Peugeot Orginal Cup 
  Norge>>
  
   Reglemente 
  och anmälningslista 2006 pdf
   PEUGEOT ORIGINAL CUP 2005  
  
  
  
  
  05-11-03 
    Modellbyte i Peugeot Cup 
    Nästa år växlar Peugeot Sport Sverige upp sin satsning på 
    Peugeot Original Cup! 
    Gamla 306:an går i pension och under 2006 koncentrerar man sig på 
    att stötta
    de förare som väljer att satsa på Peugeot 206 RC i SM-serien 
    i rally.
    - 206 RC är en vinnare i klassen för 2-hjulsdrivna grupp N-bilar. 
    Det såg vi redan i år, då Robin Sandberg var ytterst nära 
    att ta guld. Det säger Gert
    Blomquist, teamchef för Peugeot-stallet och tillägger:
    - Nu ändrar vi inriktning. Den bil som Robin körde för vår 
    räkning kommer att säljas. I stället för att stötta 
    en förare gör vi en rejäl cup med mycket prispengar. På 
    så sätt får alla våra förare chansen att vinna.
    
    Tidigare har Peugeot Original Cup bestått av en mix av tävlingar. 
    Man har kört en del SM-tävlingar och kompletterat med mindre, regionala 
    rallyn. Nu satsar man uteslutande på SM och samtliga deltävlingarna 
    i nästa års Cup kommer alltså att ingå i SM-serien.
    
    Peugeot Original Cup kördes första gången år 2000. Året 
    innan hade Gert Blomquist/Lena Lindberg själva vunnit SM-guld i Lilla 
    Grupp N med den då nyutvecklade 306-modellen:
    - Vi fick en perfekt start och 306:an har varit en populär och framgångsrik 
    rallybil ända sedan dess. Så sent som i år vann Andreas Abrahamsson 
    från Katrineholm Cupen med en 306:a. - Men nu är det dags att koncentrera 
    sig på 206-modellen, som är både nyare och vassare. Även 
    om 306:an fortfarande kommer att finnas kvar som en konkurrenskraftig rallybil 
    i många år, främst på distriktsnivå. 
    
   
  
   05-10-03 
    Dramatisk upplösning 
    Det blev en ovanligt dramatisk upplösning på Peugeot Rally Cup 
    2005. När finalen avgjordes i Örebro i helgen tvingades arrangörerna 
    tillgripa särskiljning för att få fram en slutsegrare. Detta 
    efter att Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK och Pär Karlsson, Lidköpings 
    MSF, båda kört på sekunden lika fort över de fem specialsträckorna!
    
    Normalt särskiljer man efter resultatet på första sträckan. 
    Men även där var de två på sekunder lika snabba. Så 
    i stället fick SS 2 avgöra. Och just där hade Andreas Abrahamsson 
    kört två sekunder snabbare än Per. Vilket alltså gjorde 
    att både finalsegern och slutsegern 2005 gick till Andreas Abrahamsson 
    från Katrineholm!
    
    Egentligen var det ytterligare en förare som kunde ha vunnit serien; 
    Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK. Stefan inledde starkt på 
    SS 1 och 2 för att sedan tappa 10-12 sekunder på SS 3. Därmed 
    - skulle det visa sig - försvann också chansen till att vinna Peugeot 
    Original Cup 2005. Stefan slutade nämligen trea, bara fyra sekunder bakom 
    de två i toppen...
    
    Annars var det Johan Kindahl, Norrköpings MK som inledde bäst. Satsningen 
    slutade dock med en rullning i målsvängen på SS 3. Johan 
    fick trösta sig så gott det gick med att han trots allt tog hem 
    segern i Peugeots Juniorcupen 2005.
    
    Andreas Abrahamsson tog hand om ledningen efter SS 3 men skuggades hela tiden 
    av Pär Karlsson. Efter SS 4 ledde Andreas med 4 sekunder - men Pär 
    ökade och tog tillbaka de fyra sekunderna på ss 5. Så det 
    blev alltså särskiljning som avgjorde Peugeot Cup 2005.
    
    Stefan Malmqvist - som var tvingad att vara sämst tvåa i finalen 
    med både Pär och Andreas efter sig - slutade på tredje plats 
    i cupen. Mattias Lindberg, Vänersborgs MK gjorde en stark insats och 
    fyra totalt medan Johan Andersson, Norrköpings MK slutade sexa i sammandraget 
    - trots att han den här helgen försvann redan på SS1 efter 
    ha försökt flytta på hindren i en chikan 50 meter före 
    mål...
    
    Lars Lindholm, Skepptuna MK avslutade finalen med en rullning på SS 
    5 medan Thobias Wahlström, Katrineholms MK slutade på femte plats 
    i rallyt och Jonas Johansson, MK Ran på sjätteplats, detta efter 
    att han dragit på sig transportprick . Nykomlingen Tommie Lindberg, 
    Hällefors MK tog sjundeplatsen efter en stabil körning.
    
