<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
Racing 2018

2018






18-01-19 Från Middle East till Porsche Carrera Cup Scandinavia för hårdsatsande Christoffer Bergström
Han är mitt uppe i sin andra säsong i Porsche GT3 Cup Challenge Middle East. I sommar får vi se honom köra nya 911 GT3 Cup (991 II) även på hemmaplan. Christoffer Bergström är klar för Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018. Anmälningslistan till årets upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia innehåller nio nya förare. Hittills. En av dem är Christoffer Bergström.

I racingsammanhang är den 47-årige urstockhommaren, som bland annat driver Pampas Marina i Solna, tämligen färsk. Han debuterade i V8 Thunder Cars 2015 och har på tre säsonger utvecklats till en toppförare i klassen. 2017 blev han femma efter flera pallbesök. I år siktar han på en plats bland de tre bästa totalt.

För V8 Thunder Cars släpper inte Bergström, även om han väntar hem en helt ny Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i mars månad.
– Jag har för avsikt att köra båda mästerskapen vilket innebär att jag får dubblera vid flera tillfällen. Vi börjar redan i premiären på Ring Knutstorp och får utvärdera efter det, men tanken och planen är att jag ska köra så mycket som möjligt, säger Bergström, som tävlar för egna teamet Team Pampas.
Christoffer Bergström har ett förflutet inom båtsporten men intresset för bilracing har funnits där sedan barnsben.
– Som liten fick jag möjlighet att vara med Mats Lindén under några säsonger. Bland annat 1984 då han vann Super Saloon med Porschen. Sedan kom båtarna emellan.

Men nu är det bara bilracing som gäller och sedan vintern 2016/2017 tävlar han själv i en Porsche, medlockad till Porsche GT3 Challenge Middle East av vännen Magnus Öhman. Redan under premiärsäsongen visade Bergström sådan fart att organisationen för mästerskapet började fundera på att flytta upp honom en klass – från brons till silver.
– Jag sa att för min del spelar det ingen roll. Jag kan åka silver och komma längst ner, det gör ingenting. Jag behöver inte stå på pallen bara jag utvecklas som förare och får tävla i den kategori som är lämpligast för mig.
Efter de två inledande deltävlingarna den här säsongen, som avgjorts på Bahrain International Circuit och Dubai Autodrome, skuggar Bergström Öhman i toppen på silverdivisionen efter placeringsraden 2-3-4-4. Tillsammans har Öhman och Bergström dessutom fört svenska Mtech Competition till ledning i teammästerskapet.
– Det har gått bra. Både jag och Magnus har haft bättre fart i inledningen på den här säsongen än vad vi hade i fjol.

I Middle East-mästerskapet har man bytt ut 991 I mot nya 991 II. I Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer båda generationerna av 911 GT3 Cup att tävla parallellt de kommande säsongerna.
– Potenta bilar båda två, riktiga racerbilar. Det är mer kraft i den nya bilen och jag gillar den något bättre än den jag körde i fjol. Det far iväg något fruktansvärt när man startar och det är kul. En härlig bil att köra.

Erfarenheten från sitt deltagande i mellanösternmästerskapet tar Bergström givetvis med sig in i sin första Porsche-säsong på hemmaplan.
– Jag får nästan 200 mils racerbilsåkning under vintern. Visst skiljer det mycket på banorna där nere och här hemma, men känslan är den samma – var är bilen, hur kan du hålla den, sladda inte sladda… Dessutom får du en ganska hög snittfart i ryggen vilket gör att man känner sig lugn när man kommer hem till lite långsammare banor.
Christoffer Bergström ser långsiktigt på sin medverkan i Porsche Carrera Cup Scandinavia. 2018 blir ett läroår där han ska växa in i klassen och skaffa sig erfarenhet för att satsa vidare 2019.

Bergströms fokus ligger i första hand på V8 Thunder Cars, men det kommer inte att hindra honom från att även satsa fullt ut på Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det är åtminstone min ambition och jag tränar hårt för att orka med att dubblera, säger han och tillägger:
– Körs klasserna direkt efter varandra får jag väl kliva ur ena bilen, dricka lite vatten och hoppa in i den andra. Det ska gå.
18-08-14 Joel Eriksson genomför lyckat Formel E-test
Joel Eriksson har genomfört sitt första test i det expansiva elbilsmästerskapet Formel E.

