<< Tillbaka till Startsidan



Peugeot Original Cup 2005


2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Peugeot Orginal Cup Norge>>

Reglemente och anmälningslista 2006 pdf
PEUGEOT ORIGINAL CUP 2005

Slutstälning Peugot Cup 2005 pdf Slutstälning Peugot Cup 2005 Juniorer pdf


05-11-03 Modellbyte i Peugeot Cup
Nästa år växlar Peugeot Sport Sverige upp sin satsning på Peugeot Original Cup!
Gamla 306:an går i pension och under 2006 koncentrerar man sig på att stötta
de förare som väljer att satsa på Peugeot 206 RC i SM-serien i rally.
- 206 RC är en vinnare i klassen för 2-hjulsdrivna grupp N-bilar. Det såg vi redan i år, då Robin Sandberg var ytterst nära att ta guld. Det säger Gert
Blomquist, teamchef för Peugeot-stallet och tillägger:
- Nu ändrar vi inriktning. Den bil som Robin körde för vår räkning kommer att säljas. I stället för att stötta en förare gör vi en rejäl cup med mycket prispengar. På så sätt får alla våra förare chansen att vinna.

Tidigare har Peugeot Original Cup bestått av en mix av tävlingar. Man har kört en del SM-tävlingar och kompletterat med mindre, regionala rallyn. Nu satsar man uteslutande på SM och samtliga deltävlingarna i nästa års Cup kommer alltså att ingå i SM-serien.

Peugeot Original Cup kördes första gången år 2000. Året innan hade Gert Blomquist/Lena Lindberg själva vunnit SM-guld i Lilla Grupp N med den då nyutvecklade 306-modellen:
- Vi fick en perfekt start och 306:an har varit en populär och framgångsrik rallybil ända sedan dess. Så sent som i år vann Andreas Abrahamsson från Katrineholm Cupen med en 306:a. - Men nu är det dags att koncentrera sig på 206-modellen, som är både nyare och vassare. Även om 306:an fortfarande kommer att finnas kvar som en konkurrenskraftig rallybil i många år, främst på distriktsnivå.


05-10-03 Dramatisk upplösning
Det blev en ovanligt dramatisk upplösning på Peugeot Rally Cup 2005. När finalen avgjordes i Örebro i helgen tvingades arrangörerna tillgripa särskiljning för att få fram en slutsegrare. Detta efter att Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK och Pär Karlsson, Lidköpings MSF, båda kört på sekunden lika fort över de fem specialsträckorna!

Normalt särskiljer man efter resultatet på första sträckan. Men även där var de två på sekunder lika snabba. Så i stället fick SS 2 avgöra. Och just där hade Andreas Abrahamsson kört två sekunder snabbare än Per. Vilket alltså gjorde att både finalsegern och slutsegern 2005 gick till Andreas Abrahamsson från Katrineholm!

Egentligen var det ytterligare en förare som kunde ha vunnit serien; Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK. Stefan inledde starkt på SS 1 och 2 för att sedan tappa 10-12 sekunder på SS 3. Därmed - skulle det visa sig - försvann också chansen till att vinna Peugeot Original Cup 2005. Stefan slutade nämligen trea, bara fyra sekunder bakom de två i toppen...

Annars var det Johan Kindahl, Norrköpings MK som inledde bäst. Satsningen slutade dock med en rullning i målsvängen på SS 3. Johan fick trösta sig så gott det gick med att han trots allt tog hem segern i Peugeots Juniorcupen 2005.

Andreas Abrahamsson tog hand om ledningen efter SS 3 men skuggades hela tiden av Pär Karlsson. Efter SS 4 ledde Andreas med 4 sekunder - men Pär ökade och tog tillbaka de fyra sekunderna på ss 5. Så det blev alltså särskiljning som avgjorde Peugeot Cup 2005.

Stefan Malmqvist - som var tvingad att vara sämst tvåa i finalen med både Pär och Andreas efter sig - slutade på tredje plats i cupen. Mattias Lindberg, Vänersborgs MK gjorde en stark insats och fyra totalt medan Johan Andersson, Norrköpings MK slutade sexa i sammandraget - trots att han den här helgen försvann redan på SS1 efter ha försökt flytta på hindren i en chikan 50 meter före mål...

Lars Lindholm, Skepptuna MK avslutade finalen med en rullning på SS 5 medan Thobias Wahlström, Katrineholms MK slutade på femte plats i rallyt och Jonas Johansson, MK Ran på sjätteplats, detta efter att han dragit på sig transportprick . Nykomlingen Tommie Lindberg, Hällefors MK tog sjundeplatsen efter en stabil körning.

