|  
         DRIFTING 
          2016-2021 
       | 
    
     
      |  
        
       | 
    
     
      |   | 
    
     
      |  
        
        
       | 
    
    
      
        
          
            
              
                 
                  | Swedish 
                    Drift Shampionship /SM 2021 | 
                 
                 
                   
                    
                       
                        |  
                           23-24/4 
                         | 
                        Mantorp 
                          Park | 
                        Mantorp | 
                       
                       
                        | 5-6/6 | 
                        Sundsvalls 
                          Raceway  | 
                        Sundsvall | 
                       
                       
                        | 30-31/7 | 
                        Hultsfred Drifttrack | 
                        Hultsfred | 
                       
                       
                        | 13-14/8 | 
                        Linköpings 
                          motorbana  | 
                        Linköping | 
                       
                       
                        | 3-4/9 | 
                        Linköping Drift Battle | 
                        Linköping | 
                       
                       
                        | SM 
                          genomförs 5 st deltävlingar och RM genomför 
                          4 st | 
                       
                       
                        | Datumen 
                          kan komma att ändras | 
                       
                     
                   | 
                 
               
              
              
             | 
              | 
           
          
            |   | 
              | 
           
         
       | 
    
  
  
     
  
  
 
21-03-09 Mantorp först 
ut när SM i drifting startar i april 
Nu finns kalendern satt för årets upplaga av SM i drifting, Gatebil 
Swedish Drift Championship 2021. Premiären är planerad att köras 
på Mantorp Park 23-24 april. 
Efter premiären på Mantorp Park blir det en driftingresa genom landet 
med planerade stopp i Sundsvall, Hultsfred och Lidköping innan finalen avgörs 
i Linköping när driftingen tar plats i stadsmiljön! Kampen om de 
svenska mästerskapsmedaljerna kommer att avgöras på Linköping 
SAAB Arena 3 - 4 september, bara ett stenkast från Linköpings stadskärna. 
Finalen kommer att arrangeras av MK5100 som siktar på att skapa en otroligt 
grym driftingtävling i arenaformat bara några minuter från centrala 
Linköping. Möjliggörande av denna planerade driftingfinal har kunnat 
planeras tack vare Linköping kommun och Visit Linköpings medverkan för 
att skapa det här evenemanget. 
Årets säsong av SM i drifting kommer bjuda på nya driftingbanor, 
tekniska utmaningar med drifting på Sveriges främsta motoranläggning 
och nu även en mästerskapsfinal centralt i Linköping. Vilka som 
får resa hem med medaljerna, det avgörs den 4 september.
Under rådande situation med Covid-19 kan datumen komma att justeras. 
https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/mantorpforstutnarsmidriftingstartariapril/ 
  
