|  
       06-02-28 I januari 1978 
        kom första nummret av Motorsport i Värmland ut 
        På den här sidan kommer jag då och då att fylla 
        på med material ur tidningarn. Har du någon 
        tidning får du gärna låna den till mig, så kan 
        jag scanna in materialet. Vill även tacka Roger som skänkt mig 
        de två första numren av MiV! Jag lovar att förvalta dem 
        väl och ska se till att så många som möjligt får 
        del av det underbara materialet. Bland annat hittar vi här Lars Bäckman 
        som är co-driver åt Sven-Inge Neby! Ja, ni kommer själva 
        att få se artiklarna växa fram här. 
      
      Vi inleder nostalgiresan bland Inax artiklar, med hans inledande ord 
        i det första numret; 
        Årgång 1 Nr 1 Januari 1978: 
     | 
  
   
     
      
         
            
             
            Bilden som prydde framsidan av nr 1, 1978 var 
            från minirallyt Solstanatta, där många akrobatiska 
            variariationer utspelades framför Roland Thyrbergs kamera. Saaben 
            på omslaget kommer från Torsby och den som tillfälligtvis 
            mist kontrollen över fordonet är A-föraren Kjell-Åke 
            Önnberg.    | 
          Femårsplan 
            satt i verket 
             
            Det visste ni inte, att den här tidningen var på tapeten 
            redan 1973. Tyvärr råkade jag ut för de största 
            pessimisterna då: motortidningar finns det alltför många 
            av ändå, var tongångarna vid den tidpunkten. Och 
            då fick förstås gadden ur för ett fortsatt projekt 
            av en värmländsk motortidning. Tanken har sedan funnits 
            där minst ett par gånger om året, men det definitiva 
            steget har aldrig tagits. 
             
            1978 hade jag i allafall bergsäkert gett mig katten på 
            att tidningen skulle ut. Och här är den nu, nummer 1, efter 
            fem år. Det finns lika många motortidningar nu om inte 
            fler. Men ingen har tagit ner mig på jorden som 1973. Bara uppmuntringar, 
            prenumerationer har strömmat in - trots att ni knappast visste 
            vad ni slängde ut pengar på, fotografen Roland Thyrberg 
            har gjort ett enormt arbete i mörkrummet med en rikt bildmaterial 
            att vraka bland, ni som bidragit med annonser. Ja, alla har ni varit 
            en sporre i upptakten. 
             
            Någon har också undrat om det blir en tidning med ett 
            par blad. Men såpass länge har jag varit med i skrivarbranscen 
            att det inte ska vara några problem att fylla en 32-sidig tidning 
            varje månad under året även om det bara har värmländsk 
            anknytning. Det har också besannats i detta inledande skede. 
            Helt överhopad med material har saker som helt enkelt måste 
            med, fått ställas över till kommande nummer.  
             
            1977 var ett stort värmländskt motorår med framgångar 
            både för aktiva och arrangörer. En liten del av det 
            som händ återspeglas i detta nummer.  | 
         
       
     | 
  
   
    Artiklarna införda utan 
      någon form av rakning.  
       
      Ingen ska tro att jag glömt varken svenska mästare eller andra 
      succéer. Utrymmet hr bara inte räckt till. 1977 års händerlser 
      kommer att finnas med åtminstone i ett par nummer av MiV. 
       
      Här kommer utlovad annan motorsport än rally och rallycross, och 
      det kommer. Roadracing har redan nu utrymme och banracing för bilar 
      är på gång. Känner någon speciellt varmt för 
      karting, speedway och båtsport är ni välkomna att redogöra 
      dessa grenar i ord och bild. 
       
      Stora förhoppningar finns om ett lika bra motorår 1978 både 
      för de aktiva och vi som nöjer oss med att spela åskådarens 
      roll. 
       
      Ingwar Axelsson | 
  
   
     
      .................................................................................................................................................... 
       Ur MiV nr 1 Januari 1978 
      Värmlandsklubbarnas rallytävlinar 
      1977 i sammandrag 
      Rallysäsongen 1977 har varit rik på tävlingar och enbart 
      inom länsgränsen den bästa på många många 
      år. Med några få undantag har tävlingarna präglats 
      av deltävlingar i Värmländska Rallyserien, som sparkade igång 
      sin andra upplaga direkt efter årsskiftet. Vinter månadeernas 
      januari, frebruari och första veckan i mars när Finnskoga MK stod 
      på tur och den tittills fina tävlingsvintern flöt bort på 
      några dagar. 
       
      Samtidigt med vintern försvann också alla minirallyt. Klubbarna 
      har fått känna på ett hårdare klimat vad det beträffar 
      lån av vägar för dessa tävlingar, men privata och kommunala 
      väghållare har ändå hjälp klubbarna med kortare 
      vägstumpar som räckt till för rallyspecial A och ett par 
      rallyspecial B. Tävlingar har i varje fall inte saknats även om 
      längden blivit begränsad på säsongens barmarksdel. 
       
      Ett år rinner snabbt undan, men nändå kan det vara svårt 
      att dra sig till minnes vad som hänt i början på en säsong. 
      Här nedan följer ett sammandrag av den värmländska tävlingssäsongen 
      i korta ordalag, men som ändå visar att det tävlats flitigt 
      och där förarna haft många möjligheter till uppklassning, 
      vilket också i mycket hög grad utnyttjats. 
       
      (alla tävlingar i tidningen kommer att laddas 
      upp här lite då och då) 
       
     | 
  
   
    | MK 
      Ratten "Finnskogsvalsen" 8/1 1977 | 
  
   
     
      
         
          Första helgen i 
            januari vet alla rallyåkare att kosan ska styras mot Torsby. 
            Årsöppningen innehöll förutom VR-serien även 
            FM för Västra BF. 125 tävlande kom till start för 
            att åka de 23 milen som uppdelats på 12 specialmil. 
             
            Roger Wennerstrand, Glava fick en klar segermarginal och främst 
            då i specialklassen där sekunderna drygades ut sedan ett 
            antal åkare blivit hindrade av Alf-Göran Hagelin, som fått 
            stopp mitt i vägen på den andra av sträckorna. Sven-Inge 
            Neby ingick i den klanen men visade p återstoden av tävlingen 
            att Roger nog fått sig en match om totalsegern. De fyra minuter 
            det kom att handla om var nästan identisk med Nebys väntetid. 
             
            Standard A med Lars-Erik Walfridsson i spetsen bjöd därför 
            Glava-föraren bäst a motstånd men segeravstånden 
            kom ändå att stanna på 2,25. 
             
            En sträcka på 3,5 mil ändrade också en del i 
            protokollet och hade inte Arne Walfridsson hamnat utanför vägbanan 
            hade han förmodligen tagit hand om standard B-klassen. Nu blev 
            det Bo Karlsson, Kils MK förunnat att vinna klassen med överlägsen 
            marginal.  | 
            
            Roger Wennerstand, SMK 
            Glava, vräkte sig fram snabbast bland snömassorna i Finnskogsvalsen 
            och blev året 1977 dess första totalvinnare. Foto: Roland 
            Thyberg 
             
              
            Kan dom inte ploga lite bredare i Torsby. Göran Haag, Forshaga 
            har stora problem att ta sig fram med sin Chrysler.  
            Foto: Roland Thyberg  | 
         
         
            | 
         
       
     | 
  
   
    Ladda 
      ner sidan i pdf 
      (332 kb)  
       
      Till toppen på sidan 
      .................................................................................................................................................... | 
  
   
    | Storfors 
      MK "Storforsnatta" 15/1 1977 | 
  
   
     
      
         
          Storfors MK var egentligen 
            den enda klubb som fick problem med vintern. In i det sista jobbade 
            man med att ta upp vägar som inte varit plogade tidigare under 
            vintern och fast man i ett sista desperat försök satte in 
            distriktets största snöröjningsfordon låg den 
            packade snön där den låg. Tävlingsdags blev man 
            sålunda tvungna att stryka tre hela specialsträckor och 
            hälften av en annan. Hade arrangören insett det omöjliga 
            i snöröjningen i tid hade man säkerligen ordnat så 
            att återstoden av banan kunnat köras två varv, men 
            nu fick deltagarna hålla till godo med en förkortad bansträckning 
            som ändå gav ett tillräckligt utslag. 
             
            Om Sven-Inge Neby och Alf-Göran Hagelin var otursförföljda 
            i Torsby kom man igen desto bättre nu och ordnade dubbelseger 
            före torsbyvinnaren Roger Wennerstrand. Den senare inledde starkt 
            men var vid ett par tillfällen ute och synade i snökanterna 
            och avhängdes från segerpositionen. 
             
            Krister Karlsson, Hagfors som åkt av och brutit i Torsby revanscherade 
            sig med seger i Stanard A före Rune Åhlin. 
             
