BILINFO
    Pressbrev från biltillverkarna
  
  
  
     
      Motorsport 
        i Värmland får in en hel del pressmeddelanden från olika 
        biltillverkare. Jag har förut inte brytt mig om att länka upp 
        dem, men provar och ser om det finns intresse hos er att läsa.  
         
        Hör jättegärna av er om ni tycker, tycker INTE om det! 
        maria@motorsportivarmland.nu 
        eller tyck till i Gästboken>> | 
    
  
  
  06-03-22 Alfa 
    Brera blir bilsalongens stora skönhet
    Helt nya Alfa Romeo Brera har tagit bilvärlden med storm sedan den presenterades. 
    Giugiaros drömkoncept från 2002 har blivit verklighet och den 1-9 
    april visas den för första gången i Sverige på Stockholms 
    Bilsalong. Alfa Brera blir helt klart ett av salongens dragplåster och 
    skäl till att trängas i Alfa Romeos monter A27:20.
    
    Alfa Brera är en bil som sätter nya måttstockar för alla 
    sportcoupéer. Med en design som präglas av italiensk elegans har 
    Giugiaro skapat en kraftfull men samtidigt smidigt kompakt form. Den anknyter 
    starkt till Alfa Romeos formspråk och har även detaljer som för 
    tankarna till märkets klassiska coupéer.
    
    Brera är en 2+2-sitsig bil med generösa mått  441,4 
    cm lång, 183 cm bred och 137,2 cm hög. Interiören är 
    elegant och sofistikerad. Det är resultatet av att man använt högklassiga 
    och påkostade material samt intressanta tekniska lösningar. Ett 
    exempel på det senare är det stora glastaket, Sky View, som ger 
    passagerarna en ljusare miljö och som dessutom ökar känslan 
    av rymd.
    
    Brera finns med två direktinsprutade bensinmotorer: en 4-cylindrig 2,2 
    JTS på 185 hk och en 3,2 V6 JTS på 260 hk. Längre fram kommer 
    den även med Alfas kraftfulla turbodiesel (2,4 JTD på 200 hk). 
    Samtliga har 6-växlade manuella växellådor.
    
    Påkostade och avancerade hjulupphängningar garanterar att Brera 
    erbjuder vägegenskaper och köregenskaper i särklass. Fram sitter 
    högt monterade dubbla triangellänkar och bak en multilänkkonstruktion. 
    För att ge maximala egenskaper finns alla de sofistikerade elektroniska 
    system som behövs för att öka säkerheten vid alla tänkbara 
    typer av körning på samtliga versioner och Alfa Q4 fyrhjulsdrift 
    på toppversionen 3,2 V6.
    
    Med nya Brera visar Alfa Romeo än en gång sitt arv och sitt mästerskap 
    när det gäller att skapa sportbilar med enastående egenskaper 
    och branschledande design.
    
    Alfa Brera får svensk säljstart i samband med bilsalongen. 
  
 
  
  06-03-22 Europas 
    mest sålda bil till bilsalongen
    Med över sex miljoner (!) sålda bilar sedan debuten 1993 är 
    Fiat Punto en av senare tids största bilsuccéer och var Europas 
    mest sålda bil under januari och februari i år*. Nya Grande Punto 
    har sedan starten i höstas ordertecknats i mer än 180.000 exemplar. 
    Grande Punto börjar säljas i Sverige i sommar och premiärvisas 
    på Stockholms Bilsalong. Se den i Fiats monter A24:10
    
    Helt nya Fiat Grande Punto har redan visat sig vara en knallsuccé. 
    Den säljer storartat på de marknader som hunnit introducera den. 
    Grande Punto är en större bil än sin företrädare 
    och formgiven för att vara större än vad som är vanligt 
    i segmentet. Även i fråga om säkerhet och kvalitet är 
    målet att överträffa gängse standard i klassen. Grande 
    Punto har distinkt formgivning med typisk Italiensk elegans. Den byggs både 
    som 3-dörrars och 5-dörrars hatchback.
    
    Grande Punto har fått lovord för sin design som är särpräglat 
    sportig. Bakom de vackra linjerna står Giorgetto Giugiaros Italdesign 
    och Centro Stile Fiat. Stor vikt har lagts vid varje enskild detalj för 
    att ge ett helgjutet intryck. Även vid val av material har lagts stor 
    vikt. Resultatet är också mycket lyckat.
 
    Grande Punto är formgiven och konstruerad för en komfortnivå 
      som man annars finner i större och dyrare bilsegment. Måtten 
      antyder dess generösa dimensioner: Grande Punto är 403 cm lång, 
      168 cm bred, 149 cm hög och har ett axelavstånd på 251 
      cm. Detta borgar för mycket goda innerutrymmen.
      
      Nya Grande Punto är konstruerad för att ge underhållande 
      och säkra köregenskaper. Ett brett urval av snåla och pigga 
      motorer finns att tillgå, alla motsvarar avgaskraven enligt Euro 4. 
      Till Sverige kommer tre bensinmotorer; en 1,2-liters på 65 hk, en 
      1,4-liters på 77 hk och en 1,4-liters på 95 hk. De första 
      två har 5-växlade lådor medan 95-hästaren har en 6-växlad 
      låda Dessutom erbjuder givetvis Fiat som ledande på dieselteknologi 
      starka turbodieslar; 1,3 JTD Multijet med variabel turbingeometri på 
      90 hk samt en 1,9 JTD Multijet på 130 hk. Båda har 6-växlade 
      manuella lådor.
      
      Ankomsten av nya Grande Punto innebär inte att den populära nuvarande 
      Punto försvinner. Den fortsätter att tillverkas med bensin-, diesel- 
      och Bipower- (gas/bensin) motorer och utgör en mycket prisvärd 
      bil i sitt segment. Punto Bipower kommer också att finnas på 
      bilsalongen
    
   
  
  06-03-22 Helt 
    nya Suzuki SX4  smart fyrhjulsdrift när du vill
    Helt nya Suzuki SX4 är en crossoverbil. Kompakt men ändå rymlig 
    och med en ny typ av fyrhjulsdrift som föraren kan välja bort helt 
    eller aktivera beroende på väglag och körförhållanden. 
    Suzuki SX4 erbjuder med andra ord kompaktbilens smidighet och ekonomi kombinerat 
    med SUV:ens framkomlighet. Se den på Stockholms Bilsalong i Suzukis 
    monter A27:10.
    
    Nya Suzuki SX4 har skapats genom ett samarbetsprojekt mellan Suzuki och Fiat 
    Auto. Suzuki har lett projektet från koncept till produktion och kommer 
    att bygga 60.000 bilar per år i Esztergom; 40.000 av dessa är Suzuki 
    SX4 och 20.000 Fiat Sedici.
    
    Nya Suzuki SX4 bär med sig Suzukis expertis och DNA när det gäller 
    små och kompakta bilar som exempelvis Swift och dess kunnande och tradition 
    i lätta SUV:ar som Grand Vitara. Den yttre designen har Suzuki arbetat 
    fram på den basdesign som formgivaren Giorgetto Giugiaro och hans företag 
    Italdesign gjort.
    
    SX4 kommer att finnas både som framhjulsdriven och med fyrhjulsdrift. 
    Fyrhjulsdriften på den sistnämnda versionen är in- och urkopplingsbar 
    i tre olika lägen via en knapp på mittkonsolen. Till Sverige kommer 
    två smidiga motorer och tre växellådor. En bensinmotor på 
    1.586 cc ger 107 hk/79 kW och en turbodiesel på 1.910 cc ger 120 hk/88 
    kW. Dieselmotorn, som byggs av Fiat, finns med 6-växlad manuell låda, 
    medan bensinmotorerna kan fås med 5-växlad manuell låda. 
    Bensinalternativet är även tillgängligt med 4-stegs automatlåda 
    (dock ej i 4WD-versionen).
    
    
    SX4 har en mycket vridstyv och stark kaross vilket är gynnsamt både 
    ur säkerhets- och väghållningssynpunkt. Fram sitter McPherson 
    fjäderben och bak en torsionsaxel med additionella spiralfjädrar 
    och separata stötdämparenheter. Säkerhetsnivån är 
    hög. Den starka karossen ger de åkande skydd vid en kollision. 
    ABS-bromsar med elektronisk bromskraftfördelning är standard. ESP 
    kommer att finnas när bilen introduceras i Sverige. Bilen har sex krockkuddar: 
    två främre samt sidokrockkuddar fram och sidokrockgardiner. Nya 
    Suzuki SX4 premiärvisas på Stockholms Bilsalong och säljstarten 
    planeras till början av juni. Pris från 139.900 kronor
 
  
  06-03-15 Svensk 
    premiär på Stockholms Bilsalong: Alfa Romeo 159 Sportwagon
    Alfa Romeo 159 Sportwagon är beviset för att en praktisk bil kan 
    formges så att den blir snyggare än det mesta annat på fyra 
    hjul. Den som söker elegans i kombination med praktisk funktion och sportiga 
    köregenskaper får inte missa nya 159 Sportwagon. Se den i Alfas 
    monterA27:20 på Stockholms Bilsalong 1-9 april.
    
    Nu kommer steg två i succén Alfa 159  nya Sportwagon. Återigen 
    har Alfas designers lyckats kombinera bländande elegans med praktisk 
    funktion. Alfa Romeo 159 Sportwagon erbjuder sportvagnens prestanda och vägegenskaper 
    plus utrymmena och flexibiliteten hos en högklassig herrgårdsvagn. 
    Sportwagon är exakt lika lång som sedanversionen  4.660 mm.
    
    De vackra linjerna bygger vidare på 159 Sedanens formgivning, signerad 
    Italdesigns Giorgetto Giugiaro i samarbete med Alfa Romeo Styling Centre. 
    Bakpartiet ger ett intryck av coupé med sina väl avvägda 
    proportioner. Taklinjen och takspoilern ger en sportig touch och 159 Sportwagon 
    undviker den påbyggnadskänsla som är vanlig på vissa 
    kombimodeller. Ändå är bagageutrymmet på hela 445 l.
    
