[Kenny Bräck] [Audi Sport] [Polestar Racing] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]
[SSK] [STCC] [S60+ETCC] [GTR+SLC] 

<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


2004 2005 2006

05-12-04 Race of Champions; Ekström vann Nations Cup
Nations Cup

Sen 1988 har man kört detta race som samlar de bästa förarna världen över för att kämpa mot varandra med samma förutsättningar. Man delar upp tävlingen i två delar där det ena är Race of Champions som är en singelkörning med direkteliminering och den andra är Nations Cup där man tävlar i lag från samma land.. Rallyförare möter racingförare i en stege och till slut koras vinnare i en final.

Man tävlar på en bana som är uppbyggd som en åtta som man åker två varv, för att förarna skall få åka samma sträcka. Man tävlar i identiska bilar och det hela bygger på att bäste föraren vinner.
- Det är kul att få komma tillbaks hit i år igen och få tävla mot de bästa förarna världen över, säger Mattias Ekström.

Mattias Ekström och Tom Kristensen, som för övrigt är stallkamrat i DTM, bildade Team Scandinavia i Nations Cup. Dessa herrar fick en flygande start och de slog ut förare efter förare. Till slut så hade de tagit sig till final där de fick möta Team Playstation France. Efter ett par täta fighter så stod teamet som segrare.

Hur känns det att bärga titeln i Nations Cup?
- Det känns skönt att få revansch från förra året då vi åkte ut i första omgången av Nations Cup. Att sen få möta "hemmalaget" och åka ifrån dem var riktigt kul, säger Ekström.
- Jättekul att få vara här eftersom detta är min första gång. Jag visste att det skulle vara svårt men jag och Mattias utgjorde ett bra team, säger Tom Kristensen.

I Race of Champions gick det inte som det ville för Mattias Ekström och han blev överraskande utslagen efter första omgången.
- Det var lite synd att det inte gick lika bra i den individuella tävlingen som det gick i Nationscupen. Jag var inställd på att ge de andra en tuff fight och jag hade förväntat mig att gå längre än så här. Men jag fick ingen bra flyt i körningen och då blir man frånåkt på en sådan här bana. Men jag är nöjd ändå och hoppas jag får komma tillbaks nästa år, säger Ekström glatt.

För mer information om detta kan ni gå in på www.raceofchampions.com och läsa om nyheter kring denna spektakulär tillställning.
www.mattiasekstrom.com

05-11-29 Mattias Ekström kräver revansch i Race of Champions
Med 16 av världens bästa rally- och racerförare på startlinjen i Race of Champions i tvekar ändå inte Audis DTM-stjärna Mattias Ekström:
– Jag kräver revansch för förra året.
Så Loeb, Grönholm, Kristensen & Co bör inte låt
a lura sig av hans senaste titel ”Fairness Prize”, för sportsligaste körning i DTM 2005.

I förra årets Race of Champions var Audis dåvarande DTM-mästare Mattias Ekström en rookie bland stjärnor som Michael Schumacher, Marcus Grönholm, Kenny Bräck och Sebastian Loeb. Men han satte sig genast i respekt genom att bland annat klå förre rallyvärldsmästaren Colin McRae i rallyavsnittet.
– Ja, det var en höjdpunkt att få slå honom, han är ju alltid på topp. Målet är att göra om det i år, menar Mattias som har stor respekt, inte minst för Marcus Grönholm och Sebastian Loeb.
– Grönholm är lugn och harmonisk och levererar alltid. Men när jag sätter mig bakom ratten så har jag ingen respekt alls för de andra, konstaterar Mattias kallt och tillägger inför mötet med några av världens bästa racerchaufförer i Race of Champions på Stade de Paris den 3 december:
– Det blir full gas hela tiden. I år ska jag gå längre än förra året, det är helt klart. Jag vill ha revansch.

Tufft träningsläger
Audiföraren Mattias Ekström har laddat hårt inför årets Race of Champions – och i ärlighetens namn har han redan börjat träna för nästa års racingsäsong. Tillsammans med förra årets juniorvärldsmästare P G Andersson har han kört fyra dagars hård fysträning i Säfsen, där de båda chaufförerna utmanade varandra. Mattias hade lagt upp ett tufft träningsprogram med bland annat cykling, fjällvandring och roddmaskin.
– Roddmaskinen är ett riktigt mördarverktyg, det bygger både muskler och kondition. Utmaningen är att köra 5 000 och 10 000 meter på tid.
I Race of Champions ingår Mattias dessutom i ett skandinaviskt lag med Audikollegan Tom Kristensen. Här får han också möta bland andra DTM-konkurrenter som Bernd Schneider, Jean Alesi, F1-förarna Christjan Albers ( f d DTM) och David Coulthard liksom Nascar-stjärnan Jeff Gordon.

