Volkswagen Rally Cup 2001


TÄVLINGAR

ANMÄLAN

REGLER

RESULTAT

Rapport från VW Rally Cups fjärde deltävling Kong Christian Race
Rapport från VW Rally Cups tredje deltävling Härjedalsbrickan
Rapport från VW Rally Cups andra deltävling Z-Trofén
Rapport från VW Rally Cups första deltävling Gästrikland Runt

Rapport från Volkswagen Rally Cups femte deltävling 2001, vilket var en specialtävling enbart på asfalt som kördes på Mantorp Park i samband med den stora VW-träffen "Bug Run" som arrangerades av VW Motor Sports Club i Linköping lördagen den 9 juni.

Det kördes som tre fartsträckor, varav de två första gick på en mindre slinga framför depåområdet och läktarplatserna medan sträcka tre var stora STCC-banan. På långa rakan vid varje sträcka fanns det chikaner i form av koner för att ta ner farten och inte varva sönder rallymotorerna och en påkörd kona medförde 10 sekunders tillägg.

Denna gång var det tidtagning ända ner på tusendels-sekunden då Fredrik Skoghag var där med sin utrustning och det var väl första gången för de flesta att få en transponder sittande på bakre sidorutan för exakt tid och varv på banan.

Detta kom att bli Anders Mattsson från Stuguns MK:s tävling då han var snabbast på varje varv på varje sträcka, men redan innan tävlingen startade blev manskapet reducerat. Patrik Sjöberg från Härnösands MK åkte nu sin första tävling sedan hans stora krasch vid Midnattssolsrallyt för exakt ett år sedan (Patrik är fortfarande inte helt återställd i sin rygg, men provade i alla fall att åka). Patrik håller på och bygger en ny rallybil, denna gång på en Golf III:a, men han väntar sedan länge på den sekventionella lådan han skall ha i bilen, så under tiden har han varit till Göteborg och köpt Leif Petersons segerrika MKII:a. För första gången vid denna tävling blev det en halv timme fri träning efter kolonnträningen, att användas till att ställa in bilarna, nöta in banan eller vad man nu tyckte var viktigt. Redan på första varvet vid den fria träningen går en inre drivknut sönder på Patriks bil och därmed är han borta ur tävlingen redan innan starten går, för de hinner ej få bilen klar tills första sträckan skall köras, men han får åka utanför tävlingen på sträcka två och tre. Även Bosse Sikström från SMK Sundsvall får problem vid träningen, han kör för hårt över lite kurbits, så att han slår stora bitar ur sitt vänstra framdäck. Bosse har dock tur, han får låna ett hjul av Patrik Sjöberg, eftersom den bilen står på pallbockar när första sträckan köres.

Anders Mattsson vinner första sträckan på tid 3.14,592 före Bosse Sikström som får 3.16,463 och Per Göthberg, Eskilstuna MK, som får 3.16,885, alltså inom samma sekund. Därefter följer av de tio främsta, Björn Blomqvist, Huddinge MK, 3.18,361. Örjan Eriksson, Stuguns MK, 3.22,420. Tomas Samuelsson, Laxå MK, 3.25,051. Stefan Blom, Katrineholms MK, 3.25,833. Dan Edenå, Stockholms BK, 3.33,290. Mats Wallin, Jämtlands MK, 3.36,033 och med tionde tid Daniel Ljung, Kolsva MS, 3.38,253.

Sträcka två är exakt lika som den första, och nu vinner Anders Mattsson på tid 3.13,106. Per Göthberg har nu andra tid på 3.17,133. Bosse Sikström, som nu satt sitt dåliga däck bak, då Patrik Sjöberg fått igång sin bil, och hoppas att det inte skall bli punktering, får tid 3.17,346 och Björn Blomqvist, 3.17,995. Nu var det alltså tre förare på samma sekund efter Anders Mattsson. Patrik Sjöberg får 3.18,854 utom tävlan. Femte tid inom tävlingen får Örjan Eriksson med 3.21,265. Tomas Samuelsson, 3.25,083. Stefan Blom efter lite tvåhjulsåka, 3.25,684. Dan Edenå, 3.28,845. Rickard Karlsson, Katrineholms MK, 3.39,012 och Jörgen Eriksson, Örnsköldsviks MK, 3.41,695.

