03-11-16 Mikael Aronssons
roadracingsäsong
Det blev en mycket lärorik
roadracingsäsong för Mikael Aronsson från
Ödskölt. Han gick ut hårt och satsade på att
köra Veidec Trophy, SM för Roadracing, som kördes
tillsammans med STCC och inför storpublik. Tyvärr så
fick han inte den säsongsupptakten som han hade hoppats på
och som han absolut hade behövt för att vara med i
SM-toppen i år.
Mikael skulle åka till Frankrike inför säsongen
för att få många nyttiga racemil i kroppen, men i
sista stund så upptäckte han att värmepaketet i
bussen var trasigt så han kom aldrig iväg. Det blev
visserligen några rundor på Rudskogen istället, men
det var troligen för lite träning. Han hann även med
en testdag på Falkenbergsbanan, men det slutade tyvärr med
krasch med "långloppshojjen". Det blev dessutom två
knäckta revben och en stel nacke.
Veckan efter kraschen var det äntligen årspremiär i
SM. Platsen var återigen Falkenberg. Första
träningspasset gick ok, men för långsamt. Andra
träningspassen tog Mikael i hårdare, men det slutade
istället med en vurpa. Mekarna fick fullt upp, men de fick
ordning på cykeln framåt kvällen. På
tidskvalet regnade det. Det gick över förväntan till
att börja med. Åttonde tid när kvalet bröts
för att Kotte Granqvist hade vurpat. När kvalet
öppnades igen så återstod endast fyra minuter av
kvalet och då hann Mikael ramla ned till 18:e plats.
Söndag och race för Mikael som fick skriva autografer och
han blev intervjuad i TV. Mycket folk på läktarna. Mikael
kom iväg som fjärde man från slutet i det 25 man
starka startfältet. Men han märkte snart att alla vurpor
satt sig i huvudet och han förmådde sig inte att attackera
som han skulle. Han tog en plats och gick i mål som 20:e
man.
Efter racet hade Mikael tappat sitt självförtroende
när det gäller racing. Som roadracingförare är
det väldigt illa, för det går inte att ta ut det
där lilla extra som behövs för att vara med i
SM-eliten, om man inte har självförtroendet med sig.
Mikael bestämde sig för att ta timeout från STCC och
köra Scandinavian Open så länge för att hitta
tillbaka till körglädjen igen. Han åkte till Danmark
och Jyllands Ringen för första deltävlingen.
Fredagsträningen var ok, men på lördagskvalet
så gick han omkull igen... Inte så allvarligt som tur var
och han lyckades bärga 15:e tid i alla fall. I andra kvalet
föll han till 20:e plats. Racet kördes i regn och Mikael
avancerade till 14:e plats. Han fick problem med imma och med
dåligt sikt så vurpade han igen...
Nu hade Mikael allvarliga funderingar på att lägga
hjälmen på hyllan för gott. Men efter några
veckor så började det klia i fingrarna igen och han
kände suget att få rejsa igen. Det var ett gott
friskhetstecken och han åkte till tvåhjulsfestivalen
på Rudskogen i Norge. Han körde första passen helt
förutsättningslöst, körde bara för att ha
kul och struntade i tiderna. Efter tre pass var cykeln fortfarande
hel och humöret på väg upp. Två tidskval som
inte var imponerade, men fortfarande hel cykel och bra humör. I
racet körde han upp sig från 23:e till 14:e plats utan
närkontakt eller vurpor och Mikael började så
sakteliga tro på sig själv igen.
Nästa tävling var Bikeweek i Karlskoga. Det blev race en
hel vecka och Mikael körde i två olika klasser i två
tävlingar, dels Scandinavian Open och dels Norska
Mästerskapen. Det blev 14 racepass. I Norska Mästerskapet
blev Mikael 21:a, men han avstod SO för det regnade och han hade
inga bra regndäck. Återigen hade han kört stabilt och
säkert och cyklarna var hela. Mikael var glad som en speleman
och han anmälde sig till EM i Anderstorp.
Han blev inte speciellt imponerad av att ha varit i en EM depå,
ingen ordning alls! Anderstorp utmärkte sig återigen med
äckligt ostädade toaletter och duschar. I racet slutade han
sexa i klassen Standard 600. Han fick faktiskt se sig slagen av
teamkompisen Martin Roos som blev trea!
I Scandinavian Open på Våler körde Mikael i
två klasser. I standard 600 var det över 50 anmälda
så tidsträningen delades in i jämna och ojämna
nummer. Mikael hade oturen att hamna i det snabbaste fältet och
han kvalade in som 20:e man och de 15 första gick till final.
Snopen fick han se på när de andra körde final. Men i
SS600 gick det bättre och han kvalade in som 28:e totalt och
gick till final. Mikael blev 20:e i finalen och hornen började
så smått titta fram igen.
Scandinavan Open finalen kördes i Karlskoga. Mikael ställde
upp i två klasser igen och efter kvalen så hade han 24:e
tid i SS600 och 17:e tid i Standard 600. När han vaknade
på racedagen så var han helt stum i armarna! Han
bestämde sig för att köra båda
uppvärmningspassen för att känna sig för. Han
kände då att ett race fick räcka så han stod
över SS600. I Standard 600 körde han i mål på
12:e plats.
Mikael summerar säsongen med att han fortfarande är sugen
på att köra roadracing, men inte i SM. Säsongen 2004
satsar han enbart på Nordiska Mästerskapen.
Bengt-Åce Liljevind -
www.racefoto.se
03-10-19 10-i-topp för Johan
Stigefelt i Australiens Grand Prix
Tia och tangerat
årsbästa. När regnet föll över Philip
Island, Australien, kom den svenske roadsracingföraren Johan
Stigefelt väl till sin rätt i 250cc-klassen. Den
27-årige svensken svarade för en av loppets bästa
uppkörningar - han startade som 22:a och plockade således
tolv placeringar innan han tog den svartvitrutiga målflaggan
på Aprilia.
- Jag är mycket glad, särskilt över den vanskliga
starten i vätan. Jag var femtonde man redan efter första
varvet, berättar svensken med tillägget att han trivs bra
på våt bana - han kallas ju stundtals för
regnspecialist.
Ungefär två tredjedelar av loppet avgjordes på
våt bana. Det innebar att den efterhand började att torka
upp i idealspåret.
- De sju-åtta sista varven var jobbiga eftersom motorcykeln var
inställd för regn. Jag fick brottas ordentlig med den i
kurvorna, berättar Stigefelt.
- Hade det varit "wet race" hela tiden, hade jag möjligen kunnat
ta någon placering till. Men jag är glad ändå,
sex VM-poäng är alltid sex poäng och betydligt
bättre än inga alls, säger han.
