11-12-27 
        Svenska Rallyt och Ninetech ingår samarbete för Rally Sweden
        Svenska Rallyt AB och Ninetech AB, kunskapsföretag inom IT och digital 
        kommunikation, har ingått ett 4-årigt samarbetsavtal med start 
        i Rally Sweden 9-12 februari 2012.
         En riktigt fin julklapp!, säger Glenn Olsson, VD för 
        Svenska Rallyt AB. Tillsammans med Ninetech kan vi säkerställa 
        vår produkt och även vidareutveckla vårt event med kraftfulla 
        IT-verktyg med tillhörande digital kommunikationsplattform att verka 
        från. Vår stora ambition med Rally Sweden är att leverera 
        ett fulländat VM-rally. Med Ninetech på rallykartan kan vi 
        uppbringa hästkrafter och teknik i symbios.
        
        Rally Sweden är Sveriges största återkommande publika 
        evenemang med 45 miljoner tv-tittare från 195 länder och 200 
        000 besökare på plats.
        
        Ninetech, med kontor i Karlstad, Stockholm, Malmö, Göteborg, 
        Örebro och Växjö, ser stora möjligheter i engagemanget, 
        både genom att förbättra Svenska Rallyts digitala styrka 
        med lösningar och kunskap men även som en möjlighet att 
        stärka det egna varumärket.
        
        Ulf Sandlund, VD på Ninetech berättar:
         Att gemensamt få vara med att utveckla varumärke och 
        digital plattform för ett av Sveriges mest kända varumärken 
        är en stor ära. Vi ser tydliga kopplingar mellan Rally Swedens 
        utmaningar kring marknadskommunikation och IT och den riktning Ninetechs 
        erbjudande utvecklas. Vi tycker det ska bli mäkta kul att börja 
        jobba tillsammans!
        
        Fakta Rally Sweden 2012
        Rally Sweden är en av 13 deltävlingar i rally-VM, WRC. Tävlingen 
        har 45 miljoner TV-tittare från 195 länder och lockar årligen 
        220 000 besökare. 2012 avgörs Rally Sweden 9-12 februari. Start 
        och mål sker i Karlstad och den centrala serviceplatsen ligger i 
        Hagfors. I år kommer ett flertal sträckor även att avgöras 
        på norsk mark i trakterna kring Kongsvinger.
        
www.rallysweden.com 
        
        11-12-19 Richard Göransson 
        kör MINI i kungaklassen WRC i Svenska Rallyt 2012 
        Racingföraren Richard Göransson står inför sitt livs 
        utmaning. Han ska mäta sig mot världseliten i rally på 
        deras egen hemmaplan  i högsta klassen!
        
        Efter förra årets succé där Richard Göransson 
        kom tvåa i PWRC-klassen i Svenska Rallyt har han nu beslutat sig 
        för en ännu större utmaning, att köra i snabbaste 
        WRC-klassen. En utmaning han kanske ännu inte insett den fulla vidden 
        av.
        - Det här blir den största utmaningen i min karriär och 
        jag skulle ljuga om jag inte säger att jag är nervös. Jag 
        tävlade ju i rally för första gången för bara 
        drygt ett år sedan, säger Richard
        
        Richard kommer att köra en MINI John Cooper Works WRC i Svenska Rallyt, 
        en bil som drivs av det brittiska fabriksteamet Prodrive. Anledning till 
        att han gör det här säger han är för att bli 
        en bättre racerförare.
        - Jag har nu varit i toppen i racing under flera år och för 
        mig är det viktigt att jag fortsätter att utvecklas som förare, 
        och rally är ett sätt att göra det på. Jag lär 
        mig att improvisera mer, möta olika förhållanden på 
        ett bättre sätt och att snabbare kunna fatta rätt beslut. 
        Rally är fortfarande något helt nytt för mig och WRC är 
        det största man kan köra, det är rallyts Formel 1, säger 
        Richar
        
        Även denna vinter har Richard ett samarbete ihop med Fredrik Eljas 
        och hans team Eljas Motorsport. Fredrik fungerar som mentor och eventansvarig 
        och han kommer ta hand om test och tävlingsprogrammet inför 
        Svenska Rallyt.
        - Richard visade i vintras att han kan åka grymt fort i en rallybil 
        trots minimal förberedelse. Samarbetet med Richard är utvecklande 
        även för oss och det här blir första gången 
        Eljas Motorsport är involverande i en satsning på WRC i Svenska 
        rallyt, säger Fredrik
        
        Tävlingen körs den 9-12 februari med start och mål i Karlstad 
        och Fredrik Eljas har ett tydligt mål.
        - Först och främst ska vi ha riktigt kul. Förra året 
        var målet en topp 5 placering i PWRC vilket vi med en andraplats 
        överträffade med råge. Om vi den här gången 
        kan ta VM-poäng, vilket innebär en topp 10 placering totalt, 
        har Richard och teamet utfört något fullkomligt extraordinärt, 
        menar Fredrik.
        
        Världsmästarteamet Prodrive som bygger och driver MINI:s WRC-bilar 
        ser fram mot utmaningen att hjälpa Richard Göransson i konkurrensen 
        mot världens bästa rallyförare i den allra högsta 
        klassen.
        - Prodrive är glada att få arbeta med en förare med så 
        stor talang som Richard har, säger Prodrives Richard Taylor. Även 
        om han mest är van vid torr asfalt så har han nyligen skaffat 
        sig erfarenhet av att köra vinterrally och vi vet att vår MINI 
        WRC bil är lätt att köra och är säkra på 
        att han kommer att kunna anpassa sig till den. Vårt mål är 
        att hjälpa Richard till sin bästa placering någonsin i 
        Svenska Rallyt. 
        
        11-12-09 Hetaste svensken 
        först med anmälan till Rally Sweden
        Pontus Tidemand är snabb, snabbast av alla hittills i 2012 års 
        upplaga av Rally Sweden. När anmälan till den svenska VM-tävlingen 
        öppnade under fredagen stod han först i kön.
         Jag tycker inte om att vara tvåa, säger årets 
        komet i svensk rallysport och ler.
        
        Pontus Tidemand är den kanske hetaste av alla svenska rallyförare 
        just nu. Efter 2011 års succé och guld i SM är 21-åringen 
        från Charlottenberg på väg att göra internationell 
        karriär. Första steget mot toppen blir hans favorittävling, 
        Rally Sweden 9-12 februari.
         Rally Sweden är självklart speciellt för mig som 
        värmlänning. Det avgörs på hemmaplan, är extremt 
        häftigt och en riktig folkfest. Jag har kört delar av VM-banan 
        som SM-förare de två senaste åren och det ska bli kul 
        att äntligen få köra hela tävlingen, säger Tidemand.
        
        I Rally Sweden kommer Tidemand att tävla i en Skoda Fabia S2000 för 
        det norska talangutvecklingsbolaget inom motorsport, EVEN Rally, med vilket 
        han nyligen skrev ett samarbetsavtal.
        
        EVEN Rally ligger bland annat bakom satsningen på Andreas Mikkelsen, 
        norrmannen som gjorde succé och vann 2011 års upplaga av 
        IRC, Intercontinental Rally Challenge.
         Jag ser verkligen fram emot årets säsong där min 
        medverkan i SM kommer att kryddas med ett par internationella starter, 
        varav Rally Seden blir den första.
        
        Tidemand kan räkna med hård konkurrens i Super 2000-klassen. 
        VM-trean Sébastien Ogier, som nyligen lämnade Citroën 
        för Volkswagen, blir en av konkurrenterna. Ovan nämnde Andreas 
        Mikkelsen en annan och förhoppningsvis kommer Tidemand även 
        att ställas mot P-G Andersson, som jobbar för att få till 
        en start med Proton.
         Jag kommer att ställas mot några av världens bästa 
        rallyförare vilket ger mig en unik möjlighet att under tre intensiva 
        tävlingsdagar få känna på, och förhoppningsvis 
        växa in i, det tempo som gäller på internationell toppnivå.
        
        11-11-29 Volkswagen och 
        Svenska Rallyt skriver treårigt samarbetsavtal
        År 2013 går Volkswagen in i World Rally Championship, WRC. 
        Men redan 2012 kommer bilmärket att synas ordentligt i mästerskapet 
        eftersom man blir Official Car och ny, stor partner till VM-deltävlingen 
        Rally Sweden och Svenska Rallyt AB.
        
        Avtalet med Svenska Rallyt AB är treårigt och gäller med 
        start under VM-rallyt 2012. Volkswagen kommer att vara Official Car och 
        en av Rally Swedens största partners.
         Det här är hur positivt som helst för oss och bevisar 
        att Rally Sweden som produkt och upplevelse står sig stark, säger 
        Glenn Olsson, vd för Svenska Rallyt AB.
         Volkswagen som varumärke och biltillverkare är synonymt 
        med kvalitet. Det borgar också för att vi tillsammans, genom 
        våra gemensamma kanaler, kan arbeta ännu mer visionärt 
        och långsiktigt med att utveckla evenemanget, inte minst inom miljöarbetet. 
        Det här samarbetet känns helrätt rakt över hela vår 
        struktur och för oss är det här ett mycket betydelsefullt 
        avtal, säger Glenn Olsson.
        
        Att vara Official Car innebär att Volkswagen kommer att förse 
        Svenska Rallyt AB med drygt 40 bilar av olika slag. Bilarna kommer att 
        användas som föråkarbilar, som säkerhetsbilar, inom 
        TV-produktionen, inom mediearbetet samt i en rad övriga sammanhang 
        före, under och efter rallyt. Under Rally Sweden kommer Volkswagen 
        också att arrangera olika former av evenemang för såväl 
        kunder som samarbetspartners.
         Eftersom Volkswagen går in i WRC 2013 kändes det här 
        som ett naturligt steg att ta. Samarbetet med Svenska Rallyt, som är 
        en av världens mest traditionsrika motortävlingar, blir en bra 
        brygga in i rallyvärlden för vår del, säger Sten 
        Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
        
        Rally Sweden arrangeras 9-12 februari 2012. Start och mål sker i 
        Karlstad och den centrala serviceplatsen ligger i Hagfors. I år 
        kommer ett flertal sträckor även att avgöras på norsk 
        mark i trakterna kring Kongsvinger.
        11-09-05 Ny styrelse och 
        vd för Svenska Rallyt AB
        Svenska Rallyt AB har fått en ny styrelse och ny ägarsituation. 
        Förändringarna klubbades igenom vid företagets ordinarie 
        bolagsstämma i Karlstad under måndagen.
        
        Glenn Olsson utsågs dessutom till ny verkställande direktör 
        efter Bertil Klarin.
        Arbetet med att rekonstruera Svenska Rallyt AB verkställdes under 
        måndagens ordinarie bolagsstämma. Via en riktad nyemission 
        förs kapital in i företaget av Svenska Bilsportförbundet 
        (SBF) och Uvåns Näringslivscenter AB i Hagfors.
         Vår gemensamma målsättning är att stärka 
        företagets ekonomi, göra Rally Sweden attraktivt för samarbetspartners 
        och säkerställa tävlingens plats i VM-kalendern, säger 
        Olsson, som parallellt med sin tjänst på Svenska Rallyt AB 
        också kommer att kvarstå som vd för Uvåns Näringslivscenter.
        