21-02-05 Swedish Drift Championship, 
växlar upp med Gatebil som ny arrangör
Svensk drifting växer och till säsongen 2021 tar det svenska mästerskapet, 
SDC Swedish Drift Championship, ytterligare ett steg i utvecklingen när Mantorp 
Park tar över som promotor och arrangerar mästerskapet genom varumärket 
Gatebil.
Gatebil har sedan 1993 arrangerat några av Europas största motorsportfestivaler 
i Norge och Sverige där drifting är ett självklart inslag med frikörning, 
Breisladd och Gatebil Drift Series. I Sverige äger Mantorp Park rättigheterna 
till Gatebil och det är genom den kombinationen som SDC Swedish Drift Championship 
kommer drivas.
- Med detta samarbete kan vi fortsätta utveckla driftingen i hela landet 
och inte bara på Mantorp Park, tillsammans med alla de duktiga klubbar som 
vi också bygger sporten, säger Fredrik Sjöqvist på Mantorp 
Park.
Gatebil SDC 2021 kommer innehålla tre klasser, Pro (SM), Semi-pro (RM) och 
junior-pro (JSM).
Pro kommer köra fem deltävlingar och Semi-pro fyra deltävlingar 
och i kalendern återfinns tre etablerade driftingbanor. Mantorp Park, Sundsvall 
Raceway och Hultsfred Drifttrack är alla kända platser för driftingförarna, 
men det blir även en helt ny bana för mästerskapsdrifting, Lidköpings 
motorsportarena. Var finaltävlingen för Pro-klassen kommer att genomföras 
är ännu inte klart och presenteras längre fram.
- Vi har länge haft viljan att göra mer för svensk mästerskapsdrifting 
och nu känner vi att det är rätt tid att göra en stor satsning 
för att få SDC att ta nästa kliv. Tävlingarna i SDC har under 
flera år fungerat bra med rutinerade arrangörer och vi känner 
oss därför trygga i att tillsammans med dem nu utveckla serien säger 
Hans-Jörgen Andersson, VD för Gatebil.
Svensk drifting är i en stark utvecklingsfas med förare av mycket hög 
klass. Under säsongen 2020 tvingades SM-serien ställas in på grund 
av coronapandemin. Nu är förhoppningen om att det kan bli en ny tight 
serie när det blir dags för säsongen 2021.
- För Svensk Bilsport är vi mycket nöjda med den lösning som 
nu finns för driftingens mästerskapsserie. Vi har goda erfarenheter 
av de samarbeten vi genom åren haft med Mantorp Park och vet vad de kan 
när det gäller att bygga kraftfulla event som bjuder publiken på 
mer än bara biltävlande. Att de nu utnyttjar styrkan i Gatebil tror 
jag är helt rätt och det ska bli spännande att se utvecklingen 
av SDC Swedish Drift Championship 2021, säger Jörgen Ekwall, marknadschef 
på Svensk Bilsport. 
16-05-25 Tingvalla Isstadion 
blir Drifting Arena! 
Den 16 juli förvandlas Tingvalla Isstadion i Karlstad från Gokartbana 
till Drifting Arena. Den 16 juli ska JSPEC.SE DRIFT CHALLENGE avgöras. Då 
intar toppförare i drifting från hela Norden Karlstad.
Den tillfälliga Gokartbanan som under sommarhalvåret byggs upp på 
Tingvalla Isstadion rivs under den tredje helgen i Juli och istället byggs 
det upp en Drifting Arena för att genomföra tävlingen JSPEC.SE 
DRIFT CHALLENGE, lördagen den 16 Juli. Alexander Granlund, från Karlstad, 
som är en av Sveriges bästa driftingförare står bakom konceptet 
för tävlingen.
- Jag medverkande vid invigningen av Gokart Karlstad och körde uppvisning 
med min drifting-bil där förra året. Då tänkte jag, 
arenan står här och bara väntar på att vi ska köra 
en Drifting-tävling.
- Jag frågade min Huvudsponsor JSPEC.SE om dom ville gå in som huvudsponsor 
till tävlingen, de nappade direkt och då bestämde vi oss för 
att köra och på den vägen är det.
Johan Heggblad, tävlingsledare för tävlingen berättar vidare.
- Konceptet för tävlingen är taget från USA. Det kallas för 
Great Eight. Med hjälp av stora betongblock formas en stor åtta 
i mitten på arenan och publiken kan följa sina stjärnförare 
vilt sladdande på nära håll från läktaren. Tävlingen 
inleds med ett kval, därefter körs det en topp 16 elimineringsstege, 
där det slutligen står en segrare kvar.
De 25 bästa förarna i Norden är inbjudna till Tävlingen och 
flertalet av dem har redan tackat ja. Bilarna som förarna använder är 
bakhjulsdrivna och har mellan 800 och 1 000 hästkrafter vilket gör tävlingen 
spektakulär och ytterst sevärd.
16-03-22 Tanner Foust joins 
Nexen Tire
Multi-time champion returns to Formula Drift for select events in 2016. Rockstar 
Energy Drink driver Tanner Foust has a new tire partner onboard for his return 
to three Formula Drift rounds in 2016. Nexen Tire will back Foust and supply tires 
for the Rockstar Energy Drink / Nexen Tire Volkswagen Passat for the select Formula 
Drift season.
"The cars on the Formula Drift circuit are some of the wildest motorsport 
builds on the planet right now and maximizing grip is a critical part of having 
the right package," said Foust, who will compete in the Atlanta, Seattle 
and Texas rounds this year. "I'm excited to be working with Nexen in 2016 
with a very competitive tire."
The driver made his first appearance under the new partnership at the Leadfoot 
Festival, a special invitational celebration of cars and speed hosted annually 
in New Zealand by celebrated rally champion Rod Millen.
Watch the video: https://youtu.be/Qq8zEJHWT7g 
Foust returns to Formula Drift in the rear-wheel drive converted Volkswagen Passat 
that he debuted last year. The Rockstar Energy Drink / Nexen Tire Volkswagen Passat 
is a powerful performer, producing more than 900 nitrous-boosted horsepower from 
its V-8 engine. A specially designed eight-into-one sequential collector produces 
a distinctive supercar exhaust note that has made the car popular with fans.
"We're delighted to welcome two-time Formula Drift champion Tanner Foust 
to Nexen Tire," said Paul Jho, senior motorsports manager for Nexen Tire. 
"Tanner is a multi-talented driver who represents the performance potential 
of our products across the spectrum and is a great fit for our brand. I couldn't 
be happier to be working with him."
Foust returned to his Formula Drift roots last season for the first time in five 
years following a shift from drifting to rallycross that saw him score a pair 
of U.S. titles and numerous wins and podiums worldwide. The only driver ever to 
win back-to-back Formula Drift championships (2007, 2008) his return for three 
events in 2015 saw him score a trio of qualifying scores in the Rockstar Energy 
Drink Volkswagen Passat and win two battles. He said he is happy to be back.
"It's a great feeling to know I'll have a chance to reconnect with drifting 
again this year," said Foust. "I'm having a lot of fun out there and 
I'm enjoying the process of experimenting with setup and developing this new car."
The Rockstar Energy Drink / Nexen Tire Volkswagen Passat features a four-speed 
dog-engagement transmission, a Tilton clutch, AEM Infinity-10 fuel injection, 
RS-R suspension and an extroverted APR Performance swan-mount wing. Top drift 
vehicles like Foust's routinely produce close to 1,000 horsepower and are designed 
with so much steering angle that the front wheels are capable of turning nearly 
backwards. 
Drifting is a high-skill, high-powered motorsport with an emphasis on car control 
skill. Drivers compete in knockout heats on a closed course, sliding sideways 
in trials judged on speed and style. With origins in Japan, it is one of the fastest 
growing forms of motorsport in the world.
In addition to the select Formula Drift rounds, Foust is preparing for a packed 
racing schedule this season. Full details on Foust's 2016 competition calendar 
will be unveiled in the weeks ahead.  
16-01-20 Eskilstuna MotorSport 
Arena satsar på att bli ett alternativ till buskörningar på parkeringar 
och i rondeller!
Ingen tar ansvar i P4!
Det hela började med ett inslag i P4 Sörmland om sladdandet på 
parkeringar där en polisman utalar sig om att nån bör 
göra nåt 
 Vi har en verksamhet på sommaren där vi 
erbjuder drifting (sladda på asfalt) under ordnade former. Vi har jobbat 
aktivt med den gruppen och lyckats bra. Det gör att vi i Eskilstuna har mindre 
bekymmer med buskörningar på parkeringar på sommaren än 
andra kommuner såsom Västerås, Örebro, Linköping m.fl 
(vi vet för de är hos oss på studiebesök)
Vårt svar på inslaget i P4 började så här:
Man kan vrida och vända på detta hur länge som helst och det finns 
åtskilliga åsikter.
Det enkla är att säga 
-VI har inget ansvar för att människor kör vårdslöst 
på en parkering. Vi kan då vara föreningen, eventbolag, kommunal 
politiker, , polis eller andra Vilket är det juridiskt rätta såklart. 
Detta har inget med våra idrotter att göra och det är inte kommunens 
fel osv.
Sen kan man fundera lite längre
Vi lade ut våra tankar om hur vi tycker att vi kan försöka göra 
något och vi fick bra respons Med ca 10 000 visningar på facebook.redan 
första dygnet.!
75 000 Visningar visar på att vi är på rätt väg!
Vår tanke var att börja med att till en början köra några 
lördagar och några torsdagskvällar och att börja nu på 
lördag. När vi lägger ut och en bild på plogen och kort information 
så har vi snart 75 000 visningar!
Då intresset är stort så har vi valt att köra premiären 
redan imorgon torsdag!
Vi öppnar upp banan för halkkörning mellan 16-20 pris 100kr/ person 
i bil. (max 2 i bilen)
På lördag har vi öppet mellan 12-ca 19 pris 200kr/person
Fri entre för publik.
Då vi håller på med motorsport så har vi valt att alla 
som kör och åker med skall vara personligt försäkrade under 
svenska bilsportförbundet och det ingår i avgiften. Likaså är 
det hjälm och allmän säkerhet som gäller. Även andra 
motorklubbar i regionen har öppnat sina banor vilket vi tycker är bra. 
Skillnaden är att vi redan från start har en bättre kanal att 
nå ut och aktivt har inriktat oss och försökt komma i kontakt 
med ungdomarna som åker på parkeringar mm Ett exempel är att 
vi erbjuder 50% rabatt för EPA traktorer. Nu skall vi köra en kväll 
och en dag som prov dels för att se hur många bilar vi 
kan ta emot utan att körtiden blir lidande.
Vi skall lyssna på de som kör!
Men det VIKTIGA!
Vi skall lyssna på de som kör!
Hur skulle de vilja ha det? Hur kan vi anpassa vår bana, säkerhet mm 
och göra nåt bra av det?
Det finns mängder med driftiga engagerade ungdomar så vi kanske öppnar 
upp en onsdagskväll när det snöat, vi har två ansvariga och 
sen har gruppen som kör vissa uppgifter utefter banan? 
Sen styr ju såklart bl.a vädret , underlaget, funktionärer, synpunkter 
mm hur vi fortsätter. Men vi satsar på fortsättning.
Tanken är att även ha ICEkarting om kylan håler i sig! Kommande 
dagar är också tanken att spola banor på parkeringen så 
vi kan erbjuda icekarting mm
Ni är välkomna ut för ett besök i morgon 16-20 för repotage 
om vårt sätt att försöka ta ansvar!
På vår facebooksida 
https://www.facebook.com/EskilstunaMotorSportArena/ finns information om eventen, 
kommentarer respons mm
9/1 Finns våra tankar om vårt ansvar och att vi kan försöka 
göra något
Från 10/1-19/1 finns en presentation i 15 delar om vår vision och 
våra tankar om vår banas utbyggnad, syfte och områdets framtid 
och utvecklingsmöjligheter. 
15-07-02 Europas Driftelit 
till Eskilstuna MotorSportArena!
Extreme Drift Allstas är driftingen öppna inofficiella Europa Mästerskap. 
Ca 30 internationella driftingstjärnor utmanas av sveriges 10 bästa 
driftingförare! 
Startfältet är ett av de bästa vi sett någonsin i Sverige. 
Det kommer locka publik till Eskilstuna nu till helgen, förutom driftingfolket 
och familjerna så hoppas vi också att många som åker hem 
från Power Meet på Söndagen passar på att se drifting i 
världklass. Men den stora publiken finns world wide, Drifts Allstars facebooksida 
har över 1,3 miljoner följare! 
Ett mycket actionfyllt tv program skapas över eventet och programmet eftersänds 
via nätet i 26 länder.
Svenska eliten är kvalar om 10 platser på fredagen. Tack vare ett samarbete 
mellan Promotorerna för den svenska Drift SM och extreme Drift All Stars 
så får alla förare som kör SM serien kvala om 10 platser 
till helgens tävlingar. 
De svenska toppförarna som hittills anmält sig är
Richard Ivars Västerås/ Gröndal MSK 
Pelle Eriksson Sala 
Fredrik Lindberg/Hansen Norrköping 
Johan Andersson, Linköping 
Michael Långh Linköping 
David Skogsby, Kumla 
Alexander Granlund, Karlstad 
Tokan Bielkelof Stockholm 
Fredrik Westring Kalix 
Jens Stark Juntilla, Hedemora
Erik Kagg Gröndal MSK
De Internationella förare som just nu är på väg hit är:
1 James Deane Ireland 
2 Janis Eglite Latvia
3 Luke Fink Australia Vann deltävling nr 1 
4 Juha Poytalaakso Finland 
5 Aleksander Kantarovski Australia 
6 Nigel Colfer Ireland 
7 Dmitriy Ilyuk Ukraine 
8 Harold Valdma Estonia 
9 Fredrik Sjodin Sweden Regerande svensk mästare!
10 Dennis Martinsson Sweden 
11 Fredrik Okksnevad Norway 
12 Ismail Salaih Norway 
13 Joachim Waargaard Norway 
14 Kristjan Klemets Estonia
15 Jarmo Luht Estonia
16 Jacob Hogh Hansen Denmark
17 Gatis Brabis Latvia 
18 Dennis Haggblom Finland Honda S2000
19 Jonas Klemets Finland
20 Martin Vaga Estonia 
21 Kristian Salmu Estonia 
22 Fredrik Myhre Norway 
23 Alvin Laegrid Norway
24 Nikolay Tigaev Russia 
25 Max Txardovisky Russia 
26 Kelsey Rowling USA 
Preliminärt tidsschema:
Friday 3rd
9.00-17.00
Driver Registration/Press Day Välkomna!
Open Pratice TBC + 
13:00 Swedish Drivers Qualifying 
Saturday 4th 
09.00-11.00 Pro Drivers Sign In 
11.00-13.00 Pro Driver Practice 1 
13.00-14.00 Break Interval 
14.00-15.00 Pro Driver Practice 2 
15.30-17.30 Qualifying Q1 Session Sunday 
5th 09.00-11.00 
11.00-12.00 Final Practice 12.00-13.00 Qualifying Session Q2 13.00-14.00 Break 
Interval 14.00-15.30 Top 32 Battles 15.30-17.30 Top 16 Finals 
17.30-17.45 Prize Giving Ceremony End of event 
Att beskriva drifting är ofta svårt, det måste upplevas! I korthet, 
mycket extrema bil åker på kontrollerad sladd och bedöms av tre 
domare efter vissa kriterier, enkelt förklarat placering i banan, fart, rök 
mm I kvalificeringen åker man själv och skall utföra detta på 
bästa sätt. I elimineringen åker man två och två och 
skall i korthet vara en kopia av bilen framför som inte är det lättaste 
om man ligger en meter bakom i 130 km/ h och det är rökfyllt! 
Förutom själva tävlingsmomentet kryddas upplevelsen med ljud (ofta 
en v8 eller större), ett motor och däcksljud samt doften av bränt 
gummi. Eskilstuna är kallat lilla Japan då den är 
lik en av de bästa banorna i världen! Det är banans utformning 
och att anläggningen har publiken är nära som gör att Vi får 
förtroendet att arrangera denna stortävling. Alltså bäddat 
för en upplevelse utöver det vanliga!
Mer info: Eventet https://www.facebook.com/events/783873088375039/
Drift Allstars hemsida 
http://www.drift-allstars.com/
Eskilstunan MotorSportArena 
https://www.facebook.com/EskilstunaMo 
 
