[Kenny Bräck] [Audi Sport] [Polstar Racing] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]
[SSK] [STCC] [S60+ETCC] [GTR+SLC]

<< Till Racing

<< Tillbaka till Startsidan

 


>2000 2001 2002 2003 2004 2005

 


Klickbar logo till Flash Engineering

Tidigare info från 2000 och tidigare


"Flash" snabbaste svensk i Estoril
Jan "Flash" Nilsson blev bäste svensk med en sjunde och en åttondeplats. Han skuggades av stallkamraten Jens Edman som slutade nia respektive sjua i tävlingarna i Europaserien för Super Touring bilar, ETCC, på Estorilbanan i Portugal.
- Godkänt av Jens och mig. Den stora insatsen i helgen har killarna i teamet stått för, säger "Flash".
För hela Volvos tävlingsteam var det första besöket på banan i Estoril. Teamen från Honda och Alfa Romeo hade gjort stora förberedelser och dessutom varit på plats och testad.
Trots det och trots att helgens träning genomfördes i väder som varken var torrt eller riktigt blött lyckades Volvos team få till bilar som hängde bra med i den tuffa konkurrensen.
- Vi hade ingenting att gå på när det gällde inställningar på bilen. Vi chansade lite och ihop med erfarenhet fick vi till bilarna riktigt bra. Jag är grymt imponerad av killarna i teamet. Man ska komma ihåg att vi mötte världens bästa Super Touring team, team som har enorma resurser och en budget som är mycket, mycket större än vår, fortsätter "Flash".
Den första tävlingen slutade med en sjundeplats för Nilsson, en nionde för Edman. Båda förarna körde upp sig några placeringar under loppet.
Den andra tävlingen startade med omvänd startordning, vilket innebar att första tävlingens segrare Yvan Muller startade sist och att Volvoförarna hade de bästa bakom sig.
- Jag fick en kanonstart i andra tävlingen och körde upp mig från 18:e i starten till en åttonde. Tyvärr blev jag avknuffade av en Alfa på väg ut ur sista kurvan på första varvet och var näst sist när jag kom upp på banan igen. Jag lyckades trots det köra upp mig till åttonde plats igen, det får jag vara nöjd med, säger "Flash".
Jens Edman slutade precis framför Nilsson i andra tävlingen. Matthew Neal vann andra tävlingen.
- Det här var nyttigt för oss alla. Det var en rolig bana att köra och som sagt så gjorde teamet ett strålande jobb och visade att de är lika bra som de bästa teamen i Europa. Det känns bra, sammanfattar Nilsson.

Avslutningen ett avstamp inför 2002
Avslutningen på årets tävlingssäsong. Dessutom avstampet inför nästa års racingsäsong. Så ser Volvoteamet med förarna Jan "Flash" Nilsson och Jens Edman på helgens tävling i Europaserien, ETCC, på portugisiska Estorilbanan.
- Vi är här för att testa folk och grejer på bilarna inför nästa år, säger "Flash".
Teamet anlände till Portugal idag på middagen. Men det var inte med sin bästa sida Portugal tog emot teamet.
- Nej, det regnar. Och det var väl inte riktigt vad vi tänkt ossÉ Det är i alla fall 17 grader ute och det är i alla fall något, fortsätter "Flash".
Vare sig Jan eller Jens har tävlat på banan i Estoril tidigare. Därför tog Nilsson omgående sin kick-bike och gav sig ut på ett varv runt banan.
- Det verkar som om det är en rolig bana även om den kanske är i krokigaste laget för såväl mig som bilen. Men banan är kuperad och jag tror det blir bra race. På TV har jag sett motorcykeltävlingar härifrån så jag vet att det kan bli bra racing.
Såväl "Flash" som Jens satsar förstås på bra resultat i helgen. Men förarna kommer inte att få mer än 15 minuters fri träning på lördag innan det är dags för kval varför man inte ska hoppas på för mycket.
- Det här är finalen i Europaserien så visst vill vi göra bra race både Jens och jag. Samtidigt vill vi inte bli inblandade i något som påverkar utgången av mästerskapet.
För teamets del innebär resan till Portugal att man testar ett par nya detaljer på bilarna och man passar dessutom på att testa lite nytt folk. Och för Volvos del är man förstås nyfikna på hur det står till i Europaserien och dess framtid.
- STCC är så pass hårt idag så ska man vara med i toppen och hänga med i utvecklingen gäller det att ta vara på bra tillfällen att tävla. Vi ser det här som ett sådant tillfälle, säger "Flash".
Helgens tävlingar direktsänds i Europasport. Tiderna, lördag: Kl 17.00-18.00. söndag: Kl 14.30-17.30.

Volvoteamet avslutar i Portugal
STCC-säsongen är slut. Men än är säsongen inte över för Volvos team.
I dag blev det klart att teamet med förarna Jan "Flash" Nilsson och Jens Edman avslutar säsongen i Portugal.
- Vi ska tävla i finalen av Europaserien, ETC, i Estoril 20-21 oktober, bekräftar Alexander Murdzevski, motorsportchef på Volvo i Sverige.
Volvoteamet inledde säsongen med att låta Jan "Flash" Nilsson köra premiärtävlingen i Europaserien på italienska Monza i april. Nu avslutar man säsongen med att köra i Portugal.
- Tävlingen i Portugal har funnits med i planeringen hela säsongen. Nu kan vi lämna klartecken till start. Det här är ett bra tillfälle att ge förarna och teamet en möjlighet att mäta sig med teamen i Europa, säger Murdzevski.
Att det finns ett intresse för den nya Europaserien för Super Touring-bilar som är tänkt att starta nästa vår är ingen hemlighet.
- Starten i Portugal är ett sätt för oss tillsammans med moderbolaget visa vårt intresse för serien till nästa år. Dessutom ser vi tävlingen i Portugal som ett utmärkt tillfälle att göra en avslutning tillsammans med sponsorer och partners, fortsätter Murdzevski.
Vad gav inhoppet i ETC-serien på Monza i våras?
- Inför året var det många nya i teamet samt en del viktiga komponenter i bilarna. Vi fick möjlighet att testa av teamet och bilen ordentligt under realistiska former samt en chans att lära känna varandra. Det var mycket nyttigt.
STCC-säsongen gav en andraplats i mästerskap för Jan "Flash" Nilssons del och en tredjeplats för Jens Edman. Ett steg i rätt riktning, tycker Murdzevski.
- 2000 slutade vi på tredje respektive sjätte plats, så visst gick det år rätt håll. Under 2000 tvingades vi bryta fem race på grund av att saker på bilen gick sönder, till i år hade teamets mekaniker jobbat med bilen och alla förbättringar lyckades. Vi bröt inte något race på grund av brustna bärarmar eller liknande.
- Tyvärr genomfördes sju av racen under säsongen under blöta förhållanden. Säsongen 2000 hade vi endast ett kval i blött. Detta var givetvis inte till vår fördel. En av säsongens höjdare var när vi lyckades kvala snabbast och även vinna på Gelleråsen, en bana som egentligen inte passar våra bilar och som vi brukar ha svårt på. Summerar man säsongen kan säga att vi i alla fall är svenska mästare för framhjulsdrivna bilar, säger Murdzevski med ett skratt.

Flash" Nilssons sammanfattnr STCC-säsongen 2001
För oss i Flash Engineering slutade med andra- och tredjeplats i förarmästerskapet och en andraplats i märkesmästerskapet. Jan "Flash" Nilsson avancerade i regnet på Mantorp Park till andra plats totalt, Jens Edman blev trea. Vann gjorde italienaren Roberto Colciago i Audi.
Resultatet är vi förstås nöjda med, fast det hade förstås varit ännu roligare om vi vunnit. Chansen till totalsegern försvann egentligen när det började regna strax innan första start på Mantorp Park, då fick Colciago i den fyrhjulsdrivna Audin den extra lilla hjälpen som gjorde att han kunde känna sig säkrare på utgången.
Här följer Jan "Flash" Nilssons sammanfattning av säsongen:
"Säsongen är slut. Det räckte till en andraplats, en placering som jag så här dagarna efter finalen känner mig ganska stolt över. Bland dem som hade förutsättningar, alltså tvåhjulsdrivet, var jag den som tog flest poäng. Det räckte till att bli tvåa i mästerskapet.
I börjar av säsongen var jag snabb, men hade vissa problem med koncentrationen. Inte blev det lättare av att jag hamnade efter poängmässigt. Ett tag tror jag att jag var nere på åttondeplats i mästerskapet. Men ju längre säsongen gått desto bättre har det blivit.
Jag tycker jag har gjort ett bra jobb. Jag har varit lojal mot Volvo och mot Jens. In i det sista backade jag upp Jens och gjorde vad jag kunde för att han skulle bli svensk mästare. Tyvärr gick det inte.
Finalhelgen på Mantorp Park blev ganska chansartad. Kvalet avgjordes i upptorkande väder och strax innan första start började det regna. Min uppgift gick i första racet och halva andra ut på att backa upp Jens. I första tävlingen var det ordentligt gult i backspegeln, det såg ut som vilt varvande bin som jag skulle försöka stoppa.
I andra tävlingen kunde vi inte få stopp på Colciagos framfart. När regnet kom var det precis vad han behövde för att kunna känna sig säker på att ta hem det hela. Dock vill jag poängtera att hans bil inte kör sig själv. Roberto är en bra chaufför som sitter i en fyrhjulsdriven bil och det är bara att gratulera honom till mästerskapet. Han har livat upp serien både på det ena och andra sättet. Jag hoppas att jag får fortsätta tävla mot honom i STCC och gärna även ute i Europa.
Colciago påpekade på presskonferensen efter finalen att han gärna vill komma tillbaka och tävla i Sverige igen. Detta eftersom han ser STCC som det mest professionella Super Touringmästerskapet i dagsläget. Att det inte bara är att komma hit och vinna visade sig den här finalhelgen liksom ifjol. Då var det killar som Christian Abt, David Leslie och Kelvin Burt som gästade oss. I år var Rickard Rydell här. Att vi svenska killar kör ifrån dessa förare är ett bevis på att vi har bra förare här i Sverige och att STCC är ett starkt mästerskap.
Avslutningsvis vill jag bara säga att det lär bli en lång vinter. Jag ser redan nu fram emot STCC-premiären 2002."

