08-11-11 Roadshow ska ge nya stjärnförare
  Karting on Tour heter Svenska Bilsportförbundets treåriga satsning 
  på Karting. Målet är att fördubbla antalet utövare 
  genom en landsomfattande kampanj för barn mellan sju och nio år. 
  Här ska nästa generation stjärnförare plockas fram.
  Cirka 3300 personer har licens för att tävla i Karting (det namn gokart 
  har i tävlingsform). En nybildad grupp inom Svenska Bilsportförbundet 
  har som mål att fördubbla den siffran. Kampanjen rivstartar redan 
  i mars 2009 hos de sydligaste klubbarna. Touren delar sig sedan i två 
  parallella slingor som drar upp genom landet i specialbyggda trailers. Inuti 
  fraktas kartar i klassen Cadetti - perfekta att ta första steget i mot 
  Formel 1.
  
  Det nya Kartingutskottet består av Thomas Dahlgren, Skellefteå, 
  Ulf Carleflod, Morgongåva och Jan Åke Stigborg, Helsingborg. Till 
  gruppen knyts också Tord Janervik, Uppsala, förbundskapten Celeste 
  Galloni, Eskilstuna och projektledare Maria Sjölander, Göteborg.
  - Vi vill få fram nya stjärnor i bilsport, och då krävs 
  att jättemånga duktiga försöker nå toppen. Först 
  då är någon på rätt ställe vid rätt tidpunkt 
  för att kliva i spåren efter Mattias Ekström, Kenny Bräck 
  och Stefan Johansson, säger Thomas Dahlgren.
  
  Gruppen kommer också att ha ett nära samarbete med Racing, och i 
  ögonvrån följer man det finska systemet där den ena stjärnan 
  efter den andra nått internationell toppklass.
  - Karting on Tour är precis vad vi behöver, och till sommaren startar 
  vi också en modern, konkurrenskraftig formelklass som en naturlig fortsättning 
  i karriären, säger Hans Wängstre, förbundskapten i Racing.
  Även Svenska Bilsportförbundets ledning ser mycket positivt på 
  Karting on Tour.
  - Satsningen innebär att ungdomar runt om i landet får möjlighet 
  att testa olika kartar. Helt i linje med vår vision att bedriva en aktiv 
  marknadsföring och rekrytering, säger Thomas Jansson, förbundsdirektör 
  på Svenska Bilsportförbundet. 
  
  08-10-27 RBC - Lek på blodigt 
  allvar
  28 oktober är det dags för säsongens första deltävlingen 
  av RBC, Racing Bar Cup, en numera smått legendarisk serie som körs 
  med hyrkartar. Det hela började med en animerad debatt hösten 2001. 
  Diskussionens vågor gick höga huruvida läktarchaufförer 
  hade någon rätt att överhuvud taget uttala sig om riktiga racerförares 
  kvaliteter. De stillasittande skulle verkligen inte ha någonting att komma 
  med på en bana, så det så. Ett sådant enkelspårigt 
  argument måste ju prövas, tänkte jag, och utmanade aktiva och 
  förment passiva på ett race i hyrkart så att frågan blev 
  avgjord en gång för alla. Sveriges nyaste och längsta gokartbana 
  inomhus Vi möttes på Racetown i centrala Stockholm och ganska snart 
  stod det klart att teorin inte riktigt höll. En del av de erfarna hade 
  inte mycket att komma med och några snackpåsar var riktigt snabba. 
  Evenemanget blev så uppskattat att det våren 2002 utvecklades en 
  serie kallad Racing Bar Cup. RBC, som den gemenligen kallas, rullar nu på 
  sin sjunde säsong. RBC 08/09 körs i år på Sveriges nyaste 
  och längsta inomhusbana i Hammarby (
www.gokartstockholm.se)
  
  Idén är enkel - Premiär 28 oktober
  Racingintresserade från alla klasser och nivåer och i alla åldrar 
  möts sex gånger under vintersäsongen i en hyrkartserie. Vi har 
  haft etablerade STCC-förare och gamla veteraner som harvat runt i F3:or 
  i en svunnen tid, vi har haft gokartyngel och hobbyracers och inte minst ett 
  antal läktarchaffisar som deltagare genom åren. Vår yngsta 
  tävlande har varit fjorton och den äldsta en bra bit över femtio. 
  Alla kör i likvärdiga hyrkarts för att mäta sina krafter 
  mot varandra och - inte minst - sig själva. Vi är visserligen bara 
  några kompisar som har kul ihop  men det är mycket prestige 
  som står på spel. De som är under 33 kör om Radical Trophy 
  och de äldre om Ginetta Cup, med en testdag som hägrande mål. 
  I år finns det dessutom en egen designad hjälm att köra om.
  
  Jocke Mangs och Fredrik Lestrup
  I RBC möts proffs och amatörer och bland RBC-mästare kan nämnas 
  Jocke Mangs och Fredrik Lestrup som ser RBC som ett bra sätt att hålla 
  rattrosten borta under vintern och hålla sig i form tills större 
  uppgifter väntar till våren.
  
  08-10-08 Årets sista race 
  för Johan Adolfsson i Karting
  Dags för säsongsavslut i karting för i år. I lördags 
  var det dags för klassiska Sverigecupen i Linköping, Johan Adolfsson 
  och 100 kubiks Yamahan var snabb direkt, blev 2:a i tidskvalet slagen bara med 
  någon tiondel av kompisen Fält. I första kvalet startade Johan 
  tvåa i det fulla startfältet och blev tvåa i mål. I andra 
  kvalet blev det samma resultat och i finalen blev det start från ruta 
  2. I andra kurvan bestämde sig KMF-föraren för att ta över 
  och gjorde det med besked
.Johan ledde med ca 100 meter efter 8 varv då 
  något plötsligt hände med bromsarna så att han halkade 
  bakåt i de resterande 8 varven, men körde in på en berömvärd 
  4:e plats i mål. Synd tyckte de flesta efter en så grym start.
  
