Roadracing 2005
  
   
  
 
05-12-14 Freddy Papunen mixar 
Superstock 600 SM med VM.
Norrtäljebon Freddy Papunen säkrade 
SM titeln i roadracingens kungaklass, Superstock 600, med en marginal på 
bara några tusendels sekunder i samband med STCC finalen på Mantorp 
Park i september efter ett av de mest rafflande heat som körts i Sverige. 
Det blev bara några dagars avkoppling efter den framgången innan arbetet 
med säsongen 2006 inleddes på allvar.
- Så här är det ju inom motorsporten. Tillsammans med mitt team, 
caWalli, så började vi egentligen redan tidigt i somras att blicka 
fram emot 2006. Med framgångarna från i år i ryggen så 
känns arbetet något lättare än normalt, berättar Freddy 
Papunen som har stora ambitioner för sin fortsatta karriär.
Freddy körde internationell roadracing redan under 2002 och har fått 
känna på flera av de stora banorna ute i världen.
- Visst vill jag ut i världen och köra VM men jag har också mina 
sponsorer och många fans här hemma varför det blir ett successivt 
inträde i VM. Jag kör hela SM serien och hoppas att kunna försvara 
mitt SM guld samtidigt som jag kommer att köra några VM tävlingar 
i Johan Stigefelts VM team. Det är bättre att åka ut med rätta 
förutsättningar i ett par VM tävlingar och visa vad jag kan än 
att sikta på fler tävlingar med lägre budget. Min förhoppning 
är att kunna satsa helhjärtat på VM 2007 men jag blir inte ledsen 
om det i stället blir under 2008, säger Freddy som har fullt upp med 
olika sponsoraktiviteter, fysisk träning för att komma bättre förberedd 
än någonsin till nästa säsong samt det så viktiga arbetet 
med att säkerställa en tillfredsställande budget. Dessutom så 
pågår förberedelser för tester under januari och februari 
tillsammans med Stigefelt för att lära känna de Honda motorcyklar 
som man kör med i VM sammanhang.
- Jag är mycket glad över att vårt samarbete fortsätter och 
ser fram emot en framgångsrik säsong med Freddy nästa år 
igen. Speciellt trevligt är ju att Freddy på allvar kommer att fortsätta 
sin utveckling genom att köra några VM deltävlingar vilket blir 
en bra förberedelse för framtiden. För att skapa lite extra atmosfär 
runt Freddy så gör vi som man gör inom cykelleden och klär 
upp Freddy i en gul ledaroverall för att visa att han är mästaren. 
Även Jimmi Lindén fortsätter i teamet och jag är fullt övertygad 
om att han kommer att slå igenom på allvar nästa år, kommenterar 
Joakim Wiedesheim som är teamchef för Team caWalli.
Lidköpingsbon Jimmi Lindén gjorde sin första säsong i Superstock 
600 under 2005 och genomgick en utveckling i rätt riktning. Jimmi, som fyller 
20 år i september 2006, började plocka SM poäng vid den fjärde 
deltävlingen efter en trevande inledning och nådde som bäst en 
nionde plats på Ring Knutstorp i augusti innan han sedan tvingades avbryta 
säsongen med en skadad handled.
- Jag har lärt mig mycket i år och har fått ett helt annat självförtroende. 
Tyvärr så skadade jag handleden och kunde inte åka de tre avslutande 
tävlingarna men det är bättre att läka skadan ordentligt för 
att sedan komma tillbaks än att åka halvskadad och kanske förvärra 
problemen. Det skall bli spännande att köra de nya Honda motorcyklarna 
nästa år med lite mer effekt och bättre väghållning. 
Om allt fungerar som det skall så siktar jag på att slå mig 
in i topp tio i mästerskapet, säger Jimmi.
Ytterligare information om Team caWalli http://www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm 
05-07-31 Nordic Superbike
Nordic Superbike som är Scandinavian Opens riktiga 
tungviktsklass regerades av Jerker Axelsson. Efter att ha kört sin första 
regnträning på tio år på morgonen så var han helt 
outstanding i det regnvåta föret på racet. Christer Miinin som 
är erkänt snabb i regn fick den här helgen se sig rejält slagen 
av den forne sm-vinnaren i Supersport 600. Axelsson satte direkt från start 
upp ett tempo som ingen kunde matcha och drog ifrån för varje varv. 
