Besök officiella hemsidan
2019

Rally-SM 2009 Rally-SM 2010 Rally-SM 2011 Rally-SM 2012 Rally-SM 2013
Rally-SM 2014 Rally-SM 2015 Rally-SM 2016 Rally-SM 2017 Rally-SM 2018
Rally-SM 2019        

 
Rally-SM 2019
26
jan Bergslagsrallyt  
31-1
juni SSR Älmhult  
14-15
juni Nyköping  
16-17
aug Kolsva  
6-7
sept Linköping  
27-28
sept Rally Blekinge, Karlshamn  
www.rallysm.se


Rallyradio Liveresultat
6
Rallyradio Liveresultat




19-01-23 Favoriten Kristensson tar Bergslagsrallyt som test
I helgens SM-premiär, Mekonomen Bergslagsrallyt, är Tom Kristensson favorit till segern i klassen otrimmade tvåhjulsdrivna bilar. Själv ser han det hela som ett test.

Skåningen från Hörby har hunnit bli 27 år och är en hejare på att ratta en Opel Adam R2. Tom Kristensson var giftig på grus förra året, då han vann två av deltävlingarna och ledde en tredje då han fick bryta med elfel.
Men hans erfarenhet av vintervägar är däremot minimal, nu när Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika väntar på lördag.
– Tanken är att få så mycket känsla för vinterväglag som möjligt utan att fokusera det minsta på resultatet. Helgen blir som ren test egentligen, säger Tom.
Men med stor internationell rutin är det ändå troligt att han är ordentligt med från början i SM-premiären och sedan kan öka ytterligare när han kommer till Värmland och Rally Sweden.

Av de 23 konkurrenterna i klassen för otrimmade tvåhjulsdrivna bilar förväntas juniorerna Jari Liiten, Sandvikens MK och Dennis Rådström, KAK, bjuda hårdast motstånd. Liiten var oslagbar förra året då han valde att satsa på Junior-SM. I år kör alla mot alla, ung som gammal.
– Det är bara bra! Det sporrar med fler i klassen och hårdare motstånd. Dessutom har jag möjlighet att ta hem två medaljer, säger den alltid positive Jari Liiten.
Dennis Rådström kommer från värmländska Torsby och tävlar för Kungliga Automobilklubben. Han har redan ett silver i Junior-VM på sitt CV. Nu är det hårdträning inför Rally Sweden som gäller.
– Vår plan är att gå flat out från första metern till målgång! Allt för att komma så väl förberedda som möjligt inför vårt andra år i JWRC, säger Dennis.

Utmanar gör Eddie Lundqvist och Hampus Jakobsson, Sandviken respektive Nyköping. Ett par starka juniorer som skuggade Jari Liiten förra året.
– Nu har jag åkt ett år i bilen och hoppas vara med bättre från start den här gången, säger Hampus som var JSM-trea förra året. Han har sin storebror Pontus i högerstolen (fjolårets silvermedaljör i JSM Trimmat).
Nästa man i startlistan är Pontus Lönnström. En friskus av stora mått, men som nu bytt sin stora trimmade Volvo mot en liten Ford Fiesta R2 T. På lördag visar det sig hur han tacklar den omställningen.
Gotlänningen Sebastian Johansson körde bara en SM-deltävling i fjol och då vann han. Annars är det två år sedan han tävlade på vinterväg.
– Vi ser verkligen fram emot att vara tillbaka, säger Johansson.

19-01-23 Snabbfotad trio i 4WD Övriga förväntas göra upp om segern
Den mest långväga gästen i Mekonomen Bergslagsrallyt går ut först i klassen 4WD Övriga. Men Michael Wikström från Boden lär bli hårt jagad bakifrån.

Tolv till start i SM-klassen 4WD Övriga, som består av något äldre, hårt trimmade WRC-bilar. ”Micke” Wikström har ett silver och ett brons sedan tidigare med sin Ford Focus WRC, och med 90 mil enkel resa har han en bit till Ludvika.
– Ändå är det ju den närmaste deltävlingen i år, så jag klagar inte. Det är kul med SM, men det är klart att det är lite avhängigt hur det går i helgen om det blir full säsong för min del, säger norrlänningen.