Även för kollegan i TMP Zoppini Abruzzo Aprilia,
hemmaföraren Anthony West, blev det ett lyckat lopp.
Australiensaren slutade tvåa efter italienaren Roberto
Rolfo.
- Vi har en bra "set up" för regn i teamet. Det som vi har legat
efter effektmässigt under sista tiden har vi kunnat kompensera
med det här på Philip Island, förklarar Johan.
Efter söndagens tävling drar nu roadracing-VM vidare till
Europa och Spanien. Om två veckor körs VM-säsongens
sextonde och sista race i Valencia.
- Äntligen hemma igen, i Europa och Spanien. Vi har varit
på tunré i över en månad, därför
känns det skönt att komma hem igen, förklarar Johan
Stigefelt som under tävlingssäsongen bor och tränar i
ett samhälle fem mil utanför Barcelona.
03-10-12 Stigefelt bröt Malysias
GP "Teamet har pressad ekonomi"
Johan Stigefelt tvingades att bryta
årets fjortonde VM-deltävling i roadracing redan på
det sjätte varvet.
- Hojen var i princip okörbar, säger han uppgivet efter att
ha noterats för det andra strecket i VM-tabellen i rad.
Enligt Johan kan förklaringen till uteblivna resultat för
honom och hans stallkamrater i de tre senaste Grand Prix-loppen
finnas i att i säsongens slutskede har hans italienska team, TMP
Zoppini Abruzzo Aprilia, i det närmaste slut på
pengar.
- Efter dagens tävling har jag och min kollega i 250cc-klassen,
Anthony West, blivit informerade om att teamet har pressad ekonomi,
men vad det direkt innebär, utöver att vi inte har
rätt delar, vet vi inte just nu, berättar Johan.
Enligt Johan har problemen för teamet kommit mer och mer i
dagern efter att VM-serien lämnade Europa för det betydligt
mer kostsamma tävlandet i Sydamerika och Japan/Pacific.
- I Brasliens GP var det OK, men det stämde inte riktigt med
motorn. Vi hade bra toppfart med ingen riktig acceleration.
- I de två senaste loppen har ingenting stämt, chassi och
motor har inte fungerat tillsammans. Det har funnits en uppgivenhet
bland mekanikerna som alltid vill göra sitt bästa.
- Vi har tappat toppfart och är långt efter inom
acceleration även jämfört med andra märken som vi
normalt är snabbare än. Vi talar om drygt en sekund
på vissa sektioner på Sepang-banan, berättar Johan
vidare.
Enligt Johan drabbas samtliga förare hos teamet,
såväl 250cc som 125cc, av bekymren.
- Anthony och jag är överens om att vi ska ha en
avstämning med teamledningen efter Australiens GP, avslutar en
besviken Johan Stigefelt som hoppas på att det ska ljusna
för teamet såväl ekonomiskt som
tävlingsmässigt så här i slutet av årets
roadracing-VM, som inleddes så positivt för alla.
250cc-loppet vanns av Tony Elias medan Stigefelts stallkamrat,
Anthony West, tog sig i mål som nia.
03-09-20 Stigefelt tog nya poäng i roadracing-VM trots
skada
Nöjd, ja mycket nöjd.
Så lät roadracingföraren Johan Sitgefelt efter att ha
tagit tre nya VM-poäng i 250cc-klassen. Detta efter en 13:e
plats i Brasilien.
- Jag har gjort mitt yttersta med tanke på att jag är
långtifrån återställd efter kraschen i
Portugal för två veckor sedan.
- Därför är jag jätteglad över tre pinnar,
förklarar han efter målgången i Rios Grand Prix, som
avgjordes på lördagskvällen, svensk tid.
Under loppet körde han upp från en 22:a plats på
första varvet till en 13:e plats på det avslutande 22
varvet.
- Det flöt på, men värken i revbenen och
bröstkorgen har känts hela tiden, förklarar han och
tillägger att han tycker att faktumet att han har fullföljt
samt tagit VM-poäng, känns som en stor arbetsseger för
honom och Aprilia-teamet.
250-loppet vanns av Manuel Poggiali sedan Toni Elias gått
omkull i en närkamp på sista varvet.
03-09-18 Trots skada - Johan
Stigefelt satsar på start i Rios Grand Prix
Fortsatt ont, men inte
tillräckligt ont för att stoppa start i Rios Grand Prix.
Så sammanfattar roadracingföraren Johan Stigefelt
hälsoläget inför årets tolfte VM-deltävling
som avgörs i Brasilien på söndag.
Stigefelt gjorde en våldsam vurpa under träningen
inför Portugals Grand Prix för knappt två veckor
sedan. I över 160 km/h tog det tvärstopp på Aprilian
i en s k highsider. Med i princip samma hastighet slog
smålänningen i den stenhårda asfalten på
Estroil-banan. Rygg, bröstkorg och leder fick sig en rejäl
törn vid vurpan.
Till en början såg det riktigt illavarslande ut för
honom, men lyckligtvis konstaterades inga frakturer.
- Jag är fortfarande glad över att jag inte bröt
något, men smärtorna främst
i bröstkorgen är kvar om än att det känns
bättre och bättre allteftersom skadorna läker,
blåmärken och utgjutningar försvinner, berättar
Stigefelt.
Som bekant är roadracingförare ett segt och
slagtåligt släkte. Egentligen är det bara rejäla
frakturer (och andra allvarligheter) som brukar stoppa
VM-förare.
- Även om det gör väldigt ont så kan jag
stå, gå och greppa.
- Därför ska jag göra ett rejält försök
att komma till start i helgens Grand Prix, förklarar Johan
på telefon från Brasilien inför träning och
kval.
Han berättar vidare att det råder bra stämning i
Aprilia-teamet och att målsättningen för hans eget
vidkommande är att fortsätta poängjakten i
250cc-VM.
03-09-07 Lördagens vurpa
stoppade Stigefelts VM-start i Portugal
Det blev ingen start för
roadracingföraren Johan Stigefelt i söndagens VM-lopp
på portugisiska Estroil. Sviterna efter lördagens
träningskrasch gjorde att han tvingades stå över
start i 250cc-loppet.
- Jag gjorde ett försök att köra ut på
söndagens warm up, men det gick bara i fyra varv innan jag
tvingades att ge upp p g a värk i revben och övrig
bröstkorg, berättar en besviken Johan.
Det var på lördagens första träningspass som
Stigefelt gjorde en s k high sider i 160 km/h. Med sin Aprilia
- Jag hade lagt ner cykeln för att gå in i kurvan efter
den längsta raksträckan då det tog tvärstopp och
jag slungades med ryggen före rakt ner i banan, berättar
han.