    Alfa Romeo 159 Sportwagon kommer att erbjudas med samma motorer och drivlinor 
    som 159 Sedan. Det innebär tre bensin JTS-motorer: 1,9 JTS på 160 
    hk, 2,2 JTS på 185 hk och 3,2 V6 JTS på 260 hk  den sistnämnda 
    i kombination med Q4 fyrhjulsdrift. Som världsledare på dieselteknologi 
    erbjuder Alfa Romeo sina magnifikt snåla JTD Multijet turbodieselmotorer: 
    1,9 JTD M på 150 hk och den grymt starka 2,4 JTD M 20V på hela 
    200 hk.
    
    Alfa Romeo 159 Sportwagon har samma höga säkerhetsnivå som 
    159 Sedan, vilken nyligen erövrade toppbetyget fem stjärnor i Euro 
    NCAP:s krocktest. Bilen kan fås med så många som åtta 
    krockkuddar varav sju är standard. Alfa Romeo 159 Sportwagon premiärvisas 
    i Sverige på Stockholms Bilsalong 1-9 april.
    
    Redan nu kan den beställas hos Alfa Romeos handlare. Pris från 
    279.400 kronor.
   
  
  06-02-16 Fiat 
    Punto Europas mest sålda bil i januari
    Fiat går fortsatt framåt. Under januari 2006 var Fiat Punto den 
    mest sålda modellen i Europa. Punto sålde då nästan 
    38.000 exemplar. Hela Fiat Auto sålde drygt 100.000 bilar under samma 
    period vilket är en ökning med 19,8 procent mot januari i fjol. 
    Detta på en europamarknad som endast ökade 2,9 procent.
    
    Fiat Auto, det vill säga den biltillverkande delen i koncernen Fiat S.pA., 
    gick starkt framåt på flera av de största marknaderna i Europa 
    under 2006 års första månad. I Tyskland ökade försäljningen 
    med 67 procent och i Spanien med 30,7 procent. Det innebär bland annat 
    att Fiat Auto tog 8,5 procent i marknadsandel i Europa.
    
    Den största ökningen i Fiat Auto åstadkoms av bilmärket 
    Fiat som sålde 78.080 bilar under januari. En ökning från 
    61.892, eller uttryckt i procent +26,2%. Marknadsandelen i Europa (EU 15 +EFTA) 
    blev för Fiat 6,5 procent. Även Alfa Romeo gick framåt med 
    6,2 procents ökning mot januari 2005. Som en jämförelse av 
    volymer kan man exempelvis som svensk notera att bilmärket Fiat sålde 
    drygt fyra gånger så många bilar under perioden som Volvo 
    och att Alfa Romeo sålde nästan dubbelt så många bilar 
    som Saab.
    
    De starka siffrorna grundar sig på framgångsrika lanseringar av 
    nya modeller. Nya Grande Punto har till dags dato ordertecknats i mer än 
    145.000 exemplar och nya Croman i drygt 33.000. För Alfa Romeos del har 
    den nya lovordade Alfa 159 ordertecknats i mer än 23.000 exemplar varav 
    4.200 under januari 2006.
    
    Fiat Autos framgångar blir än mer imponerande i ljuset av att man 
    sedan en tid tillbaka satsat på quality sales istället 
    för quantity sales. Man har alltså koncentrerat sig 
    på lönsam försäljning på bekostnad av volym och 
    marknadsandelar. Ett resultat av detta var att Fiat Auto vände till vinst 
    fjärde kvartalet 2005. Trots detta ökar alltså även försäljningen
    
    Fotnot: Fiat Auto är bildelen i den stora industrikoncernen Fiat S.p.A. 
    och består av Fiat Personbilar, Fiat Transport, Alfa Romeo och Lancia. 
    I moderbolaget Fiat S.p.A., även kallat Fiat Group, ingår sportbilstillverkarna 
    Ferrari och Maserati, lastbilstillverkaren Iveco, CNH Case New Holland (traktorer) 
    samt teknikföretag som Magneti Marelli, Teksid och Comau.
 
  
  06-02-14 Ford 
    ansluter sig till europeiska intiativ för bioetanol 
    · Ford stärker sin ställning som marknadsledare för 
    miljöanpassade och överkomliga bilar som drivs av bioetanol i Europa 
    
    · Projekten PROCURA och BEST har precis blivit lanserade
    · Fords Focus Flexifuel och Focus C-MAX Flexifuel är nu tillgängliga 
    i allt fler europeiska marknader
    · Flexifuel är del av Fords breda produktportfölj för 
    avancerad miljöanpassad fordonsteknik
    
    KÖLN, 10 FEBRUARI, 2006 - Ford ansluter sig till två europeiska 
    projekt för alternativa bränslen, PROCURA och BEST, och förstärker 
    sin internationella satsning på bioetanol. Som den ledande tillverkaren 
    i Europa av bilar som drivs med bioetanol ämnar Ford att sprida sin expertis 
    och ta del i dessa projekt, som har flera inblandade aktörer, med en 
    målsättning att göra mobilitet ännu mer miljömässigt 
    hållbar.
    PROCURA är ett treårigt projekt som startades 10 februari i Utrecht 
    i Holland. Det föregås av projektet BEST (BioEthanol for Sustainable 
    Transport) som lanserades den 25:e januari i Stockholm. Båda projekten, 
    som är delvis stöttade av EU, syftar till att stödja utvecklingen 
    av marknaden för alternativa bränslen och bilar. Genom införandet 
    av storskaliga demonstrationsprojekt syftar dessa initiativ till att skapa 
    en genomgripande kunskap om barriärer och frågor kring marknadsintroduktionen 
    av alternativa bränslen och motsvarande bilteknologier i Europa. Projektens 
    medlemmar representerar olika områden inklusive fordonsindustrin, bränsleindustrin, 
    lokala och nationella offentliga organisationer, forskningsinstitutioner och 
    vagnparksägare (offentliga/privata).
    
    BEST, som fokuserar på bioetanol, har pilotprojekt planerade eller igång 
    med Fords bilar på Irland, i England, Spanien, Italien och Nederländerna. 
    PROCURA, vars fokus är på bioetanol, biodiesel och naturgas, syftar 
    till att etablera testprojekt i Italien, Portugal, Polen, Spanien och Nederländerna. 
    Med dessa senaste projekt är Ford fortsatt den biltillverkare som ligger 
    i täten för etanolbilar i Europa.
    "Den stora framgången för bioetanol som bränsle och försäljningen 
    av Fords Flexifuelbilar i Sverige är ett lysande exempel på vad 
    som kan åstadkommas genom samarbete och partnersskap mellan företag 
    från olika branscher, lokala och nationella myndigheter och fristående 
    organisationer," sade Wolfgang Schneider, vice president, Governmental 
    and Environmental Affairs, Ford Europa. 
    "Bara genom samlade ansträngningar kommer samhället kunna möta 
    den komplexa utmaning som hållbar utveckling ger oss. Ford ser inte 
    bara detta som en utmaning utan som ett ansvar. Det är bland annat därför 
    som vi har beslutat att gå med i PROCURA och BEST initiativen," 
    fortsatte han.
    Ford Flexifuel fortsätter att spridas i Europa
    De senaste siffrorna visar att Ford sålt nästan 19,000 Ford Focus 
    and Focus C-MAX Flexifuel i Sverige, som redan 2001 var den första marknaden 
    att introducera bioetanolbilar. I dagsläget är över 80% av 
    försäljning av Focus i Sverige är Flexifuelversionen. Det kanske 
    tydligaste exemplet på hur kunder tagit till sig tekniken är att 
    nästan 40% av Fords totala personbilsförsäljning i Sverige 
    utgörs av Focus Flexifuel. Ford förväntar att sälja ca 
    7,000 Flexifuel i Sverige 2006, en ökning från 2005, och som främst 
    tillskrivs nya kundgrupper, i synnerhet företagskunder som upptäckt 
    fördelarna med nya Focus Flexifuel. Efter framgångarna i Sverige 
    har Focus Flexifuel och Focus C-MAX Flexifuel nu börjat säljas i 
    Tyskland, England och Nederländerna. Focus Flexifuel finns också 
    tillgänglig i Österrike och Irland, och redo att börja säljas 
    i Frankrike. Fler länder förväntas följa efter.
    
    Flexifuelbilar är en del av Fords breda portfölj av miljömässigt 
    avancerade teknologier och Fords satsning på att utveckla och erbjuda 
    dem som ett kostnadsmässigt överkommligt alternativ till kunder. 
    
    Fords globala åtagande
    Den 21 september, 2005, presenterade Fords ordförande och högste 
    chef Bill Ford sin vision för företagets framtid och fokuserade 
    i denna på innovation som en nyckelstrategi för varje del av företaget 
    för framtiden. 
    Denna inkluderade ett åtagande för Flexifuelbilar genom hela Fords 
    globala verksamhet. I nordamerika har Ford t.ex. fyra modeller för 2006 
    som kan köras på bioetanol (Ford F-150, Ford Crown Victoria, Mercury 
    Grand Marquis och Lincoln Town Car) och en förväntad tillverkningsvolym 
    på uppemot 250,000 Flexifuelbilar under 2006.
    I Thailand har Ford nyligen introducerat en version av sin framgångsrika 
    Focus som kan köras på bensin såväl som en specifik 
    blandning av bioetanol och bensin som erbjuds i denna marknad. I Brasilien 
    är bioetanolteknologi redan sedan länge etablerad och Flexifuel 
    är nu den dominerande fordonsteknologin. Över det senaste decenniet 
    har Ford sålt mer än 1,5 miljoner Flexifuelbilar globalt. 
    
   
  
  05-12-02 
    Suzuki SX4  ny sportig crossover till Genève
    Suzuki kommer att premiärvisa en helt ny sportig crossovermodell i övre 
    B-segmentet på den internationella bilsalongen i Genève 2006. 
    Den nya modellen heter SX4  S för Sport, X för X-over och 
    4 för fyrhjulsdrift. Nya SX4 blir en global modell och byggs i Ungern. 
    SX4 kommer att finnas med två olika bensinmotorer och en dieselmotor. 
    Svensk premiärvisning i samband med Stockholms Bilsalong 2006. Säljstart 
    till sommaren.
    
