
  
  
  
   
    |  
      EM-dragrace 2021 | 
  
   
    |  
       28-31/5 
     | 
    Santa Pod, | 
    England | 
  
   
    |  
       11-13/6 
     | 
    Tierp Arena | 
    Sverige  | 
  
   
    |  
       8-10/7 
     | 
    Kauhava | 
    Finland  | 
  
   
    | 13-15/8 | 
    Tierp Arena | 
    Sverige | 
  
   
    | 27-29/8  | 
    Hockenheim | 
    Tyskland | 
  
   
    | 10-12/9  | 
    Santa Pod | 
    England | 
  
Dragracing-EM 2021
   
20-12-22 A-Fuel Team Sweden siktar 
på FIA Europa Mästerskapet 2021
 Ett nytt Top Metanol Dragracing 
team är etablerat i Sverige. Även 
om teamet är nytt, så har dom tre förarna och deras mekaniker 
många år inom Dragracingen tillsammans.
Jonny Lagg från södra delen av Sverige, Boxholm började tävla 
med Metanol drivna dragsters redan 1983 till 1985. Därefter blev det en resa 
till USA där han körde några tävlingar tillsammans med välkända 
namn som Kenta Persson, Jarmo Pulkinen, Jonny Nilsson, Peter Lantz. Efter det 
äventyret var han tillbaka I Sverige igen och jobbade ett par år som 
mekaniker på Monica Öbergs Top Fuel Dragster. 2013 köpte han A- 
Fuel Mästaren Krister Johansson dragster. Höjdpunkten I Jonnys karriär 
är än så länge segern i FIA Europeiska Mästerskapet 
2016 men han är fortfarande hungrig på fler mästerskapstitlar.
Daniel Jedborn från norra delen av Sverige, Skellefteå började 
sin dragracingkarriär 1994 med en egentillverkad bil i door slammer 
klassen. Gick sedan över till dragster 1997. Därefter ytterligare ett 
steg till en kompressor / metanol matad frontmotordragster som han satte bästa 
tiden i Europa med. Tävlade med den mellan 20112018. Daniels höjdpunkt 
I karriären så långt är SM guldet 2017. Från 2019 
tog han steget upp till en Nitromethane driven A-Fuel Dragster.
Tony Bryntesson från södra delarna av Sverige, Jönköping 
började sin dragracingkarriär som förare 1981 i en JTB Racing byggd 
Ford 31: a Altered. Tog steget upp till en kompressor/metanol driven dragster 
19861988. Började tävla med en Top Fuel dragster mellan 19891995. 
Tog ett uppehåll från Dragracing, och började en karriär 
inom banracing med olika typer av racingbilar mellan 19972019. Höjdpunkten 
inom Dragracingen var att vinna det svenska mästerskapet i Top Fuel 1995.
Köpte en A-Fuel Dragster av Jonny Lagg 2019, gjorde ett par körningar 
2020 för att gradera upp licensen. Ser framemot att göra comeback inom 
Dragracing 2021.
Jonny Laggs Chefs mekaniker Krister Johansson och Lars Lindkvist är 
välkända och har väldigt högt anseende som en av dom bästa 
A-Fuel tuners I Europa. Dom kommer att ha full focus på Jonnys 
dragster, men med det nya teamet A-Fuel Team Sweden kommer dom också 
fungera som mentorer åt våra egna Chefs mekaniker säger 
Daniel o Tony. Vi har också en plan på att flyga över en av dom 
bästa Chefs mekanikerna från USA till våra första 
tävlingar på FIA Europa touren.
Fördelarna med att skapa ett gemensamt team med tre A-Fuelers kommer att 
vara styrkan tillsammans, samt möjligheterna att hålla ned den totala 
kostnadsbilden. Detta innebär bl.a möjligheten att ha gemensamma reservdelar, 
specialverktyg, mekanikerstab samt kunskap som vi alla kan utnyttja.
Vi är alla väl medvetna om att Convid-19 också under 2021 kan 
ställa till stora problem för att kunna genomföra FIA European 
Championship Tour. Men vi måste vara positiva och hoppas på att viruset 
lugnar ned sig så världen återgår till det normala så 
fort som möjligt.
A-Fuel Team Sweden kommer att satsa och förbereder sig full ut på att 
genomföra hela FIA European Tour 2021, Reservdelar är beställda 
och börjar anlända under slutet januari.
WE WILL BE READY
20-05-27 Dragracing: SM ställs 
in 
Med anledning av Covid-19 och de restriktioner som finns gällande tävlingar 
inom Sverige har utskottet i samråd med arrangören SHRA Sundsvall och 
efter noga övervägande beslutat att ställa in de planerade SM tävlingarna 
i Dragracing som skulle ha körts på Sundsvall Raceway 17-19 juli.
Klasser som skulle kört om SM 2020 blir flyttade till 2021 plats och datum 
meddelas senare. 
https://www.sbf.se/Nyheter/Officiellt/dragracingsmstallsin/ 
17-07-19 EM i dragracing på 
Tierp Arena 24-27 augusti 
Nu pågår förberedelserna inför Dico International - EM-deltävling 
i dragracing på Tierp Arena. Mellan 24-27 augusti möts några 
av Europas bästa förare i världens snabbaste motorsport. Under 
tävlingsdagarna beräknas upp till 40 000 åskådare att delta. 
Bilder från Dico International kommer att publiceras löpande för 
fri användning av redaktionell media.
Dragracing är en populär sport, dels bland motorentusiaster, men även 
som aktivitet för hela familjen. Till Tierp Arena kommer besökare inte 
enbart för att se snabba fordon. Utanför banan finns möjlighet 
att följa teamen på nära håll när de förbereder 
sig för inför tävlingarna. Den direkta närheten till förarna, 
deras fordon och medarbetare är något som uppskattas.
- Dragracing är en genuin folksport där garage runt om i landet har 
förvandlats till depå för dragracingfordon. Där lägger 
teamen ner massvis med timmar, allt för kärleken till sporten. Under 
tävlingsdagarna råder en inbjudande atmosfär där besökare 
kan träffa och samtala med några av Europas bästa förare, 
säger Urban Axelsson, platschef på Tierp Arena.
Missa inte årets fartfest!
Läs mer om Dico International på http://tierparena.com/dico-international/ 
16-08-25 Supermustang i dragracetävling 
under Tierp International 
Den 25-28 augusti kommer publiken vid Tierp Arena kunna följa en Ford Mustang 
Super Cobra Jet, körd av amerikanske dragracinglegenden James Bo Butner under 
en Europamästerskapstävling i dragracing.
Vid den kommande Europamästerskapsdeltävlingen i dragracing på 
Tierp Arena kommer amerikanske föraren James Bo Butner tävla med en 
Mustang Super Cobra Jet. Bilen är byggd i Sverige av Håkan Pryts Motorsport 
med support av Ford Racing, Watson Racing och JDM engineering. Bilen såldes 
som ett komplett kit från Ford Racing i en begränsad upplaga om 40 
bilar och har nu en motorkapacitet på hela tusen hästkrafter.
 Vi är jätteglada över att få hit James. Han har stor 
erfarenhet av att köra dessa typer av Mustanger hemma i USA och har vunnit 
mängder av tävlingar. Bilen har en fantastiskt kapacitet och vi hoppas 
och tror att duon kan gå långt i tävlingen på Tierp. Banan 
är 402 meter och vi hoppas på en tid under bilens index på 8,8 
