Till  Rally Swedens hemsida

9-12 februari 2023

Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017 Svenska Rallyt 2018 Svenska Rallyt 2019
Svenska Rallyt 2020 Svenska Rallyt 2022 Svenska Rallyt 2023

Några bra länkar under rallyt:
WRC.com Officiell VM-hemsida
Rally Sweden Svenska deltävlingens hemsida
SVT SVT Guide
     
 









23-01-24 Rally Swedens 200 osynliga hjältar
200 markägare, en länsstyrelse och hela bilsportsverige har nu gett klartecken för Rally Sweden i Umeå den 9–12 februari 2023.
Nästa år ska det ske ännu tidigare.
– Dialogen från vår sida måste börja betydligt mycket tidigare för att det ska fungera för alla parter. Det är en lärdom vi tagit med oss och som vi måste utveckla ytterligare, säger Rickard Johansson, säkerhets- och tillståndsansvarig, Rally Sweden.

Det krävdes 200 markägaravtal och ett besked från Länsstyrelsen innan Rally Sweden-
ledningen helt kunde andas ut.
Men nu när allt är på plats är det klart att knappt hälften av specialsträckorna är utbytta mot de från i fjol. Vindeln, Kamsjön, Långed och Kroksjö är ersatta. Norrby, Västervik, Botsmark och Floda har tillkommit.
– Inför årets tävling har vi i dialog med markägare och intressenter kommit fram till att vissa sträckor inte är möjliga att använda. Vi kommer in som en stor arrangör och behöver nyttja mycket mark som andra än vi äger, säger Rickard Johansson.

När väl den första WRC-bilen startar i Umeå är det månaders hårt arbete och otaliga
timmars planering på detaljnivå som i slutändan binder samman hela Rally Sweden.
– Det är ett otroligt detektivarbete för att ta reda på alla markägare. Det handlar om
alltifrån de största skogsbolagen till den enskilda privatpersonen som äger att sommartorp. En del äger flera hundra hektar mark, andra förfogar över hundra kvadratmeter. Alla påverkas och alla blir berörda av detta, berättar han.

Att nyttja andras mark och göra intrång är sett till vetenskapen en ständig källa till oro och i många fall med stora konflikter. Under premiäråret blev debatten stundtals hätsk kring just markfrågorna där samebyarna fick utstå oförtjänt kritik.
– Det är inte rättvist. Vi har haft ett bra samarbete med samebyarna inför årets tävling och en dialog som gynnar båda parter. Det är viktigt att poängtera att vi som arrangör inte kan komma några månader innan och kräva det ena eller det andra. Vi nyttjar deras och andras mark och dialogen från vår sida måste börja betydligt mycket tidigare för att det ska fungera för alla parter. Vi vill att Rally Sweden är en naturlig del av Västerbotten och att Västerbotten är en naturlig del av Rally Sweden, säger Rickard Johansson.
23-01-23 Starka artister klara för Rally Sweden i Umeå
Klara Hammarström som slog igenom under Melodifestivalen i fjol uppträder på Rally Swedens stora scen under invigningen.

Invigningen av Rally Sweden närmar sig med stormsteg och det kommer bli värt att besöka. Årets artistfält är nu bokade och redo att sprida energi över årets rallyfest.
Klara Hammarström med hitlåten Run to the Hills inleder på stora scenen på torsdag följt av det lokala hillibilly house- och danspunkbandet Rivstart på fredag och med popgruppen Dolly Style som uppträder på lördag.

Efter 2022-års dundersuccé har nu arrangörerna paketerat ihop rallyt till The Red Barn Arena där första specialsträckan startar på torsdag och avslutas de övriga tre tävlingsdagarna.
Det smått unika med Umeå som tävlings-ort för WRC-rally är nämligen arenas placering mitt i stan perfekt beläget mellan gamla militärområdets skogsvägar och närheten till Umeå centrum.
Med andra ord är det – sett ur rallysammanhang – närmast perfektion för den ultimata arenaupplevelsen. Det blir en folkfest för alla, gammal som ung med möjlighet att komma sporten riktigt nära.

