2005-01-15 Rally-SM i Sandviken räddas 
    av minusgrader
    Nu är det kallt norr om Sandviken och prognosen säger 
    att nästa helg också blir kall. Alltså genomför Sandvikens 
    MK första deltävlingen i Rally-SM som planerat den 22 januari.
    - Vi jobbar på att det blir tävling eftersom SMHI säger att 
    det ska bli kallt nästa helg, säger Markku Kangas, biträdande 
    tävlingschef.
    Start och mål blir det tidigt på lördagsmorgonen i centrum, 
    sedan bär det av norr ut där arrangören har flera tänkbara 
    banslingor att välja mellan. Vilken som körs avgörs i veckan.
    Tävlingsekipagen kommer att gå in för service i Åmot, 
    första gången efter specialsträcka 1 och andra efter specialsträcka 
    4. Slutmålet är i Sandviken.
    - Högst på önskelistan nu står snö. Det vore perfekt 
    om vi fick lite så förarna ser var dikeskanterna är, då 
    genar de inte så mycket, säger Kangas.  
    
    2004-12-08 Rally-SM får ny presschef
    De inledande vintertävlingarna i Rally-SM får en ny 
    presschef i Annemo Friberg. Hon är sedan en tid tillbaka projektanställd 
    vid Svenska Bilsportförbundets kansli där hon bland annat sköter 
    Riksidrottsförbundets stora satsning Handslaget. Hennes arbetsuppgifter 
    utökas nu till att omfatta presscentret vid Vinterpokalen, SMK Sandvikens 
    tävling som inleder Rally-SM den 22 januari, och därpå följande 
    Snow Rally, EM-deltävlingen i Östersund den 4-5 februari.
    - Min väg in i bilsporten gick via rally och sedan har jag arbetat som 
    journalist i många år så det är en ära att få 
    bli presschef under en del av Rally-SM, säger Annemo Friberg.
    - Och vi är glada över att ha den här kompetensen i vårt 
    eget hus. Det är en styrka, säger marknadschef Magnus Öhrström. 
    Annemo Friberg har tidigare arbetat som chefredaktör på Bärgslagsbladet/Arboga 
    Tidning och IB Motorsport 
    Annemo Friberg, 070-55 411 70. 
    
    2004-10-11 Rally-SM i SBF:s regi även 2005
    Avsikten var att Svenska Rallyt AB skulle ta över Rally-SM 
    nästa år, men så blir det inte.
    - Tiden är för knapp, vi driver serien i egen regi ett tag till, 
    säger Magnus Öhrström på SBF. 
    Svenska Bilsportförbundet ligger i förhandlingar med Svenska 
      rallyt AB i Karlstad om ett övertagande av Rally-SM. Svenska rallyt 
      AB ska ansvara för genomförandet och koordinationen av både 
      det sportsliga och det kommersiella under tävlingarna. Målet 
      var att ha allt klart redan till kommande säsong, men marknadschef 
      Magnus Öhrström säger nu att SBF inleder säsongen i 
      egen regi.
      - Tiden går fort och det är många parametrar som måste 
      stämma. Samtidigt som arbetet med Rally-SM 2005 måste fortsätta 
      ostört, säger Öhrström.
      - Våra förhandlingar drabbades också av att Svenska Rallyt 
      i sig flyttades i tid. För att sedan återfå sin ursprungliga 
      tävlingshelg andra helgen i februari. VM-tävlingen och andra SM-deltävlingen 
      kommer väldigt tätt. 
      Därför har SBF beslutat sig för att driva Rally-SM själva, 
      åtminstone
      första hälften av säsongen under ledning av rallyutskottet.
      - Utskottet kommer naturligtvis att ta hjälp av dem som behövs, 
      men det
      blir som tidigare år en serie helt på ideell basis, säger 
      Janne Rydh,
      utskottsordförande.
      
      Preliminärt ingår följande tävlingar i Rally-SM 2005:
      1) 22 januari, Sandvikens MK, 
      2) 4-5 februari, Snow Rally Östersund, 
      3) 20-21 maj, South Swedish Rally (Växjö), 
      4) 20 augusti, Trelleborgs MK, 
      5) 9-10 september, Kolsva MS. 
      Ytterligare frågor besvaras av marknadschef Magnus Öhrström, 
      070-626 33 55 eller rallyutskottets ordförande Janne Rydh, 070-724 
      37 94.
    
    
    04-09-13 PG och Jonas, Svenska mästare 
    även 2004
    För andra året i rad kan Per- Gunnar "PG" 
    Andersson och hans kartläsare Jonas Andersson titulera sig Svenska Mästare 
    i klassen trimmat tvåhjulsdrivet De säkrade guldet redan under 
    Sydsvenska rallyt, när det återstod två deltävlingar 
    av SM, men igår mottog de alltså officiellt sin titel. Under SM-deltävlingens 
    sista rally, Rejmerallyt i Norrköping, startade de ensamma i sin klass. 
    Det sedan konkurrenten Jimmy Joge hade säkrat sitt silver och därför 
    startade i en annan klass. Men PG och Jonas tog det inte lugnt för det, 
    istället gasade de på och tävlade med de starkare 4-hjulsdrivna 
    GrN-bilarna och slog sig in bland dem i resultatlistan. 
    
    En total niondeplats kunde de imponera med i sluttabellen. PG och Jonas tävlar 
    flitigt, åker både SM och Junior-VM, och PG säger att fördelen 
    med mycket starter i kroppen är att man får ett högre tempo. 
    Något längre firande blir det inte för killarna, redan idag 
    (måndag) far de till England för att delta i Junior-VM. Där 
    ligger de just nu tvåa i tabellen och siktar givetvis på att ta 
    en guldmedalj även där. De ligger bara tre poäng efter ledande 
    Nicolas Bernardi, när tre deltävlingar återstår i Junior-VM 
    (England, Italien och Spanien). Så målet är alltså 
    inom räckhåll. 
    Mer information finns att tillgå på hemsidan; www.pgandersson.se
    
    
    04-09-11 Slutrapport från SM-finalen Rejmerallyt, 
    10-11 september 2004
    Med ett svenskt mästerskap i lilla grupp N samt 
    ett juniormästerskap är Renault årets Årets suverän 
    i rally-SM - Thomas Rådström från Vännäs i en Toyota 
    WRC - gjorde ingen besviken vid finaltävlingen i Norrköping i helgen. 
    Han tog hem årets sjunde delseger i rad - alla han startat i under året. 
    Rådström hade inga problem att hålla tvåan Andreas 
    Eriksson, Ford, från Nynäshamn bakom sig. Direkt efter målgång 
    väntade helikopter för att transportera Rådström till 
    finaltävlingen i rallycross-SM på Kinnekulle på söndagen. 
    De sista sträckorna körde han inte fortare än nödvändigt, 
    medan Andreas Eriksson tog i allt vad tygen höll, men ändå 
    var Rådström drygt fem sekunder före i mål. Trean Mats 
    Thorszelius, Toyota, var distanserad med 45 sekunder och fyran Eddie Hörbing 
    - i en likadan bil - med 1 min 10 sekunder. 
     
    Klassen för otrimmade fyrhjulsdrivna bilar skulle bli en kamp mellan 
      de ständiga kombattanterna Stig-Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund, 
      båda i likadana Mitsubishi-bilar, men den kampen kom av sig redan 
      på tävlingens första sträcka. Då gick Walfridssons 
      växellåda sönder och hans chans till guldmedalj gick om 
      intet. Därmed bärgade Bäcklund sitt sjätte SM-guld i 
      klassen. Han var 18 sekunder före tvåan - snabbe Tobias Gustafsson 
      från Finspång - och trean var 1 min och 32 sekunder efter. Trea 
      var Patric Carlsson från Nyköping som därmed tog ett kliv 
      upp i tabellen och knep SM-bronset i klassen.
     Vi hade ett bra utgångslägen men luften gick ju ur när 
      Stecka försvann - berättade en nöjd Kenneth Bäcklund 
      - men sedan fick vi ta i när Tobias Gustafsson började köra 
      fort på sina hemmasträckor. 
     
    I den tvåhjulsdrivna klassen för trimmade bilar var VM-aktuelle 
      junioren PG Andersson i sin Suzuki helt utan konkurrens. Han hade inte sin 
      vanlige konkurrent Jimmy Joge att slåss mot den här tävlingen. 
      Guld och silver var redan fördelade på dessa två så 
      Jimmy startade i en otrimmad ny Peugeot istället. Men det nöjet 
      blev kortvarigt. Han körde sönder en drivknut redan på fredagen 
      och tvingades bryta. 
     Fördelen med ett flitigt tävlande är att man får 
      ett högre tempo - förklarade PG med tanke på sitt flitiga 
      tävlande på både VM- och SM-nivå under det här 
      året. Man behöver inte ta i lika mycket och man har bättre 
      kontroll. 
     
