Suzuki Cupen Swden c/o Pelle Bertilsson  Kalvandö Gård  139 51 Värmdö  Tel: 08-570 250 44 
Fax: 08-574 201 50 Mob: 070-568 76 75  E-post:
per.mactools@ebox.tninet.se
Hemsida:
www.motorsportivarmland.nu/suzuki.html

Länkar till Suzuki-förares hemsidor
Danne Lundh, Östergyllens RC
Johnny Andersson, Grangärde MK
Henry Farsbo, Linköpings MS
Anders Fredricsson, Mälaröarnas MK

Poängställning

Årsmötesprotokoll 2001
Årsmötet gick av stapeln den 24 november på scandic grand central i Örebro med start: 17,00 där ett trettiotal "riskokar entusiaster" slöt upp. Alla sade sig vara nöjda i stort med årets säsong, dock ändrades antal tävlingar från 10 till 12, av dessa skall 10 räknas, detta var i stort allas önskemål.

Ett förslag på tävlingsprogram håller Claes Uddgren på att sammanställa, Clas har först nu fått ett fullständigt program från SBF. Följande tävlingar är dock helt klara.
Deltävlingar
1. 19 jan MK Team Treske Mekonomenrallyt, Gunnarskog
2. 2 feb Film MK, Österbybruk
3 16 feb SMK Gävle, Gästrikland runt
4. 23 feb SMK Västerås Skultuna
5. 9 mar Lima MS LBC-Rushen

Ett förslag på att förlägga en deltävling i Finland kom upp och undertecknad har åtagit sig att undersöka tävling, datum och kostnader med Finska bilsportsförbundet.

För alla som får Suzuki-cup brev med posten så önskar jag att Du sätter in 100:-/år som portoavg. till postgiro: 436 45 02-7. Ni som får brevet via mail kommer även i fortsättningen att få det kostnadsfritt.

Ännu en gång har Suzuki importören visat sin ovilja att kännas vid denna cup, vilket gör att arbetet med att finna andra sponsorer till cupen måste påbörjas, mötet beslutade att undertecknad tar fram en förteckning över återförsäljare i hela landet och vi fördelar ut arbetet med att kontakta dessa återförsäljare och för att om möjligt få dessa att bidra med 2000:- var till en prispott.

Om vi lyckas få in sponsorpengar så innebär detta att man måste anmäla sig till cupen för att få deltaga i den.

Självklart debatterades växellådor, slutväxlar och alla uppfattningar om reglementet kring detta, det har till detta möte fortfarande inte kommit något besked från Bilsportförbundet, gällande tätstegad låda men församlingen tog beslut om att cupens reglemente fortsätter som i år tillsvidare. Alltså original växellåda, slutväxel men med diff. Alla som tagit bort inredningen på sidorna efter mitten på bilen måste enligt Bilsportförbundet sättas tillbaka inför 2002.

Mötet beslutade att vi skall försöka ta fram/göra en egen hemsida med vad vi gör/är i dag, inkluderat en historisk presentation av cupen sedan starten.Vidare framfördes en önskan om ytterligare personer som engagerar sig i cup arbetet.

Efter mötet har jag varit i kontakt med samtliga däckfabrikanter gällande 14" vinterrallydäck till Mk2-an och det visar sig att ingen har eller gör några, jag kontaktade Jan Rydh i rallyutskottet om detta som nu har det på sitt bord för att göra något åt problemet.

Claes Uddgren höll prisutdelningen där pristagarna var:
1:a pris: Inge Persson SMK Hedemora/Håkan Yngve SMK Hedemora
2:a pris: Andreas Abrahamsson Katrineholms MK/Kjell Abrahamsson Katrineholms MK
3:e pris: Mikael Dahlstedt SMK Hedemora/Stefan Andersson SMK Hedemora

Bäste B-förare Andreas Abrahamsson Katrineholms MK/Kjell Abrahamsson Katrineholms MK
Bäste C-förare Mikael Dahlstedt SMK Hedemora/Stefan Andersson SMK Hedemora
Till alla pristagare ett stort grattis och lycka till.

Efter prisutdelning vidtogs en mycket god och trevlig middag i resturangen.

En förklaring till kuvertavgiften på årsmötet. Avgiften var inte endast för att betala maten utan skulle täcka mat, konferensrum samt pokaler, konferensrum bjöd Scandic på, avgiften inbringade 5 600 kronor. Kostnaderna blev mat: 3610:-, driks: 90:-, priser: 950:- totalt: 4650:- detta gör att det blev 950.- över som finns på Pg nr: 436 45 02 -7 det är inte dåligt.