Resultat, final Peugeot Original Cup 2005, Rejmerallyt, Örebro:
1) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, Peugeot 306, 20.47, 2) Pär Karlsson, Lidköping MSF, d:o, d:o. 3) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, d:o, +4 sek, 4) Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, 206 RC, +8 sek, 5) Thobias Wahlström, Katrineholms MK, 306, +41, 6) Jonas Johansson, MK Ran Askersund, 206 RC, +56, 7) Tommie Lindberg, Hällefors MK, 306, +1.10.

Slutställning: 1) Andreas Abrahamsson, 51 p, 2) Pär Karlsson, 48, 3) Stefan Malmquist, 46, 4) Mattias Lindberg, 38, 5) Johan Kindahl, Norköpings MK, 306, 28, 6) Johan Andersson, d:o, 22, 7) Danne Lundh, Östergyllen RC, 206 RC, 13, 8) Anders Nyberg, MK Orion, 306, 13, 9) Karl Andersson, Linköpings MS, 306, 9, 10) Jonas Olsson, Hässleholms MK, 296 RC, 7, 11) Thobias Wahström, 6 , 12) Lars Lindholm, Skepptuna MK, 306, 6, 13) Jörgen Stjernström,SMK Östgöta, d:o, 6, 14) Morgan Bengtsson, Grimslövs MS, d:o, 5, 15) Jonas Johansson, 5, 16) Mattias Wennman, Rasbo MK, 306, 5, 17) Tommie Lindberg, 4, 18) Robert Nygård, KNA Kongsvinger, 306, 3.

Slutställning Peugeot Junior Cup 2005:
1) Johan Kindahl, 28 p, 2) Johan Andersson, 22, 3) Danne Lundh, 13, 4) Anders Nyberg, 13, 5) Karl Andersson, 9, 6) Thobias Wahlström, 6, 7) Jonas Johansson och Morgan Bengtsson, vardera 5, 9) Mattias Wennman, 5, 10) Tommie Lindberg, 4.

05-10-02 Abrahamsson segrade i Peugeot Rally Cup 2005!
Lördagens finaltävling i Peugeot RallyCup, Rejmerallyt i Örebro, blev det en otroligt hård strid om förstaplatsen och den totala segern i cupen mellan 2 förare, Katrineholms Andreas Abrahamsson och Pär Karlsson från Lidköping.

De 2 som inför tävlingen stod på samma poäng och som visste att bara seger räknades, hade under alla 5 sträckorna en oerhört hård fight, så jämn att de slutade på samma tid/slutsekund efter drygt 20 minuters åkning i full fart. Så för att avgöra segern krävdes särskiljning per sträcka och när de åkte sekundlika på första sträckan fick man ta till andra sträckan för att skilja de båda åt. Och på sträcka 2 var det Andreas Abrahmsson med codrivern Magnus Johansson som körde 3 sekunder snabbare än sin rival Pär Karlsson och därigenom knep segern i klassen och så även i den totala cupen för Peugeot Rally Cup 2005.

Att de satsade sitt yttersta på alla sträckor förstår man när den var en rejäl prispott de fightades om, hela 75.000 kronor gick till slutsegraren + 10.000 kronor för segern i finaltävlingen, så ni kan gissa om det jublades vid prisutdelningen av Katrineholmsgänget!
Att det är en stor prestation av teamet Andreas/Magnus förstår man när det är första året med sin Peugeot 306, 2004 vann dom Suzukicupen och sålde sen sin bil för en större utmaning med en mycket snabbare bil och visst hade dom lite inkörningsproblem med den nya bilen. Men problemen löstes och de började trivas med bilen och att köra riktigt fort, så fort att de alltså vinner Peugeotcupen 2005!

Den slutgiltiga prisutdelningen i Peugeot Rally Cup kommer att ske vid den nationella Bilsportmässan i Stockholm i mitten av November.


Foto: Crister Nystrand KMK
Andreas Abrahamsson/Magnus Johansson på väg
mot segern i Rejmerallyt och Peugeot Rally Cup 2005.