        Olsson, som också är utvecklingschef på Hagfors kommun, 
        har suttit i Svenska Rallys styrelse sedan hösten 2007 och innan 
        dess var han bland annat vd för Svenska Rallyt Event AB.
        
        SBF och Uvåns Näringslivscenter blir huvudägare med 45,9 
        procent vardera av aktierna. Övriga nio ägare  Kungliga 
        Automobil Klubben och åtta värmländska motorföreningar 
         äger 0,9 procent vardera.
        
        Tidigare ägde SBF och ovan nämnda klubbar tio procent var av 
        Svenska Rallyt AB.
         Svenska Bilsportförbundet förstärker engagemanget 
        i Svenska Rallyt på ett unikt sätt. Det är inte vanligt 
        att vi går in i enskilda arrangemang i denna omfattning men vi ser 
        det som mycket viktigt att säkerställa VM-rallyt och det finns 
        en bred uppslutning för vårt beslut. Vi bedömer att det 
        går att utveckla rallyt i flera avseenden och vi ser verkligen fram 
        mot att vara en del av rallyts framtid, säger Kåge Schildt, 
        ordförande i Svenska Bilsportförbundet.
        
        De nya huvudägarna har vardera tre platser i den nya styrelsen. SBF:s 
        representanter blir Kenneth Thorén, Leif Nilsson och Svenska Rallyts 
        ordförande sedan ett år tillbaka, Lars Österlind.
        
        Uvåns Näringslivscenter har, förutom vd:n Glenn Olsson, 
        utsett Andreas Slätt och norrmannen Erik Veiby.
        
        De nio motorsportklubbarnas gemensamma representant i den nya styrelsen 
        är Håkan Olsson, ordförande i Karlstads Motor Club-Bil, 
        föreningen som sedan flera år tillbaka bland annat ansvaret 
        för superspecialsträckan på Färjestadstravet i Karlstad.
         Lösningen med SBF och Uvån som nya huvudägare känns 
        trygg. Båda värnar mycket om Rally Swedens fortsatta utveckling 
        i regionen och deras engagemang kring tillsättningen av nya styrelsemedlemmar 
        visar att de menar allvar med att skapa stabilitet i bolaget igen. Framtiden 
        för rally-vm ser ljus ut och redan nu finns det beslut på två 
        nya fabriksteam. Jag ser verkligen fram emot att leda styrelsearbetet 
        tillsammans med övriga i styrelsen och vår nya vd, säger 
        ordföranden Lars Österlind.
        
        Svenska Rallyt AB:s tidigare vd, Bertil Klarin, kommer att jobba kvar 
        inom företaget som tävlingsledare för VM-deltävlingen 
        Rally Sweden som 2012 kommer att avgöras 9-12 februari.
        
        Styrelsen för Svenska Rallyt AB
         Ordföranden Lars Österlind har en lång, internationell 
        motorsportkarriär bakom sig. Bland annat är han sedan flera 
        år tillbaka ledamot i det internationella bilsportförbundets, 
        FIA:s, World Motor Sport Council och domare i Formel 1.
        
         Leif Nilsson är ordförande i STCC AB och var tidigare 
        vd för det kommunal- och privatägda marknadsföringsbolaget 
        Göteborg & Co. Under 15 år som evenemangschef medverkade 
        han till att bland annat friidrotts-VM 1995, Volvo Ocean Race och friidrotts-EM 
        2006 genomfördes i Göteborg.
        
         Kenneth Thorén, före detta vd på Synsam, är 
        vice ordförande i Svenska Bilsportförbundets styrelse, styrelseordförande 
        i Swedish Motor Sport Challenge och dessutom förbundskapten i racing.
        
         Andreas Slätt är varumärkesstrateg. Han har tidigare 
        varit marknadschef på Färjestadstravet, Solvalla och Unibet, 
        men arbetar numera som seniorkonsult på Ninetech, kunskapsföretag 
        inom IT, i Karlstad.
        
         Erik Veiby är rallyintresserad vd för norska Betong Øst 
        AS och som styrelseordförande i Rally-VM Invest AS var han en av 
        de starka männen bakom VM-tävlingen Rally Norway. Veiby är 
        dessutom en av grundarna av talangutvecklingsbolaget Evenrally, som bland 
        annat står bakom internationella satsningar med Andreas Mikkelsen 
        och rallycrossföraren Mats Lysen. Evenrally har också funnits 
        med i värmlänningen Pontus Tidemands SM-satsning i rally 2011.
        
         Glenn Olsson, utvecklingschef på Hagfors kommun, vd för 
        Uvåns Näringslivscenter och nytillsatt vd i Svenska Rallyt 
        AB. Olsson har suttit med i Svenska Rallyts styrelsen sedan hösten 
        2007 och varit vd för Svenska Rallyt Event AB.
        
         Håkan Olsson, ordförande i Karlstads Motor Club-Bil 
        och ägarklubbarnas gemensamma representant i styrelsen. Ägarklubbarna 
        är: Forshaga MC, Hagfors MK, Karlstad MC-bil, MK Ratten, SMK Eda, 
        Årjängs MK, MK Team Westom, Kils MK Bil och Kungliga Automobil 
        Klubben. 
        
        11-03-08 Räkna med 
        Rally Sweden även 2012
         Vi har fått förhandsinformation om att vi finns med 
        i nästa års VM-kalender, säger Svenska Rallyts VD Bertil 
        Klarin.
        
        Tisdagen den 8 mars var det meningen av Internationella bilsportförbundet 
        skulle ha spikat nästa års VM-kalender på ett möte 
        i Paris. Av olika skäl flyttades beslutet fram till slutat av mars 
        månad.
         För vår del spelar det mindre roll. Jag har fått 
        förhandsinformation om att vi finns med i kalendern på det 
        datum vi själva önskat, det vill säga 9-12 februari, säger 
        en nöjd Klarin.
        
        Beslutet var väntat. Årets tävling var en succé 
        med perfekta yttre förhållanden, mycket publik och en enormt 
        spännande och jämn toppstrid.
        
        En nyhet för året var att en av specialsträckorna gjorde 
        en sväng in i Norge.
         Till 2012 kommer vi med största säkerhet att utveckla 
        samarbetet med norrmännen och avgöra fler sträckor i gränsområdet, 
        säger Klarin.
        11-02-18 Åhlin 19 
        år kör rally VM
        Fredrik Åhlin summerar Rally Sweden och drömmer om en Världsmästartitel 
        2017!
        Förutom klassegern i Rally Sweden så tilldelades Fredrik även 
        priset "Årets Rallyförare". Priset delades ut av 
        den forne rallyvärldsmästaren Björn Waldegård, som 
        representerade Svenska Rallyförarklubben. Prischeck var på 
        10.000 kr.
        - "Vilken överraskning och mycket hedrande" säger 
        en dubbelt glad Fredrik.
        Fredrik och Håkan hade på pappret inga större chanser 
        till topplaceringar, och innan start sa Fredrik, "- Någon fyrhjulsdriven 
        spanjor eller så borde vi i alla fall kunna hålla bakom oss!"
        Rally Sweden bjöd på fantastiskt väder med väldigt 
        fina specialsträckor såsom klassikern Fredriksberg som kantades 
        av tiotusentals åskådare;
        - "Det är bara så fränt att jag har fått möjligheten 
        att köra VM-delen i Rally Sweden" säger Fredrik.
        
        På en av rallyt sista sträckor, Gustavsfors, en kort sträcka 
        blev det DRAMATISKT!
        Fredrik kommer lite för fort in i en kurva och genar lite på 
        snövallen och vips, bilen rullar runt ett helt varv, men som tur 
        var så landade ekipaget på alla 4 igen. Dessutom står 
        bilen på vägen och i rätt riktning!
        
        Håkan som är lugnet själv tar till orda i intercomet och 
        säger till Fredrik; "- Så där ja, då lägger 
        du i ettan och kör".
        
        Teamet tappade bara 10 sekunder, och fick sedan åka nästa sträcka, 
        som var över 2 mil, med ett extra luftintag, vänster sidoruta 
        hade krossats och det var -27 grader ute!
        Efter 22 specialsträckor och närmare 30 mil rullade ekipaget 
        över målrampen i Karlstad, inte bara som vinnare i sin klass 
        utan även med en hedrande 20:e plats i totalsammandraget i bagaget, 
        och en stor portion erfarenhet innanför rallyoverallerna.
        
        Nu väntar nästa SM-deltävling, Rally Fäviken, och 
        där kommer man samtidigt köra Skotercross- SM under Fäviken 
        Winter Weekend.
        
        11-02-17 LIVE-TV succé 
        under Svenska Rallyt! 
        17 februari 2011Under Svenska Rallyt sände Richard Göransson 
        LIVE inifrån rallybilen och det var enormt intresse. Mer än 
        75000 visningar under de tre dagarna och med rekordsiffror på Richards 
        hemsida. Svenska Rallyt är Sveriges största publika sportevenemang 
        och intresset att följa rallyt över internet visade sig vara 
        större än väntat.
        - Det är ju helt sjukt. Över 75000 tittare ville följa 
        oss på rallyvägarna. Tittarna kunde följa oss via 
www.richardgoransson.com 
        samt på Viasat Motor Facebook sida. Hade vi inte haft rättighetsbegränsningar 
        och därmed fått sända via andra hemsidor och utanför 
        Sverige hade siffran varit enorm. Men det här är magiskt ändå, 
        säger Richard
        
        Richard kunde med hjälp av Net1, Solidtango, Viasat och HiQ genomföra 
        dessa sändningar. 
        
        10-02-14 Finaldagen på 
        Svenska Rallyt 2011! 
        Richard Göransson och Eljas Motorsport gjorde ett sensationellt resultat 
        och slutade tvåa i Svenska Rallyt 2011. Målet var top 5 och 
        att det blev en andraplats var ingen som ens kunde tro.
        Med fanns ett filmteam under hela helgen och här kommer en häftig 
        film från finaldagen.
        
www.richardgoransson.com/2011/02/14/film-sammandrag-av-dag-4-i-rally-sweden-2011/
        www.youtube.com/watch?v=1cwxVzvn4Tw 
        
        11-02-13 Petter Solberg 
        och Chris Patterson femma i Rally Sweden
        Rally Sweden är avslutat och Petter Solberg World Rally Team slutade 
        på en femte plats totalt. Segrade gjorde Mikko Hirvonen, medan Petters 
        landsman Mads Østberg körde in på andra plats. Jari-Matti 
        Latvala lade beslag på tredjeplatsen.
        
        Petter Solberg och Chris Patterson var trea, bara nio sekunder från 
        ledning, när den avslutande dagen inleddes. Detta inkluderade även 
        20 sekunders tidstillägg. Problem med en främre stötdämpare 
        gjorde att de tappade tid direkt från start idag. 
        - Vi har kjört bra hela helgen, allt har fungerat perfekt, säger 
        Petter Solberg.  Utan 20 sekunders tidstillägg hade vi bra 
        chans på en pallplacering idag. En trasig stötdämpare 
        gjorde att vi tappade allt för mycket tid på dagens första 
        sträckor. 
        
