KOLSVA MS

SM-final i Rally
5-6 september

Resultatservice från SilverstoneRallyt

Följ förarna på nätet
Andreas Eriksson
David Walfridson
Jari Saarinen
Patrik Fredriksson
Patrik Sandell
Team Olsbergs

Toppstriden i SilverstoneRallyt

Bilder från SilverstoneRallt
www.motorsport4sale.com
www.ekasfoto.com
www.nofear-photos.com

SVENSKA MÄSTARNA 2003



Andreas Eriksson, MK Speed, Ford WRC



Per Gunnar Andersson, Renault Super 1600



Stig Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi



Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW



Fredrik Eriksson, Katrineholms MK, Peugeot

Anmälda förare


03-09-08 Joge tog silver - Fredrik tog guld!
- Det var en underbar tävling när allting stämde!
Jimmy Joge och hans codriver John Stigh var mer än nöjda med sin insats i årets SM-final i rally. Peugeot-teamet tog en meriterande seger i F2-klassen - före storfavoriten, Renault-föraren Per Gunnar Andersson från Årjäng.
- Vi har jobbat stenhårt med att lära oss bilen - en Peugeot Super 1600 - och på att anpassa den till svenska vägar. Nu var bilen absolut perfekt och vi kunde köra med attack som aldrig förr!
Läs mer

03-09-08
Guld, silver och brons till Renault i rally-SM/JSM
Det blev åtminstone ett guld till Renault i årets rally-SM. Detta togs av PG Andersson i Super 1600-klassen. Även om PG slutade tvåa i helgens SilverstoneRally, så var detta betydelselöst för hans vidkommande eftersom guldet var klart redan efter förra SM-deltävlingen i Hässleholm.
Läs mer

03-09-07
Protest godkändes Fredrik Eriksson ny JSM-vinnare!
Rickard Andersson från Eskilstuna fick bara vara svensk junior-mästare i rally i ett par timmar. Sedan godkändes en protest - och Fredrik Eriksson från Katrineholms MK fick överta guldet! Orsaken var en tidig händelse på ss 6 där Fredrik Eriksson fastnade i starten och inte kom iväg på sin ordinarie starttid. Fredrik protesterade - och fick sin faktiska körtid godkänd av domarjuryn. Beslutet innebar att katrineholmsföraren totalt knep andraplatsen i Lilla Grupp N. Dessutom vann han sista JSM-deltävlingen och gick upp till seger totalt. Men det var tätt - Johan Backström från Ludvika behöll efter särskiljning den redan klara silvermedaljen.
Rickard däremot tappade fyra SM-poäng och hamnade på 40. Det innebar att Eskilstuna-föraren hamnade utanför medaljplats - bronset behåller Fredrik Andersson från Ludvika - även i det här faller efter särskiljning! Fredrik Andersson vann de två första JSM-tävlingarna men som körde på en sten och bröt i Köpings finaltävling.
- De resultat vi rediovisar direkt efter tävling är alltid preliminära. Ingen skulle acceptera att vi väntade ut protesttiderna i alla klasser, innan vi talade om vem som vunnit. Om sedan domarna har andra synpunkter än tävlingsledningen måste vi finna oss i det.
- Det är tråkigt när det händer i en SM-final och när det är medaljerna det handlar om, säger Carleric Johansson, Svenska Bllsportförbudets presschef för SM-serien i rally:
- Men Rickard är ung - bara 20 år - och han kommer säkert igen. Och om han ogillar domarnas beslut har han möjlighet att vädja till nästa instans.
Slutgiltgt resultat, SM i Rally, Lilla Grupp N: 1) Tommy Vestlund, Borlänge MK, Renault N2, 1.06.08,7, 2) Fredrik Eriksson, Katrineholms MK, Peugeot N2, +32 sek, 3) Michael Wikström, NMS Boden, d:o, +37,6, 4) David Walfridson, MK Ratten, d:o, +48,2, 5) Berndt Carlsson, Linköpings MS, Peugeot N2, +1.30,6, 6) Daniel Hoffman, SMK Linde, d:o, +2.03,6.
SM slutställning: 1) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW N1, 81 p, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, 80, 3) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen N1, 76.

JSM: 1) Fredrik Eriksson, Katrineholms MK, Peugeot N2, 1.06.40,7, 2) Rickard Andersson, Eskilstuna MK, Seat N2, 1.08.25,4, 3) Jennie-Lee Hermansson, Vansbro MK, VW N1, 1.09,48,0, 4) Johan Backström, Ludvika MS, Suzuki N1, 1.10.28,3.
SM slutställning: 1) Fredrik Eriksson, 43 p, 2) Johan Backström, 43, 3) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, 40.