05-09-30 Tre kan vinna Peugeot Cup
Per Karlsson, Lidköping, Andreas Abrahamsson, Katrineholm och Stefan Malmquist som tävlar för Mälaröarnas MK - där har ni tre möjliga slutsegrare i Peugeot Original Rally Cup 2005. Finalen körs i helgens Reimerally - tävlingen körs med Nora MK som arrangör och med Örebro MK som centralort i morgon lördag 1 okt. Största förutsättningen att vinna serien totalt har Per Karlsson och Andreas Abrahamsson. Stefan Malmquist har betydligt svårare utgångsläge: han får inte vara sämre än tvåa - och han måste ha både Andreas och Pär Karlsson efter sig resultatlistan...

Striden om fjärdeplatsen står i första hand mellan två förare: Johan Kindahl från Norrköping och Mattias Lindberg, Vänersborgs MK. Men nykomlingen Johan Andersson - också han kommer från Norrköping - har kört bra och har chansen att avancera ytterligare. Det har däremot inte årets otursförare nummer ett - Danne Lundh, Östergyllen RC. Östgöten har ofta varit en av de snabbaste på sträckorna men har drabbats av det ena problemet efter det andra. Just nu ligger Danne på en blygsam sjundeplats.

Sammanlagt startar elva förare i finalen. Förutom de som nämnts kommer Jonas Johansson, MK Ran till start tillsammans med Lars Lindholm, Skepptuna MK, Tobias Wahlström, Katrineholms MK och Tommie Lindberg, Hällefors MK, som är ny i cupen. Jonas Johansson är en för övrigt en förare som kan ställa till det för de högst uppe i tabellen. Prisutdelning i serien kommer att hållas under Bilsportmässan i Älvsjö den 25-27 november.

05-09-26 Hård strid I Peugeot Original Cup
I Vättern Rallyt som var den sjätte deltävlingen av sju för Peugeot Original Cup hårdnade konkurrensen för pallplatserna. Fyra ekipage har chansen till förstaplatsen lite beroende på hur placeringarna blir I Reimerallyt den 1 oktober. Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK leder fortfarande cupen och har 50 poäng. På delad andra plats ligger Pär Karlsson, Lidköpings MSF och Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK med 46 poäng. Fjärdeplatsen innehas av Mattias Lindberg, Vänersborgs MK med 31 poäng.

Stefan som har tagit poäng I varje deltävling är tvungen att räkna bort två resultat medan Andreas och Pär bara behöver räkna bort ett resultat då de har varsin bruten tävling. En outsider I detta drama kommer att bli Mattias Lindberg som inte har något resultat att räkna, bort utan hoppas på en seger och dåliga resultat för de övriga.

Johan Kindahl, Norrköpings MK som I början av säsongen drabbades av problem av alla de slag har nu kommit igång med två vinster I rad och siktet inställt på att vinna Junior cupen. En som kommer att se till att det blir strid om juniorpriset är klubbkompisen Johan Andersson, Mellan dessa två herrar skiljer det 6 poäng till fördel för Kindahl.

Oturen grinar Danne Lundh, Östergyllen RC I ansiktet, nu var det problem med elektroniken vilket gjorde att han inte fick bilen att varva riktigt men tog sig till slut I mål fast med en medioker tid. För våran nykomling Thobias Wahlström, Katrineholms MK slutade det roliga efter SS 4 då de upptäckte att det läckte olja ur växellådan.

Vättern Rallyts resul
tat.
1. Johan Kindahl, 24:22,0. 2. Andreas Abrahamsson, 24:42,4. 3. Pär Karlsson, 24:50,4 4. Stefan Malmquist, 25:00,8. 5. Mattias Lindberg, 25:06,1. 6. Lars Lindholm, 25:17,8
7. Johan Andersson, 25:32,2. 8. Danne Lundh, 26:26,4. 9. Jörgen Stjernström, 27:15,7

Folke Matrosow
Peugeot Original Cup 2005.

05-09-12 Peugeot Orginal Cup efter Kolsvarundan
Till Kolsva-Rundan kom 11 Peugeoter till start. Redan på SS 2 var det slutåkt för Jonas Johansson, MK Ran. Jonas kom till Köping med en nybyggd bil och alla på serviceplatsen väntade oroligt på besked om vad som hänt. Jonas missade en not vilket medförde dikesvisit och trasig framvagn. Beskedet var något lättande.

Oturen förföljer Danne Lundh, Östergyllen RC, han fick kasta in handsken på SS 3 där han
slog sönder oljetråget och blev stående. Mattias Wennman, Rasbo MK försvann på SS 7. Och för Lars Lindholm, Skepptuna MK tog det roliga slut på tävlingens sista sträcka. För Lars började problemen redan på SS 3 då han träffade en sten som ställde om framvagnen ordentligt. På SS 12 var det slutåkt.

