klickbar logo till Pers hemsida


Per Johansson Motorsport norsk mästare - rapport från Rally Hedemarken
Äntligen, teamet har blivit mästare - i Norge! Efter en stenhård NM tävling utanför Hamar, var saken klar Per och Tony kunde kliva upp på prispallen och ta emot NM medaljerna.
SS1 - 5
Kom igång bra, Per kör lugnt och harmoniskt, har tidskoll gentemot grupp N bilarna, ser bra ut.
Service
Nya framdäck och allmän översyn. Saaben går som en klocka.
SS6-7
Det fortsätter att gå bra, alla runtomkring har varnat för SS7, mycket hoppig. Förra året flög en deltagare 43 meter efter ett hopp, ett antal kvaddade bilar och ryggar var det årets resultat.
Service
Översyn och mat. Servicekillarna bjöd på nygrillat och potatissallad, vilken service! Per får reda på att Eivind Steffensen leder över honom med nio sekunder.... Alla vi som känner Per vet att det kan han ta...surmulet går han och sätter sig bilen.
SS8
2,4 mil lång. Efter en lång transport sträcka var det stop vid starten. Per och Tony fick reda på att det varit två rejäla avåkningar på SS7. Ingen har dock blivit allvarligt skadad. Efter ett tag kommer bilarna iväg. Per gör en grym körning, hela tiden på gränsen av vad bilen klarar. Missar ett vägbyte, snabb rundsnurr så gruset ryker och iväg igen. Publiken jublar, jublade gjorde dock inte norsk TVs fotograf som tappade kepsen av stensprutet, bra bilder måste han väl ändå ha fått...! Per och Tony slår Eivind Steffensen med 18 sec på sträckan.
SS9
2,5 mil lång och mycket snabb.Ryktet går att SS7 skall strykas, nu gäller det. Full satsning, snabbaste körningen med Saaben hittills, under 1,5 minuter kördes varvtalsregulatorn i botten. Topphastigheten på färddatorn var 192 km/h!!!! Sträckan var väldigt rak med låååånga böjar. Att sträckan gick bra för Per och Tony går inte att tvivla på när man jämför med Henning Solberg i en WRC Corolla. Henning var 12 sec före, efter 2,5 mil!! Eivind Steffensen var 8 sec efter Per och Tony. Sammanlagt kom Eivind 19 sec efter på 10 mil SS.
Mästarna i Norge
Tre Norska Mästare Bruno Arntsen N4,Henning Solberg VRC och Per Johansson F2
Efter målgång väntade Norsk TV och tidningar på " Den grymme svensken ", många intervjuer blev det. En lång väntan på prisutdelning blev det också, 01.30 på natten var det klart. Tävlingsledningen var tvungna att behandla flera protester, ingen gällde dock Per och Tony.
Säsongen är nu i det närmaste slut. Planeringen inför nästa säsong börjar de närmaste veckorna.
Till slut GRATTIS Team Per Johansson till NM guldet!!
Tomas Fasth

