Till  Rally Swedens hemsida

9-12 februari 2023

Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017 Svenska Rallyt 2018 Svenska Rallyt 2019
Svenska Rallyt 2020 Svenska Rallyt 2022 Svenska Rallyt 2023
Svenska Rallyt 2024    

Några bra länkar under rallyt:
WRC.com Officiell VM-hemsida
Rally Sweden Svenska deltävlingens hemsida
SVT SVT Guide
     
 









23-12-13 Klart med tre nya år för Rally Sweden i Umeå
Nu är det klart att WRC Promotorn och Rally Sweden enats om ett nytt avtal för det svenska rallyts plats i VM-serien. Avtalet är treårigt och säkrar den fortsatta VM-festen i Umeå fram till 2027. Avtalet är det längsta i rallyts historia.
– Underbart, skönt och spännande. Vi vet att vi tillsammans med Umeå och regionen har en otrolig potential att utveckla Rally Sweden än mer, både som tävling, men också som det event och den folkfest det redan etablerat sig som, så det känns riktigt bra att vi nu har avtalet på plats, säger Anna Nordkvist, vd för Rally Sweden.

Rally Sweden är traditionellt den andra deltävlingen av VM-serien och sedan 2022 körs rallyt med Umeå som centralort efter flytten från Värmland.
– Jag tror att både Rally Sweden och Umeå sedan flytten har levererat över allas förväntan. Vi har haft två fantastiska VM-tävlingar. Rikligt med snö och en utveckling av den publika delen av Rally Sweden där Red Barn Arena är hjärtat. När vi såg flygbilderna över Red Barn i vintras tror jag vi var många som häpnade över vilket enormt publikt event Rally Sweden är. Att nu veta att vi tillsammans med Umeå, regionen, markägare, partners, föreningar och alla våra älskade funktionärer får fortsätta bygga detta i tre år till efter nästa års rally är bara positivt, säger Nordkvist.

Avtalet som är påskrivet gäller för 2025, 2026 och 2027 är även en bekräftelse för Umeå att WRC Promotorn och Rally Sweden har hittat rätt med placeringen av Sveriges VM-rally.
– Vi såg redan efter första året att Rally Sweden är ett event som passar Umeå och regionen bra. Det är sport på yppersta elitnivå, men det skapar också mötesplatser för invånarna under fyra härliga dagar samt att det sätter Umeå på världskartan. Och det ger tillbaka ekonomiskt till näringslivet i regionen. Jag tycker att det visar hur viktigt vi tycker Rallyt är när vi nu fattat ett politiskt beslut om att gå vidare med att skriva avtal om att behålla och utveckla Rally Sweden i vår region, säger Hans Lindberg, Kommunstyrelsens ordförande och fortsätter.
– Tre nya år med Rally Sweden här i Umeå ger oss som kommun också möjligheter att skapa ännu mera värden för kommunen och invånarna i vår region

WRC Promoter Event Director Simon Larkin kommenterar det nya avtalet:
– Det här avtalet säkrar Sveriges plats i FIA World Rally Championship de kommande tre åren efter 2024 och värnar om framtiden för WRC:s enda rena vinterrally. Flytten norrut till Umeå har visat sig vara en riktig framgång och vi tackar Västerbottensregionen för det stöd och det varma välkomnande vi får när vi kommer till Umeå med vår VM-serie.
23-11-10 Rally Sweden startar Friends of Rally Sweden
Nu lanserar Rally Sweden en helt ny supportklubb för alla rallyvänner – Friends of Rally Sweden.
– Rallygemenskapen är stor både ute i världen och här hemma i Sverige. Rally Sweden är ett av landets mest publika idrottsevent och vi känner att vi vill bjuda tillbaka lite till de svenska rallyfansen. Därför startar vi nu Friends of Rally Sweden där vi kan ge alla Rally Sweden-fans en större upplevelse och gemenskap och där man som supporter får ett mervärde av att vara ett rallyfan. Det är exempelvis Rally Sweden-mössan och en framtida förtur vid biljettsläpp samt möjlighet att delta i olika arrangemang såväl i samband med Rally Sweden som vid andra tillfällen, säger Anna Nordkvist, VD för Rally Sweden.

Medlemskapet kostar 300 kronor per år. En summa som man med råge kommer kunna ”få tillbaka” genom unika erbjudanden och Rally Sweden-mössan.

Fram till den första december finns nu ett exklusivt erbjudande för Festivalpasset med inkluderat medlemskap i Friends of Rally Sweden.
– Tanken är att det ska vara lönsamt både för alla som väljer att vara med i Friends of Rally Sweden och för oss. Rally Sweden får också en personlig kanal till de som är viktigast för oss, vår publik. Och de får möjlighet till större upplevelser, säger Anna Nordkvist.

I medlemskapet ingår bland annat:
– Rally Sweden-mössan
– Medlemsblad, minst två gånger per år
– Regelbundna nyhetsbrev per mail
– Förtur vid framtida biljettsläpp
– Möjlighet att förboka platser vid arrangemanget
– Erbjudanden om biljetter och paketlösningar till bland annat andra WRC-tävlingar.
– Möjlighet att köpa unika Friends of Rally Sweden-produkter.
– Inbjudan till speciella medlemsaktiviteter och evenemang i samarbete med Rally
Swedens samarbetspartners.

Införskaffa ditt Festivalpass med inkluderat medlemskap i Friends of Rally Sweden från måndag 13:e februari klockan 14:00 på www.rallysweden.com.

Rally Sweden 2024 avgörs med Umeå som centralort mellan 15-18 februari.

23-02-14 Alla magiska ögonblick från Rally Sweden 2023
Rally Sweden 2023 blev fantastiskt på många sätt och vi vill återigen rikta ett stort tacka till att som gjorde detta möjligt.

Alla leverantörer/samarbetspartners, funktionärer, rättighetsinnehavare och sist men inte minst alla rallyfans runt om i Umeå och världen.

Vi ses i Rally Sweden 2024.

Här kan ni ta del av "The Saga of Rally Sweden 2023: https://www.youtube.com/watch?v=TckgzmklhZQ
23-02-12 Tack Umeå - vi ses nästa år!
Rally Sweden är över för denna gång.
Och det blev precis det välbesökta vinterrally i sagolandskap som alla hoppats på.
- Jag känner en enorm stolthet, säger Stefan Djerf, event director.

Umeå och Västerbotten visade sig verkligen från sin bästa sida under rallyveckan.
Sol, blå himmel och vackert snölandskap som kablades ut till 120 miljoner tv-tittare världen över.

Och en enorm uppslutning från besökarna, både från när och fjärran.
- Fantastiskt bra. Så mycket mer folk än jag nånsin kunnat drömma om, långt fler än våra förväntningar. Och ett oerhört arbete från alla i organisationen. Men det jag spontant är allra mest stolt över alla dessa volontärer som stått ut i skogen, eller sålt korv, eller sett till att folk parkerat ordentligt, de som får allting att fungera. Det går inte att känna annat än en enorm stolthet, säger Stefan Djerf.

Umeå bjöd på - precis som i fjol - på ett närmast sagolikt vinterlandskap när Rally Sweden avgjordes. Här en bild från Sävar. Foto: ROBERT EKBLOM

Utan de 2 500 volontärerna och de 500 i organisationen hade Rally Sweden inte blivit till den succé det blev. Och framför allt inte utan samarbetet med de över 200 markägarna.
- Jag är stolt över det med. Stolt över kontakten med samebyarna och markägarna. Den har varit jättebra. Vi hjälper dem, de hjälper oss. Vi gör allt vi kan för att bevara det vackra vi har, säger Stefan Djerf.
Rally Sweden körs i Umeå även 2024, exakt datum släpps senare.
- Jag är rörd av allt engagemang från så många människor. Umeå och Västerbotten känns verkligen som hemma. Vi har hittat rätt ställe, det här är platsen där vi ska vara på, säger Anna Nordkvist, vd i Rally Sweden AB.
23-02-12 Drömstart med hemmaseger för Solberg
Drömstart på guldjakten för rallyföraren Oliver Solberg. 21-åringen tog karriärens första seger i Rally2-klassen under VM-tävlingen på sin hemmabana i Rally Sweden.

Oliver vann en VM-tävling (Estland) i WRC 3-klassen för drygt två och ett halvt år sedan. Triumfen i WRC 2-klassen kom i svenska Umeå på söndagen i första försöket med hans nya team, TokSport.
– En underbar helg. Och vilken otrolig lättnad. Bilen och teamet fungerade väldigt bra, och vi genomförde tävlingen på ett stabilt och smart sätt, sa Oliver Solberg.

Solberg startade officiellt sin VM-säsong i Umeå. Målet är att vinna guldet till slut.

En ledning på mer än 50 sekunder innan sista dagen förvaltades på bästa sätt under söndagens tre specialsträckor. Solberg och kartläsaren Elliott Edmondson körde säkert fram till sista sträckan, där duon slog till med tävlingens åttonde sträckseger.

Solberg plockade därmed maximalt antal extrapoäng på den så kallade Power Stage.
– Vi höll bra speed, körde kontrollerat och hade inga problem. Segern är extra rolig då det var en jämn och hård kamp mellan många förare, sa 21-åringen.

Till sist blev den totala distansen 42,3 sekunder till närmaste utmanare, norrmannen Ole Christian Veiby.

Nästa VM-tävling kommer att köras i Mexiko den 16-19 mars.
23-02-12 Veiby på VM-pallen igen
Ole Christian Veiby kom till Rally Sweden för att köra om segern i WRC2-klassen. Veiby gjorde en stabil insats och inkasserade sin andra raka andraplats i det svenska VM-rallyt.
- Vi gjorde allt vi kunde och det räckte nästan hela vägen, säger Ole Christian.

Kristoffersson Motorsport och Veiby kunde efter helgens tävlande summera en lyckad tävling, även om segrande Oliver Solberg blev för svår att tas med.
- Jag har inte kört VM på ett helt år, så en andraplats är ju ändå inte så dåligt gjort av en rallycrosschaufför. Oliver körde bra hela helgen, så det är bara att gratulera.

