ÖSTGÖTAKLUBBARNA
Rejmerallyt
Rally-SM
6-7 september
RESULTATSERVICE
har alla förarkommentarer
och
fortlöpande resultat från sträckorna
klicka
här
Rejmerallyt: Nu är Mats störst i
svensk rallysport!
Mats Jonsson gjorde det igen - han tog ännu ett
SM-guld i rally. Och det trots att finalen återstår:
- Det känns skönt. Då kan vi ladda rejält och
behöver inte bry oss om hur det går för
konkurrenterna, log den 44-årige värmlänningen som i
och med sin seger är svensk rallysports mest framgångsrike
segrare genom tiderna. Årets guld är Mats elfte - och
så många har ingen annan svensk rallyförare
någonsin lyckats erövra!
- Det är att bli den meste mästaren, som har varit den
stora drivkraften i år. Jag ville verkligen vinna. Men jag har
fått ta i - hårdare än någonsin Konkurrenterna
är mycket snabba. Så det är väl rutinen jag har
att tacka för att det gått vägen. Jag tror jag har
förmågan att köra fort på rätt
ställen...
En av förarna som gratulerade var en annan värmländsk
veteran, Stig Olov Walfridsson.. Också Stig-Olov fixade sitt
SM-guld: Det nionde i karriären. Men då har några
kommit i rallycross.
- Att jag vann i år berodde inte på att jag körde
bra, utan på att Kenneth Bäcklund, tvingades bryta. Det
var alldeles för krokigt på östgötavägarna
för att jag skulle få plats med min breda
körstil.
Stig Olov slutade sexa i Stora Grupp N, dryga minuten bakom
tävlingens yngste segrare: 20-årige Tobias Johansson
från Ludvika:
- Det har gått väldigt bra i sommar och jag har
tävlat flitigt. Men att det skulle räcka till seger trodde
jag inte, sa 20-åringen. Som var påtagligt skakad av att
uppträda på podiet på presskonferensen tillsammans
med sina idoler:
- Det är en fantastisk känsla av att sitta här
tillsammans med Mats och Stig Olov, som jag sett upp till i
många år, sa Tobias. Som gick upp till tredjeplatsen
totalt inför SM-finalen i Sandviken om två veckor.
Också västerbottningen Stefan Jonsson säkrade guldet
- för hans del i Lilla Grupp A. Vännäs-föraren
slutade trea i klassen efter bl a Mattias Aronsson, den
småländske Super 1600-föraren som tog sin första
delseger i SM.
- Men det var värst vad det svängde. Bilen är
knölig överallt. För så fort jag tog i så
small det i träd och buskar, flinade Stefan. Som trots det inte
kunde låta bli att ta i så mycket han orkade:
- Så fort man tog i så svängde det för mycket.
Jag blev aldrig riktigt klok på hur fort man egentligen skulle
köra...
Om guldet är klart i flera av klasserna så gäller det
definitivt inte SM-seriens största klass, Lilla Grupp N.
Där hette Rejmerallyts segrare Simon Johansson (2-litersklassen)
och Tobias Söderqvist (1400-klassen). Tobias har vunnit sin
klass överlägset i samtliga fem körda
deltävlingar med sin lilla VW Polo. Och vinner
Årsunda-föraren också hemma i Sandviken - då
är guldet klart.. Men finalen i Sandviken är också
final i Svenska Seat-cupen. Och även där tillhör
Tobias toppen.
- Ja, jag ligger tvåa och har segerchans. Och om jag vinner
Seat Cup vinner jag också slutpriset 135.000 kr. Men då
kan jag missa SM-guldet, sa Tobias. Som grunnar förtvivlat
på vilken bil han ska ta i finalen:
- Jag kan vinna guld även om jag ställer upp i
2-litersklassen. Jag tror det räcker om jag blir sexa och Simon
vinner, sa tävlingens mest tankfulle segrare.
Simon Johansson, ydrejuniorern, behöver inte fundera så
mycket. Simon har kört strålande i de senaste
tävlingarna och för hans del handlar det bara om att
försöka vinna även i Sandviken.
Årets Rejmerally var fullt av prestationer. Fär det var
inte bara segrarna i de olika klasserna som gjorde bra ifrån
sig.
Mats Thorszelius - SM-seriens verklige otursgubbe - svarade för
en enastående prestation. Uppsala-föraren råkade ut
för en trasig drivaxel redan på första sträckan
och låg absolut sist i resultatlistan när SS 2 startade.
Men han gasade rejält, avancerade genom fältet. Och med
bara en sträcka kvar var han trea bakom en annan snabb
upplandsförare, Dick Wicksell. Men Thorszelius hade krafter kvar
- tog i lite extra, passerade Wicksell och knep den totala
andraplatsen med en tiondels sekund till godo!
Oscar Svedlund slutade på åttonde plats - också det
en suverän prestation. Värmlänningen rullade
nämligen på SS5 när han skulle väja för en
konkurrent som låg tvärs över vägen. Men han kom
igång och ökade tempot ännu mer. Bland annat var den
unge Grupp N-föraren totalsnabbast på den åttonde
specialsträckan:
- Jag behövde ju inte vara speciellt rädd om bilen
längre. Så det är klart jag tog i...
Det var inte bara Oscar Svedlund som rullade på femman, som
krävde många offer. Bland annat totalskrotade Patric
Carlsson, Nykping. Rullade gjorde även F1-föraren Andreas
Eriksson. Plus ledaren i RM-serien, David Walfridsson från
Torsby. Davids rullning innebar att Michael Wikström - svensk
mästare på isbana - nu toppar SM-serien och alltså
har chansen att ta två guld på en och samma säsong
om han gör en bra tävling även i Sandviken om
två veckor.
Resultat, Rally-SM, Rejmerallyt,
Linköping.