        Petter Solberg blev stoppad i en hastighetskontroll på fredag. På 
        grund av detta tvingades han överlåta förarplatsen till 
        codriver Chris Patterson inför tävlingens sista sträcka. 
         All respekt till Chris för att han grejade det, fortsetter 
        Petter.  Han har aldrig kjört en rallybil förut, att sen 
        göra det på en specialsträcka är stort.
        
        Resultat totalt Rally Sweden 2011
        1. Mikko Hirvonen, Ford
        2. Mads Østberg, Ford +6,5
        3. Jari-Matti Latvala, Ford +34,0
        4. Sebastien Ogier, Citroën +47,7
        5. Petter Solberg, Citroën +1.31,2
        6. Sebastien Loeb, Citroën +2.30,3
        7. PG Anderson, Ford +6.22,0
        8. Kimi Raikkonen, Citroën +7.02,3
        9. Matthew Wilson, Ford +10.11,5
        10. Al Qassimi, Ford +10.31,1 
        
        11-02-20 Petter Solberg 
        blev av med körkortet 
        I samband med servicen på fredag e.m. hände en incident vilket 
        gjorde att jag blev försenad ut från serviceplatsen. I min 
        iver att komma fram till start i rätt tid körde jag för 
        fort och polisen, som hade fartkontroll, noterade att jag hade hållit 
        112 km/tim på en vägsträcka där högsta tillåtna 
        hastighet var 80 km/tim.
        
        Jag stoppades av polismannen och erkände mitt brott, varpå 
        mitt körkort formellt omhändertogs, men jag, liksom alla andra 
        i motsvarande situation har rätt köra bil i 48 timmar efter 
        omhändertagandet.
        
        Jag kunde således fortsätta att köra fram till klockan 
        14.00 på söndag men hade inte rätt att köra bilen 
        därefter varför jag och min codriver Chris Pattersson bytte 
        plats i bilen.
        
        Under tiden från att körkortet omhändertogs tills söndag 
        kl. 14.00 har mina medarbetare försökt erhålla dispens 
        för att jag skulle kunna köra den sista sträckan, men detta 
        lyckades inte.
        
        Jag har erkänt mitt brott och kommer att betala mina böter och 
        i likhet med alla andra utländska medborgare kommer jag att bli förbjuden 
        att köra bil, men enbart i Sverige i en eller två månader.
        
        Det är således inte någon fara för den fortsatta 
        satsningen i VM.
        11-02-12 Sandells första 
        seger i Svenska Rallyt
        Patrik Sandell och Staffan Parmander vann S2000-klassen i årets 
        upplaga av Svenska Rallyt. Segermarginalen till tvåan Martin Prokop 
        blev till slut 1:18 minuter. Den svenska Skoda-duon slutade dessutom på 
        en total elfteplats, efter övertygande körning hela helgen.
        - Vi har haft en kanonhelg och jag är jätteglad att vi tog hem 
        segern. Det är första gången jag vinner Svenska rallyt. 
        Och extra kul att vi kunde hänga med WRC-bilarna första dan, 
        säger Patrik Sandell efter målgången.
        
        Sandell som kör en Red Bull-sponsrad Skoda Fabia kopplade greppet 
        om Super 2000-klassen redan på den inledande superspecialen under 
        torsdagskvällen. Ett grepp han sedan aldrig släppte. Svenskarna 
        var dessutom länge med och fajtades med de motorstarkare WRC-bilarna. 
        Som bäst var de uppe på en femteplats totalt under fredagen.
        
        Efter lördagens sträckor låg de fortfarande på en 
        imponerande niondeplats, men hade kunnat ligga ännu högre upp 
        om det inte varit för en snurrning på SS13.
        - Jag kom för fort in i en vänsterböj, slog i en snövall 
        och fick fronten full av snö. Det var risk att motor skulle skadas 
        om vi fortsatte så Staffan fick hoppa hur på sträckan 
        och rensa rent. Det var bättre att ta det säkra före det 
        osäkra, berättar Sandell.
        
        För att vända bilen rätt igen blev Patrik tvungen att köra 
        en bit på sträckan i fel riktning, och höll så när 
        på att frontalkrocka med Sebastien Loeb som kom farande efter honom.
        - Det var meningen att folk på plats skulle varna honom att vi kom, 
        men det blev lite närmare än vad det skulle ha blivit, säger 
        Sandell.
        
        Ett växellådsbyte på söndagsmorgonen kostade dem 
        sedan ytterligare en minut i tidstillägg och de föll ner till 
        en elfteplats totalt, men någon fara för klassegern var det 
        egentligen aldrig. Sandell och Parmander hade nästan en halv minuts 
        försprång att ta av, vilket de under dagens sex sträckor 
        drygade ut med ytterligare en minut. Trea i S2000-klassen blev irländaren 
        Craig Breen, 4:49 efter svenskarna. 
        
        11-02-12 Richard Göransson 
        sensationellt tvåa i Svenska Rallyt? 
        Det blev en sensationell andraplats i Svenska Rallyt när fyrfaldige 
        STCC-mästaren Richard Göransson för första gången 
        någonsin körde ett VM-rally. I ett klassiskt vinterrally i 
        Värmland och Dalarna skrällde Richard Göransson med kartläsaren 
        Anders Fredriksson vid sin sida i en Mitsubishi Lancer Evolution X i Grupp 
        N PWRC. ??Richard Göransson var både jämn och snabb och 
        tog dessutom två sträcksegrar under de tre dagarna. Han hade 
        svårt att sammanfatta känslorna efter den framgångsrika 
        VM-debuten.
         Jag vet inte vad jag ska säga, vi är tvåa i ett 
        VM-rally. Det är fränt och helt sjukt. Det här har varit 
        ett riktigt äventyr och en av mina bästa bilupplevelser. Jag 
        och Anders har haft det väldigt kul i bilen och hans erfarenhet har 
        varit ovärderlig, vi har haft en skön atmosfär hela rallyt. 
        Mitt mål inför det här var en topp-5 placering och framför 
        allt målgång. Nu är vi VM-tvåa! Helt underbart 
        att bjuda tillbaka till alla som varit med och gjort den här vinterrallysatsningen 
        möjlig och ett stort tack till Eljas Motorsport med personal, sammanfattar 
        en mycket glad Richard Göransson.
        
        Satsningen på Svenska Rallyt har gjorts tillsammans med Eljas Motorsport 
        och teamchefen Fredrik Eljas har hela tiden trott på en framskjuten 
        placering. Resultatet överraskade dock även honom
         Jag satte ett högt mål inför det här och fick 
        kanske inte medhåll från alla om det målet, men en andraplats 
        överträffade även mina höga förväntningar. 
        Det blev en brokig resa men vi tog oss igenom det Svenska Rallyt och gick 
        i mål och det är vad som räknas. Vi är näst 
        bäst i världen i Grupp N i Svenska Rallyt. Gött!
        
        Den slutliga resultatlistan inklusive resultat från samtliga specialsträckor 
        finns på 
http://www.wrc.com/results/2011/rally-sweden/stage-times/?category=.
        
        11-02-12 P-G´s fans 
        fick ta emot Abu Dhabi Spirit of the Rally 
        Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Emil Axelsson 
        har haft ett rally med både med och motgångar.
        - "Det har varit rena berg och dalbanan" sammanfattar de båda 
        helgen.
        
        Tidigare idag fick de ändå ta emot prsiet "Abu Dhabi Spirit 
        of the Rally". Det brukar gå till den förare som på 
        något sätt utmärkt sig eller gjort någon extra prestation 
        under rallyt.
        - "Jag fick ta emot priset, men det var till mina fans" säger 
        P-G. "Det var deras gemensamma insats för att göra den 
        här helgen möjlig för oss, som gav dem priset!"
        
        För P-G och Emils del började det hela med de tog en historiskt 
        seger, då de vann den första sträckan för de nya 
        WRC-bilarn"
        
        Men under fredagen kunde det börjat bättre. 
        - "Jag slog i en vall och trodde jag skulle kunna klättra mig 
        lös" suckade P-G "Men istället välte bilen".
        
        Under resten av dagen körde de i toppfart, vann två sträckor, 
        bland annat Vargåsen. Och hade egentligen kört in den minut 
        de tappat under SS2. Men på SS4 fick de en punktering som gjorde 
        att de tappade ytterligare fyra minuter. 
        - "Jag vet faktiskt inte varför vi fick punkteringen" säger 
        P-G "Däcket bara exploderade. Dessutom strulade domkraften, 
        så vi tappade onödigt mycket tid" säger P-G en aning 
        frustrerat.
        
        Under lördagens sträckor, gick det inledningsvis bra. De klättrade 
        uppåt i resultatlistan. Men ¨på första sträckan 
        efter service gick en koppling till servoslangen av, så de fick 
        köra utan servostyrning. I fyra sträckor fick de köra så 
        och tappade mycket tid.
        - "Idag var det lite svårare att hitta rytmen och få 
        det att stämma. Men att se alla fans ute i skogen har verkligen givit 
        oss motivation att köra vidare" säger P-G och fortsätter.
        - "Jag är verkligen, verkligen tacksam för alla fans som 
        hjälpt oss till start och som varit i skogen att stötta! Det 
        har verkligen varit helt fantastiskt. Tack alla!".
        
        Mer info, hittar du på 
www.pgandersson. 
        se  där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.
        11-02-12 Petter Solberg 
        och Chris Patterson kör för seger i Värmlandsskogarna
        När den andra dagen av rallyt är avklarad, ligger Petter och 
        Chris fortfarande på tredje plats. Trots 20 sekunders tidsbestraffning, 
        har de nu bara åtta sekunder upp till förstaplatsen. Av totalt 
        nio specialsträckor idag, har Petter varit snabbast på tre 
        och näst snabbast på två. Tyvärr fick han tio sekunders 
        tidstillägg, för att ha checkat in för sent till SS10 (på 
        grund av mycket trafik på transporten).
        - Nu kör jag helt klart för seger, säger Petter Solberg. 
        - Jag vet att det är bara sex sträckor, men nu tror jag faktiskt 
        det är möjligt att köra ikapp de som ligger före. 
        Allt har fungerat bra, känslan i bilen blir bara bättre och 
        bättre. Jag tappade tid på det andra varvet i dag, men det 
        beror helt på startpositionen. För sträckorna i morgon 
        tror jag det passar bra att vara nummer tre ut på sträckorna. 
        
        
        Mikko Hirvonen leder efter den andra dagen, med Mads Östberg på 
        andra plats. Henning körde av på dagens första sträcka 
        och tvingades bryta. Sebastien Loeb har avancerat från nionde till 
        sjätte plats totalt under dagen. 
        
        Rally Sweden avslutas med sex specialsträckor på söndag. 
        Den sista sträckan är en så kallad "Power Stage", 
        där förarna också har möjlighet att ta extra VM-poäng.
        
