RESULTATSERVICE
har alla förarkommentarer

och fortlöpande resultat från sträckorna
klicka här



Jonas Kruse F2-vinnare i Öresundsrallyt. Foto Tommy Fritzon

Fler bilder från Öresundsrallyt
www.rallysidan.com

Mats Jonsson vann Öresundsrallyt
- Så här stressad har jag inte känt mig på länge. Skönt att det gick vägen!
Rallyveteranen Mats Jonsson drog en suck av lättnad när han kom i mål på den 20:e och sista specialsträckan i den tre dagar långa SM-tävlingen Öresundsrallyt.
- Vägarna var mycket svårkörda sista dagen och jag visste att norrmannen åkte väldigt bra. Och när det är så halt som det varit hela sista dagen - då är det lätt att göra misstag.
Men Mats gjorde inga misstag - han körde hem segern både totalt och i den motorstarka WRC-klassen efter en stabil insats som började på asfalt i Danmark i fredags och fortsatte på grus i trakterna av Hässleholm under lördag och söndag.
Trea totalt blev Mats Thorszelius medan hemmahoppet Stoffe Nilsson gick in på sjätteplatsen. Stoffe fick ett tag ge sig för Jari Saarinen som inledde strålande på gruset, men Stoffe kom igen på de allra sista sträckorna och tog tillbaka sjätteplatsen.
På en blygsam 10:eplats i klassen kom tidigare SM-ledaren Dick Larsson.
- Jag tappade driften på framhjulen redan i Danmark, så jag är glad att jag tagit mig hit. Jag kan ju i alla fall hävda att jag är snabbaste bakhjulsdrivna förare, kommenterade Dick efter målgång.
I Stora Grupp N blev det för första gången i år en ny segrare. Det var ständige tvåan Stig- Olov Walfridsson som gick förbi märkeskollegan Kenneth Bäcklund och vann med nästan 20 sekunder. En ovanligt stor skillnad mellan de två:
- Jag missade på ett ställe och fort ut på ett gärde. Där har du förklaringen, berättade Bäcklund, som dominerat Stora Grupp N under hela den här säsongen.
De två teamkompisarna åkte mycket bra hela tävlingen och slutade på fjärde respektive femte plats totalt.
Också i Kit Car-klassen - Lilla Grupp A - blev det dramatiskt. Jonas Kruse gick förbi Pär Svan och när Svan som vunnit alla duellerna mellan de två hittills i SM i år skulle försöka ta tillbaka ledningen - då snurrade han:
- Tyvärr på ett smalt avsnitt med stenmurar på båda sidorna. Det tog 50 sekunder att få bilen rätt och komma iväg igen, suckade en mycket besviken Pär Svan.
Trea i klassen blev tävlingens bäste danske förare - Jens Pilgaard. Jens låg tvåa totalt efter asfaltavsnittet men rasade som väntat när underlaget skiftade till grus.
I Lilla Grupp N gick Billy Johansson upp i ledningen när favoriten Patric Carlsson försvann och sedan höll Säffle-föraren undan ända till slutmålet. Tvåan Peter Fredriksson bröt med ett par sträckor kvar, vilket gjorde att Peter Hillebjörk övertog andraplatsen före en vilt spurtande Martin Hjelmar. Mattias Aronsson blev därmed fyra - men kan trösta sig med att han tack vare detta gick upp till ledningen totalt i Grupp N i Danska Mästerskapen, som han också kör. Och Öresundsrallyt ingick ju i båda mästerskapsserierna... I den minsta klassen - N1, som tävlar om samma SM-tecken som Billy Johansson och de andra förarna som kör med 2-litersmotorer - vann Roger Andersson, vilket innebär att Roger behåller ledningen totalt i Lilla Grupp N.
I Grupp H kom tävlingens enda danska seger genom Johannes Fraas. Men så är Johannes också grusspecialist och en förare som ofta tävlar i Sverige.
Totalt bröt endast 26 förare den tuffa tredagstävlingen i de två länderna.
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 1.45.29,9, 2) Trond Sveinsvoll, +9,8 sek, 3) Mats Thorszelius, +1.02,7, 4) Stoffe Nilsson, +2.01,1, 5) Jari Saarinen, +2.12,3, 6) Johan Kressner, Sverige, Toyota WRC, +5.52,2
Lilla Grupp A (F2): 1) Jonas Kruse,1.48.12,0, 2) Pär Svan, +1.05,2, 3) Jörgen Pilgaard, Danmark, Peugeot, +5.37,9, 4) Hans Brink, d:o, d:o, +7.25,1.
Stora Grupp N:
1) S-O Walfridsson,1.46.57,3, 2) Kenneth Bäcklund, +19,9, 3) Thomas Schie, Norge, Subaru, +3.49,7, 4) Mikael Lindqvist, Sverige, Mitsubishi, +4.31,5, 5) Joakim Carlström, d:o, d:o, +6.49,5, 6) Karl-Åge Jensen, Danmark, Mitsubishi, +6.55,9.
Lilla Grupp N: 1) Billy Johansson, Sverige, Renault, 1.55.23,3, 2) Peter Hillebjörk, d:o, d:o, +27,2, 3) Martin Hjelmar, d:o, d:o, +1.06,8, 4) Mattias Aronsson, d:o, Peugeot, +1.28,0, 5) Joakim Nilsson, d:o, Opel, +3,05,4, 6) Joachim Grahn, d:o, Peugeot, +3.52,5.
N1: 1) Roger Andersson, Sverige, VW, 2.04.12,0, 2) Max Christensen, Danmark, Suzuki, +3.03,6, 3) Johan Lindskog, Sverige, VW, +3.48,3.
Grupp H: 1) Johannes Fraas, Danmark, Volvo, 2.00.20,1, 2) Peter Holgersson, Sverige, Ford, +1.07,1, 3) Lennart Eriksson, d:o, Opel +1.11,4.
Totalt efter SS 20
Sträckvinnare Stoffe Nilsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.45.29,9
2) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 9,8
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.02,7
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.27,4
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.47,3
6) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 2.01,1
7) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 2.12,3
8) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 2.42,1
9) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 3.47,3
10) Thomas Schie, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, + 5.17,1
11) Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Toyota Celica, + 5.52,2
12) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi EVO V, + 5.58,9
13) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 6.43,0