När Johan Kindahl, Norrköpings MK kom gående från parkférme så var hans första ord "äntligen", efter alla bedrövelser som varit vid tidigare starter I Peugeot Original Cup. Nu kom han I mål utan några större problem och fick dessutom äran att vara först I resultatlistan för cuptävlingen. Johan ledde cupen från SS 2 men striden om andraplatsen stod mellan Pär Karlsson, Lidköpings MSF och Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK. Rasbo MK;s Mattias Wennman var inne och störde Pär och Andreas på SS 5 och 6 där han gick upp på en andraplats för att sedan försvinna på SS 7.

Inför sista sträckan låg Pär 6,9 sekunder före Andreas men, tappade dem och ytterligare 3,9 till Andreas och slutade på en tredje plats I cupen. Mattias Lindberg, Värnersborgs MK knep fjärdeplatsen före Johan Andersson, Norrköpings MK. Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK slutade på en sjätteplats. Stefan var bedrövad efter målgång och tyckte att han hade en dålig chaufför i bilen. Sjunde och sista ekipage I mål var Jörgen Stjernström, SMK Östgöta som nu äntligen tog poäng I Peugeot Original Cup.

Poängställning efter Kolsva-Rundan:
1.Stefan Malmquist, 43 p, 2. Pär Karlsson, 38 p, 3. Andrea Abrahamsson, 36 p, 4. Mattias Lindberg, 25 p, 5. Johan Andersson, 18 p, 6. Johan Kindahl, 16 p, 7. Anders Nyberg, 13 p, 8. Danne Lundh, 10 p, 9. Karl Andersson, 9 p, 10. Jonas Olsson, 7 p, delad 11;a Morgan Bengtsson och Mattias Wennman, 5 p, 13. Jörgen Stjernström, 4 p, 14. Robert Nygård, 3 p, 15. Lars Lindholm, 1 p.

Folke Matrosow
Peugeot Original Cup 2005.


05-07-26 Korrigerad tabell för Peugeot Orginal Cup
I poängberäkningen för Peugeot Original Cup har det blivit fel poäng för
Mattias Lindberg, Vänersborgs MK och Pär Karlsson, Lidköpings MSF.
De båda skall ha 18 poäng vardera och inte 13 poäng som felaktigt har smugits in I poängställningen.


Den riktiga poängställningen I sin helhet:
1. Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, 30 p,
2. Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, 19 p,
Delad trea. Mattias Lindberg, Vänersborgs MK och Pär Karlsson, Lidköpings MSF, 18 p,
5. Anders Nyberg, MK Orion, 13 p,
6. Danne Lundh, Östergyllen RC, 10 p,
7. Karl Andersson, Linköpings MS, 9 p,
Delad 8;de plats Morgan Bengtsson, Grimslövs MS och Mattias Wennman, Rasbo MK, 5 p,
10. Johan Kindahl, Norrköpings MK, 4 p,
11. Robert Nygård, KNA Kongsvinger, 3 p,
12. Johan Andersson, Linköpings MS, 2 p
och på en delad 13;de plats Jonas Olsson, Hässleholms MK och Lars Lindholm, Skepptuna MK, 1 p.

Folke Matrosow
Peugeot Original Cup

05-07-24 Dannes seger gick upp i rök!
Ingen av favoriterna höll för pressen, när Peugeot Original Cup fortsatte i Kullingstrofén i Herrljunga i helgen. I stället klev en outsider - Katrineholms-föraren Andreas Abrahamsson - fram och vann, knappt 14 sekunder före Pär Karlsson, som fortsätter sin stabila körning.

Segern kom överraskande. Danne Lundh - tvåa i förra deltävlingen - körde strålande och såg länge ut som en vinnare. Östgöten ledde med 3,7 sekunder inför den sista och avgörande sträckan. Men på ett spårigt parti gick det lite för fort och bilen slog i en sten, så att bränslesystemet skadades. Så i stället för att åka och hämta segerpokalen inne i Herrljunga fick Danne
och hans codriver plocka fram brandsläckarn och konstatera att segern gick upp i rök.

Med Danne borta var allt i praktiken upplagt för Andreas, som tog sin första seger i Cupen, Vinnaren från förra deltävlingen - Stefan Malmqvist - fick den här gången nöja sig mned en tredjeplats. Han har dessutom skaffat sig en rejäl ledning totalt i Cupen. Mälarö-föraren har 30 poäng medan nya tvåan Andreas Abrahamnsson bra kört ihop 19.

