05-09-23 
    Finaldags för racingens SSK serie samt Formel Ford Zetec SM
    På lördag avslutas årets banracing säsong när Stockholms 
    Sportvagnsklubb kör årets finalrace i SSK serien på Kinnekulle 
    Ring. Totalt kommer 112 bilar att finnas på startlinjen fördelade 
    på åtta olika klasser.
    
    I Fyndbörsen Cup har Fredrik Egeland från Katrineholm en ledning 
    på endast två poäng före fjolårsmästaren 
    Leif Blyberg från Karlskoga. Först över mållinjen gäller 
    för dessa båda om inte trean i sammandraget, Upsalagrabben Alexander 
    Graff tar hem segern och har ett par andra förare mellan sig och de två 
    i toppen. Totalt finns fem förare som har möjlighet att ta hem totalsegern 
    i klassen där segraren får 44 poäng då det räknas 
    dubbla poäng i årets sista race.
    
    I Qwinsta Trophy har Jörgen Hansson från Höganäs redan 
    säkrat seriesegern men det är helt jämt mellan Vadstena bon 
    Anders Svensson och Kenneth Ekström från Göteborg om platserna 
    bakom. Även Ingvar Nilsson från Hällefors har goda chanser 
    att ta platsen närmst bakom Hansson.
    
    Juniorerna mästerskap, Renault Junior Cup, leds av Ted Brink från 
    Eslöv. Ted har ett försprång i tabellen på 12 poäng 
    till Markus Nordenström från Gnosjö. Skulle dessa båda 
    köra bort sig så har Teds yngre bror Tobias möjlighet att 
    lägga beslag på segern totalt.
    
    I Volvo original Cup har Fredérick Bylund från Köping ett 
    övertag med 16 poäng före en trio av förare som har chansen 
    att vinna årets Cup. Bakom dessa är det sedan ett helt koppel förare 
    som alla vill vara med och kämpa om topp tre platserna varför det 
    kommer att bli ett rafflande heat där allt kan hända. Volvo förarna 
    bjuder alltid på tät racing med en hel del plåtkontakt och 
    i årets sista race så laddas det dessutom lite extra.
    
    Ole Martin Lindum från Norge och Jan Nilsson från Västerås 
    heter kombattanterna om seriesegern i Camaro Cup. Den av dessa som kommer 
    först över mållinjen tar också hem totalsegern vilket 
    borgar för spännande race.
    
    Jörgen Adlén från Järna har bara en sak i huvudet inför 
    finalen i SSK Classic, nämligen att komma i mål på en placering 
    där han inte är mer än tre platser bakom Ulf Andersson från 
    Göteborg för att säkra segern. Med far och son Erik och Anders 
    Berger på startlinjen samt den supersnabbe Camaron med Göran Boström 
    bakom ratten så kan det bli besvärligt för Jörgen att 
    vinna finalheatet så han kör för att säkra seriesegern.
    
    I Superkartens division 1 kommer det också att bli en hård match 
    om totalsegern där Bobo Westman från Stockholm bara har en poäng 
    till godo på Göteborgaren Per-Olov Ogeborn. Dessa båda körde 
    dessutom mycket jämt vid EM finalen i förra veckan så här 
    blir det dagsformen som avgör.
    
    SM guldet för Formel Ford Zetec är redan vunnet för Daniel 
    Roos från Kvissleby. Dock kommer det att krigas vilt bland de 19 förare 
    som är anmälda om platserna bakom Daniel. Carl Olov Carlsson från 
    Frövi samt norrmannen Mats Framer får göra upp om de återstående 
    SM medaljerna
    
    
Tidsprogram SSK finalen 2005 Kinnekulle Ring
    Lördagen den 24 september 2005
    08:00 Förarsammanträde
    09:00  11:50 Tidskvalifikation 15 minuter per klass
    12:00 - 13:00 Lunch
    13:00 Tävling
    Superkart 15 varv
    Formel Ford Zetec SM final 20 varv
    Qwinsta Trophy / SSK Classic 15 varv
    Camaro Cup 15 varv
    Fyndbörsen Cup 15 varv
    Renault Junior Cup 15 varv
    Volvo original Cup 15 varv
    19:30 Middag i Cafeterian
    20:30 Prisutdelning i Cafeterian
    21:30  01:00 Pubafton med underhållning i Cafeterian 
    
    Resultatlistor finns att hämta på: 
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk7.htm
    Aktuella SSK tabeller finns på 
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm 
    samt 
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/camaro.htm
    Ytterligare information om SSK finns på 
www.sskracing.com 
    
    
    05-08-15 
    Händelserik Racing när SSK körde i Falkenberg
    Det bjöds på händelserik racing när Stockholms Sportvagnsklubb 
    arrangerade den sjätte deltävlingen i årets SSK serie förstärkt 
    med bilar från Sportvagnsserien och de Norska mästerskapsklasserna. 
    Över 170 bilar deltog i tävlingen som sågs av ett drygt tusental 
    åskådare under de två regnfria dagarna.
    
    Fyndbörsen Cup och Nasjonal Racing klass 1 körde sina två 
    heat tillsammans. Det blev dramatiskt i toppen redan under lördagens 
    heat när Nasjonal racing föraren Lars Grönvold och Fyndbörsen 
    Cup förarna Fredrik Magnusson, Alexander Graff och Fredrik Egeland fightades 
    om ledningen i klassen. Efter en hel del närkontakter och riktigt tät 
    racing kunde Grönvold ta hand om ledningen med Magnusson tätt bakom. 
    Trots ihärdiga försök lyckades inte Magnusson komma förbi 
    den allt mer defensivt körande Grönvold och efter åtta varv 
    så blev det för tätt i den nya chikanen på Falkenbergsbanan 
    med följd att Magnusson och Grönvold brakade samman och Magnusson 
    tvingades bryta. Grönvold kunde dock ta sig i mål som etta tätt 
    före Alexander Graff i sin Ford Puma och Fredrik Egeland som attackerade 
    Graff hela sista varvet utan att lyckas ta sig förbi.
    - Det blev ett annorlunda race med en bil från en annan klass inblandad 
    i tätstriden för Fyndbörsen Cup. Ställningskriget var 
    lite för tufft och jag är glad att jag slapp att bli inblandad för 
    mycket, sa Graff efter att ha fått kliva högst upp på pallen 
    för seger i Fyndbörsen Cup.
    - Det var nära seger i dag men jag är nöjd med att bli tvåa 
    i dag, kommenterade Egeland.
    
    Lika glad var Felix Körling som tog hand om den sista pallplatsen efter 
    en strålande körning denna helg i ett reducerat startfält 
    med endast tio bilar då ett flertal bilar inte kom start av olika anledningar. 
    Till exempel saknades serieledande Leif Blyberg som var i USA.
    
    Det blev en lika tät inledning på söndagsracet med Grönvold 
    och Magnusson åter i huvudrollerna. Redan i startkurvorna brakade de 
    samman och Magnusson tvingades att sakta ta sig till depån för 
    att åter bryta medan Grönvold bestraffades genom att tvingas köra 
    in genom bandepån. I stället tog Fredrik Egeland hand om ledningen 
    och höll undan hela vägen till mål.
    - Det var en skön seger. Jag fick en kraftig smäll i högerdörren 
    i starten så jag var rädd att det skulle bli något tekniskt 
    fel men grejorna höll hela vägen, sa Egeland.
    
    Alexander Graff slutade tvåa efter att ha jagat Egeland hela racet.
    - Jag blev hängande bakom Grönvold och han stängde totalt alla 
    mina omkörningsförsök så avståndet fram till Egeland 
    blev för stort. Våra bilar är lika snabba så jag kunde 
    bara plocka in någon tiondel per varv varför jag i stället 
    bevakade min andra plats, kommenterade Graff.
    Trea i mål blev Rainhold Daubner med sin Peugeot 205.
    