Totalt: 1) Mats Jonsson/Johnny Johansson, Forshaga MK,
Ford WRC, 1.12.29,6, 2) Mats Thorszelius/Evellina Thorszelius,
Almunge MK, Toyota WRC, +47,4, 3) Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK
Uppsala, Subaru WRC, +47,5, 4) Tobias Johansson/Mikael Johansson,
Ludvika MS, Mitsubishi N4, +1.27,3, 5) Jonas Wigren/Terje Carlsson,
Norrköpings MK, d:o, +1.32,6, 6) Martin Hjelmar/Mårten
Thörner, SMK Motala, d:o, +1.46,5, 7) Carina Hermansson/Marie
Eriksson, Skepptuna MK, d:o, +2.03,6, 8) Oscar Svedlund/Björn
Nilsson,Karlstad MC, d:o, +2.24,3.
Stora Grupp A: 1) Jonsson,
1.12.29,6, 2) Thorszelius, 47,4, 3) Wicksell, +47,5, 4) Kjell
Hansson/Mikael Ståhl, Haninge MK, Subaru, +3.26,6, 5)
Per-Åke Ring/Jan Glimrén, SMK Valdemarsvik, Toyota Gr A,
+7.00,8.
SM-ställningen inför finalen:
1) Jonsson, 72 p, 2) Thorszelius, 48, 3) Wicksell, 46.
Stora Grupp N: 1) Johansson,
1.13.56,9, 2) Wigren, +5,3, 3) Hjelmar, +19,2, 4) Hermansson, +36,3,
5) Svedlund, +57,0.
SM-ställningen inför
finalen: 1) Stig-Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK
Ratten, Mitsubishi, 61, 2) Kenneth Bäcklund/Joachim Gevert, Vara
MK, d:o, 37, 3) Johansson, 36.
Lilla Grupp A: 1) Mattias
Aronsson/Håkan Ståhl, NARC Anderstorp, Peugeot Super
1600, 1.17.26,5, 2) Christer Steen/Håkan Jacobson,
Svärdsjö MK, Vauxhall F1 Kit Car, +6,3, 3) Stefan
Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car,
+25,0.
SM-ställningen inför
finalen; 1) Jonsson, 90 p, 2) Aronsson, 66, 3) Stoffe
Nilsson/Pekka Svensson, Hässleholms MK, Peugeot Super 1600,
56.
Lilla Grupp N: 1) Simon
Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, Renault, 1.17.52,0, 2) Peter
Fredriksson/Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, 25,8, 3) Joakim
Rydholm/Roger Rydholm, Dals MK, Peugeot, +30,5, 4) Joachim
Grahn/Rickard Nilsson, Simrishamns MK, d:o, +1.16,9, 5) Berndt
Carlsson/Håkan Lindén, Linköpings MS, +1.27,4. N1:
1) Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF Årsunda,
VW, 1.19.24,7, 2) Rickard Karlsson/Johan Karlsson, Katrineholms MK,
d:o, +1.32,5, 3) Andreas Abrahamnsson/Magnus Johansson, Katrineholms
MK, Suzuki, +2.10,2.
SM-ställningen inför
finalen: 1) Söderqvist, 75 p, 2) Johansson, 61, 3)
Karlsson, 51.
JSM: 1) Johansson, 1,17,52,0, 2)
Söderqvist, +1.32,7, 3) Abrahamsson, +3.42,9.
RM, Grupp H: 1) Joakim
Norén/Jonas Holm, Linköpings MS, Mitsubishi 4WD,
1.16.46,1, 2) Sune Jönsson/Jörgen Bäckström,
Hässleholms MK, Audi 4WD, +1.06,7 3) Håkan
Gustavsson/Andreas Johanson, Carlsborgs MK, Volvo 2WD, +41,3, 4)
Conny Johansson/Per-Magnus Ericsson, Åtvidabergs MK, Opel 2WD,
+1.38,4, 5) Michael Wikström/Tomas Fredriksson, NMS Boden, Opel
2WD, +1.54,6.
RM-ställningen inför finalen:
1) Wikström, 30 p, 2) David Walfridsson/Per Wiksten,
MK Ratten, Volvo 2WD, 24, 3) Gustavsson, 23.
Totalt efter SS 10 Britteborg 8080 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.12.29,6
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 47,4
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 47,5
4) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.27,3
5) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
1.32,6
6) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.46,5
7) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, +
2.03,6
8) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.24,3
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
2.36,7
10) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo
4, + 2.40,7
11) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, + 2.52,3
12) Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lanser Evo 5, +
3.17,0
13) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 3.21,5
14) Tobias Olsson, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
3.52,5
SS 10 Britteborg 8080 m
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC,
5.30,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 5.33,5
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 5.35,5
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 5.36,7
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
5.38,4
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 5.41,8
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 5.42,2
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4,
5.44,4
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 5.44,7
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, 5.45,0
Totalt efter SS 9 Nannerbo 13080 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.06.52,9
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 50,7
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 53,3
4) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.28,5
5) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
1.30,9
6) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.38,5
7) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, +
1.55,3
8) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.02,1
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
2.31,2
10) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo
4, + 2.33,0
SS 9 Nannerbo 13080 m
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC,
8.16,4
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 8.22,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 8.22,9
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
8.28,3
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 8.28,9
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 8.31,1
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, 8.34,2
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 8.36,1
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, 8.39,9
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4,
8.40,6
Totalt efter SS 8 Önhult 6240 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 58.30,1
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 50,6
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 59,7
4) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.20,2
5) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.25,2
6) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
1.25,4
7) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, +
1.43,9
8) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 1.56,0
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
2.12,3
10) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo
4, + 2.15,2
SS 8 Önhult 6240 m
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6,
4.19,2
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 4.19,6
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 4.21,3
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 4.21,6
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 4.21,8
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, 4.25,1
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 4.25,8
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 4.26,1
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
4.26,3
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, 4.29,4
Totalt efter SS 7 Broddebo 7110 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 54.08,8
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 50,1
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.01,4
4) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.19,9
5) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
1.20,4
6) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.20,4
7) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, +
1.40,1
8) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4,
+ 2.06,2
9) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 2.54,3
10) Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi Lancer Evo 3,
+3.25,4
11) Simon Johansson Ydre MK, Renault Clio Sport, + 3.53,3
SS 7 Broddebo 7110 m
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC,
4.55,1
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 4.56,0
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 5.03,0
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 5.04,3
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, 5.04,5
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 5.04,7
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
5.05,0
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 5.05,6
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 5.05,7
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4,
5.08,5
Totalt efter SS 6 Nannersbo 13080 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 49.12,8
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 40,5
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.02,3
4) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 1.10,2
5) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
1.11,4
6) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, +1.13,40
7) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO,
+1.31,69
8) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4,
+1.53,4
9) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 2.41,0
10) Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi Lancer Evo 3,
+ 3.03,1
11) Simon Johansson Ydre MK, Renault Clio Sport, + 3.27,4
SS 6 Nannersbo 13080 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 8.27,1
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 8.32,3
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 8.41,1
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 8.42,3
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
8.42,5
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 8.43,2
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, 8.43,5
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 8.44,4
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 8.49,3
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 8.50,2
Tuff morgon i Rejmerallyt
Det blev en onödigt tuff morgon när årets
femte SM-rally, Rejmerallyt, fortsatte i trakterna av Kisa
Åtvidaberg i Östergötland tidigt på
lördagsmorgonen. Den första fruktade morgonsträckan
gick bra.