15-06-21 Swedish Drift GP 
höjdpunkt under fullspäckade veckor på Eskilstuna MotorSportArena!
Swedish Drift GP höjdpunkt under fullspäckade veckor på Eskilstuna 
MotorSportArena! De två kommande veckorna bjuder på mycket motorsport 
i Eskilstuna! För de som gillar motorsport kan de närmsta veckorna se 
otroligt mycket i Eskilstuna. På tisdag är det Speedway så då 
har vi ingen verksamhet men sen kör vi för fullt!
Onsdag den 24:e är det Wacky Wednesdays /Galna onsdagskvällar på 
Gröndal!
Tanken är att alla ska få vara med och tävla oavsett fordon. Gatbil, 
racingbil, sportbil, rallybil eller annat. Enkelt & trivsamt. Kl 16.30 släpps 
första fordonet ut på banan.
På Torsdag den 25:e är det Auto Life träff
Auto Life garage är ett garage och en samlingspunkt för supersportbilar 
i Stockholmområdet. De arrangerar torsdagsträffar hos oss sex kvällar 
i sommar. Vill man se ferraris, Lambos, porschar och andra supersportbilar så 
kom ut & fika. Legends Cup på Lördag den 27:e! Sveriges mest växande 
racingklass. Mest racing för pengarna brukar man säga, detta är 
den klass som spås en lysande framtid både från förar och 
publikhåll. En ny bil kostar ca 150 000 kr vilket är billigt i racingsammanhang. 
En liten bil med mc motor som ser ut som en gammal veteranbil ger förare 
& publik underhållning. Tävlingarna kommer köras i korta täta 
heat. Till den andra deltävlingen i serien anslöt en av Sveriges största 
racingstjärnor Janne Flash Nilsson! Han slutade där på tredje 
plats men det är inget Janne är nöjd med. Den tredje deltävlingen 
avgörs hos oss på lördag, räkna med en laddad Flash!
Top 11 inför Gröndal
1 Johan Ahokas A Motorsport Ford -34 Sedan Vaasa Finland 58Poäng
2 Emil Persson BR Motorsport Karlskoga MF Ford -34 Sedan S Karlskoga 54 poäng
3 Johan Lennartsson Karlskoga MF Ford -34 Sedan Örebro 32 poäng
4 Peter Thornadtsson Gröndal MSK Ford -34 Coupé Köping 31 poäng
5 Roy Andersson Karlskoga MF Ford -34 Sköllersta 31 poäng
6 Torbjörn Nilsson BMW SC Ford -34 Coupé Grängesberg 28 poäng
7 Per Dantanus Gröndal MSK Ford -34 Sedan Lilla Edet 20 poäng
8 Jan Flash Nilsson KAK Ford -37 sedan Karlstad 18 pooäng
9 Jokke Svensson Karlskrona AK Ford -37 18 poäng
10 Holmsjö 10 56 Mikael Nyman Team Racepart Sweden Karlskoga MF Ford -34 
Coupe Kumla 14 poäng
11 Anders Calmegård SMK Södermanland Ford -37 sedan Eskilstuna 14 poäng
Legends på grus!
Onsdagen den 5:e Augusti är tanken att Mellasvenska serien skal köras 
på grus, dvs på speedwayovalen På Eskilstuna MotorSport Center!
På Söndag den 28:e är det Drift Days at Grenvalley
Drift Days är drifting för alla, vana som ovana förare. Dessa dagar 
är drar förare från hela Sverige för att köra och umgås 
Enkelt, trivsamt under ordnade och säkra former. Våra dagar har blivit 
populära då bredden samsas med eliten, eliten passar på att träna, 
test eller skjutsa samarbetspartners.
Swedish Drift GP 4-5 Juli!
Som vi redan tidigare berättat så kommer vi få se stora delar 
av europaeliten i drifting utmanas av flera av de bästa svenskarna samt några 
överraskningar. Serien har 1,4 miljoner följare på facebook! Och 
det blir bättre ändå!
Redan på Fredagskvällen den 3:e kör de svenska SM förarna 
ett kval om 10 platser! Mer info kommer under veckan.
Round 2- Eskiltuna Motorsport Arena- July 4-5th  Drift GP of Sweden
Drift Allstars has a huge following in Scandinavia and will run at one of the 
drivers favourite tracks the custom drift layout at the Grondal Circuit, 
Eskiltuna, Sweden. Falling just a week before Gatebil Rudskogen, this Round should 
see one of the biggest line-ups of the season with drivers coming from all over 
the world
Preliminärt tidsschema:
Friday 3rd
Open Pratice TBC +
Swedish Drivers Qualifying
Driver Registration/Press Day
Saturday 4th
09.00-11.00 Pro Drivers Sign In
11.00-13.00 Pro Driver Practice 1
13.00-14.00 Break Interval
14.00-15.00 Pro Driver Practice 2
15.30-17.30 Qualifying Q1 Session
Sunday 5th
09.00-11.00
11.00-12.00 Final Practice
12.00-13.00 Qualifying Session Q2
13.00-14.00 Break Interval
14.00-15.30 Top 32 Battles
15.30-17.30 Top 16 Finals
17.30-17.45 Prize Giving Ceremony End of event
Efter allt detta närmar sig semestern men vi hinner med lite till
.
Den 9:e Juli är det Gatbilskvällar
Är Träningskväll för gatregistrerade bilar under SBF enkla 
tävlingsformer. Det betyder att du kan ta din vanliga bil och åka. 
Det som krävs är heltäckande klädsel och hjälm. Planerade 
kvällar är 21/5, 11/6, 9/7, 30/7, 20/8.
Vad händer i höst?
Final I RM I Drifting Den 12-13 September avgörs en superfinal I drifting 
för modifiedklassen hos oss
Final i Supermoto och Minimoto! Sista helgen i September är tanken att både 
köra SM final i Supermoto och Mini moto på banan.
Det bästa till sist!
Nu har vi äntligen fått hem vår dubbelkart! PERMOBIL som är 
proffs på anpassningar för fordon har hjälpt oss att anpassa dubbelkarten 
så att den även kan köras av ex personer som är förlamade 
i underkroppen. Den har Nu gas som kan skötas med tummen och broms som kan 
göras med handen. Nu kan motorlägren för funktionshindrade bli 
ännu bättre!
Det är därför vi har motorsport utan gränsers BG 157-8897 
som skall användas till anpassningar mm Det tycker vi är viktigt!
Vad händer på området?
Eskilstuna Motorsportcentrum är nytt namn på hela området! För 
att göra det enklare både för besökare och för föreningarna 
så har vi ett nytt och mer rättvisande namn på hela området. 
Kort och gått Eskilstuna Motorsportcentrum.
På området finns nu fyra banor
Eskilstuna motorstadion är Sveriges modernaste speedwayoval där Smederna 
kör. Gröndal Ring är världens modernaste bana för radiostyrd 
bilsport med MK Eskil Gröndalsbanan har Motocross, Trial, Off road och Enduro 
under SMK Södermanland. Och så behåller vi tills vidare Eskilstuna 
MotorSportArena på vår anläggning då det namnet har uppmärksammats 
brett i sociala medier världen över som en driftingbana i världsklass 
och även en supermotardbana av klass.
För senaste nytt!
Vår facebooksida är https://www.facebook.com/EskilstunaMotorSportArena
Vi har även egna facebooksidor för respektive kvällsaktivitet.
Gatbilskvällar
Wacky Wednesdays
Test och Träningskväll
Drift Days at Greenvalley
Samt Motorsport utan gränser så klart
 
