25-04-24
Tvåbilsteam för WestCoast Racing
i Porsche Sprint Challenge Scandinavia 2025
Säsongen 2025 börjar officiellt i
veckan när de skandinaviska Porsche serierna
har sin roll-out på Mantorp Park under
torsdag och fredag.
WestCoast Racing och Emma Wigroth inleder därmed
sin andra säsong i Porsche Sprint Challenge
Scandinavia. Serien som till 2025 återigen
blir en serie för endast Porsche GT4 bilar.
Emma, som under sin debutsäsong blev trea
i GT4 klassen och tog 6 pallplatser, har målet
inställt på att förbättra
sig på alla punkter och bli en mer komplett
racerförare. Om allt fungerar kan 2025
bli ett stort steg framåt:
- Jag siktar såklart ännu högre
än i fjol, det är alltid målsättningen.
Men samtidigt är jag ödmjuk inför
motståndet som väntar. Det blir en
hel del nya förare i serien och konkurrensen
ökar nu när vi går över
till ett renodlat GT4-mästerskap.
Till 2025 så ansluter den tidigare Sprint
Challenge-föraren Janne Gustavsson till
WestCoast Racing. Gustavsson kommer att delta
både i Mastersklassen för förare
över 40 år samt huvudmästerskapet.
Han har tidigare framgångsrikt deltagit
seriens två första säsonger
2021 och 2022, då han slutade som 4:a
2021 och 2:a 2022!
- Man ska ha klart för sig att det hänt
mycket sedan jag tävlade i klassen 2022.
Förutom att jag har blivit två år
äldre skiljer sig nya Porsche 718 Cayman
GT4 RS, som fått hundra pållar till,
en hel del från den Cayman jag tävlade
i, säger Janne Gustavsson som ändå
har höga ambitioner för återkomsten
till Porsche Sprint Challenge.
- Man får väl vara lite ödmjuk
inför uppgiften, men det är klart
att man vill vara med på pallen. Det är
givet, annars ska vi inte hålla på.
Här är kalendern för Porsche
Sprint Challenge 2025
24-25 april - Mantorp Park (S) Roll Out
9-10 maj - Anderstorp (S)
13-14 juni - Drivecenter Arena (S)
28-29 juni - Jyllandsringen (DK)
15-16 aug - Gelleråsen Arena (S)
5-6 sep - Rudskogen (N)
19-20 sep - Mantorp Park (S)
Resultat och serietabeller för Porsche
Sprint Challenge Scandinavia finns på
www.sprintchallenge.se
25-04-17
Lyckad säsongspremiär på Mantorp
Park för NE1 och Race4Fun
Det blev en strålande start på långloppssäsongen
när både Nordic Endurance 1 och Race4Fun
sparkade igång sina respektive säsonger
på Mantorp Park i helgen. Under två
dagar bjöds det på fantastisk racing,
härligt vårväder och många
startande.
Nästan 100 förare deltog i NE1-premiären
och närmare 300 förare kom till start
i Race4Fun vilket bekräftar det
stora intresset för svensk långloppsracing.
Nordic Endurance 1 Riksmästerskapet
inleddes med 6-timmarsrace
Lördagens NE1-premiär kördes
som ett 6-timmarsrace som startade Riksmästerskapet
I långloppsracing. Flera team drabbades
dessvärre av tekniska problem redan före
start bland annat danska Team Grumpy
i sin Opel Corsa och Curbs #17 i sin Seat Leon,
som inte kom till start.
I Klass A var det hård kamp i inledningen,
men ganska tidigt kunde NJ Motorsport börja
bygga upp en lucka i sin Mini Cooper och köra
hem segern. MEJK Racing imponerade med en stark
andraplats i sin debut i NE1, medan norska Tegneby
Racing knep tredjeplatsen. MK Motorsport Team
var länge med i toppen, men föll tillbaka
efter ett längre depåstopp.
I Klass B blev det en tuff kamp mellan NH Motorsport
och Flying Fellows under öppningstimmen.
NH Motorsport tog ledningen, men tappade den
när ett kopplingsproblem slog till. Flying
Fellows kunde därefter säkra segern
ohotade i sin Volvo 240. Timrek, som gjorde
debut i NE1 med en Porsche, drabbades av ett
trasigt grenrör och stod länge i depån.
Väl ute på banan satte de varvtider
i nivå med täten i Klass C.
I Klass C sågs DK Racing ta ledningen
i sin Opel Manta, och de höll förstaplatsen
fram till sista stinten. Ett längre depåstopp
gav dock LM Racing chansen att ta över
vilket de gjorde och säkrade segern.
De regerande Riksmästarna LM Racing fick
därmed en perfekt start på säsongen.
ALT Racing rundade av pallen med en stabil tredjeplats.
Race4Fun 8 timmar och fullt startfält
på söndagen
Söndagen bjöd på premiär
för Race4Fun med ett 8-timmarsrace och
ett fullt startfält med 55 bilar. Många
team slogs om placeringarna i både Klass
1 och Klass 2 och det bjöds på
mycket underhållning hela vägen till
mål.
I Klass 2 var TJM Racing och ST-Auto/Veidec
Racing tidigt med i täten, men båda
teamen fick bryta med tekniska problem. Då
tog It's Fun Racing Team1 över ledningen
och kunde vinna komfortabelti deras Opel Kadett.
Debutanterna JK Racing och Race Office RT visade
stark fart, och körde hem övriga pallplatser.
I Klass 1 Svenska Skrotbilsklassikern
blev det danskt i topp genom Kudsk Motorsport
i sin BMW. Valhalla Racing och Gokartcity, båda
från Skåne, tog hand om andra- och
tredjeplatsen. Klass 1 bjöd på många
tuffa dueller och täta fighter om pallplatserna
ända in i slutet.
Det är svårt att tänka
sig en bättre start på säsongen,
säger Emil Svensson, promotor för
båda serierna. Vi hade fullt startfält,
fantastiskt väder och riktigt bra racing
hela helgen. Det är extra kul att se så
många nya team, samtidigt som vi har en
stark återväxt i Klass 1. Vi är
väldigt stolta över vad vi tillsammans
skapat och ser redan fram emot nästa deltävling.