 
    
    Nya Suzuki SX4 har skapats genom ett samarbetsprojekt mellan Suzuki och Fiat 
    Auto. Avtalet slöts i april 2003 och har för Fiats vidkommande resulterat 
    i modellen Sedici (italienska för sexton) som premiärvisas just 
    nu på bilsalongen i Bologna och som kommer att bli officiell bil på 
    OS i Turin 2006. Suzuki har lett projektet från koncept till produktion 
    och man kommer att bygga 60.000 bilar per år vid fabriken i Esztergom; 
    40.000 av dessa är Suzuki SX4 och 20.000 Fiat Sedici.
    
    Nya Suzuki SX4 bär med sig Suzukis expertis och DNA när det gäller 
    små och kompakta bilar som exempelvis Swift och dess kunnande och tradition 
    i lätta SUV:ar som Grand Vitara.
    
    SX4 har den dynamiska kompetens som kännetecknar en SUV, kombinerat med 
    elegansen och smidigheten hos en traditionell personbil. Den yttre designen 
    har Suzuki arbetat fram på den exteriöra basdesign som den världsberömde 
    formgivaren Giorgetto Giugiaro och hans företag Italdesign gjort.
    
    SX4 byggs i två utföranden; Urban Line som bär färre 
    SUV-attribut, och Outdoor Line som däremot präglas av 
    flera drag från crossovers och terrängfordon. SX4 kommer att finnas 
    både som framhjulsdriven och med fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften på 
    den sistnämnda versionen är in- och urkopplingsbar i tre olika lägen 
    via en knapp på mittkonsolen. 2WD-läget är det mest ekonomiska 
    alternativet och avsett för torrt väglag med bra fäste. 4WD 
    Auto-läget är till för de flesta fall då fästet 
    är sämre på grund av lera eller snö. Så fort fästet 
    för de främre drivhjulen blir sämre skickas kraft proportionerligt 
    till bakhjulen. 4WD Lock-läget är till för att säkerställa 
    stabila starter och framkomlighet i tjock modd eller lera. Drivningen blir 
    då lika mellan fram- och bakhjul och låst upp till 60 km/tim. 
    Vid högre fart kopplas låsningen bort automatiskt och övergår 
    i 4WD Auto-läge.
    
    Nya Suzuki SX4 har tre smidiga motorer och tre växellådor i utbudet. 
    En bensinmotor på 1.490 cc ger 99 hk/73 kW, en något större 
    på 1.586 cc ger 107 hk/79 kW och turbodieselalternativet på 1.910 
    cc ger 120 hk/88 kW. Dieselmotorn finns med 6-växlad manuell låda, 
    medan bensinmotorerna kan fås med 5-växlad manuell låda. 
    Det starkare bensinalternativet är även tillgängligt med 4-stegs 
    automatlåda (dock ej i 4WD-versionen).
    
    SX4 har en mycket vridstyv och stark kaross vilket är gynnsamt både 
    ur säkerhets- och väghållningssynpunkt. Den vridstyva karossen 
    möjliggör att hjulupphängningarna kan göra ett optimalt 
    arbete. Fram sitter McPherson fjäderben och bak en torsionsaxel med additionella 
    spiralfjädrar och separata stötdämparenheter. Suzuki har involverat 
    europeiska bilförare under utvecklingsprocessen för att säkerställa 
    att vägegenskaperna lever upp till de krav europeiska förare och 
    vägar ställer på en bil. Resultatet är att SX4 har mycket 
    distinkta och precisa vägegenskaper.
    
    Säkerhetsnivån är hög i SX4. Den starka karossen ger 
    de åkande skydd vid en kollision. ABS-bromsar med elektronisk bromskraftfördelning 
    är standard. ESP kommer att finnas tillgängligt. Bilen kan utrustas 
    med upp till sex krockkuddar: två främre samt sidokrockkuddar fram 
    och sidokrockgardiner. Exakt utrustning för den svenska marknaden är 
    ännu ej fastställd.
    
    Nya Suzuki SX4 premiärvisas i Sverige på Stockholms Bilsalong i 
    början av april och säljstarten planeras till början av sommaren. 
    
  
 
  
  05-11-29 
    De flesta av Fords modeller kommer snart att erbjuda röststyrning och 
    blåtand trådlös teknik
    Stockholm, 29 november, 2005 - Nya Ford Focus ST är den senaste bilen 
    i Fords modellprogram som kan utrustas med senaste teknik i form av röststyrning 
    av system i bilen och blåtand trådlös teknik. Ford Europa 
    kommer introducera denna teknik på de flesta av sina modeller tidigt 
    2006.
    
    Bluetooth© trådlös teknik för mobiltelefoner är 
    en viktig del i det avancerade röststyrningssystemet och kommer att erbjudas 
    som tillvalsutrustning på ljudanläggningar på de flesta av 
    Fords modeller från Ford Fiesta till Ford Transit.
    
    Röststyning och MP3 koppling
    Bluetooth© trådlös teknik, tillsammans med röststyrning 
    av system i bilen ger ett enkelt och säkert sätt att använda 
    mobiltelefoner, klimatanläggningen och ljudanläggning under körning.
    
    Ford erbjuder också kunder möjligheten att ansluta portabla ljudanläggningar 
    genom en standard 3.5 mm audioanslutning som finns på de flesta av Fords 
    ljudanläggningar. Detta möjligjör en mängd bärbara 
    underhållningsanläggningar, allt från portabla MP3-spelare 
    till mobiltelefonbaserade ljudanäggningar att kopplas in via bilens fabriksmonterade 
    ljudanläggning.
    "Dagens MP3-spelare som Apple iPod, med upp till 60 gigabyte lagringskapacitet, 
    gör att man kan skapa egna musikbibliotek med spellistor som motsvarar 
    mer än 500 konventionella CD-skivor" berättar Christof Kellerwessel, 
    Ford Europas chefsingenjör för elektriska system. "Möjligheten 
    att koppla på sådana apparater till din bils ljudanäggning 
    ger omedelbar tillgång till ditt personliga urval av musik och annat 
    ljudmaterial utan att behöva bära på en massa CD-skivor."
    
    Fiesta, Focus and Mondeo redan Blåtand kapabla
    Ford Mondeo, Ford Focus och Ford C-MAX har sedan maj 2005 som tillval Bluetooth© 
    och röststyrningssystem baserade på Nokia teknologi i kombination 
    med olika av Fords ljudanläggningar. De nya versionerna av Ford Fiesta 
    och Ford Fusion har också fått denna teknik och är de första 
    modellerna i sin klass som fått denna teknik. Fords Transit modeller 
    kommer att erbjuda Bluetooth© till transportbilskunder från 
    början av 2006.
    
    I sina nuvarande produkter erbjuder Ford tre olika varianter av Bluetooth© 
    som ger olika nivå på teknikinnehåll och möjligheter. 
    Gemensamt för samtliga är att de ger "hands-free" användning 
    av mobiltelefon och inkluderar en fabriksmonterad digital mikrofon, speciellt 
    utvecklad för att optimera röststyrning. Ljudanläggningens 
    högtalare används för att få bästa ljud för 
    alla applikationer. Till skillnad från eftermonterade system är 
    Fords lösning fullt integrerad i bilens elektroniska kontrollsystem som 
    medger användning av ljudanläggningens fjärrstyrning monterad 
    på rattstången. Fords system är baserade på andra generationens 
    blåtandsystem med fler funktioner och som stödjer en mängd 
    telefoner från olika tillverkare.
    
    
De tre olika systemen från Ford är följande:
    · Ford gränssnitt typ A: en hållare för laddning och 
    anslutning av olika typer av mobiltelefon samt visning av SMS text meddelanden 
    i radions display. 
    · Ford Bluetooth© gränssnitt typ B: Trådlös förbindelse 
    mellan Fords audio system och en mobiltelefon utrustad med Bluetooth©. 
    Telefonen behöver inte vara inkopplad i en laddningshållare utan 
    kan finnas t.ex i förarens ficka eller handväska. Moderna mobiltelefoner, 
    med sin stora batterikapacitet, tillåter ofta användning i flera 
    dagar utan laddning i kombination med Fords Bluetooth© gränsnitt 
    typ B. I tillägg erbjuder typ B röststyrning och beroende på 
    bilens specifikation, även för värme och ventilationssytemet, 
    radio, CD-spelare, CD-växlare och navigations systemet. 
    · Ford Bluetooth© gränsnitt typ C: Erbjuder allt som typ 
    B systemet ovan men inkluderar även en laddningshållare för 
    vissa mobiltelefoner. Med typ C kan man hantera mobiltelefonens adressbok 
    via ljudanläggnings fjärrstyrning på rattstången samt 
    alla röststyrningsfunktioner som finns i typ B.
    
    
Bluetooth© Teknologi
    Nokias Bluetooth© teknologi använder sig av radiovågor för 
    trådlös överföring av data mellan kompatibla enheter 
    på ett avstånd på upp till 10 meter och använder ett 
    2.45 gigahertz band
    
    
Säkra förbindelser
    Nokias Bluetooth© technology använder sig av en kodningsteknologi 
    som fritt översatt kan kallas 'spritt-spektrum frekvens hoppning' i vilket 
    två stycken ihopkopplade Bluetooth© apparater 'hoppar' synkront 
    med varandra mellan 79 slumpvalda frekvenser 1600 gånger per sekund 
    vilket gör avlyssning i stort sett omöjlig. 
  
 
  
  05-11-21 
    Tuffa Fiat Panda 4x4 till Sverige i mars 2006
    Bilbranschens minsta och tuffaste fyrhjulsdrivna bil kan beställas redan 
    nu och de första bilarna väntas till de svenska Fiat-handlarna i 
    mars. Fiat Panda 4x4 blir dessutom marknadens billigaste fyrhjulsdrivna bil 
    och en av de mest bränslesnåla.
    
    Här kommer den optimala stadsjeepen! Tar knappt någon 
    plats och går in i alla P-fickor. Är bensinsnål, pigg, lättkörd, 
    tar sig fram överallt  till och med på uselt snöröjda 
    stadsgator och är det tuffaste man kan tänka sig.
    