15-05-08 Het premiär för SM i Drifting i Eskilstuna!
På söndag avgörs årets 
premiär i Drifting på Eskilstuna MotorSportArena eller Gröndal 
som den kallas i folkmun. Att säga att Drifting är den motorsport som 
växer mest både vad gäller kvantitet och kvalitet är ingen 
underdrift.
Intresset exploderar!
Både på hobbynivå som ofta betecknas som buskörning 
där det inte finns organiserade alternativ som här i Eskilstuna.
Vi jobbar hårt för att få över dem att tävla seriöst 
och det ger bra utdelning.
Årets SM avgörs bara i värstingklassen PRO Int och över 35 
bilar är anmälda till serien! Det kommer så många nya fina 
byggen till årets säsong och det är jättteroligt. Det ser 
ut som att vi för första gången kommer får se en full 32 
stege i svenska mästerskapet i drifting!
Hela svenska eliten finns på plats och fjolårsmästaren Fredrik 
Sjödin kommer i år få hårt motstånd.
Så boka in söndag eftermiddag mellan 12-17 för drifting på 
högsta nivå.
Välkomna !
Mer info på
https://www.facebook.com/EskilstunaMotorSportArena
https://www.facebook.com/DriftSM
Bifogas hela startlistan
Fredrik Sjödin
Rikard Ivars
Fredrik Aspnäs
Kim Fors
Mikael Svensson
Michael Andersson
Mattias Österlund
Alexander Kvist
Christian Erlandsson
David Skogsby
Niklas Mäntynenä
Fredrik Westring
Jonathan Borgström
Pontus Naeslund
Mikael Johansson
Tobias Olofsson
Christoffer Svensson
Henrik Isaksson
Christoffer Svensson
Tim Karlsson
Dennis Wikberg
Tim Gummeson
Calle Linnarsson
Tim Fredriksson
Henrik Johansson
Alexander Holmqvist
Gunnar Silfors
Christer Andersson
Alexander Granlund
Pawel Korpulinski
Martin Windeborn
Henrik Åkesson
Pierre Jakobsson
Mikael Långh
Johan Andersson
Daniel Johansson
Erik Kagg
15-02-19 Drift GP of Sweden 
avgörs i Eskilstuna 4-5 juli!
Ett kliv till.
Tidigare har vi arrangerat RM, SM och NEZ (North European Zone) och nu tar vi 
ett kliv till. Att få förfrågan att arrangera en tävling 
på denna nivå är något vi hoppats på om 2-3 år. 
Att vi får möjligheten redan nu är för att vi har gjort bra 
arrangemang tidigare och att man hört mycket gott om banan. Gröndal 
är liten teknisk bana i jämförelse med en fullstor 
racerbana där man annars ofta tävlar. Men den är byggd för 
drifting och blir samtidigt en kompaktare arena där publiken kommer närmare. 
Drift Allstars European Series är en serie på högsta nivån 
i Europa. Med deltagare från ca 20 länder är den att jämföra 
med ett europeiskt mästerskap.
Folkfest att vänta!
Den stora skillnaden för oss är inte tävlingen i sig utan det kommer 
hända så mycket saker kring arrangemanget. Nu skall vi göra på 
vårt sätt och sätta Eskilstuna på motorsportkartan ännu 
en gång. Här är arbetet redan i full gång, bara det faktum 
att det bara är 3,5 mil till Västerås som har Big Power Meet Torsdag 
till Lördag gör ju att det finns både utmaningar och möjligheter..
Så här presenteras deltvlingen på seriens hemsida.
Round 3- Eskiltuna Motorsport Arena- July 4-5th  Drift GP of Sweden?
Drift Allstars has a huge following in Scandinavia and will run at one of the 
drivers favourite tracks the custom drift layout at the Grondal Circuit, 
Eskiltuna, Sweden. Falling just a week before Gatebil Rudskogen, this Round should 
see one of the biggest line-ups of the season with drivers coming from all over 
the world.
Att vi kommer få se grym drifting på högsta nivå kan vi 
lova!
Alla sju deltävlingarna
Deltävling 1 körs i London, datum är inte spikat ännu enligt 
hemsida
Deltävling 2 körs 29-30 maj i Lodz, Polen
Deltävling 3 körs 4-5 juli på Gröndal, Eskilstuna
Deltävling 4 körs 1 augusti i Riga (Stadsbana)
Deltävling 5 körs 8-9 augusti på Laitse Rally Park, Estland
Deltävling 6 körs 29-30 augusti i Kaunas Street Circuit, Lettland (stadsbana)
Deltävling 7 körs 9-10 oktober i Warsava, Polen Final!
Mer info om serien: www.drift-allstars.com/
Vi återkommer med mer info när det närmar sig. 
 
14-09-28 Flera Eskilstunaförare 
i topp när Sjödin vann SM i Drifting
Flera förare från Gröndal MSK i topp när SM i Drifting i 
lördags avgjordes på Eskilstuna MotorSportArena! I går skrevs 
historia på igen på Eskilstuna MotorSportArena!
Kim Fors i PRO INT klassen (värsting) tog en meriterande tredjeplats i finalen 
efter en minst sagt motig start på
Helgen. Se sep text nedan:
I Modified klassen skördades stora framgångar. Erik Kagg Gröndal 
MSK körde starkt hela dagen och slutade fyra i tävlingen vilket gjorde 
att slutatade trea i RM sammanställningen .
Och slutligen det stora samtalsämnet, Johan Öhberg Gröndal MSK 
som körde sin första tävling i sin vanliga bil. Troligen 
var det även startfältets motorsvagaste också med sina
230 hk. Men Johan bevisade att med en bra förare så kan man åka 
både fort och snyggt. Johan inledde med vara bäst i kvalet! Ok sade 
många men att åka själv är en sak, att åka twin är 
nåt annat! Twin betyder att man skall följa en framför och kopiera 
dennes åk. Johan har aldrig kört så men visade att han även 
behärskade det och stod till slut som vinnare!! Johan kom ut till Gröndal 
första gången 2012 och provade lite..Vi såg redan då potentialen 
och frågan kom så klart, -vilken bilsport har du kört förut?Svaret 
var ingen!! Jag har kört TV spel!
I går visade Playstationkungen att kan kör apå riktigt också!
Sjödin tog full pott i PRO INT!
Fredrik Sjödin Sundsvall ledde inför finalen och visade direkt på 
träningen att han åkte för full pott! Han fortsatte dagen igenom 
med att inte ge motståndarna minsta lila misstag.
Vissa tyckte tom lite synd om finländaren Sebastian Engblom som hade oturen 
att få möta Sjödin i kvarten och bli utslagen trots två 
grymma åk med våldsam satsning.
I semin försökte Kim Fors Gröndal MSK men fick sen vara nöjd 
med att ta tredjeplatsen före Dennis Wikberg SMK Sundsvall.
I finalen bjöd fjolårsvinnaren Johan Andersson Linköpings MS upp 
tillkamp men det räckte inte..Johan slutade även tvåa i tabellen 
för Rickard Ivars
Fredrik Sjödin Sundsvall leder årets SM serie och åker inte hit 
för att bli tvåa.
https://www.facebook.com/fredrik.sjodin
Johan Andersson, team generation sideways i en Nissan.
Regerande svensk mästare från Linköping
Kim Fors hemmafavorit tunga natt!
Kim hade en tung natt innan tävling
Äntligen i säng efter en galen helg på Gröndal och årets 
SM final!! På fredagen började träningen med att kopplingen börja 
strula igen och vi fick avbryta och blåsa in till garaget, efter en extremt 
lång natt så går vi ändå o lägger oss 05:00 
med en icke fungerande bil för att göra ett sista ryck vid 08:00 och 
tro det eller ej, men strax innan kval dags så funkar bilen! Då vi 
missade träningen så fick jag ändå ett test varv innan det 
var dags för kval och lyckas få till två helt okej rundor som 
ger mig en 3dje plats i kvalet.
Vid detta lag har vi insett att kopplingen inte är helt okej ändå. 
Men men, fy skam för den som ger sig! Fick möta Fredrik Persson i sin 
grymma s13 1jz i top 8 där jag gick vidare och fick då möta kval 
ettan och årets kung mr Sjödin, där drog Sjödin det längre 
strået och lämnade mig att köra om 3/4 plats mot Dennis, en battel 
som jag är mest nöjd över från hela helgen då det kändes 
som att jag la en riktigt jäkla tight chase repa, och med en solid lead run 
så klev jag därifrån med Brons pengen i handen! Så en tredje 
plats på årets SM Final med en bil som ej var 100% känns ändå 
ruggigt bra!!
Fråm kims facebooksida
https://www.facebook.com/forsmotorsport?fref=ts
Öhberg chockade i MODIFIED klass!
I modified klassen var det Johan Öhberg som visade att han blir att räkna 
med framöver genom att vinna före Marcus Nilsson Mariesstads MS och 
Jonathan Borgström Östhammar och fyran Erik Kagg Gröndal MSK
I RM slutade Borgström som vinnare med 450 poäng tätt för 
Nilsson på 438 och Kagg tog trejdeplatsen på 399 poäng
Jonathan Borgström klarade trycket!
Har fyra raka tredjeplatser, jämn?
https://www.facebook.com/jonathan.borgstrom.3?fref=ts
Marcus Nilsson
https://www.facebook.com/marcus.nilsson.5205?fref=ts
Erik Kagg Gröndal MSK. 
https://www.facebook.com/profile.php?id=100006439550848&fref=ts
Mer info finns på https://www.facebook.com/EskilstunaMotorSportArena?ref=hl
14-09-24 Svenska Mästerskapet 
avgörs på bakvänt Eskilstuna MotorSportArena!
Nu till helgen körs årets final i Svenska Mästerskapet/ (Dotz 
Power Drift Series ) i drifting på Eskilstuna MotorSportArena eller Gröndal 
/ Greenvalley som den kallas av driftingfolket. Gröndal MSK fick ta över 
finalen då den planerade på Sturup blev inställd
Det kan tyckas som trist att åka på samma ställe 
som deltävling nr tre men det kan Ni glömma! Några nyheter gör 
att det snarare blir tvärtom.
För att förarna skall få en extra utmaning så kör vi 
baklänges eller i vårt fall åt samma håll som alla andra 
grenar. Några förare har provkört och det fungerar förvånansvärt 
bra så en spännande dag väntar. Vi skall bjuda förare och 
publik på en spännande dag!
På fredag är det träning, på lördag avgörs SM:et
Kl 14:00 börjar elimineringen.
Söndagen är det öppet för förarna att skjutsa sponsorer.
Upplevelse och tävlingen!
Att beskriva drifting är ofta svårt, det måste upplevas! I korthet, 
en mycket extrem bil åker på kontrollerad sladd och bedöms av 
tre bedömmare/ domare efter vissa kriterier, enkelt förklarat placering 
i banan, fart, rök mm
I kvalificeringen åker man själv och skall utföra detta på 
bästa sätt.
I elimineringen åker man två och två och skall i korthet vara 
en kopia av bilen framför som inte är det lättaste om man ligger 
en meter bakom i 130 km/ h och det är rökfyllt! Förutom själva 
tävlingsmomentet kryddas upplevelsen med ljud (ofta en v8 eller större), 
ett motor och däcksljud samt doften av bränt gummi. Eskilstuna är 
kallat lilla Japan då den är lik en av de bästa banorna 
i världen! Alltså bäddat för en upplevelse utöver det 
vanliga!
Sjödin favorit i PRO INT klassen! 
Vi hade hoppats på några fler förare men när man läser 
listan på anmälda idag så kan den bara sammanfattas som jämn 
och hög nivå! Större delen av den svenska eliten är på 
plats.
Topp fem är
1 Fredrik Sjödin Sundsvall som kommer med tre raka segrar och 300 poäng.
2 Rickard Ivars Rasbo Mk har 253 poäng
3 Johan Andersson Linköpings MS 249 poäng
4 Jens Stark Juntilla SMK Hedemora 207 poäng
5 Mikael Långh MK Skandia 197 poäng
Här följer en kort presentation av några av förarna och länk 
till resp facebooksida.
Fredrik Sjödin Sundsvall leder årets SM serie och åker inte hit 
för att bli tvåa.
https://www.facebook.com/fredrik.sjodin
Rickard Ivars Rasbo men boende i Västerås är mannen som skall 
hota Sjödin om SM tecknet. ww.facebook.com/rickard.ivars.5?fref=ts
Johan Andersson, team generation sideways i en Nissan. Regerande svensk mästare 
från Linköping
www.facebook.com/GenerationSideways?fref=ts
Jens Stark SWE Toyota GT 85 har kanske startfältets coolaste bil? Även 
här finns vinstkapacitet..
www.facebook.com/pages/ABSMotorsport/575209672544101
Jim Nordqvist SWE Nissan S14. Ligger 12.a I serien
www.nordquistdriftingteam.com/galleri/2013/dpds-3-gr%C3%B6ndal-drift-festival-2083571
Andreas Mad Mange Magnusson från Norrköping i en Opel Calibra. 
En man som alltid bjuder på show! Andreas var tvåa i årets första 
deltävling i SM och ligger åtta inför finalen www.facebook.com/MadDrift.se?fref=ts 
 
