efter att Fredrik under rallyt blivit akut sjuk.
- ”Det var ingen rolig upplevelse” berättar Fredrik. ”Kraften och blodtrycket bara försvann för mig, mitt under en sträcka. Hur mycket jag än ville fortsätta så gick det inte. Förmodligen var det sviter efter min krasch i Finland då vi slog runt fem och ett halvt varv” fortsätter han.
- ”Men nu är jag frisk som en nötkärna och är ordentligt laddad och förberedd inför starten i Frankrike. Jag gjorde ett tufft test på den nya motorbanan vid Arlanda för en vecka sedan och där tränade jag på att hitta rytmen med ideliga snabba vägbyten och tempoväxlingar på asfalt. Det var kanon! Nu är målet att just ta sig i mål, och att göra så få misstag som möjligt” sa Fredrik innan första inledande sträckan på torsdagen.

Pontus Tidemand slutade på en sjätteplats i Tyskland och såg fram emot sitt tredje riktiga asfaltsrally i karriären, nu med ordinarie kartläsare Stig Rune Skjaermoen åter i högerstolen.
- ”Jag fick en möjlighet att köra ett asfaltrally i det Belgiska mästerskapet för en vecka sedan och det blev en väldigt bra genomkörare. Jag och Stig Rune har fyllt på lagret med nyttiga erfarenheter för asfaltrallyn tack vare det. Målet är såklart att vara med i toppen, men det är stenhård konkurrens om pallplatserna i WRC Academy i varje deltävling, och flera av de andra förarna har ju kört denna tävling förut, så det kommer bli stenhårt” spådde en laddad Pontus innan start.

Rallyt startade på torsdagskvällen med en publiksträcka i centrala Strasbourg och fortsatte sedan med femton specialsträckor under fredagen och lördagen, med en totallängd på ca 35 mil.

Rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson hade goda förhoppningar om bra resultat för de två unga rallyförarna.
- ”Jag hoppades verkligen att det skulle gå bra för grabbarna i Frankrike. Men det började ju krångla med motorn för Pontus redan på den femte sträckan, och då tickade tyvärr minuterarna i väg för honom” säger Anders.
- ”Fredrik hade närkontakt med en höbal vid ett tillfälle men kunde ändå köra sig till en fjärdeplats under fredagen” fortsätter han.

Lördagens avslutande åtta sträckor innebar både med- och motgång för de svenska WRC Academy-förarna.

Pontus fick ordentlig fart på sin Ford Fiesta R2 och slog till med två sträcksegrar på SS11 och SS13, och Fredrik lyckades vinna rallyts längsta sträcka, den 44 km långa sträckan Pays d’Ormont. Där var han snabbast av alla tvåhjulsdrivna ekipage i VM-rallyt.

Men sen kom motgångarna för de båda!
- ”Vi hade lite problem med motorn på lördagsmorgonen, men vi lyckades ändå vinna två av sträckorna och det kändes kanon” berättar Pontus. ”Men på SS15 kom problemen tillbaka och motorn dog i nästan varje vänsterkurva. Motor stannade nog ett femtontal gånger och vi tappade så klart tid på det här trasslet” suckar Pontus. ”Men inget att göra, vi har tagit oss igenom ytterligare ett tufft asfaltrally och har lärt oss massor av det” sa Pontus efter målgången på lördagen.

Fredrik var uppe och nosade på en tredjeplats efter att han vunnit SS14. Det skiljde endast 4 sekunder till bilen framför.
- ”Vi startade SS14 med lågt lufttryck i framdäcken. Eftersom sträckan är så lång så byggs det upp mycket värme i framdäcken och då gäller det att planera för det, och inte ha för högt tryck innan start, och det gick ju bra” berättar Fredrik.
- ”Men däcken hade slitits hårt och vi var tvungna att byta fram mot bak inför nästa sträcka, och det var inte tillåtet att ändra lufttrycket mellan dessa sträckor. Vi låg på hårt på SS15 och var sju sekunder före närmaste bil efter halva sträckan, men vid en fullfarts-vänster känner jag hur ena bakdäcket sakta kränger av fälgen och det började slå hårt under bilen” fortsätter Fredrik. ”Däcket hade sakta men säkert tömts på luft. Hade det varit grusväg så hade jag nog fortsatt hålla stumt, men nu var det asfalt och jag insåg att det inte skulle hålla hela vägen till mål. Game over och nytt däck på” avslutar Fredrik.
- ”Det var verkligen tråkigt med punkan för Fredrik eftersom en tredje plats definitivt var i sikte för honom” säger Anders Dawidson. ”Det skulle varit ett bra resultat och en skön känsla för honom med tanke på hur hans säsong tagit sig ut. Men jag tycker ändå att båda killarna bevisat sin snabbhet på asfalt. Pontus vann ju två av sträckorna på lördagen och Fredrik tog sträcksegern på den längsta sträckan” säger Anders. ”Det bådar gott för nästa rally i Spanien, och för framtiden för Fredrik och Pontus” avslutar han.

WRC Academy-klassen vanns av den brittiske föraren Elfyn Evans. Fredrik slutade på en femteplats och Pontus på en sjätteplats. Nästa VM-rally avgörs i Spanien 8-11 november.
12-10-07 Latvala secures second in France after ‘best performance’
Jari-Matti Latvala and Miikka Anttila matched their career-best performance on asphalt when they finished second in Rallye de France today. The Ford World Rally Team duo finished just 15.5sec from victory in a Ford Fiesta RS World Rally Car, to equal the second place they secured in Germany in August.

Latvala won six speed tests and the 27-year-old Finn described the result as ‘my best driving performance on asphalt’. Latvala has won once and twice finished second in the last three rounds of the FIA World Rally Championship to climb to third in the drivers’ standings after a tough opening to the 2012 campaign.

Team-mates Petter Solberg and Chris Patterson finished 27th in a similar Fiesta RS WRC. After retiring yesterday following a spectacular accident which felled a telegraph pole and provided huge global coverage on TV and video sharing websites, they restarted today to ease through the final leg.

This 11th round of the 13-rally championship was based in Strasbourg, in the Alsace region of eastern France. Drivers tackled four days of competition covering 404.14km, most of it on slippery roads in the Vosges mountains and muddy lanes in the region’s vineyards. Street tests in Strasbourg, Mulhouse and Haguenau provided a contrast and spectacular entertainment for the huge crowds.

Latvala won three special stages during Friday’s first full day of action to pile the pressure on leader and Alsace hero Sébastien Loeb. The Ford driver lost 10sec early in the second leg when he briefly slid into a ditch but added another three stage wins. With no realistic chance of victory and no pressure from behind, he drove cautiously through today’s rain-soaked final leg to secure second.

“My target was to improve on my performance in Germany and I achieved that,” said Latvala. “I made one small mistake yesterday, and when you’re trying to beat a nine-time world champion on his favourite surface over his home roads, that’s one error too many. But I finished only 15sec behind Loeb so I feel there is just one more step to take. I really want to beat him on asphalt!

“This result has given me great hunger for the final two rallies in Italy and Spain. They are both great events, one on gravel and one on both gravel and asphalt. I feel very motivated to finish the season on a high note,” he added.

After initially struggling to find a rhythm, Solberg bounced back to end the first day in fourth. However, he went off the road in the opening kilometres of the second leg, ploughing through dense vines before coming to an abrupt halt against a telegraph pole. Nobody was injured in the incident but the impact damaged the front right of Solberg’s Fiesta RS WRC too severely to continue.

With a 40 minute penalty added, the 37-year-old Norwegian eased through today’s final leg, comprising six stages and 61.54km north of Strasbourg, to secure manufacturers’ points for Ford.

“I enjoyed a good first leg but then the accident happened yesterday,” said Solberg. “I had nothing to gain today so I drove for the fans as much as anything. Conditions were difficult and I knew it would be hard to score bonus points in the Power Stage because I started down the order. There was so much mud on the road.

Ford World Rally Team director Malcolm Wilson agreed that this was Latvala’s best asphalt performance. “He kept the pressure on Loeb until the end and that is something he hasn’t been able to do previously. The pace of the Fiesta RS WRC was there for all to see – it was a very strong display from both driver and car,” he said.

Ford Racing senior manager Gerard Quinn said: “In my opinion this was Jari-Matti’s best performance on asphalt. His pace and commitment were fantastic and it was great to see him on the podium. Petter had a difficult rally but his accident yesterday provided the WRC with the best global TV coverage of the season! I would also like to congratulate Sébastien Loeb and Daniel Elena on retaining their title.”

News from other Ford teams
Adapta World Rally Team’s Mads Østberg / Jonas Andersson finished fifth, one of the Norwegian driver’s best asphalt results. M-Sport Ford World Rally Team’s Ott Tänak / Kuldar Sikk won the inter-team battle with Evgeny Novikov / Ilka Minor to finish sixth. Tänak also claimed maximum bonus points by winning the Power Stage. Novikov was seventh after losing almost three minutes when he rolled this morning, while Martin Prokop / Zdenek Hruza were ninth in the Czech Ford National Team car. French pair Julien Maurin / Nicolas Klinger claimed 13th, but Brazil World Rally Team’s Daniel Oliveira / Carlos Magalhaes retired today after going off the road and damaging his car’s suspension.

Elfyn Evans / Phil Pugh won the penultimate round of the Ford Racing-supported FIA WRC Academy. Evans’ victory at the wheel of a Fiesta R2 was his fourth consecutive triumph and guaranteed the Welshman the Academy title* with one round remaining.

Next round
The penultimate round of the series in Italy marks the final all-gravel event of the championship. Rally Italia Sardegna is based in Olbia, on the Mediterranean island of Sardinia, on 18 - 21 October.