sekunder, säger Håkan Prytz, ägare av Håkan Prytz Motorsport.
Mustang Super Cobra Jet - En riktig superbil
Den unika Mustangen ser vid en första anblick inte ut som en tävlingsbil. 
Den är väldigt lik originalet, men skenet bedrar  motorn är 
trimmad till 1000 hästkrafter från tidigare 500 hästkrafter. Trots 
bilens eleganta utseende är den byggd efter de regelkrav som ställs 
på dragracingbilar. Den har exempelvis försetts med ett nytt chassi 
och specialbyggd bur för att klara av de starka g-krafter bilen utsätts 
för.
Tierp International  Sveriges största dragracingtävling
Tierp International är Sveriges största dragracingtävling. Tävlingen 
har deltagare från över 17 länder, och Mustang-föraren James 
Bo Butner är en av dem. Tävlingsklassen där Mustangen deltar kallas 
Stock/Super Stock. Klassen kräver att bilarna ska vara fabriksbyggda amerikanska 
bilar av årsmodell 1960 eller senare med undantag för vissa sportbilar. 
Tävlingsbilarna modifieras för ökad säkerhet och styrka men 
måste bestå av samma motorblock, cylinderhuvud och förgasare 
som originalet.
2012 Mustang Super Cobra Jet
Motor: Supercharged 5,4L 32V Modular V8
Kompressor: 4,0L Whipple
Växellåda: 2-växlad C2/Powerglide Automat med Trans Brake
Bakaxel: 9 tum Strange
Klass: Stock/Superstock FSS/A (Factory Stock Showdown, klass A)
Index: 8,8 sekunder (402m)
Minsta vikt med förare (i klass A): 1492 kg
Förare: James Bo Butner (USA)
Teamchef: Darell Herron (USA)
Team: Randi Shipp (USA), Johan Pripp (Sverige), Håkan Prytz (Sverige)
Ägare: Håkan Prytz Motorsport (Sverige) 
15-03-04 Ny asfalt på dragracingbanan 
i Söderhamn
Den 15 mars kl. 18.00 kommer klubben att ha ett informationsmöte om kommande 
säsong på Stadshotellet i Söderhamn.
2005 började SMK Söderhamn köra dragracing på tvärbanan 
vid gamla F15, då var det enkla förhållanden med gatbilar. 
2007 började klubben preparera banan, och antalet deltagare ökade samtidigt 
de presterade tiderna kröp nedåt. 
2010 nådde anläggningen sin topp med en deltävling i MSDR, och 
man började nu se hur det aktiva körandet gjorde att banan började 
bli sliten. Klubben trappade ner från de snabbare klasserna för att 
på ett säkert sätt kunna köra vidare. 
2013 var det ett faktum att något måste göras för att behålla 
banlicensen. De sämsta partierna fick helt enkelt asfalteras om. 
2014 blev trots den tillfälligt reparerade banan ett bra år, Helsinge 
Open drog ett av största startfälten som tävlingen haft. 
Nu visar kalendern 2015 och det är dags att rusta för framtiden med 
ny asfalt på banan, 10 år efter att det första racet kördes. 
Asfalteringen är redan bokad till början av maj, och frågan är 
om klubben kommer att kunna stoltsera med hela 201m nylagd asfalt på årets 
första Test & Tune den 14 maj?
Jakten på sponsorer pågår för fullt och vill ni som företag 
synas i världens snabbaste motorsport tillsammans med SMK Söderhamn 
besöker ni hemsidan och klickar på fliken "dragracing" eller 
ringer till Tomas Strand på 070-687 86 34
Vi kan redan nu stolt presentera fem företag som valt att sammarbeta med 
SMK Söderhamn.
Lanesponsorer: Fiberanalys A, Sälls Åkeri AB.
Guldsponsor: Wikner & Rödin Entreprenad AB.
Silversponsorer: SBS Reklam, Hälsinge Isolering AB
Man kan även som privatperson vara med och hjälpa klubben med bidrag, 
även här gör man det enklast genom att besöka hemsidan, 
www.smksoderhamn.com och klickar på fliken "dragracing". 
14-09-10 Tre Guldmedaljörer 
på banan!
En tävling som körts på bana sedan starten 2005 då det kördes 
för första gången på Helsinge Motorstadion.
Nu har klubben tre hemmaförare som har tagit guldmedaljer i sommar på 
dragracingtävlingar, varav en har dubbla guld som kommer att köra på 
Helsinge Open 2014.
Fredrik Kojonen med sin uppdatera BMW som stod som segrare i klassen Streetrace 
Shootout Cup när Streetrace SM hade klarat av 3 deltävlingar. Till Helsinge 
Open den 13 september deltar han i klassen ET 6.50 med en god chans att ta hem 
segerbucklan även här på Helsinge Motorstadion.
Hans Erik "Hacke" Ekström som vann sin klass 10,5 x 26 med en Plymouth 
Duster i Streetrace SM när tre tävlinga klarats av. På hemma banan 
kommer Hacke att få tävla mot just Kojonen. Här blir det tufft 
för båda förarna.
Den dubble Guldmedaljören Lars "Bersen" Björklund med sin 
Camaro kommer att köra test and Tune som uppvisning för klubben och 
alla besökarna som väntas. Bersen vann SM i Stock/Superstock och European 
Drag Racing Series under en och samma vecka!
SMK Söderhamn har samlat ett stort antal startande hemmaförare som kommer 
att kämpa om placeringar lördagen den 13 september på Helsinge 
Motorstadion där man tävlar på 1/8 mile.
Dragracingen finns även på fb > https://www.facebook.com/DragraceSoderhamn
14-08-28 I Söderhamn finns 
det en förare som tagit hem guld i SM och EDRS innom en vecka för Dragracing
SMK Söderhamnsföraren Lars "Bersen" Björklund har gjort 
en bragd 2014 då han vann Guld medalj i Sundsvall på SM finalerna 
som kördes 15 -17 augusti efter ett motorfel, där Lars åkte hem 
för att hämta reservmaskinen så att han kunde starta i eliminerings 
stegen. Här Vann Lars då dåvarnde ettan Uffe Edvardsson, SHRA 
Eskilstuna rödlyktade. 
Så det en vinst på den andras misstag och SM Guldet var klart för 
Lars Björklund med att tog sig ett steg längre i stegen för klassen 
Stock/Superstock 2014 vilket gav ett poäng övertag som avgjorde det 
hela.
Helgen efter var det tävling i EDRS (Euoripean Dragracing Series) som kördes 
22 - 24 augusti i Tierp när EM finaler avgjordes. Här hade Lars som 
låg på en andra plats innan tävlingen möjlighet att kliva 
fram som vinnare bara han kom bättre än ledaren Uffe Edvardsson som 
Bersen kämpat med under säsongen 2014. Här blev det endast 3 poäng 
till Lars fördel i EDRS.
( Länk »http://www.speedgroup.eu/EDRS/points_2014/Stock%20Super%20Stock%20North%20140825.pdf 
)
Filmlänk »http://youtu.be/go5EliCcLB8
13-11-05 Leanders Bros har tävlat 
i Dragracing i Las Vegas
Den 1-3 Nvember var det bäddat för storartad 
dragracing på The Strip i Las Vegas. Inte minst för Ulf Leanders och 
hans team Leanders Bros som satte Sverige på kartan genom att komma till 
semifinal i NHRA Lucas Oil Divisional Series. Redan veckan innan tävlade 
teamet i NHRA Toyota Nationals, men trots ny bil och med sina svenskbyggda motorer 
lyckades dom inte ta sig vidare, mycket pga ovana förhållanden.
   