03-09-07
Saarinen tvingades bryta i SM-finalen
Det gavs tyvärr ingen möjlighet för östgötarna Jari Saarinen och Jon Magnusson att upprepa sitt fina resultat från den förra SM-tävlingen, då de blev tvåa efter Thomas Rådström, när SM-finalen i helgen kördes i Köping. Vid målet på den första dagens näst sista sträcka kunde de bara konstatera att oljetrycket i motorn var för lågt och valde direkt att bryta för att inte orsaka ett eventuellt kostsamt motorhaveri.
Öppningen av rallyt blev inte heller helt idealisk när de i slutet av den första sträckan fick upp en sten vid höger bakhjul som förstörde bromsrör och bromsok. De tvingades köra den andra och tredje sträckan utan bromsar innan det var dags för service. Trots frånvaron av bromsar var de ändå bara trettio sekunder från täten efter de tre inledande sträckorna.
Läs mer

03-09-06
Fredrik Andersson tappade sina guld!
Men ändå tre Clio i topp. Det finns en riktigt rejält besviken Clio Cup-förare. Han heter Fredrik Andersson och kommer från Ludvika. Inför SilverstoneRallyt i Köping hade han chans att bli både svensk seniormästare i lilla grupp N och svensk juniormästare. Men lite rullgrus i en sväng på nionde specialsträckan grusade hans förhoppningar. Bilen gled ut, bakvagnen fick ett slag direkt under bakaxeln, ett däck punkterade. Sedan kom följdfelen. Fyra sträckor senare var det definitivt slutåkt för honom. Sorti!
Istället gick åtminstone klasseger i lilla grupp N till en Renault Clio-förare. Det var dalmasen Tommy Vestlund som äntligen fick till det sedan cup-ledande Joachim Nilsson tvingats bryta.
Läs mer

03-09-06 SM-guld och rally-VM nästa för PG Andersson
Sekundstrid. Siffermatematik. Avåkningar. Reglementsdiskussioner. Årets SM-final i rally, SilverstoneRallyt blev allt annat än en stillsam tillställning i de västmanländska skogarna kring Köping. Klart är dock att det är ungdomarna som tar för sig i svensk rallysport. Snittåldern på årets mästare är klart lägre än fjolårets.
- Det är kul för svensk bilsport och för framtiden, menar PG Andersson, 23 år gammal och mästare i framtidsklassen Super 1600-klassen för Renault tillsammans med kartläsaren Jonas Andersson.
PG Andersson, som dominerat Super 1600-klassen i årets SM-serie, tog dock inte klassegern i SM-finalen. Efter en härlig kamp med kompisen i juniorlandslaget, Jimmy Joge, slutade han tvåa, nio sekunder efter honom.
Läs mer

03-09-06
Nu är SM-serien i rally avgjord.
De svenska mästarna 2003 heter Andreas Eriksson, Stig Olov Walfridson, Per Gunnar Andersson, Tobias Lindström och Rickard Andersson! Två av mästarna var klara redan innan årets final - SilverstoneRallyt i Köping - startade. Det var Stig Olov Walfridson i Stora Grupp N och Per Gunnar Andersson i Lilla Grupp A. Men i övriga klasser var läget minst sagt oklart. Och det blev spännande ända till dess sista sträckan avgjordes på lördagseftermiddagen.
Totalt vann Thomas Rådström, som tog sin tredje WRC-seger i rad. Men Thomas klev in sent i SM-serien och hade bara en teoretisk guldchans. I stället stod kampen mellan tre förare - Tobias Johansson, Andreas Eriksson och Mats Thorszelius. Alla körde bra - men Andreas Eriksson höll envist undan och klarade andraplatsen - och guldet:
- Det gick fort i dag. Riktigt fort. Men satsningen höll ända in i mål och just nu känns det fantastiskt skönt. OchTobias - han är ung och kan komma igen många gånger än!
I Lilla Grupp A blev finalen en underbar fight mellan Jimmy Joge och redan klare segraren Per Gunnar Andersson. Jimmy ledde i stort sett hela tiden, men PG gick förbi under lördagen. Bara för att ramla tillbaka igen och gå i mål som tvåa, 9,2 sekunder bakom östgöten.
I Lilla Grupp N - antalsmässigt SM-seriens största klass - var Fredrik Andersson från Ludvika den store favoriten. Fredrik har dominerat stort under året. Men en sten på ss 9 förändrade planerna. Fredrik slog sönder bilen rejält och tappade tid. Visserligen fortsatte han ytterligare några sträckor men tvingades till slut ge upp.
I stället gick SM-guldet till Sundsvalls-föraren Tobias Lindström som dominerade N1-klassen och när konkurrenterna i den motorstarkare N2-klassen försvann en efter en - då gick Tobias upp och knep guldet.
I Juniorklassen var det också klart att Fredrik Andersson skulle vinna - trodde alla. Men Rickard Andersson från Eskilstuna stack oväntat upp och knep guldet, på samma poäng som N1-föraren Johan Backström i en liten Suzuki. Och en mycket besviken Fredrik Andersson fick istället för dubbla guld nöja sig med SM-silver i senior-SM och brons i Juniorernas eget mästerskap.
Resultat, SM-finalen i Rally 2003, SilverstoneRallyt i Köping 5-6 sept:
Totalt
1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 59.49,3, 2) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford WRC, +6,0, 3) Tobias Johansson, Ludvika MS, Toyota WRC, +18,1, 4) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, d:o, +28,8, 5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, +32,1, 6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi N4, +1.37,4, 7) Micke Lindqvist, SMK Östgöta, Ford WRC, +1.52,6, 8) Stig Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi N4, +2.15,6, 9) Oscar Svedlund, Karlstad MC, d:o, +2.22,9, 10) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, +3.00,7.

Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Rådström, 59.49,3, 2) Eriksson, +6,0 sek, 3) Johansson, +18,1, 4) Thorszelius, +28,8, 5) Jonsson, +32,1, 6) Lindqvist, +1.52,6.
SM slutställning: 1) Andreas Eriksson, 58 p, 2) Mats Thorszelius, 57, 3) Tobias Johansson, 53.

Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 1.01,26,7, 2) Walfridson, +38,2, 3) Svedlund, +45,5, 4) Carlsson, +1.23,3, 5) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi N4, +1.49,0, 6) Carina Hermansson, Skepptuna MK, d:o, +1.55,6.
SM slutställning: 1) S-O Walfridson, 81 p, 2) Patrik Fredriksson, 58, 3) Kenneth Bäcklund, 55.

Lilla Grupp A: 1) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 1.03.51,2, 2) Per Gunnar Andersson, Renault Super 1600, +9,2, 3) Per Arne Sääv, V:a Östergötlands MK, VW Golf Kit Car, +35,8, 4) Johan Holmberg, Gotlands MF, Opel Kit Car, +1.38,4, 5) Magnus Henriksson, SMK Linde, Saab 9-3 Kit Car, +1.59,3, 6) Janne Liljegren, Värmdö MK, Opel 1600, +10.53,5
SM slutställning: 1) P-G Andersson, 125 p, 2) Jimmy Joge, 97, 3) P-A Sääv, 95.

Lilla Grupp N: 1) Tommy Vestlund, Borlänge MK, Renault N2, 1.06.08,7, 2) Fredrik Eriksson, Katrineholms MK, Peugeot N2, +32 sek, 3) Michael Wikström, NMS Boden, d:o, +37,6, 4) David Walfridson, MK Ratten, d:o, +48,2, 5) Berndt Carlsson, Linköpings MS, Peugeot N2, +1.30,6, 6) Daniel Hoffman, SMK Linde, d:o, +2.03,6.
SM slutställning: 1) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW N1, 81 p, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, 80, 3) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen N1, 76.

JSM: 1) Fredrik Eriksson, Katrineholms MK, Peugeot N2, 1.06.40,7, 2) Rickard Andersson, Eskilstuna MK, Seat N2, 1.08.25,4, 3) Jennie-Lee Hermansson, Vansbro MK, VW N1, 1.09,48,0, 4) Johan Backström, Ludvika MS, Suzuki N1, 1.10.28,3.
SM slutställning: 1) Fredrik Eriksson, 43 p, 2) Johan Backström, 43, 3) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, 40.

03-09-06 Rally-SM: Spännande i minsta klassen
Thomas Rådström har ett fortsatt rejält grepp om ledningen i årets SM-final i Rally. När fem av tävlingens 16 specialsträckor återstår att köra på vägarna runt Köping har Vännäs-föraren fortfarande dryga 10 sekunders ledning före Andreas Eriksson, som i det här läget har SM-guldet i WRC-klassen i sin hand. Andreas har åkt stabilt och tillåter inte junioren Tobias Johansson att sticka upp på allvar..
Spänningen är på topp i flera av klasserna - inte minst i Lilla Grupp N, där guldfavoriten Fredrik Andersson dunkade i en sten och knäckte bakaxeln på den nionde specialsträckan. Fredrik fortsätter men det går inte speciellt fort . Efter 11 sträckor låg han på 11:e plats i klassen. Och det räcker inte för guld om Sundsvalls-föraren Tobias Lindström fortsätter att köra som han gjort hela helgen. I så fall kniper Tobias guldet före den givne storfavoriten!
I Lilla grupp A tappade Jimmy Joge ledningen till Per Gunnar Andersson efter en bakhjulspunktering. Visserligen är det bara 4,6 sekunder mellan de två. Men eftersom Joge måste slå PG för att ta silver så är spänningen på topp även här...
Den enda klass som det inte är någon dramatik i är Stora grupp N. Där är värmlänningen Stig Olov Walfridson redan klar segrare. Klassen domineras så här långt totalt av en annan veteran - Kenneth Bäcklund från Vara.
Resultat efter 11 av 16 specialsträckor:
1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 42.00,5, 2) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford WRC, +10,7, 3) Tobias Johansson, Ludvika MS, Toyota WRC, +22,4, 4) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, +30,4, 5) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +31,5, 6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi N4, +1.00,8, 7) Micke Lindqvist, SMK Östgöta, Ford WRC, +1.13,3, 8) Stig Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi N4, +1.36.1, 9) Oscar Svedlund, Karlstad MC, d:o, +1.43,8, 10) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, +1.54,5.
Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Rådström, 42.00,5, 2) Eriksson, +10,7, 3) Johansson, +22,4, 4) Jonsson, +30,4, 5) Thorszelius, +31,5, 6) Lindqvist, +1.13,3,
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 43.01,3, 2) Walfridson, +35,3, 3) Svedlund, +1.43,8, 4) Carlsson, +1.54,5, 5) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi N4, +1.12,6, 6) Carina Hermansson, Skepptuna MK, d:o, +1.24,7.
Lilla Grupp A: 1) Per Gunnar Andersson, Renault Super 1600, 44.50,4, 2) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, +4,6 sek, 3) Per Arne Sääv, V:a Östergötlands MK, VW Golf Kit Car, +23,8, 4) Johan Holmberg, Gotlands MF, Opel Kit Car, +1.13,1, 5) Christer Steen, Svärdsjö MK, Vauxhall Maxi 1,6, +1.14,5, 6) Lars Olof Holmberg, Gotlands MF, Opel Kit Car, +1.40,1.
Lilla Grupp N: 1) Tommy Vestlund, Borlänge MK, Renault N2, 46.12,3, 2) Joachim Nilsson, SMK Arboga, d:o, +9,4, 3) Michael Wikström, NMS Boden, d:o, +31,3, 4) David Walfridson, MK Ratten, d:o, +55,4, 5) Johan Lund, Flens MS, d:o, +1.11,8, 6) Berndt Carlsson, Linköpings MS, Peugeot N2, +1.19,0. N1: Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW, 48.45,1, 2) Jennie-Lee Hermansson, Vansbro MK, d:o, +22,5, 3) Johan Backström, Ludvika MS, Suzuki, +30,0.
JSM: 1) Lars Sjöström, SMK Hälsinge, Peugeot N2, 48.01,9, 2) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Seat N2, +8,3 sek, 3) Rickard Andersson, Eskilstuna MK, d:o, +13,1.

