Sveriges snabbaste tjej i Mitsubishi-stallet
Nu utökas Mitsubishi Ralliart Sweden. De flerfaldiga svenska mästarna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson får intern konkurrens av Roslags-tjejen Carina Hermansson. Carina har köpt den framgångsrika Mitsubishi Lancer Evolution VI, som Stig-Olov kört de senaste två åren. Samtidigt tar Carina plats i Mitsubishi Ralliart Sweden Lady Team tillsammans med sin andreförare Marie Eriksson.
Det är en ung, men meriterad tjej, som sätter sig bakom ratten i den röda Lancer Evolution VI. 29-åriga Carina Hermansson från Kårsta i trakten av Vallentuna har redan tävlat aktivt i snart tio år. De senaste åren har hon tillhört de främsta i den nationella klassen. Nu tar hon klivet upp i en fyrhjulsdriven standardbil med vass turbomotor på cirka 260 hk.
- Det skall bli oerhört spännande och stimulerande att få kämpa mot bl.a. Kenneth och Stig-Olov, som så totalt dominerat SM de senaste tio åren, säger Carina Hermansson. Jag har redan provkört min nya Mitsubishi och den är mycket lättkörd och följsam. Jag tycker att vi snabbt har kommit bra överens.
Standardbil med miljövänlig katalysator
Carina Hermanssons nya rallybil är en Mitsubishi Lancer Evolution VI, en av rallyvärldens framgångsrikaste bilar och en bil som klart dominerat standardklassen Grupp N, både i VM och SM. Mitsubishi Ralliart Sweden har de senaste tolv åren blivit svenska mästare just i standardklassen. En klass där det mesta är standard, som t.ex. bromsar och transmission, medan motorn stryps från 280 till cirka 260 hk. Bilen byggs om säkerhetsmässigt och får en kraftig skyddsbur. En del av inredningen får tas bort, medan den miljövänliga katalysatorn sitter kvar.
Carina Hermansson, som arbetar som elektriker i familjeföretaget, är redan ett aktat namn i rallyvärlden och Sveriges snabbaste kvinnliga rallyförare. Hon var 1997 trea i Junior-SM bland alla manliga konkurrenter och samma år även Riksmästarinna för tjejer. Ett RM som hon upprepade även de följande två åren. Nu är det dock SM som gäller sedan ett par år tillbaka för 29-åringen från Roslagen.
"Bryggarn" som mentor
Inför SM-premiären Bergslagsrallyt första helgen i januari tänker Carina träna så mycket som möjligt med sin nya Mitsubishi Lancer Evolution VI. Den här veckan är hon därför på träningsläger i jämtländska Kall. Med sig har hon även Åke "Bryggarn" Andersson som personlig mentor och tränare. "Bryggarn" tillhör de riktigt stora klassiska namnen i den svenska rallyhistorien med bl.a. seger i Svenska Rallyt 1966 och med tre SM-guld i rally. I början av 90-talet gjorde "Bryggarn" comeback och körde under några år Rally-SM i en fyrhjulsdriven Mitsubishi Galant VR4, föregångaren till dagens Lancer Evolution VI. Nu skall han dela med sig av sina erfarenheter till Carina Hermansson.
SM i första hand
- Jag har egentligen inte en aning om var jag står i konkurrensen för närvarande, säger Carina Hermansson. Träningslägret och första tävlingen med Evo VI:an till helgen i Offerdal kanske ger en fingervisning. Men framförallt gäller det att under nästa år få så mycket träning som möjligt. Framförallt skall jag köra SM, men förhoppningsvis kanske budgeten även tillåter någon utlandstävling.
- Men nog skall jag försöka ge Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson en match om segern i standardklassen när jag väl kört in mig på bilen, säger Carina Hermansson, Sveriges snabbaste kvinnliga rallyförare, med ett litet leende.


21-årige Oscar Svedlund kör brittiska VM-tävlingen
Den brittiska VM-tävlingen, Network Q Rally, som startar från Cardiff på torsdag kväll, blir nästa stora äventyr för 21-årige rallyföraren Oscar Svedlund från Karlstad. Den unge junioren i Mitsubishi Ralliart Sweden har ambitionen att försöka bli nästa svenska världsstjärna i Rally-VM.
- Ända sedan jag var liten har jag längtat till den brittiska VM-tävlingen, säger Oscar Svedlund. Det är väl alla pojkars dröm att någon gång få köra det klassiska RAC-rallyt, där svenska förare tidigare vunnit så många gånger.
Behöver åkträning
För några månader sedan körde Oskar en annan av sina drömtävlingar, det finska VM-rallyt runt Jyväskylä. Målsättningen var att se och lära. Att få åkträning. Att skriva egna vägbeskrivningar på specialsträckorna, s.k. noter. Målsättningen var dessutom att bli bland de tio främsta i standardklassen Grupp N.
- Till slut blev jag elva, men vi lärde oss oerhört mycket. Jag är supernöjd med resultatet. Vi förlorade flera minuter bl.a. på en tappad slitbana, naturligtvis på tävlingens längsta sträcka. När vi kom i mål i Jyväskylä var jag helt färdig. Men jag kände efter alla dessa tävlingsmil att jag fick bättre kontroll över bilen, jag "växte" in i den och vi, jag och Björn, blev säkrare tillsammans, fortsätter Oscar.
Fyra i Rally-SM
Den finska VM-tävlingen blev en utmärkt uppladdning inför resten av hösten. Under de två kvarvarande SM-tävlingarna avancerade den 21-årige värmlänningen till fjärdeplatsen totalt i SM. Och för en månad sedan körde han den tyska mästerskapstävlingen Dreistädte Rally med utmärkt resultat. Den unge värmlänningen så smått chockade sina tyska Grupp N-konkurrenter genom att vara snabbast på den första asfaltsträckan. Under andra dagens grussträckor vann han fem av tio. I mål var Oscar fyra i Grupp N-klassen och åtta totalt.
Om Network Q Rally vet Oscar inte speciellt mycket mer än vad han under tidigare år sett på TV.
Regnigt, halkigt och svårkört
- Det är ofta regnigt och blött, säger han. Sträckorna blir halkiga och mycket svårkörda. Här om någonstans gäller det att köra med insidan av huvudet. Annars lär vi aldrig komma i mål. Och i mål skall vi. Vi behöver så mycket träning som vi kan få. Så målsättningen denna gång är återigen att bli bland de tio främsta i standardklassen Grupp N.
God hjälp
Men Oscar Svedlund behöver inte känna sig helt främmande i Wales-skogarna, där årets upplaga av den brittiska VM-tävlingen avgörs. I liknande Mitsubishi Lancer Evolution VI får han sällskap av stallkamraten i Mitsubishi Ralliart Sweden, femfaldige svenske mästaren Kenneth Bäcklund, som kommer att hjälpa honom så mycket som möjligt. Dessutom får han säkert även ett och annat råd av förra världsmästaren Stig Blomqvist, som själv vunnit RAC Rally två gånger, 1971 och -83. 55-åringen har i år kört de flesta av årets VM-tävlingar och ligger inför finalen femma i standardklassen Grupp N med sin Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Oscar Svedlund är medveten om att det fordras erfarenhet och rutin för att komma någonstans inom den hårda rallysporten. Massor av rutin. Att få sin egen hjärna och reflexer att fungera tillsammans med en komplicerad tävlingsbil är ingenting som sker utan hård träning, både fysiskt, mentalt och bakom ratten. Därför löptränar Oscar kontinuerligt för att hålla sig i god fysisk och mental form. Den 21-årige Mitsubishi-föraren har helt klart siktet inställt på en kommande rallykarriär.
