Tillbaka till startsidan



2021
2021
               









21-01-22 Minnesfondernas stipendiater för 2020
Året 2020 blev ett annorlunda år för tävlingsverksamheten inom bilsporten. Men det fanns ljusglimtar där det inom en del sporter kunde tävlas. Nu har minnesfonderna utsett 2020 års stipendiater.

Inom Svensk Bilsport finns två minnesfonder. Dessa är för Ronnie Peterson och Essebro-Anecto Minnesfond.

Två av stipendiaterna tilldelas pengar från Ronnie Petersons minnesfond. Dessa är Linus Lundqvist och Viktor Gustavsson. Båda tilldelas ett stipendium på 30 000 kronor. Nedan ser du motiveringarna till dessa två.

Linus Lundqvist – Racing
Den internationella satsningen har sannerligen burit frukt. Med en otrolig överlägsenhet har han återigen visat och bevisat sin talang, mentala och fysiska styrka, goda känsla samt en väl utvecklad köruppfattning och teknik. Sammantaget har detta resulterat i storartade framgångar i form av en fullständigt outstanding seger i amerikanska Formula Regional Americas-serien.

En välpackad kappsäck med god mix av hårt arbete, målmedvetenhet, fokusering, ödmjukhet, sportmanship och kamratskap är sannolikheten för ännu större framgångar tämligen given…..strålkastarljuset lyser klart på Linus Lundqvist, som är på god väg att nå sina drömmars mål.

Viktor Gustavsson – Karting
En fantastisk säsong med fina internationella framgångar har denne förare haft, kronan på verket måste ha varit Europamästerskapet där Viktor vann KZ2 klassen med bred marginal till andraplatsen.

Men även andra framgångar som en 10:e plats i KZ2 Supercup under VM i Italien efter Pole Position följt av lite otur med vattenläckage i ett av heaten vilket gjorde finalen till en lite tuffare uppgift än förtjänat. Förarkvalitet är det inte brist på och vi ser med stor förväntan fram mot kommande säsong!

Från Essebro-Anecto minnesfond tilldelas tre personer stipendiet. Dessa är Jim Jansson, Lucas Westerlund och Theo Ödmark. Nedan finns motiveringen till dessa tre.

Jim Jansson – Rallycross
Med en karriär som präglats av okuvlig strävan att utvecklas och där målmedvetenhet och fokus varit ledord tar Jim Jansson nu steget upp till nationella kungaklassen 2400 i Rallycross. Framgångar har sporrat och temporära motgångar har inte hindrat fortsatt satsning framåt.

Essebro-Anecto Minnesfond finner Jim Jansson vara en värdig stipendiat inför säsong 2021 och tilldelar honom ett stipendium uppgående till 40 000 kronor.

Lucas Westerlund – Radiostyrd Bilsport
I en sportgren som domineras av betydligt äldre och mer erfarna utövare och sin geografiska belägenhet till trots har Lucas Westerlund uppvisat fina framgångar såväl lokalt som på riksnivå i Radiostyrd Bilsport. Därtill visar han en tydlig vilja till strävan framåt och en målmedvetenhet att fortsätta utvecklas i sin sport.

Essebro-Anecto Minnesfond finner Lucas Westerlund vara en värdig stipendiat inför säsong 2021 och tilldelar honom ett stipendium uppgående till 20 000 kronor.

Theodor Ödmark – Karting
En förare som de senaste 4 åren vuxit sig starkare och starkare för att under 2020 blomma ut ordentligt. Svensk mästare i klassen OKJ, vinnare i Spring trophy, Summer trophy samt Göteborgs stora pris plus ett par delsegrar i regionsserier vittnar om en fantastisk säsong och vi ser med spänning fram mot fortsättningen på detta äventyr, kanske klassbyte till seniorklasserna nästa säsong?
Theo tilldelas ett stipendium uppgående till 40 000 kronor

https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/minnesfondernasstipendiaterfor2020/
21-01-22 Tre ledamöter ställer inte upp för omval vid kommande förbundsmöte
Tre nya ledamöter kommer att ansluta styrelsen i april när Svenska Bilsportförbundet genomför sitt förbundsmöte. Det står klart sedan tre sittande ledamöter väljer att inte ställa upp för omval.