03-09-05 Rally-SM: Thomas Rådström leder inför dag 2
Thomas Rådström från Vännäs åkte snabbast av alla när årets SM-final i rally inleddes i Köping på fredagen. Efter första dagens sex specialsträckor hade den VM-rutinerade norrlänningen nästan 11 sekunders försprång före tufft satsande Andreas Eriksson.
Andreas är en av de starkaste kandidaterna till årets SM-guld i WRC-klassen. Men det finns fler - bland annat unge Tobias Johansson som inledde med en snurrning och diverse tekniska problem men som körde strålande under fredagens tre avslutande specialsträckor och avancerade till tredjeplatsen.
I Stora Grupp N har veteranen Kenneth Bäcklund dragit upp ett våldsamt tempo. Guldet kan han inte ta - det har hans teamkompis Stig Olov Walfridson redan lagt beslag på. Men det finns ju fler medaljer att slåss om.
I Lilla Grupp A har VM-aktuelle Jimmy Joge inlett strålande. Men redan klar guldvinnaren Per Gunnar Andersson närmade sig på de sista sträckorna och inför omstarten tidigt på lördagsmorgonen låg värmlänningen bara 3,5 sekunder efter Jimmy.
I minsta standardvagnsklassen var det en stenhård fight över de sex sträckorna och ledningen skiftade flera gånger. Vid uppehållet var det något oväntat Borlänge-föraren Tommy Vestlund som ledde, 5,3 sekunder före Arbogas Joachim Nilsson medan guldfavoriten Fredrik Andersson hade avancerat till tredjeplatsen efter en försiktig inledning.
Bara halvdussinet förare försvann första dagen. Bland dem fanns snabbe Jari Saarinen - totaltvåa i senaste deltävlingen - samt ytterligare en av förhandsfavoriterna, Eddie Hörbing, Degerfors RC.
Tävlingen startar om i Köping tidigt på lördagsmorgonen. Under dagen väntar ytterligare tio specialsträckor på SM-fältet, som på de åtta sista sträckorna får sällskap av ytterligare ett gäng. Det är den regionala rallyfinalen - MRM-serien som anknyter med ett 40-tal startande. Också i MRM-serien är det årsfinal.
Resultat, SM-finalen i rally, SilverstoneRallyt i Köping efter första dagen:
Totalt:
1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 25.01,6, 2) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford WRC, +10,8 sek, 3) Tobias Johansson, Ludvika MS, Toyota WRC, +17,2, 4) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, +26,2, 5) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +27,3, 6) Micke Lindkvist, SMK Östgöta, Ford WRC, +33,7, 7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi N4, +35,0, 8) Stig Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, d:o, +1.01,4, 9) Oscar Svedlund, Karlstad MC, d:o, +1.02,0, 10) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, +1.05,6.
Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Rådström 25.01,6 2) Eriksson, +10,8 sek, 3) Johansson, +17,2, 4) Jonsson, +26,2, 5) Thorszelius, +27,3, 6) Lindqvist, +33,7.
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 25.36,6, 2) Walfridson, +26,4 sek, 3) Oscar Svedlund +27,0, 4) Carlsson, +30,6, 5) Patric Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi, +37,0, 6) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, d:o, +54,9.
Lilla Grupp A: Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 26.42,0, 2) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, +3,5 sek, 3) Per-Arne Sääv, V:a Östergötlands MK, VW Kit Car 2,0, +12,6 sek, 4) Johan Holmberg, Gotlands MF, Opel Kit Car 2,0, +37,7, 5) Christer Steen, Svärdsjö MK, Vauxhall Maxi 1600, +52,6, 6) Lars Olof Holmberg, Gotlands MF, Opel Kit Car 2,0, +1.12,2
Lilla Grupp N: 1) Tommy Vestlund, Borlänge MK, Renault N2, 27.37,3, Joachim Nilsson, SMK Arboga, d:o, +5,3 sek, 3) Fredrik Andersson, Ludvika MS, d:o, +12,4, 4) Mikael Wikström, NMS Boden, d:o, +23,0, 5) Berndt Carlsson, Linköpings MS, Peugeot N2, +45,0, 6) Johan Lund, Flens MS, Renault N2, +46,7. N1 efter 5 av 6 ss: 1) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW, +23.59,7, 2) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen, +2,0 sek, 3) Jennie-Lee Hermansson, Vansbo MK, d:o, +7.3.

