<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


 

STCC 2018

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Information om STCC






18-04-26 Hoppfullt trots nyckfullt STCC-test
Under torsdagen kördes det officiella STCC-testet på Ring Knutstorp och det var en förväntansfull teamchef i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS som släppte loss tre bilar på banan. ”Generalrepetition! Det är länge sedan vi var så taggade inför en premiär”, säger Tommy Kristoffersson.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS gör sin andra säsong i STCC med tre stycken nu uppdaterade Volkswagen Golf GTI TCR. Förutsättningarna i år är helt andra än förra året.
—Då hade vi inte hunnit få koll på mycket inför premiären. Nu har vi provat en massa olika grejer vid våra test på Knutstorp och Gelleråsen, berättar Tommy Kristoffersson och fortsätter:
—I år har vi allt vårt fokus på det här och det märks på killarna i verkstaden. De flesta av dem kommer från rallyverksamhet, men har nu antagit utmaningen med den noggranna millimeterprecision som krävs inom racing. Det är mycket surr om inställningar.

Ingenjören Ronnie Bergström är förstås också en viktig kugge i maskineriet medan Johan Kristoffersson är den stora stjärnan med stallkompisarna Hugo Nerman och Nicklas Oscarsson som ivriga utmanare.
—Det är jättespännande med de här två yngre killarna. De är superintresserade, med öron som paraboler och ögon som tennisbollar. Båda vill verkligen framåt. Johan å sin sida har utvecklats mycket under året i Volkswagens rallycrossteam när det gäller att hitta rätt inställningar. Jag tror att Ronnies och Johans samarbete kommer att vara nyckeln för att plocka ut det bästa även ur Hugo och Nicklas, säger Tommy Kristoffersson.

Prestationer på toppnivå kommer att behövas med ett startfält på drygt 20 bilar och konkurrenter som regerande mästaren Robert Dahlgren och – inte minst – förra årets Dealer Team-förare Fredrik Ekblom, numera i comebackande WestCoast Racing.
—Det är kul att de är tillbaka. Vi är kollegor, men också ärkerivaler. När vi började med STCC 1998 var det just WestCoast med stallchefen Dick Jönsson Wigroth och Fredrik Ekblom som var vår främste motståndare. Nu möts vi igen.

Ekblom var också snabbast av Golf GTI TCR-förarna med en fjärdeplats under torsdagens förmiddagsrundor och en andraplats under en eftermiddag som präglades av mycket växlande väder.
—Det blev en komplicerad dag på grund av väderleken. Vi kunde inte följa något utstakat testprogram och hamnade i otakt med våra set-uper, men vi känner oss ändå trygga inför premiären, säger Tommy Kristoffersson, som kunde notera en femteplats under förmiddagens test för Johan Kristoffersson.

Stallchefen ser med tillförsikt fram emot säsongen.
—Det är som stolt representant för Volkswagen-handlarna vi än en gång rullar ut våra tre Golf GTI TCR-bilar till start på Knutstorp nästa helg.
18-04-26 Daniel Haglöf rekordsnabb i STCC-test på Knutstorp med 20 förare
Daniel Haglöf blev den första föraren någonsin att köra under minuten runt Ring Knutstorp med en TCR-bil under dagens officiella STCC-försäsongstest.

Med tiden 59.913 var PWR Racing SEAT Dealer Team-föraren över en sekund snabbare än varvrekordet under tävling och tre tiondelar snabbare än testrekordet.

20 bilar från Audi, Honda, SEAT och Volkswagen deltog i testet, det högsta antalet på sju år, och endast åtta tiondelar skiljde de tio främsta förarna.
– Att köra under minuten på Knutstorp är en såklart en klassisk drömgräns med en STCC-bil. Oavsett hur det går den här säsongen så är den redan förevigad. Totalt känns det oerhört bra i dag, vi har haft en väldigt bra försäsong. Nu har jag förutsättningarna som krävs att slåss i toppen och det finns inga ursäkter, det är det upp till mig att leverera, säger Daniel Haglöf.

Regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren var näst snabbast, bara 32 tusendelar bakom sin teamkollega och bekräftade en stark formkurva för PWR Racing SEAT Dealer Team tillsammans med nyligen kontrakterade talangen Philip Morin som var tredje snabbast.

Tredubbla STCC-mästaren Fredrik Ekblom, som slutade på andra plats totalt förra året och gör comeback tillsammans med WestCoast Racing i år, var fjärde snabbast.
– Jag har bara en bra känsla i kroppen ifrån dagen, vi har som helhet fått fram en hel del bra saker. Ambitionen för året är att göra ett jättebra jobb för och med teamet och det innebär såklart att vinna. Vi är dock väldigt ödmjuka inför uppgiften. Det var länge sedan en säsong såg så här tuff ut i startfältet, det ska bli en spännande utmaning, säger Fredrik Ekblom.

Regerande rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson var femte snabbast för Volkswagen Dealer Team BAUHAUS, strax under halvsekunder från snabbaste tid.
– Det har varit en positiv dag. Vädermässigt har det varit växlande förhållande med chans att mecka inställningar och känna på olika förhållande. Min ambition är tveklöst att vara med och slåss för titeln. STCC är starkare i år än vad det varit på mycket länge, vi förbereder oss på att det blir svintufft, säger Johan Kristoffersson.

Ett torrt förmiddagspass ersattes av ett blött eftermiddagspass där det var Honda Racing Sweden-föraren Mattias Andersson som var snabbast framför Ekblom på andra plats och Brink Motorsport-föraren Micke Ohlsson på tredje plats.

Flertalet nykomlingar visade framfötter under testet där Micke Kågered Racing-föraren Oskar Krüger var nionde snabbast under förmiddagen, nio tiondelar från snabbaste tid, medan WestCoast Racing-föraren Andreas Bäckman satte fjärde snabbaste tid under eftermiddagen.