    Även Anders Karlsson från Säffle, Renault, kom till Norrköping 
      som klar guldmedaljör i sin klass för otrimmade tvåhjulsdrivna 
      bilar. Det hindrade honom inte från att ta i när konkurrenterna 
      blev för aggressiva. Junioren Patrik Sandell var dryga halvminuten 
      efter i mål och trean Fredrik Andersson ytterligare tio sekunder efter. 
      Även Fredrik är junior och både han och Sandell körde 
      likadana bilar som Anders Karlsson. 
     Vi körde lite för sakta ett tag så det var bara 
      att ta i lite ytterligare, men vi såg att återstående 
      sträckor passade oss - så vi kände hela tiden att vi hade 
      läget under kontroll - berättade Anders Karlsson efter målgång. 
    
     
    I JSM kunde Patrik Sandell från Jämtland ta hem segern i tävlingen 
      - liksom guldet i SM - tio sekunder före Ludvikas Fredrik Andersson 
      och 45 före Kolsvas Jonas Ericsson. De första två kör 
      Renault och Ericsson kör en Honda. 
     
     
     
    Totalresultat i Rejmerallyt, Norrköping, 10-11/9 SM-final: 1) Thomas 
      Rådström, Vännäs MK, Toyota Corolla WRC, 49.31,2, 2) 
      Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, 49.36,5, 3) Mats Thorszelius, 
      SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC, 50.17,0, 4) Eddie Hörbing, Degerfors 
      RC, Toyota Corolla WRC, 50.41,8, 5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort, 
      50.48,1, 6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort, 51.11,3, 7) Kenneth 
      Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo VII, 52.01,3 8) Tobias Gustafsson, 
      SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo VI, 52.20,0 9) PG Andersson, 
      Årjängs MK, Suzuki Ignis, 52.48,1, 10) Patric Carlsson, SMK Nyköping, 
      Mitsubishi Lancer Evo VII, 53.34,1. 
     
    Resultat trimmat 4 WD: 1) Thomas Rådström, Vännäs 
      MK, Toyota Corolla WRC, 49.31,2, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus 
      WRC, 49.36,5, 3) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC, 50.17,0, 
      4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota Corolla WRC, 50.41,8, 5) Mats 
      Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort, 50.48,1, 6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, 
      Ford Escort, 51.11,3, 7) Robin Sandberg, Ryds MK, Saab 9-3 Turbo Etanol, 
      53.56,1, 8) Peter Lindström, Värmdö MK, Subaru Impreza, 1.00.11,7. 
    
     
    Slutställning SM trimmat 4WD: 1) Thomas Rådström, 70 p, 
      2) Mats Jonsson, 47 p, 3) Mats Thorszelius, 46 p 4) Jari Saarinen, 32 p, 
      5) Dick Wicksell, 30 p, 6) Andreas Eriksson, 23 p, 7) Pär Dawson, 13 
      p, 8) Eddie Hörbing, 11 p. 
     
    Resultat trimmat 2 WD: 1) PG Andersson, Årjängs MK, Suzuki Ignis, 
      52.48,1, 2) Leif Peterson, Göteborgs MF, VW Golf Kit Car, 54.11,3, 
      3) Kenny Stavbom, MK Speed, Ford Escort, 55.20,8, 4) Per-Arne Sääv, 
      V: a Östergötlands MK, VW Golf Kit Car, 57.40,6, 5) Stefan Jonsson, 
      Vännäs MK, Peugeot 306 S 16, 1.09.21,3.
     
    Slutställning SM trimmat 2WD: 1) PG Andersson, 105 p, 2) Jimmy Joge, 
      69 p, 3) Stefan Jonsson, 57 p, 4) Per-Arne Sääv, 47 p, 5) Kenny 
      Stavbom, 42 p, 6) Leif Peterson, 23 p, 7) Mats Andersson, 20 p, 8) Mikael 
      Jirvelius, 14 p, 9) Björn Willman, 13 p, 10) Christian Andresen, 11 
      p. 
     
    Resultat otrimmat 4 WD: 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer 
      Evo VII, 52.01,3, 2) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi 
      Lancer Evo VI, 52.20,0, 3) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi 
      Lancer Evo VII, 53.34,1, 4) Trond Sveinsvoll, KNA Stavanger, Subaru WRX, 
      56.54,2.
     
    Slutställning SM otrimmat 4WD: 1) Kenneth Bäcklund, 64 p, 2) 
      Stig-Olov Walfridsson, 52 p, 3) Patric Carlsson, 31 p, 4) Oscar Svedlund, 
      26 p, 5) Torbjörn Pahlin, 20 p, 6) Magnus Mellqvist, 19 p, 7) Joachim 
      Carlström, 17 p, 8) Jukka Ketomäki, Fin, 14 p, 9) Tobias Gustafsson, 
      8 p, 10) Peter Ågren, 7 p. 
     
    Resultat otrimmat 2 WD: 1) Anders Karlsson, Säffle MC, Renault Clio 
      RS, 54.31,5, 2) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio Sport RS 
      Light, 55.07,8, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, 55.17,5, 
      4) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic, Type-R, 55.53,4, 5) Anders Fredricsson, 
      Mälaröarnas MK, Renault Clio, 57.01,0, 6) Jonas Johansson, MK 
      Ran, Peugeot 306 GTI, 57.30,5 7) Lars Sjöström, SMK Hälsinge, 
      Peugeot 306 GTI, 57.31,5, 8) Daniel Lundberg, Skepptuna MK, Renault Clio, 
      58.40,3, 9) Patrik Flodin, Ilsbo MK, VM Polo, 58.42,5, 10) Stefan Malmquist, 
      Mälaröarnas MK, Peugeot 306 GTI, 58.49,4. 
     
    Slutställning SM otrimmat 2WD: 1) Anders Karlsson, 105 p, 2) Patrik 
      Sandell, 67 p, 3) Anders Fredricsson, 63 p, 4) Joachim Nilsson, 40 p, 5) 
      Tommy Vestlund, 38 p, 6) Jonas Ericsson, 33 p, 7) Michael Wikström, 
      27 p, 8) Mattias Nyström, 26 p, 9) Fredrik Andersson, 20 p, 10, Raimo 
      Mattson, 18 p.
     
    Resultat JSM: 1) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio Sport 
      RS Light, 55.07,8, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, 
      55.17,5, 3) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic Type-R, 55.53,4, 4) Jonas 
      Johansson, MK Ran, Peugeot 306 GTI, 57.30,5, 5) Lars Sjöström, 
      SMK Hälsinge, Peugeot 306 GTI, 57.31,5, 6) Daniel Lundberg, Skepptuna 
      MK, Renault Clio, 58.40,3, 7) Patrik Flodin, Ilsbo MK, VW Polo, 58.42,5, 
      8) Anders Nyberg, MK Orion, Peugeot 306 GTI, 59.02,0, 9) Johan Kindahl, 
      Norrköpings MK, Suzuki Swift, 1.00.06,7.
     
    Slutställning JSM: 1) Patrik Sandell, 75 p, 2) Jonas Ericsson, 55 
      p, 3) Mattias Nyström, 34 p, 4) Lars Sjöström, 32 p, 5) Fredrik 
      Andersson, Ludvika MS, 31 p, 6) Patrik Flodin, Ilsbo MK, 21 p, 7) Daniel 
      Lundberg Skepptuna MK, 19 p, 8) Johan Kindahl, 16 p, 9) Jonas Johansson, 
      14 p, 10) Christer Johansson, 12 p. 
     
    Norrköping den 11 september 2004
      SM-finalen Rejmerallyt
      Håkan Tonér
    
    
    04-09-11 Två 
    svenska mästerskap i rally till Renault
    Med ett svenskt mästerskap i lilla grupp N samt 
    ett juniormästerskap är Renault årets mest guldkantade 
    bilmärke i rally-SM. Värmlänningen Anders Karlsson, 32, vann 
    SM-titeln i seniorklassen, medan jämten Patrik Sandell, 22, kan titulera 
    sig svensk juniormästare i rally 2004 efter årets SM-final, Rejmerallyt 
    som avgjordes fredag-lördag i Norrköping. 
    Främst är det Anders Karlsson som har gått från 
    klarhet till klarhet under SM-säsongen efter att ha vunnit sju av åtta 
    deltävlingar i senior-SM. - Vi har hittat en bra och stabil högsta 
    nivå, vi kan också sträcka ut oss lite extra om så 
    behövs, berättar Anders Karlsson som delar sitt guld med kartläsaren 
    Anders Martinsson. Lika stabil har Patrik Sandell, 22, varit i JSM tillsammans 
    med kartläsaren Emil Axelsson.. Genom att vinna fem av sex JSM-deltävlingar, 
    tar Partik hem den prestigefyllda titeln med 20 poängs marginal. Patrik 
    tar även ett SM-silver i seniorklassen efter Anders Karlsson. - Det har 
    bara rullat på, även om det knöt sig lite för oss under 
    första etappen av SM-finalen, berättar Patrik som därmed blir 
    årets mest medaljbehängda förare i rally-SM. 
    Göran Björklund, Newsroom
     