    Qwinsta Trophy klassen blev också en duell mellan två förare 
    fast utan plåtkontakter. Kenneth Ekström rattade sin Opel Manta 
    B till en klar seger före Jörgen Hansson i en BMW M3 i det inledande 
    heatet medan rollerna blev ombytta i det andra heatet där Hansson vann 
    knappt efter att ha haft en ledning på fyra sekunder.
    - Det var riktigt nära att jag åkt av. Jag hade hala däck 
    mot slutet men vågade inte att släppa av för mycket och i 
    sista kurvan så bara släppte det så att kom ut i gräset 
    en stud. tack och lov så kom jag kvickt upp på banan igen och 
    kunde vinna med en hårsmån före Kenneth, sa Jörgen vid 
    prisutdelningen utan att veta att han kört över en kanin med ena 
    bakhjulet vilket var orsaken till det plötsliga kastet.
    
    Nasjonal racing klass 2 tävlade tillsammans med Qwinsta Trophy och bland 
    de nio bilar som deltog så var Roar Lindland helt suverän båda 
    dagarna.
    
    I Yokohama Cup kunde ingen hota norrmannen Leif H Börstad som rattade 
    sin Lotus Elise till seger i första heatet före Thomas Wahlkvist 
    i en Audi A4 Quattro medan Henrik Rosengren knep tredje platsen i sin Mercedes 
    190. B-klassen vanns enkelt av Erik Persson i Mercedes 190 före Kenneth 
    Hjärner i BMW och Lars Brandström i Ford Sierra.
    
    När starten gick i söndagens race så stod Alf Eng i åttonde 
    ledet efter att ha tvingats bryta med sin BMW under lördagen. Audi A4 
    Quattron fanns också med i sista ledet men nu med Tobias Tegelby som 
    avlöst Thomas Wahlkvist som förare. Dessa båda bjöd nu 
    på en uppkörning som var riktigt hårresande. Alf Eng drog 
    med si Tegelby i den ena omkörningen efter den andra och med tre varv 
    kvar var han uppe ryggen på ledande Börstad för att varvet 
    efter bromsa sig förbi i ingången på chikanen och dessutom 
    dra ifrån till en klar seger. Tegelby blev trea bakom Börstad. 
    Erik Persson var åter först i mål av B-klass bilarna medan 
    unge Christer Gislerud tog hand om andra platsen före Hjärner.
    
    I Camaro Cup blev det dubbelseger för suveränen Ole Martin Lindum. 
    Jörgen Eriksson slutade tvåa före Jan Nilsson under lördagen 
    medan Nilsson tog hand om andra platsen före Tony Bryntesson under söndagen.
    
    Förarna i Volvo Original Cup bjöd på stor show, plåtskrammel 
    och en hel del åkande i sandfållorna. Fredérick Bylund 
    tog hand om segrarna i båda heaten efter inledande fighter med Fredrik 
    Spångberg och Janne Sundqvist som slutade två under lördagen 
    före Spångberg.
    
    Sundqvist och Spångberg fortsatte att knuffas under söndagen med 
    följd att båda tvingades att gå i depå och bryta. I 
    stället smög Bengt Emilsson upp till en andra plats tätt före 
    Frank A Dahl.
    
    I SSK Classic kunde ingen stoppa Göran Boströms framfart med den 
    vackra Camaron från 1970. Jörgen Adlén var tvåa bakom 
    Boström båda dagarna medan Volvo 140 åkarna Ulf Andersson 
    och Benny Pettersson tog vardera en tredje plats.
    
    Juniorerna i Renault Junior Cup körde också två heat under 
    helgen. Ted Brink såg ut att ta en klar seger i det inledande racet 
    men vid en varvning kom Markus Nordenström i fatt och kunde smita om 
    på slutvarvet och vinna med en halv sekunds marginal. Brink kom dock 
    starkt tillbaka i det andra heatet och segrade klart före Nordenström.
    
    Roadsport klassen körde ett heat i Sportvagnsmästerskapet och här 
    lyckades Anders Schildt pressa sin Catherham Super Light före Per Christian 
    Wienckes Porsche 993 med två varv kvar och ta hem segern i A klassen. 
    Norske Arild M Bråthen i en Datsun 240 Z var först av B-bilarna 
    över mållinjen med Mikael Wiklund i Alfa Romeo GTV blev två 
    sex sekunder bakom. C klassen vanns av Paganoföraren Jan Warg före 
    Erling Larsson i en MG F.
    
    Bengt Johansson i en Cobra var överlägset snabbast i Modsport I 
    klassen där Bo Johansson blev tvåa i en Lotus Europa. Lika suverän 
    var Mats Hildingsson i en Porsche 924 i Modsport III klassen där han 
    var halvminuten före Joakim Unnebäck med en Lotus Europa efter 15 
    avverkade varv.
    
    I heatet för racersportvagnar blev det seger för Fredrik Sigbjörnsson 
    i RS klassen medan norske Svein Langholm triumferade i Clubman klassen.
    
    Helgens mest publikfriande körning bjöd Locost klassen på. 
    Under lördagens heat växlade trion Audun Njös, Thomas Faraas 
    och Kenneth Moen ständigt platser i täten under hela heatet. Moen 
    satsade dock lite för hårt i slutet och bromsade bort sig något 
    medan Njös kunde vinna knappa åtta tiondels sekund före Faraas. 
    Sedan Moen kraschat i samband med warm up körningen så illa att 
    han inte kunde starta i söndagens race så blev det åter en 
    duell mellan Njös och Faraas. Det blev åter oerhört tät 
    racing och ett flertal skiften i ledningen mellan dessa båda innan Faraas 
    till slut kunde pressa sig upp till seger med en marginal på endast 
    71 tusendels sekund.
    
    Helgens huvudnummer bjöd annars Nordic Supercar på. Med extremt 
    motorstarka racingbilar och spektakulär körning så är 
    klassen publiken favorit. Denna helg blev det dock ingen riktig strid om segern 
    utan Jimmy Bohlin kunde ratta sin drygt 720 hästkrafter starka Corvette 
    C5 till två klara segrar. Mikael Mohlin knep andra platsen i lördagens 
    race med sin wankel motor försedda Mazda RX7 medan Ingvar Sand slutade 
    trea i en Corvette C4R. Det blev lite inledande kalabalik när fem bilar 
    snurrade samtidigt i startkurvan. Alla, utom Stefan Pettersson som skadade 
    sin hjulupphängning, kunde dock fortsätta.
    
    I söndagens race blev inte Erik Behrens hindrad i startkurvan utan kunde 
    enkelt ta andra platsen med sin Chrysler Viper bakom Bohlin. Jack Sverre Eidsvold 
    var lika klar trea i en GT 2 Porsche.
    
    Resultatlistor finns att hämta på: 
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk6.htm
    Aktuella SSK tabeller finns på 
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm 
    samt 
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/camaro.htm
    
    Ytterligare information om SSK finns på 
www.sskracing.com 
    
    
    05-08-10 Deltagarrekord när 
    SSK kör i Falkenberg.
    SSK seriens sjätte deltävling för året körs kommande 
    helg på banan i Falkenberg. Arrangemanget blir det största för 
    året med över 170 deltagande bilar som skall göra upp om poängen 
    i de olika klasserna.
    
