Volkswagen Rally Cup 2000


TÄVLINGAR

ANMÄLAN

REGLER

RESULTAT

Cajs rapport från LBC-Ruschen
Cajs rapport från Z-Trofén
Cajs rapport från Gestrikekannan

Rapport från Volkswagen Rally Cups fjärde deltävling år 2000, och därmed första tävlingen på barmark för året. Det blev en tävling som genomfördes i ett strålande väder, 27 plusgrader i skuggan, när Kristianstads MK arrangerade tävlingen Kong Christian Race som hade start och mål förlagt till nordskånska Glimåkra Folkets Park. Totalt var tävlingen 12,3 mil varav 4,1 mil fartsträckor fördelat på sex sträckor.
Tävlingen kom att bli en fight först och främst mellan Leif Peterson från Göteborgs MF och Anders Mattsson, Stuguns MK och med Tobias Ytterbring, Kolsva MS lurande i vassen. När en sträcka återstod ledde Leif med ynka 3/10-dels sekund före Anders medan Tobias är 9,2 sekunder efter. Det hela slutar med att både Anders och Tobias rullar ut i skogen medan Leif vinner före Ulrik Johansson från Götene MK och är även etta och tvåa i Grupp H-klassen.

Om vi tar det från början så tar Sven-Olof Fröjd från Lessebo MK ledningen med 1/10-sekund före Anders Mattsson på första sträckan (Ekhult) som är 4,26 km lång . Patrik Sjöberg, Härnösands MK har tredje tid, 1,4 sekunder efter. Björn Blomqvist, Huddinge MK är 1,5 sekund efter. Ulrik Johansson är 2,9 efter. Mattis Olsson, Gullabo RC, 3,1 efter. Leif Peterson, 4,6 efter. Fredrik Norberg, Hässleholms MK, 7,1 efter inklusive punktering på vänster framhjul efter c:a halva sträckan. Pär Andersson, Ljusdals MK, 7,2 efter, men slår sönder bägge bromsslangarna bak. Thomas Håkansson, Ryds MK, 9,5 efter då han bommat några vinklar och Tobias Ytterbring 10,1 sekund efter med elfte tid.
Tomas Walfridsson, MK Ratten, slår sönder vänster bromsslang till bakbromsarna samt höger stag till bakaxeln på denna sträcka som var ganska dålig. Robert Lille, Västerås MS, bryter efter sträckan då han kört sönder inre drivknuten höger sida.

Andra sträckan (Boalt) är 4,93 kilometer lång och här är Anders Mattsson snabbast, 1,1 sekund före Leif Peterson. Tobias Ytterbring är 1,5 sekund efter. Fredrik Norberg är 4 sekunder efter. Ulrik Johansson, 4,9 efter. Sven-Olof Fröjd, 5,1 efter. Mattis Olsson som slagit i en sten och fått 1* cm toe-out samt slagit igenom på höger sida så att bilen lutar åt detta håll, 6,4 efter. Patrik Sjöberg, 9,1 efter. Örjan Eriksson, Stuguns MK, 9,8 efter. Pär Andersson som bara åker med frambroms efter sin sönderkörning på första sträckan är 11,4 efter och Björn Blomqvist som har en bil som bara stannar ibland (det visar sig senare att det är huvudströmbrytaren som är boven i dramat) 11,8 efter på elfte tid medan Leif Johansson, SMK Örkelljunga är ytterligare 1/10 efter.
Thomas Håkansson får punktering på vänster framhjul och Robert Bertilsson från Vetlanda RRC bryter efter sträckan då bilen går varm efter problem med kylningen.
Anders Mattsson leder nu med exakt fem sekunder över Sven-Olof Fröjd medan Leif Peterson är 5,6 efter. Ulrik Johansson är 7,7 efter. Mattis Olsson 9,4 efter. Patrik Sjöberg, 10,4 efter. Fredrik Norberg, 11 efter. Tobias Ytterbring, 11,5 efter. Björn Blomqvist, 13,2 efter och Pär Andersson på tionde plats är 18,5 sekunder efter Mattsson.

Sträcka tre (Slähult) är 10,54 kilometer lång och nu är Tobias Ytterbring snabbast, 1,6 sekunder före Anders Mattsson som slagit i höger bakhjul mot en sten i början av sträckan och krökt bakaxeln. Leif Peterson är 1,7 efter. Ulrik Johansson, 6,7 efter. Fredrik Norberg, 10,4 efter. Patrik Sjöberg, 10,6 efter. Björn Blomqvist vars bil fortfarande stannar för elfelet och därtill skar en bensinpump på denna sträcka, är 11,6 efter. Örjan Eriksson är 12,7 efter. Mattis Olsson är 17 sekunder efter med en bil som kokar efter sträckans slut och Tomas Samuelsson är 20,1 sekund efter med tionde tid.
För Tobias Svensson från Anderstorps RC hoppar servoremmen bort i starten och för Thomas Håkansson ramlar generatorremmen bort, men de tar sig försiktigt till mål. Värre är det för Sven-Olof Fröjd, som missar lite i noterna. Han fick för sig att de skulle till höger, men det var till vänster. Det slutade med att de kom en meter ut i terrängen med krökt bärarm och så var den dagen förstörd.
Mattsson är fortfarande i ledning efter tredje sträckan, nu med 5,7 sekunder före Leif Peterson som tagit sig upp till anda plats. Tobias Ytterbring har ryckt upp sig från åttonde till tredje plats, 9,9 sekunder efter Mattsson. Ulrik Johansson är 12,8 efter. Patrik Sjöberg är 19,4 efter. Fredrik Norberg, 19,8 efter. Björn Blomqvist, 23,2 efter. Mattis Olsson, 24,8 efter. Örjan Eriksson, 32,6 efter och Robert Ferm, 46,6 sekunder efter på tionde plats.

