South Swedish Rally 28-29 maj 1999


Prel. slutställning South Swedish Rally
1) Per Svan, Opel, 1.46.32.2,
2) Jonas Kruse, Renault, +14.2
3) Mats Thorszelius, Toyota, +1.05.9
4) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, +1.10.5
5) Mats Jonsson, Ford, +1.47.1
6) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, +1.55.4
7) Andreas Eriksson, VW, +2.10.2,
8) Anders Nilsson, Opel, +2.19.0
9) Mikael Lindqvist, Nissan, +2.19.6,
10) Jörgen Jonasson, Seat, +2.22.6,
11) Bruno Arntsen, Opel, +3.15.9,
12) Christer Steen, Skoda, +4.31.0
13) Kenneth Johansson, Mitsubishi, +4.53.9,
14) Joakim Rånby, Mitsubishi, +5.43.1.
15) Björn Gustavsson, Toyota, +6.08.4

Per Svan vann det Sydsvenska rallyt
Den 24:e upplagan av Sydsvenska rallyt kommer att gå till historien. Dels för att en tvåhjulsdriven bil totalvann, dels för ett synnerligen dramatiskt slut där hemmafavoriten Kristoffer "Stoffe" Nilsson spelade bort en klar klasseger och en eventuell totalseger på den sista specialsträckan. Det blev slutligen dalkarlen Per Svan som totalvann årets upplaga av det sydsvenska EM- och SM-rallyt. I mål var han 14 sekunder före Jonas Kruse, Renault. Svan gick upp i rallyts ledning efter fredagsetappens sista specialsträcka då ledande Harry Joki tvingats bryta på transportsträckan till etappuppehållet i Kristianstad efter ett motorras.
- Jag är fruktansvärt glad över segern, men visst tycker jag synd om Harry och vad som hände honom, sade Per Svan vid den efterföljande presskonferensen.
Många hade förväntat sig en tätare kamp mellan Svan och Kruse. Men den 32-årige kungälvsbon hade svårt att svara upp mot det tempo som Svan satte upp på lördagsmorgonens inledande specialsträckor.
- Vi ska inte glömma att jag har bara kört två rallyn de senaste åtta månaderna, och jag måste tillstå att det funnits lite rattrost inledningsvis av rallyt, förklarade Jonas och tillade att han ändå var nöjd med en andraplats i rallyt.
Mindre nöjd med sina insatser var hemmaföraren Kristoffer "Stoffe" Nilsson, som nu gjorde tävlingscomeback efter den vådliga vurpan i Svenska Rallyt i februari. Efter en smått otrolig uppkörning låg han inför den sista specialsträckan på tredjeplats totalt i rallyt och i klassledning i stora grupp N. Bara en futtig tiondels sekund skiljde honom från framförvarande Kruse och upp till Svan var det ytterligare 25 sekunder. "Stoffe" laddade friskt på den drygt två mil långa sträckan för att åtminstone ta in tiondelen till Kruse och den hägrande andraplatsen. Men efter 15 kilometer drabbades han av en dubbelpunktering, men försökte fortsätta i högt tempo. Vilket inte bar sig bättre än att han sladdade in i en stenmur.
- Ett bakhjul slets bort, men publiken gjorde allt för att hjälpa mig att få ordning på bilen. Tyvärr tappade vi hela 13 minuter och därmed var dagen förstörd, berättade en uppgiven "Stoffe" Nilsson som var på väg mot karriärens största framgång. Nu slutade Mats Thorszelius, Toyota, trea i rallyt och blev därmed den främst placerade fyrhjulsdrivna grupp A-bilen.