Om bara en vecka startar STCC-säsongen 2018 på Ring Knutstorp med test och kval på fredagen den fjärde maj och årets två första tävlingar den femte maj. Köp biljetter till premiären här: https://www.stcc.se/biljetter/

STCC-test Knutstorp förmiddag
1 Daniel Haglöf Cupra TCR 59.913
2 Robert Dahlgren Cupra TCR +0.032
3 Philip Morin Cupra TCR +0.140
4 Fredrik Ekblom Volkswagen Golf GTI TCR +0.277
5 Johan Kristoffersson Volkswagen Golf GTI TCR +0.499
6 Andreas Ahlberg Volkswagen Golf GTI TCR +0.596
7 Micke Ohlsson Audi RS 3 LMS +0.605
8 Mikaela Åhlin-Kottulinsky Cupra TCR +0.660
9 Oskar Krüger Volkswagen Golf GTI TCR +0.871
10 Andreas Wernersson Volkswagen Golf GTI TCR +0.882
11 Hugo Nerman Volkswagen Golf GTI TCR +0.988
12 Nicklas Oscarsson Volkswagen Golf GTI TCR +1.084
13 Andreas Bäckman Volkswagen Golf GTI TCR +1.173
14 Oliver Söderström Volkswagen Golf GTI TCR +1.428
15 Mattias Andersson Honda Civic +2.034
16 Olli Kangas Cupra TCR +2.127
17 Alex Andersson Audi RS 3 LMS +2.177
18 Jessica Bäckman Volkswagen Golf GTI TCR +2.379
19 Poker Wallenberg Audi RS 3 LMS +2.470
20 Tobias Brink Audi RS 3 LMS +7.242

STCC-test Knutstorp eftermiddag
1 Mattias Andersson Honda Civic TCR 1:01.866
2 Fredrik Ekblom Volkswagen Golf GTI TCR +3.231
3 Micke Ohlsson Audi RS 3 LMS +4.448
4 Andreas Bäckman Volkswagen Golf GTI TCR +4.803
5 Alex Andersson Audi RS 3 LMS +5.086
6 Olli Kangas Cupra TCR +5.459
7 Andreas Wernersson Volkswagen Golf GTI TCR +5.568
8 Mikaela Åhlin-Kottulinsky Cupra TCR +5.571
9 Jessica Bäckman Volkswagen Golf GTI TCR +5.574
10 Nicklas Oscarsson Volkswagen Golf GTI TCR +6.376
11 Hugo Nerman Volkswagen Golf GTI TCR +6.423
12 Philip Morin Cupra TCR +6.497
13 Johan Kristoffersson Volkswagen Golf GTI TCR +7.325
14 Oliver Söderström Volkswagen Golf GTI TCR +7.425
18-04-12 STCC skriver 10-årigt avtal med Midnattsolsloppet – ny permanent bana byggs i Norrland
STCC har skrivit ett 10-årigt avtal med Skellefteå Drive Center i Norrland som inför säsongen 2019 bygger Sveriges längsta permanenta racingbana för att återinföra klassiska Midnattsolsloppet som inte körts på 50 år. Tävlingen kommer att köras kvällstid helgen före midsommar nästa år och tio år framåt.
– Vi är äntligen tillbaka i Norrland, Sveriges största landskap, med återinförandet av Midnattsolsloppet. Detta är en viktig del i långsiktigheten för STCC tillsammans med våra andra ikoniska tävlingar som Kanonloppet, Västkustloppet, Kvällsposten Newsrace och Grande Finale på Mantorp Park. Precis som andra stora racingmästerskap i världen är vår ambition att ha en fast kalender med tävlingar som man många år i förväg vet när de körs, en nyckel i att bygga vidare STCC vad gäller publik och uppmärksamhet, säger Hans Bååth, styrelseordförande i STCC AB.

Nästa år är det exakt 50 år sedan Midnattsloppet senast kördes på Falmarks flygplats utanför Skellefteå. Byggnationen av den nya permanenta banan har inletts och bansträckningen kommer att mäta 4120 meter, längre än någon annan bana i Sverige.
– Motorsporten har en stor tradition i Norrland och vi är oerhört glada över att fylla det tomrum vad gäller avsaknaden av en tävlingsbana i norra Sverige, speciellt då vi har många förare från Norrland i STCC. Vår ambition är att skapa en av Skandinaviens absolut bästa banor och vi har ett starkt stöd från näringsliv samt kommunen, det finns tveklöst mycket goda möjligheter till en storpublik för Midnattsolsloppet, säger Jan Marklund, ägare av Skellefteå Drive Center.

Banan har designats av TTI GmbH som idag drivs av tidigare F1-föraren Alexander Wurz som tävlat för Benetton, McLaren och Williams.
Norrländska stjärnföraren samt regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren har provkört banan i en simulator.
– Det här kommer tveklöst bli en av de bästa banorna i Skandinavien. Jag har tävlat på många banor runt om i världen och den här har alla ingredienser som behövs. Den är snabb, utmanande, har bra omkörningsmöjligheter och kommer att ha en otrolig atmosfär när vi kör i skymningsljuset strax innan midsommar nästa år, säger Robert Dahlgren, som fortsätter att tävla för SEAT Dealer Team PWR Racing i årets STCC.

Namnet Midnattsolsoppet återinförs tillsammans med STCC:s partner KAK, Kungliga Automobil Klubben, som arrangerar klassiska Midnattsolsrallyt som körs helgen efter midsommar i år.
– Vi har kört Midnattsolsrallyt framgångsrikt i många år och att tillsammans med STCC ta vidare midnattsformatet till banracing är en utveckling vi är mycket positiva till. Midnattsloppet har potential att bli en minst lika stor klassiker, speciellt då Norrland alltid har haft ett starkt intresse för motorsport, säger Wilhelm Douglas, generalsekreterare för KAK.
18-04-10 Kristoffersson frontfigur i bred Volkswagen-trupp
Hela elva Volkswagen Golf GTI TCR kommer att stå på startlinjen när STCC-säsongen rullar igång på Knutstorp 4 maj. I en av bilarna sitter regerande rallycrossvärldsmästaren, tillika tidigare STCC-mästaren, Johan Kristoffersson. "Volkswagenchefen Sten Forsberg har nog inte ändrat målsättning sedan 2012. Den ligger fast vid att vinna mästerskapet", säger Johan Kristoffersson, som tar favoritskapet med ro.
Trots att Kristoffersson numera har mångårig rutin från standardvagnsmästerskapet så blir det här faktiskt bara andra säsongen han kör hela serien. Den första gången tog han guldet efter en dramatisk uppgörelse med Rickard Rydell. Förra året blev det sex race-segrar, trots att han missade tre deltävlingar.
- Jag körde tolv race förra året. Det är lika många som en full säsong i år.

STCC-mästerskapet återgår i år till två race per bana och sex tävlingshelger istället för sju.
- Det är en fördel med två race. Om vi ska kunna attrahera publiken får inte tävlingsdagen bli för lång, kommenterar stallchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS, Tommy Kristoffersson.