  Teamet flyttade till Lidköping på natten för att köra sista 
  racet i KartCupVäst och möttes av det värsta regnet på 
  länge. Oj vad det regnade, allt blev genomblött på nolltid. 
  Banan är helt nybyggd och Johan har inte sett den på kort ens, ändå 
  var han 7 tiondelar före närmaste förare på 1:a träningen. 
  Teamet trivdes som fisken i vattnet på den enormt blöta 
  banan, så pass bra att de testade lite nya inställningar och
 
  det resulterade tyvärr i att Johan bara blev 2:a i tidskvalet. 
  Nåväl, i första kvalificeringen tog dock Adolfsson kommandot 
  direkt och körde från konkurrenterna i 2 varv. Men eftersom tidsschemat 
  ideligen ändrades av tävlingsarrangören höll Åtorpteamet 
  och många andra deltagare på att missa starten. Sprang till start 
  och sedan, ute på banan föll bränsleslangen av. Johan blev placerad 
  i startruta 13 i nästa kval och blev 3:a i mål. När resultatsräkningen 
  var klar och finalerna skulle köras började det bli riktigt mörkt, 
  de ovana i tävlingsledningen blev panikslagna och beslutade att köra 
  finalen i endast sex varv.. På grund av missödet tidigare startade 
  Adolfsson från 17:e startrutan. Som vi tidigare skrivit så ger aldrig 
  Johan upp och han gjorde en helt otrolig fantastisk uppkörning. Efter endast 
  3 varv i den avkortade finalen var han uppe på 4:e plats och i rygg på 
  trean. -Hmm, det kunde väl i alla fall varit två varv till 
  då hade jag vunnit alltihop sa en mycket blöt och genomfrusen 
  Johan Adolfsson med ett leende direkt efter målgång. Fortsättning 
  följer nästa säsong.
  08-10-02 Karting cup, Kristinehamn. 
  Tredje och sista deltävlingen och avslutning
  I söndags kördes årets 3:e och sista deltävling i Karting 
  cup i Kristinehamn. Strålande väder och 56 tävlande från 
  både när och fjärran gjorde att det blev bra race med flera 
  täta dueller. Karlskoga MF var bland annat representerade av Johan Adolfsson 
  i Yamaha klassen och Tommy Gustavsson i Sport 2000 klassen.
  
  Adolfsson fick återigen mäta sina krafter med MKR-vinnaren, Robert 
  Fält. De båda duktiga förarna dominerade klassen Yamaha från 
  början till slut med tät och sevärd racing där ingen av 
  de två kombattanterna ville ge sig. Första kvalet vann Fält, 
  men sedan kopplade Adolfsson greppet och vann de två följande kvalen. 
  I finalen startade Adolfsson i pole position och behöll ledningen ända 
  in i mål trots att han var livligt uppvaktad av Fält hela racet igenom. 
  I och med denna den 3:e raka segern i Karting Cup fick också Johan en 
  ny inteckning i Vandringspriset som ges till den förare som vinner flest 
  finaler av alla i de olika klasserna. Det blev alltså full pott (90 poäng) 
  efter seger i alla racen i år liksom förra året.
  
  Som Johan uttryckte sig efteråt: Det är mer prestige i att 
  vinna här än i andra serier (han syftade då på att 
  både sydsvenska och mellansvenska eliten möts här). Till helgen 
  avslutar Johan karting-säsongen genom att köra Sverige-Cupen i Linköping 
  på lördagen samt sista deltävlingen i KartCupVäst i Lidköping 
  på söndagen. Han siktar naturligtvis på bra resultat även 
  i de tävlingarna.
  
  Tommy Gustavsson, Karlskoga MF tog hem segern i Sport 2000 före en hårt 
  jagande Fredrik Karlsson, Värmlands KC. Fredrik kom dock aldrig riktigt 
  nära utan fick se sig slagen med en sekund. Per Wärmlund, Värmlands 
  KC klarade tredjeplatsen. 
  
  08-09-24 Intensiv tävlingsperiod 
  för Johan Adolfsson i karting
  Johan Adolfsson som bor i Åtorp och tävlar för Karlskoga Motorförening 
  har på senare tid hunnit med att bli 6:a i SM/RM i klass Yamaha. SM/RM 
  avgjordes i år med totalt 6 finalheat. Efter de 3 första finalerna 
  som kördes i Jönköping i somras såg det mörkt ut, 
  Johan hade stora tekniska problem som gjorde att han låg långt bak 
  i resultatlistan, inte bättre än på en 26:e plats inför 
  de 3 återstående finalerna. Det lilla teamet som aldrig, aldrig 
  ger upp, hade fått ordning på karten så pass att Johan efter 
  bra körning i kvalen kunde placera sig på 5:e, 4:e och 3:e plats 
  i finalerna som gick i Helsingborg. Det räckte för att sluta på 
  en 6:e plats totalt i SM/RM i år.
  
  För 14 dagar sen var det så dags för den 8:e och näst sista 
  deltävlingen i Sydsvenska Kartmästerskapet som även den gick 
  i Helsingborg. Bra placeringar i kvalheaten ännu en gång och start 
  från 5:e rutan i finalen slutade med en fin 3:e plats och Johan fick återigen 
  ta ett kliv upp på prispallen.
  
  Förra helgen kördes Göteborgs stora pris. En stor 
  tävling med deltagare från hela norden. Första kvalet gick bra 
  med en 5:e plats, i andra kvalet kom Johan genom starten bra och skulle ta 3:e 
  platsen i andra kurvan. Då var det någon annan förare bakom 
  som tappade kontrollen och körde in i de framförvarande, med en riktig 
  krasch som följd. Det blev mycket skruvande och riktande innan finalen 
  där Åtorpsgrabben fick starta från 16:e startrutan. Med en 
  skadad kart och nästan identiska varvtider hos de 20 första i finalen, 
  blev det ändå en klart godkänd 12:e placering när loppet 
  var klart.
  
  Johan gjorde som förra året, tog tredjeplatsen i Sydsvenska Kart 
  Mästerskapet!! När finalen kördes i Borås i denna helg 
  hade Adolfsson bestämt sig för att bli kvar på sin inkörda 
  tredjeplats i finalen. Det var dock en team kompis som gjorde allt 
  som stod i hans makt för att ändra på det med ideliga brutala 
  påkörningar med domarnas, som det verkade, godkännande. KMF:s 
  förare lyckades köra från konkurrenten och startade på 
  ytterspår i finalen. Återigen blev Johan uppvaktad men kunde tillsist 
  säkra tredjeplatsen.
  
  Som teamet från Åtorp tidigare berättat blev Adolfsson 6:a 
  i Sm/Rm och har även slagit till med riktigt bra resultat i mellansvenska 
  kartserien. Nu återstår bara en tävling i Kristinehamn till 
  helgen och två race veckan efter i Linköping &Lidköping
  
  08-09-22 Timmy Hansen nia på 
  World Cup
  Karting  World Cup för KF2 i La Conca Italien
  Timmy Hansen gjorde en imponerande insats när världens bästa 
  kartingförare i KF2 möttes i La Conca i Italien på World Cup. 
  Han körde i mål som nia efter 24 stenhårda finalvarv där 
  europamästaren Flavio Camponeschi från Italien vann. Timmy var förutom 
  bäste svensk även bäste förare från ett privatteam.
  - Det här var min största tävling någonsin och jag är 
  både glad och nöjd med tävlingen. Jag vet hur svårt det 
  är att slå fabriksteamen så därför värderar 
  jag det här som min bästa framgång hittills i karriären.
  