Fairness Prize och Bilsport Award
Oavsett hur det går där har Mattias Ekström redan fått fina utmärkelser för sina insatser i Audi DTM-teamet i år. I förra veckan tilldelades han utmärkelsen ”Fairness Prize” av tidningen ”Sport Auto” på Essen Motor Show, för sin justa körning mot Gary Paffett i årets DTM. Även Paffett fick samma utmärkelse.
I Sverige delades också en fin utmärkelse ut till Mattias. Tidningen Bilsports läsare hade röstat fram honom till Årets Seniorförare i Bilsport Award.
– Det är extra roligt eftersom jag inte har kört i Sverige, avslutar Mattias.
www.mattiasekstrom.com

05-11-08 Ekström tävlar åter i Race of Champions
Matias Ekström kommer även i år att tävla i Race of Champions på Stade de France. Ekstöm och hans teamkompis Tom Kristenssen representerar Skandinavien. Från Frankrike har vi Sebastien Loeb och Jean Alesi, england ställer upp med Colin McRae och David Couthard. Finland har Marcus Grönholm och Heiki Kovalainen som representater.
Mer info hittar du på www.raceofchampions.com
/www.mattiasekstrom.com

05-10-25 Mattias Ekström tvåa i DTM 2005
Kampen om DTM-titeln slutade i silver för Audiföraren Mattias Ekström, I finalen på Hockenheim gjorde mästaren allt att försvara sin mästerskapstitel, körde upp sig från 15:e till sjunde plats och gjorde en fräck taktisk manöver med två däcksbyten och tankningar i samma depåstopp.
Gary Paffett blev ny mästare i DTM och Hockenheimkungen Bernd Schneider vann finalloppet.

Mattias förde en ojämn kamp mot Gary Paffett inför finalen. Han behövde vinna medan Paffett måste bryta. I teorin fanns möjligheten att försvara titeln. Praktiken ville annat.
- Jag hade hoppats på en torr bana, eftersom våra inställningar var bäst där, men regnet skvalade givetvis ner minuterna före start, säger Mattias som skulle ge allt i finalen.
- Det smäller nästan alltid i starten på blött underlag så jag tänkte ta chansen där.
Så blev det. Mattias avancerade när stallkamraten Tomczyk snurrade i starten. Därefter plockade den snabbe svensken en efter en, men utsattes också för den ena attacken efter den andra från Mercedes-bilarna runt omkring.
Mattias hade lyckats avancera upp till sjunde plats när alla andra hade gjort sina två depåstopp. Men Mattias gick aldrig i depå en andra gång. I Audidepån hade teamet en taktisk fint på gång, som Mattias hade kommit på. De tänkte tanka och byta däck två gånger under samma depåstopp. Mattias körde bara fram en meter så upprepades proceduren. Mattias behövde därför bara gå i depå två gånger.
- Det där har Mattias gått och klurat på de senaste veckorna, och han har varit väldigt nöjd, berättade fästmön Tina Törner glatt.
För detta diskvalificerades Mattias först, men efter diskussion med tävlingsledningen där de förklarade hur de tolkat reglerna gav de Audi och Mattias rätt. Han behöll sin sjundeplats.
- Vi utnyttjade en gråzon och tävlingsledningen kommer säkert att ändra detta till nästa år, kommenterade Mattias belåtet. Hade det gett oss guld så hade det varit bra, men vi försökte i alla fall allt för att vinna
- Jag körde för guld, och då får man räkna med att det kan bli silver. Men nu får Alesi, Paffett och grabbarna må bra en stund och vi får hem och ladda för nästa år.
- De var snabbare än vi, men vi har gjort en bra säsong och blivit tvåa i DTM-mästerskapet. Nu får vi komma igen nästa år och ta hem titeln igen. Bättre förberedda kommer ingen att kunna vara då.
www.audisport.nu

05-10-23 Ekström INTE diskad! Slutade sjua efter dubbelt depåstopp
Mattias Ekström har felaktigt blivit utpekad som diskad. Han diskades INTE utan gjorde en H enastående uppåkning från 15 startspår och lyckades, efter en taktisk fint med dubbelt depåstopp sluta sjua!