Testet ägde rum på Circuit Moulay El Hassan i Marrakesh, Marocko, under söndagen – en dag efter att det ordinarie Formel E-fältet tävlat på samma bana (med svenske Felix Rosenqvist som vinnare).

Eriksson var en av 20 förare speciellt utvalda till det så kallade rookietestet, där mästerskapets tio team fick chansen att utvärdera vardera två potentiella framtidsnamn.

Eriksson körde under dagen för brittiske superentreprenören Sir Richard Bransons stall, DS Virgin Racing, som också mönstrade Ferraris Formel 1-adept Antonio Giovinazzi (ITA).

19-årige Eriksson anpassade sig snabbt till den nya, elektriska miljön, och avslutade det första av dagens två pass som trea i resultatlistan – bara två tiondelar bakom listtoppande Paul di Resta (GBR) vars CV inhyser såväl 59 Formel 1-starter som en meriterande DTM-titel.

De snabbaste tiderna sattes sedan under eftermiddagen, då banan var i bättre kondition och då majoriteten av fältet utförde kvalsimuleringar med fullt effektuttag, 200 kW, ur batterierna.

Eriksson såg länge ut att återigen gå mot en topp tre-tid, men fick i slutändan nöja sig med nionde plats i resultatlistan efter ett misstag i den allra sista kurvan på sitt snabbaste varv. Eriksson hade precis innan missen noterats för näst bästa tid av alla i banans mittsektor.

Den schweiziske Audi-föraren Nico Müller avslutade dagen med testets snabbaste tid, 1.4 sekunder före Eriksson som dock trots sin miss bara hade några tiondelar upp till andra plats.
- Det har varit ett bra test, väldigt intressant och lärorikt, säger Joel Eriksson. Formel E är verkligen något helt annat än det jag är van vid, men väldigt kul! Det gäller att tänka på ett annat sätt och köra så fort som möjligt samtidigt som man hushåller med energin, och det är inte enkelt. Det var synd att jag missade lite i sista kurvan på mitt sista varv, men det var trots allt bara ett test och tiderna i sig är inte avgörande. Jag är nöjd med det jag gjort och vi ser att farten finns där. Tack till DS Virgin Racing för den här möjligheten!

Eriksson tillryggalade totalt 52 varv under dagen i Marrakesh. Den 19-årige skåningen, EM-tvåa i Formel 3 under 2017, reser nu hem till Sverige igen och närvarar kommande helg på Bilsportgalan i Göteborg.

18-01-13 Felix Rosenqvist ny totalledare i Formel E efter seger i Marrakesh
Felix Rosenqvist körde hem sin andra raka seger i elbilsmästerskapet Formel E när han vann lördagens E-Prix i Marrakesh, och tar därmed också över den sammanlagda ledningen i förarsammandraget.

Rosenqvist följde upp sin seger i Hong Kong i december med en ny triumf när Formel E nådde Marocko i helgen, och besegrade schweizaren Sébastien Buemi i en duell man mot man där en omkörning strax innan mål fällde avgörandet.

Buemi - med bland annat 55 Formel 1-starter och en Formel E-titel på sitt CV - ledde länge loppet från pole position, men fick se sig passerad av Rosenqvist med fyra varv kvar att köra.

Rosenqvist hade startat racet som trea efter ett bra kval, där han var snabbast av alla i gruppmomentet och sedan alltså tredje kvickast i det avgörande Super Pole-segmentet som avgör startuppställningen i topp fem.

Den 26-årige smålänningen låg initialt kvar på tredjeplatsen under de första varven, men körde om engelsmannen Sam Bird innan de obligatoriska depåstoppen och tog alltså Buemi i slutfasen.

Rosenqvist, Buemi och Bird delade på pallen även i förra säsongens upplaga av Marrakesh E-Prix, då förhållandet var det omvända med Rosenqvist i tidig ledning innan han den gången tvingades släppa Bird och Buemi förbi sig.