  I konkurrens med 98 förare från 25 länder och med en World Cup 
  titel på spel var motståndet det tuffaste tänkbara. I de fem 
  kvalheaten blev Timmy 6, 19, 6, 10 och 4. Det tog honom till 15 startruta i 
  förfinalen dit 34 stycken kvalificerat sig. Timmy körde taktiskt och 
  jobbade på bra med de förutsättningar han hade. Han avancerade 
  plats för plats och blev till slut 7:a.
  - Det var verkligen häftigt att stå där på startgriden 
  uppe i fjärde led i finalen med bara stora meriterade förare runt 
  mig, ler Timmy vid minnet. Tänka sig att det bara är tre år 
  sedan jag körde Formel Mini hemma i Sverige. Och nu är jag topptio 
  i världen. Fränt!
  
  I finalen gjorde Timmy en suverän start och låg femma efter första 
  varvet. Sedan gjorde han en missbedömning själv i en omkörning, 
  vilket kostade honom mycket. Han föll ner till 12:te plats och fick bita 
  ihop och komma igen. Metodiskt och med mycket vilja jobbade han sig upp till 
  nia igen.
  Överlägsen segrare blev Camponeschi före engelsmannen Oliver 
  Rowland och trea tjecken Zdenek Groman.
  Joel Johansson blev 13, Jesper Rossler 19 och Viktor Öberg 35.
  - Det har varit en bra säsong för mig, säger Timmy. Jag har utvecklats 
  som förare och vuxit med uppgiften. Det är synd att det är slut 
  för i år nu. Jag längtar redan till nästa race. 
  
  
www.hansen-motorsport.se/timmy.asp 
  
  08-08-06 Karting även under 
  semestern.
  Johan Adolfsson, kartingtalangen från Åtorp har även tävlat 
  under semestern. Den 29:e juni var det en deltävling i Sydsvenska Kartmästerskapet, 
  där Johan blev 5:a efter jätteproblem med chassiet på den omväxlande 
  blöta och ibland torra banan.
  
  Tre veckor längre fram var det så dags för årets höjdpunkt 
  nämligen; Semester-Racet, på Kalmars kartingbana, en tvådagarstävling 
  som samlar många deltagare från hela Sverige. Omväxlande väder 
  med både regn å sol och fortfarande en hel del problem med att ställa 
  in karten efter förhållandena på banan resulterade ändå 
  i en fjärde plats när finalerna var körda.
  
  I helgen som var, kördes nästa deltävling i Sydsvenska Kartmästerskapet 
  i Klippan den här gången. Riktigt inspirerad körning och bra 
  fart på karten den här gången och Johan fick kliva upp på 
  prispallen igen på en välförtjänt tredjeplats. 
  
  08-08-04 Motorproblem stoppade 
  Timmy Hansen i EM
  Eliten av Europas kartingförare samlades i Braga för att i en ensamt 
  avgörande tävling kora den nya Europamästaren. Det är prestige, 
  ära och berömmelse som står på spel då en EM-titel 
  slår högt i en framtida karriär för dessa unga talanger.
  
  Timmy öppnade EM-tävlingen lovande med en bra tidskörning och 
  fick starta långt fram i de fyra kvalheaten.
  - Det är första gången jag kör här i Braga, så 
  det var mycket nytt att lära, säger Timmy om racet han sett fram mycket 
  emot.
  - Även om banan är lång och har flera tekniskt svåra partier 
  så har jag hittat bra spår och tiderna har varit hyggliga.
  
  I första heatet blev Timmy 10. Det andra tvingades han bryta från 
  8:de plats när motorn skar och han blev 27:a. Inte bra, men chansen att 
  ta sig till final fanns fortfarande kvar. Två top-tio placeringar till 
  i de återstående heaten och han var med i matchen igen. I det tredje 
  heatet visade Timmy med en viljestark styrning att han verkligen inte gett upp. 
  Han var uppe på en tredje plats men föll till sjätte när 
  både däck och motorn mattades på slutet. Så var det bara 
  det sista heatet kvar och efter föregående fina placering hade nu 
  en 14 plats räckt.
  - Allt var klart inför start och vi skulle bara provstarta, berättar 
  Timmy om den ödesdigra stunden då hans EM-äventyr slutade. 
  - Där var inte ett liv i motorn! Jag fick en stor orosklump i magen och 
  kände hur min chans rann mig ur händerna. Trots tappra försök 
  av min mekaniker och teamet var det kört, motorn var sönder och det 
  fanns inte tid att byta. För första gången denna säsong 
  missade Timmy final.
  - Så klart jag var oerhört ledsen och besviken, säger Timmy 
  om det abrupta slutet. Men samtidigt vet jag att det är sådant som 
  kan hända i sportens värld. Jag har ett bra team och jag vet att om 
  det funkar så är jag med. Det kommer fler tävlingar.
  
  Årets Europamästare blev italienaren Flavio Camponeschi, före 
  tvåan Robert Foster-Jones från England och trean Robin Frijns från 
  Belgien. Bäste svensk blev Jesper Rossler på en nionde plats.
  
  Nästa tävling är den andra och sista SM-tävlingen i Helsingborg 
  om två veckor.
  
  
www.hansen-motorsport.se/timmy.asp
  08-07-27 Imponerande körning 
  av Timmy Hansen!
  Timmy Hansen blev fyra i första finalen i den fjärde deltävlingen 
  av WSK-serien i Italien. Det är stort! Under hela helgen visade han att 
  det är i toppen han hör hemma. Såsom förare i ett privat 
  team lyckades Timmy ge de etablerade fabriksförarna en rejäl match. 
  Han gjorde en suverän tävling som inte har gått obemärkt 
  förbi hos de stora stallen.
  I den sista finalen såg det också riktigt bra ut ända till 
  han blev påkörd och styrningen skadades. Med en halvt okörbar 
  bil haltade han i mål som 25:a.
  - Jag startade fyra och hade en skön känsla i körningen, berättar 
  Timmy. 
  Här är världens bästa motstånd samlat men jag visste 
  att jag hade kapacitet för minst en pallplats. Men, en mindre begåvad 
  attack av italienaren Matteo Vigano orsakade att jag blev rammad av ytterligare 
  en förare. Där tog den finalen slut. Det är tungt i hjärtat 
  just nu. Men men i den här branschen är livet hårt ibland. Jag 
  vet att jag är med längst fram och det stärker mig för framtiden.
  
