STCC Karlskoga Gelleråsen 1999


STCC på Karlskoga Motorstadion:
NORSKT I FÖRSTA FINALEN
- SEDAN TOG MATTIAS ÖVER!
Mattias Ekström blev dagens man på Karlskoga Motorstadion! Den unge dalmasen öppnade med en andraplats i den första av söndagens två finaler i svenska racings verkliga kungaklass - STCC.
Sedan lurade han sina konkurrenter totalt när starten gick i den andra finalen och vann efter en strålande körning inför 17.000 (!) jublande åskådare.
- Eftersom jag hade pole position i andra racet kunde jag dra ned tempot så det passade min bil. Det gjorde att Janne Flash, Jens Edman, Tommy Rustad m fl inte kunde svara, log Mattias brett efter sin övertygande seger.
Den ende som hängde med i starten var Hubbe Bergh, seriens krasch-kung, som klarade helgen utan den minsta smäll. Visserligen lyckades han inte speciellt i den första finalen men i den andra kom han igen med besked och blev till slut trea i mål.
En annan förare som hängde med i starten bra var titelförsvararen Fredrik Ekblom. Fredrik gjorde ett dåligt kval och startade från 12:e rutan. Men Mattias taktik passade Fredrik perfekt och det dröjde inte länge förrän svenske mästaren var uppe och utmanade Hubbe, som till slut var tvungen att släppa andraplatsen.
För Volvo-förarna Janne Flash Nilsson och Jens Edman blev det ingen lyckad helg. Visserligen blev Jens fyra i den första finalen och Flash sexa, men i det andra racet tvingades båda bryta. Janne gjorde en katastrofal start men kom igen och avancerade i rasande tempo mot täten ,bara för att satsa för hårt och hamna utanför banan.
Dagens första STCC-final blev en ren uppvisning av Tommy Rustad, norrmannen som blev bäste privatförare i England förra året. Nu dominerade Tommy totalt och var mycket nöjd efteråt. Under sin framfart raderade han dessutom ut Janne Flash Nilssons två år gamla banrekord med 2 sekunder.
- Allting fungerade perfekt och jag kunde disponera loppet exakt som jag ville. På slutet kunde jag åka med lite marginal och det kändes strålande.
Bakom honom var det tuffare. Bland annat försvann Pontus Mörth, som gjort en kanonstart och stället avancerade Fredrik Ekblom och Mattias Ekström genom fältet och tog till slut andra respektive tredje plats.
Men om första STCC-finalen blev dramatisk så blev den andra en riktig rysare. Många förhandsfavoriter försvann medan otippade förare hamnade högt upp. Till exempel blev Synsam-föraren Peggen Andersson fyra totalt i mål. Peggen - flerfaldig svensk mästare - har i år tagit steget ned bland privatförarna, men han visade med eftertryck att han trots ett äldre vagnmaterial kör som en mästare:
- Jag är väldigt nöjd med mina två Synsam-segrar men siktar på prispallen totalt när vi kommer på banor som passar min bil bättre. Det ska inte vara omöjligt, log Peggen med hela ansiktet.
Log gjorde också två av åskådarna - kung Carl Gustaf och prins Carl Philip. Kungen tittade på medan prinsen hoppade in som pokalutdelare i STCC, vilket fick kranskullan Isabella Thunberg från Granbergsdal att stråla av lycka:
- Att vara kranskulla var spännande. Men att få prins Carl Philip till medhjälpare var något jag kommer att minnas resten av mitt liv!
Också i de övriga klasserna blev det både spännande och dramatiskt. Inte minst i Formel Ford där två förare - Liselott Ericson och Stefan Hjelm - krokade ihop på startrakan. Liselott spann av banan medan Stefan hade otur. Hans bil kastades upp i luften och landade upp och ned på banan. Stefan fick hjärnskakning och en skada på vänster axel och klarade sig trots allt lindrigt undan den våldsamma smällen. Han fördes till sjukhus för röntgen och observation men tävlingsläkaren räknade med att Stefan skulle kunna lämna sjukhuset i Karlskoga senare på söndagskvällen.
Loppet rödflaggades naturligtvis och placeringen på varvet innan gjorde att Stefan slutade trea efter segraren Robin Rudholm och tvåan Fredrik Heinsjö medan Liselott i kraft av sin fjärdeplats fortfarande behåller ledningen totalt i SM.
I SM-klassen för sportvagnar upprepade Lennart "Doc" Pherson sin seger från lördagen - men bakom honom var det idel nya förare: Marcus Gustafsson körde in som tvåa och snabbe Bosse Jonasson - som hade en svart dag på lördagen - knep tredjeplatsen.
Dagen avslutades med ett sista dramatiskt heat med många täta dueller i juniorklassen JTCC. Nykomlingen Edward Sandström, som överraskade med att vinna lördagsracet, körde bra nu också och slutade trea bakom segraren Mikael Jansson och tvåan Tobias Klintheim.