Totalt efter SS 19
Sträckvinnare Trond Sveinsvol
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.39.58,8
2) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 10,7
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 55,0
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.25,5
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.40,4
6) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 2.02,1
7) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 2.04,6
8) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 2.25,1
9) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 3.15,7
10) Thomas Schie, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, + 4.54,6
11) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 5.17,2

Totalt efter SS 18
Sträckvinnare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.34.53,4
2) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 14,5
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 47,2
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.18,4
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.39,5
6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.52,4
7) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 2.00,8
8) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 2.18,8
9) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 2.20,0
10) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 4.20,2
11) Thomas Schie, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, + 4.44,8


Mats Jonsson i ledninjg tre sträckor från mål
När halva sista etappen i Öresundsrallyt har avverkats leder Mats Jonsson tävlingen totalt. Tvåa är tävlingens stora överraskning - norrmannen Trond Sveinsvoll från Stavanger. Norrmannen passerade Mats Thorszelius under de tre förmiddagssträckorna, som kördes under svåra förhållanden. Regnet öste ned och grusvägarna runt Hässleholm blev riktigt hala och besvärliga.
Under förmiddagen undanröjdes också det diskningshot som Mats Thorszelius haft hängande över sig ända sedan ss 9 i Köpenhamn på lördagsmorgonen. Det gick helt enkelt inte att avgöra om Thorszelius kört fel eller inte. Och när domarjuryn dessutom hittade en rad andra felaktigheter i tidprotokollet från just den specialsträckan - då valde man helt enkelt att låta den utgå. Det kastade om en del av resultaten - speciellt i F2 där Jonas Kruse helt gick förbi tidigare ledaren Per Svan. Men ledningen är löjligt liten - bara 0,7 sekunder när tre av tävlingens totalt 20 specialsträckor återstår att köra. De två eviga konkurrenterna verkar just nu stå upp och köra och totalt ligger de här två förarna som alltså kör tvåhjulsdrivna bilar - på 8:e respektive 9:e plats efter 17 specialsträckor.
Mats Jonsson leder alltså totalt - men ledningen är bara 12 sekunder till norske Trond Sveinsvoll - medan Mats Thorszelius halkat efter - han ligger drygt 35 sekunder efter ledaren. Stoffe Nilsson, hemmafavoriten, har haft det tungt på gruset och har fått ge sig för Jari Saarinen som prsenterade strålande tider under söndagsförmiddagen.
Och i Stor Grupp N har helt plötsligt Stig Olov Walfridsson skaffat sig 12 sekunders försprång till Kenneth Bäcklund sedan Bäcklund snurrat i ett vägbyte.
I Lilla Grupp N leder värmlänningen Billy Johansson 14 sekunder före klassens överraskning, östgöten Peter Fredriksson medan två danska förare - fortfarande toppar Grupp H med svenske Lennart Eriksson på tredjeplatsen, dryga minuten efter de två danskarna.
Den tre dagar långa tävlingen Öresundsrallyt avslutas i Hässleholm sent på söndagseftermiddagen.
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 1.38.21,0, 2) Trond Sveinsvoll, +12,0 sek, 3) Mats Thorszelius, +35,6, 4) Jari Saarinen, +1.44,5
Lilla Grupp A (F2): 1) Jonas Kruse, Sverige, Renault, 1.30.27,2, 2) Pär Svan, d:o, Opel, +0.7, 3) Jörgen Pilgaard, Danmark, Peugeot, +3.14,0.
Stora Grupp N: 1) S-O Walfridsson, Sverige, Mitsubishi, 1.29.39,1, 2) Kenneth Bäcklund, d:o, d:o, +12,4, 3) Thomas Schie, Norge, Subaru, +3.06,4.
Lilla Grupp N: 1) Billy Johansson, Sverige, Renault, 1.36.30,4, 2) Peter Fredriksson, d:o, d:o, +25,5, 3) Peter Hillebjörk, d:o, d:o, +41,3.
Grupp H: 1) Johannes Fraas, Danmark, Volvo, 1.39.58,5, 2) Kjeld Seidler, d:o, Ford, +1.06,6, 3) Lennart Eriksson, Sverige, Opel +1.19,4.

Totalt efter SS 17
Sträckvinnare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.28.21,0
2) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 12,0
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 35,6
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.18,1
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.30,5
6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.44,5
7) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 1.51,4
8) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 2.06,2
9) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 2.06,9
10) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 3.50,2
11) Thomas Schie, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, + 4.24,5

Totalt efter SS 16
Sträckvinnare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.23.03,5
2) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 11,5
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 28,2
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.08,8
5) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.11,6
6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.18,9
7) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 1.43,8
8) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 1.52,1
9) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 1.54,0
10) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 3.27,3
11) Thomas Schie, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, + 4.07,6

Totalt efter SS 15
Sträckvinnare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.18.21,1
2) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 7,0
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 21,8
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.00,0
5) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.03,4
6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.17,2
7) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 1.23,9
8) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 1.34,7
9) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 1.38,8
10) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 3.10,0
11) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 3.27,4

Tuff kamp mellan Kruse och Svan i F2
Det pågående Öresundsrallyt håller på att utveckla sig till en succé.
- En fin tävling. Tanken med ett rally på båda sidor om Sundet och bron som förbindande länk är fantastisk. Det blir nästan som en landskamp, menade regerande svenske mästaren Jonas Kruse, Renault.
Ett danskt övertag efter fredagskvällens asfaltsetapp i Danmark förvandlades under pingstaftonen till ett rejält svenskt övertag när man kom till Sverige och det av många svenska förare efterlängtade gruset. Öresundsrallyt ser ut att bli en ny totalseger för värmlänningen Mats Jonsson sedan dansken Jens Mullvad brutit.
- Det har gått otroligt bra, samtidigt som vi har haft en del tur, berättade Jonsson vid etappuppehållet i Hässleholm.
Det var stundtals bländade förarinsatser och fantastiska sekundfighter som kom att dominera lördagsetppen på den skånska myllan. 10.000-tals åskådare kantade specialsträckorna kring Hässleholm. Som vanligt var det kampen mellan Renault och Opel, Jonas Kruse och Per Svan som stod i fokus. En kamp om sekudner och tiondelar. Efter lördagsetappen är Opels Per Svan i ledning. Visserligen bara 8,3 sekunder före Kruse som haft problem.
- Jag hade otur på lördagens första sträcka, där jag slog av en länkarm i framvagnen efter att ha kört in i en stenkant. Tappade minst 7-8 sekunder som jag hade behövt, tyvärr.
- Men därefter har jag försökt att gå på max, berättade Kruse.
Per Svan var nöjd med sin insats hittills.
- Det har gått bra, inte några problem. Men det är inte någon betryggande ledning som jag har, sade dalmasen.