Nästa tävling för Race4Fun körs
17 maj på Falkenbergs Motorbana. Nordic
Endurance 1 återvänder till samma
bana den 18 maj.
Resultat & tabeller finns på:
www.race4fun.se
Klassindelning Race4Fun så fungerar
det:
- Klass 1: Standardbilar, minst 20 år
gamla, på standarddäck.
- Klass 2: Enklare racingbilar, minst 10 år
gamla, på R-däck.
- Klass 2-teamen tävlar om titeln i 8H
Cup.
- Klass 1 kör som enskilda deltävlingar,
utan total cupställning.
Kalender 2025:
Mantorp Park 12/4 NE1 (6H) &
13/4 Race4Fun (8H)
Falkenbergs Motorbana 17/5 NE1
(6H) & 17/5 Race4Fun (8H)
Scandinavian Raceway 14/6 NE1
(6H) & 15/6 Race4Fun (8H)
Sturup Raceway 17/8 Race4Fun (8H)
Kinnekulle Ring 6/9 NE1 (6H) &
7/9 Race4Fun (8H Final)
Mantorp Park 4/10 NE1 (6H Final)
Mantorp Park 11-12/10 Race4Fun
(24H)
25-04-14
Felix Rosenqvist fyra efter pallstrid i Long
Beach
Felix Rosenqvist körde hem sitt andra raka
topp fem-resultat i NTT INDYCAR SERIES vid 50-årsjubilerande
Acura Grand Prix of Long Beach i helgen
men gick miste om en pallplats bara fem varv
från mål.
Ett år efter att ha tagit pole position
på den berömda stadsbanan i Long
Beach återfanns Rosenqvist återigen
långt fram på gridden i sin #60
Meyer Shank Racing-Honda, denna gång som
fyra när fältet flaggades iväg
i söndagens race.
Rosenqvist var på hugget direkt och tog
sig omedelbart upp till tredje plats, där
han sedan huserade under den stora majoriteten
av det 90 varv långa loppet som
gick i full fart helt utan gulflagg från
start till mål.
En missräkning av bränslenivån
innebar dock att Rosenqvist tvingades slå
av på tempot under den sista delen av
racet, och att danske Arrow McLaren-föraren
Christian Lundgaard snöpligt kunde ta sig
förbi med bara fem varv kvar att köra.
Rosenqvist missade därmed pallen, men en
fjärdeplats markerade likväl ett nytt
bra resultat i kölvattnet av P5 senast
på The Thermal Club.
Insatsen tar Rosenqvist upp till fjärde
plats i den sammanlagda INDYCAR-tabellen efter
tre körda race.
- Ett nytt stabilt race och en bra start på
säsongen rent poängmässigt, säger
Felix Rosenqvist. Det känns dock som att
vi gav Christian (Lundgaard) en present idag.
Vi hade en felberäkning på bränslenivån
som helt plötsligt tvingade oss att spara
massor; i onödan visade det sig till slut.
Det var lite irriterande att vi bara gav honom
den platsen utan någon fight. En pallplats
är alltid en pallplats, så det svider
lite extra.
- På det stora hela är det ändå
ett bra resultat. Två topp fem i rad,
ännu ett starkt kval, och ett nästan
nästan perfekt genomfört
race. Vi får vara relativt nöjda.
Nästa INDYCAR-deltävling är Children's
of Alabama Indy Grand Prix på Barber Motorsports
Park den 2-4 maj.
RESULTAT NTT INDYCAR SERIES | Rd. 3
Acura Grand Prix of Long Beach
Streets of Long Beach (USA)
1: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, 90 varv
2: Alex Palou (ESP), Ganassi, +2.685s
3: Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren,
+18.778s
4: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
+19.819s
5: Will Power (AUS), Penske, +23.364s
Fullständigt
resultat
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 3/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 142 p.
2: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, 108 p.
3: Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren,
96 p.
4: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
88 p.
5: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 86 p.
Fullständig
tabell
25-04-09
Efter fjolårets pole position - Felix
Rosenqvist tillbaka i Long Beach
Felix Rosenqvist återvänder till
Acura Grand Prix of Long Beach den här
helgen för säsongens tredje deltävling
i NTT INDYCAR SERIES, stärkt av en pole
position på den berömda stadsbanan
i Kalifornien förra året.
Fjolårets kvalinsats gav inte bara Rosenqvist
hans sjätte pole i INDYCAR-karriären,
utan var också den allra första någonsin
för hans team Meyer Shank Racing.
VIDEO:
Felix
kommenterar pole-varvet 2024
Även om ett kostsamt bromsproblem innebar
att han föll till nionde plats i racet
har banan i Long Beach alltid varit en av Rosenqvists
favoriter och inför helgens sammandrabbningar
anländer han som femma i mästerskapstabellen
efter två starka race i St. Petersburg
och The Thermal Club.
- Att ta pole position i Long Beach var en stor
höjdpunkt för oss förra året,
och det är definitivt något vi siktar
på igen, säger Felix Rosenqvist.
Jag tror att vi har en rimlig chans. Vi har
ett bra stadsbanepaket och slogs längst
fram i täten i St. Pete nyligen, så
förhoppningsvis kan vi bygga vidare på
det.
- Jag känner att jag har lite oavslutade
affärer i Long Beach där jag alltid
varit snabb men haft stolpe ut i racen, så
jag är verkligen sugen på ett bra
resultat nu.
Helgens evenemang i Long Beach markerar det
populära stadsloppets 50-årsjubileum.
Körningen drar igång med ett inledande
träningspass på fredag eftermiddag
lokal tid i Kalifornien, vilket innebär
strax efter midnatt mot lördag svensk tid.
Kvalet körs på lördag kväll
och racet startar kl. 22.30 svensk tid på
söndag.