Fjärde sträckan (Hultaberg) är 7,89 kilometer och nu tar Leif Peterson sin första sträckseger för dagen, han är 3,9 sekunder före Mattsson och hans något bångstyriga bil då de ej fått till bakaxeln ordentligt, det är för mycket toe-out höger bak vilket gör att bilen även ställer sig på tvären på rakorna ibland. Tobias Ytterbring kommer strax därefter, 4,5 efter. Ulrik Johansson är 9,4 efter. Patrik Sjöberg, 10,5 efter. Mattis Olsson, 11,2 efter. Örjan Eriksson, 11,5 efter. Fredrik Norberg, 11,8 efter. Tomas Samuelsson 14,4 efter och Leif Johansson, 16,3 sekunder efter med tionde tid.
Även på denna sträcka stannar Björn Blomqvist bil då de ännu ej hittat på var felet låg. För Tomas Walfridsson går nu även höger bromsslang av till bakbromsarna, vilket är sviter efter första sträckan. Per Löfqvist från Skene MS blir utan vanliga bromsar på denna sträcka då bromsvågen ramlar isär, de får då enbart förlita sig på handbromsen. Tobias Svensson snurrar, får motorstopp samt punktering på vänster bakhjul. Pär Andersson som bara åker med frambroms sedan första sträckan ger nu upp efter att ha varit så nära att skrota det någonsin går. De höll på att köra in i en stolpe, klarade den med ett nödrop med gasen i botten, men fick punktering på höger framhjul samt att bärarm och fjäderben vek sig.
Med två sträckor kvar att köra leder fortfarande Anders Mattsson, nu med 1,8 sekunder tillgodo på Leif Peterson. Tobias Ytterbring är 10,5 efter. Ulrik Johansson, 18,3 efter. Patrik Sjöberg, 26 efter. Fredrik Norberg, 27,7 efter. Mattis Olsson, 32,1 efter. Örjan Eriksson, 40,2 efter. Björn Blomqvist, 49,6 efter och Leif Johansson 1.00,6 efter på tionde plats.

Leif Peterson vinner sträcka fem (Tranetorp, 7,84 km lång) med 5/10-sekund före Tobias Ytterbring. Anders Mattsson är 2,1 efter. Örjan Eriksson, 6,1 efter. Fredrik Norberg är 8,0 sekunder efter. Björn Blomqvist som nu fått ordning på sin bil, 8,2 efter. Tomas Samuelsson, 10,2 efter. Ulrik Johansson, 11,3 efter. Patrik Sjöberg,12,3 efter och Mattis Olsson, 13,2 sekunder efter med tionde tid.
För Tobias Svensson går behållaren till styrservon sönder och han blir utan servo igen för andra gången denna tävling och därtill får han punktering på väster framhjul. Per Löfqvist åker på en dubbelpunktering i en högerkurva, bägge högerhjulen, en kilometer in på sträckan, så i efterföljande vänstersvängen var det lufttomt i däcken vilket gjorde att de slutade mot ett träd och tävlingen var över för deras del.
Nu har Leif Peterson gått upp i ledning, med "hela" 3/10-sekund, före Anders Mattsson, medan Tobias Ytterbring är 9,2 efter. Fjärdeplatsen håller Ulrik Johansson, 27,8 efter. Fredrik Norberg har nu passerat Patrik Sjöberg och är 33,9 efter medan Patrik är 36,5 efter. Mattis Olsson är 43,5 efter. Örjan Eriksson 44,5 efter. Björn Blomqvist, 56,0 efter och Tomas Samuelsson 1.14,7 efter.