Men det kunde slutat med noll poäng efter att ha krokat i hop med en varvad 
förare. Jerker tvingades köra ut i gräset med sex varv kvar att 
köra. Mirakulöst nog lyckades ha ta sig in på banan igen och var 
då passerad av Miinin. Men två varv senare var han uppe i ledning 
igen och passerade målflaggan med över sex sekunders segermarginal. 
Om han siktar på comeback - Njaäe, Det är roligt att få 
köra lite i bland säger MC-handlaren från Trollhättan, Jerker 
Axelsson.
Anders "Petjo " Lilja som startade 
från fjärde startposition i första ledet och kraschade bort segerchansen 
i ejeskurvan efter ett framhjulssläpp på tredje varvet. Jan Greven 
var med och slogs om tätpositionerna men fick slå av påtakten 
då fästet inte räkte till i vätan och slutade sjua bakom 
Michael Lorentzon, 5:a och Marcus Wictorsson som slutade 6:a. Kim Raes gick i 
mål på sista pallplatsen ca 14 sek bakom Miinin. Bäste norrman 
blev Trond Lervik som slutade 4:a efter en helg fylld av krascher. Åtta 
förare av 32 fick aldrig se målflaggan och först ut var Marcus 
Nilsson som kraschade redan i startkurvan.
1) Jerker Axelsson, S, 00:19:45.793
2) Christer Miinin, S, +0:06.392
3) Kim Raes Jensen, DK, +0:20.148
4) Trond Lervik,N, +0:30.901
5) Michael Lorentzon, S, +0:32.394
Raceresultat 
05-06-06 Jimmy Lindström 
följde upp krasch i 200 km/tim med en femte plats i Tyska Superbike
Södertäljeförare Jimmy Lindström, 
som tävlar i Superbike i det Tyska mästerskapet för Kawasaki Docshop 
Racing, körde i dag en deltävling på Ungerska Pannoniarig med 
blamdat resultat.
Det första tidskvalet kördes i cirka 30 gradig värme på den 
svårkörda banan och Jimmy var riktigt nöjd med att ha noterat 
den femte snabbaste varvtiden.
- Vi fick ett rejält kvitto att vi nu har farten för att finnas med 
i den absoluta toppen. Den Tyska Superbikeserien är världens hårdaste 
serie efter VM så det var ine utan att framfarten väckte en viss uppståndelse, 
berättar Jimmy som körde det första passet med kvaldäck. Reglementet 
tillåter att en förare använder maximalt 8 däck under en 
tävlingshelg och Jimmy valde att köra på normala racingdäck 
i det andra kvalpasset för att ställa in sin Kawasaki för race 
i stället.
- Vi trodde att temperaturen skulle stiga men i stället så sjönk 
kvicksilvret till cirka 25 grader vilket innebar att det var några förare 
som presterade bättre varvtider i det andra passet men jag är ändå 
mycket nöjd med att starta från en 10;e startposition och bara 0,9 
sekunder bakom tvåan på gridden, berättade Jimmy inför det 
första heatet.
I det första heatet gjorde Jimmy en mycket bra start och avancerade snabbt 
till en femte plats och var på väg att närma sig förarna 
där framme när bakhjulet plötsligt driftade och Jimmy kom utanför 
banan på blött gräs.
- Det bara släppte men jag räddade situationen och var på väg 
ut på banan igen men fick väja för andra förare så 
det blev en tur ut i en sandfålla innan jag kom upp på banan igen, 
förklara Jimmy som sedan satte högsta tempo för att jaga placeringar 
och mästerskapspoäng. Nu gick det lite för fort och däckens 
kvalitet var inte de bästa när Jimmy körde omkull i 200 knyck.
- Det gick fort men jag klarade mig helskinnad även om jag är rejält 
blåslagen över hela kroppen. Även om det läter konstigt så 
var jag mycket nöjd trots kraschen för vi visade åter på 
att vi kan vara med och fightas om platser långt fram, sa Jimmy innan det 
var dags för det andra heatet där Jimmy åter fick en mycket bra 
start från sin tionde startposition. Ut ur första kurvan var Jimmy 
sexa för att en stund senare avancera till femte plats där han blev 
invecklad i mycket tät racing med några förare.
- Det var mycket tufft men jag lyckades inte ta mig längre fram utan slutade 
som femma i mål vilket är oerhört bra i dessa sammanhang, kommenterar 
en lycklig Jimmy som tog den bästa placering som en Kawasaki förare 
uppnått i mästerskapet och dessutom var först över mållinjen 
av de förare som kör på Pirelli däck.