Men på dagens andra sträcka började problemen.
Först rullade tre av bilarna i den inledande N2-klassen - Lilla
Grupp N. Strax därefter körde Ludvikas unge Tobias
Johansson in i en flock hjortar, som passerade över
vägen.
Och när Kit Car-föraren Andreas Eriksson dessutom rullade
och blockerade hela tävlingsbanan - då blev det
tvärstopp. Tävlingen fick stoppas och sträckan fick
röjas innan tävlingen kunde fortsätta. Ledande Mats
Jonsson tillhörde den grupp förare som tog sig genom alla
problem medan en hel rad av toppförarna rasade nedåt i
startlistan. Så just nu är resultatlistan högst
preliminär...
Bland de förare som tvingades bryta på SS5 - dagens
längsta sträcka och den som Mats Jonsson tippade som
sträckan som skulle avgöra hela tävlingen - finns
förare som Eddie Hörbing, avåkning, Jimmy Joge,
avåkning, Patric Carlsson, avåkning och Stoffe Nilsson -
som fick stopp redan på ss 4.
Många förare - bland annat Oscar Svedlund och Micke
Lindqvist hade också problem men kunde fortsätta.
Åtminstone till servicen i Åtvidaberg. Micke hade dock
ett hjul som inte satt fast ordentligt, så hans chanser att
behålla andraplatsen totalt är mindre än
minimala...
Sammanlagt ska förarna köra sju specialsträckor innan
tävlingen avslutas i Linköping på
lördagseftermiddagen.
Totalt efter SS 5 Hålebo 26000 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 40.45,7
2) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5,
+ 21,9
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 25,3
4) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 49,0
5) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 54,1
6) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
56,0
7) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 57,1
8) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, +
1.05,9
9) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4,
+ 1.24,4
10) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, + 2.17,9
Stora Grupp A: 1) Jonsson,
40.45,7, 2) Lindqvist, +21,9, 3) Wicksell, +25,3, 4) Thorszelius,
+57,1, 5) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru, +2.17,9
Stora Grupp N: 1) Hjelmar,
41.34,7, 2) Johansson, +5,1, 3) Wigren, +7,0, 4) Hermansson, +16,9,
5) Tobias Gustavsson, SMK Östgöta, Mitsubishi, +35,4.
Lilla Grupp A: 1) Christer Steen,
Svärdsjö MK, Vauxhall F1 Kit Car, 43.55,9, 2) Stefan
Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, +10,1.
Lilla Grupp N: 1) Simon
Johansson, Ydre MK, Renault, 43.31,9, 2) Per Gunnar Andersson,
Årjängs MK, d:o, +0,2, 3) Fredrik Andersson, Ludvika MS,
d:o, +23,3, 4) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, d:o, +32,1, 5)
Joachim Grahn, Simrishamns MK, Peugeot, +46,0. N1: 1) Tobias
Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 44.44,2, 2) Rickard Karlsson,
Katrineholms MK, d:o, +47,2, 3) Andreas Abrahamnsson, Katrineholms
MK, Suzuki, +1.22,3
RM, Grupp H: 1) Håkan
Gustavsson, Carlsborgs MK, Volvo 2WD, 43.56,7, 2) Sune Jönsson,
Hässleholms MK, Audi 4WD, +3,5) Michael Wikström, NMS
Boden, Opel 2WD, +1.04,6.
SS 5 Hålebo 26000 m
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC,
16.38,9
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 16.54,3
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5,
17.04,7
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
17.09,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 17.10,2
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 17.15,1
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 17.18,9
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 17.25,3
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 17.27,6
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4,
17.36,8
Totalt efter SS 4 Boda 9620 m
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 23.51,4
2) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 8,6
3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 9,4
4) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5,
+ 11,5
5) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
14,1
6) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 15,7
7) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, + 28,5
8) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 29,5
9) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
40,5
10) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo
4, + 41,9
11) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, +
45,1
12) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, +
48,0
13) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 53,3
14) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
59,3
15) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.03,0
SS 4 Boda 9620 m
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC,
6.19,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 6.24,2
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
6.24,2
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 6.24,3
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 6.24,9
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5,
6.26,2
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 6.26,9
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 6.27,1
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, 6.28,5
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 6.28,6
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 6.28,8
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
6.30,3
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, 6.32,1
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, 6.32,6
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 6.34,7
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 6.35,0
Fredag 6 september
SS 1 kl. 18:23 Linköpings Motorstadion 4330 m
SS 2 kl. 19:44 Tyrsbo 15270 m
SS 3 kl. 20:45 Linköpings Motorstadion 4330 m
Mats Jonsson leder Rejmerallyt efter
första dagen
Damm, mörker och en osedvanligt smal och krokig
andrasträcka ställde till: det ordentligt när
Rejmerallyt inleddes i Östergötland på fredagen.:
Titelförsvararen i värstingklassen - WRC-föraren Mats
Jonsson, Forshaga MC,: som tappade 0,8 sekunder till utmanaren Eddie
Hörbing på första sträckan -: tog igen allt och
lite till på ss 2.: Men så startade han också
först i sin klass och slapp åtminstone en del av: det damm
som drabbade konkurrenterna!