Öresundsrallyt: Mulvad tvingades bryta
De svenska rallyförarnas ära är räddad. Det kommer inte att bli en dansk segrare i årets Öresundsrally... Danske stjärnan Jens Mulvad - som ledde tävlingen rejält efter 12 sträckor - tvingades bryta:
- Något hände med elektroniken efter åtta kilometer. Vi kom i mål på sträckan utan större problem men när vi skulle ge oss iväg till ss 13 vägrade växellådan att fungera.
Men - ännu är inte faran över. För norske Trond Sveinsvoll gör ett sensationellt bra rally och ligger just nu trea, drygt 9 sek efter Mats Jonsson, som tog över ledningen på pingstaftonens sista specialsträckor.
Mats Thorszelius, svensken som har ett uteslutningshot hängande över axlarna, kom i mål som tvåa totalt andra dagen. För hans del blir det en spännande kväll - körde han fel på ss 9 i Danmark eller körde han rätt? Det är frågan som domarna måste lösa. Om Thorszelius körde fel är tävlingen över för hans del och det blir ingen fortsättning under den avslutande tredje etappen på söndag.
Som väntat ökade alltså veteranen Mats Jonsson tempot rejält när han fick svenskt grus under hjulen på sin gamla Ford WRC. Mats tog in sekund efter sekund och på sista sträckan på lördagen gick han upp till ledning totalt - 0,9 sekunder före Thorszelius. Men han hade faktiskt lite tur också - en påkörd sten orsakade en smygande punktering och vid målet på lördagskvällen var det bara 2 hekto kvar i däcket...
Hemmaföraren Stoffe Nilsson avancerade ockå under dagen och kom till nattvilan som sjätte man totalt och fyra i klassen.
Men toppförarna till trots - den mest intensiva striden har under de två första dagarna hela tiden stått i F2-klassen och i Stora Grupp N.
- Det är så här det ska vara, log ledaren i F2, Pär Svan när han kom til slutmålet som ledare - 0,3 sekunder (!) före ständige rivalen Jonas Kruse.
Danske Jens Pilgaard som ledde stort efter asfalten tappade som väntat när man gick över till grus och låg efter andra etappen dryga minuten efter de två svenskarna.
Också i Stora Grupp N var det stenhård fight. Där såg det länge ut som Stig Olov Walfridsson skulle hålla undan för Kenneth Bäcklund. Men Kenneth stod upp och körde och pressade sig förbi. Bäcklund har nu 3,3 sekunders försprång inför söndagens avslutande sex specialsträckor.
I Lilla Grupp N såg Patric Carlsson ut som en säker segrare, men i starten på sista lördagssträckan brast en drivaxel och Patric rasade stort i listan. I stället är det Billy Johansson från Säffle som gått upp i ledning. Tvåa så här långt är överraskningen Peter Fredriksson från Norrköping, 25 sekunder bakom.
I Grupp H är det något överraskande danskt i topp efter två tävlingsdagar. Det är Johannes Fraas, den ende Volvo-föraren i fältet som leder. Men svenske Lennart Eriksson - som kör Mats Jonssons gamla Opel Ascona - knappar in och ligger nu trea, 1,15 bakom ledaren.
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 1.14.08,0, 2) Mats Thorszelius, +0,9 sek, 3) Trond Sveinsvoll, +9,4 sek, 4) Stoffe Nilsson, d:o, Subaru WRC. +1.18,5
Lilla Grupp A (F2): 1) Pär Svan, Sverige, Opel, 1.15.34,4, 2) Jonas Kruse, d:o, Renault, +0,3, 3) Jörgen Pilgaard, Danmark, Peugeot, +1.09,7, 4) Hans Brink, Danmark, d:o, +3.34,3.
Stora Grupp N: 1) Kenneth Bäcklund, Sverige, Mitsubishi, 1.15.01,6, 2) S-O Walfridsson, d:o, d:o, +3,3, 3) Kristian Poulsen, Danmark, d:o, +2.47,0.
Lilla Grupp N: 1) Billy Johansson, Sverige, Renault, 1.20.55,0, 2) Peter Fredriksson, d:o, d:o, +25,7, 3) Peter Hillebjörk, d:o, d:o, +37,3.
Grupp H: 1) Johannes Fraas, Danmark, Volvo, 1.23.13,5, 2) Kjeld Seidler, d:o, Ford, +26,7, 3) Lennart Eriksson, Sverige, Opel +1.15,2 Totalt efter SS 14
Totalt efter SS 14
Sträckvinnare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.12.12,0
2) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 3,4
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 15,9
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 49,6
5) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 51,9
6) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 1.12,5
7) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.15,4
8) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 1.20,4
9) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 1.21,7
10) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 2.26,1
11) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 2.43,2

Totalt efter SS 13
Sträckvinnare Mats Jonsson
1) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, 1.03.36,8
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 8,5
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 17,5
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 45,9
5) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 45,9
6) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 1.03,4
7) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 1.03,8
8) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 1.04,0
9) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.13,1
10) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 1.28,5
11) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 2.05,7

Totalt efter SS 12
Sträckvinnare Mats Jonsson
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 59.16,4
2) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 1.26,6
3) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 1.37,9
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.43,8
5) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.11,2
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.13,3
7) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 2.23,4
8) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 2.24,9
9) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 2.28,5
10) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 2.38,2
11) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 2.39,9
12) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 3.22,2

Totalt efter SS 11
Sträckvinnare Mats Jonsson
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 50.09,5
2) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 1.49,5
3) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 1.53,0
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 2.01,1
5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 2.14,9
6) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 2.25,2
7) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 2.26,3
8) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.30,4
9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.32,6
10) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 2.48,9
11) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 2.55,7
12) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 3.10,1