Tack alla för i år
Jag ber att få önska alla en God Jul och ett Gott Nytt År
Pelle Bertilsson


SUZUKI CUP PRISUTDELNING 2001
Prisutdelare: Claes Uddgren.
Äger rum lördagen den 24 november på Scandic hotell Grand Örebro, Fabriksgatan 21-23 Örebro centrum. Reservera dagen/helgen i almanackan och boka hotellrum/resa Nu !.
Alla Suzuki/bilsportvänner, team,sponsorer mfl. är mycket välkommna.
LOGI
Enlelrum 650:- dubbelrum 375.-/pers. ring 019-767 43 00 för bokning.
PÅ PROGRAMMET
Vi startar med möte i restaurangen kl 17.00, beräknad prisutdelning ca 18.30, middag ca 19.00.
MIDDAG
Helstekt fläskfile´med rose´pepparsås och klyftpotatis inkl. smör,bröd,sallad och lättöl/minneralvatten. Pris 150.00.
OM DU/NI vill deltaga vid den efterföljande middagen ( är ett måste tycker Pelle ! ) vänligen betala in 300:- på postgiro 436 45 02-7 senast den 19 nov. Önskar Du mer info är Du hjärtligt välkommen att ringa mig på tel: 08-570 25 044, 070-568 76 75.
Vi ses och det blir draget nästa lördag i Örebro.

Hej igen !
Trevligt att träffas i Örebro, som vanligt gick det som vanligt i tävlingen, någon kom etta, tvåa och någon kom sist så är det ju när man tävlar. Nog om detta, har talat med Claes Uddgren och han har ingen möjlighet att närvara vid vår avslutning i Örebro den 1 dec., beroende på att SBF´S Medaljavslutning äger rum denna kväll i Sthlm. Jag tycker att Classe måste vara med så därför önskar jag att vi kan flytta avslutningen till lördagen den 25 nov, en vecka tidigare än vad som vi bestämde. Hör av Dig om det är problem/okey.
Mvh
Pelle B.
Hej Alla Suzuki-åkare !
Hoppas att allt är bra. Jag föreslår att vi som skall tävla på lördag i Örebro träffas för att prata om avslutningen för året, kom med förslag var vi skall vara på avslutningen och datum, vi får låna ett rum i skolan av tävlingsledningen där vi kan träffas på lördag mitt förslag på tid är 12,30.
Ring mig på tel: 070-568 76 75 eller skicka ett mail
per.mactools@ebox.tninet.se.
Ha det bra
Hälsningar Pelle Bertilsson

SUZUKI BREV 5 2001
Hej ! här kommer sent om sider äntligen resultatlistan från deltävlig 7 MSK Kvarnvingarnas Bilam-Kvarnrundan 11/8-01. Det tog lång tid för arrangören att få fram resutatlistan.

Deltävling 7 Bilam-Kvarnrundan.
Utav De anmälda blev det sedan före tävlingsdagen något som mest liknade tio små negerpojkar då bl.a. Inge Persson, Jenny-Lee Hermansson och undertecknad med flera, beroende på tekniska problem och sjukdomar inte kunde komma till start. Till start kom 10 stycken tappra och glädjande var det bara en av dessa som inte kom till målet. Klart snabbast hela vägen var C-föraren Fredrik Sundberg, "och på gång igen" Ulf Berggren som knep andra-platsen 14 sekunder före Mikael Dahlstedt.
PB

1. Fredrik Sundberg, 2. Ulf Berggren, 3. Mikael Dahlstedt, 4. Andreas Abrahamsson, 5. Henry Farsbo, 6. Daniel Axell, 7. Rickard Andersson, 8. Alexander Mobeck, 9. Bo Lind. Bröt gjorde: Peter Måhagen.
Nästa race är Haninge Mk´s Södertörnsrundan den 15 september, hoppas att vi blir många som kommer till start då, ni som saknar Mac Donalds där ni bor skall veta att det har vi många i stor-Stockholm.

Tack Anders Fredriksson för det jobb Du har lagt ner på Suzuki-Cupen och tack för att jag, Pelle Bertilsson, har fått förtroendet att överta det jobbet, jag vill här passa på att kort pressentera mig, jag är bosatt ute på Värmdö utanför Stockholm, driver eget företag som säljer verktyg och verkstadsutrustning av märket MAC TOOLS till bil ,flygverkstäder och verkstadsindustri, är även musiker,trummslagare, jag tog min debutantlicens 1991 då 48 år gammal, inte riktigt klokt att börja då och att fortfarande hålla på med rally men jag tycker att det är det roligaste man kan göra med byxerna på.
Har Du frågor, synpunkter, förslag, önskemål m.m. så hör Du utav Dig till undertecknad, ha det bra alla rallymuppar och så hoppas jag att vi är många som ses i Haninge den 15 september.
Lycka till i framtiden och låt Suzuki-cupen leva!
Pelle Bertilsson

SUZUKI BREV 4 2001
Hej, här kommer några rader från vår vän Claes Uddgren. Dock kan det finnas felaktigheter i dessa då SMK Östergöta haft svårt att presentera en riktig resultatlista. Detta har även föranlett att resultatlistan på hemsidan varit felaktig.