Rejmerallyt körs under två dagar och trots att första
dagen bara bestod av: tre specialsträckor hände massor. T
ex att många av de unga förarna klarade: siktproblemen
bättre än sina äldre konkurrenter.: En rejäl
skräll var t ex att östgötaföraren Martin Hjelmar
tog ledningen i: Stora Grupp N och att Motalas landslagsjunior Jimmy
Joge körde in på åttonde: plats totalt.
Bra fart hade också en annan hemmaföraren - Micke
Lindqvist - som kom i mål: som trea vid nattuppehållet,
bara 0,1 sekunder bakom uppländske WRC-Dick: Wicksell. Dick som
tappade en del på ss 2, men som tog igen massor genom att :
åka fortare än alla andra på
tredjesträckan.
Lördagens etapp består av sju specialsträckor och
inleds tidigt på lördagen.
- Jag tror tävlingen avgörs på de första
sträckorna på lördagsmorgonen. Den: som är vaken
och alert då, kommer att göra bra resultat, sa Mats
Jonsson.
Bland de förare som hade problem på fredagskvällen
var Mats Thorszelius,: Stig-Olov Walfridsson och Kenneth
Bäcklund. Thorszelius hade: drivaxelproblem, Walfridsson
punkterade och Bäcklund en trilskande: växellåda.
I Lilla Grupp A av tog Andreas Eriksson ledningen före favoriten
Per: Johansson medan Per Gunnar Andersson från
Årjäng kom igång på ss 2 och tog : över
ledningen i tävlingens största klass - Lilla Grupp N.
I Grupp H - som kör om titeln Riksmästare - var det David
Walfridsson från: Torsby som öppnade snabbast.
Totalt efter SS SS 3 Linköpings
Motorstadion
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 17.27,1
2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 9,5
3) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5,
+ 9,6
4) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 11,2
5) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 13,1
6) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
14,2
7) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, + 24,3
8) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 25,2
9) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4,
+ 27,3
10) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
34,5
11) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, +
34,7
12) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, +
48,2
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 48,3
14) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 50,7
15) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, +
51,0
16) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 55,3
17) Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lanser Evo 5, +
56,0
18) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Carisma, + 57,6
19) Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport,
+ 1.01,9
Stora Grupp A: 1) Jonsson,
17.27,1, 2) Wicksell, +9,5, 3) Lindqvist, +9,6,: 4) Hörbing,
+13,1, 5) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby, Ford Gr A,:
+40,2
Stora Grupp N: 1) Hjelmar,
17.38,3, 2) Carlsson, +3,0, 3) Bäcklund, +11,6,: 4) Joge, +13,1,
5) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi, +14,0.
Lilla Grupp A: 1) Andreas
Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford F1 Kit Car,: 18.15,4, 2) Per
Johansson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, +7,0, 3) Stoffe:
Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot Supet 1600, +16,0, 4) Mattias
Aronsson,: NARC Anderstorp, d:o, +25,8, 5) Stefan Jonsson,
Vännäs MK, Seat F2 Kit Car,: +30,7.
Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar
Andersson, Årjängs MK, Renault, 18.29,0, 2): Simon
Johansson, Ydre MK, d:o, +9,7, 3) Fredrik Andersson, Ludvika MS,
d:o,: +16,5, 4) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, d:o, +19,1k,
5) Danne Lundh : Östergyllen RC, Peugeot, +22,85. N1:1) Tobias
Söderqvist, AMF Årsunda, VW,: 19.11,9, 2) Rickard
Karlsson, Katrineholms MK, d:o, +27,5, 3) Jonas: Ericsson, Kolsva MS,
Citroën, +33,8.
RM, Grupp H efter 2 av 3 SS: 1)
David Walfridsson, MK Ratten Torsby, Volvo: 2WD, 14.49,2, 2) Joakim
Norén, Linköpings MS, Mitsubishi 4WD, +14,8, 3) Sune:
Jönsson, Hässleholms MK, Audi 4WD, +15,5, 4) Håkan
Gustavsson, Carlsborgs: MK, Volvo 2WD, +17,5, 5) Conny Johansson,
Åtvidabergs MK, Opel 2WD, +36,9.
SS 3 Linköpings Motorstadion 4330 m
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 3.30,4
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 3.32,0
Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 3.35,6
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5,
3.35,8
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 3.37,3
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4,
3.38,6
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
3.39,2
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 3.39,2
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 7, 3.39,3
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 3.40,3
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
3.41,1
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, 3.41,3
Rune Dalsjø, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, 3.42,3
Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 3.44,9
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 3.45,1
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 3.45,6
Totalt efter SS 2 Tyrsbo
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 13.49,8
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 9,3
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
10,4
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5, +
11,1
Rune Dalsjø, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, + 13,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 16,4
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 18,4
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, + 20,3
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 7, + 20,8
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 22,2
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4, +
26,0
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO, + 26,3
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, +
32,6
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 36,6
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 38,5
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 42,4
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 7, + 44,7
SS 2 Tyrsbo 15270 m
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 10.19,0
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 10.19,5
Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo 6,
10.20,2
Rune Dalsjø, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza, 10.23,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5,
10.26,9
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, 10.30,7
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 10.33,9
Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 4,
10.34,4
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 10.34,9
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 10.37,1
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 7, 10.37,9
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 10.38,2
Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 10.43,7
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
10.44,4
Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, 10.47,1
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 10.50,1
Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lanser Evo 5,
10.55,1
Rejmerallyt har startat
Eddie Hörbing från Degerfors öppnade
snabbast när Reimerallyt - årets femte deltävling i
Rally-SM - rullade igång i Linköping på
fredagskvällen. Eddie körde 0,8 sekunder snabbare än
titelförsvararen Mats Jonsson som jagar ännu ett
SM-guld.