Tidsschema Network Q Rally 2001:
Torsdag 22 november: Etapp 1: Cardiff, kl. 18:30 &endash; 20:10 (SS1)
Fredag 23 november: Cardiff, kl. 06:00 &endash; 20:12 (SS2-8)
Lördag 24 november: Etapp 2: Cardiff, kl. 07:00 &endash; 20:10 (SS9-13)
Söndag 25 november: Etapp 3: Cardiff, kl. 06:00 &endash; 16:10 (SS14-17)
Total banlängd 171 mil, 17 specialsträckor på totalt 38 mil

Mäkinen debuterar med nya Mitsubishi Lancer Evolution WRC
I tisdags kväll visades Mitsubishis första World Rally Car för världspressen på Grimaldi Forum i Monaco. Och på fredag startar fyrfaldige världsmästaren Tommi Mäkinen med nya Mitsubishi Lancer Evolution WRC i italienska Rally San Remo. Hittills har Mitsubishi klarat sig mycket bra i en hårdnande rallykonkurrens med en trimmad standardbil. Men nu använder även Mitsubishi det friare WRC-reglementet fullt ut, liksom samtliga andra VM-stall.
- Redan från de första testerna med nya Lancer WRC kändes det rätt, säger världens främste rallyförare genom tiderna, Tommi Mäkinen. Det är stor skillnad mot vår tidigare rallybil. Allting är bättre, bilens balans, greppet mot vägbanan, gensvaret vid snabba manövrar och dessutom är motorn förbättrad.
- Motorn ger högre maximalt varv och samtidigt mer effekt, vilket innebär att vi kan köra längre på varje växel och därför inte behöva växla lika ofta, vilket är en klar fördel. Naturligtvis är det svårt att säga hur det kommer att gå i San Remo, eftersom vi inte gjort några direkt jämförande tester mot vår gamla bil. Men jag känner mig mycket nöjd efter det hårda testprogrammet och jag har en klar känsla av att vi nu har en bil som är både snabbare och bättre.
Mitsubishis första WRC-bil
Mitsubishis nya WRC-Lancer bygger på en helt ny bil, en standardbil som introducerades på den inhemska marknaden för ett drygt år sedan och som i Japan kallas för Lancer Cedia. Men det är egentligen inte mer än själva skalet som är samma. Mitsubishis nya rallybil har förbättrats på en mängd punkter. Det friare WRC-reglementet tillåter t.ex. att motorplaceringen kan ändras. Den fyrcylindriga två liters turbomotorn har därför flyttats 25 mm bakåt i motorrummet för att erhålla bättre viktbalans i bilen.
McPherson både fram och bak
För första gången har Mitsubishi nu också kunnat bygga en rallybil med McPherson-fjädring både fram och bak, på samma sätt som samtliga andra VM-stall har. Fördelen är längre fjädringsväg, vilket i sin tur ger bättre kontakt med vägbanan. Och i slutändan en snabbare bil. Dessutom är den nya karossen vridstyvare och hjulbasen har ökat med 115 mm.
- En både för- och nackdel, säger Tommi Mäkinen. Den nya bilen känns stabilare på snabba vägar och i höga hastigheter. Fast i vissa situationer, särskilt på trånga vägar, känns den onekligen något större.
Förbättrad turbomotor
Även den så pålitliga turbomotorn har enligt WRC-reglementet förbättrats. Turbons laddluftkylare har fått en annan placering, vilket ger insugningsluften en lägre temperatur och därmed motorn en högre verkningsgrad. För att ytterligare förbättra motorn har både insugnings- och avgasgrenrören fått nytt utförande och dessutom har motorns rörliga delar lättats.
Leder Rally-VM
Inför Rally San Remo leder Tommi Mäkinen fortfarande årets Rally-VM med endast fyra tävlingar kvar på programmet. Finländaren ligger lika med skotten Colin McRae.
- Hittills har vi koncentrerat oss på testerna på asfalt, berättar Mitsubishi Ralliarts chefsingenjör Bernard Lindauer, eftersom de två närmaste VM-tävlingarna i Italien och på Korsika körs på asfaltssträckor. Därefter återstår av årets VM-program grustävlingarna i Australien och England.
Det är mestadels Mitsubishis testförare, finländaren Lasse Lampi, som kört de flesta av de hittills cirka 400 testmilen i nya Lancer Evolution WRC. Testerna har bl.a. genomförts både i Frankrike och England. Dessutom har Mitsubishis japanska ingenjörer kört ett stort antal mil vid olika uthållighetstester vid sina anläggningar i Japan.
Kör minst tre år till
I samband med tisdagskvällens presentation i Grimaldi Forum av nya Mitsubishi Lancer Evolution WRC offentliggjorde Ralliarts högste chef, japanen Y. Kitane tillsammans med VM-stallets president Andrew Cowan, att Mitsubishi tagit beslutet att deltaga i Rally-VM under kommande treårs-period 2002 till 2004.
Men närmast på programmet står Rally San Remo nu i helgen. En tävling där Tommi Mäkinen tidigare vunnit både 1998 och &endash;99. Frågan är om Mäkinens nya Lancer WRC redan är så färdigutvecklad att den ger finländaren en ny seger direkt i premiärenÉ.

Glada SM-medaljörer, fr.v. Tord Andersson, Stig-Olov Walfridsson, Kenneth Bäcklund och Lars Bäckman.

Kenneth Bäcklunds 32:a SM-vinst. för Mitsubishi
Kenneth Bäcklund tog i helgen Mitsubishi Ralliart Swedens tolfte raka SM-guld i stora standardklassen Grupp N - och samtidigt sitt och trogne andreföraren Tord Anderssons femte SM-guld. Segern i Hans Persson Pokalen i trakterna runt Köping blev även Kenneth Bäcklunds 32 SM-vinst. Och detta med minsta möjliga marginal - 01, sekund!
Det brukar vara hårda sekundkamper mellan Mitsubishi Ralliart Swedens båda mästare, Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson. Ett flertal gånger under de senaste åren har segermarginalen dem emellan legat under tio sekunder. Men aldrig har det varit så tätt som i Hans Persson Pokalen. En segermarginal på 0,1 sekund efter två dagars tävlande, 16 specialsträckor och 10,4 mils körning i allra högsta hastighet. En skillnad på 2,8 meter mellan de båda röda, fyrhjulsdrivna Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Förutsättningen inför SM-finalen var den att Kenneth Bäcklund hade ett ganska stort poängförsprång över stallkamraten Stig-Olov Walfridson. Hittills under året hade Kenneth vunnit fyra SM-tävlingar och Stig-Olov en. Men i SM-finalen skulle det delas ut dubbla antalet SM-poäng, vilket innebar att ingenting var klart förrän målrampen på Stora Torget i Köping var nådd på lördagseftermiddagen. Kenneth Bäcklund var tvungen att nå målet, om nu även Stig-Olov gjorde det förståss.
Men det blev ingen försiktig körning från Kenneths sida med inriktning enbart på SM-guldet. Som mest skiljde det under de två tävlingsdagarna 7,2 sekunder. Oftast var marginalerna betydligt mindre. Och det var Stig-Olov Walfridson som mestadels var i ledningen. Efter fredagens sex specialsträckor var marginalen inte större än 0,7 sekunder!
Trea och fyra totalt
Att båda Mitsubishi-förarna laddade friskt bevisas även av att de låg trea och fyra totalt med enbart två betydligt mer trimmade WRC-bilar före. Fram till totalledande Dick Wicksell i en Subaru Impreza WRC skiljde det 15,7 sekunder och till totaltvåan Mats Thorszelius i en Toyora Corolla WRC endast 2,8 sekunder.
Halkigt och lurigt
Men fredagskvällens specialsträckor var halkiga och luriga. Redan hade det hänt en hel del. Både Joachim Carlström från Kalmar och unge östgöten Tobias Gustavsson åkte av med sina Lancer Evolution på den andra sträckan och förlorade ungefär minuten. För smålänningen Cemoni Ohlsson gick det ännu värre. Han slog vänster bakhjul i en stor sten. Han lyckades dock utan större problem ta sig i mål på sträckan och han körde även SS3. Men här började sviterna efter kontakten med stenen göra sig påminda. Hela bakvagnen och differentialen hade tagit för mycket stryk och Cemoni tvingades tyvärr bryta. Samma öde drabbade även unge Tobias Gustavsson, som slog i en sten på SS4.