Deltävling 6 Holmen Skogsrallyt.
Inge Persson utökade ledningen.
Vid Holmen Skogsrallyt i Norrköping ställde 15 tappra förare upp varav endast hälften återvände i tid för att bli prisbelönta. Klart snabbast hela vägen var Inge Persson följd av Katrineholmsparet Andreas Abrahamsson och Anton Samuelsson. Anton var mindre än en halv minut efter Andréas och då hade han ändå hunnit med en snabbrullning i ett vägbyte på SS3. Han var igång igen inom 15 sekunder.
Nykomlingen Rickard Andersson slutade fyra, medan Lars-Erik Andersson visserligen körde alla sträckorna men hade ådragit sig ett motorfel som gjorde att han fick bryta med endast en transportsträcka kvar att köra. Mauno Näätänen hörde också till de snabbare men han blev kvar i skogen mot slutet av rallyt.
CU
1. Inge Persson, 2. Andreas Abrahamsson, 3. Anton Samuelsson 4. Rickard Andersson, 5. Henry Farsbo, 6. Daniel Axzell, 7. Erik Häggbom, 8. Pelle Bertilsson, 9. Alexander Mobäck, 10. Mikael Dahlstedt. Bröt gjorde: Ulf Berggren, Lars-Erik Andersson, Magnus Eriksson, Mauno Näätänen och Peter Mohagen
Nästa race är MSK Kvarnsvingarna´s Kvarnsrundan den 11 augusti.


Tack för mig.
Samtidigt vill jag passa på att tacka för mig, då jag lämnar över min del av Suzuki-cup arbetet till allas vår Pelle Bertilsson. Anledningen till detta är att jag sålt min Suzuki och överlöpt till Volkswagen koncernen. Dock kommer jag även i fortsättningen tävla i N1 (0-1400) då det är en Polo jag köpt.
Lycka till i framtiden och låt Suzuki-cupen leva!
Anders Fredricsson

SUZUKI BREV NR 3.
Hej hopp i det gröna, här kommer några rader från vår vän Claes Uddgren.
Deltävling 5 Eskilstuna.

Gammal bil duger bra.
De små japanerna avverkade sin femte deltävling av tio vid SMK Sörmlands Fordpokalen. Poängstriden jämnadesdirekt ut en aning då Inge Persson fick slänga in handduken redan före anmälan på morgonen dp det visade sig att vattenpumpen läckte.
I Perssons frånvaro tog ägaren av hans gamla bil, Mikael Dahlstedt, en så övertygande ledning på SS1 att ingen sedan kunde hota honom. Men det var ytterst nära att Lars_Erik Andersson kommit ifatt. Han blev akterseglad med nio sekunder på SS1 men var bara en sekund efter i mål.
Sedan Fredrik Sundberg givit upp med kokande motor efter SS2, gick Jennie-Lee Hermansson upp på andra platsen innan Andersson gled förbi på SS3.
På SS4 fanns en riktig "dyngsväng" där Andersson hade tur att bli nervinkad då det stod en bil vid sidan av vägen när han kom. Men när Jennie-Lee kom farande var det tomt i hålet så hon dundrade av och tvingadesbacka ur undervegetationen. Det kostade henne tio sekunder och i ett försök att reparera skadan på SS5 blev det en fyravarvsrullning ut på ett gärde sedan hon missat en nedväxling samtidigt som inbromsningen i slutet av fullfartsraka. Andreas Abrahamsson tackade och tog över tredjeplatsen.
CU
1. Mikael Dahlstedt, 2. Lars-Erik Andersson, 3.Andreas Abrahamsson, 4. Ulf Berggren, 5. Henry Farsbo, 6. Daniel Axzell, 7. Rickard Andersson, 8. Joacim Ömeus, 9. Stefan Söder. Bröt gjorde: Mauno Näätänen, Fredrik Sundberg, Jennie-Lee Hermansson och Kimmo Frondelius.
Nästa race är Holmen-Skog Rallyt som arrangeras av SMK Östergötland den 30 juni.
Lycka till där.
Anders Fredricsson

SUZUKI BREV NR 2.
Hej alla rallystjärnor då har första barmarksracet i årets cup klarats av. Glädjande att startfältet fördubblades mot vinterns tävlingar då det var lita väl få "Suckor" ute och sladdade. Här kommer några rader från vår vän Claes Uddgren.

