Pontus Mörth Racing


Krock i första svängen kostade Mörth titeln
I racing kan allt hända, och det blixtsnabbt. Det fick den svenske racerföraren Pontus Mörth bittert erfara på söndagseftermiddagen då han körde om mästerskapstiteln i den internationella racingserien, VW New Beetle Cup. Efter en kanonstart small det redan i första svängen på tyska Nürburgring.
- Jag startade som fyra, gick upp till andraplats då bilen framför mig snurrade och jag brakade rakt in i sidan på den. Visserligen kunde jag fortsätta, men med ett skadat framhjul flög segerchanserna och titeln all världens väg, berättade den 22-årige värmlänningen, som i en linkande bil tog sig i mål som tia i finalracet. Men det var allt för långt ifrån mästerskapstiteln i VW New Beetle Cup 1999.
Den kunde istället tysken Erik Schwarz bärga tack vare en fjärdeplats i mål.
- Men många kallar mig för moralisk segrare i mästerskapet, förklarade Mörth efteråt.
- Jag har inte kört hela serien, men jag har varit snabbast och vunnit flest race, fortsatte han.
Det är sådant som räknas när de stora teamen söker sina förare. Flera tyska STW-team har visat sig intresserade av Pontus och det viktigaste för honom just nu är att få till en eller ett par testdagar med några av dem.
- Jag hoppas veta mer under de närmaste veckorna, avslutar Pontus Mörth, 22-årig värmlänning som slutade tvåa i årets VW New Beetle Cup med sin älgprydda New Beetle.


"Älgjakt" på mästerskapsseger i Tyskland
Pontus Mörth kör för cupseger och STW-kontrakt
Alla racerförare strävar ditt - att ta den första stora internationella segern! Den som ska öppna dörren för vidare avancemang och helst ut i världen.
På söndag avgörs finalen i VW New Beetle Cup på Nürburgring i Tyskland. Då kan Pontus Mörth, 22-årig värmlänning och under de senaste åren ansedd som en av landets främsta racingtalanger, ta sitt livs kanske viktigaste seger. En seger som kan innebära att han tar steget från amatör till proffs.
Inför den tionde och sista deltävlingen i VW New Beetle Cup ligger Pontus Mörth och hans älgvarningsskyltsprydda racerbil på andra plats i mästerskapet, 14 poäng efter ledande Erik Schwarz från Tyskland. Den svenske "älgen" med "mörten" bakom ratten kommer att jaga ...
- Vinner jag finalracet och Schwarz, inte kommer bättre än femma är titeln förhoppningsvis min, säger Pontus inför detta sanningens ögonblick som kan betyda så mycket för honom.
- Först och främst vill jag vinna söndagens finalrace i Beetle Cup. Det är ju ett måste.
- Därefter vill jag få till stånd en testdag med något av de ledande STW-teamen så att jag får en ärlig chans att visa vad jag går för, förklarar han vidare.
- Jag har kontakter med flera STW-team, sedan får vi se vart de leder, säger han hoppfull.
Men parallellt med detta jobbar Pontus även på att få till en fabriksstyrning i svenska STCC, där han varit en av de tongivande privatförarna under de två senaste säsongerna med bl a en mästartitel i Synsam Cup i fjol.
- Jag står ju i ett vägval efter året i VW New Beetle Cup. Skulle inte möjligheterna ges i STW, STCC eller något projekt som drivs av VW Motorsport i Tyskland fortsätter jag gärna ett år till i Beetle Cup, säger han och betonar hur gärna han vill tävla internationellt.
VW New Beetle Cup är en entypsklass i standardvagnsracing. Man tävlar med den moderna versionen av den klassiska VW-Bubblan, Beetlen. En skapelse i raceutförande med bland annat en V6-motor på dryga 200 hästar under huven samt en sexväxlad sportlåda.
- Alla bilar är identiskt lika tekniskt. Bara färgen och dekoren skiljer dem åt, berättar Pontus och tillägger att det enda som föraren tillåts påverka är däckens ringtryck.
I år har Pontus tävlat i både STCC och VW New Beetle Cup. Han har kört samtliga STCC-lopp, men missat ett Beetle Cup-race.
- Jag har kört åtta deltävlingar och vunnit fyra. Tyvärr kan det race som jag tvingades stå över för mitt STCC-tävlande, innebära att jag missar titeln.
- Men jag ska göra mitt bästa på Nürburgring, förklarar han och tillägger att man ska köra "Ringens" sprintbana, en slinga som passar honom betydligt bättre än den längre GP-banan.
Redan som 8-åring påbörjade han sin racingkarriär. Då i en begagnad gokart som inköptes efter att han och pappan tittat på en lokal tävling.
- Det tog rejält med fart. I ett par år tränade jag tre dagar i veckan året runt innan jag fyllt elva och fick tävla på riktigt, berättar Pontus.
Sedan dess har det rullat på med segrar, pallplatser landslagsuppdrag i SM, NoM, EM och VM.Att redan som 16-åring börja kör Formel Ford var ett naturligt steg efter framgångarna i gokart. För Pontus del bjöd formelbilsåren på både svenska och nordiska mästerskapstitlar. Pontus har även utsetts till "Young driver of the Year".
Trots sin ungdom står nu Pontus i något av ett vägval för den fortsatta karriären. Något av ett "sanningens ögonblick" vilar över söndagens finalrace i Beetle Cup på klassiska Nürburgring.


