[Kenny Bräck] [Audi Sport] [Polstar Racing] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]
[SSK] [STCC] [S60+ETCC] [GTR+SLC]

<< Till Racing

<< Tillbaka till Startsidan

 

 

 

>2000 2001 2002 2003 2004 2005

Janne 'Flash' Nilsson

och Mattias Ekström
bildar vinnarduo i
STCC 2000

'Flash' Nilssons hemsida




Volvo stod för underhållningen
Volvoförarna bjöd publiken på Mantorp Park på extrem underhållning under helgens sista deltävling i STCC. Mattias Ekström kammade hem en andra och en tredje plats och Jan "Flash" Nilsson körde upp sig till två fjärde platser efter att ha startat långt bak i fältet.
Sveriges konung, Gustav Adolf XII:e, var en av dem som närvarade i den sista och kanske mest nervkittlande av årets STCC deltävlingar. Inför finalen hade tre förare vittring på mästerskapstiteln, bland dem fjolårets svenska mästare Mattias Ekström i sin silverblå Volvo S40.
På söndagens första race startade Mattias från tredje positionen och efter en tuff och snabb start tog han andraplatsen direkt. Men vid ingången till Pariserkurvan fick han en kyss på sidan av Jens Edman som kostade Mattias flera placeringar. Han hamnade sjua framför sin teamkompis Jan "Flash" Nilsson, som i sin tur hade kört upp sig från tolfte till åttonde platsen under starten. Sen började showen. Volvobilarna tog sig upp genom fältet och efter en makalös körning tog de sig i mål som trea och fyra.
Dramatiken i första racet blev inte sämre av att Rustad kör av på grund av ett tekniskt problem när han ligger ohotad i täten. Därtill hamnade även Ekblom i gräset efter en misslyckad attack på start-och målrakan av stallkamraten Colciago på Nissans Rosenblad där Rosenblad får en rejäl knuff, åker rakt in i Ekblom som åker av banan - ordet teamkamrat antar en ny dimension.
Andra racet var om möjligt ännu mer spännande. Eftersom tabelltvåan Rustad inte hade plockat några poäng i första loppet och tabellettan Ekblom fick bara tre poäng efter en åttonde plats, så hade Mattias chanser till titeln växt. Mattias taktik gick ut på att köra stenhårt och ge allt. Jan "Flash" Nilsson å andra sidan körde för teamet och hade som mål att hjälpa Mattias. Från att ha startat från fjärde startgriden var Mattias strax upp på en tredje plats och började sätta hård press på Rustad.
- När jag låg bakom Rustad var det väldigt svårt köra om för bilarna låg som ett pärlband och ingen vill då släppa idealspåret. Försöker man då med en sen inbromsning tar man en väldig risk, berättar Mattias Ekström.
Men efter fin och hårt körning av Mattias lyckas han ta sig förbi Rustad och ta andraplatsen. Ekblom bryter efter punktering. Mattias var dock nöjd med dagens insats, två fina placeringar efter en mindre lyckad kvalificering.
- I år har jag inte haft den där viktiga gnutta tur som behövs, för det är stentufft i STCC och det är väldigt lite som skiljer en tredje plats från segern, säger Mattias.
Även "Flash" var nöjd med dagens race.
- Ibland är man nöjd med en fjärde plats och eftersom vi kvalade så dåligt på lördagen kan man säga att det gick väldigt bra på racen. Men startar man så långt bak i fältet får man slita hårt på bilen för att ta sig upp. När man väl är ikapp de främsta i racet, då har man inte så mycket kvar av däcken. Jag hade lite häng på Rustad ett tag och försökte sätta en attack i sluetet av andra racet, men däcken var slut, säger Jan "Flash" Nilsson som startade tia i andra racet och körde i mål på en fjärde plats.
Mattias Ekström och Volvo S40-racing teamet tog alltså hem en tredje placering i årets upplaga av STCC. Tommy Rustad, Nissan, blev ny svensk mästare och silvret gick till Fredrik Ekblom, Audi. I märkesmästerskapet kom Volvo på en andra plats efter Nissan.

Mattias Ekström fortfarande med i fighten
Mattias Ekström plockade hem värdefulla poäng på Gelleråsen nä hann tog en fjärde och en femte plats i helgens lopp på Gelleråsen. Jan "Flash" Nilsson slutade åtta i båda heaten.
Karlskoga bjöd publiken på strålande väder och ett dramatiskt första race, med flera avåkningar och en omstart. Däremot var dagens andra race betydligt tråkigare, med låsta placeringar och dryga luckor mellan de tävlande bilarna. Båda Volvobilarna startade långt bak i fältet efter en otursdrabbad träningshelg, då bland annat olja på banan omöjliggjorde för Volvostallet att genomföra tillräckliga tester.
- Bilen gick bra, men det kvittar när man startar så långt bak. Då får man kriga hela tiden för att lyckas hålla sin placering, säger Mattias Ekström.
Trots att helgen inte gick som väntat lyckades Mattias köra till sig 14 mästerskapspoäng och är fortfarande med i kampen om SM-titeln. På Mantorp Parks långa bana, som är nästa och sista deltävling för säsongen, har Mattias goda chanser att försvara mästerkapstiteln från i fjol.
Mattias har fortfarande chanser att vinna mästerskapet men det blir tufft, säger stallchefen Thomas Johansson.
Jan "Flash" Nilsson har haft otur hela säsongen. Helgens race var inget undantag. Han behåller dock sin sjätte plats i mästerskapet.
- Under de få varv vi hann med och köra på testdagarna lyckades vi inte hitta de rätta inställningarna. Bilen gick bra men inte tillräckligt snabbt, säger Jan "Flash" Nilsson.
Nästa race är det sista för säsongen och går på Mantorp Park den 09 &ndash; 10 september.

Mo i Rana
Dubbelseger för Volvo-Ekström i STCC
Mattias Ekström vann båda loppen i den sjunde deltävlingen av årets STCC som gick på Arctic Circle Raceway i Mo I Rana, Norge. Det var Volvos helg med silverblåa Volvo S40 på pole position och högst upp på pallen i söndagens båda race.
Regerande svenska mästaren Mattias Ekström tog pole position i första loppet och Jan "Flash" Nilsson avlöste sin stallkamrat på första startposition i andra loppet i den nordligaste av STCC:s deltävlingarna, på Mo I Rana-banan i Norge, i höjd med polcirkeln.
Mattias Ekström gjorde en kanonstart från sin pole position och var först ut ur första kurvan. Sedan var han ensam härskare loppet igenom och säkrade sin andra seger för säsongen. Viktiga mästerskapspoäng som ger Mattias bra hopp om att försvara titeln från fjolåret.
Jan "Flash" Nilsson gjorde ett närmast perfekt lopp och behöll sin tredje plats hela racet i hälarna på Tommy Rustad, Nissan. De sista varven var "Flash" på Rustad och försökte stressa norrmannen till ett misstag.
- Jag försökte köra om Rustad i kurva två men det gick inte så jag körde taktiskt hela mittpartiet av racet. När det var tre varv kvar försökte jag stressa honom och jag kände att min bil gick tillräckligt snabb för att ta andra platsen, men det är svårt att köra om på Mo I Rana om den du har framför inte gör några misstag, säger en något besviken Jan "Flash" Nilsson.
Men den rutinerade Nissanföraren höll dörren stängd ändå fram till målflaggan. På andra loppet startade "Flash" från pole position framför Ekström. "Flash" ledde med en och en halv sekund redan under andra varvet. Men ett så kallat track-rod stav bak pajade och "Flash" åkte in i depån. Mekanikerna kämpade mot klockan för att få ut bilen på banan igen i god tid för att åtminstone kamma hem några mästerskapspoäng. Men har man stått för länge i depån blir man inte klassificerad och några varv senare bestämde sig "Flash" för att bryta loppet.
Desto bättre gick det för Mattias Ekström som startade tvåa efter stallkamraten och fick överta ledningen när "Flash" åkte in i depån. Återigen härskade Ekström och snuvade Rustad på segern inför hemmapubliken. Mattias var mycket nöjd med bilen och mekanikernas arbete.
- Bilen har gått underbart sen vi fick den perfekt inställd i torsdags. Det var viktigt att få bra tider på shoot-outen och tidskvalificeringen eftersom man måste starta längs fram på Mo i Rana. Hela teamet har gjort ett jätte bra jobb, säger en nöjd Mattias Ekström.
Ekström ligger på tredje plats i SM enbart 13 poäng bakom mästerskapledaren Fredrik Ekblom, Audi, och tolv poäng bakom tvåan Tommy Rustad, och har goda utsikter till att vinna mästerskapet när två deltävlingar återstår, Gelleråsen och Mantorp långa banan.

