<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
RACING 2021


2021
                 



21-04-07 Linus Lundqvist näst snabbast i officiellt Indy Lights-test
Linus Lundqvist lämnade ett rejält styrkebesked inför den stundande Indy Lights-säsongen när han slutade etta respektive tvåa i mästerskapets två officiella testpass på Barber Motorsports Park, Alabama (USA), på tisdagen.

Det traditionsenliga så kallade "Spring Training"-testet, där hela Indy Lights-fältet samlas för första och enda gången innan premiären, visade att Lundqvist snabbt funnit sig tillrätta i INDYCAR-seriens främsta matarklass.

Tyresö-sonen satte omedelbart tempot under förmiddagspasset, två tiondelar före teamkamraten i HMD Motorsports with Global Racing Group, David Malukas (USA). Lundqvist lyckades samtidigt krypa ner under det gällande banrekordet för Indy Lights, satt i kvalet 2015 - ett kraftfullt varningsskott från den regerande Formula Regional Americas-mästaren.

I eftermiddagspasset slutade sedan Lundqvist tvåa, tiondelen bakom Malukas, med Andretti Autosport-duon Robert Megennis (USA) och Kyle Kirkwood (USA) som trea respektive fyra i det 13 man stora fältet.

På den sammantagna resultatlistan för dagen var Malukas snabbast, bara fyra hundradelar före Lundqvist.
- Det har varit ett väldigt positivt test här på Barber, säger Linus Lundqvist. Man ska aldrig dra för stora växlar av ett test, men jag tycker att signalerna definitivt är goda. Det känns verkligen som att vi har ett bra paket och att farten finns där både över en längre stint och i kvaltrim. Jag har trots allt inte haft så många dagar i bilen, så det är inspirerande att vara med där uppe redan nu. Jag är extremt sugen på att komma tillbaka hit nästa vecka och börja tävla!

Säsongspremiären för Indy Lights äger rum nästa vecka, den 15-18 april, på just Barber Motorsports Park.

21-03-31 Porsche Carrera Cup Scandinavia: Fredrik Ekblom gästförare i säsongspremiären!
En av Sveriges mest framgångsrika och rutinerade racerförare gästspelar i Skandinaviens ledande racingmästerskap. Ekblom hoppas ge sig in i tätstriden när serien inleds på Ring Knutstorp i maj.
– Jag är spänd inför tävlingen och ser fram emot att köra Porsche 911 GT3 Cup. Det är en snabb bil så jag hoppas att takterna sitter i, säger Fredrik Ekblom inför inhoppet som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. 7-8 maj tävlar han i mästerskapets säsongspremiär på Ring Knutstorp.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är tillbaka. Förberedelserna inför en ny säsong pågår för fullt och såväl förare som supporters kan se fram emot 14 spännande race på sex banor i Sverige och Norge. Serien inleds 7-8 maj på Ring Knutstorp.

Succén med internationellt meriterade gästförare som utmanar mästerskapets ordinarie startfält fortsätter. Genom åren har gästförarprogrammet rekryterat en rad förare från motorsportens stjärnhimmel. Bl.a. Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve och racevinnande Indycar-föraren Felix Rosenqvist. Porsche Sverige presenterar idag ytterligare en spektakulär värvning. I årets säsongspremiär kommer den omtalade gästbilen med startnummer 911 att köras av mångfaldige svenske mästaren Fredrik Ekblom.
– Det här ska bli kul, säger Fredrik Ekblom. Jag är spänd inför tävlingen och ser fram emot att tävla med Porsche 911 GT3 Cup. Det är en snabb bil så jag hoppas att takterna sitter i.

Fredrik Ekblom tillhör de mest framgångsrika och rutinerade förarna i svensk motorsporthistoria med en karriär som spänner över 30 år. I Sverige är han framförallt känd för framgångarna i Touring Cars, med tre mästerskapssegrar i STCC och en titel i TTA-mästerskapet.
– Det är roligt att se hur Porsche Carrera Cup Scandinavia har vuxit. Jag har tittat på racen med glädje, fortsätter Ekblom. Jag skulle bli besviken om jag inte klarar topp-fem, men det är väldigt tuff konkurrens och jag kan lika gärna sluta på 15:e plats.

Fredrik Ekblom har även en lång internationell karriär som professionell racerförare bakom sig. På meritlistan finns bl.a. racesegrar i F3000, klassegrar i 24-timmars på Daytona och Nürburgring, fabriksförarkontrakt i American Le Mans Series och förarinsatser i Indycar.

Tidigt i karriären gjorde Fredrik Ekblom framgångsrika inhopp i Cup-tävlingar på internationell nivå med Porsche som resulterade i segrar på Spa-Francorchamps och Monza. Han har även tävlat i Porsche Supercup, den högsta nivån av märkets entypsmästerskap, som körs på samma banor som Formel 1 under Grand Prix-helgerna.
– Vi är glada att välkomna ett av de stora namnen inom svensk racing till årets säsongspremiär av Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Fredrik Ekblom är en aktad och älskad racerförare som under sin långa motorsportkarriär konstant tillhört den yttersta eliten i de mästerskap han har tävlat i.
21-03-12 Racebil.se till start med Andreas Nilsson och Tomas Åkerlund
Andreas Nilssons team Racebil.se växlar upp inför årets V8 Thunder Cars-säsong. I år kommer man till start med två bilar, i den ena sitter förstås Andreas själv och i den andra kommer kompisen Tomas Åkerlund att återfinnas bakom ratten.
– Vi kände att vi ville satsa lite mer och ha ännu roligare, säger Andreas. Det blir enklare också, om man är fler och kan hjälpas åt med packning före och efter tävling.

Andreas körde bara en tävling i fjol, årets näst sista deltävling på Mantorp Park, och det blev en succé. Efter att ha vunnit kvalet smällde Andreas till med seger i det första heatet och följde sedan upp med en andraplats i det andra, hans bästa resultat någonsin.
– Vi ska göra vad vi kan för att vinna och målet är att stå på pallen hela tiden. Men vi kommer med en helt nybyggd bil och det kan ta en stund att komma in i den…

Tomas Åkerlund, 56 år och precis som Andreas hemmahörande i Norrtälje, började visserligen sent med motorsport, bara för tio år sedan, men har ändå hunnit med att köra en hel del rally i muskelpotenta WRC-bilar och har även erfarenhet av Ginetta. För två år sedan körde han V8 Thunder Cars-finalen på Mantorp Park och det gav mersmak.
– Det var kul, jag hade aldrig provat tidigare men jag kände att det här kan vi göra fler gånger. I år dök möjligheten upp och då hoppade jag på det här.
Tomas Åkerlund, Andreas Nilsson och Johan Rüden.

Precis som tidigare är det Andreas vapendragare Johan Rüden som är chefsmekaniker men i och med att teamet utökas med en bil letar man efter mekaniker.
– Skulle det hända något är det lite lite med en gubbe på två bilar. Vi har några bra mekar på gång. Det kommer att bli bra det här, säger Johan.

Säsongen för Racebil.se inleds med tester på Ljungbyhed om några veckor. Då hoppas teamet att få till inställningarna på bilarna och testa de nya stötdämparna från Öhlins. Premiärtävlingen körs också på Ljungbyheds Motorbana, den 5-6 juni, tillsammans med STCC, Formula Nordic och Radical. Tävlingarna kan följas på STCC+. För med information om STCC+, se www.stcc.se.
21-03-05 Dennis Strandberg och Snake Pit Garage redo försvara titeln
Dennis Strandberg är redo att försvara mästartiteln i V8 Thunder Cars från i fjol. Den 27-årige helsingborgaren tog hem mästerskapet i fjol tillsammans med sitt team, Snake Pit Garage efter en säsong fylld av tät och spännande racing och det finns bara ett mål i sikte för i år.
– Vi tänker försvara titeln, det finns inget annat. Vi siktar på att vinna och det kan nog bli bra och spännande racing även i år trots pandemin, säger Dennis.

Precis som i fjol är det pappa Conny och hans kompis Mats Johannesson som ser till att Dennis har en vinnarbil att ratta men teamet kommer att utöka bemanningen.
– Pappa och Mats har bett om en yngre mekaniker som orkar med att skruva, skrattar Dennis. Det ska vi väl ordna till så får de stå för själva tankeverksamheten. Det finns mycket kvar att lära för oss. Vi fick inte ut maxpotentialen ur vare sig mig eller bilen i fjol. Förhoppningsvis får vi till ett par ordentliga test innan säsongen startar så att vi får till inställningarna på bilen.

I år ingår V8 Thunder Cars för fullt i det så kallade STCC-paketet tillsammans med Formula Nordic, Radical och förstås huvudklassen STCC. Årets tävlingar kommer att kunna ses i STCC:s egna digitala plattform, STCC+.
– I dessa pandemitider när vi inte får ha publik så är det guld värt att kunna erbjuda direktsändningar under helgerna, säger Dennis. Det går att följa oss och det är ju det som bygger oss förare och serien, att vi kommer ut och syns. STCC är ett bra varumärke och klasserna som ingår i paketet är bra och på väg uppåt.

V8 Thunder Cars-säsongen startar den 5-6 juni på Ljungbyhed tillsammans med svensk racings kungaklass STCC, Formula Nordic och Radical. Tävlingarna kan ses på STCC+.
21-02-26 Arrow McLaren SP presenterar 2021 års INDYCAR-design
Felix Rosenqvist kommer att bära en ny, påfallande färgkombination i årets upplaga av NTT INDYCAR SERIES. Rosenqvists nya stall inför den här säsongen, Arrow McLaren SP, lanserade på fredagen sin grafiska profil för 2021 i en virtuell presentation på YouTube.

Rosenqvists #7 Vuse Arrow McLaren SP Chevrolet-bil sammanför den klassiska McLaren-färgen ”papaya” med längsgående metallicblå partier, medan fram- och bakvingarna subtilt accentueras av kontrasterande svarta ytor.
- När jag såg #7 Vuse Arrow McLaren SP Chevrolet-bilen för första gången blev jag helt tagen av hur snygg den var, säger Felix Rosenqvist. Om den är hälften så snabb som den ser ut har vi en bra säsong framför oss! Jag gillar verkligen det blåa i kombination med den klassiska papayafärgen, ett signum för McLaren.
- Jag ser fram emot den här säsongen överlag. Jag kan se hur hårt alla i teamet jobbar, och jag tror att vi är redo att ta ett stort steg mot toppen.

Felix Rosenqvist och Arrow McLaren SP kommer att visa upp sitt nya färgschema för första gången på banan i ett stundande privat test på Laguna Seca i Kalifornien nu på måndag (1 mars).

VIDEO: Se presentationsvideon här. https://www.youtube.com/watch?v=PKE8okZn_Gk
21-02-11 Nordisk förare debuterar i Alpine Academy
Renault Sport Academy byter namn till Alpine Academy och blir en del av Alpines motorsportverksamhet i anslutning till Alpines F1 Team. Den danske föraren Christian Lundgaard ingår i förarteamet.

Alpine F1 Team presenterar sina Academy-förare för 2021. Ungdomsprogrammet går in på sitt sjätte år med fem starka förarprofiler. Victor Martins är det senaste tillskottet till programmet och går sida vid sida med Christian Lundgaard, Guanyu Zhou, Oscar Piastri och Caio Collet som blir kvar i programmet ytterligare ett år.

Danske Christian Lundgaard, som bara är 19 år gammal, gör sin femte säsong med Academy-programmet - vilket gör honom till den förare som har varit med längst. Detta är Christians andra säsong i Formel 1-seriens ART Grand Prix, som är huvudsupportklass för F1. Under debuten imponerade han med två segrar och fyra pallplatser.

Guanyu Zhou går in på sitt tredje år i Formel 2 och som del i Alpine Academy och stannar hos UNI-Virtuosi Racing under 2021 efter att ha tagit sin första serieseger förra året i Ryssland. Därmed blev den nu 21-åriga Zhou den första kinesiska föraren att vinna ett internationellt formelbilslopp.

Den tredje förare i Formel 2 är Oscar – regerande FIA Formel 3 mästaren – som debuterar i klassen hos regerande mästarna PREMA Racing. I fjol säkrade 19-åringen Formel 3 titeln genom bland annat två segrar och fyra pallplatser.

Academy-uppställningen kompletteras med fjolårets Renault Eurocup mästare Victor och serietvåan Caio. De tidigare rivalerna tävlar nu sida vid sida hos MP Motorsport. Victor, som var en del av programmet redan 2018, återvänder till Academy efter sin seger i Eurocup.

Formel 2-säsongen 2021 börjar i Bahrain i slutet av mars - tillsammans med Formel 1-kalendern.

Alpine Academy Director, Mia Sharizman säger om den kommande säsongen.
”Akademin går in i en mycket viktig fas sedan vi startade programmet 2016. På pappret har vi i år en rad mycket erfarna förare med 17 segrar och två mästerskap tillsammans. Vi har tre mycket konkurrenskraftiga förare i Formel 2 i år - och de har alla bevisat att de kan vinna. Vi har höga förväntningar på Christian, som i år kan få köra i mästerskapet, efter att han visade stor potential förra säsongen.”

Laurent Rossi, vd för Alpine Cars, säger:
”Vi är stolta över att tillkännage akademiens sjätte säsong - och den första i regi av nya Alpine Racing. Att ha ett ungt förarprogram är en del av vårt DNA. Målet med akademin är att utveckla våra unga förare så att de kan få en plats i vårt F1-team - och i slutändan vinna mästerskap.
21-01-29 Felix Rosenqvist om försäsongsplanerna, samarbetet med AMSP, och mer
Säsongsupptakten för NTT INDYCAR SERIES 2021 är fortfarande en bit bort, med premiär på Barber Motorsports Park i mitten av april. Felix Rosenqvist tar stiltjen i akt att blicka fram emot det som väntar, när han inleder nästa fas av karriären i sin nya hemvist hos Arrow McLaren SP…

Q: Vi är mitt uppe i vinteruppehållet och det är fortfarande nästan tre månader kvar till premiär. Hur ser dina dagar ut just nu?
FRO: Det är fortfarande långt till första racet, men förberedelserna är igång för fullt! Första testen är på måndag och jag ser fram emot att köra. Största delen av min tid har ägnats åt fysisk träning och besök hos teamet i Indianapolis.

Q: På tal om det: hur fungerar arbetet med ditt nya team, Arrow McLaren SP, så här långt?
FRO: Det känns som att jag har kommit in i teamet på ett naturligt sätt. Vi har spenderat ganska mycket tid tillsammans sedan första testet i november. Det är ett gäng som vet hur man fokuserar när det gäller, men även hur man slappnar av och har kul mellan varven. Jag trivs väldigt bra, och det känns som att vi alla är lika hungriga att ta Arrow McLaren SP till nästa nivå.

Q: Vilka personer kommer du att jobba närmast med under säsongen?
FRO: Blair Perschbacher är chefsingenjör på #7-bilen, så han blir naturligt den person jag kommer ha mest kontakt med. Även min performance-ingenjör Mike Reggio är väldigt involverad i all kommunikation på den fronten, liksom min crew chief, Gary Frost.

Billy Vincent är den som pratar med mig på radion. Han har en övergripande funktion som team manager, och har därigenom ett nära samarbete med alla mekaniker och ingenjörer och knyter ihop den säcken med logistik o.s.v.

Chris Lawrence (Head of Simulation) kommer att vara med på alla simulatordagar innan varje race, så vi kommer också spendera mycket tid ihop.
21-01-19 Linus Lundqvist in på INDYCAR-arenan - klar för Indy Lights
Formula Regional Americas-mästaren tar viktigt karriärkliv
Skriver på för Global Racing Group with HMD Motorsports
INDYCAR-avancemang på spel i främsta matarklassen
Linus Lundqvist kommer att ta ett avgörande steg mot den amerikanska formelbilstoppen när han avancerar till Indy Lights Presented by Cooper Tires, INDYCAR-seriens främsta supportklass, under 2021.
Lundqvist är regerande mästare i den USA-baserade F3-serien Formula Regional Americas, där han förra året - under sin första säsong på den amerikanska racingscenen - vann 15 av 17 race på sin väg mot en eftertrycklig titel.

I och med mästerskapstriumfen belönades Tyresö-sonen också med ett stipendium från motorleverantören Honda Performance Development (HPD) som nu delvis möjliggör avancemanget till Indy Lights.

Lundqvist har skrivit på för den nya teamkonstellationen Global Racing Group with HMD Motorsports, som sammanför två tunga aktörer på den amerikanska juniorracingscenen: Global Racing Group - som Lundqvist själv tävlade för i Formula Regional Americas i fjol - och Indy Lights-meriterade HMD Motorsports.
- Det känns fantastiskt att äntligen kunna presentera den här satsningen och att nu skifta fokus mot banan och att försöka vinna det här mästerskapet, säger Linus Lundqvist. HMD Motorsports är ett av de mest tongivande teamen i Road to Indy, och att jobba med dem parallellt med mitt mästerskapsvinnande team från förra året ger mig det bästa av två världar.

Indy Lights är placerat högst upp på den INDYCAR-sanktionerade karriärstegen "Road to Indy", som årligen matar unga lovande förare upp genom ett seriesystem hela vägen mot kungaklassen.

Mästerskapets relevans demonstreras av det faktum att 23 av de 33 förarna i förra årets upplaga av Indianapolis 500 - kronjuvelen på INDYCAR-kalendern - passerat via Indy Lights.

De tre främsta i årets Indy Lights-mästerskap kommer att belönas med ett INDYCAR-test, medan mästaren garanteras minst tre starter i INDYCAR under 2022; däribland i Indianapolis 500.
- Vi är mycket glada att ha Linus med oss även 2021 och att tillsammans kunna ta det här steget till Indy Lights, säger Christian Pedersen, teamchef Global Racing Group. Linus har ett tydligt mål, och vi ser fram emot att hjälpa honom uppnå det. Samarbetet med HMD Motorsports understryker hur beslutsamma vi är att nå framgång i det här, och Linus kommer att bli en viktig del i en stark fyrbilssatsning.
- Linus fart under 2020 var helt enastående, tillägger HMD Motorsports-ägaren Henry Malukas. Låt oss säga att vi är glada att han kör för, och inte emot, oss den här säsongen.

2021 års Indy Lights-kalender omfattar totalt tio deltävlingar, samtliga inom ramarna för supportprogrammet till INDYCAR, och bjuder på en mix av traditionella banor, stadslopp och ovalrace. Det sistnämnda kommer att bli en helt ny erfarenhet för Linus Lundqvist.
- Vi på HPD är mycket glada att kunna stötta Linus i det här viktiga steget till Indy Lights, säger John Whiteman på HPD Honda. Vår intention med FR Americas-programmet är att möjliggöra för talangfulla förare att utvecklas och nå sina drömmar. Vi ser fram emot att följa Linus mot nya framgångar i INDYCAR-depån.

Dagens tillkännagivande följer efter att Lundqvist nyss avverkat två testdagar bakom ratten på sin Dallara-byggda Indy Lights-bil på Laguna Seca-banan i Kalifornien. 21-åringen kommer att genomföra ytterligare en handfull tester innan säsongspremiären på Barber Motorsports Park, Alabama, den 9-11 april.