BILINFO
    Pressbrev från biltillverkarna
  
  
  
     
      Motorsport 
        i Värmland får in en hel del pressmeddelanden från olika 
        biltillverkare. Jag har förut inte brytt mig om att länka upp 
        dem, men provar och ser om det finns intresse hos er att läsa.  
         
        Hör jättegärna av er om ni tycker, tycker INTE om det! 
        maria@motorsportivarmland.nu 
        eller tyck till i Gästboken>> | 
    
  
  
  06-12-05 Ford 
    förhandvisar nya C-Max på Bilsalongen i Bologna
    * Förhandsvisningen i Bologna är en första möjlighet att 
    få se nya Ford C-MAX 
    * C-MAX ingår tillsammans med Ford S-MAX i 'MAX'-familjen 
    * Dynamisk ny konstruktion av frampartiet med MAX-utseendet 
    * Viktiga förbättringar av interiörens utformning och funktioner 
    
    * Ny teknik för belysning fram och bak 
    * Harmonisk utveckling av beprövat paketkoncept 
    * Nya detaljer tillgängliga, inklusive panoramatak 
    * Nya Ford C-MAX lanseras under våren 2007
    
    Bologna/Köln, den 5 december 2006: Ford förhandsvisar Ford C-MAX:s 
    nya utseende på årets bilsalong i Bologna. Nya Ford C-MAX har 
    en förfinad ny konstruktion av frampartiet, bland annat detaljer som 
    ingår i företagets formspråk kinetisk design', samt 
    en kraftigt förbättrad interiör och ett stort antal nya funktioner.
    
    Nya Ford C-MAX kommer att presenteras vid sidan av Ford S-MAX, som nyligen 
    valdes till Car of the Year 2007. Det handlar om två eleganta och sportiga 
    MAV-fordon (multi-activity vehicles). Nya Ford C-MAX lanseras i hela Europa 
    under våren 2007.
    
    - Trots att vi från början lanserade det här fordonet 
    som Ford Focus C-MAX har vi valt att ge den uppfräschade modellen en 
    egen identitet, som påminner om
    
    S-MAX,, berättar Stephen Odell, vice president för marknadsföring, 
    försäljning och service inom Ford Europa. Sedan Focus C-MAX 
    lanserades 2003 har fordonet varit en viktig del av Fords portfölj och 
    vi förväntar oss att det kommer att vara så också i 
    fortsättningen med den omdöpta modellen som säljs som Ford 
    C-MAX, en del av Fords fordonsfamilj 'MAX'.
    
    Den nya Ford C-MAX som förhandsvisas på bilsalongen i Bologna är 
    också utrustad med alla tillgängliga karossdetaljer som ytterligare 
    betonar den sportiga ambitionen hos Fords kompakta, följsamma MAV-fordon 
    med 5 sittplatser.
    
    
Dynamiskt MAV-fordon 
    En viktig egenskap hos alla Ford Europas bilar är deras välkända 
    körkvalitet. Nya Ford C-MAX kommer att fortsätta att erbjuda detta, 
    liksom det större syskonet i produktfamiljen, S-MAX.
    - En hörnpelare i vår 'MAX'-strategi är att ge kunderna 
    alla de funktioner, det utrymme och den flexibilitet de förväntar 
    sig av ett familjefordon, men samtidigt utforma fordonen på ett sätt 
    som gör att de skiljer sig från mängden och som, inte minst, 
    ökar körglädjen, säger Odell. Både nya 
    C-MAX och den större S-MAX följer det här konceptet  
    de är mångsidiga, bekväma och rymliga samtidigt som de är 
    roliga att köra.
    
    Genom att ge C-MAX ett nytt utseende och en ny marknadsposition kan Ford lyfta 
    fram bredden hos produktportföljen och erbjuda två stora familjefordon 
    som kunderna verkligen vill äga  och inte bara känner att 
    de borde äga. Fords utbud är omfattande, där C-MAX med 5 sittplatser 
    och S-MAX med 5+2 sittplatser möter kundernas efterfrågan genom 
    att vara skräddarsydda, dynamiska och mycket flexibla. Här finns 
    också den stora modellen Galaxy MPV med sju sittplatser.
    - Alla kunder har olika behov och därför erbjuder vi ett urval 
    av modeller, däribland nya Ford C-MAX, berättar Jon Wellsman, 
    märkesansvarig inom Ford Europa för bilar i mellanklassen.
    
    
Fräsch och modern 
    Frontpartiet på nya Ford C-MAX har fått ett nytt utseende och 
    innehåller nu detaljer från företagets formspråk kinetisk 
    design' som gör att fordonet lätt smälter in i Fords portfölj 
    med familjefordon. Frampartiet på den bil i färgen Sea Grey som 
    visas i Bologna har ett framträdande luftintag och den nedre grillen 
    har en stor upp-och-ned-vänd trapetsoidform, en viktig detalj inom kinetisk 
    design.
    
    De vackert formade nedre sidorna på den nya, hela stötfångaren 
    har nya inbyggda vertikala dimljus och tillsammans med de nya strålkastarna 
    ger detta fordonet ett distinkt och sportigt utseende. Tillsammans med den 
    nya huven i tre plan ger de här detaljerna nya C-MAX en distinkt och 
    sportig känsla och lyfter fram den upplevelse av 'energi i rörelse' 
    som kinetisk design skapar.
    
    Den nya och innovativa belysningstekniken inkluderar ljusstarka gasurladdningslampor 
    i de främre strålkastarna, där så kallade ljuslister 
    används istället för konventionella parkeringsljuslampor. Lysrör 
    i ljusblått följer de främre strålkastarnas form och 
    lyfter fram den sluttande profilen hos frampartiet.
    
    På bakpartiet har C-MAX fått en stötfångare med ny 
    konstruktion och nya LED-baklyktor med genomskinlig utformning, vilket ger 
    fordonet ett rent och enhetligt utseende. Både de främre och bakre 
    stötfångarna är lägre och mer kraftfulla än tidigare 
    och ger bilen ett starkt och följsamt utseende ur alla vinklar. För 
    att ytterligare förstärka det sportiga utseendet har fordonet på 
    bilsalongen i Bologna en extra diffuser som är placerad under stötfångaren.
    
    Visningsbilen har också eleganta nya 18-tums aluminiumfälgar som 
    kompletterar karossen och ger bilen ett stabilt utseende. Det nya 'blå 
    glaset' förhöjer också fordonets utseende.
    - Det har inneburit en särskild utmaning att integrera detaljer 
    från kinetisk design i den här uppfräschade modellen, 
    säger Claudio Messale, huvuddesigner för C-MAX. Vi ville att 
    fordonet skulle ha ett utseende som påminner om de nya medlemmarna i 
    familjen  framför allt S-MAX  men vi ville också behålla 
    integriteten hos C-MAX:s design, inte minst befintliga detaljer som de djärva 
    hjulhuskanterna. Jag tycker att helhetseffekten är väldigt tilltalande 
    och gör att man tydligt förstår att C-MAX och S-MAX är 
    medlemmar av samma familj.
    
    
Ny interiör design 
    Nya C-MAX behåller sitt mycket mångsidiga och flexibla sittplatssystem, 
    medan instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrsidorna har fått 
    ett nytt utseende med fler högkvalitativa material. De nya instrumenten 
    har tydlig grafik och är nu belysta i varmt rött.
    
    Den nya mittkonsolen smälter mjukt in i instrumentpanelen. Den innehåller 
    gott om förvaringsutrymme och är utrustad med ett extra uttag för 
    ljudsystemet som gör det enkelt att ansluta extra ljudkällor som 
    MP3-spelare. Nya C-MAX har också ett Z-format handbromshandtag, som 
    sparar utrymme och förhöjer utseendet.
    
    Nya färger i interiören, nya detaljer som infällningar i dörrarna 
    med bumerangformade handtag som även fungerar som armstöd, extra 
    förvaringsutrymme och en ny konstruktion och nya material i stolarna 
    ger kupén stil, komfort och praktisk funktionalitet. Ett panoramatak 
    i glas kommer att finnas tillgängligt på den nya modellen och ger 
    en ljus och luftig miljö samtidigt som solvärmen inte tränger 
    in tack vare Solar Reflect-beläggningen.
    
    
C-MAX: En idé får fäste 
    När Ford lanserade Focus C-MAX 2003 visade man att ett kompakt MAV-fordon 
    med 5 sittplatser kunde vara både dynamiskt och flexibelt. Fler än 
    470 000 enheter har byggts på Fords Saarlouis-anläggning i Tyskland. 
    Inom ramen för Fords filosofi om att dela teknik ligger Focus C-MAX även 
    bakom många aspekter av andra generationens Focus, som lanserades under 
    2004.
    - Vi har fått massor av positiv feedback på originalmodellen 
    från kunderna. Vi har försökt att göra nya C-MAX ännu 
    mer distinkt och bekvämare, samtidigt som vi behållit fordonets 
    starka sidor, säger Gunnar Herrmann, chef för fordonslinjen 
    för bilar i mellanklassen inom Ford Europa.
    
    Mer information och tekniska uppgifter om Ford C-MAX kommer att finnas tillgängliga 
    i anslutning till lanseringen under våren 2007. 
    