Kristofferssons gäng siktar på seger i såväl förarmästerskapet som team- och juniormästerskapet. Men han vill också tillägga en ytterligare dimension.
- Vi går naturligtvis för att vinna, men ska inte bara stirra oss blinda på segrar. Vi vill också bjuda på en bra show med spektakulära omkörningar och vara teamet som publiken tycker om.
Med Johan Kristoffersson som ankare har Volkswagen Dealer Team BAUHAUS förstås goda förutsättningar att lyckas med detta och att även försvara teammästerskapstiteln. Johan kompletteras i år av rookien Hugo Nerman från Helsingborg. 18-åringen tar klivet från Formula Nordic till STCC och imponerade stort under sitt första test i en Golf GTI TCR på Knutstorp förra veckan.
- Redan första varven visade han att vi har gjort rätt i vårt val, kommenterar Tommy Kristoffersson.

Förarkollegan Johan Kristoffersson instämmer:
- Han körde jättebra. Seriös och målmedveten. Inget snack om att han kan lära sig åka fort. Han bestämmer själv hur bra han vill prestera.
- Testet var väldigt kul. Vi fick köra på både blött och torrt och bilen kändes extremt bra direkt. Jag har naturligtvis många saker att jobba med, men det funkade riktigt bra, säger Hugo Nerman själv.

Rutinerade Johan Kristoffersson får räkna med många frågor under säsongen, en rådgivarroll han gärna tar:
- Han får fråga precis hur mycket han vill. Jag känner igen mig mycket i Hugo. Själv hade jag Fredrik Ekblom som jag ställde tusentals frågor till.

Den här veckan blev det också klart med ytterligare en junior i teamet. Nicklas Oscarsson från Huddinge tar plats i teamets tredje Golf GTI TCR, en lösning som blev klar på något av rekordtid när Oscarssons tidigare spår inte ledde fram till något. På några dagar var allt klappat och klart.
- För en vecka sedan stod vi på tom ruta i princip. Det här visar verkligen hur fort allt kan vända inom racing. Det känns otroligt kul att få de här förutsättningarna. Golfen är den bil vi tror mest på och det var förstås till KMS vi helst ville, säger en lycklig Oscarsson, som hoppas få känna på sin nya bil vid nästa test på Gelleråsen.
- Nicklas hade mycket strul förra året, och jag vet hur det kan kännas. Det ska bli jättespännande att se vad han kan göra med vår uppbackning, säger Tommy Kristoffersson om 19-åringen.

Kristoffersson ser positivt på att Volkswagen Dealer Team BAUHAUS är med och profilerar nya talanger.
- Förra året blev Fredrik Blomstedt årets rookie när han körde för oss. Vi vill vara en del i Hugos och Nicklas ambitioner också.

Kristoffersson har också haft ett finger med i spelet när det gäller leverans av Golf GTI TCR-bilar till ett par av de andra teamen och han gläds därmed extra åt den stora uppsättningen Volkswagen-bilar i startfältet.
- Det visar att det finns många smarta racerförare som förstår vilket märke de vill satsa på.
Hans team har varit Volkswagen AG-koncernen trogen i hela två decennier och firar därmed en sorts jubileum.
- Vi går in i en spännande och inspirerande säsong med förnyat stöd från VW-koncernen och är stolta över att ha haft återförsäljarna med oss i hela 20 år.

Ekblom tillbaka där det började
Lika länge sedan var det samarbetet mellan WestCoast Racing och Fredrik Ekblom inleddes. 1998 startade Ekblom sin framgångsrika STCC-karriär i Dick Jönsson Wigroths stall. Det blev SM-guld då och nu är han tillbaka där allt började.
- Några av de roligaste och mest framgångsrika åren har jag tillbringat med WestCoast. Det är kul att bli välkomnad tillbaka, kommenterar Ekblom som körde hem ett SM-silver till Volkswagen Dealer Team förra året.
- Jag har varit lyckligt lottad som har fått köra för några av de absolut bästa teamen.

Erfarenheterna från förra säsongen gör att han känner till bilmodellen och med sin enorma rutin blir han en utmärkt mentor för teamkompisarna, syskonen Jessica och Andreas Bäckman.
- Jag är för gammal för att ha hemligheter, så de kommer att få veta allt jag kan, säger Ekblom med ett skratt.

Dick Jönsson Wigroth gör alltså comeback med WestCoast Racing och mönstrar den mest rutinerade av alla förare samt två nykomlingar från Boden. Syskonens väg till västkustgänget är en historia för sig.
- Det började på en gokart-bana under SM förra året, när de lånade ett par regndäck av mig, berättar Jönsson Wigroth.

Den första kontakten ledde så småningom till ett samarbete i STCC och syskonen har redan varit i elden i TCR UK i England.
- Och där har det gått väldigt bra, men vi bygger inga gigantiska förväntningar, påpekar WestCoast-chefen från basen i Halmstad.

Kågered dubblar
På andra sidan Sverige, i Linköping, har Micke Kågered Racing dubblat sin föraruppsättning. Dalmasen Andreas Ahlberg får sällskap av unge Oskar Krüger.
- Han kommer från Linköping. Jag har följt honom i gokart och tyckte det skulle vara kul att satsa på någon från trakten, berättar Micke Kågered som imponerades av Krügers första test på Mantorp häromveckan.

Kågered-gänget byggde erfarenhet under förra året och kommer med ett stärkt självförtroende i år, särskilt som Andreas Ahlberg bärgade teamets första pallplats under avslutningen på Mantorp.

Lestrup siktar mot toppen
Uppåt är det också i Lestrup Racing Team som gör sitt första test på Anderstorp kommande helg. Teamchefen Fredrik Lestrup har skrivit kontrakt med Andreas Wernersson och Oliver Söderström. Söderström är blott 19 år och kommer från två år med formelbil i Tyskland, ett intressant framtidsnamn. Wernersson gjorde ett succéinhopp under förra årets avslutning på Mantorp, där han körde hem teamets första topp tre-placering.
- Med Andreas kan vi fajtas om pallplatser och vinster, konstaterar Fredrik Lestrup och fortsätter:
- Nu har vi helt andra förutsättningar, som team, på förarsidan och med en bättre ekonomi.