Dagens seger är den tredje totalt för Felix Rosenqvist i Formel E.
- Grymt skönt, utbrister Felix Rosenqvist. Jag var inte riktigt nöjd med känslan i bilen på träningen i förmiddags, men sedan hittade vi lite fart till kvalet och lyckades göra ett bra jobb där. Väl i racet visste jag att vi hade en effektiv bil. Jag sparade på energin ganska länge och lyckades sätta in en stöt på Buemi ett par varv innan mål. Det var precis det omvända när vi tävlade här förra säsongen, så det här är definitivt en skön revansch!

Triumfen i Marocko innebär att Rosenqvist alltså nu tar över taktpinnen i toppen av Formel E-tabellen. Rosenqvist leder mästerskapet på 54 poäng, fyra före Bird när tre av 14 race har körts.
- Det är häftigt att leda mästerskapet, men det är fortfarande väldigt tidigt på säsongen och jag tar det race för race, fortsätter Rosenqvist. Jag blev trea i fjol och målet är förstås att kunna utmana om titeln den här säsongen, men det är viktigt att fokusera på rätt sak vid rätt tillfälle.

Rosenqvists stall, Mahindra Racing, leder också teamsammandraget - och stod för en imponerande teknisk insats i Marrakesh.
- Det här är verkligen en teamseger, avslutar Rosenqvist. Vi hade ett problem med batteriet i min andra bil innan start, men mekanikerna lyckades byta det på rekordtid innan depåstoppet och förtjänar ett stort tack för det. Vi blir bara starkare och starkare tillsammans just nu och jag ser väldigt mycket fram emot resten av säsongen.

Nästa Formel E-lopp körs i Sydamerika, när Chiles huvudstad Santiago debuterar som värd för ett E-Prix den 3-4 februari. Redan en vecka tidigare än så, den 25-28 januari, ställer Felix Rosenqvist också upp i det världsberömda 24-timmarsloppet i amerikanska Daytona.

RESULTAT (topp fem)
ABB FIA Formula E Championship
Race 3/14 | Marrakesh E-Prix
1: Felix Rosenqvist (SWE), 33 varv
2: Sébastien Buemi (CHE), +0.945s
3: Sam Bird (GBR), +5.762s
4: Nelson Piquet Jr. (BRA), +6.554s
5: Jean-Eric Vergne (FRA), +12.238s
Se fullständiga resultat http://www.fiaformulae.com/en/results/race-results/season/2022017/round/3

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 3/14 race
1: Felix Rosenqvist (SWE), 54 p.
2: Sam Bird (GBR), 50 p.
3: Jean-Eric Vergne (FRA), 43 p.
4: Nelson Piquet Jr. (BRA), 25 p.
5: Edoardo Mortara (CHE), 24 p.
Se fullständig tabell http://www.fiaformulae.com/en/results/standings/driver/202201
18-01-12 Klart med 22 bilar i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018!
2018 års säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia har startat. Den gjorde det på ett välbesökt informationsmöte på Porsche Center Stockholm torsdag kväll.

Där presenterades en anmälningslista – med 22 förare!
2018 firar Porsche Carrera Cup Scandinavia 15 år. Jubileumssäsongen är redan nu en av de bästa någonsin. Aldrig tidigare har det hänt att organisationen för mästerskapet kunnat räkna in 22 bilar i startfältet den 11 januari.
– Men jag utesluter inte att det är ännu fler till premiären på Ring Knutstorp 4-5 maj. Intresset är på topp, säger Thomas Johansson, sporting director för mästerskapet.

Tolv nya bilar
2018 lanserar Porsche Carrera Cup Scandinavia den nya generationen Porsche 911 GT3 Cup: 991 II. Till det skandinaviska mästerskapet har man fått möjlighet att sälja tio bilar. Alla är sålda!
Redan kända toppförare som Lukas Sundahl, Oscar Palm, Pontus Fredricsson, Magnus Öhman och Thomas Karlsson har presenterats som nybilsägare under hösten och vintern. Nykomlingen Krister Andero har också gått ut med sin satsning i en ny 991 II och under torsdagens informationsmöte fick ovan nämnda sällskap av ytterligare en gäng intressanta nykomlingar. Mats Ek Tidstrand, Robin Jensen och Christoffer Bergström.