Deltävling 4 Enköping. Inge Persson bäst igen.
Den fjärde av de tio tilltänkta racen i Suzuki Cup avhandlades i Renaultpokalen i Enköping. Inge Persson visade sig åter på styva linan men en 15-sekundersmiss på SS4 kunde ha inneburit att han gått miste om segern.
Efter SS4 ledde Lars-Erik Andersson, men på SS5 var det Lars-Eriks tur att förlora tid och då gick Persson förbi igen. Sedan Andersson fått tio transportsekunder skrevs Perssons seger till 20 sekunder.
Före sista sträckan låg Andreas Abrahamsson och Fredrik Sundberg sekundlika. Andreas var sedan två sekunder snabbare i finishen och grejade därmed tredjeplatsen före Sundberg och Jennie-Lee Hermansson som går från klarhet till klarhet.
CU
1. Inge Persson, 2. Lars-Erik Andersson, 3.Andreas Abrahamsson, 4. Fredrik Sundberg, 5. Jennie-Lee Hermansson, 6. Magnus Johansson, 7. Mikael Dahlstedt, 8. Henry Farsbo, 9. Daniel Axzell, 10. Ulf Berggren, 11. Rickard Andersson, 12. Per Bertilsson, 13. Jörgen Jonns, 14. Erik Häggbom, Brutit Mauno Näätänen.

Nästa race är Ford-Pokalen som arrangeras av SMK Södermanland i Eskilstuna med omnejd den 26 maj.

Lycka till där.
Anders Fredricsson

SUZUKI BREV NR 1.
Hej alla rallystjärnor då har två race klarats av trots rådande vinter. Här kommer några väl valda rader från vår vän Claes Uddgren.

Deltävling 1. Persson säkrast i Suzukipremiären.
Årspremiären i Suzuki Cup kördes tillsammans med MRM/DM-tävlingen Norbergsvalsen med nio förhoppningsfulla förare på plats: de flesta nya unga vi-som-vill-oppare.
Den mest rutinerade i gänget, Inge Persson, som vann cupen 1999, drog upp tempot från start och via fyra sträcksegrar och en andratid efter en annan veteran, Lars-Erik Andersson, var Perssons seger ett faktum
Henry Farsbo och Andreas Abrahamsson, vilka båda kommer direkt från Grupp E-klassen, presterade också fina tider i inledningen medan Karlskoga-friskusen Fredrik Sundberg rullade redan på SS1.
Abrahamsson höll sedan och klarade av andraplatsen medan Farsbo ramlade ner till fjärdeplatsen efter Lars-Erik Andersson. Sundberg däremot, fick inte fortsätta efter matuppehållet, då han saknade ett lyse samt en sidoruta.
CU

Deltävlin 2. Ny seger för Inge Persson
Inge Persson ledde årets andra deltävling för de små Suzukibilarna från start till mål. De flesta sträcksegrarna togs dock av Vansbroföraren Lars-Olof Gärds, som köpt fjolårets vinnarbil av Fredrik Andersson.
Gärds inledde tyvärr med något äventyr som kostade honom bortåt 40 sekunder redan på SS1. Sedan körde han som en furie och hade decimerat Perssons ledning till 30 sekunder inför sista sträckan. Men Lars-Olof kom aldrig i mål, så hans solklara andraplats ärvdes istället av Danne Lundh.
Till att börja med låg Lars-Erik Andersson tvåa men han försvann redan på SS4 och längre kom inte heller Jennie-Lee Hermansson.
IB

Nästa race skulle ju ha varit Gustaf Vasa-rundan som Vallentuna skulle anordna på Kungsängens skjutfält. Av förståliga skäl så är denna tävling inställd, så istället satsar vi på söndagen den 11 mars i LBS-ruschen i Lima.

Väl mött där.
Anders Fredricsson


Årsmötesprotokoll Brev nr. 9
Årsmötet gick av stapeln den 2 december på First Hotel Park Astoria i Enköping, där ett trettiotal "riskocke entusiaster" slöt upp. Alla sade sig vara nöjda i stort med årets säsong, dock ändrades antalet tävlingar som skall räknas från nio till åtta för 2001. Antalet deltävlingar är oförändrade 10 st. Efter ett förslag från "Sama" på telefon tidigare denna dag hade ett arrangörsbrev tagits fram som skall säkerställa att vi får starta i främre halvan av fältet och gemensamt, dock med indelning av A, B och C förare. Förarklassen skall även framkomma i tävlingsprogrammet, samt vid prisutdelningen där de tre snabbaste skall få pris samt bästa B och C förare.