Kim Fors hemmafavorit i PRO INT!
  Kim Fors (bild) boende i Eskilstuna och kör för Gröndal MSK får 
  stå som hemmafavorit! Kim vann RM ifjol och har i år gått 
  upp till högsta klassen med sin potenta Nissan. Har haft en strulig SM 
  säsong men tog nyöigen en brons i NEZ Drift championship Kim kan banan 
  utan och innan och är en man som åker för seger https://www.facebook.com/kim.b.fors?fref=ts
  
  Från vårt grannland Finland kommer Sebastian Engblom som hört 
  gått om banan från sina
  
  De landsmän som åkte NEZ i Juni.
  Öppet i MODIFIED klass!
  Räkna med fight på lördag då serien är jämn.
  
  Topp fem är:
  1 Jonathan Borgström Östhammar 270 poäng
  2 Marcus Nilsson Mariestads MS 248 poäng
  3 Henrik Åkesson Volvo MK 229 poäng
  4 Erik Kagg Gröndal MSK 229 poäng
  5 Tobias Olofsson Mariestads MS 228 poäng
  
  Jonathan Borgström är mannen alla jagar! Pallar han för trycket?
  Har tre raka tredjeplatser så de ser lovande ut.. 
  www.facebook.com/jonathan.borgstrom.3?fref=ts
  
  Marcus Nilsson Mariestad har 22 poäng upp till ledande Jonathan och 19 
  poäng tillgodo på Åkesson.. Allt kan hända!
  www.facebook.com/marcus.nilsson.5205?fref=ts
  
  Erik Kagg Gröndal MSK började i fjol och utvecklas ständigt.
  www.facebook.com/profile.php?id=100006439550848&fref=ts
  
  Tobias Olofsson från Töreboda i en BMW
  Också relativt ny i gamet men har redan satt respekt i konkurrenterna. 
  Tobias slogs hela förra året med Kim Fors om RM titeln, Tobias är 
  en flitig gäst på banan. Han har i år kört på flera 
  galor i PRO INT klassen och vill avancera i listan.
  https://www.facebook.com/TobiasOlofsso
  
  Slutligen mannen från Eskilstuna som gör 360 med bil!
  Johan Öhberg också han från Gröndal MSK som inte tävlat 
  i serien men är en gudabenådad förare som kan spöa hela 
  gänget!
  
  Se filmen där han gör flera 360 (snurr helt varv ) och sen fortsätter 
  som inget hänt! http://vimeo.com/102468309
  Hela listan på anmälda finns här: www1.idrottonline.se/GrondalsMSK-MotorcykelochSnoskoter/SMfinaliDrifting/Anmalda/
  
  Johan Heggblad med och utvecklar driftingen mm
  Tävlingsledaren Johan Heggblad är en man med stort engagemang för 
  motorsport. Han har stor del i asfaltbanans motorsportområdets utveckling. 
  Han har varit med och grundat föreningen som i dagsläget har över 
  60 utövare med licens.Johan är även en av papporna till den nya 
  sportgrenen Legends Racing.
  
  Sen våras har han också ingått i ledningen för driftingens 
  SM serie då Johans specialitet är att se hela event och att få 
  tävlingen att flyta. Sen kollegan Peter Sandström lämnat 
  under Augusti så har det jobbats stenhårt med att få in flera 
  personer som driver serien 2015.Tanken är en att ha en bred kunskapsbas 
  (förare, teamägare, sponsorer, arrangörer, media, bedömmare 
  m.fl) som kan skapa ett bättre och attraktivare mästerskap till 2015.
  
  Alla nya tankar och idéer kommer presenteras inom en snar farmtid.
  Peter Lagerlöf kassör i Gröndal MSK är positiv över 
  att en bred grupp kan ha inflytande. Jag är uppvuxen med motorsport och 
  sett hur många grenar utvecklas under 40 år , både positivt 
  och negativt.
  
  Driftingen är en ung gren som också har en modern kultur 
  där det är nöjet att åka som ofta är det viktiga. 
  Det finns flera internationella serier eller galor som riskerar 
  att få en karaktär av uppvisning. För att inte bli klassade 
  som Wrestlingsport så krävs att Mästerkapen blir 
  duktigare på att förklara och profilera tävlingsmomentet.
  
  Likaså tror jag det vore det bra om man få till nån form av 
  kvalificering för en serie i flera länder.
  
  Motorsporten bra för Eskilstuna!
  Helgens final avgörs på Eskilstuna MotorSportArena, ett motorsportområde 
  som är relativt okänt i Eskilstuna men är vida känt i övriga 
  Sverige.
  
  Asfaltbanan har verksamhet i praktiken alla dagar i veckan. Det finns också 
  stort intresse från näringslivet att bidra till en utbyggnad.
  Nu på lördag körs samtidigt radiostyrd bilsport på Sveriges 
  nyaste bana! (2 veckor) SMK Södermanland har start & mål för 
  Nybyrundan på området och vi kör finalen. Samtliga har 80% 
  tillresta besökare! Vi står för profilering av Eskilstuna!
  