Pontus Mörth vann på Hockenheim
Aktuell för styrning i tyska STW
Den svenske racerföraren Pontus Mörth, från Kil, fortsätter att skörda framgångar utomlands. På söndagen vann han även den nionde deltävlingen i den internationella racingserien VW New Beetle Cup. Den 22-årige värmlänningen ledde loppet på Hockenheim från start till mål. Redan efter tre varv hade han sex sekunders försprång till närmaste konkurrent.
I och med segern befäste Pontus Mörth sin andraplats i mästerskapet och har nu chans till totalseger. Trots att han inte kört hela serien.
- För att vinna mästerskapet krävs vinst på Nürburgring om två veckor och att värste konkurrenten Erik Schwarz inte får bli bättre än femma, förklarar Pontus Mörth.
P g a sitt tävlande i svenska STCC har Pontus missat en av deltvälingarna i mästerskapet. Tyvärr medger inte reglerna för VW New Beetle Cup att någon tävling räknas bort, vilket annars är brukligt för motsvarande mästerskap.
- Jag har ändå vunnit 50 procent av mina starter, så jag kan inte vara allt annat än nöjd även om det i slutändan endast skulle bli en silvermedalj i mästerskapet, förklarar han vidare.
Framgångarna i New Beetle Cup har också bäddat för ett bra utgångsläge vid diskussioner med team i det tyska standardvagnsmästerskapet, STW.
- Jag har kontaktats av flera team som gärna vill ha mig som förare, men det gäller dock att helst av allt ha med sig en säck med sponsorpengar till teamet för att styrningen ska bli verklighet.
Även VW Motorsport har visat intresse för honom.
- Vi får se vad det blir i framtiden. Parallellt jobbar vi även på att finna en fabriksstyrning i svenska STCC, avslutar Pontus Mörth som på söndagen tog sin fjärde seger i VW New Beetle Cup.
Tvåa i racet på Hockenheims korta slinga var tysken Richard Kopp, medan värste konkurrenten Schwarz slutade inte bättre än femma. Tävlingen avgjordes i ösregn.
Hockenheim: Resultat, VW New Beetle Cup, deltävling 9 av 10 1. Pontus Mörth, S, 2. Richard Kopp, D, 3. Patric Bernhardt, D
Mästerskapsställning: 1. Schwarz, D, 169 p, 2. Mörth, S, 155 p

Pontus Mörth punkterade på Salzburgring
Visserligen noterades han för snabbaste varv, men vad hjälpte det när han fick punktering och tvingades i depå. Den sjunde deltävlingen i VW New Beetle Cup blev ingen "hit" för den svenske racerföraren Pontus Mörth. Som en direkt följd av depåbesöket tvingades han att syna den svartvit-rutiga målflaggan först som fjortonde bil på Salzburgring i Österrike.
- Men jag tror att det kommer att gå bättre i de tre resterande racen i serien. De avgörs på lite mer tekniskt krävande banor än denna enda långa högersväng, förklarade en besviken Pontus Mörth som låg fyra när han punkterade.