    Resultat, final Peugeot Original Cup 2005, Rejmerallyt, Örebro:
    1) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, Peugeot 306, 20.47, 2) Pär Karlsson, 
    Lidköping MSF, d:o, d:o. 3) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, 
    d:o, +4 sek, 4) Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, 206 RC, +8 sek, 5) 
    Thobias Wahlström, Katrineholms MK, 306, +41, 6) Jonas Johansson, MK 
    Ran Askersund, 206 RC, +56, 7) Tommie Lindberg, Hällefors MK, 306, +1.10.
    
    Slutställning: 1) Andreas Abrahamsson, 51 p, 2) Pär Karlsson, 48, 
    3) Stefan Malmquist, 46, 4) Mattias Lindberg, 38, 5) Johan Kindahl, Norköpings 
    MK, 306, 28, 6) Johan Andersson, d:o, 22, 7) Danne Lundh, Östergyllen 
    RC, 206 RC, 13, 8) Anders Nyberg, MK Orion, 306, 13, 9) Karl Andersson, Linköpings 
    MS, 306, 9, 10) Jonas Olsson, Hässleholms MK, 296 RC, 7, 11) Thobias 
    Wahström, 6 , 12) Lars Lindholm, Skepptuna MK, 306, 6, 13) Jörgen 
    Stjernström,SMK Östgöta, d:o, 6, 14) Morgan Bengtsson, Grimslövs 
    MS, d:o, 5, 15) Jonas Johansson, 5, 16) Mattias Wennman, Rasbo MK, 306, 5, 
    17) Tommie Lindberg, 4, 18) Robert Nygård, KNA Kongsvinger, 306, 3.
    
    Slutställning Peugeot Junior Cup 2005:
    1) Johan Kindahl, 28 p, 2) Johan Andersson, 22, 3) Danne Lundh, 13, 4) Anders 
    Nyberg, 13, 5) Karl Andersson, 9, 6) Thobias Wahlström, 6, 7) Jonas Johansson 
    och Morgan Bengtsson, vardera 5, 9) Mattias Wennman, 5, 10) Tommie Lindberg, 
    4.  
    
    05-10-02 
    Abrahamsson segrade i Peugeot Rally Cup 2005!
     Lördagens finaltävling 
    i Peugeot RallyCup, Rejmerallyt 
    i Örebro, blev det en otroligt hård strid om förstaplatsen 
    och den totala segern i cupen mellan 2 förare, Katrineholms Andreas Abrahamsson 
    och Pär Karlsson från Lidköping.
    
    De 2 som inför tävlingen stod på samma poäng och som 
    visste att bara seger räknades, hade under alla 5 sträckorna en 
    oerhört hård fight, så jämn att de slutade på 
    samma tid/slutsekund efter drygt 20 minuters åkning i full fart. Så 
    för att avgöra segern krävdes särskiljning per sträcka 
    och när de åkte sekundlika på första sträckan fick 
    man ta till andra sträckan för att skilja de båda åt. 
    Och på sträcka 2 var det Andreas Abrahmsson med codrivern Magnus 
    Johansson som körde 3 sekunder snabbare än sin rival Pär Karlsson 
    och därigenom knep segern i klassen och så även i den totala 
    cupen för Peugeot Rally Cup 2005.
    
    Att de satsade sitt yttersta på alla sträckor förstår 
    man när den var en rejäl prispott de fightades om, hela 75.000 kronor 
    gick till slutsegraren + 10.000 kronor för segern i finaltävlingen, 
    så ni kan gissa om det jublades vid prisutdelningen av Katrineholmsgänget!
    Att det är en stor prestation av teamet Andreas/Magnus förstår 
    man när det är första året med sin Peugeot 306, 2004 
    vann dom Suzukicupen och sålde sen sin bil för en större utmaning 
    med en mycket snabbare bil och visst hade dom lite inkörningsproblem 
    med den nya bilen. Men problemen löstes och de började trivas med 
    bilen och att köra riktigt fort, så fort att de alltså vinner 
    Peugeotcupen 2005!
    
    Den slutgiltiga prisutdelningen i Peugeot Rally Cup kommer att ske vid den 
    nationella Bilsportmässan i Stockholm i mitten av November.
    
    Foto: Crister Nystrand KMK
    Andreas Abrahamsson/Magnus Johansson 
    på väg 
    mot segern i Rejmerallyt och Peugeot Rally Cup 2005. 
  