Det blev en något orolig start på rallyt under torsdagskvällen. Veiby var visserligen snabb på första sträckan in på Red Barn Arena, men in i målkurvan hände något. Bilen gick plötsligt bara på tre cylindrar. Eftersom det inte var någon servicetid efter SS1 var osäkerheten stor inför starten på fredag morgon, men lyckligtvis fick Ole Christian och co-drivern Torstein Eriksen ordning på bilen.
- Så klart blev det en del att tänka på, men vi gjorde en reset av systemet och fick allt att fungera igen, berättar Veiby.

Trots att torsdagskvällens problem var borta så blev inte fredagsetappen så lyckad som Veiby hade önskat. Inför nattvilan låg KMS-ekipaget på fjärde plats, 37 sekunder efter Solberg.
- Vi snurrade på SS5 och tappade ungefär 20 sekunder. Det käckte tag på innern och vände runt, men inget drama.

Imorgon är en annan dag, tänkte Veiby och kom med friskt mod ut på de vintriga vägarna i Umeå-trakten under lördagen. På SS10 kom första sträcksegern med KMS-teamets Volkswagen Polo GTI R5 och direkt därefter ytterligare en.
- Jag körde ju för att komma ikapp och tog i lite extra samtidigt som det var sträckor som passade oss bättre.

Veiby knappade in på Solberg och såg ut att kunna sätta lite press. Framåt kvällen försvann dock några viktiga sekunder.
- Vi hade egentligen exakt samma däckstrategi som Oliver, men han var lite bättre på att bevara bakdäcken.

På söndagsmorgonen gick Ole Christian ut som tvåa med 52 sekunder upp till Solberg. Tre sträckor återstod.
- Vi ville ju ut och sätta bra tider och ta sträcksegrar.

Det blev också en fin snabbaste tid på SS16. Resten av dagen handlade mest om att kontrollera positionen och inte tappa ner till trean Sami Pajari. I mål var Veiby/Eriksen 42,3 sekunder efter Solberg/Edmondson och 32,8 sekunder före trean Pajari/Mälkönen. Totalt alltså en andraplats i WRC2, samma som förra året.
- Jag har varit på pallen i nästan alla Rally Sweden jag har kört.

Veiby kan därmed också summera en lyckad rallyvinter med fyra tävlingar som har resulterat i två segrar och två andraplatser.
- Det får jag vara nöjd med. Det har inte varit helt problemfritt, men körningen har varit bra och det har gått fort när allt har fungerat.

Rallycross-VM är förstås huvudsysslan för Ole Christian under 2023, men det kan bli fler rallytävlingar under året.
- Jag kommer att köra någon mer tävling i norska mästerskapet och det hade varit kul med ytterligare något, gärna en VM-tävling till.

Kristoffersson Motorsports teamchef Tommy Kristoffersson kunde inte vara annat än tillfreds med Ole Christians och Torsteins insats, likväl som hela teamets.
- Visst kom vi till start med sikte på segern, men en andraplats är väldigt bra i ett stenhårt startfält. Oliver var stark hela helgen, bra gjort av honom, säger Kristoffersson, som också hyllade sin egen adept.
- När man jagar är det lätt gjort att göra ett misstag i stridens hetta, men Ole Christian höll sig på rätt sida gränsen och kontrollerade sin position. Summa summarum en riktigt bra insats av hela teamet.

Johan Kristoffersson var Veibys ingenjör under helgen och även han tyckte att insatsen var med beröm godkänd.
- En andraplats är bra gjort av Ole Christian. Oliver var stark och det var de två som var klart bäst. Ole har inte åkt VM sedan ifjol och jag vet själv att det är skillnad när man kommer från SM och NM. Det är som en annan sport med spåren som blir efter WRC-bilarna.
23-02-12 Solberg back in the spotlight - winner of Rally Sweden 2023
Oliver Solberg had to step down in the rally hierarchy for this season.
When the WRC 2 class raced for the season's first WC points during Rally Sweden in Umeå, the 21-year-old showed class and drove home the victory accurately.

The margin of victory for the runner-up, the Norwegian Ole-Christian Veiby, was a whopping 42.3 seconds, and Sami Pajari finished third.
- To be able to win on home ground is fantastic, stated Solberg, who was well praised by the Umeå crowd, his parents Pernilla and Petter on the infield after the finish.
Solberg immediately delivered for his new team, German Toksport, driving controlled and stable throughout the weekend. In last year's competition, he drove one of the Hyundai team's WRC cars.

This year he enjoyed the beautiful winter roads around Umeå and Västerbotten in his new Skoda Fabia RS.
- I had an even weekend, made good tire choices, and everything worked. It feels great to start the year, and I've got a good feeling back and enjoy being on the team. I am as happy as I can be, stated a victorious Solberg after the finish.
Driving his new car safely himself, Solberg now drove home 8 out of 18 special stages over the weekend and seriously showed the dream of once again that he is not going giving up on the vision of once again being a factory driver in the future.

The goal before the competition was to win, and he fulfilled that with flying colors.
- This undeniably gives confidence for the future.

Runner-up Ole-Christian Veiby was happy with the silver.
- It has been a fun duel all weekend. I came here to win, but we lost a little too much after a ride on Friday. Oliver has been great all weekend, noted Veiby.
23-02-12 Ott Tänak at the top of the podium in Rally Sweden 2023
Ott Tänak's consistency over all four days of competition brought him to victory in Rally Sweden in Umeå 2023. When the 18 special stages were added up, the margin of victory was 18.7 seconds.

The M-sports team's Estonian rally star was able to comfortably drive home the season's first WRC victory with Hyundai duo Craig Breen and Thierry Neuville as podium colleagues.
- This victory means a lot to me and is, of course, a massive success for the whole team, stated the 35-year-old, who undeniably paid off for the new group.
Tänak, who won the WC title in 2019, now had to execute in the WRC series' only winter rally and was the one who mastered the snow and the roads around Västerbotten. His Ford Puma was stuck on most of the stages, and in the end, it was precise that that decided Rally Sweden in Umeå.
- Incredibly, our team can measure up to two such large factory teams as competitors, said a relieved Rally Sweden winner.
Powerstage Umeå SS 18 with a finish in an electric Red Barn Arena was never fascinating because the lead of 8.6 seconds to Craig Breen suddenly became 18 (!) seconds when Craig Breen missed the regrouping before the power stage by a minute and was sentenced to overtime.

But instead, Thierry Neuville drove into a snow embankment, lost speed, and the final standings were thus the same as before. The Belgian finished second in Umeå last year and was about to repeat it but had to settle for the bronze.
- It was separate from the planning that Thierry would lose time. Of course, I had no idea. "But it's been a fantastic weekend as last year was horrendous," noted the Irishman, who was undeniably the surprise of the weekend, taking home four stage wins and leading when the cars rested overnight on Saturday, Breen said.

Ott Tänak could certainly, just like any other day, steer his Ford Puma safely and also balance his tire choices in the best way. Ultimately, Ford's poster name only managed to secure a single-stage win, the Botsmark SS 7. But stability behind the wheel carried him to victory.

Compared to, for example, last year's Rally Sweden winner and reigning world champion Kalle Rovanperä who, despite his six stage victories, had to settle for fourth place 25.1 seconds behind Tänak in summary. It was a tough weekend for Toyota Gazoo Racing. Kalle Rovanperä had a tough time with, among other things, spinning, but at the same time, not quite keeping up with the three in the lead.

Elfyn Evans in fifth secures points for Toyota in the championship, but the Briton did not seriously have the speed to challenge this weekend.
Also, Takamoto Katsuta and Esa-Pekka Lappi did not have a successful weekend either, where both ended up in the snowbanks and lost a lot of time.

RESULTS RALLY SWEDEN 2023>>>
23-02-11 Ott Tänak has the winning grip in Rally Sweden
Ford Puma's Estonian star Ott Tänak started Saturday's Rally Sweden in second place, 4.6 seconds behind leading Irishman and Hyundai driver Craig Breen.

When Umeåsprinten's arena show framed the winter-beautiful Saturday and seven special stages customers, Tänak went to the closing Sunday with a lead of 8.6 seconds for Breen.

Thierry Neville and Kalle Rovanperä shadow third and fourth in summary, respectively 23.7 and 27.5 seconds behind the top duo.

In other words, it's set for a dramatic Sunday finish with Västervik SS 16 and 17 and the power stage that finishes at The Red Barn Arena in central Umeå.

Tänak had to toil hard on the sprint stretch in Umeå on Saturday evening with only a single slick tire that created a hold on his Ford Puma.

Nevertheless, he created a gap between Sävar SS 14 and Umeå SS 15 as Breen bounced between the snowbanks and lost a few seconds.
- We'll see what happens tomorrow. Now it's about holding together the last three stages on Sunday, said Tänak.
Saturday's Rally Sweden around Umeå and its surroundings offered icy and stone-hard winter roads and showed a winter rally at its best.

On the 13th stage, the second time around Norrby, things got dramatic at the end of the scene when some top drivers hit the snow banks.

Esapekka Lappi - who had a third place in the summary - got stuck in the snow bank for seven minutes.
- We had a slight vibration. It thought it was ice on the tires. It stopped, and I thought it was gone, but the tire delaminated. I approached the final corner but had no grip. It has never happened to me before, says Esapekka Lappi, who got some fans' help to get the car back on track again.
But the drama didn't stop there.

The race leader Craig Breen also had some mischief with the left-hand side of the front but managed only to drop a couple of seconds, as did Kalle Rovanpärä, who spun and got himself organized again after three seconds.

The Swedish rally driver Oliver Solberg has a golden opportunity to win his career's first victory in the WRC2 class. - It will be exciting, says Solberg in C More before Sunday's conclusion.