Pontus Mörth i dramatisk krasch på Nürburgring

Den svenske racerföraren Pontus Mörth var på söndagen inblandad i en synnerligen spektakulär krasch på tyska Nürburgring. Det var i den sjätte deltävlingen i den internationella racingserien VW New Beetle Cup som kraschen inträffade. Två bakomvarande bilar krokade i varandra i en chikan, varvid en slungades genom luften och landade på Mörths tak.
- Det bara small till och så såg jag bilens underrede genom framrutan när den gled ner från mitt tak, berättade Pontus Mörth om incidenten.
Störtbågen i Mörths bil tog upp stora delar av smällen, men för Pontus del handlade det ändock om att ta sig oskadd, men med blåmärken efter sexpunktsbältet, fönstervägen ut ur återstoden av tävlingsbilen. Det var absolut slutåkt för hans del denna gång i VW New Beetle Cup
- Jag hade ju inte en chans att undkomma, samtidigt som jag är lätt förbannad över det som inträffade eftersom det var gästförare involverade i kraschen, förklarade Pontus Mörth som nu fick se tysken vinna Eric Schwarz och dra i från i mästerskapet.
- Jag är tämligen övertygad om att jag skulle ha vunnit racet om nu inte detta inträffat, fortsatte han besviket.
Nästa deltävling i VW New Beetle Cup körs om två veckor på Salzburgring i Österrike. Schwarz leder mästerskapet före värmlänningen Mörth. För Pontus del handlar det närmast om finalen i STCC på söndag. Där är Pontus Mörth titelförsvarare i privatförarcupen.

Pontus Mörth och "Älgen" återtog ledningen
- Den segern satt fint och det härligaste av allt, de spelade nationalsången två gånger. Det var nog en gång för mig och en gång för älgen.
Skämt åsido, genomsvett och med blodsmak i munnen, kunde racerföraren Pontus Mörth konstatera att han återtagit ledningen i europas tuffaste racingserie för entypsbilar, VW New Beetle Cup. Den 22-årige värmlänningen och STCC-föraren krossade på söndagseftermiddagen allt motstånd i den femte deltävlingen, som avgjordes på den italienska Misano-banan utanför Bologna.
- Mitt livs tuffaste race, sammanfattade den nöjde värmlänningen, som startade från tionde startposition efter ett misslyckat tidskval där han var av banan inte mindre än fyra gånger innan han kunde sätta någon kvaltid överhuvudtaget.
- Jag var fly förbannad efter lördagskvalet.
- Av ren ilska och besvikelse satsade jag allt i racet, och den pedal som jag använde allra minst var bromsen, berättade han vidare om sin vilda framfart i den älgdekorerade racerbilen på den gamla Grand Prix-banan.
Eftersom ingen bröt loppet, så var inget avancemang gratis, utan i hela tiden i kamp man mot man om varje position i de jämbördiga bilarna.
- Jag tog i så att jag bet mig tungan, fortsätter han. Men vad gör lite blodsmak så här i efterhand när man får smaka på segerns sötma.
Tvåa i racet slutade tysken Eric Schwarz som ledde mästerskapet innan start, men i och med söndagens seger passerar Pontus honom i sammandraget.
Segern gav även Pontus ca 40.000 kronor i prispengar. Men trots den slanten står han över nästa veckas STCC-lopp i norska Mo i Rana.
- Trots att jag fortfarande kan vinna privatförarcupen i STCC, står jag över Norge och satsar istället allt på finalen på Mantorp Park i slutet av månaden, förklarade han vidare.
Men innan dess blir det ytterligare en deltävling VW New Beetle Cup. Den avgörs den 22 augusti på tyska Nürburgring långa GP-slinga. Där är Pontus och hans "elchen" favoriter.


Italien nästa för Pontus Mörth i VW New Beetle Cup
Pontus Mörth slungas mellan ytterligheter. I söndags körde han STCC-racing på en torvmosse i mörkaste Småland i sin gula Nissan. På söndag kör han den internationella racingserien, ADAC VW New Beetle Cup på klassiska Misano i Italien i en fabriksbyggd VW Beetle. Från parmaskinkans och Lambruscovinets förlovade distrikt drar han sedan åter norrut för att nästan tangera polcirkeln när han nästkommande helg ska köra STCC på Artic Circle Raceway i norska Mo i Rana.
- På Anderstorp var det kokhett, på Misano lär det nog vara ännu hetare, medan i Mo i Rana lär det vara risk för snö.
- Snacka om ytterligheter, säger Pontus Mörth.
Närmast på tur är alltså den femte deltävlingen i ADAC VW New Beetle Cup. Trots att Pontus endast kört tre av de hittills fyra körda tävlingarna i VW New Beetle Cup ligger han på en andraplats i sammandraget. Bara två poäng efter ledande tysken Eric Schwarz.
- Målsättningen är att åter gå upp i mästerskapsledningen, förklarar Pontus, men med reservationen att Misano-banan är en helt ny bekantskap för honom.
- Jag vet ingenting mer om banan än att Bologna är närmaste flygplats, avslutar han.