    
   
  
  06-09-20 Nya 
    Ford Transit utsedd till Årets Transportbil 2007
    Hannover 20 september 2006 - Nya Ford Transit har tilldelats den prestigefyllda 
    utmärkelsen "Årets Internationella transportbil 2007". 
    Juryn, som består av ledande transportbilsjournalister från 19 
    europeiska länder, har utsett nya Ford Transit till "Årets 
    Transportbil" i vad som anses vara den tuffaste konkurrensen någonsin.
    - 2006 har varit ett år med hård konkurrens och många lanseringar 
    av nya transportbilar. Detta har gjort tävligen om "Årets 
    Transportbil" tuffare än någonsin. Därför är 
    utmärkelsen ännu mera värdefull för oss, säger John 
    Fleming, President och CEO för Ford of Europe. - Utmärkelsen är 
    också speciell med tanke på att Ford Transit även vann 2001 
    och att Ford Transit Connect vann priset 2003.
    
    I motiveringen för nya Ford Transit som "Årets Transportbil" 
    står det bl a : Juryn är speciellt imponerad av det faktum att 
    ingenjörerna har klarat att göra en av Europas bästa transportbilar 
    ännu bättre. Antingen man befinner sig i stadstrafik eller på 
    motorväg är Transits köregenskaper utmärkta.
    
    Juryn värdesätter också att Fords designer och konstruktörer 
    - i större utsträckning än många andra - håller 
    god kontakt med nuvarande och framtida transportbilsköpare för att 
    tillmötesgå deras önskemål och behov, står det 
    vidare i juryns omdöme. Detta har bl a lett till att förarhytten 
    i nya Transit i det närmaste ligger på samma nivå som i en 
    personbil.
    
    Den höga ergonomiska standarden gäller inte bara förarsätet 
    och placeringen av ratt och växelspak utan omfattar också en utmärkt 
    sikt genom de stora vindrutorna och välplacerade dörrspeglar.
    - Kontinuerlig uppföljning av önskemål från transportbilsanvändarna 
    har också resulterat i andra intressanta förbättringar, fastslår 
    "Årets Transportbilsjury". - Växelspaken i panelen är 
    ett exempel på detta. Detsamma gäller den självladdande och 
    vattentäta tändningsnyckeln. Andra exempel är den nya modellen 
    med lågt tak och mellanlångt axelavstånd och den nya modellen 
    med extra kraftig framaxel.
    
    Juryn ger extra plus till den nya 4x4-modellen och löftet om att ett 
    lastavkännande elektroniskt stabilitetsprogram (ESP) kommer att bli standard 
    på alla dieseldrivna Ford Transit 2007.
    
    Den internationella transportbilsjuryn är bekymrad över det höga 
    antalet trafikolyckor med transportbilar. - Genom att erbjuda ESP som standard 
    kommer Ford att väsentligt bidra till trafiksäkerheten, fastslår 
    juryn.
    
    Juryn lade också stor vikt vid grundläggande starka Transit-egenskaper. 
    Dessa inkluderade de stora lastutrymmenas tillgänglighet och flexibilitet. 
    Transitens säkerhetssystem, låga ägarkostnader med låga 
    reparations- och servicekostnader. Man hänvisade också till Fords 
    omfattande nätverk av återförsäljare och serviceverkstäder 
    som grund till att nya Ford Transit blev vald till "Årets Transportbil" 
    2007.
    - Vi är extra stolta över det som Ford Transit har stått för 
    under de senaste 40 åren, och resultatet den har uppnått, säger 
    Fleming. - Att Ford Transit ännu en gång koras till "Årets 
    Transportbil" gör att vi blir ännu mer fokuserade på 
    att ligga steget före konkurrenterna. 
 
  
  06-08-25 Anna 
    Müller utses till ny VD för Ford i Sverige 
    Göteborg, 25 augusti - Ford Motor Company AB tillkännagav idag att 
    Anna Müller utses till Verkställande Direktör för Ford 
    Motor Company AB. Anna Müller efterträder Thord Hägg som har 
    valt att lämna företaget av familjeskäl. Förändringen 
    sker med omedelbar verkan.
    "Anna har en lång och gedigen erfarenhet inom bilbranschen både 
    i Sverige och internationellt. Jag är säker på att hon inte 
    bara kommer att säkerställa kontinuitet utan även tillföra 
    nya idéer till företaget "sade Ingvar Sviggum, Vice President, 
    i Ford Europa.
    
    Anna Müller har en Civilekonomexamen från Linköpings Universitet. 
    Hon startade sin yrkeskarriär inom Ford Motor Company 1990. Efter flera 
    olika positioner inom företaget samt positioner på Volvo Car Corporation 
    och Saab Automobile, utnämndes hon till Försäljningsdirektör 
    vid Ford Motor Company AB.
    
    Ford Motor Company AB är ett dotterbolag till Ford of Europe. Företaget 
    importerar Ford bilar och transportbilar till Sverige och ansvarar för 
    försäljning, service och reservdelar. Ford har ökat sin försäljning 
    med 14% i år varav transportbils-försäljningen ökat med 
    56%. Fords andel av svensk bilmarknad (personbilar och transportbilar) under 
    första halvåret 2006 var 6,5 %. Ford har också banat väg 
    och introducerat Flexifuelbilar i Sverige med över 23000 Focus och Focus 
    C-MAX Flexifuel sålda sedan 2001.
  
 
  
  06-08-23 Svensk 
    premiär för nya Ducato på Lastbil 2006
    Fiat Ducato firar 25 år som modell och vad passar då bättre 
    än att introducera en helt ny generation av bestsellern. Sedan debuten 
    1981 har den populära transportbilen sålt i mer än 1,7 miljoner 
    exemplar. Nya Ducato erbjuder djärv och trendsättande design, nya 
    kraftfulla och ekonomiska motorer, utmärkt lastkapacitet, komfort i toppklass 
    och ny teknologi.
    
    Helt nya Fiat Ducato har en iögonfallande design med kraftfull front, 
    strålkastare med särpräglad elegans och en starkt sluttande 
    profil från grillen till och med den stora vindrutan. Formen har utarbetats 
    av Fiats Centro Stile och har drag av höghastighetståg  och 
    så går nya Ducato som på räls också.
    
    Fiat Ducato kanske är transportbilvärldens mest mångsidiga 
    modellserie. Genom åren har den byggts i ett stort antal olika karossvarianter 
    och versioner. Den har funnit sina trogna kunder och användare bland 
    småföretagare, hantverkare, transportbilsfirmor, byggföretag, 
    lantbrukare och serviceföretag. Genom de stora möjligheterna att 
    anpassa Ducato till användaren har om- och påbyggare kunnat skräddarsy 
    fordonet till kunden. Ducatons fina prestanda och komfort har dessutom gjort 
    den till den överlägset mest använda bilen för husbilsbyggare. 
    I Europa är två av tre husbilar baserade på Ducato.
    
    Nya Ducato är verkligen helt ny. Exteriören har vi nämnt men 
    även interiören är helt ny med personbilsliknande elegans och 
    komfort.
    
    Tre nya 4-cylindriga Multijet turbodieselmotorer finns i utbudet; en 2,2-liters 
    på 100 hk (74kW) och 250 Nm, en 2,3-liters på 120 hk (88 kW) och 
    320 Nm och så en 3,0-liters på hela 157 hk (116 kW) och 400 Nm. 
    2,2-litersmotorn har 5-växlad manuell låda medan de större 
    varianterna har 6-växlade lådor. Alla tre motorerna klarar Euro 
    4 avgaskraven. De nya motorerna är upp till 16% snålare än 
    den tidigare generationen.
    
    Nya Ducato är en säker bil. Förarkrockkudde är standard. 
    Passagerarkrockkudde, sidokrockkuddar och sidokrockgardiner finns som tillval. 
    Bromsarna är skivor runt om (ventilerade fram) med ABS och EBD. ESP antisladd 
    finns som tillval med integrerad antispinn och MSR. MSR motverkar sladd på 
    drivhjulen vid häftig nedväxling på halt underlag.
    
    Ducato tas till Sverige med tre olika axelavstånd, chassin med enkel- 
    och dubbelhytt och skåp med sex olika volymkapaciteter; 8, 10, 11,5, 
    13, 15 och 17 m3.
    
    Blue&Me
    Blue&Me är en ny teknologi som Fiat är helt ensamma om. Ett 
    resultat av ett samarbete med Microsoft. Blue&Me är ett banbrytande 
    system för kommunikation, information och underhållning i bil för 
    att förbättra komfort och kupémiljö samt underlätta 
    verksamheten för föraren. Med Blue&Me kan man ta emot och ringa 
    telefonsamtal på ett säkert sätt medan man kör. Med Blue&Me 
    kan man använda sin blåtandsförsedda mobiltelefon som via 
    blåtandsteknik utnyttjar bilens ljudanläggning för att skapa 
    ett handsfreesystem i kupén. När telefonen används sänks 
    automatiskt radions volym om den är på. Telefonen kan ligga i fickan 
    eller i en väska  systemet fungerar ändå. Via kontrollpanelen 
    kan man ta upp mobiltelefonens adressbok i bilens display. Sofistikerad röstigenkänningsteknik 
    gör att röstigenkänningsfunktionen fungerar utan någon 
    initial röstinlärning. Man sparar ner sin mobiltelefon 
    en gång i systemet. Varje gång det känner av telefonen i 
    sin närhet uppdaterar den adressboken. Det är möjligt att lagra 
    upp till fem telefoner varför flera förare kan dra nytta av Blue&Me 
    i sitt arbetsfordon. Blu&Me möjliggör också att du kan 
    spela din favoritmusik; lagrad på din mobil, en MP3-spelare eller ett 
    USB-minne. En USB-port finns därför i handskfacket.
    
