Volkswagen Rally Cup 2000


TÄVLINGAR

ANMÄLAN

REGLER

RESULTAT

Cajs rapport från Gestrikekannan

Stuguns MK Z-Trofén 19 februari 2000
Rapport från Volkswagen Rally Cups andra deltävling år 2000, vilket var Z-trofén som Stuguns MK arrangerade lördagen den 19 februari. Detta kom att bli en riktigt härlig vintertävling med strålande solsken, blå himmel, vindstilla, lagomt många kallgrader samt vit fin snö överallt och meterhöga snövallar. Tävlingens längd var totalt 13,3 mil varav 6,3 mil fartsträckor fördelat på fem sträckor.
Ingen rådde på Anders Mattsson som körde på hemmavägar denna gång och tog hem tre sträcksegrar. Patrik Sjöberg, Härnösands MK samt Leif Peterson, Göteborgs MF var snabbast på varsin sträcka och blev tvåa respektive trea i cupen och även i Grupp H-klassen. Dessa tre var även tvåa, trea och fyra totalt. Det var bara en fyrhjulsdriven Mazda 323 med Jörgen Edholm vid spakarna som lyckades komma före dessa VW-bilar.

SS 1
Första sträckan var en kort publiksträcka vid ett grustag, här tog Anders Mattsson direkt sin första sträckseger, två sekunder före Daniel Hultberg, MK Nyhammar, tre före Örjan Eriksson, Stuguns MK, fyra före Leif Peterson, fem före Tony Olsson, SMK Karlskoga samt Bosse Sikström, SMK Sundsvall och sex sekunder före Tobias Ytterbring, Kolsva MS, Michael Söderholm, Jämtlands MK, Fredrik Svedjefält, Åtvidabergs MK, Mikael Åström, Örnsköldsviks MK och Görgen Strömberg, Kramfors MSK. Tomas Walfridsson, MK Ratten kommer sedan närmast, sju sekunder efter Mattsson. Patrik Sjöberg åker av och blir stående en liten stund och blir 14 sekunder efter Mattsson medan Stefan Åhlund från Järbo MK åker av två gånger på denna korta sträcka. Första gången kom han upp framför Robert Ferm från SMK Dala som jagade Åhlund tills alldeles på slutet av sträckan då han åker av igen och det är näst intill att Ferm skall hamna på samma ställe. Åhlund tappar 1,23 på Mattsson. Tomas Samuelsson, Laxå MK, hamnar i diket och blir 48 sekunder efter Mattsson och tappar sin backväxel i och med detta avåk, och får åka utan back resten av tävlingen. Sune Edblad från Ragundadalens RC skottar lite längre, han blir hela 4,56 efter Anders Mattsson.

SS 2
Andra sträckan vinns av Leif Peterson, fyra sekunder före Tobias Ytterbring och med nio sekunder före Anders Mattsson. Patrik Sjöberg får en spännande slutdel på sträckan då en bromsslang går av och bromspedalen går i botten efter en lång raka när halva sträckan återstår och Bosse Sikström är 13 efter, Stefan Åhlund 15 efter, Örjan Eriksson 16 efter, Daniel Hultberg 18 efter, Pär Andersson, Ljusdals MK 23 efter med en bil som slirade på lamellerna tävlingen igenom. Pär hade ny motor och växellåda i bilen till denna tävling, blev klar fredag kväll, men hade planat svänghjulet för mycket. Magnus Åberg, Umeå Södra MK som har problem med noterna samt Michael Söderström är 30 efter och Tony Olsson vars bil surar ned sig på varje fartsträcka 32 efter.

Efter två sträckor leder nu Leif Peterson med fem sekunder före Anders Mattsson, Ytterbring är sex efter, Sikström 14, Örjan Eriksson 15, Hultberg 16, Sjöberg 23, Pär Andersson 26, Åberg 29, Söderholm 32 och Tony Olsson samt Tomas Walfridsson som får fel på femte växeln 33 sekunder efter.

SS 3
Patrik Sjöberg vinner tredje sträckan, som har två chikaner efter varandra för att få ner farten något på ett snabbt parti, med en sekund före Anders Mattsson. Bosse Sikström är nio efter, Hultberg som tappar fyrans växel på slutet av sträckan är 14 efter, Ytterbring 16 efter, Örjan Eriksson 21, Leif Peterson som missar första chikanen och åker in i vallen, blir 24 sekunder efter och även Stefan Åhlund prickar första chikanen och blir 25 efter. Pär Andersson 29 efter, Åberg 32 efter och Tony Olsson 34 sekunder efter. Görgen Strömberg från Kramfors MSK tyckte inte att bilen gick helt bra, det kändes som punktering. Det fanns ingen bra plats att stanna på så han styrde av vägen. Nu var det inte punktering, däremot satt de fast när de skulle fortsätta och fick skotta sig loss. De blir 10,17 efter Patrik Sjöberg. Markus Magnusson, Jämtlands MK bryter då bränslepumpen lägger av.

Efter dessa tre fartsträckor han nu Anders Mattsson gått upp i ledning, 16 sekunder före Tobias Ytterbring. Sjöberg och Sikström är 17 efter, Leif Peterson 18 efter, Hultberg 24 efter, Örjan Eriksson 30 efter, Pär Andersson 49 efter, Magnus Åberg, 55 efter, Tony Olsson 1,01 efter, Söderholm 1,07 efter och Walfridsson 1,09 efter.