Lindland tillbaka
Dessutom presenterades Roar Lindland i en satsning med Porsche Norge. Bilen han ska köra är den 991 II som Porsche Sverige deltog med i flera deltävlingar i Swedish GT 2017. Lindland är etablerad förare i Porsche Mobil1 Supercup och har gjort många säsonger i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Ny bil blir det också för en ännu icke namngiven förare, samt de gästförare Porsche Sverige kommer att bjuda in vid flera tävlingstillfällen. Porsche VIP Guest Entry introducerades 2017 och blev mycket lyckat med toppförare som Felix Rosenqvist, Andreas Mikkelsen, Richard Göranson, Victor Bouveng och Mads Östberg bakom ratten i Porsche 911 GT3 Cup.

Tuff i Approved Cup
Till de tolv nya bilarna totalt ska flera Porsche 911 GT3 Cup (991 I) adderas till startlistan. Lars-Bertil Rantzow, Anton Marklund, Anssi-Jukka Kasi, Peter Eriksson och Ingvar Mattsson kör alla vidare i sina fjolårsbilar. Kampen i Porsche Approved Cup – mästerskapet i mästerskapet för 911 I – kommer emellertid att bli hård. Även här kliver nämligen en handfull nykomlingar in i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Norrmännen Ole William Nærsnes, Roger Hermansen och Steffen Feet är alla klara för start liksom finländaren Tom Nylund och blott 17-årige Hugo Andersson från Täby.
– Men eftersom vi vet att det finns spekulanter på fler generation 1-bilar tror jag på ännu fler startande i mästerskapet 2018, säger Thomas Johansson.

Mycket Norge
Den norska satsningen på Porsche Carrera Cup Scandinavia återspeglar sig även i tävlingskalendern som offentliggjordes för en tid sedan. På internationella toppbanan Rudskogen Motorsenter i Rakkestad har Porsche Carrera Cup Scandinavia valt att förlägga både försäsongstest och två deltävlingar.

Ring Knutstorp (premiären), Anderstorp Raceway, Karlskoga Motorstadion och Mantorp Park (finalen) är de svenska stoppen i kalendern vars sjunde deltävling är lite av årets nyhet i mästerskapet: Nürburgring i Tyskland.
– I samarbete med Porsche Motorsport ska vi köra en deltävling tillsammans med Porsche Carrera Cup Deutschland den 4-5 augusti. Att åka till Tyskland och tävla inför kanske 40.000 åskådare är en del i vårt arbete att utveckla mästerskapet i linje med vad förarna efterfrågar, säger Raine Wermelin, chef Porsche Sverige.
Central del

Porsche Carrera Cup Scandinavias utveckling har gått hand i hand med Porsches kraftigt ökade försäljningssiffror i Sverige de senaste åren. Racingmästerskapet är också en integrerad del i Porsche Sveriges totala satsning.
– Motorsport är en central del i varumärkesarbetet för Porsche och genom Carrera Cup kan våra återförsäljare bjuda in sina kunder till både track days med egna bilar och racing i toppklass, säger Wermelin.
18-01-10 Intensiv årsupptakt för Felix Rosenqvist när Formel E intar Afrika
Efter en hektisk fjolårssäsong har Felix Rosenqvist inlett 2018 i ett fortsatt högt tempo. För några dagar sedan fanns han på plats i Florida, USA, för tester inför det stundande 24-timmarsloppet i Daytona, och i helgen kör smålänningen sitt första race för i år när Formel E-säsongen 2017-18 återupptas i Marrakesh, Marocko.

Rosenqvist kommer till Marrakesh, beläget vid Atlasbergens fot i nordvästra Afrika, som trea i förarsammandraget efter ett osannolikt händelseförlopp vid säsongspremiären i Hong Kong för en dryg månad sedan. 26-åringen bestraffades bort från poängplats i det första av de två race som kördes den gången, men vände sedan effektfullt på steken med pole position, en snurrning, upphämtning och seger i Race 2 en dag senare.

