NYHETER


Bästa och värsta tävlingen nånsin ?
Nu var det äntligen dags för den tävling som jag sett fram mot mest i år. Hela svenska eliten i supernationella klassen samlad i min favoritbacke, Kungsberget i Järbo.
Backen i Järbo har en fantastiskt rolig vägkaraktär med hela 28 kurvor fördelat på 1900m. Asfalten är i superskick, ganska smalt med vassa curbs, men i mitt tycke den bästa backen i Sverige
Vi var här och tävlade i Back-SM för nån månad sen med en 6:e och en 13:de plats som resultat. Då var det första gången jag körde min rallycrossbil under bra förhållanden så jag var nöjd med resultatet den gången. Men nu har jag fått en del träning i bilen och vet bättre hur den funkar, så nu höjde jag ribban avsevärt. Bland de 6 bästa i denna tuffare konkurrans, men helst på pallen.
Första dagens tränings och kvalåk var egentligen helt värdelösa då alla anmälda ändå fick starta i huvudtävlingen nästa dag. Men det gäller ju att sätta sej i respekt hos konkurrenterna och sen måste man ju leta efter vart gränsen går hur fort man kan köra i de olika delarna av banan, så det var bara att ladda direkt. Vi ändrade lite inställningar på dämpare, höjd samt infästningar till wattlänk för att få bättre krängningshämmande effekt. Det verkade bli bra för resultatet blev en lyckad 4:de plats så långt och tiden 1,13,84 var 7 tiondelar snabbare än jag nånsin tidigare kört.
Tidigt nästa morgon körde vi ett åk som skulle bestämma startordningen i själva huvudtävlingen. Det gick hyfsat bra, men med lite sämre tid än tidigare blev jag nu placerad 7:a.
Nu började allvaret.!! I denna backtävling som ingår i rallycross-SM räknas tiderna ihop från de två finalåken.Vi spekulerade i att om man kunde få till två kanonåk på låga 1,13 så kunde det nog räcka långt. Men många tidigare startande presterade 1,13 tider samt att först K-G Lindqvist satte nytt backrekord och sen även Croon så förstod man att det krävdes mer.
Det började skitbra. Första mellantiden efter ca 40 sek var jag 3 tiondelar före Croon. Strax före andra mellantiden som passeras efter ca 1 min så fick jag släppa av lite på gasen då jag höll på att tappa ratten mitt i kurvan och jag hade tappat försprånget. I mål var jag sedan 2 tiondelar efter, men på mitt nya personbästa 1,12,86 . Det räckte till en 4:de plats så långt sen "Perra" putsat backrekordet ytterligare till 1,12,35.
Nu var det endast ett åk kvar och chansen fanns ju faktiskt att vi tom kunde vinna tävlingen. Och detta i en tävling som dagen efter skulle sändas i TV4. Vilken fin publicitet det skulle bli för sponsorerna samt för vårt fortsatta tävlande. Före jag rensade däcken monterades en kamera i bilen och det kändes som, nu eller aldrig.
Jag rullade fram till start, fick klartecken, drog iväg, slängde i tvåan trodde jag för där fanns ingen växel. Det var bara att rulla åt sidan, åka hem och bryta ihop. Spakstället hade spruckit i några svetsar så spaken blev som en såsslev.
Det kändes fruktansvärt tungt och när sedan TV4 inte visade en gnutta av vårt i övrigt fina tävlande blev det inte precis bättre.
Men det är väl bara att ta nya tag. Suck !!
"Nilsby-Janne"