  Mästerskapet 2005
1. Gary Paffett 84 p
2. Mattias Ekström 71
3. Tom Kristensen 32
4. Bernd Schneider 32
5. Jamie Green 29

www.mattiasekstrom.se

05-10-23 Schneider vann avslutande deltävlingen i DTM - Paffett tog hem titeln
Berndt Schneider fick en kanonstart i den avslutande deltävlingen i Hockenheim och gick upp i ledning direkt. Den ledningen behöll han sedan in mål. Jamie Green slutade tvåa ch Gary Paffett åkte upp sig till en tredjeplats. Därmed Paffett på pallen för nionde gången av elva iår.

Ekström fick till en bra start även han och låg efter första kurvan på en tiondeplats. Mattias gjorde ett dubbeldepåstopp och har felaktigt blivit diskad enligt presen. Han slutade sjua!

  Hockenheim  
1. Bernd Schneider 1:02:12.480
2. Jamie Green +08.076
3. Gary Paffett +15.986
4. Tom Kristensen +16.593
5. Frank Stippler +26.818
-    
7 Mattias Ekström +44.491


05-10-22 Inget superole för Ekström
Mattias kvalade in som 15:e bil och blir inte med i Superpolen. För första gången under 2005 lyckades han inte kvalificera sig till superpole. Det blir ett tufft jobb för honom imorgon, men teamet håller humöret uppe och tänker INTE ge upp!! Det ska med andra ord köras fort imorgon!

  Kvalheat  
1. Bernd Schneider 1:43,585
2. Jamie Green +0,481
3. Heinz-Harlad Frentzen +0,642
4. Tom Kristensen +0,642
5. Gary Paffett +0,660
-    
15. Mattias Ekström +1,418

www.mattiasekstrom.se

05-10-21 Tiderna från Ekströms fria träning
Mattias Ekström och DTM-killarna är i Hockenheim och har avverkat två tidsträningar idag. Under första tidsträningen noterade Aiello snabbaste tid och under den andra tidsträningen var det Schneider som var snabbast. Mattias fick 14 resp 10 bästa tid.

  Tidsträning 1
1. Aiello  
2. Frenzen  
3. Stippler  
4. Tomczyk  
-    
14 Ekström  

  Tidsträning 2
1. Schneider 1:35,296
2. Tomczyk +0,225
3. Fässler +0,372
4. Green +0,412
-    
10 Ekström +0,881

www.mattiasekstrom.se

05-10-20 SVT 24 direktsänder DTM-finalen
Söndag den 23 oktober kl 13.50 direktsänder SVT 24 DTM finalen.
Direktsändning från årets elfte och sista deltävling i det tyska touringmästerskapet som idag körs på tyska Hockenheim-banan. Kommentatorer är Stefan Klemetz och Tommy Kristoffersson

05-10-20 Tuff strid om DTM för Audis Mattias Ekström

- Lita på att det blir tufft på söndag. Vi tänker inte vika en tum. Målet är att vinna.
Audiföraren Mattias Ekström är inställd på en tuff fight för att behålla mästartiteln i DTM. Men det är en ojämn kamp, Mercedesföraren Gary Paffett får inte ta något poäng, och Mattias måste vinna.

När DTM-säsongen 2005 går mot sin final på Hockenheim i helgen kan Audi redan nu stoltsera med Tom Kristensens tredjeplats i mästerskapet. Han säkrade den platsen för två tävlingar sen. Men det som är kvar att kämpa om är märkesmästerskapet där det enbart skiljer tolv poäng upp till ledaren Mercedes, samt förarmästerskapet som för tillfället leds av Gary Paffett. Han har under året bytt plats många gånger när det gäller ledningen med Mattias Ekström. Nio poängs försprång har Gary Paffett inför finalen och Mattias har därför ett tufft jobb framför sig.
- Det är inte världens enklaste sits jag sitter i för tillfället men mitt mål är att vinna på Hockenheim, säger Ekström beslutsamt.

Förra tävlingen gick nog allt fel som kan gå fel och Mattias gled in på en blygsam 12:e plats, som för övrigt är hans sämsta placering någonsin i DTM, och fick inte med sig några poäng till finalen. För att vinna mästerskapet behöver nu Mattias vinna och få maximala 10 poäng medan värste konkurrenten Gary Paffett inte får ta någon poäng alls, detta tack vare att Gary har fler segrar än Mattias. Skulle de hamna på samma poäng vinner Paffett på flest antal segrar. Det är ett tufft scenario, men Mattias har slagit sig fram till seger ur samma situation förr.
- Jag vet hur det är att slå i underläge och inget är omöjligt. I STCC 1999 låg jag långt efter, men en stor krasch inträffade och jag kunde ta STCC titeln med Audi.
- Förra tävlingen hade jag ett dåligt race och tog inga poäng men det tänker jag ändra på nu, säger Ekström.