    Det blir en späckad helg med de sedvanliga klasserna i SSK serien. Fyndbörsen 
    Cup med standardbetonade bilar, Qwinsta Trophy med trimmade och modifierade 
    bilar som kör tillsammans med Norska Nasjonal Racing klass 2, Yokohama 
    Cup Scandinavia med kraftigt ombyggda bilar tillsammans med Super Touring 
    bilar och Special Saloon bilar samt inte minst Camaro Cup bilar med mullrande 
    V8 motorer, Renault Junior Cup där morgondagens stjärnor bjuder 
    på tät racing, SSK Classic med lite äldre tävlingsbilar 
    samt världens största enhetsklass för motorsport, Volvo Original 
    Cup.
    
    Sportvagnsmästerskapet gästar också SSK och innehåller 
    klasser för sportvagnar som uppfyller kraven för att även kunna 
    köras på allmän väg men även renodlade sportvagnar 
    som byggts för att tävla på bana. Racersportvagnar som vi 
    minns från Le Mans kör tillsammans med Clubman som är en racervagnsklass 
    med 1,8 liters motorer.
    
    Från Norge och Danmark kommer Locost klassen med bilar som är öppna 
    sportbilar och slutligen bjuder SSK helgen på Falkenberg på det 
    häftigaste som finns i Norden för närvarande, nämligen 
    Nordic Supercar med racingbilar som har över 700 hästkrafter och 
    där publiken får se Corvetter, Porschar, Dodge Viper och en del 
    andra muskelmaskiner.
    
    Tidsprogram för helgen:
    Fredagen den 12 augusti 2005
    09:00  17:00 Fri träning för samtliga klasser
 
    Lördag den 23 augusti 2005
      09:00  13:50 Tidskval för samtliga klasser
      14:00 Race Nordic Supercar
      Yokohama Cup / Camaro Cup
      Fyndbörsen Cup / Nasjonal Racing kl. 1
      Renault Junior Cup
      Qwinsta Trophy / Nasjonal Racing kl. 2
      SSK Classic / Norsk HistoriskVolvo Original Cup Locost
    
    05-07-25 SSK seriens Race 
    Week på Kinnekulle Ring blev en händelserik tillställning
    Stockholms Sportvagnsklubbs traditionella sommararrangemang på Kinnekulle 
    Ring, SSK Race Week, bjöd i år på dramatik i många 
    former. Redan under de inledande test och träningsdagarna fick förarna 
    brottas med skiftande väderlek med allt från sol till kraftiga 
    regnskurar som sedan övergick till ett ihållande regn under lördagen 
    då de drygt 120 förarna körde sina första heat medan 
    söndagens finaler kunde genomföras på en torr bana. Det skiftande 
    vädret satte också förarna på svåra prov med att 
    hitta rätta inställningar på tävlingsbilarna samt i valet 
    av däck. Det hela ledde också till en hel del avåkningar 
    och krascher med materiella skador som följd medan förarna klarade 
    sig med några smärre blessyrer.
    
    Stämningen var annars på topp under hela helgen där det inte 
    bara bjöds på racing utan även sedvanlig tipspromenad med 
    kluriga frågor och inte minst musik och god mat i det stora festtält 
    som byggts i depån. Extra trevligt var det också med många 
    förare och team från Norge som numera kör flertalet tävlingar 
    tillsammans med SSK.
    
    I Fyndbörsen Cup har de yngre förarna kommit starkt under säsongsinledningen 
    och satt press på den regerande mästaren Leif Blyberg från 
    Karlskoga som har varit favorit till att upprepa fjolårssegern. Vid 
    lördagens inledande heat var också Blyberg snabb när starten 
    gick men fick se sig passerad av Fredric Magnusson från Lit på 
    ett tidigt stadium. Blyberg försökte att hänga på i Magnussons 
    tempo men fick ge sig för den snabba Opel Astran.
    - Det gick alldeles för fort för mig. Min Peugeot 205 GTi är 
    mycket svårkörd i regn så jag var riktigt illa ute ett par 
    gånger och tvingades att släppa av på tempot. Dessutom såg 
    jag knappt ut genom vindrutan i allt regnsprutet, kommenterade Blyberg som 
    föll ner genom fältet till en slutlig femte plats i klassen.
    
    Bakom Magnusson bjöd Fredrik Egeland i en Renault Clio och Johan Kangro 
    med en Ford Escort på en hisnande uppvisning när de närmade 
    sig Magnusson trots att de låg sida vid sida vid flera tillfällen. 
    Kangro klöv mållinjen bara sju tiondels sekund bakom Magnusson 
    och hade Kangro front i höjd med sin förardörr. Även Alexander 
    Graff behärskade de svåra förhållandena på ett 
    suveränt sätt och knep fjärde platsen med sin Ford Puma.
    
    Först över mållinjen var dock Solnabon Kjell Holgersson som 
    denna helg tävlade i den norska klassen Nasjonal Racing klass 1 som körde 
    i samma heat som Fyndbörsen Cup.
    
    När starten gick för söndagens avslutande heat så tog 
    Magnusson direkt kommandot och drog ifrån hela fältet för 
    att vinna med en segermarginal på 10 sekunder före Alexander Graff 
    som i sin tur hade Johan Kangro strax bakom sig. Kangro var dock allt för 
    ivrig i starten och stack för tidigt vilket innebar att domarna gav honom 
    ett tidstillägg på 30 sekunder som innebar en 13: e plats i den 
    slutliga prislistan. Vid den omfattande tekniska kontrollen efteråt 
    visade det sig att Magnussons Opel Astra inte uppfyllde det tekniska reglementet 
    han uteslöts från heatet. Samma sak drabbade också Honda 
    Civic föraren Kent Johansson. I stället förklarades Graff som 
    segrare före Fredrik Egeland som åter bjöd på suverän 
    racing. Reinhold Daubner från Arboga lyckades precis hålla undan 
    för Leif Blyberg som tidigt råkade ut för en snurrning och 
    fick kämpa sig upp genom fältet till en fjärde plats i mål 
    vilket räckte till att Blyberg kunde åka hem till Karlskoga med 
    bibehållen ledning i sammandraget fem poäng före Egeland.
    
    Racingklassen Qwinsta Trophy och Nasjonal Racing klass 2 körde tillsammans 
    i samma raceheat. I startlistan återfanns bland annat Reine Bergström 
    från Hällefors som gjorde årsdebut med den Peugeot 205 GTi 
    som han vann serien tre i år i rad med för att därefter sadla 
    om och ägna sig åt Formel Ford under de senaste två åren.
    - Race Week är ju något alldeles speciellt så jag dammade 
    av och servade bilen för att se om jag fortfarande hängde med och 
    det gjorde jag ju, skrattade Reine efter att ha vunnit båda heaten i 
    överlägsen stil.
    
    Vid lördagens race kämpade de båda BMW M3 förarna Enar 
    Wiktorsson och Jörgen Hansson om platserna bakom Reine. Det var en tät 
    och spännande fight som tog slut när Enar åkte av i ingången 
    till Kvarnsvängen och demolerade sin bil så illa att det var färdigåkt 
    för helgen. Jörgen tog hand om andra platsen före Anders Svensson 
    i en Opel Ascona och Kenneth Ekström med en Opel Manta.
    
    I söndagsheatet så stack Bergström direkt före Hansson 
    medan Ekström kunde köra upp sig till en tredje plats i mål 
    följd av Ingvar Nilsson från Hällefors i en Opel Kadett.
    
    Nasjonal Racing klass 2 består till huvuddelen av Peugeot 206 bilar 
    från den numera nedlagda Peugeot Cupen i Norge. Sverre Isaksen från 
    Svelvik tog hem båda segrarna före Roar Lindland från Lyngdal 
    och Tommy Martinsen från Vormsund.
    