Inte Volvos dag
Jan "Flash" Nilssons segerplaner på Anderstorp grusades av problem med växellådan i första heatet och en race-incident i andra. Mattias Ekström lyckades inte hitta de rätta ställningarna och körde hem en fjärde plats som bäst.
Under warmup-varvet inför första heatet fick Jan "Flash" Nilsson problem med växellådan. Ettan gick inte in och mekanikerna vågade inte börja riva i lådan på startgriden. "Flash" fick köra utan ettan, något som kostade honom värdefulla sekunder vid utgången av de tightaste kurvorna.
- Jag måste köra på tvåan där jag borde haft i ettan. Då förlorade jag all tid som jag lyckades köra in på rakan, säger en besviken Jan "Flash" Nilsson.
"Flash" slutade femman på första heatet, bra kört med en trasig växellåda. Stallkamraten Mattias Ekström körde in på en fjärde plats och tog in några poäng på mästerskapsledaren Fredrik Ekblom, Audi, som slutade sjua. Ekström var inte nöjd med bilens inställningar, så mekanikerna fick det svettigt mellan racen.
På andra heatet startade "Flash" från andra ruta på startgriden. Efter en bra start kom han på innespåret i slutet av rakan
- Jag var instängd på innern när Rustad körde in i mig och jag åkte åt sidan. Hubbe körde då in i mig och jag fick sladd. Det kostade mig flera placeringar, berättar Jan " "Flash" " Nilsson. "Flash" lyckades ändå köra upp sig till en femte plats. Mekanikerna hade lyckats bra med växellådan och inställningarna och bilen gick snabbt.
- Vi är lite besvikna. För att vinna här måste man få en bra start och ett klockrent första varv och vi hade en hel del otur. "Flash" var snabbare på andra racet än på första och kunde ha vunnit, men vi måste jobba vidare för att få upp farten ytterligare, säger Volvo S40-stallets chefsingenjör John Gentry.
Mattias Ekström hade fortfarande problem med inställningarna på andra racet och slutade sexa, strax efter teamkamraten.
- Det gick inte tillräckligt snabbt. Nu finns det bara en taktik kvar på resterande lopp för att vinna mästerskapet: Vinna allt, säger fjolårets svenska mästare Mattias Ekström.
Nästa tävling går på Mo I Ranas motorbana i Norge, i höjd med polcirkeln, den 12-13 augusti.

Seger för Volvo S40-racing
Mattias Ekström kammade hem första segern för säsongen åt Volvo S40-racing stallet på första loppet på Falkenbergs motorbana. Ett race som totalt dominerades av Volvobilarna med Jan "Flash" Nilsson på en andra plats. Mattias Ekström kom tvåa i andra loppet. En seger och dubbla andra platser ger värdefulla mästerskapspoäng till Volvo.
Första loppet på Falkenberg var Volvos lopp från början till slut. Jan "Flash" Nilsson startade från pole position med Mattias Ekström bredvid på första leden. Efter att reglementet ändrats mitt på säsongen är det rullande start som gäller numera, som förr i tiden. Volvobilarna gjorde mycket bra ifrån sig på starten och behöll sina placeringar fram till första kurvan dit de kom sida vid sida. Mattias Ekström gick som segrare ur fighten om det bästa spåret och tog ledningen.
- Vi kom jämsides i slutet av rakan och eftersom det var Mattias gav jag honom en mildare behandling än om det varit en bil från en annan stall. Han hade ett bättre spår och tog sig förbi, men sedan gav jag honom allt jag hade, säger Jan "Flash" Nilsson.
Volvobilarna fick snart en lucka till tredje bilen, Tommy Rustads Nissan. Resten av loppet var en fight stallkamraterna emellan. "Flash" väntade på ett misstag från Mattias för att försöka sig på en omkörning. Ett misstag som aldrig kom.
- De sista fyra/fem varven var svåra. Jag hade 40 kilos extra vikt och det tog hårt på däcken, så jag fick köra taktiskt, berättar Mattias Ekström.
Inför andra loppet startade Jan "Flash" Nilsson från andra startpositionen och Mattias Ekström från tredje, med Tommy Rustad på pole position. Under drygt hälften av loppet var positionerna låsta och "Flash" väntade på rätta tillfället att sätta en stöt mot Rustad. Han lade sig drygt en sekund bakom för att få ordentligt med luft i vingarna och inte slita på däcken i onödan. Men med tolv varv kvar att åka gick vänster styrstaget av och Jan "Flash" Nilsson var tvungen att bryta racet.
- Det var olyckligt. Jan körde mycket bra och bilen gick fort. Han hade en god chans att göra en attack och ta ledningen, säger Volvo S40-racing chefingenjör John Gentry.
Mattias Ekström körde säkert och rutinerat och tog en ny pallplats och ytterligare mästerskapspoäng. Kommande race avgörs på banor som passar framhjulsdrivna bilar, så en hård fight mellan Volvo och Nissan är att vänta. Närmast är det race på Anderstorp helgen 29-30 juli.
Dagens citat
Det är många som undrar varför Volvobilarna går alltid så bra på Falkenberg. Jan "Flash" Nilsson har ett bra svar på det.
- Volvobilarna är stabila och pålitliga. När det går i drygt 180 genom kurvorna på banans baksida kör man så fort man har förtroende för. Och man har bra förtroende när man sitter i en Volvo, säger "Flash".
Serieledande Fredrik Ekblom trea
På grund av att Calle Rosenblad hamnade i en sandfålla, inleddes det första heatet bakom en Pace-Car i fyra varv. Fredrik Ekblom blev hängande på en åttonde plats bakom Hubbe Bergh. När loppet åter släpptes iväg fick Jens Edman uppsöka depån med tekniska problem, han kom aldrig ut på banan igen.
Efter en tät fight kunde Fredrik på varv 20 passera Hubbe, och ta upp jakten på femteplatsen. Avståndet var då dock för stort och Fredrik slutade på en sjätteplats. Tommy Kristoffersson, från sin tolfte startposition, var på en tionde plats i inledningsskedet. Efter en tät kamp först med Niklas Karlsson och under andra halvan av racet med Hubbe Bergh, slutade han på en åttonde plats. En strong uppkörning.
När starten gick i heat nummer två var ordningen i stort sett samma som startuppställningen. Fredrik Ekblom inledde på fjärde plats, medan det längre ner i fältet var fullt krig om placeringarna med Tommy Kristoffersson på en elfte plats. När Janne "Flash" Nilsson går i depå med knäckt styrstag på det artonde varvet, får Fredrik hans tredjeplats till skänks, som han sedan bevakar in i mål.
Tommy jobbar sig stadigt upp genom fältet och tar placering för placering. När Hubbe Bergh och Peggen Andersson har en häftig fight i chikanen efter startrakan, som resulterar i att båda står kvar i sandfållan, är Tommy på en femteplats. Den placeringen håller han in över mållinjen, och gör återigen en gedigen insats. Eller som han själv kommenterar på sin breda värmländska.
- Lägger man ihop resultaten i båda heaten, kan vi inte vara annat än göörnöjda.