Utmanaren Mats Thorszelius gjorde ett misstag och tappade 36
sekunder. Mycket att försöka ta igen men tävlingen har
just börjat. Sammanlagt ska förarna avverka 10
specialsträckor och lika många tävlingsnmil innan
tävlingen avslutas på lördagseftermiddagen.
Sammanlagt startade 76 förare i tävlingen där det
gäller att skaffa sig bästa möjliga läge i
samtliga klasser, innan finalen i Sandviken om två veckor.
SS 1 Linköpings Motorstadion
Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC,
3.30,0
Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 3.30,8
Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 3.31,3
Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 7, 3.32,7
Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO 5,
3.34,0
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 7, 3.35,0
Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza, 3.35,6
Mats Karlsson, Vimmerby MS, Ford Escort WRC, 3.36,0
Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 3.36,3
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6,
3.38,0
Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, 3.38,1
Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, 3.39,0
Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lanser Evo 5, 3.39,4
Per-Åke Ring, SMK Valdemarsvik, Toyota Celica, 3.39,5
Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 3.39,6
Stora Grupp A: 1) Hörbing,
3.30,0, 2) Jonsson, +0,8 sek, 3) Wicksell, +1,3, 4) Lindqvist, +4,0,
5) Hansson,+5,6
Stora Grupp N: 1) Bäcklund,
3.32,7, 2) Walfridsson, +2,3 sek, 3) Jonas Wigren, Norrköpings
MK, Mitsubishi, +5,3, 4) Tobias Johansson, Ludvika MS, d:o, +5,4, 5)
Carina Hermansson, Skepptuna MK, d:o, +6,3
Lilla Grupp A: 1) Per Johansson,
SMK Trollhättan, Saab Kit Car, 3.40,3, 2) Per-Arne
Sääv, V. Östergötlands MK, VW Kit Car, +2,5, 3)
Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, +3,3, 4)
Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, d:o, +4,2, 5) Andreas Eriksson,
MK Speed Nynäshamn, Ford F1 Kit Car, +4,3
Lilla Grupp N: 1) Simnon
Johansson, Ydre MK, Renault, 3.45,4, 2) Peter Fredriksson,
Norrköpings MK, d:o, +0,8 sek, 3) Per Gunnar Andersson,
Årjängs MK, d:o, +1,4, 4) Lars Rune Hagen, Norge, d:o,
+1,8, 5) Danne Lundh Östergyllen RC, Peugeot, +2,5. N1:1) Tobias
Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 3.54,3.
02-09-05 Rejmerallyt - från start till mål
- Vägarna är osannolikt bra. Nästan hela
sträckningen består är underbara allmänna
vägar. Och det är så krokigt att förarna inte
kommer att tro sina noter!
Sievert Lindqvist, tävlingsledare i Rejmerallyt - årets
näst sista deltävling i rally-SM - riktigt sprudlar av
entusiasm, när han beskriver tävlingsbanan.
Totalt handlar det om tio mil ss fördelade på 10
specialsträckor. Hela banan är offentlig från och med
fredag morgon. Tävlingscentrum är Folkets Park Cupolen i
Linköping där tävlingen startar med böjan kl 18
på fredagskvällen.
- Första tävlingsdagen kör vi tre sträckor,
berättar Sievert.
- Vi börjar med en underbar publiksträcka på
Linköpings Motorstadion, dit första tävlande
anländer strax efter 18 på fredagen. Sedan gör
bilarna en sväng nedåt Ulrika och den andra
specialsträckan, varefter de återvänder till
Motorstadion och kör den sträckan en andra gång, med
början 20.25.
På lördagen är de tävlande tidigt i farten.
Redan 07.30 startar första bil i startfältet (som nu
seedats om efter lördagens resultat) på SS4. Sträckan
ligger i trakten av Söderö mellan Kisa och
Åtvidaberg. Kort därefter startar ss 5, varefter ekipagen
svänger in till Åtvidaberg och ett kort
serviceuppehåll.
- Vi håller till på Kanonvallen. Dit
återvänder förarna efter varannan sträcka,
vilket betyder att merparten av vägarna går i
Åtvidabergs-regionen, berättar Sivert.
- Samtliga sträckor runt Åtvidaberg körs under
lördagsförmiddagen. SS 6 Nannersbo startar 9.10 och SS 7
Broddebo klockan 9,40 varefter det blir ett längre
serviceuppehåll - förarna måste ju ha lite att
äta också - innan vi kör ytterligare två
sträckor med start 11.35 respektive 12.00 och rundar av med ett
sista servicebesök på Kanonvallen.
- Därefter återstår bara en specialsträcka och
den ligger på återvägen mellan Åtvidaberg och
Linköping och startar klockan 13.10.
Östgötaklubbarna har laddat upp med kartor och program
på en rad ställen där tävlingen drar fram. Bland
annat på alla OK/Q8-mackar och på Rejmes olika
anläggningar.
- Klockan 09 på fredagen blir banan offentlig och från
och med då blir kartorna tillgängliga på
försäljningsställena.
Tävlingsekipagen kommer tillbaka till rallyhögkvarteret
på Cupolen i Linköping med början 15.07 på
lördagseftermiddagen:
- Att det tar så pass lång tid beror på att vi
samlar ihop fältet och ger teamen en chans att tvätta av
och och snygga till bilarna, innan de rullar in över
slutmålet.
Totalt är 85 förare anmälda i de olika SM-klassen.