- Det blev en härlig helg. Jag hade som målsättning att komma 
upp i topp fem i heat och den målsättningen har jag nu infriat. Hela 
teamet har tagit ett stort steg framåt under dessa dagar så nu vågar 
jag höja målsättningen till att nå någon pall plats. 
Vi har potentialen och ser möjligheterna, avslutar Jimmy som nu laddar för 
nästa deltävling som körs på Nürburgring om två 
veckor.
www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm 
 
05-05-24 Jimmy Lindströms 
tävlingssäsong i tyska Superbike Mästerskapet startade med mästerskapspoäng.
Efter en intensiv testperiod inför 
säsongen så laddade Jimmy Lindström upp med att köra Supermotard 
i den första deltävlingen av Beviks Supermotard Cup. Utan att ha kört 
hojen en enda meter så lyckades Jimmy placera sig på en fin fjärdeplats 
i 450 klassen och det var så roligt tyckte Jimmy att det kan bli fortsättningen 
även i denna sport.
Allvaret för Jimmy i år är det tyska Superbike Mästerskapet 
där den inledande deltävlingen kördes på EuroSpeedway i Tyska 
Lausitz. Jimmy har i år bytt MC märke och team och tävlar numera 
för Kawasaki Docshop Racing.
Helgen inleddes med träning under fredagen där man inte hittade riktigt 
rätt i inställningarna på Jimmys kraftfulla Kawasaki Ninja ZX10R 
utan det blev en hel del funderande och justerande inför det första 
kvalpasset på lördagen där man snabbt konstaterade at man nu var 
på väg att hitta rätt inställningar.
- Nu kändes det riktigt bra och vi lade på kvaldäck för att 
sätta en snabb kvaltid. Dessvärre hamnade jag bakom en annan förare 
som förstörde mitt snabbaste varv så jag fick nöja mig med 
en 13:e kvaltid i detta pass, berättar Jimmy.
När det var dags för det andra kvalpasset så kom regnet och det 
var omöjligt att förbättra varvtiden. Jimmy passade i stället 
på att för första gången köra Kawan på regn med 
ett gott resultat.
Det fortsatte att komma regn och en timma före start av det första heatet 
på söndagen så var banan våt.
- Det var en knivig situation. Det var för torrt för att köra på 
regndäck så precis före start var jag och min däcktekniker 
ense om att försöka med intermidium däck fram för att säkerställa 
styrförmågan och slicks bak, kommenterade Jimmy däcksvalet.
Jimmy inledde sedan heatet på ett enastående sätt genom att passera 
hela 10 förare i de första kurvorna och låg trea i fältet. 
En stund senare tvingades han att släppa förbi Jörg Teuchert samtidigt 
som han fick svårt med sikten i vattensprutet.
- Jag chansade inte utan släppte ett par förare till men kände 
att jag var bra med. Efter 8 varv hade jag tappat det mesta av fästet i framdäcket 
och jag var också av banan vid något tillfälle och föll 
tillbaks till en 11:e plats. Men jag gav inte upp utan kunde plocka ett par förare 
i slutet efter några sena inbromsningar, kommenterade Jimmi sitt debutrace 
där han flaggades av som 9:e förare i mål och säkrade därmed 
7 fina mästerskaps poäng.
I det avslutande heatet för helgen så gjorde åter Jimmy en fin 
start från sin 13:e startposition och avancerade några platser i inledningen 
och hade bra kontakt med ledarklungan när plötsligt växlingsreglaget 
gick sönder så det var bara för Jimmy att vika åt sidan 
och bryta tävlingen efter fyra varv.
- Det kändes försmädligt men inget att göra åt. Jag 
tycker att jag fått ett kvitto på att vi är på rätt 
väg samt att jag har tempot i kroppen för att finnas med långt 
framme. Både jag och min teampersonal har lärt oss mycket denna helg 
och jag är fullt övertygad om att vi tillsammans kan förbättra 
oss på flera punkter, avrundar Jimmy som också fick mycket beröm 
från sitt team.
Nu väntar nya tester inför nästa tävling som körs på 
Pannoniaring i Ungern den 5 juni.
Resultat och tabell: www.sportinformation.com/Motor/Resultat/superbikeidm.htm 
 
 
05-04-27 Jimmy Lindström 
laddad för säsongspremiär i tyska Superbike serien
Roadracing föraren Jimmy Lindström 
från Södertälje är hemkommen efter det sista stora testet 
inför premiären i Tyska Superbike mästerskapet. Samtliga förare 
i det tyska mästerskapet var i helgen på Euro Speedway i tyska Lausitz 
för en gemensam test och mediadag.