Säsongsavslutning med dubbla andraplatser för "Flash"
Jan "Flash" Nilsson slutade på andra plats i årets STCC. Stallkamraten Jens Edman slutade på den tredje. Volvos duo gjorde sitt yttersta för att utmana Roberto Colciago i Audi i dagens STCC-final på Mantorp Park. Det blev dock italienaren som till slut drog det längsta strået.
- Det har varit ett fantastiskt tufft år med mycket bra racing och en hel del känslor. Visst var det synd att vi inte kunde ta mästerskapet, men så är det ibland, säger "Flash".
Utgångsläget inför finalen var att Edman skulle försöka ta in 13 poäng på Colciago. I söndagens första tävling slutade Edman tvåa, "Flash" trea och Colciago fyra.
Förutsättningarna inför den andra tävlingen var att Edman behövde en seger samtidigt som italienaren skulle bli trea för att mästerskapet skulle hamna hos Edman.
Det gick dock inte. Colciago vann tävlingen efter att ha fått till en kanonstart i blötan på Mantorp Park. Edman fick en placering långt ner i fältet efter en incident med Carl Rosenblad.
Jan "Flash" Nilsson blev den som i stället tog upp jakten på Colciago. "Flash" fick dock nöja sig med en andraplats i tävlingen, en placering som också förde upp honom på andra plats i mästerskapet. Andraplatsen är Nilssons bästa sedan 1998 då han också slutade tvåa i mästerskapet.
- Det är förstås bara till att gratulera Audi. Dom har gjort ett väl utfört jobb under säsongen och jag ser redan fram att ta mig an dom nästa säsong, säger "Flash".
Nilsson känner sig relativt nöjd med säsongen.
- Vi har haft väldigt få problem. Det är väl bara i kvalet på Karlskoga som vi haft problem med bilen då motorn krånglade.
"Flash" genomgick en större operation i magen i vintras. Han säger själv att det varit tufft att komma tillbaka.
- Det har många gånger varit jobbigt, både fysiskt och koncentrationsmässigt. Men jag fortsätter att jobba på det.
STCC-veteranen har redan nu en ny säsong i sikte.
- Det finns så mycket engagemang i STCC idag, från publik, media och alla inblandade. Det är klart jag ser fram emot nästa säsong.
"Flash" fick med sig dubbla pallplatser från finalen, Jens Edman en. Det blev en fjärde för Volvos del genom Rickard Rydell som blev trea i andra tävlingen. Rickard gjorde sitt första gästspel i Sverige sedan 1988 med huvuduppgift att backa upp Nilsson och Edman. Men han kunde även köra till sig en pallplats.
Resultat, första tävlingen: 1) Carl Rosenblad, Nissan, 18.40,692, 2) Jens Edman, Volvo S40, +2,706 sekund, 3) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, +3,185, 4) Roberto Colciago, Audi, +3,206, 5) Tommy Kristoffersson, Audi, +3,809, 6) Tobias Johansson, Audi, +8,743, 7) Pontus Mörth, Opel, +13,021, 8) Magnus Krokström, Audi, +13,122, 9) Mattias Andersson, Vauxhall, +15,256, 10) Anders Hammer, Audi, +17,375,É16) Rickard Rydell, Volvo S40, +51,491.
Andra tävlingen: 1) Roberto Colciago, Audi, 24.29,979, 2) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, +3,147, 3) Rickard Rydell, Volvo S40, +5,353, 4) Tommy Kristoffersson, Audi, +6,436, 5) Mattias Andersson, Vauxhall, +11,498, 6) Niklas Lovén, Vauxhall, +12,733, 7) Pontus Mörth, Opel,+15,987, 8) Magnus Krokström, Audi, +16,817, 9) Tobias Johansson, Audi, +16,915, 10) Hubert Bergh,Honda, +28,530,É16) Jens Edman, Volvo S40, +43,945.
Mästerskapet, totalt: 1) Roberto Colciago, 192 poäng, 2) Jan Flash Nilsson, 157, 3) Jens Edman, 154, 4) Tommy Kristoffersson, 151, 5) Carl Rosenblad, Nissan, 139.

Solen sken på Jens Edman
Jens Edman kom till Mantorp Park i 13 poäng underläge mot ledande Roberto Colciago. Efter dagens kval är avståndet nere i tolv poäng. Jens Edman var nämligen snabbast i dagens kval och står i pole position i morgondagens första tävling i STCC-finalen samtidigt som Colciago var tia i kvalet.
- Solen sken på mig i dag. Det var mycket spänning i kvalet. Skönt att det slutade bra, säger en mycket glad Jens.
Edman var nästan två tiondelar snabbare än tvåan Carl Rosenblad. Trea i kvalet slutade stallkamraten Jan Flash Nilsson. Kvalet genomfördes i upptorkande väder och tiderna blev undan för undan allt snabbare.
Edman slog till med sin bästa tid på sitt sista varv då han noterades för tiden 1.19,273, vilket var nästan två tiondelar bättre än Rosenblads tid.
- Ska man klippa till är det lika bra att göra det rejält, skojar Jens.
Utgångsläget inför söndagens final är bra, men fortfarande har han tolv poäng att ta in på ledaren Colciago. Noterbart är dock att två år i rad har den som varit i ledning inför finalen misslyckats att vinna hela mästerskapet.
Jens minns dock fjolårets STCC-final med välbehag. Då vann han båda tävlingarna. Nu har han på nytt skaffat sig en bra läge med stallkamraten Jan "Flash" Nilsson i rygg i första tävlingen.
- Skönt med en stallkamrat precis bakom. Vi ska göra vårt bästa för att få till en riktigt bra start, säger Jens.
"Flash" hade själv siktat på pole position, men var förstås nöjd att stallkamraten var snabbast nu när han själv inte var det.
- För teamet var resultatet jättebra. Det vore väldigt kul om vi båda kunde avancera och bli etta och trea i mästerskapet, säger "Flash".
Rickard Rydell gör som bekant ett inhopp i Volvo denna helg. Dagens kval slutade med en elfteplats för Rydells del.
- Jag har fått för få varv i torrt väglag för att hinna ställa in bilen. Vi måste göra förändringar på den. Det positiva är att vi vet vad vi ska göra så jag har förhoppningen att köra snabbare i morgon, säger Rydell.
Rydell hade tredje tid under träningen då det regnade, men i kvalet när det torkade upp halkade han efter.
- Det var samma problem när jag körde bilen i England. När den fungerade i blött fungerade den inte i torrt och tvärt om. Men som sagt, jag vet vad vi ska förändra, säger Rydell.
Tiderna i kvalet: 1) Jens Edman, Volvo S40, 1.19,273, 2) Carl Rosenblad, Nissan, 1.19,459, 3) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, 1.19,714, 4) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.19,831, 5) Pontus Mörth, Opel, 1.19,859, 6) Mattias Andersson, Vauxhall, 1.19,866, 7) Tomas Nyström, Nissan, 1.19,889, 8) Tobias Johansson, Audi, 1.20,308, 9) Niklas Karlsson, Alfa Romeo, 1.20,330, 10) Roberto Colciago, Audi, 1.20,388, 11) Rickard Rydell, Volvo S40, 1.20,490,É13) Jan Lindblom, Volvo S40, 1.20,967.

"Flash" tror på fler överraskningar
Roberto Colciago i Audi leder inför finalen. Jens Edman i Volvo skuggar. Chans att ta mästerskapet har även Tommy Kristoffersson i Audi, Carl Rosenblad i Nissan och Jan "Flash" Nilsson i Volvo.
- Varje heat av de 18 som hittills körts i årets STCC har bjudit på någon slags överraskning. Jag tror helgens finaler fortsätter i samma stil, säger "Flash".
Colciago toppar mästerskapstabellen på 154 poäng, Edman skuggar på 141. Sen kommer Kristoffersson med 129 samt Rosenblad och Nilsson med 123 var.
- Jag kör för att vinna mästerskapet. Den enda jag inte kan avgöra mot av egen kraft är Colciago. Det krävs att han misslyckas i andra heatet samt att jag är före honom i första tävlingen, fortsätter "Flash".
Som vanligt står det många poäng på spel när det drar ihop sig till final. Skulle samma förare stå i pole position samt vinna båda tävlingarna skulle detta ge denne 47 poäng i helgen. Detta eftersom dubbla poäng delas ut i sista racet.
- Tittar man historiskt på finalen så är den racing som produceras då hårdare än någonsin.
Det har den som varit i ledning inför finalen tvingats erfara två år i rad. 1999 ledde Tommy Rustad inför finalen, han fick se sig passerad av Mattias Ekström och Fredrik Ekblom. Ifjol var det Rustads tur att passera Ekblom.
- Vår förhoppning är förstås att historien ska upprepa sig.
Volvostallet har inför finalen fått förstärkning i form av Rickard Rydell.
- Men det är överdrivet att kalla honom "hjälpryttare". Rickard kommer att köra så mycket han orkar, åtminstone i 28 av helgens 32 varv.
Skulle han mot slutet av racen vara i en situation där han kan hjälpa mig eller Jens kommer han att göra det, men det går inte att köra i STCC med inställningen att du ska backa upp någon. Det gäller att köra om så många som möjligt så snabbt som möjligt, annars blir du själv omkörd eller påkörd. "Flash" har kört i STCC sedan starten 1996. När han tittar tillbaka på årets säsong ser han den som den tuffaste.
- Det här har varit det tuffaste mästerskapet som någonsin avgjorts i svensk motorsport. Vi har åtta olika vinnare så här långt och jag skulle inte tro att Mattias Andersson har givit upp tanken på en seger än, säger "Flash".
Det har förstås inte Nilsson gjort heller. Varken delsegern eller totalsegern.

Händelserikt för "Flash" på Knutstorp
En uppkörning från sista plats till fjärde. Ett brutet lopp när däcket exploderade. Samt en andra plats i Race of Champions, premiärloppet för Volvos nya tävlingsbil S60:n. Det blev en händelserik helg för Jan "Flash" Nilsson på Ring Knutstorp.
- Det var kul att få köra om en hel del bilar i det andra racet och S60-loppet var även det skoj, säger "Flash".
Det började inte så roligt för "Flash" I dagens första STCC-tävling blev han påkörd av Tommy Kristoffersson. Följden blev att bakskärmen skar in i däcket och efter ett par varv exploderade däcket.
Inte heller det andra racet startade speciellt bra för Nilssons del. Den första starten flaggades av efter ett par varv sedan Jens Edman kört av banan. Nilsson dömdes för en påkörning av Niklas Lovén att starta sist i den andra starten. En utmaning som "Flash" stod upp till.
På ett regnigt Ring Knutstorp körde "Flash" upp sig från sista till fjärde plats och på nytt bevisade han att han är en riktigt bra förare i regn. Det var bara tre fyrhjulsdrivna Audibilar som lyckades hålla undan för Nilsson.
- Det var vattenplaning i stort sett hela tiden och jag såg nästan ingenting. Men det var skoj och extra roligt är det förstås att få köra om många bilar, säger Jan.
Nilsson arbetade sig undan för undan upp i fältet. Ett par gulflaggssituationer gjorde att fältet packades ihop, något som Nilsson tog vara på vid varje tillfälle.
- Det var bara den sista gulflaggen jag inte riktigt gillade. Jag fick aldrig chansen att sätta in en attack på Tobias Johansson efter det. Det var för få varv kvar.
Direkt efter den andra STCC-tävlingen bytte Nilsson till nästa Volvo, S60:n. Nilsson gjorde upp med bland annat Rickard Rydell och Alain Menu i Race of Champions.
- Det var svårt att gå direkt från en STCC-bil till en standardbil med ABS-bromsar. Därför tog jag det medvetet lugnt i början, säger "Flash".
Han startade tvåa, men fick se sig passerad av Menu i starten. Undan för undan ökade Nilsson farten och när han hade passerat Menu satte "Flash" in jakten på Rydell. På det sista varvet satte "Flash" in en ordentlig attack på Rydell och var upp jämsides med honom.
- Jag förstod att han skulle dyka på insidan om mig. Men jag hade ingen backspegel på högersidan så jag vågade inte gå in och stänga honom. Det hade kunnat kosta både honom och mig placeringar.
Nu blev det Rydell som tog hem racet följd av Nilsson och med Colciago på tredje plats.
För stallkamraten Jens Edman slutade helgen med en tredjeplats i den första STCC-tävlingen. I den andra tävlingen körde Edman av banan sedan han drabbats av vattenplaning och snurrat.
I mästerskapet leder nu italienaren Roberto Colciago med 154 poäng följd av Jens Edman på 141. Jan "Flash" Nilsson avancerade till fjärde plats. Han har nu 123 poäng.