För att ytterligare befästa och förstärka arrangemanget kommer årets event att bjuda på en trio artister där Klara Hammarström får äran att invignings-uppträdda på torsdagskvällen. Hennes musikaliska talang upptäcktes när hon bara var 16 (!) år och nu, fyra år senare, har hon flera radiohits, en topp-tio-plats på Spotify och har uppträtt på Melodifestivalen där hon tog sig till final 2022 med ”Run to the Hills”.

På fredagskvällen blir det en dialektal musikuppvisning i västerbottnisk ordkonst när bandet Rivstart bjuder på danspunksrapp på norrländska. Det kommer garanterat vara hög igenkänningsfaktor för Umeåborna och det kommer vara svårt att inte ryckas med av energin i låtarna.

Norrländska Rivstart, med sina karaktäristiska och lokala dialektala rapp kommer garanterat förgylla åskådarna under Rally Sweden.

På lördag äntrar Dolly Style scenen två gånger, på eftermiddagen (kl.13.45) och en gång på kvällen (17.30). Det svenska popbandet bildades 2015 och debuterade året efter i Melodifestivalen med sin ”Hello Hi”. Deras låt ”Cherry gum” hade över 14 (!) miljoner visningar på Youtube och vid Melodifestivalen 2019 blev deras låt ”Habibi” omåttligt populärt, inte minst bland de yngre fansen. Dolly Style har genom sin karaktäristiska stil skapat ett eget fenomen ”Dollys” som genom sitt artisteri blivit förebilder mot utanförskap och mobbing.

Dolly Style med flera hitlåtar och två Melodifestival-framträdanden (2015 och 2019) spelar under lördagen.
22-01-19 SVT sänder från Rally-VM
Lagom till årets premiär av Rally-VM står det klart att SVT kommer sända sammandrag från samtliga VM-tävlingar och vara på plats på Rally Sweden.
Förutom de klassiska sammandragen från kalenderns alla tävlingar blir det också en extrasatsning under helgen då Rally Sweden avgörs med direktsändning från flera specialsträckor.

SVT har ingått ett avtal med rättighetsinnehavaren C More, som direktsänder allt från rally-VM. Avtalet innebär att SVT kan sända ett timslångt sammandrag efter varje avslutad deltävling.
– Vi är väldigt glada att vi kan fortsätta att sända från rally-VM. Vi vet sedan tidigare att sammandraget på söndagen är ett mycket uppskattat program hos vår motorintresserade publik, säger SVT Sports t.f sportchef Max Bursell.

För Rally Sweden är detta ett välkommet beslut. Det betyder att landets två största TV-sändande bolag kommer att bevaka Rally-VM och den svenska VM-tävlingen Rally Sweden som avgörs med Umeå som centralort 9-12 februari.
­– Naturligtvis ett mycket glädjande beslut. SVT har bevakat Rally Sweden under många många år och vi vet att det finns ett intresse att följa rallyt via SVT från den svenska sportpubliken. SVT:s intresse för att arbeta för och säkerställa delar av rättigheterna samt att TV4 sänder rallyt i sina kanaler visar på att VM i rally och Rally Sweden som enskilt sportevent har ett starkt kommersiellt värde och det är även det vi ser i övrigt kring rallyt. Något vi är väldigt glada för, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare och VD för Rally Sweden.
22-01-19 Rallyradion ett självklart inslag under Rally Sweden
Radion på rally är lika självklart som bandyportföljen är på bandy.
Traditionen började redan på 80-talet och är gångbart än idag.
Bästa sättet att följa Rally Sweden är via radion som även i år kommer att sända världsmästerskapet i realtid.
- Det finns inget annan media som är så direkt som radio och Rally Sweden utan den detaljen är inget rally, säger programledare och produktionsansvarige Sebastian Bourghardt.

När tävlingen flyttades från Värmland till Umeå gick närmast en institution i graven då klassiska rallyradion var på väg att upphöra i och med miljöombytet.