Final positions
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen DS3 3hr 32min 53.0sec
2. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Fiesta RS 3hr 33min 08.5sec
3. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Citroen DS3 3hr 33min 37.1sec
4. T Neuville/N Gilsoul BEL Citroen DS3 3hr 34min 00.3sec
5. M Østberg/J Andersson NOR Ford Fiesta RS 3hr 34min 09.4sec
6. O Tänak/K Sikk EST Ford Fiesta RS 3hr 35min 20.9sec
7. E Novikov/I Minor RUS Ford Fiesta RS 3hr 38min 44.6sec
8. C Atkinson/G MacNeall AUS Mini John Cooper 3hr 39min 35.4sec
9. M Prokop/Z Hruza CZE Ford Fiesta RS 3hr 41min 39.8sec
10 S Chardonnet/T De La Haye FRA Citroen DS3 3hr 41min 52.7sec

Drivers
1. S Loeb 244pts
2. M Hirvonen 173pts
3. J-M Latvala 131pts
4. M Østberg 125pts
5. P Solberg 119pts
6. E Novikov 69pts

Manufacturers
1. Citroen Total WRT 388pts
2. Ford WRT 259pts
3. M-Sport Ford WRT 137pts
4. Citroen Junior WRT 72pts
5. Adapta WRT 71pts
6. Qatar WRT 63pts
* Subject to confirmation of the results by the FIA

Stage Times
Stage 17: 1. Neuville 10min 11.7sec; 2. Sordo + 4.5; 3. Østberg + 5.9; 4. Hirvonen + 8.9; 5. Tänak + 9.6; 6. Latvala + 13.6; 9. P Solberg + 20.2.
Overall: 1. Loeb 3hr 05min 01.1sec; 2. Latvala + 27.3; 3. Hirvonen + 46.9; 4. Østberg + 1:36.3; 5. Neuville + 1:38.4; 6. Sordo + 1:39.0; 34. P Solberg + 35:30.7.

Stage 18: 1. Neuville 4min 19.2sec; 2. Sordo + 3.0; 3. Østberg + 6.7; 4. Muller + 8.3; 5. P Solberg + 8.7; 6. Ogier + 9.5; 7. Latvala + 11.2.
Overall: 1. Loeb 3hr 09min 31.5sec; 2. Latvala + 27.3; 3. Hirvonen + 49.5; 4. Neuville + 1:27.2; 5. Sordo + 1:30.8; 6. Østberg + 1:31.8; 33. P Solberg + 35:28.2.

Stage 19: 1. Neuville 4min 16.2sec; 2. Østberg + 0.2; 3. Latvala + 3.0; 4. Hirvonen + 3.7; 5. Muller + 4.8; 6. Loeb + 5.0. 8. P Solberg + 6.6.
Overall: 1. Loeb 3hr 13min 52.7sec; 2. Latvala + 25.3; 3. Hirvonen + 48.2; 4. Neuville + 1:22.2; 5. Østberg + 1:27.0; 6. Sordo + 2:15.4; 33. P Solberg + 35:29.8.

Stage 20: 1. Tänak 10min 24.0sec; 2. Neuville + 0.9; 3. Østberg + 1.8; 4. Latvala + 2.2; 5. Hirvonen + 3,6; 6. Loeb + 8.1. 7. P Solberg + 8.3.
Overall: 1. Loeb 3hr 24min 24.8sec; 2. Latvala + 19.5; 3. Hirvonen + 43.7; 4. Neuville + 1:15.0; 5. Østberg + 1:20.7; 6. Tänak + 2:29.2; 31. P Solberg + 35:30.0.

Stage 21: 1. Neuville 4min 16.8sec; 2. Østberg + 2.9; 3. Latvala + 3.2; 4. Loeb + 3.6; 5. Tänak + 4.6; 6. P Solberg + 5.4.
Overall: 1. Loeb 3hr 28min 45.2sec; 2. Latvala + 19.1; 3. Hirvonen + 46.3; 4. Neuville + 1:11.4; 5. Østberg + 1:20.0; 6. Tänak + 2:30.2; 28. P Solberg + 35:31.8.

Stage 22: 1. Neuville 4min 03.7sec; 2= Latvala, Østberg + 0.5; 4. P Solberg + 1.6; 5. Tänak + 1.8; 6. Hirvonen + 1.9.
Overall: 1. Loeb 3hr 32min 53.0sec; 2. Latvala + 15.5; 3. Hirvonen + 44.1; 4. Neuville + 1:07.3; 5. Østberg + 1:16.4; 6. Tänak + 2:27.9; 27. P Solberg + 35:29.3.
12-10-07 Liberté, Égalité, Fraternité et...Rallye!
Bonjour tout le monde,
'It's Céline here and we've reached the end of Rallye de France. Wow, it was a long week - long days and unpredictable weather conditions, but a very positive event for WRC Team MINI Portugal with Atko finishing in 8th place overall and picking up four WRC points.

'The atmosphere is great in our service area when after such a long and difficult event you bring home a good result. It's certainly a reward to all the team for the hard work they do. It's good for morale and it helps to boost confidence for the upcoming rallies.

'This was Atko's first time at the Alsace-based Rallye de France as he had only taken part in the event back when it was based in Corsica where the roads are a lot twistier with higher grip and warm surfaces. Also, in Corsica crews had to contend with a lot of lateral g, while pace notes used to be very technical. Despite his lack of experience here he did a great job driving consistently all weekend and not making any mistakes. Atko hasn't actually made one mistake in any of the three rallies he's done with WRC Team MINI Portugal. Friday was a tough day, and the unpredictable weather conditions made the job more difficult. However, after working with the team on a new solution for Saturday his times improved a lot and consistently, his feeling with the MINI getting better and better. Today it was just a matter of getting through the stages without making mistakes in order to score another Top 10 finish.

'This was also a special weekend for Atko as after a few years he was back in the car with his old co-driver and fellow Australian Glenn MacNeall. They used to drive together in the WRC until 2007 so they know each other very well and I bet the atmosphere in the car is great - Glenn (or GMac as we call him) is great fun! Prévot will be back for Rally Italia Sardegna but - due to previous commitments - he can't make it to Rally de España and Glenn will join the team again for the last round of the season.

'Rallye de France was right up to the last moment a very positive event for Paulo too. He drove most of the stages with no major problems. Apart from a small issue with the gearshift yesterday - easily fixed by the boys during last service - he had an otherwise trouble free weekend during which he learnt a lot about driving on Tarmac and he's becoming more and more comfortable on asphalt based events. Unfortunately he hit a tree on SS21 - the penultimate stage of the rally - and was forced to retire. But that's rallying and these things happen!

'As far as my job is concerned, today is probably the hardest day. We have to pack everything to be ready to travel back home tomorrow morning to prepare for Rally Italia Sardegna in less than two weeks. Packing is a very long and exhausting job, luckily the boys always give us a hand even though they have their hands pretty full as well!

'Managing a team's hospitality means long hours, a lot of planning and budgeting but also loads of flexibility. For example, when a driver retires for us it means longer hours but we're part of a team and that's how things work - we're all in this together after all! :-)

'I've also learnt a lot during this season about how a team works logistically and operationally. I think it's always good to learn things that go beyond your area of expertise, you never know but you could end up needing them in the future.

'I have to admit that - at the beginning - being the voice of the team for Rallye de France felt a bit awkward as I'm more used to being behind-the-scenes but as soon as I got into it I really started to enjoy myself and it was also flattering as many people told me they've found my columns interesting and learnt about a different aspect of the WRC.

'After all the rally world isn't only about the drivers, the speed and the cars (although those aspects are pretty awesome! ;-)) - there's a lot more behind it that people don't often see. It was truly an honour invite you into my part of the WRC world and I hope you've enjoyed it as much as I have.

'We head to Rally Italia Sardegna now, the penultimate round of the Championship and a new challenge for WRC Team MINI Portugal. Being Motorsport Italia's home event I really hope it will bring us another positive result! :-)

'And finally...from all the team a big congratulations to my countryman Séb Loeb and his co-driver Daniel Elena. Super bien fait!!

'Merci pour tout et a bientôt,'
Céline

Final Overall Classification – Rallye de France
1.S.Loeb (FRA)/D. Elena (MCO) Citroen 3:32:53.0
2.J.M. Latvala (FIN)/ M. Anttila (FIN) Ford +15.5
3.M. Hirvonen (FIN)/ J. Lehtinen (FIN) Citroen +44.1
4.T. Neuville (BEL)/ N. Gilsoul (BEL) Citroen +1:07.3
5.M. Ostberg (NOR)/ J. Andersson (SWE) Ford +1:16.4
6.O. Tanak (EST)/ K. Sikk (EST) Ford +2:27.9
7.E. Novikov (RUS)/ I. Minor (AUT) Ford +5:51.6
8.C. Atkinson (AUS)/ G. MacNeall (AUS) MINI +6:42.4
9.M. Prokop (CZE)/ Z. Hruza (CZE) Ford +8:46.8
10.S. Chardonnet (FRA)/ T. De La Haye (FRA) Citroen +8:59.7
12-10-07 Pallen för P-G Andersson i Rally-VM i Frankrike: - "VM fortfarande en öppen historia"
Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Emil Axelsson tvingades bryta Rally-VM i Frankrike igår sedan de fått någon form av elfel som gjorde att bilen inte laddade. De startade om idag med dryg nitton minuter i tidstillägg.
- "Idag har det bara handlat om att ta oss igenom sträckorna" säger P-G "Det är första gången vi har varit här i Frankrike så det har trots allt varit väldigt lärorikt, om vi bortser från strulet igår".

P-G och Emil tog sig runt och slutade på tredje plats. Rallyts ledare, Hayden Paddon, tvingades bryta rallyt med bara några sträckor kvar och därmed gick segern till Craig Breen. Tvåa i rallyt blev Yazeed Al Rajhi.

Därmed tappade P-G och Emil sin VM-ledning i SWRC (VM för Super 2000-bilar), men ligger bara två poäng efter nya ledaren Craig Breen:
- "VM är fortfarande en öppen historia" säger P-G ".Den av mig och Craig som är först i mål, vinner VM".

VM-finalen körs i Spanien 9-11 november.