Pontus Mörth fyra med "älgen" i tufft race
Den 22-årige värmlänningen Pontus Mörth fortsätter att skörda framgångar med sin älgskyltsprydda VW-Bubbla i den internationella racingserien, ADAC VW New Beetle Cup. På söndagen kom han visserligen "bara" fyra i den fjärde deltävlingen, som avgjordes på racerbanan Norisring utanför Nürnberg, Tyskland.Men han ligger kvar på en fin andraplats i det totala internationella mästerskapet, bara två poäng efter den nu ledande tysken Eric Schwarz.
- Visst hade det suttit fint med ännu en seger, men man kan inte vinna jämt, sade han direkt efter det tuffa loppet på den hypersnabba Norisring-banan, som egentligen bara består av två långa raksträckor.
- Jag kvalade in som fyra, och låg trea som bäst i racet innan jag föll tillbaka en placering.
- Tyvärr kände jag av lite vätskebrist under loppet, trots att jag druckit sex liter vatten, vilket gjorde mig lite matt, fortsatte han.
Racet avgjordes i 35-gradig hetta och asfalten mätte över 60-grader. Närmare 60.000 åskådare följde tävlingen, som avgjordes som supportlopp till det tyska standardvagnsmästerskapet, STW

Nu vill "Mörten" och "älgen" återta ledningen i VW New Beetle Cup!
Få racerbilar har väckt sådan uppmärksamhet som Pontus Mörths älgskyltsprydda VW-Bubbla i tyska ADAC VW New Beetle Cup. Inte nog med den i tyska ögon dubbelbottnade dekoren &endash; den 22-årige värmlänningen har hittills kört skjortan av sina konkurrenter i ett av Europas tuffaste och jämnaste märkesmästerskap. På söndag är det dags igen för "Mörten" och "Elchen".
Visserligen ligger Pontus Mörth tvåa i mästerskapet, men då ska man veta att han har stått över en deltävling till förmån för att köra standardvagnsmästerskapet STCC hemma i Sverige. Istället för ytterligare en seger i Tyskland tog han åtminstone en klasseger i ett av de båda STCC-heaten på Anderstorp.
- Men nu är jag tillbaks på tysk mark igen och ska förhoppningsvis återställa mäster-skapsordningen, säger han inför helgens deltävling i Beetle Cup på Norisring
Paradgata
Banan Norisring är i sig värt ett eget kapitel, främst hämtat ur historieboken. Den är nämligen platsen utanför Nürnberg, Frankenstadion, där de av romarna inspirerade, nationalsocialisterna under 30- och 40-talet samlades för stormöten och parader.
Honnörsläktare, allehanda podier och plattformar har bevarats av den amerikanska ockupationsmakten och tjänstgör idag som åskådarläktare, medan det spikraka paradstråket &endash; ett förstorat stadion &endash; har förvandlats till en racerbana bestående av två parallella raksträckor, två 180-graderskurvor och en chikan. En hypersnabb racerbana för riktiga rennwagens!
- En bana helt i min smak. Först stå på gasen och sedan på bromspedalen för en så sen och tvär inbromsning som möjligt, berättar Pontus som vunnit stor ryktbarhet om att vara en av dem som bromsar absolut sist i STCC.
- Att finna den optimalala bromspunkten kommer att bli avgörande, menar han med tillägget att det kommer att bli lätt att "bromsa på sig", d v s låsa hjulen på tok för sent.
- Kliv på, kliv av, kliv på, vänsterfotbromsa genom chikanen, kliv av, kliv på, summerar han ett varv på Norisring med sin knallgröna och älgskyltsprydda VW New Beetle.
Älgen på huven
Så var det älgvarningsskylten som pryder fronten på tävlingsbilen.
- Vår gimmick, när vi inte fick måla bilen gul och blå blev det en älgvarningsskylt istället som dekor, ty finns det någonting annat som associerar mer till Sverige bland gemene man i Tyskland än en "elch", säger han frågande om den uppseendeväckande turistpropagandan.
Så finns det ju även en annan infallsvinkel &endash; den berömda undanmanövern på Bromma flygfält som höll på att välta hela den tyska biljätten som satsat miljarder på en ny småbil.
Att Pontus mår som fisken i vattnet råder det inget tvivel om. Nu är det racing 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, alla veckor under nio månader av året.
- Racing är mitt liv och mitt tävlande som mer eller mindre proffs i Beetle Cup är ett unikt skyltfönster för min fortsatta racingkarriär. I och med att vi kör som officiell supportklass till STW, tyska standardvagnsmästerskapet, är publik- och massmediaintresset oerhört stort. Racen visas i TV och 50-60.000 åskådare följer tävlingarna på plats, berättar han.
Identiska tävlingsbilar
En annan bidragande orsak till märkescupens popularitet är reglementet. Alla bilar är identiska &endash; VW New Beetle i racingkostym, med 204 hästkrafter, tävlingsbromsar och sportfjädring. Samtliga bilar handhas av VW-Motorsport och levereras "nyckelfärdiga", för förarna gäller bara att de tar med sig hjälm och flamsäker overall.
- Det finns bara en justeringsmöjlighet för oss som tävlar och det är lufttrycket, i övrigt är det våra egna insatser bakom ratten och inte den vanligen till plånbokens storlek relaterade tekniken som fäller avgörandet, förklarar Pontus Mörth.
ADAC VW New Beetle Cup omfattar tio deltävlingar. Åtta körs i Tyskland i samband med STW, medan två avgörs utomlands - i Österrike respektive Italien. I cupen ligger två miljoner kronor i prispengar och givetvis en massa ära och berömmelse. Efter tre deltävlingar leds mäterskapsserien av tysken Richard Kopp, medan Pontus Mörth ligger tvåa. Förare, varav flera mycket rutinerade formelbilsförare, från sju länder deltar i serien.
Tilläggas kan, är att racingtalangen Thed Björk är andreförare och kan komma att ersätta Pontus Mörth i någon av deltävlingarna.