Mitsubishis junior fyra i SM
Inte heller Mitsubishi Ralliart Swedens juniorförare Oscar Svedlund klarade sig helskinnad denna inledningsetapp. Redan efter några kilometer på kvällen sista sträcka, 19 kilometer lång, körde han över ett par större stenar, som slog bort det mesta av det bakre drivpaketet. Med enbart framhjulsdrift lyckades han sakta ta sig över sträckan, men förlorade drygt 10 minuter. Oscar fortsatte dock hela lördagsetappen och 21-åringens ihopsamlade poäng under året räckte till en förnämlig fjärdeplats totalt i årets Rally-SM.
Östgöten Mikael Lindquist var en av många som slog ena bakhjulet i en lurig sten på fredagskvällens sista sträcka. Han förlorade en dryg minut på punkteringen och tog det sedan ganska lugnt under lördagen för att inte riskera bronsmedaljen i årets Rally-SM.
Kampen hårdnar
Under lördagens tio specialsträckor fortsatte kampen mellan Stig-Olov Walfridson och Kenneth Bäcklund. Efter två sträckor var Kenneth i ledningen med 0,4 sekunder, men då trampade Stig-Olov ännu hårdare på gaspedalen och efter ytterligare fyra sträckor var Stig-Olovs ledning nu uppe i 6,1 sekunder. På ett specialprov i utkanten av Västerås förlorade han dock 4,5 sekunder av försprånget och på tävlingens näst sista sträcka ytterligare 1,6 sekunder.
Nu var de båda Mitsubishi-förarna exakt lika inför SM-finalens allra sista sträcka, 6,72 kilometer lång strax väster om Surahammar. Stig-Olov och hans andreförare Lars Bäckman kom först i mål med tiden 4.21,1. En minut senare kommer Kenneths Lancer Evolution VI farande förbi målskyltarna. Spänningen är hög. Vad har han för tid? 4.21,0!
Med minsta möjliga marginal har Kenneth och Tord vunnit sin 32:a SM-vinst. Med betydligt större marginal har paret säkrat sitt femte SM-guld!
Ett stort grattis till alla som varit involverade i Mitsubishi Ralliart Swedens tolfte raka SM-guld!
Hans Persson Pokalen, Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.03.59,1
2. S-O Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.03.59,2
3. Mikael Lindquist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evolution V 1.05.51,0
4. Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.08.25,6
5. Pelle Palmqvist, SMKGävle, Mitsubishi Lancer Evolution V 1.08.26,9
6. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V 1.08.29,5
7. Torgny Mogren, Hällefors MK, Saab 9-3 Turbo 1.13.17,1
8. Oscar Svedlund, Karlstads MC Bil, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.17.45,1
Hans Persson Pokalen totalt:
1. Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC 1.03.28,7
2. Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC 1.03.29,1
3. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr N 1.03.59,1
4. S-O Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr N 1.03.59,2
5. Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323 GTR 1.04.52,9
6. Johan Kressner, Karlstads MC Bil, Toyota Celica GT-Four 1.04.54,2
7. Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car 1.05.16,0
8. Thomas Thunström, Vansbro MK, Toyota Corolla 1.05.50,2
9. Mikael Lindquist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evolution V 1.05.51,0
10. Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort RS Cosworth 1.05.54,3
SM-resultat stora Grupp N 2001:
1. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi Lancer Evolution VI 99
2. Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi Lancer Evolution VI 86
3. Mikael Lindqvist, Mitsubishi Lancer Evolution V 47
4. Oscar Svedlund, Mitsubishi Lancer Evolution VI 38
5. Håkan Blomström, Mitsubishi Lancer Evolution IV/VI 35
6. Cemoni Ohlsson, Mitsubishi Lancer Evolution V 34


Oscar Svedlund nådde VM-målet i Jyväskylä
Det blev en förvånad 23-årig argentinare som vann standardklassen Grupp N i Rally Finland. Dessutom före sin landsman och stallkamrat Gabriel Pozzo, endast 22 år gammal. Dubbelt Argentina med andra ord och dubbelt Mitsubishi Lancer Evolution VI. Och inte bara dubbelt Mitsubishi. Det var inte mindre än 15 Mitsubishi Lancer Evolution främst i resultatlistan för Grupp N i Rally Finland.
Tre av de sex svenska Mitsubishi-förarna kom i mål efter 21 verkligt hårda specialsträckor. Östgöten Patrik Malteskog hamnade på niondeplatsen, Mitsubishi Ralliart Swedens juniorförare Oscar Svedlund blev elva och veteranen Magnus Jansson från Norrköping blev 17:e förare i stora Grupp N-klassen. Av drygt 60 startande.
- Jag är jättenöjd med att ha kommit i mål, säger en glad Oscar Svedlund vid målet i Jyväskylä. Det var betydligt tuffare än vad vi ens hade kunnat drömma om. Vi hade som målsättning att försöka ta oss i mål bland de tio främsta i klassen. Och det lyckades ju så när.
Hade det inte varit för en lossnad slitbana på tredje etappens första sträcka, den drygt 40 kilometer långa Moksi-sträckan, hade målsättningen uppfyllts helt. Då var nämligen den 21-årige värmlänningen inte långt efter Patrik Malteskog. Östgöten genomförde en mycket bra tävling. För Patrik är det dessutom första året som han kör en fyrhjulsdriven Mitsubishi Lancer Evolution IV.
- Vi lärde oss mycket i Finland, jag och min andreförare Björn Nilsson, fortsätter Oscar Svedlund. Nu var det första gången som vi skrev våra egna noter. Sannerligen inte så lätt . Det fordras mycket träning på många sätt för att bli en bra rallyförare. Men nu fick vi i alla fall ordentligt med körträning inför kommande helgs SM-tävling i Eskilstuna.
Över 60 startade i stora Grupp N
Stora Grupp N-klassen var Rally Finlands i särklass största klass med över 60 startande ekipage, inklusive sex svenska Mitsubishi-förare. De största svenska förhoppningarna knöts till fyrfaldige svenske mästaren Kenneth Bäcklund i en Mitsubishi Ralliart Sweden Lancer Evolution VI. Kenneth inledde också bra i ett lagom hårt tempo. Efter fem sträckor låg han fyra. På nästa sträcka fick han ge sig för unge Kristian Sohlberg, som passerade svensken med en dryg sekund.
Redan hade dock flerfaldige segraren Jouko Puhakka tagit ett någorlunda fast grepp om tävlingen. Men fram till andraplacerade Jouni Ampuja hade Kenneth bara 21 sekunder och före låg även överraskningen Juha Salo, medan en annan duktig finländare, Marko Ipatti, var knappt tio sekunder bakom Kenneth. Samtliga i Mitsubishi Lancer Evolution.
Bäcklund bröt med sällsynt elfel
Men längre än till SS7 kom inte Kenneth och hans trogne andreförare Thord Andersson den här gången. Ett mystiskt elfel gjorde att Kenneths röda Mitsubishi helt plötsligt bara stannade. Och det tog alltför lång tid innan paret hittade felet.
- Verkligen synd, säger Kenneth. Allt gick perfekt annars. Vi hade ett bra tempo och skall man titta på utgången, så borde vi denna gång definitivt ha varit kvar till slutet. Då skulle vi ha kunnat kliva allra högst upp på prispallen. För när Kenneth Bäcklund bröt var han redan nästan minuten före slutlige segraren Marcos Ligato.
Punkteringar för Mikael Lindqvist
Men det hände mer på SS7. Unge Kristian Sohlberg körde sönder ett hjul och förlorade fem minuter. Och nästan lika illa gick det för Norrköpings Mikael Lindqvist, som fick en framhjulspunktering och förlorade uppåt fyra minuter. På andra dagens SS13 fick Mikael ytterligare en framhjulspunktering, som dessutom orsakade framvagnsskador. Med ytterligare drygt tre minuter extra i bagaget fann även Mikael det för gott att bryta.