Öresundsrallyt: Från och med nu är det grus som gäller!
Nu skiftar förarna i Öresundsrallyt underlag. Efter en hel dag i Danmark och ytterligare två sträckor på asfalt på lördagen - en i Köpenhamn och en på Garnisonsområdet i Hässleholm - är det grus som gäller fram till söndag eftermiddag.
- Äntligen, suckar de svenska rallyförarna med en mun:
- Nu ska vi ta ikapp vad vi förlorat på asfalten.
Men frågan är om det räcker till. Ledande Jens Mulvad är en mycket duktig och rutinerad chaufför. Och en chaufför som dessutom har stor erfarenhet av att köra på alla underlag:
- Vi får se. Nog ville jag ha en större ledning än två minuter. Men nog ska jag göra vad jag kan...
Jens jagas närmast av danske kollegan Jørgen Pilgaard. Men Jörgen är utpräglad asfaltspecialist och kör dessutom en 2-hjulsdriven bil. Och han jagas av två extremt snabba svenska förare - femfaldige svenske mästaren Pär Svan och hans rival, titelförsvararen Jonas Kruse. I stället är det från Mats Jonsson som hotet ska komma. Däremot torde vi kunna räkna bort Nats Thorszelius som legat totaltrea under större delen av tävlingen. Man misstänker nämligen att Mats åkte fel på ss 9 och han riskerar alltså att röna samma öde som Dick Wicksell. För har man kört fel - då handlar det om uteslutning!
I Stora Grupp N är striden som vanligt hård. Bara två sekunder var skillnaden efter halva tävlingen mellan ledande Stig Olov Walfridson och hans teamkompis och ärkerival Kenneth Bäcklund. I Lilla Grupp N har Patric Carlsson befäst sin ledning före ett koppel jagande svenskar. En ny förare i gänget är Peter Fredriksson, Norrköping som i halvtid kört upp sig till tredje plats i klassen.
Efter omseedningen har även de snabbaste grupp H-förarna också fått kontakt med toppen. Det är dock väldigt mycket danskt i toppen just nu. Bäste svensk är Lennart Eriksson, för närvarande på femte plats. Där hade vi förväntat oss en annan ledare - Fredrik Andersson från Ludvika. Fredrik gick till ledning i klassen på lördagens sista danska sträcka. Men under den långa transporten till Hässleholm rasade växellådan och det var bara att bryta.
Totalt efter SS 10
Sträckvinnare Jens Mulvad
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 47.05,7
2) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 1.38,0
3) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 1.57,0
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 2.08,5
5) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 2.23,0
6) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 2.24,5
7) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 2.27,8
8) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.36,9
9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.39,9
10) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 2.54,0
11) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 3.00,6
12) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 3.03,9

SS 9 struken

Öresundsrallyt: Danske toppföraren behöver stor ledning!
- Det räcker inte att leda med en eller två minuter - jag behöver större försprång än så, när vi kommer in på de svenska grussträckorna!
Danske rallystjärnan Jens Mulvad dominerade stort under Öresundsrallyts danska asfaltetapp. Med bara ett par sträckor kvar av första dagen hade dansken en minuts ledning. Vilket var alldeles för lite, menade dansken:
- Vi kommer att få svårt att hänga med under de följande etapperna. Svenskarna är mycket besvärliga att tas med, när de får grus under däcken...
De svenska rallyförarna hängde med förvånansvärt bra på de vrålsnabba danska vägarna. Inte minst Mats Thorszelius som efter sex sträckor delade andraplatsen med danske F2-föraren Jørgen Pilgaard. F2-förarna - dvs de som kör 2-hjulsdrivet - trivdes också på asfalten. Duon Jonas Kruse/Pär Svan kämpade högt upp i totallistan. Och som vanligt var de två eviga motståndarna mycket jämn femteplatsen sent på fredagskvällen!
Mats Jonsson, den svenska veteranen tappade lite tid på en av de inledande sträckorna men jagade ifatt och kommer igen på gruset:
- Ja, de ska ligga långt före om det inte ska gå att ta igen när vi kommer till Sverige på lördag, menade den rutinerade värmlänningen.
En av de svenska toppförarna - Dick Wicksell från Uppsala - försvann snöpligt redan på dagens fjärde sträcka. Dick åkte helt enkelt ett varv för lite och försvann därmed för gott ur tävlingen.
I N4-klassen var det stor svensk dominans. Och för första gången i år var det Stig Olov Walfridsson som la sig i ledning före teamkompisen Kenneth Bäcklund. Men avståndet var inte stort här heller - bara sex sekunder efter de första sex sträckorna.
- De kan inte vara riktigt kloka de där två. Det var ju jag som skulle vara snabbast på asfalten, suckade danske Karl-Åge Jensen som hade räknat med att ha ledningen efter asfaltetappen men som i stället låg trea i klassen.
Hårt värre var det hela dagen i Lilla Grupp N. Klassen dominerades totalt av de svenska förarna som turades om att leda. När nattvilan närmade sig verkade det dock som Patric Carlsson från Nyköping börjat få ett visst grepp om utvecklingen. Patric hade då skaffat sig åtta sekunders försprång till en jagande kvartett bestående av Billy Johansson, Säffle, Patrik Hillebjörk, Vännäs, Mattias Aronsson, Anderstorp och Peter Fredriksson, Norrköping. Men - mellan första och femte man i klassen var skillnaden i tid bara 19 sekunder!
Totalt sett kan man redan nu säga att för dansk del har tävlingen blivit en succé. Det har varit massor av publik - och förvånansvärt många svenskar - ute längs vägarna och tidvis har det varit svårt för de tävlande att ta sig fram.
Tävlingen fortsätter på lördagsmorgonen med en sista sträcka på dansk botten varefter man åker transport via Öresundsbron till Hässleholm där man fortsätter hela lördagseftermiddagen. Efter ytterligare en natts vila drar den tredje och avslutande dagsetappen igång igen på söndag morgon.
Totalt efter SS 8
Sträckvinnare Jens Mulvad
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 39.28,0
2) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 1.27,0
3) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 1.50,0
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.56,0
5) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 2.06,0
6) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 2.10,0
7) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 2.16,0
8) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.20,0
9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.23,0
10) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 2.36,0
11) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, + 2.39,0