    Yokohama Cup blev en något avslagen tävling denna gång då 
    merparten av de norska förarna inte planerat in denna tävling. Tysslinge 
    teamets Audi A4 Quattro var outstanding under helgen och tog en dubbelseger 
    med Tobias Tegelby vid ratten under lördagen samt med Thomas Wahlqvist 
    som förare under söndagen. I blötan under lördagen kom 
    Johan Weglin tvåa i A-klassen med en mycket fint byggd SAAB 9-3 Sport 
    Sedan medan andra platsen kneps av Henrik Rosengren i söndagens heat 
    i en Mercedes 190. Eric Persson från Katrineholm var tvåa över 
    mållinjen i båda heaten trots att han kör i den motorsvagare 
    B-klassen med sin Mercedes 190.
    
    Med endast 6 bilar till start så fick Camaro Cup starta tillsammans 
    med Yokohama Cup. Ole Martin Lindum från Norge var i sedvanlig toppform 
    och tog två klara segrar. Jan Nilsson från Västerås 
    fick kliva upp på andra platsen vid båda prisutdelningarna efter 
    att ha jagats av Benno Andreasson under såväl lördagen som 
    söndagen. Tony Bryntesson såg länge ut att kunna slå 
    sig in som tvåa under söndagen men tog i för mycket och gjorde 
    en tidskrävande piruett ut på start och målrakan som förde 
    ner honom i resultatlistan.
    
    Morgondagens stjärnor startar sim motorsportkarriär i Renault Junior 
    Cup där man tävlar med Renault Clio och Renault R5 bilar som är 
    helt likvärdiga i prestanda. Ted Brink från Eslöv stod i en 
    klass för sig denna helg och kunde defilera hem två segrar. Bålsta 
    sonen Mårten Hansen och Markus Nordenström från Gnosjö 
    hade en intensiv fight om platserna bakom Ted där Hansen gick segrande 
    ur duellen under lördagen medan Nordenström blev vid söndagens 
    race då Hansen också fick ge sig för Ted Brinks lillebror 
    Tobias.
    
    Den gladaste segraren under helgen var nog Janne Sundkvist från Jämtländska 
    Krokom som dubbelsegrade i båda heaten för Volvo Original Cup. 
    Janne tog båda starterna från en andra startruta och var ihärdigt 
    uppvaktad av duon Fredéric Bylund och Fredrik Spångberg i båda 
    racen. Stundtals låg dessa tre i bredd och det var sällan mer än 
    någon centimeter mellan bilarna. Bylund tog andra platsen före 
    Spångberg i lördagens heat och ordningen var densamma under söndagen. 
    Efter söndagens heat så genomfördes en stor teknisk undersökning 
    av bilarna i Volvo Original och det visade sig då att såväl 
    Bylund som Spångberg hade regelvidriga motorer som gjorde att de uteslöts 
    från söndagens heat. I stället gick andra platsen till Per 
    Erik Jonsson från Trollhättan och tredje platsen till Bengt Emilsson 
    från Östersund.
    - Otroligt kul. Jag visste att jag kunde vinna på regn. Men att vinna 
    också i dag - på torr bana - känns större, sa Sundkvist 
    som är en förare med massor av rutin och segrar från isracing 
    och rally.
    
    Med motoreffekter på över 700 hästkrafter och med mullrande 
    V8 motorer är Nordic Supercar en riktig publikfriare. De 3000 åskådarna 
    njöt också i fulla drag när klassen mullrade fram på 
    Kinnekulle Ring. Dessvärre föll det bort några riktiga dragplåster 
    innan racen ens börjat. Dagfinn Larsen kraschade kraftigt i ett skyddsräcke 
    med sin V8 motorförsedda Lotus Esprite redan under fredagen medan serien 
    totalledare, den unge norrmannen Thomas Hauges helg formligen gick upp i rök 
    när hans Corvette C5 fattade eld under tidskvalet sedan det uppstått 
    en oljeläcka i ventilkåpan. Hela bilen förvandlades till ett 
    eldhav men Thomas var snabbt ute ur bilen och fick bara smärre skador 
    på en hand.
    
    Erik Behrens hade precis färdigställt en Chrysler Viper som kommer 
    från Holland och skulle premiärköra bilen denna helg. Det 
    såg mycket bra ut på tidskvalen ända tills han snurrade av 
    efter Mohlinknäppen och demolerade en hel del kolfiber. Erik tog i stället 
    fram sin Porsche 996 GT 2 och kunde fullfölja tävlingarna med reservbilen.
    
    Lördagens heat blev en riktig rysare i hällande regn. Mikael Mohlin 
    tog starten med sin wankelmotorförsedda Mazda RX 7 och ledde tills det 
    bara var två varv kvar då Jimmy Bohlin laddade lite extra på 
    rakan med sin Corvette C5 och pressade sig förbi till seger före 
    Mohlin. Tredje platsen togs av estländaren Tönu Soomer i en nybyggd 
    BMW M3 med en 4,5 liters motor.
    
    På den torra banan under söndagen kunde Bohlin få ner effekten 
    från sina 720 hästkrafter i marken och tog också hand om 
    ledningen före Mohlin. I starten brakade Ingvar Sand av med sin Corvette 
    i startkurvan tillsammans med Soomer varför heatet stoppades omedelbart 
    för bärgning. Både Sand och Soomer tvingades att agera åskådare 
    när det blev omstart och på nytt ledning för Bohlin före 
    Mohlin. Bohlin försvann i Kvarnkurvan efter 10 varv och Mohlin kunde 
    ta en enkel seger före Jack Sverre Eidsvold i en Porsche GT 2 medan Jarl 
    Wermelin från Sorsele körde in på tredje platsen med sin 
    Camaro Z28.
    
    Per-Olov Ogeborn vann lördagsheatet för Superkart före sist 
    startande Bobo Westman och Magnus Andersson. Westman var sen helt överlägsen 
    under söndagen medan Ogeborn inte alls hängde med. I stället 
    var det Stefan Malm som kunde ta hand om andra platsen efter en fin avslutning 
    där han passerade Lennart Landström
    
    Resultat från helgens heat finns på: 
http://www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk5.htm
    Aktuella tabeller finns på: 
http://www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm 
    
    05-07-20 SSK Raceweek blir 
    en stor jubileumsföreställning
    Stockholms Sportvagns Klubb, SSK, har varit verksam i 50 år som klubb 
    och en av landets absolut främsta plantskola för racing. SSK har 
    dessutom under de senaste 30 åren haft Kinnekulle Ring, utanför 
    Götene, som sin hemmabana. Klubben har alltså två jubileum 
    att fira detta år och det gör man vid helgens Raceweek på 
    Kinnekulle som samlat över 125 förare i åtta olika racingklasser 
    som tävlar såväl lördag som söndag.
    
    Fyndbörsen Cup har ett reglemente som innebär att bilarna är 
    relativt standardbetonade så är ekonomin överkomlig. Med ett 
    startfält på mellan 20-30 bilar där alla åker på 
    enhetsdäck är det alltid jämna och spännande tävlingar. 
    För de som är lite insatta i motorsport så tillämpas 
    i princip Grupp N reglementet med vissa undantag.
    
    Den stora frågan denna helg är om den regerande Mästaren Leif 
    Blyberg skall hålla undan i toppen eller om ungtupparna Fredrik Magnusson, 
    Fredrik Egeland och Alexander Graff åter skall straffa Blyberg ! Under 
    denna helg kör även några bilar från den Norska Nasjonal 
    Racing klass 1 tillsammans med Fyndbörsenbilarna.
    
    Qwinsta Trophy och Norska Nasjonal Racing klass 2 kör också sina 
    serier tillsammans och här kan publiken förvänta sig hårda 
    bataljer om placeringarna. Jörgen Hansson och Enar Wiktorsson tävlar 
    båda med BMW M3 bilar och båda är fullt inriktade på 
    att vinna i helgens båda race. Merparten av de Norska förarna åker 
    likvärdiga Peugeot 205 där ingen sparar på krutet så 
    det kommer att bli trångt i kurvorna bland dessa förare.
    