Närmast bakom Wikström startar Eskilstunas Per Göthberg. Han började fjolåret med att känna sig för i sin nyinköpta Skoda Fabia WRC, för att snart nog ha ett svårslaget tempo. Ett mystiskt elfel har bekymrat honom på senare tid, men det tror han sig ha fått ordning på och är därmed en het segerkandidat.
Det är också Fredrik Grahn, bilbyggare från Frövi utanför Lindesberg. Efter ett kort test med sin Focus WRC är han redo.
– Jag har velat åka bil i flera veckor nu! Allt känns bra, vi ser fram emot Bergslagsrallyt och ska absolut gå för fullt, hälsar Fredrik som bland annat vann förra vinterns LBC-Ruschen i Lima.

Aktuell anmälningslista till Mekonomen Bergslagsrallyt finns här.
Följ tävlingen live på http://www.raceconsulting.com/
19-01-23 Tom Kristensson kör SM-tävlingen Bergslagsrallyt som uppvärning inför Rally Sweden
Till helgen kommer Tom Kristensson och Henrik Appelskog att köra årets första deltävling i SM, Bergslagsrallyt, med Ludvika som huvudort.
- Vi kommer till start med den Opel Adam R2 som vi tävlade en del med på hemmaplan förra året, säger Tom
- Jag har bara kört tre vintertävlingar totalt, det var 2015 då jag körde Volvo 940 i Volvo Original Cup, Sverigeserien, men då var det bakhjulsdrift som gällde.
- Det viktigaste med tävlingen blir därför en test inför Rally Sweden och J-VM, komma in i tävlingsrutinerna och att hitta tempo och känsla, inte i första hand resultatet. Henrik har dock åkt en hel del vintertävlingar, så den erfarenheten är bra att ha med sig.
- Jag har ju inte heller kört någon tävling sen EM-avlutningen i mitten av oktober, så det skall verkligen bli kul att komma igång, det ser ut att bli fina förhållanden med riktiga vintervägar och bra snövallar.

Lite snö och is har dock Tom hunnit pröva på då han var på landslagsläger i Åre i helgen.
- Ett bra läger med bra innehåll, där vi bl.a. fick köra en del på is, dock med en fyrhjulsdriven bil, avslutar Tom.
I Bergslagsrallyt får Tom även möta sin svenske kollega i J-VM, Dennis Rådström, som 2019 kommer att köra sin tredje säsong i Junior-VM
Dessutom får Tom sällskap med klubbkamraten i SMK Hörby, Victor Hansen med codriver Victor Johansson från Ryds MK. Man tävlar i samma bilklass, och Victor kommer under året att satsa på Junior-SM.
19-01-21 Flodin vill göra succé igen i Mekonomen Bergslagsrallyt
Förväntningarna är stora. Förra gången Patrik Flodin gästade Mekonomen Bergslagsrallyt gjorde han succé. Han vill gärna göra om den bedriften på lördag.

Det är tretton år sedan Rally-SM senast gästade Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika och då debuterade Ilsbos Patrik Flodin i en fyrhjulsdriven bil. Bilen skulle senare göra sig känd som Monitor-Subarun och Flodin nådde ända till VM för standardbetonade bilar. Framgångståget började med klassegern 2006 i Bergslagsrallyt.
Nu är de åter beredda på SM-start. Med stöd av Monitor ERP System och Team Max RPM kommer Patrik Flodin för att finslipa formen inför Rally Sweden. Till sin hjälp har han också co-drivern Göran Bergsten.
– Hoppas det går lika bra den här gången! För klassegern i Bergslagsrallyt 2006 betydde mycket för min karriär. En fin milstolpe, säger Flodin.

Bilen han ska köra är en nyligen importerad Skoda Fabia R5, en ”värsting” byggd uteslutande för rally på högsta nivå. Fyrhjulsdriven med synnerligen god väghållning och tillräckligt med hästkrafter för att det ska driva framåt ordentligt.
Ett första test gjordes på senhösten. Nu ytterligare ett par på is och snö.
– Vi var inte kompisar från första metern, bilen och jag. Men efter att ha letat inställningar ett tag gick det betydligt bättre, säger Flodin.
Duon Flodin/Bergsten vann SM i Trimmat 2WD förra året med en bakhjulsdriven BMW, men det är ännu hårdare i Trimmat 4WD.
– Det blir något att bita i! Jag har ingen aning om hur jag står mig i konkurrensen och om jag kommer att hitta de rätta bromspunkterna med den här bilen.

