Volkswagen Rally Cup 2001


TÄVLINGAR

ANMÄLAN

REGLER

RESULTAT

Rapport från VW Rally Cups första deltävling Gästrikland Runt

Rapport från Volkswagen Rally Cups andra deltävling 2001, vilket var Z-trofén som Stuguns MK arrangerade lördagen den 17 februari. Start och mål var förlagt till Torget i Stugun och tävlingen var 18,2 mil totalt varav 7,9 mil fartsträckor fördelat på 6 sträckor. 25 års jubilerande Z-trofén ingick även i SuperMästerskapet samt i DM för Mellannorrlands bilsportförbund.

Detta kom att bli totalsegraren i 1998 och 1999 års cup, Anders Mattsson från Stuguns MK:s tävling. Anders vann nämligen alla sex fartsträckorna och tog segern med 1 minut och 3 sekunder över tvåan Bosse Sikström från SMK Sundsvall.

Det började med en publiksträcka på bara 1,56 kilometer, och här åkte Anders Mattsson på 1,32, vilket var en sekund bättre än tvåorna på sträckan, vilka var Björn Blomqvist från Huddinge MK och Örjan Eriksson, Stuguns MK. Michael Söderholm, Jämtlands MK åkte på 1,36. Bosse Sikström 1,38. Andreas Holmbom, Föllinge MK 1,39 medan Per Göthberg Eskilstuna MK, Tomas Samuelsson Laxå MK, Albert Friberg SMK Motala och Mats Wallin Jämtlands MK åkte på 1,40. Därefter följde sedan Patrik Sandell, Jämtlands MK med 1,41.

För Stefan Åhlund från Järbo MK tog det roliga slut ganska omgående då han landade på taket.

Vi åkte upp på en isvalk och gick upp på två hjul, säger Stefan Åhlund, jag trodde att det skulle gå bra, men det blev på taket istället och framrutan gick sönder. Bilen åkte in i snön som en snöplog med fullt av snö in i bilen och vi blev ganska så blöta. Hade bara framrutan hållit hade det bara varit att vicka bilen på hjulen igen, men nu fick det vara.

Andra sträckan som var 12,69 kilometer lång vanns av Mattsson på tid 7,17. Örjan Eriksson har andra tid med 7,22. Bosse Sikström och Björn Blomqvist 7,31. Michael Söderholm 7,35. Per Göthberg 7,44. Jan Strandberg Offerdals MK, 7,46. Andreas Holmbom 7,48. Tomas Samuelsson 7,49 med en bil som inte hade full ork från och med denna sträcka då den ej får bränsle som den skall. Albert Friberg 7,50 och Jan Hållander, Örnsköldsviks MK 7,53 med tionde tid. Hållander som nu åter tagit fram sin 1600-kubiks Scirocco då Golfen inte var tävlingsklar.

Detta gör att efter två sträckor leder Anders Mattsson med sex sekunder över Örjan Eriksson. Björn Blomqvist är 15 efter. Bosse Sikström 20 efter. Michael Söderholm 22 efter. Per Göthberg 35 efter. Andreas Holmbom 38 efter. Tomas Samuelsson 40 efter. Albert Friberg 41 efter och Jan Strandberg 45 efter på tionde plats.

Tredje sträckan, 17,54 kilometer lång, och här får Mattsson tid 8,56. Sikström 9,16. Blomqvist 9,20. Söderholm 9,22. Holmbom 9,32. Göthberg 9,40. Samuelsson får 9,47 inklusive en smygpunktering på höger framhjul. Hållander 9,48. Strandberg 9,53 och Wallin 9,57 med tionde tid. Örjan Eriksson bryter vid starten på denna sträcka då en drivaxel går sönder. För Albert Friberg skar det i en snövall när han hade 1¸ - 2 kilometer kvar till målet, och det betydde att han fick skotta snö i drygt 25 minuter och ger upp därefter.

Mattssons ledning är nu 39 sekunder före Björn Blomqvist medan Bosse Sikström är 40 efter. Söderholm är 48 efter. Holmbom 1,14 efter. Göthberg 1,19 efter. Samuelsson 1,31 efter. Hållander 1,39 efter. Strandberg 1,42 efter och Wallin 1,56 efter på tionde plats.

Sträcka fyra är 19,24 kilometer lång. Anders Mattssons tid är här 9,58. Bosse Sikström får tid 10,10. Bosse Sikström tappar femte växeln på slutet av denna sträcka och får åka utan femma även på sträcka fem, men hinner sedan åtgärda felet och har en fungerande växellåda på sista sträckan. Michael Söderholm 10,29. Björn Blomqvist 10,33. Per Göthberg som kör hela tävlingen med en broms som ligger på då och då, ibland orkar bilen inte ens varav ut på fyrans växel, han har tid 10,37. Jan Hållander 10,38. Andreas Holmbom 10,54. Tomas Samuelsson 11,01. Mats Wallin 11,16 och Jan Strandberg 11,17. Janne Hellgren från Jämtlands MK bryter på transporten till fjärde sträckan då en drivaxel går av efter serviceuppehållet och då är det för sent att göra någonting. Tyvärr saknas tiderna för Hellgren på de tre sträckorna han har kört.