Flash visade sin klass - Volvo återigen på pallen
Allt gick bra för Volvo i STCC:s andra deltävling för säsongen. Allt utom dombesluten. Trots mycket fina insatser från både mekaniker och förare, kunde teamet glädja sig åt pallplats i bara första heatet. Tre stop & go satte käppar i hjulet för Mattias Ekström och Jan "Flash" Nilsson i de silver/blåa Volvo S40.
Jan "Flash" Nilsson gjorde ett otroligt första heat på Knutstorp där han tog sig upp från nionde startposition till en andra plats i mål. Han körde jämna snabba varv och Volvon såg faktiskt ut att gå snabbast på rakan. Men den tuffa fighten för att ta sig genom fältet krävde sitt pris.
- Jag slet ut däcken i fighten med Kristoffersson och förlorade dessutom mycket tid. Då kunde jag inte göra något åt Ekblom, säger Jan "Flash" Nilsson.
Mattias Ekström startade som nummer tio efter kraschen på lördagen, men körde snabbt och aggressivt och tog sig snart upp flera placeringar, tills en incident med Peggen Andersson resulterade i stopp & go för Mattias.
- Han bromsade väldigt tidigt och jag körde på honom vid ingången av kurvan. Men han snurrade av vid utgången&hellip;, jag vet inte. Det var ett väl tufft straff, säger en besviken Mattias Ekström som trots en mycket fin körning slutade tia i första heatet.
Peggen Andersson själv tyckte att Mattias gav honom bara en "ytterst liten beröring". Domarna skulle bli ännu tuffare under andra heatet. Då drabbades båda Volvo-bilarna av stop & go, skälet bakom domen &ndash; tjuvstart.
- Jag sökte dragläge med kopplingen och märkte att bilen rörde sig framåt och då bromsade jag direkt. Jag stod stilla när gröna lampan tändes och tycker att det är fel att straffas när man inte har tjänat något på situationen, säger Jan "Flash" Nilsson.
Carl Rosenblad dömdes också till stop & go för tjuvstart i första heatet. Även han märkte att bilen rörde sig när han letade efter dragläget och gick så långt till att han släppte förbi bakomvarande bil. Men det hjälpte inte.
Mattias Ekström var helt förvirrad när han kom in i depån efter racet och försökte förstå varför han fick stop & go igen i andra heatet. När svaret kom, att det var på grund av tjuvstart, blev många i teamet förvånade.
- Vi såg att Jannes bil rörde sig förre starten, men Mattias stod stilla så vitt vi vet. Vi kommer dock inte att lämna in någon protest, det tjänar inget till när loppet redan är kört, säger teamchefen Thomas Johansson..
Mattias Ekström visade ändå varför han blev svensk mästare i fjol. Han hade bästa varvtid (helgens bästa varvtid totalt under race) och lyckades köra upp till en nionde plats trots att hans stop & go kom relativt sent i loppet. Ett bra resultat med tanke på att Mattias kör med 40 kilos straffvikt och på en bana som skall gynna fyrhjulsdrift.
Stämningen i teamet var dock inte helt nere trots motgångarna.
- Det var stolpe ut, säger Thomas Johansson.
Han menar att allting fungerade som det skulle på söndagen. Och han får medhåll från teamets ingenjör John Gentry, från engelska TWR.
- I dag kunde vi se hur bra Volvo-bilarna, personalen och däcken är. Efter första racet gjorde vi små inställningsändringar och bilarna gick ännu bättre på andra racet.
Säsongsstarten på Gelleråsen gick inte som väntat och lördagens tidsträning på Knutstorp gick inte heller Volvos väg.
- Väderförhållandena var svåra och vi valde fel däck. Det gjorde att Jan hamnade på nionde startposition och det kostade honom segern. Men i dag visade både Jan och Mattias att de kan vara med i fighten om topplaceringarna, säger John Gentry.
På lördagens träning åkte Mattias av i slutet av rakan och totalkvaddade framvagnen. Med en timma kvar till shoot-outen såg det mörkt ut ett tag för Mattias. Men Volvo-mekanikerna lyckades plocka ihop bilen på rekordtid och Mattias kunde kvala in till en tionde plats. På söndagens warm-up var bilen helt återställ och Mattias kunde köra på mycket bra varvtider.
Trots otur med domslut och väder visade Volvo S40 Racing teamet att de har fått riktig fart på bilarna. Jan "Flash" Nilsson var snabbast under fredagens träning, det blev pallplats igen och Mattias Ekström slår till med helgens snabbaste varvtid under race. Nästa race är den 8-9 juli på Mantorp och teamets förväntningar är höga.

Pallplats för Volvo i STCC-premiären
Regerande svenska mästaren Mattias Ekström tog andra plats i första heatet och tredje i det andra i söndagens race på Gelleråsen och säkrade värdefulla poäng. Men för Jan "Flash" Nilsson blev helgen något av en besvikelse.
Det var nervkittlande när det för första gången kördes med stillastående start i STCC. När den röda lampan tändes kom ett imponerande dån från 18 trimmade motorer som pressades upp till åttatusen varv. Mattias Ekström gjorde en kanonstart och tog ledningen , men en incident i första kurvan där Fredrik Ekblom, Peggen Andersson och Tommy Rustad var inblandade resulterade i omstart.
Efter 20 minuter kom omstarten. Jan "Flash" Nilsson fick bra grep i Volvons framhjul och kom i väg som ett skott. Men han blev strax därefter påkörd av Tomas Nyströms Honda och åkte ut på gräset.
- Nyström missade starten och försökte blocka mig. Han dök rätt på vänster framhjul och hjulupphängningen rök, förklarar Jan "Flash" Nilsson.
Mattias Ekström gjorde återigen en kanonstart och tog andra platsen direkt. Han körde metodiskt och snabbt, med jämna varvtider och plockade värdefulla SM-poäng. I andra heatet startade han från tredje plats, fick återigen en bra start och behöll sin placering loppet igenom, med Tommy Rustad framför sig på en andra plats och Fredrik Ekblom i täten. Ekblom som tog en dubbelseger i helgen för Audi.
Mattias Ekström var trots de fina placeringar inte helt nöjd med dagens resultat.
- Vi har en bit kvar att jobba med bilen innan vi hittar de rätta inställningar, säger 21-årige Mattias Ekström.
Jan "Flash" Nilsson började helgen mottigt och var tvungen att sätta in en ny motor inför söndagens warm up. Efter hans nionde placering i andra heatet kände även han att det fanns en del kvar att göra med bilen.
- Vi hann inte att köra med den här motorn, vi skulle ha gjort det på förmiddagen, men problem med bakhjulen satte stopp för söndagens warm up, förklarar Jan "Flash" Nilsson.
Efter en dålig inledning på loppet, där "Flash" hamnade sist, lyckades den rutinerade värmlänningen ta sig upp till en åttonde plats. På de sista varven hade han samma vartider som täten.
- Men jag var inte där, säger en besviken Jan "Flash" Nilsson. Nu har vi loggat in värdefull data från detta race och i nästa tävling, då blir det match, tillägger han med revanschsugen röst.
Dagens lopp ger 22 poäng till Mattias Ekström och 2 till Jan "Flash" Nilsson. Nästa lopp går på Knutstorp helgen den 27-28 maj, med tidsträning på lördagen och race på söndagen.