Men Sebastian Bourghardt med flera ville annat och klev i handlingarna månaden innan Rally Sweden skulle starta.
- Vi löste sändningstillståndet och hela programmet på mindre än en månad och ja, vi får väl säga att det blev succé, konstaterar han.

Räckvidden på sändningarna från 2022-års upplaga landade på cirka 250 000 lyssnare som följde tävlingen och kringevenemangen runt tävlingen med stort intresse.

Radion, precis som vid krissituationer, är definitivt det säkraste verktyget för information.
- Ute i skogen kan du vara utan mobiltäckning och radion är ett av få sätt du kan följa resultatet i realtid. Det finns inget annat som är så direkt. Det är kul att traditionen lever vidare än idag. När det här drog igång i Värmland fanns det ingen live-tv eller digitala plattformar. Jag skulle nog säga att rallyradion är lika självklart som att grilla korv i skogen när du bevittnar rallyt, säger Bourghardt.

Tillsammans med kollegorna Lars Jonsson, Per Johansson och Sofie Lundmark lotsade de lyssnarna genom Rally Sweden under premiäråret.
- Vi är tighta och uppdelade för att täcka in hela tävlingen. Lasse och Per är ute på sträckorna och fångar ögonblicken och jag och Sofia håller ställningarna i studion, berättar Sebastian Bourghardt

Inför andra upplagan i Umeå blir kvartetten kvar och kommer sända rallyt på två frekvenser; 102,3 (Umeå) och 103,0 (Vännäs).
23-01-16 Världsmästaren Kalle Rovanperä klar för Rally Sweden
Nu är anmälan till Rally Sweden 2023 stängd. 52 ekipage från 20 olika länder kommer till VM-festen i Umeå 9-12 februari. Regerande världsmästaren och fjolårets segrare Kalle Rovanperä kommer till start som storfavorit.
- Det kommer bli ett fantastiskt rally. Förutsättningarna är helt fantastiska där Umeå med omnejd är dränkt i snö, säger tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli.

Om lite mindre än en månad kommer det vara fullt fokus på norra Sverige när Umeå med omnejd står som värd för WRC-seriens andra deltävling för säsongen. 
Tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli kan glädjas åt ett starkt startfält till Rally Sweden.
- Vi har sju fler tävlande än i fjol och det är mycket glädjande. Det är också kul att fabriksteamen kommer med så starka förare, konstaterar han.

Nu väntar återigen vinterunderlag i Umeå, uppgraderat med 62 procent nya sträckor jämfört med fjolåret. 
– Det kommer bli ett fantastiskt rally. Vi vet från fjolårets tävling att det kommer gå riktigt fort och med härliga snövallar som ramar in sträckorna, säger Kjernsli.

I WRC-klassen är det ett stort antal världsstjärnor som kommer till start. Fjolårssegraren i Umeå och regerande världsmästaren Kalle Rovanperä kommer till Umeå även 2023 och är förstås storfavorit även i år efter fjolårets uppvisning.
Finländaren tog över ledningen i rallyt förrän under andra dagen. Sedan dominerade han rallyt och kunde under söndagen köra hem segern kontrollerat. Rovanperä tog hem sex etapper under helgen och bemästrade vinterunderlaget bäst av alla. Segermarginalen till belgaren Thierry Neuville blev till slut 22 sekunder.

Finländaren bemästrade vinterrallyt med ackuratess under premiäråret i Umeå och för hela Toyota-teamet blev det en drömtävling med Rovanperä som segrare och med förarkollegorna Esa-Pekka Lappi och Takamoto Katsuta på en tredje respektive fjärdeplats.

Inför årets WRC-säsong kommer pubilken få stifta bekantskap med några nya WRC-förare och där Toyota bemannar fyra bilar till tävlingen. Förutom Rovanperä, Elfyn Evans och Takamoto Katsusa kommer italienaren Lorenzo Bertelli bemanna den fjärde Toyota-bilen.