    Yokohama Cup innehåller förare från såväl Sverige 
    som Norge och denna helg kommer racet att få ett upplägg som innebär 
    att tävlingen kommer att bli en prestigefylld landskamp mellan nationerna.
    
    Camaro Cup firar också ett 30 års jubileum som racingklass och 
    naturligtvis återfinns de spektakulära bilarna på banan denna 
    helg i ett heat där de åker tillsammans med Yokohama Cup. Årets 
    serie har utvecklats till en familje strid mellan två söner och 
    deras fäder. Christian Nilsson utmanar sin pappa Jan medan Thomas Gustafsson 
    älskar att köra ifrån sin pappa Jonny. Klassens suverän 
    är annars den trevlige norrmannen Ole Martin Lindum som dock haft lite 
    motgångar i årets serieupptakt.
    
    Med mullrande motorer på över 700 hk blir deltävlingen i Nordic 
    Supercar en av helgens absoluta höjdpunkter. Det är den unge norrmannen 
    Thomas Hauge som toppar serien inför Raceweek men han kommer att få 
    ta i ordentligt om han skall ha en bibehållen ledning när han återvänder 
    hem efter helgens två race. Jimmy Bohlin från Karlskoga kommer 
    till start i en Corvette C5 med 720 hk som han skall åka från 
    alla medtävlande med enligt egen utsago.
    
    Superkart är en av Sveriges snabbaste racingklass med 250 cc motorer 
    på nästan 100 hk och med en vikt på bara strax över 
    200 kilo vilket ger hisnande fartresurser. Flera toppförare finns på 
    plats med veteranen Bobo Westman och Benjamin Ernryd som förhansfavoriter.
    
    Senast Volvo original Cup tävlade på Kullen bjöd Fredrik Spångberg 
    och Fredérick Bylund på täta dueller i båda racen. 
    Det blev en seger vardera efter kubbningar och riktig närkontakt under 
    alla varven och det mesta talar för att detta kan återupprepas 
    denna helg.
    
    Att se hela startfältet vika in under bron efter start med bara millimeter 
    mellan bilarna är en mäktig upplevelse. Alla håller gasen 
    i botten och ingen vill släppa i jakten på placeringar
    - Det blir en spännande helg med intressanta startfält och tuff 
    racing. Men vi skall också passa på att ha trevligt tillsammans 
    med publik och förare under kvällarna i vårt stora festtält 
    där det blir mat och underhållning och andra begivenheter, berättar 
    SSK ordföranden John Graff. 
    
Startlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk5.htm
      Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com 
    
    
    
    05-06-09 SSK serien drar till 
    Norge och Rudskogen
    Även om Unionen upplöstes för 100 år sedan så är 
    samarbetet intimt mellan Sverige och Norge när det gäller racingen 
    vilket bevisas av att SSK och Norska Bilsportförbundet nu genomför 
    en till stora delar integrerad tävling på Rudskogen.
    
    120 bilar kommer till den kuperade och trevliga banan för att köra 
    vardera två race indelat i åtta olika startfält. Huvudattraktionen 
    denna helg blir Nordiska Mästerskapet för Superkart där Stockholmaren 
    Benjamin Ernryd får gälla som favorit till NoM guldet efter sin 
    strålande körning förra helgen på Gelleråsen.
    
    Den mest spektakulära klassen blir annars Yokohama Cup Scandinavia som 
    denna gång förstärks med ett antal norska Roadsportförare. 
    Hela 26 startande finns anmälda och startfältet rymmer en härlig 
    blandning av Super Touring bilar som BMW, Audi, Ford Mondeo och Mercedes mixat 
    med Porschar, Lotus och Corvetter. Att sia om utgången av denna giganternas 
    kamp är omöjligt.
    
    Utöver dessa klasser så kommer publiken att bjudas på Fyndbörsen 
    Cup som denna helg kör tillsammans med norska Nasjonal Racing klass 1. 
    Qwinsat cup som delar utrymmet på banan med Nasjonal Racing klass2, 
    Camaro Cup, Volvo Original Cup, Renault Junior och inte minst SSK Classic 
    som förstärks med norska GT och Standardbilar i Historic racing.
    
    Tidsprogram:
    Lördag den 11 juni 2005
    09:00  12:30 Tidskval för samtliga klasser
    13:30  18:00 Tävlingar
    ca. 19.00 Prisutdelning
    
    Söndag den 12 juni 2005
    12:00  16:00 Tävlingar
    ca. 16.30 Prisutdelning
    
    Startlistor finns att hämta på: 
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk4.htm
    Ytterligare information om SSK finns på 
www.sskracing.com 
     
    
    
    05-05-26 150 
    förare intar Kinnekulle Ring i helgen när SSK arrangerar Sportvagnsmästerskapet 
    samt RHK Cup
    Den 28  29 maj blir det trångt på Kinnekulle Ring. 150 Sportvagnar 
    samt historiska racerbilar tar då anläggningen i besittning för 
    den första deltävlingen i årets Sportvagnsmästerskap 
    samt Racing Historiska Cupen.
    
    Arrangerande Stockholms Sportvagns Klubb har haft bråda dagar med att 
    pussla samman ett tidsprogram där alla skall få chansen till deltagande.
    - Vi är glada över att så många bilar har hörsammat 
    vår inbjudan och jag kan redan nu säga att det kommer att bli en 
    mycket spännande och givande helg både på tävlingsbanan 
    och inte minst i depåområdet där man kan strosa runt och 
    titta på många verkliga klenoder, berättar SSK ordföranden 
    John Graff.
    
    Sportvagnsserien omfattar klasserna Roadsport, där man tävlar med 
    bilar som också får framföras på allmän väg, 
    Modsport som är klassen för bilar som ursprungligen byggt för 
    att köras på allmän väg men som sedan modifierats för 
    renodlad racing. Dessutom bjuds publiken på RS klassen där man 
    kan se äkta sportvagnar av både modernt snitt och av äldre 
    årgångar.
    
    Den historiska delen omfattar Standard och GT bilar i två ålderskategorier, 
    bilar före 1965 samt bilar som producerats under perioden 1966 till 1976. 
    Även Formelbilarna är indelade åldersgrupper där de äldsta 
    formelbilarna är sådana som kördes på tävlingsbanorna 
    fram till 1970 medan den nyare klassen omfattar bilar fram till åttiotalet.
    
    Det är inte bara tävlingsbilarna som är fulla av historik utan 
    det vimlar även av förare och mekaniker som har funnits med i motorsportsammanhang 
    i många år och som gärna delar med sig av allt de upplevt.
    - Att vandra runt i depån och möta de tävlande en helg som 
    denna är en upplevelse utöver det vanliga. De tävlandes generositet 
    med historier och skröner om egna prestationer eller om bilarnas framfart 
    är synnerligen givande. Man får dock ta en del av det som berättas 
    med en nypa salt då historierna har en viss tendens att byggas på 
    i takt med att åren går, säger LG Nilsson som är mediaansvarig 
    för SSK.
    