On Saturday, the Skoda driver extended his lead to 56.6 seconds and now has the chance to take home the first victory of his career in WRC2 - the second-highest class - together with British map reader Elliott Edmondson.
- It's not easy, the bar is very high, and everything has to be perfect. But no mistakes and good tires, and you'll be fine. I'm ready for tomorrow. It will be exciting, says Oliver Solberg in C More after the last stretch.

Norwegian Ole Christian Veiby had an intense day and is now in second place.

Overall after SS 15
WRC 1
1) Ott Tänak, 1.48.52.2
2) Craig Breen, +2,3
3) Kalle Rovanperä, +27.7
4) Thierry Neuville, +27.7
5) Elfyn Evans, +55.2
23-02-11 Tänak's night attack leaves Sweden rivals trailing
Estonian overcomes late scare to demote Craig Breen on Saturday evening.
Ott Tänak unleashed a night-time frenzy on Saturday at Rally Sweden, demoting Craig Breen to second overall heading into Sunday’s three-stage finale.

The duelling duo traded times over the course of the rally’s longest day, with Breen holding on to a marginal advantage at the halfway point.

As the snow-covered roads became more and more rutted in the fading light of the afternoon loop, Tänak began to reel in his Hyundai Motorsport rival - arriving to the start of the penultimate Sävar test just half a second in arrears after Breen had suffered time loss with a delaminated tyre.

There, Tänak excelled in the night-time conditions, with the split times showing he was on course to outpace Breen by around 10sec. In another dramatic twist, however, the Estonian suffered near-identical tyre troubles to his opponent - but still managed to better the Irishman’s time by 2.8sec and snatch the lead.

Tänak was faster again as Breen complained of a hybrid issue in the final Umeå blast. He ended 8.6sec to the good, laying the foundations for M-Sport Ford’s first victory in over a year.

"It was a challenging day,” admitted Puma driver Tänak. “We had everything planned for the last two stages - to keep the tyres and make the time up there - but then we lost them, and we had to do the last stage with no studs on one tyre. It's never comfortable until it's done. Let's get to the finish first."

Esapekka Lappi fell down the order after running wide on a left-hander in SS13, plunging his Hyundai into a snowbank. The Finn’s demise opened the door for Thierry Neuville and Kalle Rovanperä to fight for the final podium spot.

Rovanperä, driving a Toyota GR Yaris, held the upper hand until late in the day, but he gave way to Hyundai’s Neuville in the final stage as his tyres wore out. The pair were split by 3.8sec at close of play, with Neuville only 15.1sec adrift of Breen.

Elfyn Evans lacked confidence aboard his Yaris and subsequently fell behind the aforementioned pair, ending the day more than half a minute further back.

Pierre-Louis Loubet brought his Puma home in sixth overall ahead of WRC2 leader Oliver Solberg, who holds a commanding lead in the premier support category. Ole Christian Veiby, Sami Pajari and Nikolay Gryazin complete the leaderboard.

Three stages form Sunday’s finale. Back-to-back runs of Västervik (26.48km) are up first before another run through Umeå (10.08km) forms the bonus points-paying Wolf Power Stage.

Leading positions after Saturday:
1. O Tänak / M Järveoja EST Ford Puma 1hr 54min 45.4sec
2. C Breen / J Fulton IRL Hyundai i20 N +8.6sec
3. T Neuville / M Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +23.7sec
4. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota GR Yaris +27.5sec
5. E Evans / S Martin GBR Toyota GR Yaris +57.7sec
6. PL Loubet / N Gilsoul FRA Ford Puma +2min 28.1sec

The official Home of World Rallying: wrc.com
23-02-11 Johannes Joons /Elina Svensson segrade i Historic
Historic-klassen på Rally Sweden kom till start med 29 ekipage fördelade på sex sträckor. MK Tierps Johannes Joons med kartläsaren Elina Svensson (Strängnäs MS) plockade hem totalsegern med 53,7 sekunder före MK Rattens Arne Rådström/Thomas Nilsson och ytterligare 43,1 sekunder bakom körde Vimmerby-duon Kjell och Peter Fransson in som trea.
- Det är helt underbart, det känns fantastiskt, konstaterade segerduon lättat efter triumfen.

På förhand pekade väl det mesta på att forne WRC-föraren och Rally Swedens tvåfaldiga segrare från 1992 och 1993 Mats Jonsson skulle ta hem klassen med sin uppskruvade gamla Toyoya Celica GT-Four. Initialt pekade ingenting på något annat.

Han öppnade premiärsträckan Brattby SS 1 och vann med 9,4 sekunder för Vännäs MK-föraren Nils Östgård. Men på den andra sträckan tvingdes han på grund av motorproblem kasta in handduken och det öppnade upp för konkurrenterna.

Historic-klassen fördelade sina tävlingsdagar fredag och lördag med tre sträckor fördelade per dag och intrycket över vinter-Umeå med omnejd var rakt igenom positiva.
- Jag har ingenting att klaga på egentligen. Det har varit magiska vinterförhållanden med bra förhållanden. Det har egentligen gått smärtfritt i stort sätt på alla sträckor, konstaterade Joons som inför lördagens andra halva hade gått om marginal att hålla undan till Arne Rådström;
- Jag visste att Arne var snabb och är en erkänt duktig chaufför, men vi kände också att vår marginal på 23 sekunder var ganska betryggande. Det handlade egentligen mycket om att hålla nerverna i styr, sa Joons som ganska lättvindigt i slutändan kunde styra Opel Kadett GSI med säker hand över mållinjen i Sävar SS 6.

Tvåan Arne Rådström laddade det som krävdes med sin Volvo 242 under lördagen för att ta sig ikapp, men styrde upp i en snövall och tappade tid på Floda SS 5, den långa 27 kilometers-sträckan.
- Vi öppnade ju lördagen med sträckseger och sedan gjorde jag ett tappert försök att jaga ikapp tid, men föll på eget grepp så att säga och ja, så är det i rally, det är sådant som händer. Jag hade större mål när jag kom hit att stå överst på pallen, nu slutade vi tvåa och det är vi också glada för, sa totaltvåan som också passade på att hylla vintervägarna som närmast bjöd på perfektion under lördagen med det vackra vinterlandskapet som ramade in solljuset på sträckorna runt Norrby SS 4, Floda SS 5 och Sävar SS 6.

Trean Kjell Fransson var den som ramade in topptrion i årets Historic-klass. Han rattade sin Renult A310 Aline problemfritt under Rally Sweden och stannade nu 1.36,8 bakom Johannes Joons.
- Jag har ingenting att klaga på egentligen. Teamet har varit grymt, vi har gjort allt vi kan och inte haft några problem. Så jag är jättenöjda och även sträckorna har varit rejält utmanande och riktigt snabba, konstaterade Fransson.
23-02-10 Craig Breen the man of the day in Rally Sweden
When Rally Sweden got underway on Friday, Craig Breen was the man of the day.
The Irishman drove home three of the five stages and is in the lead in the summary, 2.6 seconds ahead of Ott Tänak.
- It´s one of my most robust days. Last year I was either upside down or stuck in the snowbanks somewhere. So today, it is like sweet music to my ears to be in the lead, stated the Hyundai driver.

When Rally Sweden opened on Friday, there were various surfaces on offer, with loose surfaces as well as icy and rock hard.
However, Umeå's winter landscape shows itself from its best side, and Friday's sections offered lovely expanses of snow in the sunny but slightly windy weather.

Breen picked up victories at Brattby S 2 and 5 and Sarsjöliden SS 6.

It gives him a specific advantage, even if it is hardly possible to make any mistakes, before Saturday's seven stages, which involve new challenges at places such as Norrby and Västervik.

The Hyundai driver only has a margin of 2.6 seconds on Ott Tänak, as a newcomer to the M-sport team, drove his Ford Puma safely throughout Friday and was saluted with a stage win at Botsmark SS 7, a paltry nine-tenths ahead of Esa-Pekka Lappi and 4.1 seconds ahead of Craig Breen.

Tänak nevertheless stated that the tires were worn out and that he had to struggle to get through the Wind Power Park in Svartliden.

Last year's Rally Sweden winner Kalle Rovanperä has had to track a lot with his start number and has not been able to flow like the previous year. He is now 31.1 seconds behind Breen in fifth place.

The WRC 2 class has Oliver Solberg as the lead; the grip was switched after just under half the distances were covered. With his Skoda, the Swedish poster man took home three out of five stage victories and now leads by 6.8 seconds overall for Sami Pajari, followed by Jari Huttunen a further 18 seconds behind Solberg.
- It has been a perfectly okay day for me, and Pajari has been fast. Solberg stated that I have tried to stay on track and not make mistakes.

OVERALL AFTER SS 8>>>
23-02-10 The Swedish Prince drove with the Norwegian rally king
HRH Prince Carl Philip did get the opportunity to drive a rally car with former rally world champion Petter Solberg, the father of WRC2-star Oliver Solberg.

The pair did drive a Toyota into the Red Barn Arena – the epicenter of Rally Sweden, just a short walk by foot from Umeå city center – on Friday afternoon, a few hours before the WRC stars entered the arena.
- It’s great to be back here in Umeå. I am looking forward to getting really close to the action and taking part in the rally. Sweden in the wintertime is something spectacular.
And to experience a rally held in actual winter conditions is always exciting, Prince Carl Philip said during his opening speech.

The Royal Highness also met up with governor Helene Hellmark Knutsson and
The municipal council of Umea Hans Lindberg.
23-02-09 Joakim Roman gör sin 25:e raka start i Rally Sweden
Joakim Roman som i år gör sin 25:e raka start utan avbrott i den Svenska VM tävlingen. I år tillsammans med Ida Lidebjer.

Shake down avverkades i lugnt tempo i de spåriga förhållandena.
- Nu har vi dock avklarat SS 1 och körning satt inte helt 100 men vi är med topp 5 i Masters och 40 totalt hyfsat ok ändå. Förhållandena kommer att bli tuffa med mildväder och spåriga vägar. SS1 var inte så spårig ännu men desto sörjigare. Mycket slush utanför ideal linjen. Men vi kämpar på och tar nya tag i morgon då det förmodligen blir en hel del grus, säger Joakim.
23-02-09 Kalle Rovanperä fastest when Rally Sweden started
Kalle Rovanperä started last year's winning streak in the WRC season by winning Rally Sweden. This year's competition opened the reigning world champion just as promisingly.
- I'm satisfied; it was slippery in some parts with loose snow, but approved, explained Rovanperä.