Det är Urban Wahlberg som arbetat i styrelsen i sex år samt Karin Leandersson och Per-Gunnar (Peggen) Andersson som båda varit verksamma i fyra år som informerat valberedningen att de inte är aktuella för ett omval vid förbundsmötet den 18 april. Beslutet kommer i en turbulent tid för den svenska bilsportrörelsen.
- Vid förbundsmötet i september framförde man från den framröstade nya styrelsen ett villkor om att vi skulle sitta kvar för att överföra kunskap till den nya styrelsen. Något vi sa ja till. Nu har vi snart fullföljt det vi lovade på förra förbundsmötet, säger Urban Wahlberg.

Under den senaste tiden har även flera styrelsemedlemmar blivit grovt påhoppade i sociala medier. Uttalanden utan fakta och som oftast handlat om person och inte sakfrågor.
- Det är verkligen olyckligt att det arbetsklimatet nu finns runt styrelsen och det arbete som görs. Det gynnar inte vår rörelse inför framtiden när det slutas föra samtal och diskussioner och jag kan bara hoppas att den här nivån och tonaliteten inte används till våra övriga ideella inom bilsporten, säger Karin Leandersson.

Det kommande förbundsmötet för Svenska Bilsportförbundet kommer hållas den 18 april där tre nya styrelsemedlemmar ska röstas in av delegaterna,
- Vi har meddelat valberedningen det beslut vi bestämt oss för och vill med det ge valberedningen lite extra tid att sondera i vår rörelse för tänkbara nya styrelsemedlemmar, avslutar Per-Gunnar Andersson.

www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/treledamoterstallerinteuppforomvalvidkommandeforbundsmote/
21-01-21 Kompensationsstöd till idrottsföreningar hösten 2020
Idrottsföreningar och specialidrottsförbund kan ansöka om kompensationsstöd för ekonomiska konsekvenser av coronakrisen för andra halvåret (kvartal 3 och 4) 2020.


Regeringen har beslutat om ett stödpaket på 1 miljard kronor för att kompensera idrottsrörelsen till följd av coronapandemin. RF har uppdraget att fördela stödet till idrottsrörelsen.

Här finns mer information och länk till hur ansökan om kompensationsstöd går till.
Sök kompensationsstöd för corona (https://www.rf.se/bidragochstod/Bidrag/kompensationsstodtillidrottsforeningar/)

shttps://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/kompensationsstodtillidrottsforeningarhosten20202/

21-01-21 Race Of Champions etablerar sig på Pite Havsbad med årlig tävling
Att en av världens mest prestigefyllda motorsporttävlingar Race Of Champions etablerar sig årligen på Pite Havsbad innebär inte bara ett lyft för motorsporten, hundratals nya arbetstillfällen skapas i regionen, besöksnäringen i regionen utvecklas enormt under vintersäsong och flertalet viktiga branscher kommer att gynnas, inte minst bilstestindustrin. Fokus på hållbar utveckling, närheten till ett starkt innovation- och testbäddskluster och framgångsexempel som batterifabriken Northvolt, vindkraftsparken Markbygden 1101 och tex Hybrit som satsar på tillverkning av fossilfritt stål skapar unika möjligheter till samarbeten.

International Media Productions (IMP) tillkännagav under torsdagen att det första Race Of Champions (ROC) någonsin i Norden och första på snö och is. Race Of Champions är ett årligt evenemang där de bästa förarna inom global motorsport tävlar mot varandra för att kröna den bästa av dem bästa; ”Mästarnas Mästare”. I januari 2022 kommer ROC för första gången någonsin att köras på snö och is på en specialdesignad bana på det frusna havet vid Pite Havsbad, bara 60 mil från polcirkeln.
- På ROC letar vi alltid efter nya utmaningar till världens främsta tävlingsförare. Tidigare kan det ha varit en mycket snäv bana inuti några av väldens mest berömda arenor, men den här gången kommer vi att kunna bygga en längre, bredare och mer spektakulär bana än någonsin här på havsisen utanför Pite Havsbad. ROC Snow & Ice kommer skilja sig från allt vi tidigare sett och kommer bli ett ultimat test av förarnas bilkontroll. Det känns väldigt bra att kunna inleda ett långsiktigt samarbete med Pite Havsbad Group som partner och att vi tillsammans bygger en unik Race Of Champions bana på fruset hav för några av världens mest legendariska racingförare, och sedan efter tävlingen för unika ROC Driving experiences. I samarbetet med Pite Havsbad Group får vi också ett unikt upplägg med allt på ett och samma ställe med tävlingar, aktiviteter, nöjen och boende på Pite Havsbad. Det blir enda stället i världen med en egen Champions Village och Champions Club, säger Fredrik Johnsson ROC.