Wärnelöv på egna ben
Förra året hade Lestrup Racing ingenjörsansvaret för Albin Wärnelövs bil i Experion Racing. Nu står Wärnelöv på egna ben i ett enbilsteam.
- När vi kom in i STCC förra året insåg vi att det var för avancerat för att vi skulle klara det själva. Nu tar vi steget fullt ut och gör det på flera års sikt. Det viktigaste är Albins utveckling och att teamet utvecklas, berättar pappa Johnny Wärnelöv som har anlitat ett rutinerat gäng med ingenjören Torbjörn Krondahl i spetsen.

Totalt är det alltså hela elva Volkswagen-bilar i startfältet. Det är något som får Volkswagens Sverige-chef Sten Forsberg att belåtet konstatera:
- Det har varit väldigt stort intresse för Golf GTI TCR i världen. Nyligen levererades bil nummer 100 från Volkswagen Motorsport. Och att fem team i STCC har valt att satsa på Golf är ett riktigt styrkebesked!
18-04-05 WestCoast Racing åter i STCC - med STCC-debutanterna Andreas och Jessica Bäckman
Efter några års satsning i TCR International återvänder WestCoast Racing 2018 till STCC. Det blir samtidigt debut för Andreas och Jessica Bäckman från Boden som efter sin framgångsrika TCR-debut i TCR UK i påskhelgen nu gör en full satsning på STCC med WestCoast Racing i varsin Volkswagen Golf GTI TCR.
– Det känns väldigt kul att vara tillbaka i STCC och extra kul att vara det med två unga lovande förare som Andreas och Jessica, säger Dick Jönsson Wigroth. Det är en del av WestCoasts historia att arbeta med unga förare och efter Andreas och Jessicas starka insats på Silverstone är det spännande att återvända till STCC med dem i varsin bil. Vi har flera års erfarenhet av TCR nu och är väldigt stolta att de ville ge oss förtroendet att hjälpa dem med deras debut i STCC.

22-årige Andreas Bäckman har liksom sin syster Jessica en bakgrund i go-kart innan han ifjol tog klivet över till rallycross. Efter sin lyckade debut i TCR UK i helgen där han kom fyra och tvåa ser han nu fram emot att debutera på de svenska racingbanorna.
– Det är självklart en stor utmaning, banorna är nya för mig och jag möter ett motstånd som kan både bilarna och banorna väldigt väl men jag är laddad för det, säger Andreas. Helgen på Silverstone var väldigt nyttig och nu ser jag fram emot att lära mig banorna här hemma och snabbt komma in i det. Jag har full respekt för motståndet i STCC men jag siktar på att kunna ta pallplatser, efter Silverstone känner jag att det inte är ett omöjligt mål. Jag är väldigt nöjd så här långt, och WestCoast Racing har mycket erfarenhet av både STCC och bilarna så jag ser fram emot det här.

Jessica Bäckman stod också för en stark debut i TCR UK och ser även hon fram emot en full satsning i STCC under 2018.
– Det ska bli jättekul att göra debut i STCC och få chansen att göra det med ett så bra team som WestCoast Racing, säger Jessica. Även om det var svåra förhållanden på Silverstone tycker jag det gick över förväntan. Hela teamet fungerar väldigt bra tillsammans och jag har inte den minsta tvekan över att det kommer att fortsätta så i år. Trots att det är väldigt mycket nytt som väntar i STCC med nya bilar, nya banor, nytt motstånd och nytt mästerskap vill jag vara med och fajtas. Det vore inte fel att klämma in någon pallplats!

18-03-30 Micke Kågered Racing utökar till två bilar för Oskar Krüger och Andreas Ahlberg
I årets upplaga av STCC utökar Micke Kågered Racing till två Volkswagen Golf GTI TCR med Andreas Ahlberg, som tävlade för dem förra året, och debutanten Oskar Krüger.
– Att köra STCC har varit en dröm sen jag var liten och det känns overkligt att jag kommer stå på startlinjen i maj. STCC är ett riktigt tufft mästerskap och det ska bli kul att köra mot några av de förarna man såg upp mot i sina yngre dagar. Men nu tävlar vi på samma nivå och jag är riktigt taggad för utmaningen, säger Krüger.
Krüger har tidigare tävlat i Swedish GT, GT4 samt Radical såväl i Sverige som i Europa.
– Jag och Micke fick kontakt under förra året och när jag ringde och kollade möjligheten till ett samarbete 2018 var intresset ömsesidigt. Sen i höstas har vi tillsammans jobbat med samarbetspartners för att göra satsningen möjlig. En härlig teamanda och duktiga människor gör att jag känner mig riktigt bekväm och förberedd för säsongen, säger Krüger.

Teamet gjorde STCC-debut i fjol med en bil för Ahlberg som slutade på nionde plats totalt med en pallplats. Ahlberg gjorde sin STCC-debut 2012 och har även tävlat framgångsrikt i V8 Thunder Cars samt JTCC.

Säsongspremiären för STCC startar på Ring Knutstorp den 5:e maj.
18-03-30 Experion Racing Team tar större grepp - klara för STCC
Experion Racing Team är ett av de yngsta teamen inom STCC där familjen Wärnelöv med Albin som förare har byggt upp ett racingteam med en annorlunda bakgrund jämfört med många andra team. Att använda sin kompetens inom affärsutveckling har visat sig ha många gemensamma nämnare med racing. Att utvecklas genom ökad kunskap för att nå framgång är naturligtvis viktigt men att göra det med hög precision och med målmedvetenhet för hela teamet är lika avgörande för ett racingteam som att lyckas i ett affärskoncept.
- Vårt mål har hela tiden varit att mäta våra egna prestationer för att identifiera utvecklingsområden, säger Johnny Wärnelöv. Genom att nyfiket testa olika lösningar och samtidigt lägga in mycket körtid har lett till en konstant utveckling för teamet och Albin, med knappt fyra års erfarenhet som förare.

Experion Racing Team tar nu ett större grepp inför årets säsong genom ett nytt samarbete med Torbjörn Krondahl, som ansvarig ingenjör för teamets Golf GTI TCR. Förberedelserna har varit i full gång sedan februari, där teamaktiviteter för att sätta struktur och teamkänsla, hållits i de nya egna lokalerna.
- Torbjörn har den erfarenhet vi behöver för att ta nästa steg i vårt teams utveckling och för att ge mig de bästa förutsättningar att ta ut mer av bilens kapacitet, säger Albin Wärnelöv. Torbjörn har 21 års erfarenhet av racing på internationell nivå och flera år inom racing i Sverige. Vi hade en varierande debutsäsong med några riktigt fina toppar, bästa kvalresultatet P4 och raceresultat som P5. Jag är nu riktigt motiverad och inspirerad att ta mig till nästa nivå tillsammans med Torbjörn.