03-09-05 Rally-SM: Thomas Rådström inledde snabbast
Thomas Rådström inledde inte oväntat med att ta ledningen, när årets final i Rally-SM inleddes i Köping på fredagseftermiddagen. Rådström var inte snabbast på första sträckan - där öppnade Andreas Eriksson - en av årets guldaspiranter i WRC-klassen - snabbast. Men Rådström höjde tempot en aning och efter tre sträckor ledde den rutinerade norrlänningen med 4,5 sekunder före Andreas.
Bra öppnade också veteranen Mats Jonsson, som efter en miserabel säsong gärna vill visa att hans många guld under tidigare år inte varit några tillfälligheter.
Totalt handlar det om att fördela medaljerna i fem SM-klasser - fyra seniorklasser och en JSM-klass. Sammanlagt gav sig ett 60-tal förare ut på SilverstoneRallyt, som årets finaltävling heter. Fredagens etapp består av sex specialsträckor samlade runt Fagersta och under lördagen väntar ytterligare 10 specialsträckor - då i Köping med omnejd.
Resultat, SM-finalen i rally, SilverstoneRallyt i Köping 5-6 sept
Efter 3 av första dagens 6 specialsträckor:
Totalt:
1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 12.26,6, 2) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford WRC, +4,8 sek, 3) Mats Jonsson, Forshaga MC, d:o, +9,8, 4) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +13,3, 5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi N4, +16,8, 6) Tobias Johansson, Ludvika MS, Toyota WRC, +18,9, 7) Micke Lindkvist, SMK Östgöta, Ford WRC, +21,7, 8) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby, d:o, +30,8, 9) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi N4, +32,1, 10) Stig Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, d:o, +34,1.
Klasserna:
Stora Grupp A:
1) Rådström 12.26,6, 2) Eriksson, +4,6, 3) Jonsson, +9,8, 4) Thorszelius, +13,3, 5) Johansson, +18,9, 6) Lindqvist, +21,7.
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 12.43,4, 2) Carlsson, +15,3, 3) Walfridson, +17,3, 4) Oscar Svedlund, Karlstad MC, Mitsubishi, +17,9, 5) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, d:o, +23,6, 6) Carina Hermansson, Skepptuna Mk, d:o, +24,5.
Lilla Grupp A: Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 13.21,4, 2) Per-Arne Sääv, V:a Östergötlands MK, VW Kit Car 2,0, +8,4 sek, 3) Johan Holmberg, Gotlands MF, Opel Kit Car 2,0, +10,2, 4) Christer Steen, Svärdsjö MK, Vauxhall Maxi 1600, +12,1, 5) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, +13,5, 6) Lars-Olof Holmberg, Gotlands MF, Opel Kit Car 2,0, +41,7.
Lilla Grupp N: 1) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault N2, 13.45,0, 2) Joachim Nilsson, SMK Arboga, d:o, +0,3 sek, 3) Tommy Vestlund, Borlänge MK, d:o, +0,5, 4) David Walfridson, MK Ratten, d:o, +2,0, 5) Mikael Wikström, NMS Boden, d:o, +3,9, 6) Per Göthberg, Eskilstuna MK, d:o, +6,5. N1: 1) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen, 14.25,6, 2) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW, +0,3 sek, 3) Jennie-Lee Hermansson, Vansbo MK, d:o, +3,8.

03-09-05 Mattias Aronsson tvingas avstå helgens SM-final
Nu till helgen den 5-6 september avgörs årets Svenska Mästerskap i trakterna kring Köping, detta sker tyvärr utan medverkan från Aronsson Rally Sport där Mattias i sista sekund tvingats kasta in handduken på grund av akuta ryggsmärtor. Trots intensiv behandling på torsdagskvällen och vila under natten finns det tyvärr inga möjligheter för Mattias att sätta sig i rallystolen under helgen.
Serviceteamet som redan finns på plats uppe i Köping tvingas nu besvikna vända hemåt utan deltagande i rallyt.

03-09-04 SM-favorit måste byta motor!
- Tur är kanske inte rätt ord. Men hade det inte hänt nu, så hade det förmodligen hänt under tävlingen. Och det hade varit rena katastrofen!
21-årige Tobias Johansson är en av guldfavoriterna i helgens SM-final i rally. Dagen innan start testade Ludvika-föraren sin Corolla WRC på arrangörens teststräcka.
Det blev ett par varv - sedan la motorn av:
- Det är en kolv som har gått, konstaterade teknikerna i Olsbergs-teamet.
- Men vi löser det. Om fyra timmar kan vi ha reservmotorn på plats i Köping

03-09-04
Andreas Eriksson får engelsk support
Det drar ihop sig till "Grande-Finale" i RallySM 2003 nu till helgen i Köping, och en mer rafflande avslutning på en rally säsong i klassen stora grupp A/WRC kan det nog inte bli. Det är tät uppe i tabellen och det lär bli en rejäl kamp topp-placeringarna.
Andreas Eriksson och teamet har förberett sig väl och bilen är igenomgången i sedvanlig ordning. Till tävligen så kommer även en av M-Sports tekninker från England för att hjälpa till med teknisk support.
Ett spännande inslag i tävlingen är att en av publiksträckorna kommer att köras på asfalt, så därför kördes ett asfalts-test med Focusen till Andreas belåtenhet vilket även undertecknad kan skriva under på. Focusen går som en go-kart på slicksen från Pirelli.
Förändring i högerstolen igen. Pecka Svensson är tillbaks i högerstolen igen detta då Patrik Henriksson kände av ryggskadan under Snapphane-rallyt och för att inte riskera något så avstår Patrik att åka med i Köping.
Som vanligt kan de som inte kan ta sig ut i rallyskogen följa Andreas och Pecka på nätet med deras egna kommentarer på
www.bilaffaren.com/rally och resultaten on-line på www.resultatservice.com