  Löpande info om tävlingen kommer läggas ut på tävlingens 
  facebooksida www.facebook.com/EskilstunaMotorSportArena?ref=hl
14-07-18 11 nationaliteter 
på Mantorp Park 
Nu i helgen den 19-20 juli arrangerar Mantorp Park för första gången 
en internationell stortävling i Drifting. Med Drift Allstars kommer de bästa 
förarna från Europa och hela 11 nationer är representerade.
 Vi har fått köpa in en del nya nationsflaggor och frågan 
är om det någonsin varit så många länder representerade 
på Mantorp Park samtidigt, säger Mikael Andersson på Mantorp 
Park.
Målsättningen med tävlingen är att ge den svenska publiken 
möjlighet att uppleva sporten på toppnivå, samtidigt som de svenska 
förarna ska få möjlighet att mäta sig och se hur de klarar 
sig i internationell konkurrens. Därför är tio av Sveriges absolut 
bästa förare är inbjudna, efter att ha presterat på topp 
nivå på tidigare evenemang under året.
Drift Allstars ses av många som ett inofficiellt europamästerskap med 
åtta deltävlingar i lika många länder.
 Detta kommer bli årets snabbaste bana där förarna kommer 
få manövrera bilarna i uppåt 180 kilometer i timmen och dessutom 
med sladd, säger den irländske promotorn för Drift Allstars Niall.
Att det kommer bli tuff körning och spektakulära race råder det 
ingen tvekan om. Drifting är en av de mest publikfirande och imponerande 
motorsportsgren att titta på.
De inbjudna förarna från Sverige är:
Alexander Granlund, Karlstad
Jim Olofsson, Bjurholm
Andreas MadMange, Norrköping
Jocke Sjöö, Linköping
Daniel Johansson, Linköping
Johan Halvarsson, Ludvika
Dennis Martinsson, Mjölby
Rasmus Möller, Kvidinge
Fredrik Sjödin, Sundsvall
Johan Andersson, Linköping  
14-06-29 Alexander Granlund 
vinnare i NEZ drift Eskilstuna!
Idag avgjordes premiären av 2014-års NEZ Drift Championship på 
Eskilstuna Motorsportarena. Stora delar av den svenska eliten fick se sig hårt 
utmanade av våra gäster från öst! Direkt på fredagens 
träning visade Jarmo Jammu Savolanen att han skulle bli att räkna 
med i sin stora extremt starka mercedes. Jarmo åkte klart flest varv på 
fredagen och att de regnade spelade ingen roll. Det enda han tvingades göra 
var att ställa ned ca 250 HK!
Granlund tränade bra. 
Några svenska förare anlände på lördagsmorgonen då 
de känner banan. Fredrik Sjödin, Johan Andersson och Alexander 
Granlund var lite chockade över att den redan tekniska banan var ännu 
svårare!
Banan är satt av Kristine Stanevica Lettland som på första föramötet 
förklarade hur det skulle åkas och Grandlund m.fl lyssnade och redan 
efter några varv hade de förstått hur det skulle gå till.
Jarmo satte nivån direkt i första kvalet!
Första kvalomgången var mycket jämn och bäst var vår 
finske vän Savolanen 93p Tätt följd av Fredrik Sjödin 89 och 
Johan Anderson 87 och sen hemmaföraen Kim Fors 83! Femma var Jens stark 83 
och sexa Alexander Granlund 80.
Kim Fors bäst i andra omgången!
I andra omgången försökte alla bättra på de redan bra 
rundorna men det var få som lyckades. Bäst var Kim Fors på 91,7 
som också hamnade två inför stegen! Trea inför stegen var 
Fredrik Sjödin 89,3, fyra Johan Anderson 87,3, Femma Ismo Teiniä Fin 
86. Det var ett mycket jämnt startfält som tog sig an elimineringen 
eller twin battles som den kallas.
Granlund kung i första omgången!
Åttondelsfinalerna bjöd på högsta nivå direkt. Alexander 
Granlund började med att slå ut legenden från Lettland Ivo Cirulis 
efter två grymma twin battles.
Svenske mästaren Johan Andersson slog sen ut Tönis Kipper Estland i 
en ännu jämnare kamp. Kristjan Sala Sambre Estland skickade sen hem 
Ismo Teinilä till Finland efter ett svårbedömt heat.
I femte twin battlen blev det lika mellan Kim Fors och Mad Mange och det tvingades 
till omkörning. Och där visade Kim att skall man spöa honom på 
Gröndal skall man åka grymt bra.Twin battlen avslutades med att de 
i praktiken satt ihop.
Sen i heatet mellan Jim Nordqvist och Mikael Långh så var Jim bäst 
och gick vidare. Fredrik Sjödin visade sen Alexander Kvist varför han 
leder SM med två grymma rundor. Speakern förklarade samtidigt varför 
det står morfar på hans bil (bästa sponsorn är morfar). 
Åtondelarna avslutades med att Jens Stark piskade Tobias Olofsson i ytterligare 
ett grymt
heat.
Grymma Kvartsfinaler!
Kvartsfinalerna inleddes med två grymma heat mellan Jarmo S och Alexander 
G. Det slutade med att Jarmo körde bort bakhjulet strax före muren eller 
the snake som den kallas på Gröndal.
Sen hade Johan Andersson och Kristjan Sala Samre nästa showheat där 
Johan til slut gick vidare till semi mot Alexander Granlund. Efter det så 
var det Kim Fors och Jom Nordqvist som två mycket jämna åk men 
Kim drog till slut det längsta strået och var klar för semi.
Sista kvartsfinaler var helt grym!
Jens stark och Fredrik Sjödin bjöd publiken på show och Jen vann 
till med liten marginal.
Semifinaler i världsklass!
Alexander Granlund och Johan Andersson hade ett heat där hela publiken bara 
stod och skrek
Ett av de bästa heaten nånsin på svensk mark!
I den andra semin hade Kim Fors och Jens Stark ännu ett grymt heat där 
Jens till slut och gick
till final.
Johan Andersson och Kim Fors hade sen ännu ett tokspännande heat om 
tredje plats där hemmaföraren Kim Fors till slut vann tredje plats!
Omkörning i finalen!
Till finalen började det regna lätt så det blev ännu svårare 
och det gjorde det svårt även för bedömmarna så det 
krävdes ytterligare ett heat för att avgöra det hela. Och om dagens 
heat varit bra så var detta änu bättre!! Man brukar säga 
att de byter klistermärken med varandra och det är den bästa beskrivningen 
man göra. Bättre drift går inte att få.
Det var en mycket nöjd Johan Heggblad (tävlingsledare Gröndal MSK) 
som kunde sammanfatta dagen efter att fått mycket beröm för arrangemanget, 
banan och alla funktionärer som skötte sig föredömligt.
Nu är det en månad kvar till SM i drifting som avgörs på 
banan sista helgen i juli.
 
14-06-26 Prestigemöte 
i drifting på Eskilstuna MotorSportArena!
Nu till helgen arrangerar Gröndal MotorSportKlubb premiären av 2014-års 
NEZ Drift Championship på Eskilstuna Motorsportarena eller Gröndal 
som det kallas i folkmun. NEZ står för NORTH EUROPEAN ZONE och är 
bilsportsförbunden i norra europas samarbertsorgan som också arrangerar 
mästerkap. Driftingen växer explosionsartat men detta är enda serien 
där förbunden korar en mästare.
Annars är det ofta separata inbjudningstävlingar som arrangeras av eventbolag. 
Trots den korta anmälningstiden så har vi lockat ett mycket sevärt 
startfält med förare från Estland, Finland, Lettland och Sverige.
Upplevelse och tävlingen!
Att beskriva drifting är ofta svårt, det måste upplevas! I korthet, 
en mycket extrem bil åker på kontrollerad sladd och bedöms av 
tre domare efter vissa kriterier, enkelt förklarat placering i banan, fart, 
rök mm.
I kvalificeringen åker man själv och skall utföra detta på 
bästa sätt. I elimineringen åker man två och två och 
skall i korthet vara en kopia av bilen framför som inte är det lättaste 
om man ligger en meter bakom i 130 km/ h och det är rökfyllt! Förutom 
själva tävlingsmomentet kryddas upplevelsen med ljud (ofta en v8 eller 
större), ett motor och däcksljud samt doften av bränt gummi. Eskilstuna 
är kallat lilla Japan då den är lik en av de bästa 
banorna i världen! Alltså bäddat för en upplevelse utöver 
det vanliga!
Spektakulärt startfält!
Vi hade hoppats på några fler förare men när man läser 
listan på anmälda idag så. Kan den bara sammanfattas som jämn 
och hög nivå! Stora delar av den svenska eliten utmanas av våra 
gäster från öst! Här följer en kort presentation av 
förarna och länk till resp facebooksida. 
Fredrik Sjödin Sundsvall leder årets SM serie och åker inte hit 
för att bli tvåa.
https://www.facebook.com/fredrik.sjodin
Johan Andersson, team generation sideways i en Nissan. Regerande svensk mästare 
från Linköping
https://www.facebook.com/GenerationSideways?fref=ts
Mikael Lång Linköping och teamet generation sideways i en Nissan Trea 
i årets SM premiär i Karlskoga.
https://www.facebook.com/GenerationSideways?fref=ts
Ismo Teinilä FIN Toyota, En av turisterna med vinnarambitioner. 
Han var trea i NEZ Pärnu 2013 och Nia i 2013 års NEZ slutställning. 
Tobias Olofsson från Töreboda i en BMW
Också relativt ny i gamet men har redan satt respekt i konkurrenterna.
Tobias slogs hela förra året med Kim Fors om RM titeln, Tobias är 
en flitig gäst på banan
Och kan också utmana.
https://www.facebook.com/TobiasOlofsso
Karl- Sander Lebbin Estland i en stor BMW
Är man med i teamet Estonia Drift Bandits så kanske man inet behöver 
säga mer än sevärd!
https://www.facebook.com/pages/Karl-Sander-Lebbin-alias-Tige- 
Mesilane/214417918587621
Kristjan Salmre Estland
Ännu en showman från Estland.
https://www.facebook.com/sallu1bmw
Ivo Cirulis Lettland i en nybyggd BMW för året.
Ivo är en av många segeraspiranter, En förare som har hållit 
på några år och är en av de stora namnen i Lettland, han 
var 9:a i NEZ Riga 2013 och har utlovat revanch.
Tönis Kipper Estland i en Nissan.
Ännu en förare som inte åker hit för att bli tvåa.
https://www.facebook.com/skysmokedriftteam?fref=photo
Alexander Granlund, från Karlstad och No coast Racing behöver inte 
presenteras I driftingvärlden. Alexander i sin BMW är mannen som sparrade 
mot Mad Mike på Gröndal när han var här i fjol. Även 
här är det nog bara en plats som gäller, överst!
https://www.facebook.com/alexander.granlund.5/about
Alexander Kvist från Vargöni Nissan S14
Ännu en lovande förare som i år kör b.la DATT serien.
https://www.facebook.com/alexander.kvist1
Jim Nordqvist SWE Nissan S14
Var 12:a efter Alexander Granlund I SM premiären 2014 och tvåa i den 
andra deltävlingen i Sundsvall, www.nordquistdriftingteam.com/galleri/2013/dpds-3-gr%C3%B6ndal-drift-festival-20835711
Kim Fors SWE och Eskilstuna och hemmaförare från Gröndal MSK i 
en Nissan S14 Kim är ganska ny i sporten då han började för 
bara några år sen då han flyttade ner från norrland. Kom 
ut till banan en dag och frågade vad man kunde åka här? Skoter 
gick ju inte. Vann RM ifjol och har i år gått upp till högsta 
klassen med sin potenta Nissan. Kim kan banan utan och innan och kan överaska.
Andreas Mad Mange Magnusson från Norrköping i en Opel Calibra
En man som alltid bjuder på show! Andreas var tvåa i årets första 
deltävling i SM.
https://www.facebook.com/MadDrift.se?fref=ts
Joachim Johansson SWE Nissan S13
En av många lovande unga driftare som tar chanson att utmana.
https://www.facebook.com/ViciousCompany
Jens Stark SWE Toyota GT 85
Ligger på sjunde plats i årets SM serie
https://www.facebook.com/pages/ABSMotorsport/575209672544101
Sist men inte minst!
Jarmo Savolainen FIN MB 500 Sec 
Femma I Pärnu och tia i 2013 års NEZ serie.
  Jarmop har kanske tävlingens mest udda bil som ofta blir publikfavorit, 
  en gammal Mercedes Benz Coupe med 1 100 hk! se film (https://www.youtube.com/watch?v=-X3yeRFXsuM#t=12)
  