            En total femteplats gick till specialåkande föraren Kent 
            Böe från Hällefors som vann standard B före A-förarna 
            Kent-Eric Gustavsson, Årjäng och Keijo Savolainen, Björneborg, 
            som sinsemellan jagade varandra i mål med en sekunds differens. 
             | 
            
            Krister Karlsson, Hagfors med sin ständige kartläsare Kaj 
            Persson utmärkte sig med fina placeringar på försäsongen. 
            I Storfors, från vilken bilden härär, blev det bara 
            seger i standard A, men helgen efter fick samtliga deltagare stryka 
            p foten i Nordmaksnatta. Foto: Roland Thyberg 
             
             
             
             | 
         
         
            
              | 
         
       
     | 
  
   
    Ladda 
      ner sidan i pdf 
      (206 kb)  
       
      Till toppen på sidan  
      .................................................................................................................................................... 
       | 
  
   
    | Årjängs MK "Nordmarksnatta" 
      22/1 1977  | 
  
   
     
      
         
          | När Årjängs 
            MK arrangerade sin del i VR-serien fick man konkurrens av Östgötarallyt. 
            101 förare plus 15-talet debutanter kom ändå till 
            start och de fick sig till livs en trevlig minirallytävling i 
            Nordmarken. Ett par åkare som brutit i Östergötland 
            hann också med start i Årjäng och en av dem Roger 
            Wennstrand. Trots att denne segrade i specialklassen räckte det 
            ändå inte till någon totalseger då Hagforsaren 
            Krister Karlsson visade sig klart snabbast med sin standard A-Volvo. 
            Kristers seger var mycket övertygande om man även betänker 
            att han förlorade cirka 20 sekunder i en snövall på 
            den sjunde sträckan. För övrigt dubbelt standard A 
            i toppen då Rune Åhlin halkade in på andraplatsen. 
            Åhlin hade därmed öppnat serien med tre andraplaceringar 
            i följd. 
             I standard B blev det norskt genom Lars Sundling i sin tvivelaktiga 
              standard B-Honda. Av värmlandsgänget överraskade 
              Lennart Skogh, Kil genom att komma tvåa och ta fullpoängaren 
              i serien. 
            Från de lägre förarklasserna kan man lägga 
              märke till hur Ove Olofsson, Eda tog sin tredje raka seger 
              för året i C-förarnas standard B och att Mats Jonsson, 
              Forshaga började visa sin styrka i B-special. 
             
           | 
           
            
           | 
         
       
     | 
  
   
    Ladda 
      ner sidan i pdf 
      (595 kb)  
       
      Till toppen 
      på sidan  | 
  
   
    | .................................................................................................................................................... 
       | 
  
   
    Kils MK "Snösvängen" 
      29/1 1977 
       
      
         
          | Kils MK såg till 
            att rallyförarna inte fick vila en enda helg i januari. "Snösvängen" 
            ingick också i Västras förbundsmästerskap och 
            Göteborg d.o. Man fick också hela 167 startande och där 
            de två senaste årens segrare i "Snösvängen" 
            Jan-Erik Lundgren från hemmaklubben och Anders Kulläng, 
            Team Westom var de stora favoriterna. Båda hade också 
            möjlighet att köra till sig Bil f:a Lasse Jönssons 
            poängpris för alltid och därför satsades det extra 
            hårt från dessa redan från starten. Tävlingen 
            verkade också gå Kullängs väg. När mer 
            än hälften av de 10 specialsträckorna körts ledde 
            han med 18 sekunder. Ledningssekunderna försvann emellertid och 
            Lundgren i sin gamla men fint iordninggjorda fabriks V4 tog över 
            kommandot och ökade på försprånget i mål 
            till 62 sekunder över Anders. Den sistnämnda fick nöja 
            sig med att vinna standard A, sedan han haft problem med bilen. | 
            
            Medan Tomas Tärne, Säffle MC tagit paus i en snödriva 
            under Kils "Snösvängen" smyger klubbkompisen Stig-Arne 
            Nilsson förbi. Foto: Roland Thyberg | 
         
         
          |  
             Keijo Savolainen, Björneborg var relativt 
              ohotad i standard B och från de lägre förarklasserna 
              var Mats Jonsson, Forshaga den överlägset tongivande med 
              en fin totalplacering. 
            Toppåkarna Alf Göran Hagelin och Roger 
              Wennerstrand rullade med sina bilar och fick bryta. Vad det beträffar 
              Roger var det första kullerbyttan någonsin 
           | 
         
       
        
        
       
       
      Till 
      toppen på sidan  | 
  
   
    | .................................................................................................................................................... | 
  
   
    | SMK Karlskoga 
      "Nobelsvängen" 19/2 1977 | 
  
   
     
      
         
          Serietävlarna fick ett välbehövligt 
            uppehåll tills det blev dags för femte omgången i 
            Karlskoga. SMK som var nya deltagare i VR-serien för året 
            samordnade sitt arrangemang med T-klubbars. Tävlingsdags pågick 
            ett rejält oväder och fast vägarna plogades om strax 
            före start kom blötsnön i så rikliga mängder 
            att underlaget blev mycket sörjigt och sikten var lika med noll. 
             
            De tävlande var i stora drag jämt fördelade mellan 
            de olika serierna och helt broderligt delade man också upp sig 
            på lika positioner vad beträffar de främre och viktigare 
            placeringarna. Två förare utgick med totalsegern, Sven-Inge 
            Neby, MK Ratten som vann specialklassen hade åkt exakt lika 
            med standard A-vinnaren Sören Hellqvist från Hällefors. 
             
            Och när resultaten sammanräknats från standard B visade 
            det sig att Keijo Savolainen, inte förmått köra ifrån 
            Mats Danielsson, Nora som åkt exakt lika fort på de fem 
            specialsträckorna. Tätduon i standard B delade också 
            femteplatsen totalt. Morgan Carlsson, Filipstad och Sten Wennerstrand, 
            Glava var de enda som lyckades klämma sig emellan vinnarparet 
            och Saab-förarna från standardklassen. 
             
            Till 
            toppen på sidan  | 
            
              | 
         
       
     | 
  
   
    | .................................................................................................................................................... | 
  
   
    | MK Team 
      Westom "Arvikanatta" 26/2 1977  | 
  
   
     
      
         
          När team Westom kom igen med Arvikanatta 
            var det för många av deltagarna en ny bekantskap. 1973 
            låg närmast i tiden innan årets tävling. Sex 
            specialsträckor hade man att bjuda de tävlande på, 
            som kom i ett antal av drygt 160. Sten Wennerstrand, Glava som åkt 
            jämnt och mycket fort hela vintern fick nu sin välförtjänta 
            fullträff sedan bl.a. filipstadsåkarna Morgan Carlsson 
            och Alf-Göran Hagelin kommit utanför resultatlistan. Hagelin 
            hamnade i ett broräcke medan Morgan tog maxtid redan på 
            den andra sträckan. 
             
            Keijo Savolainen måste ha haft ett hårt tryck på 
            gaspedalen i sin standard-Saab. En total fjärdeplats och blott 
            sex sekunder från standard A-vinnaren Krister Karlsson, talar 
            för det. Den som orkade bjuda Sten Wennerstrand främsta 
            motståndet var ändå Lars-Ove Olsson Forshaga. 
             
            Flera hemmaförare deltog i tävlingen men Stefan Nyberg var 
            ensam om att ta klassvinst. Däremot radade man upp ett antal 
            andraplaceringar. 
             
            Arvikanatta innehöll också norska inslag och där visade 
            John Unnerud att det ännu finns takter kvar för att hänga 
            med i de främre träffarna. 
             
            Till 
            toppen på sidan  
              | 
            
            Snödrivorna såg 
            relativt likadana ut under vintern, men i det här vägbytet 
            handlar det om Arvikanatta och Opeln körs av Lars-Anders Granberg, 
            Hagfors. Foto: Ebbe Johansson 
              
              
             | 
         
       
     | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    | Likenäs 
      MK "Dalbyrundan" 5/3 1977  | 
  
   
     
      
         
          Vintern visade inge ansatser på att avta 
            när motorklubben i Likenäs arrangerade minirally första 
            lördagen i mars. Flera av länets förare hade också 
            ställt kosan till Nora/Kopparberg där VFM-tävling avverkades. 
            Dessa hade nog hoppats på en tävling två veckor senare 
            i Finnskoga. Men dmed Dalbyrundan var det färdigåkt för 
            den avdelningen av vintersäsongen visade det sig senare. 
             
            Dalbyrundan blev en dramatisk sekundhistoria där favoriten Sven-Inge 
            Neby kom undan med segern i behåll, även om de handlade 
            om det minsta möjliga - 1 sekund! 
             
            Det var Trysils Jens Sögaard som ända in till sista sträckan 
            hade en betryckande ledning, när han i en svårforcerad 
            backe på sista sträckan fastnade i de 30-talet sekunder 
            som erfordrades för att Neby skulle ta sig förbi. En bit 
            efter på tredjeplatsen var det ännu jämnare när 
            Arnold Eriksson, Storfors och Rune Åhlin använt samme tid. 
            Båda blev tvåa i sina respektive klasser. Standard A-bilarna 
            hängde således bra med, trots att tävlingen betecknades 
            som mycket snabb. 
             
            I frånvara av segerrike Keijo Savolainen tog Lars Asker, Kils 
            MK, hand om standard B där fjolårssegraren i klassen, Lasse 
            Enoksson inte orkade få upp det nödvändiga tempot 
            på Saab Sporten, men som ändå tog en tredjeplats 
            i klassen efter Gunnar Henrikssons saab av betydligt nyare årgång. 
             