    Blue&Me är tillgängligt som option på samtliga Ducato-versioner.
    
    Garantier
    Fiat Ducato har två års nybilsgaranti med obegränsad körsträcka, 
    tre års lackgaranti och åtta års rostskyddsgaranti.
    
    Priser
    De första produktionsbilarna i nya Ducato-generationen kommer till Sverige 
    i slutet av november. Order kan tecknas redan nu. Pris från 249.000 
    kronor inklusive moms. 
 
  
  06-08-16 Förändring 
    i ledningen för Ford i Sverige 
    Göteborg, 16 augusti 2006 - Ford meddelar idag att Thord Hägg lämnar 
    sin position som VD för Ford i Sverige.
    
    Ford har under de senaste två åren arbetat med att stärka 
    sin position på den svenska marknaden. Arbetet har fokuserat på 
    att bygga volym och lönsamhet tillsammans med Fords återförsäljarkår 
    i Sverige under ledning av Thord Hägg, VD för Ford Motor Company 
    AB.
    - Thord har, tillsammans med ledningsgruppen för Ford i Sverige, varit 
    drivande i att stärka Fords position i den svenska marknaden. När 
    Thord nu väljer att lämna Ford av familjeskäl tycker vi det 
    är tråkigt men vi respekterar hans beslut, säger Ingvar M 
    Sviggum, Vice President i Ford Europa. Vi har en stark organisation i Sverige 
    och vi är på rätt väg. Detta arbete kommer att fortsätta, 
    fastslog Ingvar Sviggum.
    
    Arbetet med att hitta en efterträdare pågår och företaget 
    kommer med ytterligare information 25 augusti. 
  
 
  
  06-07-12 Fiat 
    Strada får ny modern turbodiesel och facelift
    Fiats populära lilla pickup Strada har fått en ny modern turbodiesel, 
    helt ny inredning och en yttre facelift. Den nya motorn är Fiats succé 
    1,3 Multijet, den mest kompakta och moderna turbodiesel marknaden kan uppvisa. 
    En annan nyhet är att Strada finns i en tuff och välutrustad Adventure-version. 
    Nya Strada finns redan ute hos Fiats transportbilsåterförsäljare. 
    
    
    Fiat Strada har under flera år varit en populär liten arbetshäst 
    som speciellt uppskattats av lantbrukare, hantverkare och andra företagare. 
    Den kompakta pickupen är praktisk, lättkörd, har god lastkapacitet 
    och är dessutom snygg  något som inte är en självklarhet 
    för små arbetsfordon...
    
    För ett par år sedan tog intresset ytterligare fart då den 
    kom till Sverige med dieselmotor. Förra året kom den som 1,9-liters 
    turbodiesel och nu ersätts den motorn av en hypermodern 1,3-liters commonrail 
    Multijet  Fiats mest moderna och kompakta turbodiesel. Motorn har fyrventilsteknik, 
    variabel turbogeometri och intercooler. Max effekt är 85 hk/62 kW vid 
    4.000 varv/min och maximalt vridmoment 200 Nm/1.750 varv/min. Det är 
    en lätt och stark motor med utmärkta prestanda och excellent bränsleekonomi. 
    0-100 km/tim går på 13,5 sekunder och toppfarten är 165 km/tim.
    
    Motorn är förstås den viktigaste innovationen men utsidan 
    har också förändrats. Strålkastarna har fått ny 
    form liksom hela stötfångaren/frontspoilern som gjorts offroadbetonad. 
    I den sitter dimljus monterade. Baktill har en plastsköld liknande frontens 
    lagts till. På bakluckans mitt sitter Fiats runda logotype vilken även 
    fungerar som handtag för luckans öppnande.
    
    Om utsidan fått en lätt ansiktslyftning så är det däremot 
    en helt ny interiör man möter när man öppnar dörren. 
    Instrumentpanelen är helt och hållet ny med nya instrument och 
    reglage. Mittkonsolerna på instrumentbrädan och mellan stolarna 
    är också helt nya liksom dörrsidor och stolar. Materialen 
    är mera påkostade och ytorna håller hög finish och kvalitetskänsla.
    
    Liksom tidigare finns Strada i två karossversioner. En så kallad 
    korthytt där flakets längd är 168,5 cm och så en långhytt 
    där man får ett stuvutrymme på knappt 30 cm bakom stolarna. 
    Flaklängden minskar då till 141 cm. Långhyttsversionen har 
    snabbt blivit populär just för möjligheten att ha väskor, 
    jackor eller verktyg under tak utan att belamra passagerarstolen.
    
    Fiat Strada är ett utmärkt arbetsfordon med god lastförmåga. 
    Med kort hytt är maxlasten 705 kg och med lång hytt 685 kg. Flakbredden 
    är 131,4 cm och längden med kort/lång hytt 168,5/141,0 cm. 
    Flaket är inklätt med stryktålig plast och kan som tillval 
    fås aluminiumklätt. Max släpvagnsvikt är 1.000 kg.
    
    Strada tål alltså att användas men utseende och komfort ger 
    mer känslan av personbil eller sportigt livsstilsfordon än arbetsredskap. 
    Hjulupphängningarna fram består av McPherson fjäderben med 
    låga tvärgående länkarmar och krängningshämmare. 
    Bak sitter längsgående bladfjädrar med stötdämpare 
    och en tvärsgående bakaxel. Bilens höga markfrigång 
    gör att framkomligheten är mycket god på ojämnt underlag.
    
    På säkerhetssidan är förarkrockkudde standard och passagerarkrockkudde 
    finns som tillval. ABS låsningsfria bromsar med EBD elektronisk bromskraftfördelning 
    är också standard liksom bältessträckare, i höjdled 
    justerbara säkerhetsbälten och högt monterat tredje bromsljus.
    
    En nyhet är att Strada kan fås i en välutrustad, prisvärd 
    Adventure-version. I Adventure-paketet ingår AC luftkonditionering, 
    sidoavbärarbågar med fotsteg, aluminiumfälgar, extrastrålkastare 
    i frontspoilern och dekorrand i instrumentpanelen.
    
    Garantier
    Fiat Strada har två års nybilsgaranti med obegränsad körsträcka, 
    tre års lackgaranti och åtta års rostskyddsgaranti.
    
    Priser
    Fiat Strada finns från 123.760 kronor exklusive moms. Bilar finns redan 
    ute hos Fiats Transportbilsåterförsäljare.
   
  
  06-06-13 Nu 
    är det dags för Ferrari och Maseratis efterlängtade återkomst 
    till Stockholm
    Efter tre års noggranna förberedelser är det inom de närmaste 
    dagarna äntligen dags för oss på Autoropa att öppna vårt 
    och Sveriges andra auktoriserade försäljningsställe för 
    Ferrari och Maserati i Stockholm.
    
    Mer än sex månaders omfattande renovering lider nu mot sitt slut. 
    Det som tidigare var en murrig och sliten lokal som inte åtgärdats 
    sedan tidigt åttiotal håller nu på att förvandlats 
    till ett av Europas finaste showroom för två av världens starkaste 
    varumärken, Ferrari och Maserati. 
    Den förra hyresgästen använde gatuplan och entresolplan som 
    kontorsdel bestående av ett flertal små kontorsrum med lågt 
    i tak. Den gamla teatern i källarplanet användes som lager för 
    böcker och truckparkering. Med andra ord en långt ifrån lämplig 
    lokal för försäljning av exklusiva bilar. Det utmärkta 
    läget i en av Östermalms vackraste fastigheter tillsammans med lokalens 
    slumrande potential gjorde ändå att vi från första stund 
    kände att vi hittat rätt.
    
    I december 2005 påbörjade Autoropa en total rensning av lokalen. 
    Större delen av entresolplanet revs och hela 12 bärande väggar 
    avlägsnades i gatuplanet för att skapa en öppen och luftig 
    utställningsyta på strax under 900 m2 med över 5 meter i takhöjd. 
    Under vintern och våren 2006 har arbetet med att anpassa lokalen till 
    sin nya uppgift fortskridit. Gatuplanet och det som var kvar av entresolplanet 
    fick helt ny planlösning. Lokalen utrustades med avancerad belysning 
    från Zumtobel Staff som även har levererat belysning till Galleria 
    Ferrari i Milano och Maranello. Nya glaspartier och portar för att underlätta 
    in- och utfart installerades och rampen ner till källaren, som var allt 
    annat än avsedd för låga italienska sportbilar, fick ny utformning. 
    Det runda rummet i gatuplanet som tidigare använts som ateljé 
    av Carl Eldh har fått behålla sin artistiska atmosfär. Väggarna 
    är numera försedda med läderprover, specialtillbehör och 
    exteriöra färgprover där nya Ferrari och Maserati kommer att 
    personifieras av sina ägare.
    
