| Några 
          bra länkar under rallyt: | 
      
       
        |  
          
          
         | 
      
       
        |   | 
      
    
    
    
    
    
    
    
    
    
     
    
    23-12-13 Klart med tre nya år 
    för Rally Sweden i Umeå 
    Nu är det klart att WRC Promotorn och Rally Sweden enats om ett nytt 
    avtal för det svenska rallyts plats i VM-serien. Avtalet är treårigt 
    och säkrar den fortsatta VM-festen i Umeå fram till 2027. Avtalet 
    är det längsta i rallyts historia.
     Underbart, skönt och spännande. Vi vet att vi tillsammans 
    med Umeå och regionen har en otrolig potential att utveckla Rally Sweden 
    än mer, både som tävling, men också som det event och 
    den folkfest det redan etablerat sig som, så det känns riktigt 
    bra att vi nu har avtalet på plats, säger Anna Nordkvist, vd för 
    Rally Sweden.
    
    Rally Sweden är traditionellt den andra deltävlingen av VM-serien 
    och sedan 2022 körs rallyt med Umeå som centralort efter flytten 
    från Värmland.
     Jag tror att både Rally Sweden och Umeå sedan flytten har 
    levererat över allas förväntan. Vi har haft två fantastiska 
    VM-tävlingar. Rikligt med snö och en utveckling av den publika delen 
    av Rally Sweden där Red Barn Arena är hjärtat. När vi 
    såg flygbilderna över Red Barn i vintras tror jag vi var många 
    som häpnade över vilket enormt publikt event Rally Sweden är. 
    Att nu veta att vi tillsammans med Umeå, regionen, markägare, partners, 
    föreningar och alla våra älskade funktionärer får 
    fortsätta bygga detta i tre år till efter nästa års 
    rally är bara positivt, säger Nordkvist.
    
    Avtalet som är påskrivet gäller för 2025, 2026 och 2027 
    är även en bekräftelse för Umeå att WRC Promotorn 
    och Rally Sweden har hittat rätt med placeringen av Sveriges VM-rally.
     Vi såg redan efter första året att Rally Sweden är 
    ett event som passar Umeå och regionen bra. Det är sport på 
    yppersta elitnivå, men det skapar också mötesplatser för 
    invånarna under fyra härliga dagar samt att det sätter Umeå 
    på världskartan. Och det ger tillbaka ekonomiskt till näringslivet 
    i regionen. Jag tycker att det visar hur viktigt vi tycker Rallyt är 
    när vi nu fattat ett politiskt beslut om att gå vidare med att 
    skriva avtal om att behålla och utveckla Rally Sweden i vår region, 
    säger Hans Lindberg, Kommunstyrelsens ordförande och fortsätter.
     Tre nya år med Rally Sweden här i Umeå ger oss som 
    kommun också möjligheter att skapa ännu mera värden för 
    kommunen och invånarna i vår region
    
    WRC Promoter Event Director Simon Larkin kommenterar det nya avtalet:
     Det här avtalet säkrar Sveriges plats i FIA World Rally Championship 
    de kommande tre åren efter 2024 och värnar om framtiden för 
    WRC:s enda rena vinterrally. Flytten norrut till Umeå har visat sig 
    vara en riktig framgång och vi tackar Västerbottensregionen för 
    det stöd och det varma välkomnande vi får när vi kommer 
    till Umeå med vår VM-serie. 
    
    23-11-10 Rally Sweden startar 
    Friends of Rally Sweden
    Nu lanserar Rally Sweden en helt ny supportklubb för alla rallyvänner 
     Friends of Rally Sweden.
     Rallygemenskapen är stor både ute i världen och här 
    hemma i Sverige. Rally Sweden är ett av landets mest publika idrottsevent 
    och vi känner att vi vill bjuda tillbaka lite till de svenska rallyfansen. 
    Därför startar vi nu Friends of Rally Sweden där vi kan ge 
    alla Rally Sweden-fans en större upplevelse och gemenskap och där 
    man som supporter får ett mervärde av att vara ett rallyfan. Det 
    är exempelvis Rally Sweden-mössan och en framtida förtur vid 
    biljettsläpp samt möjlighet att delta i olika arrangemang såväl 
    i samband med Rally Sweden som vid andra tillfällen, säger Anna 
    Nordkvist, VD för Rally Sweden.
    
    Medlemskapet kostar 300 kronor per år. En summa som man med råge 
    kommer kunna få tillbaka genom unika erbjudanden och Rally 
    Sweden-mössan.
    
    Fram till den första december finns nu ett exklusivt erbjudande för 
    Festivalpasset med inkluderat medlemskap i Friends of Rally Sweden.
     Tanken är att det ska vara lönsamt både för alla 
    som väljer att vara med i Friends of Rally Sweden och för oss. Rally 
    Sweden får också en personlig kanal till de som är viktigast 
    för oss, vår publik. Och de får möjlighet till större 
    upplevelser, säger Anna Nordkvist.
    
    I medlemskapet ingår bland annat:
     Rally Sweden-mössan
     Medlemsblad, minst två gånger per år
     Regelbundna nyhetsbrev per mail
     Förtur vid framtida biljettsläpp
     Möjlighet att förboka platser vid arrangemanget
     Erbjudanden om biljetter och paketlösningar till bland annat andra 
    WRC-tävlingar.
     Möjlighet att köpa unika Friends of Rally Sweden-produkter.
     Inbjudan till speciella medlemsaktiviteter och evenemang i samarbete 
    med Rally 
    Swedens samarbetspartners.
    
    Införskaffa ditt Festivalpass med inkluderat medlemskap i Friends of 
    Rally Sweden från måndag 13:e februari klockan 14:00 på 
    
www.rallysweden.com.
    
    Rally Sweden 2024 avgörs med Umeå som centralort mellan 15-18 februari.
    
    23-02-14 Alla magiska ögonblick 
    från Rally Sweden 2023 
    Rally Sweden 2023 blev fantastiskt på många sätt och vi vill 
    återigen rikta ett stort tacka till att som gjorde detta möjligt.
    
    Alla leverantörer/samarbetspartners, funktionärer, rättighetsinnehavare 
    och sist men inte minst alla rallyfans runt om i Umeå och världen.
    
    Vi ses i Rally Sweden 2024.
    
    Här kan ni ta del av "The Saga of Rally Sweden 2023: 
https://www.youtube.com/watch?v=TckgzmklhZQ 
    
    23-02-12 Tack Umeå - 
    vi ses nästa år!
    Rally Sweden är över för denna gång.
    Och det blev precis det välbesökta vinterrally i sagolandskap som 
    alla hoppats på.
    - Jag känner en enorm stolthet, säger Stefan Djerf, event director.
    
    Umeå och Västerbotten visade sig verkligen från sin bästa 
    sida under rallyveckan.
    Sol, blå himmel och vackert snölandskap som kablades ut till 120 
    miljoner tv-tittare världen över.
    
    Och en enorm uppslutning från besökarna, både från 
    när och fjärran.
    - Fantastiskt bra. Så mycket mer folk än jag nånsin kunnat 
    drömma om, långt fler än våra förväntningar. 
    Och ett oerhört arbete från alla i organisationen. Men det jag 
    spontant är allra mest stolt över alla dessa volontärer som 
    stått ut i skogen, eller sålt korv, eller sett till att folk parkerat 
    ordentligt, de som får allting att fungera. Det går inte att känna 
    annat än en enorm stolthet, säger Stefan Djerf.
    
    Umeå bjöd på - precis som i fjol - på ett närmast 
    sagolikt vinterlandskap när Rally Sweden avgjordes. Här en bild 
    från Sävar. Foto: ROBERT EKBLOM
    
    Utan de 2 500 volontärerna och de 500 i organisationen hade Rally Sweden 
    inte blivit till den succé det blev. Och framför allt inte utan 
    samarbetet med de över 200 markägarna.
    - Jag är stolt över det med. Stolt över kontakten med samebyarna 
    och markägarna. Den har varit jättebra. Vi hjälper dem, de 
    hjälper oss. Vi gör allt vi kan för att bevara det vackra vi 
    har, säger Stefan Djerf.
    Rally Sweden körs i Umeå även 2024, exakt datum släpps 
    senare.
    - Jag är rörd av allt engagemang från så många 
    människor. Umeå och Västerbotten känns verkligen som 
    hemma. Vi har hittat rätt ställe, det här är platsen där 
    vi ska vara på, säger Anna Nordkvist, vd i Rally Sweden AB.
    23-02-12 Drömstart med 
    hemmaseger för Solberg
    Drömstart på guldjakten för rallyföraren Oliver 
    Solberg. 21-åringen tog karriärens första seger i Rally2-klassen 
    under VM-tävlingen på sin hemmabana i Rally Sweden.
    
    Oliver vann en VM-tävling (Estland) i WRC 3-klassen för drygt två 
    och ett halvt år sedan. Triumfen i WRC 2-klassen kom i svenska Umeå 
    på söndagen i första försöket med hans nya team, 
    TokSport.
     En underbar helg. Och vilken otrolig lättnad. Bilen och teamet 
    fungerade väldigt bra, och vi genomförde tävlingen på 
    ett stabilt och smart sätt, sa Oliver Solberg.
    
    Solberg startade officiellt sin VM-säsong i Umeå. Målet är 
    att vinna guldet till slut.
    
    En ledning på mer än 50 sekunder innan sista dagen förvaltades 
    på bästa sätt under söndagens tre specialsträckor. 
    Solberg och kartläsaren Elliott Edmondson körde säkert fram 
    till sista sträckan, där duon slog till med tävlingens åttonde 
    sträckseger.
    