Teamet utökar även med rutinerade Mikael Juteryd och Eric Persson som mekaniker. De två nya medarbetarna har lång erfarenhet inom racing och rally i Sverige och kommer tillsammans med Johan Wärnelöv säkerställa att teamet har de absolut bästa förutsättningarna.
- Vi ser fram emot att säsongen snart startar och att få det nya teamet att samverka och att bli konkurrenskraftiga som ett mindre enbilsteam. Målsättningen för teamet är att Albin tar nästa kliv i sin utveckling som förare sedan får vi se hur långt det räcker i resultatlistan. Vi ser långsiktigt på vår satsning och har i år utvecklat vårt samarbete med våra partners för att få en bra stabilitet inför framtiden. Vi ser oss som en del av STCC, vilket är spännande och riktigt roligt, avslutar Johnny Wärnelöv.

18-03-26 Alex Andersson klar för Brovallen Design och STCC
Alex Andersson kommer att tävla i en av Brovallen Designs Audi RS3 LMS i årets säsong av STCC.
— Ett stort och roligt steg att ta. Att tävla i STCC är något jag drömt om sedan jag såg Västkustloppet som liten, säger den 25-årige Falkenbergsföraren.

Brovallen Design har lotsat en rad talanger in i svensk elitracing genom åren. Och Alex Andersson är kanske än så länge lite av en doldis men han har en bred racingbakgrund med erfarenhet från formelbil, GT, Clio Cup och de senaste åren har han tävlat i Radical. 2008 vann han danska mästerskapet i Formula Ford Zetec och 2017 vann han Radical Scandinavia Cup.
— Jag har testat många olika biltyper och nu känns det som att det är rätt tid att ta steget till STCC. Jag kikade på det redan förra säsongen när STCC började med TCR-reglementet men fick inte riktigt ihop det. I år har vi förutsättningarna att kunna satsa, säger han.

Racing i blodet
Alex Andersson kommer från en racingfamilj. Hans pappa Leo Andersson tävlade i formelbil på 1970-80-talen och lillebror Jonathan har gjort några lopp i formelbil. Racinglegendaren Per-Gunnar ”Peggen” Andersson finns också med i satsningen, de är dock inte släkt.
— Jag har jättebra stöd av pappa och ”Peggen”.
Brovallen Designs ägare Tobias Johansson säger att det var ”Peggen” Andersson som initierade kontakten.
— Vi pratade redan förra säsongen om Alex och diskussionerna har fortsatt under vintern. Det är väldigt roligt att få hjälpa fram ytterligare en lovande förare. STCC är nytt för Alex och vi måste ge honom tid att komma in i bilen och serien, men så småningom tror jag att han kommer att kunna överraska många, säger Johansson.

Siktar på topp-tio
Och Alex Andersson går in i säsongen med en ödmjuk inställning.
— Jag har inte så mycket erfarenhet av att tävla i framhjulsdrivna bilar och det här är förstås den största satsningen vi gjort. Men jag har höga krav på mig själv och jag tror att jag ska kunna bli topp-tio totalt och gärna med någon framskjuten placering under säsongen. Jag tycker förutsättningarna finns för det, Brovallen är ett bra och etablerat team och jag har bra stöttning, säger han.

Västkustloppet 7-8 juli blir förstås årets höjdpunkt för Falkenbergsbon Alex Andersson.
— Bara att få representera Falkenbergs MK på hemmaplan i största klassen är en jättegrej. Och vi har stora planer inför den tävlingen, tillsammans med partners, släkt och vänner, säger han.

STCC har premiär på Ring Knutstorp 4-5 maj

18-03-21 Andreas Wernersson och Lestrup Racing Team siktar högt i årets STCC
Lestrup Racing Team utökar med två bilar till årets STCC-säsong och Andreas Wernersson, tvåa i sitt inhopp i STCC-finalen ifjol, kör för teamet i en av teamets två VW Golf GTI TCR. Wernersson, tidigare Clio Cup-mästare med meriter från V8 Thundercars och STCC, siktar högt i årets säsong.
- Det är ju självklart att jag kör för att vinna och med det här teamet tycker jag det är en realistisk målsättning, säger Andreas. Mitt inhopp på Mantorp gav både mersmak och ringar på vattnet och jag har förberett mig väl hela vintern för att vara redo om vi skulle få till det.

Andreas hoppade in för teamet i STCC-finalen ifjol och tillsammans med Fredrik Lestrup har han sedan dess arbetat hårt på att få till ett samarbete för det här året. Det gav till slut frukt och i och med detta utökar teamet nu till två bilar med en helt ny bil till Andreas. För honom var Lestrup Racing Team ett solklart alternativ.
- Fredrik är nog den teamchef i STCC som jobbar allra hårdast och han har hjärtat för racing på rätt ställe. Teamet var väldigt bra redan ifjol och trevliga att jobba med både på och utanför banan. Jag har sett hur de har utvecklat teamet ytterligare sedan dess så det här var ett självklart val. Jag vill vinna och vara med och slåss om segrar och mästerskapet. Det är självklart att det är tufft men det är en målsättning vi måste våga ha. Trots att vi möter många erfarna och duktiga team och förare är det inte ett omöjligt mål för det här teamet. Jag kommer väl förberedd, vet att vi har en hel säsong tillsammans framför oss och jag är väldigt laddad.

Fredrik Lestrup är nöjd att det är klart med Andreas Wernersson och att Lestrup Racing Team nu utökar till två bilar med Andreas Wernersson och Oliver Söderström som teamets två förare.
- När Andreas hoppade in för oss ifjol kände jag direkt att vi ville fortsätta samarbetet, något som hela teamet kände. Jag är väldig glad att det nu är klart och att Andreas är med oss i teamet. Vi kommer förberedda på ett helt annat sätt i år och går in i den här säsongen med en lugn och positiv känsla. Vi har mer erfarenhet, vi har förstärkt och vässat teamet ytterligare och har två unga förare som kan utvecklas med oss. Andreas är ung men har redan mycket erfarenhet och är definitivt snabb vilket han visade på Mantorp. Han kan också vara ett bra stöd för Oliver som gör sin debut i STCC och jag känner vi har en väldigt intressant föraruppställning i år. Vi ser verkligen fram emot årets säsong, sammanfattar Fredrik.