Mörth väljer STCC - Joki ersätter
Efter två deltävlingar och en tredje- och en förstaplats, leder Pontus Mörth ADAC VW New Beetle Cup. Men tyvärr missar han den tredje mästerskapstävlingen i helgen och så även Thed Björk som var tänkt som ersättare i tävlingen.
Båda kör nämligen på Anderstorp; Pontus i standardvagnsmästerskapet STCC och Thed i nordiska mästerskapet i Formel 3. Deras ersättare blir rallyföraren Harry Joki, som är en av landets snabbaste förare på asfalt.
Förra fredagen medverkade Pontus Mörth och Thed Björk på en mediadag parallellt med VW-träffen "Bug Run" på Mantorp Park. Både Pontus och Thed tillhör de utvaldas skara inom svensk racing. Det är bara ett fåtal andra svenska racerförare som inte behöver tänka på att dra ihop sponsorpengar innan de får sätta sig bakom ratten.
- Det är som om drömmen har blivit verklighet, förklarade Pontus på mediadagen, när han berättade om telefonsamtalet från Volkswagen Motorsport och om erbjudandet om att få köra som "proffs" i Tyskland.
- Jag bara packar resväskan med hjälm och overall och far ner på fredagen för att på lördagsmorgonen sätta mig bakom ratten i den trimmade "Beetlen" för att köra ut på första tidsträningen.
- Jag får till och med en liten startersättning som lön, dessutom står en halv miljon D-mark (drygt två miljoner kronor) på spel som prispengar i hela mästerskapet och de prispengar som jag hittills kört in har oavkortat gått till mitt STCC-tävlande, förklarade han.