Mats Jonsson snabbast idag
Mats Jonsson har levererat de bästa tiderna under lördagens körda sträckor. Men den tätplats han borde ha grusades när ett bromsok behövde bytas efter SS 10. Mats fick 150 sekunders transport och har börjat en ny uppkörning. Ett par mycket långa sträckor återstår idag, men det måste vara en omöjlighet att köra in två minuter på toppduon Svan och Kruse.
Pernilla har fått släppa ledningen i grupp N till Kristoffer Nilsson, men det är oerhört tufft mellan de båda. Bäcklund som vunnit klassen fem år i rad får svårt att komma ikapp.
På den långa sträckan innan uppehållet gasade Säffles Daniel Carlsson förbi den tidigare ledande Dick Wicksell och tog ledningen totalt i Sydrallyt. Vid uppehållet i Alvesta var han 48 sekunder före grupp H2wd-tvåan Tomas Pettersson.

Totalt efter SS 18
1) ) Per Svan, Opel, 1.46.32.2, 2) Jonas Kruse, Renault, +14.2, 3) Mats Thorszelius, Toyota, +1.05.9, 4) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, +1.10.5, 5) Mats Jonsson, Ford, +1.47.1, 6) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, +1.57.8, 7) Andreas Eriksson, VW, +2.10.2, 8) Anders Nilsson, Opel, +2.19.0, 9) Mikael Lindqvist, Nissan, +2.19.6, 10) Jörgen Jonasson, Seat, +2.22.6, 11) Bruno Arntsen, Opel, +3.15.9, 12) Christer Steen, Skoda, +4.31.0, 13) Kenneth Johansson, Mitsubishi, +4.53.9, 14) Joakim Rånby, Mitsubishi, +5.43.1. 15) Björn Gustavsson, Toyota, +6.08.4
A6
1) Christer Steen, Skoda, 1.51.03.2, 2) Peter Blomberg, Opel, +3.05.7, 3) Clemens Andersson, Opel, +8.27.5
A7
1) Per Svan, Opel, 1.46.32.2, 2) Jonas Kruse, Renault, +14.2, 3) Andreas Eriksson, VW, +2.10.2, 4) Anders Nilsson, Opel, +2.19.0, J 5) örgen Jonasson, Seat, +2.22.6, 6) Bruno Arntsen, Opel, +3.15.9,
A8
1) Mats Thorszelius, Toyota, 1.47.38.1, 2) Mats Jonsson, Ford, +41.2, 3) Mikael Lindqvist, Nissan, + 1.13.7, 4) Björn Gustavsson, Toyota, +5.02.5
N4
1)
Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, 1.47.42.7, Kristoffer Nilsson, Subaru, 1.32.42.9, 2) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, +47.3, 3) Kenneth Johansson, Mitsubishi, +3.43.4, 4) Joakim Rånby, Mitsubishi, +4.32.6. 5) Per-Erik Brynildsen, Mitsubishi, +7.07.6
N3
1) Gert Blomqvist, Peugeot, 1.53.30.2, 2) Mattias Aronsson, +3.52.1, 3) Johan Jonsson, Seat, 5.43.8
N1
1) Pontus Stridh, VW, 1.58.08.6, 2) Pether Lindblom, Citroen, +2.27.5

Sydrallyt
Efter SS 18
Grupp H 4wd

1) Dick Larsson, Mazda, 1.43.27.1, 2) Dick Wicksell, Mazda, +25.8, 3) Christer Norling, Mazda, +2.32.6
Grupp H 2wd 1) Daniel Carlsson, Toyota, 1.42.56.4, 2) Tomas Pettersson, BMW, +1.27.9, 3) Jari Saarinen, Volvo, +1.57.1, Håkan Johansson, Ford, +1.22.6, 4) Trygve Ramstad, Volvo, +2.06.8, 5) Henrik Sirath, VW, +2.38.7, 6) Fredrik Norberg, VW, +3.14.7, 7) Peter Blomqvist, Volvo, +3.20.2, 8) Christer Holm, Volvo, +3.22.9, 8) 9) Leif Petersson, VW, +3.26.8, 10) Magnus Gustavsson, Peugeot, +3.42.5