        Resultat dag 2
        1. Hirvonen, Ford
        2. Østberg, Ford +7,4
        3. Petter, Citroën +8,9
        4. Latvala, Ford +10,9
        5. Ogier, Citroën +15,8
        6. Loeb, Citroën +1.42,1
        7. Raikkonen, Citroën +5,05,5
        8. PG, Ford +5.30,7
        9. Sandell, Skoda +7.44,8
        10. Wilson, Ford +7.46,2 
        
        11-02-12 Ännu en 
        stark dag av Sandell
        Patrik Sandell och Staffan Parmander håller ledningen i Super 2000-klassen 
        efter andra dagen av Svenska Rallyt. Skoda-duon leder klassen med en och 
        en halv minut före tjecken Martin Prokop, och håller en imponerande 
        niondeplats totalt.
        - Vi har haft en kanondag idag också. Enda plumpen var en snurrning 
        på eftermiddagen där Staffan blev tvungen att hoppa ur på 
        sträckan och tömma fronten på snö, annars skulle 
        motorn gått sönder. Där tappade vi rätt rejält 
        med tid men vi valde att ta det säkra före det osäkra, 
        säger Patrik Sandell.
        
        En kort superspecial på inne på Färjestadstravet återstår 
        innan kvällsvilan, sedan ytterligare sex specialsträckor under 
        söndagen innan målgång.
        - Vi fortsätter att gasa på imorgon och ska försöka 
        att hålla Wilson och Al-Qassimi i stora WRC-klassen bakom oss. 
        
        11-02-12 Richard Göransson 
        VM-tvåa inför sista dagen 
        Richard Göransson ligger inför den sista dagen i Svenska Rallyt 
        på en sensationell andraplats i klassen Grupp N PWRC och på 
        en 17:e plats totalt i rallyt.
         Det är egentligen helt sjukt, vi är klasstvåa i 
        ett VM-rally, har tagit sträcksegrar under dagen och har möjlighet 
        att vinna klassen. Allt det här i ett VM-rally där jag är 
        nybörjare, säger en glad Richard Göransson.
        
        Dagen började bra när Svenska Rallyts andra hela dag inleddes 
        i Lesjöfors där Richard Göransson tog över tredjeplatsen 
        totalt i klassen. En avåkning på nästa sträcka sinkade 
        framfarten men efter lunchuppehållet körde Richard Göransson 
        starkt, tog sträcksegrar och klättrade till en övertygande 
        andraplats i klassen.
         Jag är nybörjare på det här och lär mig 
        hela tiden. Avåkningen berodde egentligen inte på att jag 
        körde för fort utan att jag lockades att ta lite racelinje och 
        kom fel. Förutom det har det varit en kanondag och trots avåkningen 
        är avstånden till ledningen i klassen oförändrad.
        
        Richard Göransson ligger nu drygt tre minuter efter tjecken Martin 
        Semerad inför kvällens superspecial på travbanan i Karlstad 
        och de avslutande sex sträckorna imorgon. Han ser fram emot den avslutande 
        dagen i Svenska Rallyt och tror på en bra avslutning.
         Svenska Rallyt är speciellt, det är långt kvar 
        och imorgon återstår 9 mil specialsträckor vilket motsvarar 
        ett helt SM-rally, konstaterar Richard. Det finns många kurvor på 
        9 mil. Målsättningen är att ta bilen i mål och nu 
        siktar vi på en pallplats. Inför det här rallyt var målet 
        en topp-5 placering och i morse höjde vi målsättningen 
        till topp 4. Det känns helt otroligt att vi nu faktiskt har möjlighet 
        att ta en klasseger i ett VM-rally. Det här är jättekul, 
        superspecialen ikväll ska vi bara ta oss igenom och sen ska vi vara 
        med från början imorgon bitti. Det blir en spännande dag!
        
        Superspecialen ikväll på Färjestads travbana i Karlstad 
        kan följas live i TV10. Imorgon startar Svenska Rallyt igen 07:51 
        med start för sista sträckan 15:08.
        
        Totalställningen i Svenska Rallyt med aktuell ställning och 
        sträcktider kan ses på
 
        http://www.wrc.com/results/2011/rally-sweden/stage-times/?stageno=15&category=. 
        Livebevakningen fortsätter imorgon på 
www.richardgoransson.com 
        med filmklipp under dagen, live-sändning från bilen och rapporter 
        efter sträckorna. 
        
        11-02-11 Petter Solberg 
        och Chris Patterson ligger på tredje plats - Rally Sweden
        Petter Solberg och Chris Patterson ligger på tredje plats efter 
        att första dagen av Rally Sweden är till ända. Ett ymnigt 
        snöfall hela gårdagen och natt till fredag, gjorde förarnas 
        startposistioner helt avgörande för dagens resultat. De första 
        bilarna fick ploga vägen för efterföljande ekipage. I ledningen 
        efter rallyts första dag är Mads Østberg, med Mikko Hirvonen 
        på andraplats. Sebastien Loeb som var först ut i spåret 
        har tappat tid på att ploga banan. Loeb tappade sen en minut till 
        på en punktering och ligger nia. Petter Solberg fick 10 sekunders 
        tidstillägg efter för sen incheckning i tidskontrollen efter 
        förmiddagens service. Mekanikerna fick i sista minuten göra 
        en justering i bilens bakände. 
        - I dag har det i stort sett gått jättebra, säger Petter 
        Solberg. - Jag är självklart nöjd med tredjeplatsen samanlagt. 
        Förargligt med tidstillägget, men bilen har fungerat perfekt. 
        Problemet med imma på rutan gav lite dålig sikt på de 
        sista två sträckorna. Planen var att köra jämnt och 
        bekanta sig med bilen, så jag är egentligen lite överraskad 
        att vara på tredjeplats i dag. Nu gör vi några ändringar 
        på bilens inställningar, så är vi klara för 
        en ny dag i morgon. 
        Rally Sweden fortsätter med nio specialsträckor på lördagen. 
        Första bil rullar i gång klockan 08:00.
        
        Resultat totalt dag 1
        1. Østberg, Ford
        2. Hirvonen, Ford +14,8
        3. Petter, Citroën +57,4
        4. Latvala, Ford +1.10,0
        5. Henning, Ford +1.20,3
        6. Ogier, Citroën +1.21,6
        7. Sandell, Skoda +2.35,1
        8. Brynhildsen, Skoda +2.43,5
        9. Loeb, Citroën +2.48,4
        10. Al Qassimi +4.12,4
        11-02-11 Richard Göransson 
        avslutade starkt första dagen 
        Richard Göranssons första hela dag i Svenska Rallyt bjöd 
        på det mesta. Efter en händelserik förmiddag avslutade 
        Richard Göransson starkt och jagade ikapp topp-4 i klassen under 
        eftermiddagens sträckor. Richard var själv väldigt nöjd 
        efter dagen.
         Vilket äventyr det här är! Upplevelsen från 
        det här är en av mina fem starkaste upplevelser inom motorsport. 
        Jag har med mig massor av intryck från den här dagen.
        
        Dagen inleddes med tre specialsträckor före lunch som snabbt 
        blev besvärliga för många. Snöfallet under natten 
        gjorde sträckorna svårkörda och Richard Göransson 
        var en av många som upplevde detta. Ett lätt besök i en 
        snövall på första sträckan skadade intercoolern och 
        man fick köra igenom de resterande sträckorna före lunch 
        med mindre effekt i motorn. Dessutom kom Richard ikapp en långsam 
        förare under första sträckan och tappade mycket tid.
         Det blev en svår inledning på det här. Vi kom 
        aldrig riktigt in i rytmen och jag underskattade också hur annorlunda 
        de nya däcken var. Dessutom gick det långsammare med skadad 
        intercooler så vi fick en tuff inledning.
        
        Under eftermiddagen vände det och Richard var på alla sträckor 
        utom den sista tredje bäst i klassen. Han tog stadigt in på 
        topp-4 och avslutade dagen på en femteplats i klassen, endast 29 
        sekunder från fjärdeplatsen.
         Under eftermiddagen fungerade det väldigt bra trots att det 
        var mer svårkört och vi hade en skön rytm i bilen. Jag 
        kom igång lite sent idag och körde försiktigt men vi avslutade 
        starkt och jag är väldigt nöjd med dagen. Nu kommer vi 
        ladda om i Karlstad och jaga fjärdeplatsen imorgon, avslutar Richard.
        
        Anders Fredriksson som lotsat Richard från högerstolen under 
        dagen var också väldigt nöjd med dagen och framför 
        allt eftermiddagens starka insats.
         Det har fungerat väldigt bra och vi har fått till en 
        fin rytm nu, säger Anders. Vi bestämde oss efter lunch att bara 
        köra på och det gick precis som vi hade hoppats. Det är 
        inte konstigt att Richard tog lite tid på sig i förmiddags 
        att komma igång, han har bara 80 rallymil bakom sig. De snabba svepande 
        sträckorna imorgon tror jag kommer passa Richard mycket bättre, 
        det blir spännande att se hur det går. Vi jagar fjärdeplatsen 
        nu!
        
        Teamchef Fredrik Eljas har inför rallyt trott på att en topp 
        5 plats i Svenska Rallyt är klart möjligt och han är mycket 
        nöjd med att teamet redan första dagen är med.
         Det blev en tuff inledning på dagen men den avslutades desto 
        bättre. Jag har hela tiden hävdat att vi kan slåss om 
        topp-5 så jag är helnöjd idag!
        
        Resultat, PWRC Svenska Rallyt Fredag topp 5:
        1: Anders Gröndal, Subaru Impreza 1:21.51,5
        2: Patrik Flodin, Subaru Impreza 1:22.13,8
        3: Dmitrv Tagirov, Subaru Impreza 1:24.46,7
        4: Martin Semerad, Mitsubishi Lancer 1:26.07,1
        5: Richard Göransson, Mitsubishi Lancer 1:26.36,5
        
        Hela resultatlistan finns på
 
        http://www.wrc.com/results/2011/rally-sweden/stage-times/
        
        Tidsschema, lördag:
        Hagfors Service 06:45
        SS 8 Lesjöfors 1 08:00 15,00 km
        SS 9 Sågen 1 09:01 14,23 km
        SS 10 Fredriksberg 1 10:06 18,15 km
        SS 11 Värmullsåsen 1 11:08 15,42 km
        Hagfors Service 11:43
        SS 12 Lesjöfors 2 13:26 15,00 km
        SS 13 Sågen 2 14:27 14,23 km
        SS 14 Fredriksberg 2 15:32 18,15 km
        SS 15 Värmullsåsen 2 16:34 15,42 km
        Hagfors Service 17:09
        SS 16 Karlstad SSS 2
        SM: 17:30
        WRC: 20:00 1,90 km
        
        Starttider för Richard Göransson fastställs senare under 
        kvällen. 
        
        11-02-11 Sandell leder 
        klassen och sjua totalt
        Patrik Sandell har stormat fram genom värmlandsskogarna under fredagen. 
        Efter dagen sista sträcka leder han Super 2000-klassen i Svenska 
        Rallyt med 8,4 sekunder före Eyvind Brynildsen. Han ligger dessutom 
        sjua totalt och är därmed bäste svensk.
        - Jag kan inte vara annat än nöjd än så länge. 
        Vi har haft en riktigt bra dag och har verkligen njutit av den, säger 
        Patrik Sandell.
        