Vänersborgsföraren Mattias Lindberg fanns innan start med i förhandstipset. Men Mattias fick inte körningen att stämma på de svårkörda vägarna runt Herrljunga. En miss med åtföljande backning redan tidigt på första sträckan gjorde att han kom ur rytmen och den här gången fick nöja sig med en femteplats, en enda futtif sekund bakom fjärdeplacerade Anders Nyberg, MK Orion.

Resultat, Peugeot Original Cup, deltävling 3, Kullingstrofén, Herrljunga:
1) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, Peugeot 306, 27.43,8, 2) Pär Karlsson, Lidköpings MSF, d:o, 27.57,5, 3) Stefan Malmqvist, Mälaröarnas MK, d:o, 28.08,9, 4) Anders Nyberg, MK Orion, d:o, 28.11,1, 5) Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, 206 RC, 28.12,1, 6) Karl Andersson, 306, 28.20,0, 7) Johan Kindahl, Norrköpings MK, d:o, 28.23,7, 8) Mattias Wennman, Rasbo MK,d:o,28.34,5, 9) Johan Andersson, Norrköpings MK, d:o, 28.58,9, 10) Lars Lindholm, Skepptuna MK, 206 RC, 29.50,5, 11) Jörgen Stjernström, SMK Östgöta, 306, 2951,9, 12) Jonas Olsson, Hässleholms MK, 206 RC, 29.54,0. Danne Lundh, Östergyllen RC, 206 RC och Margan Bengtsson, Grimslövs MS, 306, bröt.

Sammanlagt efter 3 deltävlingar: 1) Stefan Malmqvist, 30 p, 2) Andreas Abrahamsson, 19, 3) Pär Karlsson och Mattias Lindberg, vardera 13, 5) Anders Nyberg, 13, 6) Danne Lundh, 10, 7) Karl Andersson, 9, 8) Mattias Wennman och Morgan Bengtsson, vardera 5, 10) Johan Kindahl, 4, 11) Robert Nygard, Norge, 3, 12) Johan Andersson, 2, 13) Lars Lindholm och Jonas Olsson, vardera 11 p.

05-07-21 Ny sekundstrid i Peugeot Cup
Peugeot-förarna möts igen - ny duell i Kulling
- Vem som helst kan vinna. I Säffle senast var det bara 0,7 sekunder mellan ettan och tvåan. Det kan bli lika tufft den här gången. Förarna i Peugeot Rally Cup vill inte gissa vem som ska vinna årets
redje deltävling, Kullingstrofén nu på lördag 23 juli. Men Folke Matrosow, cupansvarig, är inte rädd för att sticka ut hakan:
- Striden om förstaplatsen kommer att stå mellan Danne Lundh, Östergyllen RC, Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK och Mattias Lindberg, Vänersborgs MK.

Inte mindre än 14 Peugeot-förare är anmälda till cupdeltävlingen, som ingår i traditionsrika Kullingstrofén. Tävlingen - som vanligt med start och mål i Herrljunga - bjuder i år på fem specialsträckor. Peugeot-förarna startar som första klass i startfältet, som består av imponerande 160 (!) anmälda rallyekipage från i stort sett hela Sverige:
- Det är i princip samma Peugeot-förare som i Säffle plus två intressanta nykomlingar, Lars Lindholm, Skepptuna MK som kommer i en ny 206 RC och Johan Andersson, Linköpings MS som kommer med en 306:a, berättar Folke.

Bland utmanarna till de tre topptippade finns Jörgen Stjernström från SMK Östgöta som visat fin form i tävlingar tidigare i år och Jonas Olsson - hässleholmsföraren. Jonas kan åka väldigt fort, men har hittills haft lite svårt att hitta det perfekta flytet hela vägen. En annan förare som kan få till det är Pär Karlsson, Lidköpings MSF. Pär har haft lite svårt att komma igång, men brukar avsluta med bra ss-tider. I förra deltävlingen slutade han på tredje plats, bara 12 sekunder bakom segraren Stefan Malmquist och tvåan Danne Lundh.

Övrig Peugeot-förare till start är Andreas Abrahamsson, Katrineholms
MK, Mattias Wennman, Rasbo MK, Anders Nyberg, MK Orion, Johan Lindahl,
Norrköpings MK, Karl Andersson, Linköpings MS och Morgan Bengtsson,
Grimslövs MS.



Pär Karlsson, Lidköpings MSF var trea i Säffle senast,
bara 12 sekunder bakom segraren. Räkna med en ny,
tät duell i Peugeot Rally Cup i Kullingstrofén på lördag.