M-sport Ford kommer jämfört med ifjol till start med två ekipage. Storstjärnan och estländaren Ott Tänak blir affischnamnet sedan han lämnat Hyundai-teamet inför årets WRC-säsong. Han kommer att ackompanjeras av fransmannen Pierre Loubet som inte körde i Umeå i fjol.

Hyundai-teamet som ifjol hade såväl Oliver Solberg som Ott Tänak i stallet har till årets säsong lockat över såväl Craig Breen som Esa-Pekka Lappi till teamet där den sistnämnde som nämnts visade klassen med sin tredjeplats under fjolårets Rally Sweden.

I WRC 2-klassen kommer det att bli ett riktigt getingbo där förstås favoritskapet kommer att vila på svenska Oliver Solbergs axlar i sin Skoda Fabia RS. Efter två år som WRC-förare erbjöds ha inte nytt kontrakt med Hyundai-teamet och tar nu sats i ny klass och i en ny bil. 

Inte mindre än 25 (!) förare är anmälda i klassen. Noterbart där är att fjolårssegraren Andreas Mikkelsen inte kommer till start. Däremot landsmannen Ole-Christian Veiby som slutade tvåa i fjol efter en tuff fight mot Mikkelsen. Jari Huttunen som slutade trea i WRC 2-klassen är också anmäld till tävlingen. Båda kommer garanterat vilja utmana Solberg om segern .

Noterbart i övrigt från klassen är att Finland kommer till start med inte mindre än fem olika team och att även vinterovana snöländer som Saudiarabien (Rakan Al-Rashed), Bolivia (Bruno Balacia) och Paraguay (Fabrizio Zaldivar) kommer till start i tävlingen.

Anmälda till WRC Rally Sweden 9-12 februari
Anmälningslistan är provisorisk fram tills FIA godkänt den.

WRC1
M-Sport Ford WRT, Ford Puma Hybrid Rally1;
Ott Tänak/Martin Järveoja, Estland,
Pierre Loubet/Nicolas Gilsoul, Frankrike/Belgien
Toyota Gazoo Racing WRT NG, Toyota GR Yaris Rally 1;
Takamoto Katsuta/Aaron Johnston, Japan/Irland.
Elfy Evans/Scott Martin, Storbritannien.
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen,
Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin, Italien
Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally 1;
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Belgien,
Craig Breen/James Fulton, Irland
Esa-Pekka Lappi/Janne Ferm, Finland

WRC2
Toksport WRT: Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, Finland, Skoda Fabia RS, Sami Pajari/Enni Mälkönen, Skoda Fabia RS.

Toksport WRT2; Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov, Ryssland, Skoda Fabia RS, Marco Bulacia/Diego Vallejo, Bolivia/Spanien, Skoda Fabia RS. 

Hyundai Motorsport N: Teemu Sunninen/Markkko Markkula, Finland, Hyundai i20 N, Fabrizio Zaldivar/Marcelo der Ohannesian, Paraguay/Italien, Hyundai i20 N.

M-Sport Ford World Rally Team: Robert Virves/Hugo Magalhaes, Estland/Puerto Rico, Ford Fiesta MK II.

Oliver Solberg/Elliott Edmondson, Sverige/Storbritanien, Skoda Fabia RS, Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjärmoen, Norge, Volkswagen Polo GTI, Jari Huttunen/Antti Linnaketo, Finland, Skoda Fabia, Georg Linnamäe/James Morgan, Estland/Storbritannien, Hyundai i20 N, Egon Kaur/Jaako Viilo, Estland, Skoda Fabia Evo, Lauri Jwoona/Tuukka Shemeikka, Finland, Skoda Fabia, Bruno Bulacia/Axel Coronado, Bolivia/Spanien, Skoda Fabia Evo, Rakan AL-Rashed/Dale Moscatt, Saudiarabien/Österrike, Skoda Fabia RS, Michal Solowow/Maciek Baran, Polen, Wolkswagen Polo GTI, Mauro Miele/Luca Beltrame, Italien, Skoda Fabia Evo, Fabrizio Arengi/Massimiliano Bosi, Italien, Citroen C3, Daniel Alonos/Alejandro Lopez, Spanien, Citroen C3, Jörgen Jonasson/Nicklas Jonasson, Skoda Fabia Evo, Luciano Cobbe/Roberto Mometti, Italien, Skoda Fabia Evo, Joakim Roman/okänd, Sverige, Skoda Fabia, Miguel Zaldivar/José Diaz, Paraguay/Argentina/Hyundai i20 N, Miguel Diaz Aboitiz/Rodolfo del Barrio, Spanien, Skoda Fabia Evo, Alexander VIillanueva/José Murado, Spanien, Skoda Fabia Evo, José Luis Garcia/Daniel Cué, Spanien.