    Solberg plockade därmed maximalt antal extrapoäng på den så 
    kallade Power Stage.
     Vi höll bra speed, körde kontrollerat och hade inga problem. 
    Segern är extra rolig då det var en jämn och hård kamp 
    mellan många förare, sa 21-åringen.
    
    Till sist blev den totala distansen 42,3 sekunder till närmaste utmanare, 
    norrmannen Ole Christian Veiby. 
    
    Nästa VM-tävling kommer att köras i Mexiko den 16-19 mars.
    23-02-12 Veiby på 
    VM-pallen igen
    Ole Christian Veiby kom till Rally Sweden för att köra om segern 
    i WRC2-klassen. Veiby gjorde en stabil insats och inkasserade sin andra raka 
    andraplats i det svenska VM-rallyt.
    - Vi gjorde allt vi kunde och det räckte nästan hela vägen, 
    säger Ole Christian.
    
    Kristoffersson Motorsport och Veiby kunde efter helgens tävlande summera 
    en lyckad tävling, även om segrande Oliver Solberg blev för 
    svår att tas med.
    - Jag har inte kört VM på ett helt år, så en andraplats 
    är ju ändå inte så dåligt gjort av en rallycrosschaufför. 
    Oliver körde bra hela helgen, så det är bara att gratulera.
    
    Det blev en något orolig start på rallyt under torsdagskvällen. 
    Veiby var visserligen snabb på första sträckan in på 
    Red Barn Arena, men in i målkurvan hände något. Bilen gick 
    plötsligt bara på tre cylindrar. Eftersom det inte var någon 
    servicetid efter SS1 var osäkerheten stor inför starten på 
    fredag morgon, men lyckligtvis fick Ole Christian och co-drivern Torstein 
    Eriksen ordning på bilen.
    - Så klart blev det en del att tänka på, men vi gjorde en 
    reset av systemet och fick allt att fungera igen, berättar Veiby.
    
    Trots att torsdagskvällens problem var borta så blev inte fredagsetappen 
    så lyckad som Veiby hade önskat. Inför nattvilan låg 
    KMS-ekipaget på fjärde plats, 37 sekunder efter Solberg.
    - Vi snurrade på SS5 och tappade ungefär 20 sekunder. Det käckte 
    tag på innern och vände runt, men inget drama.
    
    Imorgon är en annan dag, tänkte Veiby och kom med friskt mod ut 
    på de vintriga vägarna i Umeå-trakten under lördagen. 
    På SS10 kom första sträcksegern med KMS-teamets Volkswagen 
    Polo GTI R5 och direkt därefter ytterligare en.
    - Jag körde ju för att komma ikapp och tog i lite extra samtidigt 
    som det var sträckor som passade oss bättre.
    
    Veiby knappade in på Solberg och såg ut att kunna sätta lite 
    press. Framåt kvällen försvann dock några viktiga sekunder.
    - Vi hade egentligen exakt samma däckstrategi som Oliver, men han var 
    lite bättre på att bevara bakdäcken.
    
    På söndagsmorgonen gick Ole Christian ut som tvåa med 52 
    sekunder upp till Solberg. Tre sträckor återstod.
    - Vi ville ju ut och sätta bra tider och ta sträcksegrar.
    
    Det blev också en fin snabbaste tid på SS16. Resten av dagen handlade 
    mest om att kontrollera positionen och inte tappa ner till trean Sami Pajari. 
    I mål var Veiby/Eriksen 42,3 sekunder efter Solberg/Edmondson och 32,8 
    sekunder före trean Pajari/Mälkönen. Totalt alltså en 
    andraplats i WRC2, samma som förra året.
    - Jag har varit på pallen i nästan alla Rally Sweden jag har kört.
    
    Veiby kan därmed också summera en lyckad rallyvinter med fyra tävlingar 
    som har resulterat i två segrar och två andraplatser.
    - Det får jag vara nöjd med. Det har inte varit helt problemfritt, 
    men körningen har varit bra och det har gått fort när allt 
    har fungerat.
    
    Rallycross-VM är förstås huvudsysslan för Ole Christian 
    under 2023, men det kan bli fler rallytävlingar under året.
    - Jag kommer att köra någon mer tävling i norska mästerskapet 
    och det hade varit kul med ytterligare något, gärna en VM-tävling 
    till.
    
    Kristoffersson Motorsports teamchef Tommy Kristoffersson kunde inte vara annat 
    än tillfreds med Ole Christians och Torsteins insats, likväl som 
    hela teamets.
    - Visst kom vi till start med sikte på segern, men en andraplats är 
    väldigt bra i ett stenhårt startfält. Oliver var stark hela 
    helgen, bra gjort av honom, säger Kristoffersson, som också hyllade 
    sin egen adept.
    - När man jagar är det lätt gjort att göra ett misstag 
    i stridens hetta, men Ole Christian höll sig på rätt sida 
    gränsen och kontrollerade sin position. Summa summarum en riktigt bra 
    insats av hela teamet.
    
    Johan Kristoffersson var Veibys ingenjör under helgen och även han 
    tyckte att insatsen var med beröm godkänd.
    - En andraplats är bra gjort av Ole Christian. Oliver var stark och det 
    var de två som var klart bäst. Ole har inte åkt VM sedan 
    ifjol och jag vet själv att det är skillnad när man kommer 
    från SM och NM. Det är som en annan sport med spåren som 
    blir efter WRC-bilarna. 
    
    23-02-12 Solberg back in 
    the spotlight - winner of Rally Sweden 2023
    Oliver Solberg had to step down in the rally hierarchy for this season.
    When the WRC 2 class raced for the season's first WC points during Rally Sweden 
    in Umeå, the 21-year-old showed class and drove home the victory accurately.
    
    The margin of victory for the runner-up, the Norwegian Ole-Christian Veiby, 
    was a whopping 42.3 seconds, and Sami Pajari finished third.
    - To be able to win on home ground is fantastic, stated Solberg, who was well 
    praised by the Umeå crowd, his parents Pernilla and Petter on the infield 
    after the finish.
    Solberg immediately delivered for his new team, German Toksport, driving controlled 
    and stable throughout the weekend. In last year's competition, he drove one 
    of the Hyundai team's WRC cars.
    
    This year he enjoyed the beautiful winter roads around Umeå and Västerbotten 
    in his new Skoda Fabia RS.
    - I had an even weekend, made good tire choices, and everything worked. It 
    feels great to start the year, and I've got a good feeling back and enjoy 
    being on the team. I am as happy as I can be, stated a victorious Solberg 
    after the finish.
    Driving his new car safely himself, Solberg now drove home 8 out of 18 special 
    stages over the weekend and seriously showed the dream of once again that 
    he is not going giving up on the vision of once again being a factory driver 
    in the future.
    
    The goal before the competition was to win, and he fulfilled that with flying 
    colors.
    - This undeniably gives confidence for the future.
    
    Runner-up Ole-Christian Veiby was happy with the silver.
    - It has been a fun duel all weekend. I came here to win, but we lost a little 
    too much after a ride on Friday. Oliver has been great all weekend, noted 
    Veiby. 
    
    23-02-12 Ott Tänak at 
    the top of the podium in Rally Sweden 2023 
    Ott Tänak's consistency over all four days of competition brought him 
    to victory in Rally Sweden in Umeå 2023. When the 18 special stages 
    were added up, the margin of victory was 18.7 seconds.
    
    The M-sports team's Estonian rally star was able to comfortably drive home 
    the season's first WRC victory with Hyundai duo Craig Breen and Thierry Neuville 
    as podium colleagues.
    - This victory means a lot to me and is, of course, a massive success for 
    the whole team, stated the 35-year-old, who undeniably paid off for the new 
    group.
    Tänak, who won the WC title in 2019, now had to execute in the WRC series' 
    only winter rally and was the one who mastered the snow and the roads around 
    Västerbotten. His Ford Puma was stuck on most of the stages, and in the 
    end, it was precise that that decided Rally Sweden in Umeå.
    - Incredibly, our team can measure up to two such large factory teams as competitors, 
    said a relieved Rally Sweden winner.
    Powerstage Umeå SS 18 with a finish in an electric Red Barn Arena was 
    never fascinating because the lead of 8.6 seconds to Craig Breen suddenly 
    became 18 (!) seconds when Craig Breen missed the regrouping before the power 
    stage by a minute and was sentenced to overtime.
    
    But instead, Thierry Neuville drove into a snow embankment, lost speed, and 
    the final standings were thus the same as before. The Belgian finished second 
    in Umeå last year and was about to repeat it but had to settle for the 
    bronze.
    - It was separate from the planning that Thierry would lose time. Of course, 
    I had no idea. "But it's been a fantastic weekend as last year was horrendous," 
    noted the Irishman, who was undeniably the surprise of the weekend, taking 
    home four stage wins and leading when the cars rested overnight on Saturday, 
    Breen said.
    
    Ott Tänak could certainly, just like any other day, steer his Ford Puma 
    safely and also balance his tire choices in the best way. Ultimately, Ford's 
    poster name only managed to secure a single-stage win, the Botsmark SS 7. 
    But stability behind the wheel carried him to victory.
    
    Compared to, for example, last year's Rally Sweden winner and reigning world 
    champion Kalle Rovanperä who, despite his six stage victories, had to 
    settle for fourth place 25.1 seconds behind Tänak in summary. It was 
    a tough weekend for Toyota Gazoo Racing. Kalle Rovanperä had a tough 
    time with, among other things, spinning, but at the same time, not quite keeping 
    up with the three in the lead.
    