Hårt motstånd, riktigt hårt motstånd, är att vänta från dubble världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson från Arvika.
– Tittar jag på hans CV känner jag att jag inte behöver bevisa något mot honom. Han är en expert på vad han är gör, så bara att bli jämförd med honom känns som en bedrift, säger Flodin och fortsätter genast:
– Fast vi ska naturligt göra allt vi kan för att försöka hålla samma tempo som alla andra. Helst till och med något lite bättre…

19-01-21 Många rutinerade i nya bilar i rekordstort Trimmat 2WD
Rutinerade namn i nya bilar. Så ser det ut i den förväntade täten av SM-klassen Trimmat 2WD i Mekonomen Bergslagsrallyt. Totalt 47 anmälda.

Helgens SM-premiär i Ludvika bjuder på snö och is. Det gynnar normalt de framhjulsdrivna bilarna vilket gör en trio till heta segerkandidater. Det som kryddar anrättningen extra är att samtliga bytt tävlingsbil till den här säsongen:
•Elias Lundberg tog hand om silvermedaljen förra året, trots att han då körde en Volvo 940. Endast 20 år gammal vann han också tyska Opel Adam Rallye Cup. Så trots att Salatalangen har många år kvar som junior är han rutinerad. Till Bergslagsrallyt kommer han i en Opel Astra och förväntas göra mycket bra ifrån sig.
•Kristian Johansson har gått från välbeprövad VW Golf till nybyggd Renault Clio R3, en av de sista med 2-liters sugmotor - något som Kristian gillar. Boråsaren har ett SM-brons och tre silver sedan tidigare och går för att äntligen nå guldet. Generalrepetitionen gick lysande med en rad sträcksegrar i Finnskogsvalsen.
•Johan Holmberg hade egentligen tänkt lägga av efter fjolårets silver i huvudklassen, Trimmat fyrhjulsdrivet. Men när den bilen såldes fick gotlänningen en Toyota Corolla i inbyte och nostalgikänslan infann sig. Målet är att ”knalla på och se hur det går”. Holmberg är en mästerskapsåkare och tar nästan ”alltid” medalj.

Utmanare finns det gott om. Smålandsboende dalmasen Daniel Röjsel är en. Falu-föraren kommer i en Opel Corsa, som han den gångna helgen vann
Tractive Winter Rally med.

Comeback gör Niklas Hägg, SMK Hälsinge, som har bytt från fyrhjulsdriven bil (brons med den 2017) till en framhjulsdriven VW Golf.
Sandvikens Oskar Sundell har också bytt bil. Fjolårets Corolla krånglade mest, så nu luftar han sin BMW Compact.
Mats Larsson var åtta totalt i Finnskogsvalsen, näst snabbaste tvåhjulsdrivna ekipage med sin Toyota Corolla. Med Fagersta som bas har han nästan hemmatävling nu på lördag.

Volvoligan med Emil Karlsson i spetsen ger ju inte upp bara för att snövallarna kan ställa till det för en stor, äktsvensk bil i behov av extra utrymme. Bli inte ett dugg förvånad om Hälleforsexpressen återfinns i tätskiktet!
Samma för Daniel Wall. Han brukar värma publiken med fulla uppställ i en Volvo 240. Frågan är om det går ännu fortare nu när han byter till en nyare 940?
Totalt är det 47 anmälda förare i SM-klassen Trimmat 2WD när Mekonomen Bergslagsrallyt på lördag inleder 2019-års svenskt mästerskap i Rally.

19-01-21 Sebastian Johansson med co-driver Jesper Elfver klara för start inför Bergslagsrallyt
Efter några månaders uppehåll från tävlande står nu Sebastian Johansson med co-driver Jesper Elfver klara för start inför Mekonomen-Bergslagsrallyt.

Tävlingen som ingår i SM-serien har sitt högkvarter i centrala Ludvika.

Mekonomen-Bergslagsrallyt mäter 138km specialsträcka och 300km totalt. Tävlingen körs under lördagen 26 Januari men startar med anmälan och recce redan på torsdagkvällen.

Uppladdningen har varit bra med ett värdefullt test i skogarna runt Sveg redan första helgen i januari. Det är nu två år sedan Sebastian tävlade på vinterunderlag och ser verkligen fram emot att vara tillbaka.

Med ett otroligt startfält på hela 108 startande totalt och 24 st i klassen kommer det bli hård kamp om medaljerna då alla Sveriges snabbaste är med och kör.

Den största förändringen mot tidigare år duon har tävlat på vintern är däcken. Då det tidigare har tävlats på smala 16" däck har nu ett bredare 15" däck utvecklats där vi har valt att tävla på Pirelli som tidigare år. Kändes väldigt bra på testet tidigare i januari så vi räknar med att vara med i toppstriden.
- Vi är väldigt taggade att starta i Bergslagsrallyt och SM-premiären. Vi skall göra allt vi kan för att vara med i toppen!