  05-09-30 
    Tre kan vinna Peugeot Cup 
    Per Karlsson, Lidköping, Andreas Abrahamsson, Katrineholm och Stefan 
    Malmquist som tävlar för Mälaröarnas MK - där har 
    ni tre möjliga slutsegrare i Peugeot Original Rally Cup 2005. Finalen 
    körs i helgens Reimerally - tävlingen körs med Nora MK som 
    arrangör och med Örebro MK som centralort i morgon lördag 1 
    okt. Största förutsättningen att vinna serien totalt har Per 
    Karlsson och Andreas Abrahamsson. Stefan Malmquist har betydligt svårare 
    utgångsläge: han får inte vara sämre än tvåa 
    - och han måste ha både Andreas och Pär Karlsson efter sig 
    resultatlistan... 
    
    Striden om fjärdeplatsen står i första hand mellan två 
    förare: Johan Kindahl från Norrköping och Mattias Lindberg, 
    Vänersborgs MK. Men nykomlingen Johan Andersson - också han kommer 
    från Norrköping - har kört bra och har chansen att avancera 
    ytterligare. Det har däremot inte årets otursförare nummer 
    ett - Danne Lundh, Östergyllen RC. Östgöten har ofta varit 
    en av de snabbaste på sträckorna men har drabbats av det ena problemet 
    efter det andra. Just nu ligger Danne på en blygsam sjundeplats.
    
    Sammanlagt startar elva förare i finalen. Förutom de som nämnts 
    kommer Jonas Johansson, MK Ran till start tillsammans med Lars Lindholm, Skepptuna 
    MK, Tobias Wahlström, Katrineholms MK och Tommie Lindberg, Hällefors 
    MK, som är ny i cupen. Jonas Johansson är en för övrigt 
    en förare som kan ställa till det för de högst uppe i 
    tabellen. Prisutdelning i serien kommer att hållas under Bilsportmässan 
    i Älvsjö den 25-27 november.
 
  
  
  05-09-26 
    Hård strid I Peugeot Original Cup
    I Vättern Rallyt som var den sjätte deltävlingen av sju för 
    Peugeot Original Cup hårdnade konkurrensen för pallplatserna. Fyra 
    ekipage har chansen till förstaplatsen lite beroende på hur placeringarna 
    blir I Reimerallyt den 1 oktober. Stefan Malmquist, Mälaröarnas 
    MK leder fortfarande cupen och har 50 poäng. På delad andra plats 
    ligger Pär Karlsson, Lidköpings MSF och Andreas Abrahamsson, Katrineholms 
    MK med 46 poäng. Fjärdeplatsen innehas av Mattias Lindberg, Vänersborgs 
    MK med 31 poäng.
    
    Stefan som har tagit poäng I varje deltävling är tvungen att 
    räkna bort två resultat medan Andreas och Pär bara behöver 
    räkna bort ett resultat då de har varsin bruten tävling. En 
    outsider I detta drama kommer att bli Mattias Lindberg som inte har något 
    resultat att räkna, bort utan hoppas på en seger och dåliga 
    resultat för de övriga.
    
    Johan Kindahl, Norrköpings MK som I början av säsongen drabbades 
    av problem av alla de slag har nu kommit igång med två vinster 
    I rad och siktet inställt på att vinna Junior cupen. En som kommer 
    att se till att det blir strid om juniorpriset är klubbkompisen Johan 
    Andersson, Mellan dessa två herrar skiljer det 6 poäng till fördel 
    för Kindahl.
    
    Oturen grinar Danne Lundh, Östergyllen RC I ansiktet, nu var det problem 
    med elektroniken vilket gjorde att han inte fick bilen att varva riktigt men 
    tog sig till slut I mål fast med en medioker tid. För våran 
    nykomling Thobias Wahlström, Katrineholms MK slutade det roliga efter 
    SS 4 då de upptäckte att det läckte olja ur växellådan.
    
    Vättern Rallyts resultat.
    1. Johan Kindahl, 24:22,0. 2. Andreas Abrahamsson, 24:42,4. 3. Pär Karlsson, 
    24:50,4 4. Stefan Malmquist, 25:00,8. 5. Mattias Lindberg, 25:06,1. 6. Lars 
    Lindholm, 25:17,8
    7. Johan Andersson, 25:32,2. 8. Danne Lundh, 26:26,4. 9. Jörgen Stjernström, 
    27:15,7
    
    Folke Matrosow
    Peugeot Original Cup 2005.
  
 
  
  05-09-12 
    Peugeot Orginal Cup efter Kolsvarundan
    Till Kolsva-Rundan kom 11 Peugeoter till start. Redan på SS 2 var det 
    slutåkt för Jonas Johansson, MK Ran. Jonas kom till Köping 
    med en nybyggd bil och alla på serviceplatsen väntade oroligt på 
    besked om vad som hänt. Jonas missade en not vilket medförde dikesvisit 
    och trasig framvagn. Beskedet var något lättande.
    
    Oturen förföljer Danne Lundh, Östergyllen RC, han fick kasta 
    in handsken på SS 3 där han slog sönder oljetråget 
    och blev stående. Mattias Wennman, Rasbo MK försvann på SS 
    7. Och för Lars Lindholm, Skepptuna MK tog det roliga slut på tävlingens 
    sista sträcka. För Lars började problemen redan på SS 
    3 då han träffade en sten som ställde om framvagnen ordentligt. 
    På SS 12 var det slutåkt.
    