Totalt efter SS 7
Sträckvinnare Jens Mulvad
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 34.10,0
2) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 1.09,0
3) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 1.31,0
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.35,0
5) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 1.48,0
6) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 1.51,0
7) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 1.51,0
8) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.57,0
9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2.00,0
10) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 2.13,0

Totalt efter SS 6
Sträckvinnare Jens Mulvad
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 30.03,0
2) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 58,0
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.18,0
4) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 1.18,0
5) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 1.32,0
6) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 1.32,0
7) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 1.34,0
8) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.37,0
9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.43,0
10) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 1.16,0
Stora Grupp A: 1) Jens Mulvad,16.29, 2) Mats Thorszelius och Trond Sveinsvoll, + vardera +1.18, 4) Mats Jonsson, Sverige, Ford, +1.34, 5) Stoffe Nilsson, d:o, Subaru, +1.49
Lilla Grupp A (F2): 1) Jørgen Pilgaard, 31.01, 2) Jonas Kruse och Pär Svan, vardera +34, 4) Hans Brink, Danmark, Peugeot, +1.28, 5) Søren Hjelm, d:o, d:o, +1.40
Stora Grupp N: 1) S-O Walfridsson, Sverige, Mitsubishi, 31.40, 2) Kenneth Bäcklund, d:o, d:o, +6 sek, 3) Karl-Åge Jensen, Danmark, d:o, +44, 4) Kristian Poulsen, Danmark, d:o, +1.11, 5) Mikael Lindkvist, Sverige, d:o, 1.18.
Lilla Grupp N: 1) Patric Carlsson, Sverige, Peugeot, 34.04, 2) Billy Johansson, d:o, Renault, +8 sek, 3) Peter Hillebjörk, d:o, d:o, +17, 4) Mattias Aronsson, d:o, Peugeot, +18, 5) Peter Fredriksson, d:o, Renault, +19.
Grupp H efter 5 av 20 ss: 1) Fredrik Andersson, Sverige, Peugeot, 25.40, 2) Preben Andersen, Danmark, Opel, +19 sek, 3) Kjeld Seidler, d:o, Ford, +23.

Totalt efter SS 5
Sträckvinnare Jens Mulvad
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 22.56,0
2) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 43,0
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 46,0
4) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 52,0
5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 1.10,0
6) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.10,0
7) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 1.11,0
8) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 1.14,0
9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.16,0
10) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 1.16,0

Totalt efter SS 4
Sträckvinnare Trond Sveinsvoll
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 18.30,0
2) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 30,0
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 11,0
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 32,0
4) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 41,0
5) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 54,0
6) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 56,0
7) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 56,0
8) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 1.01,0
9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.02,0
10) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 1.02,0

Öresundsrallyt efter 3 strä ckor
Det är dubbelt danskt i topp efter de tre första specialsträckorna i Öresundsrallyt, som startade i Danmark på fredagskvällen. Danske mästaren Jens Mulvad öppnade oerhört bra på de snabba, danska vägarna och ledde efter tre sträckor med 29 sekunder före F2-föraren Jørgen Pilgaard. Svenske Mats Thorszelius hängde med bäst av svenskarna och åkte sekundlika med Pilgaard.
Över huvud taget var det jämna tider under inledningen och flera av förarna åkte sekundlika - bland annat Stig Olov Walfridsson, som efter ss 3 tog över ledningen i N4-klassen, och Dick Wicksell, som öppnade lite trevande med sin WRC-bil.
F2-bilarna har som väntat åkt mycket bra på asfalten där det inte är någon nackdel med 2-hjulsdrift. Jørgen Pilgaard var klart snabbast före eviga konkurrenterna Per Svan och Jonas Kruse.
Lilla Grupp N artar sig till rena mardrömmen. Efter tre sträckor var det bara sekunder mellan de främsta och ledningen skiftade hela tiden. Peter Hillebjörk toppade efter ss 3 före Joakim Rydholm och Mattias Aronsson den helt svenskdominerade klassen.
Stora Grupp A: 1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota, 16.29, 2) Mats Thorszelius, Sverige, d:o, +29 sek, 3) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford, +44, 4) Dick Wicksell, Sverige, Subaru, +50
Lilla Grupp A (F2): 1) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot, 16.58, 2) Pär Svan, Sverige, Opel, +21 sek 3) Jonas Kruse, d:o, Renault, +28, 4) Hans Brink, Danmark, Peugeot, +47.
Stora Grupp N: 1) S-O Walfridsson, Sverige, Mitsubishi, 17.19,0, 2) Kenneth Bäcklund, d:o, d:o, +6 sek, 3) Karl-Åge Jensen, Danmark, d:o, +24 sek, 4) Kristian Poulsen, Danmark, d:o, +40
Lilla Grupp N: 1) Peter Hillebjörk, Sverige, Renault, 18.48, 2) Joakim Rydholm, d:o, Peugeot, +1 sek, 3) Mattias Aronsson, d:o, d:o, +2 sek, 4) Billy Johansson, d:o, Renault, +6.
Totalt efter SS 3
Sträckvinnare Jens Mulvad
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 16.29,0
2) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 29,0
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 29,0
4) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford Escort WRC, + 44,0
5) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 50,0
6) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 50,0
7) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 50,0
8) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 54,0
9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 56,0
10) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 56,0

Totalt efter SS 2
Sträckvinnare Jens Mulvad
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 11.13,0
2) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 18,0
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 21,0
4) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 30,0
5) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 34,0
6) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 35,0
7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 37,0
8) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 38,0
9) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 39,0
10) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 43,0