Rallye de France Alsace efter dag 3
SWRC Frankrike
1 Craig Breen (Irl) 3:50:11.3
2. Yazeed Al Rajhi (SA) 3:50:48.9 +37.6
3. P-G Andersson 4:07:44.1 +17:32.8
4. Andreas Aigner (A) 4:09:26.6 +19:15.3
Komplett resultat: http://www.wrc.com/results/2012/rallye-de-france-alsace/day-results/?leg=4&category=swrc

Mer info, hittar du på www.pgandersson.se. Där har vi följt rallyt, sträcka för sträcka.
12-10-07 SS22; Loeb vann i Frankrike - Världsmästare för nionde gången i rad!
Neuville kammade hem även sista sträckan, 0,5 sekunder före Østberg och 1,8 före Tänak. Inte helt otippad blev Sebastien Loeb vinnare på hemmaplan. Därmed säkarde han sitt nionde VM-guld i rad!

Loeb får för andra gången säkra sitt guld i sin egen hemstad.

Förarkommentarer:
- "Det har varit ett dramafritt rally för oss" Tänak
- "Resultatet har varit bättre, men jag har nog aldrig kört så bra som idag på asfalt" Østberg
- "Jag är ganska nöjd. På asfalt är det ett steg frammåt med min körning. Så jag är ganska nöjd" Hirvonen
- "För att vara ärlig är det här mitt bästa resultat på asfalt. Jag har aldrig varit så nära förut, så jag måste vara nöjd" Latvala
- "Det är otroligt. All folk. Jag har drömt om det här hela veckan. Jag är mycket glad" Loeb

På SS22:
1. Neuville, 4:03.7
2. Østberg, +0,5
2. Latvala, +0,5
4. Petter, +1,6
5. Tänak, +1,8
6. Hirvonen, +1,9
7. Loeb, +4,1
8. Ogier, +5,1
9. Atkinson, +6,0
10. Novikov, +7,8

Efter SS22:
1. Sebastien Loeb (F), 3:32:53.0
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:33:08.5 +15,5
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:33:37.1 +44,1
4. Thierry Neuville (B), 3:34:00.3+1:07.3
5. Mads Østberg (N), 3:34:09.4 +1:16.4
6. Ott Tänak (EE), 3:35:20.9 +2:27.9
7. Evgeny Novikov (Rus), 3:38:44.6 +5:51.6
8. Chris Atkinson (Aus), 3:39:35.4 +6:42.4
9. Martin Prokop (Pl), 3:41:39.8 +8:46.8
10. Sebastian Chardonnet (F), 3:41:52.7 +8:59.7

12-10-07 SS21; Neuville sträcksnabbast igen
Neuville tog hem en ny sträckseger och var 2,9 sekunder före Østberg och 3,2 före Latvala

En sträcka återstår nu av rallyt

Förarkommentarer:
- "Det blir torrare och torrare" Prokop
- "Vi kör bara igenom. Det är svåra förhållanden. Det var halare än jag trodde" Aktinson
- "Mycket trevlig sträcka. Jag gillade den. Jag tror tiden var ganska bra också" Neuville
- "Vi försökte iallafall. Men vi förlorar för mycket tid" Østberg
- "Okej. Jag hade helst varit tvåa men jag är nöjd" Hirvonen
- "Det är en del lera på vägen. Men inte så illa som tidigare. Den har var okej. Jag är nöjd om jag kan sluta på pallen med Loeb" Latvala
- "Det är alltid soligt här. Det är underbart att köra med så mycket publik och fans" Loeb

På SS21:
1. Neuville, 4:16.8
2. Østberg, +2,9
3. Latvala, +3,2
4. Loeb, +3,6
5. Tänak, +4,6
6. Petter, +5,4
7. Hirvonen, ++6,2
8. Atkinson, +7,4
9. Novikov, +7,6
10. Prokop, +9,8

Efter SS21:
1. Sebastien Loeb (F), 3:28:45.2
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:29:04.3 +19.1
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:29:31.5 +46.3
4. Thierry Neuville (B), 3:29:56.6 +1:11.4
5. Mads Østberg (N), 3:30:05.2 +1:20.0
6. Ott Tänak (EE), 3:31:15.4 +2:30.2
7. Evgeny Novikov (Rus), 3:34:33.1 +5:47.9
8. Chris Atkinson (Aus), 3:35:25.7 +6:40.5
9. Martin Prokop (Pl), 3:37:26.4 +8:41.2
10. Sebastian Ogier (F), 3:37:47.8 +9:02,6

12-10-07 SS20; Tänak vann Powerstagen
Den här sträckan kördes som powerstage när den kördes om en gång. Sträckan startades med de tio första i omvänd ordning. Det blev estländaren Ott Tänak som kammade hem de tre extrapoängen, Neuville tog hem två och en poäng gick till Mads och Jonas.

Sordo valde att bryta, eftersom han ansåg det farligt att köra utan servostyrning här i Frankrike.

Förarkommentarer:
- "Det var värre än i morse. Det var rätt lerigt" Aktinson
- "När vi såg hur lerigt det var tog vi det lugnt" Novikov
- "Det var så lerigt, så vi körde bara igenom" Tänak
- "Mycket svåra förhållanden. Vi försökte, men det var inte lätt. Vi var tvungna att sakta ner för leran" Østberg
- "Inga problem" Hirvonen
- "Det var mycket svår sträcka med förhållandena. Jag kunde inte göra bättre än så här" Latvala
- "Inga risker den här gången. Vi tog det lungt. Det var mycket lera nu." Loeb

På SS19:
1. Tänak, 10:24.0
2. Neuville, +0,9
3. Østberg, +1,8
4. Latvala, +2,3
5. Hirvonen, +3,6
6. Loeb, +8,1
7. Petter, +8,3
8. Novikov, +8,8
9. Ogier, +12,8
10. Prokop, +12,9

Efter SS20:
1. Sebastien Loeb (F), 3:24:24.8
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:24:44.3 +19,5
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:25:08.5 +43,7
4. Thierry Neuville (B), 3:25:39.8 +1:15,0
5. Mads Østberg (N), 3:25:45.5 +1:20,7
6. Ott Tänak (EE), 3:26:54.0 +2:29,2
7. Evgeny Novikov (Rus), 3:30:08.7 +5:43,9
8. Chris Atkinson (Aus), 3:31:01.5 +6:36,7
9. Martin Prokop (Pl), 3:32:59.8 +8:35,0
10. Sebastian Ogier (F), 3:33:22.1 +8:57.3

12-10-07 SS19: Neuville åter snabbast
Neuville kammade hem andra raka sträcksegern. Han var

Sordo hade problem och därmed klättrade Østberg upp till femte plats.

Nu är det ett litet lunchuppehåll utan service. SS20 startar igen 12:44.

Förarkommentarer:
- "Det var okej. Inga problem. Inga risker. Vi är inte i en possition vi tar risker. I eftermiddag blir det nog svårt med all lera" Loeb
- "Det är inte så dåligt" Latvala
- "Inga problem. Jag är nöjd" Hirvonen
- "Vi försöker iallafall. De är verkligen bra förare på asfalt. Jag försöker, men det är svårt att ta tid på dem. Frustrerande" Østberg
- "Servot gick sönder på sträckan" Sordo

På SS19:
1. Neuville, 4:16.2
2. Østberg, +0,1
3. Latvala, +3,0
4. Hirvonen, +3,6
5. Muller, +4,8
6. Loeb, +5,0
7. Petter, +6,6
8. Tänak, +6,8
9. Atkinons, +8,8
10. Mikkelsen, +7,1
-
X. Sordo, +49,4

Efter SS19:
1. Sebastien Loeb (F), 3:13:52.7
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:14:18.0 +25,3
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:14:40.9 +48,2
4. Thierry Neuville (B), 3:15:14.9 +1:22,2
6. Mads Østberg (N), 3:15:19.7 +1:27.0
5. Dani Sordo (E), 3:16:08.1 +2:15.4
7. Ott Tänak (EE), 3:16:30.0 +2:37.3
8. Evgeny Novikov (Rus), 3:19:35.9 +5:43.2
9. Chris Atkinson (Aus), 3:20:24.2 +6:31.5
10. Martin Prokop (Pl), 3:22:22.9 +8:30.2
12-10-07 SS18; Neuville snabbast - Østberg tappade två placeringar
Vägen blir torrare och torrare allteftersom bilarna flyttar bort vattnet på vägen. Neuville vann sträckan och både han och Sordo gick förbi Mads och Jonas som nu ligger sexa.

Neuville var 3,0 sekunder snabbare än Sordo och 6,7 före Sordo.

Tänak snurrade på sträckan och Novikov har rullat och tappade nästan tre minuter. Oliviera bröt på sträckan.

Förarkommentarer:
- "Det är ingen bra startpossition med allt vatten på vägen. Vi tog det lugnt. Förstaplatsen är inte huvudprioritet. Jag tar inga risker" Loeb
- "Det är svårt i kurvorna. Men bilen går bra. Bara svårt att hitta rytmen" Latvala
- "Den här var riktigt trixig" Hirvonen
- "Det kändes inta bra alls. Det är mycket vatten som står. Jag bromsar för mycket och tappar tid. Jag tog det riktigt lungt. Jag vet inte vad de andra gör, jag tror inte det är bra nog" Østberg
- "Det känns bra. Det var en bra sträcka. Men jag är nöjd" Sordo
- "Bra morgon för oss. Vi kör hårt och ibland är det lite farligt. Inte lätt" Neuville
- "Vi får se om vi kan göra något på Powerstagen" Petter

På SS18:
1. Neuville, 4:19.2
2. Sordo, +3,0
3. Østberg, +6,7
4. Muller, +8,3
5. Petter, +8,7
6. Ogier, +9,5
7. Loeb, +11,7
7. Latvala, +11,2
9. Dumas, +12,0
10. Hirvonen, + 13,8
-
x. Novikvo, +2:58,6

Efter SS18:
1. Sebastien Loeb (F), 3:09:31.5
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:09:58.8 +27.3
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:10:21.0 +49,5
4. Thierry Neuville (B), 3:10:58.7 +1:27,2
5. Dani Sordo (E), 3:11:02.3 +1:30,8
6. Mads Østberg (N), 3:11:03.3 +1:31,8
7. Ott Tänak (EE), 3:12:07.0 +2:35.5
8. Evgeny Novikov (Rus), 3:15:07.0 +5:35.5
9. Chris Atkinson (Aus), 3:15:59.1 +6:27.6
10. Martin Prokop (Pl), 3:17:56.1 +8:24,6
12-10-07 SS17; Loeb var av vägen
Det regnar och det hela blir extremt svårkört. Loeb var av vägen på sträckan, men tappade några sekunder på Latvala. Neuville var snabbast, han var 4,5 sekunder före sordo och 5,9 före Østberg. Neuville gick förbi Sordo och jagar nu Østberg.