    När Johan Kindahl, Norrköpings MK kom gående från parkférme 
    så var hans första ord "äntligen", efter alla bedrövelser 
    som varit vid tidigare starter I Peugeot Original Cup. Nu kom han I mål 
    utan några större problem och fick dessutom äran att vara 
    först I resultatlistan för cuptävlingen. Johan ledde cupen 
    från SS 2 men striden om andraplatsen stod mellan Pär Karlsson, 
    Lidköpings MSF och Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK. Rasbo MK;s Mattias 
    Wennman var inne och störde Pär och Andreas på SS 5 och 6 
    där han gick upp på en andraplats för att sedan försvinna 
    på SS 7.
    
    Inför sista sträckan låg Pär 6,9 sekunder före Andreas 
    men, tappade dem och ytterligare 3,9 till Andreas och slutade på en 
    tredje plats I cupen. Mattias Lindberg, Värnersborgs MK knep fjärdeplatsen 
    före Johan Andersson, Norrköpings MK. Stefan Malmquist, Mälaröarnas 
    MK slutade på en sjätteplats. Stefan var bedrövad efter målgång 
    och tyckte att han hade en dålig chaufför i bilen. Sjunde och sista 
    ekipage I mål var Jörgen Stjernström, SMK Östgöta 
    som nu äntligen tog poäng I Peugeot Original Cup.
    
    Poängställning efter Kolsva-Rundan:
    1.Stefan Malmquist, 43 p, 2. Pär Karlsson, 38 p, 3. Andrea Abrahamsson, 
    36 p, 4. Mattias Lindberg, 25 p, 5. Johan Andersson, 18 p, 6. Johan Kindahl, 
    16 p, 7. Anders Nyberg, 13 p, 8. Danne Lundh, 10 p, 9. Karl Andersson, 9 p, 
    10. Jonas Olsson, 7 p, delad 11;a Morgan Bengtsson och Mattias Wennman, 5 
    p, 13. Jörgen Stjernström, 4 p, 14. Robert Nygård, 3 p, 15. 
    Lars Lindholm, 1 p.
    
    Folke Matrosow
    Peugeot Original Cup 2005.
   
 
 
05-07-26 Korrigerad 
tabell för Peugeot Orginal Cup
I poängberäkningen för Peugeot Original Cup har det blivit fel 
poäng för
Mattias Lindberg, Vänersborgs MK och Pär Karlsson, Lidköpings MSF.
De båda skall ha 18 poäng vardera och inte 13 poäng som felaktigt 
har smugits in I poängställningen.
Den riktiga poängställningen I sin helhet:
1. Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, 30 p, 
2. Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, 19 p, 
Delad trea. Mattias Lindberg, Vänersborgs MK och Pär Karlsson, Lidköpings 
MSF, 18 p, 
5. Anders Nyberg, MK Orion, 13 p, 
6. Danne Lundh, Östergyllen RC, 10 p, 
7. Karl Andersson, Linköpings MS, 9 p, 
Delad 8;de plats Morgan Bengtsson, Grimslövs MS och Mattias Wennman, Rasbo 
MK, 5 p, 
10. Johan Kindahl, Norrköpings MK, 4 p, 
11. Robert Nygård, KNA Kongsvinger, 3 p, 
12. Johan Andersson, Linköpings MS, 2 p 
och på en delad 13;de plats Jonas Olsson, Hässleholms MK och Lars Lindholm, 
Skepptuna MK, 1 p.
Folke Matrosow
Peugeot Original Cup
 