Numedalsrallyt
Sista vintertävlingen gick under helgen i norska Numendal. Tävlingen ingick i norska mästerskapen. Ett mycket laddat team åkte upp med målsättningen att vinna klassen och försöka chocka alla fyrhjulsdrivna ännu en gång.
Ett strålande vinterlandskap med fantastiska vägar, dels rena plogade publiksträckor och dels serpentinvägsrally - en nyhet för Per och Tony. Tävlingen innehöll åtta SS och gick under lördagen.
SS1
Snabb början av sträckan i en fin vinterskogsväg, efter ca 7,5 km var en äng plogad för att den stora publiken skulle få bättre tillfälle att se bilarna. En något chockad "Stecka" Walfridsson blev frånåkt. Klassledare och fyra totalt.
SS2
Lång sträcka och snabb. Gick högt uppe på ett fjäll med ett enda vägbyte vilket är bra för tvåhjulsdrivna bilar. Återigen snabbare än "Stecka" - 10 sec. Bara fyrhjulsdrivna WRC bilar före. Denna sträck var ruggigt snabb, hur skall den då inte vara som SS8 när man kör ner från fjället...? Mellan SS2 och 3 var det service, inga större problem.
SS3
- Detta var en bland dom roligaste vägar jag någonsin åkt, säger Per. Det var så roligt att vi körde ikapp bilen framför...
SS4
Var förra sträckan rolig, så var den här orytmisk. Rally skall vara som musik, god rytm och mycket ös. Trots allt en bra sträcktid. Mellan SS4 och 5 service och uppehåll, inga problem
SS5
Starten var samma som SS1, fast nu med en massa grus, med andra ord rätt sönderkört, Per tog det lugnt för att spara däcken. På publikdelen av sträckan small det till ordentligt - fyrans växel, kanske den mest använda, försvann.
-Nu håller vi tummarna, skrek Tony i intercommen. Det höll ända in i mål på sträckan. Dock förlorade man tid och föll neråt sammanlagt. Fortfarande klassetta.
SS6
Mycket snö och snabbt värre, det var "bara" att hoppa över fyran...vilket kanske inte är så lätt när växellådan är sekventiell, fyran måste alltså passeras vid upp och ner växlingar. Inte som på en vanlig låda där man exakt kan se var växlarna ligger. Trots detta gick det oehört fort, snabba hårnålskurvor och brant nedför. Per plockade många viktiga sekunder.
SS7
Ganska så snabb sträcka som var problemfri
Transportsträcka till SS8.
Killarna är på väg mot nästa sträcka när det smäller ytterligare en gång från växellådan. Ljudet som nu uppstår låter som en "stenkross". Nu vill det "möcke tell" konstaterar Per.
SS8
Humöret inför sista SS är deppigt, och känslan av att växellådan kan klappa ihop fullständigt är inte roligt, trots detta blir det full satsning. Sträckan går från fjälltopparna och neråt mot målet . Efter halva sträckan har man kört ikapp en Subaru som ligger framför. Då händer det igen! Nya smällar och så försvinner femmans växel...
Inför en fantastisk publik kommer man trots allt i mål, med två växlar mindre! Men vad gör det. Ny klasseger och sjua totalt. Lördags kvällens prisutdelning befäster att Per och Tony har blivit publikfavoriter i Norge. Applåderna ville aldrig ta slut.
Nu väntar ett längre uppehåll för teamet. Det har varit en mycket ansträngande tid med sex tävlingar på tre månader. 2 SM, 1 VM, 3 NM/EM tävlingar. Facit är 2 brutna när man varit i ledning i klassen. Andra plats i en SM tävling Första plats i tre NM tävlingar Ett rätt bra resultat om vi får säga det själva. Nästa större tävling är också start på grussäsongen. Sydsvenska Rallyt i mitten av maj.
Vi återkommer med mer nyheter längre fram
Per Johansson/TF
Härjedalsbrickan i Sveg
Per Johansson: Vi kom, vi sågs och vi segrade - första sträckan
Det var en bra start som Per och Tony gjorde i Sveg, snabbaste bilen i klassen och en bra totalplats efter första SS. Satsningen var stenhård.
- Taktiken var att gå ut så hårt som det bara var möjligt, säger Per. En bit in på sträckan lyssnade Per inte tillräckligt på Tonys noter, vilket fick tillföljd att diket besöktes i fem sec. Väl uppe på vägen igen gick allt lysande, med sträckseger som följd.
SS2
Det var snart färdigåkt, vänster framhjul lossnade helt och rullade förbi bilen. - Man blir något förvånad i ett sådant läge konstaterade Tony. Det var bara att bryta.
Vad var det som hände?
Ett snarlikt fel inträffade under Svenska Rallyt, hjulbultar som gick av. Saab tillverkade nya bultar inför tävlingen i Norge, i det starkaste tänkbara material. Ändå gick bultarna av....
Inför svenska rallyt köpte teamet in nya fälgar, för att passa till Saaben fick man modifiera hjulbultshålen. Dessa borrades upp och en rostfri kona sattes i hålet. Problemet var att konan inte var tillräckligt djup. Med de enorma krafter som gas och broms utsätter hjulet/fälgen för, började fälgen " vandra " fram och tillbaks. Så länge det var snövägar som i Norge gick det bra, i Härjedalen var de första sträckorna fruset grus och fästet var bättre. Till slut rycktes alla fyra bultarna av på en gång.
Det är naturligtvis tråkigt när ett sådant " skitfel " inträffar. Men nu vet vi vad det berodde på så fälgarna kommer att vara ändrade till nästa tävling.
Nästa tävling är Numendal i Norge den 10 mars. Gå in på vår hemsida för mer information före tävlingen