Ett förslag på tävlingsprogram hade tagits fram enligt följande:
Deltävling
1. 27 jan Kolsva/Norberg
2. 3 feb Westmanklubbarna, Ludvika MS mfl.
3. 24 feb Borlänge MK
4. 10 mars Vansbro
Reservtävling vinter. 11 mars Lima
5. 5 maj Enköping
6. 9 juni Stockholms BK/Haninge MK
7. 6-7 juli Tjust
8. 11 aug MSK Kvarnvinge
9. 29 sep Hedemora
10. 3 nov Nora MK
Reservtävling sommar. 20 okt SMK Örebro

Detta föll alla på läppen dock med en reservation om att eventuellt lägga en deltävling i Finland. Förslag på tävling kostnader mm. har "Sama" lovat att presenteras senare.

För alla som får Suzuki-cup brev med posten så är detta sista gången som det skickas ut kostnadsfritt. Eftersom undertecknad själv har fått betalat detta så införs hädanefter en portoavgift på 100 kr/år som skall sättas in på postgiro: 484 30 76-3. Ni som får brevet via mail kommer även i fortsättningen att få det kostnadsfritt.

Ännu en gång har Suzuki importören visat sin ovilja att kännas vid denna cup, vilket gör att arbetet intensifieras med att finna en huvudsponsor till cupen, även om detta medför att vi blir tvungna att byta namn. Hendrik Appelskog som är Suzuki återförsäljare tog på sig att kontakta de 70 handlarna som finns i landet för att få dom att lägga en femhundring var i en återförsäljarpool.

Om vi lyckas få in sponsorpengar så innebär detta även att man måste anmäla sig till cupen för att få deltaga i den.

Självklart debatterades växellådor, slutväxlar och alla uppfattningar om reglementet kring detta. Dock finns ju inga klara riktlinjer från Bilsportförbundet, men församlingen tog beslut om att cupens reglementet fortsätter som i år tillsvidare. Alltså original växellåda, slutväxel men med diff. Dock måste enligt Bilsportförbundet alla åka med det nya brandsläckningssystemet av typ sprinkler det är inget vi kan besluta om inom cupen.

Vidare framfördes en önskan om ytterligare personer som engagerar sig i cup arbetet, för att kunna få in sponsorpengar, ha organiserade mötet i anslutning till tävlingar mm. mm.

Erik Häggbom berättade om sina äventyr i Frankriken för ett tag sedan när han deltog i Rally d´Antibe, vilket räknas som den tuffaste deltävlingen i Franska Mästerskapet. Erik slutade 3:a i klassen och 33 totalt vilket måste resulterat i EM poäng. Tävlingen var totalt 110 mil varav 32 mil specialsträckor helt på asfalt. Efter detta rekommenderade Erik starkt alla att ge sig ut utanför Sverige och tävla.

Claes Uddgren höll prisutdelningen där pristagarna var :
1:a pris: Fredrik Andersson Ludvika MS/Jonas Skoglund Berke MK
2:a pris: Ulf Berggren Kils MK/Lennart Hedlund Kils MK
3:e pris: Inge Persson SMK Hedemora/Håkan Yngve SMK Hedemora
Bäste B-förare Stellan Karlsson SMK Gävle/Andreas Engberg SMK Gävle.
Bäste C-förare Erik Häggbom Mälaröarnas MK/Mattias Gustafsson Almunge MK.

Efter prisutdelning intogs den sedvanliga pyttipannan innan stegen styrdes ner till puben The Corner Inn.
En förklaring till kuvertavgiften på årsmötet. Avgiften var inte endast för att betala maten utan skulle täcka så mycket som möjligt av den totala möteskostnaden, alltså mat, konferensrum samt pokaler. Eftersom vi var 28 deltagare så inbringade detta 5 600 kronor. Kostnaderna stannade på totalt 6 288 konor.

Tack för i år.
Anders Fredricsson
Ps: Observera att detta är sista brevet som går ut med brevbäraren utan avgift :Ds


Katalysator racare nu årets Suzuki-cup till ända och vi kan bara lyfta på hatten och utbrista:

GRATTIS FREDRIK OCH JONAS
TILL TOTALSEGERN I MILLENIUMETS FÖRSTA SUZUKI-CUP

Här några rader från årets tre sista deltävlingar:
Deltävling nr 8, Rejme-Knixen. MK Ran.
Fredrik snabbast
Fredrik Andersson vann före Inge Persson. Tredje platsen knep som vanligt Ulf Berggren, medans Peter Måhagen blev fyra. Femma blev Stefan Persson i sin sista rallytävling?! Stefan har numera sadlat om till Harley Davidson och kommer antagligen bära väst och hästsvans nästa säsong istället för Sparcooverall. Sexa kom cupdebuterande Fredrik Sundberg före Pelle Bertilsson, Stefan Söder, Erik Häggbom och Bengt- Göran Bergin