Redan på den andra etappens tredje sträcka hade jämtlänningen Torleif Granlöf försvunnit ut i naturen, så nu återstod endast tre svenska Mitsubishi-förare.
På samma sträcka förlorade även Jouko Puhakka ledningen. Finländaren stannade och bytte ett punkterat hjul och förlorade närmare tre minuter. Ledningen övertogs istället av Juha Salo, knappt, 0,7 sekunder före Jouni Ampuja och med Marko Ipatti ett 20-talet sekunder bakom.
På SS12 gick Ampuja upp i ledningen. Men Salo krigade tappert. Efter SS15 skiljde det endast 2,1 sekunder, men på nästa sträcka den 34 kilometer långa klassiska Ouninpohja-sträckan tappade Salo uppåt sju minuter.
Efter den andra etappens sista sträcka, ett specialprov inne i Jyväskylä, ledde nu Ampuja med en knapp halvminut före Ipatti och med Puhakka på tredjeplatsen, närmast följd av de båda unga argentinarna Ligato och Pozzo.
Men direkt efter omstarten på söndagsmorgonen hände mycket på den drygt 40 kilometer långa Moksi-sträckan. Ampuja körde sönder fjädringen, Puhakkas motor blev sjuk och Ipatti åkte av. Ligato och Pozzo blev mer och mer förvånade, och glatt överraskade, när de fick se sina konkurrenter vid sidan av vägen.
Resultat Rally Finland 2001 Grupp N:
1. Marcos Ligato, Argentina, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3.44.36,2, 2. Gabriel Pozzo, Argentina, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3.45.26,6, 3. Kaj Kuistila, Finland, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3.45.59,8, 4. Jukka Ketomäki, Finland, Mitsubishi Lancer Evolution IV 3.49.59,5, 5. Ari Laivola, Finland, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3.50.29,3, 6. Ignacio Sanfilippo, Spanien, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3.51.56,4, 7. Sakari Kalliomaa, Finland, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3.52.19,1, 8. Mats Rinne, Finland, Mitsubishi Lancer Evolution V 3.54.28,5, 9. Patrik Malteskog, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution IV 3.56.28,2, 10. Tord Linnerud, Norge, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3.58.13,9, 11. Oscar Svedlund, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3.58.44,0, 17. Magnus Jansson, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution IV 4.12.45,6

Kenneth Bäcklund satsar hårt i det finska VM-rallyt
I år skall Kenneth Bäcklund upp på prispallen i klassiska rallyt runt finska Jyväskylä. Det är i varje fall målsättningen för den 38-årige fyrfaldige svenska rallymästaren från västgötska Nossebro, vilken tidigare vunnit det svenska VM-rallyt fem gånger i sin Mitsubishi. Och som nu gör sitt tredje försök i Rally Finland.
- Nu känner jag mig mogen för att slåss om VM-segern i Grupp N, säger Kenneth Bäcklund. Första året var jag i Finland för att lära. Då blev jag fyra. I fjol satsade jag en aning för hårt och gjorde det klassiska misstaget. Jag flög alltför långt efter ett krön och landade i diket. Slutkört redan på den sjätte sträckan.
Att vinna för en utlänning på finländarnas hemmavägar har alltid varit mycket svårt. Och även i år är tidigare flerfaldige Jyväskylä-segraren Jouko Puhakka storfavorit till segern i standardklassen med sin Mitsubishi Lancer Evolution VI.
- Men det finns fler starka konkurrenter, fortsätter Kenneth Bäcklund. Finska förare som Ampuja och Ipatti kan bli svåra att tas med liksom flerfaldige världsmästaren Gustavo Trelles från Uruguay och snabba italienaren Galli.
22-årig sydamerikan leder VM
Och den stora frågan är hur fort årets VM-ledare, 22-årige argentinaren Gabriel Pozzo, kommer att åka första gången som han befinner sig i Finland. Under sitt första år i Rally-VM har Pozzo i sin Mitsubishi Lancer Evolution VI redan vunnit på asfalt i Spanien, på grus hemma i Argentina och i Grekland samt mandomsprovet Safarirallyt. En ny storstjärna i vardandeÉ.
"Grand Prix on gravel"
Ingen annanstans i världen går det lika fort som på en del av de finska specialsträckorna. Vägar som blivit klassiska för hela rallyvärlden med rallybilar som flyger fram. Och vägar som kräver att föraren väljer exakt rätt spårval för att han skall kunna köra så fort som möjligt. Något som de finska arrangörerna själva använder i reklamen, "Grand Prix on gravel".
Tuff avslutning
- De finska vägarna har en mycket speciell karaktär. De är svåra att komma underfund med. Därför fodras det att du har kört här några gånger innan du kan åka riktigt fort. Men i år skall vi ladda för fullt direkt från start, säger Kenneth Bäcklund. Rallyts avslutning blir också av det tuffare slaget. Den sista söndagsetappen innehåller visserligen bara tre sträckor. Men vilka sträckor.
Dessa avslutande tre sträckor som Kenneth Bäcklund talar om är i sanning riktigt långa och krävande klassiker. Det börjar med Moksi-sträckan, nu på hela 41 kilometer, och fortsätter med Talviainen på 30 kilometer för att avslutas med Ouninpohja på drygt 25 kilometer. Mellan de två sista sträckorna är dessutom ingen service tillåten. Så ingenting är definitivt avgjort förrän den allra sista mållinjen är passerad.
Grupp N största klassen
Standardklassen Grupp N har utvecklats till att bli den största klassen. I Rally Finland är hela 59 förare anmälda i stora Grupp N-klassen, där Kenneth Bäcklund skall försöka nå en pallplats med sin fyrhjulsdrivna Mitsubishi Lancer Evolution VI. Som jämförelse kan nämnas att VM-klassen för WRC-bilar har 42 anmälningar. Bland bilmärkena i startlistan dominerar Mitsubishi stort. Hela 65 Mitsubishi-förare, eller 40%, finns bland de totalt 165 anmälningarna. Därefter följer Peugeot med 18, Ford med 17 och Opel med 10 anmälningar.
Sex svenska Mitsubishi-förare
Inte mindre än sex svenska förare tar i år chansen att köra Rally Finland i sina fyrhjulsdrivna Grupp N-bilar. Förutom Mitsubishi Ralliart Swedens Kenneth Bäcklund finns även stallets juniorförare Oscar Svedlund från Karlstad på plats, östgötarna Mikael Lindqvist, Patrik Malteskog och Magnus Jansson samt jämtlänningen Thorleif Granlöf, samtliga sex kör Mitsubishi Lancer Evolution.
Tre dagsetapper
Som vanligt körs Rally Finland i dagarna tre. Första start sker från Jyväskylä på fredags-förmiddagen den 18 augusti kl. 09.00. Etapp ett innehåller i år nio specialsträckor. Lördagsetappen lika många, medan förarna under den avslutande söndagsetappen endast avverkar tre sträckor. Slutmålet i centrala Jyväskylä nås vid 16-tiden på söndag eftermiddag. Då har förarna kört 168 mil, varav 21 specialsträckor, på totalt 41 mil, i full fart på de finska specialsträckorna.
Tidsschema Rally Finland 2001:
Fredag 24 augusti: Etapp 1, Jyväskylä, kl. 09.00 - 21.32 (SS1-9)
Lördag 25 augusti: Etapp 2, Jyväskylä, kl. 06.00 - 20.50 (SS10-18)
Söndag 26 augusti: Etapp 3, Jyväskylä, kl. 07.00 - 16.24 (SS19-21)
Total banlängd 168 mil, 23 specialsträckor på totalt 41 mil

Oscar Svedlund kör finska VM-rallyt
21-årige Oscar Svedlund från Karlstad har ambitionen att försöka bli nästa svenska världsstjärna i Rally-VM. I år ingår han i Mitsubishi Ralliart Sweden Junior Team och har femfaldige svenska rallymästaren Stig-Olov Walfridson som mentor. I vintras körde han VM-tävlingen Svenska Rallyt och nu börjar snart nästa stora äventyr, det finska rallyt runt klassiska Jyväskylä.