Vilken är nu strategin för Auditeamet? Hur kommer ni att köra?

- Vi kommer att ge allt vi har på alla områden och vi tänker inte vika en tum på banan. Vi är taggade i hela teamet och vi har trimmat in all utrustning, mekaniker och mig som förare inför detta, vi har vår strategi glasklar.
- Vi vill avsluta säsongen med att vinna tävlingen och förhoppningsvis med lite tur och skicklighet vinna mästerskapen, säger Mattias.

Eftersom Gary Paffett inte får placera sig bättre än nia i detta race om Mattias skall kunna vinna innebär det att Mattias inte kan klara av att vinna av sig själv.
- Vi har ju åtta Audibilar på banan och det räcker väl om jag är först och de andra täcker upp de resterande sju placeringarna, säger Ekström skämtsamt.
- Skämt åsido, jag vet att det krävs mycket av både mig, teamet och mina förarkollegor denna tävling för att kunna bärga titeln.
- Jag tänker göra mitt bästa och det kommer även de, sedan får vi se hur långt det räcker, avslutar Ekström.

Finalen på Hockenheim körs i 37 varv på den 4 574 km långa banan och har två obligatoriska depåstopp. Publikrekord kommer nog slås då det inför tävlingen redan sålts över 70 000 biljetter och suget minskar inte. På söndag kväll vet vi om Mattias Ekström i sin Audi A4 DTM lyckades försvara sin DTM-titel i ett av DTM:s tuffaste race.

Ställning i DTM inför finalen på Hockenheim Ring:
1. G. Paffett, M-B, 78p
2. M. Ekström, Audi, 69p
3. T. Kristensen, Audi, 51p
4. M. Häkkinen, 30p
5. J. Alesi, 22p
B. Schneider, 22p
7. J. Green, 21p
8. H-H Frentzen, 17p
9. C. Abt, Audi 16p
10. A. McNish, Audi 13p

TV-tider
Sön 23 okt 22.30-23.30 SVT 24 Motor: DTM
Mån 24 okt 22.30-23.00 SVT 2 Race: DTM
Ons 26 okt 15.05-15.35 SVT 2 Race: DTM

Go Hard...

www.mattiasekstrom.se


05-10-02 Ekströms kamp om titeln försvårad
Istanbul Park:
Med en suverän start tog Mattias två placeringar då han passerade både Jamie Green och Bruno Spengler, samt var på väg att ta en tredje men Bernd Schneider täckte upp väl så han inte kom förbi. Gary Paffett fick en ganska bra start men inte lika bra som Mattias, men tack vare bra teamkamrater kunde han skapa sig en lucka till de övriga och åka på i sin egen takt.
- Jag fick en jättebra start och lyckade passera två, även om det var lika tight mellan dem som två smörpapper ihop och jag touchade i lite, säger Ekström.
- Min taktik var att ta tre bilar i starten men jag kom inte förbi Bernd Schneider för han täckte upp för mycket, säger Mattias.
Ensam mitt emellan konkurrenter försökte Mattias ta upp kampen. Med en Mercedes framför som täckte upp och två bakom som jagade fick Mattias det inte lugnt i sin körning.
- Det var tufft att ha dessa bilar omkring sig då man vet att de inte har något att förlora och kan då köra lite hårdare, säger Ekström.

Jamie Green var den som skulle sätta emot hårdast, i slutet av varvet var han upp och nosade på Mattias och trängde ut honom i start och målkurvan och Mattias fick se sig passerad av ett koppel av Mercedesar som legat tätt bakom.
- Jag blev utträngd och tappade mycket fart vilket medförde att jag blev passerad av ett par stycken, det gör det svårt att hålla positionen, säger Mattias besviket.

I hopp om att kunna taktik köra upp sig några placeringar, eller komma ifatt de förlorade sekunderna som blev vid omkörningen, skulle teamet göra två bra depåstopp. Men så blev inte fallet. I det första depåstoppet fick Mattias ett motorstopp när han skulle iväg och tappade värdefulla sekunder. I det andra depåstoppet strulade det också och Mattias blev stående ett par sekunder igen. Det gjorde att avståndet växte till de framförvarande och minskade till de bakomvarande.
- Vi har kört 25 tävlingar utan problem, men till denna så lyckade vi göra alla fel som gick, säger en besviken Ekström

Med en strategi som inte funkade så började även däcken ta slut för Mattias och han körde långsammare och långsammare för varje varv. Han blev omkörd av några till och halkade ner till en tolfte plats som även blev slutresultatet.
- Däcken var totalt slut men vi kan inte skylla på någon annan än oss själva. Vi gjorde onödiga missar.
- En 5-6 placering hade vart rättvist men vi fick inte ihop det och blev tolva istället.
- Det är tråkigt att inte kunna ta poäng och se min värste konkurrent ta full pott, säger Mattias avslutningsvis.