Harry Joki bröt South Swedish Rally
Som racing, fast inte lika enformigt som att åka varv efter varv efter på en racerbana. Mottagandet av att köra hela den första etappen av South Swedish Rally på asfalt, blev positivt bland förarna. Inte oväntat så kom tvåhjulsdrivna F2-bilar att kämpa om tätpositionerna under den första etappen, som avgjordes på 100% asfalt. Leder gör Per Svan i en Opel sedan Harry Joki tvingats bryta på transportsträckan från den sista specialsträckan till etappmålet i Kristianstad. Tvåa ligger Jonas Kruse i en Renault, tre sekunder efter Svan.
För övrigt är att fem av de tio främsta bilarna i rallyt är tvåhjulsdrivna talar sitt eget språk - det går att åka fort med en liten framhjulsdriven bil på slingrande asfaltsvägar.
- Med lite finlir och rätt ammunition går det otroligt snabbt på asfalten med en F2-bil, förklarade Harry Joki efter den fjärde specialsträckan och fortsatte:
- Jag får väl strunta i andra etappen och satsar på att åka till Karlskoga för att kvala in till STCC, istället.
Jonas Kruse var inte sen att hänga på Harry Jokis resonemang efter fem varv på Ring Knutstorp.
- Vad enkelt, det är inga svårigheter att köra runt, runt, runt, runt på samma bana. Kanske ska man satsa på racing istället, resonerade Kruse.
Men att asfalten kan var till förtret för vissa fick hemmafavoriten, Tomas "Gullabo" Jansson, erfara redan på den andra specialsträckan. Alldeles innan målgång, efter ett hopp, sladdade han av med sin lilla Peugeot och körde in en telefonstolpe. Bilen blev så illa tilltygad att "Gullabo" tvingades bryta.
Efter första etappen leder norrmannen Morten Östberg stora grupp A med sin Subaru, medan Pernilla Walfridsson är snabbast i stora grupp N med sin Mitsubishi.
Att det kommer att bli omkastningar under lördagsetappen råder det inget tvivel om, den avgörs till 95% på grus. Ett underlag perfekt för de fyrhjulsdrivna bilarna. Lite efter 19.00 på lördagskvällen väntas vinnaren köra upp på målrampen i Kristianstad.
Tyvärr försenades fredagsetappen p g a för mycket publik på den åttonde och sista specialsträckan.
Resultat: South Swedish Rally, EM, SM och West Euro Cup. Ställningen, totalt, efter 8 av 18 specialsträckor:
1. Per Svan, Opel, Borlänge, 29.46,8 2. Jonas Kruse, Renault, Göteborg, 29.50,2 3. Morten Östberg, Subaru, Norge, 30.12,6 4. Mats Thorszelius, Toyota, Almunge, 30.26,8 5. Bruno Arntsen, Opel, Norge, 30.40,8 6. Jörgen Jonasson, Seat, Vännäs, 30.41,4 7. Andreas Eriksson, VW, Nynäshamn, 30.43,1 8. Mats Jonsson, Ford, Forshaga, 30.43,5 9. Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, Ekshärad, 30.44,8 10. Björn Gustafsson, Toyota, Haninge, 30.52,7


South Swedish Rally fortsätter idag lördag kl 06. Följer du tävlingen via internet finns det bara ett alternativ Resultatservice med sträcktider från
SSR andra etappen och Sydrallyt andra etappen samt förarkommentarer.
Lördagens etapp
SS 9 - kl. 07.11 - 4.98 km
SS 10 - kl. 08.41 - 19.84 km
SS 11 - kl. 09.09 - 13.35 km
SS 12 - kl. 10.25 - 14.75 km
SS 13 - kl. 12.09 - 5.53 km
Uppehåll Alvesta
SS 14 - kl. 13.36 - 9.47 km
SS 15 - kl. 14.11 - 5.80 km
SS 16 - kl. 15.04 - 24.50 km
SS 17 - kl. 16.06 - 10.29 km
SS 18 - kl. 17.05 - 23.45 km