    
    04-09-11 Patrik 
    Sandell svensk juniormästare i rally 2004 
    Den 22-årige jämten Patrik Sandell, Renault, blev på lördagen 
    svensk juniormästare i rally. Han vann JSM-klassen i Rejmerallyt i Norrköping 
    9,7 sekunder före dalmasen Fredrik Andersson, Renault. Sandell blev även 
    silvermedaljör i senior-SM i klassen för otrimmade 2-hjulsdrivna 
    bila efter värmlänningen Anders Karlsson, Renault. - Jag är 
    jättenöjd även om jag gärna hade viljat slå Anders 
    i SM-finalen, berättar en glad Patrik Sandell under presskonferens efter 
    SM-finalen. - Tyvärr knöt det sig för oss redan under den första 
    etappen där vi bara låg fyra i seniorklassen och tvåa i JSM. 
    - Men jag och min kartläsare, Emil Andersson, tog oss ett allvarligt 
    snack innan vi kröp till sängs. - Det hjälpte. Med lite tur 
    och skicklighet plockades placeringar bakom Anders Karlsson. Först fick 
    Fredrik Andersson se sig omkörd. Därefter föll Tommy Vestlund 
    bort efter ett växellådshaveri. Plötsligt låg Patrik 
    tvåa. - Men det var för långt fram till Anders som kör 
    så säkert, berättar Patrik. I mål var han 36,3 sekunder 
    efter Anders Karlsson och 9,7 sekunder före Fredrik Andersson. Men han 
    klagade inte över det, med ett JSM-guld och ett seniorsilver får 
    han flest medaljer i årets rally-SM.
    Norrköping, resultat, Rejmerallyt, JSM:
    Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio, 55.07,8 
    Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio, +9,7 
    Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda, +45,6
    Slutställning JSM i rally 2004:
    Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio, 75 poäng 
    Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda, 55 p 
    Mattis Nyström, Ludvika MS, 34 p
    Samtliga resultat är prel.
    04-09-11, Göran Björklund, Newsroom 
    
    04-09-11 Anders 
    Karlsson tog ledningen i Clio Cup på SS8
    Värmlänningen Anders Karlsson leder Renault Clio Cup 
    och lilla grupp N efter åtta av Rejmerallyts totalt 10 specialsträckor. 
    Anders gick upp i ledningen på den åttonde specialsträckan 
    sedan Tommy Vestlund drabbats av växellådsproblem.- Lådan 
    låste sig inne på sträckan. Tyvärr har vi inte tid att 
    byta den nu på servicen, berättar Vestlunds kartläsare Joakim 
    Brindberg och tillägger att man ska göra allt för att kunna 
    fortsätta rallyt. Anders Karlsson sken i kapp med solen över Himmelstalundsfältet 
    i Norrköping. Med bara två sträckor kvar har han 4,4 sekunder 
    tillgodo på problemdrabbade Vestlund. - Efter gårdagens strul 
    går det riktigit bra, det har varit full fart hela tiden, säger 
    Anders. Trea i klassen och Clio Cup ligger Fredrik Andersson. Han är 
    30 sekunder efter ledande Anders Karlsson och har jagade Patrik Sandell bara 
    sju tiondelar efter sig. - Vi har haft en försiktig start på morgonen. 
    Faktiskt har vi tagit det lite försiktig på de delar av sträckorna 
    där det inte har varit särskilt vackert väglag, berättar 
    Fredriks kartläsare, Tony Puumala. Patrik Sandell kontaterade när 
    han klev ur bilen vid serivceuppehållet nu är det tajt 
    och fortsatte: - Nu ska vi gasa på.
    Två sträckor kvarstår sedan den sista sträckan strukits. 
    Den körs som transport. 
    
    
    04-09-08 Hektisk helg för Stig-Olov 
    Walfridson
    Det blir en hektiskt helg för den regerande svenska mästaren 
    i rally, Stig-Olov Walfridsson 
    I helgen avgörs nämligen 2004 års rally-SM i Norrköping. 
      Stig-Olov är där för att försöka ta SM-guld även 
      i år. Men för det krävs, att han vinner över Kenneth 
      Bäcklund och att någon av de övriga GrN förarna slår 
      sig in mellan de två kombatanterna. "Stecka" är iallafall 
      garanterad en silvermedalj. 
    Målgången i Rejmerallyt, Norrköping, är beräknad 
      för första bil kl. 14:00 och kl 15:30 börjar tidsträningen 
      för den avslutande SM-deltävlingen i Rallycross. För att 
      hinna vara med på finalerna i bägge SM-deltävlingarna har 
      Stig-Olov Walfridsson och Thomas "Rådis" Rådström 
      hyrt en helikopter, som direkt efter målgången i rallyt ska 
      ta dem till rallycrossen i Götene.
    Stig-Olov rasade från en tredje till en åttonde plats, när 
      han i helgen under den näst sista deltävlingen blev helt utan 
      poäng i Rallycrossen. Detta sedan drivaxeln gått sönder, 
      efter en tät kamp i första kvalomgången. I den andra kvalomgången 
      blev det dramatiskt, när mellandiffen exploderade och sköt hål 
      i kardantunneln, alldeles vid förarstolen. Olja sprutade på motorn, 
      hela bilen röktfylldes och Stig-Olov fick fort ta sig ur rökinfernot. 
      Då var det ingen som trodde att bilen skulle hinna bli klar i tid, 
      eller att "Stecka" skulle försöka komma till start i 
      tredje kvalomgången. Reglerna säger att man måste ha två 
      godkända kvalhet för att få ta sig till final.
      
      Men mekanikerna gjorde ett enastående jobb, fick bilen i kördugligt 
      skick och Stig-Olov bjöd den jublande publiken på en riktigt 
      tät kamp med "Rådis". De stred sida vid sida ända 
      in i mål, där "Rådis" drog längsta strået 
      och vann.Stig-Olov är alltså på plats i den tredje och 
      avslutande omgången och ska försöka ta tillbaka tredjeplatsen, 
      med skicklighet och lite tur. På webbsidan nedan följer vi både 
      Rally-SM och Rallycross-SM med direktrapporteringar. Där kan ni också 
      läsa sammanfattning från de tävlingar Stig-Olov deltagit 
      i och följa även hans konkurrenter. Onlinerapparteringarna finns 
      kvar även de, för den intresserade. 
      Läs mer på 
      www.walfridsson.com
    
    
    04-09-02 Patrik & Emil säkrade 
    guldet i Junior-SM!!! 
    Förra helgen avgjordes den näst sista deltävlingen 
    i rally-SM, Bilmetrorallyt i Falun. Där lyckades Patrik Sandell med co-driver 
    Emil Axelsson att säkra guldet i junior-SM och medalj i "stora" 
    SM. Vilken valör det blir i SM avgörs först i sista tävlingen, 
    Rejmerallyt i Norrköping 10-11 september. 
    Redan från första sträckan visade Patrik & Emil att de 
    skulle bli att räkna med. De satte andra tid i klassen, bakom suveränen 
    Anders Karlsson. På den tredje sträckan tog ungdomarna en sträckseger 
    och det skiljde endast 3,7 sekunder. Patrik 22 år och Emil 21 år 
    pressade det betydligt mer rutinerade ekipaget Karlsson / Martinsson hårt 
    under hela tävlingen. Tyvärr räckte det inte, i mål var 
    de 10,3 sekunder från sin första SM-seger. 
    Grabbarna var trots andraplatsen mycket nöjda med helgens resultat. De 
    har uppfyllt säsongens stora mål, att vinna Junior-SM. Dessutom 
    var helgens delseger den fjärde av fem möjliga. För Emils del 
    var det andra gången på tre år som han lyckades med bedriften 
    att vinna Junior-SM. 
    - Vi är jättenöjda med det vi har presterat i Falun och det 
    är skönt att kunna åka till Norrköping utan att känna 
    någon press. Det gör att vi kan åka finalen och fokusera 
    på en enda sak. Det är att vinna Rejmerallyt, säger en glad 
    Patrik. 
    Patrik & Emil har varit nära att slå den redan klara SM-segraren 
    Anders Karlsson vid flera tävlingar, men har hittills inte lyckats nå 
    ända fram. 
    - Det känns att vi har hittat farten även på grus och vad 
    vore bättre en bättre avslutning på årets SM än 
    att få avsluta med en seger. Det vore perfekt, säger en nöjd 
    Emil.
    Patrik visade i helgen att han inte bara är en vinterspecialist utan 
    att han även är med och slåss om segern när underlaget 
    skiftar till grus. Blandningen av jämtländsk fartblindhet och östgötsk 
    stenkoll visade sig fungera bra i Falun. Nu återstår att se om 
    det kan bli ännu bättre till SM-finalen i Norrköping. 
    Läs 
    mer på www.patriksandell.com 
    
