Volkswagen Rally Cup 2001


TÄVLINGAR

ANMÄLAN

REGLER

RESULTAT

Rapport från VW Rally Cups sjunde deltävling Dackefejden
Rapport från VW Rally Cups sjätte deltävling Kullingstrofén
Rapport från VW Rally Cups femte deltävling "Bug Run"
Rapport från VW Rally Cups fjärde deltävling Kong Christian Race
Rapport från VW Rally Cups tredje deltävling Härjedalsbrickan
Rapport från VW Rally Cups andra deltävling Z-Trofén
Rapport från VW Rally Cups första deltävling Gästrikland Runt

Rapport från Volkswagen Rally Cups åttonde deltävling år 2001, vilket var rallyt T-turen som SMK Motala arrangerade lördagen den 8 september. Tävlingens längd var totalt 14,2 mil varav 5,2 mil fartsträckor fördelat på 4 sträckor som alla kördes i regn. Start och målplats var Folkets Park Marieberg, Motala, en mycket snygg anläggning. Denna tävling ingick även i SuperMästerskapet, Tjej-RM och Klassiska Rally Cupen.

Björn Blomqvist från Huddinge MK började bäst, Örjan Eriksson, Stuguns MK tog över ledningen efter sträcka två, men sedan fick de två se sig omsprungna av Per-Arne Sääv från Västra-Östergötlands MK som tog sin första seger för året i cupen.

Första sträckan är en publiksträcka på Duntebergets Motorsportområde där det kördes en parallellrallysträcka som var 1,13 km lång. Björn Blomqvist är snabbast på 1.18,98. Därefter följer Per Göthberg, Eskilstuna MK med 1.19,00. Per-Arne Sääv, 1.19,30. Örjan Eriksson, 1.19,80. Kent Karlsson, Linköpings MS, 1.20,00. Jan Strandberg, Offerdals MK, 1.20,30. Robert Ferm, SMK Dala, 1.21,00. Anders Johansson, Laxå MK, 1.22,30. Tomas Samuelsson, också Laxå MK, som kom till start med en ny bil med en crossflow-motor på 2-liter, men får problem på en gång då han blir utan styrservo, och så får han åka tävlingen igenom. Tomas som får tid 1.22,50 tycker även att det är för mycket bakbroms på bilen, detta försöker man råda bot mot under hela tävlingen men får inte till det riktigt. Tionde tid får Andreas Holmbom från Föllinge MK som även kom med en ny bil, som var så färsk för honom (f.d. Mikael Åhman-bil) att han hade köpt den på väg till denna tävling, han får tid 1.23,40.

Sträcka två heter Kvarn 1, och var en sträcka på 17,65 km som gick på Prästtomta skjutfält. Örjan Eriksson är snabbast här med 12.00,80. Andra tid hade Per-Arne Sääv med 12.05,20, men Per-Arne hade lite tur, han åker av med hela bilen i en vänstersväng, men har tur att komma upp på vägen igen utan stopp, det var bara att "kugga ner", det räckte. Tredje tid Björn Blomqvist med 12.25,10 efter att ha kört rakt fram i första vägbytet. Fjärde tid får Per Göthberg med 12.28,10 och sedan följer Robert Ferm, 12.36,10 efter att ha kört sönder ett motorfäste på denna sträcka. Tomas Samuelsson, 12.47,40. Anders Johansson, 12.50,10. Hans Wittenström, Ludvika MS, 13.27,00. Lena Ekström, Östernärkes RMC, 17.18,60 och Andreas Holmbom får tionde tid med 21.45,80 efter att ha åkt av i en vinkel och slagit bort delar av stötfångare samt spoiler.

Jan Strandberg åker rakt fram i en snabb vänstersväng och kröker en bärarm. Det tog en hel del tid att komma upp på vägen igen, en hel kvart, så han bryter efter denna sträcka med en tid på 32.12,00.

Kent Karlsson åker av i andra vägbytet, han halkar av vägen och blir hängande med alla hjulen i luften och ingen publik fanns på denna plats. Där fick de sitta till sista bil och blir uppdragen därefter med ett rep av en annan bil.

Efter dessa båda sträckor leder Örjan Eriksson med tid 13.20,60 före Per-Arne Sääv som har 13.24,50 och Björn Blomqvist med 13.44,08. Per Göthberg har 13.47,10. Robert Ferm 13.57,10. Tomas Samuelsson, 14.09,90. Anders Johansson, 14.12,40. Hans Wittenström, 15.08,20. Lena Ekström, 18.54,60 och Andreas Holmbom 23.09,20

Sträcka tre går också på Prästtomta skjutfält och heter Kvarn 2, och är 22,9 kilometer lång. Nu kommer Per-Arne Sääv och har snabbast tid med 15.10,70. Andra tid har Björn Blomqvist med 15.30,40. Tredje Örjan Eriksson med 15.35,10 och därefter Tomas Samuelsson, 15.59,00. Robert Ferm får ett problem, då hans gaswire går av på grund av att motorn rör sig efter den provisoriska lagningen av motorfästet efter andra sträckan. Robert får 16.19,00, men även åtta transportminuter vid lagningen efter denna sträcka och tycker inte att det är någon idé att fortsätta därefter. Andreas Holmbom får tid 16.19,30 och därefter ingenting och ingenting tills Per Göthberg kommer in som siste man anmäld i Volkswagen Rally Cup med 33.43,90. Det var matarkabeln som hade gått av till spridarna, så hans bil hade stannat hela tre gånger på denna sträcka.