    Tidsprogram:
    Fredagen den 27 maj 2005
    12:00  17:00 Fri träning för samtliga klasser
    
    Lördag den 28 maj 2005
    09:00  16:25 Tidskval för samtliga
    
    Söndag den 29 maj 2005
    09:00  11:50 Warm Up för samtliga klasser
    13:00  16:40 Tävling för samtliga klasserca. 
    17:30 Prisutdelning för samtliga klasser
    
    Startlistor finns att hämta på: 
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk3.htm
    Ytterligare information om SSK finns på 
www.sskracing.com
    05-05-11 SSK serien fortsätter 
    på Gelleråsen med massor av effekt
      Årets andra deltävling i SSK serien körs i helgen på 
      Gelleråsen i Karlskoga med över hundra startande bilar som alla 
      kör ett heat under lördagen samt ett heat under söndagen. 
      Förutom de sedvanliga SSK klasserna finns också spännande 
      gästklasser på plats
      
      För förarna i Fyndbörsen Cup blir det årets andra tävlingshelg. 
      Vid premiären blev det dubbelseger för Karlskoga föraren 
      Leif Blyberg som lade grunden till en ny totalseger med sin Peugeot 205 
      Gti.
      - Det kunde inte börjat bättre och nu får jag dessutom hemmabana 
      men det blir tufft, siar Blyberg som kommer att möta hårt motstånd 
      av främst Hans G Osbeck i BMW samt inte minst uppstickarna från 
      premiären, Alexander Graff i Ford Puma samt Jämtlänningen 
      Fredric Magnusson i en mycket potent Opel Astra.
      
 Även juniorerna i Renault Junior Cup kör sin andra deltävling. 
        På Kinnekulle visade Ted Brink från Eslöv att han vill 
        vara med i toppen även i år med sin Renault Clio men hans bror 
        Tobias i en Renault R 5 och inte minst Gnosjösonen Markus Nordenström 
        har planer på att utmanövrera Ted denna helg.
        
        För förarna i Volvo Original Cup gäller dubbla mästerskap 
        även denna gång då tävlingarna i helgen gäller 
        både den svenska racingserien och som deltävling i All Championship 
        där man räknar tävlingar både i racing, sommar- och 
        vinterrally och isracing. Vid premiären för två veckor 
        sedan bjöds publiken på raffel i toppen där Fredrik Spångberg 
        från Bro samt Fredérick Bylund från Köping tog 
        vardera en seger efter att ha slagits om ledningen i varje kurva. Det 
        var tät racing i hela fältet men nu har förare och mekaniker 
        riktat plåt och lackat bilar för nya täta dueller igen.
        
        SSK klass 2 har fått en ny sponsor och heter från och med 
        denna helg Qwinsta Trophy. Mycket tyder på att det blir två 
        nya rafflande heat där Enar Wiktorsson och Jörgen Hansson i 
        sina BMW M3 tillsammans med Kenneth Ekström i Opel Manta blir huvudkandidater 
        till pallplatserna.
        - Det där skall vi nog se till att ändra på. Jag är 
        åksugen och laddad till max, säger Thomas Karlsson från 
        Horn som nu säsongsdebuterar med sin hypersnabba Opel Kadett.
        Säsongsdebut blir det också för Camaro Cup som bland annat 
        innehåller två far och son dueller. Jonny Gustavsson från 
        Björbo har sin son Thomas med i startfältet liksom Västeråsföraren 
        Jan Nilsson vars som Christian också står på startlinjen.
        - Det viktigaste är att spöa farsan. Att vinna heaten blir svårt 
        för där är norrmannen Ole Martin Lindum nog för svår 
        att tas med i sin nybyggda bil, kommenterar Thomas Gustavsson som liksom 
        Christian visade att de kunde hantera de svårkörda och motorstaka 
        Chevrolet Camaro bilarna med bravur redan förra säsongen.
        
        Nytt klassnamn för säsongen har också SSK klass 3 fått. 
        Klassen, som innehåller bilar från Super Touring, Special 
        Saloon samt andra bilar som kraftigt modifierats för racing benämns 
        numera Yokohama Cup Scandinavia. Klassen kör sin första tävling 
        för året denna helg med ett tiotal startande.
        - Detta är bland det vassaste som finns och en tummelplats för 
        de verkliga bilbyggarentusiasterna. Det finns betydligt fler bilar som 
        kommer in i serien redan till nästa deltävling när man 
        hunnit med att bygga färdigt och testa ut sina fartvidunder, berättar 
        SSK: s ordförande John Graff.
        
        Fler verkliga fartvidunder kan också skådas på Gelleråsen 
        i helgen då det i sista stund blivit klart att Super Car serien 
        kommer till start med ett tiotal bilar. Bland de startande återfinns 
        Karlskogas egen Jimmy Bohlin i en Chevrolet Corvette C5 försedd med 
        en V8 motor på över 700 hk.
        
        Utöver ovanstående kommer också Racersportvagn 1800 samt 
        SSK Classic till start denna helg på Gelleråsen.
        
        Tidsprogram:
        Fredagen den 13 maj 2005
        09:00  17:55 Fri träning för samtliga klasser
        
        Lördag den 14 maj 2005
        09:00  12:35 Tidskval för samtliga klasser för startuppställning 
        i heat 1
        12:40  13:20 LUNCH
        13:30  17:30 Tävling för samtliga klasser
        ca. 18:00 Prisutdelning
        
        Söndag den 15 maj 2005
        09:00  12:10 Warm Up för samtliga klasser
        12:20  12:35 Nordic Supercar Super Shout Out,
        12:40  13:20 LUNCH
        13:30  17:30 Tävling för samtliga klasser
        ca. 18:00 Prisutdelning
        
        Startlistor finns att hämta på: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk2.htm
        Aktuella tabellställningar SSK www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm
        Ytterligare information om SSK finns på www.sskracing.com 
      
      
      
      
      05-05-01 Favoriterna höll 
      sig framme i SSK premiären.
      SSK serien inleddes med premiärrace på Kinnekulle Ring under 
      lördagen och söndagen.
      I Fyndbörsen Cup hade Fredric Magnusson från Lit i Jämtland 
      något överraskande polen med sin Opel Astra före Alexander 
      Graff, Uppsala, i en Ford Puma i lördagens heat. När starten gick 
      så sluggade sig dock den regerande mästaren Leif Blyberg från 
      Karlskoga, snabbt upp till en andra plats följd av Hans G Osbeck från 
      Stockholm med sin BMW. Efter bara några varv fick sedan Magnusson 
      ge sig för Blybergs attacker och strax efter var också Osbeck 
      om Magnusson. Osbeck försökte att sätta press på Blyberg 
      men fick aldrig någon chans utan Blyberg kunde vinna med en marginal 
      på 1,3 sekunder före Osbeck och med Magnusson som trea samt Graff 
      fyra.
      
      Leif Blyberg noterade snabbaste varvtid i lördagens heat och hade därmed 
      pole i helgens andra heat. Blyberg tog starten före Hans G Osbeck och 
      dessa båda drog ifrån det övriga fältet med Blyberg 
      som segrare. Fredric Magnusson var trea ut efter starten men fick ge sig 
      för Alexander Graff som bjöd på strålande körning 
      i sin debuthelg i klassen.
      
      Kenneth Ekström, Göteborg, körde till sig polen inför 
      lördagens heat för SSK Klass 2 med sin Opel Manta B och var också 
      först in under Kvarnbron men fick ge sig bara två kurvor senare 
      för Uddevallabon Enar Wiktorssons attacker med sin BMW. Jörgen 
      Hansson från Höganäs hade tredje platsen. Dessa tre bjöd 
      sedan publiken på en verkligt tät racing där de låg 
      med bara några centimeters lucka under alla 15 varven. Ingen av förarna 
      gjorde något misstag utan Wiktorsson tog segern före Ekström 
      och med Hansson som trea.
      
      Jörgen Hansson stod främst när söndagens het släpptes 
      och han förvaltade den positionen på bästa sätt genom 
      att leda från start till mål. Kenneth Ekström skuggade 
      hela heatet men fick ej någon lucka för att köra om. Lördagens 
      segrare Enar Wiktorsson startade från tredje rutan och den positionen 
      höll han hela heatet.
      