  Trots kopplingsproblem blev Timmy tolva efter de inledande fyra kvalheaten. 
  Han gjorde imponerande resultat och lyckades till och med fånga Tony Kart 
  chefens intresse.
  
  Av svenskarna på plats var det bara Timmy och Jesper Wernersson som tog 
  sig till finalerna. När Timmy blev fyra i första finalen blev Jesper 
  nia. I sista finalen gick det sämre även för Jesper som körde 
  av och senare blev svartflaggad.
  
  Timmy nådde sitt mål att plocka poäng i varje tävling. 
  Denna gång fick han med sig 7 pinnar, vilket är det bästa hittills 
  i år. Men skönast av allt var att Timmy satte ner foten och visade 
  att han blir snabbare och snabbare för varje race.
  
  Det är tätt mellan tävlingarna så här års. Om 
  två veckor är det dags för EM-finalen i KF2. Den körs i 
  Braga i Portugal 3 augusti.
  
  Se alla resultat på 
www.wskarting.com/master.htm
  www.hansen-motorsport.se/timmy.asp
  08-07-14 Timmy Hansen snabbast 
  i EM-kvalet i Göteborg
  Timmy Hansen gjorde en imponerande körning när EM-kvalet i karting 
  kördes i Göteborg i helgen. Han blev sexa totalt och har därmed 
  även tagit sig vidare till EM-finalen i Portugal om tre veckor.
  - Jag är super glad! jublar Timmy. Äntligen!
  
  Timmy var i strålande form hela helgen och visade prov på en snabb 
  och målmedveten körning hela vägen. Hans hårdaste konkurrent 
  var Joel Johansson, som sedan också vann tävlingen. På tidskörningen 
  skiljde det bara 5 hundradelar till Joels fördel. I första finalen 
  startade Timmy tvåa bredvid Joel, men på sjunde varvet gick Timmy 
  om Joel och upp i ledning. Det såg bra ut och sakta men säkert skapade 
  han en lucka ner till Joel och trean Jesper Wernersson.
  - Men så på femtonde varvet av de 25 tappade motorn plötsligt 
  all ork, förklarar Timmy uppgivet. Det fanns inget jag kunde göra. 
  Jag kämpade för att ens hålla motorn vid liv och ta mig i mål. 
  Det blev en 13:de plats.
  
  I andra och sista finalen visste Timmy att högsta prioritet var inte att 
  vinna utan att på ett klokt sätt se till att ta en plats bland de 
  15 för att säkra en biljett till EM-finalen i Braga om tre veckor. 
  Men med sin 13:de startposition är det alltid riskabelt att hamna i startsmällar 
  när så mycket står på spel. Timmy tog det försiktigt, 
  fick trots allt några rejäla törnar innan fältet sorterat 
  ut sig och han kunde börja jaga och plocka placeringar. Det räckte 
  ända till en andraplats innan de 25 varven var slut.
  - Det kändes kanonbra redan på uppvärmningsvarvet, berättar 
  Timmy och ler till minnet av den härliga finalen. Karten var underbar att 
  köra och jag var revanschsugen efter den första sura finalen. Jag 
  ville bara framåt och tog mig förbi en efter en. Att komma i kapp 
  tvåan var ett slitgöra men det gick och som pricken över i fintade 
  jag honom i näst sista sväng och knep tvåan över mållinjen.
  
  Timmy var i sitt esse och han presterade också hela tävlingens snabbaste 
  varv i sista finalen.
  
  Det är en hektisk period i Hansen-familjen. Pappa Kenneth Hansen står 
  mitt i säsongen av rallycross-EM. Nu till helgen är det dags för 
  Timmy igen. Då åker de två ner till Italien för den fjärde 
  deltävlingen i WSK-serien i Sarno.
  
  Totalresultat EM-kval Göteborg, Final 1+ Final 2
  1. Joel Johansson (S), placering 1+1
  2. Dear Schilling (DK), 4+3
  3. Jesper Wernersson (S), 2+6
  4. Christian Friedrich (RUS), 5+5
  5. Christian Saari (FIN), 8+4
  6. Timmy Hansen (S), 13+2
  7. Felix Fröjd (S), 10+7
  8. Yan Vonzanok (RUS), 7+19
  
  Alla resultat på 
http://www.cikfia.com/News2008/Goteborg/KF2-result-Goteborg.htm
   www.hansen-motorsport.se
  
  08-07-14 Hemmabana för Yoggi 
  Yalla Racing
  STCC körde Västkustloppet på Falkenbergs motorbana. Det kördes 
  även SM i Superkart och då var det hemmaplan för Yoggi Yalla 
  Racing. Ingvar Andersson fanns på plats och med sig som förare i 
  teamet var förre mekanikern Thomas Neretnieks som kör den nya SuperVkarten. 
  De som skruvade denna gång var Vicke, Olof & Stellan. Det var helt 
  nylagt asfalt runt hela banan till denna tävling. Något som visade 
  sig vara nästan för bra. Den fina sträva asfalten i kombination 
  med värme och mjuka omönstrade däck gjorde att däcken helt 
  enkelt slets sönder. En del tappade bitar ur däcken och några 
  förare fick även punktering. Thomas körde i mål på 
  13:e plats och Ingvar på 14:e.  De var en trevligt race idag och 
  karten fungerade bra, sa Ingvar.
  
  I andra racet snurrade båda förarna vid olika tillfällen. Ingvar 
  hade otur som hamnade i gräset och kunde inte komma igång igen, medan 
  Thomas körde i mål på 16.e plats. Jonas Flädjemark var 
  på plats, men inte som förare. Han jobbade istället som brandman 
  på banan.  Jag ångrar inte att jag tog ett sabbatsår, 
  jag behövde verkligen ladda batterierna, men nästa år är 
  jag tillbaka igen, sa Jonas.
  
  Nästa SM-deltävling körs den sista helgen i juli på Kinnekulle 
  Ring under SSK-tävlingen Raceweekend. 
  
