| Reglemente 
                          för Suzuki Cupen 2011 | 
                         
                          
                         | 
 
                    Syfte
                      Att bedriva en enkel och billig rallycup där de tävlande 
                      erbjuds tävla på så lika villkor som möjligt. 
                      Cupen avser att föra sin drygt 20-åriga tradition 
                      vidare genom att ha ett enkelt reglemente som strävar 
                      efter att göra bilen så tävlingsanpassad 
                      som möjligt för minsta möjliga kostnad. 
                      
                      Onödiga regeländringar skall i möjligaste 
                      mån undvikas för att ge bilägarna en trygghet. 
                      Den sociala biten skall prioriteras för cupdeltagarna 
                      t.ex. med olika träffar och aktiviteter samt en aktiv 
                      hemsida, www.motorsportivarmland.nu/suzuki.html. 
                      Stor vikt skall läggas vid att mer erfarna deltagare 
                      skall stötta och hjälpa våra unga förare. 
                      Allt under mottot "Mycket rally för pengarna"..
                      
                      Antal tävlingar
                      Totalt antal deltävlingar är bestämt till 
                      7st. varav 5st räknas i sluttabellen, så även 
                      om någon deltävling ställs in.
                      
                      Förarklasser
                      A-, B- och C-förare tävlar tillsammans i en sammanslagen 
                      klass.
                      Utbildningsförare tävlar i en egen klass.
                      **
                      Poängberäkning
                      5 poäng delas ut till alla som kommer till start, gäller 
                      alla tävlingar och kan således räknas sju 
                      gånger.
                      
                      I deltävlingens totala resultatlista får 1:an 
                      20p, 2:an 16p, 3:an 14p, 4:an 12p, 5:an 10p. 6:an får 
                      nio poäng och därefter fallande poäng ner 
                      till 10:an samt övriga deltagare som kommer i mål 
                      som alla får 5 poäng.
                      
                      Vid varje deltävling delas lika många poäng 
                      ut för sträckprestationerna som för slutresultatet. 
                      Sträckpoängen delas med tävlingens antal 
                      sträckor. Exempel, 20 poäng skall alltså 
                      delas ut till sträcksegrarna i en tävling som 
                      har fyra sträckor. Detta innebär att sträcksegrarna 
                      får 5,00 poäng per sträckvinst och en 2:a 
                      plats ger 4,00 poäng. Har tävlingen 5 sträckor 
                      får man 4,00 poäng per sträckvinst och 3,20 
                      poäng för andraplatsen.
                      
                      Bilar i kategori 2, se nedan, får i cupens interna 
                      resultat ett tidspåslag på 1%, en siffra som 
                      närsomhelst under säsongen kan justeras av cupledningen 
                      för bibehållen rättvisa. Eventuell procent 
                      ändring gäller från beslutsdatum och framåt.
                      
                      Särskiljning
                      Vid lika poäng vid cupen slut döms fördel 
                      till den av de inblandade som har bäst resultat i finaltävlingen.
                      
                      Startordning/seedning
                      Cupen påkallar seedning enligt aktuell cuptabell, 
                      se hemsida och att poänglösa startar sist i förarklassordning. 
                      Vid seedning av nytt års första deltävlingar 
                      tas även hänsyn till föregående års 
                      resultat. Cupen har som målsättning att cupdeltagarna 
                      startar gemensamt, längst fram i startfältet.
                      
                      Tillåtna bilar
                      Grupp N bilar med max 1300 cc motorer.
                      
                      För tävlande i Suzuki Cupen gäller följande:
                      Kategori 1:
                      Bilarna ska vara homologerade i Grupp N enligt FIA, och 
                      där följa gällande reglemente FIA Appendix 
                      J, se www.sbf.se
                      Differentialbroms får monteras i original växellådshus. 
                      
                      Växellådan skall vara av originaltyp med original 
                      drevsats enl. homologiseringshandling. Bil som av olika 
                      skäl, t.ex. stolar/bälten, är klassad i Grupp 
                      H men som i övrigt uppfyller Appendix J och Grupp N 
                      regementet är tillåtna i kategori 1.
                      
                      Kategori 2: Bilar med max 1300 cc motorer.
                      Grupp H eller Grupp N klassad bil med av cupen godkänd 
                      drevsats och/eller låg slutväxel. I en Grupp 
                      H klassad bil tillåts avsteg från Grupp N handlingen 
                      gällande kosmetiska detaljer och sprinkler.
                      
                      Teknisk kontroll
                      Tolkningar och kontroll av att gällande reglemente 
                      följs utförs i deltävlingen av respektive 
                      arrangörs tekniska personal. Protester gällande 
                      deltävling handläggs av arrangören.
                      
                      Tolkningar och kontroll av att gällande reglemente 
                      följs i cupen utförs av cupledningen. Protester 
                      handläggs av cupledningen.
                      
                      Inom cupen kan tekniska kontroller genomföras efter 
                      beslut av cupledningen. Genom anmälan till cupen accepterar 
                      man eventuellt genomförande av internkontroll. Med 
                      en öppen attityd skall varje deltagare i cupen alltid 
                      generöst kunna kontrolleras av sina medtävlare.
                      
                      Enhetsutrustning
                      Cupledningen förbehåller sig rätten att 
                      införa enhetsutrustning, t.ex. däck, för 
                      bästa sportsliga rättvisa om de ekonomiska fördelarna 
                      bedöms tillräckligt stora.
                      
                      Anmälan till Suzuki Cup 2011
                      Anmälningsavgift till Suzuki Cup är 1000kr. Avgiften 
                      inbetalas till Plusgiro konto 406 31 47-5, betalningsmottagare 
                      Lars Jonsson. Märk betalningen med "Suzuki Cup" 
                      och ange namn, förarklass och klubb på talongen. 
                      För den som vill prova på Suzuki Cup och åtnjuta 
                      delar av dess fördelar men är osäker på 
                      ett komplett seriedeltagande ber vi kontakta cupledningen.
                      
                      Cupledning
                      Följande personer har åtagit sig att ingå 
                      i cupledningen 2011:
                      Lars Jonsson (cupgeneral) E-post: lars.jonsson@gordet.n
                      Viktor Windahl. E-post:  
                       victorwindahl@hotmail.com 
                      
                      Ola Strömberg. E-post: ola@blastermaster.com 
                      ola@blastermaster.com 
                      
                      
                      Prisutdelning
                      Prisutdelning sker efter eller i samband med sista deltävlingen.
                      
                      Tolkning och ändring av reglemente
                      Tolkning och ändring av reglemente under pågående 
                      säsong kan endast utföras genom beslut av cupledningen. 
                      Justering av reglemente inför ny säsong beslutas 
                      av årsträffen.
                      
                      Reglemente 
                      för utskrift  
                      pdf