    Sedan hösten 2003 då Autoropa fick totalansvaret för den svenska 
    marknaden har ett av våra mål varit att ta våra två 
    prestigefyllda varumärkena till huvudstaden. Vårt anrika Malmöbaserade 
    företag har haft en positiv utveckling och det är med glädje 
    som vi nu markerar att vi nått ett av våra högt ställda 
    mål: Den 19 Juni sluter vi cirkeln och inviger vår nyrenoverade 
    lokal i Stockholm. Ferrari och Maserati är tillbaka i huvudstaden för 
    att stanna.
   
  
  06-06-01 Ford 
    Focus utsedd till bästa miljöbil enligt gröna bilister och 
    Ford ökar i Sverige 
    Ford Focus och Ford Focus C-MAX utsågs idag till bästa miljöbilar 
    enligt organisationen Gröna Bilister. Ford ökar kraftigt i Sverige 
    hittills i år samtidigt som Focus är Sveriges bästsäljande 
    importbil.
    
    Stockholm 1 juni, 2006 - Idag på eftermiddagen tillkännagav organisationen 
    Gröna Bilister sitt val om de miljöbästa bilarna i Sverige 
    2006. Enligt Gröna Bilisters orförande Jakob Lagercrantz, har Ford 
    Focus Flexifuel lägst total miljöpåverkan samtidigt som den 
    med stor marginal uppfyller Gröna Bilisters säkerhetskrav.
    
    Ford Focus Flexifuel och systermodellen Ford Focus C-MAX Flexifuel toppar 
    Gröna Bilister lista över de miljöbästa bilarna och följs 
    av Volvo S40F, Volvo V50F, Fiat Bi-Power samt Saab 9-5 BioPower. Det innebär 
    att 5 av de 6 främsta bilarna på listan drivs av miljöbränslet 
    bioetanol.
    - Det är verkligen kul att få den här utmärkelsen och 
    jag ser den också som ett tecken på att vi var rätt ute när 
    vi var först att indroducera etanolbilar på svenska marknaden redan 
    2001, fyra år före någon annan, berättar Thord Hägg, 
    VD för Ford i Sverige.
    
    Samtidigt kan han konstatera att Ford gjort bra framsteg i försäljning 
    på den svenska marknaden. - Vi har ökat med 18,8% t.o.m. maj jämfört 
    med samma period förra året och Focus är den bästsäljande 
    importbilen i Sverige. - Det är en medveten och långsiktig satsning 
    tillsammans med våra återförsäljare som ligger till 
    grund för ökningen och vi lanserar nu nya produkter som S-MAX och 
    Galaxy som ytterligare ska bidra, så vi ser ljust på framtiden, 
    fortsätter han.
    
    Motiveringen till varför Focus valdes till Miljöbästa Bil 2006 
    av Gröna Bilister var att "den är en utmärkt familjebil 
    till ett vettigt pris". 
  
 
  
   06-05-18 Ny 
    produktutvecklingsprocess från Ford Europa gör bilar mer miljömässigt 
    hållbara 
    På vilket sätt påverkar en bil luftkvaliteten över sin 
    livslängd? Hur mycket låter den när den passerar folk som 
    står vid gatan? Ford Europas ingenjörer har i detalj studerat dessa 
    och en lång rad andra frågor om miljömässig hållbarhet 
    när man utvecklade helt nya modellerna av Ford Galaxy och S-MAX.
    
    Med användning av ett nytt verktyg som kallas "Product Sustainability 
    Index" (PSI), eller fritt översatt, produkthållbarhetsindex, 
    tar Ford en ledande roll inom bilindustrin genom att adressera miljömässiga, 
    sociala och ekonomiska aspekter av sina bilar redan från det tidigaste 
    utvecklingsstadierna på ritbordet.
    "Ford är fokuserat på att fortsätta att göra mobilitet 
    mer hållbart. Storleken på utmaningen innebär att det inte 
    räcker med att introducera två eller tre nya miljöbilar och 
    låta detta vara nog. Vi måste fundamentalt omvärdera sättet 
    vi arbetar som företag och sätta hållbarhet i centrum för 
    allt vi gör. Det kräver en radikal förändring i tankesätt 
    - och inte bara för Ford utan för hela bilindustrin," säger 
    Joe Bakaj, vice president, för produktutveckling i Ford Europa.
    "Vårt PSI visar vad vi menar med förändrat tankesätt. 
    Det är en innovativ kombination av ett heltäckande antal kriterier 
    för hållbarhet och deras integrering i vår produktutvecklingsprocess 
    från allra första början som gör Fords PSI exceptionellt, 
    fortsätter han.
    
    Fords PSI kontrollerar 8 olika produktattribut som har identifierats som de 
    viktigaste för hållbarhet för en bil. Dessa är: global 
    uppvärmningspotential över sin livscykel (framförallt koldioxidutsläpp), 
    luftkvalitetspotential över sin livscykel (andra luftutsläpp), användning 
    av miljömässigt hållbara material (återvunna och förnybara 
    material), bilens inre luftkvalitet (inkl. TÜV allergicertifiering), 
    extern ljudpåverkan (buller vid förbipassering), säkerhet 
    (för åkande och fotgängare), mobilitetskapacitet (sitt- och 
    bagagekapacitet i förhållande till bilens storlek) och ägarkostnad 
    över livscykeln (full kostnad för kunden över de tre första 
    åren).
    
    Dessa mätetal återspeglar hållbarhetens flerdimensionella 
    natur och Fords genomgripande angripssätt. I en extern studie, genomförd 
    av oberoende experter på livscykelvetenskap och hållbarhet har 
    Professor Dr Hunkeler (tidigare vid Vanderbiltuniversitet i Nashville, USA 
    och Lausanne, Schweiz) och Proffesor Dr Kloeppfer (vid universitetet i Mainz, 
    Tyskland) utvärderat Fords PSI som ett steg att erbjuda ett komplett 
    sätt att erbjuda hållbarhetsutvärdering och att vara i enlighet 
    med ISO14040, den internationella standarden för livscykelutvärdering.
    
    PSI skapar en bas för permanent utvärdering och förbättrade 
    hållbarhetsprestanda för nya generationer bilar. Som en konsekvens 
    visar både helt nya Ford S-MAX och Galaxy förbättrade värden 
    jämfört med den tidigare Galaxymodellen i alla tre områdena 
    för hållbarhet, miljömässiga, sociala och ekonomiska 
    prestanda.
    
    Till exempel har mer återvunnet och förnybart material använts, 
    luftutsläppen under bilarnas livscykel har reducerats ordentligt och 
    samtidigt har säkerhetsprestanda förbättrats medan ägarkostnad 
    över livscykeln reducerats.
    
    Ett annat exempel är att Ford Focus, Focus C-MAX samt nya S-MAX och Galaxy 
    har fått allergicertifierad interiör enligt tyska TÜV.
    "Hållbar utveckling är en av de nyckelfrågor som samhället 
    brottas med i det 21:a århundradet," säger Wolfgang Schneider, 
    vice president för miljö och staliga affärer i Ford Europa.
    "Fords produkthållbarhetsindex (PSI) är ett nytt sätt 
    att omsätta en vision om hållbarhet till praktiska, operationella 
    termer och kommer hjälpa oss att komma längre mot att göra 
    mobilitet mer hållbar. Däremot är det också helt klart 
    att för att på rätt sätt tackla den enorma utmaning som 
    hållbar mobilitet innebär kommer samhället i ökande grad 
    att behöva ett integrerat angripssätt där alla parter inom 
    transportsektorn bidrar. Vi är alla en del av ett problem, och vi är 
    alla en del av lösningen," avslutade han. 
    
    
    06-04-03 Råd för 
    att undvika lossnande muttrar på hjulen!
    STRO har uppmärksammats på problemet med lossnande muttrar på 
    lastbilar och bussar och lossnande hjul på personbilar
    
    Vi har därför skrivit en information med råd för att 
    undvika dessa problem.
    
    
HJULSKRUVAR
    STRO har blivit uppmärksammade på att hjulbultar lossnat 
    efter, vad man själva anser vara korrekt montering. I några fall 
    har hela hjulet lossnat med både materiella- och personskador som följd. 
    Detta sker på flera olika biltyper men kan ha samma orsaker
    
    Tänkbara orsaker:
    - Skruvarna var ej dragna med rätt moment (oftast 80 - 120 Nm).
    - Vägsmuts eller rost var inte borttaget från bromsskivans kontaktyta 
    med fälgen (både fälg och nav).
    - Vid infettning av navet har fett även hamnat på kontaktytan fälg/nav. 
    Det är att föredra att smörja fälgens navhål.
    - Ingen efterdragning av skruvarna har skett.
    
    Ytorna mellan nav och fälg måste vara helt rena annars finns det 
    en risk för en vridning mellan fälg och nav vid inbromsning och 
    acceleration. Detta kan med tiden utmatta hjulskruvarna och de kan lossna 
    eller gå av när de dras vid hjulbyte. Vid lång användning 
    kan hjulbultar som utsätts för denna rörelse, fram och tillbaka, 
    gå av.
    