    Kort sagt; Nya Fiat Panda 4x4 har alla attribut för att bli den hetaste 
    innebilen för trendfångarna och den perfekta kompakta bruksbilen 
    ute på landet.
    
    Till Sverige kommer Panda 4x4 med en 1,2-liters bensinmotor på 60 hk 
    (44kW). Den har permanent fyrhjulsdrift med två differentialer och en 
    så kallad viskokoppling. Den mesta kraften går vid normal körning 
    till framhjulen; på torr asfalt cirka 98 procent. Dock är det aldrig 
    noll drivning bak. Vid sämre väglag överför drivlinan 
    mera kraft till bakhjulen så fort framhjulen tenderar att tappa fäste. 
    Systemet är mycket effektivt och snabbt och Pandan tar sig fram på 
    betydligt sämre vägar (eller vägliknande terräng) än 
    vad de flesta förare ens skulle komma på tanken att ge sig ut på.
    
    ABS låsningsfria bromsar med skivor runt om är standard på 
    Panda 4x4 liksom förarairbag.
    Fiat Panda 4x4 får ett introduktionspris från 121.000 kronor. 
    
    www.fiat.se  
  
  05-11-18 
    En säker nyhet: Fiat Croma till Sverige i mars
    Nya Fiat Croma kommer till de svenska Fiat-handlarna under mars 2006. Croma, 
    som nyligen fick toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP är en rymlig 
    och bekväm sportkombi som formgivits och konstruerats för optimal 
    säkerhet och komfort. Fiat Croma har tagits emot väl på de 
    marknader där den hunnit börjat säljas. Sedan säljstarten 
    har den ordertecknats i 22.000 exemplar, många i de högre utrustningsversionerna.
    
    FIAT CROMA I KORTA DRAG
    Fiat Croma är ett elegant och innovativt kombikoncept som formgivits 
    av den världsberömde bildesignern Giorgetto Giugiaro och som byggs 
    vid Fiats fabrik i Cassino, Italien. Croma har ärvt namnet från 
    den förra Fiat Croma som tillverkades mellan 1985 och 1994 i totalt 450.000 
    exemplar.
    
    Nya Fiat Croma har enkla, strama och eleganta linjer med väl avvägda 
    proportioner. Liksom den tidigare Croma-modellen är nya Fiat Croma en 
    stor, elegant och rymlig bil med en hög teknologisk nivå. Den är 
    475 cm lång, 177 cm bred och 160 cm hög med ett axelavstånd 
    på 270 cm. Påkostade hjulupphängningar sörjer för 
    stabila vägegenskaper och god komfort. Framtill sitter McPehrson fjäderben 
    och baktill en multilänkkonstruktion. Fiat Croma byggs i ett enda karossutförande. 
    Kombikarossen är ungefär 10 cm högre än motsvarande konkurrenter 
    vilket tillsammans med intelligent paketering ger innerutrymmen som är 
    större än genomsnittet i segmentet. Det är smidigt att kliva 
    in tack vare de relativt sett högre sittpositionerna och det flata golvet. 
    Kupéns höjd ger samma känsla av rymd och luft som i en MPV. 
    Benutrymmet såväl bak som fram är förnämligt och 
    förarens höga sittposition ger mycket god överblick och kontroll 
    över trafiken runt omkring.
    
    Sammantaget är nya Fiat Croma en bil skapad för många olika 
    människors behov och livsstilar men som alla har något gemensamt: 
    en längtan efter en elegant och komfortabel bil. För de som önskar 
    prestanda utöver det vanliga finns Croma med en kraftfull 200-hästars 
    2,4-liters Multijet turbodiesel (i kombination med en 6-stegad sekventiell 
    automatlåda) som placerar den i toppen i sin kategori när det gäller 
    kraftuttag: 83 hk per liter slagvolym.
    
    Förutom den rymliga och ljusa atmosfären kan majoriteten av alla 
    förare finna en för dem perfekt körställning tack vare 
    mycket goda justeringsmöjligheter. Båda framstolarna är justerbara 
    i höjdled. Föraren har överhuvudtaget en optimal arbetsplats. 
    Den bekväma sittpositionen, rattens inställningsmöjligheter, 
    placeringen av pedaler och reglage, de tydliga instrumenten  allt bidrar 
    till en praktisk, lättarbetad och funktionell förarmiljö.
    
    Multifunktionsdisplayen ger access till flera menyer och undermenyer med ett 
    flertal olika funktioner och en färddator. Luftkonditioneringen svarar 
    för en behaglig temperatur i kupén och cd/radion, med sex högtalare, 
    för underhållning och information. MP3-spelare finns som tillval. 
    Utrustningsnivån är mycket hög. Bland säkerhetssystemen 
    kan nämnas ESP och upp till nio krockkuddar, dock aldrig färre än 
    sju. För att uppnå säkerhet i absolut toppklass har teknikerna 
    vid Fiat Auto Safety Centre undersökt alla möjliga slags olyckor 
    och hur passagerarna skall skyddas utifrån det. Resultatet är att 
    Croma är en av de absolut säkraste bilarna i sitt segment. Var och 
    en kan hitta utrustning till sin Croma efter egna önskemål och 
    behov. Bland annat finns dubbla solluckor, navigationssystem, Hi Fi-system 
    med åtta högtalare och subwoofer för att nu nämna några 
    saker.
    
    Nya Fiat Croma kommer i en bred modellpalett med fem motoralternativ. Alla 
    klarar utsläppskraven enligt Euro steg 4: bensinalternativen är 
    en 1,8 16V på 140 hk och en 2,2 16V på 150 hk. Tre dieslar finns 
    att tillgå: 1,9 Multijet på 120 och 150 hk samt den helt nya 2,4 
    Multijet på 200 hk. Alla dieselmotorer är försedda med partikelfilter. 
    2,2-litersversionen som kommer till Sverige först har manuell 5-växlad 
    låda som standard med en 5-stegad automatisk växellåda som 
    tillval. Dieselmotorerna har 6-växlade manuella lådor. 1.9 Multijet 
    150 hk kan fås med en sexstegad sekventiell automatlåda som option 
    medan den lådan är standard på toppversionen 2,4 JTD 200 
    hk. Målsättningen har varit mycket hög när det gäller 
    kvaliteten. Under utvecklingsarbetets olika steg har prototyper tillryggalagt 
    mer än 3 miljoner kilometer på alla slags vägar och under 
    alla väderförhållanden.
    
    SÄKERHET I VARJE TUM
    Det mycket goda resultatet från Euro NCAP är frukten av ett målmedvetet 
    säkerhetsarbete hos Fiat. För att komma dit tog Fiats designers 
    och tekniker hänsyn till alla typer av olyckor: frontalkollisioner, sidokollisioner, 
    rundslagning, påkörning bakifrån och brand. De analyserade 
    också vid vilka hastigheter olyckor sker, olika typer av hinder och 
    hur man skall kunna skydda passagerare med starkt varierande fysik; storlek, 
    längd och vikt. Allt detta ledde till 18.000 arbetstimmar av enbart kalkyler, 
    120 kraschtester, 100 kraschsimuleringar på HyGe slädar, 200 tester 
    på komponenter och subsystem, tio nya typer av prestandaspecifikationer 
    och testprocedurer och åtta nya samarbeten med komponenttillverkare.
    
    Cromas karosstruktur är konstruerad med ett flertal lösningar och 
    komponenter som stärker den och/eller tar upp energi vid en kollision 
    genom att deformeras på ett kontrollerat sätt. Effektiviteten i 
    karossens struktur har uppnåtts bland annat genom att 40 procent av 
    dess vikt utgörs av höghållfast specialstål. Framtill 
    är en deformationszon skapad för att ta upp krockvåld och 
    skydda passagerarna. Den består av tre längsgående avlastningslinjer 
    som bland annat inkluderar främre fjäderbenstorn i ett material 
    som skall kunna ge efter, en ramkonstruktion i den lägre delen och två 
    mindre stag i höjd med framskärmarna avsedda att deformeras och 
    blockera krockvåld mot bilens övre delar.
    
    En tvärbalk i magnesium sitter mellan A-stolparna och under instrumentpanelen. 
    Den utgör en stark länk mellan A-stolparna och golvet, som är 
    angjort med två stålförstärkningar. Konstruktionen bidrar 
    starkt till att hindra deformation i passagerarutrymmets hela främre 
    del både vid front- och sidokollision. Den utgör också en 
    förstärkande del för styrstångens infästning och 
    hindrar också tendenser att ratten rör sig bakåt och upp 
    i passagerarutrymmet vid alla former av krock.
    
    Ett antal strukturförstärkningar har gjorts för att skydda 
    vid påkörning från sidan:
    · Mittstolparna är tillverkade i höghållfast stål 
    och är fyllda med ett strukturskum. Stolpen kommer att överföra 
    det mesta krockvåldet till golv och takram.
    · Två förstärkningsbalkar i golvet kommer att överföra 
    en del av krockvåldet till bilens andra sida. 
    · En förstärkningsbalk i taket finns placerad nära mittstolparna. 
    
    · Dörrarna har en kryssformad boxförstärkning i midjehöjd 
    samt längsgående balkar av höghållfast stål.
    
    Vid påkörning bakifrån, särskilt vid låg fart, 
    gör ett särskilt fastskruvat krysstag att skadorna begränsas 
    och underlättar reparation.
    
    Fortsättningsvis har Croma en mycket hög utrustningsnivå för 
    passiv säkerhet. Croma kan ha upp till nio krockkuddar men aldrig färre 
    än sju. I standardutrustningen ingår dubbla främre krockkuddar, 
    sidokrockkuddar fram, knäkrockkudde på förarplats och sidokrockgardiner 
    som täcker både främre och bakre sätesraden. Som tillval 
    finns sidokrockkuddar och bältessträckare med belastningsbegränsare 
    till ytterplatserna bak. Längst fram på det krysstag som håller 
    strålkastarna sitter ECS, Early Crash Sensor, som känner av en 
    kollision genom att mäta decelerationen och snabbar på aktiveringen 
    av krockkuddarna.
    