Nöjda Volvoförare efter kvalet
Jens Edman startar i första startled i söndagens första STCC-tävling på Ring Knutstorp. Jan "Flash" Nilsson i det fjärde ledet efter att ha blivit sjua i dagens kval. Båda Volvoförarna var mycket nöjda efteråt.
- Hade något sagt åt mig innan kvalet att jag skulle bli tvåa så hade jag bara skrattat. Jag hade som målsättning att försöka ta fjärdeplatsen, säger Jens Edman.
Detta sagt med tanke på den Audidominans som rådde när STCC kördes på Knutstorp i juli. Men denna dominans var inte lika stor denna gång. Och det var bara sekunder kvar av kvalet när Edman fick se sig passerad av Tobias Johansson med fem hundradelar.
- En poäng rök där. Den kan visa sig ha varit värdefull. Men det är inte mycket att göra åt. Nu står jag alla fall i första startled och det ska jag försöka förvalta, fortsätter Jens.
Jan "Flash" Nilsson har 40 kilo i vikttillägg i bilen efter segern på Gelleråsen för två veckor sedan. Detta var förstås till nackdel i dagens kval.
Nu blev det sjunde tid för Nilsson, vilket ger honom en plats i fjärde startled i söndagens första tävling.
- Jag är grymt nöjd med bilen, den fungerat mycket bra. Jag är 40 hundradelar från pole position med 40 kilo i bilen, det är okey. Det enda jag är missnöjd med är placeringen, säger "Flash".
Nilsson deltar även i Race of Champions i helgen, tävlingen där Volvo presenterar sin nya S60 som det ska börja tävlas med i Sverige i vår.
"Flash" kvalade in som tvåa efter Rickard Rydell, slagen med 96 tusendelar.
- Fokuseringen ligger helt och hållet på STCC. Det andra racet kör jag mest för skoj skull. Men det var roligt att få testa S60:n även om det var svårt att ställa om från en STCC-bil till S60:n, säger "Flash".

Race of Champions avslutar tävlingshelgen för Nilssons del i morgon eftermiddag.
Tiderna, STCC-kvalet: 1) Tobias Johansson, Audi, 1.00,834, 2) Jens Edman, Volvo S40, 1.00,886, 3) Roberto Colciago, Audi, 1.01,004, 4) Tomas Nyström, Nissan, 1.01,149, 5) Carl Rosenblad, Nissan, 1.01,224, 6) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.01,259, 7) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, 1.01,271, 8) Pontus Mörth, Opel, 1.01,413, 9) Mattias Andersson, Vauxhall, 1.01,499, 10) Niklas Karlsson, Alfa Romeo, 1.01,517, É16) Jan Lindblom, Volvo S40, 1.02,180.

Dubbla jobb väntar "Flash" i helgen
Dubbelarbete. Det är vad som väntar Jan "Flash" Nilsson i helgen på Ring Knutstorp i Skåne. Förutom tävlingar i STCC ska "Flash" köra Race of Champions, där Volvos nya tävlingsbil S60:n presenteras för den stora publiken.
- Jag får väl dubbelt så mycket betalt, hoppas jag, skämtar "Flash".
Skämt åsido, helgen som väntar är mycket viktig för "Flash" och Volvoteamet. Inför helgens tävlingar toppar stallkamraten Jens Edman mästerskapet på 131 poäng, "Flash" är femma 16 poäng efter ledaren.
- Sämst läge kanske kan vara det bästa. Jag har ingenting att förlora och när de andra kanske håller igen lite kommer jag att köra som en furie ute på banan, lovar Nilsson.
Han har två SM-tecken sedan tidigare. Nu är jakten i gång efter ett tredje.
- Inget är kört förrän den andra tävlingen på Mantorp flaggas av om drygt två veckor.
Utgångsläget är dock inte det bästa för Nilsson. I juli när STCC gästade Knutstorp första gången så dominerade Audi stort. Dessutom har Volvoföraren 40 kilos placeringsvikt i bilen den här gången efter segern på Gelleråsen senast.
- Det är klart att jobbet försvåras av att jag har mest placeringsvikt, men det är ingenting man tänker på när man sätter sig bakom ratten. Dessutom har vi fått till min bil på långsamma banor, det visade inte minst på Gelleråsen senast, säger Nilsson.
Värsta motståndet tror sig "Flash" förstås att Audi kommer att bjuda.
- Det är ingen svår gissning att tro att de blir starka. Men jag visade väl på Gelleråsen att de inte är oslagbara om man gör ett perfekt lopp plus får till inställningarna perfekt.
Jan har alltså inte enbart STCC att tänka på i helgen. Söndagen avslutas med att han ska köra Volvos nya tävlingsbil, S60:n, som ska rulla på de svenska tävlingsbanorna från och med nästa år. I loppet Race of Champions ställs han mot bland annat de före detta BTCC-förarna Rickard Rydell, Alain Menu, Peter Kox och John Cleland.
- Fokuseringen ligger på STCC i första hand, men visst ska det bli spännande att prova Volvos nästa entypsbil i ett race som detta. Och när jag väl sitter bakom ratten så gör jag i vanlig ordning allt för att vinna.

"Flash" en vinnare på hemmaplan
Jan "Flash" Nilsson är tillbaka högst upp på prispallen. Volvoföraren tog hem dagens andra tävling på Gelleråsen utanför Karlskoga. I det första racet körde han upp sig från tolfte till fjärde plats.
- Det känns som en av mina roligaste segrar någonsin. Att få vinna inför hemmapublik någon gång är speciellt, säger en mycket glad "Flash".
Nilsson har haft svårt att nå framgång på Gelleråsen. Och det så inte vidare bra ut efter gårdagens kval då bilen krånglade.
- Men i första racet kände jag att bilen ändå fungerade och då tänkte jag att det här kanske kunde bli min dag ändå.
Och visst blev det så. Segerreceptet för Nilssons del var enkelt. Han startade från ruta två bredvid italienske Audiföraren Roberto Colciago. Flash var snabbare än honom på start- och målrakan och var först redan i första sväng, en position han aldrig släppte.
Många väntade sedan på att "Flash" skulle få problem med däcken i slutet av racet och att italienaren skulle närma sig "Flash" &endash; men så blev det inte. Fem varv från mål ökade Nilsson farten igen och segern var aldrig hotad.
- Jag hade bestämt mig för att göra mitt eget lopp. Och jag disponerade det perfekt. Fem varv från mål bestämde jag mig för att pusha så mycket jag orkade. Det höll och det är jag mycket glad över, säger "Flash" och kramar om sonen Linus, 10 månader, som nu fick se pappa vinna för första gången.
I mästerskapstabellen behåller "Flash" sin femteplats, men avståndet upp till ledande stallkamraten Jens Edman är nu bara 16 poäng. Edman körde till sig en tredjeplats i första tävlingen och en sjätte i den andra.
- Det kändes väldigt viktigt att ta poäng i båda tävlingarna idag. Mästerskapet är riktigt jämnt och det är viktigare att ta sig i mål än att chansa på att köra upp sig en placering. Det här kommer inte att avgöras förrän i sista tävlingen, säger Edman.
Två deltävlingar återstår. Om två veckor drar STCC-cirkusen vidare till Ring Knutstorp i Skåne. Finalen avgörs 15-16 september på Mantorp Park.
- Nu känns det som om jag är med på allvar igen i mästerskapet. Eftersom det är dubbla poäng i sista tävlingen så har jag fortfarande chansen &endash; och jag tänker göra allt för att ta den, säger "Flash".

Jens Edman i pole position
I våras var Jens Edman snabbt i kvalet på Gelleråsen inför STCC-tävlingarna där. Idag bjöd Edman på en favorit i repris. Han var dryga tre tiondelar snabbare än Tommy Kristoffersson i Audi och startar i pole position i söndagens första tävling.
- Skönt att det gick bra idag. Jag förväntar mig ett mycket tufft race i morgon, men jag ska förstås göra mitt bästa för att vara så långt fram som möjligt, säger Jens.
Jens tog i och med dagens pole position in en poäng på ledande Carl Rosenblad i mästerskapet. Avståndet mellan de båda är nu bara en poäng.
- Varje poäng börjar bli riktigt viktig. Det vet jag inför racet också, det kan vara bättre att ta en andraplats i stället för att chansa på att bli etta, fortsätter Edman.
Han är omgiven av förare som rattar Audi i morgondagens första tävling. Tommy Kristoffersson kvalade in som tvåa, Tobias Johansson som trea och Roberto Colciago som fyra.
- Jag får försöka skaffa mig en lucka så snabbt som möjligt för att sen slå av lite på takten och försöka spara däcken så mycket som möjligt. Gelleråsen är en bana som sliter däck så jag får köra förståndigt, fortsätter Edman.
Edman var snabbast i kvalet även i våras när STCC kördes i Karlskoga. Dagens kvaltid var tre tiondelar långsammare än den han hade i våras, men det är inget som oroar.
- Faktum är att bilen känns bättre nu än då vi var här tidigare. Skillnaden var att banan var halare idag och att det under kvalet spilldes en del olja på den, säger Jens.
För Jan "Flash" Nilsson blev kvalet en mindre mardröm. Jans bil gick perfekt under dagens båda träningspass, men när det var dags för kval gick den inte alls.
- Jag åkte ut på banan och kände direkt att något var fel.
Han fick stå i depå under större delen av kvalet. Mekanikerna slet hårt och hittade ett elfel. Med sex minuter kvar av kvalet kom Nilsson ut på banan, men då var trafiken tät och banan oljig.
- Jag fick aldrig fritt under ett helt varv, tyvärr. Det här är förstås inte alls roligt, säger "Flash" som fick tolfte kvaltid.
- Just nu undrar jag bara vad som ska hända härnäst, kanske får jag en meteorit i skallenÉ
Kvaltiderna: 1) Jens Edman, Volvo S40, 1.06,365, 2) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.06,681, 3) Tobias Johansson, Audi, 1.06,879, 4) Roberto Colciago, Audi, 1.06,940, 5) Carl Rosenblad, Nissan, 1.06,960, 6) Tomas Nyström, Nissan, 1.07,188, 7) Mattias Andersson, Vauxhall, 1.07,232, 8) Pontus Mörth, Opel, 1.07,240, 9) Lennart Pehrson, Audi, 1.07,272, 10) Niklas Karlsson, Alfa Romeo, 1.07,370, É12) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, 1.07,959, É14) Jan Lindblom, Volvo S40, 1.07,959.