Tävlingen går att följa live via:
http://www.raceconsulting.com/
https://www.facebook.com/JRMotorsportAB/
http://www.rallysm.se/
19-01-21 Flodin och Bergsten taggade inför 2019-års säsong med MAX RPM i Skoda R5
Patrik Flodin, Ilsbo MK, och co-driver Göran Bergsten, Forshaga MC, har i år fått äran att ratta rallyteamet MAX RPMs nya Skoda Fabia R5. Tillsammans med teamet kommer duon att köra bland annat SM-serien, Vintersprinten under SM-veckan samt Svenska Rallyt.

Först ut är i kalendern är SM-premiären med Bergslagsrallyt som körs nu på lördag.

Bergslagsrallyt består av åtta specialsträckor som tillsammans mäter 127,33 km. Starten är klockan 08.00 i Ludvika och målgången beräknas vid 17-tiden. Det är totalt 108 anmälda ekipage och i R5/trimmade fyrhjulsdrivna klassen startar 16 förare inklusive Patrik och Göran.

Inför helgens premiär har Patrik och teamet hunnit med ett välbehövligt test:
- Vi testade under en och en halv dag förra veckan och till en början var det mycket rattfladder, skrattar Patrik.

Men han hittade fort rytmen i den nya bilen:
- Det var lite ovant i början med däcken, men sen fick vi till känslan i bilen. Det var ett mycket givande test och vi har fått många viktiga mil i kroppen. Bilen har en riktigt skön känsla och jag ser fram emot den här säsongen enormt mycket, säger Patrik.

DTM-mästaren och fd rallycrossmästaren Mattias Ekström är en av föråkarna i rallyt. Först ut i klassen är regerande SM-mästaren Martin Berglund. En annan intressant start gör dubble världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson.

Mer info www.patrikflodin.com. Där kommer vi även att uppdatera sträcka för sträcka från rallyt.

Tidsschema Bergslagsrallyt
Lördag 26 januari
08.00 Start Folkets Hus Ludvika
08:38 SS1 13,10 km
09:31 SS2 37,90 km
10:24 SS3 11,49 km
11:43 Service
11:59 SS5 5,62 km
12:19 Service
14:32 SS5 5,62 km
15:20 SS6 24,06km
16:08 SS7 19,54 km
16:46 SS8 13,30 km
17:20 Målgång

Anmälda R5/4 wd trimmat
Charles Andersson Borlänge MK
Michael Jakobsson SMK Nyköping
Anton Eriksson SMK Sundsvall
Patrik Flodin Ilsbo MK
Jimmy Ekstörm V:a Östergötlands MK
Mikael Ericsson SMK Trollhättan
Patrik Flodin Ilso MK
Jan-Erik Folkesson SMK Örebro
Martin Berglund SMK Gävle
Thomas Thunström Ludvika MS
Joachim Carlström Gullabo RC
Anders Karlsson Säffle MC
Christoffer Haglund SMK Nyköping
Ulf Backlund MK Rimo
Joakim Roman SMK Örebro
Jacob Jansson MK Kopparberg
Mattias Monelius SMK Örebro
Johan Kristoffersson MK Team Westom
19-01-21 Elias Lundberg Rally redo för säsongstart i Bergslagsrallyt
Säsongstarten närmar sig för 20-åriga Opelföraren Elias Lundberg med co-driver David Arhusiander. Teamet har precis spenderat en testhelg hos Depå Grande utanför Östersund för att förbereda inför första deltävlingen i Rally-SM.

Teamet kommer med en nyinförskaffad Opel Astra KitCar till Ludvika och Bergslagsrallyt nästkommande helg. Bilen har precis testats för första gången med bra resultat.
- Vi kommer hem från Östersundtrakterna med en bra känsla, vi stötte på en del problem med bilen vilket gjorde att testet blev kortare än väntat, förklarar Elias och fortsätter. Men vi är nöjda, hade inte problemen kommit nu hade det troligtvis hänt på tävling. Bilen känns för övrigt bättre än väntat och vi hoppas kunna fortsätta bygga vidare på den känslan i Ludvika.