After the opening and fireworks, he directed the sprint around The Red Barn Arena by driving 1.6 seconds ahead of Ott Tänak and a further 1.5 seconds to the credit of third Elfyn Evans.

Swedish hope Oliver Solberg, who drives WRC2, was eleventh, 12.4 seconds behind Rovanperä, but third among the WRC2 drivers in his Skoda.
- Dad would not have been satisfied; we work closely together and analyze everything. But we took it easy; it's tomorrow that counts, said Solberg.

The opening of this year's Rally Sweden, with the presence of the Swedish prince, Carl-Philip, and with the Swedish pop artist Klara Hammarström, otherwise framed the evening at The Red Barn Arena, which offered a considerable crowd and fireworks as the end.

This year's Rally Sweden is up and going.

Stagetimes after SS 1;
1) Kalle Rovanperä, 3.23,3
2) Ott Tänak, +1,6
3) Elfyn Evans, +3,1
4) Esa-Pekka Lappi, +3,9
5) Thierry Neuville, +5,0
6) Takamoto Katusa, +5,6
7) Craig Breen, +6,7
8) Pierre-Louis Loubet, +10,8
23-02-08 Examenshelg för Veiby
Ole Christian Veibys vintersäsong är framme vid huvudmålet: VM-tävlingen Rally Sweden!
- Det har gått bra i vinter. Vi har fått fin träning i tidigare rallyn och går in i det här med en bra känsla, säger Veiby som är en av segerkandidaterna i WRC2 med sin KMS-preparerade Volkswagen Polo GTI R5.

2019 tog Ole Christian hem segern i WRC2, även då under Kristoffersson Motorsports flagga. Förra året utmanade han Andreas MIkkelsen ända in i slutet, men slutade då tvåa.
- Vi vann flest sträckor då också, men det blev ett litet stopp i ett vägbyte, minns Kongsvinger-föraren som är ute efter revansch.

Bredvid sig i bilen har han nu co-drivern som tog hem segern förra året, Torstein Eriksen, som då lotsade Mikkelsen, men nu alltså åker med en annan landsman. Det nybildade paret fick en perfekt start under gångna helgen när de tog hem Rally Lima i konkurrens med hela svenska eliten.
- Det fungerar fantastiskt bra med Torstein, intygar Veiby som också är mycket nöjd med hela uppladdningen inför VM-rallyt.

Många mil i kroppen har det blivit i Rally Sigdal, Rally Elverum och Rally Lima, framgångsrika sådana i form av två segrar, men också med utmaningar.
- Det har inte varit en “walk in the park” på något vis. Vi har fått pusha hårt och ta oss genom en del problem och hoppas att vi har löst dessa nu. Bra förberedelser.

Kristoffersson Motorsports teamchef Tommy Kristoffersson bekräftar att det har jobbats hårt under vintern i verkstaden väster om Arvika, allt för att ge Veiby ypperliga förutsättningar.
- Vi hade inte kunnat göra mer än vi har gjort i förberedelserna. Det blir så klart tufft. Vi vet att andra team kommer med helt nya bilar, men vi känner oss trygga med vår Polo och Ole Christian kommer med ett gott självförtroende efter segern i Lima. Det blir spännande det här!

Att detaljerna måste sitta är ett krav för att kunna hävda sig i den tuffa konkurrensen i WRC2.
- Det finns minst 5-6 förare som kan ta hem det, säger Veiby, och nämner Oliver Solberg som en av de främsta konkurrenterna.
- Ska bli kul att ta kampen mot Oliver. Vi var ju teamkompisar 2021.

Kristoffersson Motorsport har installerat sig på Motorcentralen i Umeå och preparerar där inför ett rally i vintriga förhållande, men ändå med föraningar om att däcken kommer att spela en viktig roll.
- Våra mekaniker och ingenjörer måste vara fokuserade hela helgen och det kommer att krävas en smart däckstrategi, menar Tommy Kristoffersson.

När det gäller däcken har Johan Kristoffersson tagit på sig huvudansvaret och i vanlig ordning gjort läxan grundligt.
- Johan har gjort ett fantastiskt arbete, så det är bra förberett, lovar en Ole Christian Veiby med goda segerförhoppningar.
23-02-08 Oliver Solberg inleder jakten på VM-titeln
Hård konkurrens väntar rallyföraren Oliver Solberg när han i helgen startar jakten på karriärens första VM-titel på hemmaplan.

21-åringen inleder VM-säsongen i Rally Sweden på torsdag.
– Strategin är att köra på 90-95 procent under hela helgen. Det är skönt att ha något att gå på om det skulle behövas. Målet är klasseger, men jag är nöjd med en pallplats också, säger Oliver Solberg.

Han körde förra året i WRC-klassen, men ska den här säsongen slåss om VM-poäng i Rally2-klassen.
– Vi möter hård konkurrens. Sju bilar har som jag ser det chans att vinna. Många av specialsträckorna är nya, och det kommer att gå väldigt snabbt på de flesta.

Senast det var en svenska världsmästaren i Rally2-klassen var 2017 då Pontus Tidemand knep titeln. Både Mads Østberg (2020) och Andreas Mikkelsen (2021) är tidigare norska världsmästare i klassen.

Första specialsträckan startar på torsdagskvällen och avslutas tidigt på söndag eftermiddag efter 18 specialsträckor.
23-02-08 WRC gears up for high-speed thriller at snowy Rally Sweden
Sizzling action guaranteed at the FIA World Rally Championship’s only pure winter fixture.

The frozen forests of northern Sweden will be lit up by the red-hot pace of the FIA World Rally Championship's leading stars as the series arrives in Umeå for round two this week (9 - 12 February).

A founding round of the WRC, Rally Sweden is one of the oldest rallies in the world. It is also the only event on the calendar to take place entirely on snow and ice, with temperatures set to plunge as low as -10°C during rally week.

Winter rallying demands a unique approach. Drivers ‘lean’ their cars against snowbanks to guide them around corners, while studded Pirelli tyres bite into the ice to provide remarkable grip. Ironically, it’s one of the fastest rallies of the year - as proven last season when victor Kalle Rovanperä averaged a whopping 121.52kph.

Rovanperä will be doing everything in his power to go even faster this time around. With a world title to defend and a Sweden double in his sights, the Toyota GR Yaris Rally1 driver will be first to traverse the roads of the Västerbotten region during Friday’s opening leg - and that will be a challenge in itself.

“It can be tricky to open the road on snow and it depends a lot on how the conditions will be,” he said. “We had a good result in Sweden last year and we will try to repeat it this time.

“Our pre-event test went really well, with perfect conditions and a thick layer of ice on the road. Hopefully it’s like that for the rally too, and we don’t suffer too much running first on Friday.”

Joining the Finn in a three-strong Toyota Gazoo Racing line-up are Elfyn Evans, winner here in 2020, and Takamoto Katsuta, who replaces part-time driver Sébastien Ogier to mark his points-scoring debut for the Japanese manufacturer squad. Italian privateer Lorenzo Bertelli debuts a rented Yaris but won’t score points for the team.

Thierry Neuville will look to build upon his Rallye Monte-Carlo podium with another strong showing this time out. The Belgian driver has good company at Hyundai Motorsport as team-mates Esapekka Lappi and Craig Breen have both scored podiums in previous Rally Sweden editions.

For part-time driver Breen, the event marks something of a homecoming as he replaces Dani Sordo behind the wheel of Hyundai’s third i20 N. He drove for the team from 2019 to 2021 but spent last season with rivals M-Sport Ford. Now, after a year away, he’s back.

"With it being my first competitive event in the car, this will be a challenge," admitted the Irishman. "Ultimately, my main goal is to enjoy the experience."

Ott Tänak, who re-joined M-Sport Ford from Hyundai late last year, is eager to prove the potential he has aboard the Puma Rally1.

The Estonian driver steered the car to victory on a local rally last weekend, where conditions were similar to what he’ll face this week. That has given Tänak the confidence that he, along with young team-mate Pierre-Louis Loubet, can challenge for the top positions.

“Personally, I feel much more confident on snow, so we’ll see how we compare to the other guys,” Tänak said. “If it’s icy it’s better to be out earlier on the road, and if it’s very snowy it’s the other way around. So, it really depends on the conditions, we’ll just have to see what the weather does. Either way, we are ready for the action - we have no choice!”

The rally begins from Umeå on Thursday evening. Crews then tackle 18 stages covering 301.18km before Sunday afternoon’s finish.

The official Home of World Rallying: wrc.com
23-02-08 Rally Sweden genererar miljoner till det lokala föreningslivet
Föreningslivet går inte lottlöst under Rally Sweden. I fjol 65 föreningar dela på närmare tre miljoner för sina värdefulla insatser.

Breddföreningen Sävar IK, beläget norr om Umeå längs E4:an, är en av alla de föreningar som ser till att hålla Rally Sweden rullande.
Fjolårets insats gav rejäl mersmak.
– Det blev en dundersuccé. Alla våra medlemmar och frivilliga funktionärer var lyriska över att vi fick vara del av tävlingen och arrangemanget. När jag dessutom berättade om intäkterna det bidrog till vår förening blev kärleken total. Inför årets tävling är det många som vill bidra, både till folkfesten förstås, men självklart också till vår förening, berättar Patrik Nyström, klubbens projektledare.

Klubbar, föreningar och intresseorganisationer är hela livsnerven för att Rally Sweden ska kunna genomföras. Tävlingen är helt beroende av föreningsengagemanget för att överhuvudtaget kunna bedrivas på ett driftsäkert sätt.