03-09-03
SM-finalen i Kolsva början på generationsskifte
På lördag eftermiddag kan vi ha tre - av totalt fyra svenska mästare i rally - som är under 25 år. Det är PG Andersson, Tobias Johansson och Fredrik Andersson. Bara den möjligheten är en klar indikation på att Sverige åter är på väg att bli en rallynation att räkna med.
Målet för Svenska Bilsportförbundets, SBF, långsiktiga elitjuniorsatsning är att ha en eller flera WRC-förare med vinstchans i VM 2005. Det går inte att säga någonting annat än att man är på god väg efter att Daniel Carlsson kontrakterats för Peugeot. Ty näste man i pipelinen är den 23-årige värmlänningen PG Andersson, i år kontrakterad av Renault Team Sweden och redan klar svensk mästare i framtidsklassen - och tillika JVM-klassen - Super 1600.
Tillsammans med östgöten Jimmy Joge och senare tillkomna Oscar Svedlund och Tobias Johansson, ingår PG Andersson i det svenska juniorlandslaget i rally. Som landslagsmän under förbundskapten Fredrik Eljas ledning har man både fått stöd ekonomiskt och inom förarutveckling.
- SBF står för starten i ett av årets JVM-rallyn, de har också hjälpt oss med träningsstart i både tyska och finska VM-rallyna samt bistått oss på flera andra sätt, berättar "PG" Andersson.
Läs mer

03-09-03
David Walfridson kör SM-final!
Till helgen körs årets sista SM deltävling i rally. och med på startlinjen finns David Walfridson och co-driver Per Wiksten.
Nu är vi laddade för att vinna säger David som hoppas på en vinst efter den senaste SM deltävlingen som kördes i Hässleholm för två veckor sedan. Vi öppnade inte den tävlingen på bästa sätt. Efter fredags kvällen i skåne var David på en åttonde placering i klassen, men efter en god natts sömn till lördagen började de ljusnande resultaten att synas.
Paret körde hem ett flertal sträcksegrar i klassen och avancerade till en tredje plats i Grupp N 1401-2000 cc och några sköna SM poäng kammades hem. David ligger nu på en åttonde placering i det totala SM sammandraget och hoppas på att kunna klättra några placeringar efter helgens kommande tävling.
I Renault Clio cupen är han på en tredje plats och har en chans på seger. Då två tävlingar återstår i cupen.
Så nu alla rallyfans! Håll tummarna för en bra placering i Silverstonerallyt!

03-09-03 Först SM-final - sedan VM-debut!
- Målet har hela tiden varit ett bra resultat i SM.
Nu - efter helgens SM-final i Köping - ska vi titta närmare på Junior-VM och vi kommer att låta Jimmy VM-debutera i italienska San Remo-rallyt.
- I och för sig den kanske svåraste av alla asfalttävlingar i VM-serien. Men den ligger bäst till i tid och innebär samtidigt en riktig utmaning för teamet. Gert Blomquist är teamchef för Peugeot Dealer Team, teamet bakom rallyjunioren Jimmy Joge från lilla Tjällmo i Östergötland. Det var redan i början av sommaren man inledde VM-satsningen. Det skedde genom att man fick tillstånd för Jimmy och hans ett år yngre codriver, John Stigh, 23 att köra träningen både inför Tysklands VM-tävling och inför Finska VM-rallyt. - Det är viktigt att komma ut och känna atmosfören. Annars kan allt omkring bli rena chocken, förklarar Gert. Som har hjälp av både Svenska Bilsportförbundet, Jimmys privata sponsorer och Peugeot Sverige med Per Brinkenberg i spetsen för att klara av den ekonomiska storsatsning som en VM-start innebär.
Läs mer