Mats Wallin kör på en kona och får 10 sekunder i extra tillägg medan Daniel Ljungs bil går allt sämre med trasig motor. De bryter efter denna sträcka då han får in olja i en cylinder och att den dessutom enbart går på tre cylindrar på slutet av sträckan.

Efter två sträckor leder nu Mattsson med tid 6.27,698 före Bosse Sikström som har 6.33,809, sedan följer Per Göthberg, 6.34,018. Björn Blomqvist, 6.36,356. Örjan Eriksson, 6.43,685. Tomas Samuelsson, 6.50,134. Stefan Blom, 6.51,517. Dan Edenå, 7.02,135. Rickard Karlsson, 7.17,871. Mats Wallin på tionde plats med 7.18,899.

Tredje sträckan är längre och körs i två varv istället för tre, men även här är Anders Mattsson snabbast och får tid 3.42,239. Bosse Sikström, 3.43,986. Per Göthberg, 3.46,590. Patrik Sjöberg utom tävlan, 3.47,149. Björn Blomqvist, 3.47,370. Örjan Eriksson, 3.51,904. Tomas Samuelsson, 3.56,411. Stefan Blom, 3.58,444. Dan Edenå, 3.59,219. Mats Wallin, 4.09,111. Rickard Karlsson, 4.11,566.

Nu hade Anders Mattsson lite tur, för när han kör in till depån efter "avkylningsvarvet" går motorn sönder, så nu gäller det att ligga i, för om bara en vecka är det dags för nästa cup-tävling.

Det betyder att Anders Mattsson tar sin tredje seger för året med tid 10.09,937 och går upp på andra plats totalt. Bosse Sikström blir tvåa med 10.17,795 och det dåliga däcket höll för både andra och tredje sträckan. Per Göthberg blir trea på 10.20,608. Björn Blomqvist fyra på 10.23,726 och Örjan Eriksson femma med 10.35,589. Därefter följer i "topp tio" Tomas Samuelsson, 10.46,545. Stefan Blom, 10.49,961. Dan Edenå, 11.01,354. Mats Wallin, 11.28,010. Rickard Karlsson, 11.29,437.

Per Göthberg behåller alltså fortfarande sin ledning, nu med 96 poäng. Anders Mattsson går upp på andra plats med 92 poäng och knuffar ner Björn Blomqvist till tredje plats med 88 poäng. Örjan Eriksson behåller sin fjärde plats, nu med 80 poäng. Bosse Sikström går upp från åttonde till femte plats med 46 poäng. Tomas Samuelsson behåller sin sjätte plats, nu med 45 poäng. Per-Arne Sääv från V:a Östergötlands MK som inte var med denna gång åker ner från femte till sjunde plats med sina tidigare 36 poäng. Urban Hjärtfors, Lessebo MK var inte heller med denna gång och åker ner från sjunde till åttonde plats med sina gamla 25 poäng. Varken Martin Berglund från SMK Gävle eller Fredrik Norberg från Hässleholms MK var heller med denna gång, men delade nionde platsen tidigare, och det gör de fortfarande på 21 poäng vardera.

Förutom all tävlingskörning så bjöd Svenska Volkswagen alla i rallyteamen på ett uppskattat grillparty på lördag kväll och på söndag eftermiddag var det stort tårtkalas där alla som fanns på denna 18:e Bug Run-fest blev inbjudna.

Nu är det tätt på given, nästa deltävling i Volkswagen Rally Cup går redan nästa helg i samband med Kullingstrofén som Kullings MS i Herrljunga arrangerar, alltså 16 juni.

Extrapriserna från förra årets cup är nu utsända, och det blev racingkepsar. De tio som blev dragna mellan placeringarna 11 och 55 var:

Jerker Höggren Mönsterås MS
Stefan Åhlund Järbo MK
Pär Norell Fryksdalens MK
Johan Siim Eskilstuna MK
Dan Edenå Stockholms BK
Leif Johansson SMK Örkelljunga
Per Eriksson Flens MS
Robert Ferm SMK Dala
Mattis Olsson Gullabo RC
Urban Hjärtfors Lessebo MK

Med bästa rallyhälsningar
Caj Abrahamsson


vwcup
rally
www.motorsportivarmland.nu