    För att undvika detta problem:
    
       
        - Använd alltid momentnyckel/stav 
          när hjulskruvar dras. 
          - Rengör alltid anliggningsytorna på fälgen och navet 
          mycket noga med stålborste eller liknande. 
          - Vid smörjning av navet skall en begränsad mängd av 
          fett helst anbringas på fälgens navhål. Smörjer 
          man navet på bilen skall endast den cylindriska ytan på 
          navet smörjas. Se till att inte fett hamnar på anliggningsytorna. | 
         
          
         | 
      
    
    - Använd alltid momentnyckel/stav när hjulskruvar dras.
    - Rengör alltid anliggningsytorna på fälgen och navet mycket 
    noga med stålborste eller liknande.
    - Vid smörjning av navet skall en begränsad mängd av fett helst 
    anbringas på fälgens navhål. Smörjer man navet på 
    bilen skall endast den cylindriska ytan på navet smörjas. Se till 
    att inte fett hamnar på anliggningsytorna.
    - Kontrollera alltid att hjulskruvarnas och fälgens konor inte är 
    skadade av tidigare dålig dragning. Har skruvarna lossnat skall de alltid 
    bytas ut.
    - Skruvarna skall alltid vara absolut rena. Smörjer man gängorna 
    skall detta göras sparsamt. Smörj aldrig konorna.
    - Kontrollera alltid monteringen genom att efterdra hjulskruvarna efter 100 
    - 200 km körning. Detta står för övrigt ofta angivet 
    i bilens instruktionsbok.
    
    Observera att risken för smuts/rost på anliggningsytorna ökar 
    om bilen omväxlande använder stål- och lättmetallfälgar 
    eftersom anliggningsytan för en stålfälg är mindre än 
    den för lättmetallfälgen.
    
    
Risk att hjulmuttrar lossnar 
    på lastbilar och bussar
    STRO har blivit uppmärksammade på att hjulmuttrar lossnat efter, 
    vad man däckverkstaden själva anser vara korrekt montering. I några 
    fall har hela hjulet lossnat med både materiella och personskador som 
    följd. Detta sker på alla typer av lastbilar men kan ha samma orsaker. 
    En av orsakerna kan vara att man inte gjort rent alla anliggningsytor ordentligt 
    säger Torsten Johansson på STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization). 
    Det är viktigt att alla ytor är rena och det gäller även 
    muttrar och hjulbultar. Andra vanliga fel är att man drar muttrarna för 
    hårt eller att man smort gängorna för rikligt så att 
    åtdragningsmomentet blir fel. 
    Körning på ojämna vintervägar i kombination med stora 
    temperaturförändringar kan också bidra till lossning.
    
    
Dra muttrarna med rätt moment
    Hjulmuttrar skall dras med moment. För att det skall bli riktigt krävs 
    att alla anliggningsytor är rena från smuts, rost, färg och 
    smörjmedel. Muttrarna skall också dras korsvis enligt fordonsfabrikantens 
    anvisning. Följer man inte detta blir efterspänningen fel och risken 
    att hjulen lossnar ökar.
    
    
Fälgar ingen evighetsprodukt
    Alla fälgar slits under sin livslängd. Fälghornen tar skada 
    och bulthål och anliggningsytor utsätts för stress och skador. 
    Räkna inte med att fälgarna håller för mer än max 
    3 normala däckliv. Sedan bör de bytas ut såvida det inte är 
    extremt välbehållna.
    
    
Glöm inte att efterdra muttrarna
    Hjulmuttrarnas åtdragningsmoment skall kontrolleras regelbundet. Det 
    räcker inte med att man monterat hjulen rätt från början 
    utan åtdragningsmomentet måste kontrolleras regelbundet. Detta 
    är inte minst viktigt när man har körförhållanden 
    som utsätter hjulen för ökad risk, t.ex. mycket körning 
    på ojämna vägar, stora växlingar temperaturer eller höga 
    laster.
    
    Mer information finns att hämta hos STRO
    Läs mer i den information som STRO givit ut och som även finns att 
    läsa på STRO:s hemsida 
www.stro.se. 
    Där finns nyttiga råd för att minska problemen.
    
    
HJULMUTTRAR PÅ LASTBIL & BUSS
    STRO har blivit uppmärksammat på att hjulmuttrar lossnat efter, 
    vad däckverkstäderna själva anser vara korrekt montering. I 
    några fall har hela hjulet lossnat med materiella och/eller personskador 
    som följd. Detta kan ske på alla typer av lastbilar eller bussar 
    men orsakerna varierar. 
    Tänkbara orsaker:
    - Muttrarna var ej dragna med rätt moment. Kan variera mellan 350 - 800 
    Nm 
    (M22 oftast 55-65 Nm) eller skall vinkeldras. 
    - Vägsmuts, rost eller färg inte borttaget från bromstrummans, 
    fälgens eller navets kontaktytor. 
    - Vägsmuts, rost eller färg inte borttaget från fälgarnas 
    kontaktytor vid tvillingmontering. 
    - Vid infettning av hjulbultarna har fett hamnat på kontaktytan fälg/nav. 
    
    - Hjulbultarnas gängor var inte rengjorda ordentligt.
    - Hjulbultar sträckta (sönderdragna) vid tidigare montering 
    - Fel typ av muttrar används (DIN-, AN-, eller M22-fattning)
    - Fälgens bulthål deformerade.
    - Fälgdiskens förspänning otillräcklig p.g.a. slitage 
    eller annan åverkan på nav och/eller fälgdisk 
    - Muttrar lossnar lättare när man kör med kätting och 
    på vägar med is/snö i olika skikt ("tvätt bräde"). 
    
    - Stora temperaturskillnader gör att muttrarna lossnar lättare. 
    
    - Fälgarna har sprickor eller andra skador efter långvarig användning. 
    Det är rekommenderat att fälgar används för max. 3 däcks 
    normala livslängd. 
    - Ingen efterdragning av muttrarna har skett. 
    
För att undvika detta problem: 
      - Använd aldrig slagande mutterdragare vid fastdragning av hjul.
      - Använd alltid momentnyckel när hjulmuttrarna dras.
      - Respektera alltid fordonstillverkarens rekommenderade åtdragningsmoment 
      och procedur (korsvis åtdragning) 
      - Rengör alltid anliggningsytorna på fälgen(arna), bromstrumman 
      och navet mycket noga med stålborste eller liknande. 
      - Kontrollera fälgtyp och att rätt muttertyp används. 
      - Kontrollera alltid att muttrarna, hjulbultarna och fälgens skruvhål 
      inte är skadade av tidigare felaktig dragning. Har muttrarna någon 
      gång lossnat skall de alltid bytas ut. 
      - Hjulbultarna skall alltid vara absolut rena. Smörjer man gängorna 
      skall detta göras sparsamt. Inget fett får komma på fälgen. 
      
      - Kontrollera alltid monteringen genom att efterdra hjulmuttrarna efter 
      50 - 100 km körning. Fälgarnas åtdragningsmoment skall därefter 
      kontrolleras regelbundet.
   
  
  06-03-21 
    Panda 4x4 är Sveriges billigaste fyrhjulsdrivna bil
    Bilbranschens minsta och tuffaste fyrhjulsdrivna bil kommer till Stockholms 
    Bilsalong. Fiat Panda 4x4, som i dagarna börjat anlända till Sverige, 
    är marknadens billigaste fyrhjulsdrivna bil och en av de mest bränslesnåla. 
    Ett perfekt exempel på att fyrhjulsdrivet inte behöver vara tungt, 
    dyrt och törstigt. Se den i Fiats monter A24:10 på bilsalongen.
    
    Här kommer den optimala stadsjeepen! Tar knappt någon 
    plats och går in i alla P-fickor. Är bensinsnål, pigg, lättkörd, 
    tar sig fram överallt  till och med på uselt snöröjda 
    stadsgator och är det tuffaste man kan tänka sig.
    
    Kort sagt; Nya Fiat Panda 4x4 har alla attribut för att bli den hetaste 
    innebilen för trendfångarna och den perfekta kompakta bruksbilen 
    ute på landet.
    
    Till Sverige kommer Panda 4x4 med en 1,2-liters bensinmotor på 60 hk 
    (44kW). Den har permanent fyrhjulsdrift med två differentialer och en 
    så kallad viskokoppling. Den mesta kraften går vid normal körning 
    till framhjulen; på torr asfalt cirka 98 procent. Dock är det aldrig 
    noll drivning bak. Vid sämre väglag överför drivlinan 
    mera kraft till bakhjulen så fort framhjulen tenderar att tappa fäste. 
    Systemet är mycket effektivt och snabbt och Pandan tar sig fram på 
    betydligt sämre vägar (eller vägliknande terräng) än 
    vad de flesta förare ens skulle komma på tanken att ge sig ut på.
    
    ABS låsningsfria bromsar med skivor runt om är standard på 
    Panda 4x4 liksom förarairbag.
    
    Fiat Panda 4x4 har ett introduktionspris från 121.000 kronor.
 
  
  06-03-09 Ford 
    återbekräftar sin satsning på biltillverkning i Tyskland 
    
    Innovativ överenskommelse för kostnadsbesparingar lovar förbättrad 
    konkurrenskraft
    
    KÖLN, 6 mars, 2006 - Ledningen och det centrala fackförbundet för 
    Ford-Werke GmbH (Ford Tyskland) har signerat ett avtal som säkerställer 
    tillverkning i ford fabriker i Köln och Saarlouis de närmaste fem 
    åren.
    