    04-08-31 SM-finalen i rally 2004
    Rejmerallyt i Norrköping den 10-11 september
    Nu är det dags att avsluta årets SM-säsong i rally. 
    Efter fem tävlingshelger som har innehållit sju deltävlingar 
    har vi nu kommit fram till den avslutande sjätte helgen med den åttonde 
    deltävlingen. Årets final går som så många gånger 
    förr i Östergötland - den här gången är det 
    åter dags för Rejmerallyt i Norrköping att stå som värd 
    för finaltävlingen. Då blir det som vanligt tror du - men 
    icke! Tidigare har tävlingens högkvarter varit i huvudsponsorns 
    lokaler. Men nu har man vuxit ur dessa och omlokaliserat till Mässhallarna 
    på Himmelstalund i Norrköping.
     Det var här på Himmelstalund allt startade en gång 
    på 60-talet - berättar svensk bilsports grå eminens, tillika 
    tävlingsledare för Rejmerallyt, Sievert Lindqvist. Här fanns 
    gott om utrymme för ett rally och det är vad vi kommer tillbaka 
    till när vi flyttar SM-finalen hit. Här i de moderna Mässhallarna 
    på Himmelstalund ryms alla funktioner och på armlängds avstånd 
    har vi tävlingens sprintsträcka som körs två gånger, 
    berättar Sievert vidare. 
    Läs mer 
    
    04-08-21 Thomas Rådström 
    klar svensk mästare
    Det var flera år sedan kaserngården 
    på Dalregementet i Falun uppvisat samma aktivitet som i helgen. Då 
    avgjordes årets näst sista SM-deltävling i rally med start 
    och mål på regementsområdet. Stor publik hade sökt 
    sig till området dit tävlingsbilarna återkom flera gånger 
    under dagen till den gemensamma serviceplatsen. Tävlingen avgjordes på 
    en mycket koncentrerad bana under lördagen.
    Ingen kunde hindra favoriten Thomas Rådström, Vännäs, 
    från att ta hem en sjätte seger i rad med sin Toyota WRC. Trots 
    att han inte startat i årets första SM-tävling innebar det 
    att han är klar mästare redan innan den avslutande tävlingen 
    den 11-12 september i Norrköping. Tvåa kom tidigare otursförföljde 
    Andreas Eriksson i en Ford Focus WRC och på tredje plats Mats Thorszelius 
    från Uppsala - även han i en Toyota WRC. Flerfaldige svenske mästaren 
    Mats Jonsson, Forshaga, har slitit hårt hela säsongen för 
    att försöka hålla jämna steg med Rådström 
    och slutade på en total fjärdeplats.
    Läs mer
     
    
    04-08-19 Joge frisk igen!
    Rallyföraren Jimmy Joge blev akut sjuk 
    under Rally- VM i Finland. Men nu har han återhämtat sig och är 
    tillräckligt pigg för att tänka på SM.
    - Det ska bli kul att ta ett rejält nappatag med PG igen. Förhoppningsvis 
    utan problem den här gången...
    Jimmy fyllde oturskvoten till 100 procent i Finland. Redan på den tredje 
    sträckan körde han ifatt en konkurrent och tvingades köra om. 
    På ss 4 hände samma sak igen - två gånger!
    I Falun i helgen ställs Jimmy ånyo mot huvudkonkurrenten PG Andersson, 
    som i praktiken redan kört hem guldet i den trimmade 2-hjulsdrivna klassen. 
    Jimmy ligger tvåa med sin Peugeot Super 1600 och har chans att ta SM-silver.
    Läs mer
     
    
    04-08-10 Rally-SM i världsarvsstaden Falun
    Rally-SM drar vidare. Nu är det bara 
    två deltävlingar kvar och det drar ihop sig till avgörande 
    i flera av klasserna. Lördagen den 21 augusti är det för första 
    gången dags för Falun att vara värdstad för SM-serien. 
    BilmetroRallyt - ett endagsarrangemang i behändigt format som tilltalar 
    både publik och tävlande och som erbjuder rallyvägar av högsta 
    kvalitet.
    Nästan alla funktioner i rallyt är lokaliserade till Dalregementet 
    i Falun. Där finns tävlingens start- och målplats, tävlingens 
    högkvarter, den enda serviceplatsen och presscenter. Redan på fredagseftermiddagen 
    har man en ceremoniell start där bilarna drar in i centrala Falun för 
    att allmänheten ska ges tillfälle att beskåda rallyekipagen 
    mitt i vardagen. Stora Torget är platsen för den begivenheten, tiden 
    är 17.00 och framåt. Här kan allmänheten under otvungna 
    former tala med förare och kartläsare.
    Läs mer
     
    
    04-05-19 PG Andersson har säkrat SM-guldet
    När det återstår två 
    deltävlingar av SM, har PG Andersson säkrat guldet. Jimmy Joge 
    ligger 30 poäng efter och kan därmed gå upp lika, men då 
    är det inbördes placeringar som räknas, vilka är till 
    PG´s favör.
    Läs mer under www.pgandersson.se
     
    
    04-05-17 Stig-Olov och Lars vann South Swedish Rally
    Helgens tävling var förutom EM-deltävlingen, 
    som Stig-Olov och Lars vann, också två separata SM-deltävlingar.
    SM-deltävlingen under fredagen vanns också av Stig-Olov och Lars. 
    Där fick "Stecka" problem redan på första sträckan när 
    han fick in en vägpinne i motorn och plattade till turboröret näst 
    intill helt. (Servicekillarna var förvånade att han överhuvudaget 
    hade fått bilen att röra sig). Men då det reparerats och 
    fjädringar bytts, gick bilen som den skulle och Stig-Olov var snabbt 
    uppe i en ledning, som han sen höll hela fredagen.
    Läs mer
     
    
    04-05-16 Sydsvenska Rallyt avgjort
    Thomas Rådström gjorde det igen
    Årets Sydsvenska Rally avgjordes under två dagar på vägarna 
    runt Älmhult i södra Småland. Vägarna i trakten är 
    mycket krokiga och de tävlande och publiken bjöds på en spännande 
    tävling med varierad väderlek. Garanterat dammfritt.
    Thomas Rådström, Toyota WRC, dominerade tävlingen för 
    WRC-bilar, Sydrallyt, från start till mål och tog hem full pott 
    när de båda dagarnas SM-poäng summerades. Under fredagen försvann 
    både Mats Thorszelius, Toyota WRC, och Andreas Eriksson, Ford WRC, men 
    båda stod åter på startlinjen när bilarna startade 
    om på lördagen. De båda dagarna räknas som var sin avslutad 
    SM-deltävling, så Andreas Eriksson tog kommandot och ledde två 
    sträckor på lördagsmorgonen men fick snart lämna över 
    till Thomas Rådström. Även Mats Jonsson, Ford, tog sig snart 
    förbi och upp på en andraplats, vilken han behöll ända 
    till mål. Andreas Eriksson slutade trea.
    Läs mer
     
    
    04-05-13 ny kamp i Renault Clio 
    Cup?
    Anders Karlsson, eller Patrik 
    Sandell, eller möjligen Michael Wikström. Det är bäddat 
    för en ny spännande deltävling i Renault Clio Cup i rally, 
    South Swedish Rally i helgen. Efter tre av sju deltävlingar leder Anders 
    Karlsson, Säffle, Renault Clio Cup.
    Hittills har det har blivit två segrar och en tredjeplats för Anders 
    Karlsson, i både cupen och SM-klassen för otrimmade tvåhjulsdrivna 
    bilar. Även om det blev en tredjeplats i den avslutande vintertävlingen 
    i Vännäs efter Michael Wikström, Boden och Patrik Sandell, 
    Östersund, är värmlänningen optimist.
    Läs mer
     
    
    04-05-11 Ny EM-vinst för Kenneth i South Swedish Rally ?
    I vintras vann Mitsubishi-föraren Kenneth 
    Bäcklund EM-tävlingen Snow Rally i Östersund med omnjed. Nu 
    är det dags för den andra svenska EM-deltävlingen South Swedish 
    Rally, som körs i trakterna av Växjö och Älmhult nu till 
    helgen med start från Stora Torget i Växjö på fredag 
    kl. 14.00.
    I Östersund vann Kenneth Bäcklund inte bara hela EM-tävlingen 
    i en Mitsubishi Lancer Evolution VII, utan även de båda ingående 
    SM-tävlingarna i standardklassen Grupp N. Den 41-årige västgöten 
    har varit årets suverän i de svenska rallyskogarna under vintersäsongen. 
    I Mitsubishi Ralliart Swedens Lancer Evolution vann han samtliga fyra SM-tävlingar.
    Vinterns suverän säkrar nytt SM-guld...
    Läs mer
     