Deltävling nr 9, Marknadsnatten arrangerad av V. Östergötlands MK.
Andersson vann Suzuki Cup
Fredrik Andersson behövde inte förta sig i Marknadsnatta, som var årets näst sista deltävling i Suzuki Cup. En för honom mycket blygsam fjärdeplats räckte mer än väl för att säkra seriesegern. Det blev knappast svårare av att den på SS1 klart snabbaste motståndaren, Inge Persson, på SS2 bröt sedan han slitit av ett hjul.
Med Persson ur bilden kunde Ulf Berggren briljera med fem raka sträcksegrar och en 35 sekunder stor seger över Tony Lundgren. Nils Björkén låg i hälarna på Lundgren fram till sista sträckan där han punkterade. Nils blev trots detta trea, 24 sekunder före Fredrik Andersson. Fredrik var faktiskt ytterst nära att få stryk av uppåtgående Jennie-Lee Hermansson.
På sista sträckan i mörkret blev hon avhängd av Fredrik och missade fjärdeplatsen med 0,6 sekunder.

CU

Deltävling nr 10, Rejmerallyt. Nora MK
Berglind cupsnabbast i Nora
Den 14:e årgången av Suzuki Cup avslutades i Noras Rejmerallyt, där redan klare mästaren Fredrik Andersson liksom fjolårsmästaren Inge Persson saknades. Lika klare cuptvåan Ulf Berggren fanns dock med och det var Ulf som körde fortast på den inledande korta jipposträckan.
Väl ute i storskogen gick det klart fortast för Kristian Berglind. Han vann buslätt alla tre skogssträckorna och var vid rallyts målgång hela 55 sekunder före Berggren.
Efter SS2 låg Jennie-Lee Hermansson trea men på den svårkörda SS3 blev hon passerad av både Anton Samuelsson och Fredrik Sundberg. En liten reservation här för Östergyllens duktige Fredric Carlsson vars tider aldrig kom fram. Han lär ha åkt av på sista sträckan och brutit på grund av detta.
CU

ÅRSMÖTE MED PRISUTDELNING.
Går även i år av stapeln på First Hotell Park Astoria Kyrkogatan i Enköping. För den som vill tillbringa natten på detta eminenta hotell går det bra att beställa rum på telefon 0171-47 80 82. Mötet startar kl. 17:00 med upplägg av nästa års cup. Efter prisutdelningen blir det sedvanlig middag. Kuvertavgiften är 200 kr/person betalas på 177 24 79-0 senast den 24 november.
Senaste anmälan söndagen den 19 november till mig på telefon 0171-47 60 50 alt 070-745 21 12.
Välkomna!

Anders Fredricsson


Deltävling 8 Killingen i värmlandska Kil, slutade i tragik då Morgan Olsson förolyckades.
Någon start blev det ju aldrig för Suzuki-cup deltagarna då Morgan Olsson så fruktansvärt tragiskt förolyckades på SS1. Vad mer kan man säja om denna ohygliga händelse. Jag förmodar att ni allihop har tagit del av händelsen i olika media.
De deltagare i Suzuki-cupen som jag har talat med kommer att donerat sina startavgifter till en minnesfond efter Morgan.
Våra önskemål var att denna fond skall vara inriktad på att bekosta framtida utbildning åt hans son Mattias som idag är 9år. Om det blir så eller om fonden kommer att inriktas på att hjälpa lovande rallyjuniorer är fortfarande en öppen fråga.

Deltävling nr 9: 23 september Reime-Knixen MK Ran
Deltävling nr 10: 28 oktober Marknadsnatta Skänninge MK

Gummibrännare nu har det återigen varit cuptävling i Tjust. Denna gång varade glädjen i två dagar. Här kommer en sammanfattning från Herr Uddgren:
Anders Fredricsson

Ingenting stoppade Fredrik Andersson
Det kom tyvärr inte fler än nio Suzukiförare till start i tvådagarstävlingen i Gamleby med omnejd. Bland dem återfanns dock Fredrik Andersson trots att han gjorde slut på sin oranga bil i Midnattssolsrallyt. Fredrik, som tveklöst är en av Sveriges snabbaste juniorer och helt klart skulle platsa i SBF:s juniorsatsning JES, verkade helt oberörd av kraschen i Jämtland. Det blev maxfart direkt från start och efter tre raka sträcksegrar kunde han gå till nattvila med 20 sekunders marginal till Inge Persson. Stellan Karlsson var tätt efter på tredjeplatsen.
Den andra tävlingsdagen skilde sig inte mycket från den första mer än att Inge Persson rullade igen på SS6 (han gjorde ju samma sak i förra cuptävlingen i Stockholm). Andersson slog dock inte nämnvärt av på takten utan lade beslag på samtliga nio sträcksegrar. Han blev därmed en fantastisk 17:e man totalt i 133-mannafältet och då är att märka att motorn under lördagsetappen lät som om den skulle rasa hela tiden. Några placeringsskiften blev det inte efter Perssons bortfall utan Karlsson flyttade upp till andraplatsen före ständige poängplockaren Ulf Berggren och allt bättre åkande Danne Lundh.

