RALLYE VOGELSBERG CUP

Morgan Henrikssons rapport från Rallye Vogelsberg-cup
För andra året i rad så lämnade Morgan Henriksson, Hallsbergs MK med kartisen Roger Larsson och sin nyligen inköpta Escort Cosworth Sverige för att köra Rallye Vogelsberg-cup i Tyskland. I serviceteamet ingick också Rauno Kurvinen och Joe Petersson samt Matilda Petersson som tog han om all markservce.
- Vi hade bestämt att köra rallyt tillsammans med min goda vän Chris Leyds från Holland och blev lovade att få kampera tillsammans i ett av hotellets egna hus. Det holländska teamet på nedervåningen och vi på övervåningen i huset.
Vi startade från Pålsboda på onsdag kvällen den 18:de och var framme till hotellet i Lauterbach på torsdags kvällen. När vi kom fram så stod vår kontaktperson Robert Broich och väntade på oss och hjälpte oss till rätta med hotellrum och liknande.
Rallyt startade på fredag morgon med notskrivning fram till 15:30 sedan dokument kontroll och besiktning.
Första sträckan startade på fredagskvällen i mörker med mängder av publik och som sig bör i Tyskland ett x-antal öltält med tilltugg, med andra ord rena folkfesten. SS 1 var 8 km rundbana, 3 varv + utgång 100% asfalt på mycket smal asfaltsväg lite uppför och nerför och mycket halt på en del ställen.
Vi gjorde en miss på sträckan i ett av vägbytena och tvingades att backa, så vi fick inte till någon bra tid på sträckan.
Lördagsmorgon ca +3 grader, det hade kommit snö på första sträckan för dagen. Den är 10 km 93% asfalt och 7% grus, sträckan startade på 2-filig asfalt, lite knixig i början men med toppfarter +200km/h på den senare delen där det var supersnabbt. Denna sträcka är lite av min favorit sedan vi körde den förra året och den gick även åt samma håll i år. Bilen gick kanon och vi tycker att det börjar gå bättre än gårdagen.
Sträcka 3, 4,5 km rundbana, 3 varv + utgång 97% asfalt och 3% grus, sträckan är mycket omväxlande från stor bred 2-filig asfalt till smal "lite bredare än bilen" och mycket knixig. Sträckan startar på grus utför och in på storbred väg för att sedan fram till hårnål och in på den mycket knixig smala delen och fram till hårnål och ut på storbred vägen igen. Vi körde denna sträcka även förra året men åt motsatt håll.
Här börjar det som inte får hända. Vi slår loss avgassystemet och som inte det är nog så får vi punktering nästan direkt och problemen fortsätterÉ.
På väg till service så får vi även transmissionsproblem, trots att vi fick hjälp av det holländska teamet, som kom rusande så fort de var klara med Chris bil så hjälpte det inte, utan det var bara att kasta in handukenÉ.
När vi står där och tittar lite bedrövade så får den ena holländske service-killen syn på vår lilla gröna-smurf mascot som sitter i bilen, och säger "Kill the dame smurf "ÉÉ.
Vi packade ihop och lämnade bilen vid hotellet och sedan åkte vi ut och tittade istället. Det var en kul upplevelse i detta kuperade landskap att titta där man kan se flera bilar samtidigt på sträckorna om man stod högt upp.
Trots all bedrövelse att inte kunna fullfölja, så hade vi väldigt roligt tillsammans med de holländska och tyska killarna!!
Vi vill även rikta ett stort tack till Magnus Olsson SMK Karlskoga som hjälpte oss så vi kunde komma till start!
JMH M-sport Pålsboda Morgan Henriksson
Ps. vi kommer även att lägga ut lite bilder på vår hemsida: http://drive.to/jmh


www.motorsportivarmland.nu