Totalt efter 8 SS (första etappen)
1) Harry Joki, VW, 29.39.6, 2) Per Svan, Opel, +07.2, 3) Jonas Kruse, Renault, +10.6, 4) Morten Östberg, WRC-Subaru, +33.0, 5) Mats Thorszelius, Toyota, +47.2, 6) Bruno Arntsen, Opel, +1.01.2, 7) Jörgen Jonasson, Seat, 1.01.8, 8) Andreas Eriksson, VW, +1.03.5, 9) Mats Jonsson, Ford, +1.03.9, 10) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, +1.05.2, 11) Björn Gustavsson, Toyota, +1.13.1, 12) Kristoffer Nilsson, Subaru, +1.28.5, 13) Mikael Åhman, Toyota, 1.42.4, 14) Anders Nilsson, Opel, 1.46.5, 15) Mikael Lindqvist, Nissan, 2.00.5
A6
1) Christer Steen, Skoda, 32.02.0, 2) Peter Liwell, Skoda, +47.8, 3) Peter Blomberg, Opel, +1.14.0
A7
1) Harry Joki, VW, 29.39.6, 2) Per Svan, Opel, +07.2, 3) Jonas Kruse, Renault, +10.6, 4) Bruno Arntsen, Opel, +1.01.2 5) Jörgen Jonasson, Seat, 1.01.8, 6) Andreas Eriksson, VW, +1.03.5, 7) Anders Nilsson, Opel, +1.46.5
A8
1) Morten Östberg, WRC-Subaru, 30.12.6, 2) Mats Thorszelius, Toyota, +14.2, 3) Mats Jonsson, Ford, +30.9 4) Björn Gustavsson, Toyota, +40.1, 5) Mikael Åhman, Toyota, +1.09.4, 6) Mikael Lindqvist, +1.27.5
N4
1)
Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, 30.44.8, 2) Kristoffer Nilsson, Subaru, +23.3, 3) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, +56.4, 4) Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi, +1.12.0, 5) Kenneth Johansson, Mitsubishi, 1.33.2
Sydrallyt
Efter SS 8
Grupp H 4wd

1) Dick Wicksell, Mazda, 31.26.2, 2) Patrik Fredriksson, Subaru, +37.2, 3) Dick Larsson, Mazda, +1.00.6, 4) Leif Nilsson, Porsche, +1.01.1, 5) Christer Norling, Mazda, +1.28.0
Grupp H 2wd 1) Daniel Carlsson, Toyota, 31.51.8, 2) Håkan Johansson, Ford, +05.2, 3) Tomas Pettersson, BMW, +06.8, 4) Henrik Sirath, VW, +27.0, Roger Berglund, Volvo, +5.3, 5) Jari Saarinen, Volvo, +30.3, 6) Trygve Ramstad, Volvo, +35.3, 7) Leif Petersson, VW, +1.01.1, 8) Christer Holm, Volvo, +49.0

South Swedish Rally startar idag fredag kl 13. Följer du tävlingen via internet finns det bara ett alternativ Resultatservice med sträcktider från
SSR första etappen och Sydrallyt första etappen samt förarkommentarer.

Fredagens etapp
SS 1 - kl. 14.05 - 6.32 km
SS 2 - kl. 14.29 - 9.83 km
SS 3 - kl. 15.37 - 4.11 km
SS 4 - kl. 16.50 - 10.08 km
SS 5 - kl. 17.33 - 3.43 km
SS 6 - kl. 18.43 - 7.58 km
SS 7 - kl. 19.27 - 6.15 km
SS 8 - kl. 21.09 - 10.01 km
Total SS-längd 57.51 km

Vem är Sveriges bästa förare på asfalt? Vem vinner fredagens etapp i South Swedish Rally?
När röstningen stängdes kl. 13 hade 34 röster lämnats fördelat på
Mats Jonsson och Tomas Jansson 7 vardera, Per Svan 6, Jonas Kruse och Harry Joki 5, annan 2wd 2, Kenneth Bäcklund 1, annan 4wd 1.
Här kan du avläsa resultatet
Du som röstade på annan kandidat - meddela gärna i ett mail