Racedistansen i Long Beach har korrigerats från
85 till 90 varv inför årets upplaga,
med syfte att öppna upp för nya strategier
och skapa mer högintensiv racing från
start till mål.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 3
Acura Grand Prix of Long Beach
Streets of Long Beach (USA)
Lördag 12 april
Träning 1: 00.05-01.25 (fredag lokal tid)
Träning 2: 17.30-18.30
Kval: 20.30-22.00
Söndag 13 april
Warm-up: 18.00-18.30
Race (90 varv): 22.30
TV: V Sport Motor / Viaplay /
indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App /
indycar.com
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING:
Klicka
här
BANAN:
Klicka
här
25-04-09
Premiärhelg på Mantorp Park
säsongsstart för Race4Fun och Nordic
Endurance 1
Nu till helgen drar långloppssäsongen
i gång med dubbla premiärer på
klassiska Mantorp Park. På lördagen
den 12 april körs årets första
deltävling i Nordic Endurance 1
ett 6-timmarsrace som är det första
av fem i årets Riksmästerskap. Dagen
därpå, söndag 13 april, är
det dags för Race4Fun att köra igång
sin serie med ett 8-timmarsrace.
Rekordstart för Nordic Endurance 1
Det är ett rekordstort startfält som
väntar i NE1, med hela 25 serieanmälda
team det största i mästerskapets
historia. Varje klass bjuder på stenhård
konkurrens redan från premiären.
I Klass C är de regerande mästarna
LM Racing tillbaka med sin VW Golf TCR, samtidigt
som fjolårets silvermedaljörer Curbs
#16 också återvänder med samma
bilmodell. Bland utmanarna märks DK Racing,
som ställer upp med sin klassiska Opel
Manta och inleder jakten på det efterlängtade
guldet efter flera säsonger med tekniska
bekymmer.
Klass B får besök från Danmark
i form av NH Motorsport, som inledde starkt
under fjolåret men drabbades av problem
längre in i säsongen. Nytt för
i år är danska Team Grumpy, liksom
Timrek i en Porsche samt återkomsten
av Flying Fellows i sin välkända Volvo
240.
I Klass A återfinns RM-bronsmedaljörerna
Team Gapet, som fortsätter i sin Honda.
Flera team har tagit klivet upp från Race4Fun
till NE1 Klass A, däribland tidigare 8H
Cup-mästarna NJ Motorsport samt danska
NH Motorsport #251, som nu storsatsar i Riksmästerskapet
med samma bil de tidigare vunnit med i Race4Fun.
Fullt startfält i Race4Fun
På söndagen är det dags för
säsongspremiär i Race4Fun med
ett fullsatt startfält på 55 bilar.
Flera team har under vintern tagit steget från
Klass 2 upp till NE1, vilket innebär att
Klass 1 den klassiska Skrotbilsklassen
nu står för mer än hälften
av startfältet. Det är ett styrkebesked
för instegsklassen och visar på fortsatt
stark återväxt inom svensk långloppsracing.
Med de regerande mästarna NH Motorsport
uppflyttade till NE1 kommer Klass 2 att få
en ny mästare i år. ST-Auto/Veidec
Racing och Team BC, som varit med i toppstriden
de senaste åren, är två av
teamen som väntas vara med i kampen om
8H Cup-titeln.
I Klass 1 återfinns flera etablerade team
som varit med i toppstriden tidigare säsonger:
Gokartcity, JPR Racing, Valhalla Racing och
NH Motorsport #51. Bland publikfavoriterna finns
också team som Semla Racing och Peggan
Boys. Över 30 team ställer upp i Klass
1 i premiären.
Klassindelning så fungerar det:
- Klass 1: Standardbilar, minst 20 år
gamla, på standarddäck.
- Klass 2: Enklare racingbilar, minst 10 år
gamla, på R-däck.
- Klass 2-teamen tävlar om titeln i 8H
Cup.
- Klass 1 kör som enskilda deltävlingar,
utan total cupställning.
Emil Svensson: En säsong vi sett
fram emot länge
Det känns otroligt kul att äntligen
dra igång säsongen! Intresset är
större än någonsin, startfälten
är fulla och nivån på teamen
höjs för varje år. Det är
extra kul att se så många nya team
i Nordic Endurance 1 och att Race4Fun
fortsätter vara en språngbräda
för team som vill ta nästa steg. Det
här blir en fantastisk helg, säger
Emil Svensson, promotor för båda
serierna.
Livesändning hela helgen
Hela helgen kommer att livesändas på
Race4Funs
YouTube-kanal samt på
Svensk Bilsport TV, med drönare, onboardkameror
och kommentering av Sebastian Bourghardt tillsammans
med reportern Uffe Nimbe.
Kalender 2025:
Mantorp Park 12/4 NE1 (6H) &
13/4 Race4Fun (8H)
Falkenbergs Motorbana 17/5 NE1
(6H) & 17/5 Race4Fun (8H)
Scandinavian Raceway 14/6 NE1
(6H) & 15/6 Race4Fun (8H)
Sturup Raceway 17/8 Race4Fun (8H)
Kinnekulle Ring 6/9 NE1 (6H) &
7/9 Race4Fun (8H Final)
Mantorp Park 4/10 NE1 (6H Final)
Mantorp Park 11-12/10 Race4Fun
(24H)
25-03-24
Rosenqvist topp fem på Thermal Club efter
stark avslutning på röda däck
Felix Rosenqvist körde hem ett topp fem-resultat
i söndagens The Thermal Club INDYCAR Grand
Prix efter en stark upphämtning i ett race
av två halvor.
Rosenqvist startade helgens race utanför
Palm Springs i Kalifornien från nionde
plats på gridden, och fick en tuff inledning
där farten initialt inte räckte till
på den hårdare av de två gummiblandningar
som däckleverantören Firestone tog
med till tävlingen.
Efter ett byte till de mjukare, rödmarkerade
däcken i samband med det första depåstoppet
vaknade Rosenqvists Meyer Shank Racing Honda
dock till liv, och svensken kunde avancera rejält
under den andra halvan av loppet.