Mörth vann andra tävlingen i VW New Beetle Cup
Saarbrücken: Den svenske racerföraren Pontus Mörth fortsätter att skörda internationella framgångar som ett av landets få arvoderade racingproffs.
På pingstdagen vann den 22-årige värmlänningen den andra deltävlingen i den internationella racingserien, VW New Beetle Cup, som avgjordes på den hypersnabba flygfältsbanan i Zweibrücken, utanför tyska Saarbrücken.
- Men det var nära ögat, visserligen startade jag i pole position, men höll på att snurra i den första svängen, berättar Pontus Mörth stolt från Tyskland.
- Tyvärr hade jag inte värmt upp bakhjulen ordentligt på formationsvarvet - de var på tok för kalla och hårda när jag gick in i första svängen. Så det var ytterst nära att det gick åt skogen, fortsätter han.
På det andra varvet återtog han emellertid ledningen och höll den sedan fram till målgång. Tvåa var hemmaföraren Erik Schwarz.
Segern innebär att Pontus Mörth kan kvittera ut drygt 40.000 kronor i prispengar.
- Dessa kommer oavkortat att gå till mitt STCC-tävlande, förklarar han.
Pontus är regerande mästare i STCC:s privatförarcup och tog så sent som förra söndagen en andra och tredjeplats i deltävlingen på Ring Knutstorp. Efter två deltävlingar leder han VW New Beetle Cup.
Uppståndelsen kring Pontus Mörth och hans "Bubbla" är smått otrolig, mycket tack vare tävlingsbilens dekor - den pryds av en stor älgvarningsskylt.Sammanfattningsvis: Svensk älg vinner med Mörth bakom ratten. Om man så vill.
Resultat: Saarbrücken, VW New Beetle Cup, deltävling 2 av 10: 1. Pontus Mörth, S, VW, 2. Erik Schwarz, D, VW, 3. Richard Kopp, D, VW, 4. Mark Higgins, GB, VW
Mästerskapsställning efter 2 deltävlingar: 1. Mörth, S, 40, 2. Schwarz, D, 29, 3. Kopp, D, 28

Mörth trea i premiären i VW New Beetle Cup
Pontus Mörth slutade trea i premiären för VW New Beetle Cup på söndagen. Pontus var visserligen i ledning när loppet på Saschenring flaggades av på det elfte varvet efter att loppets etta och tvåa, finnen Olli Haapalainen och tysken Patric Bernandt, krokat i varandra och kört av.
- Jag tycker att det var märkligt att flagga av loppet eftersom inget allvarligt hade hänt. De hade bara kört fast i en sandfålla, berättar Pontus Mörth som dömdes som trea efter finnen och tysken.
- Jag är ändå nöjd med placering, förklarade han.
- I fredags blev jag febersjuk och har tillbringat mestadels av tiden mellan träning och race i sängen, fortsatte han.
Han sammanfattar sina första intryck av VW New Beetle Cup som mycket positiva.
- Många av deltagarna är rutinerade racingproffs och jag med mina 22 år tillhörde gruppen av de allra yngsta i startfältet, avslutade han.
Nästa deltävling i New Beetle Cup körs på Zweibrücken 23 maj, då som nu, som förtävling till tyska standardvagnsmästerskapet STW.