Stark dansk rallyöppning
Som väntat öppnade de danska förarna snabbast i de flesta klasserna, när Öresundsrallyt - tredagarstävlingen som körs både i Danmark och i Sverige inleddes på de snabba asfaltsträckorna runt Roskilde på fredagskvällen. Allra snabbast öppnade danske mästaren Jens Mulvad som med sin WRC-Toyota lämnade sin svenske kollega Mats Thorszelius 13 sekunder bakom sig på den första sträckan. Trea i klassen var Mats Jonsson. Förarna i de tvåhjulsdrivna bilarna öppnade som väntat mycket starkt och Jörgen Pilgaard var bara 10 sekunder bakom sin danske kollega Jens Mulvad. Bäst av svenskarna i F2-klassen öppnade Jonas Kruse som bara var tre sekunder långsammare än Pilgaard. Trea - nio sekunder långsammare - Pär Svan.
I de två Grupp N-klasserna öppnade däremot svenskarna bäst, Kenneth Bäcklund började med att ta ledningen en sekund före märkeskollegan Stig-Olov Walfridsson medan danske mästaren Karl-Åge Jensen var 9 sekunder efter.
I Lilla Grupp N var det tredubbelt svenskt i topp - först Patric Carlsson, sedan Mattias Aronsson nio sekunder bakom och på tredje plats Mats Bergeå, 13 sekunder bakom ledaren i klassen.
Resultat, Öresundsrallyt efter 1 av 20 ss: Stora Grupp A: 1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota, 7 min 07 sek, 2) Mats Thorszelius, Sverige, d:o, +13 sek, 3) Mats Jonasson, d:o, Ford, +18 sek.
Lilla Grupp A (F2): 1) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot, 7.17, 2) Jonas Kruse, Sverige, Renault, +1 sek, 3) Pär Svan, Opel, d:o, +9 sek.
Stora Grupp N:
1) Kenneth Bäcklund, Sverige, Mitsubishi, 7.27, 2) S-O Walfridsson, d:o, d:o, +1 sek, 3) Karl-Åge Jensen, Danmark, d:o, +9 sek.
Lilla Grupp N: 1) Patric Carlsson, Sverige, Peugeot, 7.59, 2) Mattias Aronsson, d:o, d:o, +6 sek, 3) Mats Bergeå, d:o, Renault, +13 sek.
Totalt efter SS 1
Sträckvinnare Jens Mulvad
1) Jens Mulvad, Danmark, Toyota Corolla, 7.07,0
2) Jørgen Pilgaard, Danmark, Peugeot 306 Maxi, + 10,0
3) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Megane, + 13,0
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 13,0
5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 18,0
6) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 19,0
7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 20,0
8) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 21,0
9) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza WRX-RA, + 22,0
10) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 23,0

Nu får rallysvenskarna lära sig hur man tävlar ute i Europa!
- Det är verkligen annorlunda. Men det ska bli kul - otroligt kul.
Mats Thorszelius är en av favoriterna i Öresundsrallyt som startar på fredagen. Men för Mats och de övriga deltagarna i rallyt startade arrangemanget redan på torsdagskvällen. Då var det besiktning - inför publik i nybyggda Bella Center i Köpenhamn!
Uppståndelsen i Danmark är enorm inför detta första dansk-svenska samarrangemang på rallysidan. För tävlingen ingår både i den svenska mästerskapsserien och i den danska.
Danska TV2 sänder från de olika etapperna, både i Danmark och i Sverige. Och ett flertal lokala TV-bolag finns på plats. T ex Midtjylland och TV Bornholm.
De danska experterna räknar med att de danska förarna ska skaffa sig ett visst försprång på de danska asfaltsträckorna.
Men på gruset i Sverige under lördag och söndag blir det svårare!
Det kontinentala sättet att köra rally skiljer sig från det svenska. För det första är det större uppståndelse runt arrangemanget. Och så tävlar man på asfalt. Ofta handlar det om s k rundbana. Dvs man kör flera varv på olika vägsystem. Det innebär att flera tävlande befinner sig ute samtidigt. Omkörningar är inte helt ovanliga:
- Lite ovant känns det, men jag tror det blir en nyttig lärdom, säger Mats Thorszelius. Som brukar trivas på asfalt:
- Ja, det brukar gå bra. Men hur jag står mig mot danskarna får vi se...
Intressant ska det också bli vilket land som vinner den första stora, officiella landskampen i Rally mellan Danmark och Sverige. Sammanlagt 15 förare från varje land ingår - tre förare från fem olika Grupp A och N-klasser.
Den dansk-svenska tävlingen startar i Roskilde, 2,5 mil från Köpenhamn sent på fredagseftermiddagen och fortsätter - efter nattuppehåll -med en pubiksträcka i Köpenhamn på lördagsmorgonen. Därefter åker rallykaravanen - totalt startar ett 100-tal bilar - transport över Öresundsbron upp till Hässleholm där tävlingen fortsätter från lördag lunch och hela söndagen.
Första sträckan på svensk botten blir en kopia av de danska sträckorna. Den körs inne på Garnisonsområdet i Hässleholm och kan bli en helt ny upplevelse för den svenska publiken. Övrga sträckor på svensk botten är konventionella svenska grussträckor som körs på ängarna runt Hässleholm.