  08-07-10 Timmy Hansen snabbast 
  i SM-premiären
  Timmy Hansen visade strålande form när SM-premiären i karting 
  gick av stapeln i Jönköping. Han blev trea totalt men det resultatet 
  säger inte hela sanningen.
  - Jag var snabbast och först i mål i två av tre finaler, säger 
  Timmy och berättar med liten besvikelse vad som satte käppar i hans 
  annars snabba hjul.
  - Det tråkigaste hände i andra finalen när jag fick 5 sekunders 
  tidstillägg utan att bli varskodd av tävlingsledningen under loppet. 
  Okey att reglerna är sådana men det är varken rättvist 
  eller sportsligt att göra så mot någon tycker jag.
  
  Timmy var tvåa i final 1, som kördes över 20 varv. Han startade 
  tvåa i final 2, men just i startögonblicket korsade hans högerhjul 
  mittlinjen, vilket inte är okej. Efter ett par svängar var Timmy uppe 
  i ledning och han körde otroligt snabbt och var 6 sekunder före efter 
  8 av de 10 varven.
  - Eftersom jag inte meddelats av tävlingsledaren att jag hade fem sekunders 
  tillägg var jag i den goda tron att allt var i sin ordning. För att 
  inte riskera en avkörning i spöregnet valde jag att slå av på 
  tempot. Jag var fyra sekunder före i mål och därmed plötsligt 
  bara trea i den finalen. Det var bittert.
  
  Timmy fick revansch i den tredje och sista finalen. Han var helt i en egen klass 
  även denna final och när de 30 varven var färdig körda var 
  han mer än 200 meter före närmaste konkurrent i mål.
  
  Felix Fröjd var bäst poängmässigt med 114 före Viktor 
  Öberg på 113 och så Timmy med 112.
  
  Nästa SM-tävling går 15-16 augusti i Helsingborg. Redan nästa 
  helg är det dags för Timmy igen. Då körs EM-kvalificeringen 
  i Göteborg med 170 startande i två klasser. Den största kartingtävlingen 
  som körs i Sverige i år.
  
  
www.hansen-motorsport.se/timmy.asp 
  
  08-06-12 Timmy Hansen bäste 
  svensk i finalen i Belgien
  Timmy Hansen blev bäste svensk i finalen med en fin 11:e plats i den tredje 
  deltävlingen i WSK-serien på Circuit Karting des Fagnes i Marienbourg 
  i södra Belgien.
  - Det är första gången jag kör här så jag är 
  verkligen nöjd med helgen, säger Timmy Hansen glatt när han kommit 
  i mål efter 18 hårda finalvarv.
  
  Timmy startade på 14:de ruta av de 34 som tagit sig till final. Han gjorde 
  en bra start och med en smart manöver lyckades han komma ut som tionde 
  man efter de första hetsiga svängarna. Med ett härligt driv i 
  körningen och en vinnarvilja att komma framåt i fältet avancerade 
  han upp till sjunde plats. Han höll högt tempo och låg på 
  samma varvtider som topp-trion gjorde under mittendelen av finalen.
  - Men sen började mina däck gå för varma och jag tappade 
  greppet, förklarar Timmy.
  - Jag halkade ner några placeringar till elfte innan jag stabiliserat 
  däcken igen. Men jag hade ryckt så pass bra att jag sedan bara kunde 
  ligga och bevaka min plats hem till mål.
  
  Segern gick till engelsmannen Jack Harvey före belgaren Robin Frijns och 
  italienaren Flavio Camponeschi.
  
  Under tävlingens inledande fria träning på torsdag och fredag 
  regnade det. Timmy jobbade på bra och förutom att lära in spåret 
  på banan provades även många olika inställningar för 
  att hitta bästa tänkbara balans i karten.
  - Men två dagars testande var i princip förgäves eftersom det 
  började torka upp på banan till det superviktiga tidskvalet, berättar 
  Hansen.
  - Vi hade regndäck på, så jag valde en taktik där jag 
  körde fullt ett varv, kylde däcken i de vattensamlingar som låg 
  utanför spåret och sedan ett nytt fullfartsvarv igen. Det funkade 
  och jag blev sjua totalt i min grupp.
  
  Timmy tog sig igenom de fyra kvalheaten på ett klokt sätt där 
  han för varje gång han kom ut förbättrade sin körning. 
  I förfinalen startade han 13:de, men efter en omkörningsmiss tappade 
  han nästan tio placeringar och fick börja jakten upp i fältet 
  igen till 14:de plats, vilket han också startade som i den avgörande 
  finalen.
  - Jag har haft som målsättning att dels försöka vara bland 
  de 28 som går till final direkt av de cirka 70 förarna i min klass, 
  KF2, säger Timmy.
  - Väl där är ambitionen att plocka poäng. Och det lyckades 
  jag med även den här gången!
  
  De andra svenskarna i finalen, Joel Johansson blev 20:de, Mattias Lorén 
  24:a och Jesper Wernersson 28:a.
  
  Nästa tävling för Timmy blir SM-premiären i Jönköping 
  den 4-6 juli. Samma helg som pappa Kenneth Hansen ska köra den svenska 
  EM-deltävlingen i Höljes.
  
  Resultat final KF2: 
http://www.wskarting.com/gare/2008/MARIEMBOURG/finale_KF2.PDF
  Mer info om WSK och samtliga resultat från alla tidigare tävlingar 
  se 
www.wskarting.com 
  
  08-06-11 Adolfsson Etta och 
  Sjua i helgen
  På nationaldagen kördes andra deltävlingen i KartingCup i Kristinehamn. 
  Johan Adolfsson var där och tampades hela dagen med bl a ledaren i MKR-serien. 
  När det blev final plockade Johan fram det där lilla extra för 
  att vinna och vann även den andra deltävlingen av tre i cupen så 
  det är redan klart att Åtorpsgrabben tar hem totalsegern i Yamahaklassen 
  i KartingCup i år med!
  
  På söndagen blev det dags för fjärde deltävlingen 
  i Sydsvenska Kart Mästerskapet. Jättevarmt och med strålande 
  sol hela dagen, i kvalheaten blev Adolfssons resultat 4:a, 4:a och 4:a. Det 
  räckte till start från ruta åtta i finalen. Det blev stenhårt 
  motstånd då de tio första förarna körde runt banan 
  på nästan samma tiondel i tid mätt, inte lätt att avancera 
  då inte, KMF:s Johan A slutade på 7:e plats i den tävlingen.
  08-06-03 Johan vann på 
  Siljan Ring
  Karlskoga Motorförenings Johan Adolfsson från Åtorp, passade 
  på att mäta krafterna mot Mellansvenska Kartingeliten i helgen. Med 
  det fina vädret så bestämde sig teamet för att åka 
  till Rättvik för att köra tredje deltävlingen i MKR serien. 
  Det gick bra, riktigt bra till och med. Första, nionde och första 
  plats blev det i kvalheaten. När det var dags för final startande 
  Johan från tredje startrutan och tog ledningen direkt från start. 
  I mitten av det 18 varv långa finalracet blev det några spännande 
  varv när Robert Fält från Hedemora (som leder serien) och Johan 
  bytte plats i ledningen flera gånger. När det var fyra varv kvar 
  körde Johan om för sista gången och körde i mål som 
  klar vinnare. 
  