05-07-24 Dannes seger gick upp 
i rök!
Ingen av favoriterna höll för 
pressen, när Peugeot Original Cup fortsatte i Kullingstrofén i Herrljunga 
i helgen. I stället klev en outsider - Katrineholms-föraren Andreas 
Abrahamsson - fram och vann, knappt 14 sekunder före Pär Karlsson, som 
fortsätter sin stabila körning.
Segern kom överraskande. Danne Lundh - tvåa i förra deltävlingen 
- körde strålande och såg länge ut som en vinnare. Östgöten 
ledde med 3,7 sekunder inför den sista och avgörande sträckan. 
Men på ett spårigt parti gick det lite för fort och bilen slog 
i en sten, så att bränslesystemet skadades. Så i stället 
för att åka och hämta segerpokalen inne i Herrljunga fick Danne
och hans codriver plocka fram brandsläckarn och konstatera att segern gick 
upp i rök.
Med Danne borta var allt i praktiken upplagt för Andreas, som tog sin första 
seger i Cupen, Vinnaren från förra deltävlingen - Stefan Malmqvist 
- fick den här gången nöja sig mned en tredjeplats. Han har dessutom 
skaffat sig en rejäl ledning totalt i Cupen. Mälarö-föraren 
har 30 poäng medan nya tvåan Andreas Abrahamnsson bra kört ihop 
19.
Vänersborgsföraren Mattias Lindberg fanns innan start med i förhandstipset. 
Men Mattias fick inte körningen att stämma på de svårkörda 
vägarna runt Herrljunga. En miss med åtföljande backning redan 
tidigt på första sträckan gjorde att han kom ur rytmen och den 
här gången fick nöja sig med en femteplats, en enda futtif sekund 
bakom fjärdeplacerade Anders Nyberg, MK Orion.
Resultat, Peugeot Original Cup, deltävling 3, Kullingstrofén, Herrljunga: 
1) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, Peugeot 306, 27.43,8, 2) Pär Karlsson, 
Lidköpings MSF, d:o, 27.57,5, 3) Stefan Malmqvist, Mälaröarnas 
MK, d:o, 28.08,9, 4) Anders Nyberg, MK Orion, d:o, 28.11,1, 5) Mattias Lindberg, 
Vänersborgs MK, 206 RC, 28.12,1, 6) Karl Andersson, 306, 28.20,0, 7) Johan 
Kindahl, Norrköpings MK, d:o, 28.23,7, 8) Mattias Wennman, Rasbo MK,d:o,28.34,5, 
9) Johan Andersson, Norrköpings MK, d:o, 28.58,9, 10) Lars Lindholm, Skepptuna 
MK, 206 RC, 29.50,5, 11) Jörgen Stjernström, SMK Östgöta, 
306, 2951,9, 12) Jonas Olsson, Hässleholms MK, 206 RC, 29.54,0. Danne Lundh, 
Östergyllen RC, 206 RC och Margan Bengtsson, Grimslövs MS, 306, bröt.
Sammanlagt efter 3 deltävlingar: 1) Stefan Malmqvist, 30 p, 2) Andreas Abrahamsson, 
19, 3) Pär Karlsson och Mattias Lindberg, vardera 13, 5) Anders Nyberg, 13, 
6) Danne Lundh, 10, 7) Karl Andersson, 9, 8) Mattias Wennman och Morgan Bengtsson, 
vardera 5, 10) Johan Kindahl, 4, 11) Robert Nygard, Norge, 3, 12) Johan Andersson, 
2, 13) Lars Lindholm och Jonas Olsson, vardera 11 p. 
 
05-07-21 Ny sekundstrid i Peugeot 
Cup
Peugeot-förarna möts igen - ny duell i Kulling 
- Vem som helst kan vinna. I Säffle 
senast var det bara 0,7 sekunder mellan ettan och tvåan. Det kan bli lika 
tufft den här gången. Förarna i Peugeot Rally Cup vill inte gissa 
vem som ska vinna årets
redje deltävling, Kullingstrofén nu på lördag 23 juli. 
Men Folke Matrosow, cupansvarig, är inte rädd för att sticka ut 
hakan:
- Striden om förstaplatsen kommer att stå mellan Danne Lundh, Östergyllen 
RC, Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK och Mattias Lindberg, Vänersborgs 
MK.
Inte mindre än 14 Peugeot-förare är anmälda till cupdeltävlingen, 
som ingår i traditionsrika Kullingstrofén. Tävlingen - som vanligt 
med start och mål i Herrljunga - bjuder i år på fem specialsträckor. 
Peugeot-förarna startar som första klass i startfältet, som består 
av imponerande 160 (!) anmälda rallyekipage från i stort sett hela 
Sverige:
- Det är i princip samma Peugeot-förare som i Säffle plus två 
intressanta nykomlingar, Lars Lindholm, Skepptuna MK som kommer i en ny 206 RC 
och Johan Andersson, Linköpings MS som kommer med en 306:a, berättar 
Folke.
Bland utmanarna till de tre topptippade finns Jörgen Stjernström från 
SMK Östgöta som visat fin form i tävlingar tidigare i år 
och Jonas Olsson - hässleholmsföraren. Jonas kan åka väldigt 
fort, men har hittills haft lite svårt att hitta det perfekta flytet hela 
vägen. En annan förare som kan få till det är Pär Karlsson, 
Lidköpings MSF. Pär har haft lite svårt att komma igång, 
men brukar avsluta med bra ss-tider. I förra deltävlingen slutade han 
på tredje plats, bara 12 sekunder bakom segraren Stefan Malmquist och tvåan 
Danne Lundh.
Övrig Peugeot-förare till start är Andreas Abrahamsson, Katrineholms
MK, Mattias Wennman, Rasbo MK, Anders Nyberg, MK Orion, Johan Lindahl,
Norrköpings MK, Karl Andersson, Linköpings MS och Morgan Bengtsson,
Grimslövs MS.
 
Pär Karlsson, Lidköpings 
MSF var trea i Säffle senast,
bara 12 sekunder bakom segraren. Räkna med en ny, 
tät duell i Peugeot Rally Cup i Kullingstrofén på lördag. 
 