03-09-02
SM-finalen i rally: 1000 funktionärer - bilar för 42 milj
1.000 funktionärer från ett 30-tal olika föreningar. Det är vad som krävs för att Kolsva MS ska klara av att arrangera SM-finalen i rally 2003.
- Det kommer att fungera perfekt. Jag har tre duktiga biträdande tävlingsledare som drar i trådarna, så jag är inte alls orolig. Göran Ljung är tävlingsledare för SM-finalen i Rally i Köping den 5-6 sept.
Och han ser framtiden an med tillförsikt:
- Vägarna vi ska använda är fantastiska. De bästa vi haft i ett SM-rally någonsin. Och då ska ni veta att Kolsva MS arrangerat sju SM-tävlingar varav tre finaler sedan början av 90-talet!
SM-finalen - som i år bytt namn till SilverstoneRallyt efter att under många år ha hetat Hans Persson Pokalen - bjuder på 16 specialsträckor under två tävlingsdagar. Två av sträckorna är rena publiksträckor och körs under lördagsetappen. Det är två mycket korta sträckor, bara 2 km långa - den ena på grus, den andra på asfalt. Själva bansträckningen är hemlig fram till tävlingsstart.
Tävlingscentrum finns som vanligt i Köping med högkvarter på Star Hotel Scheele och arrangemanget smyger igång redan på torsdagen, då banan offentliggörs.
Själva tävlingen startar på fredag den 5 sept kl. 15.30 då det första av de knappt 70 finalekipagen rullar iväg från Stora torget. Första tävlingsdagen rulllar på under sju timmar och bjuder på 6 specialsträckor med en sammanlagd längd på 4,5 mil. Klockan 22.30 på fredagskvällen är första bil tillbaka för nattvila. Men nattvilan blir kort - redan klockan 06 på lördagsmorgonen rullar andra etappen igång!
Det är inte samma startordning när bilarna rullar ut på andra etappen. Fältet seedas nämligen om i förhållande till första dagens resultatlista. Med den skillnaden att de 15 första totalt startar i omvänd startordning. Andra tävlingsdagen är 10 timmar lång och bjuder på 10 specialsträckor med en sammanlagd längd på 6,6 mil. Tävlingen avslutas med början klockan 16 på lördagseftermiddagen. Servicen är i huvudsak förlagd till en central serviceplats i Köping - undantaget är första dagen då man också servar i Fagersta.
TUSEN FUNKTIONÄRER
Ett modernt SM-rally är ett jättearrangemang som kräver massor av frivilliga och under de två tävlingsdagarna jobbar sammanlagt 1.000 funktionärer stenhårt för att få tävlingen att fungera. Och det behövs, för enbart tävlingsbilarna i SM-finalen representerar ett värde på runda tal 42 miljoner - i alla fall innan tävlingen startar...
- Naturligtvis ställer motorklubbarna i regionen upp och jobbar. Men vi har alla typer av föreningar med i organisationen - hembygdsföreningar, hundklubben, orienteringsklubbar, simklubben och så vidare, förklarar Göran Ljung.
- Det är otroligt mycket som måste fungera under tävlingsdagarna. Och det är inte bara de tävlande som kommer hit. Det kommer tusentals åskådare också, åskådare som måste äta, parkera, få tag i program, karta och så vidare:
- Vägarna ska spärras av, publikvakter måste ut, allt måste skyltas och märkas. Och så ska vi bygga upp ett fungerande tävlingscentrum med plats för domare, media, tidtagning etc.
Mycket sköts av specialister - t ex resultatgivningen som är unik, så till vida att i stort sett samtidigt som bilarna går i mål på specialsträckorna så skickas de ut på internet och kan läsas av intresserade i hela landet!
Rally-SM i dag är mycket mer än att åka bil på diverse skogsvägar. Numer är till och med serviceplatsen rena upplevelseparken och står banracingen och STCC inte långt efter. Rallybilar är exklusiva tävlingsfordon som kostar massor att köpa och sköta. Vilket märkts på allt större servicefordon och starkare uppbackning.
- Utvecklingen har varit fantastisk under de år som gått sedan Kolsva MS arrangerade sin första SM-tävling i början av 90-talet!

