Affärsmannen och Racerföraren
Erik Berger 75 år



Har Du något speciellt minne med Erik - berätta här
eller skicka en hälsning till jubilaren

Reportage
Bengt-Åce Liljevind

Affärsmannen Erik Berger
Den legendariske affärsmannen och racerföraren Erik Berger fyller 75 år den 18 juli. Han kommer att ha öppet hus i affären med kaffe och tårta. Men han vill inte ha några blommor eller presenter.
-"Det är bättre att folk sätter in pengarna på Magdalenas Fond istället", säger Erik.
-"Jag kan ju inte säga blankt nej till presenter eftersom jag lever på att sälja sådant", fyller Erik på.

Erik föddes den 18 juli 1925. Hans far var plåtslagare och han startade sitt plåtslageri mitt emot nuvarande Dalslänningen 1903. 1915 började han även försäljning av div husgeråd. 1920 byggdes en kombinerad plåtverkstad och affär på Storgatan där det ligger än i dag. Affären hette "Bergers Plåtslageriaffär". 1925 byggdes affären ut.

Erik började tidigt som springpojke och även i plåtslageriet. Han gick ut grundskolan och ett år i realskolan, mer blev det inte då Erik var ett riktigt busfrö och kom inte alltid överrens med lärare och rektor. 1941 förändrades Eriks liv över en natt. Hans pappa dog hastigt i cancer och blott 16-årige Erik stod ensam att ta hand om affären. Han mognade snabbt och växte in i rollen som egen företagare. Plåtslageriet fick säljas. Som jämförelse så motsvarade årsomsättningen på 40-talet vad man säljer i en butik på en förmiddag i dag.

"Allt var annorlunda på den tiden", minns Erik.
Han fick åka tåg till leverantörerna och tigga sig till att få köpa varor att sälja i butiken. Under sina ungdoms år var Erik även en flitig idrottare. Han åkte mycket skidor och sprang orientering.
1946-47 gjorde han lumpen vid A9 i Kristinehamn. Han körde MC-ordinans och tog även busskort. Då grundlades hans motorintresse. Under tiden i lumpen var han tvungen att anställa personal i affären. Det gick knappt runt ekonomiskt.

1947 startade Erik tillsammans med sin flickvän, Maj-Lis, klädbutiken "Lilla Ateljén". Där sålde de barnkläder och sytillbehör. Erik hade känt Maj-Lis sedan barnsben och de hade gått i samma klass i skolan. När de var 18 år så blev de tillsammans och 1953 gifte de sig.

Under 50-talet provade Erik att ha filialer i Dals-Långed och Säffle men det gick inget vidare, så han lade ned dem. I och med motorintresset från lumpen hade Erik fått en vision att ta över Taxi verksamheten i Bengtsfors och bygga en bensinstation. De som körde Taxi vid den tiden var "gamla gubbar" som Erik ville köpa ut. Det gick nästan som Erik ville, men till sist var det en som drog sig ur och då tyckte Erik att det kunde kvitta. Men en bensinstation blev det i alla fall. Shell-macken låg mellan den nyligen rivna kiosken "Ärtan" och nuvarande polisstationen. Erik hade macken i 18 år, till 1976. Då sålde Erik macken och köpte sig en affär i Säffle istället.

Maj-Lis Lilla Ateljé rullade på till 1960.
1961 föddes Marie och de stod i valet och kvalet att anställa eller lägga ned klädbutiken. De valde att anställa en föreståndare och passade även på att köpa "Sjöholms Herr och Dam" som nu blev Herr, Dam, Barn & Sytillbehör. Butiken var belägen där Kinarestaurangen ligger idag. Anders föddes 1963. Klädbutiken gick bra i fem år. Sedan byggdes Domus och cityläget förändrades. Kunderna hittade inte till butiken längre. Det gick sämre och sämre. De provade att flytta affären till Storgatan 30, men efter fem år lades den ned.
Mitten av 60-talet var en hektisk period för Erik. Han hade fått två barn, hade två butiker och en mack. Han tävlade frenetiskt på alla underlag året runt med bil. Dessutom var han med och planerade och byggde Dalsland Ring och sin egen villa 1966. 1963 lanserade Erik en jultallrik med kyrkomotiv som såldes under ett flertal år. Totalt har Erik varit med om 10 st nystarter eller flyttningar av affärer.

1974 lade Erik hjälmen på hyllan.
1975 byggdes affären ut till dagens bredd.
1976 köpte han en affär i Säffle.
1978 startade han en ny affär i Åmål.
1984 startade han även i Årjäng.