    På den aktiva säkerhetssidan finns ESP antisladdsystem, ABS låsningsfria 
    bromsar med EBD elektronisk bromskraftfördelning. I ESP-systemet integreras 
    ASR antispinn, MSR, Motor Schleppmoment Regelung, som hindrar att drivhjulen 
    låser sig vid häftigt gasuppsläpp eller nedväxling på 
    halt underlag samt HBA panikbromsassistans.
    
    Alla versioner av Croma har effektiva och väldimensionerade bromsar med 
    skivor runt om. På bensinversionerna har de främre, ventilerade 
    skivorna dimensionerna 285x25 mm med Teves bromsok, bak sitter solida skivor; 
    278x12 mm och med TRW bromsok. Dieselversionerna har ännu kraftigare 
    bromsar: 305x25 mm ventilerade skivor fram med TRW bromsok och 292x20 mm ventilerade 
    skivor bak med TRW bromsok. Beroende på vilken modellversion så 
    ger detta excellenta bromssträckor från 100 km/tim till stillastående; 
    36,2-36,9 meter!
    
    Starka rena och snåla
    Motorteknologi är en av Fiat-koncernens paradgrenar och när det 
    gäller turbodieselmotorer är man klart ledande. Fiat Croma kommer 
    med två bensinmotorer och tre dieselmotorer. Alla klarar kraven för 
    miljöklass 2005. Allra först till den svenska marknaden kommer en 
    stark och smidig 2,2-liters 16-ventilsmotor. Den ger 150 hk vid 5.800 varv/min 
    och 203 Nm vid 4.000 varv/min. Prestanda är mycket goda: 0-100 km/tim 
    går på 10,1 sekunder och toppfarten är 210 km/tim. Detta 
    klaras av med förbrukningssiffror på 8,6 l/100 km, 11,5 l/100 km 
    och 7,0 l/100 km vid respektive blandad, stads- och landsvägskörning. 
    Lite senare kommer även en 1,8-liters 16-ventilsmotor. Den ger 140 hk, 
    och maximala vridmomentet är 175 Nm vid 3.800 varv/min. Förbrukningssiffrorna 
    är ännu inte klara.
    
    Dieselalternativen är två extremt snåla, starka och smidiga 
    Multijetmotorer: en 1,9-liters 16-ventilsmotor som ger 150 hk vid 4.000 varv/min 
    och kraftfulla 320 Nm vid låga 2.000 varv/min. 0-100 km/h går 
    på imponerande 9,6 sekunder och toppfarten är 210 km/h. Vid blandad 
    körning nöjer sig motorn med 6,1 l/100 km och i stan åtgår 
    8,2 l/100 km. På landsvägen blir det riktigt toksnålt med 
    4,9 l/100 km. Motorn har genomgått en rad modifieringar för att 
    öka prestanda men samtidigt sänka vibrationsnivåer och buller. 
    Turboaggregatet är ett Garrett VGT 17 med variabel turbogeometri.
    
    För den kombinerade snål/snabbentusiasten måste den 2,4-liters 
    5-cylindriga 20-ventilsdieseln vara svaret på alla böner. Det är 
    den starkaste motorn i JTD-familjen med Multijetteknologi och en vidareutveckling 
    av den tidigare 10-ventils 2,4 JTD-motorn. Den ger hela 200 hk vid 4.000 varv/min 
    och 400 Nm vid 2.000 varv. Det är inte mindre än 83 hk per liter 
    slagvolym. Prestanda är mycket goda: 0-100 km/h går på 8,5 
    sekunder och toppfarten är 216 km/h. Ändå nöjer sig motorn 
    med 8 l/100 km vid blandad körning, 11,5 l/100 km i stan och på 
    landsvägen går det inte åt mera än 6,0 l/100 km.
    
    Mycket arbete har lagts ner även på denna motor. Bland annat har 
    man åstadkommit lägre bullernivåer under tiden motorn startas 
    tills den blir varm; mellan 3-6 decibel beroende på varvtal och temperatur.
    
    Motorn har fått ett flertal nya komponenter för att uppnå 
    den högre effekten och samtidigt minska buller och vibrationer. Bland 
    annat är ventillyftarna hydrauliska. Topplock, vevaxel och kolvar är 
    nya. Kolvarna är oljekylda och vevstakarna ihåliga för att 
    transportera oljan. Insug och utblås är helt nya; det första 
    är gjutet i aluminium och det senare i ett flexibelt material. Det elektroniskt 
    reglerade EGR-systemet är modifierat, oljeförsörjningen har 
    fått en ny oljepump och en ny olje/luft värmeväxlare har tillförts 
    för oljekylningen. Vattenpumpen är även den ny med högre 
    kapacitet. Nya värden har också programmerats in för motorns 
    olika styrprogram, direktinsprutningens tryck har ökat från 1350-1400 
    bar. Turboaggregatet har även det fått nya inställningar och 
    är ett KKK2080 aggregat med variabel turbogeometri.
    
    Det har bidragit till den ökade maxeffekten men viktigare även till 
    mycket högt vridmoment vid låga varv. Faktiskt uppnås 90 
    procent av maxvridet mellan 1.750 och 3.500 varv/min. Motorn kombineras med 
    en kompakt och lätt ny, elektroniskt styrd 6-växlad sekventiell 
    automatlåda som konstruerats särskilt med tanke på att uppnå 
    låg förbrukning. Den sjätte växeln är speciellt 
    utformad för motorvägskörning. Denna kraftfulla pjäs är 
    liksom den mindre 1,9 Multijetdieseln försedd med ett partikelfilter 
    som är konstruerat för att räcka motorns hela livslängd 
    utan behov av några kemiska tillsatser.
    
    Världsledaren på dieselmotorer skapade Multijet
    fiat-koncernen kan med fog sägas vara världsledaren när det 
    gäller dieselmotorer. Grunden lades redan 1986 när Fiat Croma TDI 
    blev världens första bil med direktinsprutad turbodieselmotor. Tekniken 
    gav bättre prestanda och bättre bränsleekonomi men eliminerade 
    inte relativt högt buller vid tomgång, acceleration och nedsaktning. 
    Nästa steg i utvecklingen, efter intensiv forskning, var Common Rail-principen 
    och Unijet-systemet. Common Rail-idén kom från universitetet 
    i Zürich där en grupp forskare arbetat med ett insprutningssystem, 
    som dock aldrig använts för fordon. Common Rail bygger på 
    elektronisk kontroll av insprutningsmunstyckena samt att man pumpar in diesel 
    kontinuerligt i en tank (ett rör  rail) och att den 
    då kommer att fungera som en hydraulisk ackumulator som ständigt 
    innehåller en mängd bränsle under tryck berett att användas. 
    Common Rail Unijet-systemet togs fram av Fiat-koncernen genom Magneti Marelli, 
    Fiats Research Centre och Elasis och gick in i pre-produktionsläge 1990. 
    Detta var klart 1994 då Fiat Auto beslöt sig att gå samman 
    med en partner med spetsteknologiskt kunnande på dieselmotorer. Slutfasen 
    av projektet, bland annat att sätta den nyutvecklade teknologin i industriell 
    produktion, anförtroddes sålunda Robert Bosch. 1997 kom så 
    den första bilen med tekniken: Alfa Romeo 156 JTD och den innebar en 
    dieselteknologisk revolution. Jämfört med en konventionell dieselmotor 
    ger JTD-motorn en prestandaökning genomsnittligt runt 12 procent och 
    en 15-procentig minskning av bränsleförbrukningen. Bilen med den 
    nya motorn blev en jättesuccé.
    
    Så 2002 var tiden mogen för andra generationen JTD-motorer; Multijet-familjen. 
    Grundprincipen för Multijet är densamma som för Common Rail 
    Unijet men som namnet anger utför bränsleinsprutningsystemet i Multijet 
    ett flertal insprutningar vid varje förbränningscykel. Samma mängd 
    diesel förbränns i cylindern men i flera portioner vilket ger en 
    mjukare förbränning. Fördelarna som uppnås är tystare 
    gång, minskade utsläpp och en effekthöjning på 6-7 procent. 
    Hemligheten bakom Multijet ligger i den elektroniska styrenheten som reglerar 
    öppning och stängning av insprutningsmunstyckena men även i 
    själva munstyckena. Styrenheten väger dock tyngst då den kan 
    utföra flera olika insprutningar i extremt tät följd.
    
    En komfortmaskin utöver det vanliga
    Få bilar har så låga nivåer av buller och vibrationer 
    som nya Fiat Croma. Man har uppnått en konversationsnivå 
    på 65 procent vid 140 km/h vilket är mycket bra. Det har möjliggjorts 
    genom användande av vanliga bullerdämpande material men också 
    genom en teknik av expanderbara element inuti karossektionerna och en ny innovativ 
    vindruta. Den består av två skikt glas med en PVB plastfilm emellan. 
    Alla olika åtgärder har resulterat i en stark dämpning av 
    buller inuti kupén, särskilt i frekvensbandet 200 kHz där 
    de mest störande vägljuden ligger.
    
    Vibrationer har minskats bland annat genom den mycket starka och styva karosstrukturen. 
    Böjningsstyvheten i karossen är excellent med 960 daN/mm medan vridstyvheten 
    är 100,600 daN/mm vilket är enastående för en bil med 
    kombibaklucka. Stor vikt har också lagts vid olika mekaniska komponenters 
    infästning i karossen. Som exempel kan nämnas att rattstångens 
    infästning ger en vertikal vibrationsfrekvens på 38 Hz. De stora 
    boxformade karosselementen har också bidragit, exempelvis den torsionsbox 
    som finns monterad bakom baksätet och förbinder de bakre hjulhusen.
    
    Hjulupphängningarna på Croma är utformade för optimal 
    komfort och väghållning. Fram sitter McPherson fjäderben och 
    bak en 4-länks multilänkkonstruktion. Vägegenskaperna är 
    precisa och säkra och väl i nivå med klassens absolut bästa.
    
    Komforten fram och bak är likvärdig under alla omständigheter. 
    