När rallyvärlden landade i Umeå 2022 gick inte föreningslivet lottlösa.
Under premiäråret av Rally Sweden i Umeå fick föreningslivets sammanlagt 65 föreningar dela på närmare tre miljoner kronor.

För Sävar IK landade 140 000 kronor in på intäktskontot. Klubbens totala omsättning ligger på tre miljoner kronor och intäktssidan består, som i merparten av alla svenska föreningar, av medlems- och träningsavgifter, lott- och fikaförsäljning, aktivitetsbidrag och sponsorintäkter.
– Intäkterna vi fick från rallyt är grädde på moset. Det har gjort att vi kan trycka ner kostnaderna för sektionerna. Men framförallt kan vi öronmärka använda intäkterna till att skapa förutsättningar för att utveckla och skapa fler anläggningar och öka antalet anställda, berättar Patrik Nyström, klubbens projektledare.

Föreningen är samhällets livsnerv med sina 1 100 medlemmar fördelade på sex sektioner. I tätorten, beläget 15 kilometer nordost om Umeå, är mer eller mindre samhället drygt 3 000 invånare mer eller mindre sammanflätade med klubben.

När Rally Sweden annonserade ut bansträckningen i fjol fick Sävar två sträckor, på drygt 17 kilometer parallellt med E4:an norrut mot Skellefteå. Patrik Nyström och Sävar IK engagerade sig tidigt, sträckte upp sina gemensamma händer och klev in i organisationsrollen runt sträckorna.

Niclas Bromark, Länsidrottschef på Västerbottens Idrottsförbund, applåderar Rally Swedens breda håv för att fånga upp så många föreningar och organisationer som möjligt.
– Rally Sweden innebär en helt unik möjlighet för det breda föreningslivet att skapa en schysst intäkt genom att jobba hårt i fyra dagar. Det här blir ju Umeås “eget” Vasalopp. Det är så positivt att Rally Sweden vill vara lokala på riktigt och vill engagera så många olika föreningar. Jag gillar verkligen det och det är också ett smart sätt att skapa engagemang och förankra arrangemanget runt om i Umeåregionen, säger Niclas Bromark.
23-02-06 Rally Swedens banchef Roland "Mikro" Åström har avlidit
Under dagen kom det tragiska beskedet att rallyprofilen Roland ”Mikro” Åström har gått bort. ”Mikro” har de senaste åren haft en stor roll som banchef i Rally Sweden .
– Vi har nåtts av beskedet att Rally Swedens banchef Roland “Mikro” Åström har avlidit. "Mikro" var en oerhört uppskattad och omtyckt kollega som med sina nästan 50 år inom bilsporten hade koll på varenda skogsväg runt hela Västerbotten. Alla våra tankar är med hans närstående, säger Anna Nordkvist, vd på Rally Sweden AB.
– Vi delar våra kondoleanser med arrangörerna av Rally Sweden i denna svåra tid. De har vårt fulla stöd och vet att vi kommer att göra allt vi kan för att garantera att veckans rally går smidigt, säger Simon Larkin, Senior Director Events på WRC Promoter.

Familjen önskar om förståelse för att få sörja Roland i lugn och ro och undanber media att kontakta dem.

Rally Sweden avgörs i Umeå 9-12 februari.
23-02-06 Umeå rustade för ny succé
En medieexponering som nådde minst 76 länder i världen och en sammanlagd räckvidd på 55 miljoner användare i olika digitala kanaler.
Rally Sweden i Umeå 2022 blev en succé även för varumärket Umeå – och det trots osäkerhet in i det sista om pandemin skulle hindra ett genomförande.
– Med tanke det i åtanke och med ett års erfarenhet är jag helt övertygad att Umeå och alla dess kranskommuner är ännu bättre rustade än i fjol för att välkomna rallyfans runt om i hela världen till vinterstaden Umeå, säger kommunalrådet Hans Lindberg.

Umeå står återigen redo att omfamna rallyvärlden.
Den här gången kommer fler och mer entusiaster få möjlighet att bevittna rallyfesten 9-12 februari.

Som vinterrally betraktat blev det näst intill perfektion i fjol med ett sagolikt
vinterlandskap och att Umeåborna tog till sig sporten fullt ut och i alla delar.
– Premiäråret kunde inte ha blivit bättre, särskilt med tanke på de yttre förutsättningarna som påverkade arrangemanget i uppstartsfasen, konstaterar kommunalrådet Hans Lindberg och syftar på covid-19-situationen och det faktum att den klassiska tävlingen som körts i Värmland sedan 1953 flyttade drygt hundra mil norrut.

Att rallyt gjorde intryck på Umeåborna syntes och syns alltjämt om inte annat på alla de karaktäristiska toppluvor med Rally Swedens varumärke pryder på var- och vartannat huvud i Umeå. Rally Sweden etsade sig omedelbart hos Umeåborna som uppskattade festen. Evenemanget hade också fördelen av att det lockade alla målgrupper, ålder eller kön spelade ingen roll i den kontexten.

När nu VM-rallyt går in på andra upplagan med Umeå som huvudort så är samtliga leverantörer miljöcertifierade och deras aktiva bidrag till hållbarhet en viktig del av arrangemanget. Internationella Bilsportförbundet, FIA, tilldelade ifjol Rally Sweden tre stjärnor, högsta nivån, i sin miljöcertifiering.

Tävlingen fick därmed ett viktigt kvalitetskvitto för sitt miljö- och klimatarbete. Flytten till Umeå innebar att Rally Sweden kunde ta flera viktiga steg mot visionen om nollutsläpp, Rally Towards Zero. Stort nyttjande av fast el från förnybara och lokalproducerade källor, förbättrade möjligheter för besökarna att ta sig till arenorna med kollektivtrafik och samarbete med ett flertal miljöcertifierade nyckelleverantörer var några av de miljömässiga framstegen.
– För oss är det viktigt att arbeta aktivt med hållbarhet, och det är självklart att vi vill vara med och utveckla sporten och arrangemanget i en mer miljövänlig riktning, konstaterar Lindberg.
23-01-31 Nostalgi mitt i rallyfesten - 29 ekipage till start i Historic
Rally Sweden är unikt i VM-cirkusen med att ha en nostalgitävling insprängd i WRC-schemat – och dessutom på samma specialsträckor som “värstingbilarna”.
– Det är en enorm styrka. Framförallt får alla uppleva de gamla bilarna igen och kanske minnas tillbaka. Men de får också uppleva kontrasterna och uppleva utvecklingen och skillnad mellan farterna på de olika klasserna och bilarna, säger fjolårets Historic-vinnare Christer Hedlund, Lycksele MK.

Den smått unika Historic-tävlingen som avgörs parallellt lockade fram nostalgin hos såväl förare som publik under fjolårets tävling.
– Jag tror att alla som är uppväxta på 70- och 80-talet känner igen sig och uppskattar bilarna som exempelvis 1979-års VM-segrare Björn Waldegård körde på den tiden, säger Christer Hedlund.

I fjol segrade han efter dramatiskt sekunddrama som avgjordes första på den sista sträckan. Uppbackade och påhejade av en hel busslast med arbetskamrater från Lycksele fick 52-åringen och hans kartläsare Ida Lidbjer-Granberg stå i rampljuset och ta emot segerhyllningarna.
– Även om det kanske inte är på liv och död på samma sätt som när jag var ung så försöker man ju ändå maximera det som går när man väl har satt sig i bilen. Man är ju liksom ändå där och tävlar, säger han och skyndar sig snabbt att “döda” favoritskapet inför 2023-års tävling.
– Det kan ju bara gå sämre, skrattar han.

För även om segrarna ger tillfredsställelse så pratar han sig minst lika varm om rallyfesten och hela den fantastiska folkrörelse som motorsporten är. Det är alla saker i ett; kärleken till bilarna, timmarna i garaget och frustrationen över trasiga bildelar som aldrig håller ihop.
– Jag skulle säga att det är en extrem passion, jag älskar bilarna. Jag har två Ford Escort hemma i garaget och en lite nyare Volkswagen. Det är enormt tjusning som är svår att beskriva. När du sitter där och rullar fram till start, den pressen och nervositeten är absolut en kick, säger Hedlund.

Årets tävling har lockat 29 ekipage där hela fjolårs tät-kvartett kommer till start även i år. Extra glädjande är också att rally-legenden och WRC-föraren Mats Jonsson skruvat ihop Toyota Celica GT, samma modell som han vann Rally Sweden med 1992 och 1993.

Forshagasonen har 40 WRC-starter i karriären bakom sig och kommer vara den enda som köra fyrhjulsdrivet under Historic, vilket förstås ger honom favoritskapet.

Tävlingsledaren Leif Sjöström pratar sig varm om årets tävling och hela konceptet bakom.
- Det är fantastiskt att vi kan bevara nostalgin i sporten och visa upp alla klenoder för motorentusiasterna. Det är många förare som trots sin ålder sparat pengar och skruvat ihop sina bilar för att de älskar sporten. Det är ren och skär passion. På lördag får vi också möjlighet att rulla över podiet på Red Barn Arena och visa upp oss för publiken framför huvudläktaren.
23-01-24 Rally Swedens 200 osynliga hjältar
200 markägare, en länsstyrelse och hela bilsportsverige har nu gett klartecken för Rally Sweden i Umeå den 9–12 februari 2023.
Nästa år ska det ske ännu tidigare.
– Dialogen från vår sida måste börja betydligt mycket tidigare för att det ska fungera för alla parter. Det är en lärdom vi tagit med oss och som vi måste utveckla ytterligare, säger Rickard Johansson, säkerhets- och tillståndsansvarig, Rally Sweden.

Det krävdes 200 markägaravtal och ett besked från Länsstyrelsen innan Rally Sweden-
ledningen helt kunde andas ut.
Men nu när allt är på plats är det klart att knappt hälften av specialsträckorna är utbytta mot de från i fjol. Vindeln, Kamsjön, Långed och Kroksjö är ersatta. Norrby, Västervik, Botsmark och Floda har tillkommit.
– Inför årets tävling har vi i dialog med markägare och intressenter kommit fram till att vissa sträckor inte är möjliga att använda. Vi kommer in som en stor arrangör och behöver nyttja mycket mark som andra än vi äger, säger Rickard Johansson.