             
            Till 
            toppen på sidan  | 
            | 
         
       
     | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    | Succé 
      för nya rallycrosscupen | 
  
   
     
      
         
          En svensk-norsk idé fick fritt 
            utlopp under året när fyra deltävlingar avgjordes 
            i rallycrosscupen för svenskar och norrmän. Dramatiken som 
            utspelades i de två tävlingarna på Höljesbanan 
            sitter säkert fast på näthinnan och speciellt den 
            första avdelningen som kördes i den värsta värmen 
            i mannaminne var bland det intensivaste jag skådat på 
            en rallycrossbana. 
             
            Den store "boven" Håkan Broberg med sin vassa BMW 
            stötte på allt och alla och möjligen var det tur att 
            han aldrig återkom till andra tävlingen i Höljes eller 
            finalen i Eidsvoll. Hatet lyste i alla norrmäns ögon och 
            även en del av svenskarna som fått smaka på Götene-förarens 
            beska medicin hade svårt att förstå hans aggressivitet. 
             
            Nordnoske Martin Schanche var heller ingen duvunge med törnar 
            åt höger och vänster. I andra tävlingen på 
            Höljesbanan visade han sig dock från en annan sida och 
            bjöd på skön uppvisning. Vann samtliga tre kvalsheat 
            och fick utkämpa en spännande final med stilåkaren 
            framför alla - Bror Danielsson. 
             
            Om bror varit lite elak och stött på Schanche i Sista kurvan 
            före mål hade nog en ny finalvinst varit nära till 
            hands. Bror var nämligen populär A-finalssegrare i första 
            Höljestävlingen och hade bara finalerna varit det allena 
            gällande i den här cupen då vet val katten om inte 
            Bror stått som slutsegrare här också. Men det var 
            i kvalheaten det räknades poäng och i topp ståtade 
            så småningom nämnde Schanche med Roger Johansson 
            på andra plats före Bror. 
             
            1978 tar man nya tag och ett stort huvudbry för arrangören 
            Finnskoga MK blir hur man ska få fram de svenska förarna. 
            Det är inte bara att det saknas intressenter från förarhåll 
            utan problemet ligger på helt motsatt håll. På förslag 
            finns att de fem första svenskarna i 77-års cup ska vara 
            direktkvalificerade och den resterande bunten får kvala. Kanske 
            det vankas en speciell uttagningscross vad det lider. Ja på 
            något sätt måste det lösas utan att någon 
            skall trampas på tårna och känna sig förbigången. 
            En kam man mot man kanske trots allt är enda lösningen. 
           | 
            
            Bror Danielsson sågs ofta anföra heaten på Höljesbanan. 
            Närmast i jakten är Ulf Karlsson, Team Westom som i sin 
            tur håller sin norrman bakom sig.  
            Foto: Rolf Hedström. 
             
              
            Inbjudningsheat för bilar ur Volvo Rallycrosscup tillhörde 
            de mer succegivande inslagen vid tävlingarna i Höljes. Volvo-åkarna 
            körde så bilflisorna yrde om dem. Vi ser fram mot årets 
            stora Volvo-final på Westombanan i höst. 
            Foto: Roland Thyberg | 
         
         
            
            Dramatik in till sista 
            metern i Finnskogas andra rallycross. Med nöd och näppe 
            håller Martin Schanche undan för en anstormande Bror Danielsson. 
            Schanche med Escorten vann så småningom hela cupen med 
            Bror några poäng efter på tredjeplatsen. Foto: Rolf 
            Hedström 
             
            Till 
            toppen på sidan  | 
         
       
     | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    Per 
      Eklund värmlandsbäst i RAC 
      
         
          Som vanligt, frestas man 
            skriva, var det klar Värmlands-dominans i det engelska "RAC-Rallyt" 
            som avslutade Rally-VM 1977. Inte mindre än åtta av de 
            19 startande svenska ekipagen utgjordes av värmlänningar. 
             
            För att dra ekipagen i startnummerordning var det Per Eklund 
            i en Saab 99 med 225 hk, Per-inge Walfridsson i en Toyota Celica på 
            240 hk, Bror Danielsson i en Opel Kadett GTE med crossflow-motor på 
            200 hk, Anders Kulläng med en likadan bil fast med en vanlig 
            grupp -motor på cirka 180 hk. Den siste i raden värmländska 
            fabriksförare var Lars Carlsson, Karlstadsbon som numera har 
            Holland som hemvist. Lars kom med en fabriksbil Opel, en GTE trimmad 
            till Grupp 1. Denna motor var inte  
            i allra bästa ordning och gav säkert inte mer än 120 
            hk. Den tappra privatåkartrion bestod av  | 
           
             
              Anders Kulläng/Bruno Berglund, Team Westom 
              resp Kils MK, tog sin tyska grupp 2-Opel till säker seger i 
              klassen trots att bilen fick dras för handkraft en lång 
              bit på en specialsträcka. Foto: Claes Uddgren 
           | 
         
       
     | 
  
   
     
      
         
            
            Sören Nilsson, Kils MK, 
            såg sammanbiten och samlad ut inför starten i RAC-rallyt. 
            Men det hjälpte inte den här gången.  
            Foto: Claes Uddgren | 
          Sören Nilsson i sin nya grupp 1-GTE, 
            Lasse Jönsson med en 3-liters Porsche Carrerra samt förre 
            Honda-åkaren Kjell Melin, som nu kom med en alldeles ny VW Golf 
            GTI som var anmäld i grupp 1. Av andra tappra oktett kom så 
            småningom hälften i mål efter 5 dagars intensivt 
            tävlande. Den drygt 300 mil långa banan innehöll inte 
            mindre än 69 specialsträckor, av vilka ett tiotal kördes 
            på ren asfalt. Rallyt startade i London, hade två etappuppehåll 
            samt mål i York i norra England. 
             
            Vi har forskat i lite vad som hände de tappra 8. Bäst klarade 
            sig Per Eklund, vilken dock punkterade redan på SS4. Det kostade 
            honom bara en halvminut, men vad värre var, en sämre startplacering 
            efter den första dagens etapp. Det "riktiga" rally 
            startade andra dagen och då startade man i den ordning man var 
            placerad efter just SS4. | 
         
       
     | 
  
   
    Pers otur höll i sig på andra 
      dagens första sträcka, SS11, där ett framhjul brast. Eftersom 
      varken Per eller Stig Blomqvist har med sig reservhjul på de kortare 
      sträckorna för viktsparandets skull, fick Per och co-driver Björn 
      Cederberg stanna och skifta framhjulet mot ett av de bakre, varpå 
      man linkade i mål på sträckan. Detta äventyr kostade 
      3,5 minut och ett ännu sämre utgångsläge. Men under 
      den första nattetappen var Per i högform och åkte faktiskt 
      bättre än sin stallkamrat hos Saab. Undan för undan avancerade 
      Per utan större äventyr fram till den 5:e och sista dagen. Vid 
      det laget hade den svarta Saab 99:an avancerat ända upp till 7:e plats 
      och hade dessutom sjätteplacerade finnen Kyösti Hämälainen 
      inom räckhåll. 
       
      Mer otur 
      När 6SS återstod, skiljde endast 20 sekunder dem åt. Men 
      på SS64 hade per otur igen. Ett bakhjul slog i en timmerstock som 
      låg i vägkanten, och innan någon hann göra något, 
      slog bilen runt och hamnade i en jordvall bakom en timmerhög. Cederberg 
      blev så rädd att han boxade ut vindrutan. Men välvilliga 
      åskådare fans till hands och de bar snart upp Saaben på 
      vägen igen. Märkligt nog var ekipaget igång inom 2 minuter 
      och kunde omplåstrad ta upp jakten. Nu hade Per rasat till 10:e plats 
      bakom Bror Danielsson, som var utan koppling och därför var ett 
      lätt byte. 
       
      Per Eklund blev alltså nia till sist och Bror tia. För att då 
      övergå till Bror, så dök hans största problem 
      upp redan efter besiktningen. Man upptäckte då att motorn var 
      kaputt. Ett foder hade släppt och vatten hade strömmat in överallt. 
      Som tur var, var Opeln av engelsk härkomst och en ny motor fanns i 
      stallets garage, 25 mil norr om London. Det blev till att skicka iväg 
      en löpare och hämta den nya motorn, montera in den över natten 
      och på något egendomligt sätt få till stånd 
      en ny besiktning av bilen. Sedan detta gjorts fungerade motorn klanderfritt 
      under hela rallyt. Bror var dock inte helt nöjd med väghållningen 
      och i halvtid höjde man bilen något, varpå GTE:n blev mer 
      lättkörd. Sjätteplats låg faktiskt inom räckhåll 
      när kopplingen rasade. Då endast en dagetapp återstod, 
      fick Bror växla utan att koppla och förlorade därmed både 
      tid och placeringar. 
       
      Pi Walfridsson hade denna gång anförtrotts en av Toyotas tre 
      fabriksbilar - de andra kördes av Hannu Mikkola och fransmannen Jean-Luc 
      Therier. Tråkigt nog kom inte Pi alls överens med bilen, trots 
      att den gick som tåget. Men medan Therier åkte av vägen 
      och hamnade nedanför en brant slänt, gjorde inte Per-inge några 
      misstag och kunde till slut bärga 14:e plats totalt. 
       