Hirvonen vann sträckan, 4,7 sekunder före Latvala och 7,1 sekunder före Loeb.

Petter Solberg startade om efter sin spektakulära avåkning igår.

Förarkommentarer:
- "Det är väldigt svårt. Vi hade inte bara en incidet. Det var mycket vatten överallt. Det var inte så mycket lera. Vi började med en bra rytm. Men sen tog jag det lungt" Loeb
- "Jag försöker, men det är mycket mycket svårt. Jag gillade inte den här sträckan. Det var mycket vattenplaning" Latvala
- "Det är ganska svårt. Det regnar ganska mycket. Men okej. Inte för dåligt" Hirvonen
- "Det var i en snabb kurva. Vi åkte rakt ut i fältet och tappade lite tid. Vi hade tur som inte blev fast" Novikov

På SS17:
1. Neuville, 10:11.7
2. Sordo, +4,5
3. Østberg, +5,9
4. Hirvonen, +8,9
5. Latvala, +13,6
6. Tänak, +2:55,6
7. Loeb, +16,0
8. Novikov, +17,9
9. Petter, +20,2
10. Atkinson, +24,9

Efter SS17:
1. Sebastien Loeb (F), 3:05:01.1
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:05:28.4 +27,3
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:05:48.0 +46,9
4. Mads Østberg (N), 3:06:37.4 +1:36.3
5. Thierry Neuville (B), 3:06:39.5 +1:38.4
6. Dani Sordo (E), 3:06:40.1 +1:39.0
7. Ott Tänak (EE), 3:07:26.7 +2:25.6
8. Evgeny Novikov (Rus), 3:07:49.2 +2:48.1
9. Chris Atkinson (Aus), 3:11:24.9 +6:23.8
10. Martin Prokop (Pl), 3:13:15.9 +8:14.8
12-10-06 Rally Glorious Rally
'Salut,
'Céline here once again and I'm going to tell you all about WRC Team MINI Portugal's day at Rallye de France. Wow, it was long day both on and off the stages.

'After 192.80km of tricky and competitive special stages - including the massive 43.45km Pays d'Ormont tests run twice - both Atko and Paulo drove their MINIs safely back to the Service Park here in Strasbourg.

'It was a eventful day, a lot happened and Atko is up to 9th place which is great! He knew the long stage was going to be tough and that today the task wasn't easy also because once again weather conditions were unpredictable but even so he picked up the pace stage-on-stage! He tried a slightly different set-up solution this morning then nuanced it again at midday service which seemed to work well and his feeling is continually improving with his MINI.

'Also - I just heard that Atko will have one of the live cameras in his MINI tomorrow. Very exciting! I can't wait to see all the action in the Service Park from the live feed screen exactly next to our catering tent. Romain and I have the best seats in the house!

'Paulo had a small issue with his gearshift this afternoon, but carried out a super quick repair in the road section to get through the last two stages. Now the problem will easily be solved by the boys during Flexi Service. Otherwise he's getting more and more confident on Tarmac and he's getting to know how the MINI reacts on this surface. He's really eager to finish the rally tomorrow and chalk up one more WRC finish and a huge amount of experience.

'As I mentioned before, I love my job and thanks to it I had an awesome opportunity last year: going on a passenger ride in a WRC car with a top WRC driver. Boy, it was awesome! It was something unique, a feeling I had never experienced before - I would say that impressive is the best word to describe it. You cannot imagine when you're outside, you know the cars go fast but when you're inside one it's a completely different point-of-view. The speed is unbelievable and you can really feel the adrenaline flowing through your body. I actually did it on a Tarmac event so I can say I know a little of how it feels to be out on the stages here at Rallye de France.

'As far as hospitality operations are concerned our day started very early - we normally arrive one hour before the team to prepare breakfast for everyone and to start planning our day in the kitchen in the most efficient way possible. The boys (and girls) turned up at around 7am this morning starving and ready to 'refuel' before first service. Today we treated them with something very French: 'pain au chocolat' and 'croissants' which everyone seemed to enjoy very much!

'Drivers' breakfasts are very basic - Atko likes eggs on toast while Paulo normally only eats a banana and his cold chocolate milk, I guess he likes to stay light before tackling the stages. What they all agree on is coffee: nobody seems to be able to start the day without a nice expresso! :-)

'This is the first year have been working in a team as until now I have been on projects involving various teams. I have to say that I'm enjoying the experience so far. You create stronger bonds with the people you work with, you get to know what they like and what you should do to meet their needs and expectations. Here at WRC Team MINI Portugal it's very cosmopolitan, so it's not always easy to please everybody with the food we cook but also sometimes it's difficult to understand each other. You might think this would make life harder, but actually it often helps breakdown barriers and leads to hilarious moments as we try to get our point across! :-)

'The boys are still working on the cars and as soon as they've finished they'll attack the feast Romain's prepared for them (with a little sugary indulgence to follow - my culinary contribution, a nice 'flan pâtissier' and a chocolate cake - who doesn't love chocolate? I bet they're starving by now! :-) It's nice to see everybody sitting together at dinner talking, laughing and relaxing after a big day.

'Tomorrow it will be my last column and I have to admit I will miss writing them but there's one more day of competition to go so I'll be back for more tomorrow!

'Bonne soirée,
Céline
12-10-06 Latvala shows firm resolve to retain second at Rallye de France
Ford World Rally Team drivers Jari-Matti Latvala and Miikka Anttila maintained their grip on second place in Rallye de France today. During one of the longest day’s competition of the FIA World Rally Championship season, they won three speed tests in a Ford Fiesta RS World Rally Car to strengthen their position with one day remaining.

Team-mates Petter Solberg and Chris Patterson retired in the opening stage after a spectacular accident which felled a telegraph pole. There were no injuries and while the damage to their Fiesta RS WRC prevented them from continuing, they will return tomorrow under Rally 2 regulations.

This second leg of the 11th round of the championship offered a massive 192.80km of competition, contained within two identical loops of four stages. After leaving the rally base in Strasbourg, drivers journeyed south-west for asphalt tests through vineyards and the northern Vosges mountains. Conditions were dry and Michelin’s hard compound tyres were the natural option throughout.

Latvala restarted 13.1sec behind Sébastien Loeb but the 27-year-old Finn dropped 10sec after sliding into a ditch early in the second and longest stage of the event, the 43.45km Pays d’Ormont.

“It was disappointing to lose time but I knew that long stage was important,” said Latvala. “I knew if I put Loeb under pressure there, I might have a chance of catching him.

“The stage was dry and open at the start, but after 6km the road went into a forest and became damp. After a fast narrow section I braked, but the brakes locked and my speed was too much for the next slow right corner. I tried to turn in but went off the road into a bank. I restarted but there was a lot of mud in the front left wheel, and the vibration affected the braking for the rest of the stage,” he said.

Latvala bounced back to win the ultra-fast 24.04km Pays de la Haute Bruche at a remarkable average speed of 128.60kph. The final stage of the morning loop was cancelled for safety reasons due to the large number of spectators in the test, so Latvala returned to service in Strasbourg 30.0sec behind Loeb and 19.0sec clear of Mikko Hirvonen in third.

Latvala was fastest overall through the four repeated afternoon stages, tying for fastest time in the first and winning the last. He returned to Strasbourg for the final overnight halt 29.7sec behind the Frenchman and 24.3sec ahead of his fellow Finn.

“My speed was good again today, although I’m disappointed I made a mistake this morning,” he said. “Tomorrow’s stages are short so it will be difficult to attack. But I’m thinking more about preserving second than trying to win, which will be almost impossible unless Loeb makes a mistake. My car is fast enough to win the rally, but it’s the driver that has to improve!

“I’m still not confident when there is gravel and dirt on the road from the cuts, but I’m starting to understand how to approach those situations so that’s pleasing,” added Latvala.

Solberg started in fourth and was fastest in the opening split of this morning’s first stage. However, he left the road soon after, his Fiesta RS WRC ploughing through dense vines before hitting a telegraph pole. The impact damaged the steering and suspension at the front right of his car

“I had a clean run from the start of the stage but went off the road at a fast left corner and into the vines,” explained the 37-year-old Norwegian. “I kept my foot on the throttle because I knew the road was coming up again, but I didn’t know exactly where or when. The windscreen was covered with leaves so I couldn’t see properly and the road came up sooner than I thought.

“The car went straight across the stage and into the vines on the other side of the road. I eventually hit a telegraph pole. It was a big hit but I didn’t immediately realise the pole had fallen down. It was only later that I knew it toppled over. I’m disappointed because I had a clean rally up to that point and I was confident of getting third,” he added.

Ford World Rally Team director Malcolm Wilson was encouraged by Latvala’s speed. “He matched the pace of the leader throughout the day, and was comfortable at that speed. Unfortunately he made a mistake early in the longest stage. He paid the price because when you make an error so soon in such a long stage, it’s hard to regain your confidence with so many kilometres to go,” he said.

News from other Ford teams
Mads Østberg / Jonas Andersson are on top of a tense three-car battle with Dani Sordo and Thierry Neuville. The Adapta World Rally Team duo climbed from seventh to fourth, but just 8.0sec cover the trio. M-Sport Ford World Rally Team’s Ott Tänak / Kuldar Sikk and Evgeny Novikov / Ilka Minor continued their duel, with Tänak maintaining his advantage in seventh by 14.2sec, despite stalling his engine at the start of stage 15. Martin Prokop / Zdenek Hruza broke a wheel in stage 11 but the Czech Ford National Team pairing climbed to 10th. French pair Julien Maurin / Nicolas Klinger are 13th while Brazil World Rally Team’s Daniel Oliveira / Carlos Magalhaes are 21st.