      | 
  
   
    | Foto: Max Ruokolainen Kågström | 
  
  Leanders som tävlar i Top Alcohol Funny Car hade efter Torsdagen den 31 
  Oktobers testkörningar åkt fortare än någon annan med 
  sina förundransvärda 423 km/h . Det var snabbare än vad någon 
  åkt helgen innan på Toyota Nationals också, så det var 
  mycket prat i depån och det bådade gott inför tävlingen.
  
  Dagen efter inledde Ulf med en förstklassig runda på 5.58 sekunder 
  423 km/h. Tävlingen fortsatte och efter dom tre kvalrundorna låg 
  Ulf på en tredje plats. 
  
  I kvartsfinalen var det Shane Westerfield från Kalifornien som stod för 
  motståndet. Väl framme vid startplattan fick Shane mekaniska problem 
  och tvingades avbryta, vilket gjorde att Ulf lätt kunde ta sig till semifinal 
  med en till bra körning på 5.61 sekunder och 421 km/h över mållinjen. 
  I semifinalen ställdes man mot Annie Whiteley. Racet 
var jämnt men denna gång räckte det inte hela vägen. Annie 
  vann med 27 tusendelar och slog ut Leanders ur tävlingen.
  
  Torsdag den 7 November bär det av mot Pomona i utkanten av Los Angeles 
  för att tävla i NHRA Auto Club Finals där Leanders kommer ställas 
  mot många stora stjärnor inom dragracevärlden.
13-05-29 Dragracing EM på 
Tierp Arena
Helgen den 13-16 juni genomförs den första av två deltävlingar 
i Dragracing EM på Tierp Arena. Sverige hade stora framgångar i premiären 
på klassiska Santa Pod banan i England så förhoppningsvis så 
fortsätter de svenska framgångarna på hemma banan. Läs mer 
om tävlingarna på: www.tierparena.com. 
12-09-29 Uffe Edwardsson Svensk 
Mästare trots regn
Stock  Super Stock föraren Uffe Edwardsson, Kungsör som kör 
för SHRA Eskilstuna blev Svensk Mästare i Dragracing för klassen 
Stock  Super Stock där otrimmade standardbilar möts på strippen 
(dragracing banor 201 eller 402 meter) när Tierp Arena arrangerade SM finalen 
i Race and Rock - Sweden Finals 28-29 september.
Tyvärr regnade tävlingen bort och man kunde bara köra en avbruten 
kvalomgång på fredagen efter ett ihållande regn under dagen 
som lättade på eftermiddagen. Meningen var att en kvalomgång 
skulle ha körts på lördags förmiddagen, men även här 
satte några skurar stopp för arrangören som fick skjuta starten. 
När det torkade upp startade man körningarna igen, men det blev endast 
några ekipage som han köra innan regnet återkom.
Detta gjorde att Uffe Edwardsson kunde sitta under ett regnskydd och ta hand om 
första platserna i både EDRS - serien och Sweden Finals och Race and 
Rock festivalen som tävlingen hette innan man bröt tävlingen på 
grund av regnandet.
Uffe har tävlat flitigt hela året i hela landet och norden som gör 
honom till mästare i två klasser och det in en klass i Sverige och 
en i Europa.
I SM för Stock  Super Stock klassen kom Bengt Jungdahl, Ingarö 
på andra plats tätt följd av Per-Erik Lindgren, Luleå på 
en tredje plats.
I EDRS kom Tarmo Mikkola, Finland på andra plats och tredje platsen ordnade
Finlands Yrjö Wallius.
De sex SM tävlingarna kördes på 
1) 12-13/5 NDRS Motor Club (EDRS Nationals) Tierp Arena,
2) 14-17/6 NDRS Motor Club (Sweden Internationals) Tierp Arena,
3) 13-15/7 Skellefteå Motorsällskap (Gold Town Summer Nat's) Fällfors 
Raceway 
4) 20-22/7 SHRA Sundsvall (Hall & Kapell Nationals) Sundsvall Raceway,
5) 11-12/8 SHRA Lindesberg (Linde Open) Lindesberg Raceway,
6) 28-29/9 NDRS Motor Club (Race and Rock - Sweden Finals) Tierp Arena
De 15 deltävlingarna EDRS tävlingarna kördes på Tierp, Sverige. 
Motopark, Finland. Alastaro. Finland. Piteå, Sverige. Fällfors, Sverige. 
Sundsvall, Sverige. Gardemoen, Norge. Lindesberg, Sverige med avslutning nu på 
Tierp Arena. 
12-08-18 Tufft värre på 
Helsinge Open i Dragracing
Det blev tufft värre i alla klasser i både bil och Mc när dragracing 
tävlingen Helsinge Open kördes under lördagen den 18 augusti på 
Helsinge Raceway på Helsinge Motorstadion när SMK söderhamn arrangerade.
Redan under kvalen blev det klart att det skulle bli tätt när det gällde 
elimineringarna.
För här kördes det jämna tider och det skulle bli stenhårt 
om vilka som skulle utses till vinnare i respektive klass för bilar och Mc.
När elimineringarna började på eftermiddagen, så kom det 
att bli så jämna race att man som åskådare knappt kunde 
se skillnaden mellan deltagarna när de bröt mållinjen från 
ban sidan. Man var i det nästa tvungen att titta på vinnare indikeringen 
på startgranen eller vänta på speakern Micke G när han berättade 
om och vem som gått vidare ju närmare finalerna man kom på årets 
upplaga av Helsinge Open.
Årets tävlingar var de jämnaste SMK Söderhamn har arrangerat 
under de åtta år Helsinge Open har körts lagligt..
Klubben kan stolt berätta att hemmaföraren Susanne Bengtsson som körde 
sin första tävling någonsin satte alla grabbarna på plats 
och vann klassen Bracket före hemmaföraren Lasse Eriksson.
Tommy Thörnqvist; SMK Söderhamn var den andra hemmaföraren som 
satt hårt åt mot motståndarna med giftiga reaktionstider hela 
dagen och tog hem segerpokalen mot Christer Åberg, Ockelbo som på 
något sätt lyckades att få bilen att glida över startlinjen 
och tända tjuvstarts lampan i finalen för klassen ET 5.40.
I klassen ET 6.50 så blev det en andra seger för Mille Pers, Avesta 
i sin vassa Chevrolet nova 1965 som han tävlat med i många år. 
Det här var Milles första tävling för året och han var 
jätte glad att han kunde tvåla till Christer Öberg från 
Hofors.
I Junior Dragster bjöds det på Matchrace i bäst av tre mellan 
Iggesunds förarna Frida Kling och Linus Letzeller och Linus tog hem segern 
efter en hård kamp.
I Mc klasserna var det lika tuft och i Street Bike klassen var det Peter Rundström, 
Öamck från Uppsala som fick höja segerbucklan före tvåan 
Rasmus Östlund, Gefle Mc.
Klassen Super Gas Bike bjöd på en final mellan Gefle Mc förarna 
Tommie Johansson och Roger Brodin. Här var det Tommie som var vassast för 
dagen och segrade i finalkörnngen.
Lika blev det den värsta klassen för Mc när finalen i Super x Bike 
kördes med deltagarna Peter Bjurström och Johan Hiller. Båda som 
kör för Gefle Mc. Här var det Peter som fick höja seger pokalen 
när man kört in i mål på Helsinge Open 2012 
12-08-12 Dragracing Heslinge Open 
på gång!
Lördag den 18 augusti körs åttonde upplagan av Heslinge Open i 
Dragracing på gång när SMK Söderhamn arrangerar race på 
Helsinge Motorstadion.
Man kommer att köra Dragracing över 1/8mile (201,17m) för bil och 
MC och det blir fyra klasser i både bil och Mc. Här kommer det finnas 
ett stort antal hemmaförare i bilklasserna aspirera på att ta hem de 
åtråvärda pokalerna och skrytförmånen att vinna på 
hemmabanan.
Vi kommer även att få se upplösningen av Kick off race 
från 4 augusti där Tommy Thörnqvist ska köra mot Kent Elofsson. 
En final som regnade bort precis när duon skulle göra upp sist.
Klubben kan glädjas åt att nu ha även ha några hemmaförare 
i Mc klasserna och det med tanke på att Gefle Mc varit dominerande de sista 
åren på banan.
12-06-12 Ny dragracingbok lanseras 
i Tierp
I samband med kommande EM-deltävling på Tierp Arena lanserar Årets 
Bilsport AB en ny bok om dragracing. Legenderna som skapat historien 
visar i ord och bild det som fick lilla Sverige att bli en stormakt i dragracing.
