WRC
Latest News
Pressrelease
Oscar Svedlund bröt i RAC - Burns ny världsmästare
Oscar Svedlund tvingades bryta
RAC-rallyts sista specialsträcka i Wales.
Värmlänningens växellåda ville inte
fullfölja loppet.
- Det är inget att göra åt. Jag är
supernöjd ändå, säger han.
RAC-rallyt fick sätta punkt för en lyckad säsong
för den 21-årige Karlstadsbon. Fjärdeplatsen i SM
värderas högt.
- Det har gått över förväntan.
Läs hela artikeln i Värmlands
Folkblad
Stark avslutning av Kenneth
Han blev bara trea i det sista
VM-rallyt, men det räckte för britten Richard Burns
för att säkra VM-titeln.
- Det känns otroligt. Jag kan inte sätta ord på det,
det är fantastiskt, sade den nye världsmästaren.
Medan mästarkonkurrenterna försvann en efter en i rallyt,
körde Burns säkert i sin Subaru. Inför söndagens
sista etapp visste han att det skulle räcka med en
fjärdeplats för att säkra VM-titeln.
Läs hela artikeln i Falu
kuriren
Richard Burns tog historisk VM-titel
Richard Burns blev på
söndagen förste engelsman att vinna rally-VM. Intresset
föddes som åttaåring i pappans bil och med Markku
Alén som idol.
Efter en lugn och kontrollerad körning sista dagen på de
hala waelsiska vägarna behöll han tredjeplatsen i brittiska
rallyt. Det räckte för att vinna VM med två
poäng tillgoda på den andre britt som vunnit VM - Colin
McRae (1995).
Läs hela artikeln i Dagens
Nyheter
Sainz körde rakt in bland publiken
Carlos Sainz tappade kontrollen
över sin bil. Rallystjärnan körde rakt in bland publik
och funktionärer. 13 personer skadades, varav fyra allvarligt, i
kraschen.
- Timmarna innan vi fick besked att ingen hade livshotade skador var
fruktansvärda, säger Sainz.
Olyckan inträffade på den elfte sträckan av det
brittiska VM-rallyt. Sainz skulle svänga i ett
vägskäl, men bilen tappade greppet på det hala
underlaget och fortsatte in i publiken och en
funktionärsbil.
Läs hela artikeln i Aftonbladet
Svedlunds låda satte stopp i England
21-årige Oscar Svedlund var
på väg mot sin främsta framgång hittills
när väellådan satte stopp på vidare färd.
Detta hände i starten på lördagens sista
sträcka, den korta Superspecialen. Då låg Oscar
på sjätte plats och var snabbare än Stig Blomqvist
både på SS 9 och 10. På SS 11 fick samtliga lika
tid efter den svåra publikolyckan och SS 12 ströks. Det
kom därför överraskande att Svedlund fick ge sig
på andra etappens sista sträcka.
Kenneth Bäcklund fick också allt svårare att
hänga med peruanen Ferreyros och under söndagen smet
också engelsmannen David Higgins förbi. I en tuff
slutspurt kunde dessutom Higgins lägga beslag på grupp
N-segern , 2,8 sekunder före Ferreyros med sin Subaru och snuva
hela den långa raden av Mitsubishi-förare. Kenneth
Bäcklund fick aldrig fullfölja rallyt. På sista
sträckan stoppade ekipaget och missade en given tredjeplats.
Stig Blomqvist som större delen varit på fjärde plats
blev upphunnen av engelsmannen Ginley och den tredjeplats han borde
ha ärvt av Bäcklund gick nu till den okända britten
med 8,5 sekunder.
Marcus Grönholm tog en överlägsen seger i årets
avslutande VM-rally 2.27 före sin landsman Harri Rovanperä.
Dubbelseger för Peugeot som tog hem märkestiteln.
Världsmästare blev för första gången
Richard Burns som avvaktande och på säkerhet grejade
tredjeplatsen 3.15 efter Grönholm.
