GÖTENE MK
SM-final i rallycross
lördag 14 september

 

Final i Rallycross Superligan, Division 1:
Tionde SM-guldet för Kenneth Hansen
Många njuter av att tävla på hemmaplan. För rallycrosstjärnan Kenneth Hansen har det länge varit tvärtom. Men på lördagen bröts isen. Kenneth vann sin första tävling på Kinnekulle Ring sedan 1994. Dessutom säkrade han sitt tionde SM-guld, och som kronan på verket gjorde han det på maximala 100 poäng!
Förutsättningarna för Hansen var lysande. Det räckte att ta sig till A-final, och för en gångs skull gick det som smort även på hemmaklubben Götenes anläggning på Kinnekulles topp. Kenneth var snabbast i den första omgången och fyllde på med en femtetid i den andra. Därmed var finalbiljetten i princip bärgad, men Hansen körde ändå till sig en andraplats i sista rundan. Det gav honom bästa startspåret i finalen.
- I andra heatet gick inte bilen så bra, och började jag fundera på om det skulle trassla till sig. Men allt ordnade sig, och jag satte fokus på att vinna finalen, berättar Kenneth.
Det gjorde han också. I en underhållande slutrunda höll han ledningen från start till mål. Lasse Larsson, Stig-Olov Walfridsson och Per Eklund gjorde tuffa utfall mot västgöten. Men Hansen klarade sig undan uppvaktningarna med några bucklor i sidan.
- Men styrstaget slogs sönder i en närkamp med Walfridsson. Efter det krängde bilen som en ål. Jag såg att Eklund kom närmare på slutet, men jag höll undan, konstaterar mästaren.
Eklund har haft en trasslig säsong och inför dagens final låg han sexa i sammandraget. Efter en elgant uppkörning tog han andraplatsen, som i sin tur ledde till SM-brons. Lasse Larsson vann SM-silver och var mycket belåten med det.
Dagens märkligaste heat var för övrigt B-finalen i Division 1. Fjolårsmästaren Michael Jernberg fick stopp på mållinjen med två varv kvar. Heatet flaggades inte av och det övriga fältet passerade Jernberg. Men med ett varv kvar slutade alla att köra. Ledaren Ola Stenvall trodde att han kört sex varv och avbröt loppet. Efter flera protester och diskussioner fastslog juryn att samtliga förare brutit heatet, men att Ola Stenvall kört längst och därför fick platsen i A-finalen!
För Kenneth Hansen väntar en ny guldfest redan nästa vecka. Då åker han till Polen för att köra den näst sista EM-deltävlingen. Det räcker att bli 15:e man för att den tionde Europatiteln ska vara säkrad. Och skulle han mot förmodan missa chansen får han en ny vid finalen i Tyskland.
- Vi måste åka om det först. Om Vitryssland kunde slå Sverige i ishockey kan jag missa 15:e platsen, påstår Kenneth, som har ett badkar fullt av medaljer men ändå inte ser slutet på karriären.
- Nej, det är så jädra kul att åka bil. I sommar har jag haft fantastiska duster på många banor. Jag satsar för fullt, åtminstone ett år till!