Tomorrow’s Route
The final leg is the shortest of the weekend and takes competitors north of Strasbourg. After departing the city at 07.50, competitors face two identical loops of three stages before returning to Strasbourg for the finish ceremony at 15.47. Drivers must cover all 61.54km of competition without the opportunity of service. The opening stage of the afternoon loop, the 17.08km Vignoble de Cleebourg, comprises the Power Stage, with bonus points on offer to the fastest three drivers. The last test of each loop runs through the streets of Haguenau.

Leaderboard after Day 2
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen DS3 2hr 54min 33.4sec
2. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Fiesta RS 2hr 55min 03.1sec
3. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Citroen DS3 2hr 55min 27.4sec
4. M Østberg/J Andersson NOR Ford Fiesta RS 2hr 56min 19.8sec
5. D Sordo/C Del Barrio ESP Mini John Cooper 2hr 56min 23.9sec
6. T Neuville/N Gilsoul BEL Citroen DS3 2hr 56min 27.8sec
7. O Tänak/K Sikk EST Ford Fiesta RS 2hr 57min 05.4sec
8. E Novikov/I Minor RUS Ford Fiesta RS 2hr 57min 19.6sec
9. C Atkinson/G MacNeall AUS Mini John Cooper 3hr 00min 48.3sec
10 M Prokop/Z Hruza CZE Ford Fiesta RS 3hr 02min 20.1sec

Stage Times
Stage 9: 1. Loeb 10min 58.0sec; 2. Hirvonen + 1.9; 3. Latvala + 2.1; 4. Neuville + 4.6; 5. Østberg + 7.1; 6= Tänak, Sordo + 9.1.
Overall: 1. Loeb 1hr 28min 30.6sec; 2. Latvala + 15.2; 3. Hirvonen + 34.5; 4. Sordo + 57.9; 5. Neuville + 1:00.0; 6. Østberg + 1:07.4.

Stage 10: 1. Loeb 23min 20.0sec; 2. Hirvonen + 9.5; 3. Østberg + 11.9; 4. Sordo + 16.8; 5. Neuville + 17.8; 6. Latvala + 18.0.
Overall: 1. Loeb 1hr 51min 50.6sec; 2. Latvala + 33.2; 3. Hirvonen + 44.0; 4. Sordo + 1:14.7; 5. Neuville + 1:17.8; 6. Østberg + 1:19.3.

Stage 11: 1. Latvala 11min 13.1sec; 2. Loeb + 3.2; 3. Hirvonen + 8.2; 4. Neuville + 8.9; 5. Novikov + 9.3; 6. Østberg + 9.5.
Overall: 1. Loeb 2hr 03min 06.9sec; 2. Latvala + 30.0; 3. Hirvonen + 49.0; 4. Sordo + 1:23.8; 5. Østberg + 1:25.6; 6. Neuville + 1:43.5.

Stage 12: Cancelled
Stage 13: 1= Latvala, Hirvonen 10min 53.8sec; 3. Neuville + 0.4; 4. Novikov + 1.0; 5. Loeb + 3.0; 6. Østberg + 3.7.
Overall: 1. Loeb 2hr 14min 03.7sec; 2. Latvala + 27.0; 3. Hirvonen + 46.0; 4. Sordo + 1:24.7; 5. Østberg + 1:26.3; 6. Neuville + 1:40.9.

Stage 14: 1. Loeb 23min 09.9sec; 2. Hirvonen + 0.7; 3. Latvala + 1.9; 4. Østberg + 7.1; 5. Tänak + 7.2; 6. Neuville + 9.0.
Overall: 1. Loeb 2hr 37min 13.6sec; 2. Latvala + 28.9; 3. Hirvonen + 46.7; 4. Østberg + 1:33.4; 5. Sordo + 1:35.9; 6. Neuville + 1:49.9.

Stage 15: 1. Loeb 11min 10.8sec; 2. Latvala + 1.4; 3. Neuville + 3.7; 4. Novikov + 5.0; 5. Hirvonen + 5.8; 6. Tänak + 11.1.
Overall: 1. Loeb 2hr 48min 24.4sec; 2. Latvala + 30.3; 3. Hirvonen + 52.5; 4. Østberg + 1:45.4; 5. Sordo + 1:48.4; 6. Neuville + 1:53.6.

Stage 16: 1. Latvala 6min 08.4sec; 2. Novikov + 0.3; 3. Loeb + 0.6; 4. Neuville + 1.4; 5. Østberg + 1.6; 6. Hirvonen + 2.1.
Overall: 1. Loeb 2hr 54min 33.4sec; 2. Latvala + 29.7; 3. Hirvonen + 54.0; 4. Østberg + 1:46.4; 5. Sordo + 1:50.5; 6. Neuville + 1:54.4.

12-10-06 Urladdad guldjakt idag - VM-ledaren P-G Andersson tvingades bryta i Rally VM i Frankrike idag!
Det blev inte så många sträckor körda för våra svenska VM-ledare, Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Emil Axelsson, i Super2000-klassen i Rally-VM i Frankrike idag. Dels för att flera av sträckorna ströks och dels för att de tvingades bryta.

Gårdagens sträckor gick på vägar som var lite för snabba för deras motoreffekt. De kör i en Protonbil som gör VM-debut i år och bilen håller utveklas hela tiden.
"Vi visste redan från början att vi inte hade tillräckligt med effekt för att hänga med under gårdagens rally" säger P-G.

Dagens sträckor passade deras bil betydligt bättre. Något de var med och visade direkt. Redan på första sträckan fick de andra snabbaste tid och visade att de tänkte jaga sekunder idag. Andra sträckan idag, SS10, ströks efter att Naser Al Attiyah kört av vägen.

På sträcka elva fick de tredje snabbaste tid, bara 8,4 sekunder efter Hayden Padon. Det trots att de snurrade! Sträckan därpå ströks eftersom det var för mycket publik ute på vägen. SS13 drog de dessvärre på sig en ödesdiger punktering och tappade nästan en minut. De tappade därmed tredjeplatsen och rasade ner till fjärde.
- "Vi ska försöka köra upp oss igen" sa P-G lovade P-G efter målgång på sträckan.

Dessvärre hann de inte med det:
- "Vi fick problem med laddningen mellan sträckorna. Vi fick till det och kunde starta på sträcka fjorton. Men kom tyvärr bara fem kilometer in på sträckan innan vi var utan laddning" suckar P-G.

Därmed tvingas de bryta för idag. Men de kan dock starta om i morgon, med 10 minuter i tidstillägg för de sträckor de inte startade idag.

Hayden Paddon leder rallyt med nästan två minuter före Yazeed Al Rajhi och drygt två minuter före Craig Breen. Den näst sista VM-deltävlingen för SWRC (rally-VM för Super 2000) avgörs i morgon med sex sträckor.

Rallye de France Alsace efter dag 2
1. Hayden Paddon (NZ) 3:08:08.2
2. Yazeed Al Rajhi (SA) 3:10:06.9 +1:58.7
3. Craig Breen (Irl) 3:10:21.8 +2:13.6
4. Andreas Aigner (A) 3:14:43.9 +6:35.7
5. P-G Andersson 3:27:14.4 +19:06.2
Komplett resultat: www.wrc.com/results/2012/rallye-de-france-alsace/stage-times/?stageno=16&category=swrc

Mer info, hittar du på www.pgandersson.se. Där kommer vi följer rallyt, sträcka för sträcka.
12-10-07 SS16; Latvala vann sista idag
Latvala kammade hem sista sträcksegern idag, 0,3 sekunder före Novikov och 0,6 före Loeb. Inför morgondagens sex avgörande sträckor leder Loeb med 29,7 sekunder gentemot Latvala och 54,0 gentemot Hirvonen.

På SS16:
1. Latvala, 6:08.4
2. Novikov, +0,3
3. Loeb, +0,6
4. Neuville, +1,4
5. Østberg, +1,6
6. Hirvonen, +2,1
7. Sordo , +2,7
8. Tänak, +4,2
9. Atkinson, +7,9
10. Muller, +18,4

Efter SS16:
1. Sebastien Loeb (F), 2:54:33.4
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:55:03.1 +29,7
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:55:27.4 +54,0
4. Mads Østberg (N), 2:56:19.8 +1:46,4
5. Dani Sordo (E), 2:56:23.9 +1:50,5
6. Thierry Neuville (B), 2:56:27.8 +1:54,4
7. Ott Tänak (EE), 2:57:05.4 +2:32,0
8. Evgeny Novikov (Rus), 2:57:19.6 +2:46,2
9. Chris Atkinson (Aus), 3:00:48.3 +2:46,2
10. Martin Prokop (Pl), 3:02:20.1 +7:46,7
12-10-07 SS14; Loeb tog ny sträckseger på längsta sträckan
Rallyts längsa sträcka på 43,45 kördes för andra gången idag. Loeb vann sträckan förra gången och det var även han som var snabbast den här gången.

Förarkommentarer:
- "Det var okej för att vara andra gången. Inte för illa. Vi tog i ganska hårt. Bilen understyrde lite, vilket vi får titta på" Loeb
- "Jag har kul och det går bättre. Jag försöker" Hirvonen
- "Jag gör mitt bästa, det är det viktigaste" Sordo
- "Vi åkte av i en hårnål och tappade ganska mycket. Vi försöker rätt hårt" Østberg

På SS14:
1. Loeb, 23:09.9
2. Hirvonen, +0,7
3. Latvala, +1,9
4. Østberg, +7,1
5. Tänak, +7,2
6. Neuville, +9,0
7. Novikov, +11,2
8. Sordo, +11,2
9. Atkinson, +33,0

Efter SS14:
1. Sebastien Loeb (F), 2:37:13.6
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:37:42.5 +28,9
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:38:00.3 +46,7
4. Mads Østberg (N), 2:38:47.0 +1:33,4
5. Dani Sordo (E), 2:38:49.5 +1:35.9
6. Thierry Neuville (B), 2:39:03.5 +1:49.9
7. Ott Tänak (EE), 2:39:30.9 +2:17,3
8. Evgeny Novikov (Rus), 2:39:55.1 +2:41,5
9. Chris Atkinson (Aus), 2:43:03.5 +5:49,9
10. Martin Prokop (Pl), 2:44:10.2 +6:56.6
12-10-07 SS13; Latvala och Hirvonensnabbast
Latvala och Hirvonen vann sträckan. Latvala knappade in tre sekunder på Loeb på den här sträckan. Neuville kom för sent till en tidskontroll och fick ett tidstilläg som gjorde att han rasade ner från fjärde till sjätte plats.