  08-05-29 Johan tvåa i Uddevalla
  I helgen kördes tredje deltävlingen i Sydsvenska Kart Mästerskapet. 
  Johan Adolfsson, Åtorp som tävlar för Karlskoga Motorförening 
  var på plats och tävlade i Yamaha klassen. Det blev mycket strul 
  från början. Misslyckad tidskörning, en motor som inte fungerade, 
  en riktig krasch i andra kvalet som resulterade i en förpassning till sista 
  plats i kvalet. Ja, det var inte alls lyckat, men efter en riktigt fin uppkörning 
  i sista kvalet kunde i alla fall Johan starta från 11:e rutan i finalen. 
  Det blev en riktig kanonstart, och Johan kom igen starten som femma. Under loppet 
  lyckades Johan avancera och slutade racet som tvåa. Vid prisutdelningen 
  fick Johan ta på sig ledartröjan i SKCC, så det blev en riktigt 
  lyckad avslutning på helgen för Johan och hans team. 
  
  08-05-13 Karlskoga MFs Johan 
  Adolfsson tvåa på Lockarp Ring
  Sydsvenska Kart Mästerskapet (SKCC) körde sin andra deltävling 
  i Söndags på Lockarp Ring i Malmö. På plats var Karlskoga 
  MFs Johan Adolfsson från Åtorp, med sin snabba Yamahakart. 
  På tidskvalet lyckades inte Johan som han tänkt sig, men det blev 
  dock en 9:e tid, inte riktigt enligt plan
 men skam den som ger sig... 
  I de tre kvalheaten körde Johan till sig två tredjeplatser och en 
  förstaplats vilket innebar att han fick starta racet från tredje 
  startruta, bakom kompisen Jimmy Eriksson som tog hand om pole position. Johan 
  körde om Jimmy på första varvet och behöll ledningen från 
  banans tredje kurva till det 16 varvet. Jimmy satte sen upp ett högre tempo 
  på slutet och satsade allt på en omkörning och lyckades. Johan 
  fick därför nöja sig med en mycket hedervärd andra plats.
  08-05-12 Timmy Hansen i både 
  med- och motvind i Italien
  Medan pappa Kenneth Hansen körde rallycross-EM i Frankrike i helgen var 
  Timmy Hansen på South Garda banan i Italien och körde den andra deltävlingen 
  i WSK-serien där han blev 15:de man efter en resa i både med- och 
  motvind.
  
  Återigen lyckades Timmy Hansen att direktkvalificera sig till final. Han 
  startade från 20:de ruta i för-finalen och hade ett bra driv i körningen 
  och var efter halva loppet uppe på tolfte plats.
  - Då gjorde jag själv bort mig, konstaterar Timmy med facit i hand. 
  
  - Jag missbedömde en situation och blev omkörd. När jag skulle 
  vika in bakom honom var det redan en annan kille som försökte ta sig 
  förbi mig och eftersom jag redan hade svängt tillbaka in körde 
  han på mig och jag tvingades bryta. Jag har lärt mig min läxa 
  och inser nu hur jag skulle ha hanterat situationen istället.
  
  I finalen startade Timmy ända nere på 28 plats av de 34 förarna. 
  Om Timmy har ärvt någon typisk egenskap av sin meriterade far så 
  är det nog i så fall att han aldrig ger upp.
  - Jag hade varken en perfekt kart eller en enkel uppgift framför mig, säger 
  Timmy efter de 25 stekheta varven i finalen. 
  - Men jag bet ihop och kämpade på. Till slut hade jag lyckats avancera 
  upp till femtonde plats och fick en efterlängtad seriepoäng.
  
  Vann gjorde finländaren Petri Suvanto före engelsmannen Oliver Rowland.
  
  Nästa deltävling i WSK-serien är i Belgien första helgen 
  i juni.
  
  
www.hansen-motorsport.se/timmy.asp
  08-05-12 Nära första 
  pallplatsen för Ingvar Andersson
  Superkartföraren och tillika Sveriges snabbaste bonde; Ingvar Andersson 
  från slätterna utanför Falkenberg körde sin årspremiär 
  i helgen.
  
  Det var SSK-serien som hade sin premiär på Kinnekulle Ring. Ingvar 
  Andersson, som kör för teamet Yoggi Yalla Racing, blir ensam att försvara 
  teamets färger i år.
  
  Helgen inleddes med test och kval. Ingvar var inte nöjd med karten. Han 
  hittade en del fel som rättades till inför racen. I första racet 
  startade Ingvar från 10:e rutan. Han jobbade upp sig till en sjundeplats 
  i mål. Efter ytterligare lite justeringar gav han sig iväg i det 
  andra racet. Nu gick karten perfekt och Ingvar plockade placering efter placering. 
  Han jobbade sig ända upp till tredje plats. Men lyckan blev inte så 
  långvarig. Ett litet tekniskt problem gjorde att han tappade fart på 
  slutet och han kunde därmed inte försvara sin pallplats. Men en fjärdeplats 
  är hur som helst Ingvars bästa placering någonsin.  Det 
  är klart jag är glad över fjärdeplatsen, men det hade varit 
  kul att få kliva upp på pallen, sa Ingvar. 
  
  08-05-06 Johan Adolfsson på 
  Kartbanan igen
  Förra söndagen var det dags för första deltävlingen 
  i Sydsvenska Kartmästerskapet. Karlskoga MF:s förare Johan Adolfsson 
  var på plats och inledde med 3 andraplatser i kvalificeringsracen. Det 
  var mycket omkörningar och riktigt ren och fin racing som resulterade i 
  finalstart från den 4:e startrutan. I starten blev det dock riktig oreda 
  och Johan kom igenom andra kurvan först på 17:e plats. Johan fick 
  jobba sig upp i det jämna startfältet och gick slutligen i mål 
  på en 9:e plats, kanske inte som beräknat, men riktigt bra gjort 
  efter den röriga starten.
  