        Sandell och hans codriver Staffan Parmander, som tävlar i en Red 
        Bull-uppbackad Skoda Fabia S2000, var ett tag uppe på en femteplats 
        totalt. Morgontimmarnas ymniga snöfall gjorde att bilarna som startade 
        först fick ägna sig åt att leka plogbil, vilket syntes 
        på tiderna. Värst var det för sjufaldige världsmästaren 
        Sebastien Loeb som startade först av alla och inte ligger bättre 
        än nia, två platser bakom Sandell.
        - Imorgon gasar vi på igen. Vi har ju vår fajt med Brynildsen 
        att tänka på, sen ska vi se om vi kan ta några WRC-bilar 
        imorgon bitti igen, säger Sandell.
        
        Norrmannen Mads Østberg är totalledare inför lördagen. 
        PG Andersson som också tävlar i stora WRC-klassen har vunnit 
        flera av dagens sträckor, men efter en avåkning och en punktering 
        ligger han just nu tolva.
        
        Svenska rallyt fortsätter under lördagen då hela nio specialsträckor 
        körs.
        
        Följ rallyt på
 
        www.patriksandell.com. 
        
        11-02-11 Bra start för 
        Sandell i Svenska rallyt
        Skodaföraren Patrik Sandell var tillsammans med Patrik Flodin först 
        ut på den inledande superspecialen när Svenska rallyt sparkade 
        igång under torsdagkvällen. Med tiden 1:45.09 var Sandell och 
        hans codriver Staffan Parmander snabbast i Super 2000-klassen, 0,3 sekunder 
        före norrmannen Eyvind Brynidsen.
        - - Det var skitkul att få inleda hela rallyt. Visst, det kanske 
        inte var optimalt tidsmässigt när det snöat hela dagen, 
        men det var en speciell känsla att vara först ut, och vi lyckades 
        ju i alla fall få bästa tid, säger Patrik Sandell.
        
        Under fredagen går rallyt igång allvar med sammanlagt sex 
        specialsträckor. Samtliga direktsänds inifrån Sandells 
        bil på Viasat Motors Facebook-sida.
        Följ livesändningen på:
 
        www.facebook.com/viasatmotorsverige 
        
        11-02-11 Patrik Flodin 
        och Göran Bergsten uteslutna ur Rally Sweden
        För en liten stund sedan blev det klart att Patrik Flodin och Göran 
        Bergsten utesluts ur Rally Sweden.
        
        Det hela började med att URT-rallyteam kallades på FIA-möte 
        vid 22-tiden. Orsaken var att teamet körde på samma fälgar 
        som man använd i fjol. Men fägarna är inte godkända 
        i år, något som teamet dessvärre inte uppmärksammat. 
        Och som man heller inte påpekade något om under besiktnignen. 
        De fälgarna man åkte med i fjol, är aningen lättare
        
        Påföljden blev att Patrik och Göran utesluts ur rallyt!
        - "Det känns jäkligt fjantigt att få ett så 
        här hårt straff för en så bagatellartat grej" 
        säger Patrik mycket besviket och frustrerat.
        
        De inledde rallyt med att göra en lättare avåkning, där 
        man fastnade i ett hål som en tidigare förare gjort i en snövall. 
        Men efter en mycket stark körning, med tre avslutande sträcksegrar, 
        avanserade de upp till en andraplats. Och med bara drygt 22 sekunder upp 
        till ledande Gröndal, var de med och slogs om segern.
        
        Nu kan de istället packa ihop och fara hem:
        - "Det känns rent ut sagt för jävligt" avslutar 
        Patrik.Mer info hittar du på 
www.patrikflodin.com 
        
        11-02-10 Bra start för 
        Sandell i Svenska rallyt
        Skodaföraren Patrik Sandell var tillsammans med Patrik Flodin först 
        ut på den inledande superspecialen när Svenska rallyt sparkade 
        igång under torsdagkvällen. Med tiden 1:45.09 var Sandell och 
        hans codriver Staffan Parmander snabbast i Super 2000-klassen, 0,3 sekunder 
        före norrmannen Eyvind Brynidsen.
        - Det var skitkul att få inleda hela rallyt. Visst, det kanske inte 
        var optimalt tidsmässigt när det snöat hela dagen, men 
        det var en speciell känsla att vara först ut, och vi lyckades 
        ju i alla fall få bästa tid, säger Patrik Sandell.
        
        Under fredagen går rallyt igång allvar med sammanlagt sex 
        specialsträckor. Samtliga direktsänds inifrån Sandells 
        bil på Viasat Motors Facebook-sida.
        
        Följ livesändningen på: 
www.facebook.com/viasatmotorsverige 
        
        11-02-10 VM-rallyt är 
        igång för Göransson 
        Svenska Rallyt är nu igång för Richard Göransson. 
        På den första specialsträckan, superspecialen på 
        travbanan i Karlstad, inledde Richard Göransson sitt VM-äventyr. 
        Han tog det försiktigt i det ymmiga snöfallet i Karlstad och 
        tog inga risker. Det blev en sjunde bästa tid i klassen och 21:a 
        bästa tid totalt.
         Nu är VM-äventyret igång och det känns fantastiskt, 
        säger Richard. Vi tog inga risker idag utan körde bara igenom 
        sträckan. Det är inte idag det ska avgöras. Jag är 
        väldigt nöjd och ser nu verkligen fram emot morgondagen och 
        min första hela dag i Svenska Rallyt. Det kommer bli fantastiskt 
        och nu är det dags att ladda om!
        
        Imorgon kommer Richard Göransson att sända live från bilen 
        under alla specialsträckor, sändningen kan ses på 
www.richardgoransson.com 
        
        11-02-10 Sandell sänder 
        live under Svenska Rallyt
        Klockan 20.04 ikväll inleds Svenska rallyt med en superspecialsträcka 
        på Färjestadstravet i Karlstad. Först ut är de två 
        svenskhoppen Patrik Sandell och Patrik Flodin. Nytt för i år 
        är att många av sträckorna kommer att direktsändas 
        i Viasat Motor. Men för Sandells del blir det direktsändning 
        under hela helgen.
        
        Patrik Sandell tävlar i Super 2000-klassen i en Red Bull-sponsrad 
        Skoda Fabia S2000. Genom ett samarbete med Viasat Motor kommer rallypubliken 
        att kunna följa honom live inifrån bilen hela helgen.
        - Den här typen av direktbevakning kommer nog att bli vanligare och 
        vanligare inom rally, och det är jättekul att nu få chansen 
        att testa det på allvar, säger Patrik Sandell om livesändningen.
        
        Livesändningen från Sandells bil kommer att ligga på 
        Viasat Motors svenska Facebook-sida. Kanalchefen Thomas Ogander berättar:
        - Samtidigt som TV-publiken följer den vanliga sändningen på 
        TV kan de nu sitta med en dator i knät och parallellt följa 
        livesändningen infrån Patriks bil, säger Thomas Ogander.
        
        Följ livesändningen på 
www.facebook.com/viasatmotorsverige
        Mer info och sändningstider under helgen på: 
www.patriksandell.com 
        
        11-02-10 Extra: Svenska 
        Rallyt live från Göranssons bil! 
        Idag blev det klart, Richard Göransson kommer att sända live 
        från bilen under hela Svenska Rallyt. Viasat Motor som har rättigheterna 
        var med och gjorde detta möjligt. Viasat Motors kanalchef Thomas 
        Ogander ser detta som ett bra komplement till Viasat Motors stora täckning 
        av rallyt.
        - Det här lyfter rallybevakningen till en ny nivå. Viasat Motor 
        sänder live från torsdag, lördag och söndag och att 
        Richard dessutom kan sända live från bilen lyfter bevakningen 
        ytterligare. Många ser idag på TV med datorn som komplement, 
        framför allt i sportsändningar. Det här ger den ultimata 
        upplevelsen med att följa våra sändningar live komplementerat 
        med live sändning direkt från bilen, säger Thomas Ogander.
        
        Sändningarna från Richard Göranssons bil kan följas 
        på www.richardgoransson.com samt på Viasat Motors Facebooksida. 
        Bakom sändningarna står HiQ, Net1 och Solid Tango. 
        
        11-02-09 Däcksproffsen 
        och Wiper-Tec räddar Göranssons rallystart 
        För ett dygn sen var Richard Göranssons start i Svenska Rallyt 
        i fara. Ett missförstånd gjorde att man stod utan däck 
        till rallybilen men nu är starten räddad. Ett dygn innan starten 
        i Karlstad levererade Däcksproffsen i Växsjö 29 odubbade 
        Michelindäck som finska Wiper-Tec sen dubbade. Teamchefen Fredrik 
        Eljas pustar ut över att sista pusselbiten är på plats.
         Det här var verkligen tufft men vi fick ihop det, säger 
        teamchef Fredrik Eljas. Däcksproffsen och Wiper-Tec kom till vår 
        räddning och kunde ställa upp på ett fantastiskt sätt. 
        Nu är vi redo för ett fantastiskt vinterrally och nu blir det 
        åka av!
        
        Richard Göransson fick det glada beskedet sent på onsdagskvällen 
        när han och kartläsaren Anders Fredriksson avslutade sin andra 
        och sista rekonogseringsdag i Värmland. Med nya dubbade Michelindäck 
        redo på serviceplatsen i Hagfors ser han nu fram emot sin debut 
        i VM-rallyt och han är tävlingssugen.
         Det har varit ett nervöst dygn men med proffs som Däcksproffsen 
        och Wiper-Tec kunde det sista hindret innan start lösas. Vägarna 
        är helt fantastiska och jag är riktigt tävlingssugen nu, 
        vi har haft två riktigt bra rekognoseringsdagar. Det här kommer 
        att bli ett kanonrally, säger Richard.
        
        Starten går i Karlstad 20:00 på torsdag. Richard Göransson 
        är där med nylevererade däck.
        
        11-02-09 Per Eklund håller 
        tummarna för P-G i rallyt
        Loeb eller Hirvonen? Citroên eller Ford?
        - P-G Andersson, han har en gyllene chans men det kommer att bli tufft, 
        svara rallyveteranen Per Eklund på frågan om vem som vinner 
        Svenska Rallyt 2011.
        
        För 35 år sedan, 1976, stod han själv överst på 
        prispallen i Karlstad. Detta efter en tuff match med Saab-kollegan Stig 
        Blomqvist.
        - Det var min tur att vinna, säger Eklund om bältespännarkampen 
        den gången.
        
        I år återfinns Per Eklund i en av rallyts 0-bilar medan en 
        annan svensk rallylegend, världsmästaren från 1979, Björn 
        Waldegård rattar en annan. De båda legenderna i rallysammanhang 
        är förtruppen innan det stora fyrverkeriet sätter igång 
        i Värmlandsskogarna.
        - Förutsättningarna är fina, det kan bli ett bra rally 
        och en bra start för det nya VM-reglementet, säger Per.
        
