Volkswagen Rally Cup 2000


TÄVLINGAR

ANMÄLAN

REGLER

RESULTAT

Cajs rapport från Z-Trofén
Cajs rapport från Gestrikekannan

Reportage från Volkswagen Rally Cups tredje deltävling år 2000 som var LBC-ruschen som Lima MS arrangerade lördagen den 11 mars med start och mål förlagt till Ungärde Skola i Lima. Man är nästan frestad att skriva att solen alltid lyser över Volkswagen Rally Cup för även vid denna tävling, som var c:a 15 mil totalt varav c:a 9 mil fartsträckor fördelat på fem sträckor, sken solen från en klarblå himmel liksom i Stugun och det var vit fin snö. Totalt var hela 240 ekipage anmälda till denna tävling som förutom Volkswagen Rally Cup ingick i SuperMästerskapet, Tjej-RM, Seat Cup och Suzuki Cup.

Patrik Sjöberg från Härnösands MK tog hem segern i för VW Rally Cup i denna tävling efter att ha varit snabbast på alla fem sträckorna, den andra sträckan dock delad sträckseger med Bosse Sikström från SMK Sundsvall. Annars var det Anders Mattsson från Stuguns MK som skuggade Patrik och var bara någon sekund efter på varje sträcka och nådde på så vis en andra plats vilket med god marginal räckte till att ta hem en förstaplacering av årets "vinterpriser"

Första sträckan var drygt 3,2 mil lång och här hände mycket, och det blev många ikappkörningar som därmed hindrade flera förare. Patrik Sjöberg vinner sträckan med två sekunder tillgodo på Anders Mattsson medan Pär Andersson, Ljusdals MK, är åtta sekunder efter, Bosse Sikström, nio efter. Stefan Åhlund, Järbo MK, 19 efter. Örjan Eriksson, Stuguns MK och Daniel Hultberg, MK Nyhammar, 30 efter. Tony Olsson, SMK Karlskoga, 39 efter. Björn Blomqvist, Huddinge MK, 47 efter. Per Göthberg, Eskilstuna MK, 48 efter. Roberth Lille, Västerås MS, 56 efter samt Magnus Åberg, Umeå Södra MK och Tomas Walfridsson, MK Ratten 1,01 efter Sjöberg.
Björn Blomqvist körde hela tävlingen med en vänsterhand som var långt ifrån kry efter att tidigare ha brutit båtbenet i handen.
- Jag försöker glömma bort det, säger "Björne" men det är svårt när det smärtar, så det går inte att köra fullt, men räddar i alla fall några cup-poäng.
För Daniel Hultberg började det inte så bra, punktering på höger bakhjul i K-zon inför starten på första sträckan, men som tur var är det ju tillåtet att byta till ett friskt hjul innan de körde fram till start.
För Tomas Walfridsson började fyrans växel hoppa ur efter en mil, så att han fick hålla i den, och så fortsatte han att göra hela tävlingen igenom. Även Roberth Lille, som kom med nybyggd bil, fick problem med fyrans växel på första sträckan, och även han fick åka och hålla i denna växel. Ulrik Johansson, Götene MK, åker av i sista hårnålen, men blir så småningom utlyftad av publiken. Leif Peterson från Göteborgs MF kör först ikapp en bil, och den går snällt åt sidan så att de kommer om. Snart har de kört ikapp ytterligare en bil, men den går inte åt sidan. Leif försöker komma så nära som möjligt i snöröken, men det blir inte bättre än att de åker av och rullar istället för att komma om framförvarande bil som lugnt tuffar på. Tre och en halv minut senare kom de dock igång igen, men då var chansen på en topplacering borta.
Pär Norell, Fryksdalens MK får problem med tändstiften som slår igen på slutet av första sträckan så bilen bara går på två eller tre cylindrar. Detta förföljder dem även på andra sträckan och lite på tredje. För Patrik Åkerman, Ljusdals MK, går inte bilen rent samt att de tappade bort sig i noterna flera gånger efter denna sträcka.
Bland dem som bröt på denna sträcka var Tobias Ytterbring från Kolsva MS, då bilen började gå på tre cylindrar efter sju kilometer, det var en insugningsventil som hade gått sönder. För Thomas Håkansson, Ryds MK, slutar fläkten att fungera på slutet av sträckan, vilket gjorde att toppackningen gick sönder och dagen var förstörd på hans återkomst på rallyvägarna. Det var nämligen tre år sedan han körde rally senast. Hans Nilsson från Härnösands MK bryter för växellådsproblem. När han skulle växla ner till fyran efter c:a tre kilometer, sade det bara "pang" och fyran försvann, det var hela växellådshuset som hade gått av.
Lars-Åke Wallin, SMK Västerås, bryter då en kulbult går av i samband med att de åker av åttahundra meter före målet på sträckan Växellådsras gjorde att även Fredrik Svedjefält från Åtvidabergs MK bryter fyra kilometer in på denna sträcka. För Benny Ingelsson, Huddinge MK, låser sig lådan med tvåans växel i, så de bryter efter sträckan.