- Kanske en av mina värsta vurpor.
- Lyckligtvis har jag inte brutit något, men nästan alla
muskler och legament i bröstkorgen är utdragna. Dessutom
är jag blåslagen över hela kroppen, fortsätter
han.
Johan tillbringade stora delar av lördagen i den sjukavdelning
som följer roadracing-VM världen runt. Den
förestås av Doctor Costa som är specialist inom
akutsjukvård och inte minst frakturer. Behandlingen var
åtminstone så pass framgångsrik att Sitgefelt ville
göra ett försök att komma till start i söndagens
race.
Men värken satta stopp för honom redan på
förmiddagen.
- Det känns synd eftersom jag har fått ett bra
självförtroende efter alla bra träningstider och efter
att motorcykeln går bra, avslutar han.
För den andre svenske föraren som deltog i racet,
östgöten Fredrik Watz, med s k wild card-start gick det
bra. Det blev en 21:a plats vid VM-debuten i 250cc-klassen.
03-07-29 Mikael Aronsson har
fått gnistan tillbaka
Efter säsongens inledande
krascher så fick självförtroendet en knäck
för Mikael Aronsson från Ödskölt. Han körde
SM i den tuffaste roadracingklassen i Sverige. Nu har han hoppat av
och han tog en månad ledigt från motorcykeln.
Men så plötsligt så började det klia i
gashanden igen och Mikael åkte till Rudskogen för att
köra Norska Mästerskapet, mest för skojs skull. Han
gick ut på första träningen, helt utan press och
åkte bara för att det är kul. Tiderna var inget att
skryta med, men det var inte meningen heller. För varje pass
så ökade han lite. På första tidsträningen
hade han 19:e tid. På den andra körde han visserligen
fortare, men de andra förbättrade sig mer så han
halkade ned till 23:e startposition inför racet.
I racet så tog han det lugnt i starten men sedan började
han plocka placeringar. Mikael avancerade stadigt upp genom
fältet och gick till sist i mål på 14:e plats. Men
cykeln var hel och Mikael hade kört en helt felfri helg. Detta
gjorde gott för självförtroendet.
Sedan bar det av till Karlskoga och Bikeweek. Det var en hel vecka
med racing. Det var ett jättearrangemang och 426 motorcyklar kom
till start. Mikael hann avverka 14 racepass under veckan. Det
kördes två olika tävlingar, Norska Mästerskapet
och Nordiska/Svenska Mästerskapet. I Norska Mästerskapet
körde Mikael i mål på 21:a plats i Standard 600.
När det var dags för Nordiska/Svenska racet började
det regna. Mikael hade inte bra regndäck så han avstod
från att köra. Mikael var mycket nöjd med veckan i
alla fall. Han hade kört många varv med hel cykel och inga
omkullkörningar. Nu ser han fram emot EM på Anderstorp
andra helgen i augusti.
Marcus Nilsson från Bengtsfors körde enbart den
Nordiska/Svenska deltävlingen i Nordic Superbike. Efter
första tidsträningen hade han åttonde tid. På
den andra tidsträningen så regnade det. Marcus visade
återigen vilken regnexpert han är genom att sätta
snabbaste tid. Mot slutet av passet torkade det upp och Marcus
föll till sjätte plats. Men tiderna från första
passet var snabbare så Marcus fick starta som åtta. Han
höll sin plats i starten, men sedan fick han problem när
han skulle avancera. Killen framför var snabbare på
långa rakan, men sedan kom Marcus ikapp i kurvorna. Till sist
satte Marcus allt på ett kort och körde förbi i
Eje-svängen. Men den andre föraren stängde
"dörren" och båda gick omkull. Marcus slog sin ena fot
så illa att han troligen missar EM-tävlingen.
Bengt-Åce Liljevind -
www.racefoto.se
03-07-24 Svensk spjutspetsteknik ska
ge Stigefelt nya VM-poäng
Ny svensk spjutspetsteknik ska
få roadracingföraren Johan Stigefelt att köra fortare
med sin Aprilia. Förhoppningsvis ska det också
innebära fler VM-poäng än vanligt till
smålänningen i helgens VM-deltävling på tyska
Sachenring.
- Det är Öhlins, som är världsledande inom
fjädringar och stötdämpare för
tävlingsmotorcyklar och racerbilar, som har ställt de allra
senaste värstinggrejerna till teamets förfogande.
- Det kan innebära några hundradelar eller möjligen
någon tiondel snabbare per varv för mitt vidkommande.
- Det låter som ingenting, men är jätteviktigt i
vår sport där minimala marginaler brukar skilja oss
åt, berättar en mycket glad Johan "Stiggy" Stigefelt.
Han säger att väghållning och den trimmande motorns
körbarhet är avgörande för hur det ska gå i
ett VM-race.
- Trimma motorn kan man göra nästan hur mycket som helst,
men massor av effekt är värdelöst om man inte kan
få ner den i backen, förklarar Johan.
Därför är den vinnande formeln en kompromiss mellan
motoreffekt och väghållning. Aprilias motorer har den
bästa effektkurvan, medan Öhlins-stötdämpare ger
den bästa balansen och väghållningen.
- Det finns alltid en brytpunkt, med Öhlins
stötdämpare flyttar jag fram den ytterligare ett par
kilometer i timmen eller metrar på banan.
- Det innebär både bättre acceleration och
bättre bromsförmåga, berättar han vidare.
Som bäst har Stigfelt noterat en tioendeplats i årets
250cc-VM. Den allra senaste VM-deltävlingen tvingades han att
bryta p g a bromsproblem. Öhlins konstruerar, bygger och
sköter fjädringar och stötdämpare till i det
närmaste samtliga fabriksteam i roadracing-VM. Med bl a "Stiggy"
Stigefelt som förare i teamet för nu TMP Zoppini Abruzzo
Aprilia, trots att man är ett semiworks-team, tillgång
till det allra senaste från Öhlins.
03-07-10 Ingen wildcard-start
för Fredrik Watz i roadracing-VM
Den svenske roadracingföraren
Fredrik Watz kommer inte till start i Storbritannens GP i helgen.
Östgöten, som hade tilldelats ett s k wildcard för
start 250cc-loppet, har enligt sin hemsida p g a skada tvingats att
avstå starten på Donington Park.
Allt var klart med start på Donington, skulle ha blivit
första gången för oss i GP samt även första
gången för en svensk förare att få ett wild
card efter Stigefelt. Men tyvärr har vi nu blivit tvingade att
avboka detta pga av bristfällig läkarvård kan man
säga. Sen Fredde bröt höger armen på EM:et i
Kroatien har det inte riktigt gått som det var tänkt.