        Som förare framhåller han gärna Sebastien Loebs kvaliteter 
         det är en förare med kapacitet att vinna även ett 
        F1-race. Det enda som talar emot honom och Citroên är enligt 
        Eklund att Ford har en mer beprövad tävlingsbil.
        - Men Citroën har aldrig byggt dåliga tävlingsbilar eller 
        kommit illa förberedda till en tävling 
 då hade 
        de hellre stannat hemma.
        
        Per Eklund värdesätter mångsidighet hos förarna. 
        Sist som han själv stod på prispallen efter Svenska Rallyt 
        var 1989. Han slutade inte bara tvåa i VM-rallyt, utan segrade i 
        rally-SM, rallycross-SM samt båda bilklasserna i back-SM samma år. 
        Något som ingen annan har lyckats med att prestera efter honom.
        - Kanske skulle P-G klara det  han är ju folkracekung och en 
        riktigt duktig racingförare också, funderar Eklund.
        
        Senast som Per Eklund körde Svenska Rallyt var 1996. Han slutade 
        så på 17:e plats. Hans senaste VM-rally var 1997 då 
        han körde brittiska RAC-rallyt med en Saab 900. Han bröt tävlingen.
        
        Sedan dess har ändå mycket hänt i bilsportkarriären. 
        1999 segrade Per i rallycross-EM. 2000 och 2002 segrade han i den klassiska 
        backtävlingen Pikes Peak i USA. Dessa segrar har han tagit bakom 
        ratten i en Saab. 
        
        11-02-08 Däcksproblem 
        hotar Göranssons rallystart 
        Med bara en dag kvar innan Svenska Rallyt startar är Richard Göranssons 
        start äventyrad  av däcksproblem. Teamet jagar just nu 
        febrilt efter rätt sorts däck för att Richard Göransson 
        ska kunna rulla av startrampen i Karlstad på torsdag kväll. 
        Teamchefen Fredrik Eljas förklarar situationen.
         Ett missförstånd har gjort att vi står med fel 
        sorts däck och fälgar och just nu är det en kamp mot klockan 
        att reda upp situationen, säger han. Svenska Rallyt ska vara en tuff 
        utmaning men det här känns nästan som en väl tuff 
        utmaning. Det är ingen som kan lastas för det här, ett 
        missförstånd har gjort att vi står med fel däck. 
        Tillsammans med Rally Sweden försöker vi hitta en lösning, 
        till start ska vi bara komma, säger han bestämt.
        
        Richard Göransson har idag tillsammans med kartläsaren Anders 
        Fredriksson gjort sin första av två rekognoseringsdagar för 
        att förbereda noterna. Han hoppas att däcksproblemen kan lösas.
         Vi har haft en bra första rekognoseringsdag i Värmland. 
        Det har snöat under natten och vintervägarna är helt fantastiska 
        och detta kommer bli ett härligt vinterrally. Det finns inga alternativ, 
        detta måste lösa sig, säger Richard
        
        11-02-08 Petter helt klar 
        för start i Rally Sweden
        Rally Sweden 10  13 Februari 2011
        I slutet av den här veckan är det äntligen dags för 
        årets första VM-tävling, Rally Sweden. Petter Solberg 
        World Rally Team är på plats vid serviceplatsen i Hagfors. 
        Allt är klart för en spännande helg på isiga och 
        snöiga vägar genom Värmlandsskogarna.
        - Jag är helt klar för att starta i Sverige nu, säger Petter 
        Solberg. - Kände med en gång att jag trivdes bakom ratten på 
        den nya bilen och jag gläds verkligen åt att kunna få 
        jaga mot en pallplats till helgen. Petter fick i går se sin nya 
        Citroën DS3 WRC för första gången. Han blev imponerad 
        av vad han fick se. - Den är helt grym, både på insidan 
        och utsidan, det finns så många bra detaljer och finesser. 
        Det här är kvalitet rakt igenom, säger Petter Solberg.
        
        Rally Sweden innehåller 22 specialsträckor som sammanlagt mäter 
        351 fullfartskilometer . Nytt för året är bland annat 
        SS4/SS7 Lövhaugen. Sträckan startar i Sverige, gör en tur 
        in i Norge och avslutas på den Svenska sidan. Ny är också 
        tävlingens sista sträcka, SS22 Gustavsfors, en så kallad 
        powerstage som direktsänds i TV. Här får också förarna 
        möjlighet att köra hem extra VM-poäng. Direktsänd 
        i TV blir också Superspecialen på Färjestads Travbana 
        i Karlstad, både på torsdag och lördag kväll.
         Att avsluta rallyt med en powerstage tror jag är bra för 
        sporten, fortsätter Petter Solberg.  Är du snabbast på 
        sista sträckan kan du faktiskt få med dig tre extrapoäng, 
        det kan visa sig vara viktiga poäng. Det gör nog att det blir 
        lite action på slutet, i stället för att man bara kör 
        för att säkra placeringen man redan har.
        
        Rally Sweden startar på torsdag kväll med den direktsända 
        superspecialsträckan på Färjestadstravet. Första 
        tävlande startar kl. 20:04.
        
        
www.pettersolberg.no 
        
        11-02-08 Rallyfest i Värmland 
        när Loeb tar farväl
        TV10/VIASAT MOTOR: RALLY SWEDEN/RALLY-SM 
        Rally Sweden och SM Viasat Motor och TV10 bjuder på en späckad 
        helg. I Värmland går sjufaldige världsmästaren Sebastian 
        Loeb för seger i vad som kan bli hans sista svenska rally. Då 
        krävs det att han lyckas i splitternya sträckan Power Stage.
         Jag tror att han har bra chanser, säger Viasat Motors expert 
        Tina Thörner.
        
        Snöfyllda motorer, ishala kurvor och temperaturer som kan sjunka 
        ända ner mot -25 grader gör vinterrallyt i Värmland till 
        en tuff utmaning.
        
        En nyhet för i år är Power Stage. Avslutningssträckan, 
        på fyra kilometer, ger den snabbaste föraren tre extra poäng, 
        tvåan två och trean en. Sträckan startar nordväst 
        om Gustavsfors och har målgång i det lilla samhället
        
        Lets Dance-aktuella Tina Thörner är Viasat Motors expert.
         Jag hade hellre kört Rally Sweden än att dansa kan jag 
        säga. Att vara med i det rallyt är som en orgasm med ett plus 
        efter, säger hon.
        
        De speciella förhållandena brukar borga för nordisk seger. 
        Den enda förare som brutit dominansen av nordbor (Solberg ende norrman 
        bland svenskar och finnar) är sjufaldige världsmästaren 
        Sebastian Loeb (vann 2004), som inför tävlingen avslöjat 
        att det här kan bli hans sista vinterrally. Fransmannen, som förmodligen 
        pensionerar sig från rally efter säsongen, siktar på 
        andra segern.
         Om man tittar på den tekniska basen och historien så 
        har Citroën alltid gjort ett bra jobb. Jag tror att Sebastian har 
        stora chanser. Om någon kan ge honom en match så är det 
        Jari-Matti Latvala, säger Tina Thörner.
        
        Svenska Rallyt är inte helgens enda hållpunkt för motorälskare. 
        På lördag samsas VM-tävlingarna med Rally-SM i Viasat 
        Motor.
        
        Tv-tider:
        10 februari,
        TV10/Viasat Motor, 19.45: Rally Sweden LIVE - superspecialsträcka 
        i Karlstad
        
        11 februari
        Viasat Motor, 17.30: Rally Sweden  superspecialsträcka i Karlstad
        Viasat Motor, 21.15: Rally Sweden - superspecialsträcka i Karlstad
        Viasat Motor, 22.30: Rally Sweden  höjdpunkter från dag 
        1
        
        12 februari
        Viasat Motor, 17.00: Rally Sweden  höjdpunkter från dag 
        1
        Viasat Motor, 17.30: Rally-SM LIVE
        Viasat Motor, 19.10: Rally Sweden: höjdpunkter från dag 1
        Viasat Motor, 19.55: Rally Sweden LIVE - specialsträcka samt deltävling
        Viasat Motor, 22.05: Rally Sweden  höjdpunkter från dag 
        1
        Viasat Motor, 22.30: Rally Sweden  höjdpunkter från dag 
        2
        Viasat Motor, 23.00: Rally Sweden  superspecialsträcka i Karlstad
        Viasat Motor, 00.15: Rally Sweden  höjdpunkter från dag 
        2
        
        13 februari
        Viasat Motor, 13.30: Rally Sweden  dag 1
        Viasat Motor, 14.00: Rally Sweden  dag 2
        TV10/Viasat Motor,14.45: Rally Sweden LIVE  specialsträcka, 
        final
        Viasat Motor, 20.00: Rally Sweden dag 1
        Viasat Motor, 21.45: Rally Sweden dag 3
        Kommentatorer: Janne Blomqvist, Tina Thörner
        
        Hemmahoppet:
        Per-Gunnar Andersson och kartläsaren Emil Axelsson är enda svenskarna 
        i tävlingens huvudklass. Jag tror att Per-Gunnar kommer glänsa, 
        säger Tina Thörner.
        
        Prognos:
        Strålande sol och 10-15 minusgrader i helgen.
        
        Fjolårsmästare:
        Miko Hirvonen
        
        VM-tabellen 2010
        1 S. Loeb (fra), 2 J. Latvala (fin), 3 P. Solberg (nor), 4 S. Ogier (fra), 
        5 D. Sordo (spa), 6 M. Hirvonen (fin), 7 M. Wilson (Eng), 8 H. Solberg 
        (nor), 9 F. Villagra (arg), 10 K.Räikkönen (fin)(13 P. Andersson, 
        Sverige)
        
        Torsdagen och söndagens deltävlingar i Rally Sweden visas även 
        på Viasat On Demand. 
        
        11-02-08 Så 
        laddad så det sprutar ur öronen
        Nu drar det ihop sig på allvar för den nya rallyduon Patrik 
        Sandell och Staffan Parmander. För några veckor sedan kom beskedet 
        att den 28-årige Skodaföraren Sandell valt den 25 år 
        äldre veteranen Staffan Parmander som ny codriver. På torsdag 
        kväll startar första tävlingen.
        - Vi har ju hittills bara hunnit med en del testkörning tillsammans 
        tidigare. Men vi körde en ny test i söndags där vi fick 
        ytterligare åtta mil ihop, så jag börjar bli van att 
        höra hans röst nu och det känns riktigt bra, berättar 
        Patrik Sandell.
        
        För Parmanders del har förberedelserna inför Svenska Rallyt 
        bland annat inneburit att skriva av alla noter han ärvt från 
        Emil Axelsson, Patriks tidigare codriver.
        - Staffan har suttit hemma och skrivit över alla noter från 
        Emils nothäfte till sitt eget, med sin egen handstil. Det har varit 
        ett riktigt hästjobb, berättar Patrik.
        
        Efter en lång tid av förberedelser längtar de båda 
        efter att äntligen få börja tävla på allvar.
        - Staffan är så laddad nu så det sprutar ur öronen 
        på honom, och det smittar ju av sig på mig så det ska 
        bli jäkligt roligt. Nu längtar jag bara efter att få komma 
        igång, säger Patrik.
        