05-06-13 Tuff sekundstrid avgjorde 
i Säffle
Snacka om sekundstrid!
När Peugeot-förarna möttes i Säffle-tävlingen Torph Memorial 
i helgen gick det knappt att skilja de två snabbaste åt. De två 
som striden stod mellan var Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK och östgöten 
Danne Lundh, Östergyllens RC. Danne var snabbast av de två på 
fyra av de sex sträckorna medan Stefan slog Danne på de övriga. 
Men det räckte. På dessa två sträckor tog Stefan tillbaka 
allt - plus de 0,7 sekunder som innebar att han tog hem segern!
Sammanlagt kom dussinet Peugeot-förare till start i Säffle där 
arrangörerna bjöd på både perfekt rallyväder och på 
suveräna vägar. Stefan Malmquist öppnade bra - men snabbast av 
alla på första sträckan var Katrineholms Andreas Abrahamsson. 
Och sedan var det Danne Lundh som tog över. Danne körde snabbt och respektlöst 
- trots att han hade nackdelen att gå ut med startnummer 1 vilket bitvis 
innebar problem med rullgrus. Danne dominerade också de två kommande 
sträckorna. Men på femte sträckan slog Stefan till med en kanontid. 
Att Danne tog tillbaka en del av förlusten på den sista sträckan 
hjälpte inte - Stefan vann med 0,7. Tredjeplatsen gick till Lidköping-föraren 
Pär Karlsson, som körde in på bronsplats,12 sekunder bakom segraren. 
Sammanlagt kom tio av de 12 startande i mål. Några av förarna 
som innan start aspirerade på pallplats fick problem. Bland annat kunde 
Hässleholms Jonas Olsson bara använda 4:ans växel på den 
avslutande 2-milasträckan medan norske Robert Nygårds tog i så 
han slet av växelspaken på samma sträcka. Och Mattias Wennman, 
Rasbo MK sinkades kraftigt av en avåkning på ss 4. Två av förarna 
tvingads bryta. Johan Kindahl, Norrköpings MK, körde sönder motorn 
på ss 3 medan Mattias Lindberg från Vänersborg rullade på 
ss 4.
 
Danne Lundh med sin röda 
206 RC körde strålande i Säffle i helgen och var
nära att lura Stefan Malmquist på segern i Peugeot Original Cup. Stefan 
kom
undan med blotta förskräckelsen. 0,7 sekunders skillnad räckte 
för seger.  
Resultat, Peugeot Original Cup, deltävling 2, Torph Memorial:
1) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306, 35.49.6, 2) Danne 
Lundh, Östergyllen RC, 206 RC, +0,7 sek, 3) Pär Karlsson, Lidköpings 
MSF, 306, +12,1, 4) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, d:o, +22,6, 5) Anders 
Nyberg, MK Orion, d:o, +41,3, 6) Morgan Bengtsson, Grimslövs MS, d:o, +54,9, 
7) Karl Andersson, Linköpings MS, d:o, +1.01,8, 8) Robert Nygård, KNA 
Kongsvinger, Norge, d:o, +2.17,5, 9) Mattias Wennman, Rasbo MK, d:o, +2,18,0, 
10) Jonas Olsson, Hässleholms MK, 206 RC, +3.22,3. Mattias Lindberg, Vänersborgs 
MK och Johan Kindahl, Norrköpings MK, bröt (motorproblem ss 3 resp rullning 
ss 6)
 
05-05-09 Peugeot Cup; Säffle 
nästa i reviderad serie
- Förarna ville inte köra 
i Danmark, så vi gjorde om programmet.
Folke Matrosow är den som ansvarar för Peugeot Original Cup, rallyserien 
som inleddes i SM-tävlingen South Swedish Rally nyligen. Nu fortsätter 
serien med populära L-E Torph Memorial i Säffle redan nu på lördag 
11 juni.
- Meningen var att vi skulle ha testat en asfalttävling i Danmark. Men förarna 
vill ha grus under hjulen. Så vi kör Torph Memorial i Säffle nu 
på lördag och Kullings-Trofén i Herrljunga den 23 juli i stället.
Till Säffle kommer dussinet tävlande. Bland annat Mattias Lindberg, 
vänersborgsföraren som vann premiären för några veckor 
sedan. Mattias är en av förarna som satsar hårt på serien. 
Han kör den nyaste av Peugeots tvåhjulsdrivna rallybilar, en 206 RC 
med 2-liters motor. Likadana bilar körs av östgöten Danne Lund 
och av Hässleholms Jonas Olsson medan övriga förare kommer med 
den äldre 306-modellen.
Intressant start gör norske rallyföraren Robert Nygård, som med 
sin 306:a väljer att testa det svenska motståndet. Övriga startande 
i Säffle är Andreas Abrahamsson, Katrineholm, Pär Karlsson, Linköping, 
Johan Kindahl, Norrköping, Anders Nyberg, MK Orion, Mattias Wennman, Rasbo, 
Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK och Karl Andersson, Linköpings 
MS.
 
Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, kör en 
Peugeot 306
och ligger tvåa i Cupen inför lördagens tävling i Säffle.
Tävlingsprogram, Peugeot Original Cup 2005
20-22 maj, South Swedish Rally, Växjö
11 juni, L-E Torph Memorial, Säffle
23 juli, Kulling-Trofén, Herrljunga
20 aug, Tomelilla, Rally Österlen
9-10 sept, Köping, SM-finalen
17 sept, Eskilstuna, Minirally
1 okt, Nora MK, Rejme Rallyt.  
 
05-05-25 Bara två nådde 
slutmålet 
Sex ekipage kom till start i årets 
första deltävling i Peugeot Original Cup, EM-tävlingen South Swedish 
Rally. Det var Jonas Johansson, MK Ran, Stefan Malmquist, Mälaröarna. 
Jonas Olsson, Hässleholm, Danne Lund, Linköping. Anders Nyberg, MK Orion 
och Mattias Lindberg, Vänersborg.
- En bra siffra i en så här stor tävling. Men vi räknar med 
betydligt större startfält i kommande deltävlingar. Det berättar 
Folke Matrosow från Eskilstuna. Folke är den som håller ihop 
Peugeot Original Rally Cup,
- I och för sig kör Robin Sandberg också en 2-hjulsdriven Peugeot 
med 2-litersmotor. Men Robin får inte vara med i Cupen. I de här sammanhangen 
är Robin att betrakta som fabriksförare.
Tävlingen i Småland gick hårt åt både bilar och förare.
Jonas Johansson som ledde efter första dagen åkte av rejält på 
lördagsmorgonen och fick sedemera sällskap även av Jonas Olsson. 
Näste förare att försvinna var Orion-föraren Anders Nyberg. 
Vid det laget hade Mattias Lindberg tagit ledningen, hårt uppvaktad av Danne 
Lund. Men på SS 11 tog Danne i lite för mycket, skadade framvagnen 
och hann aldrig reparera. Och eftersom Stefan Malmquist hade problem med styrservon 
hela lördagen och var ganska mör i armarna under söndagsetappen 
så innebar Danne Lunds sorti att Mattias Lindberg kunde andas ut och gå 
i mål som klar segrare.
Resultat, Peugeot Cup: 1) Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, Peugeot 206 RC, 
2.22.59,3, 2) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306, +43,8 sek.
 
Peugeot Original Cup 2005, South 
Swedish Rally
På startlinjen i South Swedish 
Rally fanns det sex Peugeot Original Cup åkare.
Efter fredagens etapp fanns alla med i resultatlistan med Jonas Johansson, MK 
Ran som ledare, Mälaröarnas Stefan Malmquist och Jonas Olsson, Hässleholms 
MK på delad andraplats. Fredagens fyra sträckor gav inte någon 
vink om hur denna tävling skulle sluta då tidsdifferensen inte var 
stor och alla bytte plats i resultatlistan efter varje sträcka. Stefan Malmquist 
fick problem med styrservon på väg in till parkfermé, ingen 
ny gick att uppbringa varför Stefan fick genomföra tävlingen med 
armstyrka och var ganska mör i armarna på Söndags eftermiddagen.
På lördagsmorgonens första sträcka blev Jonas och Jonas kvar 
efter avåkningar. 
Jonas Johansson gick av vägen och träffade en av de stenar som finns 
utefter sträckorna så illa att han och karläsaren fick agera åskådare 
resten av dagen med stela nackar och ömma leder. Även Jonas Olsson for 
av vägen och blev kvar som åskådare.
På SS 6 försvann Anders Nyberg MK Orion efter att motorn "bara" 
lagt av och var omöjlig att starta igen. Nu låg vägen öppen 
för Danne Lundh, Östergyllen MK, Mattias Lindberg, Vänersborgs 
MK och Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, tre Peugeoter kvar och prispengar 
för varje deltävling för de första tre i varje tävling.
Mattias ledning var inte på något sätt säker och Danne Lundh 
fortsatte att åka med jämna resultat. Stefan Malmquist attackerade 
och försökte komma ifatt Mattias Lindberg. Efter SS 11 fick Danne Lundh 
problem med vänster framvagn och tvingades kasta in handduken på servicen 
då de överskred maxtiden, vilket gjorde att fighten i Peugeot Original 
Cup kom av sig.
Mattias Lindberg började få ordning på sig själv och på 
bilen vilket gjorde att Stefan Malmquist fick ta i ordentligt för att försöka 
åka i fatt Mattias men det räckte inte ända fram denna gång.
Resultat SSR:
1. Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, Peugeot 206 RC, 2.22.59,3
2. Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306, 2.23.43,1
Folke Matrosow
Peugeot Original Cup 2005  
 Peugeot Original Rallycup 2005
Vi har nöjet att inbjuda alla Peugeot- 
förare till Peugeot Original Rallycup 2005! Cupen gäller under år 
2005 och innefattar totalt 7 (sju) deltävlingar, varav 2 (två) får 
räknas bort.
Tävlingarna är 3 grustävlingar ingående i SM, 1 asfalttävling 
i Danmark samt ytterligare 3 tävlingar Sverige.  
   
