Volkswagen Rally Cup 2000


TÄVLINGAR

ANMÄLAN

REGLER

RESULTAT

Gestrikekannan 15 januari 2000
Rapport från Volkswagen Rally Cups första deltävling år 2000 vilket var Gästrikekannan som arrangerades gemensamt av klubbarna Järbo MK, Ockelbo MK samt Åshammars MK. Start och mål var förlagt till Perslundaskolan i Ockelbo och tävlingens totala fartsträckor kom att blir 7,5 mil istället för 10,7 som var meningen från början. P.g.a det varma vädret med stark blåst som föregick denna tävling tvingades arrangörerna stryka sista sträckan, den sjätte och korta av den femte något, men hade turen att det blev kallt natten före tävlingen och under densamma för redan dagen efter var det åter sex grader varmt.
Denna tävling ingick även som första deltävling i det nya SuperMästerskapet för Grupp H, både 4- och 2 hjulsdrivna klassen och hade därför ett startfält som vilket SM-rally som helst.
Björn Blomqvist från Huddinge MK tog hem segern i årets första deltävling i VW rally cup före Tobias Ytterbring, Kolsva MS och totalsegraren i cupen de två senaste åren Anders Mattsson från Stuguns MK.

SS 1 Åbron, 25,07 km
Vi tar det dock från början. Första sträckan, Åbron, 25,07 km lång, vanns av Tobias Ytterbring, två sekunder före Björn Blomqvist. Mattsson var åtta efter, B-föraren Per Göthberg, Eskilstuna MK16 efter, Stefan Åhlund, Järbo MK 17 efter, Tony Olsson, SMK Karlskoga, 18 efter, Bosse Sikström, SMK Sundsvall 21 efter inklusive lite tvåhjulsåka, Pär Andersson, Ljusdals MK som tappar treans växel samt Ulrik Johansson, Götene MK 25 efter och Daniel Hultberg, MK Nyhammar 28 efter ledaren inklusive att han fick handbromsspaken i handen efter första vägbytet på sträckan. Magnus Åberg från Umeå Södra MK har fel däck fram varav bilen bara vill understyra men det var mycket sämre för en hel del andra som fick bryta på denna sträckan. Först att bryta var f.d. Suzuki-åkaren Mats Engvall från Skutskärs MS som nu köpt den MKI:a som Anders Holmqvist, också Skutskärs MS kört tidigare, men debuten blev ej så bra. Vid starten på första sträckan sprack höljet till kopplingen sönder och han blev utan koppling. Mats tog det säkra för det osäkra och stannade
- Hade jag vetat att det var ett så relativt lindrigt fel hade jag kunnat slå i en växel och kört sträckan, men tyvärr visste jag inte detta säger Mats Engvall.
Patrik Sjöberg från Härnösands MK hade en topptid på gång enligt en inofficiell klockning, men bryter efter 1,5 mil då växelföraren gått av när de hade treans växel i, och då börjar även denna växel hoppa ur. Staffan Olofsson, Hofors MS hade inte alls lyckan på sin sida. Efter åtta kilometer går slangen till styrservon sönder, oljan rinner in i fördelaren och bilen lägger av. Hans-Olov Bergqvist, Hofors MS, bryter för växellådsras. Michael Söderholm, Jämtlands MK, med ny 2-litersmotor och även ny låda, bommar en notanvisning efter 2,2 mil. Kommer in i en höger-tvåa på femte växeln, det går inte, utan de rullar två varv och det är slutåkt.

SS 2, Lennåsen, 13,17 km,
vinns av Björn Blomqvist, tre sekunder före Åhlund som haft en snabbvisit bredvid vägen och fick börja om från början och Sikström som delar på andra tiden. Mattsson är sju efter, Göthberg och Hultberg tio efter, Ytterbring elva efter Robert Ferm, SMK Dala och Lennart Olsson, SMK Sundsvall 16 efter, Tony Olsson 17 efter och upptäcker vid efterföljande service att bakaxeln bara sitter "med en skruv" medan Ulrik Johansson är 18 efter Blomqvist. Pär Andersson fortsätter att åka utan treans växel även på denna sträcka och alla kommande, därtill blir det lite trångt när han kör om en bil som stod lite dåligt till, vilket gav avtryck på hela hans vänstersida. Emil Hultman, Östergyllen RC bromsar motorstopp rakt fram i ett vägbyte. Daniel Hultberg får fel på styrväxeln tre kilometer från målet och bryter efter denna sträcka.
- Jag trodde rattstången ramlat isär, säger Daniel Hultberg, det gick så lätt att styra och ingen känsla alls.
Göran Norberg, SMK Dala får kylproblem och bryter efter denna sträcka då motorn bara kokar och spikar, detta problem började redan på första sträckan, och när Lennart Olsson skall iväg från servicen efter andra sträckan, upptäcker han att växelreglaget är av och gick då inte att laga tillräckligt snabbt, varför även han bryter.
Efter dessa två sträckor leder Björn Blomqvist med åtta sekunder före Ytterbring, medan Mattsson är 12 efter, Åhlund 17 efter, Sikström 21 efter, Göthberg 23 efter, Tony Olsson 32 efter och Daniel Hultberg 35 efter på åttonde plats, men härmed tackar han för sig i denna tävling. Lennart Olsson som också bryter efter denna sträcka ligger då på tolfte plats i cupen.