Back-SM med mygg och åska
Andra deltävlingen, eller rättare sagt deltävling 3 och 4:a eftersom vi kör två tävlingar samma helg, gick i norrlänska Nalovardo.
Nalovardo är en bergtopp med en skidanläggning, som ligger 14km norr om Sorsele. Backen vi kör i är byggd enbart för biltävlingar. De har verkligen fått till en fin backe, så det är absolut värt att tävla här trots 100 mil enkel resa. Men man ska väl inte gnälla på resandet när man har Arvika, Höljes, Götene, Arboga och Örebros tävlingar inom 20 mils avstånd. Man kan dock inte låta bli att beundra de norrlänningar som kör SM i backe och rallycross att de står ut med resorna. Men de kommer väl ifrån myggen en stund, och det kan ju vara värt en del.
Grusbacken är 1400m lång, med 300m asfalt på slutet. Den stiger totalt 162m nästan upp till trädgränsen, med en mäktig utsikt på toppen ner mot den oreglerade vindelälven. Tjusigt !!
På lördagens träning och första kval såg det inte så ljust ut. Jag låg på gränsen till att missa finalen på 16:de plats. Så vi flyttade 40kg ballasten från golvet inne i bilen till längst bak i kofferten samt att vi skar mer mönster i däcken bak. Och det verkade hjälpa, för med en lyckad styrning blev det 2,5 sek bättre tid upp till en 7:de plats. Men det var väldigt tätt bakåt så finalen kunde sluta hur som helst. Och det gjorde den !! Jag körde lite sämre och fick en tid 2 tiondelar sämre än i kvalet och föll därmed till tionde plats.
När jag sedan svängde in i parc ferme (där bilarna måste ställas tills protesttiden gått ut) så lossnade staget mellan vxlspaken och lådan. Så jag får nog ändå vara nöjd med resultatet.
Däcken jag körde på var 4 år gamla skurna slicks. Jag hade frächa omönstrade med, men ville helst spara dessa till kommande tävling i Kalix. Men efter att Perra hittat självsprickor i gummit (så illa var det inte)och kallat dom för "truckhjul" så bestämde vi oss för att skära upp de nya till passande mönster. Tyvärr hann vi inte till lördagens final (missade med 5 min), så vi tänkte istället använda dessa i söndagens final.
Det var blött på söndag morgon vilket verkade passa bra då det blev en 6:e tid på träningen. Första kvalet däremot kördes när asfaltpartierna var under upptorkande. Startplattan var blöt för de första men helt torr 10 min senare. Jag körde som andra bil och missade dessutom lite i utgången på två kurvor, så det räckte bara till 11:te tid. 15 st går till final så det kändes väl ändå ganska lugnt.
När det sedan kom en rejäl åskskur och blötte ner banan tycktes allt bli perfekt. Tyvärr åskade det FÖR mycket så det slog ut både tidtagning och backup systemet som arrangörerna hade. Tävlingen fick avbrytas och vi fick snopet lunka hemåt i 14 timmar.
Trots att jag inte lyckas komma i närheten av den absoluta täten känns det bra. Vi lär oss vilka däck som ska användas, hur bilen ska justeras mm. Bl.a att det kanske behövs däckvärmare som jag tidigare varit lite skeptisk till. När alla de som varit outstandig hittills har däckvärmare så kanske det kan vara en av förklaringarna. En annan kan vara att de kör ruskigt bra.!!
"Nilsby-Janne"