Öresundsrallyt lyfter fram de okända
Nu kliver de fram - de okända svenska rallyförarna. Anledningen är helgens dansk-svenska samarbetet Öresundsrallyt, tävlingen som river gränserna mellan asfaltnationen Danmark och grusnationen Sverige. En titt på mästerskapslistorna i Danska Rallymästerskapen avslöjar bland annat:
2:a i Grupp N - Mattias Aronsson, Sverige!
4:a i Grupp N - Joakim Rydholm, Sverige!
2:a i Grupp H - Lennart Eriksson, Sverige!
Men - det är också en annan mindre känd förare som kliver fram i rampljuset. Veteranen Dick Larsson från Rasbo i Uppland som leder Stora Grupp A i SM - trots att han åker en överårig, väl begagnad gammal Mazda. Dick har åkt strålande hela året. Problemet är att han emellanåt startar flera timmar efter konkurrenterna.
- Det känns lite otacksamt emellanåt, medger Dick som satsar stenhårt på att sno guldet från konkurrenterna i de nya, exklusiva WRC-bilarna:
- I den här tävlingen är det kul, för där har jag startnummer 47 och startar tillsammans med de övriga, eftersom det är en nationell tävling. Om det är ett internationellt rally, som South Swedish Rally, startar vi i den nationella delen av tävlingen, långt efter övriga eftersom min bil inte längre är internationellt klassad.
- Däremot passar det inte mig att åka asfalt, så jag räknar med att tappa ledningen i SM-tabellen efter Öresundsrallyt. Men jag har bra chanser i de två tävlingar som återstår i höst - Eskilstuna och Köping. Det är vägar som passar både mig och bilen, även om vi är gamla och slitna, båda två skrattar Dick, som generalrepeterade i lördags genom att vara totalsnabbast i Midnattsspecialen i Skepptuna.
Lennarts gamla klassiker
Praktiskt taget okänd i SM-kretsar är mycket duktige veteranen Lennart Eriksson från Kungshamn på Västkusten. 53-årige Lennart kör nästan uteslutande i Danmark, där han är stor stjärna. Och om Dick Larssons bil är gammal så är Lennarts ännu äldre. Lennart kör nämligen en Opel Ascona B med 2-litersmotor.
Bilen har en lång och härlig rallyhistoria och har en gång i tiden byggts och körts av flerfaldige svenske mästaren Mats Jonsson. Exakt hur många tävlingar bilen har gått vet väl ingen men gissningsvis handlar det om mellan 200 och 250! Lennart - som tävlar på minimal bugdet och exempelvis bara använder begagnade däck - är inte bara suverän på asfalt. Han är dessutom mycket duktig på grus och hans entré i SM - som alltså orsakas av att han deltar i Danska Mästerskapen - kan bli rena chocken för tävlingens övriga Grupp H-förare.
Nyare förare - och bilar!
Mattias Aronsson och Joakim Rydholm representerar en helt annan typ av svenska rallyförare - och bilar.
De är unga och de kör i nya succéklassen Lilla Grupp N, dvs tvåhjusdrivna standardbetonade bilar. Grupp N är en stor klass internationellt och både Mattias och Joakim är internationellt orienterade och mycket duktiga på asfalt. Att båda dessutom är duktiga på grus gör den här tävlingen dubbelt viktig - de är på jakt efter poäng i båda nationsserierna!
En typ av bilar som är väldigt populära i Danmark är de små Kit Car-bilarna. Man till och med kör ett mästerskap för förare med bilar upp till max 1.400 cc. Merparten av bilarna är Peugeot och Öresundsrallyt torde vara den första SM-tävling någonsin där Peugeot är det dominerande bilmärket! Med sammanlagt 22 ekipage är Peugeot klart största, följd av Renault och Mitsubishi med vardera 12 ekipage. Därefter följer Ford och VW med vardera 9 och Opel med 8.
Ställningen i Danska Rallymästerskapen inför Öresundsrallyt 1-3 juni:
Gruppe A:
1) Jens Mulvad, Danmark, Totota WRC, 40 p, 2) Jörgen Pilgaard, d:o, Peugeot 306 Maxi, 38,5, 3) Trond Sveinsvoll, Norge, Ford WRC, 37,5.
Gruppe N: 1) Kristian Poulsen, Danmark, Mitsubishi, 40 p, 2) Mathias Aronsson, Sverige, Peugeot 306, 38,5, 3) Michael Pedersen, Danmark, Mitsubishi, 37,5, 4) Joakim Rydholm, Sverige, Peugeot 306 och Tage Meldgård, Danmark, Mitsubishi, vardera 36 p.
Gruppe H 1) Johannes Fras, Danmark, Volvo 240, 40,0, 2) Lennart Eriksson, Sverige, Opel Ascona, 38,5, 3) Henrik Jensen, VW Golf, 38,5.
0-1400 cc: 1) Tom Nielsen, Danmark, Peugeot 106 Kit Car, 40,0, 2) Frank Nielsen, d:o, Opel Corsa, 38,5, 3) Per Dyrholm, d:o, Peugeot 106 Rallye, 38,0.

Jonas Kruse ser fram mot SM-rally på asfalt och grus
När svensk och dansk rallysport slår samman sina påsar i Öresundsrallyt vankas asfaltsrally igen.
- Jag ser fram emot att åter få tävla på asfalt, säger regerande svenske mästaren och landets snabbaste rallyförare på asfalt, Jonas Kruse.
Ifjol totalvann han det olycksdrabbade asfaltsrallyt i Sandviken och var i särklass snabbast på Sydsvenska Rallyts asfaltsetapp med sin Renault, trots tvåhjulsdrift och 50 hästkrafter mindre än WRC-bilarna med killar som bl a Mats Jonsson och Mats Thorzelius bakom rattarna.
Det är under pingsthelgen som den smått historiska rallytävlingen avgörs. Det är åtminstone för första gången som en tävling ingår både i det svenska och danska mästerskapet, och som den avgörs på båda sidor om Sundet. Rallyt inleds på fredag i Danmark (Köpenhamn). Medan man kör i Sverige (Hässleholm) pingstafton och pingstdagen. Bron blir en symboliskt förbindande transportsträcka.
Läs mer