Bergslagsrallyt bjuder på närmare 14 mil fullfartssträckor och lockar ett av de största startfälten på många år. Elias och David ska ta sig an 42 andra tävlande i klassen Trimmat 2WD. Nytt för i år är att både juniorer och seniorer tävlar i samma klass, men tävlande under 25 år får räkna poäng till både JSM och SM.
- Vi ser verkligen fram emot att starta en spännande säsong. I SM kommer det att bli tufft, många duktiga förare som vill vara med i toppen. Jag ser det som en riktigt bra utmaning för att förbereda oss inför den kommande EM-säsongen, tempot bland svenskarna är riktigt bra även internationellt sett, säger Elias.

Teamet har nu en hektisk vecka framför sig för att få allt redo inför SM-premiären. Det väntas bland annat ett nytt utseende på rallybilen.
19-01-20 Röjsel och Johansson värmde upp med seger inför SM-premiären
SMK Dalas Daniel Röjsel, med Co-drivern Mikael Johansson, Ludvika MS, kunde inte ha börjat rallyåret 2019 bättre än med seger i Tractive Winter Rally inför stundande SM-premiär i Ludvika
Smålandboende dalmasen, Daniel Röjsel, gör bland annat ny SM-satsning under 2019 tillsammans med Mikael Johanson, och inledde vintersäsongen med ett lyckat test under fredagen följt av Tractive Winter Rally i Falun under lördagen. Opel Corsan har uppdaterats efter förra säsongen och helgens körningar gav positivt svar på ändringarna.

Efter 3 sträckor om totalt 4 mil på isiga vägar omringade av en decimeter snö stod ekipaget som segrare med nästan två minuter till näst snabbaste tvåhjulsdrivna bil i tävlingen. Endast 3 sekunder saknades för att även kunna ta hem totalsegern då bara en fyrhjulsdriven bil placerade sig före.
- Har gått klockrent sedan första kilometern med bilen under 2019. Redan nu är vi på precisionsnivå att jobbar med detaljer. Trodde faktiskt inte att vi skulle kunna utmana om totalsegern i detta startfält med några snabba 4WD-åkare, sa en nöjd Daniel efter lördagens tävling.

En bra start var precis vad de behövde då klassiska Bergslagsrallyt i Ludvika körs som premiärtävling i rally-SM redan nästa helg. Årets SM ser ut att bli det tuffaste på länge med ett stort antal tidigare SM-medaljörer i startlistan. En nyhet för i år är att juniorer och seniorers resultat slås ihop. Daniel och Mikael kommer därmed att kunna köra om både J-SM och SM-tecknet för tvåhjulsdrivna bilar.
- Upplägget med att jag som junior även kan köra om SM-guldet är något jag väntat på länge, och tror passar perfekt då tempot helt klart räcker för att utmana om båda delarna, avslutar en laddad Daniel.

2019 avgörs det svenska mästerskapet i rally i 6 olika deltävlingar runt om i Sverige. Förutom det kommer även det svenska mästerskapet i rallysprint att köras på både vinter och sommarunderlag. Daniel är regerande svensk mästare i rallysprint i den tvåhjulsdrivna klassen.

Mer info: http://www.rallysm.se
19-01-20 Mattias Ekström föråkare i Mekonomen Bergslagsrallyt
Mattias Ekström, superstjärna i tysk racing och i Rallycross-VM, ansluter till Mekonomen Bergslagsrallyt. Han tar sig an uppgiften på lördag som föråkare.

SM-premiären i rally slår alla rekord med ett deltagarantalet på 96 förare. Innan dessa startar drillas funktionärerna av några så kallade föråkare, där den sista i raden kör i tävlingstempo.
Den storpublik som väntas till Ludvika på lördag får en upplevelse utöver det vanliga, för den bilen kör Mattias Ekström!
– Det är fullkomlig lycka att ha både Mattias Ekström och Johan Kristoffersson med i tävlingen. För publiken kan det inte bli så mycket bättre, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.

Ekström har hunnit fylla 40 år och förfinat sin förarskicklighet till perfektionism. Han har vunnit STCC, kungaklass i svensk racing, han har flera segrar i DTM, kungaklass i tysk racing och han blev världsmästare i rallycross 2016. Förra året blev det silver i Rallycross-VM.
Till det har han kört drygt 20 rallytävlingar och bland annat vunnit Rally Catalonia i en Grupp N-bil.
– En gudabenådad chaufför, som aldrig gör en halvmessyr utan det är minst 100 procent som gäller.
Det säger Stefan Bergman, co-driver från Fagersta och den som ska åka med Mattias i högerstolen under Mekonomen Bergslagsrallyt. En tävling de körde även för 15 år sedan, då i en svart Mitsubishi Evo 7.
– Jag tror inte vi nådde mål då, utan det blev något mankemang med bilen. Men vi vann Svenska några veckor senare, fortsätter Bergman.