I helgen väntar det tredje racet för säsongen, arrangerat på Circuit International Automobile Moulay El Hassan - en hybrid mellan traditionell, permanent anläggning och temporär stadsbana. För Rosenqvists del är platsen förknippad med ljusa minnen; det var här han slog till med Formel E-karriärens allra första pole position och pallplats (trea) i blott sitt andra race i mästerskapet i slutet av 2016.
- Jag har väldigt bra minnen av Marrakesh och det blir intressant att komma tillbaka dit en andra gång, säger Felix Rosenqvist. Jag rankar fortfarande min pole position där förra säsongen som en av karriärens höjdpunkter. Jag hade inte räknat med det så pass tidigt i Formel E. Det har hänt massor under de 14 månader som passerat sedan dess, och både jag och teamet har blivit mycket mer kompletta. Vi har hittat en del saker i simulatorn den här veckan som också känns lovande. Vi får se hur det går, men jag är optimistisk.

Rosenqvist beger sig alltså till Marocko efter att ha spenderat den gångna helgen i Daytona, där det officiella testet "Roar Before the 24" avverkats inför den stundande långloppsklassikern den 27-28 januari. Rosenqvist kommer där till start i en bil han delar med racingvännerna Lance Stroll, Daniel Juncadella och Robin Frijns; ett ekipage som bedöms ha goda chanser att slåss om totalsegern.
- Roar-testet gick helt OK, ingen större dramatik, fortsätter Rosenqvist. Det var bra erfarenhet inför racet, men just nu är jag fullt fokuserad på Formel E och Marrakesh. Jag vill vara med och slåss i toppen igen den här helgen, och det kräver alltid enormt mycket i det här mästerskapet där konkurrensen är så brutal. Nästan hela fältet har kapacitet att vinna, så det gäller att minimera misstagen en sådan här helg när vi dessutom bara kör ett race.

Formel E, som tidigare den här veckan tillkännagav svensk-schweiziska ABB som ny titelsponsor, bjuder efter en avverkad deltävling på ett tätt toppskikt i förartabellen. Britten Sam Bird (DS Virgin Racing) leder på 35 poäng, före franske Techeetah-föraren Jean-Eric Vergne på 33 och tredjeplacerade Rosenqvist på 29.

Mahindra Racing, med Felix Rosenqvist och Nick Heidfeld i förarbesättningen, anför just nu teamsammandraget.

Marrakesh E-Prix debuterade på kalendern förra säsongen och avgörs i år för andra gången. Rosenqvist innehar därmed gällande kvalrekord på banan.

Helgens race körs på lördag och sänds live på Eurosport 1.

18-01-10 Rantzow kör vidare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. ”Ni slipper mig inte helt”
Efter finalen på Mantorp Park i september hotade han med att ta ett sabbatsår från racingen. Nu har han ångrat sig. Tack och lov.

Publiken får se ”regnkungen” Lars-Bertil Rantzow i Porsche Carrera Cup Scandinavia även 2018.
– Ni slipper mig inte helt, hälsar han med ett leende.
Det var en nöjd Lars-Bertil Rantzow som avslutade 2017 års säsong. Han blev sjunde man totalt i mästerskapet med andraplatsen på Rudskogen och tredjeplatsen i Anderstorp som årets toppar.

Dessutom levde Rantzow upp till favoritskapet i Masters Cup för förare över 40 år. Den 57-årige skåningen körde hem titeln efter att ha klassvunnit 12 av 14 race!
”Jag är nöjd med säsongen, har inte varit så här snabb och fightats med toppen tidsmässigt på många år”, konstaterade han, men tillade:
”Jag har bestämt mig för att ta ett sabbatsår. Dels på grund av att jag haft lite nackbekymmer, men också för att jobbet tar mycket tid”.

Har ångrat sig
I dag låter det dessbättre annorlunda.
– Jag hade bestämt mig för att inte köra den här säsongen, men jag har bilen kvar och tycker samtidigt att organisationen för Porsche Carrera Cup Scandinavia jobbat hårt för att få till 2018 så jag ska försöka köra tre race, säger Rantzow.
Det är ett besked som välkomnas i Porsche Carrera Cup-kretsar där Rantzow är en ikon med sina tio säsonger. Mest lyckosam hittills var han 2014. Då erövrade Rantzow sina första racessegrar i Porsche Carrera Cup och var han tvåa bakom Oscar Palm. Säsongen innan var han trea, slagen endast av Johan Kristoffersson och Ola Nilsson.
Fokus på Porsche Center
Att det troligtvis inte blir en full säsong för den snabbe skåningen med våt bana som favoritunderlag beror i första hand på jobbet.
– Vi ska uppföra ett helt nytt Porsche Center i Helsingborg och det är mycket jobb med det. Vi har inte lagt någon plan för vilka race som kan bli aktuella för mig, men de tre vårtävlingarna ser bäst ut om jag ska kunna ha fullt fokus på vårt nya Porsche Center som öppnar i slutet på året, säger Rantzow.