Volvo siktar på pallen i STCC
På Gelleråsen utanför Karlskoga, går på söndagen starten för första deltävlingen i Swedish Touring Car Championship 2000. Och den gångna helgens tester på Mantorp talar klart språk, årets STCC blir den mest spännande hittills. Bilarna är snabbare än någonsin, förarna laddade som aldrig förr och startfältet är så jämt att man ryser. Varv efter varv förbättrades fjolårets tider och det skilde inte ens en sekund mellan bästa och fjärde testtiden.
Regerande svenska mästaren, Mattias Ekström, satte i helgen den näst bästa tiden på Mantorps korta bana tätt följd av stallkamraten Jan Flash Nilsson. Men under tidigare tester på Gelleråsen var Mattias snabbaste. Volvo-stallet verkar ha hittat rätt i försäsongens tester och siktar på att vinna allt i år.
- Bilarna gick jätte bra i Karlskoga, vi hittade de rätta inställningarna. Men det blir tufft. Det är första gången man kör med stillastående start på STCC och jag tror att tävlingen kan komma att avgöras i starten, säger Mattias Ekström.
Det är tydligt att Volvo-stallet tar sikte på SM-guld i år, men så här strax innan första deltävlingen uttrycker sig Mattias något försiktigt
- Målet är att vara med och vinna tävlingar och vara med på toppen hela tiden, säger han.
Årets första tävling har föregåtts av fyra månaders intensivt arbete för Volvo-stallet. Mekaniker, ingenjörer och stallchefen har nu fullt upp under försäsongens sista vecka.
- Vi förare befinner oss i lugnet förre stormen just nu. Men mekanikerna är mitt i stormen, säger den rutinerade Jan Flash Nilsson.
- Jag har laddat upp på ett annorlunda sätt i år, tar det med tillförsikt och slappnar av. Det är många bra bilar och många duktiga förare i startfältet. Jag har kört både i USA, Asien och Europa, men den här blir den tuffaste säsongen jag någonsin kört. Årets STCC håller hög internationell standard, tillägger han.
I år förväntar sig STCC-ledningen "mer banrace och mindre rallycross" som de uttryckte det. Domarna kommer att vara hårdare i sina bedömningar av vad som kan klassas som race-incident. Bestraffningar i form av stop-and-go och tidstillägg kommer att tillämpas. Dessutom är den stora nyheten för i år, start från stillastående, en riktig publik magnet.
- Starten blir en enorm spänningsmoment för publiken, och inte minst för oss. Pulsen kommer att slå i 200 strax innan ljuset slår om, säger Jan Flash Nilsson.

991216
Volvo laddar om för STCC-guld
Mattias Ekström och Janne 'Flash' Nilsson bildar vinnarduo
År 2000 skall Volvo återta förstaplatsen i Swedish Touring Car Championship, STCC. Receptet lyder: Ny organisation under ett och samma tak, rejäla förberedelser, rutinerade tekniker från BTCC och den regerande svenske mästaren Mattias Ekström i par med rutinerade Janne 'Flash' Nilsson.
Volvo och Jan Nilsson Racing har allt sedan STCC-finalen i augusti jobbat intensivt med ett klart och tydligt mål framför ögonen.
- Guld förstås! Vi skall vinna SM år 2000 med våra förare som etta och tvåa, säger Thomas Johansson, ny VD för Volvo S40 Racing. Blir det ett världsmästerskap också, vilket vi hoppas, tänker vi givetvis vinna det också.
- Volvo fortsätter att tävla i STCC för vi tror på den plan SBF presenterat. Vi tror att mästerskapet blir ännu bättre och starkare nästa år. Det här är den vision vi hade tillsammans med Janne Nilsson när vi klev in i STCC 1996, säger Karin Larsson, pressansvarig på Volvo Personbilar Sverige AB.
- Samtidigt blir mästerskapet tuffare och som det har utvecklats måste en förare idag vara hundra procent inriktad på att köra racerbil. För att Janne skulle komma till sin rätt var han tvungen att att släppa ansvaret för teamet.
Ombildat team under ett tak
- Jag hade att välja mellan VD-fåtöljen och racerstolen och kände att jag har en hel del kvar att ge som förare, säger 'Flash'. Thomas Johansson var då det självklara valet som VD. Dels för att jag känner honom väl och dels för att han alltid haft järnkoll på sina egna team genom åren.
Thomas har en lång och framgångsrik förarkarriär i ryggen, däribland ett SM- och ett NM-guld i Formel Ford. Och många år i toppen av STCC.
Nytt för säsongen 2000 är också att hela verksamheten nu finns under ett och samma tak, i nya skräddarsydda lokaler, på ett industriområde i Karlstad.
En hel del nya ansikten har också tillkommit:
John Gentry är en av de engelsmän som kommer att stärka teamet nästa år. John har varit konstruktör på TWR och ritat Volvos 850-racer och den första S40-racern. John har dessutom varit Rickard Rydells raceingenjör. Därefter har han varit konstruktör på Vauxhall-teamet Triple Eight och är idag teknisk chef på stötdämparföretaget Activa i England.
Andy Penny är motoringenjör på TWR och 'ingår' i det motoravtal teamet upprättat med TWR. Andy kommer därmed att vara på plats hela säsongen.
Jeff Wilson är chassiexpert på TWR och har tidigare jobbat med John Gentry. Jeff var med i Sverige hela säsongen-99 och gör nu sitt andra år i STCC.
Hans Jörnestam från Karlstad är liksom tidigare ansvarig för all datahantering i teamet.
På mekanikersidan finns idel erfarna killar: bl.a. Tommy Ellbäck, Göran Risberg och Anders Sölvberg, som samtliga har lång erfarenhet från såväl formelbilsracing som Super Touring-bilar.
Volvo S40 Racing kommer att ha det nyaste bilmaterialet som finns att tillgå, det vill säga de bilar Rickard Rydell och Vincent Radermecker körde i 1999 års BTCC.
- Dessutom kommer vi för första gången ha en reservbil i teamet, säger Thomas Johansson, som redan har bilarna på plats i Karlstad.
Vecka 7 startar Volvo S40 Racing en omfattande testperiod som gäller såväl Sverige som kontinenten.
Segervan förarduo
På förarsidan återfinns två segervana herrar. Under de fyra år STCC körts har Janne 'Flash' Nilsson och Mattias Ekström tagit en stor andel av SM-medaljerna, tre guld och två silver.
På papperet kan de synas omaka. Jan är född 1960 och Mattias 1978. 18 år skiljer den rutinerade fightern Nilsson och den unge, talangfulle Ekström.
- Men vi är faktiskt ganska lika som personer, säger Janne 'Flash' Nilsson. Vi har samma obändiga vinnarinstinkt, säger Janne 'Flash' Niosson, som trivs i rollen som 'hundraprocentig' förare.
- Det känns fantastiskt. Jag vill ju helst köra racerbil och jag känner mig mer motiverad än någonsin.
Säsongen 1999 var motig. Vad är ambitionen inför år 2000?
- Att förbättra min vinststatistik. Jag säger inte att jag ska vinna titeln utan tar ett heat i taget. Varje varv jag kör måste vara fokuserat. Gör man rätt hela tiden så vinner man, säger Janne.
För Mattias Ekström är det lätt att känna sig hemtam i Volvo-overallen, för det var just med Volvo som han startade sin STCC-karriär startade. 1996 utsågs han till 'Young Driver of the Year' och fick ratta en TWR-byggd Volvo 850 i 1997 års SM-serie.
- Att köra för Volvo i Sverige är ju alltid något speciellt och inte blir det sämre av den hårda satsning Volvo gör nästa säsong. Målet för mig nästa år är självklart att vinna. Jag kör alltid för att vinna, men samtidigt är det minst lika viktigt att lära mig mera och utvecklas i ett professionellt team.
1997 slogs Mattias och Janne om SM-guldet. Hur blir det att vara stallkamrater?
- Jag har kört mot honom i tre år och håller nog honom som den bästa föraren i STCC. Och det säger jag inte för att vara artig. Han är hård men schysst. Han är dessutom lika vild som jag när det gäller omkörningar. Vi tänker nog ganska lika, säger Mattias.