Redan 2007 skrev Christina Bodén den första boken om dragracing. Efter 
den succén kommer nu efterföljaren: Dragracing  Legenderna som 
skapat historien. Bodén är sportreporter på Hudiksvalls Tidning, 
stor älskare av amerikanska bilar och då särskilt de med drag 
i.
- Jag har aldrig kört över strippen själv, men följt sportens 
stora idoler desto mer, säger Christina Bodén.
Hon är i det närmaste uppväxt på banan i Piteå, men 
sedan 2001 bosatt i Hudiksvall.
Förlag Årets Bilsport är utgivare av boken som lanseras under 
EM-tävlingarna den 13-17 juni på Tierp Arena.
- Våra kunder har efterfrågat en ny bok om dragracing. Det händer 
så oerhört mycket i den sporten, inte minst med tillkomsten av Tierp 
Arena. När det går framåt med sådan hastighet finns det 
också ett stort sug efter hur det hela började, säger Tommy Härlin, 
förlagschef på Årets Bilsport.
Förlaget Årets Bilsport AB har sitt huvudkontor i Västerås 
och utger årligen ett antal böcker om bilsport. Flaggskeppet är 
årskrönikan som utkommit varje år sedan 1968 och har ett stort 
samlarvärde.
Ett begränsat antal av den nya boken Dragracing  Legenderna som 
skapat historien säljs för endast 300 kronor under premiärhelgen. 
Ordinarie pris är 595 kronor. I förlagets monter visas ett par gamla 
dragracingbilar och varje dag finns legendarer på plats för att signera 
den första utgåvan. Boken är på 230 sidor och rikt illustrerad.
11-08-15 Ödmjuk 'Rockie' vann 
Helsinge Open 2011 
Ja, det var verkligen en ödmjuk kille som tog hem segern i dragracingtävlingen 
Helsinge Open som kördes på Helsinge Motorstadion lördagen den 
13 augusti i ett kalas fint sommarväder när SMK Söderhamn stod 
som arrangör. 
Det blev Alexander 'Acke' Andersson, Bergvik, SMK Söderhamn som stod som 
segrare i en tävling där allt hände. 
- "Jag var här för att testa startgranen och se hur det gick!" 
sa Acke efter prisutdelningen vid klubbens stuga. Alexsander som tog sin licens 
2010 och inte tävlat efter det tar och vinner den anrika Helsinge Open som 
från början kördes på raksträckor runt om i länet 
sedan 80  talet och flyttade in på Helsinge Motorstadion 2005 då 
den första legala HO tävlingen kördes. 
Acke som hade turen i att få ett antal solo-repor i elimineringarna med 
sin Chev Camaro av nyare modell, avancerade och slog sedan ut flera tunga namn 
innan han till slut fick möta Mille Pers, Avesta i en vass Chev Nova i klassen 
ET Pro i ett starfält som samlat 29 deltagare. Nu blev det en rödlyckta 
på Mille Pers som chansade i starten och Acke kunde defilera i mål 
i sin första DR tävling någonsin. Trea i klassen blev Roger Fransson, 
Sundsvall efter en körning om tredje och fjärde plats i ett inbördes 
möte där han körde mot hemmahoppet Peter Nymark, Söderhamn. 
I klassen Pro Street kom det att bli en uppgörelse mellan Janne Selinder, 
SMK Söderhamn, Gävle i en vass Plymouth Duster och vinnaren av den första 
lagliga HO 2005 Bengt Thyr, SHRA Sundsvall, Ljusdal som nu körde sin kompressormatade 
Chevrolet Chevelle. Janne fick en fördel i den avgörande starten när 
Bengt gick upp i rök och kunde inte sedan hämta in misstaget.
Janne går från klarhet till klarhet och detta var hans andra seger 
för säsongen. 
I dragracing Mc klasserna som kördes så blev det seger för Rasmus 
Östlund, Gefle Mc som vann sin final i klassen Junior Drag Bike mot Marcus 
Forsbergm SHRA Uppsala.
Klassen Super Gas Bike bjöd på en final mellan Emil Östlund, Gefle 
Mc och Mats Andersson och det blev Emil som förgyllde pokal skåpet 
för familjen Östlund med vinnarpokalen denna gång. 
I Top Eliminator Bike blev det en uppgörelse mellan Gefle Mc åkarna 
Peter Bjurström och Leif Larsson i finalen och det var Peter som gick segrande 
i den kampen mot Leif. 
11-08-10 I helgen är det 
åter dags för anrika Helsinge Open i dragracing
Helsinge Open startade 2005 då den illegala dragracing tävlingen kom 
in på Hälsinge Motorstadion efter att arrangerande klubb SMK Söderhamn 
fick tillgång till en bit fin fin mark på östra Flygstaden området, 
och som hade en gammal start och landningsbana efter nerlagda F 15 flygflotiljen 
som funnits i årtionden innom försvarsmakten.
Banan som klubben kan arrangera denna härliga publikdragare som dragit in 
runt närmare 4000 åskodare som mest, är närmare 800 meter 
totalt och man kör accelarations tävling på 201 meter av dessa, 
övriga 600 meter används som broms sträcka för de allt snabbare 
bilarna ock Mc som kommit för att dominera de senaste åren man kört 
tävlingen sedan starten.
Första året 2005 var det Bengt Thyr, Ljusdal i en Chevrolet Camaro 
som tog hem finalen efter att att först ha vunnit USA klassen innan han mötte 
Tommy Wärn, Kilafors i sin Audi som vunnit i Europa/Asien klassen. Ja den 
finalen går nog till historien då det var en hårsmån i 
skillnad över mållinjen mellan dessa två efter en hel dags tävlande.
I år lördag den 13 augustikommer det att bli minst lika spännande 
då många av de hittills drygt 40-talet deltagarna nu har flera års 
erfarenhet på banor runt om i landet och man har i år även fyra 
Mc klasser som ska göra upp om titteln Hälsinglands snabbaste på 
två hjul.
I år kommer klasserna att köra enligt Svenska Bilsportförbundets 
dragracing ET-regler och man kommer att få möta varandra mot sitt eget 
valda index efter kvalkörningarna, och där allt kommer att avgöras 
på just mållinjen vilket gör att det blir extra svårt att 
säga vem eller vilka som är favoriter. Men ett tipps är att Janne 
Selinder, SMK Söderhamn kommer att stå högt upp på prispallen 
med framförandet av sin Plymonth Duster som han skördat framgångar 
med under årets säsong i klassen Pro Street och att Tommy Thörnqvist, 
SMK Söderhamn med sin Chevrolet Chevelle kommer göra allt för att 
försvara klubbens heder i klassen i USA klassen.
I Europa/asien klassen så som det ser ut i anmälan så blir det 
nog en bakhjulsdriven bil som kommer att ta hem den klassen och det kan nog stå 
mellan klubben två BMW förare Fredrik Kojonen och Marcus Persson som 
visat fina resultat, och de får nogen tuff konkurens av Kenneth Woxlin i 
en väldigt vass Volvo 240 som är ute efter revanch om inte Anders Davidsson 
kliver in med sin Audi.
På Mc sidan så har inte SMK Söderhamn allt för många 
deltagar, men Roger Östlund får försöka försvar klubbens 
färger mot en handfull vassa förare från Gefle Mc så som 
Emil Östlund och Christian Norgren som har erfarenhet från klubbens 
bana i klassen Super Gas Bike.
Klubben kommer under tävlingsdagen på lördagen att ha licenskurs 
med uppkörnings möjlighet och Test and Tune för de hågade 
i både bil, Mc och vassa mopeder. Under dagen så kommer även 
Hälsinge Fordonshistoriker att visa upp sina fina ekipage, där man under 
dagen haft ett familjerally runt Hälsingland och ska ha ett lunsch uppehåll 
på flygstaden med ett besök på Helsinge Open med en defilering 
inför pulik och deltagare
Parkeringen sköts även i år av Hjärt och lungsjukas förening 
i Söderhamn och inkomstererna på 20 kronor per bil går oakortat 
till deras verksamhet.
www.smksoderhamn.com/index.htm
11-08-10 I helgen är det åter 
dags för anrika Helsinge Open i dragracing
Helsinge Open startade 2005 då den illegala dragracing tävlingen kom 