Bilen de använder den här gången är en Skoda Fabia S2000 Plus. En bil som funnits i teamets ägo under några år och i första hand fungerat som eventbil.
– Den är väl inte helt up to date, och det är därför Mattias väljer att vara föråkare. Skulle han ingå i en tävlingsklass vill han ha mer konkurrenskraftigt material, säger Janne Ljungberg som sköter Ekströms fordonspark.
Publiken kan ändå räkna med att det blir full fart på startnummer 901. Tester har genomförts i trakten av Fagersta, så att bilen är inställd för de isiga vägar som väntar i Ludvika.
– Att Mattias Ekström är en av landets mest kompletta och rutinerade förare råder det ingen tvekan om och han har tävlat så pass mycket i rally att han kommer att höja tempen hos publiken, den saken är säker, avslutar tävlingsledare Strömberg.
19-01-17 Jari Liiten vill försvara guldet i Mekonomen Bergslagsrallyt
Junioren Jari Liiten åkte förra året även skjortan av seniorerna i Rally-SM. Nu siktar han på seger i Mekonomen Bergslagsrallyt.

Redan den 26 januari drar Rally-SM igång med Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika. Självklart är regerande juniormästaren med, och det i samma team och Peugeot 208 R2 som förra året.
– Känns inte som jag skulle kunna få bättre förutsättningar än de jag har med team Pelle Palmqvist och Yokohama, säger Jari Liiten.
Fjolåret säsong innehöll sex deltävlingar, varav Jari Liiten med co-driver Mikael Kjellgren vann fem. Den gång de misslyckades var när de halkade ner i ett dike och i avsaknad av publik själva fick baxa upp bilen.
– Det tog sin tid och jobbigt var det. Men det gick!
De vann JSM Otrimmat överlägset och hade med årets nya regler även tagit SM-guld i seniorklassen, då dessa slagits ihop.
– Vi siktar på två guld i år!

Säsongen 2019 inledde Liiten och Kjellgren med rallytävlingen Finnskogsvalsen i Torsby, då i en fyrhjulsdriven Mitsubishi Evo 7. Förutom stora problem på första sträckan radade de upp konkurrenskraftiga tider.
– Nu ska det bli riktigt intressant att se hur man står sig i Bergslags. Det är många fler deltagare i år och många har bytt upp sig bilmässigt. Det blir tight, säger Jari Liiten.

Direkt efter Mekonomen Bergslagsrallyt väntar SM-veckan i Sundsvall. Där ska Jari Liiten återigen köra en fyrhjulsdriven bil, en ”värsting” i form av en Ford Fiesta R5, i SM-Sprinten.
– Målet är att komma ut i Europa och tävla i framtiden och då behöver jag erfarenhet i fyrhjulsdriven bil, avslutar Liiten som i december var i Frankrike och testade för Sainteloc Racing.
19-01-16 Jari Liitens planer inför 2019
2019 har rallysäsongen redan startat och första tävlingen i SM är ju Bergslagsrallyt inom kort och denna säsong kommer bli mycket tuff. Många fler deltagare och många som bytt upp sig bil mässigt, redan i slutet på förra säsongen var det väldigt tight och det kommer fortsätta detta år. Gäller att vara på tå redan från början om man ska försvara titeln. Jari Liiten fortsätter i samma team som förra året.
– Känns inte som jag skulle kunna få bättre förutsättningar än de jag har i detta team med Pelle Palmqvist och Yokohama, säger Jari.

Helgen efter första SM-tävlingen så kommer Jari ställa upp i SM Sprinten i Sundsvall, då i en inhyrd Ford Fiesta R5.
– Kommer bli intressant och se hur man står sig i denna tuffa konkurrens och en fantastisk möjlighet att få köra en R5 också, säger han.

Utöver Rally-SM så kommer han köra så mycket som möjligt. Jari har redan kört sin första tävling för året uppe i Torsby. I Finnskogsvalsen sågs han i en Mitsubishi Evo 7, som numera finns hemma i garaget istället för Ford Fiesta R2 som kördes i bland annat SM tävlingar både 2016 och 2017.