Rosenqvist fullbordade upphämtningen med
en omkörning på Andretti Global-rivalen
Kyle Kirkwood under slutvarven, och när
målflaggan föll hade smålänningen
tagit sig upp till femte plats.
- Det var ett udda race idag, säger Felix
Rosenqvist. Vi hade stora problem på de
svarta (hårda) däcken i början
av loppet. Vi försökte komma bort
från dem så tidigt som möjligt,
och sedan gjorde vi resten av racet på
rött. Där var det en helt annan historia
vi var bland de snabbaste på banan
på dem och vi lyckades avsluta
riktigt starkt. P5 från ruta nio är
ett bra resultat, särskilt på en
bana där vi var lite osäkra på
förhand.
- Det handlade om tålamod idag, att spara
på däcken och försöka ha
det bästa kvar på slutet. Det var
ett schackspel.
Rosenqvist underströk sin fart på
de mjuka däcken genom att slå till
med loppets näst snabbaste varv.
Resultatet tar också smålänningen
in i topp fem i den sammanlagda INDYCAR-tabellen
efter två körda race.
Nästa deltävling i NTT INDYCAR SERIES
är Acura Grand Prix of Long Beach - där
Rosenqvist hade pole position i fjol - den 11-13
april.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
The Thermal Club INDYCAR Grand Prix
The Thermal Club (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 65 varv
2: Pato O'Ward (MEX), Arrow McLaren, +10.185s
3: Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren,
+22.733s
4: Colton Herta (USA), Andretti, +35.072s
5: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
+35.629s
Fullständigt
resultat
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 2/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 102 p.
2: Pato O'Ward (MEX), Arrow McLaren, 63 p.
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 61 p.
4: Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren,
60 p.
5: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
56 p.
Fullständig
tabell
25-03-19
Felix Rosenqvist siktar på pallrepris
på Thermal Club
Felix Rosenqvist hoppas kunna matcha fjolårets
pallplats i uppvisningsloppet på The Thermal
Club när den exklusiva racerbanan i Kalifornien
arrangerar sitt första poänggivande
mästerskapsrace i NTT INDYCAR SERIES nu
till helgen.
Rosenqvist fick en lovande start på årets
INDYCAR-säsong för tre veckor sedan
i premiären i St. Petersburg, där
han kvalade trea och blev sjua. Smålänningen
låg tvåa i inledningen av loppet
men föll tillbaka när en oläglig
gulflaggssituation omkullkastade strategin.
Nu beger sig startfältet västerut
till The Thermal Club i Palm Springs, Kalifornien,
för säsongens andra deltävling
och den här gången räknas
besöket i Coachelladalen på riktigt.
INDYCAR tävlade förvisso på
den privatägda anläggningen redan
i fjol, men då endast i form av ett uppvisningsrace
döpt till The $1 Million Challenge.
Tävlingen ingick inte i det ordinarie mästerskapet
och inga poäng delades ut. Felix Rosenqvist
gick dock inte lottlös utan inkasserade
$250 000 ur prispotten efter pole position,
seger i det första av de två kvalheaten,
och en slutlig tredjeplats i det 20 varv långa
finalracet.
Insatsen markerade Rosenqvists första pallplats
tillsammans med nya teamet Meyer Shank Racing.
I år är dock tävlingen ett fullskaligt
event på den ordinarie kalendern med adderade
inslag som bränslestrategier och depåstopp,
och med mästerskapspoäng att slåss
om i den första upplagan av The Thermal
Club INDYCAR Grand Prix.
- Det här kommer att bli en spännande
helg på många sätt, säger
Felix Rosenqvist. Vi har bra minnen från
Thermal och fick spruta lite champagne där
i fjol. Det blir kul att ta sig an en riktig
racehelg där med depåstopp och fans
på läktarna den här gången.
The Thermal Club bjuder på en 4,9 km lång
slinga som skiljer sig markant från den
trånga, korta stadsbanan i St. Petersburg
senast. Den här gången ställs
såväl teamen som förarna inför
en helt annan typ av utmaning där snabba,
svepande kurvor väntas slita hårt
på däcken i söndagens 65 varv
långa race.
- Det här är det första racet
på en road course (traditionell bana)
i år, och det är fortfarande lite
outforskad mark för alla, avslutar Felix
Rosenqvist. Vi gjorde bara två road course-race
förra säsongen efter det att hybridsystemet
introducerades, så vi har fortfarande
en del att lära på den här typen
av bana. Vi var dock snabba i St. Pete och målsättningen
är att bygga vidare på det och fortsätta
slåss uppe i toppen även i helgen.
The Thermal Club INDYCAR Grand Prix inleds med
fri träning på fredag. Kvalet körs
på lördag kväll svensk tid,
och racet startar kl. 20.15 på söndag.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
The Thermal Club INDYCAR Grand Prix
The Thermal Club (USA)
Fredag 21 mars
Träning 1: 23.35-00.55
Lördag 22 mars
Träning 2: 18.00-19.00
Kval: 22.05-23.30
Söndag 23 mars
Warm-up: 16.00-16.30
Race (65 varv): 20.15
TV: V Sport Motor / Viaplay /
indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App /
indycar.com
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING:
Klicka
här
BANAN:
Klicka
här
25-03-14
Tre unga tjejer utvalda till Porsche Sveriges
och Mikaela Åhlin-Kottulinskys gemensamma
satsning Race Apprentice 2025
Porsche Sverige och erfarna racing- och rallyföraren
Mikaela Åhlin-Kottulinsky samarbetar i
Race Apprentice 2025 ett projekt med
ambitionen att hjälpa unga svenska tjejer
att ta nästa steg i sin motorsportkarriär.