När väl den första WRC-bilen startar i Umeå är det månaders hårt arbete och otaliga
timmars planering på detaljnivå som i slutändan binder samman hela Rally Sweden.
– Det är ett otroligt detektivarbete för att ta reda på alla markägare. Det handlar om
alltifrån de största skogsbolagen till den enskilda privatpersonen som äger att sommartorp. En del äger flera hundra hektar mark, andra förfogar över hundra kvadratmeter. Alla påverkas och alla blir berörda av detta, berättar han.

Att nyttja andras mark och göra intrång är sett till vetenskapen en ständig källa till oro och i många fall med stora konflikter. Under premiäråret blev debatten stundtals hätsk kring just markfrågorna där samebyarna fick utstå oförtjänt kritik.
– Det är inte rättvist. Vi har haft ett bra samarbete med samebyarna inför årets tävling och en dialog som gynnar båda parter. Det är viktigt att poängtera att vi som arrangör inte kan komma några månader innan och kräva det ena eller det andra. Vi nyttjar deras och andras mark och dialogen från vår sida måste börja betydligt mycket tidigare för att det ska fungera för alla parter. Vi vill att Rally Sweden är en naturlig del av Västerbotten och att Västerbotten är en naturlig del av Rally Sweden, säger Rickard Johansson.
23-01-23 Starka artister klara för Rally Sweden i Umeå
Klara Hammarström som slog igenom under Melodifestivalen i fjol uppträder på Rally Swedens stora scen under invigningen.

Invigningen av Rally Sweden närmar sig med stormsteg och det kommer bli värt att besöka. Årets artistfält är nu bokade och redo att sprida energi över årets rallyfest.
Klara Hammarström med hitlåten Run to the Hills inleder på stora scenen på torsdag följt av det lokala hillibilly house- och danspunkbandet Rivstart på fredag och med popgruppen Dolly Style som uppträder på lördag.

Efter 2022-års dundersuccé har nu arrangörerna paketerat ihop rallyt till The Red Barn Arena där första specialsträckan startar på torsdag och avslutas de övriga tre tävlingsdagarna.
Det smått unika med Umeå som tävlings-ort för WRC-rally är nämligen arenas placering mitt i stan perfekt beläget mellan gamla militärområdets skogsvägar och närheten till Umeå centrum.
Med andra ord är det – sett ur rallysammanhang – närmast perfektion för den ultimata arenaupplevelsen. Det blir en folkfest för alla, gammal som ung med möjlighet att komma sporten riktigt nära.

För att ytterligare befästa och förstärka arrangemanget kommer årets event att bjuda på en trio artister där Klara Hammarström får äran att invignings-uppträdda på torsdagskvällen. Hennes musikaliska talang upptäcktes när hon bara var 16 (!) år och nu, fyra år senare, har hon flera radiohits, en topp-tio-plats på Spotify och har uppträtt på Melodifestivalen där hon tog sig till final 2022 med ”Run to the Hills”.

På fredagskvällen blir det en dialektal musikuppvisning i västerbottnisk ordkonst när bandet Rivstart bjuder på danspunksrapp på norrländska. Det kommer garanterat vara hög igenkänningsfaktor för Umeåborna och det kommer vara svårt att inte ryckas med av energin i låtarna.

Norrländska Rivstart, med sina karaktäristiska och lokala dialektala rapp kommer garanterat förgylla åskådarna under Rally Sweden.

På lördag äntrar Dolly Style scenen två gånger, på eftermiddagen (kl.13.45) och en gång på kvällen (17.30). Det svenska popbandet bildades 2015 och debuterade året efter i Melodifestivalen med sin ”Hello Hi”. Deras låt ”Cherry gum” hade över 14 (!) miljoner visningar på Youtube och vid Melodifestivalen 2019 blev deras låt ”Habibi” omåttligt populärt, inte minst bland de yngre fansen. Dolly Style har genom sin karaktäristiska stil skapat ett eget fenomen ”Dollys” som genom sitt artisteri blivit förebilder mot utanförskap och mobbing.

Dolly Style med flera hitlåtar och två Melodifestival-framträdanden (2015 och 2019) spelar under lördagen.
22-01-19 SVT sänder från Rally-VM
Lagom till årets premiär av Rally-VM står det klart att SVT kommer sända sammandrag från samtliga VM-tävlingar och vara på plats på Rally Sweden.
Förutom de klassiska sammandragen från kalenderns alla tävlingar blir det också en extrasatsning under helgen då Rally Sweden avgörs med direktsändning från flera specialsträckor.

SVT har ingått ett avtal med rättighetsinnehavaren C More, som direktsänder allt från rally-VM. Avtalet innebär att SVT kan sända ett timslångt sammandrag efter varje avslutad deltävling.
– Vi är väldigt glada att vi kan fortsätta att sända från rally-VM. Vi vet sedan tidigare att sammandraget på söndagen är ett mycket uppskattat program hos vår motorintresserade publik, säger SVT Sports t.f sportchef Max Bursell.

För Rally Sweden är detta ett välkommet beslut. Det betyder att landets två största TV-sändande bolag kommer att bevaka Rally-VM och den svenska VM-tävlingen Rally Sweden som avgörs med Umeå som centralort 9-12 februari.
­– Naturligtvis ett mycket glädjande beslut. SVT har bevakat Rally Sweden under många många år och vi vet att det finns ett intresse att följa rallyt via SVT från den svenska sportpubliken. SVT:s intresse för att arbeta för och säkerställa delar av rättigheterna samt att TV4 sänder rallyt i sina kanaler visar på att VM i rally och Rally Sweden som enskilt sportevent har ett starkt kommersiellt värde och det är även det vi ser i övrigt kring rallyt. Något vi är väldigt glada för, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare och VD för Rally Sweden.
22-01-19 Rallyradion ett självklart inslag under Rally Sweden
Radion på rally är lika självklart som bandyportföljen är på bandy.
Traditionen började redan på 80-talet och är gångbart än idag.
Bästa sättet att följa Rally Sweden är via radion som även i år kommer att sända världsmästerskapet i realtid.
- Det finns inget annan media som är så direkt som radio och Rally Sweden utan den detaljen är inget rally, säger programledare och produktionsansvarige Sebastian Bourghardt.

När tävlingen flyttades från Värmland till Umeå gick närmast en institution i graven då klassiska rallyradion var på väg att upphöra i och med miljöombytet.

Men Sebastian Bourghardt med flera ville annat och klev i handlingarna månaden innan Rally Sweden skulle starta.
- Vi löste sändningstillståndet och hela programmet på mindre än en månad och ja, vi får väl säga att det blev succé, konstaterar han.

Räckvidden på sändningarna från 2022-års upplaga landade på cirka 250 000 lyssnare som följde tävlingen och kringevenemangen runt tävlingen med stort intresse.

Radion, precis som vid krissituationer, är definitivt det säkraste verktyget för information.
- Ute i skogen kan du vara utan mobiltäckning och radion är ett av få sätt du kan följa resultatet i realtid. Det finns inget annat som är så direkt. Det är kul att traditionen lever vidare än idag. När det här drog igång i Värmland fanns det ingen live-tv eller digitala plattformar. Jag skulle nog säga att rallyradion är lika självklart som att grilla korv i skogen när du bevittnar rallyt, säger Bourghardt.

Tillsammans med kollegorna Lars Jonsson, Per Johansson och Sofie Lundmark lotsade de lyssnarna genom Rally Sweden under premiäråret.
- Vi är tighta och uppdelade för att täcka in hela tävlingen. Lasse och Per är ute på sträckorna och fångar ögonblicken och jag och Sofia håller ställningarna i studion, berättar Sebastian Bourghardt

Inför andra upplagan i Umeå blir kvartetten kvar och kommer sända rallyt på två frekvenser; 102,3 (Umeå) och 103,0 (Vännäs).
23-01-16 Världsmästaren Kalle Rovanperä klar för Rally Sweden
Nu är anmälan till Rally Sweden 2023 stängd. 52 ekipage från 20 olika länder kommer till VM-festen i Umeå 9-12 februari. Regerande världsmästaren och fjolårets segrare Kalle Rovanperä kommer till start som storfavorit.
- Det kommer bli ett fantastiskt rally. Förutsättningarna är helt fantastiska där Umeå med omnejd är dränkt i snö, säger tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli.

Om lite mindre än en månad kommer det vara fullt fokus på norra Sverige när Umeå med omnejd står som värd för WRC-seriens andra deltävling för säsongen. 
Tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli kan glädjas åt ett starkt startfält till Rally Sweden.
- Vi har sju fler tävlande än i fjol och det är mycket glädjande. Det är också kul att fabriksteamen kommer med så starka förare, konstaterar han.

Nu väntar återigen vinterunderlag i Umeå, uppgraderat med 62 procent nya sträckor jämfört med fjolåret. 
– Det kommer bli ett fantastiskt rally. Vi vet från fjolårets tävling att det kommer gå riktigt fort och med härliga snövallar som ramar in sträckorna, säger Kjernsli.

I WRC-klassen är det ett stort antal världsstjärnor som kommer till start. Fjolårssegraren i Umeå och regerande världsmästaren Kalle Rovanperä kommer till Umeå även 2023 och är förstås storfavorit även i år efter fjolårets uppvisning.
Finländaren tog över ledningen i rallyt förrän under andra dagen. Sedan dominerade han rallyt och kunde under söndagen köra hem segern kontrollerat. Rovanperä tog hem sex etapper under helgen och bemästrade vinterunderlaget bäst av alla. Segermarginalen till belgaren Thierry Neuville blev till slut 22 sekunder.

Finländaren bemästrade vinterrallyt med ackuratess under premiäråret i Umeå och för hela Toyota-teamet blev det en drömtävling med Rovanperä som segrare och med förarkollegorna Esa-Pekka Lappi och Takamoto Katsuta på en tredje respektive fjärdeplats.