Resultat, SM i banracing, Karlskoga Motorstadion.
STCC, Final 1:
1) Tommy Rustad, Norge, Nissan, 20.20,9, 2) Mattias Ekström,Scand FSRC Arvika, Audi, +5,14 sek, 3) Fredrik Ekblom, Kumla MSK, BMW, +5,46, 4) Jens Edman, Tjust MK, Volvo, +7,43, 5) Tommy Kristoffersson, Team Westom Arvika, Audi, +18.84, 6) Janne Flash Nilsson, Munkfors MK, Volvo, +20,42, 7) Carl Rosenblad, KAK Södra, Nissan, +21,18, 8) Peggen Andersson, Falkenbergs MK, BMW, +21,58, 9) Jan Brunstedt, SSK Täby, Opel, +37,97, 10) Hubert Bergh, MK Scandia, Honda, +43,57, 11) Anders Svensson, Skövde MK, BMW, +46,10, 12) Stefan Lindberg, Team 13 Mölndal, Honda, +47,27.
Synsam Cup: 1) Peggen Andersson, 2) Anders Svensson, 3) Georg Bakajev, Borås MK, BMW.
STCC, final 2: 1) Ekström, 27.02,4, 2) Ekblom, +0,36 sek, 3) Bergh, +5.93, 4) Andersson, +6,46, 5) Tomas Engström, SMK Hedemora, Chrysler, +11,48, 6) Rosenblad, +12,33, 7) Thord Linnerud, Norge, Opel, +14,39, 8) Kim Esbjug, d:o, BMW, +14,89, 9) Lindberg, +25,65, 10) Peter Hallén, Skövde MK, BMW, +26,69, 11) Rolf Uhr, Norrköpings MK, Opel, +30,14, 12) Tomas Nyström, MK Rimo, Nissan, +48.18.
Synsam Cup: 1) Andersson, 2) Linnerud, 3) Esbjug.
SM-ställningen efter 6 deltävlingar: 1) Ekström, 102 p, 2) Ekblom, 76, 3) Rustad, 43, 4) Flash Nilsson, 38, 5) Kristoffersson, 36, 6) Edman, 36.
Synsam Cup efter 6 deltävlingar: 1) Andersson, 110 p, 2) Esbjug, 76, 3) Linnerud, 52.
GT-bilar, final 2: 1) Lennart Pehrson,Team Westom, Arvika, Porsche GT2, 16.20,4, 2) Marcus Gustafsson, KAK Vinslöv, Porsche 933, +1,08, 3) Bosse Jonasson, Hyllinge MS, d:o, +7,10, 4) Tony Johansson, Team 13 Göteborg, Porsche 911, +23,64, 5) Niklas Lovén, NARC Växjö, Porsche 993, +26,05, 6) Krister Andersson, SSK Falköping, Porsche 911, +27.16.
SM-ställningen: 1) Pherson, 120 p, 2) Jonasson, 54, 3) Gustafsson och Lovén, vardera 42 p
Formel Ford, final 2: 1) Robin Rudholm, Borås MK, Van Diemen, 14.14,8, 2) Fredrik Heinsjö, Anderstorp Racing, d:o, +4,14 sek, 3) Stefan Hjelm, Enköpings MK, d:o, +4,30, 4) Liselott Ericson, Linköpings MS, d:o, +4, 45, 5) Andreas Boström, Hyllinge MS, d:o, +5,29, 6) Robert Björkman, d:o, Swift, +7,72.
JSM-ställningen: 1) Ericson, 95 p, 2) Rudholm, 94, 3) Heinsjö, 59.
JTCC, final 2: 1) Mikael Jansson, Rasbo MK, Volvo, 19.19,82, 2) Tobias Klintheim, Kalmar MK, d:o, +4,15, 3) Edward Sandström, SMK Motala, d:o, +6,23, 4) Marcus Nyberg, Älmhults MK, d:o, +7,85, 5) Jan Lindblom, SMK Hedemora, d:o, +8,63, 6) Jens Hellström, Järfälla MK, d:o, +9,38.
JSM-ställningen: 1) Klintheim, 91, 2) Patrik Ernstsson, Falkenbergs MK, 80, 3) Jansson, 71
HTCC, Historisk Racing, final 2: 1) Bengt Winqvist, KAK Söderköping, Ford Falcon, 19.10,2, 2) Tommy Brorsson, Hyllinge MS, Ford Cortina, +0,10 sek, 3) Christer Johansson, Växjö, Ford Cortina, +26,88, 4) Bo Bergström, RHK Lindesberg, Ford Mustang, +32,87, 5) Mats Anstrin, RHK Falsterbo, BMW 1800, +43,35, 6) Lars-Åke Nilsson, Fjugesta MS, Ford Cortina, +44,22.