18-03-20 ”Snickar-Matte” klar för Brink Motorsport och nionde raka säsongen i Porsche Carrera Cup
Mats Karlsson är klar för sin nionde raka säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Men det blir inte i eget team publiken får se TV-profilen i år. Med sin nya Porsche 911 GT3 Cup (991 II) ska ”Snickar-Matte” tävla för STCC-teamet Brink Motorsport med vilket Karlsson delar samarbetspartnern Ramudden.

Säsongen 2010 gjorde ”Snickar-Matte” Karlsson entré i Porsche Carrera Cup Scandinavia. 4-5 maj inleder han sin nionde raka säsong i mästerskapet. En obruten svit han är helt ensam om i det skandinaviska mästerskapets 15-åriga historia.
– Egentligen ska jag väl inte gå händelserna i förväg, men nu måste jag nog köra den här och nästa säsong och nå tvåsiffrigt – tio raka, säger Karlsson med ett leende.

Under sina första tre säsonger i Porsche Carrera Cup tävlade snickaren från populära TV4-programmet Bygglov för Flash Engineering.
– Med sedan dess har jag drivit eget team. Det har varit fantastiskt kul och givande, men också tids- och resurskrävande, säger Matte och medger att han ser fram emot att helt kunna fokusera på körningen i år.
– Det ska bli riktigt skönt och med Brink Motorsport känns det som om vi hittat ett optimalt upplägg. Vi kommer att tävla för ett välorganiserat och välskött team som jobbar på samma sätt som vi gjort i Cirkus Karlsson Racing – med en öppen approach till gästerna.

Det är gemensamma partnern Ramudden som ”är pappa” till samarbetet mellan Brink Motorsport och ”Snickar-Matte” Karlsson.
– Ramudden är en stor partner till Brink Motorsport och eftersom jag jobbat med dem på ett annat plan så försökte vi knyta ihop det till ett utökat samarbete. Genom Ramudden lärde vi känna varandra lite bättre under 2017 och i slutet på säsongen började vi diskutera en gemensam satsning, säger ”Snickar-Matte”, som också kommer att samarbeta med Steber Racing och sitt tidigare mekanikerteam.
– Steber Racing tar han om bilen mellan tävlingarna medan mitt team kommer att sköta den under race, förklarar Karlson.

Brink Motorsport drivs av bröderna Ted och Tobias Brink. De välkomnar sin nya kollega.
– Vi är glada över att kunna presentera den här satsningen tillsammans med Matte. Detta är en naturlig utveckling för Brink Motorsport. Vi vill bredda vår verksamhet och då ser vi Porsche Carrera Cup Scandinavia som en bra serie att göra det i. Vi välkomnar Matte till teamet och vi ser fram emot säsongen som nalkas. Vi kommer att bistå med god struktur och en stabil grund där Matte ska få möjlighet att fokusera mer på tävlandet och mindre på allt runt omkring, säger Ted.

Efter fjolårets säsong, där Karlsson inte körde alla deltävlingar i mästerskapet, fanns det ett litet frågetecken om han skulle fortsätta eller inte. Karlssons beslut att köpa ny bil kom också sent.
– Is i magen, säger han och skrattar.
– Saker och ting måste på plats och hade jag valt att åka vidare i samma bil som förra året hade det kanske varit lättare att komma till beslut, men nu skulle det investeras i ny bil och vi skulle hitta ett bra upplägg med Brink Motorsport, förklarar han.

”Snickar-Matte” har tagit medalj en gång i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Det var 2014 då han slutade trea bakom Oscar Palm och Lars-Bertil Rantzow. I år vill han upp på samma nivå igen. Minst.
– Jag siktar högt. Etta såklart! säger han.
– Klart att man måste vara realist, men samtidigt kan man inte sikta på att bli fyra, då kan jag lika gärna stanna hemma. Jag kör alltid för att vinna, slår han fast.

”Snickar-Matte” kommer att göra full säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia, som avgörs under sju tävlingshelger varav fem körs tillsammans med STCC. Men han kommer även att lufta sin nya Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i Swedish GT.
– Vi kommer att köra Swedish GT med Johan Carlström och ytterligare en förare. Kanske kommer även jag att alternera lite i GT, berättar han.

18-03-16 C Mores nya Sportkanalen storsatsar på motorsport - skriver femårigt TV-avtal med STCC
Bonnier Broadcasting gör sin största satsning någonsin på motorsport och skriver ett femårigt TV-avtal med STCC som sträcker sig till och med 2022. Sportkanalen, som nyligen ersatte kanalen TV4 Sport, och C More kommer att sända STCC live med start på premiären den 4-5 maj på Knutstorp parallellt med nyhetsbevakning i TV4.
– Det här är en av de största mediala satsningarna på motorsport i Sverige någonsin och vi ser denna som ett viktigt steg i vår långsiktiga strategi för STCC samt för svensk motorsport. Vi kan inte tänka oss en bättre långsiktig partner. Via detta samarbete når vi både en bred publik och ger våra trogna fans en mer initierad upplevelse, säger Hans Bååth, styrelseordförande för STCC AB.
- Att inleda ett långsiktigt samarbete med STCC, Skandinaviens största motorsportserie, är en nyckel i vår förstärkta satsning på sport. Tittarna kommer att erbjudas en omfattande bevakning i ett brett utbud av kanaler, såväl på TV med Sportkanalen som online med C More, med oerhört spännande racing på banor runt om i Sverige och Norge, säger, Johan Cederqvist, programchef Bonnier Broadcasting Sport.

Under fjolåret lockade STCC sitt största startfält på över sex år där stjärnförare som Robert Dahlgren, Johan Kristoffersson och Fredrik Ekblom gjorde upp om SM-medaljen bakom ratten på tävlingsbilar från SEAT, Honda, Audi, Volkswagen och Kia.
– Med Bonniers strategiska satsning på motorsport har vi en partner som aktivt är med och utvecklar sporten och tittarupplevelsen. Med modern medieteknik ska vi ta tittare och publik nära händelsernas centrum både på banan och behind the scenes. Detta sker samtidigt som vi är mitt i en intensiv utvecklingsperiod för bilindustrin där motorsportens roll återigen är central vilket innebär ett stort intresse från tillverkare och importörer, säger Hans Bååth.