in på Hälsinge Motorstadion efter att arrangerande klubb SMK Söderhamn 
fick tillgång till en bit fin fin mark på östra Flygstaden området, 
och som hade en gammal start och landningsbana efter nerlagda F 15 flygflotiljen 
som funnits i årtionden innom försvarsmakten.
Banan som klubben kan arrangera denna härliga publikdragare som dragit in 
runt närmare 4000 åskodare som mest, är närmare 800 meter 
totalt och man kör accelarations tävling på 201 meter av dessa, 
övriga 600 meter används som broms sträcka för de allt snabbare 
bilarna ock Mc som kommit för att dominera de senaste åren man kört 
tävlingen sedan starten.
Första året 2005 var det Bengt Thyr, Ljusdal i en Chevrolet Camaro 
som tog hem finalen efter att att först ha vunnit USA klassen innan han mötte 
Tommy Wärn, Kilafors i sin Audi som vunnit i Europa/Asien klassen. Ja den 
finalen går nog till historien då det var en hårsmån i 
skillnad över mållinjen mellan dessa två efter en hel dags tävlande.
I år kommer det att bli minst lika spännande då många av 
de hittills drygt 40-talet deltagarna nu har flera års erfarenhet på 
banor runt om i landet och man har i år även fyra Mc klasser som ska 
göra upp om titteln Hälsinglands snabbaste på två hjul.
I år kommer klasserna att köra enligt Svenska Bilsportförbundets 
dragracing ET-regler och man kommer att få möta varandra mot sitt eget 
valda index efter kvalkörningarna, och där allt kommer att avgöras 
på just mållinjen vilket gör att det blir extra svårt att 
säga vem eller vilka som är favoriter. Men ett tipps är att Janne 
Selinder, SMK Söderhamn kommer att stå högt upp på prispallen 
med framförandet av sin Dodge Demon som han skördat framgångar 
med under årets säsong i klassen Pro Street och att Tommy Thörnqvist, 
SMK Söderhamn med sin Chevrolet Chevelle kommer göra allt för att 
försvara klubbens heder i klassen i USA klassen.
I Europa/asien klassen så som det ser ut i anmälan så blir det 
nog en bakhjulsdriven bil som kommer att ta hem den klassen och det kan nog stå 
mellan klubben två BMW förare Fredrik Kojonen och Marcus Persson som 
visat fina resultat, och de får nogen tuff konkurens av Kenneth Woxlin i 
en väldigt vass Volvo 240 som är ute efter revanch om inte Anders Davidsson 
kliver in med sin Audi.
På Mc sidan så har inte SMK Söderhamn allt för många 
deltagar, men Roger Östlund får försöka försvar klubbens 
färger mot en handfull vassa förare från Gefle Mc så som 
Emil Östlund och Christian Norgren som har erfarenhet från klubbens 
bana i klassen Super Gas Bike.
Klubben kommer under tävlingsdagen på lördagen att ha licenskurs 
med uppkörnings möjlighet och Test and Tune för de hågade 
i både bil, Mc och vassa mopeder. Under dagen så kommer även 
Hälsinge Fordonshistoriker att visa upp sina fina ekipage, där man under 
dagen haft ett familjerally runt Hälsingland och ska ha ett lunsch uppehåll 
på flygstaden med ett besök på Helsinge Open med en defilering 
inför pulik och deltagare.
Parkeringen sköts även i år av Hjärt och lungsjukas förening 
i Söderhamn och inkomstererna på 20 kronor per bil går oakortat 
till deras verksamhet. 
11-07-31 Ovisst in i det sista 
i SM för Stock - Super Stock!
Ja det blev tuffa finaler på Sweden Nationals 2 på Tierp Arena den 
30 juli när sista SM deltävlingen i Dragracing för klassen skulle 
avgöras i finalerna på lördagen. Efter kvalomgångarna såg 
det jämnt ut och det såg till en början att det skulle kunna bli 
ven som helst i topp 6 av de svenska förarna som skulle ta hem den stora 
seger bucklan för S/SS.
Men lördagens väder satte allt på spel då det kom en regnskur 
innan man startade elimineringarna och det förändrade förutsättningarna 
i klassen på förmiddagen med svalare väder och en annan syrehalt 
för de känsliga bilarna i klassen.
Nu blev det tufft värre då flera av förhandsfavoriterna föll 
på mållinjen med små misstag som kostade placeringar i den slutliga 
SM tabellen. Och det blev Per Fagerström, Hudiksvall som drog det längsta 
strået trotts att han inte vunnit en enda rak seger i årets deltävlingarna. 
Men hans jämna svit på kalasfina placeringar under årets säsong 
bäddade för än en ynka poängs seger totalt före Uffe 
Edvardsson, Kungsör som kom en bra bit i elimineringarna under lördagen. 
Trea kom PA Lindström, Umeå som safade lite i kval omgångarna 
och inte åkte fullt ut för en bra kvalplacering vilket kostade viktiga 
poäng som räknas på hela tävlingen och där av resultatet 
i årets SM.
Finalen i Stock  Super Stock som kördes kom att bli en landskamp Sverige 
 Finland mellan Örjan Hällström, Iggesund i en Pontiac Trans 
AM och Hannu Palasmaa, Tuusula, Finalnd i en vass Chevrolet Chevelle där 
Örjan körde en 10,451 sekunder repa med en slutfart på 190.8 km/h 
mot Hannu som körde 10,591 sekunder och med en slutfart på 199.0 km/h 
vilket tyvärr inte hjälpte denna gång i den väldigt jämna 
tävlingen.
SBF;s tabell finns på www.sbf.se/pdf/resultat/2011/DR//DR_2011_SM_Stock-Superstock.pdf 
11-07-27 Tufft värre i Dragracing 
SM S/SS
Med endast en tävling kvar i Dragracing SM för klassen Stock  
Super Stock är det jämnt som vanligt med endast en liten marginell poängskillnad 
i topp tre för deltagarna som kommer från hela Sverige.
Inför sista deltävlingen av av fem möjliga där tyvärr 
en blev struken på grund av för få deltagare.
Så inför årets SM i klassen Stock/Super Stock så återstår 
nu NDRS Nationals II (läs 2) på Tierp Arena i helgen 29-30 juli där 
man kör kval på fredagen och finaler på lördagen.
Per Fagerström, Hudiksvall leder inför sista delen i SM och det med 
271 poäng före Håkan Nordström, Falun som har samlat ihop 
259 p och strax bakom på tredje platsen i SM tabellen ligger Björn 
Bondesson, Huddinge med endast poängen bakom med insamlade 258 p.
Så finalen på Tierp Arena i helgen kommer att bli väldigt spännande 
innan de sista fartfyllda körningarna är över på den 402 
meter långa banan som Tierp bjuder på under lördagen.
Men bakom ledar trion jaga PA Lindström, Umeå som endast har 13 p att 
jaga ikapp tvåan och trean i årets SM i Stock/Super Stock med sina 
245 p. Och man kan samla många poäng beroende på hur man lyckas 
att presterar under själva tävlingen där man jagar tiondelar, hundradelar 
och tusendelar hela tävlingen.
Klassen bjuder på täta race och många härliga hjullyft som 
får publiken att dra in andan och jubla varje gång klassen visar upp 
sig. 
10-08-07 Helsinge Open och Hjärt- 
och Lungsjukas förening Söderhamn
Nu är det åter dags för dragracing på Helsinge Raceway (Helsinge 
Motorstadion) Flygstaden, Söderhamn när SMK Söderhamn arrangerar 
Helsinge Open 14  15 augusti för sjätte året i rad där 
bilar och Mc ska ta sig i mål fortast möjligt på 201 meter som 
är banans längd.
I år så samarbetar vi med Hjärt- och Lungsjukas förening 
i Söderhamn som tar hand om parkeringen och inkomsterna från parkeringsavgiften 
på 20 kronor den går oavkortat till dem.
Samarbetet startade redan när Söderhamn Summer Nats kördes 
tidigare i år och det gav föreningen ett stöd på närmare 
tiotusen kronor för deras behjärtansvärda arbete i Söderhamn.
Christer Andersson som var sammankallande för parkerings trupperna var väldigt 