Anders Johansson kom mot kallstartknappen utan att veta om det, bilen gick sämre och sämre, så till sist slog Anders av motorn. Efter en halvtimme kom de på vad det var, men då åkte de bara av sträckan och bröt.

För Hans Wittenström går returen på gasspjället av på sträckan, de stannar och byter denna, men för många elprylar är påslagna, så när de sedan skall starta bilen finns det ingen ström kvar i batteriet och det är god natt.

Lena Ekström genar i en svag höger efter två kilometer, framvagnen fastnar i leran, vänder bakändan upp på vägen och framändan på bilen rakt ner i ett dike, där hon blir kvar, de får inte upp bilen på vägen igen.

Per-Arne Sääv är fortfarande i ledning, nu med tid 28.35,20, före Örjan Eriksson med 28.55,70. Björn Blomqvist, 29.14,48. Tomas Samuelsson, 30.08,90. Robert Ferm, som bryter här efter, 30.16,10. Andreas Holmbom, 39.28,50 och Per Göthberg 47.31,00

Sista sträckan, den fjärde, är 8,52 km lång och heter Långskogen. Åter är Per-Arne Sääv snabbast, nu med 4.54,90. Björn Blomqvist har andra tid med 5.01,40. Örjan Eriksson, 5.03,30. Tomas Samuelsson, 5.12,80 och Per Göthberg, 5.27,40.

Andreas Holmbom fick ej se sträckmålet, först tappar han tvåans växel och sedan får han inga växlar alls att leka med, så det är bara att parkera.
Det blev alltså endast fem bilar i mål i denna deltävling av Volkswagen Rally Cup. Per-Arne Sääv vinner på tid 33.30,10. Örjan Eriksson tar andra platsen med 33.59,00. Björn Blomqvist blir trea med 34.15,88. Tomas Samuelsson fyra på 35.21,70 och Per Göthberg femma på 53.58,40 inklusive en transportminut.
Det gör totalt att Örjan Eriksson går upp i ledning på 149 poäng före Per Göthberg, som nu får lämna sin ledarposition och Björn Blomqvist som förr delade andra platsen med Örjan Eriksson, men nu istället får dela denna plats med Per Göthberg. Bägge har nu 147 poäng. Det lönade sig för Per Göthberg att fortsätta trots att han var långt efter, eftersom det endast kom fem bilar i mål, och han fick i alla fall 17 poäng, men måste ta bort sitt sämsta delresultat, en 14-poängare, eftersom han är ensam om att ha tagit poäng i alla hittills varande deltävlingar och sju av nio deltävlingar räknas. Tomas Samuelsson går från femte till fjärde plats med 100 poäng, det är Anders Mattsson från Stuguns MK, som går tvärt emot, alltså från fjärde till femte plats. Anders som inte åkte denna deltävling och inte heller den förra trots att han i praktiken låg bäst till med tre segrar efter de fem första deltävlingarna. Anders kommer inte heller att köra sista deltävlingen.

Jag får ej tiden att räcka till, vilket har känts hela året, säger Anders Mattsson, jag får eventuellt försöka komma igen till vintern istället.

Per-Arne Sääv går från nionde till sjätte plats med denna seger och har nu 61 poäng. Tre killar som inte var med denna gång går ner ett trappsteg vardera, Urban Hjärtfors, Lessebo MK från sjätte till sjunde plats, med gamla 54 poäng. Bosse Sikström, SMK Sundsvall, från sjunde till åttonde plats med sina tidigare 46 poäng och Fredrik Norberg, Hässleholms MK som åker ner från åttonde till nionde plats med sina tidigare ihopkörda 44 poäng. Andreas Holmbom, som nu tvingades bryta behåller sin tidigare tionde plats i alla fall med sina gamla 30 poäng.

Spänningen håller i sig i toppen, och är nu en riktig rysare mellan de tre främsta. Vid nästa deltävling som går tillsammans med avslutningen av Rally-SM, Hans Persson Pokalen som Kolsva MS arrangerar 21-22 september så har alla dessa tre en 17-poängare som sämsta resultat som måste förbättras till max en 25-poängare som en seger ger. Örjan Eriksson har som sagt 149 poäng medan både Per Göthberg och Björn Blomqvist har 147 poäng, det är mellan dessa tre det står vilken som skall vinna en Tävlingsklar VW Polo Grupp N, som första priset är eller andra priset som är 40.000 kronor plus moms, alltså 50.000 kronor i sponsorcheckar medan tredje pris är 20.000 kronor plus moms, vilket gör 25.000 kronor i sponsorcheckar.

Det blir hårt i Köping där start och mål är förlagt för Hans Persson Pokalen.

Med bästa rallyhälsningar
Caj Abrahamsson


www.motorsportivarmland.nu