- Tyvärr blev det inte riktigt som vi hoppats. Vi kunde inte köra under 
lördagen eftersom man höll på att bygga om banan för nästa 
helgs DTM där arrangören i sista stund bestämt att ändra en 
kurva på banan. Nu fick jag cirka 50 minuters effektiv tid på banan 
under söndagen så vi fick inte provat allt som vi planerat, berättar 
Jimmy som nu laddar inför seriens premiär som körs just på 
Euro Speedway den 15 maj.
Hans team, Kawasaki Docshop Racing, strör dock lovord redan nu om sin förares 
prestationer så här långt.
- Vi blev rejält överraskade över Jimmys framfart. Han noterade 
femte snabbaste tid under testet trots att han aldrig tidigare varit på 
banan. Michael Schulten, Honda, var i en klass för sig själv denna dag 
med en varvtid på 1.42.7 som bäst men sedan var det fyra förare 
som låg väldigt tätt. Christian Kellner, Suzuki, 1.44.1, Andreas 
Hahn, Kawasaki, 1.44.5, Martin Bauer, Honda, 1.44.8 och så Jimmy Lindström 
som körde på samma tid med vår Kawasaki. Efter dessa var det 
ett gap på fem tiondelar till nästa klunga som anfördes av Ralf 
Waldman på en Honda. Jimmy, eller Psycho som han kallas numera, 
har imponerat på oss under de tester som vi hunnit genomföra och vi 
ser verkligen fram mot en säsong som kan bli överraskande bra, säger 
teamets talesman.
- Det är ju trevligt att de gillar vad jag gör och jag måste framhålla 
att vi snabbt har fått ett mycket fint samarbete. De är verkligen professionella 
i allt som de gör. Jag vet att går att krama ut mer ur Kawan och jag 
brukar ju vara som bäst när det gäller men det är verkligen 
inga lätta förare jag har att tampas med. Mot bakgrund av vad vi åstadkommit 
så här långt så ser jag stora möjligheter att ta en 
topp fem placering redan i premiären så jag är glad och nöjd 
så här långt, avrundar Jimmy som nu får det lugnt några 
dagar innan den mentala uppladdningen inför racet börjar.
Samlad information samt foton om Jimmy Lindström i Kawasaki Docshop Racing 
finns att hämta på webbadressen: www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm 
 
 
05-04-19 Roadracing Endurance 
premiär
Till helgen har långloppserien ERF 
MC (Endurance Racing for Fun) premiär. Första racet körs på 
lördag den 23:e April på Falkenbergsbanan.
ERF-serien ökar i popularitet, hela 49 team är serieanmälda till 
årets säsong, flera helt nya team debuterar på lördag. Årets
serie består av 6 race på 4 olika banor. Tävlingarna är 
oftast 6 timmar långa, totalt skall 40 timmars tuff roadracing avverkas. 
För första gången beger sig ERF till Norge då en deltävling 
körs
på Mo i Rana i Juli, ett 10 timmars race. Flera norska team och förare 
deltar i ERF, så då är det tänkt att de på hemmaplan 
skall sätta svenskarna på plats. Övriga banor är Falkenberg, 
Scandinavian Raceway och Ring Knutstorp. 
Konkurrensen i ERF har hårdnat märkbart de senaste åren, det 
är inte ovanligt att det bara skiljer sekunder mellan teamen efter 6 timmars 
körning. För att att ha en möjlighet att vinna serien måste 
man plocka poäng i alla race. Trots det så är det oftast
så jämnt att serien sällan är avgjord förrän målflaggan 
faller i finalen.
Förra årets seriesegrare, Team Bröderna Hörberg, har i år 
tagit klivet vidare till STCC-cirkusens nya Superstock-klass. En av favoriterna 
i år är Team Allt i Däck, som förra året skördade 
full poäng-pott utom i en tävling då man gick omkull. Detta gjorde 
att man slutade på en andraplats och missade seriesegern. Men Allt i Däck 
är jagade av ett helt koppel av vassa konkurrenter som inte alls tänker 
skänka bort några pokaler. Det kommer att bli stenhårt i alla 
race.