Favoriter med problem - Mattias bara ångar på!
Det blev både dramatiska STCC-kval och spännande dueller i övriga klasser, när SM-helgen i banracing rullade igång på Karlskoga Motorstadion rullade igång på lördagen.
När första kvalet i STCC - världens största Touring Car-serie - drog igång kom regnet. Det gav många av favoriterna som inte var nog snabba ut på banan en omöjlig uppgift. När regnet väl börjat falla var det omöjligt att sätta bra tider. Bland annat drabbades snabbe Carl Rosenblad, som bara noterade 24:e (!) tid, och träningssnabbe Tommy Rustad, som fick nöja sig med en 11:e plats i kvalet till söndagens andra race.
En som däremot insåg problemet var Mattias Ekström. Den 19-årige dalmasen gick ut medan banan var torr och laddade för kung och fosterland, trots att däcken inte hunnit bli varma. Men det lönade sig, och 19-åringen kommer att stå i pole position tack vare kvalets snabbaste varv.
Lördagen avslutades med kval till den första finalen. Det kvalet körs enligt modellen "shoot out". Det innebär att varje förare får ett enda varv på sig att sätta en bra tid. Mattias var bra med nu också och noterade tredje tid, bara 6/1000-dels sekund bakom kvaltvåan Jens Edman. Snabbast var dock norrmannen Tommy Rustad, som visade att tiderna från fria träningen inte var någon tillfällighet.
Janne Flash Nilsson, som jagar sin förlorade SM-titel, hade en ganska bra dag : trea i dagens första kval och femma i det andra ger hyggligt utgångsläge. Inte minst för att titelförsvararen Fredrik Ekblom hade en helsvart dag och bara noterade 12:e resp 10:e tiderna.
Det var många förare som svarade för bra prestationer under kvalet - inte minst upplänningen Thomas Nyström som rullade på träningen men kom igen och noterade 8:e resp 9:e tid i den tuffa konkurrensen.
STCC kör sina båda finaler under söndagen. Övriga klasser däremot avverkade sitt första finalpass redan på lördagseftermiddagen och det var genomgående bra och täta race med tuffa uppgörelser om pallplatserna.
I spektakulära GT-klassen (sportvagnar) vann Porsche-specialisten Lennart "Doc" Pehrson efter en mycket tät duell med Henrik Roos från Vara, som kör imponerande med sin vackra Dodge Viper och i Historisk Racing var det europamästarna Bengt "Wicke" Winqvist och Tommy Brorsson som hade en 14 varv lång, intensiv duell. Wicke vann till slut men fick verkligen anstränga sig för att hålla undan med sin stora, breda Ford Falcon.
Juniorerna fanns också på plats och i Formel Ford segrade Robin Rudholm före Liselott Ericson - men det är Liselott som tagit hand om ledningen totalt i SM-tabellen inför fortsättningen under söndagen.
I juniorernas standardvagnsklass blev det en överraskande seger. Nykomlingen Edward Sandström från SMK Motala - som vann en plats i ett JTCC-team i en tävling förra året - segrade efter en imponerande körning. Tvåa blev betydligt mer rutinerade Mikael Jansson, som gör sitt tredje år i den här stentuffa juniorserien.
Resultat, SM i banracing, Karlskoga Motorstadion.