I år väntas ett fortsatt växande STCC-startfält med flertalet avslöjanden på gång inom kort inför det officiella försäsongstestet på Knutstorp i Skåne den 26 april innan premiären på samma bana den 4-5 maj.
18-03-02 PWR Racing jagar trippla guld
I en livesändning under fredagen presenterade PWR Racing årets förare i teamets satsning tillsammans med SEATs nya varumärke CUPRA. Förutom regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren avslöjades Daniel Haglöf, Philip Morin och Mikaela Åhlin-Kottulinsky som Dahlgrens kompanjoner i jakten på tre nya guld till dalateamet: förarmästerskapet, teammästerskapet och JSM, som detta år integrerats i huvudklassen STCC. Alla förare upp till 22 år som tävlar i STCC samlar poäng i JSM-tabellen.

Nytillskottet Philip Morin har tävlat med teamet förut, under 2016, då han gjorde ett bejublat inhopp i STCC på Solvalla och senare under finalen på Ring Knutstorp samma år. Morin visade stor potential och har haft dialog med teamet sedan dess. Nu efter en säsong utomlands i Porsche Supercup, supportklass till Formel 1, återvänder han fullt ut till den svenska racingscenen. Morin som är född 1996 kommer att vara med och slåss om JSM-titeln.
- Trots att jag bara gjort två tävlingar för PWR Racing kände jag direkt vilket driv som finns i teamet. Sedan 2016 har utvecklingen gått spikrakt uppåt och jag ser verkligen fram emot att tävla i STCC med mästarteamet denna säsong. Målet är solklart, att vinna STCC tillsammans med PWR Racing, både JSM och SM, säger Philip Morin.
- Philip är en av Sveriges största talanger inom banracing just nu, att han tävlar för PWR Racing - SEAT Dealer Team under 2018 känns väldigt spännande. Han är en kille som passar helt perfekt in i PWR Racing, något som är minst lika viktigt som snabbheten ute på banan. Vi har och kommer alltid att jobba som ett team mot våra mål. Personligen ser jag fram emot en ny säsong där mer av mitt fokus kommer att kunna ligga på tävlandet. Vi mönstrar den starkaste laguppställningen i teamets historia och alla konkurrenter kommer att få jobba hårt för att slåss om pallplatserna, säger Daniel Haglöf.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky började tävla för PWR Racing redan under 2017, då i Junior Team. Nu tar hon steget upp till SEAT Dealer Team där hon tillsammans med sina tre förarkollegor kommer att tävla i en av teamets fyra CUPRA TCR.
- Det här är helt klart ett av de större stegen i min karriär, att tävla i huvudsatsningen hos regerande STCC-mästarna. Förra säsongen var väldigt lärorik för mig med en helt ny bil och många banor jag aldrig ens satt min fot på tidigare. Både jag och teamet har högt ställda målsättningar och jag ser fram emot att tävla med ett helt nytt varumärke i form av CUPRA, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

STCC-säsongen startar den 4-5 maj på Ring Knutstorp i Skåne och avgörs sedan under totalt sex deltävlingar, med final på Mantorp Park den 21-22 september.

Om nya märket CUPRA: SEAT lanserade det nya märket CUPRA tidigare i år. CUPRA-märket är en förfining av det tidigare CUPRA-konceptet och dess unika sportighet och prestanda. CUPRA handlar inte om lyx utan om kvalitet och prestanda. Förutom de CUPRA TCR som PWR Racing - SEAT Dealer Team kommer att tävla med har det nya märket även presenterat CUPRA Ateca, en fyrhjulsdriven SUV med 2.0 TSI-motor på 300 hk.
18-02-26 STCC-mästaren återvänder 2018 för att gå med i en exklusiv mästarklubb
STCC-mästaren Robert Dahlgren återvänder till säsongen 2018 med SEAT-teamet PWR Racing och har siktet satt på att bli en av de få förare som försvarat sin titel året efter.
– Jag har haft siktet på att bli dubbelmästare sedan samma sekund jag passerade mållinjen på Mantorp-finalen i fjol och tog min första STCC-titel, säger Robert Dahlgren.

Hittills är det bara sex förare som lyckats ta mer än en titel i STCC sedan starten 1996 och av de som tagit en titel året efter sin första är det bara tre som lyckats form av legendarena Jan ”Flash” Nilsson, Roberto Colciago och Richard Göransson.
– Det är oerhört motiverande att så få förare lyckats med det och det skulle vara en stor milstolpe i karriären att bli en av dem, säger Dahlgren.

Det tog många försök för Dahlgren men när hans första titel väl satt under fjolåret gjorde han det i stil med sju segrar och totalt 16 pallplatser.
– 2017 var en av de bästa säsongerna jag någonsin gjort och jag vet att vi har förutsättningarna för att lyckas i år igen. Men med det sagt så vet jag samtidigt att motståndet kommer att bli ännu tuffare i år. En sak är säker och det är att de som vill utmana mig om titeln i år kommer att få kämpa extremt hårt, säger Dahlgren.

Fredag den 2/3 klockan 17:45 presenterar PWR Racing Dahlgrens teamkamrater i jakten på STCC-titel nummer två till dalateamet. Följ presentationen live på länken https://www.facebook.com/PowerRacingTeam/videos/1721308417926170/
18-02-22 Brink Motorsport ger tummen upp till STCC 2018
Det Skåne-baserade teamet ställer två Audi RS3 LMS bilar på 2018 års startlinje och detta med siktet högt inställt. Brink Motorsport hade ett bra debutår i STCC 2017 med ett brons i teammästerskapet som resultat, något teamet nu vill överträffa:

Ted Brink:
Vi har tävlat inom motorsporten länge och vi har lyckats erövra flertalet mästerskapstitlar på vägen. Inför 2017 tog vi på oss en stor kostym när vi debuterade i STCC men nu är debutåret över. Vi har hunnit växa i den större kostymen och är hungriga på att vara med i toppen av STCC 2018. Det händer spännande saker inom teamet och vi kommer tillsammans med våra partners komma med en riktigt stark satsning inför 2018. Vi kommer ha alla förutsättningar att ta upp kampen på allvar med de etablerade teamen, hälsar teamchef Ted Brink

Teamet mönstrar återigen Micke Ohlsson (33, Östra Ljungby) och Tobias Brink (29, Malmö) bakom ratten på varsin Audi RS3 LMS. Teamet väljer att behålla sin Audi RS3-bilar som väntas bli konkurrenskraftiga till 2018 års säsong.