Skriver Fredriks Watz hemsida.
Således blir Johan Stigefelt ende svensk i 250cc-klassen
på Donington Park, även om Fredrik Watz anmälan
kvarstår i rullorna.
03-07-10 Två svenskar i
roadracing-VM?
Fredrik Watz wildcard-förare i
250cc i Storbritanniens GP Två svenska roadracingförare
finns anmälda till helgens VM-deltävling i 250cc-klassen
på brittiska Donington Park.
Det är dels Johan Stigefelt, ordianrie VM-förare hos ett
italienskt Aprilia-team, dels Fredrik Watz, wildcard-förare
på en privatanmäld Yamaha. Under förutsättning
att EM-föraren Watz kvalar in finns chansen att få se
två svenskar i söndagens VM-race på den klassiska
engelska racerbanan.
- Jättekul med en svensk till, nu får vi hoppas på
att Fredrik kan klara kvalgränsen.
- Det är en nog så tuff uppgift eftersom jag vet att han
har dragits med en del skador denna säsong, säger Johan
Stigefelt om Watz wildcard-start i Storbritanniens Grand Prix.
Intressant är att Watz har tilldelats startnummer 61, d v s
Stigefelts startnummer - 16 - bakvänt.
Första kvalomgång körs under fredagen, men först
efter lördagens kval står det klart om Fredrik Watz
kvalificerat sig för en GP-start.
Allra senast som en svensk roadracingförare fick ett s k
wildcard av MC-organisationen FIM, var 1997 då Stigefelt
tilldelades en start i Brasilien GP.
- Det var min chans och den har förvaltat väl,
förklarar Johan som var tia i den allra senaste
VM-deltävlingen.
03-06-15 Nya VM-poäng till
Stigefelt trots stora tekniska problem
Egentligen borde den svenske
roadracingföraren Johan Stigefelt vara missnöjd med att
bara ha tagit tre nya VM-poäng i söndagens lopp på
spanska Catalunya-banan, utanför Barcelona. Men så icke.
Stigefelt är nöjd med trettondeplatsen i 250cc-klassen.
- Största racet stod mellan mig och cykeln, det har varit en
massa teknisk strul hela helgen, berättar den svenske
Aprilia-föraren och fortsätter:
- Jag hade problem med en ny cylinder som inte fungerade som den
skulle. Jag saknade mer än 1.000 varv vilket gjorde att jag
ständigt tappade på rakorna.
Stigefelt startade årets sjätte VM-deltävling
från 13:e position med sin TMP Zoppino Abruzzo Aprilia. En bra
start gjorde att han avancerade ett par placeringar fram till
första kurvan där det blev lite närkontakt med en
annan tävlande.
- Vi slog i varandra lite, men det var ingen fara med det mer än
att vi båda fick slå av lite på tempot,
berättar Johan om det inträffade.
Incidenten knuffade ner honom till en nittondeplats, som han sedan
avancerade i från upp till en säker trettondeplats.
- Jag är jätteglad över poängen eftersom jag
redan efter tio varv var på väg att köra in i
depån, avslutar Johan Stigefelt.
250cc-klassen vanns av fransmannen de Puniet, Aprilia, medan
italienaren Capirossi vann MotoGP och svarade därmed för
Ducatis första GP-vinst.
03-06-14 Hundradelarna på fel
sida för Stigefelt i kvalet
Med hundradelarna på fel sida
blev det "bara" en trettonde startposition för den svenske
roadracingföraren, Johan Stigefelt, i söndagens
VM-deltävling i Barcelona. Visserligen var den svenske
250cc-föraren lätt besviken efter kvalet på den 4,7
kilometer långa Catalunya-banan, men samtidigt gläds han
över att alla kurvor pekar åt rätt håll
så här en tredjedel in på säsongen.
- Personligen har jag räknat med tre-fyra tävlingar
för att komma igång efter VM-uppehållet i fjol, nu
är jag där.
- Varvtiderna är jämna och pekar på topp-tio dit jag
vill, förklarar smålänningen som har Barcelona som
bas under tävlingssäsongen.
Enligt Johan är ledningen för Aprilia-teamet hittills
nöjda med utvecklingen eftersom han kör jämt och har
varvtider som utvecklas i positiv riktning.
- I det stora hela känns allt bra, förklarar Johan
Stigefelt och tillägger att det är nu som siktet är
inställt på topp-tio.
Fransmannen Randy de Puniet var snabbast i kvalet med nytt banrekord
för 250cc-klassen.
03-06-09 Marcus Nilsson tog
SM-Poäng
Marcus Nilsson från Bengtsfors
körde årets första SM-deltävling i Roadracing i
klassen Superbike på Sviestabanan i Linköping. Det är
en bana som han endast kört en gång på tidigare.
Fredagen ägnades åt tester, men det regnade hela
dagen.
Marcus gillar regn, men det är inte så bra om man skall
testa på en bana som man inte kan så bra. Han hade
dessutom besvär med imma på visiret. På första
tidsträningen på lördag körde Marcus på
56-sekunders rundor vilket var lika fort som för två
år sedan då han senast besökte banan. Det
räckte "endast" till 20:e tid. Inför andra passet bytte han
till lite bredare bakdäck och fick samtidigt ett par tips om
spårval. Det gav resultat för tiderna sjönk med en
sekund och vips så hade han 12:e bästa tid! Sammanlagt
räckte det till 15:e startposition.
I racet gjorde Marcus en bra start och kom i väg som 11:a. Den
placeringen höll han i sex varv. Sedan fick han en
jättesladd och tappade två placeringar. På näst
sista varvet bröts loppet efter en vurpa. Placeringen
räknades från varvet innan och Marcus blev 13:e man och
tre härliga SM-poäng. Han hade 11:e snabbaste tid i racet
med en varvtid strax under 55 sekunder. Nästa deltävling
går redan till helgen i Falkenberg.
Bengt-Åce
Liljevind - Racefoto
03-05-25 Årsbästa och nya
VM-poäng till Johan Stigefelt på Le Mans
Årsbästa, tolva och fyra
nya VM-poäng i 250cc-klassen. Ändå är den
svenske Aprilia-föraren Johan Stigefelt långt ifrån
nöjd med utdelningen i årets femte VM-deltävling i
roadracing, som avgjordes på franska Le Mans på
söndagen. Det borde ha blivit fler poäng, menar han.
- Men jag måste få iväg den där förbaskade
hojen bättre i starten. Jag är inte vän med kopplingen
vid det viktiga startögonblicket, utan tappar direkt ett par
placeringar efter att startlamporna släckts, förklarar
Johan besviket.