STCC, kval till final 1:
1) Tommy Rustad, Norge, Nissan, 1.07,43, 2) Jens Edman, Tjust MK, Volvo, +0.361 sek, 3) Mattias Ekström, Scand FSRC Arvika, Audi, +0.367, 4) Pontus Mörth, Kils MK, Nissan, +0,40, 5) Janne Flash Nilsson, Munkfors MK, Volvo, +0,42, 6) Thomas Johansson, Storfors MK, Ford, +1.15, 7) Carl Rosenblad, KAK Södra, Nissan, +1.17, 8) Thomas Nyström, MK Rimo, BMW, +1.19, 9) Tommy Kristoffersson, Team Westom Arvika, Audi, +1.38, 10) Fredrik Ekblom, Kumla MSK, BMW, +1,40, 11) Kim Esbjug, Norge, BMW, +1,75, 12) Niklas Danielsson, SSK Huddinge, BMW, +2.05.

STCC, kval till final 2:
1) Ekström, 1.07,21, 2) Hubert Bergh, MK Scandia, Honda, +0,41, 3) Flash Nilsson, +0,51, 4) Kristoffersson, +0,63, 5) Thomas Schie, Norge, Alfa Romeo, +0,66, 6) Peggen Andersson, Falkenbergs MK, BMW, +1,11, 7) Mörth, +1,14, 8) Johansson, +1,21, 9) Nyström, +1,37, 10) Rustad, +1,66, 11) Edman, +1,75, 12) Ekblom, +1.83.

GT-bilar, final 1:
1) Lennart Pehrson,Team Westom, Arvika, Porsche GT2, 16.25,53, 2) Henrik Roos, PSC Vara, Chrysler Viper, +1.30, 3) Jimmy Larsson, Ford GT40 GT2, +28,12, 4) Niklas Lovén, NARC Växjö, Porsche 933 GT3, +30,41, 5) Fredrik Sundberg, Kalmar SVK, Porsche 911 GT2, +30,85, 6) Marcus Gustafsson, KAK Vinslöv, Porsche 933 Turbo, +31,08.
SM-ställningen: 1) Pherson, 100 p, 2) Sundberg, 44, 3) Bosse Jonasson, Hyllinge MS, Porsche 933, 42.

Formel Ford, final 1:
1) Robin Rudholm, Borås MK, Van Diemen, 16.37,89, 2) Liselott Ericson, Linköpings MS, d:o, +1,70 sek, 3) Andreas Boström, Hyllinge MS, d:o, +4,08, 4) Robert Björkman, Kalmar MK, Swift, +5,59, 5) Fredrik Heinsjö, Anderstorp RC, Van Diemen. +6,12, 6) Stefan Hjelm, Enköpings MK, d:o, +14,92.
JSM-ställningen: 1) Ericson, 83 p, 2) Rudholm, 73, 3) Björkman, 48.

JTCC, final 1:
1) Edward Sandström, SMK Motala, Volvo, 19.21,29, 2) Mikael Jansson, Rasbo MK, d:o, +0,66 sek, 3) Tobias Klintheim, Kalmar MK, d:o, +5,44, 4) Patrik Ernstsson, Falkenbergs MK, d:o, +9,08, 5) Marcus Nyberg, Älmhults MK, d:o, +11,27, 6) Jan Lindblom, SMK Hedemora, d:o, +12,16.
JSM-ställningen: 1) Klintheim, 76 p, 2) Ernstsson, 74, 3) Jansson, 51.

HTCC, Historisk Racing, final 1:
1) Bengt Winqvist, KAK Söderköping, Ford Falcon, 19.25,64, 2) Tommy Brorsson, Hyllinge MS, Ford Cortina, +0,30 sek, 3) Mats Anstrin, RHK Falsterbo, BMW 1899, +43,77, 4) Lars-Åke Nilsson, Fjugesta MS, Ford Cortina, +44,72, 5) Niklas Johansson, Austin Cooper, +50,16, 6) Micke Gustavsson, Hyllinge MS, Ford Cortina, +52,27.