    
    04-05-11 SSR: Joge utmanar PG
    Årets mest spännande rallyduell 
    fortsätter. Till helgen - den 14-15 maj - drabbar landets två mest 
    intressanta juniorer samman i årets första SM-deltävling på 
    grus: South Swedish Rally i Växjö/Älmhult.
    Det handlar om kampen mellan värmlänningen PG Andersson och östgöten 
    Jimmy Joge. PG är redan etablerad i världstoppen och har skrivit 
    VM-kontrakt med Suzuki. Jimmy är inte lika etablerad men körde ett 
    par VM-tävlingar förra året. Och kommer nästa år 
    att återfinnas i den häftigaste WRC-bil - en Peugeot 206 WRC - 
    som någonsin importerats till Sverige!
    Just nu leder PG den interna drabbningen om man räknar SM-poäng. 
    Men det beror på att Jimmy aldrig ställde upp i den första 
    tävlingen i vintras. Tittar man på kampen på tävlingarna 
    blev det mest spännande. Jimmy har ett psykologiskt övertag genom 
    segern i den senaste deltävlingen. Dessutom vann han det senaste grusmötet 
    - i SM-finalen i höstas. Och han skrällde i en av årets första 
    och största grustävlingar för några ckor sedan, då 
    han var snabbast av alla 2-hjulsdrivna.
    Både Jimmy Joge och PG Andersson kör var sin 1600 cc-bil i den 
    trimmade, 2-hjulsdrivna klassen. PG kör en Suzuki, Jimmy en Peugeot 206. 
    Och båda vet att det kommer att bli stentufft redan från första 
    sträckan:
    - Det måste gå fullt från start och personligen tror jag 
    att det blir en sekundkamp genom hela tävlingen. Ingen av oss får 
    slappna av det minsta, säger Jimmy. Som kört ett 80-tal tävlingar 
    sedan han inledde sin rallykarriär som 20-åring. Nu är han 
    25 år och sistaårsjunior nationellt. PG - som startade tidigare 
    - har hunnit bli 24.
    Jimmys styrka är den kyla med vilken han hanterar bilen. Han vet exakt 
    hur han ska köra för att utnyttja bilen till 100 procent. Och han 
    är kall nog att ta i lite extra när sträckorna passar honom 
    och bilen.
    - PG är en mycket duktig förare och att slå honom är 
    aldrig lätt. Men det går, jag har gjort det förr och jag vet 
    att jag kan göra det igen. Så visst tror jag på seger!
    Årets upplaga av South Swedish Rally startar som vanligt i Växjö. 
    Men i praktiken kommer det mesta att utspelas lite längre söderut 
    - runt lmhult. Dit drar rallykaravanen redan första tävlingsdagen 
    (fredag) och där finns både serviceplats och nattvila. På 
    lördagen startar man tidigt och återvänder så småningom 
    för målgång i Växjö på eftermiddagen.
    Antalet bilar till start är litet med svenska ögon mätt, men 
    kvaliteten är hög och tack vare det begränsade startfältet 
    kan man köra vissa sträckor upp till tre gånger, vilket underlättar 
    för publiken. De flesta räknar med att rutinerade norrlänningen 
    Thomas Rådström ska vinna tävlingen totalt, även om det 
    är tätt i SM-tabellen, där Thomas delar ledningen med upplänningen 
    Mats Thorszelius - båda har 30 poäng. Värmlandsveteranen Mats 
    Jonsson jagar tätt bakom med sina 26 poäng. Tävlingen är 
    dubbelt intressant ur poängsynpunkt eftersom förarna får SM-poäng 
    för varje dagsetapp. Det innebär också att en förare 
    som bryter första dagen har åtminstone en teoretisk chans att starta 
    om andra dagen och fortsätta att slåss om poäng.
    I den 2-hjulsdrivna klassen utmanas fem 1600-förare med Jimmy Joge, PG 
    Andersson och Mats Andersson i spetsen av en trippel förare i motorstarkare 
    2-litersbilar. Främst handlar det om Stefan Jonsson i en 2-liters Seat 
    Kit ar och Per Arne Sääv i en VW Golf Kit Car.
     
    
    04-04-29 29th South Swedish Rally och Sydrallyt, 14-15 maj 2004
    Nu är det åter dags för rallysveriges 
    största sommararrangemang, South Swedish Rally. Fredag den 14 maj står 
    rallybilarna uppställda på Stora Torg i Växjö redo att 
    ge sig i kast med årets sträckor. Tävlingen avgörs under 
    två etapper &endash; en på fredagen och den andra på lördagen 
    den 15 &endash; och vid fyratiden på lördagen är bilarna tillbaka 
    i Växjö för målgång.
    Årets sträckor ligger mycket väl samlade geografiskt och de 
    totalt 18 sträckorna betjänas av en och samma serviceplats &endash; 
    i Älmhult. Antalet sträckor fördelas på åtta under 
    fredagens första etapp och tio den avslutande etappen. När de tävlande 
    lämnar Växjö på fredagen drar banan direkt söderut 
    till området runt Älmhult, och där blir man kvar ända 
    tills sista sträckan är körd. Då bär det norrut 
    igen till Växjö för målgången. Rallybilarna blir 
    kvar i Parc Fermé i Älmhult mellan etapperna.
    South Swedish Rally har i dessa trakter en unik tillgång till hållbara, 
    utslagsgivande småländska grusvägar, vilket ger arrangören 
    en möjlighet att utnyttja samma vägar flera gånger under tävlingen. 
    I år används vissa sträckor tre gånger. Under första 
    etappen är SS1, 3 och 6 identiska. Fördelarna med detta är 
    uppenbara. Man kan erbjuda publiken en heldag utan att den behöver förflytta 
    sig på vägarna. På det här sättet minimeras trafiken 
    på vägarna under rallyts gång. 
    De verkliga entusiasterna kan ta plats på SS9, Abborraslätt, på 
    lördagsmorgonen vid halvniotiden och där kan man se tävlingsbilar 
    ända till tretiden om man har lust. Pausarna kommer inte att bli långa, 
    för publiken kommer att passeras av alltifrån de snabbaste WRC-bilarna 
    och övriga bilar i EM- och SM-fältet, till klassikerna tre gånger. 
    Alla smakriktningar bland publiken kan få sitt.
    Inflationen i EM-tävlingar tidigare år &endash; de har varit mellan 
    50 och 55 till antalet &endash; har gjort att värdet på EM-arrangemanget 
    har ifrågasatts. Ingen har tidigare kunnat presentera någon aktuell 
    ställning i en sådan serie. Nu är det annorlunda från 
    2004. EM-tävlingarna har indelats i fyra geografiska regioner och South 
    Swedish Rally är en av nio deltävlingar i den nya FIA European Rally 
    Cup North. Av de nio deltävlingarna är fyra av koefficient 10 &endash; 
    en av dessa är vårt South Swedish Rally.
    SM har alltid varit en viktig del av tävlingen och är så även 
    i år. Fjolårssegraren Thomas Rådström, Toyota Corolla 
    WRC, kommer hit för att försöka upprepa segern. Han kommer 
    att mötas av kraftigt motstånd av bland andra den som tagit hem 
    flest segrar genom åren - Mats Jonsson, Ford Escort WRC, med sina sju 
    segrar &endash; och som fortfarande är i absolut vinnarslag.
    Sveriges nästa världsartister kommer att visa upp sig till publikens 
    glädje. PG Andersson, Suzuki Ignis, och Jimmy Joge, Peugeot 206 Super 
    1600, kan utnämnas till två favoriter redan nu. De både syns 
    och hörs när det är dags i skogen. PG har ett tufft program 
    i år, där han varvar JWRC - junior-VM - med rally-SM och Jimmy 
    har varit nere i södra Sverige nyligen, med ännu en seger i bagaget 
    hem. 
    Den otrimmade 4WD-klassen blir en batalj mellan våra vanligaste svenska 
    mästare genom åren &endash; alla i Mitsubishi Lancer. Kenneth Bäcklund 
    och Stig-Olov Walfridsson får känna på den yngre generationens 
    attacker oftare och oftare. Ska det bli Oscar Svedlund &endash; junioren från 
    Karlstad - som blir den som spräcker Bäcklunds segersvit i SM &endash; 
    sju deltävlingar i rad just nu &endash; eller blir det Patric Carlsson? 
    Tänker Stecka tillåta en åttonde seger i rad för Kenneth?
    Efter vintersäsongen blir det upp till bevis i South Swedish Rally för 
    några förare i den antalsmässigt största SM-klassen. 
    Anders Karlsson, Renault Clio, från Säffle har knutit upp svansen 
    på sina konkurrenter rejält och har tagit greppet om den otrimmade 
    2WD-klassen. Främste utmanare år är den lovande junioren Patrik 
    Sandell från Östersund i en likadan bil. Han leder dessutom junior-SM. 
    Men nu är det allt annat än halt och rakt, det kommer han att märka 
    ganska snart.
    Viktiga tider i korthet
    Torsdag 13 maj    
    kl 08:00         Rekognosering 
    av banan börjar
    kl 16:00         Rekognosering 
    avslutas
    Fredag 14 maj 
    kl 11:00         Rallybilarna 
    ställs upp på Stora Torg, Växjö
     kl 14:00 Start etapp 1 från Stora Torg, Växjö
    kl 21:15 Mål etapp 1, Parc Fermé, Älmhult
    Lördag 15 maj 
    kl 08:00 Start etapp 2 från Parc Fermé, Älmhult
    kl 16:00 Mål och prisutdelning Askelövsgatan, Växjö
     