På andra sträckan som är 9,33 kilometer lång delas sträcksegern mellan Patrik Sjöberg och Bosse Sikström, två sekunder före Anders Mattsson medan den förkylda Pär Andersson är tre efter. Björn Blomqvist är fem efter. Örjan Eriksson, sex efter. Stefan Åhlund, Magnus Åberg och Leif Peterson, åtta efter. Ulrik Johansson, nio efter. Tomas Walfridsson, elva efter. Daniel Hultberg tolv efter och Roberth Lille femton sekunder efter Sjöberg/Sikström. Robert Ferm, SMK Dala, åker av lite och Tony Olsson börjar höras skrammel samtidigt som treans växel börjar fungera dåligt. När han sitter och lyssnar på detta skrammel, åker han av. De skottar i tjugo minuter, men tar sig sedan till servicen, där lådan låser sig så att det går varken att köra framåt eller bakåt, så det är bara att bryta. Per Göthberg åker in i en snövall, kommer ut igen lika fort utan att tappa fart, men får vatten in i fördelarlåcket och bilen dör. De kommer dock igång igen och kan fortsätta tävlingen.

Efter två sträckor leder Sjöberg med fyra sekunder över Mattson medan Sikström är nio efter, Andersson elva efter. Åhlund 27 efter. Eriksson 36 efter. Hultberg 42 efter. Blomqvist 52 efter. Åberg 1,09 efter och Lille 1,11 efter på tionde plats.

Sträcka tre, 16,75 kilometer lång, vinns av Sjöberg med tre sekunder före Mattsson i vars bil grenröret spricker medan Sikström är nio efter. Blomqvist elva efter. Peterson tolv efter. Ulrik Johansson 17 efter. Jan Olsson 18 efter. Pär Andersson samt Örjan Eriksson 19 efter. Stefan Åhlund med en bil som börjar tappa orken 21 efter och Per Göthberg 25 sekunder efter Patrik Sjöberg.

Servoremen hoppar av för Ulrik Johansson och eftersom han inte har någon ny med sig får han lite extra armträning resten av tävlingen. Jan Olsson kom ikapp en bil på denna sträcka liksom han gjorde på första. Patrik Sjöbergs ledning är nu sju sekunder före Anders Mattsson som åker med en tillfällig kartläsare i högerstolen, då ordinarie kartläsare Per Nilsson är på semester. Bosse Sikström är 18 efter. Pär Andersson, 30 efter. Stefan Åhlund, 28 efter. Örjan Eriksson, 55 efter. Björn Blomqvist 1,03 efter. Daniel Hultberg, 1,11 efter. Magnus Åberg 1,38 efter och Roberth Lille 1,41 efter på tionde plats.

Sträcka fyra skulle har varit 7,99 kilometer men hade fått kortas av 960 meter och blev följaktligen knappa sju kilometer lång. Åter är Patrik Sjöberg snabbast, nu två sekunder före Bosse Sikström medan Örjan Eriksson är tre sekunder efter. Anders Mattsson är fyra efter. Leif Peterson, sex efter. Stefan Åhlund samt Ulrik Johansson, sju efter. Daniel Hultberg och Robert Ferm, nio efter. Björn Blomqvist, Tomas Walfridsson och Per Göthberg, tio efter. Magnus Åberg elva efter och Pär Andersson tolv efter med tionde tid efter att ha vallat bort sig och dessa däck fortsatte han med även på sista sträckan. Roberth Lille som hela tiden fått hålla i fyrans växel får nu också hålla i treans växel för att den skall vara i sitt läge.

När en sträck återstår, åter en lång sträcka på 21,56 kilometer, leder Patrik Sjöberg med elva sekunder över Anders Mattsson. 20 före Bosse Sikström. 42 före Pär Andersson. 55 före Stefan Åhlund. 58 före Örjan Eriksson. 1,13 före Björn Blomqvist. 1,20 före Daniel Hultberg. 1,49 före Magnus Åberg och 1,53 före Ulrik Johansson som passerat Robert Lille med sin trasiga växellåda. Robert har nu sjunkit till en delad elfte plats tillsammans med Tomas Walfridsson, som också har en trasig växellåda, 1,56 efter medan Robert Ferm kommer därnäst 2.06 efter.