Storfavorit till totalsegern är Mats Jonsson som kör en
Ford WRC i största klassen. Men det är minst lika tufft i
alla fem SM-klasserna (fyra seniorklasser plus JSM) i det seedade
startfält där tio ekipage i Lilla Grupp N startar
först. Fältet avslutas med ett antal nationella Grupp
H-bilar, där förarna tävlar om RM-titeln
(riksmästerskapen).
02-08-27
Rally-SM: 85 förare startar i Rejmerallyt
Jonas Kruse gör come back!
- Vi ska få hem motorn i
dagarna och räknar med att kunna testa veckan innan start. Jag
är rätt säker på att allt ska gå
vägen.
Jonas Kruse är en av landets populäraste förare -
trots att han inte kört SM i år. Han skulle ha gjort come
back i Midnattssolsrallyt tidigare i år, men nu blir
Rejmerallyt premiärtävling för den nya bilen, Sveriges
första Renault Super 1600!
Sammanlagt är 85 förare anmälda till Rejmerallyt,
årets näst sista deltävling i SM-serien. Så det
är fler än Jonas Kruse som arbetar intensivt med
förberedelserna just nu...
Värmlänningen Kruse siktar inte på någon
SM-come back för egen del. Han ska utveckla och testa Renaults
nya tävlingsbil. Tre tävlingar är inplanerade i
höst. Därefter ska Per Gunnar Andersson - ett av landets
största löften just nu - ta över. Men först ska
PG avsluta sin säsong i den lilla standardvagnsklassen.
Målet är att vinna JSM och att ta medalj även i
senior-SM.
Det märks i startlistan att det närmar sig ett
avgörande i de olika klasserna. Flera förare som kört
bort sig tidigare under säsongen har klivit av. Och de som
återstår satsar ännu hårdare på att
göra två bra avslutningstävlingar.
Årets Rejmerally har tävlingscentrum i Folkets Park
Cupolen, Linköping där tävlingen startar på
fredag kl 18. På lördag avgörs huvuddelen av
specialsträckor - sammanlagt handlar det om över 10 mil ss
utmed en 50 mil lång bana.
- Jag är stolt över att kunna bjuda på så fin
inramning till tävlingen, kommenterar Sievert Lindqvist,
tävlingsledare:
- Och jag är nöjd med antalet tävlande. Det är
precis så många som vi kalkylerat med.
Rejmerallyt i Östergötland har varit värd för SM
sedan början av 70-talet. Så det är ett erfaret
gäng som står beredda att ta hand om SM-förarna.
- Som mest har vi haft 140 startande i en SM-tävling. Men det
var på den tiden hela startfältet var värt lika
mycket som en enda WRC-bil , skrattar Sivert.
I den snabbaste av SM-klasserna - WRC-klassen - är veteranen och
titelförsvararen Mats Jonsson storfavorit med sin Ford WRC. Mats
toppar poängligan i den här sevärda klassen och har en
rejäl ledning före upplänningarna Mats Thorszelius,
Toyota WRC, Dick Wicksell, Subaru WRC.
- Jo, jag leder. Men eftersom alla tävlingar räknas
måste jag fortsätta plocka poäng om jag vill
säkra guldet, säger Mats.
Sammanlagt kommer 10 bilar till start i WRC-klassen. Förutom de
tre i tabelltoppen bland annat hypersnabbe Ford-föraren Eddie
Hörbing, Degerfors och duktiga hemmaförarna Micke
Lindqvist, SMK Östgöta och Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna
Mjölby.
Den klass Jonas ska köra i kallas Lilla Grupp A och
innehåller för tre biltyper med samma grunduppbyggnad
(trimmat och 2-hjulsdrivet): Grupp A med 2 litersmotor (s k F2-bilar)
eller 1,6 litersmotorer (sk F1-bilar) plus nya, internationella Super
1600, som är den klass man kör bland annat i Junior-VM. Den
här klassen är mycket populär bland publiken - bilarna
är häftigt byggda och högvarviga, vilket ger en
rejäl ljudchock i skogen:
- Vi varvar 9.000 varv innan vi växlar, flinar Jonas Kruse.
En av storfavoriterna i Lilla Grupp A är Per Johansson
från Trollhättan i en Saab 9-3 Kit Car. Per är
för närvarande SM-tvåa efter ledande Stefan Jonsson,
som kör en Seat Kit Car. Och båda har två segrar var
så här långt. Bakom de här slåss Super
1600 Mattias Aronsson, Gislaved, Stoffe Nilsson, Hässleholm och
Andreas Eriksson, Nynäshamn - om bronset. Klassen är
för första gången någonsin större än
Stora Grupp A - 11 bilar är anmälda till Rejmerallyt.
Veteraner i Stora Grupp N (4-hjulsdrift och turbo, men mest
standardkomponenter) domineras av veteranerna: Stig-Olov Walfridsson,
Karlstad och Kenneth Bäcklund, Vara. Men de unga förarna
trycker på. Senast var det Daniel Carlsson från
Säffle men nu är Daniel upptagen med Junior VM så han
avstår start. Men det finns fler. Unge Tobias Johansson
från Ludvika (son till välbekante Erik Eken Johansson) har
matchat klokt sedan debuten och nu börjar det lossna på
allvar. Rejmerallyt kan mycket väl bli det stora genombrottt
för den unge dalmasen.
Patric Carlsson, Nyköping och Osvar Svedlund, karlstad är
andra snabba förare. Och så finns det ett helt koppel
vassa östgötar med bl a Jimmy Joge - juniorlandslagsmannen
som lämnat lilla Grupp N mitt under säsongen och satsat
på en N4. Sammanlagt är 16 team anmälda till start i
klassen
SM-seriens största klass är som vanligt Lilla Grupp N
(2-hjulsdrivet och max 1400 alt 2000 cc motorer) som står
för 31 ekipage i anmälningslistan. Att de två
klasserna (N1 och N2) slåss om samma guld gör att Tobias
Söderqvist, som totalt dominerat 1400-klassen under året,
toppar SM - trots att N2-bilarna är betydligt snabbare.