Kvar hos Mtech
Oavsett vilka race det blir kommer L-B att köra vidare i sin Porsche 911 GT3 Cup (991 I). Annars blir som bekant säsongen 2018 den första med den nya generationen av Porsche 911 (991 II).
– Mtech Competition som jag tävlat för de senaste säsongerna har lovat att driva min bil i de race jag startar i. Mtech tävlar vidare med Magnus Öhman och Thomas Karlsson, som båda kommer till start i var sin 991 II. Även om de har 25 hästar mer tror jag nog att Magnus och Thomas kommer att få se mig i backspegeln någon gång, skojar Rantzow och tillägger:
– Jag får väl försöka vara snabb när det är lite blött. Då kanske skillnaden på bilarna inte är så stor.
Kanske fler starter?

Porsche Carrera Cup-förare med 991 I-bilar kommer under 2018 att mäta sig mot kollegor i nya bilar men också tävla i en egen klass, Porsche Approved Cup. Tre starter kommer knappast att räcka för att 2017 års Masters Cup-mästare ska kunna blanda sig i striden om den titeln, men vem vet. Med ett bra vårfacit kanske det kan bli ytterligare någon eller några tävlingar för Rantzow 2018?
18-01-09 Europamästaren i rallycross klar för fortsättning i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Här är europamästaren i rallycross som har plats för ett racingguld hemma i prisskåpet. Anton Marklund är klar för en fortsättning i Porsche Carrera Cup Scandinavia där han gärna är med och fightas om titeln i Approved Cup 2018.
– Min racingsatsning syftar i första hand till att utveckla mig som chaufför, men när jag drar på mig hjälmen växer vinnarskallen, säger norrlänningen och ler.

Anton Marklund, 25 år, från Boliden gjorde entré i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2016. Han körde tre av sju deltävlingar och nådde som bäst en sjätteplats. Den kom i finalen på Ring Knutstorp.

I fjol blev det en niondeplats totalt efter en helt briljant säsongsavslutning. I Marklunds sista deltävling, Karlskoga, slog han nämligen till med en femte- och sjätteplats.
– Och ändå gjorde jag två urkassa starter, minns Marklund, somstod över de två avslutande deltävlingarna till förmån för sin rallycrossatsning.
– Jag hade ett EM-guld att vinna. Och lyckades med det.

I konkurrens med bland annat förare som Thomas Bryntesson, Robin Larsson och Tommy Rustad triumferade Marklund i Supercar-klassen efter att ha vunnit tre av de fem deltävlingarna. EM-titeln var Marklunds andra i karriären. 2012 blev han Europamästare i Touringcars.
– Kalenderkollisioner gjorde att jag inte kunde köra alla deltävlingar i Porsche Carrera Cup varken 2016 eller 2017. I år ser det bättre ut. Det är inga krockar alls och tvingas vi inte till några tester på grund av till exempel tekniska problem är min förhoppning att jag ska kunna köra alla deltävlingarna i Carrera Cup i år, säger han.

Titelkandidat?
Det innebär också att Anton Marklund mycket väl kan bli en man för toppstriden i Porsche Approved Cup, mästerskapet i mästerskapet för de förare som väljer att köra vidare i Porsche 911 GT3 Cup (991 I). Ungefär halva startfältet kommer att bestå av den generationen bilar. Övriga blir nya 991 II som introduceras den här säsongen.
– Min inställning inför årets racingsäsong är den samma som inför 2018. Jag gör det här framförallt för att utvecklas som chaufför. Det är också en av anledningarna till att vi valt att åka vidare i samma bil som jag kört de två senaste säsongerna. Att tävla och köra tester inom racingen har gett mig otroligt mycket. I fjol tyckte jag att jag tog steg för varje race jag körde, säger han och tillägger med ett leende:
– Även om jag i första hand inte kör racing för att vinna titlar så är det självklart så att vinnarskallen växer när jag får på mig hjälmen.