RC 3 (Ford Fiesta Rally 3): Roope Korhonen/Anssi Viinikka, Finland, Toni Herranen/Mikko Lukka, Finland, Jesse Kallio/Jussi Lindberg, Finland, Filip Kohn/Tomáš Streska, Tjeckien.

RC3/JWRC: Grégoire Munster/Louis Louka, Luxemburg/Belgien, William Creighton/Liam Regan, Irland, Diego Dominguez/Rogelio Penate, Paraguay/Spanien, Roberto Blach/Mauro Barreiro, Spanien, Raúl Hernandez/Rodrigo Sanjuan, Spanien, Tom Rensonett/Loïc Dumont, Belgien, Laurent Pellier/Marine Pelamourguez, Frankrike, Eamonn Kelly/Conor Mohan, Irland, Hamza Aanwar/Adnan Din, Kenya.

RC4:Yuki Yamamoto/Miika Teiskonen, Japan/Finland, Renault Clio RS, Nao Otake/Marko Salminen, Renault Clio RS, Hikaru Kogure/Topi Luhtinen, Japan/Finland, Renault Clio RS, Matteo Fontana/Alessandro Arnaboldi, Italien, Peugeot 208, 
23-01-12 The Red Barn Arena utvecklas - arenashow för hela familjen
Om mindre än en månad startar Rally Sweden i Umeå för andra gången.
Redan nu kan alla rallyfans se fram emot en spektakulär arenaupplevelse.
Inför 2023 kommer The Red Barn Arena uppgraderas och bli mer tillgänglig med utökad publikservice.

Totalt kommer arenaområdet ge plats för cirka 30 000 åskådare med möjlighet att även följa dramatiken på övriga specialsträckor via storbildsskärmar på området.

The Red Barn Arena kommer till 2023 inte bara bara bjuda på rally utan bli en vinterfestival för alla. Foodcourts, artister, utställare, storbildsskärmar, souvenirförsäljning, barer och VIP-områden garanterar underhållning dagen lång.
- Vi kommer ha ett program som passar rallyentusiasten såväl som familjen säger Anette Refseth, arena-ansvarig.

Arenaområdet, med Hagarondellen som strategisk knutpunkt, blev under 2022 den fantastiska mötesplats arrangörerna hade drömt om. Med naturen som element formades en gigantisk snöläktare mitt i området och med möjlighet att överblicka när WRC-förarna forcerade igenom arenaområdet.

Rally Sweden The Red Barn Arena
The Red Barn Arena vid Hagrondellen i Umeå bjöd på publiksuccé 2022. Nu har arrangörerna spetsat området ytterligare inför årets Rally Sweden för att skapa en arenaupplevelse för hela familjen.

Rally Sweden har de senaste åren varit ledande inom WRC och gjort rallyt till en spektakulär och actionfylld arenasport. Umeå 2022 blev inget undantag.
- Umeåborna fick verkligen bevittna och ta del av en arenaupplevelse de sent kommer glömma. Till årets tävling ska vi befästa och förstärka den känslan. Banan har gjorts längre så publiken kan se förarna under längre tid inne på arenan och vi har byggt tillgänglighetsanpassade gångpassager så åskådarna kan vandra fritt inne på arenaområdet, säger Stefan Djerf, event director, Rally Sweden.