SS 3, Mansikkamark 3,09 km
Tredje sträckan är kortare. Åter är Blomqvist snabbast, en sekund före Ytterbring och Åhlund. Två sekunder före Mattsson, tre sekunder före Tomas Walfridsson, MK Ratten, fyra sekunder före Sikström, Tony Olsson, Ferm, Göthberg samt Henrik Johansson från Svärdsjö MK. Ulrik Johansson och Örjan Eriksson från Stuguns MK är fem efter medan Pär Andersson och C-föraren Martin Berglund från SMK Gävle som åkte med en ny kartläsare som just gått notkursen är sju sekunder efter.
För Patrik Åkerman från Ljusdals MK går en drivknut sönder i starten på sträckan, han åker igenom sträckan ändå, men får ej tag på någon ny därefter så han bryter. David Floberg, Sandvikens MK tappar en drivaxel vid starten på sträckan, alla skruvarna hade gängat ur sig och bryter även han.
Blomqvist är fortfarande i ledning, nio före Ytterbring, 14 före Mattsson, 18 före Åhlund och 25 före Sikström. Göthberg är 27 efter, Tony Olsson 36 efter Ulrik Johansson 45 efter, Per Andersson 55 efter och Örjan Eriksson 58 efter på tionde plats.

SS 4, Mocksjön, 12,25 km
Denna sträcka vinns av Tobias Ytterbring, tre sekunder före Björn Blomqvist, Mattsson är fem efter, Åhlund sju efter, Pär Andersson tio efter, Göthberg elva efter, Walfridsson tolv efter medan Sikström vars bil bara går på tre cylindrar ibland och Tony Olsson är tretton efter. För Ulrik Johansson börjar generatorremmen slira och brann upp, motortemperaturen stiger, så det är bara att slå av och bryta, detta hände två kilometer från mål.
Blomqvist fortfarande i ledning, nu med sex sekunder före Ytterbring, Mattsson är 16 efter, Åhlund 22 efter, Sikström 35 efter tillsammans med Göthberg medan Tony Olsson är 46 sekunder efter Björn Blomqvist.

SS 5, Flybo 21,21 km
Sista sträckan blev nu den femte och är minskad från 28,66 till 21,21 kilometer. Nu är Björn Blomqvist åter bäst och vinner sträckan med sju sekunder före Ytterbring och med åtta sekunder före Mattsson och Sikström. Åhlund är 16 efter, Pär Andersson 25 efter, Tony Olsson 26 efter, Walfridsson 28 efter, Ferm 35 efter och Örjan Eriksson 37 efter. Magnus Åberg får det inte lätt på denna sträcka, då det börjar bli mörkt, P.g.a ett elfel har han bara halvlyset att åka på de dryga två milen och därtill har även kartläsarlampan slocknat varför kartläsare Mikael Eriksson får försöka läsa noterna med lyset från sitt armbandsur. För Per Göthberg går generatorremmen av vid 8.500 varv och tar även med sig vattenpumpremmen. De kommer igång igen, men rejält försenad, blir 5 minuter och 4 sekunder efter Björn Blomqvist.
Detta gör att Björn Blomqvist vinner årets första cuptävling med 13 sekunder över Tobias Ytterbring, Anders Mattsson är 24 efter, Stefan Åhlund på fjärde plats 38 efter, Bosse Sikström 43 efter, Tony Olsson 1,12 efter, Pär Andersson 1,27 efter, Tomas Walfridsson 1,41 efter på åttonde plats, Robert Ferm 1,51 efter och Örjan Eriksson 1,55 efter Blomqvist på tionde plats.

Nästa deltävling är Z-trofén som Stuguns MK arrangerar lördagen den 19 februari och till dess bör dekalerna ha kommit fram och sitta på bilarna. Notera den nya bifogade tävlingskalendern. SMK Vingåker har nämligen flyttat sin tävling från 13 maj till 19 augusti. Tävlingen kommer dock fortfarande att ingå i året Volkswagen Rally Cup.

Med bästa rallyhälsningar
Caj Abrahamsson


vwcup
rally
www.motorsportivarmland.nu