Planen är att förutom tävlingar hemma i Sverige även prova på någon utlands start.
– Målet är ju att komma ut i Europa och tävla i framtiden, var i Frankrike och testade lite i December för Sainteloc Racing och att få köra EM hade ju varit fantastiskt i framtiden, avslutar Jari

19-01-13 Mekonomen Bergslagsrallyt lockar 112 förare till start
Den 51:a upplagan av klassiska Bergslagsrallyt i Ludvika lockar 112 förare till start. Av dessa ska 96 jaga SM-poäng.

Premiären på 2019-års svenskt mästerskap i rally har stöd av Ludvika kommuns 100-års jubileum, företaget Mekonomen och i allra högsta grad förarna. På senare år har SM som mest lockat runt 80 förare i en av sommarens tävlingar på grus.
Nu är det is och snö som gäller.
– Vi vet att vår tävling är populär, men det här är långt mer än vi vågade hoppas på. Det är tydligt att tävlingen ligger bra till både tidsmässigt och geografiskt, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.

Av de 112 som anmält sig åker tre före alla andra för att säkerställa att funktionärer och publik är redo för fartfest i skogarna runt Ludvika. Därefter följer de fyra SM-klasserna med trimmade två- respektive fyrhjulsdrivna fordon och samma fördelning fast för otrimmade bilar. I SM-fältet återfinns förare som dubble världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson från Arvika och VM-meriterade Patrik Flodin från Ilsbo. Båda ska gasa så mycket det går i huvudklassen, Trimmat 4WD. Utmanar gör bland annat regerande mästaren Martin Berglund, från Gävle.

Första start vid Folkets hus i Ludvika den 26 januari är 08.00. Efter att alla SM-bilar har passerat över startrampen kommer ett par juniorer i en inbjudningsklass kallad R1. De kör hela tävlingen, för att se och lära men utan att få SM-poäng. Det får heller inte de elva som rundar av 2019-års Bergslagsrallyt med en del gamla godingar i form av Volvo 242, Saab V4 och Volvo Amazon.

Den som kör de nästan 14 milen av avlysta småvägar allra fortast vinner Bergslagsrallyt 2019. Segraren beräknas återkomma till Folkets Hus runt 17-tiden.
19-01-08 Björnjägarn mäter fyra mil i Mekonomen Bergslagsrallyt
Fyra mil. "Björnjägarn" skulle gå att göra längre, men 40 km är vad den klassiska rallysträckan blir i Bergslagsrallyt. För sedan måste bilarna tankas.

Den 26 januari är Bergslagsrallyt tillbaka i kalendern för Rally-SM. Efter tretton års bortavaro. Men nu är organisationen redo, och det sammanfaller med att Ludvika firar 100 år som stad. Upplägget på rallyt är samma nu som 2006, med Folkets Hus i centrala stan som nav.
– Servicen blir på parkeringen utanför, och besiktningen på Bilprovningen, säger tävlingsledare Johan Strömberg.

Landets mest beryktade fartsträcka, Björnjägarn, är förstås med. När herrar som Stig Blomqvist och Per Eklund kämpade om totalsegrarna för 50 år sedan kunde sträckan vara upp emot elva mil lång. Hela startfältet hann starta innan första bil nådde målet på Björnjägarn.
De tiderna är förbi. Sträckan blir ändå en mil längre än vanligt, från tre till fyra mil.
– Anledningen är enkel, efter fyra mil måste många av tävlingsbilarna tankas. Därför nöjer vi oss med den längden, fortsätter Strömberg.
För att klara bränsletillförseln blir det kortare tankuppehåll i Yggsjöberg. Själva specialsträckan passerar sedan förbi Havsjön, där den originelle konstnären Nils ”Björnjägarn” Rundgren bodde.
– Självklart! Det är ett måste att åka förbi där, säger Strömberg.

Då hela Bergslagsrallyt genomförs på en dag gäller det för förarna att vara alerta direkt på morgonen. Innan Björnjägarn och dess fyra mil, får SM-eliten mjuka upp med en sträcka på dryga milen. Men sedan är det dags för klassikern.
– Det är sällan några sträckor är så långa som Björnjägarn, så vi är väldigt glada över att kunna erbjuda någonting riktigt utslagsgivande, avslutar tävlingsledare Johan Strömberg.

Aktuell anmälningslista till Mekonomen Bergslagsrallyt finns här

19-01-07 Ludvikas SM-premiär har redan slagit rekord
Mekonomen Bergslagsrallyt har redan slagit rekord. Med nästan en vecka kvar av anmälningstiden är över 70 ekipage anmälda till SM-premiären i Ludvika.