ERF serien arrangeras tillsammans av de tre klubbarna Anderstorp Racing Club, 
Falkenbergs Motorklubb och Hyllinge Motorsällskap. Serien är egentligen 
två separata serier, en för Roadracing (ERF MC) och en för Banracing 
(ERF Bil). Serien är en viktig del av klubbarnas verksamhet då den 
ger förare och team av alla kategorier en möjlighet att tävla på 
lika villkor och till en förhållandevis billig ekonomisk insats. Både 
ungdomar och äldre mer erfarna förare tävlar tillsammans. Oftast 
medverkar också förare från andra, både nordiska och internationella, 
roadracing serier. Dels för att långlopp ger mycket körtid på 
hojen, men också för att stämningen i ERF är trevlig och 
familjär, Endurance Racing for Fun.
Tävlingskalender ERF MC 2005
23/4 Falkenberg Motorbana (Premiär)
6/5 Scandinavian Raceway
17/7 Mo i Rana, Norge
17/9 Ring Knutstorp
1/10 Scandinavian Raceway
15/10 Ring Knutstorp (Final)
 
05-03-29 Jimmy Lindström 
fortsätter uppladdningen inför årets Superbike säsong
Jimmy Lindström lämnade Södertälje 
och åkte i stället till Spanien för fortsatta tester med sitt 
nya team Kawasaki Docshop Racing under förra veckan. Förutsättningarna 
för Jimmy var inte de bästa då han legat i influensa och var fortfarande 
matt i kroppen när han gav sig ut på banan i Albacete på måndagen.
- Det kändes direkt att jag legat däckad ett tag men sådant glömmer 
man så fort det ges tillfälle att vrida på gashandtaget och jag 
var ju åksugen som bara den, berättar Jimmy som för första 
gången nu skulle testköra den riktiga race versionen av den Kawasaki 
Ninja ZX 10R som han skall tävla med i det tyska Superbike mästerskapet 
samt vid några tillfällen i också i VM.
- Teamet har nästan alla racedelar på plats och det märktes direkt 
när jag körde ut. Hojen är riktigt grym med sina 180 hästars 
effekt på bakhjulet. Det är ingen lätthanterad motorcykel att 
köra och det krävs att alla inställningar är optimala om jag 
skall ha ner effekten i asfalten utan att det bara spinner i väg. Det blev 
två intensiva men jobbiga dagar på Albacete innan andra omständigheter 
gjorde att vi inte körde under onsdagen utan flyttade i stället ner 
till Cartagena för att avsluta veckan där och för att kunna jämföra 
resultatet av utvecklingen efter de tester vi gjorde där i februari, säger 
Jimmy som kunde konstatera att hans personliga varvrekord på banan förbättrades 
efter de 80 varv som han körde.
- Mina varvtider kunde kanske varit lite bättre om jag inte känt mig 
så sliten men jag är mycket nöjd med vad vi åstadkommit 
så här långt. Jag börjar trivas riktigt bra på Kawan 
och har också ganska klart för mig vilka förändringar som 
behövs för att det skall gå riktigt fort. Kawasaki har alltid 
haft en del problem med att få ner kraften i backen men jag tycker att vi 
är på rätt väg med att skapa en enhet mellan hoj och förare 
som fungerar, analyserar Jimmy.
Från hans team, Kawasaki Docshop Racing, kommer också massor av lovord 
och man säger rakt ut att man aldrig kommit så långt i arbetet 
med att få till ett fungerande koncept på så kort tid med någon 
förare tidigare vilket också höjer förväntningarna och 
pressen på Jimmy.
- Jag vill ju vinna så den pressen skapar jag nog själv men visst är 
det trevligt med uppskattning och med den proffsiga inställning som teamet 
har så är jag också övertygad om att vi skall genomföra 
en bra säsong, avrundar Jimmy som nu får vänta till den 23  
24 april innan testerna fortsätter. Då är samtliga förare 
i det tyska mästerskapet på Euro Speedway i tyska Lausitz för 
en gemensam test. Därefter hoppas teamet på att hinna med någon 
testdag på Pannoniaring i Ungern där den andra deltävlingen i 
tyska mästerskapet kommer att gå innan det är dags för premiären 
den 15 maj på Euro Speedway.
Samlad information om Jimmy Lindström i Kawasaki Docshop Racing finns att 
hämta på webbadressen: www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm 
 
 
05-03-07 Stigefelt byter VM-klass 
och satsar på egen talangfabrik
Roadracingföraren Johan Stigefelt varvar 
både upp och ned till årets VM-säsong. Han bildar ett helsvenskt 
Honda-team, Stiggy Motorsport, tillsammans med Stefan Folkesson för att tävla 
i VM-klassen SuperSport 600.