Problemen i starten syntes direkt på Le Mans. En fjortonde
startposition hade förvandlats till en artondeplats efter
första kurvan.
- Jag tappar allt i starten, för ser vi sedan till varvtiderna
så ligger jag jämt och fint kring åtta-tia på
varvet, men vad hjälper det när man måste jaga
långt nere i kön.
- Därför ska jag försöka att träna på
starterna inför nästa VM-deltävling, säger Johan
och förklarar att Aprilia har en kopplingskonstruktion som
skiljer sig från de japanska motorcyklarna som han tidigare har
kört i VM. - Men till Mugello, som är Aprilias hemmabana,
måste starten bli bättre, det är inget snack om
saken, avslutar han.
250cc-loppet vanns av spanjoren Toni Elias på en Aprilia.
03-05-11 Stigefelt föll
våldsamt i roadracing-VM
Rejält blåslagen och
besviken, så slutade Spaniens Grand Prix för Johan
Stigefelt. Svensken hade en fin niondeplats inom greppbart
avstånd samt tre varv kvar i 250cc-loppet när han vurpade
våldsamt med sin Aprilia i en race-incident.
- Det gör ont, mest skälen. Det var mitt fel,
förklarar Johan på telefon från Jerez.
- Ingenting är brutet, men jag är rejält
blåslagen i höften och armbågen samt har fått
en massa skrubbsår, fortsätter han ändå glatt.
Loppet på Jerez startade Stigefelt fint från tolfte
position för att sedan köra upp till den för
självförtroendet viktiga tiondeplatsen.
- Det kändes så bra, och så händer sånt
här, en missad inbromsning av mig, jag touchar till Bataille och
så ligger man där på backen istället.
- Det handlar om millisekunder.
- Visst svider det ... men det är racing.
Stigefelt är förstås besviken, men samtidigt glad
över att han har visat att han utvecklas i rätt riktning
efter comebacken i roadracing-VM.
- Jag åker på jämna varvtider, har fått upp
farten på hojen, börjar hitta racetempot samt bli mer och
mer vän med motorcykeln.
- Det känns kul!
- Nionde- eller tiondeplatsen som var på gång hade
därför varit mer än en bekräftelse på
detta, förklarar Johan Stigefelt och tillägger att
självförtroende är orubbligt starkt trots att han
fått smaka på den obarmhärtiga asfalten.
Loppet vanns av hemmaföraren Toni Elias.
Göran Björklund
03-05-10 Johan Stigefelt i tredje startled på Jerez
Det går i rätt riktning
för den svenske Aprilia-föraren Johan Stigefelt i
roadracing-VMs 250cc-klass. I söndagens race på spanska
Jerez startar "Stiggy" från tolfte position i tredje led,
vilket är årsbästa.
Men det hade kunnat bli en ännu bättre tid och
startposition om han inte störts av en incident framför
honom på sista kvalvarvet.
- Det var föraren som jag tagit rygg på som höll
på att krascha mitt framför mig, så jag tvingades
att tvärbromsa och väja för honom, berättar
Stigefelt. Nu stannade det med en incident som störde Johan och
som kostade en massa tid.
- Under två tredjedelar av det sista kvalvarvet hade jag en bra
tid på gång som inneburit kanske två placeringar
bättre i startuppställningen, fortsätter han och
tillägger att han är relativt nöjd med att stå i
tredje startled.
- Jag infriar mål efter mål bland mina
målsättningar för säsongen, nu är det den
där tiondeplatsen som jag siktar på äntligen på
gång.
- Men det viktigaste av allt som jag känner just nu är att
jag håller på att bli "ett" med maskinen. Träning
och kval på Jerez har gett oerhört mycket när det
gäller de viktiga inställningarna av motorcykelns
väghållning, berättar han vidare.
Ledningen för hans team, TMP Zoppini Abruzzo Aprilia, är
nöjda med utvecklingen för svensken.
I pole position för 250cc-loppet på Jerez står Randy
De Puniet.
Göran Björklund
03-05-08 Tuffare än väntat för Stigefelt i
roadracing-VM
Motståndet är
hårdare än väntat i 250cc-klassen. Det erkänner
den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt. Efter två
VM-deltävlingar har det blivit fyra VM-poäng, som borde
vara åtminstone det dubbla till antalet för
Aprilia-föraren.
- Men det är mycket tuffare i år än 2000 när jag
körde 250cc senast. Det finns många rutinerade förare
med erfarenhet från andra klasser som kämpar om platserna
åtta till sjutton, förklarar han inför helgens GP i
Spanien.
Därför är han ändå hyfsat nöjd, trots
missräkningen, men inte belåten med de VM-poäng som
han hittills har tagit.
- Min målsättning inför söndagens race på
Jerez är tio i topp, jag ska in där för att bli
riktigt nöjd, menar han.
När VM-cirkusen genomförde officiella tester på Jerez
för ett par månader sedan noterade Stigefelt 13:e tid,
trots att det var första bekantskapen med Aprilia-motorcykeln
och det nya teamet, TMP Zoppini Abruzzo Aprilia.
- Det är tider som inte gäller längre för mig,
jag är i mycket bättre form nu än då.
- Dessutom har jag lärt mig motorcykeln ännu mer,
förklarar han och tillägger att han ser fram mot weekenden
med tillförsikt. Något som han delar med teamledningen
I och med Jerez kommer roadracing-VM, eller officiellt MotoGP, till
Europa, en världsdel där man kommer att tävla i under
de närmaste fem månaderna.
- Det är här som vi har alla transportfordon, genomför
våra stora sponsorarrangemang och annat.
- Vi kan säga, precis som F1-gänget gärna gör,
att VM-säsongen börjar först när man kommer till
Europa, menar Johan Stigefelt som bor i Spanien sedan något
år tillbaka för att kunna träna året runt och
för att ha nära till de större racerbanorna där
teamen huserar när de inte tävlar.
- Vi lever ett husbilsliv, och det börjar nu, avslutar Johan
Stigefelt.
Eurosport sänder kval, lördag, och tävling,
söndag, från Jerez .
Göran Björklund
03-05-07 SM premiären avklarad för Mikael
Aronsson
Mikael Aronsson från
Ödskölt kör SM i Roadracing i år och i helgen
var det premiär i Falkenberg. Mikael hade tänkt åka
ned till en bana i Frankrike under påsken för att
träna, men ett mekaniskt fel på bussen satte stopp
för de planerna. Mikael kände sig inte riktigt redo
jämfört med de andra då de flesta hade många
träningsmil bakom sig.