CU

Gasglada kamrater nu är årets två första barmarkstävlingar körda, här kommer några rader om dessa.
Nu finns vi även på Motorsport i Värmlands "site" med adressen: www.motorsportivarmland.nu/suzuki.html
Deltävling nr 7 är 2-dagars i Tjust den 7-8 juli samt nr 8 den klassiska Killingen i Värmlands Kil.
Lycka till och håll gasen stumt mot golvet.
Anders Fredricsson

Deltävling nr 6, Södertörnsrundan arrangerad av Haninge MK/Stockholms BK.
Jennie-Lee på taket men inga missar av Fredrik
Det blev stort manfall när Suzukicupförarna kastade sig ut på Södertörnsrundans grusvägar för den sjätte cuptävlingen. Fjolårets cupvinnare Inge Persson inledde med att snurra på SS1. Han fick sedan stopp i tolv minuter på SS2 på grund av att en mutter till insprutningen hade lossnat. Sedan avslutade han med att rulla på tredje sträckan.
Fredrik Andersson var emellertid på topphumör och vann samtliga sträckor med sporadiskt åkande Stellan Karlsson närmast efter sig i mål.
Klassens senaste friskus Tony Lundgren från Sunnansjö, gjorde inte några större misstag blev fin trea med två sekunders marginal till altmeistern Ulf Berggren.
I övrigt bröt Anders Fredricsson med trasig drivknut. Tord Karlsson gav också upp, med obrukbar växellåda. Unga entusiasten Jennie-Lee Hermansson kom tre svängar innan hon lade bilen på taket.

CU

Deltävling nr 5, Eurostoprallyt i Örebro arrangerat av Teknis MC.
Andersson tog täten på SS2
Tretton Suzukis ställde upp i årets Eurostoprallyt som var den femte deltävlingen av tio i årets cup. Mats Hult tog täten för gänget på SS1 runt det asfalterade industriområdet intill Eurostop. Men hela fem man var bara en sekund efter.
En av de delade tvåorna var Fredrik Andersson som sedan gick upp i täten för gott på SS2. Hult höll dock andraplatsen till SS5, där Inge Persson gick förbi och Tobias Gyllström lade sig jämsides med Hult.
Johan Bengtsson förstörde något av sina tätchanser genom att bromsa stopp i sista vägbytet på SS4. Backningen kostade honom säkert fem-sex sekunder och efter det kom han aldrig in i bilden igen utan fick nöja sig med femteplatsen.
Andersson vann till slut med tio sekunder till Persson som i sin tur hade sju till Gyllström.
En frisk ny fläkt var Tony Lundgren från Sunnansjö. Han var med bland de tre snabbaste på alla sträckor utom SS7, där han var fyra samt på SS8, där han bröt. Ryktet säger att han rullade i ett knepigt vägbyte. Före rullningen låg Tony på tredje plats och utan en liknande miss som Bengtssons på SS4 (Tony slapp backa) hade han kunnat vara tvåa!
CU

Swiftare nu är vinter säsongen till ända.
Nu blir det tävlingsuppehåll till 13 maj då det är dags för Eurostop rallyt som arrangeras av Teknis MC i Örebro. Därefter den 10 juni åker vi StockholmsBK/Haninge MK´s Södertörnrundan.
Väl mött då.
Anders Fredricsson

LBC-RUSCHEN
Hela 16 "Suckor" kom till start i cupens fjärde vintertävling, som kördes i Sälenfjällen med start och mål i Lima. Fredrik Andersson var revanschsugen efter ett par tidigare missar. Avåkningen i Rasbo berodde på att diffspärren hade gått sönder. Därefter körde han nu utan spärr och det gick så bra att han vann fyra av fem sträckor.
Anderssons värsta konkurrent Inge Persson, Johan Bengtsson och Stellan Karlsson fick däremot en jobbig dag med mycket snöskottning. Fredrik tog dock kommandot direkt på den inledande tremilasträckan, där Kristian Berglind var fyra sekunder efter. Trea var Bengtsson, fyra Mats Hult, Danne Lundh överraskande femma, nya cupåkaren Håkan Wisti sexa med hopp till trion Ulf Berggren, Joakim Lindh och Anton Samuelsson ("Samas" svärson). Fredrik utökade ledningen på SS2 med ytterligare fem sekunder till Berglind. Bengtsson var ånyo trea medan Lundh körde ännu fortare och delade fjärde tid med Inge Persson.
På SS3 var ingen i närheten av Fredrik. Närmast kom Inge Persson, slagen med 15 sekunder. Sedan dröjde det ytterligare två sekunder till Berglind. Bengtsson fick emellertid skotta snö i nästan en kvart, medan Stellan Karlsson hade sluppit undan med dryga tre minuter på SS1. Inge Persson stopplängd är okänd då han hade fått fel tid på sträckan.
På SS4 var Berglind värst men Andersson var bara tre sekunder efter. Sedan följde Bengtsson samt Karlsson och Lindh på delad fjärde plats. Lundh fick ge upp med trasigt bakre motorfäste, medan Nils Björkén (vars tider aldrig kom in i protokollet) bombade in i Mats Perssons Ascona som redan var rullad och låg i vägkanten. Nils hade just tappat kontrollen över bilen och hann aldrig styra åt sidan.
Andersson avslutade bäst på SS5 och vann till slut med 38 sekunder till Berglind med Hult trea, Lindh femma och Berggren sexa. Anton missade sjätte platsen med sex sekunder. Karlsson tog sig till slut in som åtta, Bengtsson som tolva medan Persson försvann helt.
CU