Tre unga talanger är nu utvalda.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky har i över
tio år tävlat inom olika motorsportgrenar
och utmanat några av de största namnen
i sporten. Hon har flera gånger stått
på prispallen i bland annat STCC och Porsche
Sprint Challenge Scandinavia, och sedan 2023
bär hon titeln Extreme E Champion, efter
att tillsammans med sitt team, Rosberg X Racing,
som ägs av F1-världsmästaren
Nico Rosberg, säkrat totalsegern i mästerskapet.
Åhlin-Kottulinsky vill nu, i samarbete
med Porsche, lyfta sporten för unga kvinnor
genom att coacha tre talangfulla tjejer som
siktar på en internationell karriär
inom motorsport. Efter en noggrann urvalsprocess
har nu tre kandidater valts ut och är redo
för nästa steg, där målet
och moroten är ett test i Porsche 718 Cayman
GT4 RS Clubsport, en racerbil med mittmotor
på 500 hästkrafter som är tävlingsredskap
i Porsche Sprint Challenge Scandinavia.
Jag har funderat länge på hur
jag kan ge tillbaka till motorsporten, en sport
som har gett mig så mycket, säger
Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Charmen
med motorsport, utöver passionen för
tävlingsmomentet och önskan att vilja
bli bäst, är ju också att det
är en av få sporter där kvinnor
och män tävlar mot varandra på
lika villkor. Samtidigt kan vägen in till
sporten vara extremt svår för vem
som helst, och ännu svårare för
kvinnor. Tack vare samarbetet med Porsche så
har vi nu möjlighet att hjälpa tre
unga tjejer en bra bit på vägen i
sina karriärer.
De tre unga tjejerna har olika bakgrund och
kommer från olika delar av landet. Dock
har de en sak gemensamt de har alla tre
påbörjat en karriär inom motorsport
och drömmer om en internationell racingkarriär.
De utvalda kandidaterna är:
Alexia Danielsson, från Storvreta
Alice Liwell, från Linköping
Siri Hökfelt, från Ängelholm
Alexia Danielsson, som nyss fyllt 16 år
och går i grundskolan i Uppsala, har trots
sin unga ålder hunnit med att göra
avtryck både i kartingserier som MKR och
SKCC, och i formelbilsserier som Aquila Formula
1000 och Nordic 4. Alltså jag fick
ju typ en chock när Mikaela ringde!
säger Alexia. Jag trodde inte att
jag hade kommit med, så jag blev så
lycklig!
Alice Liwell, 19 år, har gått ut
gymnasiet i Linköping och arbetar som kundmottagare
på däckverkstad. Ingången till
motorsport skedde genom karting, men hon har
sedan dess sadlat om till rallykartläsare
och debuterade förra året som rallyförare.
Jag har fortfarande inte insett att det
är på riktigt! säger Alice.
Jag har aldrig kört på asfalt,
faktiskt inte ens på sjöis, jag har
bara kört på grus, och ser verkligen
fram mot att få utvecklas bakom ratten!
Siri Hökfelt, 18 år, läser naturvetenskaplig
linje på gymnasiet i Ängelholm och
siktar utöver en racingkarriär på
att läsa vidare till ingenjör. Hon
har en gedigen grund inom kartingserier som
MKR och SKCC, och har därefter kört
en säsong i NXT GEN CUP i Tyskland. Jag
blev väldigt glad när Mikaela ringde,
för jag var nästan 100 procent säker
på att jag inte hade gått vidare.
säger Siri. Jag ser extra mycket
fram emot att få köra på sjöis,
jag har aldrig gjort det tidigare, men såklart
ser jag också fram mot att få köra
Porsche och göra allt det här tillsammans
med Mikaela.
Inom ramarna för Race Apprentice 2025 kommer
de utvalda kandidaterna i ett första steg
få möjlighet att vidareutvecklas
som förare på Porsche Ice Experience
utanför Arvidsjaur, där de kommer
undervisas i konsten att köra 541 hk starka
Porsche 911 Carrera 4 GTS med hybridteknik på
full attack på preparerade isbanor med
fulldubbade däck. Varvat med de praktiska
körmomenten drillas kandidaterna inom andra
viktiga områden som fysisk träning,
kosthållning, medieträning, partnerskap
och varumärkesbyggande.
I ett andra steg besöker deltagarna i Race
Apprentice 2025 racerbanan Mantorp Park och
försäsongtesterna av Porsche Carrera
Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge
Scandinavia. Där varvas teoripass om körteknik,
teknisk feedback och dataanalys med att deltagarna
får en exklusiv inblick i en testdag för
ett professionellt racingteam, med bland annat
track walk, set-up av racerbilen, injustering
av chassi, däckbyte samt studier av dataloggar
från testerna. Besöket avslutas med
att samtliga deltagare får köra ett
anpassat test i racerbilen Porsche 718 Cayman
GT4 RS Clubsport, som körs i serien Porsche
Sprint Challenge Scandinavia.
Race Apprentice 2025 avslutas med ett besök
på premiären för Porsche Carrera
Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge
Scandinavia på Scandinawian Raceway i
Anderstorp. Där kommer deltagarna på
nära håll följa hur ett raceteam
förbereder sig och genomför en professionell
tävling. Men inte nog med det: Målsättningen,
utifrån hur det gått för deltagarna
i steg två, är att en av deltagarna
ska erbjudas möjligheten att ställa
upp i tävlingen i en Porsche 718 Cayman
GT4 RS Clubsport i Porsche Sveriges team Porsche
Experience Racing.
Porsche är fast förankrade i
en jämlikhetskultur där det är
självklart att alla ska ges lika möjligheter,
säger Anders Boqvist, märkeschef Porsche
Sverige. Därför är det
viktigt för oss att uppmuntra kvinnor att
engagera sig i motorsport och stötta dem
i tävlingssammanhang. Satsningen tillsammans
med Mikaela Åhlin-Kottulinsky på
att främja motorsport och hjälpa unga
tjejer in i sporten ligger i linje med det.
I Sverige har det tävlats med Porsche sedan
1950, då en handfull olika 356 ställde
upp i det nystartade Midnattssolsrallyt. Det
hela slutade med inte mindre än två
klassegrar varav en i damklassen. Motorsportarvet
är i allra högsta grad levande, vilket
inte minst visas av att racingserien Porsche
Carrera Cup Scandinavia i år kör
sin tjugoandra säsong i Sverige.