- Min dröm om ett eget team förverkligas. Planen är att ta in en 
ung svensk eller nordisk talang nästa säsong förklarar Johan Stigefelt, 
28, numer både förare och teamägare.
Det är således bl a en arvtagare som söks till Stiggy, som sedan 
VM-debuten 1997 kört totalt 94 Grand Prix i 250cc och 500cc-klasserna. Under 
de sammanlagt sex VM-säsongerna har han en handfull topp tio-placeringar, 
dock inga pallplatser.
Två VM-säsonger till 
Men innan han personligen lägger hjälmen på hyllan ska det bli 
minst två VM-säsonger till. Han ser stora möjligheter i den nya 
VM-klassen som han sökt sig till.
- I år är jag inte slagen på förhand som jag varit i MotoGP. 
Vi har ett starkt team, med bra och konkurrenskraftiga hojjar, vi har duktiga 
mekaniker och vi har en stark konstellation svenska sponsorer anförda av 
sportdrycktillverkaren Dark Dog bakom oss. - Världsklass, sammanfattar Stigefelt.
Förverkligar en dröm Bakom satsningen ligger flera års funderingar. 
Till en början var det ett eget MotoGP-team, sedan följde ett nordiskt 
VM-team för att slutligen landabi den konstellation som presenterades på 
måndagen i Stockholm.
- Målsättningen är att nästa år ta steget upp till 
SuperBike för mitt vidkommande, medan Stefan kör denna säsong för 
att nästa år frigöra sin kraft åt den tekniska ledningen 
av teamet.
- Då öppnas dörren för en ung svensk eller nordisk förare, 
som både har talang och de ekonomiska förutsättningarna med sig, 
förklarar Johan Stigefelt.
Största MC-satsningen
Enligt Stigefelt har inte någon motsvarande satsning gjorts inom svensk 
roadracing i modern tid. Varken avseende förare, team eller ekonomi.
- Jag har jobbat stenhårt med bygga upp teamet tillsammans med Stefan. 
Förhandlat med Honda och motortrimmare för att få fram ett konkurrenskraftigt 
material. Samt jobbat med att få ihop en i grunden svensk sponsorkonstellation 
bakom satsningen.
- I stort sett har vi rott allt i land även om vi är sent ute. Vi missar 
ju första VM-deltävlingen!
- Men jag är övertygad om att både jag, Stefan och Stiggy Motorsport 
kommer att få en bra VM-säsong, säger Johan.
Stefan Folkesson
För skåningen Stefan Folkesson, 33, blir det sista säsongen som 
elitförare. Stefan har under många år varit en av förgrundsgestalterna 
på hemmaplan i Veidec Trophy som körts parallellt med bilarnas STCC 
samt tävlat i EM i SuperSport 600. 
- För mig känns det kul att ta steget upp till VM innan jag trappar 
ner. I fjol ledde jag EM, men missade i sista EM-deltävlingen vilket innebar 
att jag blev fyra totalt, berättar han.
Han betraktar Stiggy Motorsport som ett mycket konkurrenskraftigt VM-team.
- Ingenting inhyrt, utan enbart egna saker. Bara det ger goda förutsättningar, 
menar han.
Stefan säger sig se fram mot VM-debuten den 3 april på Philip Island 
Australien. Eurosport direktsänder.
Kortfakta Stiggy Motorsport 2005
Förare och teamchef: Johan Stigefelt, 28 år, 94 GP-starter i 250cc 
och 500cc
Förare och teknisk chef: Stefan Folkesson, 33 år, 4 säsonger i 
SuperSport
600-EM, 4:a
I teamet ingår tre heltidsanställda mekaniker.
www.stiggy.com  
 
05-02-02 Jimmy Lindström 
väcker uppmärksamhet med sin framfart
Södertäljekillen Jimmy Lindström 
är mitt uppe i förberedelserna inför årets roadracing säsong 
där han skall köra Superbike i det Tyska mästerskapet för 
Kawasaki Docshop Racing.
Den första bekantskapen med sitt nya arbetsredskap, en Kawasaki Ninja ZX 
10R, och teamet gjorde Jimmy i mitten av december i Valencia. Sedan dess har förberedelserna 
mest bestått av hård fysisk träning och mental uppladdning i 
väntan på årets första riktiga test som avverkades på 
spanska Cartagena.