Efter denna sträcka har Bosse Sikström tagit sig om Björn Blomqvist och ligger 52 sekunder efter Anders Mattsson medan Björne är 1,14 efter och Michael Söderholm 1,19 efter. Per Göthberg är 1,58 efter och går nu om Andreas Holmbom till femte plats. Holmbom är nu 2,10 efter. Jan Hållander 2,19 efter. Tomas Samuelsson 2,34 efter. Jan Strandberg 3,01 efter och Mats Wallin 3,14 efter ledaren.

Femte sträckan är lite kortare, 9,08 kilometer lång. Mattssons segrartid är här 5,26. Sikström 5,32. Blomqvist 5,36. Söderholm 5,41. Holmbom 5,43. Göthberg 5,44. Hållander 5,51. Patrik Sandell 6,05. Strandberg 6,07 och Wallin 6,09. Tomas Samuelsson får stanna för ett annat ekipage som spärrar vägen strax efter start, så både förare och kartläsare måste ut och skjuta på innan de får bort den andra bilen, och kan fortsätta. De tappar 2¸ minut på detta. Mikael Eriksson från Jämtlands MK åker av efter två kilometer i en feldoserad högersväng. De kom ej loss och inte fanns det någon publik på detta ställe heller som kunde hjälpa till, så de bryter tävlingen.

Nu är Mattssons ledning 58 sekunder före Sikström. Blomqvist är 1,24 efter. Söderholm 1,34 efter. Göthberg 2,16 efter. Holmbom 2,27 efter. Hållander 2,44 efter. Strandberg 3,42 efter. Wallin 3,57 efter och Dan Hoff 5,12 efter.

Sista sträckan är åter nära två mil lång, 19,62 för att vara exakt. Mattssons tid är nu 10,45 mot 10,50 för både Sikström och Blomqvist medan Söderholm får 11,14. Göthbergs tid är 11,20. Holmbom 11,21. Samuelsson 11,39. Strandberg 12,02. Magnus Abrahamsson 12,05. Sandell som har problem att få i fyrans växel 12,18 och Robert Jonsson från MK Nord-Jämten 12,20. Jörgen Eriksson från Örnsköldsviks MK åker in i en snödriva i sista vägbytet på sträckan men kommer vidare. För Mats Wallin hoppar växelföraren ur när fyra kilometer återstår av sträckan, de får stanna och lägga i en växel, det blir fyran som de kör vidare på.

Febersjuke Niklas Johansson från SMK Motala som har 39 graders feber tappar både tvåans och femmans växlar på denna sträcka. Jan Hållander bryter enbart 500 meter före mål då växellådan rasar.

Det betyder att Anders Mattsson vinner med 1,03 minuter över Bosse Sikström. Björn Blomqvist blir 1,29 efter. Michael Söderholm 2,03 efter. Per Göthberg får också 10 sekunder i transportprickar då de försökt laga de påliggande bromsarna för länge, det gör dock ingenting för hans placering i cupen, och han blir då 3,01 efter inklusive transportprickarna. Andreas Holmbom blir 3,03 efter. Jan Strandberg 4,59 efter. Tomas Samuelsson 6,27 efter. Dan Hoff 6,49 efter trots att han kört ikapp bilen framför fyra gånger, varav han kom om två gånger, och Magnus Abrahamsson på tionde plats 6,55 efter.

Totalt är det bara fyra förare som har tagit poäng i de två tävlingar som hittills har körts i årets Volkswagen Rally Cup, det är Björn Blomqvist, Per Göthberg, Tomas Samuelsson samt David Floberg från Sandvikens MK.

Björn Blomqvist går nu upp i ledning på 44 poäng medan Per Göthberg har 42 poäng, därefter följer Tomas Samuelsson 30. Anders Mattsson 25. Bosse Sikström 23. Martin Berglund från SMK Gävle 21. Örjan Eriksson samt Michael Söderholm 19. Stellan Karlsson, SMK Gävle och Andreas Holmbom som delar på tionde platsen totalt har 15 poäng vardera.

Nästa deltävling i Volkswagen Rally Cup är SM-deltävlingen Härjedalsbrickan som Härjedalens MK i Sveg arrangerar 2-3 mars.

En annorlunda sak vid denna tävling i Stugun var att rallyåkarna fick ett litet ord på vägen av prästen Lennart Raswill inför starten med bland annat denna vers som heter Rallybönen.

Gud, du som är livets skapare och uppehållare, ge mig en fast hand och ett vaket öga så att bilen håller sig på vägen.
Gör så att kurvor och raksträckor känns lugna och fina när det är full gas och bredsladd som gäller.
Hjälp mig att lätta på gasen i tid så att jag inte skadar någon som kommer i min väg.
Håll din skyddande hand över mig och min kamrat i bilen.
Låt denna tävling präglas av ärlighet och renhårighet.
Hjälp mig att glädjas åt segraren, även om det inte skulle vara jag själv.
Bevara oss för alla skador och olyckor.
Amen.

De som erhållit det första utskicket av föregående skrift från tävlingen Gästrikland Runt som SMK Gävle arrangerade har ett fel i sin text. Det står på första sidan: Andra sträckan är 21,60 kilometer lång, och nu är Martin Berglund snabbast på tid 21,19, fyra sekunder före Björn Blomqvist som har 13,42. Därefter följer Per Göthberg 13,46 o.s.v
Rätt är att Martin Berglunds tid var 13,38, ej 21,19 vilket var hans totala tid efter två sträckor.

Med bästa rallyhälsningar
Caj Abrahamsson


vwcup
rally
www.motorsportivarmland.nu