'Flash' drogs in i stor startsmäll
STCC-säsongen avslutades med en niobilars krasch i årets allra sista race. I smällen försvann Janne Flash Nilsson ur tävlingen och favoriten Tommy Rustads SM-chanser. Volvo-teamets behållning av helgen var en tredjeplats genom Jens Edman och en fjärdeplats i dagens första race genom Flash.
- Vad skall man säga om den här säsongen, säger Flash och rycker på axlarna. Är det stolpe ut så är det! Behållningen den här helgen var min pole i fö rsta racet och Jens tredjeplats i det andra.
STCC-mästerskapet var utom räckhåll för Flash redan innan start eftersom han låg för långt efter i poängställningen. Men i första racet hade han bästa träningstid och en seger hoppades man på i Volvo-teamet.
Så gick starten för dagens första race. Minst sex bilar trängdes genom första vänsterkurvan och det gick förstås inte utan plåtkontakt.
- Jag fick en rejäl knuff av Mattias Ekströms Audi och puffade i min tur till Fredrik Ekbloms BMW, säger Flash.
Ekblom for av banan i röran och åkte ner till sista plats. Flash gick upp till andra plats efter Ekström. Efter kom Thomas Schie som fått en väldig fart på Alfa Romeon. Norrmannen närmade sig Flash alltmer och kunde till slut gå förbi.
- Jag fick allt sämre fäste, säger Flash. Mot slutet av racet hade jag inget grepp i kurvorna så jag var tvungen att släppa förbi Ekblom också .
Ekström vann före Schie och Ekblom och plötsligt var Tommy Rustads förspr ng krympt till en poäng. Norrmannen hade fått ett stop & go-straff och tagit noll poäng.
Så kom det avgörande finalracet och nu var det hårt mellan Mattias Ekström och Tommy Rustad. Så hände det som alla befarat - ett par hundra meter efter start blir det ett enda virrvarr av bilar i en stor krasch. När dammet lagt sig var resultatet att Tommy Rustads bil var skrot och likaså norrmannens SM-chanser.
Sex bilar borta. Även Volvo var vingklippta. Flash bil var rejält smälld.
- Inget att göra. Vi kunde inte reparera till omstarten, säger Flash.
Med Rustad borta stod kampen mellan Ekström och Ekblom. Ekström ledde inledningsvis men sedan gick Ekblom om och vann. Men Ekström vann SM eftersom hans andraplats räckte. Jens Edman kämpade sig in som trea och avancerade till fjärde plats i slutställningen. Flash slutade femma.
Mantorp Park, 1999-08-29 Race 1 17 varv: 1) Mattias Ekström, Audi, 23 min. 04.306 sek., 2) Thomas Schie (N), Alfa Romeo, +09.009, 3) Fredrik Ekblom, BMW, +15.268, 4) Jan Nilsson, Volvo, +16.205, 5) Thomas Engström, Chrysler, +23.800, 6) Peggen Andersson, BMW, 24.212, 7) Tobias Johansson, Audi, 26.625.
Race 2 17 varv: 1) Fredrik Ekblom, BMW, 22 min. 57.894 sek, 2) Mattias Ekström, Audi, +04.586, 3) Jens Edman, Volvo, + 08.716, 4) Thomas Schie (N), Alfa Romeo, +09.436, 5) Hubert Bergh, Honda, +23.879, 6) Kim Esbjug (N), BMW, +28.394, 7) Tord Linnerud (N), Opel, +28.528.
Slutställning STCC förare: 1) Mattias Ekström 215, 2) Fredrik Ekblom 209, 3) Tommy Rustad 186, 4) Jens Edman 130, 5) Jan Nilsson 120, 6) Carl Rosenblad 116, 7) Thomas Schie 86, 8) Hubert Bergh 81, 9) Tommy Kristoffersson 60, 10) Thomas Johansson 55
Slutställning STCC märkesmästerskapet: 1. Audi 219, 2. Nissan 201, 3. Volvo 190, 4. Honda 130, 5. Ford 83
Speedwaystjärnan testade hos 'Flash'
Efter många framgångsrika år på två hjul fick speedway-stjärnan Tony Rickardsson idag chansen att köra fort på fyra hjul. Han genomförde en testdag med Volvos STCC-team på Anderstorp och betyget blev "med beröm godkänt".
Tony Rickardsson har tagit alla titlar som går att ta i speedway; han är bl a dubbel individuell världsmästare och har ett stort antal SM-guld bakom sig. Inför årets säsong har Tony haft svårt att hitta motivationen. Därför har han börjat titta efter nya utmaningar och hans dröm var att få provköra en STCC-bil. Idag gick drömmen i uppfyllelse på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Tony gjorde ett förutsättningslöst test för att få möjlighet att känna hur en av världens snabbaste Super Touring-bilar fungerar. Han avverkade 31 varv under dagen och han gjorde det med den äran.
- Helt fantastiskt! Det här var precis så roligt som jag trodde - och lite till... Tekniken är otrolig och bilen svarar på minsta kommando, säger Tony Rickardsson när han kliver ur bilen efter första körpasset.
Med nya däck ökade tempot rejält ony fick först åka med teamets ordinarie förare Janne "Flash" Nilsson och Jens Edman. De visade spårval och berättade hur bilen fungerar i olika situationer. Sen drog Rickardsson på sig den flamsäkra overallen och drog på ordentligt ut på långa flygrakan.
- Mot slutet av dagen började jag hitta gränserna och jag tyckte att det flöt på riktigt bra. När teamet sen la på nya däck de sista varven, då kunde jag öka tempot rejält.
Hur tycker då Janne "Flash" Nilsson att han skötte sig?
- Tony infriade de höga förväntningar jag hade. Det märks att han har motorer i blodet och att han har elittänkande. Han hanterade materialet bra och lärde sig snabbt, säger Janne. Han tillägger:
- När man som Tony har farten i kroppen så kommer man snabbt upp i ett bra tempo, även om det naturligtvis krävs mycket mer träning för att köra riktigt fort. I ett så bra mästerskap som STCC är idag tror jag att han skulle kunna bli konkurrenskraftig efter ett par års tävlande.
Testet skedde förutsättningslöst, utan några diskussioner om framtiden. Men att provkörningen gett Tony Rickardsson mersmak är helt klart:
- Absolut! Det här var otroligt kul och jag skulle definitivt kunna tänka mig en fortsatt karriär på fyra hjul, säger han med ett brett leende.