Hela familjen Berger samlad i affären frv Erik, Anders, Maj-Lis och Marie

1990 byggde de lägenheter ovanpå affären i Bengtsfors, samtidigt som han överlät företaget till sina barn, Marie och Anders. Erik sitter kvar som VD i företaget. Det var en djärv satsning. Ekonomin var på nedgång i Sverige. Affärsytan hade ökat från 250 till 500 kvadratmeter och lokalkostnaden hade ökat med 400 000 kr/år. De var tvungna att öka årsomsättningen med 30 % för att ro allt i land. Det klarade de med råge! De blev årets företag i Bengtsfors kommun 1991. Erik har till dags dato jobbat 61 jular i rad utan frånvaro från butiken.

Erik har även varit aktiv medlem i Rotary i 45 år och 1998 fick han utmärkelsen "Paul Harrys Fellow". För tre år sedan gjorde han comeback på racerbanorna igen. Erik är nöjd med sitt liv. Det enda som han egentligen har grämt sig över är att han aldrig lärde sig engelska. Det har inte blivit så många utlands resor på grund av språkbristen. Han kan dock lite tyska i alla fall. Han har en sommarstuga i Håbol, som han ser som sitt andningshål i livet. Där kan han koppla av utan telefon eller ström. Erik håller sig i god form med långa skogspromenader. Han tänker även att hänga på den nya motionstrenden med stavgång.

Racerföraren Erik Berger
Motorsporten i Dalsland kan man sammanfatta i tre ting: Bengsfors MotorClub, Dalsland Ring och Erik Berger. Erik Berger gick med i Dalslands Motorklubb i Åmål 1947 och körde då sin första tävling, ett manöverprov som han vann. 1950 var Erik med och bildade Bengtsfors MotorClub. Den första styrelsen bestod av: Stig Karlsson Ordförande, Gunnar Pettersson Sekreterare och Erik Berger Kassör. Senare satt Erik som ordförande under många år.

Erik Berger började satsa på allvar 1956 med en Fiat 1100 TV. Han deltog i Midnattsolsrallyt, dåtidens Svenska Rally. Han fick 1 000 kr och en pokal för bästa Fiat-förare. Erik körde alla typer av tävlingar som fanns. Det var is, grus, travbana, backe eller asfalt. 1960 var ett fantastiskt motorår. Erik tävlade med Volvo PV, Fiat 2100 och Fiat 1200. Han vann många istävlingar och rallyt, flera gånger dubbelt då han körde med två bilar.

Klasseger i Midnattsolsrallyt med Fiat
Tvåa i Genevérallyt efter stallchefen Gunnar Andersson på Volvo med PV, seger i 12-timmars race på Skarpnäck tillsammans med Gunnar Wirén. De slog bl a segertippade paret Jocke Bonnier och Ulf Norinder! Erik fick priset NWT´s idrottsbragd i Dalsland. Hans framfart med Fiaten och även Volvo gjorde att Carl-Magnus Skoog rekommenderade Erik för SAAB´s tävlingsledning. Det blev ett fabrikskontrakt under 1960-63. Det gav Erik hans första SM-guld på is 1962.

Sedan blev det 10 år med Ford. Det var Bosse Ljungfeldt som rekommenderade Erik för Ford, som kontrakterade honom. Erik körde en Cortina i 1600cc-klassen. 1964 vann återigen Erik is-SM och silver på bana. 1965 blev ett mellanår med mycket strul, men 1966 blev det SM-guld med Cortinan och silver med en Lotus Elan.

1966 stod Dalsland Ring klar, Erik satt som ordförande i bankommitén. Erik fick Bohuslänningens Guldmedalj för förtjänstfullt arbete. 1967 fick han samma utmärkelse från Svenska Bilsportförbundet samt priset Stor Grabb nr 13.
Erik lade ned över 1 000 arbetstimmar under 1965-66 för att genomföra banbygget. Tyvärr lades banan ned på 70-talet. Erik tog 24 SM-medaljer. 10 guld, 7 silver och 7 brons. Erik fick Dalslandsmedaljen 1971.

Här följer några glimtar ur karriären:
Erik försökte förtvivlat att få starta på Gelleråsbanan i början av sin karriär, men varje gång han ringde för att anmäla sig så fick han höra att det var fullt. Men saker och ting kan som bekant förändras. 1964 vann Erik Is-SM och blev då inbjuden av Ford till Safarirallyt eftersom Ford hade tagit sin första seger i det rallyt 1964. Erik skulle inte hinna hem till Velodromloppet på Gelleråsbanan till lördagskvalet, så de flyttade helt enkelt tidsträningen för Eriks klass till söndagen!