        Patrik och Staffan är anmälda till Super 2000-klasen och kommer 
        till start i en Skoda Fabia S2000 Evo 2. De räknar Eyvind Brynildsen 
        som en av de största konkurrenterna i klassen. Norrmannen har redan 
        hunnit med flera tävlingar i år och har farten uppe, men även 
        tjecken Martin Prokop som har hunnit bli en rutinerad förare på 
        is och snö blir farlig.
        - Målet är självklart att vinna klassen, men jag hoppas 
        att vi även kan vara med och bråka lite med bilarna i den stora 
        klassen. Om vi kan bli topp tio totalt så är jag nöjd, 
        säger Patrik Sandell.
        
        Följ Svenska rallyt på 
www.patriksandell.com 
        och 
www.rallysweden.com 
        
        11-02-07 P-G och Emil nöjda 
        med WRC-testet inför Rally Sweden 
        Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Emil Axelsson 
        har fått testkört den Ford WRC-bil som de ska ratta under årets 
        Rally Sweden som startar i veckan. Testet ägde rum i norra Värmland 
        och P-G är mycket nöjd:
        - "Det väldigt bra känsla i bilen" säger P-G 
        efter avslutat test. "Den hade ett bra vridmoment och det kändes 
        j-kligt bra!".
        
        I morgon drar rallyt igång för förarna. Då ska de 
        under två dagar rekognosera och skriva egna noter. På torsdag 
        är de shakedown och klockan 20:00 går sedan starten på 
        Färjestadstravet i Karlstad.
        - "Vi ser VERKLIGEN fram emot starten nu!" skrattar P-G nöjt.
        
        SVT var med på testet. Se reportage på sporten 22:00
        
        Mer info, hittar du på 
www.pgandersson.se. 
        
        11-02-07 Patrik Flodin 
        och Göran Bergsten är redo att försvara sin fjolårsseger 
        i Rally Sweden!
        I helgen är det äntligen dags för VM-premiär på 
        hemmaplan. På torsdag drar Rally Sweden igång på allvar 
        med en inledande superspecial på Färjestads travbana i Karlstad. 
        På plats är Patrik Flodin och Göran Bergsten och målet 
        är att köra för att försvara segern från i fjol:
        - "Rally Sweden är ett av mina absoluta favoritrallyn. Vi vann 
        ju i fjol och siktar helt klart på en repris" skrattar Patrik.
        
        Han och co-drivern Göran kör även i år hela VM säsongen 
        för Grupp N bilar tillsammans med det ryska URT-teamet.
        - "I fjol slutade vi på en andraplats. Det ska vi försöka 
        förbättra i år. Men konkurrensen är stenhård, 
        så det gäller att plocka poäng och inte ha några 
        missar under säsongen" säger Patrik.
        
        I helgen var han tillsammans med teamet och testade den helt nya Subarun 
        i Finland:
        - "Vi hann inte riktigt få till bilen så jag var helt 
        nöjd" säger Patrik "Men jag hoppas vi hinner finslipa 
        det sista under torsdagens shakedown".
        
        Det är fjorton ekipage som kör om VM-poäng i Grupp N under 
        Rally Sweden. Rallyt består av 22 specialsträckor som tillsammans 
        är 351 km. Räknar vi in transportsträckorna är det 
        2059,89 km som årets Svenska rally avgörs på.
        
        
Startlista GrN-VM 
        21. Patrik Flodin Subaru 
        23. Gianluca Lianari (I) Subaru 
        24. Anders Gröndal (N) Subaru 
        25. Jukka Ketomäki (Fin) Mitsubishi 
        26. Martin Semerad (Cz) Mitsubishi 
        28. Majed AL-Shamsi (Are) Subaru 
        29. Bader Al Jabari (Are) Subaru 
        30. Oleksandr Saliuk (Ukr) Mitsubishi 
        31. Aleksev Kirkkeshko (Ukr) Mitsubishi 
        32. Valeriv Gorban (Ukr) Mitsubishi 
        33. Dmitry Tagirov ((Rus) Subaru 
        34. Yariv Protasov (Ukr) Mitsubishi 
        35. Nicolás Fuchs (Per) Mitsubishi 
        37. Ricardo Trivino (Mex) Mitsubishi
        
        
Tidsschema Rally Sweden 
        Torsdag 10 febr 
        20:04 SS1 Färjestads travbana 1,90 km
        
        
Fredag 11 febr 
        Service A 
        07:58 SS2 Vargåsen 1 24,63 km 
        09:39 SS3 Likenäs 1 20,78 km 
        10:55 SS4 Lövhaugen 1 19,26 km 
        Service B 
        14:13 SS5 Vargåsen 2 24,63 km 
        15:54 SS6 Likenäs 2 20,78 km 
        17:10 SS7 Lövhaugen 2 19,26 km 
        Service C
        
        
Lördag 12 febr 
        Service D 
        08:00 SS8 Lesjöfors 1 15,00 km 
        09:01 SS9 Sågen 1 14,23 km 
        10:06 SS10 Fredriksberg 1 18,15 km 
        11:08 SS11 Värmullsåsen 1 15,42 km 
        Service E 
        13:26 SS12 Lesjöfors 2 15,00 km 
        14:27 SS13 Sågen 2 14,23 km 
        15:32 SS14 Fredriksberg 18,15 km 
        16:34 SS15 Värmullsåsen 14,42 km 
        Service F 
        20:00 SS16 SSS Karlstad 2 1,90 km
        
        
Söndag 13 febr 
        Service G 
        07:51 SS17 Torntorp 1 19,21 km 
        08:43 SS18 Gustavsfors 1 4,16 km 
        09:37 SS19 Rämmen 1 22,76 km 
        Service H 
        12:09 SS20 Torntorp 2 19,21 km 
        13:31 SS21 Rämmen 2 22,76 km 
        15:08 SS22 Gustavsfors 2 4,16 km 
        Service I 
        17:23 Målgång Karlstad
        
        Mer info hittar du på 
www.patrikflodin.com 
         
        
        11-02-07 Teamchefen har 
        höga förväntningar på Göransson! 
        Fredrik Eljas, teamchef för Richard Göranssons rallysatsning, 
        känner av nervositeten när det bara återstår några 
        få dagar till starten av Svenska Rallyt 2011. Ett framskjutet resultat 
        är drömmen och Fredrik vet vad som krävs för att lyckas.
        - Svenska Rallyt är en av de tuffaste utmaningarna man kan ge sig 
        på. Att vara riktigt förberedd, behålla lugnet och att 
        sakta öka tempot brukar vara en bra början för att lyckas. 
        Drygt 35 mil ska köras under rallyts tre dagar. Richard har visat 
        att han är en begåvad förare och har utvecklats mer än 
        man egentligen kan förvänta sig på den här korta 
        tiden. Han har verkligen visat att farten finns så nu vill jag inget 
        hellre än att rallyt ska starta, berättar Fredrik
        
        Tanken om att ta sig an Svenska Rallyt tillsammans väcktes redan 
        för sex år sedan och nu är projektet verklighet. Under 
        hösten arbetade man målmedvetet för att säkra ekonomin 
        och under januari har man kunnat genomföra ett noga planerat test- 
        och tävlingsprogram. Målsättningen från början 
        var att genomföra Svenska Rallyt men under de senaste testerna har 
        tävlingarna har förväntningarna ökat hos Fredrik Eljas. 
        Nu är målet att åka till VM-rallyt i Värmland och 
        tävla istället för att bara delta.
        - Vi har tack vare många starka partners och ett otroligt gäng 
        engagerade människor omkring oss rätt förutsättningar 
        för att lyckas. Richard är ödmjuk inför uppgiften 
        men jag står fast vid att vi kommer att vara topp fem. Richard har 
        utvecklats otroligt snabbt i rallyskogen, hans förmåga att 
        ta med sig godbitarna från racingen in till rallysporten skapar 
        en väldigt vägvinnande körstil. Nu vill vi bara att det 
        ska komma igång, avslutar Fredrik Eljas.
        
        På torsdag kväll 20.00 startar Rally Sweden i Karlstad.
        Mer info om rallyt på 
www.richardgoransson.com 
        
        11-02-02 VM-erfaren kartläsare 
        lotsar Göransson i Svenska Rallyt
        Richard Göransson får rutinerat sällskap i högerstolen 
        under Svenska Rallyt. WRC-aktuella och dubbla juniorvärldsmästaren 
        i rally, P-G Andersson, tipsade Richard Göransson om sin förre 
        kartläsare Anders Fredriksson. Nu har de bestämt sig för 
        att tackla Svenska Rallyt tillsammans.
        - När P-G ger tips så lyssnar man, förklarar Richard. 
        För mig betyder det väldigt mycket att ha en erfaren kartläsare 
        som kan hjälpa mig att tackla den här utmaningen. Anders har 
        visat sig vara precis den kartläsare jag sökte för Svenska 
        Rallyt. 
        
        Anders Fredriksson kommer från Värmland och är idag en 
        mycket erfaren och rutinerad kartläsare. Han har sedan 1987 varit 
        kartläsare i både Sverige och Europa och under 2009 och 2010 
        jobbade Anders med P-G Andersson. Nu väntar en satsning i Svenska 
        Rallyt med den fyrfaldige STCC-mästaren.
        - Jag ser fram mot Svenska Rallyt. Jag och Richard har hittat ett bra 
        samarbete och vi har mycket glädje i bilen. Jag har känt P-G 
        i många år och när han föreslog det här tyckte 
        jag det lät väldigt spännande.
        
        Anders har ett tydligt lugn i kartläsarstolen och arbetar med olika 
        tonlägen för att föraren tydligare ska förstå 
        noterna och veta vilken typ av kurvor och krön som väntar. Anders 
        förklarar att han jobbat i många år med just detta.
        - Timingen är så klart väldigt viktig, det gäller 
        att ta sig tid och inte stressa fram noterna. Föraren måste 
        vara trygg och lita på mig. Hemligheten är att beskriva så 
        mycket som möjligt med så få ord som möjligt. Jag 
        utvecklades mycket under åren jag åkte med P-G.
        
        Anders hade aldrig någon tvekan över att sitta bredvid en racerförare 
        som är van vid asfalt och avåkningszoner.
        - Man märker direkt att Richard har mycket kör- och tävlingsrutin, 
        så det har aldrig varit något problem. Nu med några 
        rallyn i kroppen har han fått mer förståelse för 
        noter och vad som händer i skogen. Om Richard skulle hårdsatsa 
        på det här skulle han tillhöra Sverigeeliten redan under 
        första säsongen. Han har redan börjat köra ifrån 
        en del och det är ett kvitto på att han lär sig snabbt.
        
        Vad tror då Anders Fredriksson om duons chanser i Svenska Rallyt?
        - Slutresultat är alltid svårt att sia om, men jag är 
        övertygad om att vi efter första dagen i Svenska Rallyt kommer 
        ha en topp sju-placering. Vi har även grymma mekaniker med en yrkeskunskap 
        utöver det vanliga. De snabba sträckorna i Svenska Rallyt kommer 
        att passa Richard väldigt bra. Jag och Richard trivs väldigt 
        bra i bilen så det här känns helt enkelt bra, avslutar 
        Anders Fredriksson.
        