'Flash' tvåa på stekheta Anderstorp
Volvos STCC-förare Janne 'Flash' Nilsson och Jens Edman fick kämpa både mot konkurrenter och 60 graders värme i bilarna under söndagens race på Anderstorp. 'Flash' lyckades bäst med en andra- och en fjärdeplats. Jens kämpade med dålig väghållning i sin bil och tog två sjundeplatser. Vann dubbelt gjorde Nissans Tommy Rustad.
Bra resultat för 'Flash' men mindre bra för Jens.Så kan man sammanfatta racehelgen på den nästan olidligt heta torvmosse där Scandinavian Raceway ligger.
När starten gick för söndagens första race lade sig 'Flash' på tredje plats, efter ledande Tommy Rustad och Hubert Bergh. 'Flash' satte omedelbart press på Hubert och efter fyra varv satte han in en stöt och gick förbi i Hansen-kurvan. Åt bortflyende Rustad var inget att göra så 'Flash' inriktade sig på att hålla andraplatsen vilket han också gjorde ända in i mål.
- Min bil gick riktigt bra men Rustad åkte alldeles för fort. Vete sjutton varför han alltid åker så fort på just Anderstorp, säger 'Flash'.
Andraplatsen innebar att han fick 20 kg straffvikt till dagens andra race. Något som skulle visa sig ge problem.
Precis som i det första racet drog Tommy Rustad iväg i ledning i det andra. Denna gången med stallkamraten Calle Rosenblad närmast efter och 'Flash' som trea.
- De 20 straffkilona bly gjorde att bilens balans blev sämre så att den understyrde. Jag hade ingen chans att åka ikapp med Calle och Tommy utan fick slita med att hålla Ekblom bakom om mig. Efter fem varv såg jag att han skulle försöka köra om på insidan så jag lämnade en bilbredd. Tydligen räckte inte det för han körde på mig två gånger. Lustigt av den som klagar mest på att alla andra kör på folk.
'Flash' fick släppa Ekblom och var fyra i mål. För Jens gick nu bilen bättre men det fick han inte stor glädje av.
- F rst fick jag en smäll av Hubbe Bergh så att jag åkte ut i gräset, suckar en luttrad smålänning. Sedan skulle jag försöka bromsa mig förbi Thomas Johansson i slutet av flygrakan. Han såg mig nog inte för han drog rakt i sidan på mig så att jag for av igen.
Jens kom upp på banan igen och åkte nästan lika fort som täten. Tyvärr var han hopplöst efter så i mål var han inte bättre än sjua och inte värst nöjd.
Genom sina två segrar gick nu Tommy Rustad upp till ledning i mästerskapet, elva poäng före Mattias Ekström. Jens Edman är femma, tre poäng före 'Flash'. Nästa race går på norsk mark, långt uppe i norr, i Mo i Rana.
Anderstorp 1999-08-01
Race 1 13 varv
1) Tommy Rustad (N), 21 min. 22.413 sek. (pole position), 2) Jan 'Flash' Nilsson, Volvo, +7.418, 3) Mattias Ekström, Audi, +12.408, 4) Thomas Johansson, Ford, +14.860, 5) Carl Rosenblad, Nissan, +16.037, 6) Peggen Andersson, BMW, +16.219, 7) Jens Edman, Volvo, +20.389
Snabbaste varv: Rustad, 1 min. 37.364 sek.
Race 2 13 varv
1) Tommy Rustad (N), 21 min. 28.239 sek. (pole position), 2) Carl Rosenblad, Nissan, +00.586, 3) Fredrik Ekblom, BMW, +00.889, 4) Jan 'Flash' Nilsson, Volvo, +06.569, 5) Hubert Bergh, Honda, +07.392, 6) Thomas Johansson, Ford, +08.526, 7) Jens Edman, Volvo, +09.488
Snabbaste varv: Rustad, 1 min. 37.501 sek
.
Poängställning förare
1) Tommy Rustad 146, 2) Mattias Ekström 135, 3) Fredrik Ekblom 131, 4) Carl Rosenblad 89, 5) Jens Edman 84, 6) Jan Nilsson 81, 7) Hubert Bergh 63, 8) Tommy Kristoffersson 54, 9) Thomas Johansson 54, 10) Peggen Andersson 37


Janne 'Flash' tillbaka på prispallen
Två hårda och underhållande race i sommarvärme inför 22.000 åskådare! Söndagens STCC-race på Falkenberg-banan var svensk racing av bästa sort. Volvo S40 Racing Team Sweden hade sin bästa helg på länge med Jens Edman tvåa i det första racet och 'comebackande' Janne 'Flash' Nilsson trea i det andra.
Dagens första race började med en startkrasch och omstart men blev sedan ett av säsongens mest spännande. Jens Edman jagade Fredrik Ekblom från start till mål. Den silverblå Volvon låg som klistrad vid BMW:ns baklucka varv efter varv.
- Jag försökte visa mig i Fredriks backspeglar för att stressa honom att göra ett misstag, säger Jens. Det är nästan omöjligt att komma förbi på Falkenberg om inte den framför gör en miss. Men Fredrik är för rutinerad, så jag fick aldrig något tillfälle.
Men Jens hade i alla fall hunnit visa att han tillhör de snabbaste i STCC. Så snabb att han raderade ut Mattias Ekströms ett år gamla varvrekord på kuppen.
- Ja, Volvon går riktigt bra nu, säger Jens. Vi har jobbat med inställningar och tester sedan säsongsstarten och vi är nästan framme men det finns fortfarande en del att förbättra.
Janne 'Flash' Nilsson var inblandad i en startsmäll och föll till åttonde plats.
- Ett av mina framhjul fick sig en smäll och stod snett så att jag tappade fart. Jag kunde inte köra om bilarna framför av egen kraft utan låg och stressade och väntade på att de skulle göra misstag.
Det kom också. När nio varv återstod smet 'Flash' förbi Peggen. Tre varv senare gjorde Kim Esbjug en miss. I mål var 'Flash' sexa.
Inför starten på det andra racet stod Jens Edman i första ledet bredvid pole-innehavaren Carl Rosenblad. Efter första kurvan var det dubbelt Nissan i täten och därefter två Volvo; först Jens och sen 'Flash'.
Nilsson var rejält på hugget efter sin ofrivilliga time-out, förorsakad av träningskraschen i Anderstorp. Redan efter två varv satte han in en stöt på stallkompisen.
- Jag märkte att Jens bromsade lite tidigare in mot kurvan före start och mål och bestämde mig för ett försök. När han såg mig släppte han så mycket plats att vi inte gick ihop. Vi har inga stallorder mer än att inte krocka med varandra.
Åt de båda flyende Nissan-bilarna var inte mycket att göra. Däremot såg både Jens och Janne till att hålla Fredrik Ekblom bakom. Carl Rosenblad tog nu sin första seger i STCC med Rustad tvåa. Janne 'Flash' trea och Jens fyra.
Totalt leder Mattias Ekström mästerskapet - en poäng före Ekblom. Jens är fyra och 'Flash' sexa. Nästa race går på Anderstorp, där Volvo-bilarna brukar vara snabba.
Race 1 30 varv 1) Fredrik Ekblom, BMW, 26 min. 21.621 sek, 2) Jens Edman, Volvo, +00.159, 3) Mattias Ekström, Audi, +06.637. 4) Hubert Bergh, Honda, +19.478, 5) Tommy Rustad (N), +19.742, 6) Jan 'Flash' Nilsson, Volvo, +20.296.
Snabbaste varv: Edman, 41.061 sek
Race 2 30 varv
1) Carl Rosenblad, Nissan, 20 min 54.259 sek, 2) Tommy Rustad (N), +04.975, 3) Jan 'Flash' Nilsson, Volvo, +06.100, 4) Jens Edman, Volvo, +06.305, 5) Fredrik Ekblom, BMW, +08.693, 6) Mattias Ekström, Audi, +14.891
Snabbaste varv: Rosenblad, 41.106 sek
Poängställning förare
1) Mattias Ekström 120, 2) Fredrik Ekblom 119, 3) Tommy Rustad 106, 4) Jens Edman 76, 5) Carl Rosenblad 66, 6) Jan Nilsson 56, 7) Hubert Bergh 55, 8) Tommy Kristoffersson 51, 9) Thomas Johansson 38, 10 Peggen Andersson 29
Poängställning märkesmästerskap
1. Nissan 123, 2. Audi 121, 3. Volvo 94, 4. Honda 64, 5. Ford 47