Final i Rallycross Superligan, Division 2:
Per Gustafsson startade upp-och-ner men avslutade med SM-guld!
Magnus Hansen eller Guttorm Lindefjell. Det var frågan inför avslutningen i rallycrossens Division 2. Svaret blev oväntat Per Gustafsson, sedan Hansen drabbats av maximal otur och Per startat tävlingen med att lägga bilen på taket och så när missat hela kalaset.
Gustafsson var trea inför finalen, ganska långt från Hansen och Lindefjell. När finaldagen inleddes med tidsträning välte Per i målkurvan. Bilen blev liggande på taket och Varaföraren hängde i säkerhetsbältet och förstod att det roliga var över.
- Jag tänkte på att jag bjudit in 250 vip-gäster och hur pinsamt det skulle bli att meddela dem att deras värd tyvärr inte kunde tävla, berättade Per.
Bilen var mycket riktigt illa tilltygad. Mekanikerna fick slita, och länge såg det ut som om Peugeoten inte skulle komma till start. När den rullade ut på plattan satt flera delar fast med tejp.
- Jag trodde det värsta. Och så gjorde jag bästa tiden i båda första och andra omgången!
Samtidigt led totale ledaren Magnus Hansen stora kval. I första omgången blev han knuffad av banan och i den andra körde han in i Mads Leth Sörensens tvärnitande bil så att hans egen front blev helt demolerad. Han fick bara tionde tid, och var därmed tvungen att avsluta med en toppnotering för att få plats i A-finalen.
- Vi fixade hela bilen, men då gick topplockspackningen sönder. Det var bara att byta till civila kläder, sa en mycket besviken Magnus Hansen.
Han som bara brutit en tävling på fem år fick verkligen känna på vad motflyt innebär. Att det trots allt blev ett SM-brons var en mycket klen tröst.
Kampen om guld och silver blev istället en ren fight mellan Gustafsson och Lindefjell. Svensken tog starten men fick lämna över till en hårt attackerande norrman. Gustafsson svarade dock direkt och höll därefter undan. Men inte utan problem. Finalen var tuff och underhållande.
- Det här känns fantasiskt, det är ju mitt första SM-guld. Men det var tråkigt att inte Magnus fanns med i finalen, sa Gustafsson som fick medhåll av Lindefjell.

Final i Rallycross Superligan, Super Nationell:
Lugne Lars Jonsson darrade inte när favoriterna föll för trycket
5000 åskådare runt Kinnekulle Ring fick se en makalöst spännande upplösning i populära klassen Super Nationell. Sju förare hade segern inom räckhåll, men de föll ur en efter en. Till slut stod Finnskogas Lars Jonsson överst på prispallen efter en ruggigt dramatisk målgång.
Fjolårsmästaren Mikael Stark och formstarke Karl-Gunnar Lindkvist körde bort sig i kvalomgångarna och fick slåss i C-finalen. I A-finalen stod det mellan ledaren Tony Croon och den skuggande duon Urban Bergström och Lars Jonsson.
Då slog Jens Lundkvist till och vann tävlingen utan större problem. Det räckte dock bara till fjärde plats i SM-tabellen. Det var kampen om andraplatsen som skulle avgöra vart SM-guldet skulle gå.
Med ett varv kvar var Bergström i täten före Jonsson och Croon. Då hade Bergström alternativspåret kvar, och där tappade han all fart. Både Jonsson och Croon passerade, och Croon som kommit närmare och närmare gjorde en sista attack i hårnålskurvan före mållinjen.
- Jag satsade allt på att ta honom på insidan. Det fungerade och jag passerade. Men tyvärr träffade jag en trave däck och studsade en bit. Då drog Lars förbi. Det var värt ett försök och jag hade ju SM-guldet i två meter, sa Tony Croon med ett svagt leende.
- Jag hade hög fart in i kurvan, men trots det flög Croon föbi mig. Jag tänkte att det kan aldrig hålla, och mycket riktigt studsade han bort. Men det är små marginaler, det kunde lika gärna varit jag som blivit hängande på skyddsräcket, konstaterade Lars.
Lars Jonnson har kört rallycross i sju år och gjort sig känd som en jämn och stabil förare. Som bäst har hans talanger räckt till SM-silver ifjol. I år gräddas bullar av bättre kvalitet. Förra veckan vann Lars norska mästerskapet, nu svenskt dito.
- Bilen går bättre än någonsin och jag håller mig lugn även när det blir stressigt, analyserade mästaren.
Tony Croon är årets komet i Super Nationell och borde vara lycklig över sitt silver.
- Kanske, men det är lätt att deppa när man varit så nära. Men fråga mig igen i januari. Då kanske jag är lite gladare, sa Croon.
Urban Bergström slutade femma i finalen. Det gav honom SM-bronset.

Div 1 A-final
1) Kenneth Hansen Götene MK Citroén Xsara, 3.39,23
2) Per Eklund, MK Team Westom, Saab 9-3, 3.41,19
3) Lars Larsson Skene MS Audi A4, 3.41,51
4) Ola Stenvall Skellefteå MS, Hyundai Acc WRC, 3.41,68
5) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Ford Focus, 3.56,53
6) Ludvig Hunsbedt NMK Kvinesdal Ford Focus RS 4x4, Brutit

B-final
1) Ola Stenvall Skellefteå MS, Hyundai Acc WRC, Brutit
2) Glenn Voie KAK Opel Astra, Brutit
3) Marko Jokinen Finnskoga MK Peugeot 206 WRC, Brutit
4) Morgan Antonsson BMK Uddevalla Saab 9-3, Brutit
5) Michael Jernberg, Skene MS, Ford Focus 4x4 16v, Brutit

Poäng Superligan
1) Kenneth Hansen Götene MK Citroén Xsara, 100
2) Lars Larsson Skene MS Audi A4, 71
3) Per Eklund, MK Team Westom, Saab 9-3, 61
4) Ola Stenvall Skellefteå MS, Hyundai Acc WRC, 50
5) Morgan Antonsson BMK Uddevalla Saab 9-3, 46
6) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Ford Focus, 42
7) Glenn Voie KAK Opel Astra, 41
8) Morten Bermingrud KNA Eiker Citroën Xsara WRC, 38
9) Ludvig Hunsbedt NMK Kvinesdal Ford Focus RS 4x4, 37
10) Marko Jokinen Finnskoga MK Peugeot 206 WRC, 35

Märkes Cup
1) Citroën 80
2) Saab 61
3) Audi 58
4) Ford 51
5) Mitsubishi 49
6) Opel 44
7) Hyundai 38
7) Peugeot 38
9) Mazda 16

Kvalresultat totalt
Div 1
1) Kenneth Hansen Götene MK Citroén Xsara,
2) Ludvig Hunsbedt NMK Kvinesdal Ford Focus RS 4x4,
3) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Ford Focus,
4) Lars Larsson Skene MS Audi A4,
5) Per Eklund, MK Team Westom, Saab 9-3,
6) Marko Jokinen Finnskoga MK Peugeot 206 WRC,
7) Ola Stenvall Skellefteå MS, Hyundai Acc WRC,
8) Mikael Jernberg, Skene MS, Ford Focus 4x4 16v,
9) Morgan Antonsson BMK Uddevalla Saab 9-3,
10) Glenn Voie KAK Opel Astra,
11) Sverre Isachsen KNA Eiker Ford Focus,
12) Morten Bermingrud KNA Eiker Citroën Xsara WRC,
13) Yngvar Moe KNA Vestfold Mitsubishi Lanser Evo 5,
14) Tomas Andersson, Tjörns MF, Ford Escort T16 4x4,
15) Berit Larsson Börje SK, Mazda 323 GTR Turbo
Eivind Opland KNA Mitsubishi Lancer Evo 6, Utesluten ur tävlingen

Div 2 final
1) Per Gustafsson Vara MK Peugeot 306 S16, 3.56,59
2) Guttorm Lindefjell NMK Kvinesdal Peugeot 306 S16, 3.58,77
3) Marcus Nilsson Tomelilla MK Citroén Xsara VTS, 4.01,29
4) Anders Karlsson MK Team Westom Volvo S40, 4.02,20
5) Johan Nyström MK Team Westom Volvo S40, 4.02,86
6) Mattias Thörjesson Ryds MK, Opel Astra, 4.05,21
7) Mikael Lundmark Haninge MK Renault Clio Sport, 4.09,95
8) Ronny Larsson, Götene MK, Peugeot 306 S16, 4.15,78

Poäng Superligan
1) Per Gustafsson Vara MK Peugeot 306 S16, 85
2) Guttorm Lindefjell NMK Kvinesdal Peugeot 306 S16, 84
3) Magnus Hansen, Götene MK, Citroén Xsara VTS, 57
4) Marcus Nilsson Tomelilla MK Citroén Xsara VTS, 51
5) Tobias Gyllström Kolsva MS Renault Clio Sport, 39
6) Mattias Thörjesson Ryds MK, Opel Astra, 34
7) Kim Andersson Vetlanda RRC Peugeot 306 GTI, 30
8) Mikael Lundmark Haninge MK Renault Clio Sport, 29
9) Anders Karlsson MK Team Westom Volvo S40, 26
10) Johan Nyström MK Team Westom Volvo S40, 24

Märkes Cup
1) Citroën 74
2) Peugeot 72
3) Renault 57
4) Opel 53
5) Volvo 52

Kvalresultat totalt
Div 2
1) Per Gustafsson Vara MK Peugeot 306 S16,
2) Guttorm Lindefjell NMK Kvinesdal Peugeot 306 S16,
3) Ronny Larsson, Götene MK, Peugeot 306 S16,
4) Marcus Nilsson Tomelilla MK Citroén Xsara VTS,
5) Mikael Lundmark Haninge MK Renault Clio Sport,
6) Mattias Thörjesson Ryds MK, Opel Astra,
7) Anders Karlsson MK Team Westom Volvo S40,
8) Johan Nyström MK Team Westom Volvo S40,
9) Joachim Nilsson SMK Arboga Peugeot 306 GTI,
10) Peter Lundmark, Haninge MK, Renault Clio Sport,
11) Kim Andersson Vetlanda RRC Peugeot 306 GTI,
12) Mikael Karlsson Kungsbacka MA Opel Astra,
13) Timmy Millton Falköpings MK Peugeot 306 S16,
14) Mads Leth Sørensen Naestved Motorklub, Peugeot 306 GTI,
15) Per Egil Moseby NMK Aurskog-Høland Opel Astra Gsi,
16) Tobias Gyllström Kolsva MS Renault Clio Sport,
17) Magnus Hansen, Götene MK, Citroén Xsara VTS,

Super Nationell A-final
1) Jens Lundkvist Älvsbyns MS BMW 320, 3.47,14
2) Lars Jonsson Finnskoga MK Volvo S 40, 3.49,93
3) Tony Croon Bollnäs MK Volvo S 40, 3.50,47
4) Jonas Andersson Orust MS Volvo S40 Evo, 3.50,91
5) Urban Bergström Finnskoga MK Volvo S40, 3.51,38
6) Per-Anders Johansson MK Team Westom Volvo S 40, 3.52,46

B-final
1) Jonas Andersson Orust MS Volvo S40 Evo, 3.49,87
2) Benny Isberg Skene MS Volvo S40, 3.56,23
3) Christer Johansson Strängnäs AMS Volvo S 40, 3.58,91
4) Jan-Christer Nilsson MK Team Westom Volvo S 40, 4.02,45
5) Mikael Stark, Team Västerviks RRC, Volvo S 40 Evo, Brutit
6) Treje Morstad NMK Hadeland BMW W30M3, Brutit

C-final
1) Mikael Stark, Team Västerviks RRC, Volvo S 40 Evo, 3.50,02
2) Anders Avelin MSK Hammaren Volvo 244, 3.52,59
3) Karl-Gunnar Lindkvist, Bolidens MK, Volvo S 40, 3.52,98
4) Ingemar Bjöörn, Vännäs MK, Volvo S 40, 3.56,19
5) Ulf Blomster KMK Volvo S40, 3.59,35
6) Per A Jörgensen , NAF Nordre Vestfold, Volvo S40, Utesl. svart

Poäng Superligan
1) Lars Jonsson Finnskoga MK Volvo S 40, 71
2) Tony Croon Bollnäs MK Volvo S 40, 69
3) Urban Bergström Finnskoga MK Volvo S40, 62
4) Jens Lundkvist Älvsbyns MS BMW 320, 58
5) Per-Anders Johansson MK Team Westom Volvo S 40, 53
6) Mikael Stark, Team Västerviks RRC, Volvo S 40 Evo, 52
7) Jonas Andersson Orust MS Volvo S40 Evo, 44
8) Terje Morstad, NMK Hadeland BMW W30M3, 41
9) Karl-Gunnar Lindkvist, Bolidens MK, Volvo S 40, 41
10) Jan-Christer Nilsson MK Team Westom Volvo S 40, 38

Kvalresultat totalt
Super Nationell
1) Jens Lundkvist Älvsbyns MS BMW 320,
2) Lars Jonsson Finnskoga MK Volvo S 40,
3) Urban Bergström Finnskoga MK Volvo S40,
4) Per-Anders Johansson MK Team Westom Volvo S 40,
5) Tony Croon Bollnäs MK Volvo S 40
6) Jonas Andersson Orust MS Volvo S40 Evo,
7) Benny Isberg Skene MS Volvo S40,
8) Christer Johansson Strängnäs AMS Volvo S 40,
9) Jan-Christer Nilsson MK Team Westom Volvo S 40,
10) Terje Morstad, NMK Hadeland BMW W30M3,
11) Anders Avelin MSK Hammaren Volvo 244,
12) Mikael Stark, Team Västerviks RRC, Volvo S 40 Evo,
13) Per A Jörgensen , NAF Nordre Vestfold, Volvo S40,
14) Karl-Gunnar Lindkvist, Bolidens MK, Volvo S 40,
15) Ingemar Bjöörn, Vännäs MK, Volvo S 40,
16) Ulf Blomster KMK Volvo S40,
17) Anders Nilsson MK Team Westom Volvo 244,
18) Fredrik Tiger Kalix MK BMW Compakt,
19) Jan- Erik Jansson Finnskoga MK, BMW M3
20) Kecke Lundgren Borås MK Volvo S40,
21) Christer Eriksson Skutskärs MS Volvo S40,
22) Mats Öhman Älvsbyns MS Volvo S40,
23) Per Berglund Finnskoga MK Volvo S40,
24) Jon-Erik Grenholm Bolidens MK Volvo S4016v
25) Tom Larsen KAK Volvo S40 Evo

Final i Rallycross Superligan Division 1:
Nu kan Hansen inte misslyckas - men vågar han ge stallorder?
På lördag tänker Kenneth Hansen vinna sitt tionde SM-guld i rallycross. Världens bäste förare leder tabellen med 19 poäng och borde vara lugn inför avslutningen på hemmabanan Kinnekulle Ring. Men Kenneth har en mycket komplicerad relation till banan i Götene. Dessutom går han och funderar på om han ska våga ge sig själv en stallorderÉ
Så här ligger det till: Normannen Morten Bermingrud kör Division 1 för första året och hyr en Citroën av Hansen. Även om Bermingrud har ett eget serviceteam och egen ekonomi så är samarbetet så nära ett riktigt stall man kan komma i rallycross.
Inför finalen ligger Bermingrud trea i Superligan, bara tre poäng efter tvåan Lasse Larsson.
- Det skulle förstås vara väldigt kul för vårt team om jag vann och Morten kom tvåa. Vi har jobbat mycket bra tillsammans, han har fått bra grejer och vi har inte prutat på något, säger Kenneth.
Tänk er själva scenariot. Hansen är på väg att vinna A-finalen, men saktar in före mållinjen och släpper förbi Bermingrud. Vi har sett det i F1 och rally, men för rallycross är det ett okänt begrepp. Leker du med tanken, Kenneth?
- Jag har faktiskt varit med om det. För många herrans år sedan samarbetade jag med fransmannen Pailler. Vid en tävling i Finland hade han kört bort sig, men hade ändå ledningen i ett heat. Då släppte han förbi mig. Det kändes konstigt, och det bästa är ju om man slipper tänka på sådant. Men samtidigt får man ju inte vara dumÉ
Varje gång en stallorder visas i TV drabbas motorsporten av mycket negativ publicitet.
- Visst, och i det här fallet behöver jag nog inte fundera så mycket. Bermingrud måste ha Lasse Larsson bakom sig, så jag kan nog koncentrera mig på mitt eget race.
Det ser upplagt ut för Kenneth. Ledningen på 19 poäng innebär att det räcker att ta sig till A-final för att säkra guldet. Och eftersom Hansen sällan kör sönder och dessutom har ett serviceteam med stora resurser så vill det mycket till för att han inte ska göra topptider i två av de tre kvalomgångarna.
- Visst kan det bli farligt, särskilt om något går sönder i andra omgången och vi inte hinner reparera. Men vi har jobbat mycket med tillförlitlighet så jag känner mig ganska trygg. Och när jag står på startlinjen har jag inga tankar på att köra taktiskt. Jag åker inte för en sjätteplats. Jag vill äntligen vinna på Kinnekulle Ring!
Kenneth triumferar i parti och minut var han än kör i Europa. Men hemma i Götene har han haft en märklig förmåga att ställa till det för sig. Faktum är att han inte vunnit där sedan 1994.
- Jag har haft en del otur. På den tiden då vi drog startspår lyckades jag få spår 6 tre år i rad. Sedan är det så mycket folk som vill prata att den enda lugna stunden jag får är när jag sitter i bilen. Det är jätteroligt med uppståndelsen, men det tar lite på krafterna.
I fjol avslutade han säsongen med en trasig växellåda, just i A-finalen på Kinnekulle Ring. Då blev det bara SM-brons, även om EM-guldet var goda plåster på såren.
I år har han lika fina förutsättningar att ta sitt tionde EM-guld som sitt tionde SM-guld. Bara han lyckas bli en vinnare på hemmaplan.

Final i Rallycross Superligan Division 2:
Magnus Hansen kan försvara guldet - men nu finns det konkurrenter!
Guldjakten i Division 2 blir rena landskampen. Favoriten Magnus Hansen mot norske uppstickaren Guttorm Lindefjell. Och bakom duon ligger Per Gustafsson och lurar. Den en gång så tama klassen har utvecklats till ett riktigt vasst getingbo!
I fjol var läget inför finalen inte särskilt upphetsande. Magnus Hansen var i stort sett klar och gled runt Kinnekulle Ring på säkerhet. Trots att han släppte vinsten i A-finalen blev segermarginalen saftiga 16 poäng. I år är förutsättningarna de motsatta.
- För mig räcker det att komma tvåa. Men givetvis går det inte att tänka så. Jag måste ladda för seger, säger Magnus som har bilen klar i god tid inför finalen. På tisdagen gjorde han bara lite finlir, som att rengöra filter. För unge Hansen lämnar inget åt slumpen.
- Vi har lagt ner ett stort jobb på att utveckla driftsäkerheten, konstaterar västgöten.
Man kan lugnt säga att han lyckats mer än väl. Senast han fick bryta en tävling var i Tomelilla 1999. Då körde Magnus sönder en spindel och tappade nästan hjulet. Samma år missade han en annan A-final i Belgien. Därefter har han kört alla heat!
Det låter närmast otroligt att han inte tar sig runt Kinnekulle Ring på lördag. Däremot finns möjligheterna att både Guttorm Lindefjell och Per Gustafsson klår honom och rånar honom på guldet.
- Jag är inte skraj för någon av dem, men har stor respekt för båda. Jag laddar så hårt jag kan. Igår körde jag till exempel gocart för att få upp tempot.
Högt tempo kan behövas, det garanterar Guttorm Lindefjell. Norrmannen har gjort en mycket jämn serie med två tredjeplatser och segern i Kalix som kronan på verket. Han är en av de få som vet hur man spöar Magnus Hansen.
- Han är en mycket duktig chaufför som sitter i en nästan optimal bil. I Kalix tog jag honom genom en taktisk vinst i alternativspåret. Jag ska försöka igen, men det kommer att vara små tillfälligheter som avgör, säger Guttorm.
Om Lindefjell drömmer om ett SM-guld så räcker det inte att vinna. Han måste dessutom ha en man mellan sig och Hansen. Men Guttorm har inte ringt runt och bildat pakter.
- Nej, det ska vara fair play som avgör. I Division 2 kör vi juste, hos oss finns inga "dirty tricks" som man kan se i andra klasser, avslutar norrmannen.