Förra året inleddes svenskt mästerskap i rally uppe i Vännäs med 52 förare till start. Efterföljande Östersund Winter Rally lockade 52.
När Ludvika står värd för premiären den 26 januari 2019 blir det långt fler till start.
– Det vore riktigt fränt om vi kunde komma upp i 100 startande, säger förarkontakt Tobias Johansson.
Han har själv licens för Ludvika MS, men har sålt sin guldvinnande Mitsubishi och kommer därför inte till start. Istället ingår han i organisationen, som en länk mellan denna och förarna.

Anmälningstiden till Mekonomen Bergslagsrallyt går ut på söndag kväll. Men redan nu innehåller listan 79 ekipage, varav åtta kör i supportklasser utan SM-status. Alltså 71 i SM.
– Helt otroligt! De allra flesta brukar ju anmäla sig de sista timmarna. Så blir det inte i år, men helt klart blir det några till och det känns otroligt inspirerande att vi får ett så gediget startfält, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.
Huvudklassen, Trimmat 4WD med moderna bilar byggda direkt för rally, ser tolv anmälda. Den allra största delen deltagarmässigt är som alltid den trimmade tvåhjulsdrivna klassen, 18 deltagare.
– Att det blir knivskarp konkurrens sporrar ännu mer. Det är så det ska vara, säger Oskar Sundell, en av medaljkandidaterna som tävlar för Sandvikens MK i en tvåhjulsdriven BMW Compact.
19-01-04 Mekonomen Bergslagsrallyt har över 60 anmälda redan
Svenskt Mästerskap i Rally inleds den 26 januari med Mekonomen Bergslagsrallyt. Totalt omfattar SM sex deltävlingar, varav premiären i Ludvika är den enda på underlaget is och snö. Samtliga åtta fartsträckor körs på lördagen och klassiska "Björnjägarn" mäter fyra mil.

Kanske är det sammantaget anledningar som gör att intresset är på väg mot rekordhöjder. Anmälan stänger den 13 januari kl 18.00, och redan har över 60 förare aviserat sin start. Normalt är att många väntar med att skicka in sin anmälan till sista dagen.

Huvudklass är som tidigare Trimmat 4WD, med de nya tuffa tävlingsbilarna med beteckningen R5. Världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson, startar i Mekonomen Bergslagsrallyt som "träning" inför Svenska Rallyt. Hårt motstånd är att vänta från Patrik Flodin, som debuterar i en R5:a.
I de tvåhjulsdrivna klasserna, Otrimmat respektive Trimmat, möts återigen juniorer och seniorer oavsett ålder.
19-01-01 Världsmästaren Kristoffersson till start i Bergslagsrallyt
Världsmästaren i rallycross - Johan Kristoffersson - kommer till start i Mekonomen Bergslagsrallyt! Ett steg i hans uppladdning inför Rally Sweden.

Nyligen fyllda 30 år håller den överlägsne världsmästaren från Arvika farten uppe med rally. I förberedelserna inför den svenska VM-deltävlingen mäter han sig med SM-eliten när mästerskapet drar igång med Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika den 26 januari.
– Jag har dålig koll på konkurrenterna i SM, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Placeringen är heller inte så noga, utan min utveckling, säger Kristoffersson.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS ställer en alldeles ny VW Polo R5 till hans förfogande och efter ett par dagars test i Norge gav sig Kristoffersson och co-driver Stig Rune Skjærmoen till Romjulsrallyt i Älverum. Efter åtta mil i högsta tempo vann de före norske mästaren Frank Tore Larsen, med dryga minuten i segermarginal.
– Jätteroligt! Det var både min första seger i rally och den första för Polon, fortsätter Kristoffersson.

Mekonomen Bergslagsrallyt innehåller totalt cirka tretton mil specialsträckor, helt nya vägar för världsmästaren. Många andra har tidigare kört den klassiska ”Björnjägarn”, som i januari mäter fyra mil. Men inte Kristoffersson.
– En sträcka på fyra mil!? Oj, det blir roligt!
För arrangören av SM-premiären är Johan Kristofferssons anmälan ett glädjebesked.
– Att Johan kommer är härligt för publiken! Jag är också övertygad om att rallyeliten ser det positivt och vill mäta sig med den dubble världsmästaren. Vi har en spännande tävling framför oss, säger Johan Strömberg, tävlingsledare för Mekonomen Bergslagsrallyt.

Tryck här för mer info!