  På fredag eftermiddag är det träning.
  På Lördag förmiddag är det träning och kval och kl 
  15:00 drar elimineringen igång.
  
  Inte bara drifting, vi kommer förhoppningsvis även bjuda på 
  lite Legends cars, den nya racingklassen i sverige.
  Löpande info kommer läggas ut på tävlingens facebooksida 
  https://www.facebook.com/NEZDRIFTESKILSTUNA
14-06-19 Stortävling 
i drifting i Eskilstuna nästa helg!
Svenska Bilsportförbundet och Gröndal MotorSportKlubb presenterade 
stolt i januari att vi skulle arrangera premiären av 2014-års NEZ Drift 
Championship den 27-28 Juni på Eskilstuna Motorsportarena eller Gröndal 
som det kallas i folkmun.
Av flera skäl så har vi tvekat över att dra igång arrangemanget 
(se sep pressinfo) men efter Stora påttryckningar från både 
bilsportförbunden och inte minst förarna så togs beslutet för 
två veckor sedan att -då Vi har Sveriges bästa bana så 
VI KÖR! berättar Johan Heggblad tävlingsledare.
NEZ står för NORTH EUROPEAN ZONE och är bilsportsförbunden 
i norra europas samarbertsorgan som också arrangerar mästerkap. För 
första gången i Sverige kan vi få se de bästa förarna 
från nio länder! Danmark, Estland, Finland, Island, Litauen, Norge, 
Lettland, Ryssland och Sverige Driftingen växer explosionsartat men detta 
är enda serien där förbunden korar en mästare. Annars är 
det ofta separata inbjudningstävlingar som arrangeras av eventbolag.
Fokus på tävlingen!
Att arrangera en tävling av denna storlek på tre veckor är ju 
ett omöjligt uppdrag men vi får mycket hjälp från svenska 
bilsportförbundet m.fl och Nu jobbar vi stenhårt för att tillsammans 
skapa ett bra arrangemang. Vi lägger all fokus på att göra en 
bra tävling och kommer inte ha den festplats som man har i ex Riga Som arrangerar 
finalen och brukar dra ca 20 000 i publiken.
Spektakulära förare redan anmälda!
Omgående då anmälan öppnade så anmälde sig flera 
av Sveriges bästa förare med extrema bilar. Jens Stark med en Toyota 
GT, hemmahoppet Kim Fors med en Nissan, Mad Mange med sin Opel Calibra med flera 
Från finland anmäldes idag en mycket spektakulär bil, Jammu Savolainens 
MB Coupe med 1 100 hk se film
(https://www.youtube.com/watch?v=-X3yeRFXsuM#t=12) 
är en av många mycket sevärda bilar som vi
kommer få se kämpa nästa helg,
Löpande info kommer läggas ut på tävlingens facebooksida 
https://www.facebook.com/NEZDRIFTESKILSTUNA 
14-06-19 Flera avgår 
ur Gröndal MSK styrelse då vi tröttnat på Eskilstuna kommuns 
agerande!
Nu har droppen fått bägaren att rinna över! Ordförande 
Patrick Lundstedt, sekreterare Pelle Blomgren har lämnat sina platser i styrelsen 
med
omedelbar verkan.
Peter Lagerlöf kassör lämnar sin plats på det extra årsmöte 
som kommer att hållas när vi vet förutsättningarna för 
vår verksamhet. Ekonomi och bokföring måste skötas men Peter 
medverkar inte på några möten med kommunen. Vi vill hålla 
på med motorsport och föreningsliv men som det har varit är kommunens 
agerande eller
icke agerande ett ständigt ämne och energitjuv och det håller 
inte.
Experkunskap krävs!
Styrelsen är detta till trots beslutsför men vi söker nya namn 
med den spetskompetens som tydligen krävs för att agera i Eskilstuna 
kommun. Vi har sen tidigare kompletterat med Fredrik Dahlberg som är sakkunnig 
inom bygglov, bygglag och vad som krävs. Vi söker nu bl.a en person 
med avancerad juridikkunskap inom kommunallag mm. Vi har också ett gott 
samarbete med sörmlandsidrotten som bistår med experthjälp. Vi 
har byggt en bana som får lovord av alla utom Eskilstuna kommun? Redan från 
byggstart 2009 har vi kallat banan för multibana, vi bygger en bana som klarar 
flera grenar! Det är av flera skäl, främst för att vi vill 
att banan skall nyttjas alla dagar i veckan.. Det skall ge en ekonomi att underhålla 
och utveckla banan och dess omgivning. Vi vet att vi tänkt rätt då 
vi fått mycket positivt beröm för vårt unika tänk. 
Ett bevis på detta är att andra banor redan nu tar efter konceptet. 
Gelleråsen är först ut att bygga en kortare bana och flera kopior 
är på gång. Vi har enligt många utövare Sveriges bästa 
drifting och supermotobana!
Föreningen har över 50 licenserade aktiva utövare! och cirka hälften 
är nya! Till det skall även läggas uppskattningsvis ca 200-300 
utövare som köper engångslicenser Trots det så är 80% 
av de som åker på banan dag inresta för banans skull. 
Området skulle med små medel kunna bli unikt i Sverige om föreningarna 
får jobba ihop!
Eskilstuna har ett unikt område! Smederna har Sveriges modernaste speedwayovaler 
men med ett eftersatt underhåll. SMK har ett område där det bedrivs 
enduro,trial, motocross och offroad, de har under en lång tidi praktiken 
fått sköta sig själva och inte belastat kommunen men även 
de behöver hjälp. Gröndal MSK skulle kunna på asfaltbanan 
köra time attack, drifting, crosskart,supermoto, minimoto, trafikutbildning 
för MC och bil mm mm Och tanken var även karting. Med ett gemensamt 
tänk och nya anpassade gemensamma lokaler, gemensamma större parkeringar/ 
depåer, kommunalt vatten & avlopp mm så kan området bli 
sveriges bästa! Utvecklingsmöjligheterna är många men idag 
känner vi oss rent ut sagt motarbetade eller så kan man säga att 
det bromsar utvecklingen av motorsportområdet.
Kommunen har ingen plan och dålig kommunikation internt och externt! Vi 
har sedan föreningen bidades i praktiken känt oss frågasatta och 
motarbetade. Vi har hela tiden varit öppna och gjort exakt vad som önskats 
av komunen men det duger ändå inte. Om det tas ett politiskt beslut 
som vi uppfattar som positivt så kommer det i praktiken omgående Ett 
tjänstemannabeslut som är negativt som försvårar vår 
verksamhet.
Fem exempel
Brandinspektion
Vi blev uppmanade av komunens tjänstemän att flytta ur våra hyrkartar 
ur det garage vi hyr av kommunen med hänvisning till en brandinspektion, 
vi fick inte vara med eller träffa inspektören. Två dagar senare 
sker stölden av samtliga hyrkartar! När vi köpt nya har vi efter 
långa diskussioner fått ha dem i garaget men tvingas tömma dem 
på allt bränsle, detta orsakar mycket onödigt jobb och stör 
både oss och smederna när de skall ha match. Efter att vår Fredrik 
Dahlberg utrett frågan så visar det sig enligt samma inspektör 
att vi får ha 500 liter bränsle i garaget och att fordonen inte alls 
behöver tömmas?? Hur kan en tjänsteman tolka så fel flera 
gånger?
Ny väg och parkering
Under våren 2013 lade föreningarna fram ett gemensamt förslag 
om ny väg och ny övre parkering. Tanken var att göra en stor övre 
parkering, för att få den plan behöver det tas bort mycket material, 
det betyder att det frigörs en stor mängd material som vi skulle kunna 
använda till att bygga väg runt speedwayovalen.
Det skulle ge en säkrare arena och alla skulle kunna bedriva verksamhet samtidigt. 
Vi skulle få en publikparkering som ligger centralt placerad och smederna 
skulle få en mer praktisk, snyggare och framförallt ett säkrare 
entré område. Föreningarna skulle göra jobbet och få 
låna maskiner. Kommunen skulle behöva stå för diesel och 
ev den översta ytan på vägen. Det som händer är att 
det är svalt intresse från tjänstemannahåll 
och det är många svåra beslut av länsstyrelsen m.fl Vi ber 
att våra sakkunniga får vara med för att hjälpa till men 
det går inte?? När vi sent om sider i praktiken tar kontakt själva 
med länsstyrelsen så är det inga stora frågor om viresonerar 
om det. Men kommunens tjänstemän stoppar vägbygget.
Under sen våren startas en panik åtgärd med utökande av 
övre parkeringen som Smederna själva med viss hjälp från 
oss övriga får bygga.
Man skulle med fördel samordna detta jobb med när det skall dras el, 
vatten och avlopp till den nya miniracingbanan på området men ingen 
har tänkt tanken?? Trots att föreningarna påpekat det.  
13-02-28 RM-regler för 
Time Attack publicerade
Nu finns tävlingsregler för Time Attack publicerade på www.sbf.se 
. 
Mästerskapet administreras av Driftingutskottet och du finner reglerna här. 
10-03-18 Alx Danielsson 
på bredsladd
Raceresset Alx Danielsson ger sig på nya tävlingsformer. Efter 
att ha kört det mesta från monstertruckar till de extremaste formelbilar 
hoppar Alx nu även på drifting, konsten att köra snyggast på 
tvären, för Arash Adibs team, PBZ.
- Drifting är ett kul komplement till mina övriga åtaganden och 
det passar också bra ihop med hur vi vill profilera Danielsson Motorsport 
i framtiden, säger Alx. Utöver vår banracingverksamhet i JTCC 
och olika Porscheklasser utvecklar vi även projektbilar som vi gärna 
kopplar ihop med driftingen. Och sen vill jag ju ha lite kul bakom ratten också.
Utomlands, och framför allt i Japan och USA är drifting en stor sport 
men i Sverige har grenen legat i träda under de senaste åren. Tillsammans 
med Arash Adib, som även sitter i Svenska Bilsportförbundets driftingutskott, 
försöker nu Alx blåsa liv i driftingen igen.
-Drifting är en bra och kul inkörsport till motorsporten. Det är 
enkelt att både delta och arrangera och för publiken är det väldigt 
spektakulärt. Arash tog driftingen till Sverige och med gemensamma krafter 
ska vi försöka få fart på den igen.
Bilen som Alx kommer att köra, en Nissan Skyline R33, kan beskådas 
på Bilsport Performance Show, den 2-7 april, på Elmia-mässan 
i Jönköping. I Svenska Bilsportförbundets monter kommer också 
intresserade att kunna få mer information om drifting.
Danielsson Motorsport, www.dms.se 
Alx, www.alx.nu  
09-03-30 Driftingträning!
Söndagen den 5/4 kl 1000 drar vi igång Sydsveriges första 
organiserade driftingträning.
Platsen är på Läreda industriområde, öster om Bergendahls.
Är du intresserad av att prova på så tar du med dig en hyfsat 
potent bil samt en "bilsport- el mchjälm", vilket är det lägsta 
kravet för att få köra.
Det går bra att förhandsanmäla sig på hlmkmail@yahoo.com 
eller att ställa frågor. 
C G Wilke 070-521 58 02, Träningsansvarig 
07-05-08 Regler för 2007
Regler för 2007 i Drifting finns 
nu att ladda ned från sbfs hemsida:
http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=5 
 
