2024



24-05-13 Elias Svensson raises his game, Oliver Sollie sets the pace
With a CrossCar category full of surprises, in which almost all the favourites failed to make their mark, and a Junior category in which the young guard has taken over from last year's formidable Finnish trio of Uitto, Ylilammi and Halonen, this first confrontation of the 2024 season of the RallyX Championship presented by Nova Motorsport bodes well for an exciting campaign.

Elias Svensson keeps Joonatan Ylilammi at bay
Last season's runner-up in the junior championship, Joonatan Ylilammi, was the sensation of the weekend in the senior category.

After finishing on the podium behind Ronalds Baldins and Elias Svensson in Friday's rally sprint, the 16-year-old Finn used Race 2 to confirm his status as one of the favourites for the 2024 season.

Winner of the intermediate classification, Ylilammi looked well on his way to a first career win at this level of competition. But Elias Svensson was not to be denied.

Setting the fastest lap of the weekend with a time of 52.276s, Elias Svensson won by six tenths over his young Finnish rival, while Estonian Lucas Orav took his first career podium in the RallyX championship.

Only 12th after qualifying, Eirik Steinsholt managed to reverse the trend during the final stages, failing to finish on the podium ahead of Martin Juga and Ronalds Baldins.

Nevertheless, thanks to his consistency and 51 points out of a possible 60, Joonatan Ylilammi now leads the overall standings, four points ahead of Elias Svensson and seven ahead of Ronalds Baldins.

Behind them, the favourites paid a heavy price on the first stage in Tierp. Unable to qualify for a final, 2023 runner-up Thomas Eek Murstad is only sixth in the standings, 22 points behind Ylilammi. The same goes for Martin Juga (7th, 26 points behind the leader) and outgoing champion Sebastian Enholm (8th, 23 points behind).

Riku Huuhka (11th, 31 points behind Ylilammi), Alexander Heum (12th, 35 points behind) and Jimmie Osterberg (15th, 38 points behind), who had been eagerly awaiting the start of the championship, also had a tough time at the Tierp Arena.

Junior CrossCar: Oliver Sollie strikes back at Hampus Hagström
With seven of the ten drivers in the top ten of the 2023 CrossCar Junior standings having left the series in the off-season to explore other horizons, the 2024 campaign was bound to bring some new faces.

However, it was the more experienced drivers who came out on top in the second race of the weekend.

Like the Ylilammi/Svensson duo in the senior class, Hampus Hagström and Oliver Sollie battled it out throughout qualifying.

While Hagström set the fastest time in Q1, Oliver Sollie responded by winning Q2. Logically, it was in Q3 that the intermediate standings were decided. Leading Q3 by almost three seconds over Sollie, Hagström pocketed the 16 points for first place.

However, his lead was not to last long. Slowed down by engine problems in the final, Hampus Hagström couldn't prevent Oliver Sollie from taking his first career win and had to settle for second place on the podium ahead of Niko Kinnunen, who ended his weekend with a second consecutive top-three finish ahead of Alex Anttila, Pauli Turpeinen and Jonas Hegelund Nielsen, who managed the miracle of reaching the final despite being only twelfth in the intermediate standings after the three qualifying races.

In the overall standings, Hampus Hagström and Oliver Sollie share first place in the category with 55 points each, while Niko Nikkunen logically lies in provisional third place with 48 points, 12 points ahead of his two compatriots Alex Anttila and Pauli Turpeinen.
24-05-09 Hugo Lundgren i treårssatsning med Hedströms Motorsport mot toppen i Rallycross med sikte på Supercar

14-åriga Hugo Lundgren från Bohusländska Hällevadsholm kommer i år köra Crosscar Junior för Hedströms Motorsport. Men siktet är högre än så och planen är att om tre år vara mogen för Supercar.

Nykomling i teamet är Hugo Lundgren, en kille med planer för framtiden. Han har redan hunnit nöta flera hundra varv på tre banor i Spanien under vintern och en helt ny värld har öppnat sig för Hugo.
- Det är en betydligt roligare värld än fotboll och innebandy, skitroligt, man lär sig verkligen köra bil, ler Hugo Lundgren som även har testat på iskörning med karten.
- Hugo har utvecklats enormt som chaufför sedan vi träffades första gången och är verkligen inte rädd för att gasa. Han låg på hårt och testade gränserna redan uppe i Antilla i vintras, berättar Peter Hedström.
Att köra med brutalt ladd på vintern kan ha sina sidor, en sida som visades till slut var undersidan på Hugos kart.
- Det blev en rullning på isen, det var bra då hade han klarat av det också redan på träningen, log Peter.
Men rullningen skakade Hugo av sig, drog till Spanien på ett tredagarstest med tre olika banor på programmet.
- Det var inte så hård smäll, slog bakänden i snövall bara, en bra förstarullning, rätt lugnt, menar Hugo Lundgren.

De Spanska testdagarna gav en bra bas i Lundgrens körträning och nu efter sitt livs första tävling uppe i Norska Flisa och deras deltävling i norska Mästerskapet är Hugo redo att ta sig an RallyX på Tierp Arena.
- Det är viktigt att Hugo får växa in i sporten, första året är ett läroår, det känns verkligen stimulerande att få jobba med återväxten i sporten, säger Peter Hedström.
Siktet är inställt på Rallycross, redan nästa år är det klart att Lundgren sitter i en Supercar Lites, även om han då bara fyller 15 år och egentligen är ett år för ung.
- En bil finns redan och åldersdispens att få köra också, avslöjar Peter Hedström.

Med det senaste årets turbulens i högsta divisionen av Rallycross har Peter Hedström gjort ett medvetet val och riktar in teamet på att få fram unga lovande juniorer. Hedström vill inte dra för stora växlar i de högre klasserna innan allt med reglemente blir mer fast kring elmotorer kontra förbränningsmotorer.
- Jag var helt bestämd innan säsongen på att inte köra något alls, utan bara satsa på våra unga förare, men nu börjar allt sätta sig lite och man vet aldrig. Det kanske står ännu en Supercar i garaget inom kort, säger Peter lite hemlighetsfullt.
24-01-31 Österberg får färlängt förtroende - kör RallyX i ny crosscar
Under 2024 har Jimmie Österberg åter igen skrivit under och kommer att representera Lifelive fabriken som officiell förare i deras helt nya TN11 crosscar. Tillsammans med teamet kommer han att tävla i RallyX-mästerskapet även i år och kommer att köra för guldet tillsammans med LifeLive’s Nordiska distributör Pace Motorsport som under 2023.
– Det känns ju givetvis enormt kul och lite svar på att man skötte sig under förra säsongen2023.

– Att få möjligheten av LifeLive och Neuville ytterligare en säsong känns riktigt bra och att nu få tävla i deras helt nya modell TN11 som jag tidigare har kört ett test med kommer bli riktigt bra. Nya bilen är helt annorlunda mot tidigare modell och noga framprövad av många erfarna förare och det bevisades även i EM förra säsongen där de tog silver. Så jag är riktigt taggad på att ge mig an säsongen i den nya bilen med bra support från teamet, säger Jimmie.

Första deltävlignen i RallyX är 10-11 maj på Tierp Arena.

Tryck här för mer info!