    Elfyn Evans in fifth secures points for Toyota in the championship, but the 
    Briton did not seriously have the speed to challenge this weekend.
    Also, Takamoto Katsuta and Esa-Pekka Lappi did not have a successful weekend 
    either, where both ended up in the snowbanks and lost a lot of time.
    
    
RESULTS 
    RALLY SWEDEN 2023>>> 
    
    23-02-11 Ott Tänak has 
    the winning grip in Rally Sweden
    Ford Puma's Estonian star Ott Tänak started Saturday's Rally Sweden in 
    second place, 4.6 seconds behind leading Irishman and Hyundai driver Craig 
    Breen.
    
    When Umeåsprinten's arena show framed the winter-beautiful Saturday 
    and seven special stages customers, Tänak went to the closing Sunday 
    with a lead of 8.6 seconds for Breen.
    
    Thierry Neville and Kalle Rovanperä shadow third and fourth in summary, 
    respectively 23.7 and 27.5 seconds behind the top duo.
    
    In other words, it's set for a dramatic Sunday finish with Västervik 
    SS 16 and 17 and the power stage that finishes at The Red Barn Arena in central 
    Umeå.
    
    Tänak had to toil hard on the sprint stretch in Umeå on Saturday 
    evening with only a single slick tire that created a hold on his Ford Puma.
    
    Nevertheless, he created a gap between Sävar SS 14 and Umeå SS 
    15 as Breen bounced between the snowbanks and lost a few seconds.
    - We'll see what happens tomorrow. Now it's about holding together the last 
    three stages on Sunday, said Tänak.
    Saturday's Rally Sweden around Umeå and its surroundings offered icy 
    and stone-hard winter roads and showed a winter rally at its best.
    
    On the 13th stage, the second time around Norrby, things got dramatic at the 
    end of the scene when some top drivers hit the snow banks.
    
    Esapekka Lappi - who had a third place in the summary - got stuck in the snow 
    bank for seven minutes.
    - We had a slight vibration. It thought it was ice on the tires. It stopped, 
    and I thought it was gone, but the tire delaminated. I approached the final 
    corner but had no grip. It has never happened to me before, says Esapekka 
    Lappi, who got some fans' help to get the car back on track again.
    But the drama didn't stop there.
    
    The race leader Craig Breen also had some mischief with the left-hand side 
    of the front but managed only to drop a couple of seconds, as did Kalle Rovanpärä, 
    who spun and got himself organized again after three seconds.
    
    The Swedish rally driver Oliver Solberg has a golden opportunity to win his 
    career's first victory in the WRC2 class. - It will be exciting, says Solberg 
    in C More before Sunday's conclusion.
    
    On Saturday, the Skoda driver extended his lead to 56.6 seconds and now has 
    the chance to take home the first victory of his career in WRC2 - the second-highest 
    class - together with British map reader Elliott Edmondson.
    - It's not easy, the bar is very high, and everything has to be perfect. But 
    no mistakes and good tires, and you'll be fine. I'm ready for tomorrow. It 
    will be exciting, says Oliver Solberg in C More after the last stretch.
    
    Norwegian Ole Christian Veiby had an intense day and is now in second place.
    
    Overall after SS 15
    WRC 1
    1) Ott Tänak, 1.48.52.2
    2) Craig Breen, +2,3
    3) Kalle Rovanperä, +27.7
    4) Thierry Neuville, +27.7
    5) Elfyn Evans, +55.2 
    
    23-02-11 Tänak's night 
    attack leaves Sweden rivals trailing 
    Estonian overcomes late scare to demote Craig Breen on Saturday evening.
    Ott Tänak unleashed a night-time frenzy on Saturday at Rally Sweden, 
    demoting Craig Breen to second overall heading into Sundays three-stage 
    finale.
    
    The duelling duo traded times over the course of the rallys longest 
    day, with Breen holding on to a marginal advantage at the halfway point.
    
    As the snow-covered roads became more and more rutted in the fading light 
    of the afternoon loop, Tänak began to reel in his Hyundai Motorsport 
    rival - arriving to the start of the penultimate Sävar test just half 
    a second in arrears after Breen had suffered time loss with a delaminated 
    tyre.
    
    There, Tänak excelled in the night-time conditions, with the split times 
    showing he was on course to outpace Breen by around 10sec. In another dramatic 
    twist, however, the Estonian suffered near-identical tyre troubles to his 
    opponent - but still managed to better the Irishmans time by 2.8sec 
    and snatch the lead.
    
    Tänak was faster again as Breen complained of a hybrid issue in the final 
    Umeå blast. He ended 8.6sec to the good, laying the foundations for 
    M-Sport Fords first victory in over a year.
    
    "It was a challenging day, admitted Puma driver Tänak. We 
    had everything planned for the last two stages - to keep the tyres and make 
    the time up there - but then we lost them, and we had to do the last stage 
    with no studs on one tyre. It's never comfortable until it's done. Let's get 
    to the finish first."
    
    Esapekka Lappi fell down the order after running wide on a left-hander in 
    SS13, plunging his Hyundai into a snowbank. The Finns demise opened 
    the door for Thierry Neuville and Kalle Rovanperä to fight for the final 
    podium spot.
    
    Rovanperä, driving a Toyota GR Yaris, held the upper hand until late 
    in the day, but he gave way to Hyundais Neuville in the final stage 
    as his tyres wore out. The pair were split by 3.8sec at close of play, with 
    Neuville only 15.1sec adrift of Breen.
    
    Elfyn Evans lacked confidence aboard his Yaris and subsequently fell behind 
    the aforementioned pair, ending the day more than half a minute further back.
    
    Pierre-Louis Loubet brought his Puma home in sixth overall ahead of WRC2 leader 
    Oliver Solberg, who holds a commanding lead in the premier support category. 
    Ole Christian Veiby, Sami Pajari and Nikolay Gryazin complete the leaderboard.
    
    Three stages form Sundays finale. Back-to-back runs of Västervik 
    (26.48km) are up first before another run through Umeå (10.08km) forms 
    the bonus points-paying Wolf Power Stage.
    
    Leading positions after Saturday:
    1. O Tänak / M Järveoja EST Ford Puma 1hr 54min 45.4sec
    2. C Breen / J Fulton IRL Hyundai i20 N +8.6sec
    3. T Neuville / M Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +23.7sec
    4. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota GR Yaris +27.5sec
    5. E Evans / S Martin GBR Toyota GR Yaris +57.7sec
    6. PL Loubet / N Gilsoul FRA Ford Puma +2min 28.1sec
    
    The official Home of World Rallying: 
wrc.com 
    
    23-02-11 Johannes Joons /Elina 
    Svensson segrade i Historic
    Historic-klassen på Rally Sweden kom till start med 29 ekipage fördelade 
    på sex sträckor. MK Tierps Johannes Joons med kartläsaren 
    Elina Svensson (Strängnäs MS) plockade hem totalsegern med 53,7 
    sekunder före MK Rattens Arne Rådström/Thomas Nilsson och 
    ytterligare 43,1 sekunder bakom körde Vimmerby-duon Kjell och Peter Fransson 
    in som trea.
    - Det är helt underbart, det känns fantastiskt, konstaterade segerduon 
    lättat efter triumfen.
    
    På förhand pekade väl det mesta på att forne WRC-föraren 
    och Rally Swedens tvåfaldiga segrare från 1992 och 1993 Mats Jonsson 
    skulle ta hem klassen med sin uppskruvade gamla Toyoya Celica GT-Four. Initialt 
    pekade ingenting på något annat.
    
    Han öppnade premiärsträckan Brattby SS 1 och vann med 9,4 sekunder 
    för Vännäs MK-föraren Nils Östgård. Men på 
    den andra sträckan tvingdes han på grund av motorproblem kasta 
    in handduken och det öppnade upp för konkurrenterna.
    
    Historic-klassen fördelade sina tävlingsdagar fredag och lördag 
    med tre sträckor fördelade per dag och intrycket över vinter-Umeå 
    med omnejd var rakt igenom positiva.
    - Jag har ingenting att klaga på egentligen. Det har varit magiska vinterförhållanden 
    med bra förhållanden. Det har egentligen gått smärtfritt 
    i stort sätt på alla sträckor, konstaterade Joons som inför 
    lördagens andra halva hade gått om marginal att hålla undan 
    till Arne Rådström;
    - Jag visste att Arne var snabb och är en erkänt duktig chaufför, 
    men vi kände också att vår marginal på 23 sekunder 
    var ganska betryggande. Det handlade egentligen mycket om att hålla 
    nerverna i styr, sa Joons som ganska lättvindigt i slutändan kunde 
    styra Opel Kadett GSI med säker hand över mållinjen i Sävar 
    SS 6.
    
    Tvåan Arne Rådström laddade det som krävdes med sin 
    Volvo 242 under lördagen för att ta sig ikapp, men styrde upp i 
    en snövall och tappade tid på Floda SS 5, den långa 27 kilometers-sträckan.
    - Vi öppnade ju lördagen med sträckseger och sedan gjorde jag 
    ett tappert försök att jaga ikapp tid, men föll på eget 
    grepp så att säga och ja, så är det i rally, det är 
    sådant som händer. Jag hade större mål när jag 
    kom hit att stå överst på pallen, nu slutade vi tvåa 
    och det är vi också glada för, sa totaltvåan som också 
    passade på att hylla vintervägarna som närmast bjöd på 
    perfektion under lördagen med det vackra vinterlandskapet som ramade 
    in solljuset på sträckorna runt Norrby SS 4, Floda SS 5 och Sävar 
    SS 6.
    