Förarkommentarer:
- "Det är bra att ha lite press på Loeb. Bilen fungerar väldigt bra nu!
- "Jag försöker hålla upp pressen" Hirvonen

På SS13:
1. Latvala, 10:53.8
2. Hirvonen, +0,0
3. Neuville, +0,4
4. Novikov, +1,0
5. Loeb, +3,0
6. Østberg, +3,7
7. Sordo, +3,9
8. Tänak, +6,2
9. Atkinson, +14,4
10. Prokop, +15,9

Efter SS13:
1. Sebastien Loeb (F), 2:14:03.7
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:14:30.7 +27,0
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:14:49.7 2:14:49.7
4. Dani Sordo (E), 2:15:28.4 +1:24.7
5. Mads Østberg (N), 2:15:30.0 +1:26.3
6. Thierry Neuville (B), 2:15:44.6 +1:40.9
7. Ott Tänak (EE), 2:16:13.8 +2:10.1
8. Evgeny Novikov (Rus), 2:16:35.9 +2:32.2
9. Chris Atkinson (Aus), 2:19:20.6 +5:16.9
10. Martin Prokop (Pl), 2:20:04.1 +6:00.4
12-10-05 Motgångarna fortsätter för Tidemand i Rally-VM
Efter första dagen av Rally France, där WRC-Academy förarna har kört åtta specialsträckor ligger landslagsföraren Pontus Tidemand på en sjätte plats efter ha tappat flera minuter på den femte specialsträckan.
- Helt plötsligt så stoppade bilen på sträckan. Vi försökte finna vad som var fel och testade att nolla flera givare och så plötsligt startade bilen igen, men då hade vi stått stilla över två minuter. Det verkar som det är med nått motorelektroniken som inte fungerade, berättar Pontus
- Tempot är väldigt högt i WRC Academy och jag tycker att har gått bättre och bättre på de andra sträckorna. Känns som jag kört lite passivt men då vi körde sträckorna det andra varvet så gick det mycket bättre. Nu försöker vi glömma sträcka fem och nöter på imorgon och försöker avsluta på bästa möjliga vis, avslutar Pontus

Imorgon lördag körs de avslutande åtta sträckorna med start klockan 07:30, innan första bil går i mål vid 20-tiden på lördagkväll.
12-10-05 Shake, Rattle but Don't Roll
Hi everyone,
'It's Céline again and we're at the end of the first full day of competition here at Rallye de France, a positive day for WRC Team MINI Portugal which saw Atko and Paulo successfully completing every single Special Stage.

'Today's itinerary featured a Remote Service in Colmar - 80km from Strasbourg - where only limited repairs on the cars are allowed. Catering operations are a bit different on Remote Service days compared to normal as we have to work on the logistics and on the preparation of the lunch boxes rather than focusing on the cooking.

'The menu is much simpler compared to when we're at the main Service Park because even if we move the catering to the RSZ we don't have the same material that we have in the main kitchen so we pre-prepare everything and when we get there it's just a matter of distributing the meals to team members. We have a couple of different options for the drivers based on their personal tastes and diets.

'Lunch boxes normally include some sandwiches, a salad, chips, fruit, a dessert and a selection of drinks is available. We choose simple and easy to eat food which we can transport from one side to the other. We try to prepare the basics the day before we have to go to the Remote Service so that in the morning we only have to do the final touches and load the car ready to go.

'I enjoy going to Remote Services and seeing the rally from a different perspective. It's very interesting to understand how the team works on a simplified service, with less material and less time. Basically, the catering works in the same way as we adapt the team's process of Remote Service to the kitchen - it's simpler and quicker when at Remote! ;-)

'Also as normal we all arrive in advance so it's always a good opportunity to get to know the other team members when we have some time to kill while waiting for Atko and Paulo to arrive.

'Atko's morning was quite intense. He took his pace notes as he always does but he didn't have complete conviction in the corners. However, I'm sure the team will find a good solution and he'll be back on form in no time. Nobody could predict the weather conditions today – as was made clear by more or less every different combination of tyre choices being selected this morning but all of them seeming to be more or less equally effective. That meant that Atko's set-up was probably too hard for some sections but worked well in others. The main thing was needing more grip as the roads were quite dirty – especially after a few cars in front had passed through - and even with the weather being sunny and warm, the moisture on the stages was still on the road.

'Atko chose a different set-up solution for the afternoon to try to find more grip but as the mechanics could only carry out limited work on the MINI, the main changes will be done tonight at Flexi Service to be ready to tackle tomorrow's stages.

'Meanwhile, Paulo had a solid and consistent day out on the stages. He was very happy with what he did today and that he felt quite confident in some stages and pushed quite hard for him. He got an amazing reaction from the crowd on one hairpin in SS3 when he sounded his horn as he pulled his hand brake. He also mentioned how difficult the conditions were with the roads being dirty making it very easy to have a moment. However, he's pretty satisfied especially because Tarmac is not his favorite surface but he's making big steps forward.

'Well, I have to go and feed my crews now – I bet they're very hungry after a day out in the stages! Romain is already on alert to cook Atko's fish and he already has Paulo's steak on stand-by ready to put on the grill! :-)

'Tomorrow is another long day and I'm looking forward to it even though I won't get a lot of sleep – but rallying is so exciting that it's easy to forget that you're tired when the action starts.

'Talk to you soon,
Céline
12-10-05 Latvala treble guides Ford’s Finn into second in France
Jari-Matti Latvala and Miikka Anttila headed a strong start to Rallye de France for Ford World Rally Team by holding second place after today’s opening leg. The Finns won three speed tests in their Ford Fiesta RS World Rally Car, while team-mates Petter Solberg and Chris Patterson bounced back from a difficult morning to lie fourth.

Asphalt roads are Latvala’s least-favoured, but the 27-year-old maintained the pace that carried him to a career-best sealed-surface result in Germany in August, when he was second. “Today was one of my best ever on asphalt,” he said.

This 11th round of the FIA World Rally Championship opened last night with a short speed test in the streets surrounding Strasbourg’s European Parliament. Today the action moved south to the Vosges mountains, near Colmar, where drivers tackled two identical loops of three stages, before ending with a street test in Mulhouse – a total of 146.17km.

Conditions this morning were difficult as yesterday’s heavy rain left damp sections under the trees on the mountain slopes. The moist roads and cool temperatures encouraged both Latvala and Solberg to opt for Michelin’s soft compound tyres for the opening loop. While they were less suited to the mostly dry roads in the opening stage, they were perfect for the next two which were damper.

Latvala was second in Strasbourg last night before claiming third in today’s opening stage. He was second quickest in the next, only 0.8sec from fastest time, before winning the final stage of the morning. He arrived at the 15-minute service break in Colmar in second place.

“I really want to fight for the lead here so it was important to make a strong start and not lose big time this morning,” said Latvala. “Tyre choice wasn’t easy. The first stage was surprisingly dry and my soft tyres started to get too hot near the finish. But the second stage was 80 per cent damp and the last test was 50 per cent damp and they worked perfectly. Soft was the right choice.”

As temperatures climbed to 22°C this afternoon, hard compound tyres were the natural choice. Latvala was fastest in the middle stage of the loop and completed the leg with victory in the final test through the streets of Mulhouse.

“My target was to improve my performance from the last asphalt round in Germany and I did that,” said Latvala. “I was a little inconsistent at times because I lacked confidence in corners where mud had been dragged onto the road by cars cutting. Maybe I was trying to drive too fast and attack too much. Tomorrow’s stages are narrow and bumpier, but I will try to keep the pressure on.”

Solberg was third last night but struggled for confidence in today’s opening two stages. His pace improved on the final stage of the loop but he arrived in Colmar in sixth.

“I didn’t have a good rhythm through the first two stages,” explained the 37-year-old Norwegian. “I wasn’t confident so I drove cautiously as I didn’t want to make a mistake. I made minor changes to the settings before the final stage and everything felt much better.”

More small changes in service further improved his feeling and three second fastest times promoted him to fourth, closing to within 0.7sec of Mikko Hirvonen in third.

“The afternoon was much better,” said Solberg. “Once I had the right feeling then my pace was at the same level as Jari-Matti. It’s a shame that I lost time in the first two stages. Tomorrow I will keep pushing to try to reach the podium and if I can keep the same rhythm as I had this afternoon then that’s achievable.”

Ford World Rally Team director Malcolm Wilson said he wasn’t surprised by the pace shown by his drivers today. “I felt we could come here and put pressure on Sébastien Loeb and I’m pleased we’ve done that,” he said. “Hopefully the conditions tomorrow will be dry and consistent, which is what Jari-Matti likes, and he will keep the pressure on.

“Petter wasn’t totally comfortable this morning but he had a strong afternoon and is within striking distance of the podium,” added Wilson.

News from other Ford teams
Mads Østberg / Jonas Andersson are seventh for Adapta World Rally Team, the Norwegian driver losing time when his car stalled at the start of the final stage. M-Sport Ford World Rally Team’s Ott Tänak / Kuldar Sikk and Evgeny Novikov / Ilka Minor are engrossed in a close battle for eighth in their Fiesta RS WRCs. Tänak holds the advantage by just 13.5sec, despite struggling with his pace notes. Martin Prokop / Zdenek Hruza lie 12th after suffering an engine misfire in the Czech Ford National Team car throughout the day. French duo Julien Maurin / Nicolas Klinger are 16th while Brazil World Rally Team’s Daniel Oliveira / Carlos Magalhaes are 24th, after losing time with a broken right rear driveshaft this afternoon.

Tomorrow’s Route
The second leg comprises almost half the rally’s competitive distance. After leaving Strasbourg at 07.30, drivers journey south-west for more tests in the Vosges mountains and over vineyard roads. They tackle two identical loops of four stages, split by a return to Strasbourg for service, before the day ends at 19.33 after 192.80km. The most daunting challenge is the 43.45km Pays d’Ormont, the second test of each loop and one of the longest of the season.