Mats Jonsson redo för Öresundsrallyt: Nu återstår bara att tvätta bilen...
- Det har varit några jobbiga dygn för att hinna med allt. Men nu återstår i stort sett bara att tvätta bilen, så är vi klara för Öresundsrallyt.
Mats Jonsson, rallyveteranen och flerfaldige svenske mästaren, kom hem från Växjö och South Swedish Rally för en dryg vecka sedan. På onsdag bär det av igen - till Öresundsrallyt som startar i Köpenhamn och fortsätter i Skåne under pingsthelgen.
Tiden däremellan har varit fylld av arbete:
- Det är en massa man måste göra mellan tävlingarna. Rent rutinmässigt går vi genom motorn,vi renoverar växellådan, bromsarna och fjädringen. I stort sett plockar vi ner bilen, kollar allt och sätter ihop den igen...
Mats räknar med att ta över SM-ledningen i Stora Grupp A från uppstickaren Dick Larsson efter Öresundsrallyt.
- Halva tävlingen går på asfalt, men jag brukar köra bra på det underlaget, så det är inga problem, säger Mats.
- Dick Larsson har i och för sig åkt otroligt bra i de tre första tävlingarna, men i den här tävlingen får han svårt att hänga med med sin gamla bil. Mats tippar i stället att värsta motståndet ska komma från Mats Thorszelius.
- Jag tror inte danskarna kommer att hänga med med undantag för Jens Mulvad. Men Jens får nog släppa när vi kommer till grussträckorna runt Hässleholm, säger Mats. Som också tippar att F2-bilarna med Per Svan och Jonas Kruse i spetsen kommer att vara bra med totalt - åtminstone på den första etappen.
- Sedan beror det på när vi kommer över till Sverige på lördagseftermiddagen. Blir det snabbare sträckor än i Småland - och det ska det väl bli - kommer F2-bilarna att vara med högre upp i totallistan den här gången.
Mats ser fram mot Öresundsrallyt - precis som en annan förare i klassen, Dick Wicksell. Dick var inte riktigt med nu senast men han kom igång på slutet och ville helst av allt fortsätta till Danmark direkt från Växjö.
Öresundsrallyt startar i Köpenhamn på torsdag kväll med besiktning. Själva tävlingen startar på fredag klockan 17 med åtta sträckor på danska asfaltvägar. På lördagsmorgonen körs en sista dansk asfaltsträcka innan man åker transport via Öresundsbron upp till Hässleholm och ytterligare en specialsträcka på asfalt innan man bygger om till grus för de fyra eftermiddagssträckorna. Sista etappen körs på söndag och är en ren grusetapp med Hässleholm som utgångspunkt.
Ställningen i Grupp A resp Gr N i Rally-SM inför nästa deltävling, Öresundsrallyt 1-3 juni:
Standardbilar 2WD upp till 2000 cc (N2):
1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW Polo N1, 45, 2) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault, 29, 3) Johan Lindskog, Katrineholms MK, VW Polo N1, 28, 4) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, 26, 5) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, VW Polo N1, 24, 6) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot, 23
Grupp A 2WD upp till 2000 cc (F2): 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 54, 2) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Kit Car, 36, 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car F1, 27, 4) Magnus Henriksson, SMK Linde, d:o, 18, 5) Per Johansson, Trollhättans MK, Saab 9-3 Kit Car, 14, 6) Danne Lundh, Östergyllen RC, Opel Corsa, 12
Standardbilar, 4WD (N4): 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, 45 p, 2) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, d:o, 34, 3) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, d:o, 22, 4) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, d:o, 18, 5) Oscar Svedlund, Karlstads MC, d:o, 17, 6) Magnus Rindeby, Skepptuna MK, Subaru, 17.
Grupp H 4WD: 1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, 30 p, 2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC,27, 3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 24, 4) Tommy Andersson, Team Skogsåkarna Tranås, Mitsubishi, 20, 5) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota, Mats Thorszelius, Almunge MK, d:o, Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford och Jani Paasonen, Finland, Ford WRC, vardera 15

Öresundsrallyt - unikt svenskt-danskt samarbete
Knappt har dammet lagts sig efter South Swedish Rally förrän det är dags igen. Redan på torsdag den 31 maj rullar nästa SM-rally igång - i Köpenhamn! Öresundsrallyt är resultatet av ett unikt samarbete mellan två motorklubbar i Köpenhamn respektive Hässleholm. Och för första gången ska ett SM-rally delvis avgöras på danska specialsträckor av kontinental typ. Men - det innebär också att ett antal danska förare åker till Hässleholm för att kämpa på skånska grusvägar!
En av dem är förhoppningsvis Stoffe Nilsson. Den unge skåningen åkte strålande i South Swedish Rally och slog toppduon Jani Paasonen/Mats Jonsson på flera specialsträckor. Men en sten på en av sträckorna satte brutalt stopp för Stoffes planer på en plats på pallen.
- Vi slog i en sten, bilen snurrade och bakvagnen dunkade in i ett klippblock. Men vi gör vad vi kan, rapporterar Stoffe.
Just nu är Subarun nedplockad i sina beståndsdelar, karossen har kapats och skarvats och lackering är beställd till på söndag. Sedan ska allt plockas ihop...
- Det är delar på väg både från Japan och från England. En bil av den här typen är ju inte precis någon dussinvara, säger Stoffes pappa Tommy, som tror att gänget ska klara utmaningen - teamets största någonsin.
- Vi räknar stenhårt med att komma till start!
Arrangemanget inleds i Danmark torsdagen den 31 maj med Bella Center i Köpenhamn som utgångspunkt. Dagen efter - på fredagseftermiddagen - inleds första etappen med utgångspunkt från Roskilde.
Sammanlagt åtta specialsträckor ska köras innan man når etappmålet på Bella Center. Lördagen inleds med en sträcka i Köpenhamn och under dagen tar man sig över Öresundsbron till Hässleholm där tävlingen fortsätter 12.30 med först en asfaltsträcka varefter man byter underlag till grus. Två grussträckor som körs två gånger med en liten matpaus däremellan är vad som bjuds under resten av lördagen.
Söndagen bjuder på en ren svensk grusetapp med sju specialsträckor som ska klaras av med start 09 och målgång 16.00.
Totalt är nästan exakt 100 ekipage anmälda till tävlingen - 45 danska, 5 norska och 54 svenska förare. Inklusive Stoffe Nilsson...
De danska förarna gör att startfältet blir annorlunda än den svenska publiken vant sig vid. Framför allt är det antalet små Grupp A och N-bilar som ökar medan antalet 2-hjulsdrivna nationella bilar minskar.
Bland danskarna i WRC-klassen är Jens Mulvad, som kör en Toyota Corolla WRC den mest namnkunnige. Nu ställs den rutinerade och meriterade dansken mot svenska grus-specialister som Mats Jonsson och Dick Wicksell. Intressant start gör förresten gamle veteranen P-O Persson från Köping . P-O testade sin Escort Cosworth 4WD i Danmark i höstas - och vann hela tävlingen! Men så är också säkerhetsexperten och burbyggaren från Köping en kille som åker mycket fort på asfalt...
F2-klassen har hittills i år dominerats stort av veteranen Per Svan (Opel Astra Kit Car) med titelförsvararen Jonas Kruse (Renault Maxi Megane Kit Car) som främsta utmanare. Men i och med den danska inblandningen får klassen en intressant förstärkning i form av danske suveränen Jørgen Pilgaard. Jörgen kommer med ytterligare en annan bilmodell - en Peugeot 306 Maxi Kit Car. Per Johansson, den snabbe Saab-föraren från Trollhättan, har hittills åkt mycket fort men har haft en strålande förmåga att bryta innan målflaggen. Totalt innehåller den 2-hjulsdrivna Grupp A-klassen inte mindre än 18 bilar.
Tävlingens mest udda förarna är onekligen Ture Nilsson, 92 och Carl Magnus Skog,75! De två ska inte åka hela tävlingen utan nöjer sig med att gå före karavanen över Öresundsbron när tävlingen byter land. Men väl i Sverige fortsätter de och kör som förbilar före de vanliga föråkarna!

www.motorsportivarmland.nu