05-06-13 Tuff sekundstrid avgjorde i Säffle
Snacka om sekundstrid!
När Peugeot-förarna möttes i Säffle-tävlingen Torph Memorial i helgen gick det knappt att skilja de två snabbaste åt. De två som striden stod mellan var Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK och östgöten Danne Lundh, Östergyllens RC. Danne var snabbast av de två på fyra av de sex sträckorna medan Stefan slog Danne på de övriga. Men det räckte. På dessa två sträckor tog Stefan tillbaka allt - plus de 0,7 sekunder som innebar att han tog hem segern!

Sammanlagt kom dussinet Peugeot-förare till start i Säffle där arrangörerna bjöd på både perfekt rallyväder och på suveräna vägar. Stefan Malmquist öppnade bra - men snabbast av alla på första sträckan var Katrineholms Andreas Abrahamsson. Och sedan var det Danne Lundh som tog över. Danne körde snabbt och respektlöst - trots att han hade nackdelen att gå ut med startnummer 1 vilket bitvis innebar problem med rullgrus. Danne dominerade också de två kommande sträckorna. Men på femte sträckan slog Stefan till med en kanontid. Att Danne tog tillbaka en del av förlusten på den sista sträckan hjälpte inte - Stefan vann med 0,7. Tredjeplatsen gick till Lidköping-föraren Pär Karlsson, som körde in på bronsplats,12 sekunder bakom segraren. Sammanlagt kom tio av de 12 startande i mål. Några av förarna som innan start aspirerade på pallplats fick problem. Bland annat kunde Hässleholms Jonas Olsson bara använda 4:ans växel på den avslutande 2-milasträckan medan norske Robert Nygårds tog i så han slet av växelspaken på samma sträcka. Och Mattias Wennman, Rasbo MK sinkades kraftigt av en avåkning på ss 4. Två av förarna tvingads bryta. Johan Kindahl, Norrköpings MK, körde sönder motorn på ss 3 medan Mattias Lindberg från Vänersborg rullade på ss 4.


Danne Lundh med sin röda 206 RC körde strålande i Säffle i helgen och var
nära att lura Stefan Malmquist på segern i Peugeot Original Cup. Stefan kom
undan med blotta förskräckelsen. 0,7 sekunders skillnad räckte för seger.


Resultat, Peugeot Original Cup, deltävling 2, Torph Memorial:
1) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306, 35.49.6, 2) Danne Lundh, Östergyllen RC, 206 RC, +0,7 sek, 3) Pär Karlsson, Lidköpings MSF, 306, +12,1, 4) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, d:o, +22,6, 5) Anders Nyberg, MK Orion, d:o, +41,3, 6) Morgan Bengtsson, Grimslövs MS, d:o, +54,9, 7) Karl Andersson, Linköpings MS, d:o, +1.01,8, 8) Robert Nygård, KNA Kongsvinger, Norge, d:o, +2.17,5, 9) Mattias Wennman, Rasbo MK, d:o, +2,18,0, 10) Jonas Olsson, Hässleholms MK, 206 RC, +3.22,3. Mattias Lindberg, Vänersborgs MK och Johan Kindahl, Norrköpings MK, bröt (motorproblem ss 3 resp rullning ss 6)

05-05-09 Peugeot Cup; Säffle nästa i reviderad serie
- Förarna ville inte köra i Danmark, så vi gjorde om programmet.
Folke Matrosow är den som ansvarar för Peugeot Original Cup, rallyserien som inleddes i SM-tävlingen South Swedish Rally nyligen. Nu fortsätter serien med populära L-E Torph Memorial i Säffle redan nu på lördag 11 juni.
- Meningen var att vi skulle ha testat en asfalttävling i Danmark. Men förarna vill ha grus under hjulen. Så vi kör Torph Memorial i Säffle nu på lördag och Kullings-Trofén i Herrljunga den 23 juli i stället.

Till Säffle kommer dussinet tävlande. Bland annat Mattias Lindberg, vänersborgsföraren som vann premiären för några veckor sedan. Mattias är en av förarna som satsar hårt på serien. Han kör den nyaste av Peugeots tvåhjulsdrivna rallybilar, en 206 RC med 2-liters motor. Likadana bilar körs av östgöten Danne Lund och av Hässleholms Jonas Olsson medan övriga förare kommer med den äldre 306-modellen.