Final i Rallycross Superligan Super Nationell:
Sju man slåss om SM-guldet - och Croon har mardrömmar
Det är alltid svårt att garantera något inför en tävling i rallycross. Men när det gäller Super Nationell kan man slå fast en sak: Varje heat kommer att ha finalkaraktär. Sju förare kan vinna SM. Så tät är tabellen inför avslutningen på Kinnekulle Ring!
- Jag har haft mardrömmar om den här tävlingen, berättar Tony Croon.
- No mercy. Jag kommer att köra så skärmarna flyger, påstår Urban Bergström.
- Jag tänker avsluta min karriär med tredje raka guldet, säger Mikael Stark.
De här tre herrarna står i förgrunden på lördag. Croon toppar tabellen, en enda futtig poäng före Bergström och Stark. Och inom tio poängs avstånd från Croon finns ytterligare fyra förare. Ännu ett dussin har chans på medaljÉ
- Det ska bli kul. Vi får se hur många som inte pallar för trycket och faller ur, säger Mikael Stark. 31-åringen från Västervik lär inte falla offer för nervdaller. Han har vunnit klassen två år i rad, och är van vid att vara jagad. Finalen i Götene blir dessutom extra speciell.
- Ja, detta blir min sista tävling i Sverige. Min tjej och jag fick en liten kille för sju veckor sedan, och eftersom vi redan har en grabb på tre år känner jag att det är dags att satsa på familjen. Det blir helt enkelt för stressigt att köra rallycross på elitnivå. Förra året fick jag lite problem med hjärtat så nu väljer jag att lägga av - åtminstone nästa säsong.
Men först ska finalen köras hem. Och även om Stark erkänner att han inte är lika hungrig längre blir det total satsning på lördag.
- Det första guldet var givetvis det skönaste. Men jag kommer att ladda allt jag har. Det är ingen idé att prata med mig på lördag. Jag kommer att vara ganska inåtvänd dåÉ
Oavsett hur det går på lördag har Urban Bergström från Finnskoga gjort sin bästa säsong någonsin. Men vilde Urban är inte nöjd med silverplatsen.
- Nej, jag tänker bara på seger. Men det här blir en mycket speciell tävling. Om det ska gå vägen måste jag börja med ett riktigt bra tidskval redan på morgonen. Då får jag ett bra startspår i heaten som jag har nytta av hela dagen. Och sedan gäller det ju att tänka sig för och titta vem man har bredvid sig när man går in i svängarna.
Det där har inte alltid varit Urbans taktik och starka sida. Men trots löftet om flygande skärmar har värmlänningen funderat på hur heaten ska köras.
- Det bästa är förstås om det blir riktigt snygg bilåkning. Alla som är med i toppen är så skickliga chaufförer att det borde kunna bli tävling utan en massa sönderkörda bilar, funderar Bergström.
Han har blivit expert på att lappa ihop sin bil med begagnade reservdelar. Men inför drabbningen på Kinnekulle Ring behöver han för en gångs skull inte vara särskilt orolig.
- Jag fick en ny motor efter ett ras i Strängnäs. Det är den bästa jag någonsin haft. Just nu är bilen faktiskt helt nerplockad. Vi går igenom varenda svetsskarv för att allt ska var perfekt. Jag vill inte riskera att få bryta på grund av något slarv.
Tony Croon från Bollnäs leder tabellen, om än med minimal marginal. Liksom Mikael Stark har han inte tävlat sedan den förra SM-deltävlingen i Järbo. Tony har därför haft gott om tid att förbereda sig mentalt på att han faktiskt är det jagade villebrådet.
- Det är en ovan sitaution för mig. Jag får försöka ta det lite lugnt och agera som om det är en vanlig tävling.
Det låter inte särskilt realistisktÉ
- Givetvis vet jag vad det handlar om. Jag har gott om tävlingsrutin från fotboll och ishockey, men där har man å andra sidan ett lag att luta sig mot. Nu är jag ensam, men tror ändå jag har nerverna under kontroll. Det var värre för en vecka sedan. Då kom jag in i en period då jag drömde om rallycross varje natt. Det var jobbigt, och drömmarna var sällan så roliga.
Tony Croon är 32 år och har tävlat i SM sedan 1995. Han är med andra ord väletablerad, även om han aldrig tidigare nosat så här högt upp. Till vardags står Tony i den sportaffär där han är delägare, och de senaste veckorna har han fått klart för sig att folket i Bollnäs inte bara bryr sig om bandy.
- Det har varit förvånansvärt mycket snack om rallycross. Ibland har det nästan kännts lite jobbigt, men å andra sdan är det roligt att folk är engagerade. De flesta man pratar med har sett TV-sändningarna och önskar lycka till på lördag.
Croon är inte orolig för att vara ringrostig, trots att sju veckor gått sedan backtävlingen i Järbo.
- Nej, det är snarare bra för mig. Dels har vi hunnit gå igenom bilen ordentligt, dels har jag byggt upp en härlig motivation. Det finns ingen risk att man blir less när man inte tävlat på sju veckor!
På lördag står Tony inför sitt livs viktigaste tävling. Killen som var 27:a i SM förra året kan bli nummer ett!
- Det blir oerhört roligt. Varje heat kommer att ha finalkaraktär! Croon, Bergström och Stark. Tre förare som är riktigt heta guldkandidater.
Men det finns fyra till:

ˇ Lars Jonsson, Finnskoga som just blivit norsk mästare och gör sin mest gedigna säsong.

ˇ Karl-Gunnar Lindkvist, Boliden som vann backtävlingen i Järbo och därefter har ökat på sitt självförtroende med ytterligare tre raka segrar.

ˇ Per Anders Johansson, Westom, en spektakulär friskus som i sina bästa stunder kan slå vem som helst.

ˇ Terje Morstad, bäste norrman i klassen som med optimal utdelning kan snuva alla svenskar på deras eget mästerskap.

Division 1:
SM-ställningen efter 3 deltävlingar av 4:
1. Kenneth Hansen, Götene, Citroën 60
2. Lars Larsson, Skene, Audi 41
3. Morten Bermingrud, Norge, Citroën 38
4. Morgan Antonsson, Uddevalla, Saab 30
5. Eivind Opland, Norge, Mitsubishi 29
6. Per Eklund, Westom, Saab 27
7. Ola Stenvall, Skellefteå, Hyundai 24
8. Glenn Voie, Norge, Opel 21
9. Michael Jernberg, Skene, Ford 18
9. Stig-Olov Walfridsson, Ratten, Ford 18

Märkes Cup efter 3 deltävlingar av 4:
1. Citroën 60
2. Saab 44
3. Audi 43
4. Mitsubishi 40
5. Ford 39
6. Opel 33
7. Peugeot 28
8. Hyundai 25
9. Mazda 8

Division 2:
SM-ställningen efter 3 deltävlingar av 4:
1. Magnus Hansen, Götene, Citroën 57
2. Guttorm Lindefjell, Norge, Peugeot 50
3. Per Gustafsson, Vara, Peugeot 45
4. Tobias Gyllström, Kolsva, Renault 39
5. Kim Andersson, Vetlanda, Peugeot 30
6. Timmy Millton, Falköping, Peugeot 24
7. Joachim Nilsson, Arboga, Peugeot 22
8. Marcus Nilsson, Tomelilla, Citroën 21
9. Mattias Thörjesson, Ryd, Opel 12
9. Harald Sachweh, Norge, Opel 12

Märkes Cup efter 3 deltävlingar av 4:
1. Citroën 57
2. Peugeot 52
3. Renault 45
4. Opel 40
5. Volvo 37

Super Nationell:
SM-ställningen efter 3 deltävlingar av 4:
1. Tony Croon, Bollnäs, Volvo 39
2. Mikael Stark, Västervik, Volvo 38
2. Urban Bergström, Finnskoga, Volvo 38
4. Lars Jonsson, Finnskoga, Volvo 37
5. Karl-Gunnar Lindkvist, Boliden, Volvo 33
6. Per-Anders Johansson, Westom, Volvo 31
7. Terje Morstad, Norge, BMW 29
8. Anders Avelin, Hammaren, Volvo 22
8. Jan-Christer Nilsson, Westom, Volvo 22
10. Jens Lundkvist, Älvsbyn, BMW 18
10. Jonas Andersson, Orust, Volvo 18

Tidsprogram för SM-finalen på Kinnekulle Ring i Götene 14 september 2002:
09:00 Tidsträning.
10:30 Kvalomgång 1.
11:45 Grid Show.
12:30 Kvalomgång 2 och 3.
15:30 Finaler

www.motorsportivarmland.nu