    Trean Kjell Fransson var den som ramade in topptrion i årets Historic-klass. 
    Han rattade sin Renult A310 Aline problemfritt under Rally Sweden och stannade 
    nu 1.36,8 bakom Johannes Joons.
    - Jag har ingenting att klaga på egentligen. Teamet har varit grymt, 
    vi har gjort allt vi kan och inte haft några problem. Så jag är 
    jättenöjda och även sträckorna har varit rejält utmanande 
    och riktigt snabba, konstaterade Fransson.
    23-02-10 Craig Breen the 
    man of the day in Rally Sweden 
     When Rally Sweden got underway on Friday, Craig Breen was the 
    man of the day.
    The Irishman drove home three of the five stages and is in the lead in the 
    summary, 2.6 seconds ahead of Ott Tänak.
    - It´s one of my most robust days. Last year I was either upside down 
    or stuck in the snowbanks somewhere. So today, it is like sweet music to my 
    ears to be in the lead, stated the Hyundai driver.
    
    When Rally Sweden opened on Friday, there were various surfaces on offer, 
    with loose surfaces as well as icy and rock hard.
    However, Umeå's winter landscape shows itself from its best side, and 
    Friday's sections offered lovely expanses of snow in the sunny but slightly 
    windy weather.
    
    Breen picked up victories at Brattby S 2 and 5 and Sarsjöliden SS 6.
    
    It gives him a specific advantage, even if it is hardly possible to make any 
    mistakes, before Saturday's seven stages, which involve new challenges at 
    places such as Norrby and Västervik.
    
    The Hyundai driver only has a margin of 2.6 seconds on Ott Tänak, as 
    a newcomer to the M-sport team, drove his Ford Puma safely throughout Friday 
    and was saluted with a stage win at Botsmark SS 7, a paltry nine-tenths ahead 
    of Esa-Pekka Lappi and 4.1 seconds ahead of Craig Breen.
    
    Tänak nevertheless stated that the tires were worn out and that he had 
    to struggle to get through the Wind Power Park in Svartliden.
    
    Last year's Rally Sweden winner Kalle Rovanperä has had to track a lot 
    with his start number and has not been able to flow like the previous year. 
    He is now 31.1 seconds behind Breen in fifth place.
    
    The WRC 2 class has Oliver Solberg as the lead; the grip was switched after 
    just under half the distances were covered. With his Skoda, the Swedish poster 
    man took home three out of five stage victories and now leads by 6.8 seconds 
    overall for Sami Pajari, followed by Jari Huttunen a further 18 seconds behind 
    Solberg.
    - It has been a perfectly okay day for me, and Pajari has been fast. Solberg 
    stated that I have tried to stay on track and not make mistakes.
    
    
OVERALL 
    AFTER SS 8>>> 
    
    23-02-10 The Swedish Prince 
    drove with the Norwegian rally king 
    HRH Prince Carl Philip did get the opportunity to drive a rally car with former 
    rally world champion Petter Solberg, the father of WRC2-star Oliver Solberg.
    
    The pair did drive a Toyota into the Red Barn Arena  the epicenter of 
    Rally Sweden, just a short walk by foot from Umeå city center  
    on Friday afternoon, a few hours before the WRC stars entered the arena.
    - Its great to be back here in Umeå. I am looking forward to getting 
    really close to the action and taking part in the rally. Sweden in the wintertime 
    is something spectacular.
    And to experience a rally held in actual winter conditions is always exciting, 
    Prince Carl Philip said during his opening speech.
    
    The Royal Highness also met up with governor Helene Hellmark Knutsson and
    The municipal council of Umea Hans Lindberg. 
    
    23-02-09 Joakim Roman gör 
    sin 25:e raka start i Rally Sweden
     Joakim Roman som i år gör sin 25:e raka start utan avbrott 
    i den Svenska VM tävlingen. I år tillsammans med Ida Lidebjer. 
    
    
    Shake down avverkades i lugnt tempo i de spåriga förhållandena.
    - Nu har vi dock avklarat SS 1 och körning satt inte helt 100 men vi 
    är med topp 5 i Masters och 40 totalt hyfsat ok ändå. Förhållandena 
    kommer att bli tuffa med mildväder och spåriga vägar. SS1 
    var inte så spårig ännu men desto sörjigare. Mycket 
    slush utanför ideal linjen. Men vi kämpar på och tar nya tag 
    i morgon då det förmodligen blir en hel del grus, säger Joakim.
    23-02-09 Kalle Rovanperä 
    fastest when Rally Sweden started 
    Kalle Rovanperä started last year's winning streak in the WRC season 
    by winning Rally Sweden. This year's competition opened the reigning world 
    champion just as promisingly.
    - I'm satisfied; it was slippery in some parts with loose snow, but approved, 
    explained Rovanperä.
    
    After the opening and fireworks, he directed the sprint around The Red Barn 
    Arena by driving 1.6 seconds ahead of Ott Tänak and a further 1.5 seconds 
    to the credit of third Elfyn Evans.
    
    Swedish hope Oliver Solberg, who drives WRC2, was eleventh, 12.4 seconds behind 
    Rovanperä, but third among the WRC2 drivers in his Skoda.
    - Dad would not have been satisfied; we work closely together and analyze 
    everything. But we took it easy; it's tomorrow that counts, said Solberg.
    
    The opening of this year's Rally Sweden, with the presence of the Swedish 
    prince, Carl-Philip, and with the Swedish pop artist Klara Hammarström, 
    otherwise framed the evening at The Red Barn Arena, which offered a considerable 
    crowd and fireworks as the end.
    
    This year's Rally Sweden is up and going.
    
    Stagetimes after SS 1;
    1) Kalle Rovanperä, 3.23,3
    2) Ott Tänak, +1,6
    3) Elfyn Evans, +3,1
    4) Esa-Pekka Lappi, +3,9
    5) Thierry Neuville, +5,0
    6) Takamoto Katusa, +5,6
    7) Craig Breen, +6,7
    8) Pierre-Louis Loubet, +10,8 
    
    23-02-08 Examenshelg för 
    Veiby
    Ole Christian Veibys vintersäsong är framme vid huvudmålet: 
    VM-tävlingen Rally Sweden!
    - Det har gått bra i vinter. Vi har fått fin träning i tidigare 
    rallyn och går in i det här med en bra känsla, säger 
    Veiby som är en av segerkandidaterna i WRC2 med sin KMS-preparerade Volkswagen 
    Polo GTI R5.
    
    2019 tog Ole Christian hem segern i WRC2, även då under Kristoffersson 
    Motorsports flagga. Förra året utmanade han Andreas MIkkelsen ända 
    in i slutet, men slutade då tvåa.
    - Vi vann flest sträckor då också, men det blev ett litet 
    stopp i ett vägbyte, minns Kongsvinger-föraren som är ute efter 
    revansch.
    
    Bredvid sig i bilen har han nu co-drivern som tog hem segern förra året, 
    Torstein Eriksen, som då lotsade Mikkelsen, men nu alltså åker 
    med en annan landsman. Det nybildade paret fick en perfekt start under gångna 
    helgen när de tog hem Rally Lima i konkurrens med hela svenska eliten.
    - Det fungerar fantastiskt bra med Torstein, intygar Veiby som också 
    är mycket nöjd med hela uppladdningen inför VM-rallyt.
    
    Många mil i kroppen har det blivit i Rally Sigdal, Rally Elverum och 
    Rally Lima, framgångsrika sådana i form av två segrar, men 
    också med utmaningar.
    - Det har inte varit en walk in the park på något 
    vis. Vi har fått pusha hårt och ta oss genom en del problem och 
    hoppas att vi har löst dessa nu. Bra förberedelser.
    
    Kristoffersson Motorsports teamchef Tommy Kristoffersson bekräftar att 
    det har jobbats hårt under vintern i verkstaden väster om Arvika, 
    allt för att ge Veiby ypperliga förutsättningar.
    - Vi hade inte kunnat göra mer än vi har gjort i förberedelserna. 
    Det blir så klart tufft. Vi vet att andra team kommer med helt nya bilar, 
    men vi känner oss trygga med vår Polo och Ole Christian kommer 
    med ett gott självförtroende efter segern i Lima. Det blir spännande 
    det här!
    
    Att detaljerna måste sitta är ett krav för att kunna hävda 
    sig i den tuffa konkurrensen i WRC2.
    - Det finns minst 5-6 förare som kan ta hem det, säger Veiby, och 
    nämner Oliver Solberg som en av de främsta konkurrenterna.
    - Ska bli kul att ta kampen mot Oliver. Vi var ju teamkompisar 2021.
    
    Kristoffersson Motorsport har installerat sig på Motorcentralen i Umeå 
    och preparerar där inför ett rally i vintriga förhållande, 
    men ändå med föraningar om att däcken kommer att spela 
    en viktig roll.
    - Våra mekaniker och ingenjörer måste vara fokuserade hela 
    helgen och det kommer att krävas en smart däckstrategi, menar Tommy 
    Kristoffersson.
    
    När det gäller däcken har Johan Kristoffersson tagit på 
    sig huvudansvaret och i vanlig ordning gjort läxan grundligt.
    - Johan har gjort ett fantastiskt arbete, så det är bra förberett, 
    lovar en Ole Christian Veiby med goda segerförhoppningar. 
    