25-03-10
Stort intresse när Alexzander Kristianssons
LMP3-satsning presenterades
Över 100 inbjudna gäster bjöds
på en spännande och intressant afton
när Gebhardt Motorsport
besökte Falkenberg i lördags.
På plats fanns den LMP3-bil som Alexzander
ska tävla med i Prototype Cup Germany i
år. Ett antal
personer från Gebhardt-teamet närvarade
- bland annat ägaren Fritz Gebhardt, team
manager William
Hood och Alexzanders nya teamkamrat Michael
Herich. En annan prominent gäst var Gebhardts
koordinator i Skandinavien Stanley Dickens.
Ginettas nordiske promotor Leif Lindström
stod för
intervjuerna och givetvis visade KRT Racing
upp tre av sina G40-bilar tillsammans med förarna
Linda
Tovek, Erik Bertilsson och Christopher Winroth.
Direkt efter visningen åkte Alexzander
till tyska Hockenheim för att genomföra
sin första test i den bil
han ska tävla med säsongen 2025.
Första tävlingshelgen för Prototype
Cup Germany körs på klassiska Spa-Francorchamps
i Belgien den
19 20 april.
Det är en helt ny utmaning i en betydligt
snabbare racerbil än den jag är van
vid. Visserligen väger både Ginetta
G40 och LMP3-bilen ungefär lika med sina
900 kilo.
Men nu har jag 450 hästkrafter att hantera
jämfört med 165. säger
Alexzander.
Fast egentligen är nog det ökade
greppet i kurvorna som blir den största
utmaningen. Så mycket marktryck att det
verkligen känns i hela kroppen! fortsätter
han.
25-03-02
Lovande start på INDYCAR-säsongen
för Felix Rosenqvist
Felix Rosenqvist fick en lovande start på
årets NTT INDYCAR SERIES-säsong vid
helgens premiär i Firestone Grand Prix
of St. Petersburg i Florida, USA.
Rosenqvist och hans team Meyer Shank Racing
slog direkt till med genomgående bra fart
i säsongsupptakten, där smålänningen
kvalade in som stark trea och teamkamraten Marcus
Armstrong som fin fyra.
Kvalresultatet gav båda MSR-förarna
ett gyllene läge i söndagens 100 varv
långa premiärrace och Rosenqvist
öppnade starkt. Efter att snabbt ha installerat
sig som tvåa satte han ledande Scott McLaughlin
under press genom den första stinten på
St. Petersburgs soldränkta gator.
En incident på det första varvet,
och en efterföljande tidig gulflaggssituation,
innebar dock att Rosenqvists strategi (liksom
McLaughlins) i praktiken omintetgjordes från
start. Händelsen spelade istället
i händerna på de förare längre
ner i fältet som valt en alternativ strategi
och startat loppet på de sköra mjuka
Firestone-däcken, vilka de nu kunde byta
bort i ett tidigt depåstopp bakom säkerhetsbil.
Förloppet medförde att Rosenqvist,
från att ha slagits om ledningen, föll
långt ner i mittfältet efter sitt
första depåstopp och sedan fick spendera
resten av racet med att slå sig tillbaka
fram mot täten. Det räckte till slut
till en sjundeplats i mål.
- Vi hade en väldigt snabb bil här
i helgen, men tyvärr föll loppet inte
ut till vår fördel rent strategiskt,
säger Felix Rosenqvist. Vi startade på
de svarta (hårda) däcken och det
sämsta som kunde hända för oss
var en tidig gulflagg och det var exakt
det som hände. Därefter gick hela
racet i full fart och vi tvingades i praktiken
köra ikapp ett helt depåstopp under
grönflagg. Det var sämsta möjliga
scenario för oss.
Rosenqvist lämnar ändå St. Petersburg
med en övergripande positiv känsla,
efter att ha tagit målflagg som tvåa
av förarna på motsvarande strategi
(bakom McLaughlin) och noterats för loppets
tredje snabbaste varv.
- Under omständigheterna är jag ganska
nöjd med P7 idag, fortsätter Felix
Rosenqvist. Jag trodde ärligt talat att
det skulle bli mycket värre. Vi var nere
på runt 14:e plats efter det första
stoppet och vi lyckades köra in väldigt
mycket tid ute på banan. Teamet har gjort
ett bra jobb med bilen, både i kval och
race, och jag är faktiskt mer optimistisk
över farten vi haft här i år
än vad jag var i fjol. Det är en riktigt
lovande start på säsongen.
Premiären vanns av regerande mästaren
Alex Palou (Chip Ganassi Racing). Deltävling
två av NTT INDYCAR SERIES äger rum
på The Thermal Club i Kalifornien den
21-23 mars.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 100 varv
2: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +2.866s
3: Josef Newgarden (USA), Penske, +6.204s
4: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +8.687s
5: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, +10.970s
7: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
+24.289s
Fullständigt resultat:
https://www.indycar.com/Results
25-02-26
Felix Rosenqvist redo att dra igång INDYCAR-säsongen
2025
Felix Rosenqvist inleder sin sjunde säsong
i NTT INDYCAR SERIES när 2025 års
upplaga av det amerikanska formebilsmästerskapet
drar igång i helgen med Firestone Grand
Prix of St. Petersburg i Florida, USA.
Rosenqvist står inför sin andra säsong
med Meyer Shank Racing (MSR), och är redo
att ta sig an den första av totalt 17 deltävlingar
på årets kalender i en efterlängtad
premiär.
Smålänningen är fast besluten
att bygga vidare på ett lovande 2024,
då han under sin första säsong
med MSR-stallet slog till med tio stycken topp
sex-kval inklusive teamets första
pole position någonsin i Long Beach
och sju topp tio-resultat i racen.