- Tiden går långsamt när man ser fram emot att åter få 
komma ut på banan så det var riktigt skönt att åter flyga 
ner till Spanien i helgen för två dagars test, säger Jimmy som 
väl framme möttes av kyla och regn.
- Det regnade på söndagsförmiddagen men sedan klarnade det upp 
och banan torkade. Det var dock lite för kyligt i luften för att få 
det där rätta greppet i däcken men det gick bra ändå. 
Tyvärr blev den totala test tiden på banan kortare än vad vi hoppats 
på efter en hel del avåkningar men totalt sett så är vi 
mycket nöjda, berättar Jimmy som väckte mycket uppmärksamhet 
bland media och alla de VM team som fanns på plats för sin snabbhet 
på banan.
Teamet får vänta ytterligare några veckor på att få 
de allra vassaste delarna från fabriken så Jimmy fick köra en 
motorcykel som är mycket standardbetonad.
- Jag hade väl ca 160 hästkrafter i min Kawasaki medan VM förarna 
har fått ut sina trim kit och har bortemot 200 hästkrafter men trots 
det så hängde jag med riktigt skapligt och åkte jämnt med 
de flesta på banan. Framför allt när jag fick på lätta 
magnesiumfälgar så sjönk varvtiderna med nästan en sekund 
och jag har aldrig åkt så fort på denna banan tidigare vilket 
tydligen imponerade. Min teampersonal berättade att det var många som 
undrade vem det var som åkte så fort och jag blev själv uppvaktad 
av tyska medier. Det kändes riktigt bra och får vi bara de rätta 
grejorna som skall ge mig ytterligare 20 hästkrafter så skall det gå 
riktigt fort, menar Jimmy bara var besviken över att det inte gavs tillfälle 
att testa de nya Pirelli däck som han kommer att åka på när 
det väl drar i gång på allvar. När Jimmy skulle åka 
ut för den testen i slutet på måndagen så skedde en olycka 
på banan och det blev inte utrymme för att köra efteråt.
- Det är sådant som händer. På det hela taget så är 
både jag och teamet mycket nöjda med vad vi åstadkommit så 
här långt och jag ser fram emot nya tester där vi kan sortera 
ut detaljerna för att vara riktigt väl förberedda till premiären 
som sker den 15 maj på tyska Euro Speedway Lausitz, avrundar Jimmy som har 
nästa ordinarie större test inplanerad till mitten på mars men 
som hoppas på att teamet kan klämma in ett par mindre testmöjligheter 
där emellan.
Samlad information om Jimmy Lindström i Kawasaki Docshop Racing finns att 
hämta på webbadressen: 
www.sportinformation.com/Motor/Media/lindstrom.htm
Sportinfo Lars G Nilsson  
05-01-27 
Norske Norvald Haaland gör entré hos Team caWalli
Nu blir det också Norskt i Team caWalli 
som fortsätter att bygga ut teamet inom roadracingen. Sedan tidigare är 
Freddy Papunen och Jimmi Lindén klara för start i årets SM för 
Superstock 600 som ersätter Supersport 600 som supportklass vid STCC helgerna 
och dessa båda får nu sällskap av den norske roadracingmästaren 
Norvald Haaland från Dale strax norr om Bergen.
- Vår ambition i teamet är att mixa potentiella vinnare med unga framtidsförare 
och med den besättning vi nu har så tycker jag att vi fått ett 
bra gäng. Freddy Papunen är fortfarande ung men kan absolut blomma ut 
i år och vara med i fighten om SM medaljerna, unge Jimmi skall få 
detta år på sig att utvecklas medan Norvald redan är en etablerad 
topp åkare, analyserar Joakim Wiedesheim som är teamchef hos caWalli.
Norvald Haaland började sin roadracing karriär 1996 och visade redan 
från början mästartakter. Nu vid 34 års ålder har 
han hunnit med att bli Norsk Mästare, provat på internationell racing 
på EM nivå samt varit med i den absoluta nordiska toppen i Supersport 
600.
- De senaste åren har jag kört Suzuki i Supersport 600 där jag 
är ganska nöjd med förra säsongen i Scandinavian Open, som 
är det Nordiska Mästerskapet. Totalt blev jag tvåa efter Anders 
Petjo Lilja som hade lite bättre material än vad jag själv 
körde på, berättar Norvald som till årets säsong byter 
både MC märke och team.