    
    04-03-01 Kenneth Bäcklunds fjärde raka SM-seger!
    I år verkar ingenting kunna stoppa 
    Mitsubishi Ralliart Swedens Kenneth Bäcklund. I Rally Vännäs 
    tog västgöten sin fjärde raka SM-seger för året, 
    av fyra möjliga. Kenneth Bäcklund leder därmed jakten på 
    SM-guldet klart före stallkamraten Stig-Olov Walfridson, som även 
    blev tvåa i Rally Vännäs.
    Efter starten i Vännäs på fredagseftermiddagen kördes 
    fyra sträckor före nattuppehållet i Umeå. Redan från 
    början tog Kenneth Bäcklund hand om ledningen. Han vann den första 
    drygt sju kilometer långa sträckan med en knapp sekund före 
    Oscar Svedlund och med Stig-Olov Walfridson på tredjeplatsen. Före 
    den första servicen vid travbanan i Umeå ingick även rallyts 
    längsta sträcka, 25,4 kilometer på klassiska I20-området 
    norr om Umeå. Även här var Kenneth snabbast, men bara 1,3 
    sekunder före Oscar.
    Läs mer
     
    
    04-02-29 Rally-SM: Joges sköna seger
    Vilken fight det blev i Rally Vännäs!
    - Det var sjunde sträckan som avgjorde. Jag visste att P-G skulle satsa 
    allt för att försöka komma ifatt. Så när vi vann 
    den sträckan förstod jag att vi skulle vinna!
    Peugeot-föraren Jimmy Joge visade i helgen med eftertryck att han är 
    en suverän rallyförare. Seger över duktige värmlänningen 
    P-G Andersson i Rally SM:s tvåhjulsdrivna, trimmade klass fick många 
    att förvånat lyfta på ögonbrynen: Själv var han 
    inte det minsta överraskad:
    - Det har tagit tid att komma ifatt, rent tekniskt. Det är trots allt 
    bara ett år och nio tävlingar sedan vi debuterade i Super 1600. 
    Bilen var potent redan då, men byggd för asfalt. Så teamet 
    har haft ett styvt arbete för att utveckla den för nordiska vägar.
    Läs mer
     
    
    04-02-28 Fem Renault Clio i topp på lilla grupp N
    Inte helt oväntat totalvann hemmaföraren Thomas Rådström 
    årets fjärde SM-rally, Rally Vännäs, som avgjordes fredag-lördag 
    på fina vintervägar i Västerbotten. Exfabriksförarens 
    framfart med sin Toyota var suverän i klassen för trimmade 4-hjulsdrivna 
    bilar. Norrländskt blev det även i klassen för otrimmade 2-hjulsdrivna 
    bilar genom Bodens Michael Wikström. Han vann klassen med sin Renault 
    efter en tuff kamp tio sekunder före märkeskollegan Patrik Sandell.
    Wikström var jublande glad över sin första SM-seger, den finaste 
    hittills i karriären trots att han förra året vann klassen 
    i Svenska Rallyt, men då ingick den varken i VM eller SM.
    Läs mer
     
    
    04-02-28 Rådström dominerade Rally Vännäs i helgen
    På lördagen avslutades årets 
    sista vintertävling i rally-SM i trakterna av Vännäs. Hemmasonen 
    Thomas Rådström, Toyota, hade som väntat inga problem att 
    hålla konkurrenterna bakom sig under de två dagarna. Han tog därmed 
    ett kliv upp i SM-tabellen efter helgens seger och delar nu ledningen med 
    Mats Thorszelius, Toyota. Bakom honom var kampen hård mellan Thorszelius 
    och Mats Jonsson, Ford, och de turades om att jaga varandra under båda 
    dagarna. Jonsson förlorade den kampen med två sekunder och tog 
    hem tredjeplatsen.
    - Vi hade problem med motorn nästan hela tävlingen berättade 
    Rådström, motorn gick ner på sparläge och vi tappade 
    säkert 50 hästar varje gång.
    Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, ledde sin klass för fyrhjulsdrivna 
    otrimmade bilar från tävlingens början ända till mål. 
    I början av tävlingen uppvaktades han av unge Oscar Svedlund, men 
    under lördagen tappade Oscar mark och Stig-Olov Walfridsson var den som 
    tog över andraplatsen.
    Läs mer
     
    
    04-02-28 SVT rekordsänder rally-SM i helgen
    Aldrig tidigare har TV-sporten satsat så 
    omfattande på rally-SM som den här helgen. Årets sista vinterdeltävling 
    avgörs idag i Vännäs med målgång vid tretiden.
    I lördagens Sportnytt sänds ett nyhetsinslag från Rally Vännäs.
    I söndagens program Sportsverige i SVT2 sänds ett fyraminutersinslag 
    mellan kl 17 och 18. På kvällen sänds ett halvtimmes sammandrag 
    kl 23.15 i SVT1.
    Den stora nyheten är att www.svt.se lägger ut samma halvtimmesprogram 
    på webben med start redan kl 17 på söndagen.
     
    
    04-02-27 Jonas Kruse trivs som SvTs expertkommentator
    Rallyföraren Jonas Kruse trivs bra i 
    sin nya roll som SvTs expertkommentator Rattar söndagens sändning 
    från Rally Vännäs tillsammans med mediamentorn Pelle Thörnberg
    På toppen av sin karriär, som nybliven norsk mästare 2001 
    och svensk mästare 2000, valde Jonas Kruse att lägga hjälmen 
    på hyllan. Under fjolåret hoppade han in som expertkommentator 
    från rally-VM åt TV-sporten. I år har samarbetet permanentats 
    för att omfatta SvTs samtliga sändningar från både VM 
    och SM i rally.
    Läs mer
     
    
    04-02-26 Rally Vännäs, dags för ny deltävling i rally-SM 
    och Renault Clio Cup
    Sveriges snabbaste märkescup i rally, 
    Renault Clio Cup, lyfter helgens SM -rally i Vännäs
    Satsningen på märkescuper har inneburit ett stort lyft för 
    rally-SM. Mest framgångsrik är Renault Clio Cup, otrimmade tvåhjulsdrivna 
    Renault Clio Sport som körs i SM-klassen lilla grupp N. Hittills har 
    Renault-bilar vunnit samtliga SM-deltävlingar samtidigt som förarna 
    kämpat om en prispott till ett värde av närmare en halv miljon 
    kronor.
    För Anders Karlsson, 31-årig förarinstruktör från 
    Säffle, har bytet från Seat till en ny Renault Clio Sport inneburit 
    ett tävlings- och resultatmässigt lyft. Efter tre SM-deltävlingar 
    leder han både SM i lilla grupp N och Renault Clio Cup.
    - Förr fick jag riskera livet i varje kurva, nu är det bara var 
    tredje. Så mycket bättre är materialet. - Förr körde 
    jag för fullt och blev i bästa fall fyra-femma i lilla grupp N, 
    nu vinner jag istället och har en större säkerhetsmarginal, 
    berättar en nöjd Anders Karlsson.
    Läs mer
     
    
    04-02-17 Rally Vännäs nästa SM-rally
    Den sista vintertävlingen i rally-SM 
    körs den 27-28 februari i trakterna av Vännäs ca två 
    mil in i landet från Umeå. Start och mål är som vanligt 
    i Vännäs vid Medborgarhuset.
    Arrangören har letat upp flera nya sträckor i området mellan 
    Umeå och Vännäs och en publiksträcka vi Umetravet kommer 
    förhoppningsvis att locka många åskådare till SM-tävlingen.
    - Vi har strävat efter en förändring av tävlingen och 
    genom att förflytta sträckorna närmare Umeå så 
    hoppas vi på att nå en ny publik, förklarar tävlingsledaren 
    Roland "Mikro" Åström. Det var lite av en lyckoträff när 
    vi blev tipsade om en av de nya sträckorna. Vi visste om att den fanns 
    men har aldrig fått till det förr. Det är en perfekt rallyväg.
    Ett särkskilt trumf på hand har arrangörerna eftersom bygdens 
    son, Thomas Rådström kommer till start i Olsbergs Toyota Corolla 
    WRC. Han har då - liksom i Östersunds tävling Snow Rally - 
    den mycket erfarne fransmannen Denis Giraudet vid sin sida.
    Ett annat spännande namn är den grekiske hotellägaren från 
    Athen, Ionnis Papadimitrion, som förvånade de flesta med sin snabba 
    framfart i Snow Rally i sin Ford WRC. Vid sin sida har han Allan Harryman.
    - Jätteskojigt med greken, tycker Åström, jag blev lika förvånad 
    som alla andra över hur duktig han var på snö den senaste 
    tävlingen. Han blir en färgklick.
    I övrigt finns alla som har några poäng att försvara 
    i SM-tabellen med i anmälningslistan. Totalt 53 ekipage var anmälda 
    när tiden gick ut förra fredagen.
    Tävlingen omfattar ca 500 km totalt. De tolv specialsträckorna är 
    fördelade med fyra på fredagen och åtta på lördagen 
    och har en sammanlagd längd av 135 km. Under fredagen används endast 
    en serviceplats och den ligger i Umeå och på lördagen använder 
    man likaså en enda serviceplats, men då i Vännäs.
    Tidplan i korthet
    Fredag 27 februari kl 08.00 Rekognosering.
    Fredag 27 februari kl 18.00 Första start etapp 1, vid Medborgarhuset 
    i Vännäs.
    Lördag 28 februari kl 06.00 Publicering av omstartlista vid HQ.
    Lördag 28 februari kl 07.00 Första start etapp 2.
    Lördag 28 februari kl 15.17 Första bil i mål vid Medborgarhuset, 
    Vännäs.
    Lördag 28 februari kl 17.00 Officiellt resultat anslås.
     