Karlskoga - Kanonloppet 1968
Erik rasade motorn i sin Escort på träningen och hann inte sätta någon tid. Han fick starta sist av 28 tävlande. Det var ett mycket starkt startfält som även innehöll några starka internationella deltagare. Storfavoriten Ljungfeldt blåste topplockspackningen på uppvärmningsvarvet. Erik började en fenomenal uppkörning. Redan efter två varv var han uppe på fjärde plats efter tre st Alfa Romeo GTA. Ett varv senare kunde Erik passera Kjell Ehrmans ledande Alfa i depåkurvan. Ehrman gav sig dock inte utan gav Erik en rejäl fight och de turades om i ledningen flera gånger. Men det var till sist Erik som stod som segrare i loppet. Ford belönade Erik med en oljemålning föreställande Erik före Ehrman.

SM-Final 1969 Falkenberg
Erik var tvungen att vinna för att ta hem SM-tecknet. Det var 33 grader varmt. Eriks bil var i topptrimm och han körde för första gången med den nya choklad-sponsorns lila färg. Tävlingen gästades av en norrman och tre av de bästa Escortförarana från Finland. Ljungfeldt hade pole och Erik stod i andra startled. Erik och Bosse Ljungfeldt stack ifrån övriga fältet direkt efter start. Bosse ledde i fyra varv, sedan tog Erik över. På det 13:e varvet bromsade Ljungfeldt för sent i sista kurvan. Han knuffade av Erik och övertog själv ledningen. Erik släppte inte utan kom i kapp och knuffade sig förbi Ljungfeldt på samma ställe redan varvet efter. Erik satte ett fantastiskt varvrekord som stod sig i många år. Han vann med 0.6 s före Ljungfeldt. De hamnade på samma poäng och fick helt enkelt dela på guldmedaljen. Det kändes extra skönt att kunna slå Ljungfeldt då han körde en engelsk fabriks Ford mot Eriks svenskbyggda dito.

SM-Final 1970 Kinnekulle Ring
Finalen skulle ha körts på Dalsland Ring, men efter den otäcka Karlskogaolyckan fick tävlingen flyttas till en "säker" bana. Johnny Lundberger ledde SM med två poäng före Erik. Han hade en Twin-Cam Escort med insprutning och 180 hästar. Erik jagade sitt tionde SM-guld. Picko Troberg och Bosse Ljungfeldt hade liksom Erik nio guld. Erik ville vara först till tio. Erik anlände tidigt till banan och testkörde flera dagar innan racet. Han provade olika däck och utväxlingar. Erik hade även en helt ny insprutning, han körde tidigare med förgasare, men för att få mer effekt chansade nu Erik med insprutning. Tidsträningen gav Erik pole med tiden 1.01.8, Lundberger var två tiondelar efter. Lundberger gjorde en fantomstart och tog ledningen före Erik och Uffe Larsson. Men snart fick Lundberger problem att få i växlarna. Erik smet förbi och såg ut att gå mot en säker seger. Men tyvärr så skakade bränslepumpen loss och Erik fick bryta. Nu såg Lundberger ut att gå mot en säker seger, men då brast en oljeslang och även han fick bryta loppet. Ingen av dem vann loppet men Lundberger tog sitt första SM-guld.

Is-SM 1971
Erik fick i alla fall sitt efterlängtade 10:e SM-guld. Det blev med Escorten i Is-SM 1971.

Standard Ny 1997
Erik avslutade sin karriär 1973 med att köra rallycross. Men efter 24 års vila så åkte hjälmen på igen 1997. Det började med ett test med en gammal Escort för Teknikens Värld då Erik ställdes mot en ny STCC Ford Mondeo. Det skilde fyra sekunder efter 30 år.

Rolf Linder från Molkom läste tidningen. Han var en gammal beundrare av Erik. Rolf var rullstolsbunden efter en trafikolycka. Han ringde Erik och frågade: om jag köper bilen kör du då? Erik funderade under hösten och sedan sa han ja.

Det blev en fantastisk comeback för Erik som vann 5 av 6 deltävlingar i "Standard Ny" klassen för standardbilar 1966-1971.
1998 blev det en nybyggd Escort med insprutning och en tredjeplats i klassen. 1999 strulade det mycket, men i år har det gått som på räls och Erik går mot ännu ett mästerskapsguld. Nu har han även fått sällskap av sonen Anders som också kör mycket bra och har vunnit flera tävlingar i år.

Här kan du läsa mer om Erik Bergers nutida tävlande


www.motorsportivarmland.nu