Oscar Svedlund är medveten om att det fordras erfarenhet och rutin för att komma någonstans inom den hårda rallysporten. Massor av rutin. Han har helt klart siktet inställt på en kommande rallykarriär. Hittills i år har Oscar kört två utlandstävlingar och vidare på programmet står, förutom de båda kvarvarande SM-tävlingarna, VM i Finland och senare i höst även i England.
Åker för att få rutin
- Till Jyväskylä åker jag för att få erfarenhet och körträning, säger Oscar Svedlund. Men det är även viktigt att vi lär oss att skriva körnoter på specialsträckorna. Det finska rallyt är mycket speciellt med sina snabba klassiska sträckor. Jag är mycket nöjd om jag kommer bland de tio bästa i standardklassen Grupp N. Jag är här för att se och lära. Min målsättning är att ta mig i mål.
Jag tror inte ens att jag vill se de andras sträcktider.
I Svenska Rallyt i vintras kom Oscar Svedlund nästan i mål. I sin Mitsubishi Lancer Evolution VI låg han fin femma i standardklassen Grupp N när han sladdade in i ett bastant träd på näst sista sträckan i Hagfors-trakten. I South Swedish Rally i maj blev det en ny avåkning. Trots detta ligger Oscar tillsammans med sin andreförare Björn Nilsson ändock femma i Rally-SM.
Hård träning
- Det kändes hårt att bryta så nära målet i Svenska Rallyt. Även om det går fort och bra på ett antal sträckor, så känner jag självfallet att jag måste ha mer rutin. Att få sin egen hjärna och reflexer att fungera tillsammans med en komplicerad tävlingsbil är ingenting som sker utan hård träning, både fysiskt, mentalt och bakom ratten, säger Oscar Svedlund, som kontinuerligt löptränar för att hålla sig i god fysisk och mental form.
Lärorika utlandstävlingar
För att få träning och erfarenhet har Oscar Svedlund hittills i år kört två utlandstävlingar. I maj var han i Österrike med sin gula och röda Mitsubishi Lancer Evolution VI och körde en tävling helt på asfalt.
- Det var spännande och lärorikt, säger Oscar Svedlund. Att välja spår och att försöka få bilen att flyta fram utan våldsamma sladdar. Sträckorna i Österrike var både snabba och krokiga och påminde om de sträckor som används i de sydeuropeiska VM-tävlingarna. Även resultatmässigt är jag nöjd med min åttondeplats. På de avslutande sträckorna var jag faktiskt tvåa-trea i Grupp N.
I juli var Oscar Svedlund i Finland med sin Mitsubishi Lancer. Han körde Mäntää-rallyt som träning inför Jyväskylä. En mästerskapstävling med hela den finska eliten på plats.
Bra Jyväskylä-träning
- Jag blev sexa i Grupp N, säger en nöjd Oscar Svedlund. De inledande sträckorna var mycket, mycket snabba. Bra träning inför Jyväskylä när det gäller spårval och att våga hålla ner gaspedalen i botten.
Nu återvänder Oscar Svedlund till Finland för att mäta sina krafter mot världseliten. Fredagen den 24 augusti startar den finska VM-tävlingen som vanligt från Jyväskylä. Och på söndag eftermiddag kör det 21-åriga rallylöftet förhoppningsvis upp på målrampen i Rally Finland.

Seger i Svenska Rallyt är målet för Rådström!
I söndags provade Thomas Rådström för första gången sitt nya segervapen i Svenska Rallyt, en Mitsubishi Lancer Evolution VI. I nästan 30-gradig kyla fick den 34-årige norrlänningen en första provtur i den bil som förhoppningsvis skall ge honom en ny seger i den svenska VM-tävlingen till helgen. En likadan bil som fyrfaldige världsmästaren Tommi Mäkinen rattar.
- Det var väl inget idealiskt förhållande att testa en ny bil i, säger Thomas Rådström från de snötyngda Värmlands-skogarna. När det är så här kallt blir allting styvt och hårt. Men den nya Mitsubishin är mycket lättkörd och välbalanserad. Som förare får man aldrig tveka ens en tiondels sekund. Bilen kräver och fungerar bäst genom en totalt målmedveten satsning från föraren. Den skall köras en aning brutalt, vilket passar min körstil perfekt. Mitsubishin passar min brutala körstil
- Lancern är visserligen något större än de bilar jag kört de senaste åren och behöver litet mer plats på vägen. Men trots detta uppför den sig mycket smidigt. Efter denna första testdag känns det definitivt som om vi skulle kunna åka riktigt, riktigt fort i Svenska Rallyt.
Och när Thomas Rådström säger vi menar han förutom sin nya rallybil även andreföraren Tina Thörner från värmländska Säffle. I fjol var paret fyra i Svenska Rallyt och under hela tävlingen inblandad i den absoluta tätstriden. I mål var de fyra totalt, endast 14,9 sekunder efter segrande Marcus Grönholm, 8,1 sekunder efter nya stallkamraten Tommi Mäkinen och bara 1,2 sekunder från bronsplatsen och trean Carlos Sainz. Detta efter tre dagars tävlande i Värmlands- och Dala-skogarna
- Det är kanske litet väl optimistiskt att tro på seger första tävlingen i en ny bil och med endast en dags test, säger Thomas Rådström. Men givetvis är mitt mål att återigen vinna Svenska Rallyt, sju år efter min första seger. Fast visst är jag nöjd även om jag bara kommer upp på prispallen.
Tina Thörner läser noterna
- Det kändes bra under testerna, säger Tina Thörner, som nu för andra året i rad läser noterna åt Thomas Rådström under Svenska Rallyt. Samarbetet fungerade bra ifjol. Och redan då satsade vi ordentligt. Så pass ordentligt att vi åkte av en aning på allra sista sträckan i kampen om medaljerna. Då fick vi snöpligt nöja oss med fjärdeplatsen. Nu skall vi upp på pallen. En ny dubbelseger för Mitsubishi skulle sitta fint.
Under 1990-talet dominerade Mitsubishi VM-tävlingen Svenska Rallyt. Kenneth Eriksson segrade i en Mitsubishi 1991 och -95, Tommi Mäkinen -96, -98 och -99.
Till årets upplaga av Svenska Rallyt kommer Mitsubishi Ralliart med tre förare. Stallets ordinarie andreförare, belgaren Freddy Loix, tävlar denna gång enbart om poängen i förar-VM, medan Mäkinen och Rådström också kämpar om poängen i Märkes-VM.

Nu byter niofaldige mästaren Mats Jonsson bil - kör Mitsubishi Lancer i sitt 22:a Svenska Rally
Nu byter Svenska Rallyts tvåfaldige segrare Mats Jonsson bil. I årets upplaga av den svenska VM-tävlingen kör den 43-årige värmlänningen för första gången en alldeles nybyggd Mitsubishi Lancer Evolution VI. Det blir dessutom premiär i standardklassen Grupp N, där han får möta segervana Mitsubishi-paret Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson.
Mats Jonsson är en av Sveriges mest rutinerade och meriterade rallyförare. Han är regerande svensk mästare i den trimmade fyrhjulsdrivna klassen, där han kört en äldre WRC-bil. Hittills har han nio SM-guld. Mats har varit fabriksförare för både Opel, Toyota och Subaru. Han vann Svenska Rallyt både 1992 och -93, då han körde ifrån världsstjärnor som Juha Kankkunen, Colin McRae och Didier Auriol. På Opel-tiden var Mats dessutom fyra i VM-tävlingen på Nya Zeeland -89. I en Toyota blev han fyra i engelska RAC Rally &endash;90 och sexa i Finland året efter. I Svenska Rallyt har Mats Jonsson dessutom ett par andraplatser, -91 efter Kenneth Eriksson i en Mitsubishi Galant VR4 och -94 efter Thomas Rådström.