Inför årets WRC-säsong kommer pubilken få stifta bekantskap med några nya WRC-förare och där Toyota bemannar fyra bilar till tävlingen. Förutom Rovanperä, Elfyn Evans och Takamoto Katsusa kommer italienaren Lorenzo Bertelli bemanna den fjärde Toyota-bilen.

M-sport Ford kommer jämfört med ifjol till start med två ekipage. Storstjärnan och estländaren Ott Tänak blir affischnamnet sedan han lämnat Hyundai-teamet inför årets WRC-säsong. Han kommer att ackompanjeras av fransmannen Pierre Loubet som inte körde i Umeå i fjol.

Hyundai-teamet som ifjol hade såväl Oliver Solberg som Ott Tänak i stallet har till årets säsong lockat över såväl Craig Breen som Esa-Pekka Lappi till teamet där den sistnämnde som nämnts visade klassen med sin tredjeplats under fjolårets Rally Sweden.

I WRC 2-klassen kommer det att bli ett riktigt getingbo där förstås favoritskapet kommer att vila på svenska Oliver Solbergs axlar i sin Skoda Fabia RS. Efter två år som WRC-förare erbjöds ha inte nytt kontrakt med Hyundai-teamet och tar nu sats i ny klass och i en ny bil. 

Inte mindre än 25 (!) förare är anmälda i klassen. Noterbart där är att fjolårssegraren Andreas Mikkelsen inte kommer till start. Däremot landsmannen Ole-Christian Veiby som slutade tvåa i fjol efter en tuff fight mot Mikkelsen. Jari Huttunen som slutade trea i WRC 2-klassen är också anmäld till tävlingen. Båda kommer garanterat vilja utmana Solberg om segern .

Noterbart i övrigt från klassen är att Finland kommer till start med inte mindre än fem olika team och att även vinterovana snöländer som Saudiarabien (Rakan Al-Rashed), Bolivia (Bruno Balacia) och Paraguay (Fabrizio Zaldivar) kommer till start i tävlingen.

Anmälda till WRC Rally Sweden 9-12 februari
Anmälningslistan är provisorisk fram tills FIA godkänt den.

WRC1
M-Sport Ford WRT, Ford Puma Hybrid Rally1;
Ott Tänak/Martin Järveoja, Estland,
Pierre Loubet/Nicolas Gilsoul, Frankrike/Belgien
Toyota Gazoo Racing WRT NG, Toyota GR Yaris Rally 1;
Takamoto Katsuta/Aaron Johnston, Japan/Irland.
Elfy Evans/Scott Martin, Storbritannien.
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen,
Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin, Italien
Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally 1;
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Belgien,
Craig Breen/James Fulton, Irland
Esa-Pekka Lappi/Janne Ferm, Finland

WRC2
Toksport WRT: Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, Finland, Skoda Fabia RS, Sami Pajari/Enni Mälkönen, Skoda Fabia RS.

Toksport WRT2; Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov, Ryssland, Skoda Fabia RS, Marco Bulacia/Diego Vallejo, Bolivia/Spanien, Skoda Fabia RS. 

Hyundai Motorsport N: Teemu Sunninen/Markkko Markkula, Finland, Hyundai i20 N, Fabrizio Zaldivar/Marcelo der Ohannesian, Paraguay/Italien, Hyundai i20 N.

M-Sport Ford World Rally Team: Robert Virves/Hugo Magalhaes, Estland/Puerto Rico, Ford Fiesta MK II.

Oliver Solberg/Elliott Edmondson, Sverige/Storbritanien, Skoda Fabia RS, Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjärmoen, Norge, Volkswagen Polo GTI, Jari Huttunen/Antti Linnaketo, Finland, Skoda Fabia, Georg Linnamäe/James Morgan, Estland/Storbritannien, Hyundai i20 N, Egon Kaur/Jaako Viilo, Estland, Skoda Fabia Evo, Lauri Jwoona/Tuukka Shemeikka, Finland, Skoda Fabia, Bruno Bulacia/Axel Coronado, Bolivia/Spanien, Skoda Fabia Evo, Rakan AL-Rashed/Dale Moscatt, Saudiarabien/Österrike, Skoda Fabia RS, Michal Solowow/Maciek Baran, Polen, Wolkswagen Polo GTI, Mauro Miele/Luca Beltrame, Italien, Skoda Fabia Evo, Fabrizio Arengi/Massimiliano Bosi, Italien, Citroen C3, Daniel Alonos/Alejandro Lopez, Spanien, Citroen C3, Jörgen Jonasson/Nicklas Jonasson, Skoda Fabia Evo, Luciano Cobbe/Roberto Mometti, Italien, Skoda Fabia Evo, Joakim Roman/okänd, Sverige, Skoda Fabia, Miguel Zaldivar/José Diaz, Paraguay/Argentina/Hyundai i20 N, Miguel Diaz Aboitiz/Rodolfo del Barrio, Spanien, Skoda Fabia Evo, Alexander VIillanueva/José Murado, Spanien, Skoda Fabia Evo, José Luis Garcia/Daniel Cué, Spanien.

RC 3 (Ford Fiesta Rally 3): Roope Korhonen/Anssi Viinikka, Finland, Toni Herranen/Mikko Lukka, Finland, Jesse Kallio/Jussi Lindberg, Finland, Filip Kohn/Tomáš Streska, Tjeckien.

RC3/JWRC: Grégoire Munster/Louis Louka, Luxemburg/Belgien, William Creighton/Liam Regan, Irland, Diego Dominguez/Rogelio Penate, Paraguay/Spanien, Roberto Blach/Mauro Barreiro, Spanien, Raúl Hernandez/Rodrigo Sanjuan, Spanien, Tom Rensonett/Loïc Dumont, Belgien, Laurent Pellier/Marine Pelamourguez, Frankrike, Eamonn Kelly/Conor Mohan, Irland, Hamza Aanwar/Adnan Din, Kenya.

RC4:Yuki Yamamoto/Miika Teiskonen, Japan/Finland, Renault Clio RS, Nao Otake/Marko Salminen, Renault Clio RS, Hikaru Kogure/Topi Luhtinen, Japan/Finland, Renault Clio RS, Matteo Fontana/Alessandro Arnaboldi, Italien, Peugeot 208, 
23-01-12 The Red Barn Arena utvecklas - arenashow för hela familjen
Om mindre än en månad startar Rally Sweden i Umeå för andra gången.
Redan nu kan alla rallyfans se fram emot en spektakulär arenaupplevelse.
Inför 2023 kommer The Red Barn Arena uppgraderas och bli mer tillgänglig med utökad publikservice.

Totalt kommer arenaområdet ge plats för cirka 30 000 åskådare med möjlighet att även följa dramatiken på övriga specialsträckor via storbildsskärmar på området.

The Red Barn Arena kommer till 2023 inte bara bara bjuda på rally utan bli en vinterfestival för alla. Foodcourts, artister, utställare, storbildsskärmar, souvenirförsäljning, barer och VIP-områden garanterar underhållning dagen lång.
- Vi kommer ha ett program som passar rallyentusiasten såväl som familjen säger Anette Refseth, arena-ansvarig.

Arenaområdet, med Hagarondellen som strategisk knutpunkt, blev under 2022 den fantastiska mötesplats arrangörerna hade drömt om. Med naturen som element formades en gigantisk snöläktare mitt i området och med möjlighet att överblicka när WRC-förarna forcerade igenom arenaområdet.

Rally Sweden The Red Barn Arena
The Red Barn Arena vid Hagrondellen i Umeå bjöd på publiksuccé 2022. Nu har arrangörerna spetsat området ytterligare inför årets Rally Sweden för att skapa en arenaupplevelse för hela familjen.

Rally Sweden har de senaste åren varit ledande inom WRC och gjort rallyt till en spektakulär och actionfylld arenasport. Umeå 2022 blev inget undantag.
- Umeåborna fick verkligen bevittna och ta del av en arenaupplevelse de sent kommer glömma. Till årets tävling ska vi befästa och förstärka den känslan. Banan har gjorts längre så publiken kan se förarna under längre tid inne på arenan och vi har byggt tillgänglighetsanpassade gångpassager så åskådarna kan vandra fritt inne på arenaområdet, säger Stefan Djerf, event director, Rally Sweden.

The Red Barn Arena får också en betydligt mer framträdande roll som central publikpunkt där varje tävlingsdag avslutas på området. Den inledande premiärsträckan utgår också härifrån.

Var du än står på The Red Barn Arena kommer du kunna följa farten och världens bästa rallyförare på i princip bara en billängds avstånd. Arenasträckan är 1,5 kilometer, innehåller tre hopp (där bilarna kan flyga upp till 40 meter i det största hoppet) och de nya hybridbilarna kan komma upp i toppfarter på över 150 kilometer i timmen.
- På det här sättet tillgängliggör vi verkligen VM-rallyt för så många som möjligt. Det här är en fantastisk chans för umeborna och alla tillresande att se världens bästa rallyförare på nära håll, konstaterar Djerf.
23-01-12 Veiby på jakt efter VM-seger
Efter en framgångsrik säsong i World RX återvänder Ole Christian Veiby till rallybilen med sikte på WRC 2-seger i Rally Sweden!
- Det var nära redan förra året så vi drar till Umeå för att vinna, säger Veiby, som inleder sin rallysäsong nu på lördag med Rally Sigdal i Norge.