    I villkoren i avtalet, som omfattar alla Fords 24,000 tyska anställda, 
    har företaget gått med på att Ford Fiesta och Ford Fusion 
    kommer fortsätta att tillverkas i fabriken i Köln och att produktionen 
    av Ford Focus också fortsätter i Saarlouis.
    
    I tillägg har Ford-Werke GmbH återbekräftat sin policy att 
    undvika tvingande uppsägningar under avtalsperioden.
    
    Fackförbundet har i sin tur överenskommit att Fords tyska lönenivåer 
    kommer, under avtalsperioden, att anpassas närmare den nationella lönenivån 
    i bilindustrin. För närvarande har Fords anställda en högre 
    lönenivå än den generella nivån.
    
    Styrelseordförande i Ford-Werke GmbH, Bernhard Mattes, lovordade fackförbundens 
    representer för sin vilja att samarbeta med ledningen under förhandlingarna. 
    "Denna överenskommelse visar att trots de svåra affärsförhållanden 
    som råder i Tyskland, kan man hitta vägar att tillverka bilar på 
    ett konkurrenskraftigt sätt i landet."
    
    Dieter Hinkelmann, orförande i det centrala fackförbundet beskrev 
    överenskommelsen som ett viktigt steg för att säkerställa 
    jobben inom Ford både i Köln och Saarlouis. "Framför 
    allt kommer uteslutandet av tvingande uppsägningar att bidra till att 
    ge anställda, deras familjer och andra företag i Köln och Saarlouis 
    ett mått av ekonomisk 
    
   
  
   
    06-02-26 Ny generalagent 
      i Sverige för Abt Sportsline
      
      Det tyska tuning- och stylingföretaget Abt Sportsline har sedan en 
      kort tid
      tillbaka en ny generalagent i Sverige - Uppsalaföretaget ab g.persson.
      Abt Sportsline som är världsledande inom sin sektor, har specialiserat 
      sig på
      bilmodeller från VW-koncernen, som VW, Skoda, Audi och SEAT. Abt har 
      i och med
      avtalet med ab g.persson hittat en partner med lång och stabil erfarenhet 
      av dessa
      märken.
      
      Abt Sportsline har över 40 års erfarenhet från bilsport 
      och har med stora framgångar
      genom åren skapat sig ett världsledande varumärke. De senaste 
      årens framskjutna
      placeringar och segrar inom tex den tyska DTM-serien har definitivt placerat 
      Abt som en
      av de största motor- och karossbyggarna. Det nybyggda huvudkontoret 
      samt fabriken i
      Kempten, Tyskland har 150 anställda.
      Nu har ab g.persson med spänning och framtidstro etablerat sig som 
      en av de cirka
      60 exklusiva generalagenterna worldwide.
      - Abt Sportsline är ett enormt starkt varumärke, vilket förpliktigar, 
      säger Peter Wiklund,
      ab g.persson. - Men vi är helt övertygade om att vi med vår 
      toppmoderna verkstad och
      specialutbildade tekniker motsvarar de förväntningar Abt ställer 
      på oss som ny generalagent
      i Sverige.
      - Vi kommer inom företaget att kunna erbjuda hela kedjan från 
      själva utgångsmaterialet -
      bilen, till karossarbete, inredning, lack och ev i framtiden även motortrimning.
      Detta på ett sådant sätt som motsvarar de hårda kvalitetskrav 
      som Abt och de svenska
      myndigheterna ställer på oss, säger Peter Wiklund.
      ab g.persson kommer även att fungera som återförsäljare, 
      med distribution av Abt
      Sportslines produkter över hela riket.
      ab g.persson/Abt Sportsline kommer att finnas på Stockholms Bilsalong 
      den 1-9 april.
      Monter C09:20
   
  
  06-02-24 Europas 
    mest nöjda bilägare finns i Sverige och dom kör Subaru
    Hela 81,8 % av de svenska Subaru-ägarna är helt nöjda!
    I den nyligen publicerade undersökningen i Auto Motor & Sport 4/06 
    visar det sig att Europas mest nöjda bilägare finns i Sverige och 
    de kör Subaru! Hela 81,8 % av de svenska Subaru-ägarna är nämligen 
    fullständigt nöjda - och inget märke kan övertrumfa det 
    resultatet i något land.
    
    Vidare i resultatet för Sverige kan man läsa att Toyota kommer på 
    en andra plats med 59,8 % och Audi på en tredje plats med 55,9 %.
    
    Undersökningen görs av Auto Motor & Sport i totalt 18 länder. 
    285.000 respondenter svarar på frågor om sin egen bil och om bilar 
    de önskar att de ägde. I Sverige var det 5.237 respondenter.
 
  
  06-02-09 Suzuki 
    visar SX4 i WRC-version Genève
    Suzuki kommer som tidigare meddelats att premiärvisa den nya modellen 
    SX4 på den internationella bilsalongen i Genève 2006. Nu kan 
    vi meddela att man även kommer att visa en konceptstudie på en 
    World Rally Car (WRC) SX4!
    
    Suzuki har haft som tradition att visa tävlingsversioner av sina nya 
    modeller på de senaste årens bilsalonger. 2001 visade man en JWRC-version 
    av den då helt nya Ignis-modellen. Ett koncept som senare kom att förverkligas 
    i 2002 års junior-VM och som Daniel Carlsson tog märkets första 
    JWRC-seger med i Finska VM-rallyt 2003.
    
    I samband med premiärvisningen av nya Suzuki Swift i Paris hösten 
    2004 visades även JWRC-versionen vilken kom igen våren 2005 i Genève, 
    då med den då nyblivne juniorvärldsmästaren i rally, 
    P-G Andersson.
    
    Men nu visar alltså Suzuki en spännande WRC-bil som ett koncept 
    i Genève. Suzuki har alltid fått mycket fin respons på 
    tidigare rally-koncept och därför vill man nu visa sin senaste modell 
    i tävlingskostym. Konceptbilen är framtagen i samarbete med Suzuki 
    Sport som ägs av Nobuhiro Monster Tajima. Tajima är 
    även ansvarig för märkets tävlingsverksamhet i junior-VM, 
    JWRC, och var på plats i Svenska Rallyt den gångna helgen, där 
    han kunde glädja sig åt P-G:s seger i årets första VM-deltävling.
    
    Suzuki kommer även att visa sin nuvarande rallyracer, Swift Super 1600, 
    i Genève.
    Suzukis presskonferens sker klockan 14.00 den 28 februari i märkets monter.
    
    Nya Suzuki SX4 premiärvisas i Sverige på Stockholms Bilsalong i 
    början av april och säljstarten planeras till början av sommaren. 
    
    
    Suzuki SX4 som WRC-konceptbil 
    visas på bilsalongen i Genève 
  
  06-02-08 Snabba 
    framgångar för nya Ford Focus ST 
    · Över 4,000 nya Focus ST redan sålda i Europa. 120 bilar 
    beställda efter bara tre veckors försäljning i Sverige 
    · Nästan 30 procent av försäljningen är den vassa 
    färgen Electric Orange
    · England, Tyskland och Schweiz toppar försäljningen 
    · ST (Sport Technology) nu väl etablerat som Fords prestandaarm 
    med Fiesta ST, Focus ST och Mondeo ST 220 modellerna
    · Focus ST skapar basen för Fords helt nya rallybil, Ford Focus 
    RS WRC 06, vinnare i klassiska Monte Carlo rallyt och senast i Uddeholm Swedish 
    Rally
    Köln, 3 februari, 2006 - Efter bara någon månads försäljning 
    har Fords nya prestandaversion Ford Focus ST visat sig vara mycket populär 
    bland bilkunder runt om i Europa och har till och med överträffat 
    företagets egna förväntningar.
    
    Focus ST lanserades i vissa europeiska maknader i november (Sverige i januari 
    2006) och responsen från kunder har varit så stark att Ford räknar 
    med att sälja minst 50 procent fler bilar än förväntat 
    under 2006.
    
    Med sin potenta turboladdade 5-cylindriga 2,5-liters Duratec ST motor, ger 
    Focus ST respektingivande 225 hk. Den är utrustad med en 6-växlad 
    manuell växellåda och har en toppfart på 241 km/h. 0-100 
    km/h avverkas på 6.8 sekunder.
    
    Mellan produktionsstarten i oktober 2005 och slutet på januari 2006 
    hade mer än 4000 Focus ST sålts. Nästan 30% av bilarna har 
    sålts i Fords spektakulära färg Electric Orange, den näst 
    mest populära färgen på Focus ST efter Performance Blue som 
    valts av 40 procent av kunderna.
    
    Jost Capito, chef för Ford TeamRS som är ansvariga för att 
    utvecklingen av Focus ST berättar: "Vi är verkligen nöjda 
    med mottagandet av bilen av både kunder och press. Den har en helt egen 
    identitet men är ändå tydligt en Focus. Det är en utmärkt 
    vardagsbil som ger skön och komfortabel körning men ger samtidigt 
    fantastiska prestanda för den som är bilentusiast".
    "Framgången av Focus ST i Tyskland och i Schweiz har varit speciellt 
    kul, fortsätter Capito. "Dessa marknader är traditionellt sett 
    svåra att knäcka på grund av konkurrensen från de väl 
    etablerade inhemska märkena". I Sverige är det redan, tre veckor 
    efter den officiella lanseringen, 120 Ford Focus ST beställda.
    