The Red Barn Arena får också en betydligt mer framträdande roll som central publikpunkt där varje tävlingsdag avslutas på området. Den inledande premiärsträckan utgår också härifrån.

Var du än står på The Red Barn Arena kommer du kunna följa farten och världens bästa rallyförare på i princip bara en billängds avstånd. Arenasträckan är 1,5 kilometer, innehåller tre hopp (där bilarna kan flyga upp till 40 meter i det största hoppet) och de nya hybridbilarna kan komma upp i toppfarter på över 150 kilometer i timmen.
- På det här sättet tillgängliggör vi verkligen VM-rallyt för så många som möjligt. Det här är en fantastisk chans för umeborna och alla tillresande att se världens bästa rallyförare på nära håll, konstaterar Djerf.
23-01-12 Veiby på jakt efter VM-seger
Efter en framgångsrik säsong i World RX återvänder Ole Christian Veiby till rallybilen med sikte på WRC 2-seger i Rally Sweden!
- Det var nära redan förra året så vi drar till Umeå för att vinna, säger Veiby, som inleder sin rallysäsong nu på lördag med Rally Sigdal i Norge.

För Kristoffersson Motorsport blev det ett intensivt och framgångsrikt VM-rallycrossår, 2022. Med såväl förar- som teamtitel i bagaget gick stallet till vintervila, men helt stilla står inte verksamheten. Teamets Volkswagen Polo GTI R5 har finjusterats inför Ole Christian Veibys rallyfyrling: Rally Sigdal, Rally Elverum, Rally Lima och slutmålet i form av Rally Sweden. 
- Vi är tacksamma att vi får köra Polon med Ole Christian. Om det finns ett brinnande intresse för rallycross i teamet så är det intresset definitivt inte mindre när det gäller rally. Det sitter djupt i själen hos våra killar, säger teamchefen Tommy Kristoffersson och fortsätter:
- Förra året gick vi en tuff match mot Andreas Mikkelsen om segern i WRC 2 och vi räknar med att kunna fajtas om segern i år också. Vi har inte resurser som ett fabriksteam, men känner oss inte underlägsna på något vis. Visst, andra fabrikat kommer med helt nya bilar, men vi har en del ess i rockärmen också, eftersom vi känner vår bil så väl.

Veiby själv instämmer i det resonemanget.
- Polon känner jag mig verkligen hemma i. Vi har en bra feeling och gjorde en riktigt bra vinter förra året. Det var bara lite otur som gjorde att vi inte vann i Rally Sweden, säger Ole Christian, som efter den gångna säsongen känner sig ännu mer hemma i Kristoffersson Motorsport.
- Det är viktigt att ha bra folk runt sig och i det här gänget känner jag mig verkligen trygg. 

Det inkluderar också ingenjören - Johan Kristoffersson.
- Johan fortsätter i den rollen som han inledde förra året, säger Veiby. Vi arbetar väldigt bra ihop.

Med Johan i rollen som ingenjör finns en klar fördel - han är fortfarande aktiv.
- Johan har kört bilen själv en hel dag under våra tester, för att skaffa sig kunskap om hur den beter sig. På så vis vet han exakt vad Ole Christian pratar om kring detaljerna. Johan och Ole Christian fungerar väldigt bra tillsammans och med Per Johansson som tredje länk utgör de en väldigt stark kombination, säger Tommy Kristoffersson. 

Under veckan har det testats i Anttila och kommande lördag inleds Veibys tävlingssäsong med Rally Sigdal nordväst om Oslo. Därefter väntar Rally Elverum, premiären i norska mästerskapet, nästa helg och Rally Lima helgen före Rally Sweden. 
- Ett perfekt upplägg. Det blir tävlingar nästan varje helg nu, säger Ole Christian, som håller lite öppet vem som ska agera co-driver under VM-rallyt. 