Aktuell SM-tabell


Äntligen premiär - lyckad start i Back-SM
Äntligen har jag kommit igång och tävlat igen. Det var väl egentligen första racet i Höljes förra helgen, men utan regndäck i blötan och dåligt förberedd så vill jag helst bortse från det fiaskot. Men det var nog nyttigt för fortsättningen att prova på några starter i rallycross. Sen märkte jag snabbt att jag hade fel typ av framruta. Den blev repig direkt så det var som att titta ut i "Lützen dimman"
Nu i helgen kördes första deltävlingen i Back-SM. Backen i Järbo är fantastikt kul så det känns alltid inspirerande att tävla där. Som vanligt blev det brått att komma iväg, så testet bestod av en rivstart upp på kärran. Men jag har tävlat i backen tidigare och räknade väl med att komma underfund med bilen under helgens åtta åk.
Det kördes en tävling på lördag och en på söndag bestående av ett träningsåk, två kvalåk samt förhoppningsvis en final. Målet var att gå till final åtminstone på söndag.
Första kvalet började bra med en åttonde tid vilket visade skulle räcka till final. I andra åket blev bilen väldigt vinglig så jag avbröt halvvägs upp i backen. Det visade sej att fästet till fyrlänken hade vikit sej. Nu blev det brått. Ca 30 minuter tills finalen kördes och vi hade inte med de rätta verktygen att laga med. Men vi lånade ihop grejor och medan Roger riktade med portopowern så försökte jag förstärka med järn från foten av en varningstriangeln. Vi fick ihop det provisoriskt med några harlortar från den lånade elsvetsen och körde sen till finalen. Det hade varit lite förseningar i en tidigare klass som tur var för oss, för jag kom fram med en minut till godo. Puh !!
Ett stort tack till Kenneth Olsson, Henrik Flodin samt Ilpo Sällinen som lånade ut grejor att laga med.
Det blev ingen höjdartid i det finalåket utan jag slutade på 13:de plats.
Söndagens tävling gick desto bättre. Efter kvalet låg jag på sjunde plats. Finalåket gick kanonbra men jag fick ändå släppa före mej "Zamora" Lind med en hundradel. Nu var det två som hade åkt ruskigt fort tidigare som misslyckades i sina åk, så det blev slutligen en 6:e plats. 1,9 sek till segraren på 1900m är jag gôr nöjd med.
Grattis till Jon-Erik Grenholm som vann med nytt backrekord för Supernationella RC bilar.
Tyvärr gick bilen varm i sista åket så det ser ut som blockpackningen gått sönder. Alltid ska det vara nåt !!
Sen hoppas jag "Svante i Pettran" har tid att se över mina dämpare till nästa race. Servostyrning vore inte så dumt heller. Jag var tvungen hålla ratten med båda händerna i kurvorna så efter några såna här tävlingar får jag nog armar som Scwarznegger.
"Nilsby-Janne"

Ingen premiär i Arvika
Besviket måste jag konstatera att vi inte hann färdigt till första tävlingen som gick i Arvika. Det såg ut att gå vägen, men när vi startade upp motorn så uppstod lite problem. Det tillkom även lite jobb när vi gjorde den årliga besiktningen. Med ett redan pressat schema så insåg vi att det inte skulle hinnas med. Istället satsar vi på start i Götalandscupens deltävling i Höljes den 25/5.
Men man blir ju lite skraj när man ser TV bilderna. Hur de kör !! Har de aldrig hört talas om högerregeln? Alla verkar köra på alla i starterna. Men jag tuffar nog till mej när dom skavt av lite färg och plastbitar efter sidorna. Det kanske finns en Schanche i mej också när jag blir förbannad, vem vet.
"Nilsby-Janne"

Planer för tävlingssäsongen 2002

Kommande säsong blir äntligen den nya M3:an fit for fight. Vi satsar mot att tävla i SM i rallycross samt Back-SM. Supernationella klassen är den jämnaste och tuffaste klassen, vilket gör den mest intressant att tävla i. Men efter att sett årets SM final i Götene,så undrar man vad man ger sej in på. De som körde verkade vara mer vilda än tama, och glasfiberdelarna yrde som en snöstorm kring bilarna i startkurvan.
Men jag har taktiken klar redan nu: Att vara en billängd före i starten och sedan succesivt dra ifrån. Så slipper man skador på bilen.
Om man ska vara lite mer realist så är målet att vi lär oss detta med rallycross så fort som möjligt, och göra så bra resultat som möjligt. Helst vara med i toppen.
Men mycket ska stämma. Bilen, chauffören och teamet ska vara på topp om det ska lyckas. Det jobbar vi på !!!!

Jan-Erik Jansson, Nilsby 12, 665 91 Kil
Telefon o. fax 0554-721 80, 070-542 02 02
Internet adress: www.nilsby.just.nu
e-mail adress:
nilsby-janne@swipnet.se


Åter hemsidan
www.motorsportivarmland.nu