Föraruppställningen kommer att tillkännages löpande fram till evenemanget, men Race Of Champions är känt för att locka superstjärnor från alla de främsta klasserna inom motorsport som Formel 1, Le Mans, Nascar, IndyCar, World Rally och Rallycross. Vid pressreleasen blev Sveriges Johan Kristoffersson som är trefaldig världsmästare i rallycross och Champion och 2019 ROC Nations Cup Champion, den första som testkörde ROC Snow & Ice-banan någonsin.
- Det är så himla kul att köra på den här ROC-banan och få sladda genom kurvorna. Det kommer bli en utmaning, men jag tror att alla förare kommer att älska det. Att delta i Race Of Champions i Mexiko 2019 är en av de bästa upplevelserna jag varit med om, och att nu få göra det igen men denna gång på hemmaplan i Sverige gör det ännu mer speciellt, sa Johan Kristoffersson.

Race Of Champions på Pite Havsbad kommer kunna ses över hela världen. På Pite Havsbad finns boendekapacitet med hotellrum, stugor och camping för ca 7000 personer. Evenemanget beräknas sysselsätta flera hundra personer och vi siktar på publikrekord.
- Vi är mycket glada över att vi har tecknat ett långsiktigt avtal om att årligen hålla det enda Race Of Champions i världen på snö och is och enda i Norden. Ett världsunikt evenemang där världens bästa förare kommer köra på fruset hav och där hela arrangemanget med tävling, aktiviteter, nöjen, restaurang och boende är på Pite Havsbad. Detta evenemang kommer bli ett stort lyft för vinterturismen, säger Tobias Lindfors, ordförande och ägare Pite Havsbad Group.
- Race Of Champions på Pite Havsbad kommer att vara det största arrangemanget som har genomförts i Norrbotten och det är väldigt glädjande att det medför många nya jobb långsiktigt, säger Björn O Nilsson, Landshövding i Norrbotten.

Race Of Champions blir årligen återkommande, men också mer än bara ett event om året.
- Efter evenemanget kommer Race Of Champions-banan hållas öppen till slutet av varje vintersäsong, och erbjuda unika ROC Driving-upplevelser för både företagskunder och privata kunder genom ett långsiktigt partnerskap med Pite Havsbad Group, säger Fredrik Johnsson ROC.

Ett återkommande världsevent inom bilsporten i Sverige är även något som gynnar hela den svenska bilsportrörelsen.
- Det är så roligt att Race Of Champions nu kommer till Sverige. Jag tycker det är både häftigt och imponerande när man ser på historiken där det tävlats på platser som Barcelona, London och Paris och så nu i Piteå. Det kommer bli något nytt och annorlunda, både för eventet och för förarna. Det är en underbar miljö på Pite Havsbad. För oss som förbund blir det naturligtvis en av årets största händelser. Att de sen väljer att etablera sig på det sett som nu görs med återkommande tävlingar och event under säsong är bara positivt och kommer gynna hela bilsporten. Det kommer bli riktigt bra, säger Anna Nordkvist, vd för Svensk Bilsport.

Mer information på, https://www.raceofchampions.com/
https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/raceofchampionsetablerarsigpapitehavsbadmedarligtavling/
21-01-16 Extra förbundsmöte
Svenska Bilsportförbundets styrelse har mottagit en begären om extra förbundsmöte. Styrelsen behandlade frågan på styrelsemötet igår och beslutade att den process som anges i förbundets stadgar ska följas.

Kungörelse med information om datum för mötet samt hur mötet kommer att genomföras kommer att ske till distriktens ombud samt på förbundets officiella organ www.sbf.se.
21-01-16 Tillåten smittskyddssäker verksamhet fram till 24 januari
Vid ett informationsmöte den 13 januari med Riksidrottsförbundet och specialförbunden delgavs de fortsatta riktlinjerna för att bedriva idrottsverksamhet fram till 24 januari.