Satsning med eget team
Både 2016 och 2017 ingick Anton Marklund i framgångsrika team bennys. 2016 vann Fredrik Larsson mästerskapet för teamet. I fjol segrade Marklunds teamkompis Jocke Mangs.

Någon fortsättning med bennys blir det inte den här säsongen. Marklund kommer att tävla för det egna familjeteamet Marklund Motorsport.
– Men jag trivdes otroligt bra hos bennys. Det var en härlig stämning i teamet och alla var mycket professionella. Därför jobbar jag på att ta med mig gubbarna på min bil in i årets satsning, berättar han.

EM-dubbel är målet
Som regerande europamästare i värstingklassen Supercar vill Anton Marklund givetvis försöka försvara sin titel.
– Inget är definitivt spikat, men det är väl ganska klart att det blir EM för min del även 2018. Det var några år sedan någon lyckades försvara en EM-titel i Supercar. Senast var Timur Timerzyanov som vann både 2012 och 2013. Att upprepa den bedriften blir en given målsättning för min del.

Anton Marklund vill köra så mycket bil som möjligt och kanske kommer han att kombinera Porsche Carrera Cup Scandinavia och EM i rallycross med några inhopp i VM.
– VM-deltävlingen i Norge ingår inte i EM-kalendern så där kanske det kan bli en start. Helst skulle jag vilja åka alla VM-race i Europa som inte ingår i EM, men om det är realistiskt kan väl diskuteras.
18-01-08 Rasmus Lindh på listan över de hetaste idrottarna
För åttonde året i rad presenterades i dagarna listan över de hetaste idrottarna i Göteborg. Som enda motorsportutövare fanns Rasmus Lindh med på listan.

Efter sin fina femteplats i VM fick Rasmus Lindh i mellandagarna ytterligare ett bevis på sin talang och nivå som idrottsman då listan över de 50 hetaste idrottarna i Västsverige publicerades. Listan som publiceras varje år i Göteborgs-Posten toppades i år av Rasmus Dahlin, Joel Lundqvist och Meraf Bahta. Se hela listan här; http://www.gp.se/sport/hetasteidrottarna-i-göteborg-under-2017-hela-listan-1.4994346

Strax innan jul hade även Rasmus besök i Göteborg av den mycket trevlige motorstjärnan Felix Rosenqvist. Det snackades förstås mycket racing men det kollades också på historiska racingbilar, handlades julklappar och käkades middag där mamma Sabinas goda lasagne serverades.

Den 20 januari flyger Rasmus över till Chicago för att prova ut sin racingstol inför säsongen. Debuten i USA blir på Firestone Grand Prix i St. Petersburg den 9-11 mars.

Mer information om USF2000 och Road to Indy finns på denna länk; http://www.indycar.com/RoadToIndy
18-01-05 Team Pampas mot nya mål i V8 Thunder Cars 2018
För två säsonger sedan bestämde sig Christoffer Bergström och Marcus Palnér för att slå sina påsar ihop och tävla under Team Pampas flagga i V8 Thunder Cars. Satsningen har gett resultat. 2016 slutade Marcus och Christoffer fyra och elva i mästerskapet – i fjol blev de trea och femma. Tillsammans tog de tio pallplatser och en seger. I år siktar de ännu högre.
– Vi ska slåss om titeln i år, jag och Christoffer ska vara topp tre, säger Marcus Palnér. Vi har gått från klarhet till klarhet och vi ska påbörja årets säsong på samma nivå som vi avslutade fjolåret.

Marcus inledde fjolåret starkt med två andraplatser, tog därefter en seger i Norge, och avslutade säsongen på en sammanlagd tredjeplats. Christoffer Bergström hade en tuffare inledning på året med två krascher som innebar reparationer och ett bilbyte. Trots det lyckades han ändå uppnå sina målsättningar för säsongen.
– Jag har nått de mål jag satte upp när jag startade min racingkarriär för tre år sedan, säger Christoffer Bergström. Första året handlade om att se och lära, i fjol att vara med bland topp tio, och i år skulle jag vara på pallen.

I årets sista heat i finalen på Mantorp Park tog Christoffer sin fjärde pallplats för säsongen när han körde in på sin bästa placering någonsin, en andraplats. Han hade också näst snabbaste varvtid vilket visar att han är med på allvar i toppen.
– I år höjer jag målsättningen, säger Christoffer. Jag siktar på att regelbundet vara med och slåss om pallplatserna.

Nyckeln till framgångarna handlar om samarbetet mellan Marcus och Christoffer, där racingnestorn Börje Wessman finns med i bakgrunden som bollplank.
– Det känns bra att vi fortsätter att jobba tillsammans med Börje och Christoffer, säger Marcus. Att köra fort har alltid gått bra, men det gäller att sätta ihop en hel säsong och då gäller det att fokusera på rätt grejer. Vi börjar hitta rätt och till i år är förutsättningarna ännu bättre än för i fjol.

Den 4-5 maj får Team Pampas kvitto på om vinterns förberedelser har gett resultat då V8 Thunder Cars-premiären avgörs på Ring Knutstorp.
18-01-03 Joel Eriksson i Formel E-test för toppteam
Joel Eriksson är klar för sitt första test i det snabbväxande elbilsmästerskapet Formel E tillsammans med det segerrika toppteamet DS Virgin Racing.

Eriksson - som slutade tvåa i europamästerskapet för Formel 3 under 2017 och som i år debuterar som fabriksförare för BMW i tyska DTM - kommer att delta i det stundande officiella rookietestet på Circuit International Automobile Moulay El Hassan i Marrakesh, Marocko, den 14 januari.

Skåningen kommer där att köra DS Virgin Racings DSV-03, samma bil som vann premiären för 2017-18 års säsong i Hong Kong (CHN) i december månad med mästerskapsledande britten Sam Bird bakom ratten. Teamets andre ordinarie förare är Alex Lynn (GBR).
- Formel E är definitivt ett av de mest intressanta mästerskapen i världen just nu och jag ser fram emot chansen att få prova på det, säger Joel Eriksson. Förarna i mästerskapet håller extremt hög klass, så det är roligt att ha blivit tillfrågad av ett toppteam som DS Virgin Racing. Det ska verkligen bli roligt och antagligen väldigt olikt det mesta jag provat på hittills i min karriär.

Testet äger rum dagen efter Marrakesh ePrix, deltävling två av pågående säsong där Erikssons landslagskollega Felix Rosenqvist är ett annat av toppnamnen. Eriksson kommer att vara på plats under tävlingsdagen som gäst till DS Virgin Racing som ett led i uppladdningen inför sitt eget test dagen därpå.
- Vi är mycket glada att ha Joel med oss i rookietestet i Marrakesh, säger Alex Tai, teamchef på DS Virgin Racing. Vi är hängivna när det gäller att fostra nya talanger, och Joel är en av de mest lovande unga förarna i internationell racing just nu. Det blir spännande att se vad han kan göra i vårt racevinnande material.

DS Virgin Racing är ett samarbete mellan DS, ett bolag i PSA-gruppen (Peugeot/Citroën), och entreprenören Sir Richard Bransons världsomspännande Virgin-koncern. Stallet har vunnit totalt sex Formel E-race och är i nuläget det enda som tagit minst en seger varje säsong sedan premiären 2014-15.

19-årige Eriksson fick nyligen stifta virtuell bekantskap med teamets Formel E-bil vid ett besök i simulatorn i DS huvudkontor i Paris.
- När Joel kom på besök till simulatorn imponerades vi direkt av hans arbetsmoral och av hur fort han kom upp i fart, kommenterar Xavier Mestelan Pinon, direktör på DS Performance. Jag är väldigt nyfiken på att se hans potential ute på banan i Marrakesh nästa vecka.

Formel E är världens första mästerskap för eldrivna formelbilar. Serien har vuxit kraftigt sedan lanseringen i slutet av 2014, och är nu inne på sin fjärde säsong. Tävlingarna avgörs huvudsakligen på stadsbanor i hjärtat av några av världens största städer, däribland New York (USA), Mexiko City (MEX), Berlin (GER) och Paris (FRA).

Rookietestet i Marrakesh är till för att ge seriens tio team en chans att utvärdera potentiella förare för framtiden. DS Virgin Racing kommer att testa två förare - den andre presenteras vid ett senare tillfälle.