"Flash" i pole position i Mo i Rana
Regnet strilade ner från himlen - Jan "Flash" Nilsson sken som solen. Nilsson var snabbast i kvalet inför STCC-tävlingarna i Mo i Rana i morgon, söndag. I regnet körde han ifrån alla konkurrenter klart. Han hade de tre snabbaste tiderna och var till slut över fyra tiondelar snabbare än tvåan Niklas Lovén i Vauxhall.
- Jag är nog modigare än de andra när det handlar om att köra i regn. Jag har som vanligt respekt för bilen och de situationer som kan uppstå. Men jag har ingen respekt för underlaget, förklarar "Flash" varför han är så snabb när det regnar.
Han har visat det tidigare i STCC-sammanhang och gjorde det alltså igen under lördagen. När det regnar är det "Flash" som är nummer ett.
- När jag var mellan åtta och 13 år körde jag mycket på is med gammalt skrot. Jag tror jag grundlade en hel del av snabbheten då, säger Jan.
Regnet strilade ner över banan i Mo i Rana under hela lördagen. Jan "Flash" Nilsson gick runt och blev bara mer och mer laddad.
Flera minuter innan det var dags att rulla ut på banan för kvalet stod Nilsson parkerad längst fram i pit lane. Lampan hade knappt hunnit slå över från rött till grönt innan Nilsson stod på gasen. Redan på det fjärde kvalvarvet satte han dagens bästa tid.
- Jag ville sätta ett snabbt varv så snabbt som möjligt. Sen hade jag full kontroll på allt som hände på banan.
Länge var Nilssons bästa tid, 1.35,320, ungefär en sekund bättre än vad näst bästa förare hade presterat. På slutet kunde dock Niklas Lovén i en Vauxhall krympa avståndet till 45 hundradelar.
Utgångsläget är förstås det bästa tänkbara för Nilsson del inför söndagens tävlingar.
- Jag siktar förstås på att vinna första tävlingen och hoppas jag på en pallplats i den andra. Men visst, det får gärna bli två segrar, säger "Flash".
För stallkamraten i Volvo Jens Edman blev det en fjärdeplats i kvalet. Ett tag låg Edman tvåa efter Nilsson, men fick se sig passerad av Vauxhalls duo Lovén och Mattias Andersson.
- Jag hade förstås gärna sett att jag behållit andraplatsen. Jag tror det torkade upp lite i slutet av passet och att det gick lite snabbare då. Det var precis på slutet som Vauxhalls killar gick förbi mig. Men jag ser förstås ett pallplacering som fult möjlig i morgon, säger Jens.
Tider från kvalet: 1) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, 1.35,320, 2) Niklas Lovén, Vauxhall, 1.35,770, 3) Mattias Andersson, Vauxhall, 1.35,967, 4) Jens Edman, Volvo S40, 1.36,179, 5) Carl Rosenblad, Nissan, 1.36,536, 6) Tobias Johansson, Audi, 1.36,679, 7) Roberto Colciago, Audi, 1.36,805, 8) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.36,848, 9) Jan Lindblom, Volvo S40, 1.36,897, 10) Tomas Nyström, Nissan, 1.37,170.

Laddad "Flash" jagar nya segrar
- Vi är inte här bara för att bli etta och tvåa i båda heaten. Vi måste bli etta och tvåa i båda heaten för att ha chans att vinna mästerskapet.
Det säger Jan "Flash" Nilsson inför helgens STCC-tävlingar i norska Mo i Rana.
Stallkamraten i Volvo Jens Edman toppar mästerskapstabellen med 100 poäng när fyra deltävlingar återstår av årets säsong. Nilsson ligger femma med 85 poäng.
- Som det känns nu är det Audi vi tävlar mot. De "snodde" poäng av oss på Falkenberg när det började regna. Den här helgen får vi inte släppa några gratispoäng, fortsätter "Flash".
Den 3 753 meter långa och snabba banan ska gynna Volvos duo. Både Edman och Nilsson trivs mycket bra i Norge.
- Det här är en underbar bana att köra. Jag har mycket, mycket roligt därute, säger Nilsson.
Det har diskuterats en hel del om man ska fortsätta köra STCC-tävlingen i Norge eller inte. "Flash" är för att tävla i Norge.
- Jag ser det inte som en tävling i Norge, mer som en Norrlandstävling. Jag vet att det reser hit många från norra Sverige för att heja på oss. Helt klart vill vi att publiken häruppe ska kunna se oss tävla även i fortsättningen.
Fredagen ägnades åt tester på banan. Edman klockades för den näst bästa tiden, Nilsson hade tredje tid. Snabbast för dagen var Carl Rosenblad i sin Nissan.
- Vi har haft en bra dag och vi tror att vi har fått till bra inställningar för bilen. Både Jens och jag är riktigt laddade, nu ska det bli köra av, lovar "Flash".
Tiderna från testdagen: 1) Carl Rosenblad, Nissan, 1.27,398, 2) Jens Edman, Volvo S40, 1.27,760, 3) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, 1.28,197, 4) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.28,426, 5) Mattias Andersson, Vauxhall, 1.28,554, 6) Niklas Lovén, Vauxhall, 1.28,905É, 12) Jan Lindblom, Volvo S40, 1.30,624.

Edman utökade mästerskapsledningen i STCC
Jens Edman utökade ledningen från tre till åtta poäng under söndagen när STCC-tävlingarna avgjordes på Ring Knutstorp i Skåne. Med en tredje och en fjärdeplats såg han till att ta sig upp på 100 poäng jämnt i mästerskapet, åtta fler än nya tvåan Tommy Kristoffersson i Audi.
- Jag koncentrerade mig på att ta så många poäng som möjligt och hålla mig undan eventuella närkamper. Allt för att skaffa mig ett så bra utgångsläge som möjligt inför fortsättningen, säger Jens.
Tävlingen i Skåne var säsongens sjätte. Fyra återstår innan mästerskapstiteln ska fördelas. Fem förare finns inom 15 poängs marginal där stallkamraten Jan "Flash" Nilsson återfinns som femma. Nilsson körde in som femma respektive sexa i dagens tävlingar.
Utmärkande för dagens Volvoinsats var starterna. I båda tävlingarna körde såväl Edman som Nilsson upp sig redan på startvarvet.
I det långa loppet kunde man dock inte hålla emot mot Audiförarnas fyrhjulsdrift.
- Bara i hårnålen går Audin en halvsekund snabbare än vad vår bil gör. Dessutom slits våra däck betydligt mer än vad de gör på de fyrhjulsdrivna bilarna. Under de tio inledande varven hängde vi med hyfsat, men på de tio sista hade jag fullt upp att hålla bilen på banan. Då går det inte att försöka stänga förare längre, säger Jens.
Edman som numera bor i Kristianstad hade ett fint publikstöd på Ring Knutstorp och han bjöd på hård kamp för att ge publiken vad det kommit för att titta på.
- Jag blev bästa tvåhjulsdrivna bil i båda tävlingarna och det är jag nöjd med. Självklart var det också kul att det blev en pallplats.
Stallkamraten Jan "Flash" Nilsson plockade två placeringar i starten i båda tävlingarna.
- Starterna fungerade perfekt. Tyvärr hade jag lite otur i den andra tävlingen som gjorde att jag tappade ett par placeringar, säger "Flash".
Nilsson var på jakt efter Carl Rosenblads tredjeplats i det andra racet.
- Jag skulle försöka hänga på Calle ut på rakan, men jag såg inte riktigt banmarkeringen utan körde tyvärr på den och tappade fart.
Istället kunde Pontus Mörth sätta in en attack och ta sig förbi och när det blev en närkontakt mellan förarna passade även Tommy Kristoffersson på att smita förbi "Flash" som för någon tiondel var ute i gruset.
- Sen gjorde jag allt för att hitta en lucka och ta mig förbi Mörth. Jag var uppe jämsides med honom tre gånger, men hittade inte en riktigt bra omkörningsmöjlighet. Men jag försökte ända in på mållinjen vill jag lova, säger Nilsson.
Resultat, första tävlingen: 1) Roberto Colciago, Audi, 24.25,378, 2) Tommy Kristoffersson, Audi, +1,242, 3) Tobias Johansson, Audi, +6,263, 4) Jens Edman, Volvo S40, +9,221, 5) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, +9,812, 6) Hubert Bergh, Honda, +12,522, 7) Carl Rosenblad, Nissan, +14,609, 8) Magnus Krokström, Audi, +14,997, 9) Mattias Andersson, Vauxhall, +15,654, 10) Pontus Mörth, Opel, +18,460.
Andra tävlingen: 1) Roberto Colciago, Audi, 20.44,801, 2) Tommy Kristoffersson, Audi, +10,156, 3) Jens Edman, Volvo S40, +11,865, 4) Carl Rosenblad, Nissan, +12,655, 5) Pontus Mörth, Opel, +13,334, 6) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, +13,983, 7) Tobias Johansson, Audi, +14,275, 8) Magnus Krokström, Audi, +15,723, 9) Hubert Bergh, Honda, +18,893, 10) Tomas Nyström, Nissan, +20,639.

Edman fyra och "Flash" sexa i kvalet
Jan "Flash" Nilsson och Jens Edman i varsin Volvo S40 kunde inte rå på de fyrhjulsdrivna Audibilarna i lördagens kval inför söndagens STCC-tävlingar på Ring Knutstorp. Edman fick nöja sig med att bli snabbast av de tvåhjulsdrivna bilarna &endash; fyra totalt &endash; och stallkamraten Nilsson slutade sexa.
&endash; Tyvärr har vi inte så mycket att sätta emot på en bana med så många långsamma kurvor som den här på Knutstorp. Att vara snabbast av de tvåhjulsdrivna bilarna känns ändå skönt, säger Jens.
Den första halvan av slingan är snabb, där hänger de tvåhjulsdrivna bilarna med. Därefter kommer ett parti som består av en hårnål och flera långsamma kurvor. Det är där de fyrhjulsdrivna bilarna vinner tid.
&endash; I ett parti av banan är det så många kurvor så att det känns som om du håller på att slå knut på dig själv. Sen när du får hjulspinn i varenda acceleration är det klart att du tappar tid, förklarar Jens.
Jan "Flash" Nilsson har 30 kilos placeringsvikt i bilen efter framgångarna i Falkenberg för två veckor sedan, vikt som fått honom att ändra sin körstil lite.
&endash; Jag chansar lite för att kompensera vikten. Men när du kör på 101 procent istället för 99 är det lätt att göra ett misstag. Tyvärr blev det så, säger Jan.
När han var ute för att göra ett snabbt varv på nya däck missade han lite i en inbromsning.
&endash; Jag bromsade tre, fyra meter för sent och fick ta den långa vägen. Jag var ute och åkte lite i gruset en stund, berättar han.
Roberto Colciago i Audi var klart snabbast i kvalet och är storfavorit inför söndagens tävlingar.
&endash; Men vi har förstås inte givit upp och jag vet att det brukar kunna hända de mest konstiga saker i racing. Förhoppningsvis har vi marginalerna på vår sida, säger "Flash".
Preliminärt resultat, kvalet: 1) Roberto Colciago, Audi, 1.00,478, 2) Tobias Johansson, Audi, 1.00,986, 3) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.01,005, 4) Jens Edman, Volvo S40, 1.01,088, 5) Carl Rosenblad, Nissan, 1.01,122, 6) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, 1.01,132, 7) Tomas Nyström, Nissan, 1.01,608, 8) Hubert Bergh, Honda, 1.01,635, 9) Niklas Karlsson, Alfa Romeo, 1.01,690, 10) Tomas Engström, Chrysler, 1.01,755.

Volvo och Mobil i nytt samarbete
Volvo har som ambition att vinna årets STCC.
Det har Mobil Oil AB också.
Tillsammans siktar nu parterna på att nå framgång. I dagarna har de båda bolagen kommit överens om ett samarbetsavtal som i första hand sträcker sig säsongen ut, men där man redan pratar om ett nytt treårsavtal.
- Vi är mycket glada över att ha fått till det här avtalet, säger Alexander Murdzevski, motorsportchef för Volvo i Sverige.
Till skillnad från de flesta andra team i STCC har Volvo inte haft någon oljesponsor så här långt under säsongen.
- Vi har försökt hitta en partner som är intresserad av en långsiktig samarbetsform där alla Volvos motorsportgrenar kan involveras. Det känner vi att vi funnit nu, fortsätter Murdzevski.
Volvos återförsäljare och Mobil har ett nära samarbete. Nu fortsätter samarbetet ut på tävlingsbanan.
- Volvo är ett starkt varumärke och i förening med ett annat starkt varumärke &endash; Mobil 1 &endash; ska vi förhoppningsvis nå framgång. Det är naturligt för oss att synas ihop med Volvo på tävlingsbanan eftersom vi har ett tight samarbete med bolaget sedan tidigare, säger Stefan Österberg, försäljnings- och marknadschef på Mobil Oil AB.
Österberg påpekar att man har förhoppningar om att få se en av Volvos förare högst upp på prispallen när mästerskapet är avgjort i mitten i september.
- Vi är vana att vinna STCC. Det har vi gjort de tre senaste åren och vill gärna göra det igen, fortsätter Österberg.
Fredrik Edblom i BMW 1998, Mattias Ekström i Audi 1999 och Tommy Rustad i Nissan 2000 har samtliga varit uppbackade från oljebolaget som nu lägger sina resurser på Volvo.
Frågan är om Jan "Flash" Nilsson eller Jens Edman kan se till att trenden håller i sig för Volvoteamets nya samarbetspartner.

"Flash" optimist &endash; trots att han slår ur underläge
STCC rullar i helgen in på Ring Knutstorp i Skåne. En bana som ska passa den fyrhjulsdrivna Audin bäst av alla.
- Det borde vara teoretiskt omöjligt att slå Audin. Men det är tur att racen inte avgörs i teorin utan i praktiken, säger Jan "Flash" Nilsson med finurlig min.
För två veckor sedan i Falkenberg vann Nilsson ett race och blev tvåa i det andra. Efter framgången där är självförtroendet på topp igen. Nu törstar han efter nya framgångar.
- Jag tycker det ser bra ut inför söndagens tävlingar. Strategin är att ligga före Audibilarna i starten och sen hålla dem bakom mig. De lär säkert köra snabbare än vad jag och Jens gör, men det gäller att hålla dom bakom sig, fortsätter Janne.
Anledningen till att Audin gynnas av banan på Ring Knutstorp är att banan är långsam och kurvig. Förarna kommer ur flertalet kurvor på ettan eller tvåan växel.
- Vår framhjulsdrivna bil bromsar, styr och accelererar på framdäcken, det betyder att däcken jobbar hela tiden och blir slitna snabbare. Dessutom är det lätt att våra hjul spinner när vi drar på, det gör aldrig den fyrhjulsdrivna bilen, förklarar "Flash".
Volvoförararen är inte den negativa typen. Därför har han ändå planer på nya framgångar till helgen.
- Mekanikerna i teamet gör ett superjobb. Bilarna går som klockor även på långsamma banor i år. Jag är grymt förvånad över Volvons prestanda i år även på de kurviga banorna.
Under torsdagen testade teamen på Ring Knutstorp. Nilsson och hans mekaniker arbetade ungefär lika mycket under dagen.
- Bilen är egentligen byggt för de engelska banorna, nu modifierar vi den så att den ska passa även de svenska banorna.
Framgången i Falkenberg har sitt lilla pris. Nilsson kvalar och kör den första tävlingen i helgen med 30 kilos tilläggsvikt i bilen. Vilket känns som en extra utmaning.
- Jag brukar göra fort här på Knutstorp och jag hoppas det håller i sig.
Att döma av testresultatet behöver fansen till Nilsson inte vara speciellt oroliga. Nilsson noterades för dagens tredje bästa tid då han satte förmiddagens snabbaste varv på 1.00,964. Under eftermiddagen slogs den bara av Audibilarna med Roberto Colciago, 1.00,636, och Tommy Kristoffersson, 1.00,920. Jens Edman, Nilssons stallkamrat, följde med 1.01,197.
- Men det är helgen som räknas. Först och främst gäller det att göra en bra kval på lördag, sen att hålla så många som möjligt bakom sig på söndag, säger "Flash" Nilsson.

"Flash" är en vinnare
- igen
Jan "Flash" Nilsson är tillbaka där han helst av allt vill vara. Högst upp på prispallen.
Nilsson vann en STCC-tävling och slutade tvåa i den andra vid helgens tävlingar på Falkenbergsbanan.
- Oerhört skönt att få vinna igen. Det var ett tag sedan. Det kändes faktiskt lite nervöst på slutet, sägen en glad och lättad "Flash".
Segern var hans 21:a i STCC-sammanhang, den femte i Falkenberg. Men det var faktiskt så långt tillbaka som den 16 maj 1999 som han vann sin senaste tävling.
- I fjol ledde jag ett par race som jag tvingades bryta, men det glöms snabbt bort. Jag har fått höra att jag är slut och det är lätt att du till sist inte tror att du kan vinna, säger Nilsson.
Men det kan 40-åringen. Och i det andra racet vann ett år äldre Tommy Kristoffersson sin första seger i STCC någonsin.
- Efter premiären här på Falkenberg skrevs det om generationsskiftet. Man kan väl säga att det blev ett skifte nu igen, säger "Flash" med ett stort skratt.
Helgens tävlingar bjöd under söndagen på ett plötsligt väderomslag. Mitt under det första racet började det ösregna, vilket gjorde loppet avbröts under tio minuter.
"Flash" och stallkamraten i Volvo Jens Edman dominerade loppet såväl före som efter regnuppehållet.
- Det var förstås skönt att veta att Jens låg bakom mig. Det minskade riskerna för en tuff attack.
Edman gjorde förstås inget för att riskera Volvos dubbelseger.
I den andra tävlingen körde "Flash" i mål som trea, Edman som femma. Båda flyttades dock upp en placering sedan Carl Rosenblad blivit diskad på grund av att bilen varit för låg vid efterkontrollen.
- Nu känner jag att jag är med i striden på allvar igen. Jag tog flest poäng av samtliga förare och fick stiga upp på pallen två gånger. Det känns förstås mycket bra, säger Nilsson.
I mästerskapet är teamkamraten Edman tillbaka i topp med 82 poäng. Han följs av Rosenblad med 77 och Nilsson med 74 poäng.
Edman hade en helg med en del småstrul, men lämnade trots det Falkenbergsbanan som ledare av mästerskapet.
- I andra tävlingen gick vindrutetorkaren sönder under uppvärmningsvarvet så det var att köra som i dimma. Som tur var har jag kört här några gånger tidigare, det räddade mig, säger Jens.
Nilsson skrattade sedan han rockat loss på Falkenbergsbanan.
Och segern firar han med mer rock.
- Nu sticker jag till Stockholm för att se en av mina stora favoriter, U2. Efter den här helgen ska det bli extra roligt att se Bono och de andra bjuda på show, säger Nilsson.

STCC: Lång väntan med lyckligt slut för "Flash"
Jan "Flash" Nilsson står i pole position i söndagens första STCC-tävling på Falkenbergsbanan.
"Flash" var snabbast i dagens kval &endash; trots att han var den av förarna som spenderade minst tid på banan.
- Det här var svettigt. Men just nu känns det mycket bra, säger en glad "Flash".
När "Flash" kontrollmätte sin bil efter ett varv på kvalet klarade bilen precis gränsen. Teamet tog dock inga risker utan skulle justera höjden på splittern för att vara på den säkra sidan. Vid arbetet upptäcktes att splittern gått sönder vid ett fäste varför man var tvungna att reparera.
För teamets mekaniker blev det ett 20 minuter tufft arbete i den 30-gradiga värmen.
För Nilsson blev det en svettig väntan i bilen.
- Jag mätte temperaturen till 48 grader i bilen, så visst var det jobbigt. Men jag blev aldrig riktigt nervös. Jag visste att jag bara skulle få ett försök att sätta en bra tid istället för två, säger "Flash".
Samma sak hände i våras på Falkenberg. Då fick STCC:s mest rutinerade förare bara tre minuter på sig att sätta en bra tid. Den gången räckte det till en andraplats efter stallkamraten Jens Edman.
Den här gången blev ordningen den omvända.
När Nilsson kom ut på banan fyra minuter innan det halvtimmeslånga kvalet var över hade stallkamraten i Volvo den snabbaste tiden med 41,180 sekunder.
"Flash" inledde med 41,227 sekunder på sitt första snabbaste varv, en tid han lyckades putsa till 41.097 på det andra
- En oerhört skön känsla förstås. Jag har som målsättningen att vinna en av tävlingarna i helgen och stå på pallen i den andra. Nu har jag skaffat mig ett bra utgångsläge i alla fall, säger "Flash".
Som förare av en Volvo är han ett jagat byte. Det vet han &endash; och det är han van vid. Att vara den mest rutinerade och kända föraren i fältet gör förstås inte saken lättare.
- Det är något jag lärt mig att leva med. Det är en utmaning.
Ifjol fick inte Nilsson stå överst på pallen en enda gång. Två gånger - i Falkenberg och Mo i Rana - tvingades han bryta när han var i ledning.
- Jag skulle bli mycket glad om det är min tur den här gångenÉ, säger Nilsson.

Kvaltider:
1) Jan Flash Nilsson, Volvo S40, 41,097, 2) Jens Edman, Volvo S40, 41,180, 3) Carl Rosenblad, Nissan, 41,312, 4) Tommy Kristoffersson, Audi, 41,359, 5) Pontus Mörth, Opel, 41,362, 6) Mattias Andersson, Vauxhall, 41,503, 7) Tomas Nyström, Nissan, 41,585, 8) Niklas Lovén, Vauxhall, 41,618, 9) Jan Lindblom, Volvo S40, 41,734, 10) Niklas Karlsson, Alfa Romeo, 41,809.

Utgångsläget passar "Flash"
Semestern är slut. Nu börjar "andra halvlek" av årets STCC-säsong. I helgen avgörs Västkustloppet i Falkenberg och sen är det tävlingar varannan helg fram till finalen på Mantorp Park 15-16 september.
- Vi har skaffat oss ett bra slagläge, både jag och Jens, konstaterar Jan "Flash" Nilsson.
Efter tävlingen på Gelleråsen första helgen i juni pekade mungiporna nedåt på de inblandade i Volvoteamet. En vecka senare, efter tävlingarna på Jyllandsringen i Danmark, var det gladare miner igen.
Jens Edman slutade tvåa respektive trea i Danmark, "Flash" trea respektive fyra &endash; placeringar som gjorde att teamet nu är med i leken på allvar igen.
- Visst är det så. Och efter helgen hoppas jag att Jens är uppe i ledningen igen i mästerskapet och att jag är uppe bland de fyra bästa och har tagit in minst tio poäng på Calle, säger Nilsson.
Calle är förstås Carl Rosenblad, ledaren av STCC-mästerskapet. Rosenblad är fyra poäng för Jens Edman på andra plats, "Flash" är åtta men bara 20 poäng efter.
När Volvo-teamet kommer till Falkenberg sprider sig en känsla av att komma hem i teamet. Av tradition brukar Volvo göra bra resultat i Falkenberg och vårens STCC-premiär visade inget annat. Jens vann båda tävlingarna, "Flash" var på väg mot sin andra andraplats när han tvingades bryta den andra tävlingen bara några varv från mål.
- Mitt mål är förstås att vinna ett av heaten i helgen. Och sen hoppas jag förstås att jag inte behöver bryta det andraÉ, säger "Flash".
Nilsson har inte vunnit i STCC sedan 1999. Ifjol tvingades han bryta två gånger, på Falkenberg och i Mo i Rana, i ledningen.
- Om den som är mest segersugen får vinna i helgen är det inget snack om vem som vinner. Jag är oerhört segersugen, säger "Flash".
Det är nästan fyra veckor sedan den senaste STCC-tävlingen avgjordes. Men tro inte att Nilsson hållit sig borta från motorer.
- Under semestern har jag åkt båt, kört "cabben" och kört motorcykel.
Men visst har trebarnspappan Nilsson haft tid för döttrarna Kim och Frida samt nio månader unga sonen Linus också.

Tre pallplatser till Volvoteamet
Volvoteamet belönades med tre pallplaceringar vid STCC-tävlingarna på Jyllandsringen i Danmark under söndagen. Jens Edman tog två av dessa då han slutade tvåa i den första tävlingen och trea i den andra. Jan "Flash" Nilsson blev trea i tävling ett, fyra i andra.
- Jag tog mycket poäng i helgen och det känns mycket bra, säger Jens Edman.
Efter den mindre lyckade helgen på Gelleråsen var Volvoteamet i starkt poängbehov. Förhoppningarna vid avresan till Danmark var inte så stora, eftersom banan både är kort och krokig. Men teamet överraskade.
- Och banan var mycket trevligare än vad vi hade hoppats på. Den var bred och fin och det fanns flera spårval att ta, säger Jens.
Att teamet lyckades så bra är också ett tecken på att de förändringar teamet mekaniker gjort på bilen under vintern varit de rätta.
- Volvobilarna går riktigt bra nu, även på de lite långsammare banorna. Det känns bra inför tävlingarna på Knutstorp och när vi ska tillbaka till Gelleråsen, säger Jan "Flash" Nilsson.
Åt Roberto Colciago i en fyrhjulsdriven Audi fanns som väntat inget att göra. Colciago ledde den första tävlingen från start till mål, i den andra satt han i ledningen efter fem varv.
Jens Edman och Jan "Flash" Nilsson svarade för riktigt bra starter i båda tävlingarna. I den första avancerade "Flash" snabbt två placeringar upp till andra plats. När Jens kom i fatt honom på tredje varvet bestämde teamet att man skulle släppa förbi Jens.
- Vi hade förhoppningar att Jens skulle kunna ta upp jakten på Colciago eftersom hans däck fungerade bättre. Men det var tyvärr inget att göra åt italienaren, säger Christian Dahl, teamets koordinator.
Jens fick nämligen problem med växellådan. I första tävlingen ville inte tvåans växel fungera, i andra tävlingen ville fyrans växel hoppa ur sitt läge hela tiden.
- Det fanns ett gupp på banan och varje gång jag kom dit så hoppade växeln ur. Det gjorde att jag tappade kontakt med Mattias Andersson och kunde därför inte komma i riktig närkontakt med honom, berättar Jens.
Jan "Flash" Nilsson gjorde en kanonstart i den andra tävlingen och avancerade snabbt från åttonde startposition till fjärde.
- Men jag fick en smäll på vänster framdäck i en av kurvorna som gjorde att inställningen blev en annan. Jag fick ordentligt överstyrt. Istället för att försöka åka upp mig ännu mer gick jag in för att konservera mina däck och behålla min fjärdeplats, säger Nilsson.
"Flash" var nöjd med en tredje- och en fjärdeplats i STCC-premiären i Danmark. Nu väntar fyra veckors semester innan nästa tävling i Falkenberg första helgen i juli.
- Det här känns bra. Nu fick vi många poäng med oss och på Falkenberg brukar vi göra bra resultat. Det känns som om vi är med i leken på allvar igen, säger Jan "Flash" Nilsson.

Andra och tredje startled för Volvoförarna
Fyra - men bara två hundradelar från en andraplats &endash; och femma. Det blev facit för Volvos racingduo Jan "Flash" Nilsson och Jens Edman vid lördagens STCC-kval på Jyllandsringen i Danmark. Nilsson startar i andra startled i söndagens första tävling, Edman i det tredje.
- Vi gjorde flera förändringar på bilen och fick nästan till inställningarna till sist. Så med tanke på det är jag nöjd, säger "Flash".
Nilsson var inte alls nöjd med bilen under eftermiddagens träningspass, varför flera korrigeringar gjordes.
- Vi bytte fjädrar, gjorde stötdämparjusteringar, bytte krängare och ändrade höjden på bilen, fortsätter "Flash".
Justeringarna gjorde att bilen blev mycket bättre, dock inte helt perfekt.
- "Racingfönstret" där Volvon går riktigt bra är smalt och jag var precis utanför när jag satte min tid. Vi försökte göra ytterligare en ändring, men den blev tyvärr till det sämre. Annars hade jag kunnat vara tvåa, säger Nilsson.
STCC har i helgen alltså tagit steget över sundet och tävlingarna avgörs i Danmark. "Flash" tävlade på banan i början av 90-talet, Edman har aldrig tidigare varit på Jyllandsringen.
- En helt ny bana för mig med helt nya inställningar. Det känns som om jag skulle behövt mer tid till inställningar. Jag fick inte framdäcken att fungera, även när jag hade nya däck på fick jag inte grepp i dem, säger Edman.
Från tredje startled har han dock alla chanser att köra till sig en framskjuten placering i söndagens första tävling.
- Jag ska förstås göra mitt bästa och förhoppningsvis kan vi få till inställningarna lite bättre, säger Jens.
"Flash" har problem att ta sig in och ur bilen denna helg. Detta på grund av ryggproblem, något han fick efter påkörningen på Gelleråsen för knappt en vecka sedan.
- Men det är bara när jag ska i och ur bilen som jag har problem. När jag väl sitter i bilen är det inget jag tänker på. Då är det racing som gäller, säger Nilsson inför söndagens STCC-tävlingar.
Tiderna: 1) Roberto Colciago, Audi, 45,300, 2) Mattias Andersson, Vauxhall, 45,473 (-0,173), 3) Pontus Mörth, Opel, 45,475 (-0,175), 4) Jan Flash Nilsson, Volvo, 45,493 (-0,193), 5) Jens Edman, Volvo, 45,594 (-0,294), 6) Tommy Kristoffersson, Audi, 45,604 (-0,304), 7) Jan Lindblom, Volvo, 45,813 (-0,513).

Helg utan framgång för Nilsson och Edman
Det blev en helg utan framgång för Volvos STCC-duo Jan "Flash" Nilsson och Jens Edman vid tävlingarna på Gelleråsen Annandag Pingst. Blott två poäng blev utdelningen för Edman, tackvare två pole positions. Nilsson blev helt utan poäng.
- Det här var en hemsk helg. Bilen är bucklig runt om, säger en besviken Jens Edman.
Edman och Nilsson lyckades bra i söndagens kval. Edman kvalade i pole position och "Flash" som trea.
- Jag såg mycket fram emot tävlingarna efter kvalet, men tyvärr blev det inte ett så roligt slut, säger "Flash".
I första tävlingens första kurva blev Nilsson ojust påkörd av Audis italienska förare Roberto Colciago och tvingades bryta. Colciago diskades efter loppet för sin körning mot Nilsson. Den andra tävlingen tog slut innan den ens hade börjat för Nilssons del. På väg ut till uppställningen började bilen misstända och efter ett tredje startförsök rullade Nilsson åt sidan.
- Troligtvis ett elektroniskt fel som jag antagligen fick i samband med avåkningen i första tävlingen.
Efter första tävlingen hamnade "Flash" i häftig dispyt med Colciago efter det som hände i första sväng, något som han efteråt var ångerfull över.
- Jag är inte ångerfull för att jag reagerade, han förstörde trots allt min helg. Däremot har jag varit med så länge att jag borde kunna passera honom i parc fermé utan att börja diskutera med honom. Jag borde ha gått till husbilen och låst in mig och låtit ilskan rinna av mig, säger Nilsson.
"Flash" fick 5 000 i böter av domarna efteråt.
Jens Edman hamnade även han i närkontakt med Colciago i den första tävlingen. Ett och ett halvt varv från mål hamnade Edman i sandfållan sedan Colciago tagit sig förbi honom.
I den andra tävlingen hade Jens och Carl Rosenblad i Nissan en tät raceduell i de inledande kurvorna. De båda kämpade sida vid sida, en kamp som Rosenblad gick segrande ur.
- Calle valde ett tight spår och det blev lite plåtkontakt. Tyvärr fick jag en smäll på hjulupphängningen och bakdörren, säger Jens.
Edmans vänstra bakdörr åkte upp i samband med duellen och Jens tvingades in i depå två gånger för att få dörren åtgärdad. Han slutade på en 13:e plats i racet.
Finns det något positivt att ta med sig från helgen?
- Det skulle väl i så fall vara att jag tog pole position båda gångerna. Nu vet vi i alla fall att farten finns. Det är bra att veta när vi ska hit nästa gång, säger Edman.


Edman tog pole position &endash; Nilsson trea i kvalet
Jens Edman i pole position. Jan "Flash" Nilsson var bara tre tusendelar av en sekund från andraplatsen. Söndagens kval inför STCC-tävlingarna på Gelleråsen Annandag Pingst blev mycket lyckade för Volvos duo. Edman var bara fyra tusendelar av en sekund från att kvala under 1.06 &endash; nu stannade klockan på 1.06,004.
- Jag är förstås mycket, mycket nöjd även om det hade varit roligt att gå under 1.06. Men jag fick till en fullträff och kan inte köra snabbare, säger Edman.
Som tack för bedriften fick Edman en poäng i SM-tabellen och är nu lika med Carl Rosenblad i Nissan &endash; 39 var &endash; inför måndagens tävlingar.
- Det var förstås ett litet mål innan kvalet, som jag förstås är glad att jag lyckades uppnå.
Nu är det dock måndagens tävlingar som är viktigast. Med utgångsläge i pole position har förstås Jens skaffat sig ett gyllene utgångsläge. Och inte blir det sämre av att han har stallkamraten Jan "Flash" Nilsson precis bakom sig.
Annars hade Volvoduon det kämpigt under såväl förmiddagens som eftermiddagens träning. "Flash" hade bara två riktiga träningsvarv i kropp och bil när han åkte ut för kvalet, Edmans bakhjul lossnade två gånger under eftermiddagens pass.
- Men våra mekaniker gjorde ett kanonjobb. I kvalet var bilen helt perfekt, sa Jens.
Jan "Flash" Nilsson var även han nöjd trots att han inte riktigt kunde matcha Edmans tider.
- Det här var mitt bästa kval på Gelleråsen på många, många år. Och det gör jag trots så få träningsvarv och trots att vi var tvungna att gissa oss till ett par inställningar på bilen, sammanfattade Nilsson.
Han, liksom Edman, har förstås stora förhoppningar om en framskjutna placeringar i annandagens tävlingar.
- Bara det inte krånglar så ska vi nog kunna vara med däruppe, säger Nilsson.

Framtidsbygget fortsätter hos Flash Engineering
Flash Engineering bygger en grund för framtiden. Senaste tillskottet heter Jan Andersson, 31-åring från Västerås som börjar arbeta som engineer på Jan "Flash" Nilssons bil med omedelbar verkan.
- Vi bygger så att vi ska kunna ta oss an större uppgifter i framtiden, säger Christian Dahl, teknisk koordinator för Flash Engineering.
Hittills under säsongen har Dahl haft hand om arbetet som engineer på Nilssons bil. Nu släpper han det för att kunna koncentrera sig mer på att ha ett övergripande ansvar för den tekniska sidan i teamet.
- Vi hade en arbetsposition som behövde tillsättas och vi har hittat en man som vi tyckte var lämplig uppgiften. Hade Jan väntat kanske vi hade hittat någon annan och då hade hans chans kanske gått honom förbi, fortsätter Dahl.
Jan Andersson är en 31-åring från Västerås som arbetat som mekaniker sedan 1996 och undan för undan fått ta sig an större arbetsuppgifter. Han har arbetat i Renault Spider Cup och i STCC för Alfa Romeo, Opel, Ford och det senaste ett och ett halvt året för Audi-stallet.
- Nu när Janne kan börja med omedelbar verkan ges han ett gyllene tillfälle att växa in i teamet under säsongen för att vara färdigutbildad till nästa år, säger Dahl.

"Flash" nöjd med dubbla fjärdeplatser
Jan "Flash" Nilsson fick med sig två fjärdeplatser från STCC-tävlingarna på Mantorp Park. En missnöjd fyra? Inte alls!
- Det är mästerskapet jag kör för och då är det viktigt att ta sig i mål i så många tävlingar som möjligt. Fjärdeplaceringarna är värdefulla, säger "Flash".
Efter helgens tävlingar, där Carl Rosenblad i Nissan och Pontus Mörth i Opel var varsitt race, är det riktigt tätt i toppen. Jens Edman som vann dubbelt i premiären fick nöja sig med en femteplats denna helg och är nu en poäng efter Carl Rosenblad i sammandraget. Rosenblad har 39 poäng, Edman 38. Dessa följs av Mörth med 33 poäng och med "Flash" Nilsson som fyra med 28 poäng.
Jan "Flash" Nilsson var inbladad i tät racing i båda tävlingar och hade en pallplats inom räckhåll två gånger om.
- Jag tycker vi gjort ett bra jobb i teamet. Bilen fungerade bra, säger Janne.
Söndagen började annars med att teamet sattes ordentligt på prov. Janne halkade av banan i en fart av 170 kilometer i timmen sedan han hamnat i ett rejält oljespill. Bilens front var rejält intryckt och det krävdes en timmes hårt arbete för att få den i racedugligt skick igen.
I den första tävlingen startade Jan från sjätte startruta. Han körde snabbt upp sig till tredje plats, men fick under resans gång ge sig mot Tommy Kristoffersson i Audi. Kristoffersson lyckades senare passera Tomas Nyström i Nissan och slutade tvåa. Janne gjorde även han ett par attacker på Nyström, men kom aldrig förbi.
Den andra tävlingen startade "Flash" som fyra och var snabbt uppe som trea. Under flera varv hade han, Pontus Mörth och Tomas Nyström en tät strid. Mörth blev tävlingens stora vinnare när han lyckades köra upp sig från sjätteplats till seger.
Nilsson låg länge trea i racet, men tvingades drygt tre varv från mål ge sig mot debutanten Thed Björk i en Audi.
- Jag drabbades lite av "dragspelsköret" idag. Flera gånger kom jag ifatt bilar som sen drog ifrån mig ut på långa rakan. Sen kämpade jag mig ifatt under resten av varvet för att bli frånkörd igen, berättar Nilsson.
Stallkamraten Jens Edman tappade ledningen i mästerskapet, detta efter en femteplats i första tävlingen vilket avlöstes med att han tvingades bryta race två med punktering.
- Så här är det ibland, upp ena dagen ner den andra. Femteplatsen i första tävlingen är inte så mycket att säga om, den var ganska väntad eftersom jag hade 50 extra kilo i bilen. Synd att jag inte kunde ta mig i mål i andra tävlingen, säger Edman.
Nästa tävling körs på Gelleråsen utanför Karlskoga i Pingsthelgen

Andra- och tredje startled för Volvos förare.
Jens Edman startar från det andra- och Jan "Flash" Nilsson från det tredje startledet vid söndagens första STCC-tävling på Mantorp Park. Det blev facit från kvalet på Mantorp Park på lördagseftermiddagen.
- Det kan bli ett spännande race. Jag gillar att köra här på Mantorp och har kört upp mig från 13:e till fjärde plats här en gång. Så varför ska jag inte kunna köra upp mig från sjätte plats till seger, säger Jan "Flash" Nilsson.
I dagens tidskval fick han dock inte riktigt till sig. När han satte på de mjukare kvaldäcken hade han hoppats att det skulle gå lite snabbare.
- Men det gick endast marginellt snabbare än med de hårda. Varför vet jag inte. Det känns som jag inte fick ner däckena i backen, fortsätter "Flash".
Teamet gjorde ett par korrigeringar på bilen under kvalet.
- Och det blev till det bättre, men ändå inte riktigt bra.
Jens Edman som vann dubbelt vid STCC-premiären i Falkenberg för två veckor sedan kör den första tävlingen med 50 kilos tilläggsvikt, en "belöning" för framgångarna senast.
- Så kvalet gick ungefär som väntat. Tyvärr blev jag lite hindrad i sista kurvan när jag var ute för att sätta mitt snabba varv, men det påverkade inte resultatet speciellt mycket, säger Jens.
Edman räknar med en tuff första tävling på Mantorp Park.
- Det gäller att få däcken att räcka så länge som möjligt, men samtidigt har jag inte givit upp hoppet om en pallplats, säger Jens.
Jan "Flash" Nilsson inledde dagen med att se sin kamrat Kenny Bräck ta sin första seger i Cart &endash; och var förstås mycket glad för Kennys skull.
- Men jag är inte förvånad över att Kenny vann, han har varit nära flera gånger förut och det var bara en tidsfråga innan han skulle lyckas. Kenny är perfektionist ut i fingerspetsarna och den här framgången är han väl värd, säger Janne.
"Flash" tror att det här kan vara början på en rad av segrar för Kenny.
- Visst, han har förutsättningarna att kunna vinna många lopp och jag tror han vinner hela mästerskapet, säger Nilsson.

"Flash" räknar med hårt motstånd &endash; och seger
Jan "Flash" Nilsson åkte besviken ifrån STCC-premiären med en andraplats och ett brutet lopp. Nu till helgen, på Mantorp Park, är siktet redan inställt.
- Jag har stora förhoppningar att vinna den första tävlingen i helgen. Men det blir förstås tufft, säger "Flash".
Anledningen till besvikelsen efter premiären var det sätt Volvoföraren tvingades bryta på.
- Vi hade gjort allt i vår makt för att inte bryta utan förberett oss väldigt noga under vintern. Dessutom körde jag med inställningen att komma i mål i båda tävlingarna. Då går ett däck sönderÉ, fortsätter "Flash".
Han sticker inte under stolen med att han var blixtrande förbannad när han lämnade Falkenberg, men att han hunnit smälta bakslaget.
- Men jag hoppas att Dunlop tittat på problemet, för i efterhand har det visat sig att det var fler bilar som var drabbade.
Till helgen på Mantorp Park är det revansch som gäller. Janne räknar med öppna, roliga och publikfriande tävlingar.
- Mantorp är en bana där det går att köra om på &endash; och bli omkörd. Det gäller att vara observant hela tiden.
Han räknar med att få tufft motstånd av i första hand Nissans båda förare Carl Rosenblad och Tomas Nyström, Pontus Mörth i Opel, Mattias Andersson i Vauxhall samt stallkamraten Jens Edman, förstås.
- Och Audi får man ju alltid se upp med.
I Audin gör Thed Björk debut.
- En duktig kille som gjort bra resultat, är Nilssons betyg.
Men även om det finns många som kan vinna har "Flash" bara ett självklart mål med utflykten till Östergötland.
- Jag siktar förstås på att vinna, klargör han.

Edman slog till med en dubbelseger
Jens Edman i en Volvo S40 slog till direkt när STCC-säsongen inleddes i Falkenberg idag. Edman noterade en dubbelseger sedan han i det andra racet utklassat allt motstånd.
- Det känns förstås helt underbart. Precis allt har stämt den här helgen, säger Jens.
Edman är tillbaka i Volvo igen efter att ha kört Ford under fjolåret. Återkomsten kunde inte startat bättre.
- Men det är inte så svårt att vara förare när alla i teamet gör ett underbart jobb. Och de har de verkligen gjort!
Jens utmanades bara en gång under helgens båda tävlingar. Det var i första kurvan i första tävlingen då stallkamraten Jan Flash Nilsson var uppe och "kände" på Jens. Men Flash backade snabbt undan och Jens kunde hålla undan till säker seger.
Om seger i den första tävlingen var säker så blev den lätt i den andra. Jens drog ifrån direkt och vann överlägset.
- Det är skönt när man kan få en lucka direkt i början. Då kan man göra sitt eget race &endash; och det fick jag verkligen idag.
Stallkamraten Jan Flash Nilsson startade från fjärde startposition i den andra tävlingen, men körde förbi såväl Carl Rosenblad i Nissan som Pontus Mörth i Opel innan andra kurvan. Janne såg länge ut att vara på väg mot sin andra andraplats när han oturligt tvingades bryta tre varv från mål.
- Gummit på ena däcket släppte från stommen och det var bara sekunder från att ha exploderat. Det har aldrig hänt mig tidigare och jag har aldrig sett något liknande tidigare, säger Flash.
Ett bittert slut på ett annars mycket bra race &endash; och en bra racehelg.
- Min körning har stämt bra och det känns lite synd att det inte blev två pallplaceringar. Vi måste kolla upp det här med däcket, det kan vara ett fabrikationsfel.
Jens Edman har inlett årets säsong precis som han avslutade fjolårets. I finalen på Mantorp Park noterade han en dubbelseger. Nästa STCC-helg är om två veckor, på Mantorp Park.
- Det ska förstås bli skoj att komma tillbaka dit. Men jag är fullt medveten om att det blir mycket tufft att vinna igen. Efter segrarna här har jag ett vikttillägg i bilen, men jag ska förstås göra mitt bästa för att vara med i toppen igen. Det känns mycket skönt att ha med sig poängen härifrån i ryggsäcken, säger Edman.
Jens plockade till sig 32 poäng i helgen, 30 poäng för vinsterna och ytterligare två tackvare pole position i båda racen. Jan Flash Nilsson fick tolv poäng för andraplatsen i första tävlingen.
- Nu ska jag hem till Karlstad och ladda om. Det ska jag göra genom att åka båt, säger den mycket båtintresserade Jan Flash Nilsson.