Även sista fartsträckan, den femte, vinner Patrik Sjöberg, men det höll på att gå illa.
- Så här nära en rullning, utan att rulla har jag aldrig varit, säger Patrik Sjöberg. Vi åkte 30-40 meter på två hjul och därtill på sladd. Jag han med att tänka att nu är det kört, hoppas bara att bilen går runt, och att vi hamnar på hjulen igen. Vi hade dock tur det redde upp sig och vi kunde fortsätta mot målet.
Patrik var en sekund före Anders Mattsson vars tredje växel försvann på denna sträcka. Bosse Sikström är fem Leif Peterson sju efter. Örjan Eriksson, vars växellåda börjar låta illa, elva efter. Björn Blomqvist 17 efter. Pär Andersson 20 efter. Magnus Åberg 23 efter. Daniel Hultberg. 27 efter och Ulrik Johansson 32 efter inklusive att han fått backa en gång.
Stefan Åhlund vars bil började tappa kraften redan på tredje sträckan anade oråd redan i starten av denna sista sträcka, då han inte fick något oljetryck på tomgång. Det gick dock framåt, men fyra kilometer från mål började det låta illa från motorn och sedan stod det inte på förrän en stake tittade ut genom blocket.
- Om vi bara lyckats köra en kilometer till hade vi kunnat frihjula till målet, säger Stefan Åhlund som nu fick lämna sin femte plats till Örjan Eriksson.
Per Göthberg får åter in vatten i fördelarlåcket så att bilen dör ett tag. Tomas Samuelsson, Laxå MK är in i en snövall och vänder. Per Norell kör åter ikapp bilen framför och för Patrik Åkerman börjar bilen slira på lamellerna halva sista sträckan.

Slutet blir alltså att Patrik Sjöberg vinner LBC-ruschen med 12 sekunder tillgodo på tvåan Anders Mattsson. Trea blir Bosse Sikström, som även han kört ikapp en bil på två sträckor samt varit lite i snödrivorna ibland. Bosse är 25 sekunder efter. Pär Andersson kommer fyra, 1,02 efter. Örjan Eriksson blir femma, 1,09 efter. Björn Blomqvist, 1,30 efter. Daniel Hultberg, 1,47 efter. Magnus Åberg, 2,12 efter. Ulrik Johansson som hade en ny kartläsare vid namn Fredrik Karlsson vid sin sida, för vilken det var första gången han läste noter, 2,25 efter och Robert Ferm går upp till tionde plats efter sista sträckan, 2,40 efter Sjöberg. Roberth Lille som håller i två växlar får också släppa Tomas Walfridsson förbi sig som "bara" håller i en växel och är 2,45 efter medan Lille blir 2,46 efter och Jan Olsson 2,47 efter på trettonde plats.

Detta gör att Anders Mattsson behåller sin ledning och vinner därmed första priset i Vinterpriserna med 69 poäng. För detta får Anders en sponsorcheck på 15.000 kronor plus moms vilket gör 18.750 kronor. Bosse Sikström går upp från en delad fjärde plats till andra och vinner därmed en sponsorcheck på 8.000 kronor plus moms, alltså 10.000 kronor på sina 49 poäng (ingen tävling får räknas bort vid dessa vinterpriser). Patrik Sjöberg går med sin vinst upp från en delad åttonde plats efter att ha brutit en tävling tidigare till tredje plats som han delar med Pär Andersson som låg trea redan tidigare. Efter urskiljningsreglerna blir Sjöberg trea och Andersson fyra, men det har ingen betydelse i detta fall då trean, fyran och femma får samma pris, en sponsorcheck på 4.000 kronor plus moms, alltså 5.000 kronor. Både Sikström och Andersson har skrapat ihop 48 poäng. Örjan Eriksson ramlar från andra till femte plats med 47 poäng och erhåller alltså också en sponsorcheck på 5.000 kronor inklusive moms. Björn Blomqvist går upp ett steg från sjunde till sjätte plats med 40 poäng. Magnus Åberg går upp från delad åttonde plats till sjunde med 36 poäng. Tomas Walfridsson ligger kvar på sin åttonde plats, nu med 33 poäng. Robert Ferm och Daniel Hultberg delar på nionde platsen med 31 poäng, de gick upp från trettonde respektive fjortonde plats. Stefan Åhlund och Tony Olsson som delade fjärde platsen med Bosse Sikström tidigare har nu ramlat utanför topp-tio ner till en delad elfte plats med sina tidigare ihopkörda 28 poäng
Nu går vi mot sköna sommaren med grus och asfalttävlingar. Vässa, laga och lacka för Volkswagen Rally Cup fortsätter lördagen den 29 april med Kong Christian Race som Kristianstads MK arrangerar.

Med bästa rallyhälsningar
Caj Abrahamsson


vwcup
rally
www.motorsportivarmland.nu