  Den första maj demonstrerade Johan Adolfsson hur man kan köra Yamahakart 
  riktigt fort. Det var första deltävlingen i Karting Cup som kördes 
  på gokartbanan i Kristinehamn. Tävlingen körs efter sk engelskt 
  lottat system, och där var Johan 1:a i alla tre kvalen för att sedan 
  köra i mål som 1:a i finalen. Johan var helt överlägsen 
  i alla race.
  
  Nu i söndags kördes som vanligt i början på säsongen, 
  Tom Trana Trophy i Göteborg. I de tre kvalificeringsheaten körde Adolfsson 
  till sig 3 andraplatser och fick precis som i Jönköping starta från 
  fjärde plats i finalen. Med två varv till mål kvar, var Johan 
  3:a, men ville gärna ha andra platsen. Det slutade tyvärr med en 4:e 
  plats  efter racet sa Johan: - bättre att chansa än att bara 
  ligga kvar som trea. 
  
  08-05-05 Timmy Hansen femma Tom 
  Trana Trophy
  Timmy Hansen blev femma i Tom Trana Trophy i Göteborg. Det är en anrik 
  tävling som i år lockade extra många starka förare eftersom 
  det i sommar körs EM-kvalificering på Torslandabanan. 
  En del tekniska problem med karten satte käppar i hjulen för Timmy 
  Hansen. Teamet jobbade på under helgen men de hittade aldrig riktigt rätt 
  tyckte Timmy.
  - Jag startade sexa och laddade hårt för att inte tappa för 
  mycket från mitt ytterspår, berättar Hansen.
  - Redan efter ett par varv var jag uppe som fyra, men sedan började karten 
  gå tungt och jag fick slita som en varg i varje sväng.
  
  Det var ingen svensk på pallen. Vann gjorde ryssen Leganov, med danskarna 
  Michael Christensen som tvåa och Michael Mack som trea.
  - Det var verkligen bra att jag var där och körde den här tävlingen, 
  kommenterar Timmy.
  - På EM-kvalet kommer det bli riktigt svårt. Då finns det 
  inte utrymme för minsta misstag.
  
  Nu till helgen är det dags för nästa deltävling i WSK-serien 
  i Lonato i Italien.
  
  
www.hansen-motorsport.se/timmy.asp 
  
  08-04-22 Johan Adolfsson vann 
  karttävling igen
  I söndags kördes den årliga Grand Opening i Linköping, 
  på plats fanns Karlskoga MFs Yamahaförare Johan Adolfsson från 
  Åtorp. Det började lite trögt för Johan med motorproblem 
  på träningen, så den viktiga tidskvalificeringen fick bli lite 
  improviserad. Den gick ändå förhållandevis bra, med en 
  5.e tid och Johan fick en total 4:e och 5:e plats med sig. När det var 
  dags för final startade Johan från den 4:e startrutan och tappade 
  2 placeringar direkt från start. Men skam den som ger sig. När 2 
  varv återstod tog Johan hand om ledningen och behöll den i mål 
  och fick klättra högst upp på prispallen. Tvåa i klassen 
  blev Morgan Törnkvist. 
  
  08-04-08 Johan Adolfsson från 
  Åtorp vann årets första karttävling
  I helgen började årets kartsäsong i skånska Klippen. Klippan 
  Cup samlar förare från hela landet, och det var ca 300 tävlande 
  på plats i helgen som gick. Karlskoga Motorförenings mycket duktiga 
  Yamaha förare Johan Adolfsson från Åtorp började med att 
  vinna tidskvalificeringen med 4 tiondelar (!) före tvåan, därefter 
  vann Johan båda sina kvalheat, och startade finalen från pole position. 
  Johan ledde hela tävlingen och när målflaggan föll var 
  luckan hela 5 sekunder till tvåan. Johan var mycket nöjd med en riktigt 
  bra start på säsongen och är nu riktigt laddad för fortsättningen 
  av säsongen. 
  
  08-03-16 Imponerande körning 
  av Timmy Hansen i WSK-premiären
  Timmy Hansen gjorde en imponerande körning i premiärtävlingen 
  av WSK-serien. Timmy blev 11:a i Finalen efter att ha gjort flera starka insatser 
  på vägen dit. 
  - Helt fantastiskt härligt att få göra en sådan debut, 
  säger Timmy lyckligt.
  
  WSK-serien är den numera den mest prestigefyllda serien i världen 
  där alla de främsta fabrikerna och de mest lovande förarna strålar 
  samman.
  
  Timmy har förmodligen haft en av sina tuffaste dagar någonsin i kartingkarriären. 
  Den började med en bra tidskörning och en 17:de plats, där 79 
  förare var inom samma sekund. I de fyra kvalheaten var det desto mer nedtur. 
  Han kraschade hårt i de två första heaten, blev femma i tredje 
  och fick motorproblem i fjärde. I det läget var en finalplats långt 
  långt bort. Timmy startade 22 i second chance och det var bara sex som 
  gick vidare till final. En helt suverän styrning av Timmy och han stormade 
  in som tvåa. Finalplats!!!
  Timmys teamkompis Mattias Loren hade det desto jobbigare. Han låg strax 
  bakom Timmy när det plötsligt small och i ett virrvarr av bilar voltar 
  han och ramlar ur karten. Han klarade sig utan fysiska skador, men det skakade 
  om alla förarna rejält.
  
  I förfinalen var det hårda tag. Timmy startade nästan längst 
  bak, på 30:de ruta av 34. Han gjorde en försiktig start och började 
  sedan systematiskt plocka placering för placering. Efter 16 varv korsade 
  han mållinjen som 15:de man. Ännu en fin uppkörning.
  - Karten är en dröm att köra och teamet är toppen! säger 
  Timmy lyriskt.
  
  I finalen gjorde Timmy en kanonstart och var uppe på nionde plast direkt. 
  Han hade fint flyt och det såg verkligen lovande ut. Men så plötsligt 
  lossnade rattbulten och han fick sitta och hålla fast den så inte 
  ratten lossnade helt.
  - Efter det var det svårt att fokusera fullt på körningen, 
  men karten gick fint och jag bet ihop och försökte göra ett så 
  bra jobb som möjligt, förklarar Timmy glad men trött efter sitt 
  livs tuffaste kartingdag, som till slut gav en elfte plats i WSK-debuten.
  
  Timmys andra teamkollega Jesper Wernersson var ett par placeringar bättre 
  och blev nia efter en stabil och fin prestation i både förfinal och 
  final.
  