- Jag är oerhört glad för att få denna chans som också 
ger mig en behövlig nytändning. Team caWalli är välorganiserat 
med bra förare och stor kunskap. Jag tror att Freddy och jag kan överraska 
en hel del och stötta varandra under säsongen. Sedan är det ju 
speciellt inspirerande att Peter Lindén är involverad och kan dela 
med sig av allt det kunnande han besitter. Speciellt nu när jag också 
byter märke till Honda som jag tror kommer att vara riktigt vassa i år, 
säger Norvald som kört en hel del tävlingar i Sverige och är 
därmed väl förtrogen med de banor han skall tävla på 
i år.
- Det är egentligen bara Ring Knutstorp som jag inte tävlat på. 
Jag körde dock där en dag förra året när vi testade 
däck inför säsongen. Annars är Anderstorp min favoritbana 
vid sidan av vår egen bana uppe i Mo i Rana, avrundar Norvald som utnämner 
Freddy Papunen och Micke Nilsson som sina svåraste motståndare i årets 
serie där han själv siktar mot att finnas bland de tre främsta 
efter finalen på Mantorp Park i höst.
Närmst på programmet för Norvald står en resa till Göteborg 
och helgens MC mässa där han för första gången på 
allvar kommer att träffa sitt nya team och prova ut de teamkläder han 
skall bära under detta år.
Mer information om Team caWalli finns att hämta på Webbsite: www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm 
 
05-01-12 
Freddy Papunen klar för Team caWalli och Superstock 600
Team caWalli och Honda MC AB satsar gemensamt på roadracing och 
tävlingsklassen Superstock 600 vilken ersätter Supersport 600 som supportklass 
till STCC från och med innevarande säsong. Team caWalli är i full 
färd med att bygga ett team mixat med unga lovande förare och potentiella 
vinnare till årets säsong
- Efter att avtalet mellan oss och Honda blev klart så har vi fokuserat 
vårt arbete på att bygga upp teamet. Det är ju sedan tidigare 
klart att unge Jimmy Lindén kommer att köra för oss under denna 
säsong. Jimmy är en talang för framtiden men vi vill också 
ha förare som kan vara med och fightas om SM guldet och därför 
är jag mycket glad över att vi kunnat knyta Freddy Papunen till teamet, 
avslöjar teamchefen Joakim Wiedesheim.
Freddy Papunen bildade förra säsongen team tillsammans med Cralle Lindholm 
och Kawasaki Sweden där Cralle tog hem SM guldet medan Freddy belade sjunde 
platsen i sammandraget. Nu skiftar alltså Freddy både team och MC 
märke.
- Det kommer att bli spännande och jag ser verkligen fram mot denna säsong. 
Team caWalli är ett väletablerat team som har alla de resurser som behövs 
för att verksamheten skall fungera. Jag har haft ett mycket fint samarbete 
med Kawasaki men ser fram emot att få köra Honda denna säsong 
som ser ut att bli spännande. Ingen vet egentligen hur de olika MC märkenas 
maskiner kommer att fungera och det är mycket som pekar på att det 
kommer att bli många och intensiva fighter om segrarna med ett antal mycket 
vassa förare. Det tekniska reglementet gör också att det inte 
kommer att bli enbart fabrikspreparerade delar som fäller avgörandet 
utan nu får vi verkligen köra om placeringarna, berättar Freddy 
som har höga förväntningar inför säsongen och som hoppas 
kunna börja testa om bara några veckor när han fått de nya 
cyklarna. Till dess är det full fart med fysisk träning för att 
orka med en tuff säsong.
- Jag vill få tid att bli vän med cykeln och hitta de optimala inställningarna 
samt få så många mil som möjligt i kroppen innan premiären. 
Även om jag vet att det blir svårt så fokuserar jag allt mitt 
agerande på att ta hem totalsegern trots att det finns andra kvalificerade 
förare med samma ambition men det är bara att gasa och hålla sig 
på hjulen, skrattar en optimistisk Freddy.
- När nu förare som Cralle, Jimmy Lindström och Stefan Folkesson 
sannolikt inte kommer till start så är det många som vädrar 
morgonluft och vill upp i toppen, Freddy är helt klart en potentiell vinnare. 
Han är hungrig och ambitiös och har klara chanser så inriktningen 
får bli att hjälpa honom att klara det tryck som han lägger på 
sina axlar, analyserar Wiedesheim innan han ger sig i kast med att sy ihop ytterligare 
föraravtal inför premiären den 21  22 maj på Ring Knutstorp.
Mer information om Team caWalli finns att hämta på Webbsite: www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm