<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
RACING 2020


2020



20-02-19 Joel Eriksson anlitas som reservförare i Formel E - kör officiellt test nästa vecka
Joel Eriksson har kontrakterats som test- och reservförare för det amerikanska teamet GEOX DRAGON i världens främsta mästerskap för elbilsracing, ABB FIA Formula E Championship (Formel E), och kommer att debutera bakom ratten i sin nya roll i ett officiellt test i Marrakesh redan nästa vecka.

Erikssons nya uppdrag inbegriper omfattande test- och simuleringsarbete vid sidan av GEOX DRAGONs ordinarie förare, Brendon Hartley (Nya Zeeland) och Nico Müller (Schweiz), under resten av den pågående Formel E-säsongen 2019-20.

21-årige Eriksson, som spenderat de två senaste åren som fabriksförare för BMW i tyska DTM, kommer att ta plats i GEOX DRAGONs Formel E-bil – Penske EV-4 – för första gången vid mästerskapets officiella rookietest i marockanska Marrakesh den 1 mars.

Testet i Nordafrika är exklusivt utformat för att utvärdera morgondagens Formel E-förare, och markerar Erikssons andra framträdande i den innovativa elektriska formelbilsserien. Skåningen deltog också i samma test för två år sedan. I och med dagens tillkännagivande blir han den blott andre svensken (efter Felix Rosenqvist) som haft ett förarkontrakt i Formel E.
- Jag är glad att få jobba med GEOX DRAGON i år, och jag ser verkligen fram emot att köra en Formel E-bil igen, säger Joel Eriksson. Teknologin i det här mästerskapet utvecklas oerhört fort och de nya Gen 2-bilarna är betydligt snabbare än sina föregångare, så jag förväntar mig en helt ny upplevelse på testet den här gången. Formel E växer och växer för varje dag som går och nivån har blivit enormt hög nu. Det är ett mästerskap som inte kunde vara mer aktuellt och jag är spänd på att få ta del av det från insidan.

Formel E är ett av världens absolut mest snabbväxande racingmästerskap, och utgör idag huvudpelaren inom motorsport för flera av bilindustrins största fabrikanter. Seriens explosiva genomslagskraft understryks av det faktum att internationella bilsportförbundet, FIA, under nästa säsong (2020-21) upphöjer Formel E till officiell världsmästerskapsstatus.

Loppen i Formel E körs företrädesvis på specialdesignade banor i hjärtat av ikoniska städer som Rom, Paris, Seoul, New York och London.

GEOX DRAGON grundades 2007 av amerikanen Jay Penske. Efter att initialt ha tävlat i den amerikanska IndyCar-serien blev teamet ett av de allra första att äntra Formel E under premiärsäsongen 2014, och har sedan dess varit en bestående del av startfältet.

Teamet är administrativt baserat i Los Angeles i USA, men driver racingsatsningen från brittiska Silverstone.
- Det är avgörande för oss att ha toppförare om vi ska kunna maximera de investeringar vi gör i forskning och utveckling, simulationsverktyg och personal både i LA och Silverstone, säger Jay Penske, ägare och teamchef för GEOX DRAGON. Jag är nöjd med det jobb som Joel redan gjort för oss så här långt; han är både bevisat snabb och dessutom en tekniskt kunnig ung förare. Jag ser fram emot hans test i Marrakesh och jag förväntar mig att han fortsätter leverera värdefull feedback gällande utvecklingen av vår bil den här säsongen.

Rookietestet i Marrakesh den 1 mars äger rum bara ett dygn efter säsongens femte Formel E-race, Marrakesh E-Prix, som avgörs den 29 februari på samma bana. Joel Eriksson kommer att vara på plats i Marocko även under racet.

Ytterligare tillkännagivanden beträffande Joel Erikssons åtaganden under 2020 kommer att följa inom kort.

20-02-14 Porsche Carrera Cup Scandinavia höjer temperaturen med teammästerskap och en prispott på 500 000 kr
Skandinaviens ledande racingserie inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt en halv miljon svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.
Porsche Carrera Cup Scandinavia inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt 500 000 svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.

När starten i Porsche Carrera Cup Scandinavia går i maj inleds jakten på en ny mästartitel i Skandinaviens ledande racingserie. Till säsongen 2020 adderas dessutom två nya element som både gynnar kampen om racesegrar och startfältets höga kvalitet. En långsiktig satsning på svensk elitracing.
– Under de senaste framgångsrika åren i Porsche Carrera Cup Scandinavia har det varit fokus på förarna, de stora startfälten och de tuffa fighterna i mästerskapet, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Vad som lätt glöms bort är att det är seriens team som skapar den professionella miljön som våra elitförare tävlar i.

Porsche Carrera Cup Scandinavia har en mängd framgångsrika team vars verksamhet har bidragit till mästerskapets stabilitet, status och positiva utveckling. För att uppmärksamma det omfattande lagarbete som ligger bakom individuella prestationer på banorna etablerar Porsche Sverige ett teammästerskap jämte förarmästerskapet.
– Den höga kvaliteten i startfältet återspeglas bland annat av Fragus Motorsport. Ett av toppteamen i Carrera Cup som i år får chansen att köra Porsche Mobil 1 Supercup. Den internationella upplagan av entyps-mästerskapen under Porsche Motorsport. Satsningen sker samtidigt som de slåss om seger i förar- och teammästerskapen här på hemmaplan, fortsätter Wermelin.

För första gången i mästerskapets historia införs även en ansenlig pott med prispengar som förare och team tävlar om. Den segrande föraren i Porsche Carrera Cup Scandinavia får 200 000 kr, tvåan i mästerskapet får 100 000 kr och trean 50 000 kr. Till den prispotten på 350 000 kronor adderas 150 000 kr som är öronmärkta för seriens mest framgångsrika team.
– Porsche Carrera Cup Scandinavia erbjuder totalt 500 000 kr att köra om den här säsongen. En halv miljon kronor för att ytterligare spetsa till kampen i detta elitmästerskap på både kort och lång sikt, säger Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin.

Jakten på årets mästerskapstitlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia inleds som vanligt med stor Porsche Festival vid säsongspremiären på Ring Knutstorp i Skåne 15-16 maj.
20-02-11 Skärås på lyckat test i Barcelona
Nytt år, nya utmaningar och en ny säsong på g. Landslagsföraren Emil Skärås från Västerås har precis premiärkött på Formel 1-banan utanför Barcelona. Säsongen är inte igång på allvar, men förberedelserna är det.
– Ännu så länge är det inte klart vad jag ska köra den här säsongen, men det är viktigt att komma igång med tester för att få kilometer i kroppen, säger Emil.
Circuit de Catalunya är den spanska Formel 1-banan norr om Barcelona, och fjolårets Europamästare i kartingens växlade klass KZ2 var där för första gången.
– Så allt gick mest ut på att lära sig den häftiga banan. Den föll mig verkligen i smaken!
Framför allt var västeråsaren stark i de tekniska partierna.
– I någon kurva har jag fortfarande förbättringspotential, men i stort var det ett mycket bra första test för säsongen, säger Emil.

För testet svarade toppteamet Antonelli Motorsport. Förra säsongen gjorde Emil inhopp i teamet för att köra i den italienska GT-serien. Då som nu i en Lamborghini Super Trofeo.
Målet för säsongen 2020 är att köra en komplett internationell GT-serie. De gånger han var med under fjolåret blev det segrar.
20-02-07 Porsche Carrera Cup Scandinavia: Driver Development Programme tar nästa steg
Förarutvecklingsprogrammet från Porsche inleder säsong två med kickoff i Åre. Unga skandinaviska förartalanger tar sikte på en internationell elitkarriär i racing. Förarna utbildas av ett team med professionella instruktörer inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknisk feedback och dataanalys.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingserie med 14 deltävlingar under sju tävlingshelger i Sverige och Norge varje år. Ett mästerskap för elitförare som erbjuder en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär.

2019 grundade Porsche Sverige elitsatsningen Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Carrera Cup som coachar nästa generation toppförare. Ambitionen är att hitta unga talanger som har kapaciteten att vinna Porsche Motorsport Junior Programme Shoot–out. Samt kan gå vidare till en framgångsrik internationell karriär i Porsche Mobil1 Supercup.

Just nu pågår kickoff inför Driver Development Programme 2020 i Åre där Porsche Motorsport och ett team av professionella instruktörer möter årets förare. Under tre intensiva träningsdagar med avancerad bilkörning på is, e-learning, föreläsningar och längdskidåkning läggs grunden för det utvecklingsarbete som fortlöper hela den kommande racingsäsongen.
– Vi vill skapa professionella förare som håller internationell toppklass och då räcker det inte längre med att bara vara snabb på banan, säger Thomas Johansson, Sporting Director på Porsche Carrera Cup Scandinavia. Racing handlar om att optimera allt. Det är det som är kärnan i allt inom Driver Development Programme.

Förarna i Driver Development Programme tränas av välrenommerade coacher med mångårig erfarenhet och framgång inom respektive kompetensområde. Redan under programmets första säsong uppnåddes en av huvudmålsättningarna genom Robin Hansson och Pontus Fredricsson som i år kör Porsche Mobil 1 Supercup jämte satsningen på seger i Carrera Cup. Från säsongen 2021 har Thomas Johanssons DDP-team även seger i Porsche Motorsport Junior Programme Shoot-out som övergripande mål.
– Vi har byggt ett fantastiskt team som kommer att jobba hårt med våra utvalda förare under året. Målsättningen är tydlig och deltagarna coachas professionellt inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, teknisk feedback och dataanalys samt personlig träning. Resten är upp till grabbarna!
20-02-02 Audi racing drivers thrill fans at GP Ice Race
Audi Sport RS 5 DTM #33 (Audi Sport Team Rosberg), René Rast
Daniel Abt, René Rast and Benoît Tréluyer put in a spectacular show in Zell am See
Audi e-tron FE06 and Audi RS 5 DTM sideways on ice and snow
Rally legend Stig Blomqvist drives historic Audi Sport quattro

Spectacular drifts on ice and snow: at the second running of the GP Ice Race in Austria’s Zell am See, Formula E driver Daniel Abt and DTM champion René Rast tackled slippery terrain with their Audi race cars. The 1984 World Rally Champion Stig Blomqvist and triple Le Mans winner Benoît Tréluyer joined the Audi show.

Hildegard Wortmann, member of the Board of Managament responsible for marketing and sales, was present and joined René Rast in the Audi RS 5 DTM as well as Stig Blomqvist in the Audi Sport quattro for several fast laps. “It was an impressive experience,” she said. “It was great to see the enthusiasm of the many fans at the circuit, they were treated to a tremendous show: a unique event that connects the history, the present and the future of motorsport.”

After the traditional ice race in Zell am See had celebrated a revival after 45 years last year, Audi racing drivers again treated spectators to an enthralling show. Daniel Abt turned several spectacular laps on snow with his Audi e-tron FE06 from the FIA Formula E and pulled the freestyle ski ace Benedikt Mayr on a rope, in traditional skijoring-style, behind his Formula E racer. “Bene is a professional skier, I drive race cars, so we had the idea to do something together here again,” said Abt. “Over time, this event with exciting racing cars from several marques and eras has turned into a hot spot of the motor racing scene. The drivers spend a great day together, there’s no competition pressure, and we give the fans a great show.”

In difficult conditions around freezing point, the two-time DTM champion René Rast shared driving duties in his Audi RS 5 DTM #33 with Frenchman Benoît Tréluyer. Because the DTM-Audi lacked the required traction last year on ice, the rims were now twelve centimeters narrower and significantly slimmer studded tires were fitted. “After we had adjusted the setup for the soft, deep surface and to the special tires, my run in the DTM-Audi over snow was huge fun for the fans,” reported Rast.

The spectacular display of the Audi brand was made perfect thanks to Stig Blomqvist. The former Audi factory driver, who won the World Rally Championship in 1984 in an Audi, piloted the historic Audi Sport quattro. Benoît Tréluyer drove another classic: in the skijoring event, the 2012 FIA World Endurance Champion towed the 1987 slalom World Champion Frank Wörndl with a historic DKW F91. Wörndl was on Willy Bogner’s original 1960 Olympic skis.
20-01-24 V8 Thunder Cars kör final med NASCAR Whelen Euro Series på Hockenheim
Det var många nyheter när V8 Thunder Cars säsong presenterades i Bromma i onsdags. Prispengar, sponsringsprogram för deltagare och nystart för reservdelshantering och administration av mästerskapet var bara några av de godsaker som presenterades. Den största nyheten var ändå att årets final körs den 17-18 oktober på Hockenheim tillsammans med NASCAR Whelen Euro Series.
– Det är en perfekt avslutning på säsongen för V8 Thunder Cars, släktskapet med NASCAR i de amerikanska bilarna finns där och vi delar också tanken om att racing ska vara kul och underhållande för både publik och deltagare, säger Richard Berggren som höll i presentationen för Performance Automotive AB.

Årets kalender för V8 Thunder Cars består av sex deltävlingar, varav en i Finland, på nybyggda KymiRing där V8 Thunder Cars är med och inviger banan, och finalen som körs i Tyskland som de två utländska inslagen. Det återstår en tävling att presentera, vilket sker kommande vecka, för att göra kalendern komplett. Då kommer även ytterligare nyheter om V8 Thunder Cars säsong 2020 att presenteras.

6-7 juni Kymiring, Finland
11-12 juli Västkustloppet – Falkenberg
7-8 augusti Ljungbyhed Drivers Club
2-3 oktober Mantorp Park
17-18 oktober Hockenheim, Tyskland – NASCAR Whelen Euro Series

20-01-24 Joel Eriksson fortsätter i racinglandslaget
Joel Eriksson har tagits ut till landslaget i racing även inför säsongen 2020. 21-årige Eriksson har varit en del av det svenska racinglandslaget under hela sin bilracingkarriär, och förblir en del av truppen även 2020.

Svenska Bilsportförbundet presenterade på fredagsförmiddagen en lista på totalt 12 namn som tagits ut till årets landslag. I truppen finns också bland andra Joels storebror Jimmy Eriksson.
- Jag är glad att förbundet fortsätter att tro på mig, och på Jimmy, säger Joel Eriksson. Det är förstås hedrande att bli uttagen till landslaget. Jag hoppas att jag kan leverera bra resultat ute på banorna i år och längtar efter att få presentera mitt tävlingsupplägg för säsongen väldigt snart.

20-01-24 Jimmy Eriksson tillbaka i racinglandslaget
Jimmy Eriksson har tagits ut till det svenska racinglandslaget och återinförs därmed i truppen inför säsongen 2020. Svenska Bilsportförbundet presenterade på fredagsförmiddagen en lista på totalt 12 namn som tagits ut till årets landslag i racing. Jimmy Eriksson är tillbaka i landslagstruppen, som nu leds av nye förbundskaptenen Pier Steffansson, efter ett års utevaro. Bland de övriga uttagna förarna i årets landslag finns också lillebror Joel Eriksson.
- Det är kul att vara tillbaka i landslaget inför den här säsongen, säger Jimmy Eriksson. Det är en samlande plattform som framför allt gör det möjligt att utbyta erfarenheter med de andra i truppen. Jag är glad att Pier och SBF ser potentialen i det arbete jag och vi lägger ner för att fortsätta representera Sverige på en hög nivå ute i Europa.

Jimmy Eriksson presenterade nyligen sitt tävlingsupplägg för årets racingsäsong, med en fortsatt satsning på GT-serien ADAC GT Masters där han förlängt sitt kontrakt med toppteamet Zakspeed BKK Mobil Oil Racing.

RACINGLANDSLAGET 2020
(I ALFABETISK ORDNING)

Viktor Andersson
Isac Blomqvist
Andreas Bäckman
Jessica Bäckman
Marcus Ericsson
Joel Eriksson
Jimmy Eriksson
Linus Lundqvist
Alfred Nilsson
Felix Rosenqvist
Emil Skärås
Mikaela Åhlin-Kottulinsky
20-01-24 Bäckmans uttagna till landslaget
Jessica och Andreas Bäckman klara för svenska bilsportlandslaget- Idag blev det klart att Andreas och Jessica Bäckman från Boden har valts ut som två av förarna som under 2020 kommer att vara med i svenska landslaget för bilsport. Förbundets huvudsyfte med landslaget är att utveckla förare inom bilsporten och ge dem så många verktyg som möjligt.
– Detta är en fantastisk möjlighet för oss att fortsätta vår utveckling inom bilsporten och vi är oerhört stolta att få vara med i landslaget, säger Andreas Bäckman.

Idag offentliggjorde Svensk Bilsport sina landslagsförare för 2020. Bland alla talangfulla förare från landet över så fanns syskonen Andreas och Jessica Bäckman från Boden med bland namnen av de som valts ut.
– Detta är en fantastisk möjlighet för oss att fortsätta vår utveckling inom bilsporten och vi är oerhört stolta att få vara med i landslaget, säger Andreas Bäckman.

Första norrbottningarna i landslaget
Andreas och Jessica blir därmed de första norrbottningarna att komma med i Svensk Bilsports satsning på unga och lovande talanger. Andreas kommer att ingå i seniorlandslaget Sweden National Team och Jessica kommer att ingå i juniorlandslaget Sweden Junior Team.
– Det känns jättekul att få den här chansen, det är en viktig pusselbit för oss att kunna fortsätta vår väg mot att tävla i VM. Att vara med i landslaget kommer att kunna hjälpa oss att utvecklas som förare och allt som kommer med att vara racingförare på elitnivå, säger Jessica Bäckman.

Elitsatsning på bilsporttalanger
Den nyblivne landslagskapten Pier Steffansson ser framemot sin nya roll och att få jobba med Andreas och Jessica:
– Andreas och Jessica har visat att helheten finns för att komma långt i sina karriärer. Att få möjligheten att arbeta tillsammans med dem i landslaget säsongen 2020 är inspirerande och jag ser fram emot en utvecklande och framgångsrik säsong, säger Pier Steffansson.

Andreas och Jessica ser framemot att få utvecklas mer på alla plan under 2020 och hoppas på att kunna bli mer kompletta som förare med hjälp av den här satsningen:
– För att kunna vara en förare på elitnivå så krävs det mycket mer än att bara vara en snabb förare ute på banan, det kräver god fysik, bra kost, vara bra med media och mycket mer, säger Andreas Bäckman.

Racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman inledde sina respektive racingkarriärer som blott 9 och 7 år gamla. De har genom åren tävlat i stora förarmästerskap som STCC, Scandinavian Touring Car Championship, och den brittiska motsvarigheten TCR UK, med fantastiska framgångar som resultat. Under 2019 tävlar syskonen i prestigefyllda TCR Europe tillsammans med det flerfaldigt prisbelönta, italienska teamet Target Competition. Syskonens tävlingsbilar är varsin Hyundai i30 N TCR.
20-01-22 Rösta på motorsportaren - Jessica Bäckman kan bli Årets Bodensare 2020
Den 22 februari arrangeras Näringslivsgalan i Boden med syfte att hylla stadens handlingskraft. Flera priser delas ut, bland annat Årets Bodensare – där racingföraren Jessica Bäckman återfinns bland de nominerade.
– 2019 är ett år jag aldrig kommer glömma och att få fira mina framgångar med den här nomineringen känns stort, säger Jessica.

Varje år arrangeras Näringslivsgalan i Boden och i år går festligheterna av stapeln den 22 februari. Galans syfte är att främja och hylla stadens handlingskraft och företagsamhet, inte minst genom en rad prestigefyllda utmärkelser. Bakom initiativet står Företagarna Boden i samverkan med Bodens kommun, och en av kvällens kategorier är Årets Bodensare. Bland de nominerade hittas talanger som skidåkaren Kristoffer Jakobsen, hockeyspelaren Oskar Sundqvist – och racingföraren Jessica Bäckman. När Jessica tog emot beskedet var det med viss förvåning och en stor ära.
– Till en början blev jag chockad men samtidigt väldigt glad. Jag ser nomineringen som en enorm ära, inte minst sett till de som håller mig sällskap i kategorin. 2019 är ett år jag aldrig kommer glömma och att få fira mina framgångar med den här nomineringen känns stort, säger Jessica.

En sann vinnarskalle – i dubbel bemärkelse
Och fjolåret var minst sagt händelserikt för Boden-dottern. Inte enbart då hon för första gången anslöt till det framgångsrika, italienska teamet Target Competition (som avslutade året som teammästare!); Jessica blev uttagen till att representera Sverige i motorsportens OS, FIA Motorsport Games, i Rom – och stod dessutom som första kvinna genom tiderna på pallplats i TCR Europe. I höstas prisades Jessica för sitt imponerande driv, genom att få ta emot priset som Årets Vinnarskalle på Närhetsliv 2019; en gala som hyllar Bodens eldsjälar. Nu har alltså Bodens invånare valt att återigen nominera Jessica till ett ärofyllt pris och motiveringen lyder nu:
Hon är Bodenföraren som med sina imponerande prestationer tagit sig upp till högsta eliten inom racingsporten. I år blev hon dessutom historisk som den första kvinnan genom tiderna att kliva upp på pallplats i det prestigefyllda mästerskapet TCR Europe. En sann förebild och inspiration för andra bodensare.

Prisutdelningen sker på Näringslivsgalan i Boden den 22 februari.

För att rösta på Jessica, klicka här: http://www.axacoair.se/go?mSqTkMI5

20-01-21 PWR Racing i nytt samarbete med Cupra & Seat Sverige med sikte på eldrift och nya framgångar
PWR Racing har sedan 2016 representerat SEAT och sedermera CUPRA på de skandinaviska racingbanorna. Teamet grundades 2012 och har alltid tävlat mot den yppersta eliten i STCC, sedan samarbetet med SEAT, CUPRA och de svenska återförsäljarna inleddes har PWR Racing - SEAT Dealer Team tagit totalt fyra mästerskapstitlar och gjort fler än 50 event med SEAT-handlare runt om i landet. Nu fördjupar aktörerna partnerskapet och förlänger samarbetsavtalet kring tävlan i STCC ytterligare tre år.
- Vi på SEAT och CUPRA är ytterst glada över att kunna fortsätta vår resa ihop med PWR Racing. Satsningen sedan 2016 har starkt bidragit till den starka utvecklingen vi ser för SEAT och CUPRA i Sverige. Vi har ökat volymerna med över 100% under denna period. Nu startar vi nästa del av vår resa, mot en ny era med elektrifiering av bilbranschen och även motorsporten, där CUPRA och SEAT Dealer Team kommer att vara ledande, säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA och SEAT Sverige.

PWR Racing - SEAT Dealer Team har beställt det spanska varumärkets senaste TCR tävlingsbil, CUPRA Leon Competición. En helt nyutvecklad bil och efterträdaren till den framgångsrika CUPRA TCR som var mallen för hela TCR-reglementet.

Satsning på eldrivna bilar
PWR Racing, SEAT och CUPRA har förutom sin starka historik på tävlingsbanan flera gemensamma nämnare i form av tron på eldrift samt en mer jämställd bransch och sport. SEAT har flera hybrid- och elmodeller i sitt program och flera nyheter är på ingång. PWR Racing avtäckte redan 2018 en 100 procent eldriven tävlingsbil med över 600 hästkrafter och en tävlingsserie för helt eldrivna touring cars är inte långt borta.
- Vi har alltid varit mån om att försöka påverka och driva utveckling inom områden vi tycker är viktiga och intressanta. Tävling med elbilar är ett exempel. Därför känns det extra spännande och lovande att förlänga partnerskapet med två varumärken som pushar hårt för framtidens energikällor, säger Daniel Haglöf, VD och medgrundare på PWR Racing
20-01-20 Dubbla V8 Thunder Cars-mästaren Emil Persson kör STCC med Kågered Racing
Dubbla V8 Thunder Cars-mästaren Emil Persson tar steget till STCC TCR Scandinavia inför säsongen 2020 där han kommer att köra för Kågered Racing.
– Det här blir en helt ny utmaning då jag aldrig tidigare tävlat med en framhjulsdriven bil. Det ska bli väldigt kul och målet är topp tre, säger Emil Persson.

29-åringen testade teamets Volkswagen Golf GTI TCR för första gången under höstens STCC-testdag på Gelleråsen Arena.
– Golfen var väldigt givande att köra, riktigt bra väghållning. Men det gäller att testa ordentligt i vår så att vi kommer väl förberedda inför årets säsong, säger Persson.

Persson är den regerande dubbelmästaren i V8 Thunder Cars och har tidigare tävlat i såväl GT som Legends. Inför årets säsong har han satt målet högt.
– Självklart vill jag vinna, det kör man ju alltid för. Men sedan får man ju vara realistisk med tanke på det hårda motståndet i STCC. Målet är topp tre, jag tror absolut att vi har möjlighet till det, vi har ett riktigt bra team, säger Persson.

Kågered Racing har bekräftat tre bilar hittills till årets STCC-säsong, mer information kommer inom kort.

STCC 2020 startar på Ring Knutstorp i Skåne den 15-16 maj.

20-01-19 Jessica Bäckman 2019 års Anecto Racing-stipendiat
Sedan 18 år tillbaka utses årligen en stipendiat till Anecto Racing Minnesfond, vars syfte är att främja racingtalangers goda ambitioner och uppförande, med sikte på en karriär inom Formel 1. 2019 års stipendiat är Jessica Bäckman – som första kvinna någonsin.

Anecto Racing Minnesfond stiftades redan 2002, till minne av de nio medlemmar i kartteamet Anecto Racing som omkom i en flygolycka året dessförinnan. Fondens syfte är att ekonomiskt stimulera svenska racingtalanger och att bidra till en karriär inom Formel 1. Det är Anette Forsman, fru och mor till två av de omkomna, och en rad branschprofiler, så som Rickard Rydell, som årligen utser den stipendiat som bäst främjar fondens syfte och målsättning med sin ambition, talang och uppförande. Exempel på en tidigare stipendiat är den nu framgångsrika Indy Car-föraren Marcus Ericsson, som tidigare även tävlat i Formel 1. När 2020 års stipendium delades ut på Bilsportgalan i Sandviken lördagen den 18 januari är det historiskt; för första gången någonsin är nämligen mottagaren en kvinnlig förare.

Första kvinna på pallplats i TCR Europe
Jessica Bäckman är född och uppvuxen i Boden, och gav sig redan som 7-åring in i gokartens värld. 2006 debuterade hon i Norrlandscupen, för att sedan tävla i såväl Stockholm som i södra Sverige och internationellt. 2018 började Jessica tävla i Touringcar-bilar, för att 2019 satsa fullt ut i det europeiska mästerskapet TCR Europe med det framgångsrika italienska teamet Target Competition. Genom åren har Boden-dottern kammat hem otaliga prestigefyllda priser, så som en andraplats i TCR Germany – och dessutom titeln som den första kvinna någonsin att nå pallplats i TCR Europe.
– Jag är väldigt stolt över att få ta emot detta pris; det känns ärofyllt – inte minst att få ta emot det från Philip Forsman. Priset ger mig en boost av självförtroende till att göra årets racingsäsong till ett än bättre än fjolårets, säger Jessica.

Nominerad till Årets Bodensare 2020
Utöver det ärofyllda stipendiet från Anecto Racing Minnesfond är Jessica dessutom nominerad till att bli Årets Bodensare 2020. Vinnaren utses på Näringslivsgalan i Boden 22 februari, där den med mest röster tar hem priset och äran.

Racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman inledde sina respektive racingkarriärer som blott 9 och 7 år gamla. De har genom åren tävlat i stora förarmästerskap som STCC, Scandinavian Touring Car Championship, och den brittiska motsvarigheten TCR UK, med fantastiska framgångar som resultat. Under 2019 tävlar syskonen i prestigefyllda TCR Europe tillsammans med det flerfaldigt prisbelönta, italienska teamet Target Competition. Syskonens tävlingsbilar är varsin Hyundai i30 N TCR.
20-01-17 Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia
Efter ett inspirerande inhopp 2019 genomför Prinsen en hel tävlingssäsong i Skandinaviens ledande racingmästerskap 2020.
– Vi är väldigt glada och stolta över att Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia under säsongen 2020, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Prinsen är en erfaren racerförare och racevinnare på elitnivå med stor passion för motorsport, som dessutom känner vår racingserie väl.

Prins Carl Philip tävlade senast en hel säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2011 och gjorde under 2019 ett mycket uppskattat inhopp som gästförare i Kanonloppet på Gelleråsen Arena.
– Prins Carl Philip är en fantastisk ambassadör för svensk motorsport och vi välkomnar honom tillbaka i det ordinarie startfältet under säsongen 2020, avslutar Wermelin.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingmästerskap som avgörs på banor i Sverige och Norge under 7 racehelger med totalt 14 deltävlingar. Säsongen sträcker sig från premiären på Ring Knutstorp i maj till finalen på Mantorp Park i oktober.
20-01-16 Jimmy Eriksson förnyar med Zakspeed i ADAC GT Masters
Jimmy Eriksson har förnyat sitt kontrakt med Zakspeed BKK Mobil Oil Racing i Tysklands-baserade ADAC GT Masters, ett av Europas ledande mästerskap för GT-racing.

Eriksson kommer under 2020 att bilda par med tyske Daniel Keilwitz – 2013 års ADAC GT Masters-mästare – och återförenas därmed med den förare som han avslutade fjolårets säsong tillsammans med. Eriksson/Keilwitz nådde bland annat en andraplats i 2019 års säsongsfinal på Sachsenring, och kommer även i år att köra en av Zakspeed-teamets två Mercedes-AMG GT3.

Vilka två som kör Zakspeeds andrabil kommer att presenteras vid ett senare tillfälle.

28-årige Eriksson – som nyligen blev pappa för första gången – gör sin tredje säsong i ADAC GT Masters under 2020, och sin andra ihop med det anrika och Formel 1-meriterade Zakspeed-teamet.
- Det känns bra att förnya kontraktet med Zakspeed och ta vårt samarbete vidare ett år till, säger Jimmy Eriksson. Vi gjorde stora framsteg under förra säsongen, och med tanke på den nivå vi höll mot slutet av året tror jag absolut att vi kan vara med och slåss om mästerskapet den här gången. Det kommer naturligtvis inte bli enkelt – motståndet är stenhårt – men jag trivs verkligen tillsammans med Daniel och teamet. Vi bör ha ett paket som kan räcka långt.

2020 års ADAC GT Masters-kalender är snarlik fjolårets, med totalt 14 race fördelade över sju tävlingshelger på några av Europas främsta racerbanor. Varje race pågår i en timme, med obligatoriskt förarbyte i halvtid.

Säsongen drar igång på tyska Oschersleben den 24-26 april och avslutas på Sachsenring i början av oktober.

KALENDER - ADAC GT MASTERS 2020
24-26 april: Oschersleben (Tyskland)
15-17 maj: Autodrom Most (Tjeckien)
5-7 juni: Red Bull Ring (Österrike)
14-16 augusti: Nürburgring (Tyskland)
21-23 augusti: Zandvoort (Nederländerna)
18-20 september: Hockenheim (Tyskland)
2-4 oktober: Sachsenring (Tyskland)