När det återstår en tävling så ligger Mattias nu 9 poäng efter Gary Paffett i mästerskapet och det krävs mycket av Mattias, teamet och bilen till finalen om Mattias skall vinna mästerskapet. Men inom motorsport kan allt hända och det vet Mattias som varit med om detta tidigare, året han vann STCC hade han en teoretisk chans att vinna och det gjorde han. Nu laddas det om för full och de kommer att göra allt som står i dess makt för att försvara titeln.

Istanbul Park
1.G.Paffett 32 varv
2.M.Häkkinen
3.B.Schneider
4.J.Green
5.T.Kristensen
6.L.Aiello
7.J.Alesi
8.B.Spengler
9.S.Mücke
10.M.Fässler
11.A.Margaritis
12.M.Ekström

Mästerskapet
1.G.Paffett 78p
2.M.Ekström 69p
3.T.Kristensen 51p
4.M.Häkkinen 30p
5.J.Alesi 22p
- B.Schneider 22p
7.J.Green 21p
8.H-H Frentzen 17p
9.C.Abt 16p
10.A. McNish 13p

www.mattiasekstrom.se

05-10-02 Nattsvart lopp för Ekström

Mattias inledde med en strålande start! Från femte startspår var han tredje bil in i fösta kurvan, men blev sedan "avträngd" av Green, när denne gjorde en omkörning. Under första delen hängde Mattias med bra, men sedan fick han uppenbarligen problem med farten. Banan passade däremot Mercedez som handen i hansken och de tog de fyra första platserna. Mattias slutade tolva och därmed leder Pafett med 9 poäng inför finalen. Men, än kan allt hända! Vi kommer med mera info framöver.

  Resultat Istanbul
1. Pafett  
2. Häkinen  
3. Schneider  
4. Green  
5. Kristensen  
-    
12. Ekström  

Mästerskapsställningen inför sista deltävlingen:
1. Gary Paffett 78 p
2. Ekström 69 p
3. Tom Kristensen 51 p

05-10-02 Se Mattias Ekström Live på TV idag 13:50!
SVT24 Sänder idag DTM live från Turkiet. Där kan du följa Mattias Ekströms fight med Pafett och grabbarna kl 13:50!
2 okt 13:10
23 okt 22:30-23:30 SVT 24 Motor
24 oktober 22;30-23:00 SVT 2 Race:DTM

05-10-01 Ekström femma i Superkvalet - DTM Istanbul Park

Mattias Ekström blev femma i dagens kval inför Superpolen imorgon. Det blir alltså tufft, eftersom Pafett vann och står i Pooleposition. Men, Ekström har åkt upp sig från femte startspår förut och tagit ledningen.

  Superkval  
1. G. Pafett 1:47,101
2. B.Shneider +0,055
3. B. Spengler +0,179
4. J. Green +0,229
5. M. Ekström +0,450






www.mattiasekstrom.se


05-09-29 DTM Istanbul Park -
Det är dags för rond 10 i mästerskapet
De har bytt plats i mästerskapet gång på gång. Mattias Ekström och Gary Paffett har under säsongen tampats om poängen och placeringarna i mästerskapet. Med en poängs marginal har de jagat varandra och inför helgens lopp på Istanbul Park så leder Mattias med en poäng.

Det är första gången DTM besöker Istanbul och Istanbul Park bana som är en nybygd bana och invigdes för drygt en månad sen. Den är en 5,338km lång och DTM kommer att köra 30 spännande varv där, förhoppningsvis med Mattias i täten. Banan är varierande med hårnålar, långa svepande kurvor, fartkittlande rakor och lite kuperade terrräng. Den har titulerats som en av världens krävande banor bara några veckor efter invigningen.

- Jag har bara sett banan på TV och den verkar kul att köra med dess skiftningar, jag tror att vår Audi kommer vara konkurrenskraftig här, säger Ekström.

Inför racet så har Mattias ett litet övertag och skulle kunna avgöra mästerskapet redan här, men då krävs att Gary Paffett inte tar några poäng som helst. Vilket inte är troligt då dessa grabbar har tagit poäng i varje tävling i år.
- Det skulle vara skönt att få till ett avgörande på den här banan, men det krävs mycket tur och en väldigs massa skicklighet för att fixa det. Jag tror starkt på ett avgörande vid finalen på Hockenheim, säger Mattias Ekström.