Strålande insats av teamet i Norge

Fredag
Janne Anshagen har bearbetat tävlingsledningen om ändrad startposition, alla väntar spänt på besked. Resultatet blir att Per och Tony får starta som fjortonde bil på fredagskvällen istället för nr 44, vilken lättnad.
SS1
Per har svårt att komma överens med Saaben, det är mycket halt. Trots detta kommer man in på sjätte plats före ett helt koppel av fyrhjulsdrivna WRC och grp N bilar.
SS2 - 4
Långa sträckor med fantastiskt vinterväglag. Nu visar de nya Michelindäcken sina kvalitéer, bra grepp och knappt slitna efter ca 66 kilometer SS. Den nya bensinen från Neste måste ha tillfört några hästkrafter..... Teamet kan pusta ut med en femteplacering totalt och en överlägsen första plats i klassen.

Intervju på norsk radio med totalsegraren Bruno Arntsen: Bruno Arntsen er en av dem som var svært imponert over den svenske Saab-føreren i går.
-Jeg har aldri ligget på 5.plass i dette løpet etter første dag med F2-bil. Det er bare å ta seg av hatten, sa Bruno, som nå ligger på 3.plass med sin nye Mitsubishi.
Per Johansson kjører en Saab 9-3 Kit Car. Bilen har 280 HK, seks trinns sekvensjonell girkasse og er en fullblods Kit Car. Men bilen er både stor og tung


Lördag
Omseedning och framflyttning till startplats fem.Sträckorna löper på utan större problem, publiken jublar och vet inte till sig av glädje när en tvåhjulsdriven Saab slår de flesta fyrhjulsdrivna oavsett klass.
SS5
Efter fem - sex kilometer in på sträckan blir det stopp. Henning Solberg i en Toyota Corolla WRC har smällt rakt in i en tall och brutit, han blockerar dessutom vägen effektivt. Tre bilar köar före Per och Tony. Efter ett tag kommer bilarna före förbi Henning, det är svårt att ta sig förbi till och med för fyrhjulingarna. med en tvåhjuling var det på håret att det gick....Tidsförlust ca 1,5 minuter. Johan Kressner som låg sjua totalt var den första bil som kom igenom med en gång, vilket förde upp honom till första plats.
SS8
En mycket snabb och guppig sträcka. Nu är det bara en sak som gäller, gå ut hårt och öka....Per ger järnet och flyger bokstavligt över guppen, i ett av flygförsöken landar bilen HÅRT på baken. På transporten till service tycker Per att bilen styr åt fel håll, det visar sig att bakaxeln är krökt. Snabbt anrop via radio till servicekillarna med besked om felet. På serviceplatsen är allt förberett, ny bakaxel framtagen, alla verktyg ute och två väntande mekar på varje sida. Klara färdiga skruva....publiken blir hänförd över tempot vid axelbytet, klockan går, skall dom hinna..
-Yes, det gick. Mycket imponerande av servicegänget. Applåder från publiken.

Resten av tävlingen var ganska odramatisk, Per och Tony körde så fort det gick och Saaben fungerade bra. Intresset för teamet var på topp. Tv monterade in kamera i bilen, intervjuade på serviceplatsen och fotograferna plåtade vilt.
- Det känns som en totalseger, sa Per efteråt. Så många fyrhjulsdrivna har jag aldrig slagit med Saaben och speciellt roligt var det att Finnskoga också var en EM tävling.


Efter lördagskvällens sena prisutdelning var det dags att börja tänka på nästa tävling, Härjedalsbrickan i Sveg.
- Det här var en värdefull genomkörare inför SM i Sveg, nu är det bara att hoppas det går lika bra där också, kunde Per och Tony nöjt konstatera.
För er som har möjlighet att se TV 3 Norge, så visar dom från rallyt söndag 4 mars.