nöjd med det senaste evenemanget och ser fram emot en anstormning av publik 
och man får betala och parkera hur många gånger som helst under 
helgen 14  15 augusti på det stora flygfältet i anslutning till 
Helsinge Raceway.
Helsinge Open är en fristående tävling som inte ingår i 
någon cup, men lockar med ett fint startfält av duktiga förare. 
Helsinge Open som startade för många år sedan kördes på 
gator och vägar olagligt till än början som Streetrace, 
men flyttade in på banan 2005 när SMK Söderhamn fick tillgång 
av tvärbanan på F.d. F 15 som flottiljen hette innan försvaret 
lade ned verksamheten. Från början så kördes det med gatbilar 
och har igenom åren utvecklats till att bli en tävling med allt mer 
specialiserade bilar för dragracingbanor. Här talar vi om bilar med 
ett par tusen hästkrafter som accelererar 0-100 på sekunder och har 
sluthastigheter närmare 230 km/h på den 201 meter långa banan. 
Mc klasserna ligger inte långt efter trotts att de inte kommer i närheten 
av de värsta bilarnas effekter.
Men även de så kallade Gatbilarna är fortfarande med 
då man kör enligt Svenska Bilsport Förbundets ET  regler 
med klass indelning i olika tids intervall så att många kan vara med 
på sina villkor.
Körningarna börjar på lördagen den 14 aug klockan 10.00 med 
kvalificeringar och man beräknas köra fram till 18  tiden. Man 
startar om på söndag morgon den 15 augusti med elimineringar från 
klockan 10.00 och kör tills det är klart med finaler på eftermiddagen 
med prisutdelningar.
Mer info hittar ni på www.smksoderhamn.com/dragracing/DR2010/HO/tavlandeinfo.html 
10-08-07 Direktsänt från 
Jämtland Dragracing Open
Direktsänt på nätet från Jämtland Dragracing Open med 
resultat och bild.
Se länk www.smksoderhamn.com/
10-07-01 SMK Söderhamns 
största motorhelg 3-4 juni 2010
På lördag den 3 och söndag den 4 juni kommer det att mullra duktigt 
i och runt Söderhamn med omnejd när Dragracing Söderhamns Summer 
Nat's körs.
Dragracingtävlingen Söderhamns Summer Nat's lockar många deltagare 
och det är en riktig publikdragare i motorsport sammanhang här i länet 
med oftast flera tusen besökare under tävlingshelgen som kommer för 
att se vem som kommer att bli den snabbaste bilen i Söderhamn och Hälsingland. 
Tävlingen som ingår i MSDR - Mellan Svenska Dragrace Cupen lockar flera 
deltagare från hela landet.
Söderhamn Summer Nat's ingår i MSDR cup och har SM och FM status. SM 
status gäller för Juniordragster och här har vi 2009 års 
Svenska Mästare och Nordiska Mästare på plats genom klubbens egen 
förare Mattias Edvinsson som ser fram emot att få visa upp sig på 
hemmabanan. Det är dessutom Förbundsmästerskap i klasserna Bracket 
och Pro Street som är helgens västingklass med motorer på upp 
över 10 liter i slagvolym och flera tusen hästkrafter.
Det kommer med andra ord att gå väldigt fort på Helsinge Motorstadion 
och Helsinge Raceway som den 201 meter långa strippen heter på lördagen 
och söndagen när man ser anmälningslistan.
Flera av SMK Söderhamns vinnare och *Runner Up från tidigare tävlingar 
i år kommer, och en del har dessutom bytt bil och klass vilket gör 
det svårt att utse någon speciell favorit. Samtidigt som klubben själv 
har utökats med flera nya duktiga förare som kan göra sig gällande 
potentiella vinnare nu med vassa och allt snabbare bilar. Man har även flera 
Mc klasser där flera av landets snabbaste hojar kommer att skjuta ut från 
startplattan.
I år så kommer Söderhamns Hjärt- och lungsjukas förening 
och Bowlingsektionen att sköta parkering och inkomsterna från detta 
går oavkortat till dem.
http://www.smksoderhamn.com/dragracing/SSNinfo.html
10-05-26 Stora förväntningar 
på EM-premiären i Dragracing 
De svenska förarna i Dragracing håller mycket hög klass internationellt. 
Därför är det med stora förväntningar närmare 20 
förare åkt till Santa Pod och helgens premiär i EM.
Förra året gick tre av fem EM-guld till Sverige genom Ulf Leanders, 
Jimmy Ålund och Mats Eriksson. Den senare var förste europé 
att gå under sex sekunder med en Pro Modified-bil. Han körde de 402 
metrarna på 5,98 sekunder. Tvåa i Pro Mod var Michael Gullqvist, som 
startat årets säsong med att som förste europé vinna en 
deltävling i det amerikanska mästerskapet.
I helgens EM-premiär på Santa Pod i England möts de två, 
plus ytterligare 26 förare. Bland svenskarna i klassen finns förutom 
Mats Eriksson och Michael Gullqvist också Mikael Lindahl (EM-guld 2008), 
Urban Johansson, Roger Johansson, Freddy Fagerström, Jan Gunnarsson, Adam 
Flamholc och Johan Lindberg.
Klassen Pro Stock är lite av "svenskklass" och trots att dominanten 
Jimmy Ålund nu hittat andra utmaningar, finns det stora chanser att guldet 
stannar kvar i Sverige. Bland de som kommer att kämpa för det märks 
Michael Malmgren, Jan Palmqvist, Jonas Dantanus, Michael Callin och Tommy Leindahl.
I den snabbaste tävlingsklassen av alla - Top Fuel - startar Mikael Kågered. 
Svensken har vunnit allt i EM utom just titeln i kungaklassen Top Fuel. Nu gör 
han ett allvarligt försök att ta hem det guldet.
Resultatrapportering live under tävlingen på www.eurodragster.com
Tävlingsbanan Santa Pod Raceway 
www.santapod.com
Kalender EM Dragracing 2010
28-31/5 Santa Pod, England
1-4/7 Alastaro, Finland
29/7-1/8 Mantorp, Sverige
13-1578 Hockenheim, Tyskland
9-12/8 Santa Pod, England
09-08-17 Nytt EM-guld till Jimmy 
Ålund
Europamästare sex år i rad. Jimmy Ålund, från Norrköping 
är snabbast när det gäller dragracing och klassen Pro Stock med 
sin Pontiac GTO.
Visserligen återstår finalen på Santa Pod Raceway i England, 
men med fyra raka vinster är Jimmy klar mästare. Premiäråret 
2003 tog han silver, sedan har det bara blivit guld.
- Så länge jag har ett stort intresse för det här och vill 
vinna varje gång så fortsätter jag, säger Jimmy.
Att köra en jänkare med en vikt på minst 1060 kg, inklusive förare, 
och med 8,2 liters slagvolym i motorn går fort. 
På sin väg mot årets guldmedalj satte han nytt europarekord med 
6,6940 sekunder över den engelska banans 402 meter. Med manuel femväxlad 
låda, ingen överladdning till motorn och vanlig handelsbensin i tanken. 
I den svenska deltävlingen på Mantorp Park blev det banrekord med 6,773 
sekunder.
- Jag gillar klassen. Det är strikta regler och bilen ser ut som en bil. 
Det är fränt helt enkelt!
Till sin hjälp har han ett gäng bestående av teamchef Petter Greborn, 
mekanikerna Kalle Hrupa och Mats Appelgren samt teamkordinator Lars Rodeblad.
- Sedan krävs det en förstående familj och bra samarbetspartners. 
Annars går det inte att vinna EM, konstaterar Jimmy.
Han vet. Han reste under måndagen hem från tyska Hockenheim och den 
fjärde deltävlingen i Dragracing-EM, och trots att finalen återstår 
är han redan klar mästare i Pro Stock. För sjätte året 
i rad. 
09-08-17 Årets fartfest väntas 
på Helsinge Motorstadion, Söderhamn
Lördag den 22 augusti kommer det att gå undan igen med snabba och häftiga 
bilar och Mc när SMK Söderhamn arrangerar dragracing tävlingen 
Helsinge Open för femte året i rad på Helsinge Motorstadion och 
strippen Helsinge Raceway. Till i år så har man tagit till lite nya 
grepp och man har nu delat upp tävlingen till fyra klasser med bilar varav 
ett FM i Bracket, och man har öppnat med en Mc klass i form av Super Gas 