Förmågan att anpassa sig kommer vara en avgörande nyckelfaktor för både chaufför och team då det gäller att hitta rätt inställningar till bilen så fort som möjligt. Eftersom det inte finns några gamla data att gå efter så börjar de alla från noll.
- Det är nu vi ska se till att få snabba tider tidigt och bevisa att vi kan anpassa oss och få till en bra inställning på bilen, säger Ekström.

Ingen kan hota vare sig Mattias Ekström eller Gary Paffett på deras position om första och andraplatsen då Tom Kristensen, den legendariske Le Mans vinnaren, har säkrat tredjeplatsen i mästerskapet redan förra tävlingen med sin Audi A4 DTM. De behöver enbart fokusera på sig själva och se till att vara först i mål utan inblandning från andra chaufförer. Men som man vet i denna serie så vill alla vinna även om det inte påverkar resultat, så det kommer bli en tuff men intressant helg. Förhoppningsvis får vi se Mattias Ekström jubla än en gång från podiumet med vinnarskumpan i handen.

www.mattiasekstrom.se

05-09-18 Mattias Ekström åter i ledningen efter ett tufft race!

Om man tycker om spännande racing och pulshöjande tävlingar så är DTM rätt ställe att vara på. Mattias Ekström återtog än en gång ledningen i mästerskapet genom att vinna racet på Eurospeedway före värste konkurrenten Gary Paffett, som nu ligger tvåa efter Mattias med en poäng. Samma ledning som han hade innan tävlingen gentemot Mattias.

Mattias var missnöjd med sitt superkval, han hade andra bästa tid i kvalet och kände att det fanns lite till att ge men det ville sig inte riktigt och han gjorde några små misstag så en femteplats blev det i superkvalet. Men han var ändå nöjd för Gary Paffett gjorde också en dålig superkvaltid och hamnade bakom Mattias på en sjunde tid.
- Jag var nöjd med mitt kval men superkvalet gick inge bra och jag fick en femteplats. Enda trösten var att Gary gjorde också ett dåligt superkval och fick en sjundetid. Målet var ju att vara före Gary, säger Ekström.

Mattias fick en flygande start, tog två placeringar och var uppe och nosade på dem framför sig. Bakom Mattias hade även Gary Paffett gjort en bra start och låg i ryggen på Mattias vid första kurvan.
- Jag kom iväg bra och hade det funnits mer utrymme hade jag nog tagit en till i startkurvan, säger Mattias Ekström.

Efter att ha kommit ut som trea i första kurvan så började kampen om poängen mellan Gary Paffett och Mattias Ekström. Både gjorde ett tidigt och snabbt depåstopp, vilket gjorde att de passerade de två framförvarande bilarna och placerade sig etta och tvåa.
- Det var ett perfekt första depåstopp och jag tackar grabbarna i teamet för det, säger Ekström.

Efter det första depåstoppet distanserade sig de två gentemot de övriga och hade ett eget race utan inverkan från andra. Gary Paffett låg tätt bakom Mattias hela tiden och det pendlade mellan en och två tiondelar dem emellan.
- Att åka två-tre varv med en bil så tätt bakom är ganska ok men en helt race är en annan femma. Jag skulle vilja mätt min puls genom hela racet och jag är ganska säker att den hade nog samma siffor som min hastighetsmätare, säger Mattias glatt.
Det andra depåstoppet gick lika bra för båda förarna och det skapade ingen ny situation mellan de båda. Gary hade en snabbare bil mot slutet och Mattias var tvungen att var ännu mer vaksam för att inte bli passerad. Gary körde så hårt, men rättvist, han kunde men lyckades inte passera.
- Det är svårt att köra om men ännu svårare att hålla i bakom en lika duktig förare på en sån här bana med snabba kurvor. Jag försökte mitt bästa för att komma om men Mattias gjorde inga misstag och jag fick nöja mig med en andra plats, sa Gary Paffett efter racet.
- Jag valde att köra lite långsammare utan misstag än att försöka åka ifrån Gary och eventuellt göra misstag. Jag vet att det är svårt att köra om här och jag höll tempo nog för att Gary inte skulle klara av att passera mig, fast han visade sig i backspegen varje varv och kurva, säger Mattias glatt.

Åter i mästerskapsledning och två race kvar på året så kommer Mattias nu åka hem och ladda batterierna för nästa drabbning som blir på den Turkiska banan i Istanbul.