    Fords ST serie, med sina Fiesta, Focus och Mondeo versioner, har nu blivit 
    välkända för att erbjuda stimulerande prestanda i kombination 
    med säkra vägeegenskaper och hög komfort. Både Fiesta 
    ST, Focus ST och Mondeo ST 220 har också blivit väl mottagna av 
    media runt om i Europa.
    "Dessa försäljningsframgångar bekräftar att kunder 
    förstår och tycker om vår strategi för prestandbilar 
    med ST-serien. Vi är också väldigt glada att efterfrågan 
    överträffat våra förväntningar," kommenterade 
    Stephen Odell, Vice President Marketing, Sales and Service, för Ford 
    Europa. 
    
   
  
  06-01-31 Subaru 
    Forester utnämnd till Tyskland pålitligaste bil
    
 
    
    Årets TÜV Auto-rapport 2006 för 3 år gamla bilar gav 
    Subaru Forester en 1:a plats
    TÜV är Tysklands motsvarighet till Svensk Bilprovning. TÜVs 
    rapport är en utvärdering av 7,6 miljoner testade bilar av 200 olika 
    modeller. Testerna gjordes under 2005 och innehåller bilar som är 
    3-11 år gamla.
    
    Endast 3 % av de Subaru Forester som testades hade något fel överhuvudtaget, 
    vilket säkrade Subarus tredje 1:a plats efter Legacy (1999) och Justy 
    (2001). 
    Subaru Forester följdes av Mazda Demio och Toyota Yaris på en delad 
    andra plats och Porsche 911 och Toyota Corolla på en delad fjärde 
    plats. En annan Subaru, nämligen Legacy, tog en delad sjunde plats tillsammans 
    med Mercedes SLK.
    Subaru Forester säljs i Sverige med två motoralternativ. Dels en 
    2,5-liters Boxer 4:a med turbo som ger en acceleration från 0-100 km/tim 
    på 5,9 sekunder. Dels en 2,0-liters Boxer 4:a på 158 hk.
    
    Säkerheten också i topp
    Det är inte bara kvalitet och pålitlighet som är i topp utan 
    även säkerheten hör till de allra bästa. Det Australiensiska 
    NCAP-testet, vilket är identiskt med det europeiska, testade i september 
    2005 4-hjulsdriva bilar. Subaru Forester var den enda bil som fick de maximala 
    5 stjärnorna.
    
    Subaru är världens största tillverkare av 4-hjulsdriva personbilar. 
    I allt högre grad följer konkurrenterna efter, vilket bevisar att 
    Subarus grundfilosofi, att den bästa väghållningen uppnås 
    om du har drivning på alla fyra hjulen, har varit den rätta.
    
    Men Subaru ligger ändå steget före konkurrenterna eftersom 
    både viktfördelning och tyngdpunkt är två andra variabler 
    som i väsentlig grad påverkar väghållningen. 
    Subaru har en överlägsen viktfördelning eftersom motor och 
    växellåda är centrerade i bilens mitt med symmetriskt axelavstånd 
    till respektive hjul. Och tyngdpunkten är lägre än normalt 
    eftersom bilarna har liggande Boxermotorer.
    
    
    Du kan läsa mer om Australiska NCAP på:
    
www.mynrma.com.au/2005_050927.asp 
   
  
  06-01-31 Två 
    nya Alfa Romeo stjäl showen på Genève-salongen 
    Alfa Spider och Alfa 159 Sportwagon
    Alfa Romeo har en stolt tradition när det gäller att presentera 
    spännande bilnyheter på den internationella bilsalongen i Genève. 
    Årets salong går helt i den andan  Alfa Romeo premiärvisar 
    nya Spider och nya Alfa Romeo 159 Sportwagon. Det kommer att bli trängsel 
    i Alfas monter i år också
    
    Alfa Romeo 159 Sportwagon  succén i steg två
    Med nya 159 har Alfa Romeo tagit bilvärlden med storm. Lovorden har haglat 
    från motorpressen och Alfisti runt om i världen har fått 
    något saligt i blicken i väntan på att den skall nå 
    bilhallarna.
    
    Nu kommer steg två i succén Alfa 159  nya Sportwagon. Återigen 
    har Alfas designers lyckats kombinera bländande elegans med praktisk 
    funktion. Alfa Romeo 159 Sportwagon erbjuder sportvagnens prestanda och vägegenskaper 
    plus utrymmena och flexibiliteten hos en högklassig herrgårdsvagn. 
    Sportwagon är exakt lika lång som sedanversionen  4.660 mm.
    
    De vackra linjerna bygger vidare på 159 Sedanens formgivning, signerad 
    Italdesigns Giorgetto Giugiaro i samarbete med Alfa Romeo Styling Centre. 
    Bakpartiet ger ett intryck av coupé med sina väl avvägda 
    proportioner. Taklinjen och takspoilern ger en sportig touch och 159 Sportwagon 
    undviker den påbyggnadskänsla som är vanlig på vissa 
    kombimodeller.
    
    Alfa Romeo 159 Sportwagon kommer att erbjudas med samma motorer och drivlinor 
    som 159 Sedan. Det innebär tre bensin JTS-motorer: 1,9 JTS på 160 
    hk, 2,2 JTS på 185 hk och 3,2 V6 JTS på 260 hk. Som världsledare 
    på dieselteknologi erbjuder Alfa Romeo sina magnifikt snåla och 
    starka JTD Multijet turbodieselmotorer: 1,9 JTD M på 150 hk och den 
    grymt starka 2,4 JTD M 20V på hela 200 hk.
    
    Alfa Romeo 159 Sportwagon har samma höga säkerhetsnivå som 
    159 Sedan, vilken nyligen erövrade toppbetyget fem stjärnor i Euro 
    NCAP:s krocktest. Bilen kan fås med så många som åtta 
    krockkuddar varav sju är standard. Alfa Romeo 159 premiärvisas i 
    Sverige på Stockholms Bilsalong 1-9 april
    
    Nya Spider  arvtagare i en klassisk tvåsits sportbilstradition
    Nya Alfa Romeo Spider blir den andra fixstjärnan i Alfa Romeos Genève-monter. 
    En muskulös, flärdfull roadster som återkallar minnet av Alfa-klassiker 
    som Giulietta Spider från 1950-talet via Duetto, Spider Veloce och 1990-talets 
    Alfa Spider. Nya Spider kommer med kraftfulla motorer och hög teknisk 
    nivå.
    Måtten är generöst tilltagna: bredden är 1.830 mm, längden 
    4.396 och höjden (något mer modest) 1.367 mm.
    
    Designen är Alfa Romeo i koncentrat. En lång slank motorhuv med 
    de typiska huvvecken, accentuerad midja och ett aggressivt bakparti med elaka 
    bakljus och fyra feta avgaspipor.
    
    Om exteriören är lockande så är kupéns interiör 
    rent insmickrande med utsökta materialval och mycket hög utrustningsnivå. 
    Alfa Spider kan fås med endera den 2,2-liters JTS-motorn på 185 
    hk eller den kraftfulla V6:an på 3,2 liter och 260 hk.
    
    Gemensamt för de båda nyheterna från Alfa Romeo är den 
    höga tekniska nivån och den påkostade chassikonstruktionen. 
    Båda har högt monterade dubbla triangellänkar fram med bärande 
    komponenter i aluminium samt en avancerad multilänkkonstruktion bak. 
    Båda kan också fås med Alfa Romeos sofistikerade fyrhjulsdrift 
    Q4 i kombination med den 3,2-liters V6:an.
    
 
     Nya Alfa Romeo Spider ger ett 
    kompakt och muskulöst
    intryck trots väl tilltagna dimensioner
   
  
  06-01-25 Subaru 
    Legacy får högsta betyg i krocktest och vinner priset 
    som Säkraste bilval
    Subaru Legacy 2006 års modell får priset som Top Safety 
    Pick Gold i amerikanska IIHS stora krocktest. IIHS (Insurance Institute 
    for Highway Safety) är en oberoende organisation som årligen genomför 
    stora krocktester för att hjälpa konsumenterna att göra det 
    bästa bilvalet ur säkerhetssynpunkt. Subaru Legacy 2006 års 
    modell har i dagarna mottagit priset som Säkraste bilval 
    Top Safety Pick Gold, vilket är det högsta betyg en 
    bil kan få av IIHS. IIHS krocktestar frontalkrock, sidokrock och krockar 
    bakifrån. Testerna utförs i farter som vida överstiger de 
    som rekommenderas enligt den federala säkerhetsstandarden, Federal Motor 
    Vehicle Safety Standards. Frontalkrockar testas i 65 km/tim, sidokrockar i 
    50 km/tim och krockar bakifrån i 32 km/tim.
    
    Efter att testerna var genomförda valde man ut 10 bilmodeller som fick 
    tävla om titeln Säkraste bilval. Subaru Legacy och Saab 9-3 utsågs 
    till vinnare av det prestigefyllda
    Top Safety Pick Gold. Det är också värt att nämna 
    att detta är första gången två mellanklassbilar har 
    fått högsta betyg i samtliga deltester.
    Mer information om testerna och om IIHS finns på  
www.iihs.org
   
  
  06-01-23 Framåt 
    för Suzuki  största märke i Danmark
    Suzuki är på stark frammarsch. 2005 blev Suzuki mest sålda 
    bilmärke i vårt södra grannland Danmark. Under 2005 sålde 
    Suzuki 2.010.000 bilar globalt vilket är rekord för märket. 
    Ungefär hälften av dessa tillverkades i Japan och resten vid Suzukis 
    andra anläggningar världen över. I Europa sålde Suzuki 
    234.481 bilar vilket innebär en ökning med 14,7 procent.
    