Ted Brink:
Vi hittade en god harmoni i teamet under 2017 och samarbetet mellan förarna sinsemellan och teamet fungerade väldigt bra. Det föll därför väldigt naturligt att fortsätta bygga vidare på det som vi startat, vi trivs bra tillsammans. Vi har fullt förtroende för Micke och även om det kan låta löjligt så har Tobias inget direktkort in som förare, jag ser efter teamets bästa och ska Tobias sitta bakom ratten måste han svara upp till förväntningarna, avslutar Ted Brink.

Förberedelserna är i full gång och teamet håller i skrivande stund på att uppgradera sina lokaler. Testschemat är nästintill spikat och suget från Tobias och Micke går inte att ta miste på:

Micke Ohlsson:
Jag ser verkligen fram emot 2018 och det känns riktigt bra med en fortsättning i teamet. Vi har samma ambitioner och har samma tankar på hur vi når dem. Det är inget snack om att jag vill vara med i toppen av STCC 2018 och det enda jag vill är att försäsongen ska dra igång så vi kan fortsätta utvecklas och ta oss närmre toppen! Premiär på hemmaplan på Ring Knutstorp den 5 maj – blir inte mycket bättre, klart jag är taggad!

Tobias Brink:
Det kittlar i fingrarna och jag vill bara sätta igång med försäsongen! Under 2017 visade vi att när vi får allt att stämma så är vi med i toppen och krigar och jag är övertygad om att vi tog starka steg med utvecklingsarbetet under sista delen av säsongen. Höjer jag min lägstanivå får de gamla rävarna se upp!

Teamet står klara med två bilar på STCC:s startgrid 2018 men det väntas komma fler smällkarameller från teamet inom kort – stay tuned!
18-02-14 Kristoffersson och Nerman ska göra jobbet när Volkswagen siktar ännu högre i STCC
Volkswagen Dealer Team kommer till STCC-säsongen 2018 med en välbekant förare, Johan Kristoffersson, och ett nytt namn: Hugo Nerman. Målet är som vanligt högt ställt. "Vi siktar på att vinna förarmästerskapet, teammästerskapet och JSM", säger stallchefen Tommy Kristoffersson.
Volkswagen-teamet från Arvika gjorde förra säsongen comeback i standardvagnsracing med ett facit i form av guld i teammästerskapet samt silver till Fredrik Ekblom och brons för Fredrik Blomstedt. Johan Kristoffersson missade flera deltävlingar, men tog ändå hem sex race-segrar. En imponerande skörd, trots minimala förberedelser med Volkswagen Golf GTI TCR-bilarna.
- Förra året hamnade vi i tidsnöd inför premiären. Nu har vi ett koncept som är igång. Vi vet vad som väntar och är relativt tidigt ute. Det ger arbetsro, säger Tommy Kristoffersson som också gläds åt fortsatt samarbete med Volkswagen och Bauhaus.

Årets STCC-program med sex tävlingshelger ger Johan Kristoffersson möjligheten att köra alla deltävlingar.
- Det är avgörande för oss att Johan kan vara med i alla. Med honom har vi en bra chans att motsvara de högt ställda förväntningar som våra samarbetspartner har på oss.

Johan har genom åren kört många STCC-lopp, men det är en splittrad samling race.
- Det här blir faktiskt bara min andra fulla säsong i STCC. Den första var 2012…

Då blev det guld i en VW Scirocco efter en rafflande slutuppgörelse med Rickard Rydell på Solvalla.

Perfektionisten Kristoffersson ser positivt på den kommande säsongen.
- Förra säsongen testade jag bara ungefär en halv dag. Nu får vi chansen att göra de förberedelser vi behöver och det var absolut ett kriterium för att jag skulle köra i år.

Johan inspireras av att få en ny teamkompis – 18-årige Hugo Nerman.
- Han är ung och lovande och verkar pigg på livet.

Teamchefen är också nyfiken på vad fjolårets dominant i Formula STCC Nordic ska kunna prestera när han tar klivet upp till STCC.
- Ett spännande kort. En analytisk förare som känns mycket mogen i sitt sätt att tänka, bedömer Tommy Kristoffersson.

Efter två år i formel-bil och total dominans i sin serie förra året - elva segrar av fjorton möjliga och pallplats i samtliga race - är det dags för Hugo Nerman att ta nästa steg i den väl utstakade karriären, tillsammans med Volkswagen Dealer Team.
- Det här ska bli riktigt spännande. De har en lång och stabil historia inom svensk racing och jag hoppas det ska fortsätta så, säger Hugo Nerman, som inte har några problem alls med de förväntningar som finns inom teamet.
- Vi delar samma mål!

Till skillnad från familjen Kristoffersson finns det ingen lång motorsporttradition hos Nermans. Det började med att Hugo testade en gokart för ungefär tio år sedan. Talangen visade sig direkt och sedan har det rullat på med en växande tävlingsinstinkt och högre ambitioner. Inför den här säsongen hade han flera anbud, men gick på magkänslan när det gällde att välja team. En liten erfarenhet av standardvagnsracing har 18-åringen faktiskt också.
- 2016 fick jag möjlighet att köra en TCR-liknande bil i Italien, en testdag och en tävlingsdag med två race. Jag vann båda, berättar Hugo Nerman.

Han har också provsmakat en Golf GTI TCR hos ett annat team, men nu blir det alternativ träning i någon månad innan testerna startar med Volkswagen Dealer Team.
- Både fysträning och simulatorträning. Allt för att komma till säsongen så förberedd som möjligt, säger Nerman, som går sista året på naturvetenskapliga programmet i Helsingborg.

Tommy Kristoffersson tror att det blir en bra konstellation med unge Nerman och den mer rutinerade Kristoffersson.
- En spännande mix. Johan började med att se och lära med Fredrik Ekblom som förebild. Nu får Johan vara mentor och av det lilla jag har sett av Hugo så påminner de en del om varandra.

Ingen av fjolårets medaljörer finns alltså med i laguppställningen – så här långt.
- Vi hade gärna sett en lösning med Blomstedt eller Ekblom, som båda gjorde ett bra jobb hos oss förra året, men just nu är det de här två förarna vi har klara. Den tredje bilen finns dock kvar.

Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, är förväntansfull:
- Volkswagen satsar hårt på TCR-konceptet och det gäller både internationellt och i Sverige. Vi ser väldigt mycket fram emot årets STCC-säsong, där Johan kör alla lopp och Hugo är en spännande ny utmanare.

Årets STCC-säsong börjar på Ring Knutstorp 4-5 maj.

Tryck här för mer info!

<< Tillbaka till Startsidan