- Men nu är det nya tider som gäller. En Mitsubishi Lancer Evolution VI i standardklassen grupp N är ett ekonomiskt vettigt alternativ för en privatförare att kunna tävla internationellt med. Att köpa en bättre begagnad WRC-bil idag kostar uppåt fyra gånger så mycket som en ny Grupp N-Mitsubishi, säger Mats Jonsson, som numera bor i Säffle, driver sin bensinstation i Vålberg och fortfarande tävlar för Forshaga MC.
Men Mats Jonsson är egentligen ingen nykomling varken i Grupp N eller i en Mitsubishi. Säsongen -98 körde han Rallycross-SM i en Mitsubishi Lancer Evolution III. Med mycket gott resultat dessutom. Mats blev trea. Svensk mästare var Stig-Olov Walfridson.
- Stig-Olov blir tillsammans med Kenneth Bäcklund de tuffaste konkurrenterna i Svenska Rallyt, säger Mats Jonsson. Mitt mål är givetvis att försöka slå dem och vinna klassen. Men det blir inte lätt. De har ju en enorm rutin av att köra en standardbil.
Slitstark och lättkörd
- När jag körde rallycross imponerade Mitsubishin på mig. Den var slitstark och lättkörd. Därefter har utvecklingen gått framåt och nya Evolution VI är ännu bättre både när det gäller prestanda och väghållning.
Att Mats Jonsson har lika bra bil som Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson garanterar Kenneth själv. För det är nämligen Kenneth och hans mekanikergäng som hjälpt Mats Jonsson att bygga den nya Lancern. I Grupp N, där det mesta är standard, kan vem som helst köra en helt likvärdig bil som t.ex. Mitsubishi Ralliart Swedens egna förare, Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson.
Mats Jonssons nya Mitsubishi Lancer Evolution VI är dock en mycket potent standardbil. Som ren landsvägsbil har den 280 hk och ett vridmoment på 373 Nm. I grupp N-skick minskar hästkrafterna till cirka 260, eftersom det internationella tekniska reglementet föreskriver en strypning av lufttillförseln till motorn. Men genom tillåten bearbetning av motorns databox ökar istället vridmomentet, och därmed körbarheten, till uppåt 500 Nm.
Även om Mats Jonsson anser att Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson blir hans svåraste konkurrenter om VM-segern i Grupp N, skänker han säkert även Stig Blomqvist en liten tanke. Den förra världsmästaren, som i år kör en likadan Mitsubishi Lancer Evolution VI, tänker Mats slå. Till Stigs rekord på 32 startar i den svenska VM-tävlingen har Mats Jonsson dock en del kvar, även om värmlänningen nu gör sin 22:a start i Svenska Rallyt É..

Bäcklund och Walfridson bjuder på ny sekundstrid i Svenska Rallyt
Standardklassen Grupp N i VM-tävlingen Svenska Rallyt har under de senaste tio åren handlat mestadels om Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson och om Mitsubishi, som tagit alla VM-segrar sedan 1991. I år får västgöten Bäcklund, med fem raka segrar åren 1993-97, och värmlänningen Walfridson, med två segrar, inhemsk konkurrens av hårdaste virke i och med att både Stig Blomqvist och Mats Jonsson gör debut i var sin standard-Mitsubishi Lancer Evolution VI.
- Nu är det min tur att vinna igen, säger regerande svenska mästaren, 38-årige Kenneth Bäcklund. Fram till -97 gick det perfekt, men sedan har det krånglat. Nu är jag mer segersugen än någonsin.
Efter segern -97 har Kenneth Bäcklund inte haft det lätt i Svenska Rallyt. -98 slogs de båda stallkamraterna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson i var sin röd Mitsubishi Lancer Evolution så sticker och strån rök, eller åtminstone plåtskärmar och plastspoilers. Den sista sträckan, som då kördes inne på militärområdet i utkanten av Karlstad, blev minnesvärd. I jakten på segern åkte båda in i en väggrind med väl synliga bevis. Före sträckan ledde Stig-Olov med sex sekunder. I mål var han 20 sekunder före sin stallkamrat.
Året efter bröt Kenneth Bäcklund ett nyckelben ett par veckor före start och i fjol åkte han av i jakten på snabba finländare.
- Sekundjakten mellan mig och Stig-Olov fortsätter säkerligen i Svenska Rallyt. Det blir nog minst lika hårt som -97, tror Kenneth Bäcklund.
Mycket troligt med tanke på de sekundjakter som de båda Mitsubishi-förarna presenterat under de senaste SM-tävlingarna. I Rally Nordvärmland för en månad sedan slog Kenneth Stig-Olov till slut med 4,8 sekunder. Efter två dagars tävlande. Och i fjol var marginalen dem emellan ännu mindre vid ett par tillfällen. I North Swedish Rally slog Stig-Olov Kenneth med 3,8 sekunder och i Midnattsolsrallyt med en ännu knappare marginal på 2,5 sekunder!
- Eftersom vi har identiskt lika bilar kör vi på samma villkor och då kan marginalerna bli så här knappa, säger hemmahoppet Stig-Olov Walfridson. Kenneth måste köra mycket fort om han skall slå mig i år nu när det ser ut att bli ett äkta vinterrally igen. Jag har nog inte sett så här mycket snö i skogarna på de senaste tio åren.
Standardklassen Grupp N samlar alltid många privatförare från många olika länder. Klassen har i år 33 anmälda förare, varav 22 i den stora fyrhjulsdrivna klassen med förare från nio olika länder, förutom Sverige även Finland, Norge, Österrike, England, Belgien, Italien, Ryssland och Lettland.
Intressanta utlänningar är framförallt regerande världsmästaren, östterikaren Manfred Stohl, italienaren Gianluigi Galli, ryssen Stanislav Grayzine och unge finländaren Kristian Sohlberg, samtliga i Mitsubishi Lancer.
I standardklassen Grupp N tävlar förarna med nära nog rena standardbilar. Bilarna har visserligen fyrhjuldrift och en turbo-motor på c:a 260 hk, men både motor, drivlina och bromsar är helt standard, medan växellådan numera får modifieras. Grupp N-bilarna har även katalysator för att spara miljön så mycket som möjligt.
Mitsubishi har dominerat standardklassen Grupp N totalt under 1990-talet. Elva raka svenska SM-guld i rad samt tio VM-segrar i Svenska Rallyt talar sitt tydliga språk. Liksom de senaste åren dominerar Mitsubishi startlistan i Svenska Rallyt. Av de totalt 83 förarna kör 26 Mitsubishi, eller hela 31%.
Svenska Rallyt har som vanligt Karlstad som medelpunkt. Samtliga tre etapper har nattuppehåll i Karlstad. Själva specialsträckorna körs i år dock en bra bit norr om den värmländska residensstaden. Den första etappen under fredagen startar redan kl. 07.00 och körs med Torsby som centralpunkt. Etappen innehåller en ny sträcka, Granberget, som är hela 49,36 km lång. Rallyts klart längsta sträcka.
Den andra etappen under lördagen körs norrut mot Falun. På eftermiddagen arrangeras en sträcka inne på Lugnets skidstadion.
Den tredje och sista etappens specialsträckor finns i trakterna av Hagfors. Strax efter kl. 14.00 är första tävlande i mål på den sista och sjuttonde sträckan, som har sitt mål alldeles i utkanten av Hagfors. Kl. 16.10 kör segraren upp på målbryggan på Stora Torget i Karlstad.