    
    04-02-16 Joge nöjd med sin insats
    - Jag är otroligt nöjd med allt 
    i Snow Rally.
    - Allt fungerade - bilen gick perfekt och jag kunde åka precis som jag 
    ville. Så nu ser jag verkligen fram mot SM-tävlingen i Vännäs 
    om två veckor!
    Jimmy Joge var strålande glad efter målgång i helgens SM-rally, 
    Snow Rally i Östersund. Peugeot-föraren slutade tvåa i den 
    trimmade, 2-hjulsdrivna klassen och tiderna var bättre än någonsin:
    - Så här fort har vi aldrig kört. Sedan debuten för ett 
    år sedan har vi hunnit testa, justera och finslipa, så nu fungerar 
    allt perfekt.
    - Och det är inte bara bilen som blivit bättre. Det gäller 
    i lika hög grad mig själv och min nye codriver, Micke Johansson. 
    Nu körde vi till och med jämt mot konkurrenter i 4-hjulsdrivna turbo-bilar, 
    sa Jimmy som slutade på en total 6:eplats i den kombinerade SM- och 
    EM-deltävlingen.
    Läs mer
     
    
    04-02-16 Tre segrar samma helg för Kenneth 
    Bäcklund
    I helgen vann Kenneth Bäcklund inte 
    mindre än tre segrar. Två SM-segrar och en EM-vinst. Snow Rally 
    i trakterna runt Östersund var nämligen båda den andra och 
    tredje SM-tävlingen i rally för året och samtidigt en deltävling 
    i EM. Enligt SM-reglerna räknades varje dagsetapp som en SM-tävling, 
    eftersom längden på specialsträckorna varje dag var ungefär 
    lika långa som i en vanlig SM-tävling. Helgens två SM-segrar 
    innebar också att Kenneth Bäcklund nu har vunnit inte mindre än 
    40 SM-tävlingar!
    Enligt FIA:s reglemente är de topptrimmade WRC-bilarna inte längre 
    deltaga i EM. Därför räknas dessa enbart in i SM och fick därför 
    starta ungefär en halvtimma före själva EM-startfältet.
    Snow Rally inleddes redan på fredagskvällen med ett publikprov 
    på travbanan i Östersund inför en stor publik. Allra snabbast 
    var Mats Thorszelius i en WRC-Corolla. Men Stig-Olov Walfridson var bara 2,3 
    sekunder efter på en total fjärdeplats, medan Kenneth Bäcklund 
    var ytterligare 0,4 sekunder efter sin stallkamrat.
    Läs mer
     
    
    04-02-15 Anders Karlsson vann både rally-SM 
    och Renault Clio Cup
    Värmlänningen Anders Karlsson, 
    Renault, vann både lilla grupp N och Renault Clio Cup efter en våldsam 
    klappjakt med jämten Patrik Sandell, Renault, i årets andra och 
    tredje SM-rally som avgjordes fredag-söndag i SnowRally med start och 
    mål i Östersund.
    Karlsson vann lördagsetappen (SM-deltävling 2) bara fem sekunder 
    före Sandell, och inför söndagsetappens (SM-deltävling 
    3) sista specialsträcka skilde bara tre sekunder dem åt.
    Allt, lilla grupp N och Renault Clio Cup, kom att avgöras när den 
    vilt satsande jämtländska rallyjunioren körde fast i en snödriva, 
    och fick se sekunder och därmed segerchanserna rulla iväg från 
    honom.
    Läs mer
     
    
    04-02-15 Rådström snabbast i Snow Rally
    SM- och EM-tävlingen Snow Rally som 
    startade i fredags, avslutades under söndagen i ett soligt och vårliknande 
    väder. Söndagens etapp av Snow Rally i Östersund gav nya chanser 
    åt flera av toppförarna i rally-SM som hade brutit under lördagen. 
    Den sista dagen räknas som en separat SM-deltävling. De som brutit 
    under lördagen stod åter på startlinjen på söndagsmorgonen. 
    Det gällde bland andra Andreas Eriksson, Ford WRC, och Stig-Olov Walfridsson, 
    Mitsubishi, som båda åkte av och fick bryta under lördagen.
    Läs mer
     
    
    04-02-10 Andreas Eriksson inför Östersund.
    Det är och har varit bråda dagar 
    i teamet efter Svenska Rallyt. Ett rally där man blev nöjd med resultatet 
    på en tionde plats vilket är väldigt bra speciellt då 
    Svenskan gick inte helt som på ett snöre. Avsaknad av motoreffekt, 
    mappning av diffar stämde inte och div obalans var orsaken till bekymren. 
    Körningen, greppet i Pirelli däcken och stämmningen i bilen 
    och hela teamet stämde däremot hela vägen.
    Men ändå att konstatera efteråt, att hamna på tionde 
    plats i ett VM rally med en gammal bil är en mycket bra prestation.
    Bilen fick sig en översyn redan i Värmland tillsammans med M-Sports 
    tekniker och det som utöver det behövdes åtgärdas gjordes 
    hemma i Nynäshamn. Sedan var det bara att packa om och dra vidare till 
    Östersund.
    Andreas och Pecka åkte upp redan under onsdagen medans resten av teamet 
    med Focusen anlände under torsdag kväll.
    Tävlingarna i Östersund har alltid varit lite av favorit tävlingar 
    för Andreas med en hel del framgångar så han trivs på 
    de jämtländska vägarna. Men det kommer nog att bli väldigt 
    tight uppe i toppen som brukligt i SM tävlingarna.
    Andreas och Pecka har varit och tränat sträckorna under torsdagen 
    och vägarna ser fina ut med väldigt höga vallar, berättar 
    en vrålförkyld och febrig Andreas i telefon under torsdag kvällen. 
    Samtidigt som Pecka försökte lätta på stämmningen 
    och skojja till det hela med att; -det är aldrig farten som är fel 
    utan hur vallarna är plogade? Tror nog att vi får lov och återkomma 
    till herr Svenssons teori om detta och om korta vinklar..
    Sträckorna är i stort de samma som tidigare år med några 
    undantag samt att vissa körs i motsatt riktning jämfört mot 
    förra året.
    Tävlingen börjar med en Super-special på travet under fredag 
    kväll och resten av tävlingen är fördelat på de 
    olika sträckorna under lördag och söndag.
    Som vanligt så kan Ni följa resultaten på www.resultatservice.com och Andreas egna kommentarer på www.bilaffaren.com/rally
     
    
    04-02-10 Snow Rally: Nu kommer Joge tillbaka
    - Vi var inte klara till Bergslagsrallyt. 
    Men i helgens Snow Rally är vi med igen!
    Östgöten Jimmy Joge avslutade förra årets rally-säsong 
    med två deltävlingar i Junior-VM med sin Peugeot Super 1600, men 
    avstod SM-premiären i början av januari.
    I stället har han under vintern laddat upp i en Grupp N-bil:
    - Jag har kört tre tävlingar i Jämtland med en inlånad, 
    2-hjulsdriven Peugeot 306. Det har gått väldigt bra -j ag har varit 
    snabbast i klassen alla gångerna och kört jämnt med de bästa, 
    lokala Grupp H-förarna. Så jag är våldsamt sugen på 
    att köra Snow Rally.
    Just nu är Jimmy och hans codriver Micke Johansson på väg 
    till Östersund - men man har gjort ett stopp på halva vägen 
    för att klara av de sista testerna innan start. Bilen är helt genomgången 
    efter VM-utflykterna och naturligtvis ombyggd från kontinentens asfaltvägar 
    till svenska vintervägar.
    Läs mer
     
    
    04-02-02 Snow Rally i Östersund nästa SM-tävling
    Årets vintersäsong i rally är 
    en komprimerad historia. Snow Rally i Östersund bjuder på årets 
    andra SM-deltävling, men är mycket mer än så. Man tävlar 
    även om poäng i FIA European Rally Cups och i FIA Snow Cup och dessutom 
    körs Jämtrallyt. Men när tävlingen startar vid Östersunds 
    travbana, fredagen den 13 februari är det ändå SM-deltävlingen 
    som möts med störst intresse.Söndagen den 15 är det dags 
    för målgång.
    Tävlingen startar på Östersunds travbana med en superspecialsträcka 
    där rallyåskådarna får en uppvisning av två bilar 
    samtidigt. Banan innehåller flera tempobyten så allt från 
    full fart till knixig kurvtagning kommer att visas upp. Lördagen bjuder 
    på sex sträckor och den avslutas på Travet i Östersund. 
    Det blir en tuff dag med bland annat SS6 i Hammerdal som mäter i det 
    närmaste tre mil.   
    Den avslutande söndagen börjar med en repetition av några 
    av gårdagens sträckor, Grytan och I 5. Efter sammanlagt 21,6 
    mil specialsträckor under de tre dagarna anländer den första 
    bilen till målet vid ATS i Östersund klockan tre på söndagseftermiddagen.
    - Snabbast startar först, säger tävlingsledaren Pontus Sandell, 
    och det betyder att först kommer ett knippe WRC-bilar som tävlar 
    i Jämtrallyt, anförda av Thomas Rådström i Olsbergs Toyota 
    Corolla WRC. 
    - Jodå, visst är vi nöjda, fortsätter han som svar på 
    frågan om arrangörerna är nöjda med startfältet, 
    vi nådde ju precis de hundra till hundratio som vi siktat på. 
    Med tiden kommer den nya FIA-cupen att slå igenom. Det är första 
    året nu och det här är en av tio deltävlingar i den norra 
    regionen av Europa. 
    Bland de trimmade fyrhjulsdrivna bilarna kommer Mats Thorszelius från 
    Uppsala i sin Toyota till Östersund för att fortsätta att bättra 
    på sin SM-ledning i klassen. Men om det stämde att tvåan 
    från Bergslagsrallyt, Mats Jonsson, hade problem med sin bil där 
    och ändå höll nästan jämna steg med upplänningen, 
    då kanske det inte blir lika enkelt här uppe i Jämtland. Men 
    båda dessa Matsar får nog köra som de aldrig kört förr 
    om de ska rå på favoriten Thomas Rådström, som fått 
    med sig sin franske co-driver Denis Giraudet från tiden i Citroëns 
    VM-stall.
    En fortsatt spännande framfart i det nygamla rallymärket Suzuki 
    kommer P-G Andersson att bjuda på här uppe. Han kommer att få 
    mycket värdefull körvana med både SM och VM på programmet 
    i år. Han leder den trimmade tvåhjulsdrivna klassen även 
    om det är med minsta marginal.
    Den otrimmade fyrhjulsdrivna klassen domineras i år som så många 
    år förr av Kenneth Bäcklund som nu verkar ha fått ny 
    fart. Han har numera Johan Olsson, Per Svans gamle kartläsare vid sin 
    sida. Det är inte helt uteslutet att valet av Johan är anledningen 
    till nytändningen. 
    I trimmat tvåhjulsdrivet kan vi förvänta oss en ordentlig 
    fight mellan klassledaren Anders Nilsson från Säffle i en Renault 
    och dalmasen Tommy Vestlund. I Bergslagsrallyt visade han upp en stor 
    hunger på sträcksegrar.
    Tidplan i korthet
    Torsdag 12 februari kl 06.00 Rekognosering 
    startar
    Torsdag 12 februari kl 19.00 Shakedown startar på Östersunds Motorstadion
    Fredag 13 februari kl 18.00 Publicering av startlista
    Fredag 13 februari kl 19.00 Rallyt startar
    Lördag 14 februari kl 07.00 Publicering av startlista Etapp 1 sektion 
    2-4
    Lördag 14 februari kl 09.00 Första start Etapp 1 sektion 2-4
    Lördag 14 februari kl 20.05 Första bil i mål Etapp 1
    Söndag 15 februari kl 05.00 Publicering av startlista Etapp 2
    Söndag 15 februari kl 07.00 Första start Etapp 2
    Söndag 15 februari kl 15.00 Målgång och prisutdelning
    Söndag 15 februari kl 17.00 Publicering av slutlig resultatlista
     
    
    04-01-08 Rally-SM direkt upp i tittartoppen
    SVT sände på Trettondagen ett 
    sammandrag från årets första SM-rally, Bergslagsrallyt. Programmet 
    hade 600 000 tittare och TV-sportens Johan Ejeborg kunde inte dölja sin 
    glädje över tittarsiffrorna.
    -Ruskigt bra siffror, berättade Ejeborg, nästan så bra det 
    kan bli, faktiskt bättre än fotbollskväll.
    Programmet var det första som SVT sände i en tvåårssatsning 
    på rally-SM tillsammans med Svenska Bilsportförbundet.
     
    
    04-01-04 Mats Thorszelius tog hem Bergslagsrallyt
    Den traditionella SM-premiären Bergslagsrallyt avgjordes under 
    helgen i skogarna runt Hällefors i hjärtat av Bergslagen. Efter 
    lördagens första etapp ledde Mats Thorszelius från Uppsala 
    i en Toyota, sju sekunder före Mats Jonsson, Ford Escort.
    Söndagens väglag blev tungkört men Thorszelius höll upp 
    tempot och blev den som klev högst upp på pallen när tävlingens 
    alla sju sträckor var avklarade.
    Läs mer
     
    
    04-01-04 Bekymmersfri SM-premiär för P-G Andersson
    P-G Andersson tillsammans med hans kartläsare 
    Jonas Andersson lyckades med att vinna SM-premiären i Bergslagsrallyt 
    utan några som helst bekymmer med Suzukin. Bilen gick problemfritt hela 
    tävlingen, säger P-G och han ser sin egen insats som klart godkänd. 
    Det är skönt att få några mil i kroppen och bli vän 
    med Suzukin, innan den stora utmaningen i Monte Carlo senare i januari.
    Läs mer
     
    
    04-01-02 P-G Andersson inför 
    SM-premiären
    P-G har precis avklarat den första 
    testkörningen med sin Suzuki Ignis S 1600. Bilen som han och Jonas ska 
    premiärköra under Bergslagsrallyt är identisk med den Suzuki 
    Motorsport körde med under JWRC 2003. Han konstaterar att det 
    är "gött" att komma igång igen. P-G berättar vidare att 
    motorn känns som ett riktigt krutpaket och att även väghållningen 
    är förhållandevis bra. Suzukin har ju som bekant inte 
    körts på snö- och isunderlag innan. 
    Läs mer
     
    
    03-12-27 Bergslagsrallyt SM-start 2004
    Nu är det dags för en ny SM-säsong 
    i rally. Som så många gånger förr är det Bergslagsklubbarna 
    som öppnar årets rallytävlande med klassiska Bergslagsrallyt. 
    Redan lördagen den 3 och söndagen den 4 januari, alltså mitt 
    i trettonhelgen fräser det till i skogarna runt Hällefors.
    Start och mål för tvådagarstävlingen är förlagda 
    till Folkets Hus i Hällefors där första bil startar på 
    lördagen i kvällens mörker klockan 18. Den första etappen 
    på lördagen är en klassisk nattetapp där inget ekipage 
    är i närheten av dagsljus. Tre sträckor om cirka 40 km avverkas 
    på kvällen innan det är dags för första bil att 
    vara tillbaka vid etappmålet klockan 21.20.
    Läs mer
     
    
    03-12-23 Mitsubishi-förarna jagar sitt 
    15:e raka rally-guld!
    Med totalt tolv SM-guld skall Kenneth Bäcklund 
    och Stig-Olov Walfridson under 2004 jaga Mitsubishi Ralliart Swedens femtonde 
    raka Rally-guld i stora standardklassen Grupp N. Hittills har värmlänningen 
    Stig-Olov Walfridson erövrat sju guldmedaljer och västgöten 
    Kenneth Bäcklund fem. De två övriga tog Sören Nilsson 
    från Sunne i början av 1990-talet.
    De båda Mitsubishi-veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson 
    har totalt dominerat den svenska rallyscenens standardklass under många 
    år i olika Mitsubishi-bilar. Under de första åren körde 
    de Galant VR4 och därefter olika Lancer Evolution-modeller. Dagens rallybil 
    heter Lancer Evolution VII, men ersätts förmodligen senare under 
    året av bilvärldens för närvarande hetaste standardsedan, 
    Mitsubishi Lancer Evolution VIII, som för vanligt gatbruk börjar 
    säljas i Sverige under april månad med 265 hk i den segerrika turbomotorn.
    Läs mer
     
    
    03-12-08 Bergslagsrallyt hoppas på Kung 
    Bore
    Året börjar lida mot sitt slut 
    och det närmar sig en ny rallysäsong. Den 3-4 januari 2004 är 
    det dags för ännu ett traditionellt Bergslagsrally att gå 
    av stapeln. Som vanligt arrangeras tävlingen av Bergslagsklubbarna Hällefors 
    MK, Nora MK, MK Kopparberg och Ludvika MS
    Kommande Bergslagsrally startar på lördag kväll då SM-fältet 
    inleder sin tävling.
    På söndag morgon startar SM-rallyts andra etapp på fyra specialsträckor.
    Läs mer