    Hjulupphängningarna fram stöds av en hjälpram som är elastiskt 
    upphängd i karossen. Detta för att separera buller från hjulhusen 
    och dämpa de akustiska effekter som kan uppstå i karossen när 
    framhjulen kör över en ojämnhet. Den bakre hjulupphängningen 
    stöds även den av en hjälpram men i det fallet är denna 
    fäst stumt mot karosstrukturen för att säkerställa precision 
    och stabilitet i bakvagnen.Användandet av McPherson fjäderben fram 
    ger fördelar i form av kompakt installation. Det ger också möjlighet 
    att optimera både vägegenskaper och komfort redan under konstruktionsfasen. 
    Croma är också mycket smidig och precis i sitt vägbeteende 
    trots sin storlek.
    
    Styrningen på Croma är elektrohydraulisk. Servohjälpen avtar 
    ju fortare bilen körs för att öka stabilitetskänslan och 
    precisionen i hög fart. I låg fart är servohjälpen hög 
    vilket underlättar exempelvis fickparkering. Systemet ger såväl 
    optimal precision som låg energiåtgång  det drar energi 
    endast vid styrmanövrar. Ett vanligt hydrauliskt system drar mera energi 
    då det alltid drivs av bilens motor.
    
    Generös utrustningsnivå
    Redan i sin grundversion Active är nya Fiat Croma en välutrustad 
    bil. Bland annat ingår luftkonditionering med kylt handskfack, CD-radio 
    med sex högtalare, baksäte delbart/fällbart 60/40, elfönsterhissar 
    runt om, strålkastarspolare, elvärmda spolarmunstycken, fjärrstyrt 
    centrallås, främre armstöd, färddator, höjdjusterbara 
    framstolar med ställbara svankstöd, pollenfilter, ratt justerbar 
    i höjd- och längsled, dimljus fram samt elektriskt justerbara och 
    uppvärmda ytterspeglar.
    
    Garantier
    Fiat Croma har tre års vagnskadegaranti, två års nybilsgaranti 
    med obegränsad körsträcka, tre års lackgaranti och åtta 
    års rostskyddsgaranti.
    
    Priser 
    Fiat Croma 2,2 finns från 199.500 kronor.
    
www.fiat.se 
  
  05-11-10 
    Nya Grande Punto fick Das Goldene Lenkrad
    Fiat Grande Punto har tilldelats Tysklands mest prestigefyllda bilutmärkelse 
    Das Goldene Lenkrad 2005. Bakom priset står tidningen Bild 
    am Sonntag med en jury bestående av celebriteter som Walter Röhrl, 
    Klaus Ludwig, Hans Herrmann och Rauno Altonen
    
    Priset Das Goldene Lenkrad (Den Gyllene Ratten) utdelades för 
    30:e året i fyra kategorier. Fiat Grande Punto vann kompaktkategorin, 
    före konkurrenter som Renault Clio, Peugeot 1007, Toyota Yaris och Volkswagen 
    Fox.
    
    Prisutdelningen hölls idag i Berlin inför 450 gäster bestående 
    av toppar från den tyska industrin, affärs- och kulturfolk samt 
    politiker och sportstjärnor.
    
    Nya Fiat Grande Punto premiärvisades för motorpressen i början 
    av september och har fått ett mycket positivt mottagande. Bilen beräknas 
    få svensk säljstart under våren-sommaren 2006.   
  
  
     Bildtext: Nya Fiat Grande Punto 
    har fått 
    utmärkelsen Das Goldene Lenkrad.
    www.fiat.se 
  
  
  
  05-11-08 
    Ford and Fiat sign definitive agreement to co-operate on new centreration 
    of small cars 
    TURIN, Italy and COLOGNE, Germany, Nov. 7, 2005 -- The Automobile Sector of 
    Fiat Group and Ford Motor Company announced today they have signed a definitive 
    agreement to co-operate on the joint development and production of vehicles 
    in the European small car (sub-B) segment. The outcome of this exciting project 
    will be the delivery to market of two highly differentiated vehicles, small 
    cars with exterior and interior design that are true to the individual parents' 
    brand identities.
    
    The two vehicles planned for development, the new Fiat 500 and a replacement 
    for the current Ford Ka in Europe, will play a significant role in each company's 
    European product range. Fiat and Ford are highly experienced in the development 
    of successful small cars in Europe. By working together, Fiat and Ford will 
    benefit substantially from reduced development costs and economies of scale 
    in manufacturing and component sourcing. The result will lead to better value 
    and increased quality for customers, while retaining the brand characteristics 
    of each vehicle.
    
    Fiat and Ford are already working jointly on the development of the new vehicles. 
    The current Fiat Panda platform will be the basis for the development of the 
    new cars, which will be manufactured in Fiat's existing Tychy facility in 
    Poland, where Ford engineers will contribute to the development of their models. 
    The vehicles will use Fiat powertrains built in Poland and Italy.
    
    "The strategic cooperative agreement with Ford represents another milestone 
    in our strategy that calls for targeted alliances aimed at sharing financial 
    and industrial resources on new products and platforms," said Sergio 
    Marchionne, CEO of Fiat Group and Fiat Auto. "It is consistent with successful 
    ventures, established with major partners including PSA Peugeot Citroën 
    and Suzuki, and current discussions with the Indian group Tata Motors."
    
    Marchionne added: "As far as Fiat is concerned, the partnership with 
    Ford is relevant fourfold: the decision to manufacture the new cars at Tychy 
    is a clear vote of confidence and trust in our Polish plant; the joint development 
    of the new cars bears witness of the flexibility of the highly successful 
    Fiat Panda platform; the alliance represents a win-win industrial opportunity 
    to both parties. Finally, I am pleased to say that the much awaited future 
    Fiat 500 will further enhance our brand identity as it represents both an 
    icon in the history of our Company, and of the motor industry."
    
    "We fully intend to replace the Ka with a similarly iconic model," 
    said John Fleming, Ford of Europe President and CEO. "This vehicle will 
    retain the fundamental character of the original and embody key elements of 
    our new 'kinetic' design language." Styling for the Ka replacement will 
    be led by Ford of Europe Executive Design Director Martin Smith.
    
    Fleming added: "Ford of Europe has amassed considerable expertise in 
    the development of small cars, and is recognized for its class-leading driving 
    dynamics. Fiat is the ideal partner for us in this particular project, as 
    they are acknowledged as having been for many years one of the world's leading 
    manufacturers of small cars. The decision to combine forces with Fiat in this 
    highly competitive area gives us the opportunity to minimize unit costs, while 
    developing highly competitive products which will be true to our respective 
    brand values."
    
    The new products will come to market in the 2007-08 period. The projected 
    annual volume will be around 240,000 units, divided evenly. 
  
 
  
  05-11-02 
    Toppbetyg för Fiat Croma i Euro NCAP
    Nya Fiat Croma har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s 
    senast utförda krocktest. Croma är därmed en av de absolut 
    säkraste bilarna i sitt segment. För bara några veckor sedan 
    fick helt nya Fiat Grande Punto också toppbetyg i krocktestet. Detta 
    understryker Fiats målinriktade satsning på att bygga trygga och 
    säkra bilar.
    
    Det mycket goda resultatet från Euro NCAP är frukten av ett målmedvetet 
    säkerhetsarbete hos Fiat. För att komma dit tog Fiats designers 
    och tekniker hänsyn till alla typer av olycka en bil kan råka ut 
    för: frontalkollisioner, sidokollisioner, rundslagning, påkörning 
    bakifrån och brand. De analyserade också vid vilka hastigheter 
    olyckor sker, olycka typer av hinder och hur man skall kunna skydda passagerare 
    med starkt varierande fysik; storlek, längd och vikt.
    
    Allt detta ledde till 18.000 arbetstimmar av enbart kalkyler, 120 kraschtester, 
    100 kraschsimuleringar på HyGe slädar, 200 tester på komponenter 
    och subsystem, 10 nya typer av prestandaspecifikationer och testprocedurer 
    och 8 nya samarbeten med komponenttillverkare.
    
    Cromas karosstruktur är konstruerad med ett flertal lösningar 
    och komponenter som stärker den och/eller tar upp energi vid en kollision 
    genom att deformeras på ett kontrollerat sätt. Effektiviteten i 
    karossens struktur har uppnåtts bland annat genom att 40 procent av 
    dess vikt utgörs av höghållfast specialstål.
    
    Framtill är en deformationszon skapad för att ta upp krockvåld 
    och skydda passagerarna. Den består av tre längsgående avlastningslinjer 
    som bland annat inkluderar främre fjäderbenstorn i ett material 
    som skall kunna ge efter, en ramkonstruktion i den lägre delen och två 
    mindre stag i höjd med framskärmarna avsedda att deformeras och 
    blockera krockvåld mot bilens övre delar.
    
    En tvärbalk i magnesium sitter mellan A-stolparna och under instrumentpanelen. 
    Den utgör en stark länk mellan A-stolparna och golvet, som är 
    angjort med två stålförstärkningar. Konstruktionen bidrar 
    starkt till att hindra deformation i passagerarutrymmets hela främre 
    del både vid front- och sidokollision. Den utgör också en 
    förstärkande del för styrstångens infästning och 
    hindrar också tendenser att ratten rör sig bakåt och upp 
    i passageraruytrymmet vid alla former av krock.
    
    Ett antal strukturförstärkningar har gjorts för att skydda 
    vid påkörning från sidan:
    Mittstolparna är tilllverkade i höghållfast stål och 
    är fyllda med ett strukturskum. Stolpen kommer att överföra 
    det mesta krockvåldet till golv och takram. 
    Två förstärkningsbalkar i golvet kommer att överföra 
    en del av krockvåldet till bilens andra sida. En förstärkningsbalk 
    i taket finns placerad nära mittstolparna. 
    Dörrarna har en kryssformad boxförstärkning i midjehöjd 
    samt längsgående balkar av höghållfast stål. 
    
    Vid påkörning bakifrån, särskilt vid låg fart, 
    gör ett särskilt, fastskruvat krysstag att skadorna begränsas 
    och underlättar reparation.
    