SS 4
Fjärde sträckan är åter en kortare variant med körtider kring fem minuter. Åter är Mattsson snabbast, tre sekunder före Sjöberg, Peterson är 10 efter, Eriksson och Hultberg som fortfarande åker utan fyrans växel och gör så resten av tävlingen, 12 efter, Andersson och Sikström 13 efter, Åberg samt Åhlund är 18 efter, Walfridsson 19 efter, Strömberg 23 efter och Söderholm 24 sekunder efter Mattsson. Mikael Åström som åker med ny kartläsare skottar och blir 4,21 efter Mattsson. Robert Ferm kör sönder en drivaxel och tappar 31 sekunder till sträcksegraren. Tobias Ytterbring tyckte att han inte fick bilen att styra som han ville på både andra och tredje sträckan, på fjärde sög snövallen in bilen istället för att det gick att ta stöd, nosen kom långt upp på en vall och där fanns ingen publik, så efter att ha skottat i en halv timme gav de upp.

När en sträcka återstår leder Anders Mattsson med 20 sekunder över Patrik Sjöberg. Leif Peterson är 28 efter, Bosse Sikström 30 efter, Daniel Hultberg 36 efter, Örjan Eriksson 42 efter, Pär Andersson 1,02 efter, Magnus Åberg 1,13 efter, Tony Olsson 1,21 efter, Tomas Walfridsson 1,28 efter och Michael Söderholm 1,31 efter.

SS 5
Sista sträckan vinner åter Anders Mattsson, nu med två sekunder före Leif Peterson medan Patrik Sjöberg är fem efter. Bosse Sikström är 17 efter. Örjan Eriksson och Stefan Åhlund är 23 efter, Åberg 28 efter, Andersson 29 efter, Hultberg 40 efter, Strömberg 41 efter, Walfridsson där nu även fyrans växel börjar låta illa 44 efter och Tony Olsson 47 efter, nu var det inte bara att bilen surade ner sig, även bensinen började ta slut, så hackandes lyckades de passera mållinjen. Hans Nilsson från Härnösands MK kör i diket på denna sista sträcka, trettio personer står och ser på men ingen vill hjälpa till att skjuta på förrän Hans och kartläsare Tommy Ström skrikit sig hesa. De blir här 4,58 minuter efter Mattsson på en elva minuters sträcka. Robert Ferm åker också av, så de slår hål i hjulhuset och får en krokig bärarm, blir här 1,03 efter sträcksegraren. Patrik Åkerman från Ljusdals MK kör sista sträckan med trasigt grenrör medan Emil Hultman från Östergyllens RC bryter för motorras.

Detta gör att Anders Mattsson vinner Volkswagen Rally Cup i Z-trofén med 25 sekunder före Patrik Sjöberg och med Leif Peterson på tredje plats, 30 sekunder efter. Bosse Sikström skulle ha haft fjärde platsen, 47 sekunder efter, men han har osmaken att efter målgång på sista sträckan går en slang till oljekylaren sönder. Han hinner få stopp på bilen innan det blir ett motorras, men åker på 90 transportprickar innan de når slutmålet vilket gör att de åker kana till tionde platsen istället 2,17 efter Mattsson. Ny fyra blir istället Örjan Eriksson 1,05 efter. Daniel Hultberg kommer femma, 1,16 efter. Pär Andersson 1,31 efter, Magnus Åberg 1,41 efter, Tony Olsson 2,08 efter, Michael Söderholm 2,16 efter på nionde platsen. Tomas Walfridsson hamnade just utanför "topp tio" med sina växellådsproblem.

Totalt gör detta att Anders Mattsson drar ifrån i toppen efter två tävlingar, det är ju bara han som har lyckats bra i bägge tävlingarna som körts. Segraren i första tävlingen Björn Blomqvist från Huddinge MK tvingades avstå denna tävling då han brutit båtbenet i vänster hand. Tobias Ytterbring blev ju kvar i skogen. Stefan Åhlund gjorde bort sig på första sträckan med sina båda avåkningar. Bosse Sikström hade ju sin otur efter målgången på sista sträckan medan Tony Olsson hade problem tävlingen igenom och så vidare. Patrik Sjöberg å sin sida bröt ju första deltävlingen då växelföraren går av. Det gör att det är väldigt tätt efter Anders Mattsson som gått loss på 46 poäng. Örjan Eriksson har 30. Pär Andersson 29. Stefan Åhlund, Bosse Sikström och Tony Olsson 28 poäng. Björn Blomqvist 25. Tobias Ytterbring, Tomas Walfridsson, Magnus Åberg och Patrik Sjöberg 23 poäng. Leif Peterson som inte körde första deltävlingen har 21 poäng. Robert Ferm 20 poäng och Daniel Hultberg, som bröt första deltävlingen med fel på styrväxeln, på fjortonde plats med 17 poäng.

11 mars är det dags för nästa deltävling i cupen, det är LBC-ruschen som Lima MS arrangerar och som även ingår i SuperMästerskapet.

Med bästa rallyhälsningar
Caj Abrahamsson


vwcup
rally
www.motorsportivarmland.nu