Notis: 1
På lördagen hölls ett annat race mellan rivalerna Gary Paffett och Mattias Ekström och det var i radiostyrda bilar. Tre race skulle avgöra vem som var bäst, Eurospeedway, Istanbul och finalen i Hockenheim var det som skulle köras om, precis som i verkligheten. Resultaten uteblev inte för vare sig Mattias eller Gary Paffett. Det visade sig att de var lika jämna där som i tävlingarna. Mattias vann de två inledande racen och Paffett det sista.

Notis 2:
Laurent Aiello, Mattias Ekströms gamla teamkamrat höll en presskonferens efter kvalet på lördagen och talade om att han kommer sluta med racing efter det här året och lägger hjälm och skor på hyllan. Han har haft en 25år lång karriär och kände att det var dags. Han vann DTM 2002 med assistans av Mattias och tackar nu för sig.

Eurospeedway Lausitz 2
1. Mattias Ekström 48 varv
2. Gary Paffett +0.401
3. Tom Kristensen +3.062
4. Laurent Aiello +4.756
5. Manuel Reuter +6.082
6. Bruno Spengler +18.762
7. Heniz-Harald Frentzen +21.368
8. Jean Alesi +23.299

Mästerskapsställning
1. Mattias Ekström 69p
2. Gary Paffett 68p
3. Tom Kristensen

www.mattiasekstrom.se

05-09-18 Mattias Ekström upp i ledning i DTM efter seger
Mattias Ekström hade startspår 5 och gjorde ett kanonlopp. I första kurvan var han tredje bil, tätt följt av Paffett. Mattias och Pafett hade ett tätt lopp där det bara skiljde metrar. MEN Mattias hade is i magen och var den som stod som segrare! Därmed klättrar han också upp i total ledning i DMT med 69 poäng, gentemot Paffetts 68.

  Resultat Eurospeedway Lausitz
1. Ekström 48 varv
2. Pafett  
3. Kristensen +0,617
4. Aiello  
5. Reuter  
  Ställningen DTM  
1. Ekström 69 p
2. Pafett 68 p
3. Kristensen 47 p
4. Häkkinen 22 p

www.mattiasekstrom.se

05-09-17 Mattias Ekström lite besviken..

Mattias är besviken med att starta femma när han hade andra tid i kvalet. Men han är glad över att Pafett är bakom honom. Han ser fram emot morgondagen och tänker ge allt för att göra ett bra race!

www.mattiasekstrom.se

05-09-17 Tiderna för Superpolen i DTM Eurospeedway, Lausitz


  Superpole  
1. Green 17.489
2. Frenzen +0,190
3. Reuter +0,617
4. Häkkinen +0,647
5. Ekström +0,653
6. Kristensen +0,800
7. Paffett +0,897

www.mattiasekstrom.se

05-09-16 Ekströms testtider i DTM Eurospeedway, Lausitz
I regn och rusk har man idag kört test för Europspeedwayen. Här är lite tider:
  Test 1  
1. Alesi 32,374
2. Paffett +0,108
3. Green +0,504
4. Kristensen +0,299
5. Ekström + 0,504
     
  Test 2  
1. Alesi 26,433
2. Stippler +0,131
3. McNish +0,555
4. Kaffer +0,900
5. Ekström 1,343
     
  Poängen inför tävlingen
1. Pafett 60 p
2. Ekström 59 p
3. Kristensen 41 p
4. Häkkinen

22 p

5. Alesi 19 p
6- Abt 16 p

www.mattiasekstrom.se

05-09-14 Mattias Ekström - DTM Eurospeedway, Lausitz

Förra gången DTM besökte Eurospeedway i år så placerade sig Mattias Ekström på en fjärdeplats efter ett tufft race som bjöd på många incidenter. Mattias hade placerat sig fyra i superpolen efter en inte allt för bra körning. Starten gick ganska bra och Mattias var inte inblandad i någon incident utan kunde fokusera framåt. Framför sig fick han Jamie Green i en Mercedes som stoppade upp Mattias då han var den snabbare utav de två. Efter ett par omkörningsförsök kunde Mattias passera Green och sätta efter de andra. Det visade sig vara ett svårt jobb då han tappat många värdefulla sekunder i kampen med Green.
- Tack vare att jag låg bakom Jamie Green och fightades tappade jag värdefulla sekunder upp till de andra i toppen, när jag väl passerade honom fick vi lite närkontakt och jag fick ett drive-through straff för att omkörningen av Jamie Green var lite för tuff. Efter det så var avståndet till de andra för långt så jag fick fokusera på att ta värdefulla poäng och bibehålla fjärdeplatsen, säger Ekström.