Bike där man ska köra Hälsinglands snabbaste i respektive bil och 
Mc klass under dagen. Tävlingen som är öppen gör att det kan 
bli någon från andra landskap än just Hälsingland som kan 
ta hem Helsinge Open.
Mer i info www.smksoderhamn.com/dragracing/HO2009/info.html 
08-09-14 Eva Tjärnström 
på strippen!
Söderhamns kommunalråd Eva Tjärnström fick på lördagen 
den 13 september testa lite hur tävlingsgrenen dragracing fungerar på 
Helsinge Motorstadion i Söderhamn när SMK Söderhamn arrangerade 
Hälsingland Open för gatbilar och Förbunds Mästerskap i Bracket.
Eva Tjärnström fick sig en duktig åktur med Lars Bärsen" 
Björklund som förra säsongen införskaffade sig en Chevrolet 
Camaro att köra i Stock/Super Stock. Bilen som är en tidigare Svensk 
och Europa rekordhållare i klassen passade fint och Eva fick sig en åktur 
som säkert blev minnesvärd utöver det vanliga.
Evas kommentar till speakern Tomas Abrahamsson när hon kom i mål efter 
fullföljt åk var. - Det här var jätte kul och riktigt häftigt. 
Tidtavlan på banan visade att det gick på tiden 7.51 och med en hastighet 
av 144, 2 km/t för hennes åktur med Lars på 201 meter.
08-09-14 Andreas Forst tog hem 
Hälsingland Open 2008
Det var på håret att det kunde ha varit Niklas Molvik, Gävle 
som stod som segrare. Men i finalen för USA klassen blev väldigt dramatisk 
när Andreas Forts, Avesta röd lyktade i starten med sin V8 Opel och 
var ute ur tävlingen i första skedet. Men Niklas Molvik i en Pontiac 
Firebird fick fel på växellådan 150 meter ut och svängde 
av banan innan mål för att hindra att det skulle bli någon större 
sanering helt enligt reglerna. Nu blev det genast bekymmer en stund för tävlingsledningen 
som samlades för tolkning av reglerna. Det utföll sig så att Andreas 
Forst dömdes som vinnare på att han gjorde minst fel så att säga 
med att tjuvstarta då korsande av banmarkering är en större överträdelse. 
Så Andreas halkade in på ett bananskal och fick således köra 
om äran att bli Hälsingland Opens snabbaste mot vinnaren i Europa/Asienklassens 
vinnare Ola Öst, Edsbyn som tog hand om segern med sin VW Typ 1 Bubbla där 
före Thomas Scheele, Gävle i en Opel Ascona.
Så superfinalen i Hälsingland Open blev mellan Andreas Forst, SHRA 
Avesta och SMK Söderhamns Ola Öst där Andreas nu dubblade sina 
vinster då han även vann 2006. 
Andreas som hade farten uppe och vann årets upplaga av Snabbast i Söderhamn 
tidigare i år var överlycklig när han kom till prisutdelningen 
för att plocka hem sin hederspokal med en Hälsinge Bock och det till 
den 2000 man stora publikens jubel och stående ovationer.
I Bracket klassen blev det en tuff finalbatalj mellan två damer och här 
var det Birgitta Lindström, Matfors (SHRA Sundsvall) som drog det längsta 
strået när hon mötte Annica Larsson, Färnäs (Night Cruisers 
Färnäs). Här var det jämna tider i kvalen för båda 
och man fick slå ut konkurrenterna en efter en med sina fina körningar.
Niklas Molvik, Gävle tävlandes för SHRA Vansbro/Äppelbo körde 
nytt banrekord med sin Pontiac Firebird -92 och det lyder på 5,51 och en 
hastighet på 206 km/t 
08-09-08 Största starfältet 
hittills i Hälsingland Open på lördag
Lördag den 13/9 arrangerar SMK Söderhamn åter Hälsingland 
Open i dragracing på Helsinge Motorstadion för fjärde gången 
i historien som började 2005. Till årets tävlingar i Europa/Asien, 
USA och FM Bracket har det kommit in 67 anmälningar när anmälan 
stängde på måndagskvällen den 8/9, men det kan komma några 
efteranmälningar då man kan anmäla sig in i det sista på 
telefon.
Tittar man på anmälda deltagare så finns några av de tidigare 
vinnarna från Snabbast i Söderhamn och tidigare Hälsingland Open 
med i listan. Det gör att man får en oviss utgång och i det närmaste 
omöjligt att förutse eventuella vinnare i klasserna och vem som slutligen 
ska ta hem den stora hederspokalen med Hälsinge Bocken som totalvinnare. 
08-08-04 Tuffa race att vänta 
på Söderhamns Snabbaste på lördag
På lördag arrangerar SMK Söderhamn dragracing med tävlingen 
där Söderhamns Snabbaste ska koras på Helsinge Motorstadion. Ja 
ni läste rätt att det är på lördag den 9/8 och då 
från kl. 10.00 då insläppet öppnar.
Tidigare år har Söderhamns Snabbaste körts fredag kväll dagen 
före Söderhamns Cruising som går på lördagen, men säkerheten 
runt banan har ökats med åren. I och med det har banan blivit omklassad 
för snabbare fordon som nu gör att kvällstävling är i 
det närmaste uteslutet.
I år så kör man lika som tidigare med en USA klass och en Europa/Asien 
där respektive vinnare i 16-stagerna möter varandra i en avgörande 
kamp om vem som är Snabbast i Söderhamn 2008.
Många blir det om kampen som ska göra upp och några favoriter 
finns det redan som satt sina namn i tidigare resultatlistor från både 
Söderhamns Snabbaste (SS) och Hälsingland Open (HO).
Bland de drygt 40-talet anmälda hittar vi vinnaren i HO från -05 Bengt 
Thyr, Tallåsen med sin Camaro -71 och Runner Up -05 med Tommy Wärn, 
Kilafors med sin vassa Audi Turbo som säkert vill ha revansch från 
förra årets Hälsinge Open. Vi har Andreas Frost, Avesta med sin 
Opel Ascona som vinnare i HO -06 och Mille Pers, Avesta med sin Nova -65 som vinnare 
SS -05 och Runner Up HO -06 mot just Andreas Frost och Anders Davidsson, Edsbyn 
med en BMW var Runner Up i SS -05 mot Milles
Peter Nymark, Söderhamn kommer nu med en än mer vässad Audi där 
maskinen precis har körts i bromsbänk i veckan med gott resultat, men 
är nu oprövad på strippen. Peter var Runner Up på HO -07 
med sin Audi Ur Quattro.
I Europa/Asien klassen finns det flera giftiga ekipage förutom de ovan nämnda 
med bland annat Thomas Scheele, Gävle som senast har vann en klass seger 
i Orsa nu i midsommar med sin Opel Ascona -73.
Andreas Åberg, Gävle har en vass Bubbla typ 1 som kan göra sig 
gällande med lyckade repor och vi får inte glömma Danne Johansson, 
Edsbyn med sin vassa Audi S4 som kan sätta skräck i många under 
några år.
I USA klassen har vi redan nämnt Bengt Thyr, Ljusdal. Milles Per, Avesta 
och Andreas Frost, Avesta som potentiella vinnare och det kommer många fler 
som vill aspirera på första platsen.
Och för SMK Söderhamn har vi Magnus Fagerström som nu har fått 
fart på sin Camaro -69 och vi har Anders Edh, Hudiksvall som blir allt snabbare 
med sin Camaro efter att ha trimmat på mer i vinter. Janne Selinder, Gävle 
kommer med sin kraftfulla Dodge Demon och han lovade gott redan på en av 
onsdags träningarna klubben har haft i sommar. Allt kan hända i dragracing 
och det finns ingen given vinnare eller förlorare för än sista 
repan körts.
Listan på anmälda http://www.smksoderhamn.com/dragracing/DR2008/anmälda%20SS.htm
Mer info om http://www.smksoderhamn.com/dragracing/DR2008/info.html 
07-10-18 Tillståndet klart 
för dragrace i Örebro 21 oktober
Tillståndet är klart med att få köra dragrace uppvisning 
i Örebro 21/10 kl: 10.00-14.00! För mer info, gå in på: 
www.gunroad.se 
07-09-27 Dragrace i Örebro
Gunroad DRC Örebro har till 90% fått klart med tillstånd att 
köra en dragrace uppvisning i Örebro nu i höst. Preliminära 
datum är 14/10 eller 21/10, gå gärna in och kolla Gunroad Racings 
hemsida för mer info: www.gunroad.se 
 