En sträcka kvar, Ubbaboda som var 5,83 kilometer lång, och nu skulle det avgöras. Nerverna på helspänn och stirriga blickar. Det blev som jag skrev i inledningen Leif Peterson vinner sträckan med exakt 10 sekunder före Björn Blomqvist medan både Anders Mattsson och Tobias Ytterbring rullar ut i skogen.
- Det var i en vänster-höger, säger Anders Mattsson där jag slår i vänster bakhjul i en sten, så att bilen går upp på nosen, vänder sig och går in i skogen och rullar ett par varv framlänges och slog i träd och stenar. Karossen är helt slut, den ser ut som en pickup. Om inte stenen hade legat där hade det gått bra för det var inget speciellt alls.
- Vi fick tag i en kille med traktor som hjälpte oss att lyfta på skrotet på trailern och även när vi kom hem fick vi ta traktorhjälp för att få av bilen.
- Just nu ser det lite kärvt ut om vi kan vara med i Vingåker om två veckor, avslutar Anders, vi får se om vi kan få tag i någon bil och eventuellt flytta över det maskinella, om dessa saker är hela.
Femhundra meter senare, en kilometer från mål är det Ytterbrings tur.
- Jag skulle bara åka lagom fort på denna sträcka för att rädda tredje platsen i cupen och i Grupp-H klassen, säger Tobias Ytterbring, för det var ju nio sekunder fram till de två i täten och ganska lugnt bakåt, men i en höger-trea sladdade bilen ut liten, men ingen speciellt. Vi slog i en sten och brakade in i en garageuppfart och landade upp och ner över ett staket, och efter denna smäll stod bakhjulen helt stilla, så det var bara att ge upp. Om inte infarten till garageinfarten varit där är jag säker på att det hela hade gått bra.
Tredje tid på denna sträck får Fredrik Norberg, 11,8 sekunder efter Leif Peterson. Ulrik Johansson är 12,4 efter. Patrik Sjöberg. 13,0 efter. Tomas Samuelsson, 15,2 efter. Mattis Olsson, 15,9 efter tillsammans med Leif Johansson. Robert Ferm är 26,2 sekunder efter inklusive punktering på vänster framhjul en kilometer från målet på sträckan. Daniel Hultman, Ljungby MK, 28,8 efter och Tomas Walfridsson 37,8 sekunder efter med tionde tid.
Thomas Håkansson får punktering på vänster framhjul i början av sträckan medan Örjan Eriksson och Tobias Svensson bryter. För Örjans del som kör sitt livs första grustävling med Golfen, så slår han i samma sten som Anders Mattsson, slår bort vänster bakhjul och åker därefter länge på framhjulen, men har tur att bilen ramlar ner på hjulen igen istället för att gå runt på taket.
- Vi kunde fortsätta på tre hjul, säger Örjan Eriksson, men bakaxeln hade lossnat och hamnade med vänster sida bakom bilen vilket gjorde att även höger hjul kom helt snett. Vi tog oss av sträckan, men inte transporten till målet. Tobias Svensson bryter då vänster inre drivknuten går sönder efter en och en halv kilometer.

Detta gör att Leif Peterson vinner Kong Christian Race med 40,2 sekunder före en överlycklig Ulrik Johansson som bara missat något vägbyte och som nu körde sin fjärde tävling för i år och därtill hade sin fjärde kartläsare för året. En lycklig kombination verkar det. Fredrik Norberg blir trea, 45,7 efter. Patrik Sjöberg som näst intill fått värmeslag i det mycket varma vädret blir fyra, 49,5 efter. Mattis Olsson är femma, 59,4 efter. Björn Blomqvist sexa, 1.06,0 efter. Tomas Samuelsson vars tvåans växel hoppade ur ibland blir sjua, 1.29,9 efter. Leif Johansson åtta, 1.32,1 efter. Robert Ferm nia, 1.43,6 efter och Tomas Walfridsson tia, 2.31,3 efter segrande Peterson.

Totalt leder dock Anders Mattsson fortfarande med sina 69 poäng. Patrik Sjöberg går upp från tredje till andra plats med 67 poäng. Björn Blomqvist tar steget från sjätte till tredje plats med 55 poäng. Leif Peterson tar satts från trettonde plats till fjärde med 51 poäng. Bosse Sikström, SMK Sundsvall, var ej med denna gång och åker ner från andra till femte plats med sina tidigare 49 poäng. Pär Andersson och Örjan Eriksson som nu båda bröt tävlingen är nu sexa och sjua med sina tidigare 48, respektive 47 poäng. Pär var tidigare delad trea och Örjan femma. Tomas Walfridsson behåller sin åttonde plats, nu med 44 poäng och Robert Ferm behåller sin nionde plats, nu med 43 poäng. Magnus Åberg, Umeå Södra MK, var ej med i denna tävling och åker ner från sjunde till tionde plats med sina gamla 36 poäng.

Redan 13 maj är det dags för nästa tävling i Volkswagen Rally Cup som arrangeras av SMK Vingåker och som jag har sett i inbjudan tillsammans med Katrineholms MK. Den tävlingen heter VW Arverpokalen och blir 19 mil totalt varav 6,6 mil fartsträckor fördelat på 10 sträckor.

Redan nu kan sägas att vid SM-rallyt "Midnattsolsrallyt i Jämtland", helgen efter att cuptävlingen på Mantorp i samband med Bug Run har avverkats, alltså i mitten av juni månad, finns det 10.000 kronor inklusive moms i sponsorcheckar att köra om. Dessa extrapriser vid denna SM-deltävling fördelas så att 5.000 kronor går till bäste cupförare, 3.000 kronor till tvåan och 2.000 kronor till trean. Detta gäller om minst fem cupförare startar i denna tävling. Om färre cupförare kommer till start halveras dessa priser.

Ladda nu ordentligt så hörs och syns vi i Vingåker 13 maj.

Med bästa rallyhälsningar
Caj Abrahamsson


vwcup
rally
www.motorsportivarmland.nu