Stig Blomqvist kör Rally-VM igen - startar sitt 32:a Svenska Rally
54 år och världsmästare för 16 år sedan. Nu skall Stig Blomqvist åter köra Rally-VM. Han startar 2001 års säsong med hemmatävlingen Svenska Rallyt. En VM-tävling som Stig Blomqvist vunnit inte mindre än sju gånger, första gången för 30 år sedan och den senaste 1984. Därefter blir det ytterligare tio VM-tävlingar under året för den numera i England boende Örebro-föraren. Hittills har Stig Blomqvist startat i 96 VM-tävlingar under sin långa karriär. Under året kommer han därmed att kunna fira sin 100:e VM-start.
- Det här skall bli kul. Att få tävla på riktigt igen, säger Stig Blomqvist. Att få köra en hel VM-serie. Att åter få mäta sig med de bästa rallyförarna i världen. Senast jag körde mer än enstaka VM-tävlingar var 1992.
Världsmästare -84
Stig Blomqvist är en av Sveriges allra största motorsportprofiler genom tiderna. Förutom VM-titeln i rally 1984 finns på meritlistan inte mindre än 20 svenska SM-guld, de allra flesta erövrade i rally, men även i andra bilsportgrenar som rallycross, backe och även i racing. Det första SM-guldet erövrade han redan 1971 och de senaste 1994. Han har elva VM-segrar och har under sin långa karriär tävlat professionellt för både Saab, Lancia, Talbot, Audi, Ford, Peugeot, VW, Nissan och Skoda, men aldrig tidigare kört en Mitsubishi förrän i fjolårets VM-final Network Q Rally i Wales.
Kör Mitsubishi Lancer Evolution VI
- Jag provade en Mitsubishi Lancer Evolution VI i VM-finalen i november, säger Stig Blomqvist. Det var en positiv överraskning. Den är mycket lättkörd och hållbar. Att vi inte kom i mål var självförvållat. Vi körde sönder ett fäste till bärarmen efter en punktering.
Stig Blomqvist skall i år köra en Mitsubishi Lancer Evolution VI i Rally-VM för det mycket meriterade engelska stallet David Sutton Cars. Ett stall som under årens lopp firat stora framgångar. De rallyintresserade minns säkert de klassiska Rothmans-Escorter, som gjorde finländaren Ari Vatanen till världsmästare 1981.
Tillbaka hos David Sutton Cars
David Sutton Cars, som ligger i Daventry, knappt 15 mil norr om London, är inte heller någon ny bekantskap för Stig Blomqvist. 1983 var det David Sutton som skötte om den Audi Quattro som Stig Blomqvist körde till seger i både det brittiska mästerskapet och i RAC Rally. I somras vann Stig Blomqvist det historiska maratonrallyt London - Sydney i en Ford Capri. David Sutton hade då hand om en del andra historiska Ford-bilar.
- Det var då som vi började tala om att köra Rally-VM med en Mitsubishi Lancer, säger Stig Blomqvist.
Kvinnlig andreförare från Venezuela
Med i projektet som andreförare och den som skött sponsorförhandlingarna är Ana Goni. Hon är en rutinerad andreförare som mestadels åkt långa maratonrallyn, företrädesvis i Sydamerika och Sydafrika, men även i Europa. Hon är född i Caraccas i Venezuela, men utbildad i England och Frankrike.
- Nu ville hon åka riktiga rallyn ingående i VM och frågade om jag ville köra, säger en glad och då smått överraskad Stig Blomqvist. Fortfarande tycker jag att det roligaste som finns är att köra biltävlingar och har jag nu fått en sådan här chans på gamla dagar är målet naturligtvis att vinna VM för standardbilar.
Kör i standardklassen
Den bil som Stig Blomqvist skall köra i Svenska Rallyt och resten av VM-säsongen är samma bil som fyrfaldige världsmästaren Tommi Mäkinen kör, fast i nära nog helt standardskick. Stigs bil är i stort sett identisk med de gatbilar som nu säljs i Sverige. Stötdämparna byts till speciella från Öhlins, säkerhetsutrustning monteras och motorn stryps enligt FIA:s tävlingsreglemente. Men tillåten bearbetning av databoxen innebär att vridmomentet och därmed körbarheten istället ökar. När Tommi Mäkinen har en bit över 300 hk får Stig nöja sig med cirka 260. Och istället för Mäkinens elektroniskt sexväxlade sekventiella växellåda får Stig nöja sig en vanlig standardlåda med fem växlar.
- Fast nu blir det roligare, fortsätter Stig Blomqvist. I år får vi använda osynkroniserade drev i växellådan, vilket gör att dagens Grupp N-Lancer går ungefär som Grupp A-bilarna från början av 90-talet. Lika fort som 80-talets Grupp B-bilar går de dock ännu så länge inte.
Grupp B-expert
Det var då som Stig Blomqvist blev den främsta experten på de snabbaste rallybilar som hittills funnits. Stig körde alla versioner av Audi Quattro, han körde senaste versionen av Peugeot 205 Turbo 16 och han körde Fords RS200-modell. Den enda av de numera historiska grupp B-bilarna som han inte tävlat med är Lancia Delta S4.
- Men utvecklingen har onekligen gått framåt sedan Quattro-tiden på 80-talet, säger Stig Blomqvist. Standard-Mitsubishin går nästan lika fort och har mycket bättre väghållning. Jag ser verkligen fram emot Svenska Rallyt. Det är inte så lätt med ny andreförare, men Svenska Rallyt blir en perfekt start på VM-året. Alltid är det väl några specialsträckor som jag känner igen, ler Stig Blomqvist, som nu gör sin 32:a start i den svenska VM-tävlingen. Sedan premiären 1965 har han bara missat två tävlingar, 1998 och 2000.

Stora framgångar för Mitsubishi i Rally Nordvärmland
Kenneth slog Stig-Olov med 4,8 sekunder!
Årets SM-säsong kunde inte ha börjat bättre för Mitsubishi Ralliart Sweden - med en dubbel totalseger!
Efter två dagars tävlande i norra Värmland var Kenneth Bäcklund 4,8 sekunder före stallkamraten Stig-Olov Walfridson. En skillnad som inte är större än en enda acceleration med en standard-Evolution VI från 0 &endash;100 km/tim! Eller cirka 140 meter efter 15 mils körning på totalt tretton specialsträckor.
Sex Mitsubishi bland tio-i-topp
SM-premiären Rally Nordvärmland med Sunne som centralpunkt blev även i övrigt en stor framgång för Mitsubishi. Inte mindre än sex Mitsubishi-förare kom bland de tio främsta i totalprislistan. Rutinerade smålänningen, och tidigare svenska rallymästaren, Cemoni Ohlsson blev fyra totalt, Mikael Lindqvist från Norrköping sjua, Torbjörn Pahlin från Sundsvall nia, och samtidigt trea i klassen för trimmade bilar i en äldre Mitsubishi Lancer Evolution III, och Mitsubishis egen junior, blott 21-årige Oscar Svedlund från Karlstad, tia totalt i sin allra första SM-tävling på vinterväglag någonsin.
Rally Nordvärmland blev en mycket tät och spännande historia under de två tävlingsdagarna. Under fredagskvällen kördes fyra specialsträckor i trakterna runt Sunne med mycket skiftande och svårkört underlag av is, snö och grus blandat. Värmlänningen Mats Jonsson tog hand om ledningen och höll denna till SS4 innan hans Ford Escort WRC gick sönder. Nu väntar Mats på Svenska Rallyt där han istället debuterar i en nybyggd Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Bäcklund i ledning efter dag ett
Nästa ledare blev östgöten Jari Saarinen, också i en potent Ford Escort. Men Saarinen uteslöts efter att ha fått stopp i en kontrollzon med en trilskande motor. Istället var det Kenneth Bäcklund som kunde gå till nattvila som totalledare i en standard-Mitsubishi Lancer Evolution VI efter en ordentlig urladdning på kvällens sista sträcka. Han var 8,7 sekunder före Mats Thorzselius i en trimmad Toyota Celica, 14,2 sekunder före Cemoni Ohlsson, 16 sekunder före Stoffe Nilssons nybyggda grupp A-trimmade Subaru Impreza, 18,1 sekunder före Stig-Olov Walfridson och med Mikael Lindqvists Mitsubishi Lancer Evolution V på placeringen efter.