    Fortsättningsvis har Croma en mycket hög utrustningsnivå för 
    passiv säkerhet. Croma kan ha upp till nio krockkuddar men aldrig färre 
    än sju. I standardutrustningen ingår dubbla främre krockkuddar, 
    sidokrockkuddar fram, knäkrockkudde på förarplats och sidokrockgardiner 
    som täcker både främre och bakre sätesraden. Längst 
    fram på det krysstag som håller strålkastarna sitter ECS, 
    Early Crash Sensor, som känner av en kollision genom att mäta deceleration 
    och snabbar på aktiveringen av krockuddarna.
    
    På den aktiva säkerhetssidan finns ESP antisladdsystem, ABS låsningsfria 
    bromsar med EBD elektronisk bromskraftfördelning. I ESP-systemet integreras 
    ASR antispinn, MSR, Motor Schleppmoment Regelung, som hindrar att drivhjulen 
    låser sig vid häftigt gasuppsläpp eller nedväxling på 
    halt underlag och HBA panikbromsassistans.
    
    Fiat Croma har tagits emot väl på de marknader där den hunnit 
    börjat säljas. Sedan säljstarten har den ordertecknats i 22.000 
    exemplar, många i de högre utrustningsversionerna.
    
    Fiat Croma börjar säljas i Sverige under början av 2006. Priser 
    samt motor- och modellversioner är ännu inte fastställda.
    
    
www.fiat.se  
  
  05-10-22 
    Panda Alessi i Tokyo - nu går den i Produktion 
    
 
    
    Fiat Panda Alessi har rönt stor uppmärksamhet sedan den premiärvisades 
    på Triennalen i Milano 2004. Just nu är den av stjärnorna 
    på Tokyo Motor Show. Panda Alessi är som namnet säger en specialversion 
    formgiven av den världsberömda producenten av hushållsföremål, 
    kännetecknade av särpräglad och innovativ design. Panda Alessi 
    är formgiven av Alessi-designern Stefano Giovannoni. Bilen har fått 
    en rad ändringar i sin design utan att för den skull tappa sin grundform. 
    Frontspoiler/stötfångare och bakspoiler har fått nytt stuk 
    med avvikande kulör. Hjulkapslarna är nya med den typiska Alessi-figuren 
    "Girotondo" på var och en. Karossen kan fås i tre olika 
    kulörer; Narciso orange, Tagliente grön och Cattivo svart. Inuti 
    har instrument, mittkonsol och klädsel helt ny form och färg. Panda 
    Alessi får säljstart i Europa under januari 2006. 
    
www.fiat.se  
  
  05-10-22 
    Panda nr 500.000 tillverkad 
    Fiat Panda passerade nyligen 500.000 tillverkade exemplar sedan starten för 
    två år sedan. Panda har varit en stor succé redan från 
    start. Den har vunnit 18 priser och utmärkelser i internationell press, 
    bland annat blev den Årets Bil 2004. Panda är Italiens näst 
    bäst säljande bilmodell (efter Fiat Punto) och toppar A-segmentet. 
    Panda byggs i prisbelönta Tychy-fabriken i Polen och säljs mest 
    i Europa. Dock säljs den även i Malaysia, Taiwan, Martinique och 
    det rullar dessutom 1.831 Pand på Tokyos gator. Den halvmiljonte Pandan 
    var blå med 1,3 liters Multijet dieselmotor och beställd i Italien.
  
 
  
  05-10-21 
    Ford fokuserar på att reducera allergier i bilarna 
    Fords europeiska modeller Focus och Focus C-MAX är de enda bilarna i 
    världen med "Allergitestad Interiör" certifiering.
    
    Stockholm 21 oktober - Folk som lider av allergi vet vad det innebär 
    när ögon och näsa som rinner. Speciellt utsatt är man 
    på våren med höga pollenhalter men allergi är något 
    som vissa känner mer eller mindre hela tiden.
    
    Ford Motor Company tar också detta med allergier på stort allvar 
    och leder bilindustrin när det gäller att konstruera interiörer 
    som är certifierade som allergivänlig.
    
    På både nya Ford Focus och Focus C-MAX har Ford, som enda tillverkare, 
    interiörer i bilarna som har fått av TÜV stämpel för 
    godkänd "Allergitestad interiör". För att få 
    utmärkelsen måste TÜVs experter certifiera att bilens interiörmaterial 
    utvalts för att minska risken för allergi till lägsta möjliga 
    nivå. TÜV är en oberoende tysk auktoritet på tester 
    och utvärdering och är en organisation som kontrollerar och certifierar 
    kvalitetsnivå på produkter för konsument och industrin.
    
    "Ford anser att astma och allergier är ett globalt hälsoproblem 
    som bör arbetas med på ett mer kraftfullt sätt. Därför 
    ser vi det som vårt ansvar att utveckla och erbjuda våra kunder 
    produkter som adresserar detta med allergier", sade Dr Wolfgang Schneider, 
    vice president i Ford of Europe. "Fords initiativ bör ses i ett 
    sammanhang där vi försöker göra bilism mer hållbar 
    genom att utveckla produkter som är miljömässigt, socialt och 
    ekonomiskt tillgängliga. Vår plan att kunna erbjuda våra 
    kunder allergivänliga produkter, utan merkostnad, faller inför ramarna 
    för det åtagandet."
    
    En omfattande serie av vetenskapligt verifierbara tester gjordes på 
    Focus och Focus C-MAX i enlighet med TÜVs strikta testprocedurer. Fler 
    än 100 material och komponenter testades för skadliga substanser 
    och allergiframkallande egenskaper. I tillägg har alla komponenter som 
    har direkt eller långvarig hudkontakt som ratt och sittytor, golvmattor 
    och säkerhetsbälten testats dermatologiskt.
    
    Under utvecklingsarbetet av Focus och Focus C-MAX, har Ford undvikit att använda 
    metarial som latex, krom eller nickel som kan framkalla allergiska reaktioner 
    hos allergkänsliga personer. I tillägg är bilarna utrustade 
    med ett högpresterande pollenfilter som också testats av TÜV. 
    Filtret hindrar effektivt pollen, en speciell oroskälla för allergiker, 
    från att komma in i bilens kupé.
    
    Focus och Focus C-MAX har också tilldelats den brittiska allergiföreningens 
    (British Allergy Foundation) godkännandestämpel som bekräftar 
    att bilarna ar allergivänliga.
    
    Ford siktar på att fortsätta utöka sitt initiativ och att 
    få så många som möjligt av existerande och framtida 
    modeller certifierade enligt TÜVs tuffa kriterier. Alla Fords kunder 
    gynnas av detta arbete eftersom TÜV testerna innehåller en omfattande 
    studie av bl.a kupéluftens kvalitet. Mätningen och utvärderingskriterier 
    finns publicerade på (www.tuv.com; 
    ID nummer: 2311008300 and 4111008300).
   
  
  05-10-15 
    Nya Doblò årets Van
    Nya Fiat Doblò Cargo har av en internationell jury utsetts till International 
    Van of the Year 2006. Priset utdelades i samband med invigningen av 
    2005 European Transport Show i Amsterdam. Juryn bakom utnämningen består 
    av journalister från 19 europeiska länder och specialister på 
    lätta transportbilar.
    
    Det prestigefyllda priset International Van of the Year 2006 överlämnades 
    av juryns ordförande, Peter Wieman och mottogs av Lorenzo Sistino, VD 
    för Fiat lätta transportfordon.
    
    Priset kan ses som ett erkännande av de många nyheter som kommer 
    med nya Fiat Doblò Cargo, som premiärvisas på mässan 
    i Amsterdam; Den nya yttre designen med helt ny front och omdesignat bakparti, 
    den nya interiören, den ökade lastkapaciteten, den nya Maxi-versionen 
    med 38 cm förlängd hjulbas och ökad lastvolym, de ekonomiska 
    och kraftfulla motorerna och dessutom Bipower-versionen med minimala 
    utsläpp.
    
    Juryn imponerades särskilt av de två turbodieselmotorerna i utbudet: 
    den 105 hk starka 1,9-liters Multijet och den imponerande 75 hk 1,3 16v Multijet. 
    I synnerhet den senare ansågs som ett tekniskt mästerverk med tanke 
    på kraften och effekten i förhållande till den mycket kompakta 
    konstruktionen. För övrigt den motor som redan sitter i gamla Doblò 
    på den svenska marknaden. Nästa år kommer dessutom två 
    helt nya Multijet turbodieslar med variabel turbogeometri och partikelfälla.
    
    Till dags dato har 310.000 Fiat Doblò Cargo byggts. Den nya Doblò 
    Cargo (i Sverige benämnd Doblò Skåp) kommer att introduceras 
    på den svenska marknaden under våren 2006.
  
 
  
  05-10-04 
    Turbo ökar trycket för Fiat Strada
    Fiats lilla populära pickup Strada kommer nu i en ny version med turboladdad 
    dieselmotor. Nya Fiat Strada JTD har fått effekten ökad till 80 
    hk och maxvridet har ökat med nästan 70 procent. Den nya turbodieseln 
    kan fås både med normallång hytt och med den 30 cm förlängda 
    hytten.
    
    Fiat Strada har ett kaxigt stuk och ett närmast sportigt utseende. Det 
    för tankarna lika mycket till en bil för sportiga hobbys som till 
    en praktisk och robust transportör för hantverkare.
    
    Med den nya starka commonrail turbodieseln med intercooler under huven motsvarar 
    även fart- och accelerationsresurserna utseendet. Viktigare för 
    normalbrukaren är dock att kraften ger bättre körbarhet och 
    smidighet även med tung last. Max effekt är 80 hk (59 Kw) vid 4.000 
    varv/min och max vridmoment 196 Nm redan vid låga 1.500 varv/min.
    
    Fiat Strada toppar den sydamerikanska marknaden för lätta transportfordon 
    med 25.000 bilar sålda årligen. I Italien är den segmentsledare 
    med 3.600 sålda bilar per år. Nya Strada JTD ger god bränsleekonomi 
    och robust slitstyrka och driftsäkerhet. Växellådan är 
    5-växlad och manuell. Strada är framhjulsdriven vilket är en 
    fördel såväl ur säkerhets- som paketeringssynpunkt.
    
    Versionen med 30 cm förlängd hytt har ett extra bakre sidofönster 
    på vardera sidan. Bakom stolarna finns ett stuvutrymme för väskor 
    och tillhörigheter som man vill förvara skyddat utan att för 
    den skull ockupera passagerarstolen.
    