  Nästa deltävling går också i Italien andra helgen i maj 
  i Lonato.
  
  
www.hansen-motorsport.se/timmy.asp 
  
  08-02-26 2008-års Racesäsong 
  är snart här
  Efter en lång och mörk vinter närmar sig våren med stormsteg. 
  Det innebär också att årets racingsäsong snart skall dra 
  i gång. Från Falkenberg meddelar Yoggi Yalla Racing att årets 
  säsong kommer att bli lite av ett mellanår. Jonas Flädjemark 
  tar time out och laddar batterierna för en större satsning 2009.
   Efter åtta år i Superkart letar jag efter en styrning både 
  i och utanför Superkartleden. Eventuellt kör jag Västkustloppet, 
  säger Flädjemark. Ingvar Andersson kommer till start under året, 
  men bara sporadiskt.  Jag satsar inte på någon speciell serie 
  i år. Jag kör de tävlingar som jag tycker är roligt, sedan 
  spelar det ingen roll om det är SSK, STCC eller någon EM-tävling 
  ute i Europa, säger Andersson. Även Ingvar ser fram emot 2009 som 
  kommer att innebära lite större satsning, men om detta är han 
  ännu så länge ganska förtegen.
  
  För att få i gång vårkänslorna tipsar teamet om 
  följande hemsida: 
www.superracekart.info/supertkartengels/index.htm
  
  Klicka på Superkart så får ni se lite bilder och ni kan läsa 
  om den Tyska serien. Yoggi Yalla Racing finns representerat i galleriet på 
  hemsidan.
  
  För mera info, gå in på hemsidan: 
www.fladjemarksports.com 
  
  08-02-18 Timmy Hansen fixade 
  finalplats i Vintercupen
  Vintercupen i Italien lockar alltid mängder av förare från hela 
  världen eftersom det är kartingens avspark för en 
  ny säsong. Här är alla, från nybörjaren till fabriksproffset. 
  I år trängdes ett rekordstort antal förare om de få finalplatserna. 
  I klassen KF2, dit Timmy Hansen har avancerat i år, skulle 140 förare 
  under tre dagar göra upp om de 34 åtråvärda finalbiljetterna.
  
  Efter en minst sagt berg-och-dalbaneliknande färd genom resultatlistorna 
  under tävlingshelgen lyckades Timmy till slut ta sig till final. Han slutade 
  på 22:a plats.
  - Det kändes riktigt bra i början av finalloppet, berättar Timmy 
  sliten men glad efter racet.
  - Jag hade klättrat upp till 17:de och karten kändes balanserad och 
  fin. Men,
först tappade jag bromsarna och sedan tappade jag hoppet. 
  Jag bet ihop och kämpade på så gott jag orkade.
  
  Vintercupen började riktigt fint för Timmy när han under tidskörningen 
  satte ett nytt personligt rekord på Garda-banan. Han blev 8 i gruppen 
  och 29 totalt. Man säger ofta i sportsammanhang att marginalerna är 
  små. Och det stämmer verkligen här i kartingen också. 
  Hade Timmy varit 0,1 sekund snabbare hade han varit 18 platser högre. Det 
  ger visst perspektiv på hur tätt det är.
  
  De två kvalomgångarna slutade båda i katastrof för Timmy. 
  Han var med i en startsmäll i första heatet och tvingades bryta direkt 
  med avsliten gaswire. I andra heatet kom han ett varv innan han vek in i depån 
  med krokigt styrstag.
  I B-finalen gick det lite bättre. Från sista ruta tråcklade 
  han sig fram genom fältet och blev 12:a av de 17 som gick vidare till semi-final.
  - I semi-finalen hade jag allt att vinna och inget att förlora, säger 
  Hansen. 
  - Det var hårt, men jag fixade det. Jobbade framåt, placering för 
  placering. Av 11 som gick till final var jag åtta och jättenöjd! 
  Jag hade nått min målsättning för helgen  final!
  
  Finalen blev en rafflande duell de sista varven mellan Timmys teamkompis, Jesper 
  Wernersson och engelsmannen Rob Foster-Jones. Jesper hade varit i ledning större 
  delen av finalen, men på näst sista varvet satte engelsmannen in 
  stöten och tryckte sig förbi. Trots att Jesper gjorde allt i sin makt 
  höll Foster-Jones tätt och vann KF2.
  
  De andra svenskarna i final var Joel Johansson på 19:de plats och Mattias 
  Loren som blev 32:a efter hans ena hjul lossnade.
  
  Om precis en månad är det dags för premiären av nya stora 
  internationella prestigeserien, WSK. Den körs i LaConca i södra Italien 
  13-16 mars.
  08-02-12 Göransson femma 
  i 24-timmars gokart
  I helgen deltog Richard Göransson i gokarttävlingen Leipzig 24-timmars. 
  Den dubbla STCC-mästaren körde in på en total femteplats med 
  sitt team där bland annat tidigare STCC-föraren Fredrik Lestrup var 
  med. - Jag är mycket nöjd med resultatet och det här var utmärkt 
  träning inför den kommande säsongen, säger Göransson.
  
  Totalt deltog 141 förare i tävlingen som bjöd på riktigt 
  hård konkurrens.
  - Man förstår att Tyskland är ett stort motorsportsland. Deltagarna 
  lägger verkligen ner sin själ i tävlingen och det var en riktig 
  utmaning att försöka åka ifrån dem på hemmaplan, 
  säger Göransson.
  
  Helgens 24-timmarstävlingen var den sjätte för Göransson, 
  som hoppas att få göra sin sjunde tävling i sommar under legendariska 
  Nürburgring 24-timmars.
  - Jag börjar känna mig som en 24-timmars-räv. Det ser bra ut 
  med förhandlingarna och jag hoppas att kunna köra för Schubert 
  Motorsport igen, säger Göransson.
  
  I 24-timmarstävlingen på Nürburgring körde Göransson 
  den mycket potenta BMW Z4 Coupén, vilken är aktuell även för 
  2008-års tävling. I STCC kör Göransson också en potent 
  BMW, av modell 320si.
  - Den riktiga fokusen ligger på STCC 2008. Så här års 
  är det svårt att få träning inför säsongen, 
  men helgens tävling gav mycket nyttig träning , fortsätter Göransson.
  
  Med en månad kvar till årets första test och två månader 
  kvar till STCC-premiären lovar Örebro-sonen att konkurrenterna Fredrik 
  Ekblom och Robert Dahlgren kommer att få ta i hårt för att 
  hänga på.
  - Jag känner att jag har blykoll inför årets säsong. Vi 
  jobbar på stenhårt inför årets säsong och helgens 
  tävling var ytterligare en viktig pusselbit på plats i förberedelserna, 
  avslutar Göransson.