Hård kamp om ledningen
Redan efter lördagens första specialsträcka utkristalliserades en kvartett förare som under hela dagens nio sträckor skulle komma att slåss om ledningen. Cemoni Ohlsson hängde inte riktigt med i det högt uppskruvade tempot och bättre blev det inte när han dessutom körde ett varv för mycket på Folkrace-banan i Östmark. Cemoni Ohlsson hann dock på ett flertal sträckor visa att han har stora möjligheter att hota Mitsubishi Ralliart Swedens Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson i kommande SM-tävlingar.
Stig-Olov i täten
Kenneth Bäcklund lyckades hålla undan i ledningen ända till SS9, Folkrace-banan i Östmark. Här var Stig-Olov totalsnabbast och med fem sträckor kvar skiljde det nu endast 4,1 sekunder mellan de fyra främsta. Stig-Olov var 0,7 sekunder före Kenneth, 0,9 sekunder före Mats Thorszelius och 4,1 sekunder före Stoffe Nilsson.
Efter SS10 var Mats i ledningen, nu 2,5 sekunder före Stig-Olov, 3,4 sekunder före Stoffe och med Kenneth först på fjärdeplatsen, 3,5 sekunder efter. Oerhört hårt och omväxlande i ledningen.
Delad ledning inför avslutningen
Kenneth ökade tempot på de två följande sträckorna, som han var totalsnabbast på, och inför den tuffa avslutningen med två specialsträckor på 28 respektive 20 kilometer låg Kenneth i delad ledning med Mats Thorszelius på exakt samma tiondels sekund. Stoffe Nilsson var tre sekunder efter och Stig-Olov nu fyra, 9,7 sekunder efter Mitsubishi-kollegan Kenneth.
På den näst sista sträckan fick Mats Thorszelius fel på växellådan i sin Celica. Stoffe Nilsson vann sträckan och hade inför finalen nu en ledning på 8,5 sekunder till Kenneth. Stig-Olov knappade in på Kenneths försprång och var nu bara 3,9 sekunder efter - med 20 kilometer kvar att köra.
Missbelåten
När Kenneth Bäcklund kom till målet på den sista sträckan var han arg. Sträckan hade inte gått bra. Det hade inte stämt. Sträckan var svårkörd och den hägrande segern borta, trodde han.
Men någon Stoffe Nilsson kom aldrig till målet. Motorn i hans trimmade Impreza gav upp inne på sträckan. Nu var frågan istället hur det hade gått för Stig-Olov. Kenneth var övertygad efter sin insats på sträckan att Stig-Olov skulle ta in de 3,9 sekunder som han låg efter.
Men när Stig-Olov kom till målet var han lika missbelåten som Kenneth. Sträckan hade inte stämt. Men fort hade de båda Mitsubishi-förarna kört i alla fall. Kenneth vann sträckan totalt med 0,9 sekunder över Stig-Olov. Mitsubishi-förarnas slutkamp innebar att de var totalt överlägsna på sträckan. Dick Wiksell, som till slut blev trea totalt i en nyinköpt Subaru Impreza WRC, kom närmast på avslutningssträckan, men fick stryk med hela 15,9 sekunder av Kenneth Bäcklund.
Nästa blir Svenska Rallyt
Ja, se det var en härlig och tuff kamp i årets inledande SM-tävling. Närmast på programmet står nu VM-tävlingen Svenska Rallyt och första helgen i mars nästa SM-tävling, Härjedalsbrickan i Sveg.
Utmärkt juniorinsats
Mitsubishi Ralliart Swedens juniormedlem Oscar Svedlund gjorde en mycket bra insats i en lånad Mitsubishi Lancer Evolution VI, eftersom hans egen nybyggda bil ännu inte var helt färdig. 21-åringen från Karlstad körde stabilt och lagom fort för att få maximal träning. Smärre problem på ett par sträckor gjorde dock att han tappade en placering i Grupp N-klassen. Oscar lyckades dock genom en utmärkt körning på sista sträckan återta femteplatsen i Grupp N.


21-årige Oscar vill bli en ny Mäkinen
38-åringarna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson har i tio års tid dominerat svensk rallysport i den stora standardklassen Grupp N. Tillsammans med Mitsubishi-stallets allra första förare, Sören Nilsson, har trion erövrat elva raka SM-guld. Men nu satsar Mitsubishi Ralliart Sweden även på nästa generation. Blott 21-årige Oscar Svedlund från Karlstad får chansen i Mitsubishi Ralliart Sweden Junior Team.
SM-premiär på fredag
Oscar Svedlund kör Rally-SM, som startar nu på fredag med Rally Nordvärmland i Sunne, i en helt nybyggd Mitsubishi Lancer Evolution VI med fyrhjulsdrift och 260 hk i standardklassen Grupp N. Han får Mitsubishi-stallets rutinerade Stig-Olov Walfridson till personlig mentor och han får teknisk hjälp av Stig-Olovs mekanikergäng. Och han får hjälp av Shell som personlig huvudsponsor.
- Det här känns fantastiskt, helt enkelt kanonbra, säger Oscar Svedlund. Att få bli medlem i Mitsubishi Ralliart Sweden Junior Team och få del av all den kunskap som finns i stallet kommer att bli till en oerhört stor hjälp. Nu gäller det verkligen att lära sig så mycket som möjligt. Att på bästa möjliga sätt få rutin. Något som ju de äldre killarna i stallet, Kenneth och Stig-Olov, har massor av.
Målet är fabriksförare
Rallystjärnorna blir yngre och yngre. Men de senaste tillskotten till de få och utvalda fabriksförarnas skara kommer från Finland, Norge och Estland. Inte från Sverige. Oscar Svedlund har ambitionen och målet att ändra på detta.
- Givetvis är det en sits som äkta fabriksförare som hägrar, säger den unge Karlstads-föraren. Jag vill bli en ny Tommi Mäkinen.
Stig-Olov blir mentor
- Det känns mycket stimulerande att ge tillbaka något till rallysporten och försöka att hjälpa fram en ung förare, tycker Stig-Olov Walfridson, Mitsubishis femfaldige svenska rallymästare. I första hand för att han skall slippa att göra alla dyra misstag som jag gjort i den här sporten. Oscar skall bl.a. få vara med på olika tester för att bättre lära sig bilen. Hur den uppför sig vid olika inställningar av stötdämparna t.ex. Och min andreförare Lars Bäckman har säkert också en del att lära ut till Oscars andreförare.
Redan sträcksegrare
Även utan bristande rutin har Oscar Svedlund redan visat att han stundtals är mycket snabb. Redan i sin andra SM-tävling någonsin, sommarens Midnattsolsrally i Jämtland, slog han alla konkurrenter och vann en kort sträcka.
- Det kändes härligt. Jag vet att jag har kapacitet att köra fort på vissa sträckor, men jag måste lära mig att kunna köra fort, att kunna hålla tempot uppe, under en hel tävling. Och under en hel säsong. Till det krävs rutin. Massor av rutin.
Ny Mitsubishi Lancer Evolution VI
Oscar Svedlund började tävla under 1999. Då körde han fyra tävlingar. I fjol tävlade han flitigt och körde ett 20-tal tävlingar i en äldre Mitsubishi Lancer Evolution IV. Han blev åtta i SM-premiären South Swedish Rally och nia i Midnattsolsrallyt. I SM-finalen Rejmerallyt åkte han av ordentligt.
- Man måste satsa om man vill komma någonstans. Men förhoppningsvis är det sådana misstag som Stig-Olov kan hjälpa mig med så att jag inte gör om - åtminstone inte alltför ofta, säger en förhoppningsfull ung 21-årig blivande världsmästareÉ.

www.motorsportivarmland.nu