ETCC gav starkt intryck på "Flash"
Två raceincidenter och en chansning som inte riktigt höll. Det blev facit för Jan "Flash" Nilsson vid helgens premiär i Europaserien för Super Touring-bilar, ETCC, på italienska Monza.
"Flash" tvingades bryta den första tävlingen sedan han blivit påkörd. Smällen gjorde att Nilsson tappade styrningen på bilen och teamet tvingades byta servo på bilen inför andra tävlingen.
Trots en heroisk insats lyckades inte teamet inom föreskrivna tio minuter, varför Nilsson tvingades starta från depån. Efter ett halv varv var dock den andra tävlingen över för Nilssons del.
- Trots allt är jag inte speciellt besviken. Vi var här för att testa bilen och testa teamet. Det var bättre att det gick sönder nu än om det hade gått sönder i STCC-premiären på Falkenberg om en månad, sammanfattar "Flash" resan till Italien.
Förmiddagens första tävling blev ett händelserikt race där "Flash" var inblandad i två raceincidenter, den första redan i den andra kurvan där Nilssons Volvo S40 krokade ihop i fransmannen Fabrice Walfisch Honda.
De båda åkte rakt genom fältet och när Nilsson kom ut på banan var han näst sist.
- Hans bogserkrok bak fastnade i min kofångare fram. Jag styrde allt vad jag kunde till vänster, men fortsatte bara ut i gruset med fransmannen. En ren olyckshändelse, sa "Flash".
Efter olycksfallet i arbetet satte Nilsson högsta fart. Han passerade bil efter bil och satte helgens snabbaste varv på det sjätte varvet då han klockades för 1.57,122. På det åttonde varvet var det dock dags för incident två då "Flash" skulle passera hemmaföraren Angelo Lancelotti. Nilsson var i stort sett förbi då italienaren styrde in sin Alfa Romeo i Nilsson och snurrade Volvoföraren av banan och ut i gruset.
- Han missade i kurvan och trängde mig åt vänster, då gick jag åt höger och gick upp jämsides med honom. Antagligen uppfattade han aldrig det utan körde in i sidan på mig.
Inför den andra tävlingen fick teamet bara tio minuter på sig att försöka byta servo på bilen, ett arbete som normalt tar dubbelt så lång tid. Anledningen till att man chansade var att Nilsson hade pole position till det andra racet och eftersom teamet inte ska köra hela Europaserien valde man att chansa för att få behålla det fördelaktiga utgångsläget.
Nu höll det inte. Bilen blev klar först sedan pit lane stängt varför man fick starta från depån. Men eftersom alla justeringen inte hann bli gjorde fann "Flash" för gått att avbryta loppet efter bara ett par hundra meter.
- När grönljuset slås på tävlar man oavsett om man är där för att testa. Så visst var jag besviken i ett par minuter. Men vi har fått med oss värdefull data från testerna och racet, vilket var det viktigaste. En bra placering hade bara varit en bonus, säger "Flash".
Dina intryck av ETCC?
- Vi tror att det kan bli nästa stora inom motorsport och jag önskar arrangörerna all lycka. Vi skulle förstås inte ha något emot att åka ut i Europa igen och tävla på den här nivån, säger "Flash".

"Flash" startar i tredje startled
Jan "Flash" Nilsson startar från tredje startled med sin Volvo S40 vid söndagens premiärtävling i Europaserien för Super Touringbilar, ETCC, på Monza i Italien.
Nilsson klockades för sjätte bäst tid vid lördagens kval. Nilsson körde den 5792 meter långa banan på 1.57,350 vilket ger en medelhastighet av 177,71 kilometer i timmen.
- Bilen går mycket bra och jag är nöjd med dagen. Vi tappar visserligen på våra konkurrenter från mitten av rakorna, men det är inte så oväntat, säger Jan "Flash" Nilsson.
Som väntat dominerades dagen av de italienska hemmaförarna. Gabriele Tarquini i Honda var snabbast följd av Alfa Romeo-förarna Nicola Larini och Fabrizio Giovanardi.
- Precis som i de flesta idrotter är det skillnad på att tävla på hemma- och bortaplan. Italienarna har alla inställningar som krävs, det har inte vi. Men vi är inte för att på topp nu utan om en månad när det är dags för premiären av STCC.
Nilsson är i alla fall mycket nöjd med bilen. Under de två testdagarna i Frankrike fick man ordning på inställningarna.
- Jag är jäkligt nöjd med chassit. Så här lättkörd har bilen aldrig varit.
Nilsson och Flash Engineering ser tävlingen i Italien som ett led i förberedelserna inför den svenska premiären.
Vad vill du få ut av tävlingen här i Italien?
- Jag hoppas få raca mycket, byta lite lack med mina medtävlare och snudda vid ett par backspeglar. Sen spelar det inte så stor roll var i fältet det är även om det förstås roligare om det är långt fram i fältet.
Söndagens andra tävling startas med omvänd startordning, det vill säga att den som vinner första får starta från sista startposition i det andra. Din syn på det?
- Det låter som om det andra racet kan bli mycket intressant, ler "Flash".
Söndagens tävlingar avgörs klockan 10.30 respektive 15.00
De sex bästa tiden från kvalet: 1) Gabriele Tarquini, Honda, Italien, 1.54,676, 2) Nicola Larini, Alfa Romeo, Italien, - 0,758 sekund, 3) Fabrizio Giovanardi, Alfa Romeo, Italien, - 0,923, 4) Fabrice Walfisch, Honda, Frankrike, - 2,076, 5) Roberto Colciago, Audi, Italien, - 2,425, 6) Jan Nilsson, Volvo, Sverige, - 2,674.

"Flash" ligger lågt inför säsongspremiären
Nu är det äntligen dags för säsongspremiär för Jan "Flash" Nilsson i sin Volvo S40. Premiären sker på Monza i Italien i helgen där Nilsson ska tävla i den nya Europaserien för Super Touring-bilar, ETCC.
- Tävlingen här i Italien ska i första hand ses som ett test inför kommande STCC-säsong. Ett bra resultat härnere vore fantastiskt en ren bonus, säger "Flash" inför helgens tävlingar.
I första hand vill teamet ha positiva svar på att de saker som förbättrats på bilen i vinter verkligen håller. Resan till Italien är också ett bra sätt att svetsa samman det nya teamet på. Bland annat har "Flash" en ny engineer inför den här säsongen i Christian Dahl.
- Christian växer in i rollen som engineer på min bil undan för undan. Han är mycket bra att jobba med och jag litar till hundra procent på honom, fortsätter Jan.
I veckan har teamet haft två testdagar på Nogarobanan i sydvästra Frankrike, tester som fungerat mycket bra.
- På två dagar har vi hunnit med vad man behöver fyra testdagar på sig i Sverige för att genomföra. Anledningen till att vi hunnit med så mycket är att vi varit ensamma på banan. Vi har kunnat fokusera på vår uppgift och haft ett tufft schema. Mina mekaniker har gjort ett jättejobb, de har varit uppe klockan sju på morgonen och inte varit i säng förrän vid två på natten. De har inte haft speciellt svårt att somna, säger Nilsson med ett skratt.
När teamet anlände Milano idag möttes de av ett mulet Milano där regnet hängde i luften. Soligare väder är dock utlovat till helgen. 15 hemmaförare, två från Frankrike samt en finländare står för motståndet på Monza (kval på lördag och två race söndag). Självfallet ett mycket tufft motstånd.
- Som förare kör jag förstås alltid för vinst. Men om jag ska se realistiskt på det hela så har vi inte förutsättningarna att vara med i toppen här. Att möta många duktiga italienare på deras hemmabana är inte det lättaste, dessutom saknar vi värdefull datalogging eftersom vi inte kört med bilen här tidigare. Men teamet är som sagt inte toppat för den här uppgiften, vi är i första hand här för att testa bilen och mig själv inför kommande STCC-säsong, fortsätter "Flash".
Det är till helgen den 5-6 maj som teamet ska vara på topp, då är det dags för STCC-premiären på Falkenbergsbanan.
- Är man medlem i Volvoteamet vilar det alltid stor psykisk press på dig, hälften av de som kommer vill se dig vinna, den andra hälften vill se oss förlora. Du har alltid blickarna på dig, säger Janne.
I helgens direktsända tävling (Eurosport) hoppas dock Nilsson att han har de flesta svenskar på sin sida. Det kan behövas mot så många italienare &endash; bland annat Roberto Colciago som körde två av deltävlingarna i STCC ifjol &endash; mot sig.
- Jag skulle inte tro att de vill se en svensk högt upp i prislistanÉ, säger Nilsson med ett skratt.

Volvo S40 Racing anmäler tre förare till STCC
Jan "Flash" Nilsson och Jens Edman är kontrakterade av Volvo S40 Racing Team Sweden för att fightas om STCC-titeln 2001.
Dessutom anmäler Volvo en tredje förare, Rickard Rydell, till årets mästerskap.
- Vi vill köra med öppna kort från början. Vi har möjlighet att bygga tre likvärdiga bilar, vi har tre förare kontrakterade och därför har vi anmält alla tre för att ha maximal handlingsfrihet under säsongen, säger Olle Odsell, motorsportansvarig på Volvo Personvagnar AB.
Inför finalen på Mantorp Park förra året förstärkte de team som slogs om SM-guldet med nya bilar och förare. Från Volvos sida väljer man nu att tala om redan från start att möjligheten finns för tre bilar i mästerskapet.
- Än har vi inte beslutat i vilken eller vilka tävlingar vi ställer upp med tre bilar. Det beror på hur säsongen utvecklar sig och på Rickard Rydells övriga åtaganden, fortsätter Odsell.
Målet för Volvo S40 Racing Team Sweden och Flash Engineering är att ta hem STCC-mästerskapet år 2001, och teamets två huvudförare är helt klart Jan "Flash" Nilsson och Jens Edman. Nilsson är ett mycket välbekant volvoansikte och Edman är tillbaka hos Volvo efter att ha kört Ford under fjolåret.
- Vi har stort förtroende för såväl Janne som Jens och ser båda som möjliga slutsegrare i STCC, säger Olle Odsell.
Som förberedelse inför årets säsong kommer Volvo S40 Racing också ställa upp med en bil i premiären av det europeiska FIA-mästerskapet för Super Touring-bilar, Euro STC. Tävlingen går den 1 april på Monza och det blir Jan "Flash" Nilsson som får anta utmaningen att köra mot Europas bästa motstånd.
- Det ska bli spännande att se hur vi klarar konkurrensen därnere. Vi vet ju ännu inte hur vår framtida satsning ser ut, men vi tycker att detta är en bra möjlighet att se hur vi mäter oss mot teamen i Europa, säger Odsell.
Om detta är ett engångstillfälle eller om Volvo kommer till start i fler Euro STC-tävlingar under säsongen håller man öppet.
- Det kan bli aktuellt med fler tävlingar i Europa så länge de inte kolliderar med STCC, men inga beslut är tagna. Vi kommer att köra tävlingen i Italien den 1 april och det är allt som är klart i nuläget, fortsätter Olle Odsell.
Jan "Flash" Nilsson ser det som en stor utmaning att få köra på Monza:
- Jag tycker förstås att det ska bli roligt och jag är mycket glad över att Volvo vill ställa upp i Euro STC med mig som förare. Mitt mål är givetvis att göra ett bra resultat, samtidigt vill vi få ett kvitto på att vi utvecklat bilen i rätt riktning under vintern.

www.motorsportivarmland.nu