    Fiat Strada JTD har förarkrockkudde och ABS-bromsar med EBD som standard. 
    Passagerarkrockkudde finns som tillval.
    
    I utrustningslistan kan nämnas fyra fabriksmonterade högtalare, 
    centrallås, elfönsterhissar, radioantenn och servostyrning. AC 
    med pollenfilter och fabriksmonterad CD/radio finns som tillval.
    
    Lastgolvet och flakväggarna är klädda i kraftig skyddande plast. 
    I flakutrymmet finns även sex lastöglor. Aluminiumdurk finns som 
    tillval. Maxlasten är 630 respektive 610 kg för kort och lång 
    hytt.
    
    Nya Fiat Strada JTD har ett rekommenderat cirkapris från 114.900 kronor 
    exklusive moms. Bilar finns redan ute hos Fiats transportbilsåterförsäljare. 
    
    www.fiat.se 
  
  05-08-17 
    Fiat presenterar nya Grande Punto
    
    Med över sex miljoner (!) sålda bilar sedan debuten 1993 är 
    Fiat Punto en av senare tids största bilsuccéer. Nu följer 
    efterföljaren Grande Punto i spåren med målsättningen 
    att ta ledningen i det stenhårda europeiska segmentet för kompakta 
    hatchbacks. Helt nya Grande Punto börjar säljas i Italien i september.
    
    Helt nya Fiat Grande Punto blir en avsevärt större bil än sin 
    företrädare och är formgiven för att vara större 
    än vad som är vanligt i segmentet. Även i fråga om säkerhet 
    och kvalitet är målet att överträffa gängse standard 
    i klassen.
    
    Grande Punto har distinkt formgivning med typisk Italiensk elegans. Den kommer 
    i 3-dörrars och 5-dörrars karossvarianter och fyra olika versioner.
    
    Bakom de vackra och sportiga linjerna står Giorgetto Giugiaros Italdesign 
    och Centro Stile Fiat. Stor vikt har lagts vid varje enskild detalj för 
    att ge ett helgjutet intryck. Även vid val av material har lagts stor 
    vikt. Resultatet är också mycket lyckat.
    
    Grande Punto är formgiven och konstruerad för en komfortnivå 
    som man annars finner i större och dyrare bilsegment. Måtten antyder 
    dess generösa dimensioner: Grande Punto är 403 cm lång, 168 
    cm bred, 149 cm hög och har ett axelavstånd på 251 cm. Detta 
    borgar för extraordinära innerutrymmen.
    
    Nya Grande Punto är konstruerad för att ge underhållande och 
    säkra köregenskaper. Ett brett urval av snåla och pigga motorer 
    finns att tillgå, alla motsvarar avgaskraven enligt Euro 4. Från 
    produktionsstart kommer det att finnas två bensinmotorer; en 1,2 8V 
    på 65 hk och en helt ny 1,4 8V på 77 hk. Dessutom erbjuder givetvis 
    Fiat som ledande på dieselteknologi ett antal turbodieslar; 1,3 16V 
    Multijet på 75 hk, 1,3 Multijet med variabel turbingeometri på 
    90 hk samt en 1,9 Multijet på endera 120 eller 130 hk.
    
    Ankomsten av nya Grande Punto innebär inte att den populära nuvarande 
    Punto försvinner. Den fortsätter att tillverkas med bensin-, diesel- 
    och Bipower- (gas/bensin) motorer och utgör en mycket prisvärd bil 
    i sitt segment.
  
 
  
  05-06-01 
    Fiat Punto Bipower är Sveriges Miljöbästa Bil 
    Fiat Punto Bipower är Sveriges Miljöbästa bil enligt Gröna 
    Bilisters nya topplista för 2005. En femsitsig, säker och körglad 
    bil som dessutom är Sveriges billigaste gasbil. Den kan köras på 
    biogas/naturgas eller bensin. Fiat Punto Bipower blev inte bara totalbäst 
    utan även miljöbäst i kategorin småbilar.
    
    Redan när Fiat Punto Bipower introducerades i maj 2004 blev den mycket 
    uppmärksammad. Kombinationen av kompakt men rymlig småbil med hög 
    säkerhet och enastående bra bränsleförbruknings- och 
    utsläppssiffror gjorde att många fick upp ögonen för 
    bilen.
    
    Den blev tyvärr klar för sent för att komma med på 2004 
    års lista för Miljöbästa Bilar från Gröna 
    Bilister men skulle ha toppat den redan då om den hunnit tas med. I 
    år blev det i stället storslam för Punto Bipower genom att 
    både vara Årets Miljöbästa Bil totalt och Miljöbäst 
    i småbilsklassen.
    
    För Fiat blev årets listor från Gröna Bilister en ännu 
    större framgång då även bensindrivna Punto 1,2 60 och 
    Panda 1,2 fanns med på totallistan över Miljöbästa Bilar 
    2005.
    
    Göteborgs Stad (Kommun) blev via Gatubolagets affärsområde 
    Teknisk Service först i Sverige att köpa Fiats miljöbil Punto 
    Bipower. Till dags dato har Teknisk Service köpt nästan 100 Punto 
    Bipower. Flera andra kommuner har också köpt bilar liksom ett antal 
    privatpersoner. Totalt har Italienska Bil AB sålt cirka 130 bilar hittills.
    
    STOR SATSNING PÅ FORDONSGAS OCH GASBILAR I ITALIEN
    Fiat är en mycket stor producent av gasbilar med flera Bipower  
    gasdrivna  modeller i utbudet. I Italien slöt Fiat 2001 ett avtal 
    med Miljödepartementet och Petroleumbranschen där Fiat åtog 
    sig att utveckla metangasdrivna motorer och gasbilar. Grundsynen är att 
    metangasdrivna motorer är den snabbaste och bästa metoden att åstadkomma 
    väsentliga förbättringar av luften snabbt och till rimliga 
    kostnader. Miljödepartementet å sin sida åtog sig att verka 
    för att distributionsnätet för fordonsgas byggdes ut. Vid starten 
    fanns redan 344 tankställen i Italien, beroende på att gasfordon 
    redan fanns i bruk. Målet är att ha 750 tankställen över 
    Italien 2005. Över 30 italienska regionala huvudorter (större städer) 
    har också anslutit sig till ett program som syftar till att väsentligt 
    öka tillgången på gastankställen.
    
    FIAT PUNTO BIPOWER  SÅ FUNGERAR DEN
    Punto Bipower har två oberoende bränslesystem; ett för biogas 
    och naturgas (gemensam beteckning är fordonsgas) och ett för bensin. 
    Bilen väljer automatiskt att gå på fordonsgas efter start 
    men föraren kan också koppla om mellan systemen manuellt med en 
    knapp på instrumentbrädan. Räckvidden med fordonsgas är 
    26 mil men bilen slår automatiskt över på bensindrift om 
    gasen tar slut. Totala räckvidden med både fordonsgas och bensin 
    är hela 96 mil!
    
    Fiat Punto har en motor som kan köras på såväl bensin 
    som fordonsgas. Motorn är på 1,2 liters cylindervolym. Enda gången 
    bensinen behöver användas är vid start. Efter start växlar 
    systemet automatiskt över till fordonsgas. Bensinsystemet träder 
    i funktion då fordonsgasen är på väg att ta slut. Det 
    är hela tiden möjligt för föraren att växla mellan 
    fordonsgas och bensin genom att trycka på en knapp på instrumentpanelen.
    
    Fordonsgasen lagras i flaskor som sitter krocksäkert monterade i botten 
    av bagageutrymmet. De rymmer elva kilo fordonsgas vilket ger en räckvidd 
    på 260 km vid blandad körning. Bensintanken i sin tur rymmer 
    47 liter vilket ger en räckvidd på drygt 700 km. Om båda 
    bränslesystemen skulle utnyttjas kan alltså bilen totalt sett nå 
    en räckvidd av 96 mil före tankning! När Punto Bipower körs 
    på fordonsgas är maxeffekten 38 kW (52 hk) vid 5.000 varv/min med 
    ett maximalt vridmoment av 88 Nm som uppnås vid 3.000 varv/min. Motsvarande 
    siffror för bensindrift är 44 kW (60 hk) och 102 Nm. Bränsleförbrukningen 
    av bensin är för stad 8,0 l/landsväg 5,3 l/blandad 6,3 l per 
    100 km. Motsvarande siffror för fordonsgas är 5,5 kg/3,7 kg/4,3 
    kg per 100 km. Emissionsvärdena är 150/119 g CO2 per km (bensin/fordonsgas). 
    Avgasnormen är Euro 4, miljöklass 2005.
    
    Punto Bipower har plats för fem personer och en hög säkerhetsnivå 
    (fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov). I standardutrustningen ingår 
    ABS låsningsfria bromsar med elektronisk bromskraftfördelning (EBD), 
    dubbla krockkuddar fram samt trepunktsbälten och nackskydd på samtliga 
    sittplatser. På garantisidan finns tre års vagnskadegaranti, två 
    års nybilsgaranti, tre års lackgaranti och åtta års 
    rostskyddsgaranti.
    
    Fiat Punto Bipower är prissatt till 165.900 kronor. 
    
    Fotnot: Fordonsgas är en gemensam beteckning för biogas och naturgas. 
    Energiinnehållet i en kubikmeter naturgas motsvarar 1,25 l bensin och 
    en kubikmeter biogas motsvarar cirka 1,10 l bensin. Biogas är förnyelsebar 
    och koldioxidneutral. Naturgas är fossil men reducerar koldioxidutsläppet 
    med 20-30 procent jämfört med bensin. Kemiskt är både 
    biogas och naturgas metan. Det finns tankställen för fordonsgas 
    på drygt 50 orter i Sverige och en planerad utbyggnad av tjugo tankställen 
    per år. Vid tankning komprimeras gasen till 200 bars tryck och kallas 
    då Compressed Bio Gas (CBG) eller Compressed Natural Gas (CNG). Metan 
    som släpps ut i luft stiger uppåt då den är lättare 
    än luft. Den antänds först vid 540 grader (bensin vid 228 grader)