Leaderboard after Day 1
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen DS3 1hr 17min 32.6sec
2. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Fiesta RS 1hr 17min 45.7sec
3. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Citroen DS3 1hr 18min 05.2sec
4. P Solberg/C Patterson NOR Ford Fiesta RS 1hr 18min 05.9sec
5. D Sordo/C Del Barrio ESP Mini John Cooper 1hr 18min 21.4sec
6. T Neuville/N Gilsoul BEL Citroen DS3 1hr 18min 28.0sec
7. M Østberg/J Andersson NOR Ford Fiesta RS 1hr 18min 32.9sec
8. O Tänak/K Sikk EST Ford Fiesta RS 1hr 18min 55.0sec
9. E Novikov/I Minor RUS Ford Fiesta RS 1hr 19min 08.5sec
10 S Chardonnet/T De La Haye FRA Citroen DS3 1hr 20min 23.6sec

Stage Times
Stage 1: 1. Neuville 2min 44.7sec; 2. Latvala + 0.8; 3= P Solberg, Sordo, Hirvonen + 1.3; 6. Chardonnet + 1.4.

Stage 2: 1. Loeb 14min 36.1sec; 2. Hirvonen + 3.5; 3. Latvala + 7.6; 4. Sordo + 8.4; 5. Østberg + 12.1; 6. P Solberg + 12.8.
Overall: 1. Loeb 17min 22.4sec; 2. Hirvonen + 3.2; 3. Latvala + 6.8; 4. Sordo + 8.1; 5. P Solberg + 12.5; 6. Neuville + 13.8.

Stage 3: 1. Loeb 11min 18.8sec; 2. Latvala + 0.8; 3. Neuville + 2.9; 4. Sordo + 6.0; 5. Hirvonen + 7.8; 6. Østberg + 8.9; 7. P Solberg + 10.0.
Overall: 1. Loeb 28min 41.2sec; 2. Latvala + 7.6; 3. Hirvonen + 11.0; 4. Sordo + 14.1; 5. Neuville + 16.7; 6. P Solberg + 22.5.

Stage 4: 1. Latvala 9min 49.2sec; 2. Loeb + 0.1; 3. P Solberg + 3.7; 4. Neuville + 4.0; 5. Hirvonen + 8.2; 6. Sordo + 9.2.
Overall: 1. Loeb 38min 30.5sec; 2. Latvala + 7.5; 3. Hirvonen + 19.1; 4. Neuville + 20.6; 5. Sordo + 23.2; 6. P Solberg + 26.1.

Stage 5: 1. Loeb 14min 28.9sec; 2. P Solberg + 3.4; 3. Hirvonen + 3.9; 4. Latvala + 6.3; 5. Sordo + 10.4; 6. Østberg + 11.4.
Overall: 1. Loeb 52min 59.4sec; 2. Latvala + 13.8; 3. Hirvonen + 23.0; 4. P Solberg + 29.5; 5. Sordo + 33.6; 6. Neuville + 36.0.

Stage 6: 1. Latvala 11min 07.0sec; 2. Loeb + 1.4; 4. P Solberg + 4.3; 4. Hirvonen + 6.2; 5. Østberg + 7.0; 6. Neuville + 7.4.
Overall: 1. Loeb 1hr 04min 07.8sec; 2. Latvala + 12.4; 3. Hirvonen + 27.8; 4. P Solberg + 32.4; 5. Sordo + 40.7; 6. Neuville + 42.0.

Stage 7: 1. Loeb 9min 44.6sec; 2. P Solberg + 3.1; 3. Latvala + 3.2; 4. Hirvonen + 5.6; 5. Sordo + 6.8; 6. Neuville + 6.9.
Overall: 1. Loeb 1hr 13min 52.4sec; 2. Latvala + 15.6; 3. Hirvonen + 33.4; 4. P Solberg + 35.5; 5. Sordo + 47.5; 6. Neuville + 48.9.

Stage 8: 1. Latvala 3min 37.7sec; 2. P Solberg + 0.3; 3. Hirvonen + 1.7; 4. Loeb + 2,5; 5. Tänak + 2.6; 6. Sordo + 3.8.
Overall: 1. Loeb 1hr 17min 32.6sec; 2. Latvala + 13.1; 3. Hirvonen + 32.6; 4. P Solberg + 33.3; 5. Sordo + 48.8; 6. Neuville + 55.4.
12-10-05 P-G Andersson inte helt nöjd med en tredjeplats efter dagens VM-rally i Frankrike
Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Emil Axelsson leder VM för Super 200-bilar (SWRC) med åtta poäng inför VM-rallyt i Frankrike. Efter första dagens rally ligger de på en tredjeplats, något P-G inte är helt nöjd med:
- "Självklart vill jag vara med och ligga i toppen" säger han "Men vi visste redan innan rallyt att bilen inte hade riktigt med effekt som krävdes för dagens snabba sträckor i bergen. Vi har gjort vad vi har kunnat idag för att få gapet att inte bli för stort. Idag var sämsta dagens förutsättningar för oss. Förhoppningsvis får vi lite bättre utdelning i morgon och får lite nytta av vår rutin.".

Rallye de France är ett asfaltsrally där P-G och Emil startar för första gånge. Det innehåller totalt 22 specialsträckor. I morgon körs åtta sträckor, med start 08:38 svensk tid.
Då kommer P-G och Emil att vara med och göra allt de kan för att behålla sin VM-ledning.

Rallye de France Alsace efter dag 1
1. Hayden Paddon (NZ) 1:22:48.9
2. Craig Breen (Irl) 1:22:51.1 +5,5
3. P-G Andersson 1:23:59.1 +1:02,2
4. Yazeed Al Rajhi (SA) 1:24:12.9 +1:24,0
5. Andreas Aigner (A) 1:26:14.9 +3:26,0
» Komplett resultat http://www.wrc.com/results/2012/rallye-de-france-alsace/stage-times/?stageno=8&category=swrc
Mer info, hittar du på www.pgandersson.se. Där kommer vi följer rallyt, sträcka för sträcka.

SWRC- VM-tabell
1. P-G Andersson 74 poäng
2. Craig Breen (GB) 68 poäng
3. Hayden Paddon (NZ) 68 poäng
4. Majicej Oleksowicz (PL 65 poäng
5. Yazeed Al Rahji (Sau) 55 poäng
6. Tom Cave (GB)18 poäng
12-10-07 SS8: Latvala vinner sista idag
Det blir Latvala som kammar hem sista sträckan idag och därmed skiljer det nu 13,1 sekunder mellan honom och ledande Loeb.

Det var allt för idag. I morgon drar det hela igång 08:38 med åtta sträckor till

Förarkommentarer:
- "Det har varit en bra dag. Inga problem. Vi har gjort rätt däckval och kört för full. Vilket Latvala också gjort" Loeb
- "Vi har gjort framsteg och det går bättre" Hirvonen
- "Det var bara i morse jag tappade tid. I eftermiddag har det gått bra. Det är okej och jag är nöjd med min insats idag" Petter
- "Ganska bra dag. Det har flytit på bra och inga problem med bilen" Østberg
- "Det har varit en bra dag. Men fortfarande lite upp och ner. Vi ska se till att fighten fortsätter. En av mina bästa dagar på asfalt" Latvala

På SS7:
1. Latvala, 3:37,7
2. Petter, +0,3
3. Hirvonen, +1,7
4. Loeb, +2,5
5. Tänak, +2,6
6. Sordo, +3,8
7. Novikov, +4,5
8. Østberg, +4,8
9. Atkinson, +6,7
10. Prokop, +8,7

Efter SS7:
1. Sebastien Loeb (F), 1:17:32.6
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:17:45.7 +13,1
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:18:05.2 +32,6
4. Petter Solberg (N), 1:18:05.9 +33,3
5. Dani Sordo (E), 1:18:05.9+33,3
6. Thierry Neuville (B), 1:18:28.0 +55,4
7. Mads Østberg (N), 1:18:32.9 +1:00,3
8. Ott Tänak (EE), 1:18:55.0 +1:00,3
9. Evgeny Novikov (Rus), 1:19:08.5 +1:35,9
10. Sebastien Chardonnet (F),
12-10-05 SS7: Loeb åter snabbast
Sebastien Loeb kammade hem den sista långa sträckan idag. Han var 3,1 sekunder före Petter och 3,2 före Latvala. Petter närmar sig nu Hirvonen och det skiljer de båda nu bara 2,1 sekunder åt.

En superspecial återstår nu av dagen och den startar18:35.

Förarkommentarer:
- "Jag försöker. Vi jobbar lite med inställningen på bilen på de sista sträckorna. Vi har lite problem med styrningen" Loeb
- "Okej. Det var rätt lerigt på vissa ställen" Hirvonen
- "Vi närmar oss Hirvonen. Vi tappade lite i mittparten. Men jag försökte" Petter
- "Vi hade lera i noterna, men åkte ändå ner i tiket" Østberg
- "Direkt var det lera och där gjorde jag inte bra ifrån mig. När det är rent, går det bra. Men jag hänger inte med när leran är på asfalten" Latvala

På SS6:
1. Loeb, 9:44.6
2. Petter, +3,1
3. Latvala, +3,2
4. Hirvonen, +5,6
5. Sordo, +6,8
6. Neuville, +6,9
7. Østberg, +7,4
8. Tänak, +9,7
9. Novikov, +12,8
10. Chardonnet, +23,5

Efter SS7:
1. Sebastien Loeb (F), 1:13:52.4
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:14:08.0 +15,6
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:14:25.8 +33,4
4. Petter Solberg (N), 1:14:27.9 +35,5
5. Dani Sordo (E), 1:14:39.9 +47,5
6. Thierry Neuville (B) 1:14:41.3 +48,9
7. Mads Østberg (N), 1:14:50.4 +58,0
8. Ott Tänak (EE), 1:15:14.7 +1:22,3
9. Evgeny Novikov (Rus), 1:15:26.3 +1:33,9
10. Sebastien Chardonnet (F), 1:16:41.3 +2:48,9
12-10-05 SS6; Latvala tog andra sträcksegern idag
Latvala kammade åter hem sträckseger. Han var 1,4 sekunder före Loeb och 4,3 före Petter.