        Rallyt startar på Travbanan i Karlstad torsdagen den 10 februari 
        kl 20.00 
        
www.richardgoransson.com 
        
        11-02-01 Inför Svenska 
        Rallyt
        Helgens genrep i Bergslagsrallyt gav verkligen mersmak. Nu är vi 
        i hela teamet superladdade för att åka till Värmland nästa 
        helg och köra Svenska Rallyt. Vi kommer nu mer än deltaga i 
        rallyt, vi kommer vara med och tävla om det! Tempot har höjts.
        Starten går på torsdag kväll den 10/2 kl 20.00 på 
        Travbanan i Karlstad. Därefter väntar tre fullspäckade 
        dagar där 35mil Specialsträckor ska avverkas.
        
        Redan under måndagen är vi på plats för att sedan 
        rekognisera alla sträckor två gånger under tisdagen och 
        onsdagen. Allt kommer givetvis att bevakas via hemsidan.
        
        Hemsidan är nu iaf fylld med nya filmer och bilder från generalrepet 
        i helgen. 
www.richardgoransson.com 
        
        11-01-28 Nya bilar ökar 
        medias intresse 
        Svenska Rallyt är återigen den första VM-tävlingen 
        för säsongen. Men i år är det ännu mer som lockar 
        media till den första tävlingen. På startlinjen kommer 
        helt nya tävlingsbilar att stå. De är byggda enligt FIA:s 
        helt nya tekniska reglemente och WRC-teamen har valt att bygga sina nya 
        tävlingsbilar på helt nya modeller. Ford byter ut sin trotjänare 
        Focusen, mot den mindre Fiestan, och Citroën taggar också ner 
        ett snäpp från C4:an till C3:an . Det gör tävlingen 
        ännu mer spännande för både publik och media.
        
        Spänningen är inte mindre i WRC-teamen. Svenska Rallyt blir 
        det första tillfället då de nya bilarna kommer att mäta 
        sig med varandra. Den första sträckan i rallyt, superspecialen 
        på Färjestadstravet, som startar med en startceremoni kl 19 
        på torsdagskvällen den 10 februari, kommer knappast att ge 
        svaret på bilarnas konkurrenskraft. De första sträckorna 
        ute i skogen på fredagsförmiddagen kommer att vara avslöjande. 
        Vem har lyckats bäst? Ford eller Citroën? Publiken vid Colin´s 
        Crest kommer att vara bland de första att kunna bedöma det.
        
www.rallysweden.com/ 
        
        11-01-24 Klartecken från 
        P-G Andersson
        Unik insamling garanterar start i en Fiesta WRC.
        Nu är det definitivt klart: Per-Gunnar Andersson kör Rally Sweden 
        10-13 februari.
         Ett glädjebesked för tävlingen och alla åskådare. 
        Det betyder mycket att ha en svensk som kan vara med och konkurrera i 
        toppen på huvudklassen, konstaterar Svenska Rallyts VD Bertil Klarin 
        belåtet.
        
        Bakom P-G Anderssons start ligger den unika insamling som på mindre 
        än två veckor inbringat så mycket pengar att värmlänningen 
        nu kan garantera sin medverkan. Via privatpersoner, klubbar och mindre 
        företag fick P-G in närmare 500.000 kr. Lika mycket har större 
        bidragsgivare satsat.
         Jag är mycket stolt och tacksam över den här enorma 
        uppslutningen, säger P-G, som kommer att ha bästa tänkbara 
        förutsättningar inför starten den 10 februari.
        
        Andersson kommer nämligen att köra Rally Sweden i en ny Ford 
        Fiesta RS WRC, byggd av M-Sport i England.
         Materiellt sett har jag aldrig haft bättre förutsättningar, 
        säger han och medger att han har högt ställda mål 
        innan start.
        
        Andersson siktar på en plats bland de fem främsta. 
        
www.rallysweden.com/ 
         
        
        11-01-20 Bred TV-satsning 
        på Rally Sweden 
        Rally Sweden 10-13 februari kommer att hårdbevakas av TV. 
        Det blir sändningar i såväl Viasat Motor som TV10 och 
        Sveriges Television.
         Vi har aldrig tidigare haft en lika omfattande och bred TV-satsning 
        på vår VM-tävling, konstaterar Svenska Rallyts VD Bertil 
        Klarin.
        
        Totalt kommer ovan nämnda TV-bolag och kanaler att sända 15 
        timmar från Rally Sweden. Jämte kvällssända sammandrag 
        från samtliga etapper kommer tre av sträckorna att visas live. 
        Rally Sweden i direktsändning blir det från Superspecialen 
        på Färjestadstravet i Karlstad både torsdag och lördag 
        kväll. Även tävlingens avslutande sträcka, Gustavsfors, 
        kommer att sändas direkt. Gustavsforssträckan är tävlingens 
        så kallade Powerstage där förarna, utifrån årsnya 
        direktiv från det internationella förbundet (FIA), tävlar 
        om bonuspoäng  3, 2 och 1 poäng till de tre snabbaste.
        
        Viasat Broadcasting, som förra året förvärvade de 
        exklusiva rättigheterna till rally-VM för åren 2010-2012, 
        kommer genom Viasat Motor och systerkanalen TV10 att dominera TV-sändningarna.
        
        Viasat Motor kommer, jämte livesändningarna från Superspecialen 
        och tävlingens sista sträcka, att sända WRC Event Highlight 
        fredag, lördag och söndag kväll.
        
        Viasat Motor kommer också att bevaka SM-deltävlingen Rally 
        Sweden, som avgörs som en klass i VM-tävlingen. När den 
        nationella eliten avslutar årets premiärtävling med Superspecialen 
        i Karlstad lördag kväll direktsänder Viasat Motor.
        
        TV10 kommer att sända live från travet på torsdag och 
        från specialsträcka 22, Gustavsfors, på söndag.
        
        Sveriges Television gör också en satsning på Rally Sweden 
        och kommer att visa fyra fullmatade rallymagasin torsdag-söndag.
        
        Viasat Motor/TV10 kommer till VM-premiären med Tina Thörner, 
        Janne Blomqvist och Frida Nordstrand. På Sveriges Television kommer 
        bevakningen av Rally Sweden att skötas av Johan Ejeborg, Maria Wallberg, 
        Stefan Klemets och Jonas Kruse.
        
        För sändningstider  se respektive kanals tablå. 
        
        
www.rallysweden.com 
        
        11-01-16 NGK-Masters stöttar 
        P-G Andersson
        P-G Andersson är en av de stjärnorna som genom åren alltid 
        satsat på NGK-Masters. Med ett stort hjärta för motorsporten 
        har P-G byggt en egen bil och utmanat Folkraceförarna på deras 
        hemma arena. Därför känns det bra att kunna ge ett bidrag 
        tillbaka och kunna hjälpa P-G till ett litet steg närmare starten 
        i Svenska Rallyt säger Per Andersson i arrangerande Racecrew.
        
        Svenska Rallyt behöver hemmaförare
        Svenska Rallyt är den viktigaste tävlingen för att främja 
        motorintresset i Sverige. Utan svenska förare med chans till pallplatser 
        kommer intresset att avta och det var många år sedan vi kunde 
        hoppas på en Svensk förare i tätstriden. P-G Andersson 
        är en av de största talangerna i landet och alla motorsport 
        organisationer borde hjälpa till i denna unika insamling!
        
        NGK-Masters satsar 10 000kr och önskar P-G lycka till i Rallyt!
        
        Eliten mot bredden, folkfest, fart, blodigt allvar och glädje
        NGK-Masters är ett verkligt all star championship. I 
        en kul säsongsavslutning samlas förare, bredd och elit från 
        många olika motorsportdiscipliner och gör upp om vem som är 
        årets verkliga mästare. En tävling på lek och allvar 
        där förarna med skräckblandad förtjusning försöker 
        vara lagom kaxiga med glimten i ögat. Ingen vill egentligen få 
        spö och bakom kulisserna, i största hemlighet trimmas det friskt. 
        Just blandningen av olika förarkategorier och att breddsporten Folkrace 
        blir i blickfånget är nog det som gör tävlingen så 
        otroligt populär.
        
        Läs mer om tävlingen på 
www.ngk-masters.se
        11-01-15 Almunge MK stöttar 
        P-G i sin VM-start
        Almunge MK har tagit beslutet att stötta P-G Anderssons start i Rally 
        Sweden med 10000:- !
        Almunges motivation: 
        - "Förebilder, idoler, publicitet gör att de unga som tvekar 
        tar steget o går med i en klubb, kanske börjar köra, kanske 
        som funktionär, kanske i vår eller din klubb och vi får 
        en nyrekrytering av unga innan denna härliga sport dött ut" 
        
        
www.almungemk.se 
        11-01-14 P-G ett steg närmare 
        starten i Rally Sweden - Tack vare Helmiastiftelsen 
        Helmiastiftelsen ger P-G Andersson ett stipendium på 200.000 kr! 
        
        Idag kom Per-Gunnar "P-G" Andersson ett steg närmare starten 
        i årets upplaga av Rally Sweden. Svenska folket har via P-G´s 
        hemsia www.pgandersson.se startat en insamling och idag gick även 
        Helmiastiftelsen ut med ett glädjande besked:
        - P-G Andersson är en mycket duktig förare och i det läge 
        han befinner sig i karriären är det viktigt för honom att 
        kunna visa upp sig i Rally Sweden och ha möjlighet att kämpa 
        i toppen med en konkurrenskraftig bil. Det är också viktigt 
        för intresset kring Svenska Rallyt att ha en svensk som kör 
        i WRC klassen.  säger Lars-Erik Walfridson och meddelar att 
        stiftelsen skänker 200.000 kr!
        
        Därmed kommer P-G nu ett steg närmare sin dröm om start 
        i Rally Sweden i en Ford WRC:
        - "Jag är enormt stolt och tacksam för att Helmia gjort 
        det här för mig och gjort att starten i Rally Sweden börjar 
        komma inom räckhåll. Familjen Walfridson brinner verkligen 
        för både bygden och motorsporten. De gör genom sitt stipendium 
        en enorm insats. Jag är djupt tacksam" avslutar P-G. 
        
        Mer info, hittar du på 
www.pgandersson.se 
        
        11-01-14 Helmia stödjer 
        P-G Andersson
        Helmiastiftelsen beslöt i torsdags att utdela ett extra stipendium 
        under 2011. Stipendiet, vilket är på 200 000 kr, utdelas till 
        rallyföraren PG Andersson, Årjäng, för att hjälpa 
        honom till start i Rally Sweden 2011.
        
        Styrelseledamoten Lars-Erik Walfridson säger så här i 
        en kommentar, " P-G Andersson är en mycket duktig förare 
        och i det läge han befinner sig i karriären är det viktigt 
        för honom att kunna visa upp sig i Rally Sweden och ha möjlighet 
        att kämpa i toppen med en konkurrenskraftig bil. Det är också 
        viktigt för intresset kring Svenska Rallyt att ha en svensk som kör 
        i WRC klassen. "
        
www.helmia.se