Med facit i hand och en returmatch i helgen så kommer Mattias revanschlysten till banan och vill visa att det inte är en slump att han är DTM-mästare. Många gånger detta år har han fått utkämpa hårda bataljer med de övriga förarna och ingenting har kommit gratis.
- I år är tabellstriden tuffare än förra året och jag vill återta ledning i mästerskapet. Eurospeedway, Lausitz är en bana som jag gillar och vi(Audi) brukar lyckas ganska bra här, förutsatt att vi kvalar bra, säger Mattias.

Då striden i toppen är så tight som den är nu och det skiljer enbart en poäng förarna emellan så är det otroligt vikigt att ta mycket poäng och få bilen över mållinjen de återstående tävlingarna. De kommer att köra 48 varv på den 3,442 km långa banan och förhoppningsvis får vi se Mattias Ekström högst upp på pallen för att återta ledningen i mästerskapet.
www.mattiasekstrom.se

05-08-28 DTM kan inte bli mer spännande än det är just nu

Mattias Ekström skar mållinjen som andre man efter rivalen Gary Paffett på den 4307meter långa banan på Zandvoort. Detta innebär att Gary Paffett denna gång leder med en poäng i sammandraget och spänningen är olidlig.

- Det kan nog inte bli jämnare än så här. Jag skulle ha föredragit att leda med ett par poäng själv istället men det är ju bra för publiken, säger Ekström diplomatiskt.

Starten var perfekt för Mattias och han kunde passera både Gary Paffett och Marcel Fässler ganska omgående. Bernd Schneider och Heinz-Harald Frentzen fick också en bra start och de kom iväg som etta och tvåa tätt följda av Ekström.

Vid första depåstoppet hade Mattias team valt att lägga lite senare än övriga team och det visade sig att det inte var rätt denna gång. Mattias blev omkörd av de båda han kört om i starten och fick börja jaga igen. Mattias lyckades passera Marcel Fässler ännu en gång och satte igång jakten på Gary Paffett, länge låg han bakom och nosade och ville om.
- Vår strategi var inte den bästa denna gång och det fick vi erfara då jag blev omkörd, men jag kunde ganska snabbt ta tillbaks en position, säger Ekström.

Bernd Schneider som ledde racet gjorde ett misstag och tappade mycket tid vilket medförde att de andra förarna klev upp en placering. Heinz-Harald Frentzen ledde länge men fick se sig förbikörd av både Mattias och Gary Paffett efter många varvs kämpande för att hålla sig före. Dåliga depåstopp och två snabba förare bakom försvårade ytterligare för honom att behålla förstaplatsen. Kampen skulle stå mellan Mattias och Gary ännu en gång.

Vid andra depåstoppet så fick Mattias några teamkamrater framför sig som han var tvungen att passera och det var inte helt enkelt. En liten sammanstötning gjorde att en frontvinge lossnade och bilen fick sämre aerodynamik. Mattias möjlighet att köra om Gary försvann där och sen tappade han varv efter varv och fick fokusera på att ta sig i mål som andre man med en svårkörd bil. Efter honom var en jagande Frentzen som hade fått upp farten igen och ville komma högre upp i placeringen. Han fick dock ge sig och fick en hedrande tredjeplats till meritlistan.
- Det var lite svårt att köra om en teamkompis och kanske hade jag kommit före Gary om det gått lite smidigare att passera denne. Men jag är nöjd över lag att jag kom tvåa och vi tar nu med oss informationen till nästa race och siktar på att ta tillbaks ledningen i mästerskapet, säger Ekström

För första gången sen 2003 var alla bilmärken i DTM, Audi, Opel och Mercedes på podiumet och serien kan inte bli jämnare i toppen. Nästa tävling går på Eurospeedway Lausitz och Mercedes har ett litet övertag, men Audi har visat sig starka här och vi kan räkna med en lika spännande tävling än en gång. 77 000 besökare kom till sanddynera och såg sina favoriter köra i en av de tuffaste racingserierna för tillfället.


05-08-28 Mattias Ekström delad 2:a i DTM
Mattias Ekström kom tvåa i Zandvoort idag och ligger därmed på en tvåa totalt.

  Resultat Zandvoort
1. Paffett  
2. Ekström  
3. Frenzen  
4. Kristensen  
5. Fässler  
     
  Ställningen Totalt
1. Paffett 60
2. Ekström 59
3. Kristensen 41


05-08-27 DTM-tider
  Kval  
1. Kristensen 1:32.968
2. Paffett + 0,070
3. Fässler + 0,159
4. Frentzen + 0,226
-    
7. Ekström + 0,332

  Superpole  
1. Schön 1:32,730
2. Fässler + 0,224
3. Frentzen + 0,279
4. Paffet + 0,475
5. Ekström + 0,547