STCC på Anderstorp Raceway
Volvo och Edman tvåa på Anderstorp
Jens Edman fick ensam försvara Volvo S40 Racing Team Swedens färger vid STCC-racen på Anderstorp i helgen. Jan Flash Nilsson hade kraschat under fredagens tidsträning och skadat ryggen så att läkarna gett honom körförbud. 'Jensa' gjorde en stark insats och tog andra plats i första racet. Inför andra racet slog oturen till igen - bilen startade inte.
STCC-fältet var inte likt sig i Anderstorp. Frånvaron av 'Mr STCC' var påtaglig. Racing-Sverige har vant sig vid Nilssons framfart på banorna och nu stod han bredvid och tittade på.
Hela ansvaret vilade därför på unge Jens Edmans axlar. Något som inte tycktes bekomma den lugne smånningen särskilt mycket.
Inför dagens första race stod Jens i främsta ledet bredvid Tommy Rustad. Norrmannen tog starten hårt uppvaktad av Jens de inledande varven. Den blå-silverlackade Volvon låg envist tätt efter Rustads Nissan.
- Jag kände trycket från Jens, sade Rustad efter målgng. Speciellt i slutet av långa rakan var Jens väldigt nära.
Alla väntade på att Edman skulle sätta in en stöt men han kom aldrig tillräckligt nära.
- Efter fem-sex varv märkte jag att Tommys bil var för snabb, säger Jens. Jag lugnade ner mig och sparade däcken för att om möjligt kunna sätta in en stöt mot slutet. Tyvärr fick jag aldrig något bra tillfälle. Tommy åkte lika fort hela vägen så jag inriktade mig på att ta andraplatsen.
Längre bak i fältet hade Audi-teamet en hård uppgörelse med BMW:s Fredrik Ekblom. En tvist som slutade med rejält plåtskrammel, Ekström och Ekblom bredvid banan och tidstillägg som bestraffningar.
Inför andra racet stod Jens fyra och med finjusterade inställningar såg Volvo-teamet fram emot att ge Nissan en match. Då hände det som inte får hända - motorn startade inte...
Trots enorma ansträngningar att försöka få igång Volvon lyckades man inte. Jens fick stiga ur med oförrttat ärende.
Nu vann Tommy Rustad även dagens andra race och avancerade till 3:e plats i STCC. Jan Nilsson är sjua och Jens Edman fyra. 'Flash' får nu inrikta sig på att bli återställd från sina ryggskador så fort som möjligt.
Race 1 - 13 varv 1) Tommy Rustad, (N), Nissan, 21 min. 10.257 sek. (pole position), 2) Jens Edman, Volvo, + 05.208, 3) Thomas Johansson, Ford, +17.788, 4) Carl Rosenblad, Nissan, +18.157, 5) Hubert Bergh, Honda, +26.924, 6) Tomas Engström, Chrysler, +32.678s.
Snabbaste varv: Rustad, 1:37.057 sek.
Race 2 - 13 varv: 1) Tommy Rustad, (N), Nissan, 21 min. 35.465 sek. (pole position), 2) Fredrik Ekblom, BMW, +03.235, 3) Hubert Bergh, Honda, +21.510, 4) Tommy Kristoffersson, Audi, +22.202, 5) Carl Rosenblad, Nissan, +32.648, 6) Thord Linnerud, (N) Opel, +34.784s.
Snabbaste varv: Rustad, 1:37.301 sek.
Poängställning förare 1) Mattias Ekström, 102, 2) Fredrik Ekblom, 91, 3) Tommy Rustad, 83, 4) Jens Edman, 51, 5) Carl Rosenblad, 46, 6) Hubert Bergh, 45, 7) Jan Nilsson, 38, 9) Thomas Johansson, 38, 10) Tommy Kristoffersson, 37.
Poängställning märkesmästerskapet 1. Nissan 117 2. Audi 76 3. Volvo 70 4. Ford 57 5. Honda 45

'Flash' till sjukhus efter krasch

Volvos STCC-ess Jan 'Flash' Nilsson kraschade sin Volvo S40 under fria träningen på Anderstorp på fredagen. 'Flash' åkte rakt ut i räcket efter att hjulupphängningen gått sönder vid höger framhjul. Strax innan hade han satt dagens dittills snabbaste tid.
Vid kraschen, som var mycket kraftig, slogs 'Flash' medvetslös för en stund. Han fördes i ambulans till lasarettet i Värnamo där man kunde konstatera att han ådragit sig kompressionsskador i ryggen. Läkarna har nu gett Nilsson 'körförbud' tills skadan i ryggen läkts.
- Klart att jag är besviken för att jag inte kan köra i helgen, säger 'Flash' som har ganska ont i kroppen efter den hårda smällen. Samtidigt är jag glad att det inte tog värre. Jag kunde ha blivit förlamad.
'Flash' får nu gå med stödkrage i tio dagar varpå han skall röntgas. Först därefter talar läkarna om när han får sätta sig i en racerbil igen.
- Det kommer att kännas konstigt att inte vara med på banan men det viktigaste är ju att bli helt återställd.
Sannolikt brast hjulupphängningen i 'Flash' bil när han gick med innerhjulet över banmarkeringen. Med knäckt hjulupphängning kunde 'Flash' inte styra bilen utan satt som passagerare tills det tog stopp. Normalt håller en racerbil för sådana påfrestningar men liknande haverier har inträffat tidigare. Kraschen ger ett gott betyg åt säkerheten i moderna supertouringbilar. I en bil som Nilssons Volvo sitter föraren väl skyddad av en kraftig störtbur och stödd mot den ergonomiska racerstolen med ett rejält sexpunktsbälte.