    | 20-22 maj | 
    South Swedish Rally 
      (SM) | 
  
   
    | 11 juni  | 
    Säffle MC | 
  
   
    | 2 juli  | 
    Slagelse (Danmark) 
       | 
  
   
    | 20 augusti | 
    Trelleborg (SM) | 
  
   
    | 3 september  | 
    Linköpings 
      MS | 
  
   
    | 9-10 september  | 
    Kolsva (SM) | 
  
   
    |   | 
    Finaltävlingen 
      ej uttagen ännu | 
  
Peugeot Original Rallycup 2005 är 
  öppen för licenserade förare från Norden och gäller 
  de som kör Peugeot 206 och 306 i grupp N >2000cc.
  
  Peugeot Original Rallycup poängfördelning är följande.
  Peugeot förare tävlar mot varandra oavsett placering i respektive 
  tävlings officiella resultatlista.
  10 ekipage får poäng 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1, dvs. segraren 
  får 12 poäng, tvåan får 10 poäng, o.s.v.
  Om något Peugeot ekipage, tävlande i denna Cup, placerar sig bland 
  de 3 (tre) främsta i 2WD grupp N, totalt i tävlingens officiella resultatlista(gäller 
  SM-deltävlingarna), erhålles dessutom bonuspoäng. Dessa är 
  3, 2, 1. 
  Om flera ekipage placerar sig lika vi deltävling, delas poängen för 
  dessa. Om flera tävlande har lika poäng vid cupens slut, placeras 
  den tävlande som har flest antal segrar, andra placeringar osv. främst. 
  Om de tävlande har lika resultat delas placering och premiepengar.
  
  Premiepengar kan endast utbetalas mot faktura, till företag med innehav 
  av F-skattsedel.
  
  Premiepengar efter varje deltävling är:
  1;a 10.000 , --
  2;a 6.000 ; --
  3;a 2.500 ; --
  
  Premiepengar för slutställning är:
  1;a 75. 000 ; --
  2;a 50. 000 ; --
  3;a 35. 000 ; --
  4;a 20. 000 ; --
  5;a 12. 500 ; --
  6;a 8. 500 ;-- 
  7;a -10;a 5.000 ; --
  
  Som tidigare satsar vi lite extra på juniorerna.
  Till de tre bästa juniorerna upp till 25 år, betalas följande 
  premiepengar ut vid slutställningen av Peugeot Original Rallycup 2005.
  1;a 25.000 ; --
  2;a 15.000 ; --
  3;a 7.500 ; --
  
  Om klassen endast har tre deltagare vid start, utbetalas endast premiepengar 
  till första och andra pristagare. Skulle det bara vara två deltagare 
  i klassen, utbetalas enbart premiepengar till segraren. Med bara en deltagare 
  i klassen, utbetalas ingen premie.
  
  Peugeot Original Rallycup;s tävlingsbilar skall vara dekorerade med Peugeot- 
  dekal på vindrutan och tillhandahålles från Peugeot.
  
  Syftet med Peugeot Original Rallycup är att skapa intresse och uppmärksamhet 
  för Peugeot och framgång i SM ! Det är därför viktigt 
  att deltagare i cupen skall uppträda som goda Peugeot-ambassadörer 
  i alla tävlingssammanhang, och att information om aktiviteter och resultat 
  i andra tävlingar skickas till Folke Matrosow.
  
  Peugeot Original Rallycup;s samtliga deltagare kan köpa original- reservdelar 
  till cup- bilen till specialpris via Peugeot åf/verkstäder. Med specialpris 
  avses åf/vst inköpspris med tillägg för täckande av 
  hanterings-/fraktkostnader.
  Reservdelar som är "Peugeot- Sport-delar", beställes av 
  Gert eller Lena!
  
  Anmälan till Peugeot Original Rallycup skall göras skriftligen till 
  Folke Matrosow innan deltagande sker i ekipagets första start i cupen.
  Anmälan sker genom att fylla i alla uppgifter på bifogad blankett.
  
  Med vänliga hälsningar
  
  Gert Blomquist
  Peugeot Sport Sverige / Blomquist svensk bilsport
  Hällaryd
  
  Tävling- och kontaktansvarig: 
  Folke Matrosow
  Hemgatan 2 
  640 32 MALMKÖPING
  E-mail: seko@silja.com
  
  Anmälningsblankett 
   pdf