Kenneth Eriksson fick avsluta sitt samarbete med Hyundai med en fin
sjätteplats.
Bäcklund tappade grupp N-ledning i England
Peruanske Ramon Ferreyros har gett
Kenneth Bäcklund fullt upp i grupp N-klassen i Englands
VM-rally. De båda förarna har skiftat i ledning under
fredagsetappen, men när det var dags för nattvila i Cardiff
hade Ferreyros skaffat sig ett försprång på drygt
elva sekunder.
De övriga svenska förarna i klassen är kvar och Stig
Blomqvist har lagt beslag på fjärde plats. Oscar Svedlund
är sjua, men är på gång igen sedan han rasade
ner till tionde plats efter SS 4. Magnus Jansson läg ett tag
sist men försvarar sin 17e plats från Superspecialen
igår.
Kenneth Eriksson håller nionde plats totalt i rallyt där
de tre toppförarna Colin McRae, Tommi Mäkinen och Petter
Solberg försvann. Marcus Grönholm leder med en halvminut
före Richard Burns. Burns är i nuläget
världsmästare, men han måste komma i mål
på fjärde plats eller bättre annars blir Colin McRae
VM-etta.
Det är inte första gången det utspelar sig dramatik
om VM-titeln även vid sidan av banan. För ett par år
sedan klarade Mäkinen VM-titeln trots att han bröt på
en av de inledande parksträckorna och spanjoren Carlos Sianz
missade titeln när han bröt några hundratal meter
från mål.
Bäcklund till grupp N-ledning i England
Kennet Bäcklunds har som
målsättning att vinna grupp N i årets sista VM-rally
i England. När rallyts första sträcka den korta
Super-Specialen på 2.45 km inledde rallyt torsdag kväll
var Bäcklund snabast bland de 30-talet deltagarna i klassen. 4.6
sekunder bakom Bäcklund körde karlstadsjunioren Oscar
Svedlund in på sjunde plats. Han var i sin tur 3,5 sekunder
före mäster Stig Blomqvist och Magnus Jansson på 19e
plats.
Snabbast av alla Colin McRae en tiondel före norske Petter
Solberg. Bäste svensk Kenneth Eriksson i sin sista tävling
för Hyundai på delad åttonde plats.
Network Q Rally
of Great Britain
http://www.network-q.co.uk/
Round 14 of
the FIA World Rally Championship 22-25 November 2001
Läs mer World Rally Championship
Mailing List
Vinnaren tar allt i RAC-rallyt
Helgens RAC-rally i Wales blir den
mest dramatiska säsongsavslutningen rallyvärlden
skådat. Fyra förare kan bli totalvinnare i rally-VM, och
hur det än slutar kommer resultatet att skrivas in i
historieböckerna.
Richard Burns, som kör sitt sista rally för Subaru, har
vunnit RAC-rallyt de tre sista åren. Ingen har någonsin
vunnit rallyt fyra år i följd. Vinner Burns blir han
också den förste engelsmannen att vinna rally-VM.
Läs hela artikeln i Dagens
Nyheter
Kenneth Eriksson kör VM för Skoda
Kenneth Eriksson kör Skoda i
nästa års rally-VM. Kenneth och den finska stjärnan
Toni Gardemeister har valts att få köra samtliga 14
deltävlingar av det hårt satsande Skoda Motorsport World
Rally Team under kommande VM-säsong.
- Jag är mycket glad över att ha fått den här
chansen hos Skoda, kommenterar Kenneth i pressmeddelandet från
Skoda Motorsport. Jag ser också fram emot att få
köra hela säsongen.
Det är f.ö. första gången som Skoda ställer
upp i hela VM-serien om 14 deltävlingar inklusive i Australien
och Nya Zeeland där man inte deltagit förr. Man har
fått blodad tand efter årets tävlingar som bl.a.
resulterat i teamets första podiumplats - totaltrea i Kenya.
Efter att Skoda Motorsport i år firat 100-årsjubileum
satsar man nu på de två nordiska toppförarna med
målet att vinna märkets första VM-seger.