      Skjortan av för Walter 
      Anders Kulläng åkte, alltså enligt fabrikens order i grupp 
      2, där hans främste motståndare var hans egen stallkamrat 
      Walter Röhrl. Men när väl asfaltssträckorna var avslutade 
      åkte Anders skjortan av Walter, vilket måste ha varit en smula 
      förargligt för tysken som just skrivit under ett fett kontrakt 
      för Fiat 1978. 
       
      Fram till SS14 stämde allt för Kulläng, men här brast 
      en liten bromsslang inne i motorrummet och utan broms fick Anders slå 
      av på takten. Det kostade honom 3,5 minut. I fortsättningen gick 
      det bättre och efter andra etappen hade han avancerat fram till 11:e 
      plats strax bakom Bror Danielsson. Walter Röhrl försvann i slutet 
      av denna etapp, sedan han krökt en ventil vid övervarvning i ett 
      hopp - han låg då fem minuter efter Anders. 
       
      När endast 400 meter återstod att köra av SS41 tvärstannade 
      Kullängs Kadett. Ett litet hjälprör till kardanen hade gått 
      av. Med åskådares hjälp sköt man bilen över mållinjen. 
      Då det var uppför en bit, tog äventyret 7,5 minut. Via bilens 
      kommunikationsradio hade man fått servicen att ta sig till sträckmålet, 
      men det tog en del tid innan rätt reservdel hade kommit till servicestället 
      och det såg i det längsta ut som om Anders skulle hamna utanför 
      respittiden. Men det klarade sig med en del transportprickar. Under sista 
      natten gick allt bra och därmed kunder Anders avancera fram till 15:e 
      plats strax bakom Pi Walfridson. 
       
      Lars Carlsson blev tyvärr inte så gammal i rallyt. Trots sin 
      slöa motor var han snabbaste grupp 1-åkare på SS1 och låg 
      sedan och kämpade om andra plats i två dagar innan han blev offer 
      för en ouppmärksam privatbilist som bröt sig ur en bilkö 
      vilken Lars var i full färd med att passera. Trots att krocken blev 
      våldsam blev ingen människa skadad, men fortsatt tävlande 
      var otänkbart. | 
  
   
     
      
         
          Överraskande snabb var Lasse Jönsson, som 
            ju inte tävlar mer än ett par tre ånger om året. 
            Första etappen gick åt att få bort rattrosten. Vid 
            omstarten låg Lasse 34:a o 180 mannafältet före bland 
            annat Triumphs senaste tillskott, finnen Marku Saariskto samt hela 
            det hårdfriskande grupp 1-gänget. 
             
            Det hela verkade gå vägen för Lasse fram till SS24, 
            där han råkade ut för en punktering. Efter hjulbyte 
            ville dock inte Porschen starta. Det visade sig vara insprutningspumpen 
            som valt detta tillfälle att upphöra med sina tjänster. 
            Exit Jönson. 
             
            Sören Nilssons friskade som vanligt hårt med sin Opel På 
            SS5, racerbanan Donington var han ute och balanserade på två 
            hjul i halmbalarna men redde upp problemet och gid ut som 56:e  | 
            
            Engelska Opel hade satsat 
            på Bror Danielsson, Årjängs MK, som vid sin sida 
            hade engelsmannen Mike Board. Hade kopplingen stått pall hela 
            rallyt hade nog plceringen blivit bättre. Foto: Claes Uddgren. | 
         
       
      ekipage på andra etappen. I grupp 1 låg Sören delad 8:a 
      med Chryslers fabriksåkare Will Sparrow. Redan andra kvällen 
      på SS17 exploderade kopplingen som var helt standard och inte klarade 
      de större däcken på asfaltsbitarna. 
       
      Prick 19 sträckor klarade Kjell Melin. När han gick i mål 
      på den aktuella sträckan sprang funktionärerna till skogs 
      för bakvagnen stod i lågor. Det var bakbromsarna som brann upp 
      och därmed var Kjells Golf-debut till ända. Han hade så 
      dags avancerat till 10:e plats i grupp1. Att Björn Waldegård 
      vann hela rallyt före Hannu Mikkola och en bunt Fordar är inte 
      mycket att orda om, det är redan inskrivet i historieböckerna 
      när detta läses. | 
  
   
    |  
       Text: Claes Uddgren 
     | 
  
   
     
      Till 
      toppen på sidan   | 
  
   
    Hemmavinst 
      för Mats Andersson  
      Hagfors MK som inte ämnat ha debutanter i sin Uddeholmsrunda gjorde 
      en separat tävling för dessa fram på senhösten. Samtidigt 
      inbjöd man klubbens egna förare i ädel kamp göra upp 
      om de snabbaste tiderna. 
       
      Mats Andersson som inte varit i farten så mycket under året 
      med sin gröna V4:a hade inga större problem att åka ifrån 
      de övriga 13 från klubben som ställde upp. Jämnare 
      var det om andra- och tredjeplatserna. 13 sekunder efter Mats var B-föraren 
      Lennart Aronsson och bara en sekund sämre var Kurt Eriksson från 
      A-klassen och C-föraren Peter Henriksson som noterade samma tid. Förutom 
      de licencierade från Hagforsklubben infann sig också 20 debutanter. 
       
      
         
          | A-förare | 
          B-förare | 
          C-förare | 
         
         
          1. Mats Andersson, 232 
            2. Kurt Eriksson, 246 
            3. Lars-Anders Granberg, 250 
            4. Christer Axelsson, 451 | 
          1. Lennart Aronsson, 245 
            2. Bertil Grosch, 260 
            3. Ottar Törnqvist, 459 
            4. Kjell Söderberg, 803 | 
          1. Peter Henriksson, 246 
            2. Lennart Bengtsson, 251 
            3. Rune Rådh, 258 
            4. Håkan Grosch, 270 
            5. Leif ANdreasson, 445 
            6. Kenneth Jonsson, 450 | 
         
       
       
      Till toppen 
      på sidan  | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    | Team 
      Uddeholm för Hagforsförare | 
  
   
     
      
         
          Tre Hagforsförare med kartläsare 
            kommer från årsskiftet att gå samman i ett team. 
            Namnet på det nya laget blir "Team Uddeholm". Visst 
            reklamstöd kommer att erhållas från Uddeholms AB. 
             
             
            Följande åkare med kartläsare ingår: 
            Klass Std A Volvo 142 GL: 
            Krister Karslson - Kaj Persson 
            Klass special Saab V4:  
            Mats Andersson - Sune Elofsson 
            Klass special Saab V4:  
            Mats Andersson - Sune Elofsson 
            Klass special Saab V4:  
            Svante Persson - Lars-Erik Persson. 
             
            Deras program kommer att bestå av SM-tävlingar, Svenska 
            Rallyt, EM-tävlingen  
           | 
            
            Team Uddeholm frv. Kaj Persson, Lars-Erik Persson, Svante Persson, 
            Mats Andersson, Sune Elofsson och Krister Karlsson. Foto: Roland Thyberg. | 
         
       
     | 
  
   
    |  
       Sydsvenska samt Värmländska Rallyserien. Planer finns också 
        att tävla i rallycross. Mats Andersson har en Saab V4 rallycrossbil 
        och avser att ställa upp i Svensknorska Rallycrosscupen. Svante Persson 
        och Krister Karlsson kommer att åka tävlingar modell Karlskoga 
        Rallycross med grupp 2-bilar. 
         
        Krister Karlsson kommer eventuellt att gå över till specialklassen. 
        Mats och Svante har för närvarande sina motorer för trimning 
        hos trimningsspecialisten Ström i Trollhättan. Svante har en 
        extra kaross iordningställd. Allt är således väl 
        föreberett för en flygande start för Team Uddeholm under 
        1978. 
      Till 
        toppen på sidan  
     | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    |  
       Förbundsmästerkskapen 
        i Västra BF 1977 
        Västras Förbundsmästerskap har i vanlig ordning genomförts 
        i diciplinerna minirally, rallyspecial, bilorientering, karting samt miniracing. 
        I den sistnämnda grenen har vi värmlänningar inget att 
        hämta men i övrigt ser tabellerna riktigt prydliga ut på 
        sina håll. Förbundsmästerskapstävlingar i minirally 
        har stått på MK Ratten och Kils MK.s program och kompletterande 
        klubbar har varit Vara MK och MK Kopparberg/Nora MK. Någon femte 
        deltävling fick man märkligt nog inte fram och samtliga avgjordes 
        på vinterhalvåret. De som tävlade om FM-poäng i 
        rallyspecial fick tävla i Fägre, Stenungsund, Falköping, 
        Alingsås och Vänersborg. Bilorienterarna klarade av sitt program 
        i Skövde och Hällefors SM-deltävling. Västras kvalificeringstävlingar 
        för rallycross-SM i Götene och Karlskoga gällde deras FM-tecken. 
        I karting har Munkfors MC-arrangerat en av de två tävlingarna 
        i klass A. 
         
        Som framgår av nedanstående tabeller har värmlänningarna 
        varit framstående med segrar både för Lars-Erik Walfridson 
        och Keijo Savolainen i minirally. Enligt min mening borde Roger Wennerstrand 
        ha toppat specialtabellen. Hur var det egentligen, blev Hans Gustavsson, 
        Teknis rapporterad för sin start i Torsby. Han kom ju direkt från 
        ett genomfört Bergslagsrally och hopade på Finnskogsvalsen. 
        De sex poäng han tog där var precis den marginal han behövde 
        för att klara Roger. Nu missade Roger den förstaplaceringen, 
        men vad värre var - Roger gick miste om de 3000 kronor som Volvo 
        utlovat i början på året till alla Volvo-åkare 
        som vunnit förbundsmästerksap. 
         
        Nu tog Roger visserligen hem specialklassen i rallyspecial, men det kunde 
        hav varit det dubbla. Åt Keijo Savolainen, Björneborg fanns 
        inget att göra då han åkte hem serien med full pott. 
        Men är dessa listor helt officiella skulle nog också Bo Karlsson 
        varit tvåa. Med all säkerhet är det samme Bo som befinner 
        sig på 11:e plats och lägger man till de 11 poäng till 
        de tidigare 29 räcker det för att passera Fägres Bengt 
        Lindqvist i standard B. 
         
        I kartingen lägger man märke till hur Munkfors många aktiva 
        börjar breda ut sig. Enda flickan vi kunnat hitta, Carina Gustavsson 
        hör hemma i munkfors och har placerat sig som åtta både 
        i klass a och G. Men var har Storfors kartare tagit vägen? 
     | 
  
   
    |  
         
          
         
        Till 
        toppen på sidan  
     | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    |  
       Jarmo Saks C-trea i 
        "Sista Möjligheten" 
        Några Värmlands-förare valde minirallyt "Sista Möjligheten" 
        i Lindesberg som sista möjlighet för uppklassning innan året 
        var till ända. Över de sju specialsträckorna hade en roadbook 
        upprättats av Bruno Berglund som är bosatt i Lindesberg mellan 
        tävlingsvarven. 
         
        Tidsmässigt lyckades C-föraren Jarmo Saks, SMK Karlskoga, bäst 
        av värmlandsförarna och tog en tredjeplats i specialklassen. 
         
         
        Det var ont om värmländska A-förare och Kenneth Lindgren, 
        SMK Karlskoga i en Volvo 142 var enda startande.  
         
        Tävlingen blev en stor triumf för SMK Örebros Gunnar Pettersson 
        som hade 1.11 tillgodo på Folke Egefalk, Nora. Thord Svensson, Christinehamn 
        var en av de startande i C std A., men han gav upp efter näst sista 
        sträckan. Dessförinnan hade han dock inkasserat ett sträckpris 
        på SS4. Bäste C-förare i std A skulle få en sats 
        varselljus. Det var ju i alla fall ett litet plåster på såret 
        eftersom han tvingades bryta. 
         
        Magnus Wesström, Forshaga, som tänkt ta sina sista två 
        poäng till B-förare hamnade i ett träd med sin Saab. 
     | 
  
   
    |  
        
          
         
        Till 
        toppen på sidan  
     | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    | Sven-Inge 
      Neby Volvo-Cup-tvåa tog poäng i samtliga deltävlingar | 
  
   
     
      
         
          | Sven-Inge Neby och Lars-Erik Walfridsson, 
            MK Ratten, var de enda värmlänningarna som gick in riktigt 
            hårt för Volvo Rallycrosscup. Tormod Fjeld, Finnskoga MK 
            dök upp i ett par arrangemang med sin Amazon men hade aldrig 
            lyckan med sig i de tuffa kvalomgångarna. 
             1977 blev det för första gången riktiga tävlingar 
              och flera deltagare kunde plockas in. Sven-Inge Neby genomförde 
              hela seriens sex tävlingar med att ta poäng i alla. Det 
              innebar att han fanns med i endera A- och B-final vid samtliga tillfällen. 
              Det gav förstås också Neby fin utdelning, när 
              han slutade som totaltvåa i hela cupen. 
               
              Lars-Erik var annars den av de två  
           | 
            
            Här är du illa klämd Lars-Erik. 
            Torsby Volvon får sina tryckar av Kjell-Åke Hellqvist 
            t.v. och Göran "Krax" Jansson i den femte deltävlingen 
            på Kungsängsbanan i Norrköping. Foto: Rolf Hedström | 
         
       
     | 
  
   
    |  
       Torsbyförarna som öppnade serien bäst, blev sist i A-fial 
        på Sturup med Neby hade samma placering i B-final. 
         
        Neby tog sedan revansch när cupen hamnade på Kinnekulle, då 
        var han trea i A-finalen efter Åke Rådström, Stockholm 
        och Max Jensen, Nora. Lars-Erik blev utan. 
         
        I nästa tävlingsomgången gästade man Motala och där 
        var Lars-Erik nära att köra till sig segern. Den annars omutlige 
        Rådström hade missat starten och Lars-Erik stack med sin turbo-Volvo. 
        Men "Rådis" jagade ikapp och blev först över 
        mållinjen igen. Neby gjorde vid ett tillfälle en attack på 
        Stockholmaren, men hamnade till slut i en däcktrave efter en lång 
        balansakt på två hjul. Efter den uppgörelsen i Motala 
        låg Lars-Erik trea och Sven-Inge Fyra i Volvo-cupen. 
         
        Fjärde omgången kördes i Hallstavik och där var Sven-Inge 
        dagens man i flera bemärkelser. Först vann han alla sina tre 
        kvalheat och hade den sammanlagt bästa tiden i A-final. Finalen gick 
        också helt Nebys väg och noterades för sin enda seger 
        i cupen. Sven-Inge tog därmed steget till andraplatsen i cupen, medan 
        Lars-Erik som blev lottlös i Hallstavik rasade till femteplatsen. 
         
        Dessa positioner hölls också genom femte omgången i tabellen. 
        Tävlingen som då avgjordes i Norrköping låg Lars-Erik 
        sist i B-final och Sven-Inge som klarat sig till A-final blev också 
        han jumbo där. Sven-Erik Andersson, MSK Kvarnvingarna vann och det 
        förde honom plötsligt förbi Neby när det blev dags 
        för finaltävlingen i Hedemora. 
         
        Hedemora-banan hade genom regn förvandlats till en hal leråker. 
        Neby var ouppnåelig på sin tredjeplats och den andra låg 
        inom räckhåll. Det löste sig genom att Sven-Erik Andersson 
        missade starten i någon av finalerna och Neby fick plats i B-final 
        tack vare att en inkvalad konkurrent inte kunde komma till start. Det 
        är till att ha tur ibland. Lars-Erik kom ingen vart i leran, jo han 
        kanade ner till nionde plats i sluttabellen. 
         
        Lars-Erik ligger i hårt för att den kommande säsongen, 
        då han ska ratta en Volvo 343 som han och Neby ställer i ordning. 
         
        Sven-Inge kanske överhuvudtaget inte kan köra cupen 1978. Han 
        har ju under den gångna säsongen delat bil med Per-Arne Persson 
        och det är hans tur 1978. 
         
        Annars kan Värmland se fram mot grand finale i den här cupen 
        då Westom-banan i Arvika blir skådeplats för detta intressanta 
        arrangemang. Ren final i Arvika, dit de inkvalade startar från noll, 
        oavsett utgången av tidigare tävlingar som ingår i cupen 
        1978 
         
        Till 
        toppen på sidan  
     | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    Seriemästare 
      standard A -77 
      
         
          Rune Åhlin, Team 
            Westom och 40 fyllda i november kammade till sist hem seriesegern 
            i standard A efter en enorm poängjakt med Krister Karlsson från 
            Hagfors som hade segern från året innan att försvara. 
            Rune var smart, när tävling nr 16 avgjordes i Hagfors och 
            Krister tvingades stå över tog Rune den chans han hade 
            och knep den betydelsefulla 50-poängaren som innebar serievinst 
            och samtidigt gjorde sista tävlingen i Forshaga en vecka senare 
            betydelselös. 
            - "Med det startnummer jag fick i Forshaga hade jag inte med 
            bästa vilja i världen orkat ge Krister en match" sa 
            Rune efter det han blivit minutslagen av Krister Karlsson i sista 
            omgången. | 
            
            Fadern, Sonen och den vinstgivande Opeln. Rune 
            och Herry Åhlin, Team Westom, det mest framstående paret 
            i 1977 års standard A-klas. 
            Foto: Ebbe Johansson | 
         
       
     | 
  
   
    Rune som oftast setts med sonen Jerry på 
      co-driverstolen har varit en tävlingsflitig man säsongen -77. 
      Inte nog med att ha kuskat runt i seriens 17 tävlingar. Med jämna 
      mellanrum har han prackats på Ulf Sundbergs Chrysler som han styrt 
      till den ena framgången efter den andra. Tävlingar både 
      lördag-söndag och vid ett par tillfällen två tävlingar 
      samma dag tillhörde den naturliga rutinen ett slag. 33 tävlingar 
      säger en del om att han haft det snärjigt under året.  
       
      Det mesta har också gått problemfritt fast en för honom 
      ovanlig incident inträffade i Trollhättans minirally Strömkarlen, 
      när han på sista sträckan la sin vinstrika Opel GTE på 
      sidan. Kanske var det sviter därav som fick bränsleinsprutningen 
      att ge upp i inledningen av Solsnatta två veckor senare. Så 
      vitt jag mins enda gången han agerat åskådare under 1977. 
       
      MK Team Westom har Rune Åhlin att tacka för mycket genom året 
      seger för klubblag. Rune har varit den säkra ettan i Westomklubben. 
       
      I Torsby, Årjäng och Kil startar han den nya tävlingssäsongen 
      i Chryslern. Återfinns alltså i specialklassen till en början 
      av serien, låter den egna Opeln vila till Svenska Rallyt. Och längre 
      än så är inte hans program inrutat. Bidar alltså tiden 
      och utvecklingen av säsongstarten, som kan bli nog så lyckosam 
      för den rutinerade Westom-föraren. 
      Till 
      toppen på sidan   | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    90 
      debutanter i Kils klubbmästerskap 
      
         
          När Kils MK arrangerade 
            sitt klubbmästerskap fredagarna den 4:e, 11:e och 18:e november 
            var man nära att ta sig vatten över huvudet. Första 
            kvällen blev man helt överrumplade när drygt 100 ekipage 
            anmälde sig till start. Naturligtvis blev det förvirring 
            i organisa-tionen och tävlingen drog ut på tiden, men påföljande 
            fredagskvällar var man väl förberedde när startantalet 
            i det närmaste höll sig konstant.  
             
            90 förare med debutantlicens deltog i någon av de tre omgångarna 
            där två olika specialsträckor och -prov stod på 
            programmet varje kväll. Drygt 40 av debutanterna genomförde 
            alla tre tävlingarna. 
             
            Kils egna förare gjorde samtidigt upp om klubbmäster-skapet 
            i samtliga förar- och bilklasser. Två av tävlingarna 
            fick deltagarna tillgodoräkna sig. Kjell Melin såg till 
            att han blev klubbmästare i specialklassen redan efter två 
            omgångar, till den tredje hade han rest till RAC-rallyt med 
            sin fina Golf GTI. Jan-Åke Karlsson vann samtliga tre tävlingar 
            i standard A, vilken bedrift också bestods C-förarna Göran 
            Karlsson i standard B och Göran Fredriksson i Special. 
             
              
            Jan-Åke Karlsson hade brått under klubbtävlingarna 
            som Kils MK arrangerade. Klubbmästare i standard A efter tre 
            segrar. 
            Foto: Leif Forsman. | 
           
            
           | 
         
       
     | 
  
   
     
      Till 
      toppen på sidan   | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    | Börje 
      vann Fjugestas Luciasväng | 
  
   
    SMK Karlskogas rallyförare hade inget 
      svårare val när det gällde att välja tävling den 
      12 dec. Alternativet var Forshaga, men Fjugesta ligger trots all närmare 
      och dit begav sig Karlskogingarna. 
       
      Sex specialsträckor skulle genomköras och favorit till segern 
      var SMK Örebros stand in för Stig Blomqvist, Gunnar Pettersson. 
       
      Nämnde Gunnar hade däremot alldeles för brått på 
      första sträckan och ställde av Saaben i snön. I 13 minuter 
      skottade man innan bilen var loss och då hjälpte det inte att 
      han vann både SS 2, 3, 4 och 6. 
       
      Nej Karlskogas Börje Nilsson som fått nytt "skal" till 
      sin Volvo efter den vådliga vurpan i Gelleråsens rallycross 
      för vanliga rallybilar, hade hela tävlingen i sin hand och tog 
      totalsegern sex sekunder före Per-Olov Almqvist, Teknis MC. Men då 
      hade Börje varit av lite lätt på sista sträckon och 
      sumpat 20-talet sekunder. C-föraren Carl-Axel Gustavsson i en Ascona 
      hemförde också en klasseger till karlskogaklubben på sin 
      jämnhet. Carl Axel var i topp på två av specialsträckorna. 
      Missen som Börje råkade ut för på SS6 kostade också 
      SMK lagsegern. Nu ska förstås inte allt skyllas på Börje, 
      som gjorde vad som ankom på honom, någon annan kunde ju lika 
      gärna ha pressat sig de två sekunder eller rättare sagt 
      tre som fattades för att gå förbi Teknis MC. Björne 
      Nilsson var också bäste Volvo-åkare på SS2 och det 
      inbringade honom ett sträckpris. 
       
        
       
       
      Till 
      toppen på sidan   | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    Seriemästare 
      standard B -77 
      
         
          Årets 
            standard B-suverän var Keijo Savolainen, Björneborgs MK. 
            Seriens tre sista minirallyn behövda han inte ens ägna en 
            tanke åt och när han ställde upp i CMK:s RSA på 
            Gelleråsen var seriesegern redan i hamn. Keijo svarade själv 
            för sju delsegrar och extra fin hjälp fick han av sina konkurrenter 
            som slog varandra huller om buller. Inte förrän i sista 
            omgången kunde Lennart Nilsson, Kil, bli den ende i standard 
            B-klassen som tog fler än en seger. 
             
            Savolainen som hela tiden haft grannklubbens Peter Anderzohn på 
            högerstolen stack dessutom emellan med Västras Förbundsmästerksap 
            i minirally och vann detta på maximala 45 poäng. | 
           
             
              Ordförande i Björeborgs MK, Keijo 
              Savolainen och sekreteraren i Christinehamns MK, Peter Anderzohn 
              har under 1977 samarbetat till serieseger i Standard B, med Kejo 
              som förare och Peter som pådrivare  
           | 
         
       
     | 
  
   
     
      Keijo som åkte hela vinterdelen i en Saab V4 sålde märligt 
      nog den vinstgivande bilen. Men det är helt i sin ordning när 
      det gäller bilhandlare Savolainen. Det är många rallyfordon 
      som gått genom hans händer de senaste åren. och den förmåga 
      han besitter att alltid få fram konkurrenskraftiga bilar gör 
      sig alltid påmind i många sammanhang. 
       
      Innan seriens barmarksomgång startade var Keijo i kontakt med hundkojespecialisten 
      Dalhems Bilservice i Vessigebro som genast ställde upp med en Austin 
      1275. Lite halvproffsigt fick alltså Keijo köra de många 
      rallyspecialerna, vilket han också klarade på ett förtjänstfullt 
      sätt, med flera segrar i den lilla bilen. Ett kort mellanspel i en 
      Saab blev det på nytt under sommaren då han kom över en 
      gammal Blomqvistare från Trollhättan. Special-Saaben styrde han 
      elegant till seger i Lindesbergs Augustimånen. Spekulanterna blev 
      till slut för envisa så bilen gjorde han sig av med strax efteråt. 
       
      Inför den nya säsongen står han åter i valet och kvalet 
      när det gäller bilval. Dalhems ser gärna att han sprider 
      mer framgång med "Hunnburn" som han själv kallar minibilen, 
      men har samtidigt garderat sig med en V4:a som han snokat upp i Ljusdal 
      och som han själv varit ägare till - dock inte i tävlingsbruk. 
      SM-poängen plockade han hem under året för att blir andraseedad 
      och tänker ge sig med i SM-delen för rallybilarna. men vilken 
      bil han väljer för SM respektive serietävlingar är stora 
      problem han brottas med i starten -78. | 
  
   
     
      Till 
      toppen på sidan   | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    Seriemästare 
      special -77 
      
         
          Sven-Inge Neby. Det namnet 
            börjar bli slitet efter otaliga framgångar och segrar under 
            1977. Ingen annan har behövt släpa med sig hem så 
            många totalvinster till boningen i Ekshärad som just Nebys 
            grabb. Följdriktigt kom också topplatsen i rallyseriens 
            specialklass. Efter sju starter och lika många segrar var det 
            egentligen aldrig någon tvekan. Konkurrenterna hade för 
            länge sedan gett upp hoppet och inriktade sig på så 
            hedersamma placeringar som möjligt i Nebys närhet. 
             
            Frågan var bara om han skulle hinna fullfölja  
            de tio nödvändiga tävlingarna innan serien  
            tog slut. Det var långt ifrån avgjort när serien 
            närmade sig the end, men så kom den förlösande 
            fullpoängen i Hagfors och av bara farten knep han andraplatsen 
            i Forshagas finaltävling. 
             
            Anledningen till hans balansgång med följande | 
           
             
              Mästaren i specialklassen och den städigt 
              favorittyngde Sven-Inge Neby, MK Ratten har oftast haft Lars Bäckman 
              som kartläsare, men på bilden skymtar en annan framstående 
              serietävlare, Gunnar Henriksson från samma klubb som 
              var tvåa totalt i standard B. 
           | 
         
       
     | 
  
   
    nervpåfrestning 
      ligger i hans enorma aktiviteter på alla områden. Rallytävlingar 
      ser han egentligen som en bisak, Sven-Inge har tusen järn i elden. 
      Och ska det inte skruvas och byggas bilar åt Pi Walfridson, så 
      handlar det om rallycross, trimning och justering av alla de slag åt 
      många kompisars tävlingsfordon. Frågan är väl 
      om inte Neby har ett finger med i spelet i varenda Volvo som rullar i Klarälvdalen 
      med vida omnejder. Och till råga på allt har han gjort comeback 
      som ishockeyspelare efter ett par års uppehåll. Neby svek inte 
      när hemortens hockeylag ställde upp i seriesystemet och behövde 
      en robust och säker kämpe i sitt lag. Men hur orkar han? Han är 
      ju trots allt bara människa! 
       