03-08-27
SM-finalen i rally 5-6 sept: Finalen helt avgörande !
Räkna med nervdaller inför årets SM-final i Rally. När förarna rullar fram för start i årets sista stora tävling - SilverstoneRallyt i Köping den 5-6 sept har inte mindre än fem förare chansen att ta guld i WRC-klassen!
Det är Mats Thorszelius, toyotaföraren som kört jämnt och snabbt hela säsongen och som leder klassen. Det är Andreas Eriksson - killen som började som bilmekaniker och folkraceförare och som nu har eget Ford-företag och som sitter i en häftig Ford Focus WRC, Det är Tobias Johansson - en av svensk rallysports nya, unga stjärnor. Det är Eddie Hörbing, brunnsborraren som skiftade från Ford till Toyota mitt under säsongen. Och det är VM-veteranen Thomas Rådström. Thomas ställde upp som mentor till Tobias Johansson, fick låna Olsbergs-teamets andrabil i slutet av säsongen och tackade med två raka segrar. Nu har han fått låna bilen igen - för att slåss om SM-guldet!
Men tro inte att de här kommer att få slåss inbördes i lugn och ro. Titelförsvararen Mats Jonsson är ute efter revansch efter en miserabel säsong. Och östgöten Jari Saarinen vill gärna visa att andraplatsen i Snapphanerallyt för några veckor sedan inte var en tillfällighet. Häromdagen möttes flera av de här förarna i Supermästerskpen i Valdemarsvik. Då visade Mats Jonsson att han börjar få ordning på sin nya WRC-Ford. Men Mats Thorszelius åkte i princip lika fort - upplänningen var bara 0,6 sekuner efter Mats vid målgång. Också Eddie Hörbing åkte fort. Eddie slutade trea, bara 3,6 sek efter Mats Jonsson i mål. Jari Saarinen åkte fort fram till dess bilen började krångla. Efter två körda sträckor var östgöten 0,2 sekunder efter Mats Jonsson...
GULDET KLART
I två av SM-klasserna är det redan klart vem som tar guld. Det är i Lilla Grupp A, där Årjängs-fantomen Per Gunnar P-G Andersson inte går att rubba. Och det är i Stora Grupp N, där veteranen Stig Olov Stecka Walfridson skaffat sig ännu en medalj av högsta valör. Däremot är det helt öppet om vem som ska ta hand om silver respektive brons.
I Lilla Grupp A är det i praktiken helt jämnt mellan Peugeots Super 1600-förare Jimmy Joge och Kit Car-föraren Per Arne Sääv. Jimmy - som har 87 poäng och ligger tvåa inför finalen - måste räkna bort en 10-poängare medan Per Arne, som är trea på 77 poäng, har en 0:a i första tävlingen och alltså fyller på med alla poäng han kan få (förarna får räkna alla utom ett resultat i poängtabellen).
I Stora Grupp N (standardbetonade bilar med turbo och 4-hjulsdrift) är fyra förare inblandade i striden bakom Stecka. Det är Patrik Fredriksson, Fagersta, Carina Hermansson, Skepptuna, Patric Carlsson, SMK Nyköping och veteranen Kenneth Bäcklund, Vara. Patrik och Carina ligger för närvarande tvåa respektive trea medan Patric Carlsson och Kenneth Bäcklund delar fjärdeplatsen.
SIKTAR PÅ DUBBLA GULD
I lilla Grupp N är Ludvika-junioren Fredrik Andersson den store favoriten. Och eftersom Fredrik är junior har han dessutom chansen att ta dubbla guld! Inför finalen leder den unge dalmasen senior-SM med 13 poäng och junior-SM med 11.
Men samtidigt har han flest motståndare att ta hänsyn till - Lilla Grupp N är SM-seriens största klass. Fram till förra deltävlingen hette den svåraste motståndaren Tobias Lindström och kom från Sundsvall. Men Tobias tvingades bryta i Hässleholm och ligger nu trea. Men om Fredrik bryter har både sundsvallsföraren plus Kolsvas hemmaförare Jonas Ericsson chans att ta hem guldet med minsta möjliga marginal. Både Tobias och Jonas tävlar i N1, dvs minsta cylindervolymsklassen medan Fredrik Andersson tävlar i den större av de två klasser som tillsammans bildar Lilla Grupp N.
Ställningen inför SM-finalen i rally i Köping den 5-6 sept:
Stora Grupp A:
1) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, 48 p, 2) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford WRC, 46, 3) Tobias Johansson, Ludvika MS, Toyota WRC, 44, 4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, d:o, 38, 5) Thomas Rådström, Vännäs MK, d:o, 37, 6) Mats Jonsson, Forshaga MC, 33.
Stora Grupp N: 1) Stig-Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, 79 p (redan klar svensk mästare), 2) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, d:o, 50, 3) Carina Hermansson, Skepptuna MK, d:o, 45, 4) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o och Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, vardera 40 p, 6) Oscar Svedlund, Karlstad MC, d:o, 32.
Lilla Grupp A: 1) Per Gunnar Andersson,Årjängs MK, Renault Super 1600, 99 (redan klar svensk mästare), 2) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 87, 3) Per-Arne Sääv, V:a Östergötlands MK, VW Golf Kit Car, 77, 4) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, 55, 5) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Saab 9-3 Kit Car, 42, 6) Mats Andersson, Eslövs MK, Proton 1600 Kit Car och Lars-Olof Holmberg, Gotlands MF, Opel Astra Kit Car, vardera 40 p.
Lilla Grupp N: 1) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, 80 p, 2) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen N1, 67, 3) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW N1, 66, 4) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, 59, 5) Anders Karlsson, Säffle MC, Seat N2, 54, 6) Peter Fredriksson, Norköpings MK, Renault N2, 49.
Junior-SM: 1) Fredrik Andersson, 40, 2) Johan Backström, Ludvika MS, Suzuki N1, 29, 3) Rickard Andersson, Eskilstuna MK, Seat N2, 24, 4) Fredrik Eriksson, Katrineholms MK; Peugeot N2, 23, 5) Andreas Hovind, Enköpings MK, Citroen N1, 22, 6) Simon Johansson, Ydre MK, Renault N2 och Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen N1, vardera 16 p.
TIDPLAN, SM-FINAL I RALLY 2003.
SILVERSTONERALLYT I KÖPING 5-6 SEPT
Torsdag 4 sept
Kl 09.00: Banan offentliggörs.
14.00: Presscenter öppnar vid Shake Down,
Pressen hälsas välkommen och har möjlighet att åka med bl. a. WRC-förarna Thomas Rådström och Tobias Johansson.
17.00-22.00: Frivillig anmälan och förbesiktning
Fredag 5 sept
08.00-14.00: Administrativ incheckning, besiktning och genomkörning av ss
14.30: Bilarna samlas inför start.
15.30: Första bil startar från Stora torget i Köping
22.30: 1:a bil till etappuppehållet i Köping
Lördag 6 sept:
05.00: Omstartlistan anslås. Omvänd startordning för de 15 första.
06.00: 1:a bil startar på andra dagsetappen. Start från Parc Fermé vid HQ.
09.30 (c:a) Första bil startar i Kolsvarundan, final i MRM-serien 2003. 47 anmälda ekipage i sex tävlingsklasser som kör 8 av lördagens 10 specialsträckor.
16.00: 1:a bil över målrampen. Snarast därefter: Presskonferens med
19.00: Officiell resultatlista anslås.
20.00: Prisutdelning, Ullvigymnasiets aula.
21.00: Rallysupé, Star Hotel Scheele.

www.motorsportivarmland.nu