Första träningspasset tog han det lugnt för att
köra in sig med cykeln och banan som är en av de snabbaste
i hela Europa. I det andra passet tog han i mera och det slutade
tyvärr med en vurpa och en bucklig tank. Under lördagens
kval i regn så hade han som bäst åttonde tid. Men
tyvärr så sjönk tiderna mot slutet och han föll
ned till 21:e startplats.
Det är som att höra hundra ilskna bisvärmar när
alla 25 motorcyklarna står på startlinjen och varvar
över 14 000 varv. 9000 personer på läktaren gjorde
stämningen ännu högre. Mikael kände snart att han
inte kunde matcha de snabbaste förarnas tempo och efter halva
loppet blev han varvad. Han försökte förtvivlat att
hänga på, men det gick inte. Det blev till sist en 20:e
plats för Mikael.
Nästa race går på Mantorp Park. Det är en bana
som passar Mikael betydligt bättre.
- En plats bland de femton första skall inte vara omöjligt,
säger Mikael.
Bengt-Åce Liljevind
03-04-27 Stigefelt fortsätter att ta poäng i
roadracing-VM
En fjortondeplats och två nya
VM-poäng. Den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt
fortsätter att ta för sig i roadracing-VMs 250cc-klass.
Söndagens Grand Prix-lopp i Sydafrika var klart godkänt
för smålänningen.
- Jag är nöjd, men inte belåten med resultatet,
förklarar Aprilia-föraren Johan Stigefelt efter
målgången i Welkom.
Johan startade från fjortonde startposition på sin
Aprilia, avancerade upp till en elfteplats i den första
svängen, men föll sedan tillbaka till en femtondeplats
för att sedan avancera upp till en fjortondeplats som han
höll ohotad fram till målgång.
- Taktiskt sett fungerade racet nästan perfekt, jag fick till en
hygglig bra start, låg sedan på jämna varvtider.
- Ledningen för mitt team, TMP Zoppini Abruzzo Aprilia, är
nöjda med insatsen eftersom jag visar en stabil kurva.
- Personligen känner jag att jag har en åttondeplats inom
nåbart avstånd om ett par race. Det viktiga är att
jag kan öka tempot något med några tiondelar per
varv, förklarar Johan.
Nästa VM-deltävling avgörs i spanska Jerez, fram tills
dess har Stigefelt som målsättning att vara i ännu
bättre fysisk form.
- Jag har problem med värmen, den störde mig mycket i
dagens race. Man blir inte riktigt 100-procentig i koncentrationen,
tyvärr, säger Johan, ändå nöjd med sin
fjortondeplats.
250cc-loppet vanns av italienaren Manuel Poggiali, Aprilia, som
därmed har vunnit årets båda hittills körda
VM-lopp.
Göran Björklund
03-04-26 Stigefelt startar från
14:e position i Sydafrikas GP
Den svenske roadracingföraren
Johan Stigefelt nådde inte fram till sin målsättning
att få starta från en position i tredje startled eller
bättre i den sydafrikanska VM-deltävlingen som avgörs
i Welkom på söndagen.
- Kvalet var inte 100-procentigt från min sida, värmen,
uppemot 30 grader, gjorde det svårt att koncentrera sig, menar
smålänningen som denna säsong kör 250cc-klassen
för TMP Zoppini Abruzzo Aprilia.
- Teamet är nöjda, men inte jag, fortsätter han.
- Nu vill det till med en bra start i söndagens race samt
några fler VM-poäng än de två som jag tog i
Japan för att jag ska vara riktigt nöjd, förklarar
Johan.
Nu var Stigefelt bara 2/10-delar från en elfte startposition -
tredje led - och ytterligare fem ifrån andra startled.
- Det är tätt, och med en bra start så är jag
med i allra högsta grad, avslutar Johan Stigefelt.
I pole position för 250cc-loppet står Randy De Puniet,
medan Sete Gibernau, stallkamrat med avlidne Kato, har pole i MotoGP,
500cc-klassen.
Göran Björklund
03-04-24 Katos död tynger
Stigefelt
Det ligger en osynlig sordin
över depåområdet på Phaksia Freeway i Welkom,
Sydafrika, inför helgens andra VM-deltävling i roadracing,
MotoGP. Det är den japanske stjärnförarens Daijiro
Katos död i sviterna efter sin krasch på hemmabanan Suzuka
som sätter sina spår bland förare och team.
- Katos tillstånd blev stabilare under förra veckan, det
fanns hopp om att skulle kunna klara sig, men tydligen
tillstötte komplikationer som han inte klarade.
- Tyvärr.
- Därför råder det en tråkig stämning i
hela depåområdet, berättar Johan Stigefelt
lågmält.
- Vi lever i en liten värld där alla känner alla. Kato
var en av oss, en stor stjärna i 500cc-klassen, fortsätter
Johan samtidigt som han framhåller att roadracing-VM varit
befriat från dödsolyckor under de senaste åren.
- Men vi vet att det kan hända, det är ingen ofarlig sport
som vi håller på med.
- Men det känns när man blir påmind om detta,
förklarar han.
Fysiskt är Johan i bra form inför helgens 250cc-lopp i
Sydafrika. Han har laddat upp både med hård
fysträning och crosskörning i USA tillsammans med Kenny
Roberts.
- Jag är i ännu bättre form inför Welkom än
inför Suzuka för tre veckor sedan, menar han.
- Målsättningen är att kvala in i det tredje
startledet för att sedan kunna ta en placering kring 10:e.
- Det är viktigt att jag inte är allt för het på
gröten under de tre-fyra första racen, utan att jag jobbar
med att bli vän med min Aprilia, förklarar Johan som denna
säsong kör för det italienska teamet TMP Zoppini
Abruzzo Aprilia.
I sig är han nöjd med VM-premiärens
tvåpoängare, men han hade hoppats på
åtminstone ett par poäng till om inte motorn skurit
på tävlingsdagens warm up och kvalet varit så
svårt p g a regn.
- Men två poäng är två poäng och det
bästa resultat som jag hittills gjort vid en
säsongspremiär.
- Sammantaget, god form, ett bra team, en bra cykel och bra yttre
förutsättningar, det är 22-23 grader ute, gör att
jag känner mig hoppfull inför kval och tävling,
avslutar Johan Stigefelt.
Eurosport visar kval och tävling.
Göran Björklund
03-04-06 Mikael Aronsson satsar
på Veidec Trophy i STCC
Mikael Aronsson från
Ödskölt tar i år klivet upp i SM i Roadracing. Han
skall köra i den främsta klassen av dem alla; Veidec
Trophy, som körs ihop med STCC till 20 000 åskådare
och TV-kameror. Mikael skall köra för Team Carlbarks Motor
i Kumla, men licensen är skriven i Dals MK. Lasse Carlbark
driver en stor MC-firma i Kumla och han har själv kört
på SM-nivå i 15-års tid i både motocross och
roadracing. Åren 99-01 tog han SM-silver tre år i rad.
Men nu får Mikael Aronsson axla hans mantel och köra med
hans Yamaha motorcykel och team. Detta blir ett verkligt lyft
för Mikael som har försökt att komma in i SM-klassen i
ett par år nu.
Mikael har kämpat hårt i vinter med fysträning och
många rundor på motocrossen. Mycket tid har gått
åt till att jaga sponsorer. Han har även köpt en ny
buss. Till sin hjälp på tävlingarna kommer en
datatekniker från förre mästaren Kai-Börre
Andersens team. Kai-Börre själv kör VM i år. Det
är mycket avancerad elektronik idag med dataloggning osv.
Mikael skall genrepa på en bana i Frankrike i mitten av april
innan SM drar i gång på Falkenbergs snabba bana
första helgen i maj. Mikael tänker även köra i
Scandinavian Open som förut och även köra några
långlopp i ERF-serien.
Bengt-Åce Liljevind
03-04-06 VM-poäng direkt till
Johan Stigefelt vid Aprilia-premiär
Det blev två värdefulla
VM-poäng direkt för den svenske roadracingföraren
Johan Stigefelt vid hans comeback i MotoGP och premiär för
Aprilia. Den 27-årige smålänningen körde in
på en säker 14:e plats i 250cc-klassen, men bara tre
tiondelar från en 13:e plats, i Japans GP som avgjordes
på Suzuka-banan tidigt på söndagsmorgonen, svensk
tid.
- Jag är nöjd även om jag hoppats på en
bättre placering, men cykeln gick inte hundra jämfört
med på träning och kval, berättar Stigefelt som denna
säsong kör för det italienska Aprilia-teamet TMP
Zuppino Abruzzo Aprilia.
- Det viktiga är att jag är tillbaka samt att jag direkt
visat, trots ett års tävlingsuppehåll, att jag kan
ta VM-poäng, fortsätter en tämligen nöjd Johan
Stigefelt och tillägger att målsättningen är att
ta sig in bland de tio främsta i nästa
VM-deltävling.
- Jag kommer fortsatt att träna stenhårt för att bli
ännu bättre fysiskt och mentalt. De två
VM-poängen gav mig viktigt självförtroende,
förklarar han.
I mål var Johan drygt minuten efter vinnaren, italienaren
Manuel Poggiali. Underbarnet Poggiali, som ifjol tog 125-titeln,
startade från 23:e startposition och svarade för en enda
stor uppvisning på sin väg fram mot förstaplatsen i
premiärracet.
- Han blir giftig i år, menar Stigefelt.
Det blev för övrigt italienska segrar i samtliga
VM-klasser. Dubble världsmästaren Valentino Rossi, vann
MotoGP (500cc) medan Stefano Perugini - teamkamrat med Stigefelt -
tog hem 125cc-klassen.
Nästa deltävling i roadracing-VM avgörs i Sydafrika om
tre veckor.
Göran Björklund
03-04-05 Stigefelt startar från
13:e position i Japans GP
Det finns gott hopp om en bra
placering för den svenske roadracingföraren Johan Stigefelt
vid hans VM-comeback i Japans GP på Suzuka. Efter ett mycket
dramatiskt lördagskval - kyligt och regnfuktig bana - tog han
slutligen en trettonde startposition inför premiärracet
för TMP Abruzzo Aprilia i 250cc-klassen.
Stigefelt satte sin tid och tog sin startposition redan i fredagens
tidskval, men noterbart är att han var elfte man, totalt, i
lördagens dramatiska kval. Tiden var dock sämre än
fredagens.
- Regn och våt bana är en stark sida hos mig, men
samtidigt ska jag inte säga att jag trivs i det väglaget
eftersom "wet race" alltid är farligt, säger Johan
Stigefelt som känner sig laddad inför söndagens Grand
Prix. Hans mål är att skrapa ihop så många
VM-poäng som möjligt i sin comeback och premiärrace
för Aprilia i 250cc-klassen.
Noterbart är att återigen är en hemmaförare med
s k wildcard i pole position i 250cc-klassen på japanska
Suzuka. Det är Honda-föraren Hiroshi Aoyama. Lika noterbart
är att regerande mästaren, spanjoren Toni Elias, inte
kvalificerade sig till start. Ett misslyckat fredagskval och ett inte
tillräckligt bra lördagskval gjorde att han inte klarade av
att vara inom 107%-regeln.
I 500cc-klassen, MotoGP, står italienaren Valentino Rossi i
pole. Även denna klass hade ett besvärligt
lördagskval, såpass besvärligt att flera team valde
att inte köra ut på den 5,8 kilometer långa
Suzuka-banan.
Eurosport direktsänder Japans Grand Prix på
söndagsmorgonen.
Göran Björklund
03-04-01 Stigefelt laddad inför
comeback i roadracing-VM
Nu eller aldrig! Den svenske
roadracingföraren, Johan Stigefelt från Anderstorp,
är laddad inför comebacken i roadracing-VM, MotoGP,
på söndag i Japan.
- Jag är hungrig inför uppgiften, säger den
27-årige smålänningen som denna säsong
visserligen tagit steget ner till 250cc, men till ett starkt
Aprilia-team, italienska TMP Abruzzo som hittills fostrat tre
världsmästare.
Det finns en lätt ödesmättad ton när Johan
Stigefelt talar om årets VM-säsong. De senaste
säsongerna har varit långtifrån bra. De team som han
ar kört för har varken haft finanser starka nog eller
tillräckligt hög materiell standard för att kunna
hävda sig bland de främsta i VM-cirkusen.
- Men nu har kommit till ett starkt team, visserligen i
250cc-klassen, men nära allierat med det främsta fabrikatet
i klassen, Aprilia, berättar Johan "Stiggy" Stigefelt inför
årets första, av totalt 16, Grand Prix i MotoGP.
Uppehåll
Fjolårets säsong gick om intet för "Stiggy". Av ett
möjligt testkontrakt med tyska MZ i 500cc-klassen blev inget,
utan det blev ett par inhopp i BMWs märkescup som
gästförare. Det innebar att han tappat i racetempo och
körkondition, något som han jobbat hårt på att
återfå sedan i höstas.
- Jag har tränat stenhårt - gått från ett pass
om dan till två pass om dan under de tre senaste veckorna.