Intressant start gör norske rallyföraren Robert Nygård, som med sin 306:a väljer att testa det svenska motståndet. Övriga startande i Säffle är Andreas Abrahamsson, Katrineholm, Pär Karlsson, Linköping, Johan Kindahl, Norrköping, Anders Nyberg, MK Orion, Mattias Wennman, Rasbo, Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK och Karl Andersson, Linköpings MS.


Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, kör en Peugeot 306
och ligger tvåa i Cupen inför lördagens tävling i Säffle.


Tävlingsprogram, Peugeot Original Cup 2005
20-22 maj, South Swedish Rally, Växjö
11 juni, L-E Torph Memorial, Säffle
23 juli, Kulling-Trofén, Herrljunga
20 aug, Tomelilla, Rally Österlen
9-10 sept, Köping, SM-finalen
17 sept, Eskilstuna, Minirally
1 okt, Nora MK, Rejme Rallyt.


05-05-25 Bara två nådde slutmålet
Sex ekipage kom till start i årets första deltävling i Peugeot Original Cup, EM-tävlingen South Swedish Rally. Det var Jonas Johansson, MK Ran, Stefan Malmquist, Mälaröarna. Jonas Olsson, Hässleholm, Danne Lund, Linköping. Anders Nyberg, MK Orion och Mattias Lindberg, Vänersborg.
- En bra siffra i en så här stor tävling. Men vi räknar med betydligt större startfält i kommande deltävlingar. Det berättar Folke Matrosow från Eskilstuna. Folke är den som håller ihop Peugeot Original Rally Cup,
- I och för sig kör Robin Sandberg också en 2-hjulsdriven Peugeot med 2-litersmotor. Men Robin får inte vara med i Cupen. I de här sammanhangen är Robin att betrakta som fabriksförare.

Tävlingen i Småland gick hårt åt både bilar och förare.
Jonas Johansson som ledde efter första dagen åkte av rejält på lördagsmorgonen och fick sedemera sällskap även av Jonas Olsson. Näste förare att försvinna var Orion-föraren Anders Nyberg. Vid det laget hade Mattias Lindberg tagit ledningen, hårt uppvaktad av Danne Lund. Men på SS 11 tog Danne i lite för mycket, skadade framvagnen och hann aldrig reparera. Och eftersom Stefan Malmquist hade problem med styrservon hela lördagen och var ganska mör i armarna under söndagsetappen så innebar Danne Lunds sorti att Mattias Lindberg kunde andas ut och gå i mål som klar segrare.

Resultat, Peugeot Cup: 1) Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, Peugeot 206 RC, 2.22.59,3, 2) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306, +43,8 sek.

Peugeot Original Cup 2005, South Swedish Rally
På startlinjen i South Swedish Rally fanns det sex Peugeot Original Cup åkare.
Efter fredagens etapp fanns alla med i resultatlistan med Jonas Johansson, MK Ran som ledare, Mälaröarnas Stefan Malmquist och Jonas Olsson, Hässleholms MK på delad andraplats. Fredagens fyra sträckor gav inte någon vink om hur denna tävling skulle sluta då tidsdifferensen inte var stor och alla bytte plats i resultatlistan efter varje sträcka. Stefan Malmquist fick problem med styrservon på väg in till parkfermé, ingen ny gick att uppbringa varför Stefan fick genomföra tävlingen med armstyrka och var ganska mör i armarna på Söndags eftermiddagen.

På lördagsmorgonens första sträcka blev Jonas och Jonas kvar efter avåkningar.
Jonas Johansson gick av vägen och träffade en av de stenar som finns utefter sträckorna så illa att han och karläsaren fick agera åskådare resten av dagen med stela nackar och ömma leder. Även Jonas Olsson for av vägen och blev kvar som åskådare.

På SS 6 försvann Anders Nyberg MK Orion efter att motorn "bara" lagt av och var omöjlig att starta igen. Nu låg vägen öppen för Danne Lundh, Östergyllen MK, Mattias Lindberg, Vänersborgs MK och Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, tre Peugeoter kvar och prispengar för varje deltävling för de första tre i varje tävling.
Mattias ledning var inte på något sätt säker och Danne Lundh fortsatte att åka med jämna resultat. Stefan Malmquist attackerade och försökte komma ifatt Mattias Lindberg. Efter SS 11 fick Danne Lundh problem med vänster framvagn och tvingades kasta in handduken på servicen då de överskred maxtiden, vilket gjorde att fighten i Peugeot Original Cup kom av sig.