Förarkommentarer:
- "Det gick ganska bra. Lite halt på lite ställen, men inte illa. Det gick bättre än i morse" Hirvonen
- "Det är mycket torrare nu, men mycket lera på vägen. Rolig sträcka" Østberg
- "Jag försökte på förra sträckan, men då var det grus. Men här fungerade det. Jag försöker hålla upp fighten med Loeb" Latvala

På SS6:
1. Latvala, 11:07.0
2. Loeb, +1,4
3. Petter, +4,3
4. Hirvonen, +6,2
5. Østberg, +7,0
6. Neuville, +7,4
7. Sordo, +8,5
8. Tänak, +11,0
9. Novikov, +11,4
10. Novikov, +11,4

Efter SS6:
1. Sebastien Loeb (F), 1:04:07.8
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:04:20.2 +12,4
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:04:35.6 +27,8
4. Petter Solberg (N), 1:04:40.2 +32,4
5. Dani Sordo (E), 1:04:48.5 +40,7
6. Thierry Neuville (B), 1:04:49.8 +42,0
7. Mads Østberg (N), 1:04:58.4 +50,6
8. Ott Tänak (EE), 1:04:48.5 +1:12,6
9. Evgeny Novikov (Rus), 1:05:28.9 +1:21,1
10. Sebastien Chardonnet (F), 1:06:33.2 +2:25.4
12-10-05 SS5; Loeb snabbast igen
Latvala var av en sväng och tappade lite tid. Loeb kammade hem sträckseger, 3,4 sekunder före Petter och 6,3 före Hirvonen. Thierry Neuville tappade två placeringar.

Förarkommentarer:
- "Det var okej. Torrare än i morse. Lite lera på vägen. Men vi hade bra information. Inte så dåligt. Ganska bra för andra omgången" Loeb
- "Ganska okej" Hirvonen
- "Det kändes bättre med de här däcken" Petter
- "Vi försökte hitta linjen, men det var så mycket grus så jag åkte av och tappade lite tid" Latvala

På SS5:
1. Loeb, 14:28.9
2. Petter, +3,4
3. Hirvonen, +3,9
4. Latvala, +6,3
5. Sordo, +10,4
6. Østberg, +11,4
7. Neuville, 15,4
8. Novikov, +16,3
9. Prokop, +35,4
10. Aktinson, +34,7

Efter SS5:
1. Sebastien Loeb (F), 52:59.4
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 53:13.2 +13,8
3. Mikko Hirvonen (Fin), 53:22,4 +23,0
4. Petter Solberg (N), 53:28,9 +29,5
5. Dani Sordo (E), 53:33 +33,6
6. Thierry Neuville (B), 53:35.4 +36,0
7. Mads Østberg (N), 53:44.4 +45,0
8. Ott Tänak (EE), 54:02.4 +1:11,1
9. Evgeny Novikov (Rus), 54:10.5 +1:11.1
10. Chris Atkinson (AuS), 55:12.5 +2:13,1
12-10-05 SS4; Latvala spräckte Loebs segersvit
Latvala kammade hem sträcksegern och bröt därmed Loebs segersvit idag. Han var 0,1 sekund före Loeb och 3,7 före Petter. Petter klev förbi Sordo i totala resultatlistan.

Nu är det en remouteservice. SS 5 startar 13:56

Förarkommentarer:
- "De två första var riktigt bra. Jag vet inte om vi hade rätt däckval, jag fick ta det lite lugnt för bakdäcken. Men inga stora problem" Loeb
- "Mina noter var lite för långsamma här inne. Vi kan förbättra oss på nästa" Hirvonen
- "Det går åt rätt håll" Latvala

På SS4:
1. Latvala, 9:49.2
2. Loeb, +0,1
3. Petter, +3,7
4. Neuville, +4,0
5. Hirvonen, +8,2
6. Sordo, +9,2
7. Østberg, +9,8
8. Novikov, +12,9
9. Tänak, +16,4
10 . Al-Attiyah, +28,5

Efter SS4:
1. Sebastien Loeb (F), 38:30.5
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 38:38.0 +7,5
3. Mikko Hirvonen (Fin), 38:49.6 +19,1
4. Thierry Neuville (B), 38:51.1 +20,6
5. Petter Solberg (N), 38:56.6 +26,1
6. Dani Sordo (E), 38:53.7 +23,2
7. Mads Østberg (N), 39:04.1 +33,6
8. Ott Tänak (EE), 39:20.5 +50,0
9. Evgeny Novikov (Rus), 39:25.3 +54,8
10. Chris Atkinson (AuS), 40:08.9 +1:38,4
12-10-05 SS3; Loeb snabbast igen
Loeb tog hem andra raka sträcksegern idag. Han var dock bara 0,8 sekunder före Latvala som därmed kliver upp på andra plats i rallyt. Neuville fick tredje tid och klev upp till femte plats.

Förarkommentarer:
- "Det var okej. Inga problem" Loeb
- "Jag får inte riktigt nån bra känsla" Petter
- "Jag är förvånad över att våra däck var bättre än Petters. Så jag får vara nöjd med mitt val. Vi tar det stadigt" Østberg
- "Jag trodde mjuka däck skulle vara bäst här. Men hårda verkade också fungera" Latvala

På SS3:
1. Loeb, 11:18.8
2. Latvala, +0,8
3. Neuville, +2,9
4. Sordo, +6,0
5. Hirvonen, +7,8
6. Østberg, +8,9
7. Petter, +10,0
8. Novikov, +15,4
9. Tänak, +17,4
10. Aktinson, +27,8

Efter SS3:

1. Sebastien Loeb (F), 28:41.2
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 28:48.8 +7,6
3. Mikko Hirvonen (Fin), 28:52.2 +11,0
4. Thierry Neuville (B), 28:57.9 +16,7
5. Dani Sordo (E), 28:55.3 +16,7
6. Petter Solberg (N), 29:03.7 +22,5
7. Mads Østberg (N), 29:05.1 +23,6
8. Ott Tänak (EE), 29:14.9 +33,7
9. Evgeny Novikov (Rus), 29:23.2 +42,0
10. Chris Atkinson (AuS), 29:51.2 +1:10,0
12-10-05 SS2; Loeb snabbast på morgonen
Igår inleddes VM-rallyt med en 3,63 km lång superspecial. Det var Thierry Neuville som var snabbast, 0,8 sekunder före Latvala och 1,3 före Sordo.

Idag drog det hela igång på allvar och andra sträckan. Sebastien Loeb var snabbast ut idag, 3,5 sekunder före Hirvonen och 12,1 före Latvala

Förarkommentarer:
- "Det var okej. Jag försökte attackera. Vägen var torr" Loeb
- "Jag är nöjd. Jag hoppas jag kan köra så här i helgen" Hirvonen
- "Det var för mjukt. Vi får se på nästa. Här var det inte lätt. Jag tappade för mycket tid" Petter
- "Ganska bra. Inga större problem. Visst vi tappade lite på Loeb och Hirvonen. Men ingen katastrof" Østberg
- "Vi hade fel däck och bilen var lite svårtstyrd. Men vi tänker på alla tre sträckor och inte bara den här. Det är fortfarande fukt under träden" Latvala
- "Motorn fungerar inte bra. Ingen bra känsla" Prokop
- "Det var en lång sträcka. Mycket svårt. Lite lera på vägen. Men okej" Sordo

På SS2:
1. Loeb, 14:36,1
2. Hirvonen, +3,5
3. Latvala, +7,6
4. Sordo, +8,4
5. Østberg, +12,1
6. Petter, +12,8
7. Neuville, +15,4
7. Tänak, +15,4
9. Novikov, +24,6
10. Al Attiyah, +37,6

Efter SS2:

1. Sebastien Loeb (F), 17:22.4
2. Mikko Hirvone (Fin), 17:25.6 +3,1
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 17:29.2 +6,8
4. Dani Sordo (E), 17:30.5 +8,1
5. Petter Solberg (N), 17:34.9 +12,5
6. Thierry Neuville (B), 17:36.2 +13,8
7. Mads Østberg (N), 17:37.4 +15,0
8. Ott Tänak (EE), 17:38.7 +16,3
9. Evgeny Novikov (Rus), 17:49.0 +26,6
10. Chris Atkinson (AuS), 18:04.6 +42,2

12-10-05 Tidsschema Rallye de France Alsace
Tidsschema Rallye de France Alsace
(Svensk tid)
Torsdag 4 oktober
16:30 SS1 SSS Strasbourg 3,63 km
Service A

Fredag 5 oktober
Service B
09:23 SS2 Firstplan 1 28,67 km
10:06 SS3 Vallée de Munster 1 22,16 km
11:22 SS4 Pays Welche 1 19,93 km
Service C
13:56 SS5 Firstplan 2 28,67 km
14:39 SS6 Vallée de Munster 2 22,16 km
15:55 SS7 Pays Welche 2 19,93 km
18:35 SS8 Mulhouse 4,65 km
Service D

Lördag 6 oktober
Service E
08:38 SS9 Ungersberg 1 18,26 km
09:36 SS10 Pays d'Ormont 43,45 km
10:47 SS11 Pays de la Haute Bruche 23,92 km
11:45 SS12 Klevener 1 10,68 km
Service F
14:38 SS13 Ungersberg 2 18,26 km
15:36 SS14 Pays d'Ormont 2 43,45 km
16:47 SS15 Pays de la Haute Bruche 23,92 km
17:45 SS16 Klevener 2 10,68 km
Service G

Söndag 7 oktober
Service GH
09:23 SS17 Vignoble de Cleebourg 17,50 km
10:46 SS18 Bischeiller-Gries 1 8,00 km
11:16 SS19 Haguenau 1 5,74 km
12:44 SS20 Vignoble de Cleebourg 17,50
14:07 SS21 Bischeiller-Gries 8,00 km
14:37 SS22 Haguenau 5,74 km
Service HI
16:00 Målgång
<< Till startsidan