I Sigdal är det Johan Johansson som kommer att läsa noter. 
- Det finns lite saker kvar att ordna med inför fortsättningen, säger Veiby. 

Tommy Kristoffersson tycker att Veiby och teamet har sytt ihop en bra uppladdning inför det stora målet. 
- Det blir intensivt, men Ole Christian vill bli ordentligt varm i kläderna. Från Lima åker vi direkt upp till Umeå där vi hyser in oss hos Anna och Mikael Ericsson på Motorcentralen. Det är vi väldigt tacksamma för. 

Seger i Rally Swedens WRC 2-klass 2019 och en andraplats förra året. Nu laddar Ole Christian Veiby och Kristoffersson Motorsport för ännu en toppinsats.
13 -01-09 Reiersen embarks on Swedish and Norwegian rally challenge with JC Raceteknik
Rising Swedish rally star Isak Reiersen and the JC Raceteknik team will focus on gaining experience and seat time with a programme in the Swedish and Norwegian Rally Championships this year.
 
19-year-old Reiersen first stepped into rallying in 2020, increasing his efforts with local Swedish events in 2021, while also racing in the highly competitive Nordic-based RallyX Crosscar rallycross category. Having claimed that coveted title in 2021, Reiersen switched his focus to rally full-time.
 
Last year, the young Swede contested a range of rally events in Sweden and Norway, and made his international debut, contesting his home round of the World Rally Championship, Rally Sweden, and the Latvian round of the European Rally Championship, Rally Liepaja.
 
Driving an M-Sport built Ford Fiesta Rally4, the same car he will continue to drive this year, Reiersen delivered class podiums on the domestic scene, while impressing with his pace and performance on the big stage. 

Now, competing in the competitive Rally4 category, Reiersen will work on gaining experience and seat time in the Swedish and Norwegian Rally Championships. The five-round Swedish series gets underway next month with Rally Lima, but first, Reiersen and co-driver Lucas Karlsson will contest the first of six rounds in the Norwegian Rally Championship, Rally Elverum, on January 20-21.

Joel Christoffersson, JC Raceteknik Team Principal:
 “Isak impressed last year, especially on the big events where he performed beyond his years of experience, at the ERC round in Latvia and on the WRC round in Sweden. This season, we are focusing on getting as much seat time as possible. Being successful in rally is all about building experience. A good driver can be fast on some stages, but you have to be a good and experienced driver to be consistently fast on multiple stages and rallies. So the plan for 2023 is to work with Isak to increase that skill set. It’s going to be a lot of fun.”
 
Isak Reiersen (SWE):
 “This year we will resume the work we did last year, to develop as much as possible on all levels. We want to get as much seat time as possible and a combined SM and NM programme is the most efficient way to achieve that. Having Lucas with me this year, a driven and committed co-driver who sat with me for my ERC debut in Latvia 2022, will be very good. I want to thank Johan Johansson for the collaboration we had last year and all the things he taught me as well as the fun moments in the car. I wish him the best of luck for his future challenges. Of course, this would not be possible without the work and support of a lot of people so I’d like to say a big thank you to them. With consistency and hard work, I think this year will be educational and fun too!”
13 -01-09 Oliver Solberg ser fram emot Rally Sweden i Umeå
Oliver Solberg, Sveriges rallystjärna, fick inte förlängt kontrakt med Hyundai Motorsport i WRC-serien. Men 21-åringen tar nu omtag i tyska Toksports-teamet där han kommer få ratta en fabriksny Skoda Fabia RS Rally2 i WRC 2-klassen under säsongen 2023.
Första värdemätaren blir Rally Sweden i Umeå 9-12 februari.

Han ser redan fram emot vintersträckorna och vistelsen i Umeå.
- Det var ett fantastiskt arrangemang och allting runt omkring med närheten till allting var helt suveränt. Jag tycker också mixen av sträckorna och framförallt att det var ett riktigt vinterrally var magiskt. Jag ser verkligen fram emot att får köra i Umeå igen och det blir ju också första gången jag kör om VM-poängen med min nya bil. Så det blir en viktig helg, konstaterar han.