      I Renault Junior klassen hade Ted Brink, Eslöv i poolen i lördagsracet 
      före sin bror Tobias. Ted åker i en Renault Clio och Tobias i 
      en R 5. Ted tog starten före Tobias och på tredje plats efter 
      de inledande kurvorna återfanns Markus Nordenström från 
      Gnosjö med sin Clio. Halvvägs in i racet lyckades Nordenström 
      passera Tobias men han nådde aldrig Ted som tog en klar seger. Klassen 
      innehöll flera debutanter där Martin Hedin från Skokloster 
      lyckades bäst med sin R 5 då han flaggades av som 6:a. Heatet 
      innehöll några avåkningar med Safety Car som följd 
      men inget allvarligt inträffade.
      
      Ted Brink gjorde dakapo från lördagen genom att åter vinna 
      från pole. Hans bror Tobias låg länge tvåa men gjorde 
      ett misstag så att Markus Nordenström kunde smita förbi 
      och ta en ny andra plats före Tobias.
      
      Fredérick Bylund, Köping, stod i poole när starten gick 
      för Volvo Original Cup i helgens första heat. Vid sin sida hade 
      han Fredrik Spångberg från Bro som gjorde en kanonstart och 
      tog hand om en ledning direkt och denna ledning förvaltade han till 
      en seger med Bylund strax bakom. I inledningen av heatet så var det 
      mycket tät racing och det var flera bilar som fick ett annorlunda utseende 
      efter diverse plåtkontakter och besök utanför banan.
      
      I söndagsracet blev det omvända roller med Bylund först in 
      under bron tätt följd av Spångberg. Dessa två höll 
      sedan tät kontakt tills målflaggan föll med Bylund först. 
      Frank A Dahl fick en bekväm resa på tredje platsen utan att bli 
      uppvaktad bakifrån.
      
      I SSK Classic tog Anders Berger, Bengtsfors, kommandot direkt från 
      start med sin Ford Escort före pappa Erik Berger som sin tur uppvaktades 
      intensivt av Jörgen Adlén samtliga i Ford Escort vid lördags 
      heatet. Adlén lyckades ta sig förbi Erik i slutet på heatet. 
      Ut på sista varvet fick sedan Erik en varningsflagg för defensiv 
      körning vilken han missuppfattade och trodde att han blivit bestraffad 
      varför han missade tredje platsen när han i stället gick 
      i depå.
      
      Söndagens heat vanns av Jörgen Adlén som gjorde en fräck 
      omkörning av Anders Berger efter ett par varv och kunde sedan ohotad 
      vinna före Berger. Lennart Björk försökte att få 
      närkontakt med Berger men lyckades aldrig komma i slagläge utan 
      slutade också trea.
      
      Resultat och tabeller efter premiärhelgen finns på: 
http:// 
      www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk1.htm 
      
      05-04-27 Racingpremiär 
      i helgen för SSK med SM tävling
      Efter en lång höst och vinter som varit full av planering och 
      arbeten på Kinnekulle Ring för SSK funktionärerna samt en 
      fullt med jobb i garagen för förare och racing team så är 
      det nu dags för årets första stora racinghelg när Stockholms 
      Sportvagnsklubb inleder med första deltävlingen i årets 
      SSK serie spetsad med SM premiär för Formel Ford Zetec på 
      Kinnekulle Ring.
      - Vi står väl rustade för premiärtävlingen. För 
      två veckor sedan genomförde vi en kombinerad testhelg för 
      förarna och utbildningshelg för såväl våra egna 
      funktionärer som för ett tjugotal funktionärer från 
      Norge som var här för att lära sig mer om banracing. Kinnekulle 
      Ring har också uppgraderats en del inför årets säsong. 
      Bland annat har säkerheten har höjts runt banan på flera 
      ställen, de sanitära utrymmena har rustats upp, högtalarsystemet 
      har renoverats och med support från SAAB så har vi förstärkt 
      vår förmåga att ingripa snabbt på banan om något 
      händer med de nya fordon som vi ny har, berättar SSK ordföranden 
      John Graff. Från en mycket låg deltagarnivå vid starten 
      förra säsongen så fick den nya styrelsen snabbt gehör 
      bland förare och team och de arrangemang man genomförde säsongen 
      2004 blev snabbt populära vilket återspeglas i att hela 91 bilar 
      är anmälda till start i årets premiär mot 52 förra 
      våren.
      
      Årets premiärhelg inleds på fredag eftermiddag med fri 
      träning för förarna och därmed tillfälle för 
      att göra de sista justeringarna innan allvaret inleds på lördag 
      förmiddag med tidskval innan det är dags för de första 
      heaten som körs på lördag eftermiddag. Samtliga klasser 
      kör ett heat under lördagen samt ett heat under söndagseftermiddagen.
      
      Många segeraspiranter till segern i Formel Ford Zetec SM deltävling 
      1.
      Först ut på banan blir SM klassen Formel Ford Zetec som är 
      mycket intressant i år. Hela 21 bilar är anmälda till helgens 
      race vilket är det största startfält som klassen visat upp 
      på flera år. Halva startfältet består av förare 
      som körde i klassen redan förra säsongen. Förare som 
      Per Staaf Jr, Vikingstad SM nia i fjol, Daniel Ivarsson, Hjärnarp SM 
      åtta förra säsongen, Christoffer From, Askim SM trea förra 
      året, Tobias Augustsson, Klippan samt Carl-Olov Carlsson, Frövi 
      SM sjua i fjol har alla siktet inställt på att lägga grunden 
      till SM guld den här helgen. Per Staaf Jr har imponerat på försäsongens 
      tester på hemmaplan och tillhör favoriterna för att vinna 
      på Kinnekulle i helgen. Carl-Olov Carlsson har laddat upp med att 
      köra två deltävlingar i Brittiska Mästerskapet med 
      framgång och har därmed racetempot i kroppen. Från Finland 
      kommer också Tommi Anttila till start och denne yngling visade redan 
      förra året att han kan bli något stort så här 
      gäller det för de svenske att gasa på. Men de får 
      se upp för ett antal nykomlingar som inte ger sig så lätt. 
      Kvisslebyföraren Daniel Ros har fått många bra tips av 
      sin bror Fredrik och inte minst av STCC mästaren Rickard Göransson 
      under träningarna så här långt och han har redan visat 
      sig vara mycket snabb.
      
      Blyberg vill försvara sin titel i Fyndbörsen Cup
      Karlskogas Leif Blyberg tog hem segern i förra årets Fyndbörsen 
      Cup och har preparerat sin Peugeot 205 Gti till årets säsong 
      där han siktar på att försvara titeln. Blyberg får 
      dock se upp för hårt motstånd från förare som 
      Hans G Osbeck från Stockholm som är ute efter revansch med sin 
      BMW, Katrineholms Fredrik Egeland som redan sagt att han skall ratta sin 
      Renault Clio till en topplats, Johan Kangro från Ölmbrotorp i 
      sin snabba Ford Escort och inte minst Jämtlänningen från 
      Lit, Fredric Magnusson som lyfte sig rejält i slutet på förra 
      säsongen. Ett varningens finger skall också höjas för 
      Borås föraren Jeff Steinmetz som sitter i en snabb BMW. I det 
      21 bilar stora startfältet blir det också en inbördes systerfight 
      mellan Margaretha och Caroline Jansson Hagman. Margaretha har kört 
      racing i ett par år medan Caroline kommer från folkraceleden.
      