Premiär för asfaltrally i SSR
På fredag och lördag avgörs South Swedish Rally med start och mål i Kristianstad. Nytt för årets sydsvenska EM- och SM-rally är att hela första etappen avgörs på asfalt. Asfalt gör att de tvåhjulsdrivna F2-bilarna kan hävda sig väl i konkurrensen med de fyrhjulsdrivna muskelbilarna.
- På asfalt tävlar vi i det närmaste på lika villkor, säger Jonas Kruse, som i sin tvåhjulsdrivna Renault måste räknas som en av rallyts favoriter på den hypersnabba asfalten.
I fjolårets rallyfinal slog han samtliga fyrhjulsdrivna bilar på asfaltsträckorna.
- Hinner man bara med att ställa in bilen ordentligt inför asfaltsträckan så får man den precision i tävlingsredskapet som krävs, berättar han och tillägger att det finns ingen 'prutmån' i ett asfaltrally.
- Här finns det ingen andra chans som på grus. Går det åt skogen så går det åt skogen rejält, säger Kruse och lägger till en varning för lösgrus och ett eventuellt regn.
- Då blir det såphalt och garanterat vanskligt. Det räcker med att titta på Formel 1 så förstår man.
Asfalten innebär att farten trissas upp
- Jämfört med grus så går vi in i varje sväng på en högre växel. I Spanien körde jag i regel på treans växel i kurvan, medan jag på svenskt grus hade kört på tvåan. Kanske kör vi in i kurvan med 20 km högre fart på asfalt än grus, berättar Pernilla Walfridsson, som i standardvagnsklassen grupp N är ett tungt namn.
För att undvika blandning av olika underlag avgörs hela den första etappen under fredagen med åtta sträckor på asfalt. Lördagen ägnas åt mer traditionellt nordiskt grus på tio sträckor. Två sträckor är s.k. superspecialer, dels på Ring Knutstorp (fredag) och dels krigsflygskolan i Ljungbyhed (lördag).
Rallyt startar fredag kl 13 och avslutas vid 19-tiden på lördagskvällen. Fjolårets South Swedish Rally vanns av Mats Jonsson i en Ford. Det var hans sjätte totalseger i rallyt.


Gullabo till start i Peugeot 106 Maxi
Förra året blev han stor publikfavorit i South Swedish - Tomas 'Gullabo' Jansson. Då fightades han i toppen på F2-klassen med sin lilla, giftiga Peugeot 106 Maxi. Den gången höll det inte ända in i mål. Men nu kommer han igen och gör en ny attack.
- Skulle inte förvåna mig om Tomas ligger bland de främsta totalt efter första dagen, säger Gullabos 'mentor' - rallyveteranen Gert Blomquist.
Gert ställer upp i tävlingen för 24:e (!) gången och är en av favoriterna i Lilla Grupp N med sin vassa Peugeot 306 GTi.
- Ja, det har gått strålande hittills. Vi har kört två SM-deltävlingar och vunnit båda, säger Gert. Som förberett starten i årets South Swedish in i minsta detalj. Framför allt därför att första etappen - fredagsetappen - körs uteslutande på asfalt, vilket ställer speciella krav
Tomas Gullabo Jansson kör en 106:a från Peugeot Sport Danmark:
- Gullabo är en av landets bästa chaufförer och siktar på fler asfalt-rallyn. Förhoppningsvis får han chansen i en tävling i Frankrike redan i sommar.
Gert däremot ska utveckla Grupp N-bilen till ett intressant alternativ för unga, duktiga svenska förare. Grupp N med sina relativt låga kostnader är ett mycket bra alternativ, säger Per Brinkenberg, tävlingsansvarig för Peugeot Sport Sverige.
- För att underlätta har vi dessutom instiftat Peugeot Rally Cup där alla Peugeot-förare - även de som kör äldre bilar i den trimmade Grupp H-klassen kan vara med. T ex mycket duktiga Magnus Gustavsson från Skepptuna MK som startar med en Peugeot 205.
- Intresset från förarnas sida är mycket stort och redan i dag är fem Grupp N-bilar under byggnation, berättar Per som noterar att inte mindre än sju Peugeot-förare - sex svenskar och en dansk - kommer till start i årets South Swedish Rally. Bland annat Mälaröarnas Johnny Ericsson i en egenhändigt byggd Peugeot 306 Kit Car!
Rally-SM, ställningen i Lilla Grupp N inför South Swedish Rally den 28-29 maj: 1) Pether Lindblom, Citroen, 47 p, 2) Gert Blomquist, Peugeot, 36, 3) Jörgen Jonsson, Suzuki, 30.