Vi återkommer med rapporter från nästa tävling i Härjedalen dit Per och Tony åker för träning redan på onsdag.
Per Johansson/ TF

Svenska Rallyt: Kanonbra - så länge det höll...
Teamet startade svenska rallyt på torsdag genom att ställa ut bilen hos Wafab i Karlstad. Saaben var helt nylackad och alla sponsorloggor var denna gången vita mot tidigare grå.
Många intressanta personer var framme och snackade, bl a knöts en ny sponsor till teamet - Neste Oil.
Fredag
Transport till Torsby där det också fanns serviceplats, nu gällde det, tre sträckor på raken utan servicemöjlighet.
SS 1
Bra start, enligt Per en mesig körning. Fina vägar, 12 sec efter Svan och tvåa i klassen. Kruse i Renault var tio sec efter Per och Tony. Bilen går mycket bra.
SS 2
Dags att öka tempot och känna lite på Per Svan, resultatet kom direkt, 2,3 sec efter Svan.
SS 3
15 km ss på "skitdåliga" framdäck. Sladdarna som normalt kan vara yviga, var nu yviga och degiga. Framdäcken tog totalt slut, har vi inte samma däck som konkurrenterna?? Före nästa sträck är det som tur 20 minuter service.
SS 4
Fem mil lång, fyra nya däck och full tank, dags att ge järnet. Efter 25 km exakt samma tid som Svan. I mål var Svan 16 sec snabbare.... kan det vara däcken??
Service Torsby
Vid servicen konstaterar mekarna att det saknas en mutter i ett av framhjulen, bilen tankas, fyra nya däck monteras, då smäller en pinnbult av i ett av framhjulen.....3 minuter kvar till start, organiserad panik utbryter. Borra, värma och plocka ner det som går att ta loss. Resterna av bulten lossnar inte.
Tony går fram till tidtagningen, han har också klockat en egen tid, alla vet att man har MAX 10 minuters överdrag, därefter är man diskad. Nervigt är bara förnamnet..då blev det klart efter 9 minuter, 1 minut tillgodo. Snacka om marginaler. Dock får Per och Tony 1,5 minuters tidstillägg.
SS 5
Adrenalinet pumpar, nu gäller det att vara taktisk, att INTE köra av sig frustrationen utan att köra normalt med tanke på alla sträckor som väntar. Sträckan gick bra.
SS 6
En kanon sträcka, lite knepiga böjjar men allt funkade perfekt. I mål får Per och Tony reda på att Svan och Kruse har brutit, de körde tydligen på samma sten när dom genade i en kurva. Per och Tony leder klassen. Det visar sig också att Andreas Eriksson blev slagen med 15 sec på sträckan.
På servicen efteråt kommer Michelin fram och bjuder in teamet till Karlstad för att "kolla" däck.......
Samtalet med Michelin utmynnar i att Per och Tony får en laddning nya däck av en helt annan kvalite`än dom tidigare. Det visar sig alltså att bl a Per Svan hade bättre däck än vad Per och Tony har. Inte undra på att han kunde köra ifrån oss 16 sec på 25 km muttrade Per.

Lördag
SS 7
Nästan 3 mil special, fint väder, BRA däck, livet leker. Här skall köras. 5 km senare i en mycket skarp vänstersväng smäller det till, höger bakhjul försvinner ut i snön. Trehundra meter på tre hjul, sedan var det bara att köra åt sidan. Slut. Fenito. Mycket deppade kan bara Per och Tony konstatera att bakhjulet har lossnat på ett sådant sätt att det var omöjligt att göra något åt det.

Vad var det då som hände
Axeltappen sprack rakt av! Tappen är en specialtapp, alltså ingen standardvara. Det kan ha varit en utmattning i matrialet som i kombination med kylan gjorde att stålet bara gick rakt av. Det krävs lite galghumor när något sådant händer, eller som Per sa i servicen efteråt.
- Det är första gången i hela mitt liv som jag har fått FÖR bra fäste i ett däck..... Ja det var väl inte därför tappen gick av, och däcken, ja dom har vi kvar.......

Nästa tävling Finnskoga Rallyt i Kongsvinger
22 - 24 februari smäller det igen, denna gång i Norge, Norska Mästerskapen och en EM tävling, alltså högre status än SM. Vi kommer naturligtvis att köra. Som det verkar nu kommer vi att ha ett samarbete i Norska Mästerskapen Med SAAB Norge. Det ser vi framemot!

Per Johansson/ TF

www.motorsportivarmland.nu