Rosenqvist stod för en särskilt stark
debut för sitt nya stall just på
stadsbanan i St. Petersburg för ett år
sedan, där han kvalade in som smått
sensationell tvåa och slutade femma på
de soldränkta gatorna.
På sin väg mot första startled
noterade Rosenqvist också det snabbaste
varvet någonsin i St. Petersburg (59.270s)
i det andra av kvalets tre segment.
Rosenqvist tar plats i Meyer Shank Racings Honda-försedda
bil #60 även den här säsongen,
men har en ny teamkamrat vid sin sida i nyzeeländaren
Marcus Armstrong. Det Ohio-baserade stallet
inleder också i år ett helt nytt
tekniskt samarbete med flerfaldiga INDYCAR-mästarna
Chip Ganassi Racing.
Som ett led i den nya alliansen kommer Rosenqvist
bland annat att tilldelas en ny raceingenjör
i form av Ganassis Ross Bunnell.
- Jag är mer än taggad på att
dra igång den här säsongen;
det har varit en väldigt lång vinter,
säger Felix Rosenqvist. Vi känner
oss redo för premiären i St. Petersburg
och det nya samarbetet med Ganassi har fungerat
bra så här långt. Bilen ser
fantastisk ut, jag älskar vår nya
design, och jag är extremt tävlingssugen.
Jag ser väldigt mycket fram emot både
den här helgen och hela den här säsongen.
Firestone Grand Prix of St. Petersburg drar
igång på fredag med ett inledande
träningspass. På lördag väntar
ytterligare en timmes träning, följt
av säsongens första kval senare samma
dag. Racet startar kl. 18.30 svensk tid på
söndag kväll och körs över
100 varv i Floridas hetta.
Hela INDYCAR-säsongen sänds live på
Viaplay och V Sport Motor. Träningar och
kval går också att se på
INDYCAR
Live.
Löpande uppdateringar beträffande
Felix Rosenqvist kommer, som vanligt, att ske
på Felix sociala medier under varje tävlingshelg.
Pressmeddelanden kommer inför och efter
varje deltävling.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)
Fredag 28 februari
Träning 1: 21.00-22.30
Lördag 1 mars
Träning 2: 16.15-17.15
Kval: 20.30-22.00
Söndag 2 mars
Warm-up: 15.00-15.30
Race (100 varv): 18.30
TV: V Sport Motor / Viaplay /
indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App /
racecontrol.indycar.com
STARTLISTA:
Klicka
här
RESULTAT:
Klicka
här
BANAN:
Klicka
här
25-01-27
Felix Rosenqvist och Acura MSR en sekund från
seger i Daytona 24-timmars
Felix Rosenqvist har inlett racingsäsongen
2025 med ett toppresultat i ett av världens
största långlopp genom en andraplats
i anrika Daytona 24-timmars i USA.
Rosenqvist bildade en stjärnspäckad
föraruppställning i Acura Meyer Shank
Racings bil #60 (Acura ARX-06) tillsammans med
Scott Dixon, Tom Blomqvist och Colin Braun
alla tre tidigare vinnare av sportvagnsklassikern
i Daytona och nådde hela vägen
till pallen i en rafflande upplösning i
huvudklassen GTP.
Ekipaget fanns med i segerstriden i en tät
sprint in mot målflagg, där det till
slut efter 24 timmar och 781 varv runt
Daytona International Speedway skiljde
ofattbara 1.3 sekunder upp till segrande Porsche
Penske Motorsport #7.
Resultatet är det tangerat bästa någonsin
för en svensk förare i Daytona 24-timmars,
som i år avgjordes för 63:e gången
i ordningen. Rosenqvist blir förste svensk
sedan Stefan Lill-Lövis Johansson
1999 att beträda pallen i den berömda
tävlingen, som räknas till långloppsvärldens
absolut mest prestigefyllda.
- Pallen i mitt första race någonsin
i GTP och i den här bilen; det känns
förstås kanon, säger Felix Rosenqvist.
Samtidigt är det alltid blandade känslor
när man missar segern med så liten
marginal, men om man lyfter blicken lite måste
vi vara väldigt nöjda.
- Ett tag såg det tufft ut att nå
ett sådant här resultat, bland annat
när jag körde av på ett utvarv
på kalla däck i morse och touchade
muren, men vi lyckades hålla oss på
ledarvarvet och sedan gjorde framför allt
Tom (Blomqvist) en superinsats på sista
stinten.
Endast tre bilar fanns kvar på ledarvarvet
när målflaggan föll: de båda
fabriks-Porscharna (#7 och #6) samt Acura Meyer
Shank Racings #60.
Resultatet i Daytona markerar Rosenqvists största
framgång i sportvagnsracing hittills i
karriären. Han blev också tvåa
i ett annat stort långlopp, Spa 24-timmars
i Belgien (som dock avgörs för GT3-bilar),
säsongen 2016.
- Det är otroligt hur intensiva de här
tävlingarna är, verkligen fullt fokus
hela vägen, avslutar Felix Rosenqvist.
Stort tack till Meyer Shank Racing, Acura, mina
fantastiska teamkamrater och alla som gjort
det möjligt för oss att satsa så
hårt på det här racet. Det
är en riktigt bra start på säsongen
för oss alla.
Felix Rosenqvist skiftar nu fokus mot den stundande
NTT INDYCAR SERIES-säsongen, som har premiär
på gatorna i St. Petersburg, Florida,
den 2 mars. Smålänningen tävlar
även där för Meyer Shank Racing.
RESULTAT
63:e Rolex 24 at Daytona
Daytona International Speedway (USA)
1: Porsche Penske Motorsport #7, 781 varv
L.Vanthoor/N.Tandy/F.Nasr
---
2: Acura Meyer Shank Racing #60, +1.335s
F.Rosenqvist/S.Dixon/C.Braun/T.Blomqvist
---
3: Porsche Penske Motorsport #6, +4.423s
K.Estre/M.Campbell/M.Jaminet
---
4: BMW M Team RLL #24, +1 varv
K.Magnussen/R.Marciello/D.Vanthoor/P.Eng
---
5: Cadillac WTR #10, +1 varv
B.Hartley/W.Stevens/F.Albuquerque/R.Taylor
Se
fullständigt resultat
25-01-23
Felix Rosenqvist inleder 2025 med segerattack
i Daytona 24-timmars
MSA WeatherTech SportsCar Championship
Inför - Rolex 24 at Daytona (USA)
Felix Rosenqvist drar igång racingsäsongen
2025 i helgen med jakt på en historisk
seger i prestigefyllda sportvagnsklassikern
Daytona 24-timmars i USA.