Per Svan har laddat upp i Skottland
Per Svan leder i F2-klassen i årets rally-SM.´Trots det har den populäre dalmasen inte lämnat något åt slumpen inför sommarsäsongen, som startar med South Swedish Rally den 28-29 maj. Både Per och bilen - en 2-liters Opel Astra Kit Car - har varit i Skottland för genomgång och tester.
- Det är en rejäl omställning från vinter till sommar. Hela första dagen i Skåne avgörs t ex på asfalt. Så det gäller att vara rejält förberedd, säger Per, som har bråda dagar just nu. Inte minst med vårbruket hemma på gården i Gagnef.
Årets Opel Team Sweden består av två ekipage. Dels Per Svan och hans nya Astra. Dels Anders Nilsson från Arboga, som kör Pers gamla Astra F2. Anders har inlett säsongen strålande och ännu bättre ska det bli:
- Vi har renoverat motorn och hittat betydligt mer effekt. Så jag är väldigt optimistisk, säger Anders.
F2 är Svenska Bilsportförbundets framtidsklass. En klass som innehåller blixtrande snabba se- och hörvärda 2-hjulsdrivna bilar med häftiga 2-litersmotorer. Per Svan har dominerat under vintern och leder, 12 poäng före värste utmanaren Harry Joki i en VW Kit Car. Men det är jämnt - i sista vintertävlingen åkte de två exakt lika och fick dela på segerpoängen!
Trea i tabellen är Clemens Andersson från Ludvika. Clemens kör en Opel Corsa F3. Anders Nilsson delar 4:e platsen med Andreas Eriksson, VW. Hårdsatsande Seat har haft en motig vinter - ändå är det från Seat som Opels legendariske teamchef Pelle väntar det tuffaste motståndet:
- Ja, de har duktiga chaufförer i form av Patric Carlsson och Jörgen Jonasson. Så om bilarna håller kommer de säkert att vara med och slåss i toppen. En annan snabb förare som gör come back är Per Svans utmanare från förra året, Renault-föraren Jonas Kruse. Och så ska det bli kul att se var den norske Opel Astra-föraren Bruno Arntsen kan åstadkomma säger Pelle, vars framgångsrika Opel-team backas upp av hela den svenska Opel-organisationen. Målet är att ta hand om ytterligare ett SM-guld, i så fall det 73:e (!) sedan teamet startade.
South Swedish Rally utgår som vanligt från Kristianstad i Skåne. Den stora nyheten i år är första dagen, då sträckorna enbart bjuder på asfaltunderlag. Andra dagen avgörs på traditionella, sydsvenska grusvägar.
Ställningen i F2 inför South Swedish Rally: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 52 p, 2) Harry Joki, Västerås MS, VW Kit Car, 40, 3) Clemens Andersson, Ludvika MS, Opel Corsa F3, 4) Andreas Eriksson, MK Speed, VW Kit Car och Anders Nilsson, SMK Arboga, Opel Astra F2, vardera 30, 6) Christer Steen, Svärdsjö MK, Skoda Kit Car, 29.