Fortsatt gäller Folkhälsomyndighetens övergripande riktlinjer för att minimera smittspridningen i samhället. Se www.folkhalsomyndigheten.se

Beslut som nu gäller fram till den 24 januari är att idrottslig verksamhet kan bedrivas om det görs rätt enligt nuvarande direktiv.

Folkhälsomyndigheten och Regeringen pekar på vikten av att genomföra så mycket verksamhet som går utomhus.

Inom ramen för riktlinjerna är:
Träning tillåten utomhus.
Tävling för elit är tillåten.

Bilsportstävlingar klassas som offentlig tillställning och lyder därmed under ordningslagen. Sedan den 24 november gäller att max 8 personer får delta på offentliga tillställningar eller allmänna sammankomster. Undantag från maxgränsen på 8 personer för offentlig tillställning ges endast för yrkesidrott på seniornivå.

Nationella elittävlingar på SM-nivå för seniorer vilka klassas som tävlingar för yrkesidrottare kan arrangeras. Detta innefattar SM-tävlingar i Svensk Bilsports samtliga sportgrenar. Juniorer som håller nationell seniorelit får tävla i seniorklass. För dessa tävlingar gäller 50-personersregeln och anpassningar för att få till smittsäkra arrangemang.

Förordning från regeringen
Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.
- Högst 8 deltagare (Se ovan för nationella elittävlingar)
- Högst 300 i sittande publik om
- Sittplats med minst 1 meters avstånd
- I övrigt ges förutsättningar att hålla det avståndet till varandra
- Två deltagare i sällskap med varandra får anvisas sittplatser närmare än en meter från varandra
- Länsstyrelsen får begränsa antalet deltagare ytterligare

Enskildas ansvar under träning och tävling
I Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2020:12) ligger ett stort ansvar på individen. Man bör som enskild bedriva idrotts- och fritidsaktiviteter på ett sätt som minimerar risken för smitta.

Personer födda 2004 och tidigare bör när de tränar idrott eller bedriver någon annan fritidsaktivitet
- hålla avstånd till varandra
- inte dela utrustning med varandra. Detta kan t.ex. gälla vattenflaskor, munskydd m.m. som kan överföra saliv.
- när det är möjligt genomför aktiviteten utomhus
- undvika gemensamma omklädningsrum
- resa till och från aktiviteten individuellt
- utföra aktiviteten i mindre grupper

Dessa råd gäller inte personer som ägnar sig åt yrkesmässig idrott eller barn och unga födda 2005 och senare.

Fortsatt finns det regionala restriktioner att ta hänsyn till för den som skall bedriva tränings- eller tävlingsverksamhet.

https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/tillatensmittskyddssakerverksamhetframtill24januari/

21-01-13 Svenska Bilsportförbundets styrelse har mottagit en begären om extra förbundsmöte
Styrelsen behandlade frågan på styrelsemötet igår och beslutade att den process som anges i förbundets stadgar ska följas.

Kungörelse med information om datum för mötet samt hur mötet kommer att genomföras kommer att ske till distriktens ombud samt på förbundets officiella organ www.sbf.se.
21-01-11 SBFs tyrelsen informerar januari 2021
Här kommer ett första ”Styrelsen informerar” för 2021. Det blev lite av en rivstart på det nya året, där frågan om Rally Sweden hamnat mitt i blickfånget.

Självklart vill vi ha kvar den svenska VM-deltävlingen i rally. Det har aldrig varit tal om något annat och vi har inte stängt några dörrar. Däremot har det funnits olika förslag på hur detta ska försöka lösas. Men att vi arbetar för att bevara vår svenska VM-tävling råder det ingen tvekan om, något vi beskriver längre ner i informationen.

Styrelsen hade under gårdagen ett informationsmöte med alla distrikt och valberedningen för att belysa den uppkomna situationen och om den vidare arbetsprocessen fram till Förbundsmötet. I den turbulens som varit kring förbundet de senaste dagarna lyfte även styrelsen upp värdegrundsfrågan inom vår rörelse. Flera styrelsemedlemmar har blivit grovt påhoppade i sociala medier. Uttalanden utan fakta och som oftast handlat om person och inte sakfrågor. Att tycka och framföra sina åsikter har alla rätt till, men det måste ske på ett civiliserat sätt. Risken är annars att ingen vill arbeta som ideell inom någon form av förenings- eller förbundsroll i framtiden.
Föreningsrörelsen är en demokratisk idrottsrörelse där vårt Förbundsmöte tillsätter styrelse och beslutar om budget och verksamhetsplaner. Vill man vara med och påverka bilsportens framtid är det där man ska göra sin röst hörd. För den som inte är nöjd kommer en ny chans i april då nästa Förbundsmöte hålls.

Samtidigt har det i dagarna i media pågått en nyhetsdebatt kring Rally Swedens framtid som enligt media synes orolig och där en konkurs med resultatet, att inget VM-rally blir kvar i Sverige, är en del av summeringen.

Rally Sweden är ett av landets största idrottsevenemang som drivs av Svenska Rallyt AB, ett bolag som ägs till hälften vardera av Svenska Bilsportförbundet och Uvåns näringslivscenter i Hagfors. Rally Sweden är något vi inom Svenska Bilsportförbundet vill ska finnas kvar, men Rally Sweden har under ett antal år haft en mycket ansträngd ekonomi och därtill ansatts av en väderlek som inte varit gynnsam för tävlingen.

I dag har Svenska Rallyt AB avtal fram till 2022, med den arrangerande promotorn som driver VM-serien, på uppdrag av internationella förbundet, FIA. Därefter ska en ny förhandling ske för en ny avtalsperiod.
Efter de snöfattiga vintrarna i Värmland har krav ställts från både seriens promotor och FIA att Rally Sweden måste säkerställa ett snörally. Kravet är att Rallyt Sweden ska vara ett vinterrally och då ska det köras på vintervägar. Detta skulle kunna innebära en flytt av tävlingen längre norrut i landet, ett utredningsuppdrag som vd för Rally Sweden redan har tillsammans med Svenska Bilsportförbundet och som är pågående.

Ett snösäkert rally är en del att lösa, det andra är en ekonomi i balans.
Arbetet med att lösa framtiden för Rally Sweden har pågått under en längre tid och under nästa vecka kommer ett nytt möte hållas gällande Rally Sweden med målet att se vilket eller vilka alternativ som det ska fortsätta att arbetas med.

För oss i styrelsen har det varit självklart att vi inom Svensk Bilsport ska behålla ett VM-rally i Sverige och varumärket Rally Sweden. Det betyder enormt mycket för bilsporten och våra medlemmar, men även externt, allt från medial uppmärksamhet till rekrytering. Vi kan på sikt inte driva det vidare under de förutsättningar som råder nu och med risk för att i en framtid sätta hela Bilsportförbundets ekonomi på spel. Vi hanterar våra medlemmars pengar, som skall täcka administration och utveckling av hela bilsporten och utifrån det måste vi också ta ansvar för våra gemensamma resurser.

Men att vi fortsatt ska ha kvar ett VM-rally i Sverige har aldrig varit någon fråga. Det är ett av Idrottssveriges starkaste varumärken, intresse och publikmässigt är det största vi har. Vi måste finna en ny och stabilare lösning där vi får ett snösäkrat rally med en stabil framtida ekonomi. Vi arbetar nu vidare med flera alternativ. Intressenter finns sen tidigare och de samtalen fortsätter nu.

Frågan kring Rally Sweden är en av de viktigaste, men samtidigt har vi en verksamhet som rullar vidare i samtliga sportgrenar, även om det just nu i en pandemitid går lite långsammare. Styrelsen har sedan tidigare beslutat om Organisationsutveckling, Elektrifiering av Bilsporten, Supporterprojekt med flera. Arbetet med dessa kommer att fortsätta.

Styrelsen vill göra det med en budget i balans för att utifrån vad som ryms inom de ekonomiska ramarna arbetet vidare med att utveckla Svensk Bilsport. Vi kommer inte att kunna göra allt på en gång, utan får ta det steg för steg utifrån de resurser vi har till förfogande inom förbundet, både personella och ekonomiska. Vi kommer även fortsatt att informera om styrelsens arbete och prioriteringar fram till kommande Förbundsmöte i april.

Med vänliga hälsningar från
Svenska Bilsportförbundets styrelse
21-01-07 Engström blir tf ordförande för Svensk Bilsport
Roger Engström blir tf. ordförande för Svensk Bilsport. Det stod klart efter beslut på styrelsens konstituerande möte under tisdagskvällen. Efter att tidigare ordförande Magnus Berthling meddelat att han avgår med omedelbar verkan har den sittande styrelsen genomfört ett konstituerande möte under kvällen. Där valdes Roger Engström till tf. ordförande för Svenska Bilsportförbundet.