- Vi välkomnar Kenneth och Toni i teamet och önskar dom ett
framgångsrikt år med Skoda Motorsport, säger
stallchefen Pavel Janeba. Vi ville bygga teamet på dels en
erfaren toppförare och dels en ung men ändå rutinerad
förare och har fått precis det vi önskade. Vi tror
att just den här kombinationen kan bära frukt i
utvecklingen av WRVC-bilen som är byggd på volymmodellen
Skoda Octavia.
Den nya Skodabesättningen finns med nästa års
premiårlopp i VM, Monte Carlo-rallyt den 17-20 januari .
Thomas Rådström kör för Citroen 2002
Nu har Citroen gjort klart sin
satsning för nästa års Rally-VM. I den ingår
Thomas Rådström som ska köra samtliga sju planerade
tävlingar i mästerskapet. Man inleder i Monte Carlo och
fortsätter med följande rallyn Svenska Rallyt, Spanien,
Grekland, Kenya, Tyskland och Finland.
Rådströms codriver blir fransmannen Denis Giraudet.
Teamets andre förare med sju rallyn blir det franska
stjärnskottet Sebastian Loeb. Philippe Bugalski kompletterar vid
asfaltrallyna i Monte Carlo, Spanien och Tyskland.
Grönholm bäst på gruset
Marcus Grönholm tog sin andra
seger i årets rally-VM på söndagen på ett
övertygande sätt. Men han är inte med i den dramatiska
striden om titeln i Wales om knappa tre veckor.
Då är spänningen på topp. Colin McRae (Ford)
leder med 42 poäng. Tommi Mäkinen (Mitsubishi) har 41, och
Richard Burns (Subaru) 40. I teorin har också Carlos Sainz
(Ford) med sina 33 poäng titelchans!
Grönholm vann nu Australiens VM-rally, det i cirkusen som kan
sägas ha mest släktskap med Neste Rally Finland. Den
regerande världsmästaren var etta på grusvägarna
i Jyväskylä både förra året och i
år, och likaså vann han för andra gången i rad
på liknande underlag i västra Australien.
Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet
Telstra Rally
Australia
http://www.rallyaustralia.com/
Round 13 of the FIA World Rally Championship 1-4th November 2001
Läs mer World Rally Championship
Mailing List
Rallye De France
- Tour De Corse
http://www.rallyedefrance.com/
Round 12 of the FIA World Rally Championship 18-21st October 2001
Läs mer World Rally Championship
Mailing List
Mäkinen byter till Subaru
Den fyrfaldiga
världsmästaren Tommi Mäkinen lämnar
Mitsubishi-stallet. Han har skrivit ett kontrakt som binder honom
till Subaru de två följande säsongerna. Den
37-årige Mäkinen har kört för Mitsubishi sedan
år 1995.
-Det var inte lätt att bestämma sig men jag gjorde det
här för motivationens skull. Nu är det dags för
nya utmaningar, sade Mäkinen.
-Subaru är ett toppstall. Bilen är väldigt bra, en bil
som man kan slåss om VM-titeln med. Jag är säkert med
i kampen om VM-titeln nästa år.
Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet
Burns stallkamrat med Grönholm
Engelsmannen Richard Burns är
klar för Peugeot-stallet. Rallyföraren blir således
stallkamrat med Marcus Grönholm. De två kommer att
köra samtliga VM-rallyn. Peugeot bekräftade på
tisdagen också att Harri Rovanperä kör nio
VM-deltävlingar på grusvägar medan Gilles Panizzi
kör fem asfaltrallyn. I de övriga VM-deltävlingarna
kör duon för Peugeots satellitstall. Burns, 30, lämnar
Subaru som på måndagen gjorde klart med finländaren
Tommi Mäkinen.
Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet
Rallye
Sanremo
http://www.rally.sanremo.it
Round 11 of the FIA World Rally Championship 4-7th October 2001
Läs mer World Rally Championship
Mailing List
Mäkinen debuterar med nya Mitsubishi Lancer Evolution WRC
I tisdags kväll visades Mitsubishis första World
Rally Car för världspressen på Grimaldi Forum i
Monaco. Och på fredag startar fyrfaldige
världsmästaren Tommi Mäkinen med nya Mitsubishi Lancer
Evolution WRC i italienska Rally San Remo. Hittills har Mitsubishi
klarat sig mycket bra i en hårdnande rallykonkurrens med en
trimmad standardbil. Men nu använder även Mitsubishi det
friare WRC-reglementet fullt ut, liksom samtliga andra VM-stall.
- Redan från de första testerna med nya Lancer WRC
kändes det rätt, säger världens främste
rallyförare genom tiderna, Tommi Mäkinen. Det är stor
skillnad mot vår tidigare rallybil. Allting är
bättre, bilens balans, greppet mot vägbanan, gensvaret vid
snabba manövrar och dessutom är motorn
förbättrad.
Läs mer
Daniel Carlsson optimist inför VM i San Remo
- Det ska bli otroligt kul. Jag
är heltänd och ser verkligen fram mot start!
Svenska rallylöftet Daniel Carlsson från Säffle
är en av 60 startande i italienska San Remo, VM-tävlingen
som startar på fredag. Just nu befinner sig Daniel i Italien,
där han och codrivern Benny Melander tränat sträckorna
under två intensiva dagar:
- Vi har tränat måndag-tisdag och under onsdagen kör
vi en så kallad Shake Down, en uppvisningssträcka där
vi kan göra de sista testerna, berättar Daniel.
- Sedan är det bara att vänta till starten på
fredag...
San Remo är ett annorlunda VM-rally.
- Vägarna är ofattbart krokiga - jag tror längsta
rakan på hela tävlingen är 300 meter. Naturligtvis
är det bara asfalt - och dikena är rätt häftiga,
om man skulle missa en inbromsning, rapporterar den 25-årige
rallyföraren.
Italienska San Remo är den första tävlingen i VM, man
använder en ny regel om max 60 bilar till start.
- Så enbart att ha blivit antagen till start är en
prestation, ler Daniel.
Värmlänningen satsar målmedvetet på att
köra till sig en plats i VM och gör sin fjärde
VM-start det här året:
- I årets första tävling - Svenska Rallyt - gick det
jättebra. Jag slutade sjua.
- I Portugal bröt jag tre sträckor innan mål,
när jag låg på 10:e plats. Och i Finska Rallyt
bröt jag på ss 13 efter ett struntfel när jag
låg på 20:e plats.
Trots problemen har Daniels resultat inneburit många positiva
reaktioner:
- Framför allt att jag åkte så bra på asfalten
i Portugal efter att ha gjort så bra ifrån mig på
is och snö i Svenska Rallyt...
Italienska San Remo avgörs under tre dagar - fredag tom
söndag. Totalt ska förarna köra 40 tävlingsmil.
Det är 8 specialsträckor som körs flera gånger.
Längsta sträckan är över 4 mil och svänger
oavbrutet från start till mål!
Daniel kör en i VM-sammanhang ganska gammal bil - en Toyota WRC
från 1999.
- Må vara att den är ett par år, men det märks
sannerligen inte, skrattar Daniel - 0-100 går på 2,6
sekunder och vridmomentet är enormt!
Innan avfärden till Italien var Daniel i Tyskland och
testade.
- Jag blev inbjuden av Toyotas tävlingsavdelning och fick
sammanlagt 10 ss-mil i ryggen. Det bästa var att jag fick
åka både när det var torrt och när det var
blött, berättar Daniel. Som har taktiken klar inför
helgens VM-äventyr:
- Jag är med för att se och lära. Det innebär att
jag i första hand ska ta mig i mål. Om det räcker
till en framskjuten placering, ja, då är det ett extra
plus...