Mörth och Björk delar på "proffsstyrning" i Tyskland
Pontus Mörth, 22, och Thed Björk, 18, är våra nästa racerförare på export. Båda har skrivit kontrakt med VW för att tillsammans köra tio deltävlingar i tyska VW New Beetle Cup. För båda är det en oerhörd chans eftersom det tyska mästerskapet räknas som ett av de förnämsta skyltfönstren för unga racerförare. En älgvarning har redan utfärdats
- Äntligen ser det ut att ha lossnat för mig, säger Pontus Mörth som trots stora framgångar på de svenska och nordiska racerbanorna inte riktigt kommit till skott ännu.
För supertalangen Thed Björk är det den första riktiga chansen &endash; och den ska han ta tillvara på. Allt enligt egen utsago. Visserligen får Thed finna sig rollen som "stand-in" när Pontus är upptagen av sitt STCC-engagemang. Men ett par starter kommer det att bli i den nya tappningen av den klassiska VW-Bubblan i racingutförande anno 1999.
I tisdags gjorde svenskarna ett första inofficiellt test och bland de 20 mästerskaps-förarna var de etta (Pontus) respektive tvåa (Thed) i övningen. Redan på söndag körs den första deltävlingen på Sachsenring utanför Leipzig. Då lär tyskarna få se upp för den klassiskt svenskt älg(skylts)prydda VW:n med "Mörten" bakom ratten.
- "Elchen" är vår gimmick i Tyskland, berättar killarna om älgvarningen som pryder fronten på den svenskkörda racer-Beetlen.
Utvald
Pontus Mörth och Thed Björk tillhör verkligen de utvaldas skara inom svensk racing. Det är bara ett fåtal andra svenska racerförare som inte behöver tänka på att dra ihop sponsorpengar innan de får sätta sig bakom ratten.
- Det är som om drömmen har blivit verklighet, säger den 22-årige STCC-föraren Pontus Mörth från Kil utanför Karlstad, när han pratar om telefonsamtalet från Volkswagen Motorsport och om erbjudandet att få köra som "proffs" i Tyskland.
- Kontraktet omfattar tio deltävlingar i VW New Beetle Cup, allt ingår, jag behöver bara ta med mig hjälm och overall.
- Jag får till och med en liten startersättning som lön, dessutom står en halv miljon D-mark (drygt två miljoner kronor) på spel som prispengar i hela mästerskapet.
Snabbast
Att Mörth kan bli en stark svensk utmanare i VW New Beetle Cup råder det inget tvivel om (tisdagens pole position var ingen tillfällighet). Ifjol blev Pontus bäste privatförare i STCC genom att vinna nio av tolv Synsam Cup-segrar, dessutom tog han två pallplatser i det stora märkesmästerskapet.
Innan Pontus tog steget upp till STCC hade han kört JTCC, men främst är han skolad i Formel Ford och Formel 3 där han hunnit allt från NM-guld till att sätta fem banrekord under samma säsong. De senaste fem åren har han räknats som en av landets största racingbegåvningar, men inte nått fram när de riktiga kontrakten cirkulerat.
- Tyvärr har jag kommit att bli lite lik rallyföraren Per Eklund, en ständig tvåa i de stora sammanhangen, men nu stod turen på min sida när VW ville ha in en svensk förare i en av sina Beetle Cup-bilar.
- En otrolig chans för mig, förklarar han.
VW New Beetle Cup körs som förtävling till det tyska standardvagnsmästerskapet STW, som i sin tur räknas som världens mest prestigefyllda efter BTCC. Dessutom visas samtliga race i den tyska sportkanalen DSF.
Thed Björk körkortslös
Tyvärr kolliderar ett par race med STCC, vilket då öppnat dörren för ytterligare en ung svensk förare, begåvningen Thed Björk från Hallsberg söder om Örebro. Thed som bara är 18 år räknas efter smått fantastiska framgångar i F3 i fjol som en av de allra främsta svenska racingtalangerna och har på sin väg mot Beetle Cup-styrningen tilldelats en rad utmärkelser från Ronnie Peterson-stipendium till "Årets Talang" i Örebro län.
Allt för sina insatser på racerbanan, trots att han saknat körkort. "Lappen" fick han först i höstas.
- Det här är chans som jag inte får ge bort, menar Thed som även under sin karriär provat på standardvagnsracing. Exempelvis fick han i fjol prova "faddern" Fredrik Ekbloms STCC-vinnarbil.
- Jag fick åka sex varv och var då knappt sekunden efter Fredrik, förklarar han stolt.
Thed Björk håller som bäst på att avsluta sina gymansiestudier och ska därefter satsa på en racingkarriär, där han nu kan få en smakstart.
Detta är VW New Beetle Cup
Tävlingsbilen är en VW Beetle, den nya VW-bubblan, i ett vässat standardvagnsutförande. Motorn är en tvärställd rak sexa på 204 hkr.
Växellådan är en 6-växlad manuell sportlåda. Bilen har en styv sportfjädring med justerbara fjäderben. Även bromsarna är i förstärkt racingutförande. Vikten är 1.200 kilo.
- Den bjuder på enorm körglädje, sammanfattar Pontus Mörth sina omdömen om det lilla krutpaketet efter den första testen. Tio deltävlingar, varav en i Österrike och en Italien, ingår i Beetle Cup. Flertalet förare är tyska, men även andra länder finns representerade med "importörsteam" som det svenska med Mörth och Björk; Frankrike, Finland, Storbritannien, Italien m fl.
Bilarna kommer nyservade och nyckelfärdiga till varje race - föraren har bara att sitta in och köra.

Racing
www.motorsportivarmland.nu