'Flash' tog årets första seger
Helgen började med idel problem för Volvo S40 Racing Team Sweden. Både Jan Nilsson och Jens Edman tvingades bryta söndagens första race efter sammanstötningar. Efter rekordsnabba reparationer ledde sedan Jan Nilsson det andra racet från start till mål.
- Underbart. Efter den inledningen på helgen kändes segern extra rolig, säger 'Flash' efter att ha sprutat segerchampagnen.
- Grabbarna i teamet gjorde ett fantastiskt jobb mellan racen. Jag vågade inte fråga om bilen skulle hinna bli klar, men de fixade det.
Dagens första race blev en kort historia för Janne 'Flash' Nilsson. Redan i första kurvan efter start var det färdigåkt.
- Det var väldigt trångt. Jag fick en smäll i sidan av Fredrik Ekbloms BMW och fick ett kast. Jag försökte räta upp bilen men den for åt alla håll. Ett stag i vänstra bakre hjulupphängningen hade gått av så bakhjulet pekade rakt ut. Jag försökte köra av banan för att inte vara i vägen, men bilen gick inte att styra så jag slog i räcket.
Med Nilsson borta var det Jens Edmans uppgift att försvara Volvos färger. Jens startade sist eftersom hans bil vägrat starta på kvalet så att han inte fick någon kvaltid. Nu satte han igång en hård klappjakt från fältets bakre del och körde om bil efter bil - något som inte var lätt i den täta trafiken.
- Många av de mindre rutinerade förarna har dålig uppsikt bakåt, förklarar Jens. De ser inte när en snabbare bil kommer bakifrån och kan byta spår plötsligt.
I sin jakt råkade Jens ut för ett par smärre kollisioner, med ett böjt styrstag som följd.
- Redan efter fem varv fick jag en smäll så att ratten stod snett. Hjulvinklarna blev fel så att framhjulen slets och gick varma.
Ändå var Jens på väg att ta en poängplats. Men i försöket att köra om Calle Rosenblad fick styrningen en slutlig smäll och på näst sista varvet blev Jens stående i hårnålen.
Efter en heroisk insats av Volvo-teamets mekaniker kom de två S40:orna till start. Efter två omstarter kom fältet iväg med Jan Nilsson i täten före Mattias Ekström. En rejäl avåkning av Hubert Bergh ledde dock till rödflagg och omstart. Åter tog 'Flash' kommandot med Ekström efter. Mattias jagade sedan 'Flash' ända in i mål.
- Det var tufft att ha Mattias tätt bakom sig men han håller sitt spår och gör inga dumheter, säger 'Flash'. Vi hade stenhårda däck fram och det höll hela racet.
Jens Edmans otur höll i sig även i andra racet. Ett motorstopp i första svängen gjorde att han hamnade sist och fick köra upp sig. Det gjorde han med den äran. När målflaggan föll var Jens tia och på poängplats.
Mattias Ekström leder nu mästerskapet. Jan Nilsson ligger på tredje plats och Jens Edman på femte.
Ring Knutstorp 1999-05-16
Race 1 (20 varv):
1) Mattias Ekström, Audi, 20 min 48.018 sek, 2) Fredrik Ekblom, BMW, +00.308, 3) Hubert Bergh, Honda, +11.553, 4) Peggen Andersson, BMW, +17.301, 5) Tommy Kristoffersson, Audi, +18.957, 6) Tommy Rustad, Nissan, +20.893.
Snabbaste varv Ekström 1.01.518 sek
Jan Nilsson bröt (kvalade 3:a)
Race 2 (18 varv): 1) Jan Nilsson, Volvo, 18 min 40.733 sek (pole position), 2) Mattias Ekström, Audi, +00.807, 3) Carl Rosenblad, Nissan, +03.779, 4) Tommy Kristoffersson, Audi, +06.480, 5) Thomas Johansson, Ford, +12.579, 6) Kim Esbjug, BMW, +13.878.
Snabbaste varv Rosenblad 1.01.811 sek

Janne 'Flash' Nilsson stannar i STCC
1999 är året då Volvo skall ta revansch i STCC och dessutom försvara titeln i BTCC. I Sverige fortsätter Volvo med den framgångsrika föraruppsättningen från förra året &endash; med meriterade Jan "Flash" Nilsson och unga stjärnskottet Jens Edman bakom ratten. Men upplägget bakom kulisserna har ändrats och teamet har fått ytterligare förstärkningar.
1996 tog Janne "Flash" Nilsson sju segrar av nio möjliga och vann SM-guld i överlägsen stil. 1997 hårdnade konkurrensen, Janne vann åtta race av tolv och säkrade SM-titeln i sista loppet. Under säsongen &endash;98 vann "Flash" flest segrar av alla förare och tillsammans med teamkompisen Jens Edman var Volvo-teamet först över mållinjen i sex av totalt tolv race. Och med sin tidigare erfarenhet av internationell racing var Janne en het kandidat till sitsen bredvid Rickard Rydell i årets BTCC. Efter långa förhandlingar under vintern har dock Janne "Flash" valt att stanna i Sverige och STCC.
- Vår målsättning i år är solklar &endash; vi skall vinna såväl BTCC som STCC. Med Rickard Rydell i England och Janne "Flash" Nilsson i Sverige har vi bästa tänkbara förutsättningar för att lyckas med detta, säger Thomas Lindskog, Volvo Personvagnar, som är ytterst ansvarig för Volvos motorsportsatsningar.
- Ur svenskt perspektiv är det definitivt den bästa lösningen. Janne är väl inarbetad mot media och svensk Volvohandel och han kompletteras i teamet av Jens Edman, säger Karin Larsson på Volvo Personbilar Sverige.
Jan Nilsson Racing AB resultatansvarigt i Sverige
- Jag har haft flera intressanta erbjudanden under vintern och har jag vägt dessa mot varandra utifrån tre kriterier: sportsligt, familjemässigt och ekonomiskt, berättar Janne. Han tillägger:
- Det kontrakt jag har med Volvo inför 1999 är mycket bra och jag är oerhört motiverad inför säsongen.
Enligt det nya kontraktet är företaget Jan Nilsson Racing AB totalt resultatansvarigt i Sverige. Uppdraget är att vinna SM och det är JNR AB som tillsätter förare och team som kan leva upp till detta.
Förarna i de två Volvo-bilarna blir liksom i fjol Jan Nilsson och Jens Edman:
- Jag har tränat hårt under vintern och är oerhört sugen på att börja testa. Jens är dokumeterat snabb och har dessutom ett års erfarenhet i bagaget &endash; han kommer garanterat att bli vass i år, säger Janne.
- Målsättningen är i första hand att vinna race och därigenom slåss om SM-titeln. Jag skall se till att Janne och alla andra skall få svettas, kommenterar Jens.
Enstaka race i BTCC
För Jannes del kan det också bli aktuellt med enstaka race i BTCC och tävlande t ex i Bathurst, Kina och Macau
De båda TWR-byggda Volvo S40-bilarna har precis anlänt till Sverige och till teamet i Halmstad. Teamet, som liksom tidigare leds av Johnny Haraldsson, har inför säsongen förstärks av ytterligare en heltidsanställd. Bilarna kommer nu att plockas ner och checkas inför säsongen. I slutet av mars startar testprogrammet utomlands, på banor i Belgien, Frankrike och Spanien.
- Hela teamet är revanschsuget och oerhört fokuserat på att vinna SM. Vi har en mycket bra bil och dessutom har det svenska teamet knutits närmare TWR i England, vilket t ex innebär att vi kommer att få mer teknisk support i år, säger Janne "Flash".
Konkurrensen i årets STCC blir knivskarp. STCC är idag världens största Super Touring-mästerskap, sett till antalet bilar. 25 bilar på startlinjen, tio olika biltillverkare representerade, borgar för en oerhörd fight om SM-guldet. Den som blir svensk mästare i år kommer att vara den snabbaste mästaren som korats på trettio år.
- Räkna med att Volvo kommer att göra allt för att vara längst fram när målflaggan faller i slutet av augusti, avslutar Janne "Flash".

Racing