      Tufft i Juniorklassen
      Årets Renault Junior Cup är extra spännande. Dels för 
      att det tekniska reglementet ändrats så att teoretiskt sett så 
      skall banvarvet gå lika fort om man sitter i en äldre Renault 
      5 eller i en nyare Renault Clio och dels för att det finns flera segerkandidater. 
      Ted Brink, Eslöv, var främst av Clioförarna förra året 
      medan Markus Nordenström, Gnosjö, tog flest poäng bland förarna 
      i Renaultbilar. Dessa båda lär bli huvudfigurer i årets 
      serie tillsammans med Daniel Kressin, Västerås. Premiär 
      fältet innehåller 15 bilar med flera nya förare som också 
      kan överraska.
      
      Volvo Original Cup bjuder alltid på händelserik racing.
      Fjolårssegraren Patrik Jansson från Lerum kommer sannolikt inte 
      till start i årets premiär med det kommer att bli tufft ändå. 
      Två förra säsongen var Fredrik Spångberg från 
      Järfälla och han har bestämt sig för att ta hem serien 
      i år. Fredrik kommer inte att få det lätt med förare 
      som Fredérick Bylund från Köping som slogs om totalsegern 
      förra året samt norrmännen Frank A Dahl som alltid är 
      med där framme och oroar och Thomas Guttormsen som alltid laddar för 
      fullt. Bland de 16 originalare som finns på plats på Kinnekulle 
      Ring återfinns också några rallyspecialister som tänker 
      blanda sig i leken.
      
      Evigt unge Erik Berger kör SSK Classic.
      Legenden Erik Berger från Bengtsfors kommer till start i sin ruskigt 
      snabba Ford Escort i racingklassen för de lite äldre bilarna. 
      Traditionsenligt lär det bli en tuff fight mellan Erik och hans Anders 
      med inblandning av Vänersborgs snabbe man Lennart Björk samt Göteborgaren 
      Ulf Andersson i en snabb Volvo 142 och Hasse Grönlund från Grums 
      som kör en mycket modifierad Volvo 343.
      
      Enar Wiktorsson försvarar titeln i SSK Klass 2
      Uddevallas Enar Wiktorsson finns på startlinjen med sin BMW M3 i helgens 
      båda race för de trimmade bilarna i SSK klass 2 Enar tog hem 
      segern i alla heat utom i finalen förra säsongen och siktar i 
      år på att vinna alla racen. I klassen kör också Johan 
      Svensson från Hjo med en BMW M3 som är specialanpassad för 
      Johan som är rörelsehindrad efter en olycka. Johan och hans mekaniker 
      har fortsatt att utveckla bilen till årets säsong med sikte på 
      att detronisera Wiktorsson från tronen.
      - Jag är fullt övertygad om att vi kommer att få se sex 
      spännande heat på både lördagen och söndagen. 
      Redan på vår testdag visade det sig att banrekorden satt löst 
      i alla klasser så det kan gå riktigt fort till helgen, anser 
      John Graff som också berättar om två nyheter inför 
      säsongen.
      
      - Vår mångårige vän och samarbetspartner, fotografen 
      Samer Al-Khalili, omkom i en trafikolycka för ett tag sedan och för 
      att hedra hans minne så har vi i SSK instiftat ett stipendium som 
      kommer att utdelas till den fotograf som tar årets SSK bild. Möjlighet 
      till att vinna årets stipendium, som är på 20 000 kronor, 
      finns för såväl amatörer som för professionella 
      fotografer. Villkor för att få vara med är att fotografen 
      ställer den tagna bilden till SSK: s fria förfogande. En jury, 
      som förutom mig själv, består av Samers fru Camilla samt 
      SSK: s media ansvarige, Lars G Nilsson, kommer att utse årets vinnare. 
      Dessutom kan jag meddela att SSK har inlett ett samarbete med köp och 
      säljsiten 
www.motorsportannonser.se 
      som jag hoppas vi kan bli till nytta och glädje för våra 
      medlemmar och motorsportutövare, avslutar John Graff
      
      Tidsprogram för helgen:
      
      Fredag 29 april.
      13.00  17.00 Fri träning för samtliga klasser
      
      Lördag 30 april
      09.00  12.00 Tidskvalifikation för samtliga klasser
      13.00 - Tävlingar i sex heat
      13.30 ca Prisutdelning vid Cafeterian i maskindepån
      
      Söndag 1 maj
      09.00  12.00 Warm up för samtliga klasser
      13.00 - Tävlingar i sex heat
      16.30 ca Prisutdelning vid Cafeterian i maskindepån
      
      Startlistor finns att hämta på: 
www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk1.htm
      Ytterligare information om SSK finns på 
www.sskracing.com
      05-04-06 SSK med nya samarbetspartners 
      och nya förare.
      Det är uppåt hos Stockholms Sportvagnsklubb med ett rekordstort 
      intresse för årets SSK serie. Anmälningarna strömmar 
      in till årets serie och nya samarbetspartners träder fram vid 
      SSK: s arrangemang.
      - Det är verkligt roligt att vara klubbledare i dessa dagar när 
      vi ser frukterna av allt hårt arbete som vi lagt ner under förra 
      säsongen och inte minst under vintern. Vi har fått ihop ett intressant 
      tävlingsprogram som tycks uppskattas av förarna och inte minst 
      av sponsorer. Jag är speciellt glad över det samarbete som inletts 
      med SAAB som bland annat inneburit att vi nu har en modern bilpark till 
      vårt förfogande i form av en SAAB 9-5 räddningsbil, en SAAB 
      9-5 säkerhetsbil samt en SAAB 9-3 cabriolet som segerbil. Vårt 
      samarbete med SAAB kommer också att synas i ett antal arrangemang 
      under säsongen. En annan nyhet är att vi har inlett ett samarbete 
      med däckleverantören Yokohama vilket bland annat resulterar i 
      att vår klass för de verkligt modifierade och trimmade standardbilarna, 
      SSK klass 3, från och med i år kommer att heta Yokohama Cup, 
      berättar SSK ordföranden John Graff.
      
      Yokohama Cup kommer att bli en riktig sevärdhet denna säsong med 
      ett startfält på runt 20 bilar varav cirka hälften kommer 
      från Norge. Det är framför allt förare som kört 
      norska Super Touring serien samt Special Saloon som nu ansluter sig till 
      klassen som utformas till en nordisk serie med tävlingar på Gelleråsen 
      (S) den 1415 maj, Djursland Ring (DK) den 28-29 maj, Rudskogen (N) 
      den 11-12 juni, Kinnekulle Ring (S) den 22.24 juli, Falkenberg (S) den 13-14 
      augusti, Rudskogen (N) den 27-28 augusti och med final på Våler 
      (N) den 17-18 september.
      Juniorklassen Renault Cup är en instegsklass för ungdomar från 
      15 år där man tävlar med Renault Clio och R 5 bilar. Till 
      årets säsong har det tekniska reglementet justerats så 
      att de två modellernas prestanda skall vara likvärdiga vilket 
      innebär att de runt 15 startande därmed kör om bara ett mästerskap.
      - Anmälningarna kommer nu in i en strid ström och det ser ut som 
      om Fyndbörsen Cup och Volvo Original Cup kommer att mönstra riktigt 
      stora startfält, säger Lars G Nilsson hos Sportinfo som hanterar 
      anmälningsprocedurerna hos SSK.
      
      Tävlingspremiär för SSK blir den 30 april och 1 maj då 
      Fyndbörsen Cup, SSK klass 2, SSK Classic, Renault Junior, Volvo Original 
      och inte minst förarna i årets SM serie för Formel Ford 
      Zetec intar Kinnekulle Ring för att plocka de första poängen 
      i årets serier.
      - Vi står väl rustade för premiärtävlingen där 
      förarna får möta en anläggning som rustats upp en hel 
      del. Bland annat så har stora delar av skyddsräcken bytts ut 
      och en del av avåkningszonerna har dessutom breddats, avrundar John 
      Graff.