Kennet Eriksson leder på Nya Zeeland
Efter den första etappen har
den svenske VM-veteranen Kenneth Eriksson tagit ledningen med sin
Hyundai. Det var på rallyts sjätte sträcka han
övertog tätplatsen, sedan Grönholm och Petter Solberg
misslyckats. Efter åtta körda sträckor leder dalmasen
16,5 sekunder före Grönholm och 20,5 före Carlos
Sainz. 30,4 efter är Colin McRae medan Petter Solberg som varit
snabbast på ett par sträckor har 39,6 upp till ledande
Kenneth Eriksson.
Propecia Rally New Zealand
Official Site: http://www.rallynz.org.nz
Round 10 of the 2001 FIA World
Rally Championship 20-23rd September 2001
Läs mer World Rally Championship
Mailing List
Grönholm äntligen på gång? Nästa rally
passar bra
Rallyvärldsmästaren Marcus
Grönholm fick äntligen in något på segerkontot
- efter tio månaders väntan. Hans föregående
triumf kom i november i fjol i Australien. Nu var Grönholm andra
gången i rad vinnare i Neste Rally Finland i
Jyväskylä.
- Det smakade bra då det gått så dåligt
tidigare under året. Men första gången i fjol var
nog roligare! Ketchupflaskeffekten, är den här nu.
Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet
Förra året på nytt? Grönholm och
Rovanperä
Bra början, och bra avslutning.
Marcus Grönholm började lördagen med etappseger, och
avslutade med tre andraplatser. Men han var inte nöjd med drygt
åtta sekunder back mot stallkompisen Harri Rovanperä
på legendariska Ouninpohja, den svåra
högfartssträckan.
Grönholm ledde inför fredagens sena showetapp på
travbanan med 12,7 sekunder före Rovanperä. Richard Burns,
Subaru, var trea, 37,4 efter.
- På dagens sista sträcka (Vaheri, 25,4 km) hittade jag
äntligen den rätta kampkänslan. I Ouninpohja hade jag
den inte alls. Det inverkade nog att ett däck gick efter halva
sträckan och det blev stötigt. En ventil var sönder,
förklarade Grönholm.
Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet
Inget tryck på Grönholm
För ett år sedan vann
Marcus Grönholm Neste Rally Finland, Jyväskylärallyt.
Det var årets tredje triumf, och då började "Bosse"
själv faktiskt tänka på chansen till en VM-titel.
Han ställde 2000 upp som favorit i Jyväskylä och
höll för trycket.
- Nu har jag inte något tryck på mig, hur skulle jag
kunna ha det - jag har ju inga poäng!
Något VM-guld blir det inte i år för
Ingåföraren.
Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet
51st Neste Rally Finland
www.akkry.fi/nesterallyfinland/
Round 9 of the 2001 FIA World
Rally Championship 24-26 August
Läs mer World Rally Championship
Mailing List
49th Safari Rally Kenya
www.safarirally.co.ke/
Round 8 of the 2001 FIA World
Rally Championship 19-22rd July 2001
Läs mer World Rally Championship
Mailing List
48th Acropolis Rally
http://www.acropolisrally.gr
Round 7 of the 2001 FIA World
Rally Championship 15-17th June
Läs mer World Rally Championship
Mailing List
Rådströms sköna comeback
Äntligen!
- Ja, det här känns enormt skönt och inspirerande,
säger rallyesset Thomas Rådström som efter
långa och många tester med en Citroën Xsara WRC
kommande veckoslut gör VM-debut i bilen.
Detta i den grekiska VM-deltävlingen Akropolisrallyt.
- Det är varmt här nere, något helt otroligt, suckar
Thomas mellan träningsreporna som inleddes i måndags.