Roger Engström som valdes in som ny i styrelsen under Förbundsmötet i september 2020 har sedan tidigare haft rollen som ordförande under många år i Smålands distrikt.
- Att vara ordförande för Svenska Bilsportförbundet som är ett av svensk idrotts större förbund är verkligen hedrande. Men nu är jag det i rollen som tf fram till det kommande Förbundsmötet i april senare i år. Vad som händer därefter får visa sig då, säger Svensk Bilsports tf ordförande Roger Engström.

Engström ersätter tillfälligt Magnus Berthling som så sent som i september valdes till ny ordförande för Svensk Bilsport. Nu väljer han att avgå.
- Utan att gå in i detaljer handlar det om förtroendet inom styrelsen, skriver Magnus Berthling i det brev han skickat ut till delar av bilsportrörelsen.

Att styrelsearbetet från och med december inte fungerat friktionsfritt bekräftar även Roger Engström.
- Ja, det stämmer, vi har framförallt haft en huvudfråga där vi varit oeniga, det bekräftar jag, vilket också har påverkat arbetet i styrelsen negativt. Som Magnus själv anger offentligt kunde han inte stå bakom beslutet och valde därför att avgå som ordförande, säger Engström och fortsätter.
- Däremot har det funnits en gemensam vilja i övriga frågor att driva framåt i arbetet och tänka nytt. Att utveckla och förändra för framtiden är mycket viktigt och vi har sen tidigare beslutat om Organisationsutveckling, Elektrifiering av Bilsporten, Supporterprojekt med flera, arbetet med dessa kommer att fortsätta.

Sedan den framröstade styrelsens första möte i september har bilsportens medlemmar under rubriken Styrelsen informerar kunnat ta del av information om framtida förändringar och projekt.
- Det som jag och hela styrelsen ser som viktigast nu är att vi fortsätter med det arbete som är påbörjat för det år som vi nu har klivit in i. Vi vill göra det med en budget i balans för att utifrån vad som ryms i den bedriva arbetet vidare med att utveckla Svensk Bilsport. Vi kommer inte kunna göra allt på en gång utan får ta det steg för steg utifrån de resurser vi har till förfogande inom förbundet, både personella och ekonomiska. Vi kommer även fortsatt att informera om styrelsens arbete och prioriteringar, säger Roger Engström.
- Kvarvarande sex personer i styrelsen kommer att leda arbetet framåt till förbundsmötet i april, säger Engström.
- Jag med hela styrelsen vill också tacka Magnus för den tiden han har varit ordförande, den tid, energi och framåtlutande idéer han bidragit med, avslutar Roger Engström, Svensk Bilsports tf ordförande

Den 18 april 2021 har Svensk Bilsport sitt nästa Förbundsmöte där bilsportens medlemmar ska besluta om vem som blir ny ordförande för Svenska Bilsportförbundet.

Här finns protokollet att läsa från styrelsens konstituerande möte: https://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/filer/protokoll/2021/styrelsen_2021-01.pdf
21-01-05 Ordförande Magnus Berthling avslutar sitt uppdrag inom Svensk Bilsport
Svenska Bilsportförbundets ordförande avgår.
Idag meddelade Lars Pettersson att han avgår som ordförande med omedelbar verkar i Svenska Bilsportförbundet styrelse.
- Svensk bilsport står inför många viktiga frågor framöver som vi inom hela Bilsportsverige behöver lägga fokus på. Den senaste tidens diskussioner vi haft i svensk bilsport har tagit fokus från just de viktiga framtidsfrågorna, vilket på sikt inte är bra för Bilsportsverige eller för förbundet. Mot bakgrund av det har mitt beslut vuxit fram att nu avgå som ordförande, säger Lars Pettersson.
- Jag är i stolt över de åren jag haft i styrelsen och de senaste två åren som ordförande och jag vill tacka alla i Bilsportsverige för det engagemang som finns för att utveckla vår idrott och mitt engagemang för svensk bilsport kommer inte försvinna efter detta, säger Lars Pettersson.

Den 18 april 2021 har Svensk Bilsport sitt nästa Förbundsmöte där beslut ska tas om vem som blir ny ordförande för Svenska Bilsportförbundet.


Tryck här för mer info!
Tillbaka till startsidan