Rosenqvist kommer till start i tävlingens
snabbaste klass, GTP (Grand Touring Prototype),
för första gången i karriären
och bildar en stjärnspäckad föraruppställning
tillsammans med de tidigare Daytona-vinnarna
Scott Dixon, Colin Braun och Tom Blomqvist för
Acura Meyer Shank Racing.
Kvartetten delar på körningen i teamets
hybridprototyp Acura ARX-06 med startnummer
#60, och siktar naturligtvis högt. Just
Meyer Shank Racings bil #60 vann loppet i Florida,
formellt betitlat Rolex 24 at Daytona,
både 2022 och 2023.
Daytona 24-timmars är ett av världens
största långlopp och körs i
år för 63:e gången i ordningen.
Felix Rosenqvist har chans att bli den förste
svensken någonsin att vinna tävlingen
(svenska segrar har förekommit i de mindre
klasserna, men aldrig totalt).
- Det känns väldigt motiverande att
dra igång säsongen i Daytona med
ett så här starkt team i ett av de
största racen i världen, säger
Felix Rosenqvist. Det är första gången
för mig i den snabbaste klassen, vilket
i sig känns väldigt spännande,
och dessutom vet vi att vi har en realistisk
chans på segern. Det är förstås
det stora målet och vi känner oss
väl förberedda. Vi är redo att
gå för det.
Rosenqvist och hans teamkamrater gjorde sällskap
med resten av fältet på Daytona International
Speedway för de traditionsenliga träningsdagarna
Roar Before the 24 under den gångna
helgen, och noterades då för tredje
snabbaste tid efter totalt sju körpass.
Systerbilen i Acura MSR (#93), körd av
Nick Yelloly, Renger van der Zande, Alex Palou
och Kaku Ohta, var tvåa.
- Det såg bra ut på Roar och det
var en viktig chans för mig att komma in
i den här typen av bil, fortsätter
Felix Rosenqvist, vars huvudsakliga tävlingsprogram
under 2025 återigen kretsar kring INDYCAR.
Det är ett extremt imponerande projekt
från Acura och Meyer Shank Racing
en väldigt stor satsning. Det hade varit
en dröm att få återgälda
allt hårt jobb med en klocka på
söndag.
- Det kommer att bli ett långt, tufft
race, men jag har aldrig varit så här
taggad på det och vi kommer ge precis
allt vi har.
Årets upplaga av Rolex 24 at Daytona bjuder
på ett massivt startfält om totalt
61 bilar fördelade på fyra klasser,
varav 12 kommer till start i GTP. Loppet utgör
samtidigt säsongspremiären för
det amerikanska sportvagnsmästerskapet
IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
STARTLISTA:
Rolex
24 at Daytona
Körningen återupptas på Daytona
International Speedway under torsdagen och fredagen
med ytterligare träningar samt kval, som
formerar startuppställningen till helgens
race. Kvalet körs på torsdagskvällen
svensk tid och går att se på imsa.tv.
Själva racet drar igång kl. 19.40
svensk tid på lördag kväll och
sänds i sin helhet på Viaplay.
Uppdateringar under helgen kommer att ske löpande
på Felix Rosenqvists sociala medier.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
Rolex 24 at Daytona
Daytona International Speedway (USA)
Torsdag 23 januari
Träning 1: 16.05-17.35
Kval: 20.10-21.40
Fredag 24 januari
Träning 2: 00.30-02.00
Träning 3: 17.20-18.20
Lördag 25 januari
Rolex 24 at Daytona - start: 19.40
Söndag 26 januari
Rolex 24 at Daytona - målgång: 19.40
TV: Viaplay /
imsa.tv
TIMING:
imsa.scoring
RESULTAT:
Klicka här
STARTLISTA:
Klicka
här
BANAN:
Klicka
här
25-01-23
Scott Kin Lindblom dubblerar kör
även Gebhardt Ginetta NC!
I höstas kom nyheten att 14-årige
Red Bull-junioren Scott Kin Lindblom ska köra
prestigefyllda Ginetta Junior säsongen
2025. Ett steg mot en full satsning på
internationell Formula 4 nästa år.
Men innan dess väntar mycket körning
och många tävlingar i Ginetta för
Scott då han dessutom är anmäld
till årets Gebhardt Ginetta Nordic Championship.
En satsning som godkänts av Helmut Marko
själv
Scott Kin Lindblom dominerade
och vann WSK Euro Series 2024 och följde
därmed i spåren av tidigare mästare
som Max Verstappen, Lando Norris och Charles
Leclerc. Han spås en lysande karriär
och med Red Bull bakom sig har han alla förutsättningar
att lyckas. Valet att påbörja den
nya karriären i Ginetta är intressant
men också logisk. En rad av dagens stjärnor
har inlett resan i just Ginetta Junior, t.ex.
F1-förarna Lando Norris och Isak Hadjar.
Scott har redan börjat testa för sitt
brittiska team tillsammans med jämnårige
Rocco Coronel och så sent som i veckan
körde de båda Red Bull Junior Team-förarna
en heldag på Zandvoort. Direkt därefter
åkte Scott till Bilsportgalan i Linköping
där han var en av kvällens stora pristagare
och bland annat mottog Bilsports Rydell
Special Award.
I England startar säsongen 5-6 april på
Donington Park medan den skandinaviska har premiär
i Anderstorp 9-10 maj.
För mer information besök gärna
vår hemsida:
https://www.ginettasweden.se/