Efter två säsonger som fabriksförare för Hyundai och sammanlagt 12 WRC-starter fick han ett mardrömsbesked av teamet. Det var i höstas efter Nya Zeeland-rallyt i Auckland han började läsa av signalerna. Stallteamet tystnade och det var allmänt tyst under tävlingen.

Oliver Solberg anade oråd och på söndagskvällen när tävlingen var över fick han beskedet rätt upp och ner att Hyundai-teamet aviserat att inte förlänga kontraktet med honom.
- Det var tufft där och då, det är inget jag inte sticka under stolen med. Det kändes ordentligt och det blev några veckor där jag kanske inte var på topp. Beskedet kom också sent på året och skapade heller inga möjligheter att hitta nya lösningar inför 2023-års säsong.

När han ändå summerar två år som WRC-förare är det förstås med blandade känslor. En fjärdeplats i Belgien blev säsongens bästa resultat på åtta starter.
- Jag blev så klart besviken över situationen, men det har bara varit att respektera teamets beslut och deras nya plan att gå vidare med tre bilar och bara rutinerade förare, säger han.

Nu tar Oliver Solberg ny sats i tyska Toksports-teamet där han kommer få ratta en fabriksny Skoda Fabia RS Rally2 under säsongen 2023.
En satsning som han beskriver som ett steg tillbaka för att ta två två steg framåt.

Kontraktet är skrivet på ett år och målsättningen blir istället, jämfört med WRC-åren, mer distinkt. Nu handlar det om att vinna klassen och köra mer för segrarna.
Se- och-lära-perioden är över.
- Bilmässigt tappar jag ju farterna i den här klassen, men på de slingriga vägarna är det inte så stor skillnad. Plus att jag redan känner att jag fått tillbaka glädjen igen och trivs med människorna runt teamet. Jag kommer verkligen satsa allt för att vinna, säger han.
23-01-02 Fritt inträde på Umeå Service Park under Rally Sweden 2023
Till Rally Sweden 2023 kommer alla rallyfans bjudas på fri entré till serviceområdet.
På Umeå Service Park på Nolia-området kommer åskådarna få en unik inblick från absolut första parkett när världens bästa rallyteam arbetar under tävlingen.
- På det här sättet förstärker och skapar vi ett publikvänligt rally som är lätt för åskådarna att ta till sig och bevittna på på nära håll, säger Stefan Djerf, event director.

På området kommer det - jämfört med i fjol - också finnas en foodcourt i inomhusmiljö med fulla rättigheter och givetvis finns också en storbildsskärm på Service Park så åskådarna kan följa dramatiken live ute från specialsträckorna. Det kommer också finnas souvenirförsäljning, dels av Rally Swedens produkter och dels från de respektive VM-teamens märken.

Redan veckan innan tävlingen börjar kommer de flesta VM-teamen att rulla in på Nolia-området och bygga upp sina egna och enormt påkostade serviceverkstäder. Det blir i många fall små samhällen med all tänkbar teknik, faciliteter, service och funktionalitet för att skapa maximala förutsättningar för världens bästa rallyförare.

Som publik får du här möjlighet att från utsidan kika in i teamens verkstäder och se hur de arbetar.
- Det är verkligen ett unikt tillfälle att få möjlighet att bevittna och närvara bakom kulisserna och få se den uppbackning som finns i alla dess former för WRC-förarna, men även kontrasterna till de inte lika fullt ekonomiskt starka rallyteamen. Det är en häftig upplevelse och det känns glädjande att vi till årets tävling kan spetsa till entrébiljetten och erbjuda även den här möjligheten, berättar Stefan Djerf.

Torsdag 9 februari öppnas området upp för allmänheten och då kan det vara lite extra värt att besöka. Under torsdagen körs nämligen Shakedown Håkmark och det kommer att vara febril aktivitet för VM-teamen att hitta de maximala inställningarna på sina bilar.


Tryck här för mer info!