    23-02-08 Oliver Solberg inleder 
    jakten på VM-titeln
    Hård konkurrens väntar rallyföraren Oliver Solberg när 
    han i helgen startar jakten på karriärens första VM-titel 
    på hemmaplan.
    
    21-åringen inleder VM-säsongen i Rally Sweden på torsdag.
     Strategin är att köra på 90-95 procent under hela helgen. 
    Det är skönt att ha något att gå på om det skulle 
    behövas. Målet är klasseger, men jag är nöjd med 
    en pallplats också, säger Oliver Solberg.
    
    Han körde förra året i WRC-klassen, men ska den här säsongen 
    slåss om VM-poäng i Rally2-klassen.
     Vi möter hård konkurrens. Sju bilar har som jag ser det 
    chans att vinna. Många av specialsträckorna är nya, och det 
    kommer att gå väldigt snabbt på de flesta.
    
    Senast det var en svenska världsmästaren i Rally2-klassen var 2017 
    då Pontus Tidemand knep titeln. Både Mads Østberg (2020) 
    och Andreas Mikkelsen (2021) är tidigare norska världsmästare 
    i klassen.
    
    Första specialsträckan startar på torsdagskvällen och 
    avslutas tidigt på söndag eftermiddag efter 18 specialsträckor.
    23-02-08 WRC gears up for high-speed 
    thriller at snowy Rally Sweden 
    Sizzling action guaranteed at the FIA World Rally Championships only 
    pure winter fixture.
    
    The frozen forests of northern Sweden will be lit up by the red-hot pace of 
    the FIA World Rally Championship's leading stars as the series arrives in 
    Umeå for round two this week (9 - 12 February).
    
    A founding round of the WRC, Rally Sweden is one of the oldest rallies in 
    the world. It is also the only event on the calendar to take place entirely 
    on snow and ice, with temperatures set to plunge as low as -10°C during 
    rally week.
    
    Winter rallying demands a unique approach. Drivers lean their 
    cars against snowbanks to guide them around corners, while studded Pirelli 
    tyres bite into the ice to provide remarkable grip. Ironically, its 
    one of the fastest rallies of the year - as proven last season when victor 
    Kalle Rovanperä averaged a whopping 121.52kph.
    
    Rovanperä will be doing everything in his power to go even faster this 
    time around. With a world title to defend and a Sweden double in his sights, 
    the Toyota GR Yaris Rally1 driver will be first to traverse the roads of the 
    Västerbotten region during Fridays opening leg - and that will 
    be a challenge in itself.
    
    It can be tricky to open the road on snow and it depends a lot on how 
    the conditions will be, he said. We had a good result in Sweden 
    last year and we will try to repeat it this time.
    
    Our pre-event test went really well, with perfect conditions and a thick 
    layer of ice on the road. Hopefully its like that for the rally too, 
    and we dont suffer too much running first on Friday.
    
    Joining the Finn in a three-strong Toyota Gazoo Racing line-up are Elfyn Evans, 
    winner here in 2020, and Takamoto Katsuta, who replaces part-time driver Sébastien 
    Ogier to mark his points-scoring debut for the Japanese manufacturer squad. 
    Italian privateer Lorenzo Bertelli debuts a rented Yaris but wont score 
    points for the team.
    
    Thierry Neuville will look to build upon his Rallye Monte-Carlo podium with 
    another strong showing this time out. The Belgian driver has good company 
    at Hyundai Motorsport as team-mates Esapekka Lappi and Craig Breen have both 
    scored podiums in previous Rally Sweden editions.
    
    For part-time driver Breen, the event marks something of a homecoming as he 
    replaces Dani Sordo behind the wheel of Hyundais third i20 N. He drove 
    for the team from 2019 to 2021 but spent last season with rivals M-Sport Ford. 
    Now, after a year away, hes back.
    
    "With it being my first competitive event in the car, this will be a 
    challenge," admitted the Irishman. "Ultimately, my main goal is 
    to enjoy the experience."
    
    Ott Tänak, who re-joined M-Sport Ford from Hyundai late last year, is 
    eager to prove the potential he has aboard the Puma Rally1.
    
    The Estonian driver steered the car to victory on a local rally last weekend, 
    where conditions were similar to what hell face this week. That has 
    given Tänak the confidence that he, along with young team-mate Pierre-Louis 
    Loubet, can challenge for the top positions.
    
    Personally, I feel much more confident on snow, so well see how 
    we compare to the other guys, Tänak said. If its icy 
    its better to be out earlier on the road, and if its very snowy 
    its the other way around. So, it really depends on the conditions, well 
    just have to see what the weather does. Either way, we are ready for the action 
    - we have no choice!
    
    The rally begins from Umeå on Thursday evening. Crews then tackle 18 
    stages covering 301.18km before Sunday afternoons finish.
    
    The official Home of World Rallying: 
wrc.com
    23-02-08 Rally Sweden genererar 
    miljoner till det lokala föreningslivet
    Föreningslivet går inte lottlöst under Rally Sweden. I fjol 
    65 föreningar dela på närmare tre miljoner för sina värdefulla 
    insatser.
    
    Breddföreningen Sävar IK, beläget norr om Umeå längs 
    E4:an, är en av alla de föreningar som ser till att hålla 
    Rally Sweden rullande.
    Fjolårets insats gav rejäl mersmak.
     Det blev en dundersuccé. Alla våra medlemmar och frivilliga 
    funktionärer var lyriska över att vi fick vara del av tävlingen 
    och arrangemanget. När jag dessutom berättade om intäkterna 
    det bidrog till vår förening blev kärleken total. Inför 
    årets tävling är det många som vill bidra, både 
    till folkfesten förstås, men självklart också till vår 
    förening, berättar Patrik Nyström, klubbens projektledare.
    
    Klubbar, föreningar och intresseorganisationer är hela livsnerven 
    för att Rally Sweden ska kunna genomföras. Tävlingen är 
    helt beroende av föreningsengagemanget för att överhuvudtaget 
    kunna bedrivas på ett driftsäkert sätt.
    
    När rallyvärlden landade i Umeå 2022 gick inte föreningslivet 
    lottlösa.
    Under premiäråret av Rally Sweden i Umeå fick föreningslivets 
    sammanlagt 65 föreningar dela på närmare tre miljoner kronor.
    
    För Sävar IK landade 140 000 kronor in på intäktskontot. 
    Klubbens totala omsättning ligger på tre miljoner kronor och intäktssidan 
    består, som i merparten av alla svenska föreningar, av medlems- 
    och träningsavgifter, lott- och fikaförsäljning, aktivitetsbidrag 
    och sponsorintäkter.
     Intäkterna vi fick från rallyt är grädde på 
    moset. Det har gjort att vi kan trycka ner kostnaderna för sektionerna. 
    Men framförallt kan vi öronmärka använda intäkterna 
    till att skapa förutsättningar för att utveckla och skapa fler 
    anläggningar och öka antalet anställda, berättar Patrik 
    Nyström, klubbens projektledare.
    
    Föreningen är samhällets livsnerv med sina 1 100 medlemmar 
    fördelade på sex sektioner. I tätorten, beläget 15 kilometer 
    nordost om Umeå, är mer eller mindre samhället drygt 3 000 
    invånare mer eller mindre sammanflätade med klubben.
    
    När Rally Sweden annonserade ut bansträckningen i fjol fick Sävar 
    två sträckor, på drygt 17 kilometer parallellt med E4:an 
    norrut mot Skellefteå. Patrik Nyström och Sävar IK engagerade 
    sig tidigt, sträckte upp sina gemensamma händer och klev in i organisationsrollen 
    runt sträckorna.
    
    Niclas Bromark, Länsidrottschef på Västerbottens Idrottsförbund, 
    applåderar Rally Swedens breda håv för att fånga upp 
    så många föreningar och organisationer som möjligt.
     Rally Sweden innebär en helt unik möjlighet för det 
    breda föreningslivet att skapa en schysst intäkt genom att jobba 
    hårt i fyra dagar. Det här blir ju Umeås eget 
    Vasalopp. Det är så positivt att Rally Sweden vill vara lokala 
    på riktigt och vill engagera så många olika föreningar. 
    Jag gillar verkligen det och det är också ett smart sätt att 
    skapa engagemang och förankra arrangemanget runt om i Umeåregionen, 
    säger Niclas Bromark.
    23-02-06 Rally Swedens banchef 
    Roland "Mikro" Åström har avlidit
    Under dagen kom det tragiska beskedet att rallyprofilen Roland Mikro 
    Åström har gått bort. Mikro har de senaste åren 
    haft en stor roll som banchef i Rally Sweden .
     Vi har nåtts av beskedet att Rally Swedens banchef Roland Mikro 
    Åström har avlidit. "Mikro" var en oerhört uppskattad 
    och omtyckt kollega som med sina nästan 50 år inom bilsporten hade 
    koll på varenda skogsväg runt hela Västerbotten. Alla våra 
    tankar är med hans närstående, säger Anna Nordkvist, 
    vd på Rally Sweden AB.
     Vi delar våra kondoleanser med arrangörerna av Rally Sweden 
    i denna svåra tid. De har vårt fulla stöd och vet att vi 
    kommer att göra allt vi kan för att garantera att veckans rally 
    går smidigt, säger Simon Larkin, Senior Director Events på 
    WRC Promoter.
    
    Familjen önskar om förståelse för att få sörja 
    Roland i lugn och ro och undanber media att kontakta dem.
    
    Rally Sweden avgörs i Umeå 9-12 februari. 
    
    23-02-06 Umeå rustade 
    för ny succé
    En medieexponering som nådde minst 76 länder i världen och 
    en sammanlagd räckvidd på 55 miljoner användare i olika digitala 
    kanaler.
    Rally Sweden i Umeå 2022 blev en succé även för varumärket 
    Umeå  och det trots osäkerhet in i det sista om pandemin 
    skulle hindra ett genomförande.
     Med tanke det i åtanke och med ett års erfarenhet är 
    jag helt övertygad att Umeå och alla dess kranskommuner är 
    ännu bättre rustade än i fjol för att välkomna rallyfans 
    runt om i hela världen till vinterstaden Umeå, säger kommunalrådet 
    Hans Lindberg.
    
    Umeå står återigen redo att omfamna rallyvärlden.
    Den här gången kommer fler och mer entusiaster få möjlighet 
    att bevittna rallyfesten 9-12 februari.
    
    Som vinterrally betraktat blev det näst intill perfektion i fjol med 
    ett sagolikt
    vinterlandskap och att Umeåborna tog till sig sporten fullt ut och i 
    alla delar.
     Premiäråret kunde inte ha blivit bättre, särskilt 
    med tanke på de yttre förutsättningarna som påverkade 
    arrangemanget i uppstartsfasen, konstaterar kommunalrådet Hans Lindberg 
    och syftar på covid-19-situationen och det faktum att den klassiska 
    tävlingen som körts i Värmland sedan 1953 flyttade drygt hundra 
    mil norrut.
    
    Att rallyt gjorde intryck på Umeåborna syntes och syns alltjämt 
    om inte annat på alla de karaktäristiska toppluvor med Rally Swedens 
    varumärke pryder på var- och vartannat huvud i Umeå. Rally 
    Sweden etsade sig omedelbart hos Umeåborna som uppskattade festen. Evenemanget 
    hade också fördelen av att det lockade alla målgrupper, ålder 
    eller kön spelade ingen roll i den kontexten.
    
    När nu VM-rallyt går in på andra upplagan med Umeå 
    som huvudort så är samtliga leverantörer miljöcertifierade 
    och deras aktiva bidrag till hållbarhet en viktig del av arrangemanget. 
    Internationella Bilsportförbundet, FIA, tilldelade ifjol Rally Sweden 
    tre stjärnor, högsta nivån, i sin miljöcertifiering.
    
    Tävlingen fick därmed ett viktigt kvalitetskvitto för sitt 
    miljö- och klimatarbete. Flytten till Umeå innebar att Rally Sweden 
    kunde ta flera viktiga steg mot visionen om nollutsläpp, Rally Towards 
    Zero. Stort nyttjande av fast el från förnybara och lokalproducerade 
    källor, förbättrade möjligheter för besökarna 
    att ta sig till arenorna med kollektivtrafik och samarbete med ett flertal 
    miljöcertifierade nyckelleverantörer var några av de miljömässiga 
    framstegen.
     För oss är det viktigt att arbeta aktivt med hållbarhet, 
    och det är självklart att vi vill vara med och utveckla sporten 
    och arrangemanget i en mer miljövänlig riktning, konstaterar Lindberg. 
    
    23-01-31 Nostalgi mitt i rallyfesten 
    - 29 ekipage till start i Historic
    Rally Sweden är unikt i VM-cirkusen med att ha en nostalgitävling 
    insprängd i WRC-schemat  och dessutom på samma specialsträckor 
    som värstingbilarna. 
     Det är en enorm styrka. Framförallt får alla uppleva 
    de gamla bilarna igen och kanske minnas tillbaka. Men de får också 
    uppleva kontrasterna och uppleva utvecklingen och skillnad mellan farterna 
    på de olika klasserna och bilarna, säger fjolårets Historic-vinnare 
    Christer Hedlund, Lycksele MK.
    
    Den smått unika Historic-tävlingen som avgörs parallellt lockade 
    fram nostalgin hos såväl förare som publik under fjolårets 
    tävling.
     Jag tror att alla som är uppväxta på 70- och 80-talet 
    känner igen sig och uppskattar bilarna som exempelvis 1979-års 
    VM-segrare Björn Waldegård körde på den tiden, säger 
    Christer Hedlund.
    
    I fjol segrade han efter dramatiskt sekunddrama som avgjordes första 
    på den sista sträckan. Uppbackade och påhejade av en hel 
    busslast med arbetskamrater från Lycksele fick 52-åringen och 
    hans kartläsare Ida Lidbjer-Granberg stå i rampljuset och ta emot 
    segerhyllningarna.
     Även om det kanske inte är på liv och död på 
    samma sätt som när jag var ung så försöker man ju 
    ändå maximera det som går när man väl har satt 
    sig i bilen. Man är ju liksom ändå där och tävlar, 
    säger han och skyndar sig snabbt att döda favoritskapet 
    inför 2023-års tävling.
     Det kan ju bara gå sämre, skrattar han.
    
    För även om segrarna ger tillfredsställelse så pratar 
    han sig minst lika varm om rallyfesten och hela den fantastiska folkrörelse 
    som motorsporten är. Det är alla saker i ett; kärleken till 
    bilarna, timmarna i garaget och frustrationen över trasiga bildelar som 
    aldrig håller ihop.
     Jag skulle säga att det är en extrem passion, jag älskar 
    bilarna. Jag har två Ford Escort hemma i garaget och en lite nyare Volkswagen. 
    Det är enormt tjusning som är svår att beskriva. När 
    du sitter där och rullar fram till start, den pressen och nervositeten 
    är absolut en kick, säger Hedlund.
    
    Årets tävling har lockat 29 ekipage där hela fjolårs 
    tät-kvartett kommer till start även i år. Extra glädjande 
    är också att rally-legenden och WRC-föraren Mats Jonsson skruvat 
    ihop Toyota Celica GT, samma modell som han vann Rally Sweden med 1992 och 
    1993.
    
    Forshagasonen har 40 WRC-starter i karriären bakom sig och kommer vara 
    den enda som köra fyrhjulsdrivet under Historic, vilket förstås 
    ger honom favoritskapet.
    
    Tävlingsledaren Leif Sjöström pratar sig varm om årets 
    tävling och hela konceptet bakom.
    - Det är fantastiskt att vi kan bevara nostalgin i sporten och visa upp 
    alla klenoder för motorentusiasterna. Det är många förare 
    som trots sin ålder sparat pengar och skruvat ihop sina bilar för 
    att de älskar sporten. Det är ren och skär passion. På 
    lördag får vi också möjlighet att rulla över podiet 
    på Red Barn Arena och visa upp oss för publiken framför huvudläktaren. 
    
    23-01-24 Rally Swedens 200 
    osynliga hjältar
    200 markägare, en länsstyrelse och hela bilsportsverige 
    har nu gett klartecken för Rally Sweden i Umeå den 912 februari 
    2023.
    Nästa år ska det ske ännu tidigare.
     Dialogen från vår sida måste börja betydligt 
    mycket tidigare för att det ska fungera för alla parter. Det är 
    en lärdom vi tagit med oss och som vi måste utveckla ytterligare, 
    säger Rickard Johansson, säkerhets- och tillståndsansvarig, 
    Rally Sweden.
    
    Det krävdes 200 markägaravtal och ett besked från Länsstyrelsen 
    innan Rally Sweden-
    ledningen helt kunde andas ut.
    Men nu när allt är på plats är det klart att knappt hälften 
    av specialsträckorna är utbytta mot de från i fjol. Vindeln, 
    Kamsjön, Långed och Kroksjö är ersatta. Norrby, Västervik, 
    Botsmark och Floda har tillkommit.
     Inför årets tävling har vi i dialog med markägare 
    och intressenter kommit fram till att vissa sträckor inte är möjliga 
    att använda. Vi kommer in som en stor arrangör och behöver 
    nyttja mycket mark som andra än vi äger, säger Rickard Johansson.
    
    När väl den första WRC-bilen startar i Umeå är det 
    månaders hårt arbete och otaliga
    timmars planering på detaljnivå som i slutändan binder samman 
    hela Rally Sweden.
     Det är ett otroligt detektivarbete för att ta reda på 
    alla markägare. Det handlar om
    alltifrån de största skogsbolagen till den enskilda privatpersonen 
    som äger att sommartorp. En del äger flera hundra hektar mark, andra 
    förfogar över hundra kvadratmeter. Alla påverkas och alla 
    blir berörda av detta, berättar han.
    
    Att nyttja andras mark och göra intrång är sett till vetenskapen 
    en ständig källa till oro och i många fall med stora konflikter. 
    Under premiäråret blev debatten stundtals hätsk kring just 
    markfrågorna där samebyarna fick utstå oförtjänt 
    kritik.
     Det är inte rättvist. Vi har haft ett bra samarbete med samebyarna 
    inför årets tävling och en dialog som gynnar båda parter. 
    Det är viktigt att poängtera att vi som arrangör inte kan komma 
    några månader innan och kräva det ena eller det andra. Vi 
    nyttjar deras och andras mark och dialogen från vår sida måste 
    börja betydligt mycket tidigare för att det ska fungera för 
    alla parter. Vi vill att Rally Sweden är en naturlig del av Västerbotten 
    och att Västerbotten är en naturlig del av Rally Sweden, säger 
    Rickard Johansson.
    23-01-23 Starka artister klara 
    för Rally Sweden i Umeå 
    Klara Hammarström som slog igenom under Melodifestivalen i fjol uppträder 
    på Rally Swedens stora scen under invigningen.
    
    Invigningen av Rally Sweden närmar sig med stormsteg och det kommer bli 
    värt att besöka. Årets artistfält är nu bokade och 
    redo att sprida energi över årets rallyfest.
    Klara Hammarström med hitlåten Run to the Hills inleder på 
    stora scenen på torsdag följt av det lokala hillibilly house- och 
    danspunkbandet Rivstart på fredag och med popgruppen Dolly Style som 
    uppträder på lördag.
    
    Efter 2022-års dundersuccé har nu arrangörerna paketerat 
    ihop rallyt till The Red Barn Arena där första specialsträckan 
    startar på torsdag och avslutas de övriga tre tävlingsdagarna.
    Det smått unika med Umeå som tävlings-ort för WRC-rally 
    är nämligen arenas placering mitt i stan perfekt beläget mellan 
    gamla militärområdets skogsvägar och närheten till Umeå 
    centrum.
    Med andra ord är det  sett ur rallysammanhang  närmast 
    perfektion för den ultimata arenaupplevelsen. Det blir en folkfest för 
    alla, gammal som ung med möjlighet att komma sporten riktigt nära.
    
    För att ytterligare befästa och förstärka arrangemanget 
    kommer årets event att bjuda på en trio artister där Klara 
    Hammarström får äran att invignings-uppträdda på 
    torsdagskvällen. Hennes musikaliska talang upptäcktes när hon 
    bara var 16 (!) år och nu, fyra år senare, har hon flera radiohits, 
    en topp-tio-plats på Spotify och har uppträtt på Melodifestivalen 
    där hon tog sig till final 2022 med Run to the Hills.
    
    På fredagskvällen blir det en dialektal musikuppvisning i västerbottnisk 
    ordkonst när bandet Rivstart bjuder på danspunksrapp på norrländska. 
    Det kommer garanterat vara hög igenkänningsfaktor för Umeåborna 
    och det kommer vara svårt att inte ryckas med av energin i låtarna.
    
    Norrländska Rivstart, med sina karaktäristiska och lokala dialektala 
    rapp kommer garanterat förgylla åskådarna under Rally Sweden.
    
    På lördag äntrar Dolly Style scenen två gånger, 
    på eftermiddagen (kl.13.45) och en gång på kvällen 
    (17.30). Det svenska popbandet bildades 2015 och debuterade året efter 
    i Melodifestivalen med sin Hello Hi. Deras låt Cherry 
    gum hade över 14 (!) miljoner visningar på Youtube och vid 
    Melodifestivalen 2019 blev deras låt Habibi omåttligt 
    populärt, inte minst bland de yngre fansen. Dolly Style har genom sin 
    karaktäristiska stil skapat ett eget fenomen Dollys som genom 
    sitt artisteri blivit förebilder mot utanförskap och mobbing.
    
    Dolly Style med flera hitlåtar och två Melodifestival-framträdanden 
    (2015 och 2019) spelar under lördagen. 
    
    22-01-19 SVT sänder från 
    Rally-VM
    Lagom till årets premiär av Rally-VM står det klart att SVT 
    kommer sända sammandrag från samtliga VM-tävlingar och vara 
    på plats på Rally Sweden.
    Förutom de klassiska sammandragen från kalenderns alla tävlingar 
    blir det också en extrasatsning under helgen då Rally Sweden avgörs 
    med direktsändning från flera specialsträckor.
    
    SVT har ingått ett avtal med rättighetsinnehavaren C More, som 
    direktsänder allt från rally-VM. Avtalet innebär att SVT kan 
    sända ett timslångt sammandrag efter varje avslutad deltävling.
     Vi är väldigt glada att vi kan fortsätta att sända 
    från rally-VM. Vi vet sedan tidigare att sammandraget på söndagen 
    är ett mycket uppskattat program hos vår motorintresserade publik, 
    säger SVT Sports t.f sportchef Max Bursell.
    
    För Rally Sweden är detta ett välkommet beslut. Det betyder 
    att landets två största TV-sändande bolag kommer att bevaka 
    Rally-VM och den svenska VM-tävlingen Rally Sweden som avgörs med 
    Umeå som centralort 9-12 februari.
     Naturligtvis ett mycket glädjande beslut. SVT har bevakat 
    Rally Sweden under många många år och vi vet att det finns 
    ett intresse att följa rallyt via SVT från den svenska sportpubliken. 
    SVT:s intresse för att arbeta för och säkerställa delar 
    av rättigheterna samt att TV4 sänder rallyt i sina kanaler visar 
    på att VM i rally och Rally Sweden som enskilt sportevent har ett starkt 
    kommersiellt värde och det är även det vi ser i övrigt 
    kring rallyt. Något vi är väldigt glada för, säger 
    Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare och VD för Rally 
    Sweden. 
    
    22-01-19 Rallyradion ett självklart 
    inslag under Rally Sweden
    Radion på rally är lika självklart som bandyportföljen 
    är på bandy.
    Traditionen började redan på 80-talet och är gångbart 
    än idag.
    Bästa sättet att följa Rally Sweden är via radion som 
    även i år kommer att sända världsmästerskapet i 
    realtid.
    - Det finns inget annan media som är så direkt som radio och Rally 
    Sweden utan den detaljen är inget rally, säger programledare och 
    produktionsansvarige Sebastian Bourghardt.
    
    När tävlingen flyttades från Värmland till Umeå 
    gick närmast en institution i graven då klassiska rallyradion var 
    på väg att upphöra i och med miljöombytet.
    
    Men Sebastian Bourghardt med flera ville annat och klev i handlingarna månaden 
    innan Rally Sweden skulle starta.
    - Vi löste sändningstillståndet och hela programmet på 
    mindre än en månad och ja, vi får väl säga att 
    det blev succé, konstaterar han.
    
    Räckvidden på sändningarna från 2022-års upplaga 
    landade på cirka 250 000 lyssnare som följde tävlingen och 
    kringevenemangen runt tävlingen med stort intresse.
    
    Radion, precis som vid krissituationer, är definitivt det säkraste 
    verktyget för information.
    - Ute i skogen kan du vara utan mobiltäckning och radion är ett 
    av få sätt du kan följa resultatet i realtid. Det finns inget 
    annat som är så direkt. Det är kul att traditionen lever vidare 
    än idag. När det här drog igång i Värmland fanns 
    det ingen live-tv eller digitala plattformar. Jag skulle nog säga att 
    rallyradion är lika självklart som att grilla korv i skogen när 
    du bevittnar rallyt, säger Bourghardt.
    
    Tillsammans med kollegorna Lars Jonsson, Per Johansson och Sofie Lundmark 
    lotsade de lyssnarna genom Rally Sweden under premiäråret.
    - Vi är tighta och uppdelade för att täcka in hela tävlingen. 
    Lasse och Per är ute på sträckorna och fångar ögonblicken 
    och jag och Sofia håller ställningarna i studion, berättar 
    Sebastian Bourghardt
    
    Inför andra upplagan i Umeå blir kvartetten kvar och kommer sända 
    rallyt på två frekvenser; 102,3 (Umeå) och 103,0 (Vännäs). 
    
    23-01-16 Världsmästaren 
    Kalle Rovanperä klar för Rally Sweden 
    Nu är anmälan till Rally Sweden 2023 stängd. 52 ekipage från 
    20 olika länder kommer till VM-festen i Umeå 9-12 februari. Regerande 
    världsmästaren och fjolårets segrare Kalle Rovanperä 
    kommer till start som storfavorit.
    - Det kommer bli ett fantastiskt rally. Förutsättningarna är 
    helt fantastiska där Umeå med omnejd är dränkt i snö, 
    säger tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli.
    
    Om lite mindre än en månad kommer det vara fullt fokus på 
    norra Sverige när Umeå med omnejd står som värd för 
    WRC-seriens andra deltävling för säsongen. 
    Tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli kan glädjas åt ett starkt 
    startfält till Rally Sweden.
    - Vi har sju fler tävlande än i fjol och det är mycket glädjande. 
    Det är också kul att fabriksteamen kommer med så starka förare, 
    konstaterar han.
    
    Nu väntar återigen vinterunderlag i Umeå, uppgraderat med 
    62 procent nya sträckor jämfört med fjolåret. 
     Det kommer bli ett fantastiskt rally. Vi vet från fjolårets 
    tävling att det kommer gå riktigt fort och med härliga snövallar 
    som ramar in sträckorna, säger Kjernsli.
    
    I WRC-klassen är det ett stort antal världsstjärnor som kommer 
    till start. Fjolårssegraren i Umeå och regerande världsmästaren 
    Kalle Rovanperä kommer till Umeå även 2023 och är förstås 
    storfavorit även i år efter fjolårets uppvisning.
    Finländaren tog över ledningen i rallyt förrän under andra 
    dagen. Sedan dominerade han rallyt och kunde under söndagen köra 
    hem segern kontrollerat. Rovanperä tog hem sex etapper under helgen och 
    bemästrade vinterunderlaget bäst av alla. Segermarginalen till belgaren 
    Thierry Neuville blev till slut 22 sekunder.
    
    Finländaren bemästrade vinterrallyt med ackuratess under premiäråret 
    i Umeå och för hela Toyota-teamet blev det en drömtävling 
    med Rovanperä som segrare och med förarkollegorna Esa-Pekka Lappi 
    och Takamoto Katsuta på en tredje respektive fjärdeplats.
    
    Inför årets WRC-säsong kommer pubilken få stifta bekantskap 
    med några nya WRC-förare och där Toyota bemannar fyra bilar 
    till tävlingen. Förutom Rovanperä, Elfyn Evans och Takamoto 
    Katsusa kommer italienaren Lorenzo Bertelli bemanna den fjärde Toyota-bilen.
    
    M-sport Ford kommer jämfört med ifjol till start med två ekipage. 
    Storstjärnan och estländaren Ott Tänak blir affischnamnet sedan 
    han lämnat Hyundai-teamet inför årets WRC-säsong. Han 
    kommer att ackompanjeras av fransmannen Pierre Loubet som inte körde 
    i Umeå i fjol.
    
    Hyundai-teamet som ifjol hade såväl Oliver Solberg som Ott Tänak 
    i stallet har till årets säsong lockat över såväl 
    Craig Breen som Esa-Pekka Lappi till teamet där den sistnämnde som 
    nämnts visade klassen med sin tredjeplats under fjolårets Rally 
    Sweden.
    
    I WRC 2-klassen kommer det att bli ett riktigt getingbo där förstås 
    favoritskapet kommer att vila på svenska Oliver Solbergs axlar i sin 
    Skoda Fabia RS. Efter två år som WRC-förare erbjöds 
    ha inte nytt kontrakt med Hyundai-teamet och tar nu sats i ny klass och i 
    en ny bil. 
    
    Inte mindre än 25 (!) förare är anmälda i klassen. Noterbart 
    där är att fjolårssegraren Andreas Mikkelsen inte kommer till 
    start. Däremot landsmannen Ole-Christian Veiby som slutade tvåa 
    i fjol efter en tuff fight mot Mikkelsen. Jari Huttunen som slutade trea i 
    WRC 2-klassen är också anmäld till tävlingen. Båda 
    kommer garanterat vilja utmana Solberg om segern .
    
    Noterbart i övrigt från klassen är att Finland kommer till 
    start med inte mindre än fem olika team och att även vinterovana 
    snöländer som Saudiarabien (Rakan Al-Rashed), Bolivia (Bruno Balacia) 
    och Paraguay (Fabrizio Zaldivar) kommer till start i tävlingen.
    
    Anmälda till WRC Rally Sweden 9-12 februari
    Anmälningslistan är provisorisk fram tills FIA godkänt den.
    
    WRC1
    M-Sport Ford WRT, Ford Puma Hybrid Rally1;
    Ott Tänak/Martin Järveoja, Estland,
    Pierre Loubet/Nicolas Gilsoul, Frankrike/Belgien
    Toyota Gazoo Racing WRT NG, Toyota GR Yaris Rally 1;
    Takamoto Katsuta/Aaron Johnston, Japan/Irland.
    Elfy Evans/Scott Martin, Storbritannien.
    Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen,
    Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin, Italien
    Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally 1;
    Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Belgien,
    Craig Breen/James Fulton, Irland
    Esa-Pekka Lappi/Janne Ferm, Finland
    
    WRC2
    Toksport WRT: Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, Finland, Skoda 
    Fabia RS, Sami Pajari/Enni Mälkönen, Skoda Fabia RS.
    
    Toksport WRT2; Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov, Ryssland, Skoda Fabia 
    RS, Marco Bulacia/Diego Vallejo, Bolivia/Spanien, Skoda Fabia RS. 
    
    Hyundai Motorsport N: Teemu Sunninen/Markkko Markkula, Finland, Hyundai i20 
    N, Fabrizio Zaldivar/Marcelo der Ohannesian, Paraguay/Italien, Hyundai i20 
    N.
    
    M-Sport Ford World Rally Team: Robert Virves/Hugo Magalhaes, Estland/Puerto 
    Rico, Ford Fiesta MK II.
    
    Oliver Solberg/Elliott Edmondson, Sverige/Storbritanien, Skoda Fabia RS, Ole 
    Christian Veiby/Stig Rune Skjärmoen, Norge, Volkswagen Polo GTI, Jari 
    Huttunen/Antti Linnaketo, Finland, Skoda Fabia, Georg Linnamäe/James 
    Morgan, Estland/Storbritannien, Hyundai i20 N, Egon Kaur/Jaako Viilo, Estland, 
    Skoda Fabia Evo, Lauri Jwoona/Tuukka Shemeikka, Finland, Skoda Fabia, Bruno 
    Bulacia/Axel Coronado, Bolivia/Spanien, Skoda Fabia Evo, Rakan AL-Rashed/Dale 
    Moscatt, Saudiarabien/Österrike, Skoda Fabia RS, Michal Solowow/Maciek 
    Baran, Polen, Wolkswagen Polo GTI, Mauro Miele/Luca Beltrame, Italien, Skoda 
    Fabia Evo, Fabrizio Arengi/Massimiliano Bosi, Italien, Citroen C3, Daniel 
    Alonos/Alejandro Lopez, Spanien, Citroen C3, Jörgen Jonasson/Nicklas 
    Jonasson, Skoda Fabia Evo, Luciano Cobbe/Roberto Mometti, Italien, Skoda Fabia 
    Evo, Joakim Roman/okänd, Sverige, Skoda Fabia, Miguel Zaldivar/José 
    Diaz, Paraguay/Argentina/Hyundai i20 N, Miguel Diaz Aboitiz/Rodolfo del Barrio, 
    Spanien, Skoda Fabia Evo, Alexander VIillanueva/José Murado, Spanien, 
    Skoda Fabia Evo, José Luis Garcia/Daniel Cué, Spanien.
    
    RC 3 (Ford Fiesta Rally 3): Roope Korhonen/Anssi Viinikka, Finland, Toni Herranen/Mikko 
    Lukka, Finland, Jesse Kallio/Jussi Lindberg, Finland, Filip Kohn/Tomá 
    Streska, Tjeckien.
    
    RC3/JWRC: Grégoire Munster/Louis Louka, Luxemburg/Belgien, William 
    Creighton/Liam Regan, Irland, Diego Dominguez/Rogelio Penate, Paraguay/Spanien, 
    Roberto Blach/Mauro Barreiro, Spanien, Raúl Hernandez/Rodrigo Sanjuan, 
    Spanien, Tom Rensonett/Loïc Dumont, Belgien, Laurent Pellier/Marine Pelamourguez, 
    Frankrike, Eamonn Kelly/Conor Mohan, Irland, Hamza Aanwar/Adnan Din, Kenya.
    
    RC4:Yuki Yamamoto/Miika Teiskonen, Japan/Finland, Renault Clio RS, Nao Otake/Marko 
    Salminen, Renault Clio RS, Hikaru Kogure/Topi Luhtinen, Japan/Finland, Renault 
    Clio RS, Matteo Fontana/Alessandro Arnaboldi, Italien, Peugeot 208,  
    
    23-01-12 The Red Barn Arena 
    utvecklas - arenashow för hela familjen
    Om mindre än en månad startar Rally Sweden i Umeå för 
    andra gången.
    Redan nu kan alla rallyfans se fram emot en spektakulär arenaupplevelse.
    Inför 2023 kommer The Red Barn Arena uppgraderas och bli mer tillgänglig 
    med utökad publikservice.
    
    Totalt kommer arenaområdet ge plats för cirka 30 000 åskådare 
    med möjlighet att även följa dramatiken på övriga 
    specialsträckor via storbildsskärmar på området.
    
    The Red Barn Arena kommer till 2023 inte bara bara bjuda på rally utan 
    bli en vinterfestival för alla. Foodcourts, artister, utställare, 
    storbildsskärmar, souvenirförsäljning, barer och VIP-områden 
    garanterar underhållning dagen lång.
    - Vi kommer ha ett program som passar rallyentusiasten såväl som 
    familjen säger Anette Refseth, arena-ansvarig.
    
    Arenaområdet, med Hagarondellen som strategisk knutpunkt, blev under 
    2022 den fantastiska mötesplats arrangörerna hade drömt om. 
    Med naturen som element formades en gigantisk snöläktare mitt i 
    området och med möjlighet att överblicka när WRC-förarna 
    forcerade igenom arenaområdet.
    
    Rally Sweden The Red Barn Arena
    The Red Barn Arena vid Hagrondellen i Umeå bjöd på publiksuccé 
    2022. Nu har arrangörerna spetsat området ytterligare inför 
    årets Rally Sweden för att skapa en arenaupplevelse för hela 
    familjen.
    
    Rally Sweden har de senaste åren varit ledande inom WRC och gjort rallyt 
    till en spektakulär och actionfylld arenasport. Umeå 2022 blev 
    inget undantag.
    - Umeåborna fick verkligen bevittna och ta del av en arenaupplevelse 
    de sent kommer glömma. Till årets tävling ska vi befästa 
    och förstärka den känslan. Banan har gjorts längre så 
    publiken kan se förarna under längre tid inne på arenan och 
    vi har byggt tillgänglighetsanpassade gångpassager så åskådarna 
    kan vandra fritt inne på arenaområdet, säger Stefan Djerf, 
    event director, Rally Sweden.
    
    The Red Barn Arena får också en betydligt mer framträdande 
    roll som central publikpunkt där varje tävlingsdag avslutas på 
    området. Den inledande premiärsträckan utgår också 
    härifrån.
    
    Var du än står på The Red Barn Arena kommer du kunna följa 
    farten och världens bästa rallyförare på i princip bara 
    en billängds avstånd. Arenasträckan är 1,5 kilometer, 
    innehåller tre hopp (där bilarna kan flyga upp till 40 meter i 
    det största hoppet) och de nya hybridbilarna kan komma upp i toppfarter 
    på över 150 kilometer i timmen.
    - På det här sättet tillgängliggör vi verkligen 
    VM-rallyt för så många som möjligt. Det här är 
    en fantastisk chans för umeborna och alla tillresande att se världens 
    bästa rallyförare på nära håll, konstaterar Djerf.