07-09-13 Tuff avslutning i Nedre 
Norras FM för Bracket i Söderhamn
Nu på lördag den 15 september kommer finalen i Nedre Norra Bilsportförbundets 
Förbundsmästerskap i dragracing klassen Bracket att köras.
Det kommer verkligen att bli väldigt tuffa finaler med ledarna i FM anmälda 
till Hälsingland Open på Helsinge Motorstadion i Söderhamn.
Det är även premiär för klistrad 201 meters bana som arrangörsklubben 
SMK Söderhamn har jobbat hårt med de senaste veckorna för att 
deltagarna ska få ett bättre fäste när de startar. SMK Söderhamn 
har själv 15 egna förare anmälda i de tre klasserna som ska köras.
För FM finalen i Bracket kan klubben meddela att toppen av förarna i 
mästerskapet har anmält sig hit och sammanlagt är det 19 ekipagen 
som ska göra upp.
Ledaren i FM Thomas Olsson, SHRA Vansbro Äppelbo kommer att möta tvåan 
Ulrika Andersson som tävlar för samma klubb och dessa två har 
trean Nisse Eriksson, CCC Orsa att fajtas mot. Här skiljer det inte mycket 
i poäng mellan dessa kombattanter. Thomas och Ulrika har även mötts 
i MSSR flera gånger och där har de omvänd placering. Nu kommer 
de även att få ett tufft motstånd från bland annat Michael 
Frisk och Birgitta Landström från SHRA Sundsvall om placeringarna i 
HO och de har fina tävlingsmeriter för TOYO SDS Nord där de har 
fjärde och andra platserna i tabellen. Här i klassen gör två 
av klubbens hemmaåkare debut i klassen bracket och det är Samuel Sampo 
Andersson som ligger trea i klassen Pro Street för TOYO SDS och nu vill testa 
bracket klassen. Även för Ulf Lundgren, SMK Söderhamn är det 
premiär i klassen. Så det ska bli spännande att se hur bra hemmaförarna 
klarar sig.
För Europa/Asien klassen är det lite svårare att utse vinnare 
då 14 väldigt vassa bilar kommer. Men här har vi hemmahoppet Kenny 
Bertilsson som vässat på sin Audi Ur Quattro den senaste veckan med 
drygt 100 hk till och nu är det bara att hoppas att växellådan 
håller. Kenny vann ju Söderhamns Snabbaste 2005. Peter Nymark, Söderala 
kom sent in med anmälan och har även han en vass Ur Quattro och kan 
nog hävda sig bra. Här kommer Edsbyns Danne Johansson med en nyare Audi 
gör livet tufft för motståndarna och det kommer ett gäng 
vassa VW Bubblor med Anders Hermansson och Daniel Nord från Gävle som 
har Bollnäs Mattias Bergström och Edsbyns Ola Öst som kan få 
till fina körningar. Ett par vassa BMW bilar finns med och här har klubben 
Fredrik Kojonen från Gävle med en 528 som varit med i toppen på 
hemma tävlingarna.
Några bilar att se upp med är Dennis Blom med en BMW och Niklas Westlund 
med en Opel Ascona som båda kör för SHRA Avesta samt Thomas Olsson, 
Sandviken som kör för Borlänge Dragracingklubb med en BMW.
USA klassen blir störst med 29 anmälda ekipagen och det är till 
stor del värstingar det är frågan om med en del bilar som har 
närmare tusen hk under huvarna. Ja till och med mer på några 
av dessa bilar. 10 av dessa är hemmaförare som ska försöka 
värna om klubben färger och här får Magnus Fager 
Fagerström som har en vass Corvette ladda på friskt med lustgasen för 
att peta ut motståndet. Janne Eriksson med sin Chevelle har vässat 
på i vinter och kommer att hävda sig bättre och Anders Edh, Hudiksvall 
som kör för Söderhamn kommer med sin vassa Camaro för att 
nämna några av klubbens förare i klassen. Mot sig kommer ett antal 
förare som redan vunnit varsin tävling på Helsinge Motorstadion 
och de kommer att ge allt för nya medaljer. Här har vi förra årets 
vinnare i USA klassen Milles Per, SHRA Avesta med sin Nova -65. Vi har 2005 års 
vinnare Bengt Thyr, Tallåsen som tävlar för SHRA Sundsvall med 
en Camaro -71 och inte att förglömma Andreas Frost, SHRA Avesta med 
sin vassa Opel Ascona som vann 2006. En som satte banrekordet förra året 
och då körde i bracket kommer nu att köra i USA och det är 
Anders Näsman, SHRA Sundsvall med sin Nova -66 satte tiden 6.237 på 
201 meter och då på oklistrad bana.
Vad kommer banrekordet att visa på lördag kväll?
http://www.smksoderhamn.com/dragracing/HO07/anmälda.htm
07-05-15 Minst är störst 
i Dragracing-SM
Halv körsträcka och halv bil, ändå är JSM 
i Dragracing den största tävlingsklassen i Svenska Bilsportförbundet. 
Förra året startade 71 förare. Hur många det blir i år 
visar sig i helgen då det är premiär på Meca Raceway i Malmö.
Regerande mästare är Daniel Nyling från Svärdsjö, tävlande 
för SHRA Lindesberg. Men han anser sig ha vuxit ur miniklassen 
och går vidare uppåt. Därmed är det öppet fält 
som ligger framför deltagarna när de ställer upp för att köra 
201 meter rakt fram på asfalten - exakt hälften mot vad de seniorklasserna 
avverkar.
JSM i Dragracing körs för tredje gången och i år är 
antalet deltävlingar tio, vilket är två mer än förra 
året. Då kom 71 förare till start från sex olika länder.
 Vi är stolta över det stora antalet förare som deltar i 
JSM, säger Lars Pettersson ordförande i Dragracingutskottet i Svenska 
Bilsportförbundet.
Åldersgränsen är 8-17 år och dragstern de kör är 
byggd i halvskala. Vinnare i helgen på Meca Raceway i Malmö 
kommer att ha en snittfart upp emot 120 km/h när det är dags att bromsa 
efter 201 körda meter. Då har det gått runt 8 sekunder från 
startögonblicket.
JSM-kalendern i Dragracing:
18-20/3 Meca Raceway, Malmö 
2-3/6 Orsa Dragway 
16-17/6 Sundsvall Dragway 
29/6-1/7 Johannesberg, Västerås 
13-1577 Pite Dragway 
21-22/7 Dala Airport, Borlänge 
26-29/7 Mantorp Park 
11-12/8 Fotbollsgatan, Lindesberg 
26-26/8 Dala-Järna 
13-16/9 Meca Raceway, Malmö 
06-04-13 Ny dragraceklubb i Karlstad
I Karlstad har det i startat upp en ny dragracingklubb. Klubben är anslutna 
till Svenska bilsportförbundet och Riksidrottsförbundet. Deras strävan 
är att kunna anordna en tävling per år med start 2007 i Karlstad.
Sedan uppstartandet i november 2005 så är klubben uppe i ca. 80 medlemmar. 
23 april har de funktionärskurs och i maj kommer de synas i Ransäter 
på bilutställningen. Många i klubben tävlar redan i dragracing 
och det finns ett stort intresse bland de yngre i Karlstad. Förhoppningen 
inför framtiden att få bedriva denna sport även i vår hemstad.
www.shrakarlstad.se  
04-07-04 Saabdraget
SMK Trollhättan kör den 21/8 Dragracing för
Saab bilar, allt i från 2 takt till senaste turbobil, all info
finns på länken
www.smktrollhattan.com/dragrace/saabdraget/
03-09-01 Bilder
från dragracing VCET Vårgårda 30-31
augusti
Länk till
www.racebilder.nu
03-08-25 Bilder
från dragracing i Arvika 23 augusti
Länk
till www.racebilder.nu
03-08-25 Bilder
från dragracing i Landskrona 24 augusti
Länk
till www.racebilder.nu
03-06-14 Bilder
från dragracing i Vårgårda 14 juni
Länk
till www.racebilder.nu
03-05-25 Bilder
från Dragracing i Arvika 24 maj 
Länk
till www.racebilder.nu
02-06-02 Succé för tionde Haggårdsdraget
49 bilar kom till start i den tionde upplagan av
dragracingtävlingen Haggårdsdraget i Mariestad.
Tävlingen går att sammanfattas i ett enda ord -
succé. De tävlande, den nära 1500 stora publiken och
arrangören Mariestads Motorsällskap sken ikapp med den
underbara vårsolen.
Tävlingen började med fyra timmar kval där alla fick
köra ett fritt antal repor. Det fanns ett antal förare som
utnyttjade tiden ordentligt och hann med över tio repor. Efter
att coverbandet Boxer Shorts underhållit i pausen började
så allvaret.
I Juniordragsterklassen är det reaktionstiden som man
tävlar i. Alexander Riteson, SMK Trollhättan vann på
den smått sagolika reaktionen av 47 hundradelar.
I Street klassen fick Peter Lundgren Mölndals DRF en behaglig
resa fram till finalen genom att motståndarna tjuvstartade
eller körde fortare än sitt brake out. Peter som för
övrigt körde upp för licens på
tävlingen.
Väl i finalen fick dock Peter sträcka vapen mot sin
överman, eller rättare sagt överkvinna. Segraren hette
nämligen Sylvia Karlsson även hon från Mölndals
DRF. Sylvia var nog tävlingens gladaste segrare.
I Modified startade endast åtta bilar. Magnus Carholt, SMK
Trollhättan kunde med sin Hot Road ganska komfortabelt ta hem
segern till sina barns enorma lycka.
I Sportsman blev det ordentlig dramatik. I semifinalen på den
ena halvan körde Stellan Alexandersson SMK Trollhättan
under brake outtiden samtidigt som motståndaren Peter
Gustavsson Mariestads MS rasade motorn efter målgång.
Detta innebar att Lars Carlsson Falk Strömstad fick en
singelrepa i sin final.
I den tyngsta klassen Pro upprepade Olle Nyhus SMK Trollhättan
fjolårstriumfen. Olle hade en tacksam resa fram till semifinal
genom ideligen singelrepor. Väl där detroniserade Jan-Peter
Clementz SHRA Uddevalla och i finalen Robert Lundberg SHRA
Göteborg. Detta trots en långsammare körtid, men en
klart snabbare reaktion vid starten.
Resultat
Haggårdsdraget
02-05-28 Haggårdsdraget i Mariestad 10 års
jubilerar
I år är det 10 års jubileum för
Mariestads MS dragracingtävling Haggårdsdraget.
Tävlingen har arrangerats sedan 1993. Årets upplaga
körs lördag 1 juni. Den ingår som vanligt som en
deltävling i VCET-cupen (Västsvenska Cupen för
ET-racing).
Tävlingsbanan (stripen) är södra infarten till
Mariestad, den sk. Göteborgsvägen.
Tävlingssträckan är 201 meter (1/8 mile). Banans brake
out ligger på 6,8 sekunder.
58 bilar kommer till start fördelade över klasserna Pro,
Sportsman, Modified och Street. Pro är snabbast och Street
långsammast med tider från 7.00 sekunder till 8,90
sekunder som break out.
Tävlingen börjar med kval kl. 10 och själva
elimineringen börjar kl. 15. Mariestads MS hälsar
välkommen till en dag med ljud- och fartupplevelser.
Mer om tävlingen på
Mariestads MS
hemsida
 

<< 
Till startsidan