    Suzuki har under flera år stärkt sin ställning i Danmark där 
    den har en oberoende distributör (som i Sverige). Køge Andersen 
    Motor A/S petade 2005 ner Peugeot från tronen som det största märket 
    på marknaden. Suzuki sålde i Danmark 15.266 bilar under året. 
    Trea på listan i Danmark efter Suzuki och Peugeot placerade sig Volkswagen.
    
    Bäst sålde Suzuki Alto följd av Ignis, Liana och Swift men 
    även nya Grand Vitara har sålt bra.
    
    I Sverige sålde Suzuki Autoimport 2.615 bilar vilket var ungefär 
    100 bilar färre än 2004. En bidragande orsak var att tillgången 
    på nya Swift var begränsad på grund av stor efterfrågan 
    i hela Europa samt att volymmodellen Grand Vitara fick modellskifte
  
 
  
  06-01-19 Ford 
    passerar 4 miljoner tillverkade Focus 
    Valencia/Köln, 19 januari, 2006 - Ford Focus, en av Europas mest populära 
    bilar passerade ytterligare en milstolpe idag när 4 miljoner tillverkade 
    bilar uppnåtts och en 4-dörrars Focus 2.0 TDCi sedan i färgen 
    Colorado Red kördes av bandet i tillverkningsanläägningen i 
    Valencia i Spanien.
    
    Ford Focus såldes i 442.000 exemplar under 2005 och tillverkas också 
    i Saarlouis i Tyskland och S:t Petersburg i Ryssland. Utanför Europa 
    tillverkas Ford Focus i USA, Kina, Taiwan, Philippinerna och Sydafrika. Fler 
    än 5 miljoner Focus har sålts globalt och bilen var bl.a världens 
    mest sålda bilmodell 2001 och 2002.
    
    I de fyra miljoner tillverkade Ford Focus räknas inte in Focus C-MAX 
    som tillverkats i 370.000 exemplar sedan introduktionen 2003.
    
    Tillverkningen av Ford Focus startades i Valencia och Saarlouis 1998. Under 
    2002 startades tillverkning av Focus i en ny fabrik i S:t Petersburg, den 
    enda fabriken i världen som bygger alla fyra karossversioner, 3- respektive 
    5-dörrars kombisedaner, 4-dörrars sedan samt Herrgårdsvagn. 
    Under 2005 sattes nytt produktionsrekord i fabriken i S:t Petersburg när 
    man tillverkade över 33.000 bilar med tre skift. För att möta 
    den starka efterfrågan på Focus ökar tillverkningsanläggningen 
    i S:t Petersburg under januari ytterligare och kommer nu kunna tillverka 60.000 
    bilar.
    
    På fabriken i Saarlouis, en av Fords mest produktiva anläggningar 
    i Europa tillverkade de 6.800 anställda förra året inte mindre 
    än 422.800 Ford Focus och Focus C-MAX. I juni 2005 hade fabriken tillverkat 
    10 miljoner bilar och firade 35 år som tillverkningsanläggning.
    
    Tillverkningsanläggningen i Valencia tillverkar inte bara Focus utan 
    även Ford Fiesta, Ka samt Mazda 2 vilket gör fabriken till Fords 
    mest flexibla tillverkningsanläggning i Europa.
  
 
  
  06-01-10 Nya 
    Ford S-max förstärker Fords Europeiska produktprogram 
    Sportigt utseende och fina köregenskaper i kombination med maximalt utrymme 
    - detta är nya Ford S-MAX Köln, Tyskland 10 januari - Ford Europa 
    bekräftade idag namnet på den populära konceptbilen SAV. Bilen 
    kommer kallas Ford S-MAX för att indikera att den förenar både 
    sportigt utseende, enastående körkvalitet med flexibel och rymlig 
    interiör.
    
    Ford S-MAX är en ny modell i Fords Europeiska produktprogram som bygger 
    vidare på framgången med C-MAX och är positionerad mellan 
    Ford Mondeo herrgårdsvagn och 7-sitsiga Ford Galaxy. S-MAX kommer att 
    byggas tillsammans med Ford Mondeo och helt nya Ford Galaxy vid Fords tillverkningsanläggning 
    i Genk i Belgien. Priser på nya S-MAX kommer att avslöjas i samband 
    med lansering till kund i mitten på året.
    
    Närmare detaljer och tekniska specifikationer kommer släppas i samband 
    med bilens officiella introduktion på Geneves bilsalong i mars.
    
    
Ett nytt namn för en ny typ av bil
    Nya Ford S-MAX visar potentialen inom storbilsklassen för en otraditionell 
    bil med tre sätesrader med en profil, proportioner och utseende som kombinerar 
    den traditionella herrgårdsvagnen och en MPV. Kunder till S-MAX kommer 
    att kunna specificera bilen med antingen två eller tre sätesraders 
    version av det nya Ford Fold Flat System (FFS) och med 5 eller 5+2 sätes 
    konfiguration.
    
    
Ford formgivning och teknik
    Med Ford S-MAX och helt nya Ford Galaxy utökar Ford sin produktutbud 
    i storbilsklassen avsevärt. För att göra detta har Ford helt 
    själva svarat för utvecklingen av dessa modeller till skillnad från 
    det joint venture som ledde till framtagandet av mycket framgångsrika 
    första generationen Ford Galaxy. S-MAX är den första produktionsmodell 
    från företaget som använder sig av element av Fords nya formspråk 
    "Kinetic Design" som först visades i konceptbilen Iosis på 
    Frankfurts bilsalong 2005.
    
    
Tillverkning i Belgien
    Nya Ford S-MAX kommer att tillverkas i Genk i Belgien, en fabrik som annars 
    är Mondeos "hem", och som nu genomgår ett investeringprogram 
    på 715 miljoner Euro för att primärt installera ett nytt flexibelt 
    tillverkningssystem.
    
    Mer än 12 miljoner bilar har byggts i Fords fabrik i Genk sedan den öppnade 
    1964. Den belgiska fabriken är också en av de mest moderna fabrikerna 
    i Europa och har varit en hörnsten i Fords "lean manufacturing" 
    strategi. Genk kommer också att producera nästa generations Mondeo 
    från 2007. 
    
  
 
  
  06-01-03 
    SUBARU - Sveriges snabbast växande bilmärke!
    2005 blev ett mycket bra bilår för SUBARU.
    

    I december ökade SUBARU sin försäljning i Sverige med 66,17 
    % (442 bilar) jämfört samma period förra året, och totalt 
    ökade försäljningen på hela året med 41,53 % (2958 
    bilar). Trots att totalmarknaden sjönk i december med - 2,07 % gick japanska 
    SUBARU mot strömmen.
    Torbjörn Lillrud, VD för SUBARU-importören International Motors 
    Nordic, säger att huvudanledningarna till den kraftiga ökningen 
    är ett utbyggt återförsäljarnät (tack vare det nya 
    gruppundantaget), kraftfull marknadsföring och dokumenterade kvalitetsprodukter 
    med 4-hjulsdrift som standard.
    Aldrig tidigare har SUBARU haft en sådan stark position på den 
    svenska bilmarknaden. Svenska konsumenter efterfrågar bilar med hög 
    driftstillförlitlighet och säkra vägegenskaper med mycket god 
    framkomlighet.
    
    
Designen
    Samtidigt har fabriken (Fuji Heavy Industries) satsat stort på designen 
    av de nya modellerna, något som är oerhört viktigt på 
    den så kraftigt konkurrentutsatta europeiska bilmarknaden. 
    Den tekniska designen gör fortfarande SUBARU till en unik biltillverkare. 
    Symmetrisk 4-hjulsdrift i kombination med Boxermotor.
    
    
Toyota
    Japanka biltillverkaren Toyota köpte i höstas 8 % i Fuji Heavy Industries. 
    Dessa 8 % är en del av de 20 % som GM tidigare ägde. Resterande 
    12 % köpte Fuji Heavy Industries själva tillbaka. 
    Detta säger Torbjörn Lillrud är ett välkommet besked. 
    Toyota är en stark delägare som ligger långt fram inom en 
    mängd områden. 
    Några detaljer om samarbetet har ännu inte meddelats.
    
    
Nya SUBARU B9 TRIBECA
    SUBARU kommer senare i år att lansera en helt ny bilmodell på 
    den svenska marknaden. SUBARU B9 TRIBECA som är en crossover mellan en 
    MPV och en SUV.
    B9 TRIBECA kommer att finnas som både 5-sitsig och 7-sitsig.
    Precis som övriga modeller i Subarus modellprogram har B9 TRIBECA symmetrisk 
    4-hjulsdrift och Boxermotor.
    Bilen kommer att premiärvisas på Stockholm Bilsalong i april 2006. 
    (Se bifogade bilder)
    
    * Enligt Bil Swedens statistik över nyregistrerade bilar är Subarus 
    Sveriges snabbast växande bilmärke andra halvåret 2005.
    
www.imsverige.se