Stort intresse för South Swedish Rally
Intresset för årets upplaga av South Swedish Rally, ingående i EM, SM och West Euro Cup, visar sig då ordinarie anmälningstiden nu gått ut är mycket stort. Hela 134 ekipage är anmälda och bland dessa finns hela den svenska rallyeliten med fjolårssegraren Mats Jonsson i topp.
South Swedish Rally som arrangeras 28-29 maj och har start och mål förlagt till Sommarlust Folkets Park i Kristianstad, kommer att bjuda på många intressanta specialsträckor.
- Hela den första etappen fredagen den 28 maj utgörs av asfaltsträckor och det till glädje inte minst för våra utländska förare, säger tävlingsledaren Anders Anderholm. Framförallt i Tyskland och Danmark körs många av tävlingarna på just asfaltunderlag.
- Den andra etappen, 29 maj, körs emellertid på grusunderlag och här är framförallt våra nordiska förare specialister. Rallyt kommer med andra ord att bli mycket intressant.
Intressant deltagande
- Till vår stora glädje kan vi konstatera att inte mindre än 134 förare är anmälda, fortsätter Anders Anderholm. Länder som Danmark, Norge, Finland, Tyskland och naturligtvis Sverige är representerade.
- Från Norge kommer intressanta förare till start. Det är bl.a. bröderna Kristian och Thomas Kolberg i varsin Mazda och Morten Östberg i sin WRC-Subaru. Finländaren Kari Kaukua med sin Mitsubishi Evo 5 gör också en intressant start.
- Bland de svenska förarna märks Mats Jonsson i sin WRC-Escort och Thomas 'Gullabo' Jansson i en Peugeot 106 Maxi Kit Car. Till det skall läggas ett antal som säkerligen vill ha ett ord med i laget då det gäller totalsegern, slutar Anders Anderholm.
Träningssträcka i Kristianstad
De tävlande kommer precis som tidigare år få möjlighet rekognosera specialsträckorna genom att köra igenom dessa en gång. För att man ska få möjlighet att testa på asfalt arbetar tävlingsledningen på en teststräcka i Kristianstad. Här kommer publiken att få en första chans att se tävlingsekipagen.
Anmälda till South Swedish Rally

Flera nyheter i South Swedish Rally
Den 26-29 maj är det dags för den 24:e upplagan av South Swedish Rally med start och mål i Kristianstad och mycket talar för att det kan bli den tuffaste i rallyts historia. 18 specialsträckor på fördelade på 192 km skall avverkas på en och en halv dag och i år handlar det om mycket asfalt.
- Hela den första etappen körs på detta underlag, säger tävlingsledaren Anders Anderholm, medan det på den andra och sista etappen handlar uteslutande om rena skogssträckor. Några sträckor är ganska långa, upp mot 2,5 mil och det brukar upplevas som positivt, säger Anderholm.
Med andra ord: årets upplaga kommer att ställa höga krav på både förare och kartläsare.
Teststräcka i Kristianstad
- För att förarna skall få en möjlighet att testa på asfalt arbetar vi med en teststräcka inne i Kristianstad. Detta är något helt nytt för South Swedish Rally och det ger också den rallyintresserade möjligt att på nära håll följa förarnas tester.
Start fredag middag
Den 24:e upplagan av rallyt startar alltså den 28 maj kl. 13 och efter att ha avverkat åtta specialsträckor kommer ekipagen åter till Kristianstad ca. kl. 22-23. Den andra etappen, med tio specialsträckor, startar lördagen den 29 maj redan kl. 06.00. Från Kristianstad går rallyt österut via Blekinge och Småland tillbaka till Kristianstad dit första bil väntas omkring kl. 19. Då har man totalt avverkat 92,4 mil varav 19,2 mil har varit specialsträckor.
Åter Sommarlust
Folkets Park Sommarlust blir återigen start- och målplats för South Swedish Rally. Rallyt har under dess historia valt olika platser i Kristianstad för sitt HQ men nu beslutat att återvända till Sommarlust där det på lördagskvällen blir prisutdelning och rallyfest i Stora Salongen. Vid start och målgång kommer ekipagen att passera rampen vid Stora Torg i Kristianstad.
- Lokaler och området omkring med parkeringsplatser och dyl. är helt perfekta för South Swedish Rally, säger Anders Anderholm. Utrymme finns också för uppställning av rallybilarna.
- När rallyt i dess begynnelse flyttade från Malmö till Kristianstad var Sommarlust den givna platsen så vi kan säga att vi återvänder till 'fadershuset', slutar Anders Anderholm.