De små N1-bilarna är de som går ut först
från Cupolen i Linköping fredagen den 6 sept. Anders
Fredriksson från Mälaröarna inleder, SM-ledande
Tobias kommer som sjätte bil.
Sist i SM-startfältet kommer förarna i de äldre
bilarna - de som slåss om titeln Riksmästare. RM-serien
har hittills utvecklats till en duell mellan värmlänningen
David Walfridsson från Torsby i en Volvo 240 och norrbottningen
Michael Wikström från Boden i en Opel Ascona.
Michael är regerande mästare på is och har efter att
ha dominerat rallysporten i den övre delen av landet gett sig i
kast med hela RM-serien. Och hittills har det gått bra, han
ligger för närvarande tvåa i serien, bara 4
poäng bakom ledande David Walfridsson. Sammanlagt är 17
Grupp H-bilar anmälda, fem äldre 4-hjulsdrivna bilar,
resten 2-hjulsdrivna.
I år testar Svenska Bilsportförbundet ett nytt
startnummerssystem i SM. Startnumren ger information om dels vilken
klass föraren tävlar i - dels hur det gick i SM förra
året:
En- och tvåsiffriga bilar anger att det handlar om Stora Grupp
A (Mats Jonsson har alltså startnummer 1 eftersom han kör
en WRC-bil och vann SM förra året)
Startnummer i 100-serien anger bilar i Stora Grupp N
Startnummer i 200-serien pryder alla ekipage i Lilla Grupp A
Startnummer i 300-serien har alla bilar i Lilla Grupp N. Står
det dessutom ett J vid numret så är föraren junior
och deltar även i Junior-SM. Förarna som tävlar i
RM-serien har startnummer i 400-serien.
02-08-07 Två deltävlingar kvar i Rally-SM
Superfinal och mästarmöte test inför Rejmerallyt
Nu drar det ihop sig till final i
SM-serien i rally 2002. Bara två tävlingar
återstår: Rejmerallyt i Linköping den 6-7 september
och Rally Sandviken i Sandviken två veckor senare, dvs den
20-21 september.
Men det räcker inte med det. De närmaste veckorna drar en
formlig kavalkad av toppförare genom Östergötland.
Först ut är T-turen i Motala redan nu på lördag
den 10 aug. Då passar massor av toppförare på att
testa östgötavägarna, som bjuder på final i
Supermästerskapen 2002. Sedan kommer Mästarmötet
på Himmelstalund i Norrköping. Den tävlingen
körs mitt i veckan - onsdagen den 21 aug - och bara 40
förare tillåts starta, samtliga toppförare.
- Vi kör 20 förare i 4-hjulsdrivna bilar och 20 i
2-hjulsdrivna, säger Magnus Jansson, Norrköping. Som glatt
räknar upp några av deltagarna: Mats Thorszelius, Dick
Wicksell, Eddie Hörbing, Jari Saarinen, Erik Eken och Tobias
Johansson, Martin Hjelmar, Per Johansson, Timo Houvinen, Per Gunnar
Andersson osv...
Och som om det inte vore nog finns en chans till i
Östergötland innan Rejmerallyt drar igång. Då
(24 aug) handlar det om klassiska Stenbocksrundan med start och
mål i Boxholm.
Men- över till SM som hittills i år bjudit på idel
rafflande tävlingar med massor av täta, tuffa dueller
både totalt och i klasserna. Tidigare har inte alla klasser
kört alla deltävlingar. Men i de tävlingar som
återstår i SM-serien ingår samtliga SM-klasser, dvs
även JSM och RM för Grupp H-förare. Det är med
andra ord lika bra att färska upp minnet över hur det ser
ut i de olika tabellerna inför de två
återstående SM-tävlingarna.
Mats leder Stora Grupp A
Värstingklassen Stora Grupp A
leds av Mats Jonsson, veteranen och titelförsvararen från
Vålberg i Värmland. Mats har fått kämpa
hårt i den här sevärda klassen där bilarna
är fyrhjulsdrivna, turbomatade och accelererar från 0 till
100 snabbare än en Formel 1-bil. Teamet har dock bevisat sin
styrka - trots diverse tekniska problem har Mats och codrivern Johnny
Johansson vunnit tre av de fyra första deltävlingarna med
sin gamla, välanvända Ford WRC..
Fortfarande är dock segern inte i hamn - både Mats
Thorszelius, Almunge MK i en Toyota WRC och Subaru-föraren Dick
Wicksell, SMK Uppsala (som båda delar andraplatsen) har
teoretist chans att snuva Mats på segern. Mest realistiskt
är dock att de två upplänningarna får
slåss om silvret. Se upp för östgöten Micke
Lindqvist som bara jagar tätt bakom!
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 57 p, 2) Mats
Thorszelius, Almunge MK,Toyota WRC och Dick Wicksell/Fransson, SMK
Uppsala, Subaru WRC, vardera 36, 4) Micke Lindqvist, SMK
Östgöta, Mitsubishi Gr A, 26.
Vinterspecialist toppar Lilla Grupp
A
Lilla Grupp A är samlingsnamnet
för tre biltyper: Grupp A med 2 eller 1,6 litersmotorer plus
nya, internationella Super 1600. Det innebär olika
poängskalor vilket gör klassen svårtippad. Bäst
hittills är dock vinterspecialisten Stefan Jonsson i en udda bil
- en Seat Kit Car. Vännäs-föraren som jagas av en av
seriens verkliga publikfavoriter - Per Johansson från
Trollhättan, som hanterar en annan udda bil - en Saab 9-3 Kit
Car. Både Stefan och Per har vunnit två tävlingar
var - men Per åkte av och bröt i South Swedish Rally,
vilket gjort att han halkat efter i poängskörden.