Mattias Lindberg började få ordning på sig själv och på bilen vilket gjorde att Stefan Malmquist fick ta i ordentligt för att försöka åka i fatt Mattias men det räckte inte ända fram denna gång.

Resultat SSR:
1. Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, Peugeot 206 RC, 2.22.59,3
2. Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306, 2.23.43,1

Folke Matrosow
Peugeot Original Cup 2005

Peugeot Original Rallycup 2005
Vi har nöjet att inbjuda alla Peugeot- förare till Peugeot Original Rallycup 2005! Cupen gäller under år 2005 och innefattar totalt 7 (sju) deltävlingar, varav 2 (två) får räknas bort.
Tävlingarna är 3 grustävlingar ingående i SM, 1 asfalttävling i Danmark samt ytterligare 3 tävlingar Sverige.
20-22 maj South Swedish Rally (SM)
11 juni Säffle MC
2 juli Slagelse (Danmark)
20 augusti Trelleborg (SM)
3 september Linköpings MS
9-10 september Kolsva (SM)
  Finaltävlingen ej uttagen ännu

Peugeot Original Rallycup 2005 är öppen för licenserade förare från Norden och gäller de som kör Peugeot 206 och 306 i grupp N >2000cc.

Peugeot Original Rallycup poängfördelning är följande.
Peugeot förare tävlar mot varandra oavsett placering i respektive tävlings officiella resultatlista.
10 ekipage får poäng 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1, dvs. segraren får 12 poäng, tvåan får 10 poäng, o.s.v.
Om något Peugeot ekipage, tävlande i denna Cup, placerar sig bland de 3 (tre) främsta i 2WD grupp N, totalt i tävlingens officiella resultatlista(gäller SM-deltävlingarna), erhålles dessutom bonuspoäng. Dessa är 3, 2, 1.
Om flera ekipage placerar sig lika vi deltävling, delas poängen för dessa. Om flera tävlande har lika poäng vid cupens slut, placeras den tävlande som har flest antal segrar, andra placeringar osv. främst. Om de tävlande har lika resultat delas placering och premiepengar.

Premiepengar kan endast utbetalas mot faktura, till företag med innehav av F-skattsedel.

Premiepengar efter varje deltävling är:
1;a 10.000 , --
2;a 6.000 ; --
3;a 2.500 ; --

Premiepengar för slutställning är:
1;a 75. 000 ; --
2;a 50. 000 ; --
3;a 35. 000 ; --
4;a 20. 000 ; --
5;a 12. 500 ; --
6;a 8. 500 ;--
7;a -10;a 5.000 ; --

Som tidigare satsar vi lite extra på juniorerna.
Till de tre bästa juniorerna upp till 25 år, betalas följande premiepengar ut vid slutställningen av Peugeot Original Rallycup 2005.
1;a 25.000 ; --
2;a 15.000 ; --
3;a 7.500 ; --

Om klassen endast har tre deltagare vid start, utbetalas endast premiepengar till första och andra pristagare. Skulle det bara vara två deltagare i klassen, utbetalas enbart premiepengar till segraren. Med bara en deltagare i klassen, utbetalas ingen premie.

Peugeot Original Rallycup;s tävlingsbilar skall vara dekorerade med Peugeot- dekal på vindrutan och tillhandahålles från Peugeot.

Syftet med Peugeot Original Rallycup är att skapa intresse och uppmärksamhet för Peugeot och framgång i SM ! Det är därför viktigt att deltagare i cupen skall uppträda som goda Peugeot-ambassadörer i alla tävlingssammanhang, och att information om aktiviteter och resultat i andra tävlingar skickas till Folke Matrosow.

Peugeot Original Rallycup;s samtliga deltagare kan köpa original- reservdelar till cup- bilen till specialpris via Peugeot åf/verkstäder. Med specialpris avses åf/vst inköpspris med tillägg för täckande av hanterings-/fraktkostnader.
Reservdelar som är "Peugeot- Sport-delar", beställes av Gert eller Lena!

Anmälan till Peugeot Original Rallycup skall göras skriftligen till Folke Matrosow innan deltagande sker i ekipagets första start i cupen.
Anmälan sker genom att fylla i alla uppgifter på bifogad blankett.

Med vänliga hälsningar

Gert Blomquist
Peugeot Sport Sverige / Blomquist svensk bilsport
Hällaryd

Tävling- och kontaktansvarig:
Folke Matrosow
Hemgatan 2
640 32 MALMKÖPING
E-mail: seko@silja.com

Anmälningsblankett pdf


<< Tillbaka till Startsidan