STCC på Karlskoga Motorstadion:
Problem för Janne 'Flash' Nilsson - norrman snabbast på Gelleråsen-test
- Vi vet att vi har problem. Men vi vet inte vad det är, vilket skapar bekymmer.
Janne Flash Nilsson är van att stjäla uppmärksamhet från konkurrenterna i STCC, men under fria träningen inför helgens STCC-race på Karlskoga Motorstadion hade han gärna varit mer anonym. 12:e tid - nästan två sekunder långsammare än träningssnabbaste föraren, norrmannen Tommy Rustad - var inget att glädjas åt för värmlänningen som planerat att ta tillbaka sitt SM-guld den här säsongen.
Problem hade också märkeskamraten Jens Edman - men inte så påfallande:
- Nej, min bil går bättre än Jannes och vad vi testat just nu är sättningen för själva racet. Så sett ur den synpunkten är det rätt bra.
Problemfritt var det däremot för norske Tommy Rustad. Tommy har haft bil och motor i delar sedan senaste tävlingen och nu fungerade bilen som den skulle:
- Ja, i stort sett. Men träning är träning - det ger inga poäng. Det är under lördagskvalet det gäller att vara bäst. Så det ser onekligen ganska bra ut.
Inte mindre än 28 STCC-ekipage testade inför tävlingarna, som körs via kval under lördagen och två separata race under söndagen.
Tommy Rustad dominerade - däremot var det tätt mellan Fredrik Ekblom på andra och Calle Rosenblad på tredje plats:
- Jag testade racesättning så det så jag är jättenöjd, menade Calle. Som tror att han kan åka fortare på kvalet. Men det trodde inte Fredrik Ekblom:
- Skriv att Calle just gjort sitt snabbaste varv någonsin - snabbare kan han inte köra, log Fredrik brett!
Snabbare tänker en annan kille köra - unge Mattias Ekström. 19-åringen noterade femte tid med sin Audi och var nöjd:
- Ja, vi testade sättningen för själva racet, så det känns bra. Men i starten vill jag stå längre fram för att undvika smällare. Så nog ska vi försöka öka på kvalet!
Träningen på Karlskoga Motorstadion fick brytas i förtid - dock inte beroende på att Tomas Nyström rullade sin Nissan:
- Nej, för 17. Det var ingen stor grej. Jag åkte av, det högg tag i sanden - och så tippade jag runt ett varv. Nej, att träningen fick brytas i förtid berodde på att asfalten började släppa i två av kurvorna!
- Kombinationen sol, värme, massor av hästkrafter och otrolig väghållningen skapar stora påfrestningar på asfalten. Men i kväll och i natt hoppas vi få hit utrustning så vi kan lägga på nytt.
Helgens STCC-race på Karlskoga Motorstadion inleds med lördag förmiddag med kval för övriga klasser - SM-klassen GTR (sportvagnar), de två JSM-klasserna JTCC och Formel Ford samt spektakulära Historisk Racing med bl a Picko Troberg i en liten hundkoja! Efter lunch kvalar STCC och omedelbart efter kör övriga klassen första finalomgången. Omgång 2 och båda STCC-racen avgörs på söndag.
Test, STCC "12 i topp" inför helgens tävlingar på Karlskoga Motorstadion:
1) Tommy Rustad, Norge, Nissan, 1.06,4, 2) Fredrik Ekblom, Kumla MSK, BMW, +0,69 sek, 3) Carl Rosenblad, KAK Södra, Nissan +0,80, 4) Thomas Johansson, Storfors MK, Ford, +1,10, 5) Mattias Ekström, SMK Hedemora, Audi, +1,13, 6) Jens Edman, Tjust MK, Volvo, +1,16, 7) Thomas Shie, Norge, Alfa Romeo, +1,32, 8) Pontus Mörth, Kils MK, Nissan, +1,51, 9) Hubert Bergh, MK Scandia, Honda. +1,63, 10) Peggen Andersson, Falkenbergs MK, BMW, +1,83, 11) Janne Flash Nilsson, Munkfors MK, Volvo, +1,92, 12) Tomas Engström, SMK Hedemora, Chrysler, +2,2.

STCC
Motorsport i Värmland