      Vi får nog också se skymten av Sven-Inge på en och annan 
      tävling under 1978 även om han så att säga tar en dag 
      i taget. Svenska Rallyt vet vi åtminstone att han har svårt 
      att hålla sig ifrån, inte minst efter den stronga insatsen i 
      senaste rallyt. Om "Svenska" gått någon annanstans 
      än i Värmland hade han aldrig reflekterat över den tävlingen. 
       
      Det är underligt egentligen. omkostnader och succén vore given. 
      Fast, skulle Sven-Inge nappa på ett liknande anbud månntro? 
      Ingen tycks vara mer nöjd med tillvaron än den kolugne och trygge 
      ekshäringen. | 
  
   
     
      Till 
      toppen på sidan   | 
  
   
    | ................................................................................................................................................... | 
  
   
    Per 
      Eklund värmlandsbäst i RAC 
      
         
          Som vanligt, frestas man 
            skriva, var det klar Värmlands-dominans i det engelska "RAC-Rallyt" 
            som avslutade Rally-VM 1977. Inte mindre än åtta av de 
            19 startande svenska ekipagen utgjordes av värmlänningar. 
             
            För att dra ekipagen i startnummerordning var det Per Eklund 
            i en Saab 99 med 225 hk, Per-inge Walfridsson i en Toyota Celica på 
            240 hk, Bror Danielsson i en Opel Kadett GTE med crossflow-motor på 
            200 hk, Anders Kulläng med en likadan bil fast med en vanlig 
            grupp -motor på cirka 180 hk. Den siste i raden värmländska 
            fabriksförare var Lars Carlsson, Karlstadsbon som numera har 
            Holland som hemvist. Lars kom med en fabriksbil Opel, en GTE trimmad 
            till Grupp 1. Denna motor var inte  
            i allra bästa ordning och gav säkert inte mer än 120 
            hk. Den tappra privatåkartrion bestod av  | 
           
             
              Anders Kulläng/Bruno Berglund, Team Westom 
              resp Kils MK, tog sin tyska grupp 2-Opel till säker seger i 
              klassen trots att bilen fick dras för handkraft en lång 
              bit på en specialsträcka. Foto: Claes Uddgren 
           | 
         
       
     | 
  
   
     
      
         
            
            Sören Nilsson, Kils MK, 
            såg sammanbiten och samlad ut inför starten i RAC-rallyt. 
            Men det hjälpte inte den här gången.  
            Foto: Claes Uddgren | 
          Sören Nilsson i sin nya grupp 1-GTE, 
            Lasse Jönsson med en 3-liters Porsche Carrerra samt förre 
            Honda-åkaren Kjell Melin, som nu kom med en alldeles ny VW Golf 
            GTI som var anmäld i grupp 1. Av andra tappra oktett kom så 
            småningom hälften i mål efter 5 dagars intensivt 
            tävlande. Den drygt 300 mil långa banan innehöll inte 
            mindre än 69 specialsträckor, av vilka ett tiotal kördes 
            på ren asfalt. Rallyt startade i London, hade två etappuppehåll 
            samt mål i York i norra England. 
             
            Vi har forskat i lite vad som hände de tappra 8. Bäst klarade 
            sig Per Eklund, vilken dock punkterade redan på SS4. Det kostade 
            honom bara en halvminut, men vad värre var, en sämre startplacering 
            efter den första dagens etapp. Det "riktiga" rally 
            startade andra dagen och då startade man i den ordning man var 
            placerad efter just SS4. | 
         
       
     | 
  
   
    Pers otur höll i sig på andra 
      dagens första sträcka, SS11, där ett framhjul brast. Eftersom 
      varken Per eller Stig Blomqvist har med sig reservhjul på de kortare 
      sträckorna för viktsparandets skull, fick Per och co-driver Björn 
      Cederberg stanna och skifta framhjulet mot ett av de bakre, varpå 
      man linkade i mål på sträckan. Detta äventyr kostade 
      3,5 minut och ett ännu sämre utgångsläge. Men under 
      den första nattetappen var Per i högform och åkte faktiskt 
      bättre än sin stallkamrat hos Saab. Undan för undan avancerade 
      Per utan större äventyr fram till den 5:e och sista dagen. Vid 
      det laget hade den svarta Saab 99:an avancerat ända upp till 7:e plats 
      och hade dessutom sjätteplacerade finnen Kyösti Hämälainen 
      inom räckhåll. 
       
      Mer otur 
      När 6SS återstod, skiljde endast 20 sekunder dem åt. Men 
      på SS64 hade per otur igen. Ett bakhjul slog i en timmerstock som 
      låg i vägkanten, och innan någon hann göra något, 
      slog bilen runt och hamnade i en jordvall bakom en timmerhög. Cederberg 
      blev så rädd att han boxade ut vindrutan. Men välvilliga 
      åskådare fans till hands och de bar snart upp Saaben på 
      vägen igen. Märkligt nog var ekipaget igång inom 2 minuter 
      och kunde omplåstrad ta upp jakten. Nu hade Per rasat till 10:e plats 
      bakom Bror Danielsson, som var utan koppling och därför var ett 
      lätt byte. 
       
      Per Eklund blev alltså nia till sist och Bror tia. För att då 
      övergå till Bror, så dök hans största problem 
      upp redan efter besiktningen. Man upptäckte då att motorn var 
      kaputt. Ett foder hade släppt och vatten hade strömmat in överallt. 
      Som tur var, var Opeln av engelsk härkomst och en ny motor fanns i 
      stallets garage, 25 mil norr om London. Det blev till att skicka iväg 
      en löpare och hämta den nya motorn, montera in den över natten 
      och på något egendomligt sätt få till stånd 
      en ny besiktning av bilen. Sedan detta gjorts fungerade motorn klanderfritt 
      under hela rallyt. Bror var dock inte helt nöjd med väghållningen 
      och i halvtid höjde man bilen något, varpå GTE:n blev mer 
      lättkörd. Sjätteplats låg faktiskt inom räckhåll 
      när kopplingen rasade. Då endast en dagetapp återstod, 
      fick Bror växla utan att koppla och förlorade därmed både 
      tid och placeringar. 
       
      Pi Walfridsson hade denna gång anförtrotts en av Toyotas tre 
      fabriksbilar - de andra kördes av Hannu Mikkola och fransmannen Jean-Luc 
      Therier. Tråkigt nog kom inte Pi alls överens med bilen, trots 
      att den gick som tåget. Men medan Therier åkte av vägen 
      och hamnade nedanför en brant slänt, gjorde inte Per-inge några 
      misstag och kunde till slut bärga 14:e plats totalt. 
       
      Skjortan av för Walter 
      Anders Kulläng åkte, alltså enligt fabrikens order i grupp 
      2, där hans främste motståndare var hans egen stallkamrat 
      Walter Röhrl. Men när väl asfaltssträckorna var avslutade 
      åkte Anders skjortan av Walter, vilket måste ha varit en smula 
      förargligt för tysken som just skrivit under ett fett kontrakt 
      för Fiat 1978. 
       
      Fram till SS14 stämde allt för Kulläng, men här brast 
      en liten bromsslang inne i motorrummet och utan broms fick Anders slå 
      av på takten. Det kostade honom 3,5 minut. I fortsättningen gick 
      det bättre och efter andra etappen hade han avancerat fram till 11:e 
      plats strax bakom Bror Danielsson. Walter Röhrl försvann i slutet 
      av denna etapp, sedan han krökt en ventil vid övervarvning i ett 
      hopp - han låg då fem minuter efter Anders. 
       
      När endast 400 meter återstod att köra av SS41 tvärstannade 
      Kullängs Kadett. Ett litet hjälprör till kardanen hade gått 
      av. Med åskådares hjälp sköt man bilen över mållinjen. 
      Då det var uppför en bit, tog äventyret 7,5 minut. Via bilens 
      kommunikationsradio hade man fått servicen att ta sig till sträckmålet, 
      men det tog en del tid innan rätt reservdel hade kommit till servicestället 
      och det såg i det längsta ut som om Anders skulle hamna utanför 
      respittiden. Men det klarade sig med en del transportprickar. Under sista 
      natten gick allt bra och därmed kunder Anders avancera fram till 15:e 
      plats strax bakom Pi Walfridson. 
       
      Lars Carlsson blev tyvärr inte så gammal i rallyt. Trots sin 
      slöa motor var han snabbaste grupp 1-åkare på SS1 och låg 
      sedan och kämpade om andra plats i två dagar innan han blev offer 
      för en ouppmärksam privatbilist som bröt sig ur en bilkö 
      vilken Lars var i full färd med att passera. Trots att krocken blev 
      våldsam blev ingen människa skadad, men fortsatt tävlande 
      var otänkbart. | 
  
   
     
      
         
          Överraskande snabb var Lasse Jönsson, som 
            ju inte tävlar mer än ett par tre ånger om året. 
            Första etappen gick åt att få bort rattrosten. Vid 
            omstarten låg Lasse 34:a o 180 mannafältet före bland 
            annat Triumphs senaste tillskott, finnen Marku Saariskto samt hela 
            det hårdfriskande grupp 1-gänget. 
             
            Det hela verkade gå vägen för Lasse fram till SS24, 
            där han råkade ut för en punktering. Efter hjulbyte 
            ville dock inte Porschen starta. Det visade sig vara insprutningspumpen 
            som valt detta tillfälle att upphöra med sina tjänster. 
            Exit Jönson. 
             
            Sören Nilssons friskade som vanligt hårt med sin Opel På 
            SS5, racerbanan Donington var han ute och balanserade på två 
            hjul i halmbalarna men redde upp problemet och gid ut som 56:e  | 
            
            Engelska Opel hade satsat 
            på Bror Danielsson, Årjängs MK, som vid sin sida 
            hade engelsmannen Mike Board. Hade kopplingen stått pall hela 
            rallyt hade nog plceringen blivit bättre. Foto: Claes Uddgren. | 
         
       
      ekipage på andra etappen. I grupp 1 låg Sören delad 8:a 
      med Chryslers fabriksåkare Will Sparrow. Redan andra kvällen 
      på SS17 exploderade kopplingen som var helt standard och inte klarade 
      de större däcken på asfaltsbitarna. 
       
      Prick 19 sträckor klarade Kjell Melin. När han gick i mål 
      på den aktuella sträckan sprang funktionärerna till skogs 
      för bakvagnen stod i lågor. Det var bakbromsarna som brann upp 
      och därmed var Kjells Golf-debut till ända. Han hade så 
      dags avancerat till 10:e plats i grupp1. Att Björn Waldegård 
      vann hela rallyt före Hannu Mikkola och en bunt Fordar är inte 
      mycket att orda om, det är redan inskrivet i historieböckerna 
      när detta läses. | 
  
   
    |  
       Text: Claes Uddgren 
     | 
  
   
     
      Till 
      toppen på sidan   | 
  
   
    Tre 
      klubbtävlingar i Forshaga - jämna drabbningar 
      Den 3:e och 10:e juni samt den 23 oktober hade Forshaga MC ordnat till klubb- 
      och debutanttävlingar med start och mål i Forshaga vid samtliga 
      tillfällen.  
       
      De två fredagskvällarna i juni delade man upp klasserna i A-, 
      B- och C-förare. Första kvällen kom 30 av klubbens förare 
      till start plus 12 debutanter. Ove Lööv med sin standard B-Datsun 
      var strået vassare än de övriga på inledningskvällen 
      och hade två sekunder tillgodo på Göran Haag som lackat 
      om sin Chrysler. 
       
      Påföljande Fredag blev det B-förarvinst genom Simca-Bengt 
      Andersson som likt Lööv känner sig hemtama på rallyspecialer. 
      Göran Haag och Mats Jonsson delade andraplatserna, med Lööv 
      först på fjärdeplats den här gången. 
       
      När man var framme i oktober handlade det om deltävling i klubbmästerskapet 
      och Lars-Ove Olsson var hela fyra sekunder snabbare än Mats Jonsson. 
      Lika kvick var också Jan Idesten i en standard-B Saab. I detta klubbmästerskap 
      hade man delat in sig bilklassvis. | 
  
   
    
      
        
          |   | 
            | 
            | 
         
         
          | Tävling 3/6 | 
          Tävling 10/6 | 
          Tävling 23/10 | 
         
         
          A-Förare 
            
               
                | 1. Ove Lööv | 
                 
                   1,49 
                 | 
               
               
                | 2. Göran Haag | 
                 
                   1,51 
                 | 
               
               
                | 3. Björn Olsson | 
                 
                   1,52 
                 | 
               
               
                | 4. Jan Idesten | 
                 
                   1,53 
                 | 
               
               
                | 4. Mats Jonsson | 
                 
                   1,53 
                 | 
               
               
                | 6. Thore Larsson | 
                 
                   2,40 
                 | 
               
               
                | 7. Gunnar Edvardsson | 
                 
                   3,41 
                 | 
               
               
                |   | 
                  | 
               
               
                | B-förare | 
                  | 
               
               
                | 1.Bengt Andersson | 
                 
                   1,52 
                 | 
               
               
                | 2. Lars Wikström | 
                 
                   1,54 
                 | 
               
               
                | 3. Anders Gustavsson | 
                 
                   2,00 
                 | 
               
               
                | 4. Håkan Haag | 
                 
                   2,01 
                 | 
               
               
                | 5. Tommy Andersson | 
                 
                   2,10 
                 | 
               
               
                | 6. Anders Westlund | 
                 
                   3,02 
                 | 
               
               
                |   | 
                  | 
               
               
                |   | 
                  | 
               
               
                |   | 
                  | 
               
               
                |   | 
                 
                  
                 | 
               
               
                | C-förare | 
                 
                  
                 | 
               
               
                | 1. Magnus Wesström | 
                 
                   1,58 
                 | 
               
               
                | 2. Thomas Gustavsson | 
                 
                   2,04 
                 | 
               
               
                | 3. L-E Hermansson | 
                 
                   2,18 
                 | 
               
               
                | 4. Christer Sköld | 
                 
                   2,56 
                 | 
               
             
           | 
           A-Förare 
            
               
                | 1. Göran Haag | 
                3,23 | 
               
               
                | 2. Mats Jonsson | 
                3,23 | 
               
               
                | 3. Ove Lööv | 
                3,24 | 
               
               
                | 4. Jan Idesten | 
                3,40 | 
               
               
                | 5. Lars-Ove Olsson | 
                3,46 | 
               
               
                | 6. Thore Larsson | 
                4,31 | 
               
               
                |   | 
                  | 
               
               
                |   | 
                  | 
               
               
                | B-förare | 
                  | 
               
               
                | 1. Bengt Andersson | 
                 
                   3,22 
                 | 
               
               
                | 2. Lars Wikström | 
                 
                   3,35 
                 | 
               
               
                | 3. Håkan Haag | 
                 
                   3,37 
                 | 
               
               
                | 4. Björn Alsterbo | 
                 
                   3,38 
                 | 
               
               
                | 5. Ehvan Hall | 
                 
                   3,46 
                 | 
               
               
                | 6. Erik Johansson | 
                 
                   3,53 
                 | 
               
               
                | 7. Kjell Larhsson | 
                 
                  
                 | 
               
               
                | 8. Anders Westlund | 
                 
                   4,01 
                 | 
               
               
                | 9. Per-Olov Högberg | 
                 
                   4,53 
                 | 
               
               
                |   | 
                 
                  
                 | 
               
               
                | C-förare | 
                 
                  
                 | 
               
               
                | 1. Chister Sköld | 
                 
                   3,52 
                 | 
               
               
                | 2. Magnus Wesström | 
                 
                   4,00 
                 | 
               
               
                |   | 
                 
                     
                 | 
               
               
                |   | 
                 
                     
                 | 
               
             
           | 
          Standard B 
            
               
                | 1. Jan Idesten | 
                 
                   198 
                 | 
               
               
                | 2. Ove Lööv | 
                 
                   199 
                 | 
               
               
                | 3. Håkan Haag | 
                 
                   214 
                 | 
               
               
                | 4. Lars Nerlund | 
                 
                   220 
                 | 
               
               
                | 5. Anders Westlund | 
                 
                   223 
                 | 
               
               
                | 6. Staffan Skane | 
                 
                   386 
                 | 
               
               
                |   | 
                 
                  
                 | 
               
               
                | Standard A | 
                 
                  
                 | 
               
               
                | 1. Anders Gustavsson | 
                 
                   207 
                 | 
               
               
                | 2. Thomas Gustavsson | 
                 
                   218 
                 | 
               
               
                | 3. Christer Sköld | 
                 
                   227 
                 | 
               
               
                | 4. Thore Larsson | 
                 
                   376 
                 | 
               
               
                |   | 
                 
                  
                 | 
               
               
                | Special | 
                 
                  
                 | 
               
               
                | 1. Lars-Ove Olsson | 
                 
                   194 
                 | 
               
               
                | 2. Mats Jonsson | 
                 
                   198 
                 | 
               
               
                | 3. Kent Karlsson | 
                 
                   201  
                 | 
               
               
                | 4. Göran Haag | 
                 
                   206  
                 | 
               
               
                | 5. Tommy Andersson | 
                 
                   207 
                 | 
               
               
                | 6. Per-Olov Högberg | 
                 
                   2009 
                 | 
               
               
                | 7. Bert Björlin | 
                 
                   215 
                 | 
               
               
                | 8. Lennart Magnusson | 
                 
                   220 
                 | 
               
               
                | 9. Mats Nordström | 
                 
                   221 
                 | 
               
               
                | 10Ulf Karlsson | 
                 
                   232 
                 | 
               
               
                | 11. Björn Olsson | 
                 
                   373 
                 | 
               
             
           | 
         
       
     | 
  
   
     
      Till 
      toppen på sidan   | 
  
   
    |   |