Läs hela artikeln i Västerbottens
Folkblad
Cyprus Rally 2001
http://www.cyprusaa.org/rally2001/index.shtml
Round 6 of the 2001 FIA World
Rally Championship 1-3 June 2001
Läs mer World Rally Championship
Mailing List
Rally Argentina
http://www.rallyarg.com.ar/
Round 5 of the 2001 FIA World
Rally Championship 3-6 May 2001
Läs mer World Rally Championship
Mailing List
Stig Blomqvist tog VM-poäng
Sexa efter den första etappen,
trea efter den andra - och trea i mål. Den utvecklingen var SMK
Örebros rallyveteran Stig Blomqvist mycket nöjd med
när det katalanska VM-rallyt i Spanien i avslutades på
söndagen.
Tredjeplatsen i grupp N betydde fyra VM-poäng, och Stig
avancerade nu upp till femte plats totalt efter fyra
VM-tävlingar.
- Jag är ganska lycklig. Vi (tillsammans med co-drivern Ana
Goni) har haft ett bra rally, inga problem alls. Tävlingen har
dessutom varit intressant, för det var första gången
som jag körde ett VM-rally i Spanien, kommenterade Stig som den
här gången satt i en ny Mitsubishi Carisma GT.
Läs hela artikeln i Nerikes
Allehanda
Auriol tog hem segern
Tommi Mäkinens sista
asfaltrally med Mitsubishistallets nuvarande bil slutade på
söndagen med en tredje plats i katalanska rallyt i Spanien.
Samtidigt utökade han ledningen i VM totalt till sju poäng.
Tvåa totalt är Fordföraren Carlos Sainz.
Peugeotstallet tog en dubbelseger i katalanska rallyt. Fransmannen
Didier Auriol vann före Gilles Panizzi.
-Hoppas den nya bilen är så pass mycket snabbare att vi
klarar av att hålla samma fart som fransmännen. Huvudsaken
är att det blir fler VM-poäng, sade Mäkinen efter
rallyt.
Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet
Puras leder på hemmaplan
Spanjoren Jesus Puras leder det
spanska VM-rallyt efter fredagens etapp. Puras leder knappt före
fransmännen Philippe Bugalski, Didier Auriol och Gilles Panizzi.
Tommi Mäkinen håller femteplatsen 24 sekunder efter
täten. Både Puras och Bugalski kör Citroens nya
WRC-bil, en fyrhjulsdriven Xsara. Det enda som stör Citroens
glädje är för tillfället att Puras misstänks
för smygträning. Han hittades med noter i handen på
en av de nya specialsträckorna då den officiella
träningstiden gått ut. Tävlingsledningen
rentvådde honom ändå från anklagelserna om
smygträning på torsdag kväll.
Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet
Nya rutten bra för "Bosse"
Marcus Grönholm har aldrig
placerat sig bland de tre främsta i ett asfaltrally. Katalanska
rallyt som inleds på fredagen kan bli det första på
pallen.
Men då måste "Bosse" få köra utan problem och
med fungerande teknik. Ingåbon är inte speciellt
förtjust i tävlingar på asfalt, men hans chanser i
Katalonien förbättras betydligt tack vare en ny rutt som
gör tävlingen lite jämnare. Peugeot-stallets bil har
också visat sig gå bra på torr asfalt.
Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet
Rallye Catalunya - Costa Brava
22 - 25 March 2001
http://www.rallyecatalunya.com
Round 4 of the 2001 FIA World
Rally Championship
Läs mer World Rally
Championship Mailing List
TAP Rallye De Portugal 8-11
March 2001
www.tap-rallyedeportugal.pt/
Round 3 of the 2001 FIA World
Rally Championship
Läs mer World Rally
Championship Mailing List
The International Swedish
Rally 8 -11 February 2001
www.swerally.se
Round 2 of the 2001 FIA World Rally Championship
Läs mer World Rally
Championship Mailing List
69th Rally of Monte Carlo 17 -
21 January 2001
www.acm.mc
Round 1 of the 2001 FIA World Rally Championship
Läs mer World Rally
Championship Mailing List
Märkesteam
Subaru World Rally
Team
Mitsubishi
Ralliart
Ford
Motorsport
Skoda
Sport
Hyundai
Motorsport
Peugeot
Sport
www.motorsportivarmland.nu