- Som jag känner det har jag aldrig varit i bättre form
än nu. Det är det enda jag har kunnat göra, att
förbereda mig själv psykiskt och fysiskt så mycket
jag bara kan, berättar han. Träningen består av dels
vanlig fys, dels motocross.
Bra test
En bra indikation på att Johan är på väg i form
är det s k officiella IRTA-test som han gjorde för fyra
veckor sedan. Där noterades han för nionde bästa tid,
trots avsaknad av tidigare erfarenhet från
tävlingsmotorcykeln och riktigt racetempo.
- Jag är relativt nöjd med det resultatet, men hade hoppats
på att fått ett officiellt test till innan helgens start
på Suzuka.
Det test som Johan efterlyser ställdes in för samtliga
Aprilia-team, utan endast fabrikens eget, officiella, team deltog
för att testa fram det allra senaste inom material.
- Det innebär att teamet har sparat och fått bra grejor
inför första racet, förklarar Johan.
Förväntansfull
Vad är målsättningen för "Stiggy" inför
comebacken i MotoGP?
- Första racet blir att skaffa mig erfarenhet av racetempot, men
samtidigt måste jag ge allt jag kan för att mitt mål
på Suzuka är att ta bra med poäng.
- Efter Suzuka åker jag till Kenny Roberts ranch i Californien,
USA, och tränar med honom där i två veckor.
- Då kommer jag att vara ännu bättre inför
Sydafrikas GP den 27 April, förklarar en
förväntansfull Johan Stigefelt inför
säsongspremiären tidigt på söndag morgon, svensk
tid.
Samtliga deltävlingar visas av Eurosport och med svensk
kommentator. Totalt visas inte mindre än 130 timmar, av 200
timmar, direkt av sportkanalen.
Tävlingsschema för MotoGP 2003 (roadracing-VM), totalt 16
deltävlingar:
4-6 april, Japans GP, Suzuka
25-27 april, Afrikas GP, Phakisa Freway
9-11 maj, Spaniens GP, Jerez
23-25 maj, Frankrikes GP, Le Mans
7-8 juni, Italiens GP, Mugello
14-15 juni, Catalunya GP, Catalunya
26-28 juni, Nederländernas GP, Van Drenthe
11-13 juli, Storbritanniens GP, Donington
25-27 juli, Tysklands GP, Sascheneing
15-17 augusti, Tjeckiens GP, Brno
5-7 september, Portugals GP, Estroil
18-20 september, Brasiliens GP, Nelson Piquet
3-5 oktober, Pacific GP, Motegi
10-12 aktober, Malaysias GP, Sepang
17-19 oktober, Australiens GP, Phillip Island
31 okt-2 nov, Valencias GP, Comunitat Valencia
Eurosport visar fredagens tidsträningar från ett antal GP.
Däremot visas samtliga tidsträningar under lördagen.
På söndagen direktsänds samtliga tre VM-klasser.
Göran Björklund
03-03-04 Johan Stigefelt nia vid
officiellt VM-test
Trots en krånglande mage
noterade den svenske roadracingföraren Johan "Stiggy" Stigefelt
den nionde bästa tiden vid den andra av tre officiella tester
inför årets VM-säsong.
Bortser man från magsjukan och lite svag fysisk
prestationsförmåga, är Stigefelt nöjd med testet
på Estroil-banan i Portugal. Ett intryck som han delar med
ledningen för TMP Abruzzo Aprilia-teamet som han kör
för denna säsong i 250cc-VM.
- Det går bättre och bättre, jag håller
på att bli ett med både teamet och hojen, förklarar
Johan som för tillfället går på diet för
att få fart på magen igen.
Enligt Stigefelt märker han av att han har varit borta en
säsong från roadracing-VM, men det är sådant
som går att fortsatt att polera på vid nästa
officiella test som f ö körs på Aprilias hemmabana,
italienska Mugello, om tre veckor.
- Det är fortfarande är mycket kvar att göra med
hojen, jag måste lära mig den och hitta rätt
inställningar tillsammans med teamets mekaniker, berättar
han vidare och framhåller den goda andan i Aprilia-teamet.
- Ser vi till resultatet från testet så är jag
relativt nöjd, men jag får kämpa mycket med
hojen.
- Men klart är att det finns potential i den, teamet och mig,
avslutar "Stiggy".
Snabbast på testet var Randy de Puniet före Manuel
Poggiali. Stigefelt var snabbast av TMP Abruzzo Aprilia båda
förare. Dock ska tilläggas att kollegan Anthony West
skadade sig i samband med en omkullkörning.
Årets första MotoGP avgörs i Japan den 6 april.
Göran Björklund
03-01-28 Aprilia nästa för
Stigefelt i roadracing -VM
Johan Stigefelt är efter ett
års uppehåll åter klar för roadracing-VM.
Detta står klart sedan den 26-årige
smålänningen skrivit 1-årskontrakt med det
italienska stallet TMP Abruzzo Aprilia i 250cc-klassen.
- Det är så nära ett fabriksstall som jag kan
komma.
- Dessutom känns det som om jag äntligen har fått de
rätta förutsättningarna för att kunna lyckas,
säger Johan "Stiggy" Stigefelt.
TMP Abruzzo Aprilia anses som ett av de främsta stallen inom
250cc-klassen. Det drivs av bröderna Cerigioni och har under
åren fostrat två världsmästare - Loris
Capirossi (98) och Valentino Rossi (99).
- Det är ett starkt stall inom allt väsentligt för att
kunna nå resultat, som teknik, ekonomi, kunskap och
erfarenheter, menar Stigefelt.
Att teamet är starkt visas bara av att Johan ska ha hunnit med
närmare 1.000 varv eller 500 mil tester innan
säsongspremiären den 6 april i Japans Grand Prix på
Suzuka.
- Men jag ska ändå inte räkna med någon
framskjuten placering i de första racen, utan jag måste
lära mig racetempot och hur konkurrenterna kör.
- Om det är vilda västern eller ej in i varje kurva.
- Målsättningen är sedan att komma bland de tio
främsta, för att kanske sedan ta en femte- eller
sjätteplats, förklarar Johan vidare.
En viktig förutsättning för Johans VM-kontrakt är
att den svenska generalagenten för Aprilia, danska TMP A/S, har
engagerat sig.
- Utan deras och MotGPs promotorföretag, Dornas, engagemang hade
det varit svårt för mig som nordbo att komma in hos ett
toppteam som TMP Abruzzo Aprilia.
- Jag är glad över det stöd som jag har fått och
som möjliggör för mig att satsa 100-procent på
mitt tävlande, avslutar Johan Stigefelt, spanienboende
smålänning.
Årets VM, eller MotoGP, omfattar 16 Grand Prix.
Göran Björklund