FÖRSTA TRANSPORTEN AVGJORDE.
När Kolsva MS ställde in sitt planerade vinterrally fick Suzuki Cup hastigt och lustigt flytta sin planerade tredje omgång till Rasbo istället. Här ville dock bara sex förare vara med och leka.
Redan på den inledande transporten blev det bekymmer för Stellan Karlsson som fick stanna och meka med en urhoppad drivaxel. Han kom sju minuter försent till SS1 och hade således 70 transportprickar i bagaget redan före rallyts egentliga början. Trots missödet satte Karlsson upp ett rasande tempo och satte på SS1 en kanontid som var bättre än många i A-förare Grupp H - exempelvis var Lars "Ludde" Davidsson tre sekunder sämre med sin Renault Turbo. Stellan Karlsson förbättrade sedan tiden med en sekund när sträckan kördes som SS3. På SS2/4 var han inte klassbäst men tätt i hälarna på de snabbaste, så utan transporttillägget hade han vunnit.
Johan Bengtsson och Inge Persson var sekundlika på SS1 med Fredrik Andersson tre sekunder efter. På SS2 missade Persson ett vägbyte efter lite strul med noterna, så Andersson gick upp på andraplatsen, men på SS3 for Fredrik av vägen och bröt och då återfick Persson andraplatsen.
Bengtssons ledning var nu så kraftig att han inte behövde köra för fullt på sista sträckan. Därmed kunde Persson snygga till siffrorna till ett 14 sekunder stort nederlag. Det var ungefär vad han förlorade på SS2. Ulf Berggren hade en jämn kamp med Nils Björkén om tredjeplatsen.
CU

INGE PERSSON ÅTER SNABBAST
Tyvärr hann inte en stressad Claes skriva om deltävling 2 Bore-rallyt som var arrangerat av Enköpings MK i Heby trakten den 29 januari. Men åter igen var Inge Persson snabbast, dock var det Fredrik som började bäste 9 sekunder snabbare än Stellan Karlsson som sedan bröt. På SS2 var sedan Inge 1 sekund snabbare än Johan Bengtsson. Medan Fredrik missade ett vägbyte och fick se sig slagen med 11 sekunder. Inge var sedan 3 sekunder snabbare än Fredrik på SS3. På SS4 vart det sedan dött lopp mellan Inge och Fredrik som var 1 sekund före Bengtsson. Fredrik vann sedan SS5, 1 sekunder före Bengtsson och 4 före Inge. Totalt vann Inge Persson med 1 ynka sekund före Fredrik Andersson, medan Johan Bengtsson var distanserad med 23 sekunder.
Anders Fredricsson

CUPMÄSTAREN VAR SNABBAST
Fjolårets cupmästare Inge Persson från Hedemora slog till direkt när årets serie drog igång med Sandvikens Vinterpokal. Persson ledde från start till mål. Han tog inte stryk på mer än den sista av de fem sträckorna och då bara med tre sekunder av Gävles Stellan Karlsson Under de tre första sträckorna låg Norbergs Johan Bengtsson klar tvåa efter att bl.a. ha delat segern med Persson på SS2. Med sedan spurtade Karlsson och via två fina sluttider gick han förbi och tog andraplatsen med 14 sekunders marginal till Bengtsson.
Den kanske största friskusen i gänget, Fredrik Andersson, gjorde inga misstag denna gång men hade oturen att komma ifatt en långsammare konkurrent på samtliga sträckor. Endast på SS4 lyckades Fredrik köra förbi. Den tunga snöröken sinkade honom nu så att det till slut skilde 47 sekunder fram till Inge Persson.
CU

www.motorsportivarmland.nu