För Kristoffersson Motorsport blev det ett intensivt och framgångsrikt VM-rallycrossår, 2022. Med såväl förar- som teamtitel i bagaget gick stallet till vintervila, men helt stilla står inte verksamheten. Teamets Volkswagen Polo GTI R5 har finjusterats inför Ole Christian Veibys rallyfyrling: Rally Sigdal, Rally Elverum, Rally Lima och slutmålet i form av Rally Sweden. 
- Vi är tacksamma att vi får köra Polon med Ole Christian. Om det finns ett brinnande intresse för rallycross i teamet så är det intresset definitivt inte mindre när det gäller rally. Det sitter djupt i själen hos våra killar, säger teamchefen Tommy Kristoffersson och fortsätter:
- Förra året gick vi en tuff match mot Andreas Mikkelsen om segern i WRC 2 och vi räknar med att kunna fajtas om segern i år också. Vi har inte resurser som ett fabriksteam, men känner oss inte underlägsna på något vis. Visst, andra fabrikat kommer med helt nya bilar, men vi har en del ess i rockärmen också, eftersom vi känner vår bil så väl.

Veiby själv instämmer i det resonemanget.
- Polon känner jag mig verkligen hemma i. Vi har en bra feeling och gjorde en riktigt bra vinter förra året. Det var bara lite otur som gjorde att vi inte vann i Rally Sweden, säger Ole Christian, som efter den gångna säsongen känner sig ännu mer hemma i Kristoffersson Motorsport.
- Det är viktigt att ha bra folk runt sig och i det här gänget känner jag mig verkligen trygg. 

Det inkluderar också ingenjören - Johan Kristoffersson.
- Johan fortsätter i den rollen som han inledde förra året, säger Veiby. Vi arbetar väldigt bra ihop.

Med Johan i rollen som ingenjör finns en klar fördel - han är fortfarande aktiv.
- Johan har kört bilen själv en hel dag under våra tester, för att skaffa sig kunskap om hur den beter sig. På så vis vet han exakt vad Ole Christian pratar om kring detaljerna. Johan och Ole Christian fungerar väldigt bra tillsammans och med Per Johansson som tredje länk utgör de en väldigt stark kombination, säger Tommy Kristoffersson. 

Under veckan har det testats i Anttila och kommande lördag inleds Veibys tävlingssäsong med Rally Sigdal nordväst om Oslo. Därefter väntar Rally Elverum, premiären i norska mästerskapet, nästa helg och Rally Lima helgen före Rally Sweden. 
- Ett perfekt upplägg. Det blir tävlingar nästan varje helg nu, säger Ole Christian, som håller lite öppet vem som ska agera co-driver under VM-rallyt. 

I Sigdal är det Johan Johansson som kommer att läsa noter. 
- Det finns lite saker kvar att ordna med inför fortsättningen, säger Veiby. 

Tommy Kristoffersson tycker att Veiby och teamet har sytt ihop en bra uppladdning inför det stora målet. 
- Det blir intensivt, men Ole Christian vill bli ordentligt varm i kläderna. Från Lima åker vi direkt upp till Umeå där vi hyser in oss hos Anna och Mikael Ericsson på Motorcentralen. Det är vi väldigt tacksamma för. 

Seger i Rally Swedens WRC 2-klass 2019 och en andraplats förra året. Nu laddar Ole Christian Veiby och Kristoffersson Motorsport för ännu en toppinsats.
13 -01-09 Reiersen embarks on Swedish and Norwegian rally challenge with JC Raceteknik
Rising Swedish rally star Isak Reiersen and the JC Raceteknik team will focus on gaining experience and seat time with a programme in the Swedish and Norwegian Rally Championships this year.
 
19-year-old Reiersen first stepped into rallying in 2020, increasing his efforts with local Swedish events in 2021, while also racing in the highly competitive Nordic-based RallyX Crosscar rallycross category. Having claimed that coveted title in 2021, Reiersen switched his focus to rally full-time.
 
Last year, the young Swede contested a range of rally events in Sweden and Norway, and made his international debut, contesting his home round of the World Rally Championship, Rally Sweden, and the Latvian round of the European Rally Championship, Rally Liepaja.
 
Driving an M-Sport built Ford Fiesta Rally4, the same car he will continue to drive this year, Reiersen delivered class podiums on the domestic scene, while impressing with his pace and performance on the big stage. 

Now, competing in the competitive Rally4 category, Reiersen will work on gaining experience and seat time in the Swedish and Norwegian Rally Championships. The five-round Swedish series gets underway next month with Rally Lima, but first, Reiersen and co-driver Lucas Karlsson will contest the first of six rounds in the Norwegian Rally Championship, Rally Elverum, on January 20-21.

Joel Christoffersson, JC Raceteknik Team Principal:
 “Isak impressed last year, especially on the big events where he performed beyond his years of experience, at the ERC round in Latvia and on the WRC round in Sweden. This season, we are focusing on getting as much seat time as possible. Being successful in rally is all about building experience. A good driver can be fast on some stages, but you have to be a good and experienced driver to be consistently fast on multiple stages and rallies. So the plan for 2023 is to work with Isak to increase that skill set. It’s going to be a lot of fun.”
 
Isak Reiersen (SWE):
 “This year we will resume the work we did last year, to develop as much as possible on all levels. We want to get as much seat time as possible and a combined SM and NM programme is the most efficient way to achieve that. Having Lucas with me this year, a driven and committed co-driver who sat with me for my ERC debut in Latvia 2022, will be very good. I want to thank Johan Johansson for the collaboration we had last year and all the things he taught me as well as the fun moments in the car. I wish him the best of luck for his future challenges. Of course, this would not be possible without the work and support of a lot of people so I’d like to say a big thank you to them. With consistency and hard work, I think this year will be educational and fun too!”
13 -01-09 Oliver Solberg ser fram emot Rally Sweden i Umeå
Oliver Solberg, Sveriges rallystjärna, fick inte förlängt kontrakt med Hyundai Motorsport i WRC-serien. Men 21-åringen tar nu omtag i tyska Toksports-teamet där han kommer få ratta en fabriksny Skoda Fabia RS Rally2 i WRC 2-klassen under säsongen 2023.
Första värdemätaren blir Rally Sweden i Umeå 9-12 februari.

Han ser redan fram emot vintersträckorna och vistelsen i Umeå.
- Det var ett fantastiskt arrangemang och allting runt omkring med närheten till allting var helt suveränt. Jag tycker också mixen av sträckorna och framförallt att det var ett riktigt vinterrally var magiskt. Jag ser verkligen fram emot att får köra i Umeå igen och det blir ju också första gången jag kör om VM-poängen med min nya bil. Så det blir en viktig helg, konstaterar han.

Efter två säsonger som fabriksförare för Hyundai och sammanlagt 12 WRC-starter fick han ett mardrömsbesked av teamet. Det var i höstas efter Nya Zeeland-rallyt i Auckland han började läsa av signalerna. Stallteamet tystnade och det var allmänt tyst under tävlingen.

Oliver Solberg anade oråd och på söndagskvällen när tävlingen var över fick han beskedet rätt upp och ner att Hyundai-teamet aviserat att inte förlänga kontraktet med honom.
- Det var tufft där och då, det är inget jag inte sticka under stolen med. Det kändes ordentligt och det blev några veckor där jag kanske inte var på topp. Beskedet kom också sent på året och skapade heller inga möjligheter att hitta nya lösningar inför 2023-års säsong.

När han ändå summerar två år som WRC-förare är det förstås med blandade känslor. En fjärdeplats i Belgien blev säsongens bästa resultat på åtta starter.
- Jag blev så klart besviken över situationen, men det har bara varit att respektera teamets beslut och deras nya plan att gå vidare med tre bilar och bara rutinerade förare, säger han.

Nu tar Oliver Solberg ny sats i tyska Toksports-teamet där han kommer få ratta en fabriksny Skoda Fabia RS Rally2 under säsongen 2023.
En satsning som han beskriver som ett steg tillbaka för att ta två två steg framåt.

Kontraktet är skrivet på ett år och målsättningen blir istället, jämfört med WRC-åren, mer distinkt. Nu handlar det om att vinna klassen och köra mer för segrarna.
Se- och-lära-perioden är över.
- Bilmässigt tappar jag ju farterna i den här klassen, men på de slingriga vägarna är det inte så stor skillnad. Plus att jag redan känner att jag fått tillbaka glädjen igen och trivs med människorna runt teamet. Jag kommer verkligen satsa allt för att vinna, säger han.
23-01-02 Fritt inträde på Umeå Service Park under Rally Sweden 2023
Till Rally Sweden 2023 kommer alla rallyfans bjudas på fri entré till serviceområdet.
På Umeå Service Park på Nolia-området kommer åskådarna få en unik inblick från absolut första parkett när världens bästa rallyteam arbetar under tävlingen.
- På det här sättet förstärker och skapar vi ett publikvänligt rally som är lätt för åskådarna att ta till sig och bevittna på på nära håll, säger Stefan Djerf, event director.

På området kommer det - jämfört med i fjol - också finnas en foodcourt i inomhusmiljö med fulla rättigheter och givetvis finns också en storbildsskärm på Service Park så åskådarna kan följa dramatiken live ute från specialsträckorna. Det kommer också finnas souvenirförsäljning, dels av Rally Swedens produkter och dels från de respektive VM-teamens märken.

Redan veckan innan tävlingen börjar kommer de flesta VM-teamen att rulla in på Nolia-området och bygga upp sina egna och enormt påkostade serviceverkstäder. Det blir i många fall små samhällen med all tänkbar teknik, faciliteter, service och funktionalitet för att skapa maximala förutsättningar för världens bästa rallyförare.

Som publik får du här möjlighet att från utsidan kika in i teamens verkstäder och se hur de arbetar.
- Det är verkligen ett unikt tillfälle att få möjlighet att bevittna och närvara bakom kulisserna och få se den uppbackning som finns i alla dess former för WRC-förarna, men även kontrasterna till de inte lika fullt ekonomiskt starka rallyteamen. Det är en häftig upplevelse och det känns glädjande att vi till årets tävling kan spetsa till entrébiljetten och erbjuda även den här möjligheten, berättar Stefan Djerf.

Torsdag 9 februari öppnas området upp för allmänheten och då kan det vara lite extra värt att besöka. Under torsdagen körs nämligen Shakedown Håkmark och det kommer att vara febril aktivitet för VM-teamen att hitta de maximala inställningarna på sina bilar.