05-09-25 Rickard Larsson första 
mästaren i Drifting
Drifting 
är en ny gren inom SBF och den första mästeren heter Rickard Larsson. 
Rickard är från Örebro och sladdade runt i en PV544 från 
1960.
Tre deltävlingar har ingått i Swedish Drift Series, där de två 
första gick på Malmby flygfält i Södertälje. Där 
kom Rickar tvåa respektive trea. Tredje deltävlingen gick på 
Västerås flygplats och där hade Rickard en hård kamp mot 
Henrik Carlsson. Men i finalen snurrade Henrik, precis vid målgång 
vilket gjorde att domarna fick ett lätt jobb.
Drifting har nämligen domare som dömmer olika moment, som hur bredd 
det går, utan att man tappar kontrollen. Kraftig rökutveckling, gillas 
ockå! 
Motorsport i Värmland gratulerar Rickard Larsson till segern!!
Mer info hittar du på www.drifting.se 
05-04-07 Premiär för 
Drifting utanför Strängnäs
Gasa MK i Eskilstuna är den klubb 
som är först ut med att arrangera en tävling i Drifting - bilsportens 
första gren utan tidtagning.
Premiärdatum blir den 10 juli. Därefter arrangerar Gasa MK ytterligare 
två tävlingar, 13 augusti och 10 september.
- Tidigare har vi bara arrangerat mässor och utställningar, så 
det blir en spännande sommar, säger Henrik Carlsson, ordförande 
i Gasa MK.
Tävlingsplats blir södra banan på Malmby, gamla flygfältet 
utanför Strängnäs.
- Det är bästa alternativet för där finns flera naturliga 
kurvor, säger Henrik Carlsson.
Drifting har nyligen antagits som gren inom Svenska Bilsportförbundet. Reglerna 
är enkla: det gäller att köra på sladd så mycket som 
möjligt genom banan. Tre domare dömer, men också publiken är 
delaktig.
- O ja, ju större ovationer från åskådarna desto högre 
domarpoäng, säger Henrik Carlsson. I stora drag är också 
allt utom fyrhjulsdrivet och rörramsbilar tillåtet. Fast bakhjulsdrivet 
rekommenderas, eftersom det sladdar mera
  
 04-12-13 Drifting 
- en sportgren på tvären
  
De tre domarna tittar på hur väl föraren 
behåller och utnyttjar sitt ställ på bilen genom
hela banan. Här ser vi Conny Jensen, Västerås. 
Foto: Privat
Med Drifting får Svenska Bilsportförbundet sin första gren utan 
tidtagarur. Redan nästa år ska den förare utses som bäst 
behärskar att köra sin bil på tvären.
För den oinvigde kan det se ut som om Drifting bara är "bredsladdande" 
utefter asfaltsbanan. 
- Domarna bedömer ett helt banparti och i princip ska du åka racinglinjen 
- fast på ställ, säger Henrik Carlsson.
Tillsammans med Conny Jensen har Henrik redan ägnat ett par år åt 
Drifting, som ursprungligen startade i Japan för mer än 15 år 
sedan. Till USA kom grenen förra året och intresserade kom i tiotusental. 
Här hemma blir Drifting första nya sportgren inom Svenska Bilsportförbundet 
(SBF) sedan 1991.
- Publiken ser allt och det är action hela tiden. Hög fart, tight och 
mycket show, förklarar Henrik.
Här i Sverige kommer vi inledningsvis att få se bilarna tävla 
en och en under överseende av tre domare. Utomlands tävlar man också 
två och två, eller i team med uppemot sex bilar i samma heat.
- Vi räknar med att köra ett par tre tävlingar i sommar, säger 
Henrik.
Reglementet håller på att ta form, klart är dock att endast tvåhjulsdrivna 
bilar tillåts. Farterna blir för höga annars. Till instegsklasserna 
kommer det att vara fritt fram för vanliga bruksbilar.
- Ökar du effekten, och därmed farten, ökar också säkerhetskraven, 
säger Henrik som själv kör en modifierad, gatregistrerad Volvo 
240 med skyddsbur.
Alldeles nyligen träffade företrädare för SBF Henrik Carlsson 
och Conny Jensen. En arbetsgrupp bildades och ett nytt möte är inplanerat 
innan jul.
- Vi tittade på grenen redan i somras och styrelsen bestämde att vi 
ska ta tag i taktpinnen, säger Kåge Schildt, förbundsordförande.
- Det här ligger i tiden och är definitivt någonting för 
ungdomarna och för publiken, fortsätter han.
Går alla planer i lås får STCC-publiken se Drifting redan i 
sommar i någon paus. Och då kan tidtagaruren läggas åt 
sidan. Här är det inte snabbast över mållinjen som vinner 
- utan den som bäst driver sin bil på tvären genom banan.  
Fakta Drifting
Kännetecknas av: Att stället börjar innan kurvan och avslutas först 
efter hela bansektionen.
Bra jämförelse: Som konståkning fast med bil
Startade: Första större tävlingen kördes 1989 i Japan där 
det heter Doriftu.
Tävling: Efter träningen är det kval och sedan eliminering som 
i dragracing.
Vinnare: Den som lyckas göra så mycket trick som möjligt på 
en viss bansträcka. Och till publikens jubel, vilket är en viktig faktor.
Klasser utomlands: En bil, två eller hela team med upp till sex bilar i 
samma heat.
Däcksåtgång: Ett nytt räcker knappt en tävling
 
Lite beroende på bilens effekt och vikt.
Banminimum: Tre svängar åt olika håll och en kort raka.
Medlemmar i arbetsgruppen: Henrik Carlsson, Conny Jensen, Daniel Azzarri (SBF:s 
kansli), Kenneth Thorén (förbundsstyrelsen) samt Håkan Kujahn 
(rallyutskottet).
Info: Ring Henrik Carlsson 0707-386 707 
   