Något som kan vara ödesdigert för Per, eftersom alla
deltävlingar räknas... Bakom de här tre slåss de
tre toppförarna i 1600-klasserna - Mattias Aronsson, Gislaved,
Stoffe Nilsson, Hässleholm och Andreas Eriksson, som tävlar
för Nynäshamns-klubben MK Speed - om bronset.
Lilla Grupp A: 1) Stefan Jonsson,
Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, 72, 2) Per Johansson, SMK
Trollhättan, Saab F2 Kit Car, 56, 3) Mattias Aronsson, NARC
Anderstorp, Peugeot Super 1600, 46, 4) Stoffe Nilsson,
Hässleholms MK, d:o, 42, 5) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford F1
Kit Car, 35, 6) Per-Arne Sääv, VÖMK Skänninge, VW
F2 Kit Car, 25.
Veteraner i Stora Grupp N
Stora standardvagnsklassen
(4-hjulsdrift och turbo, men mest standardkomponenter) toppas av
två ärrade veteraner: Stig-Olov Walfridsson, Karlstad och
Kenneth Bäcklund, Vara. Kenneth är titelförsvarare,
men hade inledningsvis svårt att komma överens med bilen,
som är ny för året. Nu funkar allt som det ska och
Kenneth åker fortare än någonsin. Men också
Stig-Olov har höjt tempot och frågan är om Kenneth
har någon riktig chans att ta in de poäng som
fattas...
Bakom de här två kommer ett helt koppel, nya, snabba
duktiga förare stormande - klassen har fått många
tillskott det senaste året. JVM-stjärnan Daniel Carlsson
från Säffle är för närvarande trea, men
missar åtminstone finalen i Sandviken, som krockar med
Junior-VM i San Remo. Andra unga, duktiga förare som utmanar
veteranerna är bl a Patric Carlsson, Nyköping, Patrik
Malteskog, Norrköping,Tobias Johansson, Ludvika och Oscar
Svedlund, Karlstad.
Stora Grupp N: 1) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi, 54,
2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, 37, 3) Daniel Carlsson,
Säffle MC, d:o, 35, 4) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o,
34, 5) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, d:o, 23, 6) Tobias
Johansson, Ludvika MS, d:o och Oscar Svedlund, Karlstad MC, d:o,
vardera 21.
Duell i Lilla Grupp N
SM-seriens största klass
är Lilla Grupp N (2-hjulsdrivet och max 1400 alt 2000 cc
motorer). Här slåss två dominanter om samma guld.
Storfavorit efter vintersäsongen var superlöftet Per Gunnar
Andersson från Årjäng som inledde med två raka
segrar i 2-litersklassen. Men sedan har det mesta gått på
tok för PG, som för närvarande ligger trea i tabellen
på sina 40 poäng. Leder gör i stället
suveränen i 1400-klassen, Tobias Söderqvist från
lilla Årsunda i Gästrikland. Tobias har varit snabbast i
minsta motorklassen (N1) i alla SM-tävlingarna hittills. I och
för sig hinner inte N1-förarna med de betydligt snabbare
N2-bilarna, men de 60 poäng Tobias skrapat ihop räcker i
alla fall till en ledning som är svår att rubba. Två
N1-vinster till för Tobias och han gör precis som
N1-kollegan Roger Andersson förra året: han kniper guldet
framför näsan på N2-förarna. Simon Johansson,
Per Gunnar Andersson, Billy Johansson, Daniel Hoffman m fl som
kör 2-liters N2-bilar kommer förmodligen att få
slåss om silver - men kan tappa till N1-utmanarna Rickard
Karlsson och Jonas Ericsson...
Lilla Grupp N: 1) Tobias Söderqvist/,AMF Årsunda, VW Polo
N1, 60 p, 2) Simon Johansson, Ydre MK Renault Clio N2, 41, 3)
Per-Gunnar Andersson, Årjängs MK, d:o, 40, 4) Rikard
Karlsson, Katrineholms MK, VW Polo N1, 39, 5) Jonas Ericsson, Kolsva
MS, Citroën N1, 37, 6) Billy Johansson, Säffle MC, Renault
Clio N2 och Daniel Foffman, SMK Linde, Peugeot 306 N2, vardera 36
p.
Omvänt i Junior-SM
I de två SM-tävlingar som
kördes i vintras har förarna i N2-klassen också
kunnat tävla om Junior-SM - om de haft åldern inne vill
säga. Och juniorerna är snabba - i princip handlar det om
samma förare i Junior-SM som i Senior-SM!
Eftersom vintertävlingarna i N2-klassen dominerades av PG
Andersson så är det han som toppar tabellen, 9 poäng
före Tobias Söderqvist. Så även om Per Gunnar
missar segern i Stora SM så har han chansen att ta guld i alla
fall...
JSM: 1) Per-Gunnar Andersson, 40 p, 2) Tobias
Söderqvist. 31, 3) Simon Johansson, 29, 4) Daniel Hoffman, 24,
5) Tony Lundgren, Ludvika MS, Suzuki, N1, 22.
Ännu en Walfridsson i RM
Också i klassen för
äldre bilar (Grupp H) slåss man om Guld. Dock inte om
SM-guld utan om RM (RiksMästerskap). Sedan
Bilsportförbundet sänkte statusen för Grupp H-klasen
har den tunnats ur. Men den är fortfarande se- och
hörvärd, eftersom det handlar om rejält trimmade
tvåhjulsdrivna bilar.
David Walfridsson från Torsby i Värmland (jodå, han
är släkt med Stig-Olov och övriga berömda,
värmländska Walfridssöner) toppar tabellen före
regerande svenske mästaren på isbana, Michael
Wikström från Boden.
RM Grupp H: 1) David Walfridsson, MK Ratten, Volvo, 24 p, 2)
Michael Wikström, NMS Boden, Opel, 20, 3) Peter Hellström/,
MK Kopparberg, Opel och Peter Ågren, Jämtlands MK, Toyota,
vardera 15 p.
www.motorsportivarmland.nu